De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.960 views

Onderwerpen

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Erasmo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Douche wtw zou een goede toevoeging kunnen zijn ja, in principe is het niet meer dan een dubbele pijp. Als je het toch nog gaat bouwen kun je het net zo goed meenemen. Over houtskelet weet ik vrij weinig voor de rest.
Wordt het helemaal je eigen ontwerp of is het een catalogushuis?

Is het met eigen oprit? Dan kun je ook alvast een voorbereiding voor een laadpaal laten leggen.
Korte versie: eigen ontwerp.
We keken naar zowel catalogus als eigen ontwerp. Het lijkt er op dat eigen ontwerp binnen ons budget gaat lukken. Wel erg prettig, want catalogus lijkt zich niet bezig te houden met orientatie, lichtinval of ook maar iets wat daar op lijkt.

Laadpaal lijkt ons super voor de toekomst. Dat is iets voor de electricien lijkt me? Een groep en een kabel oid? Leuk!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oh dat is wel interessant. Als je tijd hebt om een leuke startpost te schrijven zal er zeker wel interesse zijn hier.

Ja, inderdaad een aparte groep en 3-fase kabel. Tot die tijd kun je buiten een stopcontact laten aanleggen heb je er ook nog wat aan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Karp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:27:
[...]

Het is een houtskeletwand. Buitenkant mogelijk een mix van delen hout en delen stuc. Isolatie is standaard mineraalwol geloof ik.
HSB zegt helaas niet veel, er zijn tientallen opbouwen mogelijk.
Maar waarom niet damp-open? Mineraalwol zou ik niet doen, altijd voor een vochtregulerend materiaal zoals houtwol, cellulose of vlas oid.
Eventueel Fermacell Greenline aan binnenzijde, leem(stuc) is ook goed voor het binnenklimaat.

• Karp
bbbrumbrum schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

HSB zegt helaas niet veel, er zijn tientallen opbouwen mogelijk.
Maar waarom niet damp-open? Mineraalwol zou ik niet doen, altijd voor een vochtregulerend materiaal zoals houtwol, cellulose of vlas oid.
Eventueel Fermacell Greenline aan binnenzijde, leem(stuc) is ook goed voor het binnenklimaat.
Voor zo ver ik weet is het damp-open. Waardoor krijg je de indruk dat het niet zo is?

Dit is de standaard opbouw, even snel overgetypd:
"De buitenmuren worden als spouwmuur uitgevoerd, de opbouw van buiten naar binnen is als volgt: een gebkken steen, circa 35mm luchtspouw, 60mm harde isolatie en een binnenblad van 165mm. Dit binnenblad bestaat uit 10mm constructieplaat, 140mm vuren stijl- en regelwerk voorzien van 140mm minerale wol, dampremmende folie en een gipsplaat van 15mm. De totale buitenmuur heeft een isolatiewaarde van Rc = 6,0.
Heb je een bron waar mineraalwol vergeleken wordt met bijvoorbeeld cellulose?
Ik lees veel van Milieu Centraal en daar lijkt er weinig onderscheid te zijn tussen de meeste materialen. https://www.milieucentraa...tiematerialen-vergeleken/

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Karp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:35:
[...]

Daarmee recycle je je douchewater? Die oplossing ken ik nog niet.
Ik heb al wel gespiekt naar dingen als regenwateropvang maar het voelt allemaal wat complexer.
Ja, je hergebruikt het water realtime inclusief de warmte. Het wordt gefilterd. Hierdoor heb je weinig waterverbruik en heb je ook weinig energie nodig voor de warmte.

Aanschaf is hoog (vanaf 4000 euro), maar als je hiermee bijvoorbeeld een goedkopere warmtepomp kan kiezen, bijvoorbeeld zonder boiler of met kleinere boiler, dat soort dingen. Dan scheelt dat al.
En uiteraard scheelt het in verbruikskosten. Ze zeggen dat het 70 tot 90% scheelt in water en warmte.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Karp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:29:
[...]
Dimensionering van PV ben ik nog niet uit. We hebben een plat dak op het zuiden en ik moet sowieso nog kiezen tussen zuid of o/w orientatie geloof ik. Op zuid hebben we mogelijk niet genoeg ruimte voor overdimensionering.
Mijn advies: oost/west. Levert nauwelijks minder op. Het piekvermogen van de omvormer is iets lager, dus daar bespaar je wat geld mee. Daarnaast kunnen er meer panelen op het dak. Ik weet niet of de warmtepomp op het dak komt, maar let dan wel op schaduw.

Oost-west is (waarschijnlijk) ook iets gunstiger als dat straks de salderingsregeling wegvalt, omdat je dan meer eigen geproduceerde energie zelf gebruikt.
Karp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:33:
[...]
Ik hoop dat er weinig actieve koeling nodig is met Passiv Hausprincipes. Maar er komt een warmtepomp en op de begane grond is vloerverwarming (verkoeling?) die een steentje bij kunnen dragen.
Zou ik wel even narekenen. Ja met (buiten)zonwering en zomernachtventilatie is het in principe mogelijk om de temperatuur beneden de 25 °C te houden. Let wel: door klimaatverandering wordt het vaker en langer warm. Zorg dat je voorbereid bent op de toekomst!
Sturing voelt nog heel vroeg in het proces. Nog niet naar gekeken. We hebben nu MV en die gaat met de hand.
Sturing is belangrijk! Niet alleen voor het ventilatiesysteem, maar ook voor bijvoorbeeld de warmtepomp. Zeker als je gaat koelen, want de aanvoertemperatuur moet boven het dauwpunt blijven. In de afgelopen hittegolf lag het dauwpunt geregeld boven de 22 °C. Dan kun je op dat moment niet koelen met 18 °C water.
De tuin moet 50% "standslandbouw" zijn. Er komt sowieso veel groen. Ik vind het wel mooi om bepaalde dieren (zoals vogels of vlinders) als uitgangspunt te nemen voor begroeing. Dus dat nemen we inderdaad mee!
(y)
Ik wil ook graag sedum op het dak,
Sedum & zonnepanelen zijn geen goede combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

!null schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:05:
[...]

Ja, je hergebruikt het water realtime
Oei dus niet meer pissen onder de douche (om WC water te besparen O-) :+ )

Vanuit financieel oogpunt is het weggegooid geld natuurlijk. 4000 euro verdien je never nooit terug.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 27-08-2020 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een normale wtw leent alleen warmte van het uitgaande water en hoeft maar een paar honderd euro te kosten. Meer dan een dubbelwandige pijp is het niet.

• !null
Erasmo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:32:
Een normale wtw leent alleen warmte van het uitgaande water en hoeft maar een paar honderd euro te kosten. Meer dan een dubbelwandige pijp is het niet.
Ja, maar een normale douche WTW haalt als totaal rendement vaak iets van 33%, max 40%, op de douchebeurt. En dan heb je bijvoorbeeld een gemiddelde douche met iets van 10 liter per minuut.
(en dan moet je nog je douchekraan etc kopen)

Als we het Upfall systeem nemen, dan douche je met 35 liter per minuut, terwijl je maar 2 liter per minuut bij hoeft te mengen. En dus een behoorlijke besparing haalt, op warmte en op water.

Alleen water kost bijna niks.

De Upfall is een Nederlandse vinding, net als Hydraloop. Mooie producten, maar voor het buitenland, want hier is drinkwater bijna gratis.

Dus is de beweegreden uitsluitend het terugverdienmonster? :+ dan misschien niet doen.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 27-08-2020 13:41 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

Haha op hun website promoten ze het product met: Minder zonnepanelen nodig!

:+

• Karp
Skyaero schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Sedum & zonnepanelen zijn geen goede combinatie.
Ik heb vooral het tegenovergestelde gelezen, en zelfs bevestigingsmateriaal gezien dat beide combineert. Het idee is dat sedum je dak koel houdt, wat de efficientie van de panelen bevordert.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:52
Karp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Ik heb vooral het tegenovergestelde gelezen, en zelfs bevestigingsmateriaal gezien dat beide combineert. Het idee is dat sedum je dak koel houdt, wat de efficientie van de panelen bevordert.
Zolang je er bij de dakconstructie maar rekening mee houdt.

• !null
de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

Haha op hun website promoten ze het product met: Minder zonnepanelen nodig!

:+
Mwah, als ik kijk naar ons vorige huis, en ik had daar een Upfall shower in gehad, dan hadden we inderdaad met minder zonnepanelen af gekund (om in beide gevallen op 0 kwh over het jaar heen te eindigen)
Al zijn die zonnepanelen nog steeds wel ruim goedkoper dan de Upfall.

Je moet je wel realiseren dat een product als de Upfall daadwerklijk stap 1 bereikt in de Trias Energeticas, namelijk je energieverbruik verminderen.

En wat ook compleet duidelijk werd met ons vorige energieneutrale huis (uit 2014) is dat je in zo'n modern huis meer kwijt bent aan warmte voor douchen dan voor verwarming.

Dus ik zie een recycle douche als de volgende stap.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 27-08-2020 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
[...]

Het ligt er een beetje aan hoe je het inricht. Als je een plat dak hebt, en panelen op het zuiden legt, kunnen daartussen inderdaad prima wat sedumplantjes groeien. Als je een oost/west opstelling neemt en het hele dak vollegt, kun je ze nergens meer kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Karp 50% stadslandbouw. Gaat dit niet geheel toevallig om Oosterwold? :)

Als je daar een vogelhuisje, een insectenhotel, en wat hoog gras in je tuin hebt, dan heb je al zo'n enorme verbetering gedaan aan die polder denk ik zo.

[ Voor 51% gewijzigd door !null op 27-08-2020 14:40 ]

• Karp
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:52:
[...]

Zolang je er bij de dakconstructie maar rekening mee houdt.
Dat heb ik voor de zekerheid gevraagd en zou geen probleem moeten zijn!

• Karp
!null schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:39:
@Karp 50% stadslandbouw. Gaat dit niet geheel toevallig om Oosterwold? :)

Als je daar een vogelhuisje, een insectenhotel, en wat hoog gras in je tuin hebt, dan heb je al zo'n enorme verbetering gedaan aan die polder denk ik zo.
O-)

Ik wil toch wel meer dan m'n gras laten groeien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
mcDavid schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Het ligt er een beetje aan hoe je het inricht. Als je een plat dak hebt, en panelen op het zuiden legt, kunnen daartussen inderdaad prima wat sedumplantjes groeien. Als je een oost/west opstelling neemt en het hele dak vollegt, kun je ze nergens meer kwijt.
Er is een groot dak op de 2e verdieping, en 2 kleinere op de 1e verdieping. Wie weet komt het anders op de andere daken. We hebben nu sedum op een schuur en ik vind het wel erg sympathiek.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Karp schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:03:
[...]

Voor zo ver ik weet is het damp-open. Waardoor krijg je de indruk dat het niet zo is?

Dit is de standaard opbouw, even snel overgetypd:

[...]

Heb je een bron waar mineraalwol vergeleken wordt met bijvoorbeeld cellulose?
Ik lees veel van Milieu Centraal en daar lijkt er weinig onderscheid te zijn tussen de meeste materialen. https://www.milieucentraa...tiematerialen-vergeleken/
Minerale wol heeft sowieso dampremming nodig. Maar je "harde" isolatie (PIR wss) is sowieso dampdicht.

Alleen gips is ook een beetje schraal voor je begane grond. Minimaal Fermacell, of gips met een andere plaat (OSB) erachter.

Opbouwen kun je uitzetten in Ubakus.de, geeft ook een goed beeld van vochthuishouding en opwarming (doorslag).
In het zelfbouwtopic is ook genoeg te vinden hierover.

[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-08-2020 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:19:
[...]

Je maakt me nieuwsgierig, en een beetje huiverig, want ik heb zelf geen gewone radiatoren op de benedenverdieping. Maar als ik je goed begrijp kan de thermostaat van de vvw er tussenuit (of volledig open), als de Ta van de ketel op de gewenste temperatuur wordt ingesteld? Dat zou dus nog kunnen als ik merk dat de radiator op de badkamer überhaupt niet meer voldoet...

Eerst maar eens mijn testje doen. Maar ja, het wil nog maar niet frisser worden hè ;)
De meeste radiatoren die ik heb zitten boven, de reden dat ik de thermostaat en retour restrictie eruit heb gehaald is omdat ik een HT verdeler heb die veel te veel retour water bijmengt waardoor de vloer niet warm wordt als de Ta van de verdeler maar 30oC is, thermostaat kraan en restrictie vol open zetten helpt dan niet, die hebben namelijk een veel te kleine doorlaat. Foto hieronder is zowel de thermostaat kraan en de restrictie uit de retour waarbij het gaatje waar het water doorheen moet ongeveer 6-7 mm doorsnede heeft en nog half dicht zit met de kraan vol open:
Verdeler Thermostaatkraan en Retour Ventiel

Met de restricties eruit en 22mm buis naar de verdeler i.p.v. de 15mm die er eerst zat, gaat de aanvoer temperatuur ook daadwerkelijk de vloer in. Maar aangezien er dus niets meer gemengd wordt mag de aanvoer temperatuur dan ook niet te hoog worden.
Doordat ik de verdeler in de retour naar de ketel heb zitten is het water ook daadwerkelijk door de radiatoren en leidingen al afgekoeld naar ~30oC als het bij de verdeler aankomt.
Omdat dan alle flow van de ketel door de verdeler moet en ik niet wist of dat zonder geluid zou kunnen heb ik er tevens een by-pass overheen gezet met een kogelkraan zodat ik een deel van het retour water direct naar de ketel kan sturen indien nodig. Afgelopen winter draaide het zo dat ~80% door de verdeler ging en ongeveer ~20% om de verdeler heen naar de ketel.

VerderlerUpgrade

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Karp
bbbrumbrum schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:21:
[...]

Minerale wol heeft sowieso dampremming nodig. Maar je "harde" isolatie (PIR wss) is sowieso dampdicht.

Alleen gips is ook een beetje schraal voor je begane grond. Minimaal Fermacell, of gips met een andere plaat (OSB) erachter.

Opbouwen kun je uitzetten in Ubakus.de, geeft ook een goed beeld van vochthuishouding en opwarming (doorslag).
In het zelfbouwtopic is ook genoeg te vinden hierover.
Naar aanleiding van je verhaal ben ik er even iets meer ingedoken. Het lijkt inderdaad wel dampdicht zo en daar ben ik niet zo blij mee. Die gaat op de agenda!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

!null schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:39:
[...]

Ja, maar een normale douche WTW haalt als totaal rendement vaak iets van 33%, max 40%, op de douchebeurt. En dan heb je bijvoorbeeld een gemiddelde douche met iets van 10 liter per minuut.
(en dan moet je nog je douchekraan etc kopen)

Als we het Upfall systeem nemen, dan douche je met 35 liter per minuut, terwijl je maar 2 liter per minuut bij hoeft te mengen. En dus een behoorlijke besparing haalt, op warmte en op water.

Alleen water kost bijna niks.

De Upfall is een Nederlandse vinding, net als Hydraloop. Mooie producten, maar voor het buitenland, want hier is drinkwater bijna gratis.

Dus is de beweegreden uitsluitend het terugverdienmonster? :+ dan misschien niet doen.
Het zijn beide goede systemen, daar niet van hoor :) Ik kom net van Curaçao vandaan en met de prijs van het water daar heeft het meer zin. Daar moet alles vanuit zeewater worden gedesalineerd wat een dure klus is.

Hier? Voor €4k leg je een leuke plak zonnepanelen op je woning, wat meer energie oplevert dan dat je met de upfall bespaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
PentaClover schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:39:
[...]

De meeste radiatoren die ik heb zitten boven, de reden dat ik de thermostaat en retour restrictie eruit heb gehaald is omdat ik een HT verdeler heb die veel te veel retour water bijmengt waardoor de vloer niet warm wordt als de Ta van de verdeler maar 30oC is, thermostaat kraan en restrictie vol open zetten helpt dan niet, die hebben namelijk een veel te kleine doorlaat. Foto hieronder is zowel de thermostaat kraan en de restrictie uit de retour waarbij het gaatje waar het water doorheen moet ongeveer 6-7 mm doorsnede heeft en nog half dicht zit met de kraan vol open:
[Afbeelding: Verdeler Thermostaatkraan en Retour Ventiel]

Met de restricties eruit en 22mm buis naar de verdeler i.p.v. de 15mm die er eerst zat, gaat de aanvoer temperatuur ook daadwerkelijk de vloer in. Maar aangezien er dus niets meer gemengd wordt mag de aanvoer temperatuur dan ook niet te hoog worden.
Doordat ik de verdeler in de retour naar de ketel heb zitten is het water ook daadwerkelijk door de radiatoren en leidingen al afgekoeld naar ~30oC als het bij de verdeler aankomt.
Omdat dan alle flow van de ketel door de verdeler moet en ik niet wist of dat zonder geluid zou kunnen heb ik er tevens een by-pass overheen gezet met een kogelkraan zodat ik een deel van het retour water direct naar de ketel kan sturen indien nodig. Afgelopen winter draaide het zo dat ~80% door de verdeler ging en ongeveer ~20% om de verdeler heen naar de ketel.

[Afbeelding: VerderlerUpgrade]
Respect hoor: je weet wat je wil, je weet waar het probleem zit en je doet het gewoon. Gaaf man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Naast alle nuttige tips hier overwegen we nu ook hemelwateropvang. Vooral voor de tuin lijkt het mooi, maar eventueel ook voor het toilet doorspoelen. Ik vraag me nu wel af hoe dat gaat combineren met een Wadi en helofytenfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Karp schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:15:
Naast alle nuttige tips hier overwegen we nu ook hemelwateropvang. Vooral voor de tuin lijkt het mooi, maar eventueel ook voor het toilet doorspoelen. Ik vraag me nu wel af hoe dat gaat combineren met een Wadi en helofytenfilter.
Ik denk dat het alleen maar voordelen heeft, omdat in regenwater minder kalk zit. Maar ik betwijfel of het merkbaar is.

Je kunt trouwens ook gebruik maken van een droog toilet, dan ben heb je maar een klein schattig helofytenfilter nodig die dan ook niet zoveel geld kost.
Want douche en wasmachine afvalwater stelt allemaal bijzonder weinig voor qua vervuiling wat gefilterd moet worden.

Gaat voor veel mensen denk ik net even iets te ver, die willen gewoon een spoeltoilet. Dat is prima, ik zeg het alleen even zodat je weet dat de mogelijkheid er is en kunt besparen op helofyten filter. (en water gebruik)

Combinatie recycledouche en droogtoilet zal waarschijnlijk zorgen voor een reductie van 2/3e van het water verbruik. Maar zoals eerder gezegd, water is goedkoop, dus het loont vaak niet. Echter met besparing op helofytenfilter misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:35
Ik kom er niet helemaal uit en lees verschillende adviezen.

Ik wil mijn CV-ketel (Nefit) zo duurzaam mogelijk bedrijven maar kom er niet uit of ik de leidingtemperatuur nu zo hoog of zo laag mogelijk moet instellen. Er zit hiervooreen stelknopje op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 06:40
aard01 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:57:

Ik wil mijn CV-ketel (Nefit) zo duurzaam mogelijk bedrijven maar kom er niet uit of ik de leidingtemperatuur nu zo hoog of zo laag mogelijk moet instellen. Er zit hiervooreen stelknopje op de ketel.
Lager is beter, want betere condensatie en dat maakt van een HR daadewerkelijk een hoogrendementsketel. Je moet alleen wel je huis nog warm kunnen krijgen uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:35
llevering schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:59:
[...]

Lager is beter, want betere condensatie en dat maakt van een HR daadewerkelijk een hoogrendementsketel. Je moet alleen wel je huis nog warm kunnen krijgen uiteraard ;)
Bedankt, ik ga eens kijken hoe laag ik kan komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 00:11
[...]Ik heb vooral het tegenovergestelde gelezen, en zelfs bevestigingsmateriaal gezien dat beide combineert. Het idee is dat sedum je dak koel houdt, wat de efficientie van de panelen bevordert.
Ik had als overgangsperiode een aantal panelen in platdak-opstelling (~15o op EPDM dakbedekking), en andere op het schuindak (35o).
Die eersten werden ~50oC, die op het schuine dak ~65oC.
Het EPDM (met 140 mm PIR isolatie eronder) tikte de 70oC aan!
(alles gemeten met infrarood thermometer).
Buiten was het toen ~30oC.

Onder de panelen komt geen zon, de meeste panelen zijn wit aan de onderzijde. Dus ik vermoed dat het positieve effect van sedum op het dak niet significant is.
Maar wat zou het negatieve effect moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
aard01 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:03:
[...]Bedankt, ik ga eens kijken hoe laag ik kan komen ;)
Waar je ook naar kunt kijken (maar ik weet niet of het bij een Nefit kan) is om het max. vermogen van je ketel voor verwarming wat terug te schroeven. Dat voorkomt dat de temperatuur van het water snel omhoog schiet en laat daardoor de ketel ook makkelijk condenseren en maakt het hele systeem stabieler.

Deze ervaring heb ik met een Remeha Avanta met de thermostaat die erbij zat (Celcia20). Die begint gewoon vroeger met verwarming als de woonkamer kouder is en schroeft het vermogen op als de temperatuur van de kamer niet snel genoeg omhoog gaat. Je ketel moet natuurlijk nog wel genoeg vermogen kunnen leveren om op een koude dag het huis warm te krijgen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Erasmo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:32:
Het hoeft technisch niet, maar het moet wettelijk wel meer dan een dubbelwandige pijp te zijn,om drinkwater tegen vervuiling te beschermen. ;)
Als de binnenpijp waar het douchewater daarheen loopt lekt, mag dat nooit nl. in het drinkwater komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
WackoH schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:23:
[...]

Het hoeft technisch niet, maar het moet wettelijk wel meer dan een dubbelwandige pijp te zijn,om drinkwater tegen vervuiling te beschermen. ;)
Als de binnenpijp waar het douchewater daarheen loopt lekt, mag dat nooit nl. in het drinkwater komen.
?
Wat is het dan? Zolang een van de buizen ononderbroken is kan er toch niets misgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
WackoH schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

Ik had als overgangsperiode een aantal panelen in platdak-opstelling (~15o op EPDM dakbedekking), en andere op het schuindak (35o).
Die eersten werden ~50oC, die op het schuine dak ~65oC.
Het EPDM (met 140 mm PIR isolatie eronder) tikte de 70oC aan!
(alles gemeten met infrarood thermometer).
Buiten was het toen ~30oC.

Onder de panelen komt geen zon, de meeste panelen zijn wit aan de onderzijde. Dus ik vermoed dat het positieve effect van sedum op het dak niet significant is.
Maar wat zou het negatieve effect moeten zijn?
Ik vind nu 8%. Ik zie ook wel eens hoger, en recent zag ik volgens mij een onderzochte 4% met (ik geloof) 0.3 bijdrage aan de Rc waarde. Oa hier: https://www.greenenergycompany.nl/sedumdak-met-zonnepanelen/

Hoeveel effect het heeft op de levensduur van panelen en/of dak blijft voor mn gevoel gissen, maar het schijnt positief te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Karp op 31-08-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Karp schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:24:
[...]

Ik vind nu 8%. Ik zie ook wel eens hoger,
Als dat waar zou zijn zouden dergelijke systemen met kop en schouders boven de rest uitsteken in pvoutput.
Lijkt mij niet heel moeilijk te achterhalen.
Daarnaast zijn de voordelen natuurlijk het grootst op de momenten dat je straks (na salderen) het minste hebt aan die stroom, namelijk hoog zomer.
Ik heb sterke vermoedens dat het cijfers zijn die uit een hele dikke duim komen. Neemt niet weg dat het werkt tegen het opwarmen van het dak in de zomer en het water kan bufferen en leuk is voor bio diversiteit wat natuurlijk allemaal duurzaam is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
6% in deze studie, vind ik net: https://www.sciencedirect...abs/pii/S0960148111006604

Ergens anders las ik deze conclusie: Through the cost analysis, the payback period of using just solar panels was calculated to be 13 years, the payback period of just a green roof was calculated to be approximately 73 years, and the payback period of the combination of the two was 13 years.
Een gratis groen dak is ook wel een mooi idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
aard01 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:57:

Dan heb je wel iets aan dit topic:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
bbbrumbrum schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:39:
[...]
?
Wat is het dan? Zolang een van de buizen ononderbroken is kan er toch niets misgaan?
Dat klopt als je het onderstaande bedoelde met dubbelwandig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WM1Ny8gqsOzqFvUmZH2_Px8wxQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jhpReIgxpELUeMuZPvUeDfZl.png?f=user_large

Maar dat zou ik niet meer 'alleen maar' willen noemen. Er zijn eigenlijk drie buizen in elkaar nodig.
Het is best lastig om:
- goede warmteoverdracht te hebben
- afscherming tussen vuil en schoon water
- lekdetectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Karp schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:24:
[...]

Ik vind nu 8%. Ik zie ook wel eens hoger, en recent zag ik volgens mij een onderzochte 4% met (ik geloof) 0.3 bijdrage aan de Rc waarde. Oa hier: https://www.greenenergycompany.nl/sedumdak-met-zonnepanelen/

Hoeveel effect het heeft op de levensduur van panelen en/of dak blijft voor mn gevoel gissen, maar het schijnt positief te zijn.
Mijn panelen hebben een temperatuur coefficient van -0.37%/K op het vermogen.
Dus 8% hoger vermogen betekent 21 K(=oC) lagere temperatuur van de panelen.
Bij 30oC buiten waren de panelen in plat dak opstelling iets meer dan 50oC.
Met sedum rond de panelen zouden de panelen dus kouder dan de omgeving worden 8)7

Een EPDM dak zou 50 jaar mee moeten gaan. Ik hoop dat ik het nog mag vervangen... ik vrees dat ik het niet mee ga maken...

Maar, op sedum uitkijken is een stuk mooier dan op EPDM. En het houdt het dak koeler (70oC is best veel).
En ook nog eens goed voor het milieu. Dus ik ga het wel doen.
(Regenwater heb ik al afgekoppeld dus het argument van buffering speelt niet mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb de publicatie van STOWA waarnaar GreenEenrgyCompany verwijst, bekeken.
Hierin wordt alleen gezegd dat het dak koeler blijft met sedum (klopt) en dat panelen slechter presteren als ze warm zijn (klopt ook).

Maar het is natuurlijk niet zo dat de lucht rond de panelen hetzelfde als die van de dakbedekking is.
Hiervoor zal de grootte van een dak veel verschil maken.

De lucht zal in het midden boven een grote hal hal warmer zijn dan bij een normaal prive plat dak.
Als er een windje staat (en dat gebeurt ook nog eens vanzelf bij grote temperatuurverschillen ;) ) wordt de warme lucht weggeblazen.
Voor de normale consument is het positieve effect op de PV misschien 1 a 2%?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 13:16

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Mag ik hierbij advies vragen over mijn situatie. Ik lees al een tijdje mee op dit topic en wil graag zo goed mogelijk voorbereid zijn op de toekomst. Ik krijg namelijk binnen een maand de sleutel van mijn nieuwe huis (uit 1974).

Ik heb een topic gemaakt Daarbij dus kiezen voor zonnepanelen en een airco of warmtepomp voor koelen en verwarmen en eventueel topkoelen van de benedenverdieping via de bodem.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53
Geen idee of het met duurzaam te maken heeft meer hey, het is de kroeg.

Ik ben op vakantie in de Belgische Ardennen en heb hier op meerdere plekken kastjes aan de muur zien hangen. Onder andere twee huizen verder, beter inzoomen lukte niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OR5UgqGh-wSJ0MOfpao4zKkSex4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6P8xCm31OcAJSRQiFD4R1OiS.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat is het? Iets met ventilatie? Alarm? Afschrikken van beesten?

Google heeft me niet weten te helpen

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

http://www.d-m-s.be/ ?

Het is een AS630S1 Zelfaangedreven buitensirene.

[ Voor 70% gewijzigd door Maasluip op 08-09-2020 10:49 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik kwam net dit juweeltje tegen bij het zoeken naar een geisoleerde schuifpui (quote komt van https://www.danenbergshop.nl/Aliplast-aluminium-schuifpui-2-delig/):
Dit zijn goed geïsoleerde schuifpuien voorzien van een koudebrug, zodat de kou niet via de pui naar binnen komt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
Holy cow, dat gaat hard: in Californië is een 230MW/230MWh accu online gekomen, de grootste ter wereld:

https://www.energy-storag...t-battery-project-is-bein

Het artikel noemt ook een ander project in aanbouw wat in eerste instantie een grootte krijgt van 300MW/1200MWh en moet doorgroeien naar 6000MWh

6GWh aan accu's.... 8)7

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zag het artikel, en zag op Twitter flink wat mensen hun stokpaardjes van stal halen. Prima natuurlijk. Is dit het hele verhaal, of heeft het meer facetten?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:06
ik geloof er niks van, hij zegt €100.000 uitgegeven te hebben maar waaraan dan?
voor dat geld krijg ik een grachtenpand van 200m2 echt wel van het gas af
#hoedan
alle glas vervangen met monumentenglas (vacuumglas, folie op het glas of voorzetramen aan de binnenzijde(hr++) (€26000)
overal voorzetmuren met resolplaat, 8cm geeft al nieuwbouwisolatiewaarden. (€25000)
schuin dak/plat dak is allemaal prima te isoleren met harde plaat of glaswol en klimaatfolie (€20000)
vloer is een dingetje zonder sloop
wtw in het hele huis voor ventilatie (€6000)

Ik denk eerder dat prof. liever geen gebreek en grote aanpassingen aan zijn huis had.

[ Voor 5% gewijzigd door technopeuter op 09-09-2020 12:45 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:18
technopeuter schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:34:
[...]

ik geloof er niks van, hij zegt €100.000 uitgegeven te hebben maar waaraan dan?
voor dat geld krijg ik een grachtenpand van 200m2 echt wel van het gas af
#hoedan
alle glas vervangen met monumentenglas (vacuumglas, folie op het glas of voorzetramen aan de binnenzijde(hr++) (€26000)
overal voorzetmuren met resolplaat, 8cm geeft al nieuwbouwisolatiewaarden. (€25000)
schuin dak/plat dak is allemaal prima te isoleren met harde plaat of glaswol en klimaatfolie (€20000)
vloer is een dingetje zonder sloop
wtw in het hele huis voor ventilatie (€6000)

Ik denk eerder dat prof. liever geen gebreek en grote aanpassingen aan zijn huis had.
Voor 500 euro koop je 10 elektrische kacheltjes bij Gamma. Nog eens 1000 voor een nieuwe meterkast. Boiler erbij voor 1500 euro.

Voor 3000 euro van het gas af!

Maar op die manier was het vast niet de bedoeling :+

Zonder extra informatie kunnen we er niets van zeggen...

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Team Welles

Ik hapte op de linkdrop.
Als je het hier post, dan graag wat context erbij, bijvoorbeeld zo:
Vrachtwagens met zonnepanelen op het dak gaan de weg op
[...]
De stroom wordt niet gebruikt om mee te rijden, vertelt hij. Maar om de elektriciteit mee op te wekken die de chauffeur gebruikt voor bijvoorbeeld de airco, koffiezetten, tv-kijken of een laptop opladen. Doorgaans wordt hiervoor nu diesel gebruikt, die wordt omgezet in elektriciteit, maar dat is niet erg duurzaam.
[...]
Natuurlijk is dit vooruitgang, zeker als bijvoorbeeld koeltrailers hier ook mee kunnen liften.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Proton_ schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:38:
[...]

Ik hapte op de linkdrop.
Als je het hier post, dan graag wat context erbij, bijvoorbeeld zo:

[...]

Natuurlijk is dit vooruitgang, zeker als bijvoorbeeld koeltrailers hier ook mee kunnen liften.
Neem me niet kwalijk - dit was inderdaad wat te makkelijk! Maar dank voor de context. Ik vind het een interessant idee en vraag me af wanneer zoiets echt in zwang raakt.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gramser schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:43:
Neem me niet kwalijk - dit was inderdaad wat te makkelijk! Maar dank voor de context. Ik vind het een interessant idee en vraag me af wanneer zoiets echt in zwang raakt.
Er zijn al zat campers of zeilboten met PV er op. Zo nieuw is het idee van een PV paneel op een (groot) vervoermiddel toch niet? En dan zal ik het maar niet eens over de World Solar Challenge. Dus ze hoeven niet echt uit te vinden of een PV paneel het op een bewegende ondergrond duwt.

Het probleem van 's nachts een motor laten draaien zal je er niet zo snel mee oplossen denk ik. Dan moet je behalve PV ook wel wat accu's mee nemen om de nacht te overbruggen. Hoe dat zit staat helaas nergens in het artikel.

Het grootste nieuws is wellicht dat de prijzen zo ver gedaald zijn dat het niet alleen leuk is om mee te racen of om toch wat elektriciteit te kunnen gebruiken als je wild aan het kamperen bent (en dat dus best geld mag kosten) maar dat nu blijkbaar de investering na 3 jaar al terugverdiend is. Dat is beter dan menigeen met zonnepanelen op het dak. Dat komt natuurlijk door het dieselgebruik wat de meeste mensen thuis niet hebben om elektriciteit op te wekken.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
JeroenE schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:51:
[...]
Er zijn al zat campers of zeilboten met PV er op. Zo nieuw is het idee van een PV paneel op een (groot) vervoermiddel toch niet? En dan zal ik het maar niet eens over de World Solar Challenge. Dus ze hoeven niet echt uit te vinden of een PV paneel het op een bewegende ondergrond duwt.

Het probleem van 's nachts een motor laten draaien zal je er niet zo snel mee oplossen denk ik. Dan moet je behalve PV ook wel wat accu's mee nemen om de nacht te overbruggen. Hoe dat zit staat helaas nergens in het artikel.

Het grootste nieuws is wellicht dat de prijzen zo ver gedaald zijn dat het niet alleen leuk is om mee te racen of om toch wat elektriciteit te kunnen gebruiken als je wild aan het kamperen bent (en dat dus best geld mag kosten) maar dat nu blijkbaar de investering na 3 jaar al terugverdiend is. Dat is beter dan menigeen met zonnepanelen op het dak. Dat komt natuurlijk door het dieselgebruik wat de meeste mensen thuis niet hebben om elektriciteit op te wekken.
Er zitten geen belachelijke installateurs prijzen aan vast, dat scheelt een hoop.

Zelfs voor thuis koop je voor 60 bent per wp zonnepanelen met toebehoren. Levert 20 cent per jaar op dus ook maar drie jaar....

1 PVoutput . Dongen NB

• JeroenE
  • Niet online
@reneeke1970 Op die vrachtwagens komen die panelen ook niet vanzelf, dus daar zitten toch ook installatiekosten aan vast?

Bedoel je met 60 cent per Wp inclusief installatie? Wij betaalden laatst ongeveer 48 cent zonder installatie, maar voor de rest alles erbij (ook de BTW). De BTW krijgen we als het goed is ooit weer terug dus dan komen we op ongeveer 41 cent uit.

Ik heb nog niet uitgezocht of ik van een los gekochte groep plus installatiemateriaal en kabel van boven naar beneden voor de aansluiting op meterkast ook de BTW kan aftrekken anders gaat er misschien nog een wat tienden van centen af ;)

• reneeke1970
JeroenE schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:37:
@reneeke1970 Op die vrachtwagens komen die panelen ook niet vanzelf, dus daar zitten toch ook installatiekosten aan vast?

Bedoel je met 60 cent per Wp inclusief installatie? Wij betaalden laatst ongeveer 48 cent zonder installatie, maar voor de rest alles erbij (ook de BTW). De BTW krijgen we als het goed is ooit weer terug dus dan komen we op ongeveer 41 cent uit.

Ik heb nog niet uitgezocht of ik van een los gekochte groep plus installatiemateriaal en kabel van boven naar beneden voor de aansluiting op meterkast ook de BTW kan aftrekken anders gaat er misschien nog een wat tienden van centen af ;)
Die vrachtwagen heeft geen steiger en val beveiliging nodig. Geen dak lift. Geen dure aluminium rails.

En ik zei expres nog geen 40 cent omdat anders niemand het geloofd.

Alles wat met PV te maken heeft kun je aftrekken, nog wel een laptop om de administratie bij te houden voor je bedrijfs voering. Gewoon indienen en in ergste geval betaal je deel terug, maakt toch ook niet uit.

1 PVoutput . Dongen NB

• JeroenE
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:55:
Die vrachtwagen heeft geen steiger en val beveiliging nodig. Geen dak lift. Geen dure aluminium rails.
Maar wellicht wel een steviger dak ipv een zeiltje plus nog accu's om de energie op te kunnen slaan.

Ik heb echter geen idee of en dat tegen elkaar uit kan middelen. Bij de aanbieder waar wij onze spullen hebben gekocht kregen we alleen een totaalprijs en dat vond ik best.
En ik zei expres nog geen 40 cent omdat anders niemand het geloofd.
Had ik dat geweten had ik toch nog kunnen besparen. En ik dacht al zo goedkoop te zijn O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenE schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:06:
[...]
Maar wellicht wel een steviger dak ipv een zeiltje plus nog accu's om de energie op te kunnen slaan.

Ik heb echter geen idee of en dat tegen elkaar uit kan middelen. Bij de aanbieder waar wij onze spullen hebben gekocht kregen we alleen een totaalprijs en dat vond ik best.

[...]
Had ik dat geweten had ik toch nog kunnen besparen. En ik dacht al zo goedkoop te zijn O-)
Zelfs onder die zeilen liggen allemaal aluminium profielen. En heb je al eens gekeken wat voor accu er onder hangt voor de laadklep, dus veel extra accu is niet nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:18:
Zelfs onder die zeilen liggen allemaal aluminium profielen. En heb je al eens gekeken wat voor accu er onder hangt voor de laadklep, dus veel extra accu is niet nodig.
Aha, en die profielen zijn sterk genoeg om de panelen dan ook te kunnen dragen? Nouja, als je het van te voren weet kan je dit bij de bouw natuurlijk al iets steviger uitvoeren dus niet enorm veel kosten extra. Als je het achteraf gaat doen wellicht wel.

Mijn zoekmachine kunsten laten me een beetje in de steek om er achter te komen hoe groot die accu dan is.

Ik neem even aan dat die niet groot genoeg is om een (koelwagen) de nacht door te laten komen, anders hadden ze dat nu toch ook wel gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenE schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 05:30:
[...]
Aha, en die profielen zijn sterk genoeg om de panelen dan ook te kunnen dragen? Nouja, als je het van te voren weet kan je dit bij de bouw natuurlijk al iets steviger uitvoeren dus niet enorm veel kosten extra. Als je het achteraf gaat doen wellicht wel.

Mijn zoekmachine kunsten laten me een beetje in de steek om er achter te komen hoe groot die accu dan is.

Ik neem even aan dat die niet groot genoeg is om een (koelwagen) de nacht door te laten komen, anders hadden ze dat nu toch ook wel gedaan?
Tja accu slijt snel, thuis is het ook niet rendabel, gaat nooit worden ook. Diesel motor is goedkoper, betrouwbaarder vooral in herfst winter, diesel tank is altijd vol.
En het probleem is ook dat trailers vaak wisselen met andere transporteurs.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Gisteren bewijs voor het energielabel verzameld. De tijd was er nu rijp voor omdat ik sinds de zomer twee PV installaties heb.
Het geeft best veel voldoening om tijdens het invullen van de website, continue een aanpassing van het label te zien. Was inderdaad niet moeiljik.
Begon bij 'G' (standaard voor oude huizen, en meer dan terecht in ons geval met 4500 m3 gas per jaar van de vorige bewoonster)
en eindigde op A *O*

Nu alleen nog de bevestiging op basis van het bewijs krijgen.
Niet dat we het huis willen verkopen, maar als triomfje voor jarenlang internet afzoeken en het optimale implementeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vreemd bij het aanvragen van je energielabel...
Wordt uw verwarmingstoestel ook gebruikt voor het bereiden van warm water?
Ja (geen aftrek)
Nee, ik heb een geiser (een halve letter aftrek)
Nee, ik heb een elektrische boiler (een hele letter aftrek).
Eeeh, ik heb een aparte warmtepompboiler. Lijkt me energiezuinig, toch?

En een zonneboiler levert geen beter label op.

[ Voor 6% gewijzigd door KabouterSuper op 11-09-2020 12:09 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

KabouterSuper schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:08:
Vreemd bij het aanvragen van je energielabel...

[...]

Eeeh, ik heb een aparte warmtepompboiler. Lijkt me energiezuinig, toch?

HR++glas in de slaapkamer(s) levert ook zomaar een letter winst. Zelfs als je daar helemaal niet stookt. Het huidige label is een beetje grof en kijkt bijvoorbeeld helemaal niet naar energieverbruik. PV-panelen worden in m2 opgegeven, meer van dat soort onzin.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ericplan schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:19:
[...]

HR++glas in de slaapkamer(s) levert ook zomaar een letter winst. Zelfs als je daar helemaal niet stookt. Het huidige label is een beetje grof en kijkt bijvoorbeeld helemaal niet naar energieverbruik. PV-panelen worden in m2 opgegeven, meer van dat soort onzin.
Daarom, het is zon dom iets, en toekomstige kopers die daar waarde aan hechten zijn het aller domst. Ze kunnen mijn energie factuur zien en that's it

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Er zitten zeker mitsen en maren aan het huidige energielabel. Maar het kost ook vrijwel niets om het aan te vragen. Het geeft meer een indruk over energiestatus van de woning.
Ik vind het gewoon leuk om te kunnen zeggen dat ik ons 110 jaar oude G-- huis naar een A heb weten op te krikken.
Energieverbruik, met name elektrisch, zegt ook maar gedeeltelijk wat over de woning. Kinderen met stevige PC, en bv. een elektrische auto, gooien dat stevig in de war.
Dat PV panelen in m2 worden opgegeven is inderdaad wel heel raar. Moest ik ook gaan berekenen, terwijl ik de Wp uit m'n hoofd weet (5805)

[ Voor 4% gewijzigd door WackoH op 11-09-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
assje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 06:37:
Verder is er een financiële overweging, echter als de kozijnen toch al vervangen worden is de meerprijs van triple gering. Sterker nog, ik vraag de SEEH subsidie aan op basis van triple maar het is de vraag of dat geaccepteerd wordt ivm houten kozijnen, zie:
SEEH subsidie controle isolatiewaarde houten kozijn

Als dit wél geaccepteerd wordt is triple zelfs een heel stuk goedkoper dan dubbel (in nieuwe kozijnen), zeker met de recent verhoogde subsidie.
Vandaag de acceptatie van de SEEH ontvangen (triple), top, nieuw budget voor de volgende stap.

oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
WackoH schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:36:
Er zitten zeker mitsen en maren aan het huidige energielabel. Maar het kost ook vrijwel niets om het aan te vragen. Het geeft meer een indruk over energiestatus van de woning.
En je kunt er op wachten dat de leennormen straks enigzins aangepast gaan worden op basis van energielabel. Dat gaat er vrijwel zeker voor zorgen dat een hoger energielabel een hogere woningwaarde gaat geven (want men kan meer betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
assje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:50:
[...]

En je kunt er op wachten dat de leennormen straks enigzins aangepast gaan worden op basis van energielabel. Dat gaat er vrijwel zeker voor zorgen dat een hoger energielabel een hogere woningwaarde gaat geven (want men kan meer betalen).
Dat niet alleen. Als je de komende 10 jaar je hypotheek niet wil veranderen kan je het dus beter niet doen. Want hogere woningwaarde is hogere WOZ is hogere belasting.

Nu doen de gemeenten volgens mij nog niets met labels, maar dat gaat vast wel komen. Mijn inmiddels gasloze huis met extra isolatie en zonnepanelen is zeker label A maar staat in de boeken nog geregistreerd als 'Voorlopig label C'.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

Iemand hier op de hoogte van de kernpunten van het nieuwe energielabel volgens NTA 8800 voor bestaande woningen?
Aan de ene kant lijkt het een simpeler exercitie, kijken naar het echte verbruik kWh/m2. Maar wat het nu precies gaat inhouden? Op deze site vind ik iets over kantoren.
Het lijkt erop dat de wijze van verwarmen je niet direct meer een beter of slechter label gaat opleveren. Maar wat de condities zijn waarbij dat normverbruik wordt opgesteld, dat heb ik nog niet gevonden.
En hoe eigen PV meetelt in de berekening moet ik ook nog uitzoeken.
NTA 8800 is gratis te downloaden bij NEN, maar met 980 pagina's is het niet direct een erg leesbaar document.
Heeft iemand een korte samenvatting van de kernpunten?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
KabouterSuper schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:08:
Als je een WP hebt en je gebruikt die ook voor warmwater dan krijg je nog als advies om een zonneboiler te nemen. Ik snap ook niet goed waarom. Wij hebben de zonneboiler juist weggehaald en op het dak meer PV panelen gelegd. Daar heb ik meer aan dan een zonneboiler die op zomerse dagen na een paar uur al warm is en de rest van de tijd dus helemaal niets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
robkds schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:14:
Dat niet alleen. Als je de komende 10 jaar je hypotheek niet wil veranderen kan je het dus beter niet doen. Want hogere woningwaarde is hogere WOZ is hogere belasting.
Afhankelijk van de soort hypotheek kan een hogere waarde wel een lagere rente opleveren als de verhouding tussen de waarde van het onderpand en de openstaande bedrag verschuift en hypotheeknemer/geldverstrekker dan minder risico loopt.
Mijn inmiddels gasloze huis met extra isolatie en zonnepanelen is zeker label A maar staat in de boeken nog geregistreerd als 'Voorlopig label C'.
Wij hebben het onlangs wel aangevraagd omdat het nu nog voor een paar euro kan. Wij "moesten" maar liefst 2 euro betalen omdat de betaling bij de aanbieder van 1 euro het niet deed het.

We hebben geen plannen om de komende 10 jaar te verhuizen, maar voor die 2 euro in ieder geval wel een definitief label A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
JeroenE schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:11:
[...]
Afhankelijk van de soort hypotheek kan een hogere waarde wel een lagere rente opleveren als de verhouding tussen de waarde van het onderpand en de openstaande bedrag verschuift en hypotheeknemer/geldverstrekker dan minder risico loopt.

[...]
Wij hebben het onlangs wel aangevraagd omdat het nu nog voor een paar euro kan. Wij "moesten" maar liefst 2 euro betalen omdat de betaling bij de aanbieder van 1 euro het niet deed het.

We hebben geen plannen om de komende 10 jaar te verhuizen, maar voor die 2 euro in ieder geval wel een definitief label A.
Dat zei ik dus (hypotheek): als je er niets mee wil doen levert het niets op. Als je een NHG-hypotheek hebt maakt een energielabel normaal gesproken niet uit want dan heb je al de maximale korting. Misschien kan je bij Triodos-bank tussentijds de rente nog verlagen als je een A-label behaalt gedurende de looptijd.

Een label is 10 jaar geldig. Als je de komende 10 jaar niet wil verhuizen heb je dus geen label nodig. Maar misschien vind je het zelf leuk om een huis met officieel A-label te hebben. Dat mag natuurlijk ook. Maar let op je WOZ-waarde in dat geval.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:40
Ook maar eens gaan aanvragen dat label, maar ik heb dit huis zo gekocht. Ik weet bijvoorbeeld niet hier de isolatie in de kap precies opgebouwd is...

Bij mijn vorige huis, jaren 30, ook label A gehaald en daar wist ik precies de dikte van de isolatie etc. Dat had ik zelf aangebracht.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
JeroenE schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:11:
Yep, dat is precies wat ik toevallig vorige week gedaan heb. Een paar "upgrades" aan onze woning (waaronder een flinke PV-installatie) en de algemene prijsstijging van de woningen om ons heen zorgden voor een hoge taxatiewaarde. Ik heb juist gisteren de documenten bij onze hypotheekverstrekker aangeleverd om in aanmerking te komen voor een lagere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
robkds schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:41:
Dat zei ik dus (hypotheek): als je er niets mee wil doen levert het niets op. Als je een NHG-hypotheek hebt maakt een energielabel normaal gesproken niet uit want dan heb je al de maximale korting.
Niet iedere hypotheek is NHG natuurlijk. Het schijnt bij NHG ook nog wel eens te gebeuren, ook al is dat "bijna nooit".
Een label is 10 jaar geldig. Als je de komende 10 jaar niet wil verhuizen heb je dus geen label nodig.
Dat snap ik wel, maar dat weet je natuurlijk nooit helemaal zeker. Misschien krijg je wel een baan elders, blijkt je partner je toch zat te zijn of wil je dichterbij je (klein)kinderen of ouders gaan wonen etc.

Ik ga er van uit dat het niet gebeurd, maar wie weet.
Maar let op je WOZ-waarde in dat geval.
Ach, zolang ze hier nog werken met (in mijn ogen) niet echt representatieve referentiepanden zal het wel loslopen. Een huis van buren is vorig jaar verkocht (met achterstallig onderhoud). De kans dat dat de prijs drukt is voorlopig veel groter dan mijn B -> A de prijs opdrijft.

Is er trouwens bekend dat gemeenten gebruik maken van dit label om de taxatiewaarde hoger te zetten? Ik had wel gezocht, maar kwam alleen dit soort sites tegen met al wat verouderde onderzoeken waarbij bleek dat er ongeveer 6k verschil zat tussen F/G en A/B. Dan ga ik er gemakshalve even vanuit dat er tussen A en B hooguit 1k verschil zit en dat scheelt weinig voor de OZB die ik moet betalen.
reneeke1970 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:55:
Alles wat met PV te maken heeft kun je aftrekken, nog wel een laptop om de administratie bij te houden voor je bedrijfs voering. Gewoon indienen en in ergste geval betaal je deel terug, maakt toch ook niet uit.
Hm.... Heb je eigenlijk geen drone nodig om je panelen ieder kwartaal te kunnen inspecteren? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
No Hands schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:50:
Ik heb vandaag een gesprek gehad met de mensen van Triple Solar. Nibe warmtepomp met warmtepomp panelen als bron. Geen put boren, geen buitenunit. Goed verhaal.
Helaas heb ik al een warmtepomp thuis anders was dit een overweging geworden.
Konden ze jou uitleggen hoe de pvt panelen in de winter(nacht) voldoende warmte aan de omgeving onttrekken?
Ik vind het lastig om te snappen dat een lucht / warmtepomp heel veel m3 lucht moet ventileren en dat een pvt paneel dan die warmte passief aan de lucht onttrekken (5kW zou 8 panelen zijn)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

robkds schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:41:
[...]

Een label is 10 jaar geldig. Als je de komende 10 jaar niet wil verhuizen heb je dus geen label nodig. Maar misschien vind je het zelf leuk om een huis met officieel A-label te hebben. Dat mag natuurlijk ook. Maar let op je WOZ-waarde in dat geval.
Daar ben ik ook een beetje bang voor, ik heb nu voorlopig G, maar het is vooral dankzij de rare berekening nu (mits ik het aanvraag) definitief A *O*
Ik kan alleen niet echt vinden of en wat het in de WOZ waarde gaat schelen, heb jij toevallig een bron?

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 14-09-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
twain4me schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:49:
[...]

Daar ben ik ook een beetje bang voor, ik heb nu voorlopig G, maar het is vooral dankzij de rare berekening nu (mits ik het aanvraag) definitief A *O*
Ik kan alleen niet echt vinden of en wat het in de WOZ waarde gaat schelen, heb jij toevallig een bron?
Die heb ik niet en voor zover ik weet wordt er nu vooral gekeken naar de verkoopprijzen van vergelijkbare panden. Maar het zou me sterk verbazen als gemeenten hier niets mee gaan doen. Daarom staat mijn label nog op 'Voorlopig label C' en aangezien ik verwacht hier nog meer dan 10 jaar te wonen vraag ik niets aan.

Mijn hypotheek valt ook onder NHG dus het risico-profiel is voor de bank al het laagste.

Triodos-bank geeft korting met een beter label en is dan nog steeds niet goedkoper dan een hele rij andere verstrekkers. Alleen als je daadwerkelijk bereid bent extra te betalen voor de duurzame missie van Triodos is dat dus interessant.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

robkds schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:01:
[...]

Die heb ik niet en voor zover ik weet wordt er nu vooral gekeken naar de verkoopprijzen van vergelijkbare panden. Maar het zou me sterk verbazen als gemeenten hier niets mee gaan doen. Daarom staat mijn label nog op 'Voorlopig label C' en aangezien ik verwacht hier nog meer dan 10 jaar te wonen vraag ik niets aan.
jammer , dan moet ik het doen met de info die @JeroenE ook poste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
BarryH schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:20:
[...]

Konden ze jou uitleggen hoe de pvt panelen in de winter(nacht) voldoende warmte aan de omgeving onttrekken?
Ik vind het lastig om te snappen dat een lucht / warmtepomp heel veel m3 lucht moet ventileren en dat een pvt paneel dan die warmte passief aan de lucht onttrekken (5kW zou 8 panelen zijn)
Dat zit hem puur in het oppervlak. Die warmtepomp moet lucht verplaatsen omdat het oppervlak waarop die warmte uitwisseling plaatsvind niet groter is dan een buitenunit. Die triple solar panelen die hebben bij 8 stuks een oppervlak van circa 12m2. Dat gehele oppervlak staat in verbinding met lucht, die kennelijk genoeg warmte bevat.
Ik zoek nog steeds een particulier die dit op zijn dak heeft en al een paar seizoenen data input kan geven want dat lijkt me enorm interessant.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@No Hands Ik vraag me dan direct af of die panelen ook een ontdooi-stand hebben voor als ze ondergesneeuwd zijn of er rijp op zit? Anders wordt het zowel elektrisch als thermisch wel gauw een slecht verhaal op de echt koude dagen vrees ik...

Ook lees ik op de site van triple solar niets over de installatiekosten. Er wordt vooral benadrukt dat je subsidie aan kan vragen, maar wat een gemiddelde installatie nou onder de streep gaat kosten, wordt nergens besproken. Over het algemeen is de consensus dat thermo/PV panelen zo ontzettend veel duurder zijn dan "gewone" PV, dat het economisch niet uit kan. Misschien valt het iets positiever uit als je de kosten voor een buiten-unit van een warmtepomp kunt besparen, maar dan heb je het over een bedrag van, zeg 2000 euro? Dat is minder dan wat je blijkbaar aan subsidie kunt aanvragen voor een complete triple-solar installatie dus ik heb zo'n vermoeden dat het niet in verhouding zal staan... Sterker nog ik vermoed dat je goedkoper uit bent en betere thermische rendementen haalt als je een normale buiten-unit combineert met een off-the-shelf zonnecollector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
No Hands schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:23:
[...]

Dat zit hem puur in het oppervlak. Die warmtepomp moet lucht verplaatsen omdat het oppervlak waarop die warmte uitwisseling plaatsvind niet groter is dan een buitenunit. Die triple solar panelen die hebben bij 8 stuks een oppervlak van circa 12m2. Dat gehele oppervlak staat in verbinding met lucht, die kennelijk genoeg warmte bevat.
Ik zoek nog steeds een particulier die dit op zijn dak heeft en al een paar seizoenen data input kan geven want dat lijkt me enorm interessant.
Die zul je niet vinden, iedere geïnteresseerde slaat achterover van de prijzen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
8 PVT panelen van Triple Solar kosten, volgens de laatste gegevens die ik heb, ongeveer 7.000 euro inclusief installatie. Ik kan niet terughalen of dat inclusief of exclusief buffervat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
No Hands schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:23:
[...]

Het zou me niet verbazen als een radiator in een buitenunit ook 12m2 oppervlak zit

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Skyaero schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:08:
8 PVT panelen van Triple Solar kosten, volgens de laatste gegevens die ik heb, ongeveer 7.000 euro inclusief installatie. Ik kan niet terughalen of dat inclusief of exclusief buffervat is.
Als het er niet bijstaat, is het waarschijnlijk exclusief 😌

Over hoeveel kWp hebben we het dan? En zit er dan ook alles van omvormer tot bevestigingsmateriaal bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:11:
[...]
Het zou me niet verbazen als een radiator in een buitenunit ook 12m2 oppervlak zit
In een verdamper wordt de lucht met hoge snelheid over de warmtewisselaar geforceerd. Niet te vergelijken met de natuurlijke convectie over PVT panelen, of het klein beetje geforceerde convectie als gevolg van wind.
Gramser schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:25:
[...]
Als het er niet bijstaat, is het waarschijnlijk exclusief 😌

Over hoeveel kWp hebben we het dan? En zit er dan ook alles van omvormer tot bevestigingsmateriaal bij?
Installatiemateriaal wel, omvormer denk ik ook. Het is wat lastig terug te halen. Het staat in een begroting voor een wijkaanpak. De warmtepomp die erop aangesloten wordt, staat in ieder geval apart opgevoerd.

Opbrengst is ongeveer 175 kWh per m2 elektrisch en 725 kWh per m2 thermisch, aldus de Excel sheets die ik hier heb liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Skyaero op 14-09-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Die laatste snap ik niet helemaal - opbrengst in hoeveel tijd? Jaarbasis ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Jaarbasis inderdaad. Het elektrisch deel doet niet onder voor een gewoon PV paneel (sterker nog, het zou iets beter zijn, omdat het paneel "gekoeld" wordt door het water/glycol wat rondgepompt wordt, maar ik heb hier nog geen goede metingen van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Skyaero schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:51:
Jaarbasis inderdaad. Het elektrisch deel doet niet onder voor een gewoon PV paneel (sterker nog, het zou iets beter zijn, omdat het paneel "gekoeld" wordt door het water/glycol wat rondgepompt wordt, maar ik heb hier nog geen goede metingen van gezien.
Dat schijnt mee te vallen, want die "koeling" staat natuurlijk uit op de dagen dat de panelen écht warm worden. Kan wellicht zelfs averechts werken omdat er minder luchtstroom langs de onderkant van de panelen is.

Brengt wel direct een bijkomend nadeel aan het licht: zo'n systeem is niet geschikt om 's zomers je huis mee te koelen, in tegenstelling tot een klassieke buitenunit.

175 kWh/m2 is verder idd grofweg marktconform voor moderne PV installaties, een en ander natuurlijk afhankelijk van watvoor panelen en onder welke hoek ze liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 14-09-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:22
Echt wat een onzin verhaal met het aanvragen van een energielabel en dan voornamelijk de zonnepanelen. Nergens gevraagd naar vermogen/ligging, nee gewoon standaard per paneel 1,6m2 moeten rekenen... Dat laatste staat natuurlijk nergens. In mijn archief moeten duiken welke panelen er liggen, specificaties opgezocht. Volgens de officiële specificaties zijn mijn panelen 1.66 m2. Totaal aantal m2 doorgegeven--> afgekeurd want je 'mag' maar 1.6 m2 per paneel rekenen 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Skyaero maar die 725 kWh/m2 zal vooral in de zomer opgewekt worden. Terwijl we in de winter juist opbrengst nodig hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BarryH schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:39:
@Skyaero maar die 725 kWh/m2 zal vooral in de zomer opgewekt worden. Terwijl we in de winter juist opbrengst nodig hebben...
En het is theoretisch, want als jij op een zomer dag 25 kWh in je boiler stopt, wekt hij de volgende dag ook echt maar 25 op, en geen 725 want waar moet ie die laten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:37
Skyaero schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:51:
Komen ze weer met dat koelverhaal. Dat lijkt leuk, totdat je je realiseert dat de panelen alleen maar koeling nodig hebben warme dagen. En dan heb je geen verwarming nodig, en staat je warmtepomp dus uit.
Sterker nog, als het echt warm is, gaat je warmtepomp koelen, en gaat ie de panelen dus opwarmen.
Overigens vraag ik mij ten zeerste af of koelen wel mogelijk is, als je bron (de panelen dus) al zo'n 60 graden is....
Dat triple solar verhaal rammelt aan alle kanten.... Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat die gasten een keertje in Tros Radar mogen verschijnen....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
Zijn er voor bedrijfsgebouwen ook bouwbesluiten als het gaat om isolatie?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

No Hands schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:00:
Zijn er voor bedrijfsgebouwen ook bouwbesluiten als het gaat om isolatie?
ja het zelfde bouwbesluit ;)

rechts zie je de functie

https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het zou met triple solar echt mooi kunnen werken als je een warmtepomp hebt die ook nog een buiten unit heeft. Dan kun je het huis en/of de zonnepanelen koelen op een warme dag als je boiler toch al warm is.

Maar het wordt er niet simpeler op. Voor nieuwbouw rijtjeshuizen is het nogal kosten verhogend denk ik.
Ons vorige huis hebben we met subsidie energieneutraal gemaakt, middels warmtepomp en zonnepanelen. Achteraf gezien was het energieverbruik zo laag dat je ook elektrisch COP=1 had kunnen doen, en wellicht een recycle douche had kunnen plaatsen. Of met het resterende geld gewoon wat anders doen zoals windmolen aandelen kopen (ik noem maar wat)

Maar dat geldt uiteraard niet voor bestaande bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
BB-One schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:51:
Volgens de officiële specificaties zijn mijn panelen 1.66 m2. Totaal aantal m2 doorgegeven--> afgekeurd want je 'mag' maar 1.6 m2 per paneel rekenen 8)7 |:(
De meeste van mijn panelen zijn 2m2 per stuk , ik heb er ook een paar van 1,68m2 en dat is gewoon goedgekeurd. Die getallen per paneel zijn afgerond, ik heb natuurlijk in vierkante millimeters gerekend en pas op het allerlaatst afgerond voor de totale vierkante meters.

Ik heb wel de specs van mijn panelen als bijlage meegestuurd, misschien heb jij dat niet gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
!null schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:06:
Het zou met triple solar echt mooi kunnen werken als je een warmtepomp hebt die ook nog een buiten unit heeft. Dan kun je het huis en/of de zonnepanelen koelen op een warme dag als je boiler toch al warm is.
Een water/water warmtepomp met bodemlus is dan waarschijnlijk interessanter

• !null
Skyaero schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:50:
[...]

Een water/water warmtepomp met bodemlus is dan waarschijnlijk interessanter
Je bedoelt erbij of in plaats van?

Water/water is eigenlijk altijd interessanter, technisch gezien, maarja, de prijzen van de grondboringen he.
Toch wil je ook niet het hele land vol met lucht/water warmtepompen omdat het niet overal zal werken.
Maar het blijft lastig te verslaan als je voor 2500 euro een 5KW apparaat neer kunt zetten.

• Skyaero
  • Niet online
!null schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:04:
[...]
Je bedoelt erbij of in plaats van?
Een bodemlus in plaats van PVT panelen. Zelfde voordeel in de wintermaanden, maar in de zomer wel koeling. En qua kosten zal het niet veel schelen, gezien de PVT panelen zo'n 7k kosten.
Water/water is eigenlijk altijd interessanter, technisch gezien, maarja, de prijzen van de grondboringen he.
Toch wil je ook niet het hele land vol met lucht/water warmtepompen omdat het niet overal zal werken.
Maar het blijft lastig te verslaan als je voor 2500 euro een 5KW apparaat neer kunt zetten.
2500 euro? Is dit geïnstalleerd en al? Waar koop je dat spul? Ik ben voor alleen een buitenunit al 3 tot 4k kwijt, ex installatie.

Naja, kwijt. Ik kan geen installateur vinden op dit moment. Met kerst ben ik de eerste voor een offerte. :/
Pagina: 1 ... 100 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.