@
mkleinman
oke, ik heb even tijd voor je.
eerst een update van mijn opbrengsten, zodat we iets te vergelijken hebben en te spreken.
:strip_exif()/f/image/GbMo1C4ynaWJcdlFlHRwRdcQ.jpg?f=fotoalbum_large)
rond maart 2012 de eerste cijfer van de grote set. (daarvoor mag geen naam hebben.)
haalde toen netjes +/-740kWh/kWp (begonnen met 10x190Wp op oost 45 graden, vrij snel er bij 10x195Wp op west 45 graden)
augustus 2014, toen had ik problemen, nooit echt achter gekomen wat het nu echt was maar de Vmpp daalde.
tja de winter begon, niet veel aandacht aan besteed, winter opbrengst is toch ruk.
in die zomer werd het probleem toch groter.
juli 2015, ik kon goedkoop aan 10x300Wp (LG) komen, en had zoiets van ach waarom niet, kan ik meteen het probleem oplossen.
de set anders ingedeeld, 9x190/195Wp op oost + 10x300Wp op west.
(11x190/195Wp zijn toen naar een het dak van een vriendin gegaan.
waar ze het weer perfect deden.

)
augustus 2015, ik kon goedkoop 5x190Wp bij scoren met plat dak set die perfect om te bouwen was voor mij.
toen heb ik 7x190/195Wp op het platte dak gebouwd, en 7x190/195Wp op het schuine dak.
ik had toen 2x7x190/195 + 1x10x300Wp, op mijn 3kW omvormer.
5660Wp op een 3300VA omvormer, dat kun je aardig onder dimensioneren noemen, lol
maar dan nog 740kWh/kWp. ik blij genoeg.
het onder dimensioneren viel heel erg mee, ik zag maar zelden de omvormer naar de 3300VA gaan.
maar de omvormer had nog een grens, hij kon maar 2000VA per mpp verwerken. (hij ging dus naar de 2100VA en zwabberde daar een beetje heen en weer om precies te zijn)
zie ook:
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
met 10x300Wp op west zag je goed tussen 16:00 en 18:00 een aftopping.
augustus 2016.
ik was het aftoppen zat. ik kon mijn omvormer gratis omruilen met iemand anders en nu had ik een 4kW omvormer.
die deed te minste 3000VA per mpp.
kijk ik dan naar de kWh/kWp, tja amper verschil.
als ik dieper in de cijfers kijk, dan denk ik dat ik er 134kWh per jaar meer door opwekte.
helaas vrij zinloos de omvormer wissel. (ach een 134kWh is toch leuk.)
(dit gewoon op een 16A groep, geen probleem.

)
juni 2018
mijn oom wou de 10x190Wp wel over nemen voor een heel schappelijk prijsje
en de rechter had besloten dat ook oude zonnepanelen setjes de BTW terug konden krijgen.
ik alle bonnen en zo bij elkaar zoeken en dat werd samen een flink bedrag.
alles bij elkaar heb ik nog 500€ bijgelegd en 14x245Wp Panasonic besteld.
en wow, daar ging mijn kWh/kWp
this is nice.
zullen we het maar afronden op 860kWh/kWp.
als ik dan 365dagen bij elkaar tel heb ik nu wel 5592kWh gedaan.
(je kunt dit verhaal van panasonic ook na vragen bij @
Gasschuif die heeft een zelfde verhaal, maar dan met solaredge. en meld een 8% beter per Wp, zijn cijfers zijn beter als die van mij geen idee hoeveel die LG's er aan bijdragen.)
ik kan je vertellen dat jouw panelen vrijwel het zelfde zijn als mijn oude 190/195Wp.
dan wil ik aan jouw vragen, om mij duidelijk te maken welke zonnepanelen nu waar op het dak liggen en op welke omvormer.
ik heb geen handig schema van je dak, dus moet steeds iets gokken.
zou handig zijn voor mij, om ook de oriëntatie van de panelen te weten.
ik zie wel vreemde dingen in je logging, die ik niet heb, maar kan er elke keer niet mijn vinger opleggen wat er nu aan de hand is.
dan kunnen we eens kijken of en wat er echt handig is voor jouw om misschien te doen.
(beter als zomaar wat in de lucht te praten.

)
(en ik wou je eigenlijk ook nog vragen of jij betere gegevens hebt van je zonneboiler.
ik heb ooit eens een oude spreadscheet gehad van temperaturen van de boiler.
het je nog zo iets met wat meer up to date gegevens?
jouw dak lijkt zo op die van mij, dus kan erg handig zijn voor me.

)
edit:
het blauwe lijntje dat zijn 4x190/195Wp (dus de oude panelen.) op een steca500 op de schuur.
had er nog over.
maar daar zie ik nu dus ook weer problemen, ik vind de kWh/kWp weer te veel dalen.
maar nu heb ik ze op een makkelijk bereikbare plek hangen.
dus ik ga experimenteren er mee.

dus 4x190Wp= 760Wp veel te veel voor een steca500.
op laag schuurtje, dus veel schaduw.
achter een boom, dus veel schaduw.
en op 15graden naar noord.
slechter kan haast niet.
[
Voor 6% gewijzigd door
migjes op 28-10-2020 13:10
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)