De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste
Acties:
  • 525.858 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
--Erik-- schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:10:
Welke dinrail kWh meters gebruiken jullie?
Wil je ze ook nog uitlezen of is alleen een tellertje ook goed? Ik heb jaren gelden diverse meters gekocht bij deze webshop: https://stromzähler.eu/stromzaehler/
Die waren toen het goedkoopste. Ik heb wel "dure" die je kan uitlezen en MID gekeurd zijn (scheelde toen een tientje ofzoiets met niet-MID gekeurde).

Je moet zelf even knippen en plakken want Tweakers gelooft niet in URL's met umlauts, ook niet met de [url] tag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik heb laatst een SDM220 gekocht, die kan beide kanten op tellen, MID keur, en met modbus uitgelezen worden. Maar nog niet in gebruik genomen.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 28-10-2020 19:22 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 16:14
JeroenH schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:14:
Ik heb een tijdje geleden een SolarEdge Modbus meter gekocht, zodat in de grafiekjes in de portal ook mijn eigenverbruik wordt weergegeven, en - later - ook de energiestromen een huisaccu in en uit:

[Afbeelding]

Om wat geld uit te sparen kocht ik hem op ebay, en de meetspoelen los. Helaas bleek mijn gok niet helemaal goed uit te pakken, want die losse "schroefconnectorblokken" (zwart links en groens rechts) zaten er niet bij... SolarEdge is hier heel geheimzinnig over, maar uiteindelijk kwam ik er achter dat dat connectoren van het merk Phoenix zijn. Echter, die lijken voor een particulier niet makkelijk te krijgen, tenzij ik gewoon niet goed zoek.

Heeft iemand een idee waar een setje zoals nodig voor deze meter (4-unit zwart, 6-unit zwart, 10-unit groen) kan krijgen, zonder bv. absurde verzendkosten of hoge minimumaantallen?
Meet even de steek tussen de pinnen, het is even wat lastig te zien vanaf de afbeelding. Standaard is 3.81mm en 5,08mm, maar er zijn ook 3,5mm en 5mm pitch versies.. Bij de groene 10pins rij zou je iets van 9x3.81 34,3mm (3.81) of 31,5mm (3.5steek) moeten meten. Controleer meteen of de zwarte ook een gelijke steek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Termy

valt er nog wat te fragge?

Gasschuif schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

Het verhaal van @migjes kan ik zeker beamen. Ik had 20 oude Kingsuns 175Wp alle op een P350 optimizer Zo kon ik makkelijk kWh's en andere zaken vergelijken met de in fases aangebrachte Panasonics 245 Wp. Alle de zelfde instraling dus. Komt voor een groot deel door de veel beter temp coëfficiënt van de Panasonics.
Hm, echt? Was het verschil vroegah dan veel groter of zo? Als ik even de specs in m'n excelletje gooi en kijk naar m'n 370 Wp LONGi's met een temp coef van -0.37%/C en dat vergelijk met die 335 Wp HIT Kuro van -0.285%/C, dan moet ik tot 110 graden C gaan om het vermogen bij gelijke instraling gelijk te krijgen. Daaronder wint m'n LONGi met speels gemak, en dat voor minder dan de helft van de kosten. Zelfs als ik een LONGi full black pak (hilarisch genoeg heeft die maar een temp coef van -0.35%/C volgens de datasheet..) van 360 Wp die 139 kost bij solar-bouwmarkt, dan 'wint' de Panasonic pas bij 104 graden C.

Dus wat is dit? Liegt LONGi dat ie barst met die coef of betaal je voor onzin bij Panasonic? Zijn moderne panelen gewoon sowieso veel beter? Bedoel, je vergelijkt met panelen van 195 Wp, dat is ondertussen toch wel goed oud, lijkt me.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:39

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Termy schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:01:
[...]

Hm, echt? Was het verschil vroegah dan veel groter of zo? Als ik even de specs in m'n excelletje gooi en kijk naar m'n 370 Wp LONGi's met een temp coef van -0.37%/C en dat vergelijk met die 335 Wp HIT Kuro van -0.285%/C, dan moet ik tot 110 graden C gaan om het vermogen bij gelijke instraling gelijk te krijgen. Daaronder wint m'n LONGi met speels gemak, en dat voor minder dan de helft van de kosten. Zelfs als ik een LONGi full black pak (hilarisch genoeg heeft die maar een temp coef van -0.35%/C volgens de datasheet..) van 360 Wp die 139 kost bij solar-bouwmarkt, dan 'wint' de Panasonic pas bij 104 graden C.

Dus wat is dit? Liegt LONGi dat ie barst met die coef of betaal je voor onzin bij Panasonic? Zijn moderne panelen gewoon sowieso veel beter? Bedoel, je vergelijkt met panelen van 195 Wp, dat is ondertussen toch wel goed oud, lijkt me.
Ik heb de data destijds vergeleken met mijn oude kingsuns 175 Wp (destijds10 jaar of zo?) vergeleken met de toen nieuwe Panasonic 245 Wp.
Teruggerekend naar de opbrengst in Wp per paneel. Moet voor de volledigheid wel vermelden dat er een aantal Panasonics (niet alle) plus tolerantie hadden, zo rondom de 2 %. Dit samen met het feit dat de Kingsuns al c.a. 10 jaar oud waren zal dit wellicht ook invloed op de metingen hebben gehad.

Omdat de maartvoering van de Pana en Kingsun gelijk is heb ik daarom voor de Pana's gekozen, past precies.
Ik wilde destijds (zoals meerdere hier :) ) meer vermogen op het dak voor meer kWh's/m2

Ooit in 2002 ben ik begonnen met 8 Isofoton panelen van 110 Wp... :+ Kun je je nu niet meer voorstellen, koste destijds veel geld.

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 29-10-2020 22:29 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
En we gaan doorrrrr naar deel 4:
De duurzame kroeg deel 4

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.