Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 169 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39

Kju

Je kan het beestje noemen hoe je wil, liefhebberswaarde, wenswaarde, het maakt allemaal niet uit. Het is niet waarschijnlijk dat taxateur 2 heel veel af zal wijken van taxateur 1. Het is dus aan jou om te bepalen of jij echt zo veel meer dan de marktwaarde wil betalen.

Ik heb wel vaker te maken met kopers die (te veel) eigen geld (lijken te) hebben die ze graag willen verspillen inzetten om de hoogste bieder te kunnen zijn. Overbieden t.o.v. de vraagprijs is al lang normaal. Over het algemeen is mijn standpunt "overbieden kan altijd t.o.v. een vraagprijs maar ik vind het idioot als je meer dan de (getaxeerde) marktwaarde bied". Drie keer goed ademen en vraag jezelf af "gaat deze woning mij zo veel gelukkiger maken als ik dat geld kwijt ben en mogelijk niet terug zie". Is het antwoord ja en verwacht je 20 jaar te blijven wonen, ga er dan voor.

De prijsstijging vertoont in heel veel gebieden nog steeds een stijgende prijsstijging (ja het zal wel een beetje afvlakken maar de stijging stijgt en imho is een daling van de prijsstijging of zelfs een prijsdaling voorlopig nog niet in zicht, al zijn de economen bij de ING het niet met me eens..). Extrapoleer nog een jaartje vooruit, kijk of je dan nog steeds te veel zou hebben betaald.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpEdgeOne
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:23
Herfststorm schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:17:
Ik ben trouwens ook van plan om de studieschuld nog voordat de maandelijkse aflosfase begint nog naar beneden te brengen tot minder dan 10k.
Waarom precies? Studieschuld inflateert met de huidige rentes weg? Ga je dan minder van je overwaarde in je hypotheek stoppen? Ruil je dan daarmee een lening met 0% rente in voor een lening waar wel rente op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herfststorm
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-09-2024
SharpEdgeOne schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:51:
[...]

Waarom precies? Studieschuld inflateert met de huidige rentes weg? Ga je dan minder van je overwaarde in je hypotheek stoppen? Ruil je dan daarmee een lening met 0% rente in voor een lening waar wel rente op zit?
De overwaarde gaat gewoon in zijn geheel in de nieuwe hypotheek.
Van de studieschuld wil ik om de paar maanden een wat groter bedrag extra aflossen. Dat is niet de goedkoopste optie, maar ik wil gewoon van die schuld af.

Vanmiddag trouwens gesprek gehad met financieel adviseur en die gaf aan dat ik gewoon de gevraagde documenten in kon leveren. Hij verwachtte er geen moeilijkheden mee te krijgen, dus dat is al fijn. :) Nu weer afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 13:08
Voor mij en mijn vriendin gaat het dan ook beginnen. Hypotheekadviseur heeft alles netjes berekend. Sinds deze week een aankoopmakelaar en vandaag een woning bezocht waar we wel interesse in hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
TrueGamer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:32:
Voor mij en mijn vriendin gaat het dan ook beginnen. Hypotheekadviseur heeft alles netjes berekend. Sinds deze week een aankoopmakelaar en vandaag een woning bezocht waar we wel interesse in hebben.

***members only***
Nee hoor dat is helemaal niet gek. Zoveel mensen, zoveel wensen. Wij willen ook geen nieuwbouwwoning.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 13:08
MaSw85 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:44:
[...]

Nee hoor dat is helemaal niet gek. Zoveel mensen, zoveel wensen. Wij willen ook geen nieuwbouwwoning.
Lijkt wel of nieuwbouw de norm is binnen mijn kringen maar vind deze oudere woning stuk meer sfeer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Tenzij je ze dan van binnen compleet stript en er uiteindelijk ook een nieuwbouwhuis van maakt (van binnen dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 14:11
TrueGamer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:19:
[...]

Lijkt wel of nieuwbouw de norm is binnen mijn kringen maar vind deze oudere woning stuk meer sfeer hebben.
Bij mij ook. Denk dat 75% allemaal nieuwbouw gekocht heeft.
Denk dat het ook wel te maken heeft dat ze dan mazzel gehad hebben en ingeloot hebben en daardoor niet met de gekte van het overbieden mee hebben hoeven te doen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Er zijn in 2020 ongeveer 70.000 nieuwbouwwoningen opgeleverd. Daarentegen zijn er steeds minder transacties in de bestaande woningmarkt (volgens mij zo'n 200.000 in 2020).

Nieuwbouw of relatieve nieuwbouw (2010+) maakt sowieso een groot deel uit van de transacties als geheel. Als je dan (net als ik) rond de 30 bent met misschien een startend gezin en twee keer fulltime banen... Dan is het makkelijker om iets nieuws te kopen dan een wat oudere kluswoning...

Ik denk toch ook wel dat het heel erg afhangt van de kringen waar je je in begeeft. Ik heb ook klanten in de bouw- en installatiesector en daar zijn ze allemaal massaal hun eigen (oude) woning aan het renoveren en wordt er totaal niet verhuisd.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
JanHenk schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Er zijn in 2020 ongeveer 70.000 nieuwbouwwoningen opgeleverd. Daarentegen zijn er steeds minder transacties in de bestaande woningmarkt (volgens mij zo'n 200.000 in 2020).

Nieuwbouw of relatieve nieuwbouw (2010+) maakt sowieso een groot deel uit van de transacties als geheel. Als je dan (net als ik) rond de 30 bent met misschien een startend gezin en twee keer fulltime banen... Dan is het makkelijker om iets nieuws te kopen dan een wat oudere kluswoning...

Ik denk toch ook wel dat het heel erg afhangt van de kringen waar je je in begeeft. Ik heb ook klanten in de bouw- en installatiesector en daar zijn ze allemaal massaal hun eigen (oude) woning aan het renoveren en wordt er totaal niet verhuisd.
Dit, ik val zelf in de catagorie en heb niet eens kinderen. Toch zie ik mij niet zo 123 een oud huis opknappen met een 40u full time baan ernaast. Tevens ben ik in mijn leven meer met computers bezig geweest dan klussen an sich. Geen 2 linkerhanden maar zeker geen kluswonder. 2 weken geleden nog voor het eerst een slijptol gebruikt :+ Mijn voorkeur gaat ook wel naar nieuwbouw uit. Goede isolatie, geen gezeik met asbest e.d. Grootste voorkeur is eigenlijk een huis van 2015-2018 want daar zijn alle kinderziektes ook uit. Helaas nog even buiten budget :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

[...]

Wij hebben juist een jaren '30 woning gekocht vanwege de sfeer. Nou moet ik wel bekennen dat ik eerder eigenlijk niet zo genegen was om een oudere woning te kopen, simpelweg omdat daar meer onderhoud (en dus kosten) aan zit. Mijn vrouw wilde echter heel graag terug naar de wijk waar ze opgegroeid is en vindt zij een jaren '30 huis heel mooi. En daar moet ik haar nu ook wel gelijk in geven. Het huis waar wij nu naartoe verhuizen heeft zoveel karakter... de vorige eigenaars hebben heel veel authentieke elementen teruggebracht in dat huis en tegelijk ook veel gemoderniseerd, zoals een eigen aardepaal die geslagen is en door het hele huis nieuwe electriciteitsbedrading en geaard.

Je moet bij het kiezen van een huis absoluut niet uitgaan van de smaak van een ander. Ga je eigen gevoel en die van je partner volgen en wellicht lukt het om jullie _eigen_ droomhuisje te vinden.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

Voordat we ons huis kochten bij een ander huis gekeken, (ook) uit rond 2008 maar wel oude stijl. Niet zo'n oud gevoel als een echt jaren 30 huis maar echt wel sfeervol. Alleen een kleine woonkamer waardoor wij uiteindelijk niet voor dat huis hebben gekozen. Ik ben ook wat minder gevoelig voor de jaren 30 sfeer. Ik vind zo'n oud huis wel mooi maar dan moet het wel echt een mooi groot statig huis zijn aan een oude laan met klinkerweg en veel oude bomen. Maar goed ieder z'n smaak natuurlijk. Een compleet nieuwbouw woning zou ik ook niet willen maar dat komt deels ook omdat dat meestal op een plek staat die ook nog niet af is. En ik vind een beeld hoe de omgeving werkelijk is, wel belangrijk. Niet dat het 2 straten verderop nog zand is en je ziet terwijl je er woont wel wat het gaat worden. En dat parkje dat om de hoek komt en over 3 jaar ook echt als parkje eruit ziet maar nu nog lapje gras met 5 stekjes van bomen :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Wij dachten na de hypotheekofferte geaccepteerd te hebben dat alles wel in kannen en kruiken zat. Maar nu lijkt de slechte communicatie van de notaris ons parten te gaan spelen. Minder dan een maand tot de geplande overdracht weten we nog altijd niet de precieze dag en tijd.

Wat we inmiddels wel weten - na zelf meermaals contact te hebben gezocht - is dat de notaris de gewenste dag geen tijd heeft. De als alternatief voorgestelde dag was voor ons akkoord, maar die wilde men (terecht) pas vastzetten na contact met de verkoper. Van de verkoper weet ik dat deze diezelfde dag nog is gebeld en akkoord gegaan.

Vervolgens gebeurd er echter niets. Geen enkele bevestiging naar ons of de verkoper. Dat was ruim een week geleden. De eerder deze week dienstdoende assistente kon er ook niet veel over zeggen want het was niet haar "case". Wel kon ze melden dat ze de afspraak niet in de agenda zag staan.

Inmiddels bel ik al twee dagen tevergeefs naar het notariaat maar lijkt alleen het antwoordapparaat nu aanwezig.

Ben ik nu zo ongeduldig? De notaris heeft de opdracht in november geaccepteerd. Het lijkt mij dat hij toen al in z'n agenda had kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinnman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 19:27
Ik heb afgelopen week te horen gekregen dat ik het winnende bod had op een huis. Vandaag belde de makelaar met wat nieuws.
Ik vroeg me af of een van jullie er ervaring mee heeft gehad.

Members only: -
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
[...]

Vind ik altijd zo'n onzin als mensen doen alsof Nieuwbouw automatisch geen sfeer kan hebben. Sfeer maak je toch zelf. En bij een oude woning heb je altijd te maken met 'sfeermakers' die andere mensen hebben gekozen (tenzij je de woning volledig gaat strippen). Zelfs keuzes van bijna 100 jaar geleden ( zoals glas in lood in een jaren 30 woning). Vind ik juist verschrikkelijk.

Wat mensen mooi en sfeervol vinden verschilt sterk per persoon dus een woning waar je voor het grootste deel alles zelf hebt kunnen kiezen heeft wat mij betreft altijd meer sfeer. Maar oud staat voor veel gelijk aan 'sfeer'.

Nieuwbouw kopen is echt een verademing in deze markt. Als je ooit wordt ingeloot natuurlijk.
Ik hoorde dat er steeds meer nieuwbouw komt waar je meteen op moet bieden. Dat is wel zwaar k*t. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Yaa87 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:48:
[...]
Vind ik altijd zo'n onzin als mensen doen alsof Nieuwbouw automatisch geen sfeer kan hebben. Sfeer maak je toch zelf. En bij een oude woning heb je altijd te maken met 'sfeermakers' die andere mensen hebben gekozen (tenzij je de woning volledig gaat strippen). Zelfs keuzes van bijna 100 jaar geleden ( zoals glas in lood in een jaren 30 woning). Vind ik juist verschrikkelijk.
Sowieso is het allemaal erg trend-gevoelig. Veel oude wijken die nu helemaal hip zijn wilde men een jaar of 20 geleden niet dood gevonden worden. Wie weet hoe het weer 20 jaar verder in de markt staat.

Zelf zijn we met een persoonlijk wensenlijstje uitgekomen bij een woning uit 2005, maar het had net zo goed een pand uit 1640 of 2021 kunnen zijn. Met een beetje hulp van choice-supportive bias heb je achteraf toch bijna altijd de juiste keuze gemaakt ;)
Nieuwbouw kopen is echt een verademing in deze markt. Als je ooit wordt ingeloot natuurlijk.
Ik hoorde dat er steeds meer nieuwbouw komt waar je meteen op moet bieden. Dat is wel zwaar k*t. Heeft iemand daar ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar weet wel dat het gebeurd. Maar onder de vraagprijs komt ook nog steeds voor hoor. Niet elk project is in 1 keer uitverkocht met inschrijvingen. De nieuwbouw hier verderop (bij onze oude/huidige woning) is bijna helemaal afgerond en er staan nog steeds een paar woningen van te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
NielsFL schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:38:
[...]

[...]

Geen ervaring mee, maar weet wel dat het gebeurd. Maar onder de vraagprijs komt ook nog steeds voor hoor. Niet elk project is in 1 keer uitverkocht met inschrijvingen. De nieuwbouw hier verderop (bij onze oude/huidige woning) is bijna helemaal afgerond en er staan nog steeds een paar woningen van te koop.
Ha ja heb er niet eens bij stilgestaan dat niet alle nieuwbouwprojecten meteen zijn uitverkocht. Maar ik keek dan ook in de omgeving van Amsterdam nieuwbouw in de prijsklasse €340.000-450.000 voor een eengezinswoning dan moet je heel veel geluk hebben on te worden ingeloot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 12:48

Emiel1984

Made in NL

Tinnman schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:44:
Ik heb afgelopen week te horen gekregen dat ik het winnende bod had op een huis. Vandaag belde de makelaar met wat nieuws.
Ik vroeg me af of een van jullie er ervaring mee heeft gehad.

***members only***
Je hebt wel een bijzonder verhaal. Misschien dat deze link je zal helpen over hoe je verder kan gaan.
https://www.interpolis.nl...rkoper-wil-van-de-koop-af

Mocht het zover komen zijn zou ik je adviseren om is een intake gesprek te hebben met een juridisch adviseur met kennis over wettelijke rechten en plichten bij het verkopen van een woning.
Met de informatie in de link hierboven lijkt het dat je aan het kortste eind trekt.

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel1984 op 29-01-2021 21:04 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 16:03

Koekfabriek

King Billy on the wall

NielsFL schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:08:
Wij dachten na de hypotheekofferte geaccepteerd te hebben dat alles wel in kannen en kruiken zat. Maar nu lijkt de slechte communicatie van de notaris ons parten te gaan spelen. Minder dan een maand tot de geplande overdracht weten we nog altijd niet de precieze dag en tijd.

Wat we inmiddels wel weten - na zelf meermaals contact te hebben gezocht - is dat de notaris de gewenste dag geen tijd heeft. De als alternatief voorgestelde dag was voor ons akkoord, maar die wilde men (terecht) pas vastzetten na contact met de verkoper. Van de verkoper weet ik dat deze diezelfde dag nog is gebeld en akkoord gegaan.

Vervolgens gebeurd er echter niets. Geen enkele bevestiging naar ons of de verkoper. Dat was ruim een week geleden. De eerder deze week dienstdoende assistente kon er ook niet veel over zeggen want het was niet haar "case". Wel kon ze melden dat ze de afspraak niet in de agenda zag staan.

Inmiddels bel ik al twee dagen tevergeefs naar het notariaat maar lijkt alleen het antwoordapparaat nu aanwezig.

Ben ik nu zo ongeduldig? De notaris heeft de opdracht in november geaccepteerd. Het lijkt mij dat hij toen al in z'n agenda had kunnen kijken.
Wij hadden iets vergelijkbaars. Notaris bleek achteraf niet te kunnen op de afgesproken dag. Wij hebben gelijk voor een andere notaris gekozen. We hadden de eerste notaris gekozen omdat hij goedkoop was, 2de notaris was iets duurder maar qua service en communicatie het volledig waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

Hier ook nieuwbouw, paar keer geboden op een bestaande woning, maar als je 100k overboden wordt terwijl je zelf al 50k overbiedt ben je snel genezen. Toen er een nieuwbouwwoning beschikbaar kwam die aan de wensen voldeed was de keuze snel gemaakt. 50k duurder dan de 1e fase met identieke woningen, en de makelaar vertelde dat ze idd ook bij nieuwbouw bieden vanaf gaan doen 👎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 08:50
Ik sta op het punt een bod uit te brengen op een huis en probeer te bepalen met hoeveel ik moet overbieden om het huis te krijgen. Het gaat om een gewild appartement nabij een stadscentrum waar het bieden via inschrijving gaat. Vraagprijs ligt rond de 290k.

Via walterliving heb ik koopsommen van vergelijkbare appartementen in dezelfde vraagprijs categorie in de buurt opgezocht en daaruit blijkt dat deze met ongeveer 6% tot 9% overbieden zijn verkocht. Dat was in de periode oktober - december.

Het is duidelijk dat ik wel minstens 7% zoiets moet overbieden maar ik twijfel over het exacte aantal. Zijn de huizenprijzen nog flink doorgestegen in januari? En omdat het om een typisch startershuis gaat heeft het wegvallen van de overdrachtsbelasting ook wel een effect denk ik.

Ik neig naar iets van 9% overbieden. Iemand met recente ervaring die me misschien wat kan vertellen hierover? Wat voor effect heeft wegvallen van overdrachtsbelasting? Hoeveel hoger zou ik moeten bieden tov november 2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

illuvattarr schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 00:45:
Ik sta op het punt een bod uit te brengen op een huis en probeer te bepalen met hoeveel ik moet overbieden om het huis te krijgen. Het gaat om een gewild appartement nabij een stadscentrum waar het bieden via inschrijving gaat. Vraagprijs ligt rond de 290k.

Via walterliving heb ik koopsommen van vergelijkbare appartementen in dezelfde vraagprijs categorie in de buurt opgezocht en daaruit blijkt dat deze met ongeveer 6% tot 9% overbieden zijn verkocht. Dat was in de periode oktober - december.

Het is duidelijk dat ik wel minstens 7% zoiets moet overbieden maar ik twijfel over het exacte aantal. Zijn de huizenprijzen nog flink doorgestegen in januari? En omdat het om een typisch startershuis gaat heeft het wegvallen van de overdrachtsbelasting ook wel een effect denk ik.

Ik neig naar iets van 9% overbieden. Iemand met recente ervaring die me misschien wat kan vertellen hierover? Wat voor effect heeft wegvallen van overdrachtsbelasting? Hoeveel hoger zou ik moeten bieden tov november 2020?
Je moet je vooral de vraag stellen of je de laagst mogelijke prijs wilt betalen of dat je het appartement wilt hebben. Iemand die de woning graag wil hebben om eindelijk klaar te zijn met de eeuwige zoektocht zal die paar euro meer per maand niet meer uitmaken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Die vraag weet ik het antwoord wel op; ik wil het appartement hebben. Ik vraag me alleen af wat daar voor nodig is aangezien walterliving (nog) geen data van januari laat zien en ik dus twijfel over wat het effect van geen overdrachtsbelasting is. Ook icm met eventueel verder stijgende gemiddelde koopsommen tov bijvoorbeeld november 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

illuvattarr schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 01:01:
Die vraag weet ik het antwoord wel op; ik wil het appartement hebben. Ik vraag me alleen af wat daar voor nodig is aangezien walterliving (nog) geen data van januari laat zien en ik dus twijfel over wat het effect van geen overdrachtsbelasting is. Ook icm met eventueel verder stijgende gemiddelde koopsommen tov bijvoorbeeld november 2020.
Walterliving weet inderdaad niet hoe wanhopig de volgende koper zal zijn. Wat ik je probeer te zeggen is dat dit geen data-driven transactie is. Biedt wat jij het waard vind en waar je nog happy mee bent. Biedt niet 8,43% omdat dat uit je berekening komt als max, dan wil je het misschien niet graag genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 30-01-2021 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Bieden wat je het waard vindt ga je het helaas niet mee redden in deze tijden want om enige kans te maken moet je gewoon flink overbieden. Nu kan ik me wel wat meer veroorloven en wilde ik dus alleen even informeren of hier misschien mensen zijn die in januari een populair huis nabij een centrum hebben gekocht om zoveel mogelijk info te verkrijgen voor ik het bod doe.

Dat het geen exacte wetenschap is lijkt me duidelijk maar je kunt natuurlijk wel zoveel proberen te weten te komen zodat iets hebt om een bod op te baseren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ah, je zit nog in de “Ook al bieden 100 mensen €320k, ik vind dat de marktwaarde €295k is.”-fase ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Nou als je het per ze wil hebben en ziet dat er met 6-9% wordt overboden dan moet je ook minimaal 9% overbieden. Of idd zeggen, aan die gekte doe ik niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 16:19
illuvattarr schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 01:32:
Bieden wat je het waard vindt ga je het helaas niet mee redden in deze tijden want om enige kans te maken moet je gewoon flink overbieden. Nu kan ik me wel wat meer veroorloven en wilde ik dus alleen even informeren of hier misschien mensen zijn die in januari een populair huis nabij een centrum hebben gekocht om zoveel mogelijk info te verkrijgen voor ik het bod doe.

Dat het geen exacte wetenschap is lijkt me duidelijk maar je kunt natuurlijk wel zoveel proberen te weten te komen zodat iets hebt om een bod op te baseren.
Als je graag zoveel mogelijk informatie wilt; heb je al een Calcasa rapport? Dat geeft je net wat meer informatie dan Walter Living, maar is ook duurder, €27,95 per huis (of €17,95 voor VEH leden).
Daarnaast prijs ik je instelling, probeer inderdaad niet uit FOMO dik te gaan overbieden (je krijgt maar hypotheek voor de taxatiewaarde) maar realiseer je wel dat het op deze manier wat langer kan duren voordat je een huis hebt en als de prijzen doorstijgen kan je dat ook weer geld kosten op die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Laatst online: 30-08 09:38
  • Hoeveel bezichtigingen zijn geweest?
  • Hoeveel keer is de woning op Funda als favoriet opgeslagen?
  • Heb je bij de makelaar gevraagd naar de belangstelling?
  • Welke voorwaarden wil je bij het bod doen?
Als je zelf nog niet aan deze vragen hebt gedacht dan wordt het denk ik een lastige zoektocht zonder professional aan je zijde. Wat een huis waard is maakt niet uit, wat de hoogste bieder ervoor over heeft is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:49
Wij hebben nu ook voor het eerst op een woning geboden, helaas ging het wel op inschrijving. We hebben een symbolisch bedrag overboden, en daarbij een briefje geschreven met onze situatie en waarom we deze woning graag willen hebben. Overbieden is in deze regio ook iets minder de norm dan in de randstad, al verwacht ik voor dit huis redelijk kansloos te zijn.

Is jullie ervaring dat, bij bieden met inschrijving, de makelaar deze brief ook daadwerkelijk met de verkopers deelt? Ik heb dit gevraagd maar kreeg er een wat vage reactie op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 14:34
illuvattarr schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 00:45:

Misschien geen standaard voorbeeld. Maar mijn vroegere buurjongen heeft vorige week een bovenwoning van 78m2 in Utrecht verkocht. 10 minuten fietsen van Utrecht centraal vandaan. Is niet eens op Funda gekomen, want ze hadden al zoveel liefhebbers in het bestand zitten. 2 kijkdagen gehouden, dag erna bieden bij inschrijving. Vraagprijs €325.000, verkocht voor €408.000. Echt bizar, zoveel hadden ze zelf ook niet verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 14:47
PrinsPils schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:27:
Wij hebben nu ook voor het eerst op een woning geboden, helaas ging het wel op inschrijving. We hebben een symbolisch bedrag overboden, en daarbij een briefje geschreven met onze situatie en waarom we deze woning graag willen hebben. Overbieden is in deze regio ook iets minder de norm dan in de randstad, al verwacht ik voor dit huis redelijk kansloos te zijn.

Is jullie ervaring dat, bij bieden met inschrijving, de makelaar deze brief ook daadwerkelijk met de verkopers deelt? Ik heb dit gevraagd maar kreeg er een wat vage reactie op.
Toen ik mijn woning verkocht kreeg ik die brieven inderdaad doorgestuurd door de makelaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
PrinsPils schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:27:

Het ligt denk ik een beetje aan de hoeveelheid biedingen en natuurlijk de makelaar. Ik ken mensen die gewoon een excel kregen met daarin de naam, prijs en voorwaarden.

Als verkoper waardeer ik de persoonlijke correspondentie van de bieder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 15:52

HellBeast

Oh My GoT!

Catanan schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Is niet eens op Funda gekomen, want ze hadden al zoveel liefhebbers in het bestand zitten. 2 kijkdagen gehouden, dag erna bieden bij inschrijving.
Ik weet niet of ik daar wel zo blij mee zou zijn. Je geeft best veel geld uit aan een fotograaf om goed op Funda te komen. Of is dit staium compleet overgeslagen en zijn ook hiervoor geen kosten gemaakt?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Misschien geen standaard voorbeeld. Maar mijn vroegere buurjongen heeft vorige week een bovenwoning van 78m2 in Utrecht verkocht. 10 minuten fietsen van Utrecht centraal vandaan. Is niet eens op Funda gekomen, want ze hadden al zoveel liefhebbers in het bestand zitten. 2 kijkdagen gehouden, dag erna bieden bij inschrijving. Vraagprijs €325.000, verkocht voor €408.000. Echt bizar, zoveel hadden ze zelf ook niet verwacht.
Leuk voor de WOZ. Want voor 408 verkocht, dan is ie dat dus wel waard. Volgend jaar dus een WOZ waarde van 4 ton :P
Bizar is het wel ja. Ook bizar dat mensen dat er voor over hebben. Echt, voor dat geld kun je ok een mooie vrijstaande woning kopen ergens in de middle of focking nowhere, of een grote 2-onder-1-kap iets minder ver van de wereld vandaan. En dan koop je een hok van 78m2...... absurd. Volgens mij zijn er garageboxen die meer ruimte bieden. Echt absurd. Nou ja. Je zal maar echt supergraag op 10 minuten van alles wat hartje Utrecht je te bieden heeft willen wonen. Jammer dat je dan geen geld meer hebt om het uit te geven :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Crazy D schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:36:
[...]

Leuk voor de WOZ. Want voor 408 verkocht, dan is ie dat dus wel waard. Volgend jaar dus een WOZ waarde van 4 ton :P
Bizar is het wel ja. Ook bizar dat mensen dat er voor over hebben. Echt, voor dat geld kun je ok een mooie vrijstaande woning kopen ergens in de middle of focking nowhere, of een grote 2-onder-1-kap iets minder ver van de wereld vandaan. En dan koop je een hok van 78m2...... absurd. Volgens mij zijn er garageboxen die meer ruimte bieden. Echt absurd. Nou ja. Je zal maar echt supergraag op 10 minuten van alles wat hartje Utrecht je te bieden heeft willen wonen. Jammer dat je dan geen geld meer hebt om het uit te geven :+
Behoorlijk wat aannames in je reactie.. sommige (jonge) mensen wonen nou eenmaal liever in de stad in plaats van vrijstaand in een dorp ergens in Zeeland waar niemand wil wonen.
En dat jij na 408k voor een woning geen geld overhoudt zegt ook niets over andere mensen die dat wellicht iets makkelijker kunnen lenen en daarbij nog genoeg over houden ;).
Zoveel mensen, zoveel wensen ..

Ik vind het ook veel geld voor 78m2, maar de vraagprijs van 325k is dan weer erg laag. Dus die 408k vind ik niet extreem hoog. (Tenzij het kanalen eiland is).

Note: heb zelf 10 jaar in een "hok" van 75m2 gewoond (andere grote stad), dat was als twintiger een mooie tijd :).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 30-01-2021 10:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
fsfikke schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 01:53:
Ah, je zit nog in de “Ook al bieden 100 mensen €320k, ik vind dat de marktwaarde €295k is.”-fase ;)
Jij vindt 3,5 ton voor een 1slaapkamer appartementje het wel waard dus? Jij had het over wat ik het waard vind, niet wat de marktwaarde is. Ik vind het het niet waard nee, maar door momenteel te bieden wat je het waard vindt krijg je nooit een huis. Dus je moet wel meer bieden (richting of meer dan de marktwaarde) om een kans te maken. Die mogelijkheid heb ik gelukkig en ga ik dus ook doen.
colvano schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:15:
  • Hoeveel bezichtigingen zijn geweest?
  • Hoeveel keer is de woning op Funda als favoriet opgeslagen?
  • Heb je bij de makelaar gevraagd naar de belangstelling?
  • Welke voorwaarden wil je bij het bod doen?
Als je zelf nog niet aan deze vragen hebt gedacht dan wordt het denk ik een lastige zoektocht zonder professional aan je zijde. Wat een huis waard is maakt niet uit, wat de hoogste bieder ervoor over heeft is de vraag.
De antwoorden op deze vragen zijn allemaal al duidelijk voor me. Wat ik niet wist is wat voor effect de wegvallende overdrachtsbelasting en de groei van huizenprijzen in de recente weken heeft gedaan. Daarom vroeg ik ook niet naar wat een huis waard is. Ik probeer wat data/ervaringen te verzamelen om zo mijn bod te bepalen en meeste kans te maken om degene te zijn met het winnende bod.
[...]
Dank voor de info! Dat is inderdaad wel erg gortig; 25% overbieden. Het geluk dat ik heb is dat ik niet in Utrecht probeer te kopen. Als je daar de koopsommen van een gemiddeld appartement opzoekt begint het inderdaad bij 11% overbieden ongeveer en kan het oplopen tot +30%. Vergelijkbare huizen van degene die ik probeer te kopen gaan nauwelijks over de 10%. En de enkele die ik zag die voor >10% ging waren ook kleinere appartementen met lagere vraagprijzen (rond de 240-250k).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Sport_Life schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:44:
[...]

Behoorlijk wat aannames in je reactie.. sommige (jonge) mensen wonen nou eenmaal liever in de stad in plaats van vrijstaand in een dorp ergens in Zeeland waar niemand wil wonen.
En dat jij na 408k voor een woning geen geld overhoudt zegt ook niets over andere mensen die dat wellicht iets makkelijker kunnen lenen en daarbij nog genoeg over houden ;).
Zoveel mensen, zoveel wensen ..

Ik vind het ook veel geld voor 78m2, maar de vraagprijs van 325k is dan weer erg laag. Dus die 408k vind ik niet extreem hoog. (Tenzij het kanalen eiland is).

Note: heb zelf 10 jaar in een "hok" van 75m2 gewoond (andere grote stad), dat was als twintiger een mooie tijd :).
Als 325 erg laag is in ingezet, is de overbieding niet echt bizar te noemen. Dan is het hooguit bizar (mijn mening ja) dat je dat betaald voor een klein hok in de stad. Maar dan vind ik de "wtf" niet het overbieden maar de lage inzet. Als een reëelere prijs 375 was geweest om op in te zetten is 408 opeens niet zo bijzonder meer.

Maar je hebt gelijk, ik spiegel het aan mijn eigen eisen en wensen. Gezien de drukte in de stad zullen er een hoop mensen zijn die daar wel graag willen wonen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het is wat minder ‘wat vind jij het pand waard’ maar meer ‘wat heb je er voor over om er te wonen’. Die afweging moet je voor jezelf maken. Hoe ver wil je gaan om jezelf te verzekeren of kan je ook prima ergens anders wonen zonder spijt te krijgen.

Schrijf alle min- en pluspunten voor jezelf op, bereken wat het je kost, wat je overhoudt en maak een afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35
Crazy D schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:36:
[...]

WOZ stijging is inderdaad wel onprettig. In mijn straat zijn tussen najaar 2020 en deze maand 4 huizen verkocht in 'mijn rijtje'. Die gaan allemaal voor 400K+. Mijn huis is van de hele rij de enige die niet is uitgebouwd naar achter en een van de weinige die geen opgetrokken gevel heeft (mijn huis heeft kleine zolder met schuine wanden over maar een deel van de woning, en een vlizo-trap ipv vaste trap, in plaats van een volwaardige 2e verdieping). Maar desondanks zal ook mijn WOZ omhoog schieten. Huis gekocht in 2010 voor 190K, WOZ was toen ergens rond de 170K denk ik, kan ik niet meer terugzien. In 2015 stond WOZ op 185K euro, 2018 werd 279K, en 2019 al 320K. Vrees dat met de verkopen van deze 4 (!) huizen allen aan dezelfde kant van de straat en binnen 50 meter van mijn huis de WOZ vooral in 2022 (peildatum '21) 'through the roof' gaat 8)7 .. NB: Mijn huis is in 2003 overigens nog voor 127.500 euro van de hand gegaan, voor de renovaties. Ben benieuwd hoe dat er van binnen uit gezien moet hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 30-01-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:31
je kan ook bezwaar maken tegen de WOZ beschikking en de argumenten die je hier noemt aandragen, de woning is echt anders. dat had je overigens ook in 2018/2019 moeten doen denk ik dan

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bockelaar schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:31:
je kan ook bezwaar maken tegen de WOZ beschikking en de argumenten die je hier noemt aandragen, de woning is echt anders. dat had je overigens ook in 2018/2019 moeten doen denk ik dan
Bij mij is de WOZ dik 33% gestegen dit jaar. €20k onder de prijs die ik afgelopen jaar ervoor betaald heb. Zo een grote stijging is natuurlijk jammer, had wel gehoopt dat het in iets kleinere stappen zou gaan. Maar wat me vooral stoort is dat het huis van de buren wat tegelijkertijd gebouwd is (2016) en op iets meer oppervlak na (12m2) identiek is, nu een woz heeft die 3ton lager ligt 8)7

Maar bezwaar heeft waarschijnlijk weinig hoop voor mij (en voor de relatie met de buren :+)

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 30-01-2021 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons ging de woz waarde vorig jaar met 11% omhoog, dit jaar nog geen bericht gehad. Maar het zal wel weer 10% zijn, toch maar eens bezwaar maken.

Als het zo doorgaat hebben we straks bijna geen hra meer door de hoge EWF.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 30-01-2021 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Valorian geeft aan dat hij, in tegenstelling tot de buren, geen uitbouw en geen volwaardige zolder heeft; als het goed is is die data bekend bij het kadaster en staan er dus minder m² woonoppervlakte geregistreerd op zijn adres dan bij de buren; de WOZ-waarde zal dus als het goed is lager moeten zijn dan dan die van de buren o.b.v. de oppervlakte. Eventuele stijging in de WOZ-waarde vanwege een gemiddelde stijging in de marktwaarde wordt natuurlijk wel (terecht) doorberekend.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35
Ik ben mij bewust van het bovenstaande. Wat ik alleen bedoel te zeggen is dat als er weinig verkocht in je directe wijk/straat of veel huizen waar veel aan moest gebeuren (dus met lagere prijzen) de gekozen referentiewoningen een minder extreem beeld geven. Nu zijn het toevallig vier woningen in hele goede staat met alle uitbouwen waardoor ze ongetwijfeld die ook als referentie zullen opvoeren, en de woz dus nog harder stijgt. Natuurlijk kijkt kadaster ook naar m2’s , maar toevallig staan die bij een deel van deze huizen ook foutief laag, waarschijnlijk omdat sommige uitbouwen zonder vergunning gedaan zijn en nooit in kadaster zijn aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:07
Ik ben starter en alleenstaand. Ik heb het ‘geluk’ met een optie op een 'nieuwbouwwoning' (oud kantoorpand): appartement van 55m2. De prijs is 210k von. Nog afgezien van of ik de financiering rond kan krijgen, twijfel ik over de vierkante meter prijs, voor mijn gevoel is deze behoorlijk hoog. Ter vergelijking: de gemiddelde vraagprijs per m2 in de buurt is € 2130 (volgens funda). Het appartement heeft een m2 prijs van € 3750 per m2.

Voordelen
- energiezuinig (label A)
- prijs is inclusief keuken met inbouw apparatuur, badkamer, vloeren, wandafwerking, lucht-warmtepomp en vloerverwarming
- eigen overdekte parkeerplaats (alhoewel ik hier niet zoveel waarde aan hecht, genoeg vrije parkeerruimte in de buurt)
- eerste jaren weinig onderhoud
- geen ‘stress’ met overbieden etc.

Nadelen
- hoge? vraagprijs per m2
- waarschijnlijk opname max hypotheek (loon stijgt volgens cao nog wel 5 jaar)
- dorp verder dan huidige woonplaats

Ik verwacht hier max 5 jaar te blijven wonen. Enerzijds voelt het als een unieke kans die ik niet snel weer krijg, anderzijds voelt het ook als een risico.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

[ Voor 4% gewijzigd door bluewater op 31-01-2021 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bluewater schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:30:
Ik ben starter en alleenstaand. Ik heb het ‘geluk’ met een optie op een 'nieuwbouwwoning' (oud kantoorpand): appartement van 55m2. De prijs is 210k von. Nog afgezien van of ik de financiering rond kan krijgen, twijfel ik over de vierkante meter prijs, voor mijn gevoel is deze behoorlijk hoog. Ter vergelijking: de gemiddelde vraagprijs per m2 in de buurt is € 2130 (volgens funda). Het appartement heeft een m2 prijs van € 3750 per m2.

Voordelen
- energiezuinig (label A)
- prijs is inclusief keuken met inbouw apparatuur, badkamer, vloeren en wandafwerking)
- eigen overdekte parkeerplaats (alhoewel ik hier niet zoveel waarde aan hecht, genoeg vrije parkeerruimte in de buurt)
- eerste jaren weinig onderhoud
- geen ‘stress’ met overbieden etc.

Nadelen
- hoge? vraagprijs per m2
- waarschijnlijk opname max hypotheek
- dorp verder dan eigen woonplaats

Ik verwacht hier max 5 jaar te blijven wonen. Enerzijds voelt het als een unieke kans die ik niet snel weer krijg, anderzijds voelt het ook als een risico.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik denk dat het risico best hoog is als je er max 5 jaar wilt gaan wonen.
Als alle omstandigheden gelijk blijven is het een prima koop, maar als er een kink in de kabel komt zit je met relatief hoge lasten (max hypotheek) in een woning die je niet kwijt raakt.

Indien je er 8-10 jaar kunt wonen is het risico al een stuk lager , en zou ik het persoonlijk wel aandurven. En nieuwbouw is heel fijn ;).
Zit er een eigen wp in of moet je die huren via een vve constructie?

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 30-01-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:07
Sport_Life schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:37:
[...]

Ik denk dat het risico best hoog is als je er max 5 jaar wilt gaan wonen.
Als alle omstandigheden gelijk blijven is het een prima koop, maar als er een kink in de kabel komt zit je met relatief hoge lasten (max hypotheek) in een woning die je niet kwijt raakt.

Indien je er 8-10 jaar kunt wonen is het risico al een stuk lager , en zou ik het persoonlijk wel aandurven. En nieuwbouw is heel fijn ;).
Zit er een eigen wp in of moet je die huren via een vve constructie?
Dankjewel voor je reactie! Er zit een eigen warmtepomp in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:34
bluewater schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:44:
[...]

Dankjewel voor je reactie! Er zit een eigen warmtepomp in.
Mwahh gewoon doen, na 5 jaar heb je ook 35k afgelost, risico is wat mij betreft 0.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Lekker doen man, eigen parkeerplekkie is ook heerlijk. Over een paar jaar heb je bedt wat afgelost, wellicht nog wat stijging in salaris. Happy days.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39

Kju

Ik zou me niet blind staren op de m2-prijs op Funda maar wel even verder kijken hoe die m2-prijs is opgebouwd.
Afhankelijk van de samenstelling van de buurt krijg je een heel onbetrouwbaar gemiddelde. Een woning met een relatief kleinere gebruiksoppervlakte zal altijd een aanmerkelijk hogere prijs per m2 hebben t.o.v.. een woning met een relatief grotere gebruiksoppervlakte. Daarnaast heb je bij nieuwbouw nog wat waardeverhogende (lees: kostenbesparingen over een lange termijn die nu al contant worden gemaakt en in de prijs en waarde worden verdisconteerd) factoren t.o.v. bestaande bouw, bijvoorbeeld warmtepompen, WTW-systemen, vloerverwarming, triple glas, extra isolatie en dat verschil zal alleen maar groter worden naar mate het verschil in bouwjaar groter word.

[ Voor 9% gewijzigd door Kju op 31-01-2021 11:13 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adgadg
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-11-2024
Vraagje, ik heb geboden op een huis, was mijn max bod. Daarna werd het een inschrijving, hetzelfde bedrag geboden echter was ik helaas 2e. In hoeverre is er kans dat er gekeken wordt naar de eerste biedingen en 'tips' gedeeld worden met bijvoorbeeld aankoopmakelaars voor de inschrijving? Het voelt niet helemaal lekker.
Bij een ander huis wat ook mogelijk een inschrijving werd lager geboden, maar helemaal geen reactie gehoord van de makelaar tot vandaag toen ik hoorde dat het aan een andere koper is gegund. Beetje balen deze gang van zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Laatst online: 12-09 12:22
adgadg schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:28:
Vraagje, ik heb geboden op een huis, was mijn max bod. Daarna werd het een inschrijving, hetzelfde bedrag geboden echter was ik helaas 2e. In hoeverre is er kans dat er gekeken wordt naar de eerste biedingen en 'tips' gedeeld worden met bijvoorbeeld aankoopmakelaars voor de inschrijving? Het voelt niet helemaal lekker.
Bij een ander huis wat ook mogelijk een inschrijving werd lager geboden, maar helemaal geen reactie gehoord van de makelaar tot vandaag toen ik hoorde dat het aan een andere koper is gegund. Beetje balen deze gang van zaken
Ver boven de 50%. Daarom, als je het vermoeden hebt dat er een inschrijving komt - wacht daarop en bied pas 1min voor sluit - zodat je niet gefrontrunned kan worden.

Een tip is evt nog wel: kijk of je kan bieden zonder voorbehoud (dit doe je door de zaken goed uit te zoeken vooraf met een hypotheekadviseur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:55
adgadg schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:28:
Aankoopmakelaar nemen en die dient even vtv te bellen met verkoopmakelaar. Dat iets zeggen van wij willen xxxxxx bieden, gaan we het daarmee halen. Sommige zeggen dan dat ze er niks over mogen zeggen echter de meeste zullen bv zeggen dat er nog iets bij moet of dat het goed zit.

Het is erg....maar werkt helaas wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Stel je doet een bod inclusief roerende goederen, hoe wordt de waarde van die roerende goederen dan vervolgens bepaald? Kan dat zomaar een bedrag zijn, of? Heeft iemand een idee? Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
je biedt op roerende goederen zonder een idee te hebben van de waarde van die goederen?

Ik heb ook nog wat te koop voor je.... >:)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Hahaha, tja, daar heb je een punt. Als je zegt, ik bied x en doe die roerende goederen er maar bij, is dat niet zo heel raar toch? De verkoper wil er vanaf, wij willen het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
maakt het dan uit of die 1,10 of 1000 euro waard waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bockelaar schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:50:
maakt het dan uit of die 1,10 of 1000 euro waard waren?
Voor de overdrachtsbelasting wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:29

Rzaan

Altijd zoekende

Ik denk dat Yordi een manier tracht te vinden om de aankoop van de onroerende goederen onder de magische grens van € 400.000 te krijgen.

Je kunt vanalles voor de roerende goederen vragen. Maar wat belangrijker is: Hoe denkt de notaris erover en als deze het door de vingers ziet: de overheid in een later stadium.

Edit: Denk dat je een grotere kans hebt door de roerende goederen door een derde te laten kopen. Wink wink.

[ Voor 53% gewijzigd door Rzaan op 08-02-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:59:
Ik denk dat Yordi een manier tracht te vinden om de aankoop van de onroerende goederen onder de magische grens van € 400.000 te krijgen.
Kijk, dat is dan 200.000 euro voor de gordijnen in de slaapkamer. :+

Ik had begrepen dat roerende zaken niet mee te financieren zijn. Ik dacht, als de verkoper op laat nemen dat de roerende zaken 10.000 euro zijn, is dat toch 10.000 euro die niet te financieren is. Maar ik heb inmiddels begrepen dat verkoper het ook contractueel "gratis" mag weggeven terwijl de koopsom x is. Waarom ook niet eigenlijk, denkfoutje. Het is dan alleen relevant voor de overdrachtsbelasting.

Bod is nog niet gedaan overigens, was ter info.

[ Voor 3% gewijzigd door Yordi- op 08-02-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het moeilijkste aan kopen vind ik wel de bedragen van de randzaken… Normaal koop ik een daily auto niet voor meer dan €2400 maar nu strooi ik met geld:

- hypotheekadviseur: €2750
- Aankoopmakelaar: €2000
- bouwtechnische keuring: €400
- taxateur: €700
- Notaris: €1800
Overdrachtsbelasting: €4200

Gaat hard zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Wilf schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:24:
Het moeilijkste aan kopen vind ik wel de bedragen van de randzaken… Normaal koop ik een daily auto niet voor meer dan €2400 maar nu strooi ik met geld:

- hypotheekadviseur: €2750
- Aankoopmakelaar: €2000
- bouwtechnische keuring: €400
- taxateur: €700
- Notaris: €1800
Overdrachtsbelasting: €4200

Gaat hard zo!
Wees kritisch met de tarieven zeg, dat zijn wel redelijk hoge bedragen.

Wij hebben net gekocht:
- hypotheekadviseur: €2000
- Aankoopmakelaar: €0
- bouwtechnische keuring: €0
- taxateur: €515
- Notaris: €1600
Overdrachtsbelasting: €0

Ik snap dat je niet onder de overdrachtbelasting uit kan en ook een bouwtechnische keuring wilt, maar het verschil is wel groot. Wij hebben gekocht in een grote stad in de Randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:28
Ja zo ken ik er nog wel een. Ik betaalde lekker niks voor mijn taxatie, maar daar in
tegen betaal ik wel een veelvoud aan overdrachtsbelasting.

Ofwel, zo een staatje geeft geen goed vergelijk.

Ik denk dat @Wilf kosten technisch redelijk gemiddeld zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Wilf Ik heb even gemist of je nu een bod hebt gedaan en/of dat is geaccepteerd? :)

Tkn; met mijn notaris € 950,- afgesproken excl kosten KIK (2x €75,-), maar wel inclusief negatieve rente over de gestorte waarborgsom (47K) ;).

Voor een taxatie wordt hier in de buurt in ieder geval bij iedere partij die ik heb gevraagd €500 gerekend.

Verder denk ik inderdaad dat je redelijk gemiddeld zit qua kosten.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:54
Ik zoek graag mening van mede-tweakers.. heb een bod gedaan op een recent nieuw appartement, 75m2, gebouwd in 2017... heb een vriendin, die nog niet werkt.. we hebben kinderplannen over 2 jaar, nadat ze werk heeft, alleen vraag ik me af of ik het zou moeten doen.. ik ben 28, vind mezelf al oud genoeg, en alleen is het al moeilijk en de rentes dalen. Zoek graag mening/tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Collega kreeg vandaag te horen dat hij een huis wat voor 4,5 ton te koop stond niet had omdat er maar liefst een ton (!) overboden was. Had zelf 25k overboden. Wel in de Randstad maar toch, een ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:34
sacaji schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:07:
Ik zoek graag mening van mede-tweakers.. heb een bod gedaan op een recent nieuw appartement, 75m2, gebouwd in 2017... heb een vriendin, die nog niet werkt.. we hebben kinderplannen over 2 jaar, nadat ze werk heeft, alleen vraag ik me af of ik het zou moeten doen.. ik ben 28, vind mezelf al oud genoeg, en alleen is het al moeilijk en de rentes dalen. Zoek graag mening/tips.
Niet helemaal het juiste topic maargoed. Ik neem aan dat je op basis van ingewonnen financieel advies je bod hebt gedaan ? Dus als jij de htpotheeklasten comfortabel in je 1tje kan dragen waarom niet ? Hoe zeker ben je van je baan de komende jaren ? Hoe zeker is het dat je partner een baan gaat vinden ?

Je bent nooit 100% ergens zeker van, maar voor huisje boompje beestje zorg ik er voor dat de basis goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Skybullet schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Niet helemaal het juiste topic maargoed. Ik neem aan dat je op basis van ingewonnen financieel advies je bod hebt gedaan ? Dus als jij de htpotheeklasten comfortabel in je 1tje kan dragen waarom niet ? Hoe zeker ben je van je baan de komende jaren ? Hoe zeker is het dat je partner een baan gaat vinden ?

Je bent nooit 100% ergens zeker van, maar voor huisje boompje beestje zorg ik er voor dat de basis goed is.
Moest even me post wat duidelijker maken. Advies heb ik al, eigen middelen, en kostenplaatje. Meer van is het slim om me eerste huis te kopen voor mijzelf, vriendin bij me intrekt, met het oog op een kind binnen 2 jaar.. heb niet het idee dat de markt beter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:34
sacaji schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:08:
[...]

Moest even me post wat duidelijker maken. Advies heb ik al, eigen middelen, en kostenplaatje. Meer van is het slim om me eerste huis te kopen voor mijzelf, vriendin bij me intrekt, met het oog op een kind binnen 2 jaar.. heb niet het idee dat de markt beter wordt.
Wat de markt gaat doen durft vrijwel geen enkele econoom meer de voorspellen. Mijn vriendin en ik hebben 5 jaar terug ons eerste huis gekocht. We namen daar best wat risico voor, stapte er blind in zonder de markt te kennen en moesten alles bij elkaar schrapen om het voor elkaar te krijgen. Nu achteraf gezien was dat precies het juiste moment om in te stappen en zijn we lachend met onze zakken vol van overwaarde inmiddels in een 2de koophuis getrokken.

Maar dat is achteraf, had ook anders kunen lopen. Als je het nu kan, zou ik het persoonlijk doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@JanHenk ja, we zitten inmiddels in stadium wachten op hypotheek :D We hebben eerst vijf cijfers minder geboden met aankoopmakelaar maar zijn toch iets naar vraagprijs toe bewogen (meet halfway).

@colvano ben te oud voor 0% belasting en het huis is behoorlijk m oud dus bouwkundige keuring was wel op z’n plek. We hadden eerst geen aankoopmakelaar maar dat was wel de lijm die we nodig hadden.

We zitten ook in de randstad dus de prijzen zijn waarschijnlijk gemiddeld wat hoger.

[ Voor 50% gewijzigd door Wilf op 08-02-2021 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Met vriendin + baby is 75m2 naar mijn mening te klein. Met een kind op het oog zou ik voor minimaal 2 normale slaapkamers en een tuin gaan, meestal red je dat niet met 75m2. Het kan natuurlijk wel, zeker als het tijdelijk is. Maar een peuter wil rennen/vliegen/buiten spelen en kan z'n energie niet kwijt in een dergelijk appartement.
Wat is je budget en welke regio, dan kijk ik als vader van 3 jonge kinderen :P even mee ;) .

En als je vriendin (nog) geen werk heeft, maar een enigszins gangbare studie dan kun je ook overwegen een iets duurdere woning te kopen en een deel aflossingsvrij te nemen om de lasten te drukken. Mocht je vriendin werken kun je alsnog aflossen (hoeft niet per se om te zetten, kan eventueel voor lagere rente in sommige gevallen). Dat lijkt me verstandiger dan een appartementje die je min of meer moet verkopen over 3-4 jaar..

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 08-02-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:55
Yordi- schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:36:
Stel je doet een bod inclusief roerende goederen, hoe wordt de waarde van die roerende goederen dan vervolgens bepaald? Kan dat zomaar een bedrag zijn, of? Heeft iemand een idee? Dank alvast!
Dat verklaart het deel in onze koopovereenkomst. Daarin verklaar ik als verkoper dat de roerende zaken "nihil" waarde hebben. Koper deed bod inclusief alle raambekleding. Gordijnen en vitrage waren ter overname maar hebben dus nihil waarde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Sport_Life schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:22:
[...]

Met vriendin + baby is 75m2 naar mijn mening te klein. Met een kind op het oog zou ik voor minimaal 2 normale slaapkamers en een tuin gaan, meestal red je dat niet met 75m2. Het kan natuurlijk wel, zeker als het tijdelijk is. Maar een peuter wil rennen/vliegen/buiten spelen en kan z'n energie niet kwijt in een dergelijk appartement.
Wat is je budget en welke regio, dan kijk ik als vader van 3 jonge kinderen :P even mee ;) .

En als je vriendin (nog) geen werk heeft, maar een enigszins gangbare studie dan kun je ook overwegen een iets duurdere woning te kopen en een deel aflossingsvrij te nemen om de lasten te drukken. Mocht je vriendin werken kun je alsnog aflossen (hoeft niet per se om te zetten, kan eventueel voor lagere rente in sommige gevallen). Dat lijkt me verstandiger dan een appartementje die je min of meer moet verkopen over 3-4 jaar..
Haha, bedankt. Zelf woon ik in Amsterdam, wat onmogelijk oogt. Haarlem, Almere, Aalsmeer, uithoorn kijk ik maar niet veel keus of teveel overbieders/beleggers.

Ik dacht voor mezelf deze te kopen, en eenmaal vriendin inkomen heeft verkopen en doorgroeien naar wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:29
Laten we aannemen dat je vriendin een startsalaris van 2000 bruto per maand tegemoet kan zien. Dan zul je gezamelijk ongeveer 90000 euro meer hypotheek kunnen krijgen over twee jaar. Dit is overigens ook sterk afhankelijk van wat je eigen salaris is.

Huizenprijzen stijgen nu ongeveer met 10% per jaar. Dus een huis dat nu 430000 euro kost zal - als prijzen zo krankzinnig doorstijgen in het huidige tempo - het "voordeel" van het tweede salaris binnen twee jaar opeten.

Aangenomen dat dit flatje niet aan de Herengracht ligt kun je waarschijnlijk wel "meer" huis kopen als je vriendin eenmaal werkt. Of je ook meer huis voor je geld krijgt hangt af van de markt, en die kan niemand met 100% zekerheid voorspellen.

Edit: dit is heel grof gerekend, en allemaal uitgegaan van annuitaire financiering. Eigenlijk is dit een scenario dat je hypotheekadviseur voor je zou moeten kunnen doorrekenen.
Sport_Life schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:22:
Met vriendin + baby is 75m2 naar mijn mening te klein. Met een kind op het oog zou ik voor minimaal 2 normale slaapkamers en een tuin gaan, meestal red je dat niet met 75m2 appartement.
Sja, zo willen we allemaal wel een landhuis met garage. Toch moeten we het allemaal doen met het salaris - en de markt - die we hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 08-02-2021 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

sacaji schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:35:
[...]

Haha, bedankt. Zelf woon ik in Amsterdam, wat onmogelijk oogt. Haarlem, Almere, Aalsmeer, uithoorn kijk ik maar niet veel keus of teveel overbieders/beleggers.
Je zult natuurlijk zelf de keuze moeten maken, maar aangezien je een appartement in de regio Amsterdam hebt geboden is je budget in ieder geval redelijk. Maw voor hetzelfde geld koop je waarschijnlijk een eengezinswoning buiten Amsterdam/Haarlem etc.

Ik zal mijn mening/ervaring geven en die kan voor iedereen natuurlijk anders zijn. Voordat we onze huidige woning kochten hebben we ook in het centrum van een grote stad in een 75m2 appartement gewoond (gekocht toen ik 24 was, dus nog lang geen kinderen) en sinds ons eerste kind is geboren zijn de wensen totaal anders.. Voordat onze eerste werd geboren gingen we vaak uit eten, stappen, bioscoop etc, eigenlijk precies waarom je in een stad wil wonen. En de reuring was prettig, altijd leven op straat. Met kinderen is mijn ervaring (maar dat kan verschillen , vandaar mijn disclaimer) dat al die zaken niet meer toedoen en je veel liever bij een basisschool en parkje in de buurt woont, met een tuin die groot genoeg is voor een zwembadje in de zomer. Grote voordeel is dat de meeste mensen er zo over denken, dus de kans is veel groter dat de buren jonge kinderen hebben. Op vrijdagmiddag zitten de ouders met een biertje/wijntje (nu ivm corona even niet) in de voortuin, kinderen spelen op straat ..
Ik dacht voor mezelf deze te kopen, en eenmaal vriendin inkomen heeft verkopen en doorgroeien naar wat groter.
Ik denk dat de kans best aanwezig is dat je met een beetje overwaarde het appartement kunt verkopen over 2-3 jaar . Maar ik zou zelf het risico niet nemen, puur omdat de gevolgen best groot zijn als je meer onder water staat dan je hebt aan spaargeld.
En sinds de huizenprijzen jaarlijks met 10% / 40k op een appartement kunnen stijgen , kunnen ze mogelijk ook met hetzelfde bedrag dalen. Nogmaals: ik denk dat de kans klein is hoor ;)

Wat jij eigenlijk wilt is de huizenmarkt "timen" (over 2-3 jaar met winst verkopen), dat is prima als je er eventueel nog 5 jaar langer kunt wonen, maar als je over 2-3 jaar moet verkopen is het een bijzonder slecht idee vind ik. Zeker ook omdat verhuren doorgaans niet meer rendabel is, zelfs niet met de lage rentes (!).
Dus worst case zit je met een appartement dat meer dan je spaargeld onder water staat en kost het verhuren je maandelijks ook geld.. (kosten hoger dan inkomsten).

Besef ook: als de huizenprijzen gegarandeerd 20% hoger staan over 3 jaar, dan is die 20% prijsverhoging nu al ingeprijsd ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 08-02-2021 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-09 13:29
sacaji schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:07:
Eigenlijk is hier moeilijk een antwoord op te geven. In het verlengde van sport_life, als je 'straks' huisje boompje beestje bent, zijn je behoeftes misschien heel anders dan nu. Dus het kunt ofwel denken: nu nog profiteren van het vrije leven en van de geneugten van de stad, ofwel je zegt: eigenlijk ben ik na al die jaren nu al wel toe aan huisje boompje beestje.

Als je zo jong bent als jullie, dan kunnen je wensen nog flink veranderen. Ik zou daarom vooral nu kiezen wat je nu goed vindt. Simpel voorbeeld, het kan best zijn dat je vriendin over een paar jaar klaar is en een baan vindt in een andere stad. En je prioriteit meer komt te liggen bij de praktische bereikbaarheid van dat werk. Als je dan met het oog op de toekomst een huis in Almere had gekocht en ze vindt wel in Leiden, dan baal je misschien van de keus. En wil je op dat moment misschien alsnog verhuizen.

Dus kies vooral wat nu goed voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Weet iemand op welke datum je het "verklaring overdrachtsbelasting startersvrijstelling" document moet ondertekenen? In het document zelf staat "Vul het formulier in, print het uit en onderteken het voorafgaand
aan het passeren van de notariële leveringsakte." Klinkt alsof het gewoon tussen nu en de overdracht kan, echter is voor ons de 1 april datum van belang. De overdrachtsdatum zelf wordt verder nergens ingevuld in het document zelf.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
franssie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:07:
De geldhoeveelheid neemt toe door het opkopen van staatsobligaties door de ECB van banken die de eerder kochten van centrale banken van EU landen. Dat is gewoon geld bijdrukken in een juridisch anders jasje.
Hierdoor kan/mag de rente niet fors stijgen want dan kost dat geld. (edit: maar meer geld leidt toch vaak tot inflatie)

Er is inflatie (officieel niet maar toch wordt alles duurder) en waar normaal de rente de inflatie (deels) compenseert is dat nu niet het geval.
Tel daarbij de negatieve spaarrente en overgewaardeerde beurzen op.

Als je veel cash hebt zit je dan fout, dan kan je beter in vastgoed investeren, ook met laag of geen rendement want zolang
(1) de rente niet stijgt boven de 6% of/en
(2) er significant veel huizen worden bijgebouwd
blijven we in de huidige zieke situatie dat woningnood versterkt blijft worden door het gebrek aan alternatieven om in te investeren/beleggen/sparen.

En zolang de staatschulden blijven oplopen (en Corona is daar ook wel een factor in) en er niet wordt geïnvesteerd in hoogwaardig openbaar vervoer en wegen naar het Noorden en Oosten, samen met de klem die Schiphol op huizenbouw zet en het heilige Groene Hart ... woningbouw gaat niet gebeuren in de randstad.

Als iemand mij 22 jaar geleden had verteld dat ik in een woning van een miljoen gulden zou wonen later had ik hard gelachen ...nu is dat bijna de gemiddelde woningprijs al.

edit: al lijkt de 8% regel tijdelijk wat hitte van de markt af gehaald te hebben, maar 8% (was eerder 2% en daarvoor 6% is nog relatief bij een horizon van 10 jaar).
Het is lastig.. uit huis willen, niet omdat het moet, maar omdat je een stap wilt zetten in het leven.. sommige zeggen wacht op de klap, markt gaat zakken maar het enige wat ik merk is stijgende prijzen, beleggers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

sacaji schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:26:
[...]

Het is lastig.. uit huis willen, niet omdat het moet, maar omdat je een stap wilt zetten in het leven.. sommige zeggen wacht op de klap, markt gaat zakken maar het enige wat ik merk is stijgende prijzen, beleggers....
Komt niet alleen door beleggers, dat is 6% van de markt in de grote steden, daarbuiten dacht ik 2 a 3% max. Het is met name tweeverdieners (sinds de jaren '90 telt het tweede inkomen mee) en de ridicuul lage rente.
Wat wijsheid is? Geen idee. Hoor van mensen die niet alleen met elkaar getrouwd zijn maar ook met de woning (zeker als deze 100% gefinancierd is op beide inkomens) dus als er iemand werkloos raakt > stress. Loopt je relatie even minder > stress. En een betaalbare huurwoning in de buurt van je werk is vaak een probleem. Spaargeld en niet al je inkomen uitgeven is denk ik het belangrijkste om nu wat te kopen (dus onder je stand leven - deden mijn ouders in de jaren '70 ook) dus als je wat koopt, koop iets waarvan de keuken en badkamer nog wel even 10 jaar meekunnen.

Grond is duur door gebrek/schaarste, bouwen is duur door de hoge bouwnormen (niet dat goede bouwnormen slecht zijn, zeker niet op lange termijn)

Met een modaal inkomen (37k bruto) kan je zelfstandig bijna niet wonen in de randstad, normaal volgen de mensen het werk maar het kan bijna niet anders dat het werk de werknemers moet gaan volgen (los van thuiswerken) dus toch meer banen in Almere en dergelijke groeikernen. Zo'n Zuidas in Amsterdam is leuk maar eigenlijk niet houdbaar. In Rotterdam stijgen de prijzen nu inmiddels ook.

edit: en als je wat koopt, koop iets dat je ook weer kan verkopen, dus lokatie, lokatie, lokatie en een bruikbare inrichting voor zowel een starter als een oudere met een rollator en weinig onderhoud / goede VVE die dat doet)

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 08-02-2021 22:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
franssie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:37:
[...]

Komt niet alleen door beleggers, dat is 6% van de markt in de grote steden, daarbuiten dacht ik 2 a 3% max. Het is met name tweeverdienersii (sinds de jaren '90 telt het tweede inkomen mee) en de ridicuul lage rente.
Wat wijsheid is? Geen idee. Hoor van mensen die niet alleen met elkaar getrouwd zijn maar ook met de woning (zeker als deze 100% gefinancierd is op beide inkomens) dus als er iemand werkloos raakt > stress. Loopt je relatie even minder > stress. En een betaalbare huurwoning in de buurt van je werk is vaak een probleem. Spaargeld en niet al je inkomen uitgeven is denk ik het belangrijkste om nu wat te kopen (dus onder je stand leven - deden mijn ouders in de jaren '70 ook) dus als je wat koopt, koop iets waarvan de keuken en badkamer nog wel even 10 jaar meekunnen.

Grond is duur door gebrek/schaarste, bouwen is duur door de hoge bouwnormen (niet dat goede bouwnormen slecht zijn, zeker niet op lange termijn)

Met een modaal inkomen (37k bruto) kan je zelfstandig bijna niet wonen in de randstad, normaal volgen de mensen het werk maar het kan bijna niet anders dat het werk de werknemers moet gaan volgen (los van thuiswerken) dus toch meer banen in Almere en dergelijke groeikernen. Zo'n Zuidas in Amsterdam is leuk maar eigenlijk niet houdbaar. In Rotterdam stijgen de prijzen nu inmiddels ook.
De woning op zich hoeft niks aan gedaan te worden, spullen kopen en thats it. Zal vast meegaan... zelf denk ik als ik het koop ik er 3-5 jaar zit, maar je kan toekomst nooit plannen.

[ Voor 27% gewijzigd door sacaji op 09-02-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

sacaji schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:40:
[...]

De woning op zich hoeft niks aan gedaan te worden, spullen kopen en thats it. Zal vast meegaan... zelf denk ik als ik het koop ik er 3-5 jaar zit, maar je kan toekomst nooit plannen. Kostenplaatje berekend en dan hoef ik niet elke cent te draaien, enige angst die ik heb is, dat als ik het verkoop, ik verlies lijdt (dus me spaargeld die ik gebruik) eventueel niet terugkrijg bij wijze van.

Locatie is almere poort, 2017 gebouwt, vlakbij ring, goeie VVE, nieuw..
Enigzins gaan we hier wat off-topic, aan de andere kant is het ook wel een typerend voorbeeld van de huizenmarkt nu.

3-5 jaar is best kort als horizon. Zou er een correctie komen (en dat komt wel eens voor) dan ben je getrouwd met je woning als je niet met verlies wilt verkopen. Met spaargeld is dat dan wel een optie, en als de markt lager staat is een grotere woning ook betaalbaarder. Cash is King in dit soort dingen. Maar jonge kinderen kunnen ook prima samen op één kamer hoor ik van ouders (ik heb geen kinderen) dus wellicht is je horizon langer dan 3-5 jaar? Maar daar is dacht ik dan weer een kinderen topic voor ergens.

EDIT: Poort is leuk, ik woon nabij Muiden maar heb mijn opslagbox in Poort
* franssie zwaait

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 08-02-2021 22:47 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Arm1n schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:21:
Weet iemand op welke datum je het "verklaring overdrachtsbelasting startersvrijstelling" document moet ondertekenen? In het document zelf staat "Vul het formulier in, print het uit en onderteken het voorafgaand
aan het passeren van de notariële leveringsakte." Klinkt alsof het gewoon tussen nu en de overdracht kan, echter is voor ons de 1 april datum van belang. De overdrachtsdatum zelf wordt verder nergens ingevuld in het document zelf.
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft. Let er wel op de datum 31 maart moet zijn en niet 1 april

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@sacaji Ah ik zie nu de update met de plattegrond. Lijkt me best courant vwb indeling en het is natuurlijk best nieuw. Als jij het kan betalen van jouw inkomen en je vriendin moet nog gaan werken (en jullie sparen van het extra inkomen) dan moet verhuizen tzt ook wel mogelijk zijn.
Poort is denk ik wel een van de Almere's om te wonen, weinig verouderde sociale woningbouw zoals in Stad etc en toch een goed en opkomend voorzieningsniveau. En een station, goed ontsloten ook aan A6/A1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sacaji
franssie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:00:
@sacaji Ah ik zie nu de update met de plattegrond. Lijkt me best courant vwb indeling en het is natuurlijk best nieuw. Als jij het kan betalen van jouw inkomen en je vriendin moet nog gaan werken (en jullie sparen van het extra inkomen) dan moet verhuizen tzt ook wel mogelijk zijn.
Poort is denk ik wel een van de Almere's om te wonen, weinig verouderde sociale woningbouw zoals in Stad etc en toch een goed en opkomend voorzieningsniveau. En een station, goed ontsloten ook aan A6/A1
Ja er wordt nog volop gebouwd, daarom dat ik in poort kijk, terwijl het daar hard aan het stijgen is. Hartelijk dank voor je tijd/mening en de rest. Zal de topic verder niet beïnvloeden eden met mijn vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 19:25
[...]

De woning op zich hoeft niks aan gedaan te worden, spullen kopen en thats it. Zal vast meegaan... zelf denk ik als ik het koop ik er 3-5 jaar zit, maar je kan toekomst nooit plannen. Kostenplaatje berekend en dan hoef ik niet elke cent te draaien, enige angst die ik heb is, dat als ik het verkoop, ik verlies lijdt (dus me spaargeld die ik gebruik) eventueel niet terugkrijg bij wijze van.

EDIT: Plattegrond:
[Afbeelding]
Is dit bij een van de woontorens van Almere duin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

EDIT: Plattegrond:
[Afbeelding]
Ik heb 'm gevonden op funda.

Waarom ga je niet voor zoiets:
https://www.funda.nl/koop...1252903-rosmertastraat-3/

Sluit veel beter aan bij jouw toekomstplannen. Als je het verschil in vraagprijs (60k) aflossingsvrij neemt kost dat 100 euro per maand extra, houd je nog 60 euro over voor onderhoud om op dezelfde lasten te zitten als dat appartement (4.400 per m2!!) met een vve van 160 per maand (dankzij een lift die je nooit gebruikt bij een appartement op 1 hoog).

Ik zou dat bod intrekken, imo zeer onverstandige keuze. Effectieve woonruimte (woonkamer + slaapkamer) is zo'n 50m2, hoe ga je daar als stel wonen, thuiswerken, etc.

Maar smaken/ wensen verschillen natuurlijk, als jij daar prima kunt wonen :).

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 09-02-2021 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Op de datum van de overdracht dus. Notaris geeft ook door wanneer die was, dus zou goed moeten gaan als dat voor 1 april is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:29
Sport_Life schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:40:
Sluit veel beter aan bij jouw toekomstplannen. Als je het verschil in vraagprijs (60k) aflossingsvrij neemt kost dat 100 euro per maand extra, houd je nog 60 euro over voor onderhoud om op dezelfde lasten te zitten als dat appartement (4.400 per m2!!) met een vve van 160 per maand (dankzij een lift die je nooit gebruikt bij een appartement op 1 hoog).
Dit vat wel echt de huizenmarkt voor de starter samen. Vraagsteller mag de hoofdprijs betalen voor een flatje in Almere-Poort (en het is hem gegund, maar hij verdient op z'n 28e waarschijnlijk ruim meer dan ik op m'n 40e).

Krijgt daarna goedbedoelend aangepraat door de oudere, gesettelde generatie dat dat niet acceptabel is, en dat hij eigenlijk voor iets groters moet gaan. Een flatje van 70m2 is immers niet geschikt voor twee personen (wie wonen er dan allemaal in die flatjes?)

En dan vragen mensen zich af waar die overspannen verwachtingen vandaan komen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:22
Verschil in vraagprijs 60k, kost je maar 100€ per maand, maar blijft wel een extra schuld van 60k...

En leuk enzo die toekomstplannen, maar de ervaring leert dat veel van zulk soort plannen toch net even anders lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:59:
Verschil in vraagprijs 60k, kost je maar 100€ per maand, maar blijft wel een extra schuld van 60k...

En leuk enzo die toekomstplannen, maar de ervaring leert dat veel van zulk soort plannen toch net even anders lopen...
Ik vergelijk een eengezinswoning met een appartement met lift (nb op de 1e etage, dus wel de lasten , maar geen uitzicht). Beide recent gebouwd en gelijke locatie, dus goed vergelijkbaar.
Prijs per m2 3.000 voor de eengezinswoning vs 4.400 voor het appartement. De uitgaven zijn gelijk. (Lift vs groter oppervlakte). De schuld kan worden afgelost zodra de partner gaat werken of het inkomen stijgt .

Eens dat toekomst plannen anders kunnen lopen, maar wellicht is dat juist een reden om een woning te kiezen waar je langer kunt wonen :).
Daarbij is de ene 72m2 flat de andere niet. In dit geval is de gang, badkamer en berging relatief groot, dus je houdt een 1 slaapkamer appartement van 50m2 over. Dat is voor 2 personen krap, en dan is imo de meerprijs van 60k (minus onderhoudskosten lift) voor een eengezinswoning met 2x zoveel leefruimte en 4 slaapkamers en no brainer. Maargoed zoveel mensen zoveel wensen.. Ik probeer alleen aan te tonen dat dit appartement een veel te hoge vraagprijs heeft ;).

Ik heb zelf 8 jaar op 75m2 met mijn vriendin gewoond, dat was prima te doen. Maar de gang was 1m2 , badkamer 2m2 en er waren 2 slaapkamers . Dus ca 70m2 over voor leefruimte.

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 09-02-2021 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 14:11
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:57:
[...]

Dit vat wel echt de huizenmarkt voor de starter samen. Vraagsteller mag de hoofdprijs betalen voor een flatje in Almere-Poort (en het is hem gegund, maar hij verdient op z'n 28e waarschijnlijk ruim meer dan ik op m'n 40e).

Krijgt daarna goedbedoelend aangepraat door de oudere, gesettelde generatie dat dat niet acceptabel is, en dat hij eigenlijk voor iets groters moet gaan. Een flatje van 70m2 is immers niet geschikt voor twee personen (wie wonen er dan allemaal in die flatjes?)

En dan vragen mensen zich af waar die overspannen verwachtingen vandaan komen. 8)7
Maar de starters hebben het zo moeilijk omdat ze zulke hoge eisen stellen! Toch? 8)7

Het is m.i. prima te starten in een appartement van 70m², ook met oog op de toekomst voor eventuele gezinsuitbreiding.
Even heel cru gezegd, maar vraagsteller stelt nu de plannen te hebben om over 2 jaar aan kinderen te willen beginnen nadat partner baan heeft gevonden. Maar dan heb je ook nog met zoveel variabelen te maken. 1) lukt het vinden van een baan direct 2)lukt het vinden van een woning direct 3)lukt het verwekken van het kind direct. Voor je het weet kan je gewoon weer 2 jaar verder zijn.

Zelf heb ik dan nog geen kinderen, maar ik kan me ook voorstellen dat je kind in de eerste 1 á 2 levensjaren nog heel die behoefte nog niet heeft om overal heen en weer te rennen. Maar daar kan ik natuurlijk ook heel erg naast mee zitten.

Dan zou je dus al maar zo 4/6 jaar verder zijn en heerlijk in je appartement, welke je tegen die tijd makkelijk kan dragen op beide inkomens (hou wel rekening mee dat tzt waarschijnlijk één van jullie minder zal werken ivm het kind) en kan je ook nog eens sparen voor het volgende huis.

Toevallig zelf ook in eenzelfde situatie gezeten.
Ikzelf, 30, vriendin 2 jaar jonger net een jaar aan het werk na de studie.
Kinderwens over 2-5 jaar.
Vorig jaar een appartement gekocht (en opgeknapt) op mijn salaris en 30% eigen middelen.
Appartement van 77m² met 3 slaapkamers en aan rand van het bos en naast een basisschool.
Daarnaast ook nog 10minuten fietsen tot het horeca/reuring etc.

Naar ons idee kunnen we hier heel goed de komende 5 jaar of samen wonen, danwel een kind in de eerste levensjaren opvoeden, maar ook tot het kind wat ouder wordt.

In de tussentijd kan ik nog wel wát sparen en bouw ik vermogen in het huis op en daarnaast zet mijn vriendin hetzelfde bedrag wat ik aan hypotheek betaal, op een spaarrekening zodat we ook daar wat vermogen opbouwen om een eventuele door kunnen stromen naar die felbegeerde woning met tuin.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:22
Ik woon al 6 jaar op 60m2 samen, en zelfs een jaar lockdown 24/7 werkt dat (net) goed genoeg.

Voor je 1e eigen woning is 70m2 imo best netjes. Ligt er ook aan hoe je nu woont. 60k meer is gewoon 2 prijsklassen hoger toch?

Ik had in mn handjes geklapt als ik op mn 28e een eigen appartement had gehad van 70m2 iig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Flix20 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:31:
[...]

Maar de starters hebben het zo moeilijk omdat ze zulke hoge eisen stellen! Toch? 8)7

Het is m.i. prima te starten in een appartement van 70m², ook met oog op de toekomst voor eventuele gezinsuitbreiding.
Maar de vraagsteller wilt binnen 2-3 jaar verhuizen naar een grotere woning. Ik denk eerder dat dat ook het probleem is van veel starters, die trekken de lijn van afgelopen 5 jaar door en gaan ervan uit dat de waarde over 3 jaar 30% hoger ligt. Ik ben 7 jaar ouder en heb ook meegemaakt dat stellen hun appartement niet verkocht kregen en verhuren was onrendabel (hoge rente destijds). Als je ervan uitgaat dat de stijging doorzet is het inderdaad een prima aankoop :P.

Eens dat 70m2 prima is om samen in te leven, maar wel afhankelijk van de indeling/leefruimte en toekomstplannen :)
En een appartement in Amsterdam/Utrecht ed bezitten met enige overwaarde is natuurlijk anders dan nu aanschaffen voor 325k in Almere poort......

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 09-02-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 15:07

n8n

Tot je 35e betaal je tot 400K maar 2% overdrachtsbelasting dus dat appartement lijkt me een prima keuze nu.

Vind het prijsverschil wel heel gortig trouwens, net over de 400K (wat tegenwoordig een middenmoot rijtjeshuis is) gaat het bedrag ineens van €8.000 naar €32.000.

[ Voor 44% gewijzigd door n8n op 09-02-2021 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rival24
  • Laatst online: 12-09 20:26

Rival24

I'll Be Back

n8n schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:38:
Tot je 35e betaal je tot 400K maar 2% overdrachtsbelasting dus dat appartement lijkt me een prima keuze nu.

Vind het prijsverschil wel heel gortig trouwens, net over de 400K (wat tegenwoordig een middenmoot rijtjeshuis is) gaat het bedrag ineens van €8.000 naar €32.000.
Nee, 0% tot 35 jaar, en vanaf 1 april geldt de 400K grens. Na 1 april en boven 400K of ouder dan 35 is het 2%. Alle details staan hier: https://www.rijksoverheid...maal/overdrachtsbelasting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Requiem19 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:32:
Ik woon al 6 jaar op 60m2 samen, en zelfs een jaar lockdown 24/7 werkt dat (net) goed genoeg.

Voor je 1e eigen woning is 70m2 imo best netjes. Ligt er ook aan hoe je nu woont. 60k meer is gewoon 2 prijsklassen hoger toch?

Ik had in mn handjes geklapt als ik op mn 28e een eigen appartement had gehad van 70m2 iig..
Een luxe appartement van 325k aan een strandje zelfs ;-)
Ik ben 46 en was blij dat ik 340k in mijn eentje kon neertikken (ok, en 40k aan verbouwingen)

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-09 13:29
Sport_Life schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:37:
[...]

Maar de vraagsteller wilt binnen 2-3 jaar verhuizen naar een grotere woning. Ik denk eerder dat dat ook het probleem is van veel starters, die trekken de lijn van afgelopen 5 jaar door en gaan ervan uit dat de waarde over 3 jaar 30% hoger ligt. Ik ben 7 jaar ouder en heb ook meegemaakt dat stellen hun appartement niet verkocht kregen en verhuren was onrendabel (hoge rente destijds). Als je ervan uitgaat dat de stijging doorzet is het inderdaad een prima aankoop :P.
Als je ervoor zorgt dat je schuld ook daalt, dan hoeft een prijsdaling geen probleem te zijn. In tegendeel, de volgende, duurdere, woning zal dan in het algemeen meer in prijs dalen dan je huidige woning.

Het wordt vooral een probleem als je een (groot) deel aflossingsvrij hebt en daar ook weinig op aflost. Wat dat betreft is bij een noodzakelijke verkoop de suggestie die jij deed juist minder handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sacaji
Sport_Life schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:37:
[...]

Eens dat 70m2 prima is om samen in te leven, maar wel afhankelijk van de indeling/leefruimte en toekomstplannen :)
En een appartement in Amsterdam/Utrecht ed bezitten met enige overwaarde is natuurlijk anders dan nu aanschaffen voor 325k in Almere poort......
Ik koop het niet zo zeer om het met winst door te verkopen, idee is om iets voor mezelf te hebben en de volgende stap in mijn leven te zetten. Toekomstplannen, tja, dat kan veranderen natuurlijk. Maar dan heb ik wel mijn woning, mijn eerste woning... om met 32/33 nog thuis te zijn klinkt voor mij ook absurd, en als de markt steeds blijft stijgen, terwijl je spaar levert het ook niks op.

Als de markt klapt, dan zakken de huizenprijzen, wordt rente weer hoog, hogere maandlasten tenzij je meer kan aflossen van de hypotheek maar op basis komt het bijna op hetzelfde neer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Als je ervoor zorgt dat je schuld ook daalt, dan hoeft een prijsdaling geen probleem te zijn. In tegendeel, de volgende, duurdere, woning zal dan in het algemeen meer in prijs dalen dan je huidige woning.

Het wordt vooral een probleem als je een (groot) deel aflossingsvrij hebt en daar ook weinig op aflost. Wat dat betreft is bij een noodzakelijke verkoop de suggestie die jij deed juist minder handig.
Maar als je niet hoeft te verhuizen is onderwaarde ook veel minder erg ;).
Ik heb ook enkele jaren "vast" gezeten in een appartement met onderwaarde, maar geen enkele last van gehad want we zaten er prima (alleen vervelend dat de aankoop goedkoper had gekund als we hadden gewacht).

De crux in deze case is dat hij verwacht na een paar jaar eruit te groeien en te moeten verkopen, dan zou ik zeggen zoek een grotere woning (wellicht niet aan een strandje :P) waar dat niet speelt. En in zijn prijsklasse is dat mogelijk.

325k voor een 1 slaapkamer appartement in Almere is gewoon absurd.. En ik vraag me heel erg af of je dat ooit nog kwijtraakt voor een prijs die daarbij in de buurt komt als thuiswerken de norm is en de rente een procent stijgt.

Maar uiteindelijk is woongenot het belangrijkste, niet iedereen heeft behoefte aan een eengezinswoning (ik moest er niet aan denken <30).

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 09-02-2021 11:01 ]

Pagina: 1 ... 169 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7