Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Deel drie alweer!

Keuvel hier lekker verder over alles wat je op DED gebied kwijt wil!

Wise enough to play the fool

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Zeg 10k aan berichten.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
quote:
JeroenH schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:29:

Jazeker. Sowieso zit bij deze zo'n krulslot die je in het ringslot kunt prikken, daarnaast heb ik zojuist bij de Univé opgevraagd wat een diefstalverzekering kost, en dat valt reuze mee, minder dan € 50 per jaar. Dat gaan we dus wel doen voor in ieder geval één jaar.
Vertrouw alsjeblieft niet op het slot wat bij de fiets zit. Zeker die insteeksloten zijn gemeen:
Je ruilt namelijk gemak (dubbel op slot met 1 sleutel) in voor onveiligheid (want 1 slot kraken is twee sloten open). Google maar eens op axa moedersleutel.

Doe er lekker een abus iven bij: http://www.abus.com/nl/Ve...t-ketting/Iven-Chain-8210 en zet hem daarmee vast.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat heb ik met mn vorige huis gedaan. Daarvan wisten we al dat we daar niet eeuwig zouden blijven wonen.

Dit huis is voor langere tijd en heeft bijvoorbeeld een knalrode keuken :Y

Acties:
  • +2Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Andre1973 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 00:01:

Ik wil zelf graag een E-auto aanschaffen, maar omdat ik geen oprit / met de auto bereikbaar erf heb, en ik niet wil laden op een openbare laadpaal (te duur, te ver weg, te vaak bezet), is dat niet mogelijk, dus rijd de diesel nog maar een paar jaar door.
Een optie zou kunnen zijn om een VPA (verlengd privaat aansluitpunt) aan te vragen. Samen met een extra meter onder de MLOEA regeling zou je ook nog gebruik kunnen maken van de energiebelastingvrijstelling op laadpalen :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
WoudseHoeve schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:49:
[...]

uhhh "energiebelastingvrijstelling op laadpalen " ???? vertel .....
Leesvoer:
https://www.rijksoverheid...-zelfstandige-aansluiting

In het kort komt het er op neer dat de rijksoverheid besloten heeft tot een 0% energiebelasting op openbare laadpalen, om ze sneller rendabel te maken voor de exploitant (daar is dus ergens een stevige lobby geweest). Daar kan je, met twee truukjes, als particulier ook gebruik van maken:

1. hij moet op een eigen aansluiting (vandaar de mloea)
2. hij moet los van je huis staan (niet duurzaam verbonden met een onroerend goed)

aandachtspuntje: de regeling is tijdelijk.

[Voor 41% gewijzigd door teacher op 30-03-2019 10:49]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
WoudseHoeve schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:45:
[...]

HAHA zielig mannetje, kan het waarschijnlijk niet betalen en begrijpt er verder ook niks van, jammer dat zo'n blad het klakkeloos overneemt zonder zelf even te kijken of het klopt.
Het zal waarschijnlijk iets aangedikt zijn om een lekker duidelijk verhaal in de krant te zetten, maar ook dit vind ik waardevolle feedback; er zijn genoeg mensen die er zo over denken (om wat voor, voor hen valide, redenen dan ook) en die bepalen op hun beurt de andere kant van het discours.

Zat mensen die wel elke maand 15 euro kunnen missen, maar niet 500 euro voor een wasmachine hebben, laat staan 5000 euro voor isolatie.

Vast en zeker dat er ook zat mensen zijn die niet de tijd/energie/capaciteiten hebben om alles precies uit te pluizen (die mensen vind je doorgaans niet op tweakers) en hun kennis uit hun eigen bubbel halen. Die mensen zijn dus afhankelijk van commerciële cowboys en berichtgeving vanuit de overheid. Als je dan ook nog een beetje anti overheid bent (want die pakken je geld af), dan krijg je dus dit soort berichten.

Ik probeer altijd heel goed naar dat soort berichten te luisteren en er een positief tegengeluid tegenover te zetten. :Y

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
HereIsTom schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:15:
[...]

En hoe wil je die mensen dan gaan stimuleren om zuinig om te gaan met energie als ze het niet in hun portemonnee gaan voelen?
De standaard reflex van onze overheid is inderdaad "duurder maken". Daarmee bereik je niet dat iemand die weinig spaargeld heeft ineens 5k wil uitgeven. Je bereikt imho het tegenovergestelde.

Ik zeg, maak groen/duurzaam juist goedkoper. Zie de phev / bev auto's; die werden/worden zakelijk zeer goed te betalen, dus die regeling was/is bijzonder succesvol.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:24:
[...]

Ja precies, maar komt ook omdat het per maand gaat, hoe vaak hoor je niet, ach zonnepanelen, ik betaal maar 115,- per maand, dat loont de moeite niet.

tja... toch 1300 per jaar.... per jaar betalen zou ze dus bewuster maken van de werkelijke kosten.
Dat sommetje heb ik ook voor vrienden voorgerekend: die wilden ook panelen, dus ik zeg "dak vol". "Maar dat hebben we helemaal niet nodig"...

toen dus even gerekend hoeveel kuub gas ze de komende 10 jaar gaan verstoken in hun begin jaren 70 huis, en wat dat gaat kosten.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Erasmo schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:55:
[...]

Vergeet je niet de verbrandingsmotor en versnellingsbak mee te nemen? Die wegen ook nogal wat. En 800km actieradius is helemaal niet nodig, na 300km heeft de bestuurder ook een pauze nodig. Tegen de tijd dat je koffie op is kun je weer verder met een zo goed als volle accu.
Ik zat net te rekenen: Een beetje dieselblok weegt een ruime 250 kilo. Daar komt een bak bij, appendages, ruime koeling, intercooler, versnellingsbak (soms met eigen oliekoeler), etc etc.

Een motor van een tesla weegt geloof ik nog geen 35 kilo en heeft een groot gedeelte van die appendages niet nodig.

Dus een model 3 standard range plus weegt 1645kg en een audi a6 40 tdi weegt leeg 1620. Heel veel ontloopt het dus niet, waarbij de range van de audi een factor 3 hoger ligt dan die van de tesla.
sebastiaan3 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:06:
[...]

En als je échte snel wil/moet dan zet je een plant neer met gasmotoren. Die kunnen binnen 5 minuten vanuit stilstand naar "grid sync" en vol vermogen. Als het échte moet kan het ook in 2 minuten. Dik boven de 45% efficiënt zonder nageschakelde stoom cyclus, geen extern koelwater nodig en modulair. Heb je maar 20MW nodig? Dan start je een motor. 500ME nodig? Prima, dan gaan er 25 aan.

Turbines zijn zoooo 2010 ;-)
Greenwich power station

was eens een kolencentrale en werkt al jaren met rolls royce avon jets.

Ze doen voornamelijk niks, (want de centrale is een backup voor de londense metro), maar zijn bij reguliere inzet binnen 3 minuten aangekoppeld. Het kan sneller bij nood.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
burne schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:47:
[...]

Tegen dit soort absurditeit kan ik niet op. Ik rij een klein 90pk busje, geen grote A4 of A6.
Rol-Co schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:55:
[...]

En waarom neem je een A6 met een 4 liter? En geen A4 met een 1900 tdi? Veel lichter blok, kan ruim 1100 km op een tank en weegt 1300 kg
De tesla heeft 2 motoren dus 70 kg?
Ik heb gezocht naar een auto (styno noemde een audi, dus daar ben ik mee verder gegaan) uit hetzelfde segment, met ongeveer hetzelfde gewicht, dezelfde "tankinhoud", dezelfde hoeveelheid PK's en koppel. Ik heb er geen studie van gemaakt, dus je kan mij vast wel betrappen op flaws of, als je alles op jezelf wil betrekken, "absurditeiten". :+

Maar je ziet daarmee wel hoe efficient een elektromotor is: Bovengenoemde audi a6 neemt dik 70 liter diesel mee; de tesla 75kwh. Ook al zit er veel minder energie in een accu, scheelt de range "maar" een factor 3 en niet een factor 42.

[Voor 19% gewijzigd door teacher op 10-06-2019 19:32]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:36:
[...]

Ik vind een factor 3 best veel eigenlijk, als ik met mijn A4 tje met volle tank vertrek kan ik in 1 ruk naar zuid frankrijk, en de model 3?
Neemt niet weg dat de EV steeds beter worden, al zijn het er maar enkele....het gros heeft nog een woon werk range.
Dan moet je inderdaad een aantal "verplichte" stops maken:
https://abetterrouteplann...9f-4967-bf37-90102082d254

Maar goed, bedenk eens waar we vandaan kwamen qua elektrisch rijden:

Officieel is dit een quad en wil je er de snelweg niet mee op, maar je snapt hem...

Ik ben heel benieuwd waar we naar toe gaan :Y

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
burne schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:02:
[...]

Een motor van een Tesla (met z'n inverter) weegt 350lbs en nog eens 175 lbs voor het differentieel en de (vaste) versnellingsbak, totaal 238 kilo, meer dan de 1300cc diesel en versnellingsbak in mijn bus. Een Tesla met een D heeft dus meer dan 400 kilo aan motoren aan boord.
De dif kan je achterwege laten, die heeft jouw bus immers ook.

Een snelle google (maar verbeter mij vooral) brengt mij naar https://www.evwest.com/ca..._info.php?products_id=476
De complete drivetrain van een S weegt volgens hen 295 lbs, net even meer dan 130 kg.

Ik kom hier:
https://electrek.co/2018/...down-electric-powertrain/
de drivetrain van een model 3 tegen, daar lees ik "just under 200lbs", wat dus rond de 90 kilo zou betekenen.

Jouw dieselblok weegt droog (zonder appendages en toeters en bellen 140 kg). Voor een diesel is dat best respectabel overigens, ik weet zeker dat het blok in een audi zwaarder is :Y

[Voor 8% gewijzigd door teacher op 11-06-2019 00:54]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
burne schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 00:52:
[...]

Je zoekt een pissing contest, en ik ga je dat niet geven. -O-
Ik?? :+
Ga eens terug naar mijn originele punt:
Ik reageerde niet op je originele punt, Ik reageerde op de discussie dat batterijauto's veeeeeeel zwaarder zijn dat brandstof auto's. En dat valt dus wel mee. Accu's nemen inderdaad veel gewicht in, maar omdat je geen verbrandingsmotor hebt gaat er ook veel gewicht uit.

Iets directer voorbeeld:
Een fiat 500 Abarth:
1110 kg

Een fiat 500e:
1351kg

[Voor 4% gewijzigd door teacher op 11-06-2019 01:18]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Erasmo schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:47:
[...]

Hij vergelijkt het gewicht van een gewone 500 met een elektrische, hij heeft het nergens over vrachtcapaciteit omdat dat niet van belang is voor zo'n stadsauto. Jouw blade rack had je prima in een model x of kona mee kunnen nemen en die trip had je lachend zonder laden onderweg kunnen maken.
Precies dit.

Sterker nog, teslabjorn heeft een tijdlang geld verdiend met nimber (een bezorgdienst) waarbij hij van alles en nog wat in zijn tesla rond reed.

Maar goed, iedereen maakt zijn eigen keuzes qua mobiliteit en als je het voor jouw situatie niet (wil?) zien zitten is dat je goed recht.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Maar is dat glas uit 72? En de kozijnen? Dan had ik eerder hardhout en enkelglas verwacht.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@Vuiltje linkdroppen hoort niet thuis op een discussieforum. Dan kan je net zo goed niets posten.

[Voor 4% gewijzigd door teacher op 29-08-2019 23:06]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Nou, ik herken het wel een beetje. De socials hebben als voordeel dat je snel met iedereen in gesprek kan, maar hebben het nadeel dat iedereen juist in een bubbel met gelijkgestemden zit. In plaats van meer te leren, wordt het eigen gelijk alleen maar meer bekrachtigd. Ik herken de "haha, weer een tesla in de fik" en "diesel zuivert de lucht, zie je wel" posts en alle reacties daaronder ook.

En, andersom zie ik het ook. Iedereen die bedenkingen uit bij kosten van vergroening, of dat elektrische auto's niet echt een vervanger voor hun eigen auto kan zijn worden in de groene bubbel uitgelachen en er wordt geschamperd over het IQ van Henk en Ingrid. Ik vind dat net zo erg.

De politiek, en vooral de lokale, is een afspiegeling van de maatschappij (althans, dat zou zo moeten zijn). Ja, er zijn dus mensen die hun bedenkingen hebben bij windmolens "in hun achtertuin" en die voor behoud van authentieke stadsgezichten zijn. Daar acteert de lokale coalitie op. Vertraagt dat de vergroening enorm? Jazeker, en meer dan stemmen, verenigen, informeren en lobbyen kan je niet doen.

Maar ik blijf een positieve boodschap uitdragen, ook al herhaal ik mezelf vaak. So be it.

En ik denk dat wat je zegt klopt. Als je je alleen in het gepolariseerde discours begeeft zonder dat daar het kleine geluk tegenover staat dan kom je wat tekort. Even de balans hervinden dus. :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
NielsOo schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:50:
Geen idee of deze al een keer voorbijgekomen is hier, maar het lijkt mij een aardige toevoeging aan de huidige stikstofoxide / ammoniak discussie om dit in Nederland 1 op 1 over te nemen:

[Afbeelding]

https://automotive-online...nrijk-130-de-rest-mag-100
(met dank aan @Hachy voor de info in zijn Blog)
Persoonlijk vind ik dit echt een dom plan. Je verbruik schiet omhoog bij hogere snelheden, gevolg is vaker opladen. Dit geldt natuurlijk ook voor benzine/diesel, maar met een klein EV accutje merk je dat nog wat sneller.

En dan heb je ook nog een keer de verkeersveiligheid: een snelweg is relatief veilig omdat je allemaal dezelfde kant op rijdt, geen kruisingen hebt en er weinig snelheidsverschil is. Als je met deze regel juist meer snelheidsverschil gaat propageren heb ik er mijn bedenkingen bij.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
koevlaas2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:05:
[...]

Hier hebben we het SWOV voor.
Uiteraard!

Die zeggen er het volgende over:
Niet alleen de gemiddelde snelheid op een weg, maar ook verschillen in snelheid beïnvloeden de verkeersveiligheid (Aarts & Van Schagen, 2006). Ten eerste zijn wegen met een grote snelheidsvariantie (dat wil zeggen grote verschillen tussen de snelheden van voertuigen in bijvoorbeeld een periode van 24 uur) over het algemeen onveiliger dan wegen met een kleine snelheidsvariantie. Ten tweede hangen snelheidsverschillen tussen voertuigen op dezelfde tijd en plaats samen met hogere risico’s. Ten derde hebben voertuigen met een hogere snelheid dan gemiddeld op die weg een verhoogd ongevalsrisico; voertuigen die langzamer rijden hebben geen hoger of lager risico.
Geen goed plan...
Als je dan een statement wil maken: geen wegenbelasting, goedkoper opladen, blijven salderen.
De gemiddelde Nederlander besluit met zijn portemonnee in zijn hand.
* teacher ook :Y

[Voor 10% gewijzigd door teacher op 11-11-2019 22:13]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
!null schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:03:
@Maasluip Ja UK is soms ook middeleeuws, helemaal als je kijkt naar hoe ze hun huis verwarmen. Maar dat stopcontact is inderdaad wel mooi.
Kijk, dat wij nu ineens op een gasbel bleken te zitten waardoor we lekker goedkoop en op de pof onze huizen konden verwarmen heeft ook iets betekend. Maar hoe hadden we het anders gedaan? Ik gok zomaar elektra dmv. een berg kernenergie en kolen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:22:
[...]

Exact het zelfde hier, piepschuim kan in plastic zakken op het milieu park, in de kliko is geen optie omdat dit bijna 4,- per leging kost.
In mijn gemeente krijg je 10,- korting op de gemeente belastingen sinds we betalen voor de restafval a 26x3,80 per leging. Nou dat is een stimulans ;) (op 1400,- pj totaal)
Onze medelanders gooien elke week wel iets in de straat, en de gemeente ruimt het weer op, dat soort fratsen krijg je er van. Of ze gooien luiers in de plastic, die ophaler brak zowat zijn rug aan die zak en liet hem terecht liggen. Maar dat ligt er dan weer voor een week en de gemeente ruimt het weer op voor de zoveelste keer.
Wel werkgelegenheid, dat dan weer wel. :+
Hier was er een wethouder met een plan: betalen per vuilsniszak (ondergrondse containers met pasje) en korting op de afvalstoffenheffing. Zou voor iedereen goedkoper worden:
https://www.alphens.nl/ni...per-afvalzak-betalen.html
Plan is gesneuveld want iedereen wist al dat dit een verkapte verhoging zou worden:
https://www.ad.nl/alphen/...n-de-prullenbak~a9f69bdb/
En oh, verassing:
https://www.alphens.nl/ni...-alphen-aan-den-rijn.html

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Idd: ze krijgen land van de overheid. Daar planten vrijwilligers bomen op, en vervolgens verkopen ze de co2 certificaten. (Zodat anderen kunnen vervuilen met die certificaten).....

Goed, er komen bomen. Dat is positief.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
No Hands schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:53:
[...]

Salderen is prachtig maar niemand gaat erdoor nadenken over zijn energieverbruik.
Wek maar op, lever maar terug, vang maar geld.
Da's best kort de bocht....

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True