De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste
Acties:
  • 525.665 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Valt er een flyer bij mij in de bus. Petitie tegen een biomassacentrale die 750 meter van mij af komt te staan. "Deze gaat 365 dagen per jaar continu hout stoken om energie op te wekken".
:F

Alleen daarom al bezwaar. Je gaat in deze tijd toch geen hout meer stoken om energie op te wekken? Het zal ook wel voor CO2-productie zijn want het is bij een kas waar paprika's en komkommers geteeld worden en ik weet niet hoe duurzaam (en goedkoop) je op andere manieren aan CO2 komt, maar dan nog.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Vergeet niet dat die petitie een belang heeft, en dat daar argumenten bij gezocht worden. Het ene hout is het andere hout niet: hoogwaardig hout (geschikt voor planken) gaat echt die biomassa-centrale niet in. Dit 'hout' betreft vaak snoeiafval. Ook hout, maar nergens anders geschikt voor.

Los van de vraag of er echt hout ingaat. Ik zou dat eerst uitzoeken als ik jou was. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:27
Krisp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:15:
Vergeet niet dat die petitie een belang heeft, en dat daar argumenten bij gezocht worden. Het ene hout is het andere hout niet: hoogwaardig hout (geschikt voor planken) gaat echt die biomassa-centrale niet in. Dit 'hout' betreft vaak snoeiafval. Ook hout, maar nergens anders geschikt voor.

Los van de vraag of er echt hout ingaat. Ik zou dat eerst uitzoeken als ik jou was. :)
Dat is twijfelachtig, vaak wordt er hout de halve wereld over getransporteerd om in de fik te steken. Dan mag het wel om "afvalhout" gaan, echt duurzaam is het op die manier alsnog niet (in de zin van: Dat hout kan beter lokaal in een energiecentrale gestopt worden). We hebben in Nederland zelf echt lang niet genoeg snoeihout om een significante impact te maken op onze energiebalans.

Maar goed dan komen we op het eindeloze dilemma "hoe duurzaam is biomassa"... Het gaat hier natuurlijk vooral om een NIMBY kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JeroenH schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Ik denk dat dit het wel goed samenvat. Mijn woning uit 2000 ligt qua isolatiegraad denk ik op het kantelpunt en is er denk ik te groot voor. En dan zijn er ook nog de externe omstandigheden. Als je het systeem begroot had op een situatie van 5 dagen in de week overdag niemand thuis, en nu zijn er 7 dagen in de week mensen thuis dan merk je dat sterker in je TCO met elektrische verwarming dan met een warmtepomp. Ook iets om over na te denken.

Kan ook een overweging zijn bij nieuwbouw van een kleinere woning. Steken we (bijvoorbeeld) € 10k in extra isolatie met goedkope elektrische verwarming of €10k in een warmtepomp. (of isoleer je helemaal matig en steek je €10k per 10 jaar in een warmtenetaansluiting, die optie is helaas ook populair)

[...]

Liever niet zeg. Er is nog zoiets als lokale luchtvervuiling.
Houtkacheltje, pelletkachel, openhaard kan wel iets zijn maar als backup, niet als primaire verwarming. Heb je wat achter de hand mocht het een weekje extreem gaan buiten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Krisp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:15:
Het ene hout is het andere hout niet: hoogwaardig hout (geschikt voor planken) gaat echt die biomassa-centrale niet in. Dit 'hout' betreft vaak snoeiafval.
Zo zou het wel moeten. echter....

https://www.ad.nl/buitenl...ze-natuur-kapot~a84b8eed/

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 23-10-2020 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:15
tja, hoe vertel ik het mijn vrouw... (die bij 20 graden al een extra trui pakt, en een grammetje vet teveel heeft)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43
l/l klinkt wel logisch inderdaad. Wel even kijken hoe ik dan water ga verwarmen.
En ik neem aan dat het wel fijn is om gedurende het jaar wel een soort minimum temperatuur te hebben daar tegen vocht, schimmel en meer van dat leuks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Karp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:46:
l/l klinkt wel logisch inderdaad. Wel even kijken hoe ik dan water ga verwarmen.
En ik neem aan dat het wel fijn is om gedurende het jaar wel een soort minimum temperatuur te hebben daar tegen vocht, schimmel en meer van dat leuks.
water met een doorstroomverwarmer (1 fase), als je er doucht ook nog een DWTW plaatsen en dan red je het met 1fase doostroomverwarmer wel (niet een regendouche natuurlijk).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

mcDavid schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

Dat is twijfelachtig, vaak wordt er hout de halve wereld over getransporteerd om in de fik te steken. Dan mag het wel om "afvalhout" gaan, echt duurzaam is het op die manier alsnog niet (in de zin van: Dat hout kan beter lokaal in een energiecentrale gestopt worden). We hebben in Nederland zelf echt lang niet genoeg snoeihout om een significante impact te maken op onze energiebalans.

Maar goed dan komen we op het eindeloze dilemma "hoe duurzaam is biomassa"... Het gaat hier natuurlijk vooral om een NIMBY kwestie.
Het is een illusie om te denken dat Nederland voorlopig in haar eigen energie kan voorzien. Dat zijn we wat betreft olie en gas ook niet, en ook dat gaat de halve wereld over (een deel van het gas wat we nu importeren is schaliegas uit de VS, ook niet het meest lekkere spul).
Ik ga niet beargumenteren dat biomassa de heilige graal is en dat het zonder nadelen is. Elke oplossing (wind, zon, biomassa, kernenergie of gascentrales) heeft zijn voor- en nadelen. Ik ga ook niet zeggen dat er nooit een hele boom in een centrale verdwijnt. Maar feit is dat 'goed' hout veel meer opbrengt als planken dan als pellets.

Met betrekking tot dit specifieke artikel vraag ik me af waarom die mensen de schuld geven naar de Nederlandse overheid. Je ziet overduidelijk dat de overheid daar niet fatsoenlijk functioneert. Pak dat dan aan.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:33:
[...]

tja, hoe vertel ik het mijn vrouw... (die bij 20 graden al een extra trui pakt, en een grammetje vet teveel heeft)
Zonder mensen te beledigen zijn het meestal wel de obesitas personen die het niet koud hebben bij 19 graden.
Ook heel afhankelijk wat je doet in huis, een beetje ipad/tv kijken op de bank met 19 graden wordt ervaren als koud maar stofzuigen, dweilen, muurtje witten en ander licht kluswerk wordt ervaren als heet met 19 graden.

Dat is moeilijk af te stemmen lijkt me.

Daarom ben ik wel blij met mijn vvw en warmtepomp, geeft een redelijk constante, die cv was ook maar een "hot and cold" unit als ik er aan terug denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Karp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:46:
Met een L/L wel oppassen met betrekking tot comfortbeleving. Je hebt te maken met een vrijstaand gebouwtje, waardoor alle geveldelen relatief koud zullen zijn (afhankelijk van de mate van isolatie). Met L/L verwarm je alleen de lucht.

Hoe is ventilatie geregeld?

Dit zou trouwens ook nog wel een casus kunnen zijn waar IR panelen interessant zijn.
BarryH schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:58:
[...]
water met een doorstroomverwarmer (1 fase), als je er doucht ook nog een DWTW plaatsen en dan red je het met 1fase doostroomverwarmer wel (niet een regendouche natuurlijk).
1-fase doorstromer levert nog geen 2 liter per minuut op. Daar kun je niet van douchen, ook niet met een DWTW. Ik zou een 90 liter elektrisch boilervat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

migjes schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:23:
@mkleinman

en nee dit hoeft echt geen 5k€ of meer te kosten.
als je een handige planning maakt kan het veel goedkoper. ;)
b.v.: de steca300x3 + solarmax200s vervangen voor 1 omvormer met 2x mpp.
(dit is maar een 1000€ of flink minder, desnoods een 3kW SMA of zo iets)

dan kun je daarna nog na denken of je de panelen van de ex steca330x3 nog vervangt voor 2x3x250Wp panasonic of de ex solarmax een 2x5x250Wp geeft. (ik kies de steca, persoonlijk of liever beide)
(de 250Wp panasonic heeft waarschijnlijk de zelfde dikte en bijna het zelfde formaat als je huidige panelen.
dus bevestiging materiaal hergebruiken. ;) )

maar er zijn vele oplossingen, ik weet ook niet welke het beste is.
weet wel dat dit een stuk beter kan. ;)
Meest mooie zouden 160x80,8 panelen zijn. Dat is namelijk ook de maat van de bestaande panelen :). Ik vind het verschil tussen jou en mijn set qua opbrengst enorm. Mijn Solarmax set ( 1x10 in landscape op oost ) haalt net aan 650kWh/kWp in 2019.

Ik heb echt heel veel last van de daken van de buren. Onderstaande grafiek is de Watt/Wattpiek grafiek van 01-07-2018 ( clear sky )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yendUdIrcJps5pbOkI_64LH4znQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yTS5KWPp177TlBw7poCDMRHM.png?f=fotoalbum_large

Hier doet de Solarmax het relatief ( 0,75W/Wp ) iets beter dan de Steca300x3 ( 0,71W/Wp ). Dit komt waarschijnlijk omdat de panelen op het westen iets warmer worden.

Ik kan mij 10-15% meer door een optimizer nog voorstellen, maar van 650kWh/kWp naar 800kWh/kWp niet. Alhoewel de cijfers die je van jezelf presenteert erg mooi zijn.

Ik durf het echt hier op dit moment niet voor te stellen om de panelen ( weer ) te vervangen. Dat zou voor een deel de 3e keer worden.

Edit:

Misschien toch nog een isolatieplek gevonden. Mogelijk dat mijn spouw toch nog extra geisoleerd kan worden met glaswol door die in de spouw te spuiten. In elk geval een adviesgesprek gepland. Als we daardoor een R van 1 of 1,5 extra krijgen in de muren scheelt dat toch weer aardig door het oppervlak.

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 23-10-2020 11:15 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Krisp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:59:
[...]

Het is een illusie om te denken dat Nederland voorlopig in haar eigen energie kan voorzien. Dat zijn we wat betreft olie en gas ook niet, en ook dat gaat de halve wereld over (een deel van het gas wat we nu importeren is schaliegas uit de VS, ook niet het meest lekkere spul).
Nee, daar ben ik het zeker mee eens. En hout stoken is qua CO2 uitstoot (zelfs als het van ver moet komen) beter dan fossiele brandstoffen. Het voornaamste probleem wat ik er mee heb, is dat het alsnog onzinnig is om die grondstoffen zover te vervoeren. Dat hout had ook lokaal verbrand kunnen worden, dan was de CO2 impact nóg een stuk lager geweest. Alleen dan niet in NL, maar in een ander land.

Het klinkt dus leuk, als we hier onze stroom "duurzaam" opwekken door een anders bronnen uit te putten, maar uiteindelijk dat (iig op deze manier) gewoon verplaatsen van onze uitstoot naar een andere plek. Daar schieten we qua oplossen van het klimaatprobleem geen zak mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
mkleinman schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:06:
[...]
Ik durf het echt hier op dit moment niet voor te stellen om de panelen ( weer ) te vervangen. Dat zou voor een deel de 3e keer worden.
achter een sterke duurzame tweaker staat een sterke vrouw.
geef het een knuffel, ze is het waard, het duurzaamste wat je hebt. ;)

het verschil is erg groot, en heb veel zitten kijken wat het verschil nu is.
hier heb ik wel wat theorieën over, maar meer tijd nodig als ik nu heb om het allemaal uit te leggen.
het omvormen zou nog niet eens duur hoeven te zijn, en misschien zelf uit te voeren.
maar goed van de week zal ik er even in duiken.
even geduld dus, dat is alleen maar goed: haastige spoed is zelden goed. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

mcDavid schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Nee, daar ben ik het zeker mee eens. En hout stoken is qua CO2 uitstoot (zelfs als het van ver moet komen) beter dan fossiele brandstoffen. Het voornaamste probleem wat ik er mee heb, is dat het alsnog onzinnig is om die grondstoffen zover te vervoeren. Dat hout had ook lokaal verbrand kunnen worden, dan was de CO2 impact nóg een stuk lager geweest. Alleen dan niet in NL, maar in een ander land.

Het klinkt dus leuk, als we hier onze stroom "duurzaam" opwekken door een anders bronnen uit te putten, maar uiteindelijk dat (iig op deze manier) gewoon verplaatsen van onze uitstoot naar een andere plek. Daar schieten we qua oplossen van het klimaatprobleem geen zak mee op.
Lokaler is absoluut beter. :) Ik kan (door gebrek aan kennis) ook niet inschatten in hoeverre we bijvoorbeeld Europees kunnen voorzien in onze biomassa. Het zou de controle erop in ieder geval versimpelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@mkleinman
Misschien toch nog een isolatieplek gevonden. Mogelijk dat mijn spouw toch nog extra geisoleerd kan worden met glaswol door die in de spouw te spuiten. In elk geval een adviesgesprek gepland. Als we daardoor een R van 1 of 1,5 extra krijgen in de muren scheelt dat toch weer aardig door het oppervlak.
Daar zou ik nou geen stuiver aan uit geven, al helemaal niet als mijn wp toereikend is of te groot. Enige waar ik wat aan zou doen met mijn 88 huis is glas, en dan met name ook voor het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Rol-Co schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:54:
@mkleinman

[...]

Daar zou ik nou geen stuiver aan uit geven, al helemaal niet als mijn wp toereikend is of te groot. Enige waar ik wat aan zou doen met mijn 88 huis is glas, en dan met name ook voor het geluid.
Dat is eigenlijk best paradoxaal om op een gegeven moment te stoppen met isoleren :)

Eerst maar eens langs laten komen, kijken of het kan, kijken wat het kost en kijken wat het bespaard.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mkleinman schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

Dat is eigenlijk best paradoxaal om op een gegeven moment te stoppen met isoleren :)

Eerst maar eens langs laten komen, kijken of het kan, kijken wat het kost en kijken wat het bespaard.
Daar kan ik vrij kort over zijn. extra isoleren heeft financieel eigenlijk nooit zin. de uitzondering is zelf doen met B keuze spullen. eventueel met subsidie dat je dit nog deels kan verleggen, maar zelfs dat is zeldaam.

comfort verhogen kan natuurlijk wel. en dan is glas idd het lager hangend fruit.

de grootste besparing in naisoleren zit hem in minder afgifte/ kleinere wp nodig, echter als die afgifte er al is en die pomp er al staat ;)

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 23-10-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Krisp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:36:
[...]

Lokaler is absoluut beter. :) Ik kan (door gebrek aan kennis) ook niet inschatten in hoeverre we bijvoorbeeld Europees kunnen voorzien in onze biomassa. Het zou de controle erop in ieder geval versimpelen.
Dat weet ik ook niet exact, maar noord-oost europa heeft aardig wat snelgroeiende bossen ter beschikking.

Ik denk alleen dat we beter het bestaande elektriciteitnet kunnen gebruiken om die energie hierheen te transporteren, dan met vrachtwagens heen en weer te gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:56
Rol-Co schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:54:
@mkleinman

[...]

Ik wilde eerst mijn woning van 2007 nog extra laten isoleren in de spouw (nu 10 cm Rockwool) en mijn HR++ glas vervangen voor HR+++. Maar er kwam ergens een stemmetje in mijn hoofd die zei dat ik niet goed bij mijn hoofd ben, misschien was het ook wel mijn vrouw. Ik probeer dat idee nu los te laten, misschien maar eens met iemand praten :9

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Herkz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:32:
[...]

Maar er kwam ergens een stemmetje in mijn hoofd

[..]

misschien maar eens met iemand praten :9
Als je stemmen in je hoofd hoort is dat hoe dan ook wel een goed idee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Ik wilde eerst mijn woning van 2007 nog extra laten isoleren in de spouw (nu 10 cm Rockwool) en mijn HR++ glas vervangen voor HR+++. Maar er kwam ergens een stemmetje in mijn hoofd die zei dat ik niet goed bij mijn hoofd ben, misschien was het ook wel mijn vrouw. Ik probeer dat idee nu los te laten, misschien maar eens met iemand praten :9
Dat is maar een klein verschil hoor, en dan heb ik het nog niet eens over de verschillen in dezelfde waarden, er valt veel onder A+++ categorie.
mkleinman schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

En die geloof je op zijn blauwe ogen natuurlijk met zijn besparingsberekening, laten we het daar maar niet over tvt gaan hebben dan. :)
Weggegooit geld en moeite

@twain4me
_O-

[ Voor 27% gewijzigd door Rol-Co op 23-10-2020 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Rol-Co schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:39:

En die geloof je op zijn blauwe ogen natuurlijk met zijn besparingsberekening, laten we het daar maar niet over tvt gaan hebben dan. :)
Weggegooit geld en moeite
Die besparing kan ik prima zelf uitrekenen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dit plaatje spreekt daarin boekdelen

Afbeeldingslocatie: https://epcplatform.nl/wp-content/uploads/2015/10/Effect-Rc-verhoging_klein.jpg

https://epcplatform.nl/ve...-van-rc-waarden-rendabel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

Tbh, dat zet ook echt geen zoden aan de dijk. Dat geld kun je véél beter aan iets anders besteden. Heb je bijvoorbeeld al warmtepomp-verwarming? Ligt je hele dak (en het schuurtje ook) al vol met zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
mcDavid schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:00:
[...]

Tbh, dat zet ook echt geen zoden aan de dijk. Dat geld kun je véél beter aan iets anders besteden. Heb je bijvoorbeeld al warmtepomp-verwarming? Ligt je hele dak (en het schuurtje ook) al vol met zonnepanelen?
Het was een idee, maar gaat zeker niet uitgevoerd worden. Mijn woning is al gasloos en ik krijg omgerekend rond de 30 euro per maand terug van de energiemaatschappij. Dus investeringen in duurzaamheid van mijn woning zijn voorlopig wel even gebeurt.

Wanneer de salderingsregel hier in de toekomst verandering in brengt ga ik weer kijken wat er aangepast kan worden.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik moet de excel er even bij zoeken maar volgens mij is mijn huidige spouw slechts goed voor een Rc van 1,5, en een deel met > 4 ( voorzetwanden ). Dus daar valt nog wel wat te winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik wilde eerst mijn woning van 2007 nog extra laten isoleren in de spouw (nu 10 cm Rockwool) en mijn HR++ glas vervangen voor HR+++.
Gewoon je glas vervangen door dichte muren... :+

Je moet gewoon accepteren dat je een footprint hebt. Vanaf een bepaald moment moet je eerder gaan denken aan downsizen dan aan isoleren. Ergens is het namelijk best gek dat mensen kapitale villa's neerzetten en dan trots zijn hoe energiezuinig ze zijn. Met dezelfde resources had je misschien ook 10x zoveel mensen kunnen huisvesten.
Daarom ben ik wel van de slag dat je moet doen wat reëel is, maar ook een keer moet stoppen.
Herkz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:30:
Dus investeringen in duurzaamheid van mijn woning zijn voorlopig wel even gebeurt.
Soms wel jammer dat er weinig mogelijkheden zijn om die energie (en eventueel bijbehorend kapitaal) voor anderen in te zetten.
Bij elektrisch rijden zie je bijvoorbeeld dat de early adopters de 2de hands markt vullen. Dus je kunt blijven helpen. Bij huizen is dat toch wat lastiger.
Ben dan ook heel benieuwd hoe lang het gaat duren voordat iedereen van het gas af is, als we dadelijk early adopters een beetje gehad hebben, wat gaat de rest dan over de streep trekken? Hele hoge gasprijs?
Krijg je dadelijk massaal houtstook of ander 'ontwijkend' gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Volgens mijn Excel zou een R van 1.3 extra in de spouw ongeveer 9% schelen aan warmteverlies. Omgerekend 150kWh zo'n beetje in de warmtepomp. Scheelt 30 euro per jaar.

Als de meerkosten niet heel veel hoger zijn zou dat nog wel interessant zijn bij het isoleren en impregneren in 1x.

Anders is het de kosten niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mcDavid schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:02:
[...]

De TCO bestaat toch echt voor het merendeel uit energiekosten.

Voor een gloeilamp kun je grotendeels dezelfde argumenten gebruiken. Minder/milieuvriendelijker materialen, simpelere techniek, perfect lichtbeeld... Maar ik denk dat inmiddels toch iedereen er wel over eens is dat LED-verlichting de toekomst heeft.

We moeten nou eenmaal de stand van de techniek gebruiken om zo duurzaam mogelijk te leven. Elektriciteit affakkelen in gloeispiralen hoort daar niet bij.
Ik vind dit toch wel een beetje een kromme vergelijking. Waar gloeilampen echte energievreters zijn(LED-verlichting gebruikt 15% energie voor hetzelfde aan licht), zijn het ook nog eens vervangingsproducten die om de paar maanden kapot gaan terwijl een beetje led er jaren in blijft hangen. En dan is ook nog het hele systeem er omheen gemaakt om ze makkelijk te wisselen, terwijl dat met een warmtepomp een iets groter klusje is.

Niemand die hier onderkent dat een warmtepomp energietechnisch zuiniger is om te verwarmen, maar als je al een goed geïsoleerd huis hebt zoals ericplan is je energievraag al dusdanig laag dat je het voor €200-400 de toko warm houdt met IR/elektrische radiators.

Op een gegeven moment loop je tegen de wet van de verminderde meeropbrengst aan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@mkleinman meer dakisolatie zal ws harder gaan.
En is ws minder duur dan de muur.
ik had voor eur 2300 materiaal 60m2 dak met additioneel 3-5 Rc incl. een afwerklaag.

[ Voor 55% gewijzigd door BarryH op 23-10-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BarryH schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:40:
@mkleinman meer dakisolatie zal ws harder gaan.
En is ws minder duur dan de muur.
ik had voor eur 2300 materiaal 60m2 dak met additioneel 3-5 Rc incl. een afwerklaag.
Meer dakisolatie is niet haalbaar zonder veel hak/breekwerk. Mijn vliering opbouw zit in de weg om het goed luchtdicht te kunnen maken.

Dakisolatie is 1 van de dingen die ik heel anders had gedaan wanneer ik overnieuw had kunnen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tja, dat is inderdaad heel bepalend. Wat kan in de specifieke situatie met een redelijke hoeveelheid inspanning en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Herkz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:30:
[...]

Het was een idee, maar gaat zeker niet uitgevoerd worden. Mijn woning is al gasloos en ik krijg omgerekend rond de 30 euro per maand terug van de energiemaatschappij. Dus investeringen in duurzaamheid van mijn woning zijn voorlopig wel even gebeurt.

Wanneer de salderingsregel hier in de toekomst verandering in brengt ga ik weer kijken wat er aangepast kan worden.
Jou warmtepomp draait nog maar net, dus die 30 euro zal nog wel kloppen op dit moment. ;)
Zal over 1 jaar anders zijn.
Hier dezelfde “spullen” als bij jou. Pana hit kuro, SMA, V4, en de pana 5 kW. Toeval :+
De Wp en de V4 draaien hier nu een jaar, 3 personen.

Verbruik de laatste 365 dagen:5.707 kWh ( zo’n beetje wat jij opwekt denk ik)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mkleinman schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:54:
Volgens mijn Excel zou een R van 1.3 extra in de spouw ongeveer 9% schelen aan warmteverlies. Omgerekend 150kWh zo'n beetje in de warmtepomp. Scheelt 30 euro per jaar.

Als de meerkosten niet heel veel hoger zijn zou dat nog wel interessant zijn bij het isoleren en impregneren in 1x.

Anders is het de kosten niet waard.
hoeveel m2 is dat?.

kan je die excel toevallig posten?

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 23-10-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:11
Als dat plaatje klopt voel ik me ineens een stuk comfortabler met een huis met een RC van 2.5 :*)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

PentaClover schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Als dat plaatje klopt voel ik me ineens een stuk comfortabler met een huis met een RC van 2.5 :*)
Dat is wel de reden waarom huizen die onder het bouwbesluit vallen (vanaf begin jaren '90) in principe allemaal wel met een warmtepomp verwarmd kunnen worden. Het zal misschien niet zo efficient gaan, maar het is wel haalbaar met het juiste warmteafgiftesysteem.

[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 23-10-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Krisp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:32:
[...]

Dat is wel de reden waarom huizen die onder het bouwbesluit vallen (vanaf begin jaren '90) in principe allemaal wel met een warmtepomp verwarmd kunnen worden. Het zal misschien niet zo efficient gaan, maar het is wel haalbaar met het juiste warmteafgiftesysteem.
Exact,
Hoe goed het werkt is afhankelijk van de kwaliteit van de bouwer.
Tocht rondom de voordeur aanpakken, dat deden ze toen nog niet, veder al het hang en sluitwerk nalopen en nastellen. en aansluitingen naast dakramen en dakkapelen nakijken, die gingen nog wel eens met de franse slag. en als je er nog bij kan de dakvoet (achter het knieschot) maar in basis is het best fatsoenlijke isolatie. Beschadigingen in de isolatie / lekbeton en dan een koudenbrug bij de BG vloer is ook een bekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

twain4me schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:58:
[...]

hoeveel m2 is dat?.

kan je die excel toevallig posten?
Ik heb een complete Excelsheet van mijn huis qua warmteverlies, zowel warmteverlies per verdieping als ook warmte die van de BG door het plafond de 1e verdieping weer verwarmd.

Ik kom op pak m beet op 70m2 uit aan beton op de voor en achtergevel. Dat is inclusief het beton wat ik niet kan isoleren op de BG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mkleinman schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:04:
[...]

Ik heb een complete Excelsheet van mijn huis qua warmteverlies, zowel warmteverlies per verdieping als ook warmte die van de BG door het plafond de 1e verdieping weer verwarmd.

Ik kom op pak m beet op 70m2 uit aan beton op de voor en achtergevel. Dat is inclusief het beton wat ik niet kan isoleren op de BG.
ah, dat is serieus veel m2, dan maakt het wel iets uit. vond 30 euro besparing wat veel voor een standaard huis, maar het is dus geen standaard huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:12
Zou dit plaatje ook kloppen als je vloerverwarming gebruikt?
Ik heb het idee dat bij ons huis vloerisolatie veel meer oplevert dan het isoleren van het plafond van niet verwarmde slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

twain4me schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

ah, dat is serieus veel m2, dan maakt het wel iets uit. vond 30 euro besparing wat veel voor een standaard huis, maar het is dus geen standaard huis :)
Ik heb soort zijbeuk, mijn huis is 2,5 meter verschoven t.o.v. 1 van de buren. Die blinde muur is al bijna 16m2 en dat tikt qua oppervlak hard aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fILSEcJ61Ruh4-Clwq8Zy8k5H2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb3zRUIRpbZIK4yBxUj7kR2y.jpg?f=fotoalbum_large

En de achterzijde met de zijkant die ik noemde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvfMlslCCNxHW9P1CUmxWnfNytE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVBUHamT0F6J52ATSZxqI208.jpg?f=fotoalbum_large

Schuurtje is niet meegerekend met oppervlak, die heeft namelijk geen spouw.

Op basis van de tekening: 22m2 voorzijde, achterzijde ook 22m, 17m2 zijkant = 61m2 die extra te isoleren valt mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 23-10-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:11
twain4me schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:54:
[...]
Exact,
Hoe goed het werkt is afhankelijk van de kwaliteit van de bouwer.
Tocht rondom de voordeur aanpakken, dat deden ze toen nog niet, veder al het hang en sluitwerk nalopen en nastellen. en aansluitingen naast dakramen en dakkapelen nakijken, die gingen nog wel eens met de franse slag. en als je er nog bij kan de dakvoet (achter het knieschot) maar in basis is het best fatsoenlijke isolatie. Beschadigingen in de isolatie / lekbeton en dan een koudenbrug bij de BG vloer is ook een bekende.
De ramen hebben allemaal dikke tocht rubbers rondom, dat werkt wel goed, voordeur komt wel iets onderdoor, en daar hangt een gordijn voor.
Ik heb alleen een voordeur die ruim 2 meter terug ligt ten opzichte van de buiten gevel, of te wel, de eerste verdieping vloer loopt naadloos over in de buitenlucht wat een joekel van een koude brug is en de kamer daar boven heeft in die hoek dus een niet geisoleerde vloer die "ietsjes" kouder is dan de vloer in de rest van het huis.
Wat ik nog kan doen is daar aan de buitenkant isolatie platen tegenzetten + een verlaagd plafond, alleen dan komt die helaas wel gedeeltelijk voor het raam boven de voordeur te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAy0Lzmn-Cua8OnmUjdkCMaORxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cu2Mt32WtpxmczRAUe6l4847.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

PentaClover schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

De ramen hebben allemaal dikke tocht rubbers rondom, dat werkt wel goed, voordeur komt wel iets onderdoor, en daar hangt een gordijn voor.
Ik heb alleen een voordeur die ruim 2 meter terug ligt ten opzichte van de buiten gevel, of te wel, de eerste verdieping vloer loopt naadloos over in de buitenlucht wat een joekel van een koude brug is en de kamer daar boven heeft in die hoek dus een niet geisoleerde vloer die "ietsjes" kouder is dan de vloer in de rest van het huis.
Wat ik nog kan doen is daar aan de buitenkant isolatie platen tegenzetten + een verlaagd plafond, alleen dan komt die helaas wel gedeeltelijk voor het raam boven de voordeur te hangen.

[Afbeelding]
Zo heeft elk huis wel z’n issues. Mijn erker (huis uit 1993) is opgebouwd uit colorbel-glas: enkel glas met een dun reepje isolatie erachter. Dat is niet eens zo moeilijk op te lossen, maar het moet wel gebeuren. Ook wordt ons dubbel glas (U=2,8) vervangen door HR++ glas. Maar daarna is het wel meteen klaar, want muren extra isoleren heeft domweg niet veel zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
blissard schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:10:
[...]
Zou dit plaatje ook kloppen als je vloerverwarming gebruikt?
Ik heb het idee dat bij ons huis vloerisolatie veel meer oplevert dan het isoleren van het plafond van niet verwarmde slaapkamers.
Maakt niet uit welk verwarmingsysteem je gebruikt. Het gaat hier om de invulling van de netto warmtevraag.

Ik heb hier zelf berekeningen aan gedaan. Grafiek voor members-only, want komt uit een (nog) niet openbaar rapport

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Krisp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:32:
[...]

Het bouwbesluit dateert uit 1992/1993. De eerste woningen die werden opgeleverd conform de norm dateren uit 1995. T/m 2012 was de eis een Rc van 2,5. In 2003 is het bouwbesluit wel aangepast ten aanzien van kierdichtheid en U-waarde voor glas.

Ik woon zelf in een woning uit 2005. Het geluk wat ik heb is dat ik ook balansventilatie heb. Bij een Rc van 2,5 is ventilatie gewoon een flinke verliespost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Energiebesparing en opwekking is bij mij thuis wel goed op orde vind ik zelf :)

Hoe doen jullie dat bij andere bedrijven/personen om daarin te adviseren en te stimuleren? Ik merk weinig animo namelijk.

[ Voor 96% gewijzigd door Dre op 26-10-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Skyaero schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:18:
[...]

Ik woon zelf in een woning uit 2005. Het geluk wat ik heb is dat ik ook balansventilatie heb. Bij een Rc van 2,5 is ventilatie gewoon een flinke verliespost.
Ik heb een berekening gemaakt om te kijken hoeveel warmte ik verlies en zou kunnen besparen als ik overstap van mechanische ventilatie naar balansventilatie.

Het warmteverlies kwam bij mij neer op bijna 30% van mijn totale energieverlies, uitgaande van 100m3 ventilatie per uur gemiddeld en gemiddelde temperatuur per dag voor mijn woning. Laat het wat minder zijn dan verlies ik nog 25% van mijn totale warmte voor ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mkleinman heb je de m3 afvoer van je ventilatiebox weleens gemeten? Als je goede kierdichting etc hebt kan het best zo zijn dat op standje 2 je werkelijk debiet een stuk lager is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Skyaero schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:18:
[...]

Maakt niet uit welk verwarmingsysteem je gebruikt.
Voor de berekening niet, in de praktijk heb je wel nuance verschillen een HT radiator tegen een mattig of niet geisoleerde buitenmuur geeft meer verlies dan een HT radiator tegen een binnenmuur in dezelfde ruimte. Delta T met de buitenlucht is plaatselijk gewoon anders en het verlies dus ook.

Met vloerverwarming kan het ook zo zijn
Het verlies tussen een vloer die 20 graden is omdat hij binnen de schil ligt en indirect verwarmd is of een zelfde vloer die altijd 25 graden is omdat er een L/Wwp staat te snorren en is dus het een afgifte systeem is is natuurlijk wel anders. deltaT +5 garden heeft dat effect nu eenmaal.
In de praktijk wordt de kruipruimte of het zand onder de vloer gewoon iets warmer en gaat de delta T weer omlaag. maar bij een sterk geventileerde kruipruimte of een overhangende constructie kan je wel degelijk verschil waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BarryH schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:43:
@mkleinman heb je de m3 afvoer van je ventilatiebox weleens gemeten? Als je goede kierdichting etc hebt kan het best zo zijn dat op standje 2 je werkelijk debiet een stuk lager is...
Nee, enig idee hoe ik dat zou kunnen meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@mkleinman
Nee, ik weet niet of je dat zonder de goede meetapparatuur kan vaststellen.
Ik weet wel dat:
- er weinig aan afregelen wordt gedaan.En vroeger nog minder
- je kanalenstelsel een bepaalde weerstand heeft
- na kierafdichting de aanvoer van verse lucht minder makkelijk gaat, er een hogere onderdruk komt en de ventilatie unit dus minder afvoert

Wellicht dat je op het dak met een anemometer bij de dakdoorvoer kan meten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43
Skyaero schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Met een L/L wel oppassen met betrekking tot comfortbeleving. Je hebt te maken met een vrijstaand gebouwtje, waardoor alle geveldelen relatief koud zullen zijn (afhankelijk van de mate van isolatie). Met L/L verwarm je alleen de lucht.

Hoe is ventilatie geregeld?
Niet :D

Het is nog puur fictief. Het is een bijgebouw bij een gebouw dat nog niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
JoKo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

Jou warmtepomp draait nog maar net, dus die 30 euro zal nog wel kloppen op dit moment. ;)
Zal over 1 jaar anders zijn.
Hier dezelfde “spullen” als bij jou. Pana hit kuro, SMA, V4, en de pana 5 kW. Toeval :+
De Wp en de V4 draaien hier nu een jaar, 3 personen.

Verbruik de laatste 365 dagen:5.707 kWh ( zo’n beetje wat jij opwekt denk ik)
Wat heb jij mooie onderdelen in je home installatie😉

Die 30 euro is gebaseerd op een verbruik van 5200 kWh en opwek 5200kWh.
Gezien mijn installatie verwacht ik daar wel onder te komen. Maar dat zal de tijd uitwijzen!

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:16:
Vervang ik de zonneboiler dan kan ik veel meer kwijt maar doe ik weer een behoorlijk desinvestering op mijn zonneboiler.
Beetje late reactie, maar hoe lang moet je dan nog voor je hem hebt "terug verdient"? Wij hebben de zonneboiler dit jaar ook van het dak gehaald. Wij zijn vorig overgestapt op een warmtepomp ipv CV en gebruikte de zonneboiler eigenlijk al niet meer. Ik hou het niet zo goed bij als jou, maar volgens mij hadden we hem net wel of net niet terugverdiend. Wij hebben hem wel zelf geplaatst, dus in ons geval was de terugverdientijd vast veel korter.

Voor de tijd dat we hem aanschaften was het wel een goede beslissing denk ik, maar zonnepanelen zijn tegenwoordig veel goedkoper geworden en leveren dus veel meer op. Bovendien hadden wij een kleinere boiler van 140 liter warm water (wegens: niet meer plek). Die was in de zomer om 12u al 95 graden en werd dus min of meer maar de helft van de tijd gebruikt.

Anyway, ook al is het een desinvestering kan het nog de moeite waarde zijn. Bijvoorbeeld omdat je zonneboiler nu nog 5 jaar moet blijven liggen om helemaal verdiend te worden terwijl je met verwijderen en PV plaatsen het rest bedrag van de zonneboiler al in 3 jaar kan terug verdienen. Dan heb je toch 2 jaar "winst" (jaja, dan moet je de PV zelf nog terugverdienen natuurlijk).

Als het dan ook makkelijker/sneller lukt om helemaal van gas af te gaan gaat het alleen maar sneller natuurlijk, omdat je nu zo weinig verbruikt dat de gasaansluiting op zich al bijna twee derde van je rekening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenE schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:47:
[...]
Beetje late reactie, maar hoe lang moet je dan nog voor je hem hebt "terug verdient"? Wij hebben de zonneboiler dit jaar ook van het dak gehaald. Wij zijn vorig overgestapt op een warmtepomp ipv CV en gebruikte de zonneboiler eigenlijk al niet meer. Ik hou het niet zo goed bij als jou, maar volgens mij hadden we hem net wel of net niet terugverdiend. Wij hebben hem wel zelf geplaatst, dus in ons geval was de terugverdientijd vast veel korter.

Voor de tijd dat we hem aanschaften was het wel een goede beslissing denk ik, maar zonnepanelen zijn tegenwoordig veel goedkoper geworden en leveren dus veel meer op. Bovendien hadden wij een kleinere boiler van 140 liter warm water (wegens: niet meer plek). Die was in de zomer om 12u al 95 graden en werd dus min of meer maar de helft van de tijd gebruikt.

Anyway, ook al is het een desinvestering kan het nog de moeite waarde zijn. Bijvoorbeeld omdat je zonneboiler nu nog 5 jaar moet blijven liggen om helemaal verdiend te worden terwijl je met verwijderen en PV plaatsen het rest bedrag van de zonneboiler al in 3 jaar kan terug verdienen. Dan heb je toch 2 jaar "winst" (jaja, dan moet je de PV zelf nog terugverdienen natuurlijk).

Als het dan ook makkelijker/sneller lukt om helemaal van gas af te gaan gaat het alleen maar sneller natuurlijk, omdat je nu zo weinig verbruikt dat de gasaansluiting op zich al bijna twee derde van je rekening is.
Ik zit met mijn zonneboiler nog maar net op de helft van de terugverdientijd. Als ik uit ga van 250m3 per jaar aan besparing, wat aan de hoge kant is, dan heb ik sinds de start in november 2008 zo'n 3000m3 bespaard.

3000 * 0,70 = 2100 euro. En hij heeft mij, na subsidie, 3300 euro gekost en ik heb nog een nieuwe controller en CV aanpassing gemaakt.

Dus ik zou nog even moeten wanneer ik hem terug verdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
mkleinman schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Ik zit met mijn zonneboiler nog maar net op de helft van de terugverdientijd. Als ik uit ga van 250m3 per jaar aan besparing, wat aan de hoge kant is, dan heb ik sinds de start in november 2008 zo'n 3000m3 bespaard.

3000 * 0,70 = 2100 euro. En hij heeft mij, na subsidie, 3300 euro gekost en ik heb nog een nieuwe controller en CV aanpassing gemaakt.

Nou heb ik niet zo veel verstand van die dingen, maar zou hij niet meer rendement geven als je hem ook inzet voor ruimte verwarming?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

Nou heb ik niet zo veel verstand van die dingen, maar zou hij niet meer rendement geven als je hem ook inzet voor ruimte verwarming?
Ik meet vanaf 2015 alles rondom de zonneboiler, inclusief de flow en hoeveel warmte de collector opwekt. Daar komt dit staatje uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bF0LYw4rLu06GYDYMlzCIqTyW38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eKoH4kTKIrmOGgBI4mvHbdzP.png?f=fotoalbum_large

Dit is de collectorzijde van het systeem. Ik verlies nog wat energie door stilstand, dus heel veel meer zal ik niet uit dit systeem halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
mkleinman schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Ik meet vanaf 2015 alles rondom de zonneboiler, inclusief de flow en hoeveel warmte de collector opwekt. Daar komt dit staatje uit:

[Afbeelding]

Dit is de collectorzijde van het systeem. Ik verlies nog wat energie door stilstand, dus heel veel meer zal ik niet uit dit systeem halen.
Oke, ik dacht eigenlijk dat je een zwaarder systeem zou hebben voor die prijs. Maar in winter maanden doet ie maar amper genoeg voor sww.
Maar....... Sww wil graag tot 60 graden of zo, en als je collector slechts 40 haalt voegt hij niks toe aan sww.
Maar die 40 kun je wel voor ruimte verwarming gebruiken, zelfs nog wel 30 graden.
Je moet dan alleen een kleine 50 liter boiler achter je zonne boiler plaatsen als backup. Je zonneboiler dient dan als hot fill voor die kleine boiler.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Iedereen vergeet altijd de rest waarde mee te rekenen, het ding brengt nog wel wat op op marktplaats vermoed ik, zeker als je hem niet aan de eerste de beste mee geeft.

Zelfde geldt voor de panelen, ik had sf op dak maar zijn nagenoeg allemaal voor 90,- of hoger weg gegaan, met 20 stuks tikt dat nog best aan om weer andere te kopen, de wisseltruuk heeft me niet veel gekost hoor maar toch 1500Wp meer op dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:14
Zijn er mensen hier die gebruik maken van een energiebespaarlening voor bv zonnepanelen?

Ik was even bij SVN aan het kijken, waarbij je een lening hiervoor kan afsluiten tegen 1,9% rente. Bij een lening van €5000,- betaal je €45,- per maand over 10 jaar. Je mag kosteloos versneld aflossen.

Volgens mij bespaar je wel meer met zonnepanelen dan €45,- per maand toch? Dan zou dit toch heel gunstig zijn? En eigenlijk beter dan wachten tot je die €5000,- hebt? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

Iedereen vergeet altijd de rest waarde mee te rekenen,
nee hoor, ik reken gewoon met afschrijving, slaat nergens op de gemiddelde TVT berekening ;)

(aanschaf/levensduur)+ gemiddelde jaarlijkse kosten is wat je zou moeten vergelijken met de besparing en/of opbrengsten per jaar.

Restwaarde is dan wel in hhet geval van 20 jaar met 5% per jaar liniear maar dat is een stuk beter dan er helemaal geen rekening mee houden

opzich een goed argument om panasonic's te kopen, ik heb het vermoeden dat daar de waarde/wp ook flink hoger zal liggen over 5 jaar dan bij mijn Csun's net als met jouw SF paneeltjes want dat is een hele nette euro/wp prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
crimby schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:12:
Zijn er mensen hier die gebruik maken van een energiebespaarlening voor bv zonnepanelen?

Ik was even bij SVN aan het kijken, waarbij je een lening hiervoor kan afsluiten tegen 1,9% rente. Bij een lening van €5000,- betaal je €45,- per maand over 10 jaar. Je mag kosteloos versneld aflossen.

Volgens mij bespaar je wel meer met zonnepanelen dan €45,- per maand toch? Dan zou dit toch heel gunstig zijn? En eigenlijk beter dan wachten tot je die €5000,- hebt? Of zie ik dat verkeerd?
Als je het geld niet hebt is dit prima oplossing inderdaad als je daarna versneld aflost.
Gaat die lening niet over minimaal twee duurzame dingen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Niet heel geloofwaardig wat ik nu ga doen na mijn vorige post maar toch ;)

5000 euro lenen -> kosten 5000 +400

5000 euro sparen 5000 +? kosten

Wat zijn de kosten van wachten? 5000 euro met een instalatie van 1 euro/1wp gaat 5000kWh/j opleveren-> 1100 euro voor het eerste jaar. waarom dit jaar bijzonder is is omdat het het verschil is tussen een jaar meer of minder salderen op de levensduur van de instalatie
Nu heeft wachten een ander voordeel en dat is moeilijk vast te leggen, maar wachten geeft waarschijnlijk iets meer wp /euro straks.. In mijn ogen weegt dit eigenlijk nooit op tegen het extra jaar salderen.

ik weet niet hoe snel je kan sparen , maar als je de komende maanden het bedrag bij elkaar krijgt en ergens in maart instaleerd is je verlies van geen panelen hebben nog minimaal het zijn immers de slechte maanden
20%* 1100 euro = 220 euro dan zou sparen dus 220 euro kosten, lenen heeft dus al best snel financieel zin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aha, dat is dan wel minder handig. Hoeveel zonnepanelen kan je op dat dakvlak kwijt en hoeveel verdien je daar per jaar mee? Als je meer dan 175 euro per jaar met die extra PV kan verdienen is het dus voordeliger om je zonneboiler weg te halen.

NB je staatje heeft geen gegevens van 2008 t/m juni 2015 ?

Als je alleen al van het gas af zou kunnen door die zonneboiler weg te halen en te vervangen door PV scheelt het ook al bijna 200 euro aan aansluitkosten per jaar (minus een eventuele welkomstbonus als je iedere keer overstapt).
Ik heb dat niet, maar hou er wel rekening mee dat je maximaal 75% van je bedrag mag gebruiken voor zonnepanelen. De overige 25% moet je uitgeven aan 1 (of meer) andere energiebesparing(en). Je kan dus niet enkel voor zonnepanelen een lening afsluiten.

Als je 5k wil uitgeven aan zonnepanelen moet je dus 6666 euro lenen en de andere 1666 euro uitgeven aan 1 of meer andere energiebesparende maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JeroenE schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:59:
[...]
Aha, dat is dan wel minder handig. Hoeveel zonnepanelen kan je op dat dakvlak kwijt en hoeveel verdien je daar per jaar mee? Als je meer dan 175 euro per jaar met die extra PV kan verdienen is het dus voordeliger om je zonneboiler weg te halen.

NB je staatje heeft geen gegevens van 2008 t/m juni 2015 ?

Als je alleen al van het gas af zou kunnen door die zonneboiler weg te halen en te vervangen door PV scheelt het ook al bijna 200 euro aan aansluitkosten per jaar (minus een eventuele welkomstbonus als je iedere keer overstapt).

[...]
Ik heb dat niet, maar hou er wel rekening mee dat je maximaal 75% van je bedrag mag gebruiken voor zonnepanelen. De overige 25% moet je uitgeven aan 1 (of meer) andere energiebesparing(en). Je kan dus niet enkel voor zonnepanelen een lening afsluiten.

Als je 5k wil uitgeven aan zonnepanelen moet je dus 6666 euro lenen en de andere 1666 euro uitgeven aan 1 of meer andere energiebesparende maatregelen.
Scherp, maar daar is financieel een oplossing voor

Een wpb, bijna alles terug krijgen en de lening aflossen met de teruggave (kan trouwens ook met de btw teruggave voor de zonnepanelen) dan is de leenlast toch dik onder de 5000 euro. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Daarnet onze douchekop nogmaals getest, bijna 9 liter/min @ 38 graden. Auw. Dat kan wel kloppen aangezien ik een tijd geleden de waterbesparing er uit heb gehaald tijdens een test en vergeten ben om hem terug te plaatsen.

Heb doorstroombegrenzers besteld van 6/7 en 8liter/minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:55
Heeft er iemand wel eens geknutseld aan het extra isoleren van een kattenluik? Ik ben druk bezig geweest met tochtstrips e.d in huis maar ik kan mij voorstellen dat het kattenluik in onze achterdeur ook voor veel warmteverlies zorgt. Kattenluik verwijderen is geen optie, ik denk dat ik dan twee chagrijnige katers in huis krijg :)

Ik kan op internet weinig vinden hier over. Ik heb dit luikje: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bspJM_mBCZnOUKbzoeQlOuuGa34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MXiIUrrlrKSY6oPeR5LAWHm5.jpg?f=user_large

Ik heb het idee om een soort van voorzetraampje van plexiglas te maken. Het raampje wat er nu in zit heeft een bolle vorm en door er aan de achterkant nog een laagje plexiglas op te plakken zou ik een spouw kunnen creëren van ongeveer een cm. Zou dit nut hebben of is dit echt geneuzel in de marge ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylsJGW7zHpjUDZNNj20IZhkdKcI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4QmJO4GKxiQh3Vta4YczDnp5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
mkleinman schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:44:
Daarnet onze douchekop nogmaals getest, bijna 9 liter/min @ 38 graden. Auw. Dat kan wel kloppen aangezien ik een tijd geleden de waterbesparing er uit heb gehaald tijdens een test en vergeten ben om hem terug te plaatsen.

Heb doorstroombegrenzers besteld van 6/7 en 8liter/minuut.
Zijn dat deze https://www.groene-energi...-doorstroombegrenzer.html

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb toch liever een niebla dan een 9 liter douchekop met een begrenzer, dan krijg je juist die pis straal en voor lange haren niet gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
Rol-Co schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:30:
Ik heb toch liever een niebla dan een 9 liter douchekop met een begrenzer, dan krijg je juist die pis straal en voor lange haren niet gunstig.
Een 5 liter begrenzer en lang blond haar werkt hier prima😉

@mkleinman dat is dezelfde maar dan goedkoper.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:30:
Nou mijn regendouche met 5.5 liter geeft geen probleem hoor.
En dat is ook logisch want een emmer met 5.5 liter blijft 5.5 liter ook al neem je een smallere emmer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wizzopa schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

Een 5 liter begrenzer en lang blond haar werkt hier prima😉

@mkleinman dat is dezelfde maar dan goedkoper.
Vast, maar een niebla vind ik beter, als je gewoon nog even wilt staan kan je nog verder terug als je wilt. (3,5l)

Wil ik veel water neem ik de regendouche of stort douche of beide tegelijk :) ik heb zo'n apparaat ingebouwd voor de zomer met een speciale smart active 7,5L
https://www.amazon.nl/Gro...fRID=D0BK1P2HE5CQCP21YEKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

En dat is ook logisch want een emmer met 5.5 liter blijft 5.5 liter ook al neem je een smallere emmer
Nee, neem 5 liter met een tuinslang of met een hogedrukspuit, verre van het zelfde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

Nee, neem 5 liter met een tuinslang of met een hogedrukspuit, verre van het zelfde!
Sop zit niet vast gekoekd haha, en die spuit smal, dus maar tien haartjes, en krijgt de rest niks. Tuinslang geeft golf die zich verdeeld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:14
twain4me schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:43:
[...]
ik weet niet hoe snel je kan sparen , maar als je de komende maanden het bedrag bij elkaar krijgt en ergens in maart instaleerd is je verlies van geen panelen hebben nog minimaal het zijn immers de slechte maanden
20%* 1100 euro = 220 euro dan zou sparen dus 220 euro kosten, lenen heeft dus al best snel financieel zin
Thanks voor het uitrekenen en voorbeeld! We hebben eigenlijk de zonnepanelen pas voor 2022 op de planning omdat we aankomend jaar oa een dakkapel willen laten plaatsen en de zolder verbouwen. Ook hoop we stiekem volgend jaar nog een lange reis te kunnen plannen voor we aan een volgende stap in ons leven gaan beginnen hehe..
Dat was prima en in principe wil ik niet lenen maar liever sparen, maar het lijkt erop dat lenen misschien zelfs wel voordeliger kan zijn.
JeroenE schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Ja dat is wel een dingetje. Nu zijn er nog zat andere maatregelen die we kunnen treffen in het huis maar dan wordt het steeds duurder en duurder uiteraard. Ik ga eens even goed zoeken en rekenen :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

crimby schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Thanks voor het uitrekenen en voorbeeld! We hebben eigenlijk de zonnepanelen pas voor 2022 op de planning omdat we aankomend jaar oa een dakkapel willen laten plaatsen en de zolder verbouwen. Ook hoop we stiekem volgend jaar nog een lange reis te kunnen plannen voor we aan een volgende stap in ons leven gaan beginnen hehe..
Dat was prima en in principe wil ik niet lenen maar liever sparen, maar het lijkt erop dat lenen misschien zelfs wel voordeliger kan zijn.
als je voor een hoge ROI gaat direct de opbrengst in de lening dumpen, dan betaal je hem in een jaar of 4 terug. en is daarna je insalatie vrij van schuld en ligt "gratis" op het dak. en je kon op vakantie :)
het verschil in kosten is dan misschien een goede zomer maand aan opbrengst , echt peanuts.
verglijk dat met de gemiste opbrengst van 2(?) jaar en het is dief van je eigen porto zijn

let ook op wat ik in mijn ander post zeg. btw terug storten en eventueel bv een subsidie van een wp(b) gebrbuiken. dat krijg je gewoon allemaal op je eigen rekening gestort. daarna meteen aflossen.
uiteindelijk bijna gratis een mooie verbetering van het huis. :) en je bent na een jaar of 4-5 al van de nadelen van een lening af.

Ik weet niet hoe moeilijk je dak is, maar als je moeite moet doen om genoeg WP op het dak te krijgen kan dat wel een afweging zijn om op betere panelen te wachten. maar in het algemeen is het slimmer om ze zo snel mogelijk neer te leggen. (gevolgd door een wp)

Ik heb het hier ook naar voren getrokken. planning was 2022 voor panelen en wp maar toen bleek dat salderen nog 3 jaar doorging alles omgegooid en ze er direct opgemikt. grappig is dat dit ipv het budget kleiner heeft gemaakt het verbouwbudget is vergoot met 3 keer de jaaropbrengst ;)
Daarna met de wp idem gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Sop zit niet vast gekoekd haha, en die spuit smal, dus maar tien haartjes, en krijgt de rest niks. Tuinslang geeft golf die zich verdeeld.
Koop een niebla, daarna gaan we verder ok? Je kraamt nu onzin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:17:
[...]

Koop een niebla, daarna gaan we verder ok? Je kraamt nu onzin :+
Ikke nie, heb zelf geen blonde haren dus......
Weg gegooid geld

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Net Volthera webinar over PVT bijgewoond.
Paar interessante getallen:
SCOP = 4
In de winter in het donker levert een paneel 150W aan warmte (ik neem aan dat dat dan x de COP gaat). Dus
stel 10 panelen
150W x COP ca. 3 = 350W per paneel
3.5kW warmte in huis.

Heb nog de vraag uitstaan waarom het financieel in de jaarlijkse kosten goedkoper is dan een L/W wp. want SCOP = 4 haalt een L/W wp oplossing ook wel (volgens metingen in L/W topic), zoniet hoger.
Kortom: icm met de vrij hoge investering lijkt het enige voordeel van PVT dat je geen buitenunit nodig hebt die wat geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Team Welles

BarryH schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:44:
Net Volthera webinar over PVT bijgewoond.
Paar interessante getallen:
SCOP = 4
In de winter in het donker levert een paneel 150W aan warmte (ik neem aan dat dat dan x de COP gaat).
Nee, elektrisch vermogen gaat x COP om warmtevermogen te krijgen. Die warmte komt uit de warmtewisselaar, in dit geval dus het paneel.
10 panelen doen je huis dus met 1500 watt + elektriciteit opwarmen in het donker (maar bij welke delta-T en COP?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Proton_ Ja, je hebt gelijk.
voorbeeld was bij -2 graden in het donker.
Dus 150W van paneel. bij COP = 3 (want onder de SCOP van 4) met 75W electra erbij, dus 225W per paneel.
Dus voor 5kW -> ruim 20 panelen nodig....
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51
En dan nu nog eens gaan kijken hoeveel panelen je nodig hebt voor 5 kW bij -7, en dan kijken naar wat zo'n installatie kost... Dan weet je gelijk waarom het geen daverend succes is...
@BarryH : Hebben ze ook uitgelegd hoe ze willen koelen als het hartje zomer buiten +35°C is en de panelen rond de 60 graden zijn? Want dat is mij nog steeds een raadsel. Op de website van Triple Solar staat namelijk dat het kan, maar niet hoe...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:00
Ik heb een tijdje geleden een SolarEdge Modbus meter gekocht, zodat in de grafiekjes in de portal ook mijn eigenverbruik wordt weergegeven, en - later - ook de energiestromen een huisaccu in en uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.energieanders.nl/images/stories/virtuemart/product/SolarEdge-RS485-Modbus-Meter.jpg

Om wat geld uit te sparen kocht ik hem op ebay, en de meetspoelen los. Helaas bleek mijn gok niet helemaal goed uit te pakken, want die losse "schroefconnectorblokken" (zwart links en groens rechts) zaten er niet bij... SolarEdge is hier heel geheimzinnig over, maar uiteindelijk kwam ik er achter dat dat connectoren van het merk Phoenix zijn. Echter, die lijken voor een particulier niet makkelijk te krijgen, tenzij ik gewoon niet goed zoek.

Heeft iemand een idee waar een setje zoals nodig voor deze meter (4-unit zwart, 6-unit zwart, 10-unit groen) kan krijgen, zonder bv. absurde verzendkosten of hoge minimumaantallen?

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Andrehj bij Volthera zeggen ze dat dat eigenlijk niet lekker gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JeroenH schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:14:
Ik heb een tijdje geleden een SolarEdge Modbus meter gekocht, zodat in de grafiekjes in de portal ook mijn eigenverbruik wordt weergegeven, en - later - ook de energiestromen een huisaccu in en uit:

[Afbeelding]

Om wat geld uit te sparen kocht ik hem op ebay, en de meetspoelen los. Helaas bleek mijn gok niet helemaal goed uit te pakken, want die losse "schroefconnectorblokken" (zwart links en groens rechts) zaten er niet bij... SolarEdge is hier heel geheimzinnig over, maar uiteindelijk kwam ik er achter dat dat connectoren van het merk Phoenix zijn. Echter, die lijken voor een particulier niet makkelijk te krijgen, tenzij ik gewoon niet goed zoek.

Heeft iemand een idee waar een setje zoals nodig voor deze meter (4-unit zwart, 6-unit zwart, 10-unit groen) kan krijgen, zonder bv. absurde verzendkosten of hoge minimumaantallen?
heb je een type nummer? of meer info voor de filters? ik heb nu screw en 10 posities.

hij staat er bijna zeker weten wel tussen.. maar ik ga ze niet allemaal af, zeker omdat daarna 6 en 4 ook nog moeten :+

https://nl.mouser.com/Con...w&Keyword=Phoenix&FS=True

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
BarryH schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:20:
@Andrehj bij Volthera zeggen ze dat dat eigenlijk niet lekker gaat.
Dankjewel. Dat bevestigt wat ik al dacht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:44
reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

Nee dus, als jij 5,5 liter door een rietje wil weggieten of zo uit de emmer kan storten. Dat scheelt nogal in het gevoel van nat worden.
Met die emmer ben je inene zeiknat, met dat rietje sta je constant te hopen dat je nog nat wordt

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
JeroenH schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:14:

[Afbeelding]

Dit (lage stroom, lage spanning) durfde ik wel bij Ali te kopen:
https://nl.aliexpress.com/item/1762663592.html (of zoek Engelstalig op "terminal block")
Deze connectoren heb je in verschillende varianten (vooral de pitch is belangrijk), dus wel even secuur nameten of je de juiste bestelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
@mkleinman
oke, ik heb even tijd voor je.

eerst een update van mijn opbrengsten, zodat we iets te vergelijken hebben en te spreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vxWBEDYqtLU-QDTEOs_zz3D9yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbMo1C4ynaWJcdlFlHRwRdcQ.jpg?f=fotoalbum_large
rond maart 2012 de eerste cijfer van de grote set. (daarvoor mag geen naam hebben.)
haalde toen netjes +/-740kWh/kWp (begonnen met 10x190Wp op oost 45 graden, vrij snel er bij 10x195Wp op west 45 graden)

augustus 2014, toen had ik problemen, nooit echt achter gekomen wat het nu echt was maar de Vmpp daalde.
tja de winter begon, niet veel aandacht aan besteed, winter opbrengst is toch ruk.
in die zomer werd het probleem toch groter. :-(

juli 2015, ik kon goedkoop aan 10x300Wp (LG) komen, en had zoiets van ach waarom niet, kan ik meteen het probleem oplossen.
de set anders ingedeeld, 9x190/195Wp op oost + 10x300Wp op west.
(11x190/195Wp zijn toen naar een het dak van een vriendin gegaan.
waar ze het weer perfect deden. :? )

augustus 2015, ik kon goedkoop 5x190Wp bij scoren met plat dak set die perfect om te bouwen was voor mij.
toen heb ik 7x190/195Wp op het platte dak gebouwd, en 7x190/195Wp op het schuine dak.
ik had toen 2x7x190/195 + 1x10x300Wp, op mijn 3kW omvormer.
5660Wp op een 3300VA omvormer, dat kun je aardig onder dimensioneren noemen, lol
maar dan nog 740kWh/kWp. ik blij genoeg.

het onder dimensioneren viel heel erg mee, ik zag maar zelden de omvormer naar de 3300VA gaan.
maar de omvormer had nog een grens, hij kon maar 2000VA per mpp verwerken. (hij ging dus naar de 2100VA en zwabberde daar een beetje heen en weer om precies te zijn)
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
met 10x300Wp op west zag je goed tussen 16:00 en 18:00 een aftopping. :-(

augustus 2016.
ik was het aftoppen zat. ik kon mijn omvormer gratis omruilen met iemand anders en nu had ik een 4kW omvormer.
die deed te minste 3000VA per mpp.
kijk ik dan naar de kWh/kWp, tja amper verschil.
als ik dieper in de cijfers kijk, dan denk ik dat ik er 134kWh per jaar meer door opwekte.
helaas vrij zinloos de omvormer wissel. (ach een 134kWh is toch leuk.)
(dit gewoon op een 16A groep, geen probleem. ;) )

juni 2018
mijn oom wou de 10x190Wp wel over nemen voor een heel schappelijk prijsje
en de rechter had besloten dat ook oude zonnepanelen setjes de BTW terug konden krijgen.
ik alle bonnen en zo bij elkaar zoeken en dat werd samen een flink bedrag.
alles bij elkaar heb ik nog 500€ bijgelegd en 14x245Wp Panasonic besteld.
en wow, daar ging mijn kWh/kWp *O*
this is nice.
zullen we het maar afronden op 860kWh/kWp. :S
als ik dan 365dagen bij elkaar tel heb ik nu wel 5592kWh gedaan. 8)
(je kunt dit verhaal van panasonic ook na vragen bij @Gasschuif die heeft een zelfde verhaal, maar dan met solaredge. en meld een 8% beter per Wp, zijn cijfers zijn beter als die van mij geen idee hoeveel die LG's er aan bijdragen.)

ik kan je vertellen dat jouw panelen vrijwel het zelfde zijn als mijn oude 190/195Wp.

dan wil ik aan jouw vragen, om mij duidelijk te maken welke zonnepanelen nu waar op het dak liggen en op welke omvormer.
ik heb geen handig schema van je dak, dus moet steeds iets gokken.
zou handig zijn voor mij, om ook de oriëntatie van de panelen te weten.
ik zie wel vreemde dingen in je logging, die ik niet heb, maar kan er elke keer niet mijn vinger opleggen wat er nu aan de hand is.
dan kunnen we eens kijken of en wat er echt handig is voor jouw om misschien te doen.
(beter als zomaar wat in de lucht te praten. ;) )

(en ik wou je eigenlijk ook nog vragen of jij betere gegevens hebt van je zonneboiler.
ik heb ooit eens een oude spreadscheet gehad van temperaturen van de boiler.
het je nog zo iets met wat meer up to date gegevens?
jouw dak lijkt zo op die van mij, dus kan erg handig zijn voor me. ;) )

edit:
het blauwe lijntje dat zijn 4x190/195Wp (dus de oude panelen.) op een steca500 op de schuur.
had er nog over.
maar daar zie ik nu dus ook weer problemen, ik vind de kWh/kWp weer te veel dalen.
maar nu heb ik ze op een makkelijk bereikbare plek hangen.
dus ik ga experimenteren er mee. :P
dus 4x190Wp= 760Wp veel te veel voor een steca500. >:)
op laag schuurtje, dus veel schaduw. >:)
achter een boom, dus veel schaduw. >:)
en op 15graden naar noord. >:)
slechter kan haast niet. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 28-10-2020 13:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:08
KoenVW76 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:55:
Heeft er iemand wel eens geknutseld aan het extra isoleren van een kattenluik?
Ik heb hier wel over nagedacht maar uiteindelijk nooit ten uitvoer gebracht. Mijn idee was om aan de binnenkant iets van flapjes te monteren om zo in de gehele sluis stilstaande lucht te creëren. Eerlijk gezegd lijkt dat me meer opleveren dan een spouw creëren op het klepje zelf, uiteraard kan beide combineren natuurlijk ook.

Reden dat ik het niet gedaan heb is omdat ik type C ventilatie heb. Ik kon er dus ook gewoon voor kiezen elders een rooster dicht te zetten en het kattenluik als ventilatierooster te zien.

Nu zaten we vorig jaar tijdelijk zonder kat en hebben we nieuwe kozijnen laten plaatsen en het kattenluik is vervallen. We hebben nu weer twee nieuwe katten die we gaan laten wennen dat ze dus niet zomaar naar buiten kunnen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

migjes schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:41:
@mkleinman

eerst een update van mijn opbrengsten, zodat we iets te vergelijken hebben en te spreken.

[Afbeelding]
rond maart 2012 de eerste cijfer van de grote set. (daarvoor mag geen naam hebben.)
haalde toen netjes +/-740kWh/kWp (begonnen met 10x190Wp op oost 45 graden, vrij snel er bij 10x195Wp op west 45 graden)

augustus 2014, toen had ik problemen, nooit echt achter gekomen wat het nu echt was maar de Vmpp daalde.
tja de winter begon, niet veel aandacht aan besteed, winter opbrengst is toch ruk.
in die zomer werd het probleem toch groter. :-(

juli 2015, ik kon goedkoop aan 10x300Wp (LG) komen, en had zoiets van ach waarom niet, kan ik meteen het probleem oplossen.
de set anders ingedeeld, 9x190/195Wp op oost + 10x300Wp op west.
(11x190/195Wp zijn toen naar een het dak van een vriendin gegaan.
waar ze het weer perfect deden. :? )

augustus 2015, ik kon goedkoop 5x190Wp bij scoren met plat dak set die perfect om te bouwen was voor mij.
toen heb ik 7x190/195Wp op het platte dak gebouwd, en 7x190/195Wp op het schuine dak.
ik had toen 2x7x190/195 + 1x10x300Wp, op mijn 3kW omvormer.
5660Wp op een 3300VA omvormer, dat kun je aardig onder dimensioneren noemen, lol
maar dan nog 740kWh/kWp. ik blij genoeg.

het onder dimensioneren viel heel erg mee, ik zag maar zelden de omvormer naar de 3300VA gaan.
maar de omvormer had nog een grens, hij kon maar 2000VA per mpp verwerken. (hij ging dus naar de 2100VA en zwabberde daar een beetje heen en weer om precies te zijn)
zie ook:
[Afbeelding]
met 10x300Wp op west zag je goed tussen 16:00 en 18:00 een aftopping. :-(

augustus 2016.
ik was het aftoppen zat. ik kon mijn omvormer gratis omruilen met iemand anders en nu had ik een 4kW omvormer.
die deed te minste 3000VA per mpp.
kijk ik dan naar de kWh/kWp, tja amper verschil.
als ik dieper in de cijfers kijk, dan denk ik dat ik er 134kWh per jaar meer door opwekte.
helaas vrij zinloos de omvormer wissel. (ach een 134kWh is toch leuk.)
(dit gewoon op een 16A groep, geen probleem. ;) )

juni 2018
mijn oom wou de 10x190Wp wel over nemen voor een heel schappelijk prijsje
en de rechter had besloten dat ook oude zonnepanelen setjes de BTW terug konden krijgen.
ik alle bonnen en zo bij elkaar zoeken en dat werd samen een flink bedrag.
alles bij elkaar heb ik nog 500€ bijgelegd en 14x245Wp Panasonic besteld.
en wow, daar ging mijn kWh/kWp *O*
this is nice.
zullen we het maar afronden op 860kWh/kWp. :S
als ik dan 365dagen bij elkaar tel heb ik nu wel 5592kWh gedaan. 8)
(je kunt dit verhaal van panasonic ook na vragen bij @Gasschuif die heeft een zelfde verhaal, maar dan met solaredge. en meld een 8% beter per Wp, zijn cijfers zijn beter als die van mij geen idee hoeveel die LG's er aan bijdragen.)

ik kan je vertellen dat jouw panelen vrijwel het zelfde zijn als mijn oude 190/195Wp.

dan wil ik aan jouw vragen, om mij duidelijk te maken welke zonnepanelen nu waar op het dak liggen en op welke omvormer.
ik heb geen handig schema van je dak, dus moet steeds iets gokken.
zou handig zijn voor mij, om ook de oriëntatie van de panelen te weten.
ik zie wel vreemde dingen in je logging, die ik niet heb, maar kan er elke keer niet mijn vinger opleggen wat er nu aan de hand is.
dan kunnen we eens kijken of en wat er echt handig is voor jouw om misschien te doen.
(beter als zomaar wat in de lucht te praten. ;) )

(en ik wou je eigenlijk ook nog vragen of jij betere gegevens hebt van je zonneboiler.
het je nog zo iets met wat meer up to date gegevens?

edit:
het blauwe lijntje dat zijn 4x190/195Wp (dus de oude panelen.) op een steca500 op de schuur.
had er nog over.
maar daar zie ik nu dus ook weer problemen, ik vind de kWh/kWp weer te veel dalen.
maar nu heb ik ze op een makkelijk bereikbare plek hangen.
dus ik ga experimenteren er mee. :P
dus 4x190Wp= 760Wp veel te veel voor een steca500. >:)
op laag schuurtje, dus veel schaduw. >:)
achter een boom, dus veel schaduw. >:)
en op 15graden naar noord. >:)
slechter kan haast niet. ;)
Het verhaal van @migjes kan ik zeker beamen. Ik had 20 oude Kingsuns 175Wp alle op een P350 optimizer Zo kon ik makkelijk kWh's en andere zaken vergelijken met de in fases aangebrachte Panasonics 245 Wp. Alle de zelfde instraling dus. Komt voor een groot deel door de veel beter temp coëfficiënt van de Panasonics. Ik ben er nog steeds heel blij mee. Ondertussen heb ik hier 28 panelen liggen van 4 verschillende merken, totaal 6,6 kWp.
Nu met de 8kW WP Mitsu verwarm ik ook nog het hele huis, en krijg ik bij Greenchoice c.a. 400 euro terug op jaarbasis. Maand termijn is 5 euro, lager kan niet bij hun.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Gasschuif schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

Het verhaal van @migjes kan ik zeker beamen. Ik had 20 oude Kingsuns 175Wp alle op een P350 optimizer Zo kon ik makkelijk kWh's en andere zaken vergelijken met de in fases aangebrachte Panasonics 245 Wp. Alle de zelfde instraling dus. Komt voor een groot deel door de veel beter temp coëfficiënt van de Panasonics. Ik ben er nog steeds heel blij mee. Ondertussen heb ik hier 28 panelen liggen van 4 verschillende merken, totaal 6,6 kWp.
Nu met de 8kW WP Mitsu verwarm ik ook nog het hele huis, en krijg ik bij Greenchoice c.a. 400 euro terug op jaarbasis. Maand termijn is 5 euro, lager kan niet bij hun.
Denk dat je dit verschil moet zoeken in oud versus nieuw.
De dure panasonic blinkt niet uit tov andere nieuwe panelen merken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Welke dinrail kWh meters gebruiken jullie? Ik wil zowel 1-fase als 3-fase kWh dinrail meters gaan gebruiken. Stuk of 5 voor 1-fase en 2 stuks voor 3-fase. Aanbod is groot, maar ik hoor graag wat de aanraders zijn.
Ze zullen in een apart kastje naast de nieuwe groepenkast komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
--Erik-- schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:10:
Welke dinrail kWh meters gebruiken jullie? Ik wil zowel 1-fase als 3-fase kWh dinrail meters gaan gebruiken. Stuk of 5 voor 1-fase en 2 stuks voor 3-fase. Aanbod is groot, maar ik hoor graag wat de aanraders zijn.
Die uit de webshop van youles.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
--Erik-- schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:10:
Heb mijn voorraadje even geteld.
- 1x 3-fase Finder 7E.78.8.400.0312 Meterbus + s0
- 4x 1-fase Finder 7E.64.8.230.0310 Meterbus + s0 (2 zijn gebruikt geweest met weinig op de teller)
- 4x 1-fase Finder 7E.64.8.230.0210 Modbus + s0

De 3-fase van youless is breder dan 4 posities (4,1 ofzo)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

migjes schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:41:
@mkleinman

U vraagt wij draaien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyow3YrF8NMK_0t5PCn7T_vW6Mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raeJDxTyeaLar8YGgYbgO3AF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het oostdak ( Oriëntatie 83 graden ).

Bovenin in landscape 10,5 Kingsun 185Wp panelen ( met het op maat gemaakte halve paneeltje ) in 1 string op een Solarmax 2000S.

Roze: 3x Kingsun paneel op een Steca500 ( Steca500_1 )

Groen: 1x Kingsun paneel op een Gridfit 250LV

Geel: 3x Kingsun paneel op een Steca500 ( Steca500_2 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zm0_CYPQeHstDd_E2uIpsqnjlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xy5xm4FngH0SrXgobv2IXr67.jpg?f=fotoalbum_large

Westdak. Oriëntatie 267 graden.

Kleine disclaimer: Tekening is ooit gemaakt met nog 5 Isofoton panelen bovenin, deze zijn vervangen voor Chinese 195Wp panelen ( 4 stuks ). Dus gemakshalve even 1 paneel "verwijderd".

Zalmkleur: 2x195Wp op 1x Steca300
Groen: 2x195Wp op 1x Steca300
Geel: 2x195Wp op 1x Steca300

Deze 3 samen vormen in jSunnyreports Steca300x3
Prima. Welke gegevens wil je graag hebben? Wil je live gegevens per minuut / periode van T2 ( onderin boiler ), T4 ( halverwege boiler ) en Collectortemperatuur?

Dat is sinds 2012 wel een aardige bak aan data :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Heb mijn voorraadje even geteld.
- 1x 3-fase Finder 7E.78.8.400.0312 Meterbus + s0
- 4x 1-fase Finder 7E.64.8.230.0310 Meterbus + s0 (2 zijn gebruikt geweest met weinig op de teller)
- 4x 1-fase Finder 7E.64.8.230.0210 Modbus + s0

De 3-fase van youless is breder dan 4 posities (4,1 ofzo)
Dan heb je wel voor een vermogen aan meters in je kast hangen. Waarom ga je voor deze dure? Wat is het voordeel t.o.v. de goedkopere modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@--Erik-- Ze zitten nog in een doosje.
Ik kon ze goedkoper aanschaffen in GmbH tijdens een uitverkoop.
Modbus en Meterbus is het voordeel, naast de s0 poort die erop zit.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-10-2020 18:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
mkleinman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:34:
[...]

U vraagt wij draaien :)

[Afbeelding]

Dit is het oostdak ( Oriëntatie 83 graden ).

Bovenin in landscape 10,5 Kingsun 185Wp panelen ( met het op maat gemaakte halve paneeltje ) in 1 string op een Solarmax 2000S.

Roze: 3x Kingsun paneel op een Steca500 ( Steca500_1 )

Groen: 1x Kingsun paneel op een Gridfit 250LV

Geel: 3x Kingsun paneel op een Steca500 ( Steca500_2 )

[Afbeelding]

Westdak. Oriëntatie 267 graden.

Kleine disclaimer: Tekening is ooit gemaakt met nog 5 Isofoton panelen bovenin, deze zijn vervangen voor Chinese 195Wp panelen ( 4 stuks ). Dus gemakshalve even 1 paneel "verwijderd".

Zalmkleur: 2x195Wp op 1x Steca300
Groen: 2x195Wp op 1x Steca300
Geel: 2x195Wp op 1x Steca300

Deze 3 samen vormen in jSunnyreports Steca300x3

[...]

Prima. Welke gegevens wil je graag hebben? Wil je live gegevens per minuut / periode van T2 ( onderin boiler ), T4 ( halverwege boiler ) en Collectortemperatuur?

Dat is sinds 2012 wel een aardige bak aan data :)
Ik speel ook wel eens met steca......
Durf best voorzichtig te zeggen als je alle omvormers verkoopt, en vervangt door tigo en alles op één omvormer dat je 5 a 10 procent winst hebt, en geld over van al die omvormers....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.