Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Een aanzet gedaan voor het automatisering van m'n zonneboiler.

Bij druilerige dagen (zoals deze maand dus) komt het in de avond wel eens voor dat de watertemperatuur lager wordt dan 25 graden, waardoor de doorstroomverwarmer hard moet werken voor een warme douche.
Dan is het wel handig als het vat open gaat en opgewarmd wordt tot 28 graden door de warmtepomp (als die aanstaat)

Wat nog gedaan moet worden: overdag, als het toch niet zo zonnig blijkt, en waarschijnlijk ook niet zonnig wordt dat het vat significant opgewarmd wordt, dan kan deze nog geopend worden om beperkt CV-ondersteuning te bieden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 04:56

Erasmo

Laadpaaljager

Vuiltje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:22:
[...]

Dank de milieuactivisten maar daarvoor.

Er zijn genoeg cijfertjes, maar niet die je zou moeten geven als ik zeg geldverslinder.
Wat hebben die molens gekost
wat kostte het plaatsen
wat kostte het aansluiten
wat kost het onderhoud
hoeveel rendement willen de geldschieters en
in hoeveel jaar schrijven ze alles af?
Helaas, je hebt net de ALV gemist van de coöperatie de Windvogel, die bestaan al decennia en hadden je van al deze cijfers kunnen voorzien.

Over geldverslinders gesproken, was Hinkley Point C niet alweer 2,8 miljard pond extra duurder geworden een paar weken terug, in totaal meer dan 22,5 miljard duurder dan begroot.

Erasmo wijzigde deze reactie 10-10-2019 13:01 (13%)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 02:28
Maasluip schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 07:43:
[...]

Ik snap niet dat mensen de fout in dit argument niet begrijpen.

- Je dieselauto is veel duurder dan een benzine, moet heeeel veel km maken voordat de auto beter is voor je portomonnee.

En toch rijden hele volksstammen diesel... omdat ze veel km maken en het dus beter voor de portomonnee is. Waarom zien ze dan niet in dat dat bij de elektrische auto ook zo werkt.
Het zijn heel vaak de makkelijkere te ontkrachten “facebook-artikelen” van laag niveau die men 9999x al heeft gedeeld.

Elk Facebook bericht over “hoe slecht EVs zijn” met enkel bevestigend commentaar over hoe slecht auto’s op batterij wel niet zijn, zielig voor de kleine kinderen in de cobaltmijnen, waterstof is toch veel beter enz enz... Ik weet het zelf heel goed te verklaren allemaal maar dat heeft geen zin >:)

(Een van redenen geweest lekker te stoppen met Facebook, zulke verhalen kwamen ook uit eigen familie, net als op verjaardagen waar je niet aan kan ontkomen..!)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:55

vso

raap voor zijn recht

mkleinman schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:14:
[...]

DoucheWTW is present, douchetimer niet. Ook mijn zoon houd van lang douchen en ik ga er zelf geregeld ook ruim een kwartier onder.

Ik ga binnenkort wel mijn vaatwasser van warm water af halen en dan kijken of ik verschil kan meten in verbruik. De leiding daar naar toe is heel erg lang en eigenlijk is het zonde van al dat water voordat de vaatwasser aan gaat.

De wasmachine is een ander verhaal, die is hotfill ready en staat praktisch naast de ketel en zonneboiler.

Ik ga vanavond verder met de randvoorwaarden bepalen van de simulatie ( en hoe ik die in de vredesnaam wil gaan bouwen/ontwikkelen ).
Maar wat is het verlies van A naar B betreft je vaatwasser ? en hoeveel liter word er verbruikt per "beurt"
en doe je een externe "slimme" hotfill of zit die in het apparaat met thermostaat aangesloten ? oftewel kan je met "kouder" af ?

Is het niet zo dat nieuwere vaatwassers al op "lagere" temperaturen wassen en maar 6 liter water verbruiken ?

Overgens mijn 20+ jaar oude "miele" (zat bij het huis) en huidge A+ bosch vaatwasser schelen nagenoeg niks .. mijn maandverbruik is sinds de aanschaf nu niet noemenswaardig veranderd.

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• vso

vso

raap voor zijn recht

migjes schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:09:
[...]

oke, geen probleem, maar als je even goed kijkt zie je dat het er al staat. ;)
ik schrijf: 50l@55+30l@65
dus 1 (warmtepomp)boiler van 50liter die 55 graden water heeft, en die hotfilt een 30 liter (elektra)boiler die op 65 graden staat.
en dan schrijf ik de berekening helemaal uit.
(als je de formules zoekt, dan moet je googlen, genoeg site's te vinden die de formules geven.
en die kunnen het toch beter vertellen als ik. maar het is eigenlijk hele simpele natuurkunde. ;)
hier vind je er al een heel stel van de formules https://www.boiler-info.nl/rekenen/. )

daar dat de 30 liter word gehotfild, heb ik geen last van mengen van warm en koud water.
dus die 30 liter kan ik gewoon als 100% bruikbaar rekenen.
(in werkelijkheid is dit net niet helemaal waar omdat er 55 graden water word gehotfild, maar met 55 graden is het verschil zo klein, dat merk je in de praktijk niet.)

nu heb ik een stevige regen douche die nu een 17l/m@38 gebruikt.
met 30l@65 kan ik ongeveer 60l@38 maken.
(je mengt aan met 10 graden koud water dus 8,5l/m@10 + 8,5l/m@65 = 17l/m@38, dit is een simpele berekening, zoek die maar eens op.)
60l@38 / 17l/m@38 = 3,5 minuten en de 30l@65 is leeg, dus allen nog maar gevuld met 30l@55 van voor gaande boiler.

nu is 3,5 minuten douchen voor ons ruim voldoende.
en de vrouw en ik douchen eigenlijk nooit achter elkaar, daar zit vaak een tijdje tussen.
de boiler heeft een 2500W element, daar mee kan hij in 70 minuten van 10 graden naar 65 graden gaan.
maar hij word gehotfild dus is dan al 55 graden, dus hij hoeft maar 10 graden te verwarmen, dit gaat sneller als 15 minuten om weer een volle 50@65 te hebben.

maar mocht het een keer zijn dat ik me wat verkouden voel of grieperig, dan wil ik vaak wel eens wat langer douchen.
geen probleem, ik heb ook nog de 50l@55.
die word niet gehotfilt, dus daar heb ik wel dat koud en warm water langzaam meer en meer met elkaar vermengt.
hier moet ik een flinke tap drempel voor aan houden.
fabrikant zegt dat ik dan 90% moet nemen.
mijn ervaring zegt dat 75% realistischer is.( dit kan komen door het grote gebruik van de regendouche waardoor het water harder stroomt en dus eerder mengt :? )
maar dan nog heb ik dan 50l@55 x 0,75 = 37.5@55.
de begrenzing zit na de boilers dus het systeem blijft 8,5l/m@55 leveren aan mijn automatische mengkraan.
dit is minder warm als de 65 graden, dus er zal ook minder koud water worden bij gemengd.
ik krijg dan ook geen 17l/m@38 meer uit de douche kop, maar dat daalt langzaam naar de +/-13l/m@38.
dit is geen probleem voor mijn regendouche, het voelt maar een beetje minder lux aan.
(voor het gemak reken ik nu even verder met een gemiddelde van 15l/m@38.
moet iets kiezen, maar eigenlijk is het een glijdende schaal. ;) )
37.5@55 / 15l/m@38 = 2,5 minuten extra douchen.

dit maakt een ruime 5 minuten douchen mogenlijk.
helaas duurt het daar na wel 70 minuten voordat de 30l@65 weer op temperatuur is en dan nog +/- 3 uur voordat de 50l@55 weer op temperatuur is.

(ik heb wel gekozen voor de 50l@55, maar de 30l@65 is niet mijn keuze.
ik heb de boiler gekregen van een bevriende loodgieter.
en een gekregen boiler moet je niet in je bek stoppen. >:)
ik ben dus blij met de gratis test boiler.)

ga ik het bad vullen, dan heb ik 220l@38 max nodig, maar meestal vul je het bad niet tot de rand.
een +/-140l@38 is meestal al genoeg, maar laten we rustig doen dan is een 120 liter ook wel oke.
als ik dan de 30@65 leeg tap heb ik 60l@38 in bad.
daarna heb ik een probleem, het bad heeft geen automatische mengkraan. :-(
dus het water uit de kraan word kouder als hij over gaat naar de 50l@55, en je zult er bij moeten blijven om die temperatuur te corrigeren.
beter is om dat alleen de warm water kraan open te zetten en het bad te vullen met de 30l@65 + 55l@55.
en dan door te laten stromen tot de temperatuur ongeveer 38 graden is in bad.
dit was dus te lastig en had een erg lage WAF, dus vandaar dat het bad bij mij nu nog gewoon op de gasketel zit.

nu ben ik dus aan het kijken naar wat voor boiler ik de 30l@65 gaan vervangen. :?
een 50l@65 + 50l@55 kan het bad wel vullen met voldoende water.
dan heb ik nog wel het vul probleem van geen automatische meng kraan op het bad. :-(
om dat probleem niet te hebben heb ik een 80l@65 nodig.

wil ik dit doen met een warmtepomp boiler, die worden meestal maar 55 graden.
dan heb ik 100l@55 graden nodig.

nu zit ik te kijken naar de auer edel
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
(best wel een leuk en maf systeem, kan wel eens heel effectief zijn in mijn huis.)
die hebben een 100liter variant, alleen die moet aan een muur hangen.
en die heb ik niet meer over op zolder. :-(
en dan zit ik een beetje vast aan een vloermodel en die beginnen bij 200liter.
kosten is het probleem niet, maar ik zoek eigenlijk nog iets beters. ;)

[...]
jezus wat een verhaal :D thx, maar wel duidelijk .. ik zal het kort houden anders "kaap ik het topic" en dat is niet de insteek. overgens mis :? ik de wtw ?

Tja wat ik lastig vind is het wel "waard" om over te stappen van gas --> elektra Omdat met enorme opslag tanks in huis.. en complexe (dure) installaties.. begrijp me aub niet verkeerd ik vind echt wel dat we verspilzuchtig omgaan met gas/olie/elektra .. dus de huidige "duurzaamheidsdrang" is zeker niet verkeerd.

Maar ik zie weinig nut voor een Auer Edel Eau hooguit in de zomer een 100L als ik 160m2 huis ermee kan afkoelen .. maar ja is dan een airco niet nuttiger ? prijs vs prestatie enzo.

En verstoken jullie niet behoorlijk wat stroom (migjes en mkleinman) om water "warm" te houden.. puur verlies ..teminste dat is het gevoel wat me nu bekruipt. dus ik heb het niet over de isolatie traject(ten) en/of LTV maar hoe "verdedigbaar" is het overstappen van gas CV naar een grote ruimte vretende installatie
Let aub op .. voor hobby,project en leer is het 10+ zonder twijfel dat wil ik er wel bij zeggen.
Kortom als ik nu op jullie advies een random bestaand huis zou pakken (1980bv) . zou je me kunnen toezeggen dat ik met jullie ervaring van conventioneel "gas" naar x.y.z over kan stappen en na 15 jaar 60 gemiddeld betaald heb ten opzichte van een niet overstap (en alles is in die 10 jaar "stabiel" immers glazen bol = stuk)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 09:50
vso schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:33:
[...]
jezus wat een verhaal :D thx, maar wel duidelijk .. ik zal het kort houden anders "kaap ik het topic" en dat is niet de insteek. overgens mis :? ik de wtw ?
jep, zijn altijd lange verhalen als je alles tot het gaatje wil weten. ;)
de WTW, jep die mis ik ook, als ik nu mijn badkamer zou bouwen, dan zat die er in.
maar toen ik bezig was daar mee, toen had je alleen een betaalbare horizontale WTW.
en die kan ik niet plaatsen van wegen het toilet. :-(
dus daar baal ik wel een beetje van. (moeaaa een beetje relatief, lig er in de nacht niet van wakker.)
Tja wat ik lastig vind is het wel "waard" om over te stappen van gas --> elektra Omdat met enorme opslag tanks in huis.. en complexe (dure) installaties.. begrijp me aub niet verkeerd ik vind echt wel dat we verspilzuchtig omgaan met gas/olie/elektra .. dus de huidige "duurzaamheidsdrang" is zeker niet verkeerd.
wat is iets waard, dat is persoonlijk.
ik heb ooit +/-5k€ geïnvesteerd in zonnepanelen, en elke cent die ik daar mee bespaarde heb ik appart gehouden.
om zo elke keer weer iets te verbeteren, en langzaam bouwt dit zo op als ik nu heb.
als ik dit in 1x had moeten betalen dan had ik het ook nooit gedaan.
Maar ik zie weinig nut voor een Auer Edel Eau hooguit in de zomer een 100L als ik 160m2 huis ermee kan afkoelen .. maar ja is dan een airco niet nuttiger ? prijs vs prestatie enzo.
jep voor koelen is een aico beter. (maar onder een airco douchen is niet mijn ding >:) )
maar we hebben een vreemde verstorende factor in Nederland. (zonder mening of dit goed of slecht is.)
je kunt de Auer Edel Eau al krijgen voor rond de 2100€ met een flinke subsidie, dat een boiler kopen ongeveer net zo duur is. dus tja..
dan heb ik een heel jaar lang 100+50l@55, dat zou mij bijna losmaken van het gas. ;)
En verstoken jullie niet behoorlijk wat stroom (migjes en mkleinman) om water "warm" te houden.. puur verlies ..teminste dat is het gevoel wat me nu bekruipt. dus ik heb het niet over de isolatie traject(ten) en/of LTV maar hoe "verdedigbaar" is het overstappen van gas CV naar een grote ruimte vretende installatie
Let aub op .. voor hobby,project en leer is het 10+ zonder twijfel dat wil ik er wel bij zeggen.
Kortom als ik nu op jullie advies een random bestaand huis zou pakken (1980bv) . zou je me kunnen toezeggen dat ik met jullie ervaring van conventioneel "gas" naar x.y.z over kan stappen en na 15 jaar 60 gemiddeld betaald heb ten opzichte van een niet overstap (en alles is in die 10 jaar "stabiel" immers glazen bol = stuk)
(huis van mij is uit de jaren 80.)
verstoken wij veel stroom, jep dat is schrikken als je de getallen hoort. >:)
maar relatieveer wel, 1m3 gas is virtueel 9,2-9,6kWh.
maar de praktijk is 1m3 gas = 8kwh, grofweg een beter getal. (gasketels hallen echt geen 100% energie uit het gas.)
mijn oude gebruik was 4300kWh + 900m3 gas.
dan is dan ongeveer 4300 + (900x8=)7200 = 11500kWh.
door de warmtepomp vervang ik 600m3 gas nu voor 1700kWh. (cop van 4.2 stabiel het hele jaar door ;) )
(gedeelte tapwater+verwarming van huis, ik kan dit erg slecht uitsplitsen omdat het 1 apparaat is.)
dus gebruik ik nu ongeveer 4300+1700=6000kWh en dan 300m3 gas.
de zonnepanelen leveren mij een 6000kWh per jaar op, dus ik reken een 300m3 gas af per jaar.
maar gas is 1m3=0,65€ en 1kWh=0,21€, dus ook een prijs verschil.

snelle berekening via gaslicht geeft mij: 375€ per jaar met mijn besparingen.
versus 1750€ per jaar zonder dat ik iets had gedaan.
grofweg. ;)

en dan heb ik het niet over de luxe gehad van de warmtepomp (vloer is nu vaker lekker warm als met gas ketel, b.v.) of minder koude val van het raam etc etc....
flinke douche en een bad, ook de ventilatie die ik nu wel heb vind ik erg prettig. etc etc..
dus terugverdienen is niet het enige wat telt. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 02:24

databeestje

Von PrutsHausen

Stef87 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:18:
[...]

Het zijn heel vaak de makkelijkere te ontkrachten “facebook-artikelen” van laag niveau die men 9999x al heeft gedeeld.

Elk Facebook bericht over “hoe slecht EVs zijn” met enkel bevestigend commentaar over hoe slecht auto’s op batterij wel niet zijn, zielig voor de kleine kinderen in de cobaltmijnen, waterstof is toch veel beter enz enz... Ik weet het zelf heel goed te verklaren allemaal maar dat heeft geen zin >:)

(Een van redenen geweest lekker te stoppen met Facebook, zulke verhalen kwamen ook uit eigen familie, net als op verjaardagen waar je niet aan kan ontkomen..!)
De afgelopen verjaardag ook de familie rechtgezet die aankwam met de foto van het "malieveld" na de demonstratie van de boeren en de klimaat protesteerders die eigenlijk Pukkelpop vorig jaar was. Met sommige van de familie kan ik hier gelukkig goed dingen in verband zetten. Een vergelijkbare strekking geld ook voor bijvoorbeeld de 5G discussie, welke niet veel anders is dan het 2G, 3G, UMTS en 4G theater. "Omg we're all going to die".

Mijn schoonfamilie gaf ook aan dat een EV voor hun situatie (chevrolet spark) totaal niet logisch is, maar begrijpt ook dat als je 24k per jaar rijdt, en niet 24k in 4 jaar, dat dit nogal een verschil is. :*)

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• vso

vso

raap voor zijn recht

migjes schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:12:
en dan heb ik het niet over de luxe gehad van de warmtepomp (vloer is nu vaker lekker warm als met gas ketel, b.v.) of minder koude val van het raam etc etc....
flinke douche en een bad, ook de ventilatie die ik nu wel heb vind ik erg prettig. etc etc..
dus terugverdienen is niet het enige wat telt. ;)
Even uit verband getrokken (je laatste eerst) over isoleren is geen twijfel ik lach nu als ik hoor dat me buren 100,- tot 200 meer verstoken(note sommige woningen verschillen hier en daar wel wat dus..) dan ondergetekende zonder dat mijn huis koud aanvoelt. (1975 huis)
En aangezien ik mijn huis toch aan het opknappen ben is dit voor mij 2 vliegen 1 klap en als je dan aan het eind v.d dag lekker behagelijk zit en geld overhoud om luxe dingen te doen .. tja .. extra winst toch ?

Mij gaat het meer om de vraag .. hoe ver is het rendabel versus investeren, en wel fijn dat je het wat realistische schetsts ... het is niet alsof je je een magisch ding ipv je cv hangt en 50% minder geld kwijt bent.
En wat ik zoals menig ander zoek is de magische grens waar winst tegen verlies aan kantelt .(wat natuurlijk persoonlijk is) afgezien daarvan is men nog niet super overtuigt van WP/Pellet cv's en andere duurzame oplossingen..

Even bv pellets voor elke kuub gas(600 bv) moet je 2kg(1200kg) pellets aanvoeren (ruw gezegd men rekent met 1,75 oid) waar de F*** laat je 2000(grof een voorbeeld van volume liters) aan pellets je kruipruimte ?

Maar goed hierom vind ik dit soort dingen ook erg intressant zeker je ervaring met ge/ver-bruik van sww vat(ten)
jep, zijn altijd lange verhalen als je alles tot het gaatje wil weten. ;)
de WTW, jep die mis ik ook, als ik nu mijn badkamer zou bouwen, dan zat die er in.
maar toen ik bezig was daar mee, toen had je alleen een betaalbare horizontale WTW.
en die kan ik niet plaatsen van wegen het toilet. :-(
dus daar baal ik wel een beetje van. (moeaaa een beetje relatief, lig er in de nacht niet van wakker.)
_/-\o_ ik zit erg sterk te dubben om bv een rioolbuis te verplaatsen en er een vertikale wtw bij te plaatsen ingreep is niet super spannend omdat het "kan" maar goed .. dat terzijde..
[...]

wat is iets waard, dat is persoonlijk.
ik heb ooit +/-5k€ geïnvesteerd in zonnepanelen, en elke cent die ik daar mee bespaarde heb ik appart gehouden.
om zo elke keer weer iets te verbeteren, en langzaam bouwt dit zo op als ik nu heb.
als ik dit in 1x had moeten betalen dan had ik het ook nooit gedaan.
zo doe je het wel het beste is ook hoe ik het momenteel aanpakken, alleen ipv zonnepanelen ben ik gelijk begonnen met isolatie. (overweeg nu wel sterk PV te plaatsen)
[...]

jep voor koelen is een aico beter. (maar onder een airco douchen is niet mijn ding >:) )
maar we hebben een vreemde verstorende factor in Nederland. (zonder mening of dit goed of slecht is.)
je kunt de Auer Edel Eau al krijgen voor rond de 2100€ met een flinke subsidie, dat een boiler kopen ongeveer net zo duur is. dus tja..
dan heb ik een heel jaar lang 100+50l@55, dat zou mij bijna losmaken van het gas. ;)
ik zit al een tijdje aan een pellet CV te denken, dus dit zou eerder een plus zijn in de loep op te nemen.
- pellet cv --> buffervat 500L ? voor LTV
- 100L a 300L voor bv SWW (bad / douche)
- wtw voor bad/douche "ondersteuning"
- hotfill ben ik nog niet overuit ...
tja en een wellicht complexe infra zodat je maximaal temperatuur winst optimalisatie krijgt ..
[...]

(huis van mij is uit de jaren 80.)
verstoken wij veel stroom, jep dat is schrikken als je de getallen hoort. >:)
maar relatieveer wel, 1m3 gas is virtueel 9,2-9,6kWh.
maar de praktijk is 1m3 gas = 8kwh, grofweg een beter getal. (gasketels hallen echt geen 100% energie uit het gas.)
mijn oude gebruik was 4300kWh + 900m3 gas.
dan is dan ongeveer 4300 + (900x8=)7200 = 11500kWh.
door de warmtepomp vervang ik 600m3 gas nu voor 1700kWh. (cop van 4.2 stabiel het hele jaar door ;) )
(gedeelte tapwater+verwarming van huis, ik kan dit erg slecht uitsplitsen omdat het 1 apparaat is.)
dus gebruik ik nu ongeveer 4300+1700=6000kWh en dan 300m3 gas.
de zonnepanelen leveren mij een 6000kWh per jaar op, dus ik reken een 300m3 gas af per jaar.
maar gas is 1m3=0,65€ en 1kWh=0,21€, dus ook een prijs verschil.

snelle berekening via gaslicht geeft mij: 375€ per jaar met mijn besparingen.
versus 1750€ per jaar zonder dat ik iets had gedaan.
grofweg. ;)
Neuh ik schrik hier niet echt van, (wel van de besparing) maar ik vermoed dat het beeld niet realistisch is immers al die andere zaken zijn niet gratis enzo ..
Dus je begon in 2010 (bv) met 5k investering .. koopt x.y.z tot heden .. en bespaart per jaar a.b.c wat allemaal natuurlijk niet regematig (liniear) oploopt. en wanneer ben je klaar (nu bv) en heb je weer die 5k "op de bank" staan.. ? lees alles is afgelost en heeft het zijn investering opgebracht.

Niet dat ik direct een antwoord wil trouwens, ik wil hiermee alleen wel aangeven dat het beeld best vertekend is.. dit zie ik bij mezelf ook.. zeker met wisselende prijzen en persoonlijke omstandigheden(uitgaven) is het ook lastig om een eerlijk beeld te geven.. voormij zelf dan.

ps 375 vs 1750 snap ik niet echt na 3x lezen .. bedoel je bv een verschil van 2.125,- oid ? of 1375 .. maakt ook niet superveel uit in dat opzicht want als is het 200,- het blijft leuk als het "winst" is..

En die "winst" per jaar tja ach .. dat merk je tzt toch niet meer .. ;) totdat je buren je voor liegenbeest uitmaken dat je zoweinig betaald :) en het niet geloven.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 02:28
vso schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:06:
[...]

Even uit verband getrokken (je laatste eerst) over isoleren is geen twijfel ik lach nu als ik hoor dat me buren 100,- tot 200 meer verstoken(note sommige woningen verschillen hier en daar wel wat dus..) dan ondergetekende zonder dat mijn huis koud aanvoelt. (1975 huis)
En aangezien ik mijn huis toch aan het opknappen ben is dit voor mij 2 vliegen 1 klap en als je dan aan het eind v.d dag lekker behagelijk zit en geld overhoud om luxe dingen te doen .. tja .. extra winst toch ?

Mij gaat het meer om de vraag .. hoe ver is het rendabel versus investeren, en wel fijn dat je het wat realistische schetsts ... het is niet alsof je je een magisch ding ipv je cv hangt en 50% minder geld kwijt bent.
En wat ik zoals menig ander zoek is de magische grens waar winst tegen verlies aan kantelt .(wat natuurlijk persoonlijk is) afgezien daarvan is men nog niet super overtuigt van WP/Pellet cv's en andere duurzame oplossingen..

Even bv pellets voor elke kuub gas(600 bv) moet je 2kg(1200kg) pellets aanvoeren (ruw gezegd men rekent met 1,75 oid) waar de F*** laat je 2000(grof een voorbeeld van volume liters) aan pellets je kruipruimte ?

Maar goed hierom vind ik dit soort dingen ook erg intressant zeker je ervaring met ge/ver-bruik van sww vat(ten)

[...]

_/-\o_ ik zit erg sterk te dubben om bv een rioolbuis te verplaatsen en er een vertikale wtw bij te plaatsen ingreep is niet super spannend omdat het "kan" maar goed .. dat terzijde..

[...]

zo doe je het wel het beste is ook hoe ik het momenteel aanpakken, alleen ipv zonnepanelen ben ik gelijk begonnen met isolatie. (overweeg nu wel sterk PV te plaatsen)

[...]

ik zit al een tijdje aan een pellet CV te denken, dus dit zou eerder een plus zijn in de loep op te nemen.
tja en een wellicht complexe infra zodat je maximaal temperatuur winst optimalisatie krijgt ..

[...]

Neuh ik schrik hier niet echt van, (wel van de besparing) maar ik vermoed dat het beeld niet realistisch is immers al die andere zaken zijn niet gratis enzo ..
Dus je begon in 2010 (bv) met 5k investering .. koopt x.y.z tot heden .. en bespaart per jaar a.b.c wat allemaal natuurlijk niet regematig (liniear) oploopt. en wanneer ben je klaar (nu bv) en heb je weer die 5k "op de bank" staan.. ? lees alles is afgelost en heeft het zijn investering opgebracht.

Niet dat ik direct een antwoord wil trouwens, ik wil hiermee alleen wel aangeven dat het beeld best vertekend is.. dit zie ik bij mezelf ook.. zeker met wisselende prijzen en persoonlijke omstandigheden(uitgaven) is het ook lastig om een eerlijk beeld te geven.. voormij zelf dan.

ps 375 vs 1750 snap ik niet echt na 3x lezen .. bedoel je bv een verschil van 2.125,- oid ? of 1375 .. maakt ook niet superveel uit in dat opzicht want als is het 200,- het blijft leuk als het "winst" is..

En die "winst" per jaar tja ach .. dat merk je tzt toch niet meer .. ;) totdat je buren je voor liegenbeest uitmaken dat je zoweinig betaald :) en het niet geloven.
In plaats van voornamelijk naar een terugverdientijd te kijken, kan je het ook als rendement zien.

Stel: Ik investeer bijvoorbeeld 5.000€ en bespaar daarna xx € per maand (met optie tot verder verlagen ivm zonnepanelen, of afnemende Prijs per kWh bijvoorbeeld). Het is al heel vrij snel een slimmere keuze dan de spaarrekening.

Een CV ketel vervangen voor een nieuwe (dezelfde) kost ook geld, niemand kijkt dan ooit naar een TVT. Je kan niet echt een 1 op 1 een terugverdientijd bepalen, enkel zelf aannames doen obv wat jij o.a. denkt te weten over de toekomst.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• migjes
begrijp, het zijn mijmeringen en met soms wat lastige getallen.
ook is iedereen zijn weg anders, er zijn meer wegen naar rome.
ik kan alleen mijn weg vertellen zoals het de afgelopen 10 jaar is verlopen.
(het stuk daar voor laat ik maar even weg, maakt het een beetje makkelijker voor mij.)
vso schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:06:
[...]

isoleren kan voor jouw de beste weg zijn, mijn huis is wat jonger dus ik had een "redelijke" isolatie.
de 5cm eps vloer isolatie was echt bagger die heb ik ruim dikker gemaakt naar de +15cm.
zo goedkoop om even in een weekend te doen, dat is bijna een nobrainer. ;)

eigenlijk moet ik de zolder nog een keer doen.
die 3-5cm pir, dat is het hem ook niet.
maar ja, vrijwel heel de boven verdieping verwarm ik toch niet, dus warmteverlies valt wel mee.
komt vast nog wel een keer. ;)
er is zeker niet 1 magisch ding die al je problemen oplost. ;)
maar bepaalde combi's zijn wel magisch leuk.
wat ik doe is: 2000Wp aan zonnepanelen die elektra opleveren + warmtepomp die elektra slurpt = 600m3 gas besparing.
tja die 2000Wp, dat zijn mijn oude panelen, die zijn al terug verdiend.
moet ik dan die 1700kWh nog mee rekenen in de berekening?
of draait mijn warmtepomp daar gratis op?

dit is gewoon persoonlijk en mag je zelf in vullen naar eigen inzicht. ;)

allen het ziet er naar uit dat 1-1-2023 salderen gaat stoppen. (in kleine stapjes tot aan 2030)
en dan kan ik eigenlijk niet zo meer rekenen, het zal dan nog leuk blijven maar weer een hele andere berekening.

tja, vroeger toen je dat nog schreef met een lange OE.
was ik nog erg jong en mijn ouders hadden het toen niet zo heel breed.
wij moesten s'morgens nog eerst de houtkachel aan steken in de keuken om thee te kunnen zetten.
dus ik kon eerder houtstroken als lezen of schrijven. (daar na ook nooit meer goed gekomen.)

daar ben ik nu wel klaar mee, hout stoken of pellets, nee geen zin meer in.
een knopje in de kamer aan de thermostaat, dat vind ik wel zo prettig.
al dat gepiel met hout/pellets as roet schoonmaken, nee niet meer mijn ding.
maar als je dat wil, ga gerust je gang. no prob. ;)
als het kan moet je het doen.
ik moest door de vloerverwarming gaan boren, en dat ging mij dan ook wat te ver. ;)
is een mogelijkheid, maar altijd: haastige spoed is zelden goed.
alleen sukkels laten zich op haasten, geeft stres en is slecht voor het hard.

het belangrijkste blijft de vrouw (of man, mag ook van mij. LGBTQIAP no prob), dat is het duurzaamste wat je hebt (hoop ik).
dus geef het een lekkere knuffel. *;

[...]

dat was iets te veel, het was 3,5k€, maar er is zoveel gebeurd in al die tijd.
(we kregen vroeger de BTW van de zonnepanelen niet terug, dus je moest met BTW kopen.
later kregen we wel de BTW terug voor de nieuwe uitbreiding.
en toen werd het verhaaltje ineens helemaal maf, en kreeg ik ook de BTW terug van de oude panelen.
ik had alleen niet meer alle bonnen die ik daar voor nodig had, maar kreeg nog wel flink wat terug.
vraag niet hoe het kan, maar geniet er van. :P )
dit vertel ik verder liever niet meer allemaal, heb het allemaal tot op de 4 getallen achter de komma in € in een spreatsheet staan, en dat is genoeg.
dat snap ik, en dat is ook zo, erg lastig om het goed te vertellen.
het is niet alleen vertellen hoeveel de uitgaven en de inkomsten zijn, hoe vertel je de luxe die je er van hebt?
en hoeveel is luxe waard?
deze kan ik wel iets verduidelijken:
in vullen bij gaslicht: 4300kWh + 900m3 = 1750 (ex welkomst bonus.)
in vullen bij gaslicht: 1kWh + 300m3 = 375 (ex welkomst bonus.)
het is eigenlijk ook geen winst, maar een besparing.
is een beetje de persoonlijke manier hoe je er tegen aan wil kijken. ;)

de buren dat was niet zo moeilijk, schuif ze 1 jaar afrekening onder de neus, hoort er niks meer over. >:)

voor mij was het voorschot weer lastig dit jaar, ze schalen mij nog steeds in op een flink te hoog gebruik.
dus de eerste maand een 60€ betalen, en daar na heb ik het in stappen nu weer naar de 10€ gekregen.
dus ik hoop dat ik dit jaar niks hoef terug te krijgen nog bij te betalen.
(ik schep elk jaar ook een welkomst bonus, altijd leuk)
maar ik begreep dat de "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting" flink zou gaan stijgen?
een 200€ of zo. :?
ik heb alleen prinsjes dag een beetje gemist wegens vakantie, dus heb maar halve bak info er over.
je krijgt dit jaar in ieder geval nog € 257,54 ex BTW (ja je krijgt heb uiteindelijk inc BTW) terug via de elektriciteit aansluiting.
als het echt zoveel gaat stijgen, dan is het 10je voorschot al weer te veel.
we zien het wel als het zover is, laat ik er maar niet op hopen, kan het allen maar mee vallen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 00:08

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Vuiltje schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:09:
[...]

Beetje kersen pikken.
Rokers kosten de Nederlandse overheid miljoenen per jaar.
Geen mens hoor je daar over.

Met het verlagen van de maximumsnelheid stoot je even veel minder uit als wanneer ze 1 kolencentrale zouden sluiten.
Dat wil de overheid niet.
Ho, ho rokers leveren de samenleving een hoop op.
Naast alle accijns die ze betalen en de BTW daarover, (en de werkgelegenheid die daaruit volgt) gaan ze gemiddeld 6 jaar eerder dood. Dat scheelt dus gemiddeld 6 jaar AOW (en heel veel milieu vervuiling ook nog!) . En de zorgkosten zijn er wel op eerdere leeftijd maar die vallen dus later weer grotendeels weg
Er is ooit een uitzending geweest van de rekenkamer hier over.
Ik rook niet, hoop wel dat er wat AOW (en pensioen) over is tegen mijn tijd, dus lekker door roken zolang het niet in mijn buurt is!

Andre1973 wijzigde deze reactie 10-10-2019 17:35 (3%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Dat gaf hier heel veel verkoeling op zolder!

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• vso

vso

raap voor zijn recht

Stef87 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:51:
[...]

In plaats van voornamelijk naar een terugverdientijd te kijken, kan je het ook als rendement zien.

Stel: Ik investeer bijvoorbeeld 5.000€ en bespaar daarna xx € per maand (met optie tot verder verlagen ivm zonnepanelen, of afnemende Prijs per kWh bijvoorbeeld). Het is al heel vrij snel een slimmere keuze dan de spaarrekening.

Een CV ketel vervangen voor een nieuwe (dezelfde) kost ook geld, niemand kijkt dan ooit naar een TVT. Je kan niet echt een 1 op 1 een terugverdientijd bepalen, enkel zelf aannames doen obv wat jij o.a. denkt te weten over de toekomst.
Op zich goed punt, TVT is inderdaad niet helemaal fair / goed verwoord .. toch moet je het tegenover iets zetten "nullijn" of iets rendabel is. Best moeilijk met wisselende prijzen (inclusief belasting staffels en andere + en - posten)

Passieve elementen die niet relatief duurzaam zijn (10 tot 15 jaar zonder onderhoud) kan je makkelijk een TVT over berekenen mits de prijzen/verbruik gelijk blijven.. en zonder meer word dat lastig met actieve(re) elementen.

maar de rekensom is makkelijker als je buren bv gelijkblijven(geen aanpassingen) en gelijkwaardig huis bewonen. het verschil van 100,- p,m klinkt beter als 375,- a 25 euro oid p,m toch zijn het heftige zaken als je het op TVT gooit. (125 of meer bv) als je 0 lijn de buren is.

lees hieronder meer
Andre1973 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:19:
Dat gaf hier heel veel verkoeling op zolder!
thx denk dat ik na de PV dan verder op zoek ga .. thx
migjes schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:13:
isoleren kan voor jouw de beste weg zijn, mijn huis is wat jonger dus ik had een "redelijke" isolatie.
de 5cm eps vloer isolatie was echt bagger die heb ik ruim dikker gemaakt naar de +15cm.
zo goedkoop om even in een weekend te doen, dat is bijna een nobrainer. ;)
ouder huis maar gelukkig al wat werk ..
kwaaitaal vloer + geen isolatie onder laminaat in woonkamer .. kortom "werk" en dat is minimaal een week.. maar dit zit in de pijplijn..maar inderdaad niet een lange discussie voor nodig.
eigenlijk moet ik de zolder nog een keer doen.
die 3-5cm pir, dat is het hem ook niet.
maar ja, vrijwel heel de boven verdieping verwarm ik toch niet, dus warmteverlies valt wel mee.
komt vast nog wel een keer. ;)
Zelfde isolatie onder de dakpan & stook gedrag, en 16cm glaswol geplaatst sinds een jaar.. net jaar afrekening gehad scheelt me ruim 250kuub gas (iets meer als het straks afgewerkt is te veel randzaken die verhinderen afwerken) ik zeg doen isoleren die hap

ps vergeet niet je MV die zuigt ook warmte af.
er is zeker niet 1 magisch ding die al je problemen oplost. ;)
maar bepaalde combi's zijn wel magisch leuk.
wat ik doe is: 2000Wp aan zonnepanelen die elektra opleveren + warmtepomp die elektra slurpt = 600m3 gas besparing.
tja die 2000Wp, dat zijn mijn oude panelen, die zijn al terug verdiend.
moet ik dan die 1700kWh nog mee rekenen in de berekening?
of draait mijn warmtepomp daar gratis op?

dit is gewoon persoonlijk en mag je zelf in vullen naar eigen inzicht. ;)

allen het ziet er naar uit dat 1-1-2023 salderen gaat stoppen. (in kleine stapjes tot aan 2030)
en dan kan ik eigenlijk niet zo meer rekenen, het zal dan nog leuk blijven maar weer een hele andere berekening.
Lol tja denk dat hoe je het berekent wel persoonlijk is, maar zoals ik ook tegen @Stef87 zeg het maakt het wel makkelijker als je een 0 lijn pakt en dingen berekent .. dus ja in jou geval is je stroom opwek direct WP gratis voeden .. maakt het geheel wel complex en misschien leuk *als je van sommen houd that is*
tja, vroeger toen je dat nog schreef met een lange OE.
was ik nog erg jong en mijn ouders hadden het toen niet zo heel breed.
wij moesten s'morgens nog eerst de houtkachel aan steken in de keuken om thee te kunnen zetten.
dus ik kon eerder houtstroken als lezen of schrijven. (daar na ook nooit meer goed gekomen.)

daar ben ik nu wel klaar mee, hout stoken of pellets, nee geen zin meer in.
een knopje in de kamer aan de thermostaat, dat vind ik wel zo prettig.
al dat gepiel met hout/pellets as roet schoonmaken, nee niet meer mijn ding.
maar als je dat wil, ga gerust je gang. no prob. ;)
Valt wel mee, denk ik ipv een gasslang aansluiten is het iets "lastiger" omdat je een pelletbunker gevuld moet houden.. en aanvoer van pellets redelijk constant moet zijn.

In theorie kan ik dan van het gas af (ook geneuzel met buffers/boilers enzo) en een leuk haardvuurtje in de winter
En zomer ook vuur :( ...maar dan is bv 1 van die dingen elektra boiler oid met 100L wellicht intressant of 2 in serie. zodat je je pv kan benutten.

voordeel is dat je geen 40A zekering (nu 25A) omwisseling nodig hebt ? voor WP + keuken maar wellicht en powerwall achtige meuk.
Als het kan moet je het doen.
ik moest door de vloerverwarming gaan boren, en dat ging mij dan ook wat te ver. ;)
Werk van zolder naar beneden dus zat opties nog ..
is een mogelijkheid, maar altijd: haastige spoed is zelden goed.
alleen sukkels laten zich op haasten, geeft stres en is slecht voor het hard.

het belangrijkste blijft de vrouw (of man, mag ook van mij. LGBTQIAP no prob), dat is het duurzaamste wat je hebt (hoop ik).
dus geef het een lekkere knuffel. *;
+1
dat was iets te veel, het was 3,5k€, maar er is zoveel gebeurd in al die tijd.
(we kregen vroeger de BTW van de zonnepanelen niet terug, dus je moest met BTW kopen.
later kregen we wel de BTW terug voor de nieuwe uitbreiding.
en toen werd het verhaaltje ineens helemaal maf, en kreeg ik ook de BTW terug van de oude panelen.
ik had alleen niet meer alle bonnen die ik daar voor nodig had, maar kreeg nog wel flink wat terug.
vraag niet hoe het kan, maar geniet er van. :P )
dit vertel ik verder liever niet meer allemaal, heb het allemaal tot op de 4 getallen achter de komma in € in een spreatsheet staan, en dat is genoeg.
[...]

dat snap ik, en dat is ook zo, erg lastig om het goed te vertellen.
het is niet alleen vertellen hoeveel de uitgaven en de inkomsten zijn, hoe vertel je de luxe die je er van hebt?
en hoeveel is luxe waard?
goed en mee eens ;)

ik zag het bij het koop v.h huis (2015) als investering voor de studie v.d kids en de "senioren woning" wanneer ze het huis uit zijn.. de verbouwing is zoiezo nodig (verouderd) om het terug naar marktwaarde te brengen en hopenlijk intressant genoeg voor snelle verkoop (extra geld wegens "duurzaam" zou leuk zijn)
Kortom de duurzaamheid is meer voor ons leefgenot.

tja geld wat we erdoor overhouden investeren we nu nog in het huis (kinderen studeren nog niet) als we "klaar" zijn hoop ik het zakcentje in de kids te kunnen investeren wat "overblijft"
deze kan ik wel iets verduidelijken:
in vullen bij gaslicht: 4300kWh + 900m3 = 1750 (ex welkomst bonus.)
in vullen bij gaslicht: 1kWh + 300m3 = 375 (ex welkomst bonus.)
Dus huidige vs oud ? tja dan is dat wel erg leuk zo'n 115 p.m "extra" als alle componenten afbetaald zijn

ps je gas is koken + beetje bijverwarmen .. ? denk dat je zolder zeker isolatie kan gebruiken .. ;) kan je wellicht van het gas af :)
het is eigenlijk ook geen winst, maar een besparing.
is een beetje de persoonlijke manier hoe je er tegen aan wil kijken. ;)

de buren dat was niet zo moeilijk, schuif ze 1 jaar afrekening onder de neus, hoort er niks meer over. >:)
Tja ik zie het als "winst" immers je kan het aan andere zaken uitgeven, echter voor mij betekend dat ook de eventuele leningen/uitgaves ook op de stand stonden voordat ik het geld erin stak .. (relatief gezien natuurlijk)
voor mij was het voorschot weer lastig dit jaar, ze schalen mij nog steeds in op een flink te hoog gebruik.
dus de eerste maand een 60€ betalen, en daar na heb ik het in stappen nu weer naar de 10€ gekregen.
dus ik hoop dat ik dit jaar niks hoef terug te krijgen nog bij te betalen.
(ik schep elk jaar ook een welkomst bonus, altijd leuk)
maar ik begreep dat de "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting" flink zou gaan stijgen?
een 200€ of zo. :?
ik heb alleen prinsjes dag een beetje gemist wegens vakantie, dus heb maar halve bak info er over.
je krijgt dit jaar in ieder geval nog € 257,54 ex BTW (ja je krijgt heb uiteindelijk inc BTW) terug via de elektriciteit aansluiting.
als het echt zoveel gaat stijgen, dan is het 10je voorschot al weer te veel.
we zien het wel als het zover is, laat ik er maar niet op hopen, kan het allen maar mee vallen. ;)
inderdaad :) alleen per aansluiting .. hmm niet per 25A of 40A oid ;) dat is leuker ..

• drielp
  • Laatst online: 21-10 12:38
Bizar dat deze panelen het nog doen.

Kas 1

Ze liggen al een paar jaar op een kleine kas op mijn vaders moestuin en laden nog steeds een accu op waarop een 12V pompje draait die de planten van water voorzier. Elk jaar gaan de panelen verder achteruit, maar krijgen nog steeds de accu vol.
Je zou toch denken dat de aangetaste cellen niets meer doen, maar blijkbaar maakt dit niets uit.
Kas 2

Kas 3

Ik ben benieuwd wanneer 35 Wp glas-glas panelen echt de pijp aan Maarten geven.

drielp wijzigde deze reactie 10-10-2019 23:27 (14%)

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Andre1973

Andre1973

drielp schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:19:
Bizar dat deze panelen het nog doen.

[Afbeelding: Kas 1]

Ze liggen al een paar jaar op een kleine kas op mijn vaders moestuin en laden nog steeds een accu op waarop een 12V pompje draait die de planten van water voorzier. Elk jaar gaan de panelen verder achteruit, maar krijgen nog steeds de accu vol.
Je zou toch denken dat de aangetaste cellen niets meer doen, maar blijkbaar maakt dit niets uit.
[Afbeelding: Kas 2]

[Afbeelding: Kas 3]

Ik ben benieuwd wanneer 35 Wp glas-glas panelen echt de pijp aan Maarten geven.
Delaminatie volgens mij, schijnbaar voldoende om de accu vol te houden.

• migjes
vso schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:18:
[...]
ouder huis maar gelukkig al wat werk ..
kwaaitaal vloer + geen isolatie onder laminaat in woonkamer .. kortom "werk" en dat is minimaal een week.. maar dit zit in de pijplijn..maar inderdaad niet een lange discussie voor nodig.

[...]

Zelfde isolatie onder de dakpan & stook gedrag, en 16cm glaswol geplaatst sinds een jaar.. net jaar afrekening gehad scheelt me ruim 250kuub gas (iets meer als het straks afgewerkt is te veel randzaken die verhinderen afwerken) ik zeg doen isoleren die hap
jep, ik moet het nog doen, maar als ik 250m3 ga besparen dan heb ik nog maar 50m3 gebruik over.
dus helaas zijn besparingen beter uit te drukken in %.
gebruik je dan al weinig, dan bespaar je ook weinig.

en weinig gebruiken is goedkoper als besparen met maatregelen.
dus met verwarmen, vraag je eerst af, waarom verwarm ik een slaapkamer die ik niet gebruik?
die radiator dicht draaien, kost niks maar bespaart flink. ;)
ps vergeet niet je MV die zuigt ook warmte af.
de MV dat is mijn verwarming, mijn warmtepomp word gevoed door de MV. >:)
dus eerst de warmte uit die lucht halen en terug stoppen in mijn vloerverwarming voordat het naar buiten gaat.
het is geen perfect systeem, maar werkt voor mij heerlijk.
Lol tja denk dat hoe je het berekent wel persoonlijk is, maar zoals ik ook tegen @Stef87 zeg het maakt het wel makkelijker als je een 0 lijn pakt en dingen berekent .. dus ja in jou geval is je stroom opwek direct WP gratis voeden .. maakt het geheel wel complex en misschien leuk *als je van sommen houd that is*
de sommen die worden ingewikkelder en ingewikkelder na maten je meer begrijpt van de materie.
het konijnen hol gaat diep. >:)

zoals: 2000Wp levert leuk op in de zomer, maar winter opbrengst zuigt nog best.
een week in juni/juli kan de 2 maanden opgeteld van december+januari opbrengst hebben.
dus dan draait de warmtepomp aardig veel op gesaldeerde elektra, en niet je eigen elektra.

gelukkig heb ik 7kWp, en dat doet zelfs op druilige winter dagen nog wel 300W opleveren.
en dat is dan weer genoeg voor een aantal uren warmtepomp.
Valt wel mee, denk ik ipv een gasslang aansluiten is het iets "lastiger" omdat je een pelletbunker gevuld moet houden.. en aanvoer van pellets redelijk constant moet zijn.

In theorie kan ik dan van het gas af (ook geneuzel met buffers/boilers enzo) en een leuk haardvuurtje in de winter
En zomer ook vuur :( ...maar dan is bv 1 van die dingen elektra boiler oid met 100L wellicht intressant of 2 in serie. zodat je je pv kan benutten.
dit is zo persoonlijk, maar ik heb mijn dagen van vuur stoken wel gehad. ;)

vind ik het nog wel prettig om bij de lokale kroeg, lekker bij het haard vuur te zitten.
maar ja, als het hout dan op is, dan hoef ik mijn hand maar op te steken en ze brengen nieuw hout.
voordeel is dat je geen 40A zekering (nu 25A) omwisseling nodig hebt ? voor WP + keuken maar wellicht en powerwall achtige meuk.
oei, 25A dat is wel wat krapjes.
maar dat laten omwisselen naar 35A (beter als 40A, dit komt doordat 40A snel is en 35A langzaam) is niet duur nog lastig.
maar mischien is het simpeler om er 3x25A van te maken.

maar aan de andere kant, zijn er hier ook een paar die het nog steeds voor elkaar krijgen om alles met 25A te doen.

(ach mijn vorige huis had 2x16, maar 1x16 was dus danig kapot dat ik alles op die andere draaide.
het is oppassen dat je de vaatwasser en de wasmachine niet tegelijk aan zet.
de lan party's waren wel wat lastig, maar dan gooide ik een kabel over de schutting naar de buren.)
[...]

Werk van zolder naar beneden dus zat opties nog ..

[...]

+1

[...]

goed en mee eens ;)

ik zag het bij het koop v.h huis (2015) als investering voor de studie v.d kids en de "senioren woning" wanneer ze het huis uit zijn.. de verbouwing is zoiezo nodig (verouderd) om het terug naar marktwaarde te brengen en hopenlijk intressant genoeg voor snelle verkoop (extra geld wegens "duurzaam" zou leuk zijn)
Kortom de duurzaamheid is meer voor ons leefgenot.
je huis verbouwen met duurzame gedachten, doe dat maar met leefgenot.
in theorie is het zeker geld waard, zo zijn er banken die je korting of meer hypotheek geven als je alles goed hebt verbouwd.
dus het zou kunnen dat je dan je huis voor meer kunt verkopen.
maar huis en huisprijzen, dat heeft zo weinig met elkaar te maken, het is meer wat een gek en voor wil geven (of voor kan lenen >:) ).
tja geld wat we erdoor overhouden investeren we nu nog in het huis (kinderen studeren nog niet) als we "klaar" zijn hoop ik het zakcentje in de kids te kunnen investeren wat "overblijft"

[...]

Dus huidige vs oud ? tja dan is dat wel erg leuk zo'n 115 p.m "extra" als alle componenten afbetaald zijn

ps je gas is koken + beetje bijverwarmen .. ? denk dat je zolder zeker isolatie kan gebruiken .. ;) kan je wellicht van het gas af :)
ik gebruik nu voor de tap water + koken ongeveer 9m3 per maand.
(zomer maanden stook ik dus niet en gebruik ik 9m3.)
dus dat zal ongeveer 12x9=108m3 zijn.
rest is bij verwarming.
Tja ik zie het als "winst" immers je kan het aan andere zaken uitgeven, echter voor mij betekend dat ook de eventuele leningen/uitgaves ook op de stand stonden voordat ik het geld erin stak .. (relatief gezien natuurlijk)
ik heb de afgelopen jaar nog geen winst gezien, stop toch alles wat ik er aan overhoud weer terug in de volgende uitbreiding.
je zou die 1375€ besparing als winst kunnen zien. :?
maar investerings-kapitaal is leuker. ;)

maar ik zie dat allemaal wat relatief, zelf betaal ik ook geen hypotheek meer.
daar bespaar ik mij een 800€ per maand mee, dat gaat veel harder dus. ;)
ach, mensen die een tesla willen rijden, die hebben dan vaak weer een hogere vasten lasten als ik heb.
dus het is allemaal relatief, voel je gelukkig en je bent de rijkste van het land. ;)
inderdaad :) alleen per aansluiting .. hmm niet per 25A of 40A oid ;) dat is leuker ..
per aansluiting inderdaad. maximaal 1x80A of 3x25A, kost het zelfde en krijgt het zelfde "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting".

(oei, werd wel 3 tot 4 keer gestoord tijden het schrijven, dus hoop dat het nog een beetje samen hang heeft.
ach ja, het is vrijdag, bijna weekend.)

• vso

vso

raap voor zijn recht

migjes schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:41:
[...]

jep, ik moet het nog doen, maar als ik 250m3 ga besparen dan heb ik nog maar 50m3 gebruik over.
dus helaas zijn besparingen beter uit te drukken in %.
gebruik je dan al weinig, dan bespaar je ook weinig.

en weinig gebruiken is goedkoper als besparen met maatregelen.
dus met verwarmen, vraag je eerst af, waarom verwarm ik een slaapkamer die ik niet gebruik?
die radiator dicht draaien, kost niks maar bespaart flink. ;)
ja / nee mkleinman is volgensmij redelijk "extreem" gegaan (het is hoe je het bekijkt) .. maar ja ik snap je ook wel denk wel dat sommige dingen net dat beetje meer verschil uitmaken. ik zelf offer liever elke CM op die ik eigenlijk toch niet benut en niet super tenkoste gaat van de leefruimte .. buitenmuren een paar cm Extra isoleren schaad niet veel, maar muren die aan de buren grenst ? tja neuh.

Maar ik ben in de positie dat elke cm in huis aangepakt moet worden, dus hier en daar beetje extra investeren en verwerken is voor mij wellicht minder een zorg dan waar je eigenlijk niet meer wilt verbouwen ..

Overgens dichtdraaien vind ik niet super handig omdat je extra moet bij verwarmen als je die ruimte toch betreed .. (even) dan mengt de koudere lucht met warme lucht enzv.. maar dit is echt muggenzifterij en keuzes. Let wel dat mijn minimum temp per ruimte 15 graden is .. .. wat ook niet helpt is reuma klachten in de fam ;)

Vrienden bv leven erg minimaal en zonder isoleren hebben ze het zelfde bedrag "behaald" (hoekhuis) hiermee bedoel ik dat leef patroon dus invloed heeft (zoals je weet)
de MV dat is mijn verwarming, mijn warmtepomp word gevoed door de MV. >:)
dus eerst de warmte uit die lucht halen en terug stoppen in mijn vloerverwarming voordat het naar buiten gaat.
het is geen perfect systeem, maar werkt voor mij heerlijk.

[...]

de sommen die worden ingewikkelder en ingewikkelder na maten je meer begrijpt van de materie.
het konijnen hol gaat diep. >:)
ja iets waar ik toch soms weer van schrik maar tegelijkertijd ook intresse wekt
zoals: 2000Wp levert leuk op in de zomer, maar winter opbrengst zuigt nog best.
een week in juni/juli kan de 2 maanden opgeteld van december+januari opbrengst hebben.
dus dan draait de warmtepomp aardig veel op gesaldeerde elektra, en niet je eigen elektra.

gelukkig heb ik 7kWp, en dat doet zelfs op druilige winter dagen nog wel 300W opleveren.
en dat is dan weer genoeg voor een aantal uren warmtepomp.

[...]

dit is zo persoonlijk, maar ik heb mijn dagen van vuur stoken wel gehad. ;)

vind ik het nog wel prettig om bij de lokale kroeg, lekker bij het haard vuur te zitten.
maar ja, als het hout dan op is, dan hoef ik mijn hand maar op te steken en ze brengen nieuw hout.

[...]

oei, 25A dat is wel wat krapjes.
maar dat laten omwisselen naar 35A (beter als 40A, dit komt doordat 40A snel is en 35A langzaam) is niet duur nog lastig.
maar mischien is het simpeler om er 3x25A van te maken.

maar aan de andere kant, zijn er hier ook een paar die het nog steeds voor elkaar krijgen om alles met 25A te doen.
Tja tot nu toe is het enige wat momenteel in de "lijn der verwachting" licht is tzt een inductie ding .. maar dat heeft 0,0 haast. tenzij het erg duur word om gas te houden om te koken :)
(ach mijn vorige huis had 2x16, maar 1x16 was dus danig kapot dat ik alles op die andere draaide.
het is oppassen dat je de vaatwasser en de wasmachine niet tegelijk aan zet.
de lan party's waren wel wat lastig, maar dan gooide ik een kabel over de schutting naar de buren.)

[...]

je huis verbouwen met duurzame gedachten, doe dat maar met leefgenot.
in theorie is het zeker geld waard, zo zijn er banken die je korting of meer hypotheek geven als je alles goed hebt verbouwd.
dus het zou kunnen dat je dan je huis voor meer kunt verkopen.
maar huis en huisprijzen, dat heeft zo weinig met elkaar te maken, het is meer wat een gek en voor wil geven (of voor kan lenen >:) ).
Doe ik ook :) ramen isoleren en kruipruimte is ook wegens geluid en kou v.d vloer .. daarna houd het isoleren in huis wel beetje op .. dan gaan we ons richten op verwarming en inrichting .. doen we nu al stiekem met elke kamer .. 3 dingen tegelijkertijd, repareren, isoleren en upgraden.
ik gebruik nu voor de tap water + koken ongeveer 9m3 per maand.
(zomer maanden stook ik dus niet en gebruik ik 9m3.)
dus dat zal ongeveer 12x9=108m3 zijn.
rest is bij verwarming.

[...]

ik heb de afgelopen jaar nog geen winst gezien, stop toch alles wat ik er aan overhoud weer terug in de volgende uitbreiding.
je zou die 1375€ besparing als winst kunnen zien. :?
maar investerings-kapitaal is leuker. ;)
winst en investerings kapitaal zie ik als 1 pot nat .. dus het feit dat ik dit jaar 120 euro terugkreeg voor de zolder isolatie (immers belasting en kosten waren duurder .. ) de feitelijk winst op basis van de rekening van vorig jaar is groter maar ach .. het houd het wel leuk :)
maar ik zie dat allemaal wat relatief, zelf betaal ik ook geen hypotheek meer.
daar bespaar ik mij een 800€ per maand mee, dat gaat veel harder dus. ;)
ach, mensen die een tesla willen rijden, die hebben dan vaak weer een hogere vasten lasten als ik heb.
dus het is allemaal relatief, voel je gelukkig en je bent de rijkste van het land. ;)

[...]

per aansluiting inderdaad. maximaal 1x80A of 3x25A, kost het zelfde en krijgt het zelfde "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting".

(oei, werd wel 3 tot 4 keer gestoord tijden het schrijven, dus hoop dat het nog een beetje samen hang heeft.
ach ja, het is vrijdag, bijna weekend.)
idd het vrijdag *O*

• migjes
jep dus eerst een :9B

• migjes
vso schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:09:
Tja tot nu toe is het enige wat momenteel in de "lijn der verwachting" licht is tzt een inductie ding .. maar dat heeft 0,0 haast. tenzij het erg duur word om gas te houden om te koken :)
hier kan ik je wel een stapje mee helpen.
wanneer word gas duur.
voor mij is dat nu al, want :

300m3 gas kost 0,64€ x 300 = 192€
maar dan houd het nog niet op, om dat gas te mogen gebruiken betaal ik ook 170€ vastrecht.
en dan nog administratie kosten 15€.
dus 192€+170€+15€=377€
dus 377€ / 300 = 1,25€ per m3 wat ik moest betalen.

zie:
https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven

maar ik gebruik minder als 500m3 per jaar, als je goed gelezen hebt zie je ook dat daar een ander captar bij hoort.
maar soms kan het wat lastig zijn om je SJV (die ook door je netbeheerder word opgesteld, de zelfde club aan wie je uiteindelijk betaald) aangepast te krijgen.
maar dat is gelukt (en nog redelijk rap, duurde maar 1 jaar.)

dus de situatie is nu zo voor mij:
192€+126€+15€=333€
dus 333€ / 300 = 1,11€ per m3 wat ik moest betalen.

maar dan vind ik 1,11€ per m3 gas nog steeds verrekte duur. ;)
burp, :9B

(als je dan heel goed leest in de tarief bladen, dan zie je ook nog een captap met een *.
dan moet je geen meter hebben, mmm je meter laten verwijderen, dat scheelt toch weer een 26€.
maar dat heb ik nog niemand hier zien doen.
maar als ik dit lees:
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?
dan heb ik het flauwe vermoeden dat de netbeheerder hier niet aan mee gaat werken. :X

geen idee wat er gebeurd als je de meter over de balie heen gooit bij hun.
zo van: hier heb je hem terug, ik wens nu dat lage tarief. >:) )

migjes wijzigde deze reactie 11-10-2019 18:46 (3%)

• Klaver 4
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18-10 11:40

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

ktf schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:09:
Voor iedereen die het nog niet wist, de bouw van de grootste windturbine ter wereld, de GE Haliade-X, een prototype, is live te volgen via een webcam van de rotterdamse haven op https://fotopaulmartens.netcam.nl/futureland.php

Volgens mij is zojuist het eerste turbineblad uitgeladen

[Afbeelding: Blad Haliade-X]

Edit: Om nog even te benadrukken hoeveel groter deze turbine is dan wat er nu offshore wordt geplaatst, de Vestas V-164, huidig recordhouder, heeft een rotordiameter van 164m. Deze Haliade-X heeft straks een rotordiameter van 220m. Dat is 80% meer oppervlak dus!
Het lijkt er op dat binnen niet al te lange tijd het eerste blad opgehesen en gemonteerd gaat worden. Spectaculair om het zo mooi te kunnen bekijken vanuit je luie stoel ;)

Overigens zijn de activiteiten in de containerhaven ook leuk om te zien... (mits het niet te veel regent)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• ktf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21-10 16:28
Klaver 4 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:52:
Het lijkt er op dat binnen niet al te lange tijd het eerste blad opgehesen en gemonteerd gaat worden. Spectaculair om het zo mooi te kunnen bekijken vanuit je luie stoel ;)
Het eerste blad is gehesen en wordt gemonteerd:

Voor de nieuwsgierigen, deze turbine wordt opgebouwd op het terrein van SIF, een producent van funderingen voor offshore windturbines. Al die bruin-wit-gele kolossen die je ziet liggen zijn dus heipalen, zogenaamde monopiles.

• vso

vso

raap voor zijn recht

wat ik laatst hoorde van onze BE buren is dat sommige veel problemen hebben met hemelwater recycling.
dat het vuil wat naar beneden spoelt vanaf je dak niet uit je water opvang te filteren is .. (fijn stof enzo) en dat dus uiteindelijk weer in je was/wc terug komt

nu vind ik het best intressant (maar niet rendabel) om NL te doen maar dat maakt me best huivering ervoor

vso wijzigde deze reactie 15-10-2019 14:36 (17%)

• ktf
ktf schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:09:
Voor iedereen die het nog niet wist, de bouw van de grootste windturbine ter wereld, de GE Haliade-X, een prototype, is live te volgen via een webcam van de rotterdamse haven op https://fotopaulmartens.netcam.nl/futureland.php
Met 2 'blades' erop is goed te zien hoe groot hij gaat worden

• Klaver 4
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18-10 11:40

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

ktf schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:59:
[...]

Met 2 'blades' erop is goed te zien hoe groot hij gaat worden

[Afbeelding]
En nu maar wachten totdat het derde blad aangevoerd en gemonteerd wordt.

Weet je trouwens waar die bladen vandaan komen / gemaakt worden?

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• ktf
Jazeker @Klaver 4, die komen uit Cherbourg, Frankrijk:
https://www.lmwindpower.c...e-blade-beyond-100-meters
YouTube: World's longest wind turbine blade sees first daylight!

ktf wijzigde deze reactie 15-10-2019 16:27 (15%)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 09:10
vso schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:35:
wat ik laatst hoorde van onze BE buren is dat sommige veel problemen hebben met hemelwater recycling.
dat het vuil wat naar beneden spoelt vanaf je dak niet uit je water opvang te filteren is .. (fijn stof enzo) en dat dus uiteindelijk weer in je was/wc terug komt

nu vind ik het best intressant (maar niet rendabel) om NL te doen maar dat maakt me best huivering ervoor
Heb het zelfde gehoord van een oom die in NL zo'n installatie had op zijn (toen) nieuwbouwwoning, maar al snel de hele boel heeft laten ombouwen naar leidingwater, vanwege die troep idd.

Dat huis is inmiddels al wel een jaar of 15 oud gok ik, dus geen idee of daar inmiddels technische oplossingen voor zijn

zcflevo.nl

• migjes
vso schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:35:

ik gebruik ook regenwater.
en levert mij geen enkel probleem op.
(ik filter het gewoon door een zand filter.)

maar er zijn wel veel soorten van gebruik.
een wasmachine, tja dan heb je best wel zuiver water voor nodig.
dus dan moet je wel oppassen of je water wel zuiver genoeg is.
maar de stront door de WC spoelen, dat is weer geen enkel probleem om iets van kleine vervuiling er in zit.
de spoelbak kan echt wel wat verontreiniging hebben voordat die daar last van heeft.
dan kun je verder afvragen, hoe schoon is jouw stront, en met hoe schoon water wil jij dat naar buiten spoelen?
spa water of bar le duc is dat goed genoeg voor jouw stront :?
dus zie het allemaal wel relatief. ;)

ik gebruik mijn water voor mijn kamer planten.
die kunnen geen kraanwater hebben, te veel kalk.
(ik moet ook te veel poetsen als ik kraanwater zou gebruiken, elke keer de ramen van kalk ontdoen is niet tof.)

kraan water kosten 0,65€ per 1m3, dus 1000liter = 0.00065€/liter.
tja daar mee kan het niet uit.
maar:
https://www.hornbach.nl/s...-ltr/8848107/artikel.html
tja 0,48€/l en ik heb een liter of 3 per week nodig.
dan kan het wel uit. ;)
een paar emmers die buiten staan regenen gewoon vol, ik giet het even in de schuur door een zand filter.
kosten van dit systeem >5€. (geen idee wat het echt gekost heeft, zijn allemaal overige spullen waar ik het in elkaar geflanst heb.)

(hemelwater recycling, ik vind het een erg foute term. :?
het is niet recyclen, maar gewoon gebruiken wat op je dak valt.
recyclen is voor mij, douche/bad/wc water schoonmaken en weer hergebruiken.)

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 21-10 21:21
migjes schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:32:
[...]

ik gebruik ook regenwater.
en levert mij geen enkel probleem op.

ik gebruik mijn water voor mijn kamer planten.
die kunnen geen kraanwater hebben, te veel kalk.
Knap dat ze een ph van 5 wel gewoon accepteren........

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• vso

vso

raap voor zijn recht

tja @migjes dat het water goedkoper is dan de kosten die je bv nu moet maken voor hemelwater opvang is denk ik niet de meest duurzame gedachte..

Afgezien van riool water kan je het meeste inderdaad wel hergebruiken .. het is niet alsof hemelwater drinkbaar is teminste dat zou ik hier in de randstad niet doen. Nadeel van hemelwater is dat al het vuil (ook van je dak) meegesleurd word. en huis water tja daar zit wat chemicaliën en oliën in .. en het grove vuil kan je er ook redelijk uitfilteren.

maar ik voel er weinig voor om thuis een dure opvang/installatie te doen met regelmatig onderhoud
- filters vervangen
- slib afzuigen .. (bezinksel)
Met als resultaat minder kalk (toch al weinig last van), "vuile wc" en vuile kleding ...

Maar ja het is mega duur om een een scheiding tussen grijs en drinkwater aan te leggen. (gasleiding :? ermee vullen ? )
Stel dat je in huis een verdeling moet maken zou ik zeker wel voor zijn.. maar uiteindelijk betaal je als nog door je neus omdat men dan langzaam alles weer duurder maakt en uitgeeft aan exzorbitante vertrekken voor bestuur .,.

• Andre1973

Andre1973

Wat ik jammer vond is dat je weinig betaald voor water, maar vrij veel voor de zuivering per persoon of gezin. Eerlijker zou zijn om te betalen per m3 afvoer, maar dat word weer lastig, en met dat kans dat mensen illegaal gaan lozen op oppervlakte water etc.
Een toeslag per m3 ingekocht zou me beter lijken, dan kan ook een installatie voor grijs water wellicht beter uit.
Een installatie die douchewater (na een grof vuil filter) zou gebruiken voor het doorspoelen van de wc lijkt me heel logisch, redelijk constante aanvoer, en gebruik. Dan hoef je geen hele grote tankt te hebben voor droge periodes.
Ik heb er al eens aan zitten rekenen, maar alleen al een redelijk vat is al vrij prijzig, met daar een hydrovoor bij is het al meer dan ik ooit ga betalen in de rest van mijn leven voor drinkwater. Daarbij komt nog de arbeid.

• migjes
@vso
ach als je het zo bekijkt is alles niet mogenlijk.
maar als je kijkt naar wat er wel kan.
dan kom je op de meer moderne vinex wijken uit.
daar zijn speciale waters vaak in aangelegd om hemelwater in op te vangen.
wat op je dak valt hoeft niet het riool in om gezuiverd te worden.

maar ook zie je steeds meer wadi's bij flatgebouwen aangelegd worden hier in de stad.
daar zit dan de afvoer van het dak op aangesloten, dat is dus een erg goedkope oplossing.
dus minder water wat weer gezuiverd moet worden.
(heel het rioolstelsel word nu in mijn stad flink vernieuwd, dus er is wel eerst gedacht over hoe we dat zo goedkoop mogelijk konden oplossen.)

maar ja daar kun je als kleine particulier weinig mee.
maar ach een regenton in de tuin kan voor vele ook een leuke oplossing zijn.
het water is niet drinkbaar, maar de planten in de tuin hebben daar geen problemen mee.
en met een simpele slang heb je verder geen hydrofoorpomp of ander lastige dingen nodig.
dus dingen kunnen ook via het K.I.S.S principe opgelost worden.
dus ik kies er eerder voor om te denken in positieve oplossingen in plaats van negatieve problemen.
negatievelingen :r

@Vuiltje
veel Epifyten willen geen kalk, dat verstopt hun "wortels"(die ze niet echt altijd hebben, maar weet geen beter woord. meestal hebben ze blad punten die het water opnemen.).
denk aan bromelia's/tilantia's/orgideeën etc etc. maar zo als er veel soorten zijn zijn er ook zo veel uitzonderingen.
de PH van 5 doet ze verder niet veel. (als het al 5 is, heb ik nooit na gemeten)
als ze maar regelmatig nat zijn, dan zijn ze happy.

@Andre1973
tja, het drinkwater in mijn stad, is uitgeroepen als beter als veel flessen bron water.
en ja, daar mee spoel ik mijn stront het huis uit.
best gek eigenlijk als je er over na denkt. ;)

maar ja het is zo goedkoop, dat ik er best veel van gebruik en nog zijn mijn vaste lasten hoger als de kosten van het water zelf.
dus daar iets mee doen is al snel niet kosten effectief.
maar ach, hoeft iemand niet tegen te houden om toch kleine stapjes te doen. ;)
(ik heb net een water aftap voor de regenpijp kunnen regelen.
nu nog de andere onderdelen dan kan ik een rozen perk/rack aanleggen voor het huis.)

• Vuiltje
migjes schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:26:

(als het al 5 is, heb ik nooit na gemeten)
Ik doe dat wel, want ik gebruik regenwater voor een modelstoomketel.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• ktf
Andre1973 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 00:28:
Wat ik jammer vond is dat je weinig betaald voor water, maar vrij veel voor de zuivering per persoon of gezin.
Ik neem aan dat je rioolrecht bedoelt? De grootste kostenpost daarin is niet de rioolwaterzuivering, maar de instandhouding en renovatie van het riool zelf, meen ik. Je kan die kosten ook variabel in het verbruik verwerken, maar dat is eigenlijk niet eerlijk. Net zoals dat je gas en elektriciteit voor je aansluiting én voor je verbruik afrekent.

• Vuiltje
ktf schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:32:
. Net zoals dat je gas en elektriciteit voor je aansluiting én voor je verbruik afrekent.
Dat hebben ze inderdaad heel slim gedaan ik meen in 2008, toen ze zagen dat velen straks niets meer zouden afnemen (door hun zonnepanelen opbrengst) en ze dus geen netbeheergeld zouden binnenkrijgen.
Nu betaal je per aansluiting, vroeger zat dat in de kWh prijs.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21-10 19:02
Het zou misschien financieel interessant worden als je de water en rioolaansluiting in zijn geheel kan laten vervallen en dus ook alle jaarlijkse kosten. Dat is nogal wat, en dat zullen de meesten ook overdreven vinden. Maar dan zou het e.e.a. aan aanpassingen wel financieel uit kunnen denk ik.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• ktf
Vuiltje schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:36:
Nu betaal je per aansluiting, vroeger zat dat in de kWh prijs.
En zo hoort het m.i. ook.

Als je een aansluiting hebt mag je verwachten dat deze het (nagenoeg) altijd doet. Dus voor elke 3x25A aansluiting moet je netbeheerder 17,25kVA vrij hebben op de transformator. Deze capaciteit moet ook beschikbaar zijn op het distributienet en transmissienet, en dat ook met enige redundantie. Deze kosten worden altijd gemaakt, of je nu 24/7 de volle 17,25kVA trekt, of drie dagen in een jaar.

Gezien de bijzonder hoge uptime in Nederland, vind ik 230€ per jaar voor 3x25A best schappelijk.

• Vuiltje
Als je vervolgens €1,15 per kuub gas moet gaan betalen omdat je zuinig bent, ga je snel wat anders verzinnen. Ook al is dat slechter voor het milieu.
Portemonnee is belangrijker.
Gelukkig krijgen we omdat we een elek-aansluiting hebben nog wel energiebelasting terug.

• vso

vso

raap voor zijn recht

migjes schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:26:
@vso
ach als je het zo bekijkt is alles niet mogenlijk.
maar als je kijkt naar wat er wel kan.
Wat ik stel is dat thuis "water opvangen" niet duurzaam is maar gewoon probleem verschuif politiek en ik wil best meedenken in oplossingen maar dat betekend niet dat ik zelf moet gaan opdraaien of wel ?

Ik woon "midden" in de randstad .. beteked voor mij dat alles wat ik verbouw/teelt of opvang per defnitie vervuilde troep is .. daar is niks negatiefs aan dat is gewoon een feit. en ik vind het overkill om zelf een installatie in huis te zetten die bij ons drinkwater/zuiverings installatie bedrijf (10 km verderop) net een paar stadiums voor "drinkwater consumptie geschikt" ook afgetapt kan worden.

En als jij het negatief vind (zo lees ik het) dat ik liever "schoon" grijs water heb dan klopt dat, voor mij hoeft dat grijs water echt niet drink water kwaliteit te zijn, als het schoon genoeg is voor alles behalve consumptie vind ik het goed.

Zelfde geld de afvoer .. van mij mag riool (wc) en ander water best gescheiden worden.. via een slimme filter techniek die zero-onderhoud heeft. die het meest grove zooi in het riool houd .. dit alles kan best bijdragen aan goedkopere/efficienter water filtratie ..

Maar verwerking van water moet je centraal blijven doen, net zoals stroom management (salderen) ..

• migjes
vso schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:23:
[...]
Wat ik stel is dat thuis "water opvangen" niet duurzaam is maar gewoon probleem verschuif politiek en ik wil best meedenken in oplossingen maar dat betekend niet dat ik zelf moet gaan opdraaien of wel ?
duurzaamheid heeft niks te maken met de kosten daar voor.
als dit wel zo was, dan hadden we allang alle problemen opgelost. ;)
(of waren ze niet eens ontstaan.)
het is wel belangrijk om je kosten te berekenen voor je duurzaamheid stap, gewoon om eerst het laaghangend fruit te kunnen plukken en kijken waar je het beste je geld in kunt stoppen.
(water en/of zuivering is zeker niet 1 van de laag hangend fruit te noemen.
en erg lastig met de regelgeving.)
Ik woon "midden" in de randstad .. beteked voor mij dat alles wat ik verbouw/teelt of opvang per defnitie vervuilde troep is .. daar is niks negatiefs aan dat is gewoon een feit. en ik vind het overkill om zelf een installatie in huis te zetten die bij ons drinkwater/zuiverings installatie bedrijf (10 km verderop) net een paar stadiums voor "drinkwater consumptie geschikt" ook afgetapt kan worden.
er word nog best veel voedsel geproduceerd in de randstad, is dat meteen vervuilde troep. :?
(de lucht kleurt soms paars/blau van al die lichten in die kassen. ;)
en die gebruiken tegenwoordig gewoon het water wat ze afvangen van de kas zelf.
daar word echt geen drinkwater voor gebruikt als ze iets anders hebben.)

natuurlijk is het overkill om je eigen drinkwater te gaan zuiveren, laat dat aan de professionals over. ;)
En als jij het negatief vind (zo lees ik het) dat ik liever "schoon" grijs water heb dan klopt dat, voor mij hoeft dat grijs water echt niet drink water kwaliteit te zijn, als het schoon genoeg is voor alles behalve consumptie vind ik het goed.
er zijn projecten die gebruiken grijs water, maar het blijft toch lastig om dat te doen.
kleine foutjes worden zo gemaakt.
een loodgieter(of beter gezegd: teun de beun. is degene die de fout maakt) kan zo per ongeluk gewoon en grijs water doorverbinden of verkeert aansluiten.
je ziet gewoon er te weinig verschil tussen, dus fouten zijn zo gemaakt.
dus dat gaat niet opschieten ben ik bang.

(mijn neef spoelt nu de WC door met warm water, oeps foutje van aannemer. :D
het gebeurd. helaas. hopelijk word het snel opgelost.)
Zelfde geld de afvoer .. van mij mag riool (wc) en ander water best gescheiden worden.. via een slimme filter techniek die zero-onderhoud heeft. die het meest grove zooi in het riool houd .. dit alles kan best bijdragen aan goedkopere/efficienter water filtratie ..

Maar verwerking van water moet je centraal blijven doen, net zoals stroom management (salderen) ..
verwerking van vervuilt water moet zeker centraal afgehandeld worden.
dus toilet/bad/douche/wasmachine zeker gewoon afvoeren via het riool.

maar waarom moet ook het water wat van je dak komt gezuiverd worden?
de vervuiling daar in is zo laag, dat kun je ook gewoon in de tuin gebruiken.
aangezien dat dit water al door een aparte pijp van je dak komt (in 99,99% van de gevallen), heb je geen speciaal slimme filters nodig.
er zijn al genoeg plaatsen waar je dat niet eens meer mag aansluiten op het riool.
(als ik het goed heb heeft @Grolsch daar voor een infiltratie systeem in de tuin. :?
dat werkt over het algemeen goed genoeg, maar situaties verschillen, denk aan sommige polders met hun hoge water stand.)
plaats een regenton van b.v. 50 liter op die pijp. (met evt een bladfilter)
dan hoeft de professional(waterzuiverings bedrijf) per regenbui 50liter minder te zuiveren.
en jij gebruikt 50liter minder drinkwater voor de tuin.
dubbelen winst.
(kost natuurlijk wel iets:
maar check dan of er een actie is van uit de gemeente b.v.:
https://www.huisjeboompje...rg/regentonnenactie-2019/ )
dit soort dingen lijken niet veel nut te hebben, maar als iedereen die het kan het doet in de stad.
dan tikt het toch hard aan, en gaan de riool kosten toch omlaag. ;) )
zorg wel voor een goed overloop systeem. (dat is wel tof om te hebben.)

als je alles op 1 hoop blijft gooien, waardoor het een te moeilijk probleem lijkt.
dan blijf je hangen in een negatieve spiraal en dure kosten.
pak je de kleine dingen er uit die je wel kunt doen, dan word het allemaal een stuk positiever.
en ook veel minder kosten. ;)

(dit ook voor een aantal meer projecten die je wil doen.
het moet meteen helemaal fantastisch te hyper te gek worden uitgevoerd en dan ook nog kosten effectief ook.
het 1 kan gewoon niet samen met het andere, helaas.
iets gewoon en goed doen, is vaak een betere weg, en een stuk kosten effectiever. ;) )

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09:42
@migjes ons regenwater gaat niet in het riool maar in de sloot, maar wij hebben geen infiltratiesysteem in de tuin, of dat moet een duur woord voor sloot zijn :P

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
ktf schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:00:
Als je een aansluiting hebt mag je verwachten dat deze het (nagenoeg) altijd doet. Dus voor elke 3x25A aansluiting moet je netbeheerder 17,25kVA vrij hebben op de transformator.
Zo werkt het helemaal niet. Ook netbeheerders houden er rekening mee dat niet iedereen tegelijk maximaal vermogen gebruikt. Er zijn ook wel eens testen gedaan, al was dat natuurlijk meer om te kijken hoe de praktijk ging. Want dat er ergens iets uit zou gaan wisten ze al van te voren. Zie https://www.utwente.nl/ni...-stroomnet-met-pizzaovens

• vso

vso

raap voor zijn recht

Laten we geen enorme discussie ervan maken .. je mag je mening hebben en we mogen verschillen ok :)
dus ik val je niet aan/af..
duurzaamheid heeft niks te maken met de kosten daar voor.
als dit wel zo was, dan hadden we allang alle problemen opgelost. ;)
(of waren ze niet eens ontstaan.)
het is wel belangrijk om je kosten te berekenen voor je duurzaamheid stap, gewoon om eerst het laaghangend fruit te kunnen plukken en kijken waar je het beste je geld in kunt stoppen.
(water en/of zuivering is zeker niet 1 van de laag hangend fruit te noemen.
en erg lastig met de regelgeving.)
dus zuivering (niet zuiveren) is een keuze bij je thuis :? en is dus laaghangend fruit ?? ben ik niet met je eens want dat vuil op je dak verdwijnt niet .. in je opslag tank is dit de slib die overblijft (en dus filtering is noodzakelijk)
er word nog best veel voedsel geproduceerd in de randstad, is dat meteen vervuilde troep. :?
(de lucht kleurt soms paars/blau van al die lichten in die kassen. ;)
en die gebruiken tegenwoordig gewoon het water wat ze afvangen van de kas zelf.
daar word echt geen drinkwater voor gebruikt als ze iets anders hebben.)
Eigenlijk wel want ze kunnen op de (mili)liter besturen hoeveel er van wat in gaat en dus de kwaliteit van hun product besturen. tevens staat een lange tijd stil zodat fijnstof de kans krijgt om te bezinken als ze het gebruiken. (maar dat zie je niet)
natuurlijk is het overkill om je eigen drinkwater te gaan zuiveren, laat dat aan de professionals over. ;)
? ik had het over grijs water dat minder gezuiverd mag wezen dan drinkwater .. ik vind het niet erg als hier een prijs verschil in zou zitten .. om grijswater te bevorderen..
[...]

er zijn projecten die gebruiken grijs water, maar het blijft toch lastig om dat te doen.
kleine foutjes worden zo gemaakt.
een loodgieter(of beter gezegd: teun de beun. is degene die de fout maakt) kan zo per ongeluk gewoon en grijs water doorverbinden of verkeert aansluiten.
je ziet gewoon er te weinig verschil tussen, dus fouten zijn zo gemaakt.
dus dat gaat niet opschieten ben ik bang.

(mijn neef spoelt nu de WC door met warm water, oeps foutje van aannemer. :D
het gebeurd. helaas. hopelijk word het snel opgelost.)
foutjes tja .. waar gehakt word .. spaanders idee?
verwerking van vervuilt water moet zeker centraal afgehandeld worden.
dus toilet/bad/douche/wasmachine zeker gewoon afvoeren via het riool.
Nee niet door het riool, rioolwater zou best gescheiden mogen worden ..
alleen de chemicalen (wasmiddelen) tja dat is wel iets anders

hoge watervolume heb je in het riool nodig voor alles goed te verzamelen

Sta er wel ff bij stil dat water in het zwembad ook "vervuilt" is met zeik en andere lichaamsstoffen en mensen dat gewoon inslikken ..
maar waarom moet ook het water wat van je dak komt gezuiverd worden?
de vervuiling daar in is zo laag, dat kun je ook gewoon in de tuin gebruiken.
dat zeg jij maar regen water is wat anders dan het fijnstof wat op je dak is gewaaid/gevallen zonder/met regen en eraf spoelt tijdens een regenbui .. denk aan de mos die op daken groeit .(in NL) dat komt niet omdat dakpan van nature genoeg voedingsstoffen enzo bevat. en dat het puur in de regen zit.

Sterker nog je zou beter afzijn met gefilterd water door de grond dan direct van het dak (ware het niet dat hier in de regio slibgrond en andere vervuiling is)
aangezien dat dit water al door een aparte pijp van je dak komt (in 99,99% van de gevallen), heb je geen speciaal slimme filters nodig.
er zijn al genoeg plaatsen waar je dat niet eens meer mag aansluiten op het riool.
(als ik het goed heb heeft @Grolsch daar voor een infiltratie systeem in de tuin. :?
dat werkt over het algemeen goed genoeg, maar situaties verschillen, denk aan sommige polders met hun hoge water stand.)
plaats een regenton van b.v. 50 liter op die pijp. (met evt een bladfilter)
dan hoeft de professional(waterzuiverings bedrijf) per regenbui 50liter minder te zuiveren.
en jij gebruikt 50liter minder drinkwater voor de tuin.
Dus in deze natte maand gebruik ik 50 liter per maand in de tuin ??? lariekoek .. wat een hippie praat (no offence intended)

even "extreem voorbeeld"

ik zet 200L ton in de tuin, deze is na x tijd gevuld met 200L ik verbruik max 5L om die paar plantjes geautomatiseerd per week te bewateren ..
O en ik doe een blad filter enzo erbij ..

ja ik bespaar max 5l per 52 weken o wacht winter .. 26 weken . en nog minder want "groei" en regen en vocht sensoren .. dus 10 weken ?? dus 50L bespaard voor een een relatief hoge investering

Dat ik een bladfilter a 50,- moet kopen, ton van 200L voor 300,- en kraanstukken totaal 500,- tja dat is 1
en overflow aparte "opvang' in

Maar de slib onderin de ton ? dat is 3 kilo/L water dat ik per jaar minder kan opslaan (ja die filter is vuil tot maat x effectief) dus een dalende "opvang" vergeet niet schade door hagel en andere dingen(vorst)

En mijn dak vangt per 1 minuut regenbui 10L water op ..met 400 uur regen gemiddeld per jaar/kwartaal (weet ik veel) stort ik dus effectief 4.000 kuub en na aanschaf 1x 250L + per volgend jaar 50L minder in het opvang systeem in ..
Nu heb ik echt een deuk gemaakt in de opvang capaciteit bij de waterzuiverings installatie ???? 8)7 :X

nogmaals ff extreem en negatief en weet ik veel maar ik zie de oplossing niet .. en dit vind ik dus hippe gedoe eraan .. je verschuift het probleem ..

Beter is bv infiltratie in het grondwater, maar dat is extreem prijzig en en brengt andere problematiek met zich mee .. immers de slib vorming ga je er niet mee tegen.

• ktf
Ok, fair enough, blijkbaar wordt er geen 100% capaciteit gereserveerd. Echter, juist het artikel wat je aanhaalt sluit min of meer aan bij mijn pleidooi: via je capaciteitstarief betaal je voor je piekverbruik (wat in het genoemde artikel dus erg hoog oploopt), en dat kun je dus niet verstoppen in je tarief per kWh. Als je dat oneerlijk vind kun je je aansluiting laten verkleinen voor een lager capaciteitstarief.

Waarom ik 3x25A (17kVA) voor 230€ per jaar best schappelijk vindt: de grootzakelijke aansluiting die ik beheer kost bijna 5000€ vastrecht per jaar voor 84kVA. Dan zijn de tarieven voor huishoudens toch een schijntje.

ktf wijzigde deze reactie 16-10-2019 17:14 (3%)

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 02:24

databeestje

Von PrutsHausen

Blad nummer 3 is gearriveerd aan de kade! Maar ik zie nog geen hijsactiviteiten.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• vso

vso

raap voor zijn recht

@migjes & rest ...

wel even ter verduidelijking ik ben erg aan het twisten of ik bv het huis grijswater "voorbereid" zodat ik makkelijk over kan schakelen. anderzijds investeer ik 500,- voor een techniek die ik wellicht nooit kan/zal gaan gebruiken.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:26

franssie

Save the albatross

vso schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:26:
@migjes & rest ...

wel even ter verduidelijking ik ben erg aan het twisten of ik bv het huis grijswater "voorbereid" zodat ik makkelijk over kan schakelen. anderzijds investeer ik 500,- voor een techniek die ik wellicht nooit kan/zal gaan gebruiken.
De investering is te overzien maar kan je alleen nemen op basis van je persoonlijke voorkeur.
Ik zou heel afwijkend materiaal nemen voor grijs water. Zat problemen vroeger bij kerncentrales waar ze problemen hadden met gemixt water waardoor ik er aan twijfel of een normale installateur het wel kan. En gezien de vele gestopte experimenten en laatst ook nog het ziekenhuis dat het gescheiden riool niet op orde kreeg en deels moest sluiten ben ik vooralsnog van mening dat het risico voor mijzelf te groot is. Of je moet echt vers water op SI maten zetten en grijp op imperial zodat het zonder verloopje niet aan te sluiten is (vergelijk dat gaskoppelingen tegen de klok in schroeven en water met de klok mee zodat een prutser ze niet zo makkelijk aan elkaar kan knopen).

edit: nu heb ik het makkelijk, ik woon op een woonark dus grijs haal ik uit de rivier met een beregeningspomp en ik heb een handpomp - maar het toilet gaat met vers, hier geen grijs water binnen).

franssie wijzigde deze reactie 16-10-2019 19:17 (8%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• vso

vso

raap voor zijn recht

franssie schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:15:
[...]

De investering is te overzien maar kan je alleen nemen op basis van je persoonlijke voorkeur.
Ik zou heel afwijkend materiaal nemen voor grijs water. Zat problemen vroeger bij kerncentrales waar ze problemen hadden met gemixt water waardoor ik er aan twijfel of een normale installateur het wel kan. En gezien de vele gestopte experimenten en laatst ook nog het ziekenhuis dat het gescheiden riool niet op orde kreeg en deels moest sluiten ben ik vooralsnog van mening dat het risico voor mijzelf te groot is. Of je moet echt vers water op SI maten zetten en grijp op imperial zodat het zonder verloopje niet aan te sluiten is (vergelijk dat gaskoppelingen tegen de klok in schroeven en water met de klok mee zodat een prutser ze niet zo makkelijk aan elkaar kan knopen).

edit: nu heb ik het makkelijk, ik woon op een woonark dus grijs haal ik uit de rivier met een beregeningspomp en ik heb een handpomp - maar het toilet gaat met vers, hier geen grijs water binnen).
Tja dat is 1 van de twist punten of ik verf de leiding rood met etiketten labelen maar goed de moeite ..

en inderdaad de mislukte projecten / de problematiek die erbij hoort .. is het misschien niet eens waard

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:26

franssie

Save the albatross

@vso wat ook meespeelt is het risico, de kosten en de opbrengst. Wat kan je nu werkelijk met grijs water in een woonhuis. Het toilet doorspoelen. De was en vaatwas zou ik niet doen (toch bang dat er algen gaan groeien - ja ik gebruik machines), douchen en tandenpoetsen al helemaal niet. Dus dan heb je het over een behoorlijk klein verbruik op het totaal. (was, afwas, toilet, alles schaalt lekker mee met het aantal inwonders dus dat is niet zo relevant). En de waterleiding bedrijven zijn efficienter in het schoonmaken van water dan wij thuis kunnen. Persoonlijk denk ik dat die EUR500 op een andere manier duurzamer kan worden ingezet - we hebben in NL nu eenmaal de luxe van het beste en betaalbaarste drinkwater ter wereld.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• vso

vso

raap voor zijn recht

franssie schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:39:
@vso wat ook meespeelt is het risico, de kosten en de opbrengst. Wat kan je nu werkelijk met grijs water in een woonhuis. Het toilet doorspoelen. De was en vaatwas zou ik niet doen (toch bang dat er algen gaan groeien - ja ik gebruik machines), douchen en tandenpoetsen al helemaal niet. Dus dan heb je het over een behoorlijk klein verbruik op het totaal. (was, afwas, toilet, alles schaalt lekker mee met het aantal inwonders dus dat is niet zo relevant). En de waterleiding bedrijven zijn efficienter in het schoonmaken van water dan wij thuis kunnen. Persoonlijk denk ik dat die EUR500 op een andere manier duurzamer kan worden ingezet - we hebben in NL nu eenmaal de luxe van het beste en betaalbaarste drinkwater ter wereld.
Dat is wat mijn argument tot nu toe min of meer is .. dat bedrijf dat beter kan..

tussen consumptie geschikt en "overige" zaken is "grijs" water best ook geschikt .. denk aan andere landen waar ze meer chloor oid toevoegen .. is ook niet super voor consumptie (vandaar dat water goedkoper/beter is) ermee koken gaat nog vaak net aan.

Ga eens voor de grap naar een opendag van een zuiverings installatie in de buurt (of zwembad), de duurste en meest prijzige trap van waterzuivering is het door extreem fijne filters heen persen
men voegt zelfs weer stoffen toe omdat het zo zuiver is wat het probleem van laatste jaren is dat de concetratie van bepaalde (te)fijne stoffen de kwaliteit in gevaar brengt.

Stel je nu eens voor dat de kwaliteit word verlaagd en wij water uit de supermarkt moeten halen .. dit kan wellicht niet wegens wetgeving/afspraken maar stel dat het kan ..
Dan kan je er namelijk nog steeds 99% van je dagelijkse dingen doen .. wassen,afwas,schoonmaken en wc doorspoelen zonder problemen..

Wij hebben wellicht maar 4L nodig per dag (gemiddeld) dit is inclusief "koken" .. dit door een leiding persen brengt andere (onrendable) issues met zich mee .. omdat je afname weer te weinig is om kwaliteit te van consumtie te waarborgen.

• Andre1973

Andre1973

ktf schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:32:
[...]

Ik neem aan dat je rioolrecht bedoelt? De grootste kostenpost daarin is niet de rioolwaterzuivering, maar de instandhouding en renovatie van het riool zelf, meen ik. Je kan die kosten ook variabel in het verbruik verwerken, maar dat is eigenlijk niet eerlijk. Net zoals dat je gas en elektriciteit voor je aansluiting én voor je verbruik afrekent.
Een kleine (1x35 of 3x25) aansluiting van een huishouden is gratis.
Evenals de ODE op de eerste +/-1500 kWh gezien je een korting (vermindering energiebelasting) krijgt op je elektriciteitsrekening te grote van dat bedrag, omdat dat gezien word als noodzakelijk om hier te kunnen leven / werken / studeren. (basis behoefte)
Ik kreeg daardoor met nog ongeveer 100 kWh gebruik (er zat nog wat verschil tussen hoog en laag tarief, daardoor kwam ik ongeveer E2,50 in de plus (als je alleen naar de kWh& hoog en laag kijkt) uit ondanks de 100 kWh verbruik, vorig jaar E75 netto retour, omdat je het ook terug krijgt als je het niet verbruikt.

Voor gas betaal je wel weer wat,

Andre1973 wijzigde deze reactie 16-10-2019 23:19 (21%)

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21-10 15:32
Waar zit (mijn) denkfout?
Je krijgt 135,31 terug, notabedrag.
Dan betaal je ook nog eens 5,- extra dus teveel...
Dan moet je toch 140,31 terug krijgen.

• Andre1973

Andre1973

DjAntoon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:32:
Waar zit (mijn) denkfout?
Je krijgt 135,31 terug, notabedrag.
Dan betaal je ook nog eens 5,- extra dus teveel...
Dan moet je toch 140,31 terug krijgen.
Ik krijg E75,31 netto terug, en heb 12x E 5,00 betaald, lager kan het maand bedrag niet. Dus krijg ik E135,31 terug. en ze reken als vast weer E5,00 af voor de volgende maand, dus dan blijft er E130,31 over wat ze uitkeren.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
ktf schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:13:
Waarom ik 3x25A (17kVA) voor 230€ per jaar best schappelijk vindt: de grootzakelijke aansluiting die ik beheer kost bijna 5000€ vastrecht per jaar voor 84kVA. Dan zijn de tarieven voor huishoudens toch een schijntje.
De eerste trede van de elektriciteitaansluiting is in Nederland relatief goedkoop.

Als ik kijk naar de tarieven van Stedin (want dat is toevallig de netbeheerder op de plek waar ik woon) betaal je voor de eerste trede 225 euro, maar de volgende (net geen) 900 euro. Dat is 4 keer zo duur. Als je kijkt naar de prijs per kW dan blijft die tot de trede van maximaal 80A min of meer gelijk.

Daarna ben je geen kleinverbruiker meer en kom je in de tarieven die jij noemt. Dat is dan gelijk weer een dure stap, want je bent ineens anderhalf keer zo veel kwijt per kW.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom de eerste trede relatief goedkoop is. Wellicht vanuit het verleden om mensen te verleiden om een aansluiting te nemen en naderhand omdat men vind dat het hebben van een aansluiting erbij hoort en je niet zonder kan. Zie ook de post van @Andre1973 waarin hij uitlegt dat je tegenwoordig de eerste 1500 kWh 'gratis' kan verbruiken vanwege de teruggave.

Een groot voordeel van zulke aansluitingen is natuurlijk dat je al snel boven de 10k kWh grens komt en je ineens veel minder per kWh gaat betalen.

Ik weet ook niet hoe lang dit houdbaar is; veel mensen die nu een EV en WP nemen proberen natuurlijk met allerlei slimme methodes om zo lang mogelijk op de eerste trede te blijven zitten omdat de eerstvolgende gelijk enorm veel duurder is. Dat is voor die mensen zeer fijn, maar voor een netbeheerder natuurlijk een potentieel hoofdpijndossier. Als je er vanuit gaat dat mensen maar kort grote vermogens gebruiken en meestal niet tegelijkertijd dan is dat iets heel anders als een halve straat om 18u aan komt rijden en een EV inprikt die dan diverse uren veel stroom gebruikt om de accu te laden. De kans dat die mensen dat tegelijkertijd gaan doen is veel groter dan dat iedereen tegelijk een oven, kookplaat of waterkoker aanzet.

Nouja, behalve bij onze buren aan de andere kant van het Engelse kanaal als iedereen thee gaat zetten nadat Eastenders is afgelopen.

• Dreamvoid
  • Laatst online: 09:47
JeroenE schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:55:
De eerste trede van de elektriciteitaansluiting is in Nederland relatief goedkoop.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom de eerste trede relatief goedkoop is. Wellicht vanuit het verleden
Dit is inderdaad vanuit het verleden en de sociale wenselijkheid om kleine/arme mensen die weinig verbruiken niet teveel op kosten te jagen, en het idee dat mensen met een laag jaarverbruik ook minder piek belasting zijn op het net - vergeet niet, de netbeheerders zijn allemaal 100% overheid en een lokaal monopolie, er is geen directe noodzaak om de kosten zo goed mogelijk exact per klant te alloceren zoals bv de leveranciers wel moeten doen (prijs een categorie klanten met opzet te goedkoop en je krijgt ze allemaal, prijs een categorie te duur en ze lopen allemaal weg naar de concurrent), er zit een grote vorm van kruissubsidiering in voor de sociale minima. En inderdaad, die rekenmethode wordt 'misbruikt' door de salderingsregeling, zodat mensen met toch stevig stroomverbruik in een categorie belanden die voor zeer kleinverbruikers was bedoeld.

In de meeste buitenlanden is om die reden jaren terug al de hele PV teruglevering admin volledig gescheiden gedaan van de verbruikskant, maar in NL is het nou eenmaal anders, en zoals altijd heeft elke verandering in tariefering zijn winnaars en verliezers. Het is vooral een politieke nivelleringsdiscussie, prijs je namelijk de kleinste aansluitingen kunstmatig laag, dan moeten de hogere capaciteits aansluitingen duurder worden, en dat hakt weer in de business case en politiek wens voor bv verwarming op stroom en laadpalen voor elektrische auto's die allemaal hoge capaciteitsaansluitingen vereisen.
Als je er vanuit gaat dat mensen maar kort grote vermogens gebruiken en meestal niet tegelijkertijd
Dit gaat idd niet meer op bij EV's die op dezelfde tijd thuiskomen, en al helemaal niet met warmtepompen die allemaal exact dezelfde koudste uren hun piek draaien. Wat dat betreft kan je beter naar Frankrijk kijken waar grote delen van de bevolking al dertig jaar op stroom verwarmen (vroeger met radiatoren, nu steeds meer met warmtepompen), en de netten dus flink zwaarder zijn en een jaarverbruik van 35.000 kWh heel normaal.

In zekere zin is Frankrijk een idee hoe een toekomst zonder binnenlandse gasproductie en met meer elektrificatie van de eindgebruikers in Nederland eruit kan zien - het gras is niet zozeer groener bij de buren, hun issues zijn alleen anders. De eindgebruikers zijn daar bv wel 'van het gas af', maar in de winter draaien al die warmtepompen op de extra stroom uit gascentrales die 's zomers grotendeels uit staan (Frankrijk importeert heel veel aardgas, en heeft werkelijk gigantische ondergrondse gasopslagcapaciteit voor seizoensopslag), het blijft enkel onzichtbaar voor de eindgebruiker.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 17-10-2019 12:39 (29%)

specs

• Vuiltje
vso schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:03:

nogmaals ff extreem en negatief en weet ik veel maar ik zie de oplossing niet ..
Helemaal niet negatief. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Als alle milieuschreeuwers ook gewoon eens zo'n berekening zouden maken, drong het wellicht eens door dat hun geblaat helemaal niets oplevert en alleen maar goed is voor de economie, want er rolt veel geld.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Vuiltje schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:30:
[...]

Helemaal niet negatief. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Als alle milieuschreeuwers ook gewoon eens zo'n berekening zouden maken, drong het wellicht eens door dat hun geblaat helemaal niets oplevert en alleen maar goed is voor de economie, want er rolt veel geld.
Thx maar was wel serieus zonder sarcasme bedoeld .. en dat er geld rolt mag best maar dan moet het wel opgelost worden niet verschoven.

• Dreamvoid
Dit is altijd de grote vraag - steek je je geld primair in het vergroenen van onze stroom (wind/pv/biomassa), gas (biogas), olie (bio-ethanol, bio-diesel) productie, of steek je je geld in het verschuiven van je verbruik van de ene naar de andere energiedrager? Voor de gemiddelde burger is het eerste niet zichtbaar, maar een Tesla op de stoep en een warmtepomp naast je huis wel, en de bereidheid om de collectieve belastingcenten daaraan te besteden is dan ook groter. En je kan erover klagen, maar uiteindelijk wordt er gedaan wat de mensen willen, ook al is het niet ideaal.

Idem voor de hele luchtkwaliteit issue - geef de kiezers (en daarmee lokale politici) de keus tussen zijn geld lokaal uitgeven voor schonere lokale lucht of ergens anders uitgeven voor minder CO2 voor de hele aarde, dan kiest hij altijd voor het eerste.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 17-10-2019 12:49 (33%)

specs

• !null
@Dreamvoid Maar je voorbeeld is wel een beetje simpel. Want namelijk bij dezelfde bestaande energiebronnen en energiecentrales, is een elektrische auto en warmtepomp efficienter. Dus ook al verplaats je uitstoot dan wel, is het nog wel een verbetering.

• Dreamvoid
Er zijn idd voordelen (de extra stroom voor een elektrische auto komt uit relatief schone gascentrales, en zorgt niet voor lokale diesel vervuiling bijvoorbeeld), maar de vraag is waar je euro het meest zinnig is besteed.

Bijvoorbeeld 100 euro per ton bespaarde CO2 uitgeven waardoor er geen budget meer is om met datzelfde geld vier ton CO2 te besparen, is weinig efficient, ook al kan je heel trots zijn op die ene bespaarde ton CO2.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 17-10-2019 14:07 (7%)

specs

• vso

vso

raap voor zijn recht

!null schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:38:
@Dreamvoid Maar je voorbeeld is wel een beetje simpel. Want namelijk bij dezelfde bestaande energiebronnen en energiecentrales, is een elektrische auto en warmtepomp efficienter. Dus ook al verplaats je uitstoot dan wel, is het nog wel een verbetering.
Zonder een nieuwe discussie / flamewar te willen starten

Nee want een tesla is een relatief dure aanschaf voor een kort(ere) periode immers de auto zelf is 10% tot 25% van de aanschaf en is niks waard zonder accu pack die na 5 a 10 jaar weggedonderd kan worden..
versus
De (fossiele) verbrandingsmotor die tegenwoordig eigenlijk best efficient en zuinig kan zijn en relatief lang mee kan gaan. je motor kan je ook nog reviseren. bio-fuel maakt het eigenlijk "dragelijker" ..

als je even optelt/aftrekt is de elektrische auto vele malen onzuinger/duurder dan een verbrandings motor

Grappig dat de USA bv juist van boiler/buffervaten afstapt en naar CV gaat
en
Europa met name NL juist van CV naar boiler/buffervat neigt.

letterlijk een streep eronder

Hoe efficient is het als je energie opslaat om tussen 0% tot 100% verlies te hebben (gemiddeld 20% to 40%) terwijl we slim genoeg zijn om energie efficienter te gebruiken. Je kan hoog en laag springen in mijn optiek maar de verbrandings motor is 1 v.d meest efficientste toegepaste vorm van energie naar beweging om te zetten. maar dan moet je wel alles piekfijn afgestemt hebben. en brandstof in een afgesloten container verliest eigenlijk niks ..

Elektra transport van A naar B is best ingewikkeld, vereist veel componenenten en tijdens transport van bv een windmolen naar je waterkoker gaat er veel verloren in omzetting(en) zoals warmte en KVolt naar Volt en dat soort ongein. en dan hebben we het nog niet over de opslag naar accu/batterij. waarbij het opslag medium al verlies heeft tijdens het opslaan ..

@!null Daarnaast waarom is verplaatsen beter ? dat is struisvogel politiek .. zet de eerste stap en verminder het probleem met 10 tot 25% en je bent een held.

• Dreamvoid
Dit is geen nieuwe discussie/flamewar, dit is altijd al de basis van de discussies rondom duurzame energie: er zijn honderden mogelijkheden om te vergroenen, maar welke hebben het meeste zin?

specs

• TheGhostInc
  • Niet online
vso schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:06:
De (fossiele) verbrandingsmotor die tegenwoordig eigenlijk best efficient en zuinig kan zijn en relatief lang mee kan gaan. je motor kan je ook nog reviseren.
Je bedoelt toch niet die 3 cilinder turbo motortjes die amper hun leasecontract overleven?
Geef mij dan maar zo'n klassieke diesel die op alles loopt. Je frituurvet ff filteren en rijden maar.

Als Tesla en andere EV bouwers accu's gaan leveren voor een miljoen km die redelijk recyclebaar zijn is deze discussie wel over. En daar zitten we vlak bij.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Dreamvoid schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:09:
Dit is geen nieuwe discussie/flamewar, dit is altijd al de basis van de discussies rondom duurzame energie: er zijn honderden mogelijkheden om te vergroenen, maar welke hebben het meeste zin?
op papier zijn er veel te bedenken, praktijk zullen deze wellicht iets lastiger zijn.

- Verminder de noodzaak dat men moet "reizen" en beloon mensen die thuis kunnen werken.
* Hiermee reduceer je files
* De noodzaak voor kinder opvang
* bevorder je de lokale economie

- verplicht de werkgever reiskosten 100% te compenseren uit eigen zak, (niet 19cent dus) maar 50cent oid per KM of OV .. met voorwaarde dat de werknemer altijd binnen/na 30 min vanaf start reis "werktijd" begint. tenzij de werknemer OV reist en deze met redelijkheid aanwezig kan zijn op aanvangstijd. Bij hinder is de werkgever verplicht zelf OV te contacteren of op de route(s) die die werknemer had kunnen reizen hinder is geweest.
- duurzaam shuttlebus (met minimaal 5 passengiers) is uitzondering .. (mocht ov niet in de buurt zijn)

- geef voordeel voor energie zuinig(er) huizen
* niet iedereen kan nul-op-de-meter maar isoleren kan men wel.
* straf VVE/huis eigenaar die willens en wetens niet investeren, (geef mensen die willen maar VVE dwarsboomt bv ontheving van VVe betaling) en eigennaren duurzaamheids belasting.

- elke maatregel(gemeente/overheid/instantie) die het (duurzaamheids)probleem verschuift moet het bij gerechtelijke uitspraak de klant terug betalen + 10% ..+ corrigeren.

Bedenk een verdeelsleutel/formule waarbij je houdbare producten in winkels terugdringt naar 10% of 5% over een plaats(gemeente) en met houdbaar bedoel ik 5 dagen of minder . (ei/melk bv) 1 a 2 dagen zonder melk vind ik bv niet erg maar elk uur naar de winkel om te controleren vind ik minder .. dat kan vast slimmer.
immers 99% haal je dezelfde boodschappen en zijn er niet zoveel redenen om ander merk te "proberen"
TheGhostInc schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:36:
[...]

Je bedoelt toch niet die 3 cilinder turbo motortjes die amper hun leasecontract overleven?
Geef mij dan maar zo'n klassieke diesel die op alles loopt. Je frituurvet ff filteren en rijden maar.

Als Tesla en andere EV bouwers accu's gaan leveren voor een miljoen km die redelijk recyclebaar zijn is deze discussie wel over. En daar zitten we vlak bij.
_/-\o_ eigenlijk wel.. die 3 cylinder dingen..

oke .. maaruh die tessla koop ik voor 40 DUIZEND euro, die accu is gaar en de verkoper vertelt me .. tja meneer goed nieuws en slecht nieuws ..
Me: het slechte ?
verkoper: de nieuwe accu kost u 30 DUIZEND euro .. en dan rijd u auto weer.
me: dus de auto is nog maar 10 duizend waard :?
verkoper: nee meneer u krijgt van ons nog maar 500,- voor dat ding.
me: zucht en het goeie nieuws ?
verkoper .. O-) O-) die accu is wel recycle-baar en niet milieu belastend.
me: krijg ik daar dan nog wat voor:
verkoper 8)7 |:( nee meneer natuurlijk niet u bent bezig voor het milieu..

dan voel ik me kortweg genaaid zonder kusje erbij .. snappu ?

vso wijzigde deze reactie 17-10-2019 14:47 (22%)

• !null
@vso Ik zeg ook helemaal niet dat verplaatsen beter is. Ik zeg dat je elektrische auto's en eventueel warmtepompen e.d. niet simpelweg onder verplaatsen moet scharen, omdat er gewoon een enorme efficientie winst is.

Waar jij je getallen vandaan haalt snap ik niet.
Ten eerste over die accu's die na 5 of 10 jaar weggedonderd moeten worden: Die werken dan nog prima, hebben wellicht iets minder capaciteit (afhanklijk van kwaliteit). Ik heb vorige week nog wat cellen uit een elektrische Mitsubishi gekocht die een 2e leven krijgen bij mij. Niks recyclen (wat volgens velen al niet zou kunnen maar wel), het is gewoon hergebruik in bestaande vorm. Beste wat er is.
Overigens kun je ook Teslas vinden van 5 jaar oud en 500.000km gereden, die doen het ook gewoon nog. Newsflash: je krijgt van de meeste fabrikanten 8 jaar garantie op je accu, en daarna doet hij het ook nog steeds.
Daarbij komt dat we aan de vooravond staan van een accu die nog 3 keer zo lang mee gaat. Als ze dan de formfactor standariseren dan ga je op een gegeven moment gewoon heel goedkoop een auto kopen en je vorige accu meenemen.

Een brandstofauto is juist veruit 1 van de meest inefficiente dingen die er zijn. In het allerbeste geval haalt het 40% rendement, maar in de praktijk is het 30% rendement. Een elektrische auto doet 90%+

Je praat over verliezen in omzetten van Kvolt naar volt etc. Ik zie geen getallen. Die verliezen zijn behoorlijk laag, en met opladen van je auto meegenomen zijn de verliezen nog steeds een lachertje in vergelijking met wat een brandstofauto aan hitte naar buiten gooit omdat hij zo inefficient is.

En dan moet je ook even meenemen wat er aan elektra nodig is om de brandstof te maken (raffineren) en dan nog het vervoer op grote olietankers deze kant op. Volgens mij komt de efficientie dan onder de 20% maar dat is lastig te berekenen.

Bij een warmtepomp versus CV ketel kun je nog een discussie houden, dat het elkaar niet heel veel ontloopt. Gascentrale -> stroom -> warmtepomp versus gas cv ketel. Dat laatste ontloopt elkaar niet altijd even veel. Bij mij is het wel efficienter met warmtepomp, bij een ander (slechtere omstandigheden) misschien niet.

Vind ik een geldige discussie. Maar een brandstofauto, dat is gewoon een enorm inefficient apparaat.
Het enige wat er goed aan is, is het gemak van de energiedichtheid van brandstof. Maar dat is totaal iets anders dan efficientie of daarmee samenhangende belasting van het milieu.

En tja, als je openbaar vervoer kan pakken is dat uiteraard ook veel beter. Ik heb al 1 van onze auto's weggedaan en pak in plaats hiervan de trein.

• vso

vso

raap voor zijn recht

!null schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:45:
@vso Ik zeg ook helemaal niet dat verplaatsen beter is. Ik zeg dat je elektrische auto's en eventueel warmtepompen e.d. niet simpelweg onder verplaatsen moet scharen, omdat er gewoon een enorme efficientie winst is.

Waar jij je getallen vandaan haalt snap ik niet.
<snip>
Getallen zijn ter illustratie "gevoel" daar koop je niks voor maar als ik met cijfers ga smijten eindig je in een oeverloze feiten battle en dus wellus/nietus.

Ik heb veel "rondgezworven" in mijn carriere en dan hoor je soms hele intressante dingen, die je via diverse omwegen kan staven of men een loopje met je neemt of dat dit cijfers zijn die men liever niet wil dat jij weet.

Net zoals de tessla powerwall enorm leuk / intressant .. maar wtf heb ik eraan in NL met een super stabiele energie netwerk.
Natuurlijk wil ik een powerwall/ups/generator in huis als SHTF maar wel voor 200- en 30 jaar garantie.
terwijl in andere landen het vele malen intressanter is (maar dat is niet NL)

En terug naar mijn "start" ik wil best grijs(HemelWater) in huis gebruiken maar het moet wel rendabel zijn en dus geen aanslag en/of vuile was bezorgen.

Maar nogmaals ik bedoel een gevoel (van mij) en je mag het er mee eens/oneens zijn mij om het even.

• Dreamvoid
Bij een warmtepomp versus CV ketel kun je nog een discussie houden, dat het elkaar niet heel veel ontloopt. Gascentrale -> stroom -> warmtepomp versus gas cv ketel. Dat laatste ontloopt elkaar niet altijd even veel. Bij mij is het wel efficienter met warmtepomp, bij een ander (slechtere omstandigheden) misschien niet.
Moeilijker nog wordt de discussie als je een CV op groen gas in de vergelijking trekt - efficientie is in die zin een middel, geen doel op zich.

Een Tesla powerwall is interessant als ze goedkoop genoeg worden zodat je een kleinere netaansluiting kan nemen, en je verbruik beter als baseload kan uitsmeren, of als er grote verschillen zijn tussen piek/daltarief - het is geen fundamentele goed/slecht discusssie, er is altijd een prijspeil te vinden waar het werkt.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 17-10-2019 15:01 (25%)

specs

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

vso schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:42:
[...]

oke .. maaruh die tessla koop ik voor 40 DUIZEND euro, die accu is gaar en de verkoper vertelt me .. tja meneer goed nieuws en slecht nieuws ..
Me: het slechte ?
verkoper: de nieuwe accu kost u 30 DUIZEND euro .. en dan rijd u auto weer.
me: dus de auto is nog maar 10 duizend waard :?
verkoper: nee meneer u krijgt van ons nog maar 500,- voor dat ding.
me: zucht en het goeie nieuws ?
verkoper .. O-) O-) die accu is wel recycle-baar en niet milieu belastend.
me: krijg ik daar dan nog wat voor:
verkoper 8)7 |:( nee meneer natuurlijk niet u bent bezig voor het milieu..
Leuk verhaaltje... maar totaal verzonnen.

Tesla batterij degradatie is minder dan 10% na 250.000 km. Dat is toch al gauw 10 jaar, en dat geldt al voor de Tesla's uit 2013. Dus die batterij gaat ook nog wel even mee. Zelf zeggen ze dat de batterij wel 500.000 tot 800.000 km haalt.
Dat zijn ook geen afstanden die regelmatig bij ICE auto's voorkomen.
vso schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:59:
[...]

Net zoals de tessla powerwall enorm leuk / intressant .. maar wtf heb ik eraan in NL met een super stabiele energie netwerk.
Tesla Powerwall is heel interessant om kleine fluctueringen in het energieaanbod op te vangen. Bijvoorbeeld overdag zonneenergie opslaan om het 's nachts te gebruiken.
Dat is nu inderdaad nog niet nodig, maar wellicht over 20 jaar wel erg handig.

Maasluip wijzigde deze reactie 17-10-2019 15:04 (18%)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• !null
@vso Er valt nauwelijks te discussieren als je gevoel belangrijker vindt dan feiten. En gewoon dingen naast je neer gaat leggen.

Het is behoorlijk duidelijk dat, of je nou de complete keten meeneemt of alleen naar de auto zelf kijkt, de elektrische auto veel efficienter is.

Dan kun je wel vertellen dat het niet zo is omdat jij er een ander gevoel bij hebt, maar dan is er geen basis meer. En dan is er feitelijk ook geen discussie meer.

• Dreamvoid
Daarom word ik altijd zo moe van die discussies over PV, windenergie, elektrische auto's, warmtepompen etc waar mensen pertinent fan zijn van 1 technologie en alle andere dingen zijn onzin, het is geen voetbalclub. Er zijn altijd wel omstandigheden en prijsniveaus waar technologie X werkt, en technologie Y werkt. Als groene stroom productie, opslag of transport door technologische ontwikkelingen goedkoper wordt ten opzichte van groene gasvormige of vloeibare brandstoffen, dan gaan er langzaam meer toepassingen electrisch worden, dat houd je niet tegen. Als het omgekeerde gebeurt, dan gaat het net zo goed de andere kant op.

specs

• vso

vso

raap voor zijn recht

Maasluip schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:02:
[...]
Leuk verhaaltje... maar totaal verzonnen.
Misschien een beetje gedramatiseert (met een reden) maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet 1 v.d pijnpunten is van elektrische auto's ik kan me niet voorstellen dat het allemaal rozegeur en maneschijn is.
!null schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:05:
@vso Er valt nauwelijks te discussieren als je gevoel belangrijker vindt dan feiten. En gewoon dingen naast je neer gaat leggen.

Het is behoorlijk duidelijk dat, of je nou de complete keten meeneemt of alleen naar de auto zelf kijkt, de elektrische auto veel efficienter is.

Dan kun je wel vertellen dat het niet zo is omdat jij er een ander gevoel bij hebt, maar dan is er geen basis meer. En dan is er feitelijk ook geen discussie meer.
ik was ook niet uit op een discussie, dus ja sorry ik sla hem plat.

ik vind elektrische auto's iets te gekleurt in de markt staan net zoals de WP en ander CV vervangers ..
ik ben ook niet voor of tegen .. ik kan nog niet voor mijn gevoel een gefundeerde mening neerzetten. en dan kan je inderdaad niet de discussie aangaan.
Dreamvoid schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:12:
Daarom word ik altijd zo moe van die discussies over PV, windenergie, elektrische auto's, warmtepompen etc waar mensen pertinent fan zijn van 1 technologie en alle andere dingen zijn onzin, het is geen voetbalclub. Er zijn altijd wel omstandigheden en prijsniveaus waar technologie X werkt, en technologie Y werkt. Als groene stroom productie, opslag of transport door technologische ontwikkelingen goedkoper wordt ten opzichte van groene gasvormige of vloeibare brandstoffen, dan gaan er langzaam meer toepassingen electrisch worden, dat houd je niet tegen. Als het omgekeerde gebeurt, dan gaat het net zo goed de andere kant op.
ja goed verwoord ik kan ik me wel achter scharen

vso wijzigde deze reactie 17-10-2019 15:16 (23%)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

vso schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:15:
[...]

Misschien een beetje gedramatiseert (met een reden) maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet 1 v.d pijnpunten is van elektrische auto's ik kan me niet voorstellen dat het allemaal rozegeur en maneschijn is.
In principe is het hetzelfde pijnpunt dat ik met 50.000 km al een turbo moest vervangen in mijn diesel vanwege een ontwerpfout. Of VAG auto's waarvan de DSG stuk gaat. Of auto's die bij 250.000 km überhaupt al aan de kant gezet worden.
Ja, het kan best een angst zijn en het zou voor mij ook een reden zijn om huiverig te zijn voor EV's met kleine accu's (want het gaat niet zozeer over kilometers maar over laadcycli), maar het is echt niet zo erg als je voorstelt. ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic" plaatste 2,5 jaar geleden een artikel waar gepraat wordt over het aantal laadcycli van LiFePO4 accu's en daar kwamen ik op 2.500 full battery ranges als je een beetje netjes je accu onderhoudt (vooral niet te vaak helemaal vol of leeg).
Dat is voor een Hyundai Ioniq met een range van 200 km al 500.000 km, een Tesla Model 3 met een range van 400 km zit dan al op een miljoen km.

Angst dat je de accu moet vervangen ligt voor mij op het niveau van angst dat ik de motor in mijn auto moet vervangen. Kost duur maar komt vrijwel nooit voor.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• !null
Dreamvoid schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:12:
Hier ben ik het op zich wel mee eens.

Alleen gaat het er bij mij niet in dat iemand een brandstofauto efficient vindt. Dat kun je vinden, maar dat is simpelweg niet waar.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Maasluip schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:26:
[...]

In principe is het hetzelfde pijnpunt dat ik met 50.000 km al een turbo moest vervangen in mijn diesel vanwege een ontwerpfout. Of VAG auto's waarvan de DSG stuk gaat. Of auto's die bij 250.000 km überhaupt al aan de kant gezet worden.
Ja, het kan best een angst zijn en het zou voor mij ook een reden zijn om huiverig te zijn voor EV's met kleine accu's (want het gaat niet zozeer over kilometers maar over laadcycli), maar het is echt niet zo erg als je voorstelt. ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic" plaatste 2,5 jaar geleden een artikel waar gepraat wordt over het aantal laadcycli van LiFePO4 accu's en daar kwamen ik op 2.500 full battery ranges als je een beetje netjes je accu onderhoudt (vooral niet te vaak helemaal vol of leeg).
Dat is voor een Hyundai Ioniq met een range van 200 km al 500.000 km, een Tesla Model 3 met een range van 400 km zit dan al op een miljoen km.

Angst dat je de accu moet vervangen ligt voor mij op het niveau van angst dat ik de motor in mijn auto moet vervangen. Kost duur maar komt vrijwel nooit voor.
kost duur ? kost veel bedoel je ?

Beetje scheef als je ontwerpfout noemt "appel' vs "peer" houd het dan iig op het zelfde,
dus zoals laadcycli (helemaal leeg of vol) of met koude motor vol gas rijden oid lijkt me betere vergelijking.

ik net zo goed kunnen noemen de 3 dagen naar "verwegistan" vs 12 uur rijden met "brandstof" tanken. .tja vind ik ook niet "fair" je kan de techniek niet verwijten dat niet overal optimaal nagedacht is over reizen van A naar (verweg)B of dat je niet eens zover komt omdat je Tibirium(Command en Conqer game) niet op locaties voorradig is.

Ik vind dat accu's niet (vast)onderdeel mogen zijn v.d auto maar verzin een oplossing waarbij de accu altijd "optimaal" blijft (iig dat de waarde "constant" blijft ."

• Dreamvoid
!null schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:35:
Alleen gaat het er bij mij niet in dat iemand een brandstofauto efficient vindt. Dat kun je vinden, maar dat is simpelweg niet waar.
Efficient is geen doel op zich - een auto met een 90% energetisch rendement van 100.000 euro versus een auto met 80% energetisch rendement van 20.000 euro gaat hem niet worden, zeker niet als de energie input zelf zeer goedkoop is versus de investeringskosten van zo'n voertuig. We gaan steeds meer naar een wereld waar de groene stroom zelf extreem goedkoop is, ten opzichte van de kosten verder in de keten.

Of in andere woorden, als iemand morgen een even duurzame/lichte accu op de markt brengt die 10 $/kWh kost (oftewel, een Tesla-size pakket voor $1,000 in plaats van de ~$18,000 die het nu is), maar elke laden/ontladen cyclus 30% 50% energieverlies heeft, dan gaat dat alsnog massaal gebruikt worden, en koopt niemand meer de huidige Lithium accu's met ~10% ~25% verlies per fast-charge cyclus, daar kan je gif op innemen.

Op dezelfde manier, als er iemand morgen een methode vindt om groen gas of bio/syn-ethanol te produceren voor 1 ct/kWh, dan gaat niemand electrisch rijden tegen laadpaalprijzen van 60+ ct/kWh (of thuisladen op ~25ct) en een 20.000 euro accu meerprijs van de auto, ook al is je energetische efficiency lager. Hoe goedkoper de energie zelf, hoe minder de energetische efficiency een factor wordt. De realiteit is alleen, zo goedkoop is vloeibare en gasvormige groene energie nog helemaal niet, en accu's worden steeds goedkoper.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 17-10-2019 17:42 (38%)

specs

• !null
@Dreamvoid Ik ben het eens met je verhaal, maar dat doet niets af aan het ontkennen van de inefficientie van een brandstofauto.
Prima dat die brandstofauto nu praktischer is. Of dat je denkt dat waterstof het wordt (denk zelf voor vrachtwagens en groter, niet voor auto's), dat soort dingen. Maar proberen te beargumenteren dat je een brandstofauto efficient vindt en een elektrische auto niet, nee, dat kan mijn inziens niet.

• Dreamvoid
Het zijn twee verschillende vormen van efficiency: economisch efficient, versus energetisch efficient.

Ben overigens eens dat dingen als waterstof allereerst bij de grootste/zwaarste toepassingen als schepen en trucks komen, en als laatste bij dingen als scooters ofzo.

Maar ik ben om eigenlijk dezelfde reden als hierboven niet zo heel erg overtuigd of waterstof wel zo'n ideale energiedrager is voor distributie naar de eindgebruikers, het is qua energiedichtheid erg ongunstig tov bijvoorbeeld methaan, wat nogal uitmaakt voor de kosten verderop in de keten. Dus zelfs als we over dertig jaar met een briljante technologische doorbraak eenmaal waterstof hydrolyse super goedkoop kunnen maken, waarom dan niet de extra stap verder naar methanisatie?

Dreamvoid wijzigde deze reactie 17-10-2019 17:50 (83%)

specs

• !null
En ik was in de veronderstelling dat we het over het laatste hadden.

• Dreamvoid
Dat is ook belangrijk, maar voor de haalbaarheid in de praktijk kijken we op zich toch uiteindelijk wel naar het eerste :)

specs

• !null
Ja dat snap ik, maar dat was ook niet het punt wat ik probeerde te maken. Anyway, genoeg erover.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Hele andere discussie; Ik heb vorige week de vaatwasser weer op koud water aan gesloten bij wijze van test.
Ondanks dat wij voor elke vaatwasbeurt eerst warm water pakten zodat de vaatwasser ook warm water naar binnen trok blijkt dat het helemaal niets uit maakt.

Met SWW: 1,24kWh per beurt, met koud water, 1,14kWh per beurt met de aantekening dat we soms varieren met welk programma.

Mijn eerste conclusie is dat het in ons geval zonde is om de vaatwasser op warm water te hebben.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 04:56

Erasmo

Laadpaaljager

Is het een vaatwasser die geschikt is voor sww intake? Wellicht staat ie gewoon dom x seconden te verwarmen ondanks een bepaalde ingangtemperatuur.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:33

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Als dat zo is zou je natuurlijk het element los kunnen gooien en toch met sww vullen. Het ligt aan het programma denk ik maar dacht dat hij hier ook eerst spoelt met koud in het begin. Wij wassen alles op de eco stand wat 3 uur duurt en ook 1,2 kWh verbruikt.
Vul niet warm en hij is A+++
https://www.ikea.com/nl/n...nbouwvaatwasser-30331937/

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:50

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Vaatwasser: er stond eentje in de oude keuken toen we ons huis kochten. Nog nooit met zo'n apparaat gewerkt. Interessant en waarschijnlijk super handig. Dat viel achteraf wel een beetje tegen. Het inruimen bleek een crime te zijn. Als je grote pannen had dan had je te weinig ruimte. Werkte je veel met sauzen (met kaas bijvoorbeeld) dan was de zaak niet helemaal schoon. Soms paste de afwas er gewoon niet geheel in. Je bestek moet minimaal een 12-delige set zijn, anders kon je geen brood meer smeren. Het apparaat had zo'n 3x zo lange tijd nodig om de zaak schoon te krijgen. Daarna stond er nog water in, in sommige onderdelen.
Na 3 maanden zijn we gestopt met deze innovatie en gewoon weer lekker met een sopje de zaak gaan schoonmaken. Soms 1x per dag bij een grote afwas, soms na 2-3 dagen als er alleen klein spul vuil was gemaakt. De maximale duur van deze klus (meten is weten) was 41 minuten. Dat was bij een Kerstdiner van 4 gangen met 6 personen.
Daarbij werd ook lekker gekeuveld, een mooie witte wijn gedronken en 3 theedoeken gebruikt ;)

Hier komt geen vaatwasser meer binnen.

edit: het afwaswater komt via de zonneboiler, dus een groot deel van het jaar is dit al op ruim 60C. Dus geen extra kWh's voor verwarming.

Schinnen-groen wijzigde deze reactie 20-10-2019 13:36 (6%)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Iemand al de film the game changers gezien?
https://gamechangersmovie.com/

Ik vond het wel een eye-opener eigenlijk.

Edit:
Mijn nichtje is naar wereld kampioenschappen, cross-fit geweest in USA en is veganistisch.
Ouder broertje doet aan ultra trail en is vegetarisch. 120 km in 4 dagen door de bergen.
Misschien moet ik ook maar eens mijn (vlees en zuivel) eten onder de loep nemen...... :o
AUijtdehaag denkt na...

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

AUijtdehaag schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:40:
Iemand al de film the game changers gezien?
https://gamechangersmovie.com/

Ik vond het wel een eye-opener eigenlijk.

Edit:
Mijn nichtje is naar wereld kampioenschappen, cross-fit geweest in USA en is veganistisch.
Ouder broertje doet aan ultra trail en is vegetarisch. 120 km in 4 dagen door de bergen.
Misschien moet ik ook maar eens mijn (vlees en zuivel) eten onder de loep nemen...... :o
AUijtdehaag denkt na...
Het is altijd dikke prima om je eetgewoonten eens kritisch te bekijken. Niks mis mee. Maar be hold voor dit soort extreme sporten. Mijn vrouw is sinds een jaartje aan de cross-fit en sindsdien hoor ik alleen maar klaarzangen over spieren en gewrichten. Op de fiets krijg ik ze niet. Maar ze heeft wel al een halve meter op een box kunnen springen (en drie dagen spierpijn).

Life style sucks.

Ik ben al een tijdje huisman en begrijp nu waarom vrouwen langer leven. Als je de hele hut regelmatig poetst, sopt en zuigt dan heb je beweging genoeg. Daar komt het grote tuinwerk ook nog bij. Allemaal gratis :+

edit: Schinnen-groen wordt eind deze maand 64..

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Schinnen-groen
You are missing the point here...

Is je vrouw vegetarisch?
Heel die film gaat niet over extreme sports, maar wat een vegetarisch / veganistisch dieet met je doet.
Dieren "zijn" slechts de dragers van de voedingstoffen die de "planten" afgeven.
Door de stap "dieren" opeten over te slaan, krijgt men een "boost" aan gezondheid.
Aldus, the movie.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

AUijtdehaag schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 15:02:
@Schinnen-groen
You are missing the point here...

Is je vrouw vegetarisch?
Heel die film gaat niet over extreme sports, maar wat een vegetarisch / veganistisch dieet met je doet.
Dieren "zijn" slechts de dragers van de voedingstoffen die de "planten" afgeven.
Door de stap "dieren" opeten over te slaan, krijgt men een "boost" aan gezondheid.
Aldus, the movie.
Oké, helder. Veel vlees eten is hier niet echt ons ding. Maar eens per week komt er toch vlees op tafel en ook eens per week vis. Als we dat allemaal zouden doen, dan was de vleesconsumptie in NL behoorlijk gedecimeerd. En minimaal 3 sterren, mind you. Dat is best goed te betalen bij deze inname.

• Vuiltje
Waarom zouden we alles proberen te redden?
Klimaat is een geweldig verdienmodel.

YouTube: Kwart over twaalf...!!!

• ktf
Ik lees:
In deze film laat ik u aan de hand van mijn onderzoeksrapport "50 jaar zonsopkomsten" iets heel anders zien als oorzaak van de klimaatverandering en wat dát tot gevolg kan hebben.
Niet vervelend bedoeld hoor, maar dat lijkt wel een soort van clickbait. Ik neem aan dat jij hem in zijn geheel bekeken hebt @Vuiltje, je kunt vast wel vertellen wat dat 'iets heel anders' is?

edit: laat maar, ik heb de eerste 2 minuten even bekeken. Deze heer noemt het warmer worden van de zon (en/oftewel het kantelen van de aardas) als reden. Ik ga niet die hele film kijken, ik vraag het rapport wel even in PDF op. Dat leest wat makkelijker.

Ik ben sceptisch. Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar periodieken in de zon/aarde/maanstand en dit is een uitstekende verklaring van de klimaatsveranderingen van de afgelopen honderden miljoenen jaren gebleken. Dat gebeurde echter altijd verspreid over duizenden, tienduizenden of honderdduizenden jaren, nooit met de snelheid waarop het nu gebeurd. Maargoed, ik wil toch wel even zien wat deze meneer te vertellen heeft.

ktf wijzigde deze reactie 21-10-2019 08:25 (36%)

• !null
AUijtdehaag schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:40:
Edit:
AUijtdehaag denkt na...
Ja dat is zo'n stereotype/vooroordeel, om te denken dat je vlees moet eten voor het sporten en fit zijn e.d.

Misschien wel de fitste gespierde kerel die ik ken is vegetarisch, en eet meestal nog veganistisch ook.
Die is brandweerman en loopt best vaak de dam-tot-dam loop (qua afstand en vergelijkbaar traject) naar zijn werk 8)7

En dat terwijl er genoeg mensen zijn met een kantoorbaan die 2 maal daags vlees eten wat ze totaal niet nodig hebben en kunnen gebruiken (uitzonderingen daar gelaten, uiteraard zijn er ook veel sportende mensen)

Echter, ik denk in de praktijk als belasting op het milieu je enige beweegreden is, dat je dan niet gemotiveerd genoeg bent om vegetarisch te worden. Je moet ook geven om voedselkwaliteit e.d. of gewoon even kijken naar wat je allemaal naar binnen harkt ten opzichte van het fysieke werk of sport dat je daadwerkelijk doet. En dan heb je nog discussie over kwaliteit van het vlees, dan wel kwaliteit van leven van de beestjes. Allemaal verschillende beweegredenen voor mensen. 1tje ervan is meestal niet genoeg om te switchen.

!null wijzigde deze reactie 21-10-2019 11:19 (21%)

• kmf
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:29:
Vaatwasser: er stond eentje in de oude keuken toen we ons huis kochten. Nog nooit met zo'n apparaat gewerkt. Interessant en waarschijnlijk super handig. Dat viel achteraf wel een beetje tegen.

Hier komt geen vaatwasser meer binnen.
Er is natuurlijk een reden dat de vorige bewoners de vaatwasser hebben achter gelaten. En zo te lezen meer dan 1 reden ook nog...

Een goede vaatwasser werkt toch ietsie beter dan dat.

Schoner krijg ik m'n vaat niet met de hand. Qua stroom en waterverbruik is ie ook zuinig. Vaat is droog als ik het nodig heb.
En de vaatwasser gaat ook pas aan als ie helemaal vol is. Dat betekent wel dat we genoeg borden en bestek in huis hebben voor een feestje van 125 mensen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

kmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:50:
[...]

Er is natuurlijk een reden dat de vorige bewoners de vaatwasser hebben achter gelaten. En zo te lezen meer dan 1 reden ook nog...

Een goede vaatwasser werkt toch ietsie beter dan dat.

Schoner krijg ik m'n vaat niet met de hand. Qua stroom en waterverbruik is ie ook zuinig. Vaat is droog als ik het nodig heb.
En de vaatwasser gaat ook pas aan als ie helemaal vol is. Dat betekent wel dat we genoeg borden en bestek in huis hebben voor een feestje van 125 mensen.
De vorige eigenaren hadden een huis gekocht met een vaatwasser.
Ik begrijp van mensen met een (moderne) vaatwasser dat ook zij regelmatig òf sommige zaken moesten voorspoelen, òf sommig spul niet helemaal schoon kreeg. Ook bleef er geregeld wat water over in allerlei verborgen holtes. Grote kookpannen werden ook regelmatig met de hand afgewassen, begreep ik uit het mondeling onderzoek.
Maar goed, ieder zijn/haar keuze.

• kmf
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:58:
[...]

De vorige eigenaren hadden een huis gekocht met een vaatwasser.
Ik begrijp van mensen met een (moderne) vaatwasser dat ook zij regelmatig òf sommige zaken moesten voorspoelen, òf sommig spul niet helemaal schoon kreeg. Ook bleef er geregeld wat water over in allerlei verborgen holtes. Grote kookpannen werden ook regelmatig met de hand afgewassen, begreep ik uit het mondeling onderzoek.
Maar goed, ieder zijn/haar keuze.
Modern != goed ;)

Maar als je je Zenmomenten haalt uit het handmatig afwassen, moet je dat zeker blijven doen. :)
Ik zit regelmatig lucht te vervuilen met een BBQ, ipv dat ik de zonepaneelgecompenseerd inductiekookplaat/oven gebruik. Ieder eigen keuze idd.

Ik heb de problemen die je aanhaalt niet. Wel met de grote pannen in m'n oude vaatwasser. maar voor mijn nieuwe huis heb ik ook een model uitgezocht welke al de oude tekortkomingen niet heeft :*)

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07:07
Misschien een eigen topic waard, maar hopelijk kunnen mensen me wat advies geven:

Ik heb nu een paar lampjes van Hue gekregen, lang uitgesteld, maar nu toch neergehangen. Leuk, maar ik mis de integratie met mijn 'analoge' knoppen. Mijn vriendin klikt de oude lampen nog vaak uit, en dan heb je niks.

Ik was dus aan 't denken om Shelly in te zetten als switch, dus de oude én nieuwe spullen kunnen dan samen. Ik heb Domoticz draaien en kan dat dan als basis gebruiken.

Ik heb op dit moment:
- 8 Hue lampen
- Hue Bridge
- 1 Google Home Mini speaker
- Domoticz
- iphones met homekit

Ik overweeg en zoek advies over:
- Domoticz: Is het de beste tool?
- Deconz of Zigbee2mqtt als netwerk --> zou graag willen uitbreiden met sensoren van Xiaomi en spul van Ikea vanwege de prijs.
- Shelly ivm het kunnen gebruiken van de normale schakelaars. Nadeel: ik moet een kabel trekken in sommige gevallen. Ook heb ik dan waarschijnlijk in sommige gevallen geen slimme lampen nodig van Hue, wat geld scheelt bij 3 spotjes.
- Extra Google Home mini om boven te bedienen, die vind ik prettiger in gebruik (op het moment) dan Siri
- Koppelen Google Home met Domoticz als ik dat als basis ga gebruiken. Dit bestaat, maar het begint langzaam wat teveel 'hacky' te worden en te min 'out of the box'.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en welke richting op hoofdlijnen het beste is. Hue is waarschijnlijk het simpelst, plug and play, maar duur en ik vind 't onhandig omgaan met de bestaande schakelaars.

• Vuiltje
ktf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:17:

Niet vervelend bedoeld hoor, maar dat lijkt wel een soort van clickbait. Ik neem aan dat jij hem in zijn geheel bekeken hebt @Vuiltje, je kunt vast wel vertellen wat dat 'iets heel anders' is?
Als je niet de moeite neemt je breder te oriënteren omdat je gelooft, ben ik de laatste die zal zeggen dat je geloof niet klopt omdat..................
Dat werkt met godsdienst ook niet.
Kijk je niet naar de film, maar doe je het af als onzin, zegt dat heel veel over de mate van hersenspoelen die je ondergaan hebt.

Het komt dus wel vervelend over, dat je het bij voorbaat al ontkent en de klimaatgekken gewoon blijft geloven.
Dat Zweedse meisje heet niet voor niets al Greta Hitler.

Ik had hier wat meer "inhoud" en "openstaan voor" verwacht op een forum waarin iedereen toch wel binding heeft met de aarde.

Er wordt ook gesproken over de opstelling van het KNMI (niet voor het eerst dat ze meetresultaten veranderen om de vroegere ijsdagen weg te laten vallen en het lijkt dat het iets is van de laatste tijd) die worden gestuurd door de regering.
Het RIVM is niet anders met hun stikstofmetingen.

edit:
YouTube: Prof. Begemann gelooft niet dat er een klimaatcrisis is

Vuiltje wijzigde deze reactie 21-10-2019 13:36 (5%)

• ktf
Vuiltje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:09:
Het komt dus wel vervelend over, dat je het bij voorbaat al ontkent en de klimaatgekken gewoon blijft geloven.
Waar doe ik dat dan? Ik zeg alleen dat ik sceptisch ben? Ik ontken helemaal niets? Jij bent hier degene die klimaatactivisten 'klimaatgek' noemt, ik noem helemaal niemand gek.

Wat ik wél doe is zeggen dat ik het vreemd vind dat deze meneer niet direct in de titel of omschrijving zet waar het over gaat, namelijk, het toeschrijven van het klimaatprobleem aan de orientatie van de aarde t.o.v. de zon. Ik heb het daar niet zo op, dat is een persoonlijke voorkeur van mij.

Ik heb de beste man aangeschreven om zijn rapport te krijgen, ik lees zoiets liever dan dat ik een video kijk.
Ik had hier wat meer "inhoud" en "openstaan voor" verwacht op een forum waarin iedereen toch wel binding heeft met de aarde.
Je kunt niet verwachten dat je door een paar YouTube filmpjes te plaatsen opeens allemaal mensen overtuigt. Dat doe je met stevige discussies waarbij je inhaakt op elkaars bezwaren en je verdiept in elkaars standpunt.

Een paar pagina's terug heb ik een paar hele mooie PDFs gelinkt met gegevens over windmolens. Deze heb ik speciaal voor je opgezocht, en ik heb er de belangrijkste data uitgevist. Ben jij ook een uur bezig geweest met lezen? Zo wil ik me best verdiepen in je standpunt, maar doe dit dan onomwonden, geen video's van een uur.

• Vuiltje
ktf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:47:
bent hier degene die klimaatactivisten 'klimaatgek' noemt,
Ja die had ik klimaatgekkies moeten noemen, hetzelfde alleen dan lekker truttig.
Dat wordt namelijk wel algemeen gebruikt........ :)

• woger
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
[...]

Als je niet de moeite neemt je breder te oriënteren omdat je gelooft, ben ik de laatste die zal zeggen dat je geloof niet klopt omdat..................
Dat werkt met godsdienst ook niet.
Kijk je niet naar de film, maar doe je het af als onzin, zegt dat heel veel over de mate van hersenspoelen die je ondergaan hebt.

Dat Zweedse meisje heet niet voor niets al Greta Hitler.

Er wordt ook gesproken over de opstelling van het KNMI (niet voor het eerst dat ze meetresultaten veranderen om de vroegere ijsdagen weg te laten vallen en het lijkt dat het iets is van de laatste tijd) die worden gestuurd door de regering.
Het RIVM is niet anders met hun stikstofmetingen.

edit:
YouTube: Prof. Begemann gelooft niet dat er een klimaatcrisis is
Interessant, ik heb het filmpje van Prof. Begemann bekeken en hoewel ik zijn bijdrage zeer slap vind, zijn de links in de discussies er onder naar video's van onderzoekers in hetzelfde vakgebied, wel interessant. Met name het rapport van Deltares wat blijkbaar begin dit jaar is uitgekomen en waar in staat dat het stijgen van de zeespiegel de afgelopen decennia eigenlijk verkeerd is gemeten en dat het voor een groot deel komt door het dalen van het land (o.a. gaswinning). Daar heb ik in het nieuws niets over gehoord!

Dit betekent overigens niet, dat ik mijn CO2 uitstoot niet meer verder probeer terug te dringen; zolang de overheid dit zwaar subsidieert, kijk ik gewoon wat het goedkoopst is. :)

• Vuiltje
woger schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 16:34:
[...]

Dit betekent overigens niet, dat ik mijn CO2 uitstoot niet meer verder probeer terug te dringen; zolang de overheid dit zwaar subsidieert, kijk ik gewoon wat het goedkoopst is. :)
Kwaad kan het nooit, zeker niet als het je nauwelijks wat kost.
Al is het maar voor een "schoon" geweten. ;) ;)

En ik ben het met je eens dat deze presentatie zeker zwakker is dan die van Peter Cruijf.

Vuiltje wijzigde deze reactie 21-10-2019 17:46 (10%)

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 21-10 19:40
I-King schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:11:
Misschien een eigen topic waard, maar hopelijk kunnen mensen me wat advies geven:

Ik heb nu een paar lampjes van Hue gekregen, lang uitgesteld, maar nu toch neergehangen. Leuk, maar ik mis de integratie met mijn 'analoge' knoppen. Mijn vriendin klikt de oude lampen nog vaak uit, en dan heb je niks.

Ik was dus aan 't denken om Shelly in te zetten als switch, dus de oude én nieuwe spullen kunnen dan samen. Ik heb Domoticz draaien en kan dat dan als basis gebruiken.

Ik heb op dit moment:
- 8 Hue lampen
- Hue Bridge
- 1 Google Home Mini speaker
- Domoticz
- iphones met homekit

Ik overweeg en zoek advies over:
- Domoticz: Is het de beste tool?
- Deconz of Zigbee2mqtt als netwerk --> zou graag willen uitbreiden met sensoren van Xiaomi en spul van Ikea vanwege de prijs.
- Shelly ivm het kunnen gebruiken van de normale schakelaars. Nadeel: ik moet een kabel trekken in sommige gevallen. Ook heb ik dan waarschijnlijk in sommige gevallen geen slimme lampen nodig van Hue, wat geld scheelt bij 3 spotjes.
- Extra Google Home mini om boven te bedienen, die vind ik prettiger in gebruik (op het moment) dan Siri
- Koppelen Google Home met Domoticz als ik dat als basis ga gebruiken. Dit bestaat, maar het begint langzaam wat teveel 'hacky' te worden en te min 'out of the box'.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en welke richting op hoofdlijnen het beste is. Hue is waarschijnlijk het simpelst, plug and play, maar duur en ik vind 't onhandig omgaan met de bestaande schakelaars.
Als je dit in het Domoticz forum hier op Tweakers post krijg je geheid een berg antwoorden Domoticz - open source domotica systeem - deel 4

Wiley99 wijzigde deze reactie 21-10-2019 19:34 (3%)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True