Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 20
Acties:

Onderwerpen

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 29-05 13:09
"The AMO, an indicator of sea surface temperature (SST) variations in the North Atlantic, has been argued to arise from natural climate variations in the thermohaline circulation 1,2,4. Alternatively, it could be primarily driven by alterations in levels of sulfate aerosols. We argue that the weight of the evidence points towards natural oceanic variability being the principal driver of the AMO. The AMO phase was classified as being positive from 1878–1899, 1926–1969 and 1995–2012, and negative from 1900–1925 and 1970–1994.

Positive AMO phases are characterized by above-average far North and tropical Atlantic SSTs, below-average tropical Atlantic sea level pressures (SLPs), and reduced levels of tropical Atlantic vertical windshear. All three of these conditions are known to create a more favourable environment for Atlantic
hurricane formation and intensification"
*SST = Sea Surface Temperatures

[Voor 36% gewijzigd door hansdegit op 14-09-2015 08:57]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

TVT en € is voor mietjes en ik verduurzaam voor de aardkloot (kuch kuch).
De aanwijzingen dat de boel aan het veranderen is, worden met de dag groter.

In plaats van ze serieus te nemen, wordt het gebagatelliseerd.

Zeestroming is aan het veranderen, een sterkere El Niño dan ooit, grotere droogte, meer regenoverlast, ijskappen die aan het smelten zijn, zeespiegel die stijgt, zeewater dat opwarmt, steeds grote oceanische "dead-zones", globale CO2 waarde die met de dag hoger wordt, sinds enkele jaren kennen wij hier het fenomeen Windhoos, etc. etc.

Maar wij gaan het zien!

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 29-05 19:00
En zo gaat de gemeente Hilversum men duurzame betrokken burgers:

Ik gebruik hem niet veel, maar hier omschrijft maar één emoticon mijn gevoel hierover: :r

Illusion is the ultimate weapon

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:30

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Daarnet wat peren geplukt

OMNOMNOM

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:02

Erasmo

Laadpaaljager

Wat is er precies stuk aan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 29-05 23:08

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Voor die gene die nog even "de Klimaatzaak" zaak wilt zien en dan vooral "de man achter"

http://tegenlicht.vpro.nl...-2016/de-klimaatzaak.html
http://www.uitzending.net...derland-2/Tegenlicht.html

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@eric-pvt;
Ach ja..... gelukkig zijn wij, hopelijk, van al dat geneuzel af.
Gistermiddag een "vriendelijke" tweet naar Stedin en Eneco gestuurd. Stedin reageerde binnen 2 uur dat er administratief wat langs elkaar heen was gelopen en dat het nu goed was.

https://twitter.com/MarcoFrijmann/status/646653717853421568

Zaken als CapTar, zijn hopelijk achter ons (vanDeBron had ons, na controle van CAR) op <500m3 gezet.
Wij krijgen eind van het jaar zo goed als zeker (ik houd een slag om de arm), het juiste CapTar toebedeelt. Na de afrekening van half februari, zijn wij helemaal verlost van alle gas perikelen. :)

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• styno
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 28-05 17:21

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

quote:
migjes schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:32:
[...]

ik vind dat je er een moeilijk verhaal van maakt met een negatief sausje.
dat is eigenlijk niet nodig.
maar het is wel een feit dat salderen en andere vergoedingen voor stroom de prijs van stroom omhoog duwt.
(in Duitsland merkbaar, maar in Nederland met zijn amateur geklungel en amper resultaat is het niet merkbaar.)
maar dat omhoog duwen hoeft niet voor eeuwig te zijn.
er is een moment dat de installatie zich heeft terug verdiend en zijn er dan nog extra vergoedingen nodig?
(soms hoor ik hier wel eens geldwolfjes die vinden van wel, maar die mogen van mij ergens gaan zitten waar de zon niet schijnt.)
theoretisch kan na de tvt de vergoeding omlaag, alleen hoe regel je dat??
(nog Duitsland, België, Spanje heeft er een oplossingen voor, vrij wel elk land is op dit vlak bezig met een ram koers in elk geval niet iets duurzaam(duurzaam in dit geval een duurzame economische oplossing))
ik heb nog geen regelingen gezien die ook rekening houden met het eindigen van de tvt.
nog dat ik zelf een regeling verzonnen krijg, dus hou er maar rekening mee dat regelingen zoals we nu hebben gewoon moeten wijzigen als ze te succes vol worden.
en aangezien dan iedereen over 1 kam word geschoren vallen er dan helaas slachtoffers. (zie Spanje)
Het fundamentele probleem van duurzame(re) opwek methoden als PV en wind is de hoge aanschafprijs (kapitaal kosten) en marginale productiekosten. Zodra het aandeel van deze methoden groot wordt gaat in het huidige marktmodel de groothandels prijs dusdanig ver naar beneden zodat niemand zijn initiële investering terugverdiend. Hetzelfde probleem heb je ook met grootschalige kernenergie en hydro. Alleen wanneer de overheid het heft in handen neemt zullen zulke markten verdere/noodzakelijke uitbreiding of vervanging faciliteren. Er is veel kritiek op de ondersteuning van renewables in Duitsland maar hetzelfde geldt ook voor Frankrijk (kernenergie) en Noorwegen (hydro) en daar hoor je niemand over.

Er moet dus een alternatief/aanvulling komen voor het huidige marktmodel waarbij niet alleen de marginale kosten van opwek beprijsd wordt maar ook flexibiliteit en schoonheid/gewenstheid. Dat zou een vorm van feed-in tarieven kunnen zijn (wat jij volgens mij hier bepleit) maar ook zou een additionele cleaner-power en flexibiliteit markt tot de mogelijkheden kunnen horen. Dat laatste zal de vrije-marktdenkers meer aanspreken omdat er niet op voorhand 'winnaars' gekozen worden door overheidsbeleid, terwijl toch maatschappelijk gewenste alternatieven een kans krijgen.

Ik ken een paar adviseurs die zulke methoden bepleiten maar tot dusver zijn overheden en de Europese Commissie vooral voor overheid-sturing zoals veilingen (one winner takes all) en tegen FIT's (tenzij kernenergie) en 'fixen' de markt door kosten bij bedrijven vandaan te halen en deze bij huishoudens neer te leggen.
quote:
stroom gratis, voor accountants en banken en andere geld toveraars, ja dat lukt wel.
die doen een tvt en dat lukt, maar een tvt is drijf zand.
ik zelf zie het liever helemaal anders.
ik pak aanschaf prijs en deel die door aantal kWh opgewekt.
op het moment heb ik +/- 7000€ besteed aan pv en een 10.000kWh opgewekt, dus een 0,70€ per kWh.
op deze manier word de prijs van stroom nooit gratis, maar blijft elk jaar wel dalen. (een +/-halvering per 2 jaar voor mijn set, en hier doe ik hem nu versimpeld in werkelijkheid bereken ik hem wat preciezer, ik zit op de 0,64€/kWh.)
ik vind dat een veel realistische manier van kijken naar kosten/opbrengst.
je kunt dan ook allerlei zaken extra mee nemen, zoals kapotte panelen/omvormer, buren die een dakkapel neer zetten, of een verbouwingen zoals in mijn geval.
en dan word stroom nooit gratis maar hij kan dan wel heel goedkoop worden. ;)
Een vergoeding die afhankelijk is van een buurman die een dakkapel plaatst nadat jij PV geplaatst hebt? Daar zullen ambtenaren blij mee zijn want dit gaat hun veel werk opleveren in o.a. handhaving en controle.

Een FIT is wat dat betreft een stuk simpeler en helderder: de gemiddelde prijs van PV is bij aanvang bekend, reken een vergoeding uit die PV rendabel maakt met een kleine (circa 6%) winst en keer dat uit per kWh. Degene die goedkoper inkoopt of efficienter produceert heeft meer winst, de ander minder. Daar zit de stimulering om PV goedkoper en efficienter te maken. Door volume/innovatie/efficientie wordt PV goedkoper, dus de FIT gaat het jaar erop mee naar beneden. Enz.
quote:
ik zelf ben voor en tegen stander van het postcode roos model.
tegen omdat: postcodes een totaal stomme manier is.
voorstander omdat: dit in eens mogelijk maakt voor b.v. boeren of andere groot dak bezitters in eens erg grote pv installaties aan te leggen en zal pv land van amateurtjes hervormen naar grote professionals.
met waarschijnlijk veel meer groene energie, en dat is wat ik het liefste zie, mijn eigen set is daar ondergeschikt aan.
Het enige dat ik me voor kan stellen waarom de postcoderoos een goed model is, is dat de stroom dan binnen het laag- en middenspanningsnet blijft en er daarom niet/nauwelijks transportkosten met zich mee brengt. Bovendien draagt het bij aan het reduceren van transportverliezen op het net (toch iets van 8%). Maar -wat ik er van heb kunnen vinden- was dit niet de reden om de postcoderoos regeling in te stellen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• ollie1965

ollie1965

Er is me vandaag iets raars overkomen, zo raar dat ik er zelfs van schrok en daarna waarschijnlijk een glimlach op mijn gezicht kreeg.

Ik stond er een half uur na de bijeenkomst nog versteld van.

Ik heb gesproken met een ondernemer (installateur) waarmee ik volgens mij een gelijk gestemde heb gevonden. Hij is zelfs op zoek naar een niche in de markt op duurzaam gebied voor energievoorziening (denk aan nul op de meter maar dan iets nieuws).

Ketels over gedimentioneerd, L/L, L/W, W/W Brine/W, waterzijdig inregelen, PCM materialen, Heatpipes, seizoensopslag, thermodynamische panelen het maakte niet uit hij wist er wat van en had er een duidelijke mening over (gevormd).

Ik denk dat ik mijn toekomstige installateur van o.a de warmtepomp heb gevonden.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Nu de kinderen het huis uit zijn is het aantal wasbeurten flink minder geworden. Waar eerst een droger eenvoudig vol sokken en onderbroeken kwam, volstaat nu een simpel wasrek. De lakens gaan op de waslijn op het balkon. De droger draait nog sporadisch. Het besluit is al gevallen, als de droger stuk gaat wordt deze niet vervangen. En het lijkt nog pas geleden dat de droger volzat met kindersokjes en ander klein grut. Zo snel gaat dat dus.

ZonPHP PVOutput

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wat bedoel je precies Eric?

De max van een 35A hoofdzekering is ong. 35*230=8,05kW
  • Elektrisch koken 2kW(3 pitten op 50%)
  • Warmtepomp 1kW
  • Oven 2,4kW die nog even aanstaat om dat heerlijke stukje zalm te garen
  • Grohe Red 2,1kW die tijdens een bordje/pan afspoelen aanslaat
  • Wasdroger van 2,4kW
  • Dan doet de PV zo eind van de middag nog even 1,5kW
Dan kom ik al snel op 2 + 1 + 2,4 + 2,1 + 2,4 - (1,5) = (8,4kW * 1000) / 230V = 36.52A

Dan zit ik al over de 35A gemeente zekering.....

Doet de WP wasdroger 1,4kW minder tov normale droger:
2 + 1 + 2,4 + 2,1 + 2,4 - (1,5kW PV + 1,4WP droger) = (7kW * 1000) / 230V = 30.43A

Dan wil ik met Domotica nog een slimme schakeling maken waarbij de GroheRed afgeschakeld wordt zodra de slimmeMeter >7kW verbruik registreerd:
2 + 1 + 2,4 + 2,1 + 2,4 - (1,5kW PV + 1,4WP droger + 2,4kW Grohe) = (4.6kW * 1000) / 230V = 20A

In deze laatste situatie staat aan:
  • Warmtepomp,
  • Droger,
  • 3 x kookpit,
  • Oven,
  • PV levert 1,5kW
Dan zitten wij weer 15A (*230=3,45kW) aan de positieve kant.

Zonder ingrepen zouden wij met een simpel kook/was scenario, in combinatie met PV productie, makkelijk over de 8kW heen kunnen gaan.

Daarbij komt ook nog dat de WP een backupelement heeft van 3kW en daar moeten wij ook nog ruimte voor reserveren. Ik ben overigens met een medetweaker (onetime) aan het kijken of het mogelijk is om het backupelement was te "dimmen". De 3kW is waarschijnlijk wat overdreven als de WP nog 1,5kW doet, wij zouden dan waarschijnlijk met 1,5-2kW extra vermogen prima uit de voeten kunnen.

Ook wil ik nog kijken of ik in uiterste gevallen bijv. ook de oven uit kan laten schakelen;
if(GroheRed == 'uit' and PowerUsage > 6kW) then Oven = 'uit' end

Hem al gemaakt dat als PowerUsage >6kW dat de eettafel HUE lamp rood kleurt. Zodra het verbruik <6kW dan kleurt de lamp weer zijn oude kleur :)

Straks wil ik Homey ons laten waarschuwen :D

[Voor 28% gewijzigd door Freemann op 30-09-2015 07:53]

• styno

styno

Geen idee of het al voorbij gekomen was maar Shell's proefboring in de Arctische oceaan nabij Alaska was een afknapper. Ze kappen de missie af en houden het voor gezien. Een prima plan me dunkt.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• JeroenH
quote:
ericplan schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 12:44:
I
Stoken in slaapkamers is voor watjes
Ikzelf ben het met je eens, maar als dit hardop durft te zeggen binnen gehoorsafstand van mijn vrouw ben je een held ;)

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-04 17:57
quote:
Honolulu schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:09:
Ik hoop in elk geval dat er nog wat ontwikkeling in de WP's zit, of zou deze subsidie daar geen bijdrage meer aan leveren?
Ik heb nog geen details gezien, maar sector zal wel lering uit die van particuliere Zon-PV 2012/2013 hebben getrokken, want inmiddels ligt net belasting op LS-net gevoelig omdat enkele regio's al overbelast zijn.

Zon-PV particulieren was een go en stop/slow toen Min Kamp liet vallen herevaluatie salderen in 2017.
Impact verwachting van salderen op E-rekening van 2020 in NEV14 nog €152 naar NEV15 met €89.

Ik hoop wel op ontwikkeling, ik hoop al tijdje dat EU modeltjes van ecocute's in mijn maatje (12kW) deze kant (EU) opkomen,
(Hoge temperatuur monoblock WP's voor buffer, zodat ik tijdens zonuren (hoogste temp van dag) buffer kan vullen)

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
drielp schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:36:
[...]
Even wat anders, wat zijn de voor- en nadelen van een grootschalige toepassing van gelijkspanning voor verlichting in huis?
Grote nadelen zijn de kosten voor de aanleg van een compleet net en het gebrek aan 'standaarden', waardoor je teveel (in mijn ogen) keuzes moet maken.
Duurzaam gaat het waarschijnlijk ook niet worden als je iets verder kijkt dan stroomverbruik.
quote:
drielp schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:36:
Buitenshuis is de eerste wijk al voorzien van gelijkspanning. Ik denk dat met de toekomstige lokale energie-opslag dit best eens een grote vlucht kan nemen. Er staat alleen niet bij wat het gebruikte voltage is. 12 volt zal wel niet zijn.
Een 'wijk' is natuurlijk prima te doen, doordat de schaalgrootte prima is en er een apart net ligt voor de verlichting dat onafhankelijk is van de rest van het net (vanaf een bepaald punt). Je kunt dan zelf kiezen als leverancier hoe je het wilt oplossen.

Ga je echter in huis kijken dan loop je toch wel snel tegen wat problemen aan:
5V, 12V, 24V of custom?
Je moet kiezen en je kunt niet eenvoudig wisselen. Je telefoon opladen vanaf je net is alleen voordelig als je 5V hebt, want anders heb je DC/DC converters nodig, waarmee je het hele idee van een laagspanningsnet alweer teniet doet, dan is gewoon een 230V lader waarschijnlijk net zo handig.

12V of 24V is ook weer zo'n keuze. Ga je voor 12V of 24V dan heb je een redelijke 'standaard' te pakken. Maar een LED wordt door de driver aangestuurd op basis van stroom, niet op basis van spanning. Dus afhankelijk van het ontwerp heb je dus nog steeds een stukje elektronica nodig.
Ga je voor een custom spanning dan kun je die ontzettend mooi matchen op je LEDs en kun je mogelijk je elektronica veel simpeler houden, hooguit een beperking op de 'in-rush' current, maar in normaal gebruik heb je dan maar weinig verlies. Nadeel is dus wel dat je meteen vastzit aan een bepaald model LED dat je goed kunt aansturen.

Daarnaast is het wel dat hoe lager je spanning, hoe meer verlies je hebt (door de hogere stromen), 100m 2,5mm2 kabel heeft een weerstand van 0,7Ohm.
Dus tel je hebt 100m kabel in je huis liggen en je wilt 120W verlichting, dan heb je het dus bij 12V over 10A, wat 7W verlies geeft, bij 24V en 5A zou je dan maar 3,5W verlies hebben.
Bij 230V kijk je dan naar een verlies van een paar tienden van een W.

As je dan nog even kijkt naar de voeding kant van het verhaal, dan kom je er snel achter dat een 'zware' voeding voor 12V of 24V zeker niet ideaal is. Je kunt het ding niet uitschakelen, want je weet niet of er een lamp aan of uit staat. Dus je krijgt wat verlies aan de voeding kant.

Dus meestal zie je een dergelijk net als je 'goedkoop' al 12V of 24V hebt, bijvoorbeeld 'off-grid' met een batterij (camper). Een batterij is ook heel goedkoop als je geen stroom nodig hebt, dus als de verlichting uitstaat heb je geen apparaat dat nog wat stroom staat te verbruiken. Vaak hebben deze off-grid installaties ook een omvormer om naar 230V te komen, dus als je dan je verlichting daarop aansluit is je rendement echt dramatisch, aangezien je dan 2x verlies hebt.

Ga je echter kijken naar een (nieuwbouw) huis EN wil je het goed doen (volgens de NEN), dan kom je bijna uit op de dubbele kosten voor je installatie, want al je buizen en bekabeling worden dubbel uitgevoerd. Een (NL) huis heeft vaak een centraaldoos in elke kamer, nu zul je dus in elke kamer er 2 krijgen, omdat elke kamer licht en stopcontacten gaat krijgen.
Je duurzaamheid vliegt trouwens op dat moment dus ook meteen uit het raam, want de dubbele hoeveelheid koper in je huis is een grotere aanslag op het milieu dan die paar procent verlies (die je waarschijnlijk weer verliest in de kabel).

Lang verhaal kort:
Kleine 'hoekjes' of kamers is prima te doen, je hele huis doe je alleen als je een off-grid (12V of 24V) installatie hebt. Economisch is het amper te verantwoorden, qua duurzaamheid ga je dit niet terugverdienen.

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015

• TheGhostInc
  • Niet online
quote:
Mwah, het eerste stuk is wel goed, maar daarna kwam ik dit tegen:
Zo zijn we naar verwachting tot 2020 nog afhankelijk van salderen. Daarna hebben we opslagtechnieken en micro-grids zover doorontwikkeld dat salderen volledig afgeschaft kan worden.

Micro-grids en opslagtechnieken? Doorontwikkeld?
Tesla heeft net een plaatje laten zien van een huisaccu en micro-grids is voor mij een nieuw concept, maar vooral een nieuw concept/buzz-woord dat in mijn ogen ook nergens op slaat.

Mirco-grids betekent effectief dat al het schaalvoordeel dat je krijgt van een landelijk (of groter net) gaat verruilen voor een lokaal net. Dat alle energie die je 'over hebt' gewoon wordt weggegooid en dat je hele (lokale) installatie moet schalen tot piekbelasting.
Juist salderen zorgt voor een sociaal systeem, waarbij energie en capaciteit worden gedeeld, tussen regio's en zelfs landen. Zelfs al zou je niet 1 op 1 meer mogen salderen is terugleveren nog duurzamer dan een of andere (vieze) opslag neerzetten.

Tenzij hij hier micro-grids bedoelt met een verbinding naar het hoofdnet, wat simpelweg betekent dat de energieboer niet 2x, maar misschien wel 4x kan afrekenen. Want dan betaal je tarief A voor lokale energie levering en gebruik, tarief B voor 'nationaal' levering en gebruik, dan betaal je onderhoud voor de microgrid EN voor het gebruik van het nationale net...

Laten we eerst maar eens een beetje intelligentie op het net krijgen, DAARNA kunnen we misschien praten over een dergelijke oplossing. Want anders weet ik hoe het werkt. De eerst die thuiskomt met zijn elektrische auto trekt de buurtaccu leeg en ergens midden in de nacht valt de stroom gewoon compleet uit, omdat IEDEREEN moet laden en de buurtaccu dat niet trekt en het rendement van die zonnepanelen gedurende de nacht 100% is.... van 0 :+

Ps. Er zijn mensen met een elektrische auto die hun elektrische aansluiting moeten opwaarderen, omdat de (2+) auto's zoveel trekken en ze MOETEN laden. Dan kun je je hele huis wel volhangen met LED, dat blijven enorme piekbelastingen.

[Voor 5% gewijzigd door TheGhostInc op 15-10-2015 13:26]

• ollie1965

ollie1965

quote:
TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:21:
[...]

Tesla heeft net een plaatje laten zien van een huisaccu en micro-grids is voor mij een nieuw concept, maar vooral een nieuw concept/buzz-woord dat in mijn ogen ook nergens op slaat.
Mmmm, mag ik je een pagina of 100 leesvoer geven?
Micro micro-grids bestaan heel lang, sommige leveranciers noemen het eiland systemen en andere noemen het off grid systemen. Het enige wat men doet is balanceren van overproductie en opslag tussen meerdere systemen welke aan elkaar gekoppeld zijn en binnen een aansluitgebied van bijvoorbeeld een wijktrafo.

En ja piek belasting is killing voor alles, ook voor die gasketel met CW 6 voor de stortdoche in een huis met een EPC van 0,6.
Maar dit soort systemen (micro-grids) kunnen technisch ook mooi afvlakken van de piek binnen een bepaald gebied.

Tot nu toe konden we ons piekbelasting veroorloven (met de huidige gebruikte vormen van energiedragers), dat gaat straks niet meer en dus moeten we naar een ander model van opslag/afgifte

• styno

styno

quote:
Tenzij hij hier micro-grids bedoelt met een verbinding naar het hoofdnet, wat simpelweg betekent dat de energieboer niet 2x, maar misschien wel 4x kan afrekenen. Want dan betaal je tarief A voor lokale energie levering en gebruik, tarief B voor 'nationaal' levering en gebruik, dan betaal je onderhoud voor de microgrid EN voor het gebruik van het nationale net...
Er zijn al een aantal microgrids in Nederland en de gebruikers daarop betalen juist minder dan anderen door slimmer om te gaan met materiaal/energie dan het traditionele net. Dat is voor hen juist een reden om naar smart/microgrids te gaan. Een voorbeeld daarvan is de Ecofactorij in Apeldoorn. Zie o.a. de animatie met info over besparingen in economische en energetische zin.
quote:
Oilman schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:50:
Leuk verhaal, maar ik zie geen enkele technische reden dat een micro-grid die problemen ook maar iets oplost. De enige manier waarop lokaal energie op een beetje schaal opgewekt wordt is zonne-energie, dat doet in de winter weinig en 's nachts al helemaal niets. Daar gaat een micro-grid toch niets aan oplossen?
Vraag en aanbod balanceren bestaat uit twee partijen, jij noemt alleen de tweede partij (aanbod). Op het microgrid van de Ecofactorij zijn prima opties aanwezig om beide partijen te gebruiken (o.a. warmtenet en koelhuis). Bovendien is het de bedoeling dat er windturbines komen, naast zonnepanelen op de dak(en) van de bedrijven. De behoefte aan energie is groot genoeg om op vrijwel elk moment de opwek lokaal te kunnen gebruiken. Daarmee is salderen niet meer nodig, ware het niet dat de energie op de Ecofactorij zo goedkoop is dat bijv. PV zonder SDE niet uit kan (is een inherent probleem wanneer er een groot aandeel opwekcapaciteit met marginale kosten ontstaat).

Ter info: Klein overzichtje van bestaande smart/micro grid pilots/proeven/ontwikkelingen.

[Voor 45% gewijzigd door styno op 15-10-2015 14:22]

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40
Aah, het woordje microgrid verschijnt op mijn radar :+
quote:
[...]

Mwah, het eerste stuk is wel goed, maar daarna kwam ik dit tegen:
Zo zijn we naar verwachting tot 2020 nog afhankelijk van salderen. Daarna hebben we opslagtechnieken en micro-grids zover doorontwikkeld dat salderen volledig afgeschaft kan worden.

Voor Nederland iets minder interessant door ons ondergrondse netwerk met de beste uptime ter wereld, maar buiten Nederland is er zeker wel vraag naar autonome microgrids. Niet zozeer als permanente oplossing, maar meer als hybride (afkoppelen van landelijk net) bij problemen. Zeker in de VS is het niet direct hip, maar meer een normale ontwikkeling van het grid. Het is niet de eerste keer dat een hurricane een deel van de infrastrctuur verwoest. Nu slingert men nog een dieselgen aan, maar dat kan duurzamer en rendabeler. Maar ook voor ontwikkelingslanden. Zou jij nu nog, in onherbergzaam Afrika, een compleet landelijk/continentaal netwerk aanleggen? Ieder een duurzaam microgrid kan wel eens veel kosteneffectiever en wederom rendabeler zijn!
quote:
Mirco-grids betekent effectief dat al het schaalvoordeel dat je krijgt van een landelijk (of groter net) gaat verruilen voor een lokaal net. Dat alle energie die je 'over hebt' gewoon wordt weggegooid en dat je hele (lokale) installatie moet schalen tot piekbelasting.
Nee, je krijgt de beste van de twee werelden. Hangt een beetje van de definitie van een microgrid af, maar voor Nederland is dat de concensus dat dit een deel van het netwerk is wat eventueel losgekoppeld kan worden. Maar voornamelijk ook een cluster (smart grid) dat kan meehelpen met demand side management (vraagsturing) om DIRECT meer duurzame opwek LOKAAL te gebruiken.

Vooral dat lokaliteitsaspect is belangrijk. Het voorkomt overbelasting in ons net. Vergis je niet, het Nederlands net is behoorlijk zwak als we over willen op elektrisch rijden, warmtepompen, inductiekoken, etc. En daarmee dus dure investeringen. Tweede voordeel is dat je minder transport hebt en dus ook minder transportverliezen. Die nota bene kwadratisch oplopen bij stijgende elektriciteitstransport.
quote:
Juist salderen zorgt voor een sociaal systeem, waarbij energie en capaciteit worden gedeeld, tussen regio's en zelfs landen. Zelfs al zou je niet 1 op 1 meer mogen salderen is terugleveren nog duurzamer dan een of andere (vieze) opslag neerzetten.
Sociaal, ja. Capaciteit, ja. Energie, mwoah! In kleine getallen gaat het prima. Maar met teveel onstuurbare PV krijg je het probleem dat je evenveel snelle reserve moet hebben voor energiebalans in het net. Je wilt op termijn ook een incentive hebben dat mensen hun eigen energie gaan gebruiken (synchronisatie van opwek en consumptie) om die overbelasting te voorkomen en te besparen op piekgeneratoren die slechts een aantal minuten per jaar draaien.
quote:
Puur speculatief en compleet onderhevig aan wetgeving.
quote:
Laten we eerst maar eens een beetje intelligentie op het net krijgen, DAARNA kunnen we misschien praten over een dergelijke oplossing. Want anders weet ik hoe het werkt. De eerst die thuiskomt met zijn elektrische auto trekt de buurtaccu leeg en ergens midden in de nacht valt de stroom gewoon compleet uit, omdat IEDEREEN moet laden en de buurtaccu dat niet trekt en het rendement van die zonnepanelen gedurende de nacht 100% is.... van 0 :+
Een microgrid vraagt enorm veel coordinatie tussen energiegeneratie en consumptie. Ergo: Een microgrid kan enkel bestaan als intelligent net.
quote:
Ps. Er zijn mensen met een elektrische auto die hun elektrische aansluiting moeten opwaarderen, omdat de (2+) auto's zoveel trekken en ze MOETEN laden. Dan kun je je hele huis wel volhangen met LED, dat blijven enorme piekbelastingen.
Je kan auto's ook trager laden. Niemand verplicht je om te gaan snelladen thuis. Overigens is ons huidig emodel van betalen per minuut kWh ook achterhaald. Er zijn zoveel andere abbo's te bedenken die aan kunnen zetten (en belonen) bij juist en duurzaam gedrag.

• TheGhostInc
  • Niet online
quote:
GENETX schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:05:
[...]
Voor Nederland iets minder interessant door ons ondergrondse netwerk met de beste uptime ter wereld
Waarom hebben we dan een NL-er die dat in NL wil hebben?
Ik snap prima dat deze oplossing in Australië prima werkt, maar daar weet de gebruiker ook de consequenties van overbelasting. Los daarvan, in warme gebieden is Airco een groot probleem, dat werkt dus perfect met zonnepanelen. Totaal andere businesscase dan NL.
quote:
Maar voornamelijk ook een cluster (smart grid) dat kan meehelpen met demand side management (vraagsturing) om DIRECT meer duurzame opwek LOKAAL te gebruiken.
We hadden het niet over smart grids, we hadden het over off-grid/micro grids!

En dan is het prima om lokaal dingen op te pakken, dat snap ik helemaal, maar dat betekent dus SALDEREN als een DOLLE! Dus leveren als je kunt leveren, afnemen als je moet afnemen en dan zo dicht bij mogelijk.
Dat is in mijn beleving iets totaal anders dan de netbeheerder bellen en zeggen: zout op met je kabels.
quote:
Sociaal, ja. Capaciteit, ja. Energie, mwoah! In kleine getallen gaat het prima. Maar met teveel onstuurbare PV krijg je het probleem dat je evenveel snelle reserve moet hebben voor energiebalans in het net. Je wilt op termijn ook een incentive hebben dat mensen hun eigen energie gaan gebruiken (synchronisatie van opwek en consumptie) om die overbelasting te voorkomen en te besparen op piekgeneratoren die slechts een aantal minuten per jaar draaien.
Je weet dat we de gascentrales aan het afbreken zijn omdat steenkool zoveel goedkoper is? Die gascentrales hebben we gebouwd als 'piekgeneratoren', maar zijn gewoon nooit nodig geweest.
We hebben waarschijnlijk al een paar Miljard verbrand op die route en de energiebedrijven zijn maar al te snel om te roepen dat het Miljarden gaat kosten om het net stabiel te houden.
Laat NL eerst maar eens de eerste landelijke stroomstoring hebben, DAN wil ik de netbeheerder horen over waarom hij niet al heeft ingegrepen en DAARNA mogen de energiebedrijven iets zeggen.
quote:
Je kan auto's ook trager laden. Niemand verplicht je om te gaan snelladen thuis. Overigens is ons huidig emodel van betalen per minuut kWh ook achterhaald. Er zijn zoveel andere abbo's te bedenken die aan kunnen zetten (en belonen) bij juist en duurzaam gedrag.
'Snelladen' is nogal relatief. Stel een gemiddeld (elektrisch) huishouden verbruikt zo'n 3650kWh op jaarbasis, dan heb je het over 10kWh per dag (makkelijke getallen). Een gemiddelde elektrische rijder zal al gauw een veelvoud aan capaciteit per dag nodig hebben. Een Tesla doet op 10kWh nog geen 50km, wat minder is dan de gemiddelde leaserijder doet.
Maar ga jij tegen je baas zeggen dat je morgen niet naar die potentiële klant kunt omdat de auto leeg is en de buren met de kerstverlichting de buurtaccu hebben leeggemaakt? Nee, dan dat ding moet gewoon vol zitten de volgende dag!

Een Micro grid (NIET! smart grid) is volgens mij nogal een kortzichtige manier van de problematiek benaderen. Door 'eilandjes' te maken van gebieden die wel zelfvoorzienend kunnen zijn krijgen we 'oceanen' van gebieden die dat dus niet zijn. Gebieden die niet toevallig naast een windmolen staan bijvoorbeeld.
Gas, Licht en water zijn NUTS voorzieningen, de kosten staan los van de baten. Als 50% van NL overgaat op Micro-grids, dan is het niet zo dat de rest van NL 'maar opdraait' voor de kosten van het netwerk. In het ergste geval zal het gewoon uit de algemene middelen worden betaald.

• GENETX
@TheGhostInc

Tsja, hangt geheel van je definitie af dus... In mijn ogen, en vele collega wetenschappers met mij, zien een microgrid als een klein smart grid. Dit microgrid kan ofwel in eilandbedrijf werken, ofwel grid connected of beide ondersteunen. Er zijn microgirds die dus altijd aan het grid hangen en microgrids die altijd in eilandbedrijf werken.
quote:
TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:59:
[...]

Waarom hebben we dan een NL-er die dat in NL wil hebben?
Ik snap prima dat deze oplossing in Australië prima werkt, maar daar weet de gebruiker ook de consequenties van overbelasting. Los daarvan, in warme gebieden is Airco een groot probleem, dat werkt dus perfect met zonnepanelen. Totaal andere businesscase dan NL.
Nee, airco werkt ook niet perfect. Amerikanen zetten die overdag ook uit, dus ook daar krijg je het probleem dat je overdag opwekt en 's avonds enorm loopt te verbruiken met enorme pieken om het slecht geisoleerde huis te koelen.
quote:
[...]

We hadden het niet over smart grids, we hadden het over off-grid/micro grids!

En dan is het prima om lokaal dingen op te pakken, dat snap ik helemaal, maar dat betekent dus SALDEREN als een DOLLE! Dus leveren als je kunt leveren, afnemen als je moet afnemen en dan zo dicht bij mogelijk.
Als de DOLLE de wijktrafo opblazen. Kan je helemaal niet meer leveren. Nogmaals, ik ben op dit moment niet tegen salderen om wat capaciteit te krijgen. Maar het gaat ook niet houdbaar zijn. Wie gaat al die energie gebruiken als je overproductie hebt? Duitsland dumpt het gewoon bij ons omdat we zo weinig capaciteit hebben. Of beter gezegd, Duitsland dumpt het regelvermogen-probleem deels bij ons zodat de kolencentrales lekker rustig door kunnen. Als heel Europa aan de duurzame energie zit heb je dus het probleem dat je dat niet "over de schutting" kan gooien.
quote:
Dat is in mijn beleving iets totaal anders dan de netbeheerder bellen en zeggen: zout op met je kabels.

[...]

Je weet dat we de gascentrales aan het afbreken zijn omdat steenkool zoveel goedkoper is? Die gascentrales hebben we gebouwd als 'piekgeneratoren', maar zijn gewoon nooit nodig geweest.
We hebben waarschijnlijk al een paar Miljard verbrand op die route en de energiebedrijven zijn maar al te snel om te roepen dat het Miljarden gaat kosten om het net stabiel te houden.
Laat NL eerst maar eens de eerste landelijke stroomstoring hebben, DAN wil ik de netbeheerder horen over waarom hij niet al heeft ingegrepen en DAARNA mogen de energiebedrijven iets zeggen.

[...]
Nee, die gascentrales waren gewoon te duur om te draaien omdat kolen te goedkoop zijn. Maar we gaan in de komende jaren echt wel meer fluctuatie zien door meer hernieuwbare bronnen. Daarnaast is het sowieso van de zotte dat we zoveel vervuilende overcappacateit aan energiecentrales in NL hebben lopen bijbouwen 8)7
quote:
'Snelladen' is nogal relatief. Stel een gemiddeld (elektrisch) huishouden verbruikt zo'n 3650kWh op jaarbasis, dan heb je het over 10kWh per dag (makkelijke getallen). Een gemiddelde elektrische rijder zal al gauw een veelvoud aan capaciteit per dag nodig hebben. Een Tesla doet op 10kWh nog geen 50km, wat minder is dan de gemiddelde leaserijder doet.
Maar ga jij tegen je baas zeggen dat je morgen niet naar die potentiële klant kunt omdat de auto leeg is en de buren met de kerstverlichting de buurtaccu hebben leeggemaakt? Nee, dan dat ding moet gewoon vol zitten de volgende dag!
Maar niet de hele straat heeft een Tesla die helemaal vol moet. Een Tesla is best wel in te passen. Overigens, als weetje: Een gemiddelde Nederlandse wijk is berekend op zo'n 1kVA (nu richting 1,5kVA) per huishouden tegelijkertijd. Tijdelijk overbelasten is overigens ook prima mogelijk.
quote:
Een Micro grid (NIET! smart grid) is volgens mij nogal een kortzichtige manier van de problematiek benaderen. Door 'eilandjes' te maken van gebieden die wel zelfvoorzienend kunnen zijn krijgen we 'oceanen' van gebieden die dat dus niet zijn. Gebieden die niet toevallig naast een windmolen staan bijvoorbeeld.
Gas, Licht en water zijn NUTS voorzieningen, de kosten staan los van de baten. Als 50% van NL overgaat op Micro-grids, dan is het niet zo dat de rest van NL 'maar opdraait' voor de kosten van het netwerk. In het ergste geval zal het gewoon uit de algemene middelen worden betaald.
Tsja, ik zie een Microgrid dus anders en is juist een smart grid. De infrastructuur qua kabels is er ook al. De term is iets hipper aan het worden omdat een smart grid ook een breed begrip is. Wat men met een microgrid ook wil aangeven dat het gaat om een efficient gedistribueerd systeem van kleine smart grids gaat. Op deze schaal is een gedistribueerde manier van control/sturing in een smart grid ook onvermijdelijk.

In het artikel gaat het dan ook met name om eerst proeftuinen op te zetten om te experimenteren en onderzoek te doen. Je kan niet ineens full scale gaan, maar je moe tuitzoeken wat wel en wat juist niet werkt. Je wilt niet heel Nederland ineens smart maken, waarbij alle Nederlanders proefkonijnen worden. Dat betekend echter niet dat het moet blijven bij enkel losstaande microgrids. Nee, de auteur hint vooral op deze schaal omdat het een goede schaal is om op te experimenteren.

Daarbij is de gedachte over het algemeen ook dat deze microgrids proberen een groot deel van hun energievraagstuk lokaal op te lossen en dus het transport proberen te beperken. Een hierarchische laag hoger koppelt meerdere microgrids (bijvoorbeeld alle microgrids in een stad/gemeente) aan elkaar. Op dat niveau poogt men dan ook een balans te bouwen. Het overschot/tekort wordt dan weer doorgekoppeld naar de laag daarboven (provincie, land, europa?).
quote:
migjes schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:33:
[...]
wil je in de ze totale idioterie van berekeningen ook nog micro-grids/smart-grids of andere modellen mee nemen, pfff ik heb eigenlijk nu al hoofd pijn en snak nu naar bier......
ben bang dat er dan helemaal niemand meer er uit gaat komen, dan haakt die laatste 0,0001% ook af.
Blijft een belangrijke vraag inderdaad. Zelf zie ik ook helemaal geen brood in variabele tarieven over de dag. De gemiddelde consument weet niet eens hoeveel een apparaat verbruikt, wat dat eigenlijk betekend etc etc. Daarbij krijg je enorme willekeur, stress en inderdaad ellende waarbij niemand meer wat van zijn/haar rekening snapt.

[Voor 13% gewijzigd door GENETX op 15-10-2015 17:48]

• ollie1965

ollie1965

Als Ozzie gek

Ga even zoeken bij onze bijna tegenvoeters. Daar is momenteel 1 op 5 huizen PV met een bijna parabool naar boven voor ieder jaar voor bijplaatsing.
Perth heeft een redelijk grid maar is duur.
En vervolgens is daar lokale opslag nu al grid parity.

Kijk even naar deze filmpjes http://joshshouse.com.au/videos/series-2-updates/
Josh is nu iets van (uit het hoofd) 45% zelfvoorzienend en wordt 97% zelfvoorzienend.
Oké 300 dagen zon per jaar dus iets anders dan NL.

En daar zegt men nu dus gewoon (state level, landelijk is nog redelijk bagger) , als de wet/regels tegen werken zegt het me dan gaan we kijken hoe we de belemmeringen weg kunnen nemen.
Meneer Kamp luistert u mee :+

Een aantal leveranciers van accusystemen voor thuis start nu dus ook in Aus omdat het daar al volledig uit kan (even een goed woordje voor de TVT mensen onder ons).

• TheGhostInc
  • Niet online
quote:
GENETX schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:34:
een microgrid als een klein smart grid. Dit microgrid kan ofwel in eilandbedrijf werken, ofwel grid connected of beide ondersteunen. Er zijn microgirds die dus altijd aan het grid hangen en microgrids die altijd in eilandbedrijf werken.
Maar dan komt de vraag der vragen: Wanneer kan ik het krijgen?
Ik mis gewoon de 'smart' autoladers of überhaupt apparaten die iets meer intelligentie tonen.

En er zijn zat mensen in NL die GRAAG een wasmachine zouden kopen die aangaat wanneer dat gunstig is. En misschien moeten die Amerikanen dus ook aan een Airco die 'meedenkt'. Want juist koelen/verwarmen kun je al een beetje spreiden.
quote:
Als de DOLLE de wijktrafo opblazen. Kan je helemaal niet meer leveren.
YES! Als de DPC het landelijk net een keertje goed testen.

Ik zit met SMART te wachten op de dag dat het NLse net onderuit gaat vanwege teveel groene stroom, aangezien dat betekent dat de consument zijn verantwoordelijkheid heeft genomen en dat het tijd wordt voor de bedrijven (inclusief de energiemaatschappijen en netbeheerders) om OOK hun verantwoordelijkheid te gaan nemen. Laat die netbeheerder maar een keer stamelend op TV uitleggen dat hij niet betaald wordt om in zijn te dure auto rondjes te rijden, maar dat hij OOK moet bijdragen aan een groen NL, in plaats van een beetje FUD te verspreiden.

Daarnaast is zonnestroom geweldig, de omvormer stopt namelijk automagisch met leveren als de netspanning te hoog wordt. Eigenlijk is het dus al heel Smart, alleen niet op de manier waarop de energieproducten willen, die willen liever hebben dat de zonnepanelen wat terugschakelen zodat die kolencentrale tenminste gewoon kan doordraaien. Dat doen ze nu ook al met windmolens.
quote:
Maar niet de hele straat heeft een Tesla die helemaal vol moet. Een Tesla is best wel in te passen. Overigens, als weetje: Een gemiddelde Nederlandse wijk is berekend op zo'n 1kVA (nu richting 1,5kVA) per huishouden tegelijkertijd. Tijdelijk overbelasten is overigens ook prima mogelijk.
Nee, de hele wijk heeft er 2 en die moeten allebei toch minimaal halfvol. We hebben het hier niet over vandaag of morgen, we hebben het over de toekomst.
Maar dan levert de zonnestroom toch helemaal niet zo'n probleem op. Meestal ligt er iets van 2-3kWp op een dak, dus als ze het net 'upgraden' om te kunnen snelladen, kunnen we dadelijk ook meteen makkelijk die zonnestroom kwijt, helemaal als een wijk ook nog wat eigen verbruik heeft.

Maar het artikel zegt dat we in 2020 geen salderen meer nodig hebben, dat is in 4 jaar!
Dat is geen proeftuinperiode meer, dat betekent dat we nu VOLLE BAK moeten gaan uitrollen. En het vervelende is dat terwijl hij dit roept de gemiddelde NL-er dadelijk GEEN microgrid heeft, maar dus ook niet meer kan salderen.... en daar worden die steenkool stokende energiebedrijven heel blij van 8)7

En dat is eigenlijk het moraal van het verhaal:
Kunnen we in NL nu gewoon eens DOORpakken? Geen slimme meter om de energiejongens maar meer macht te geven, maar een slimme meter om een smart-grid te creëren. Standaard met 2 EV laadpoorten die vraaggestuurd kunnen laden, met aparte aansluiting voor zonne-energie, zodat we daar op kunnen sturen en misschien dan zelfs wel met een batterijpoort, voor lokale opslag.
quote:
ollie1965 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:17:
Als Ozzie gek
[...]
En daar zegt men nu dus gewoon (state level, landelijk is nog redelijk bagger) , als de wet/regels tegen werken zegt het me dan gaan we kijken hoe we de belemmeringen weg kunnen nemen.
En hiervan denk ik, YESS... dit moet toch ook gewoon hier kunnen. Anders kunnen we beter struisvogels gaan neerzetten in de Flevopolder in plaats van windmolens. :D

[Voor 6% gewijzigd door TheGhostInc op 15-10-2015 18:22]

• ollie1965

ollie1965

Over smart grid/smart home gesproken volgen jullie Ronald Serné?

http://www.nulwoning.nl/blog/
En tik zijn link aan voor korting op je Tesla ;)

• Domba
quote:
ollie1965 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:17:
Helaas zit Minister Kamp ook regelmatig bij zijn collega uit Spanje aan tafel in EU verband.
Spanje verklaart zonne-energie de oorlog

[Voor 13% gewijzigd door Domba op 15-10-2015 18:35]

• GENETX
quote:
TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:19:
Maar het artikel zegt dat we in 2020 geen salderen meer nodig hebben, dat is in 4 jaar!
Dat is geen proeftuinperiode meer, dat betekent dat we nu VOLLE BAK moeten gaan uitrollen. En het vervelende is dat terwijl hij dit roept de gemiddelde NL-er dadelijk GEEN microgrid heeft, maar dus ook niet meer kan salderen.... en daar worden die steenkool stokende energiebedrijven heel blij van 8)7
Helemaal eens! (en ook met het meeste van de rest van deze post ;) ). De termijn waarin men nu denkt is echt waanzin aan het worden. Maar doorpakken moeten we in Nederland zeker ook!

Ook ik verbaas me over de domheid van laders en het gebrek van goede standaarden. Oplossingen die half af zijn en niet eens degelijk kunnen worden ingezet ook... En ook de zonnepaneel inverters zijn totaal niet slim eigenlijk. Spanning nog deels, maar die 50.2Hz bug, my god! En de slimme meter is zo dom als wat inderdaad. Hadden ze bij de netbeheerders nooit bij stil gestaan, dat het ding eigenlijk meer zou moeten kunnen als meten... Zelfde voor autobouwers waar ik mee heb gesproken: "Oh, dat is eigenlijk best wel interessant als de klant zijn eigen zonnestroom kan tanken! Helemaal niet aan gedacht dat we de klant zoveel emer diensten kunnen leveren dan alleen het laden van de auto" 8)7 (geen letterlijke quote, maar iets in die trand ;) )

Wat betreft de PV, je hebt gelijk dat het wel even duurt voor je een wijktrafo kan opblazen. Al is de baseload niet erg hoog over het algemeen (<400W/huishouden). Spanningsproblematiek is een groter probleem. Maar ook dan: zonde om zonne energie zomaar weg te gooien, toch?

Wat betreft netbeheerders ben ik het niet met je eens. Een Alliander pompt echt een heleboel geld in allerlei duurzame innovatie, startups, samenwerkingen, onderzoek, duurzaam maken van hun eigen installaties. Echt, daar gebeurd een hele hoop voor zo'n oud lomp log oud overheidsbedrijf! Misschien niet hard genoeg, maar het tempo waarmee ze veranderen is imho wel indrukwekkend. Vergeet niet, een paar jaar geleden was alles business as usual en "we doen het al 50 jaar zo". Kraak alsjeblieft de gewone medewerkers die mooie dingen doen niet af vanwege een paar bestuurders.

@ollie1965
Ja, ben er wel eens op visite geweest :) . Misschien dat we zijn huis ooit nog eens als proeftuin kunnen gebruiken voor ons onderzoek :)

[Voor 9% gewijzigd door GENETX op 15-10-2015 18:56]

• TheGhostInc
  • Niet online
quote:
GENETX schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:39:Wat betreft netbeheerders ben ik het niet met je eens. Een Alliander pompt echt een heleboel geld in allerlei duurzame innovatie, startups, samenwerkingen, onderzoek, duurzaam maken van hun eigen installaties. Echt, daar gebeurd een hele hoop voor zo'n oud lomp log oud overheidsbedrijf! Misschien niet hard genoeg, maar het tempo waarmee ze veranderen is imho wel indrukwekkend. Vergeet niet, een paar jaar geleden was alles business as usual en "we doen het al 50 jaar zo". Kraak de bedrijven en medewerkers die mooie dingen doen niet af vanwege een paar bestuurders.
Ik sta zelf in spagaat wat betreft de netbeheerders. Aan de ene kant stoppen ze geld in elk idee dat meer dan een A4-tje omvat, wat ik wil toejuichen, maar wat ook wel absurd klinkt. Aan de andere kant zijn het ook de partijen die FUD de wereld in gooien over netstabiliteit. Dus iets minder innovativiteit en iets meer gewoon je werk goed doen ;)

On another note:
Zo lijkt het met ook heerlijk als bijvoorbeeld zoiets als HRA of WOZ/gemeentebelasting gewoon direct gekoppeld wordt aan duurzaamheid. Dat je voor elke x m3 huis ook x Wp op je dak moet hebben liggen.
We zien hoe het werkt met leaseauto's, als het om euro's gaat is ineens iedereen *groen*.
En voor mensen zonder geschikt dak? Als het om veel geld gaat komt er vanzelf een oplossing, carport, schuurtje, ... :+

• GENETX
quote:
TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:58:
[...]
Aan de andere kant zijn het ook de partijen die FUD de wereld in gooien over netstabiliteit. Dus iets minder innovativiteit en iets meer gewoon je werk goed doen ;)
Zoals? Veel dingen spelen nu nog niet, maar geven wel potentiële problemen in de toekomst. En net als de microgrids: ook dat heeft tijd nodig om oplossingen te bouwen. Vaak zijn het dingen op de lange termijn.

Vergeet niet dat de netbeheerders zelf ook in een spagaat zitten en eigenlijk gewoon distributiecapaciteit moet leveren maar over het algemeen weinig te zeggen hebben over productie en consumptie of andere delen van de energiemarkt. Misschien is dat wel goed, maar anderzijds is de netbeheerder daarmee ook grotendeels machteloos om er wat aan te kunnen doen.

Ik ga graag in discussie of bepaalde dingen daadwerkelijk FUD zijn of dat er meer achter zit.

Oh en ik hoef er geen publiek geheim van te maken dat ik samenwerk met Alliander ;) http://www.utnieuws.nl/ni..._van_dit_formaat_is_uniek

[Voor 8% gewijzigd door GENETX op 15-10-2015 19:08]

• Domba
quote:
TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:19:
De Nationale energieverkenning 2015 gaat er vanuit dat salderen blijft bestaan na 2017 anders gaat verwachting voor 2023 met tenminste nog 0,3% naar beneden.

Als bedoeld wordt met artikel de spreektekst van de RTG 2e kamer, vermelding was daar bedoeld om innovatie uit te lokken (edit: kijk eens naar tot wanneer project stroomversnelling lloopt), dit van de spreker de meest recente inschatting na alle overleggen oa met EZ voor NOM-huur (stroomverrsnelling) BC impact van verandering salderen als aanjager van stroomversnelling

Impact is best fors van verandering salderen op oa NoM-nieuwbouw door Maarten Staats

Voor NoM-renovatie particulier (energiesprong) heb ik nog geen cijfers gezien hoe ver deze variant op salderen leunt.

Netwerkbeheerder zijn het die een oplossing richting zien in afschaffing van salderen en variabel tarief (nwe spelregels)

Als NoM heb ik niet zoveel capaciteit om in te zetten of ik moet accu's gaan nemen (na verwachting tegen 2020 €150-200kWh).
Voor die investering in accu's wil ik die wel volledig inzetten voordat het beleid weer veranderd is

Door op het duurste moment van dat variabel tarief vol te ontladen (3x22A) voor de lage vergoeding zonder salderen(op mijn etmaal verbruik na dan, want je spaart geen kWh's meer voor de winter )) en op laagste moment maximaal de aansluiting (3x25A) belasten (in stookperiode met warmte pomp die 1,2M3 buffer 50C opstookt) en gelijk accu's bij laden voor rest van de dag (in de winter)

Briljant het probleem van piekverbruik gaat gewoon wandelen over de dag met zo gewenste variabel tarief.

Wat ontbreekt om gelijkmatig lage belasting LS sluitingen is ook een businessmodel voor de prosumer die ook een investering doet en niet alleen voor E-leverancier die zijn SDE+ stroom kwijt wil.

[Voor 40% gewijzigd door Domba op 15-10-2015 20:27]

• GENETX
quote:
Domba schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 19:17:
Briljant het probleem van piekverbruik gaat gewoon wandelen over de dag met zo gewenste variabel tarief.
Helemaal. Dat gaat goed zolang men niet teveel flexibiliteit heeft, maar gaat averrechts werken bij teveel flexibiliteit... Ja gaat mogelijk nog hogere pieken krijgen 8)7 . Synchronisatie is wel het laatste wat je wil. Energiebiedingen doen kan wel, maar of dat fair gaat zijn? Als consument wil je daar niet mee bezig zijn imho....

En ja, een goed, helder, grijpbaar business model voor alle partijen mist. Sowieso een businessmodel wat volgens mij het beste uit alle partijen gaat halen. Technisch gezien is het gewoon 1 netwerk dat we met zijn allen delen en het optimum alleen te bereiken is als we samen werken. Marktwerking en concurrentie komt bij mij altijd neer op elkaar juist zoveel tegenwerken waardoor je waarschijnlijk ook moeizaam tot een goede oplossing komt. Als je daar al op uit komt.

[Voor 59% gewijzigd door GENETX op 15-10-2015 21:44]

• Domba
quote:
GENETX schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:56:
Scheve zin, maar ik neem aan dat je bedoelt dat er geen incentive is om als consument een lage belasting te creëren op het LS netwerk/aansluiting? Daar zijn geweldige business modellen mee te maken die alle partijen volgens mij zouden kunnen helpen.
Ik zou inderdaad prima voor wat meer flexibel en lage belasting over meter kunnen zorgen, maar dan moet inderdaad die incentive er zijn incl garanties voor langere periode stabiel en niet een bot variabel tarief met salderen als JEM pilot die ook nog periodiek kan wijzigingen.

JEM pilot met variabel tarief met salderen, 14ct incl belasting tijdens zonuren en 36-38ct op de avond dat vraagt gewoon om gehele opbrengst van PV te gaan shiften ondanks laad/ontlaad verliezen en natturlijk wil je ook ca 16ct/kWh aan accu kosten er ook uit halen.

Ik heb tot nu toe nog geen redelijk model voorbij zien komen voor NoM met eigen PV terwijl je dat wel zou kunnen bedenken.

Bij modellen met soort premium FIT, steeds de vraag (omdat die verplichting samen met salderen wegvalt)
Waarom zou energieleverancier nog een vergoeding geven voor invoeden particuliere PV stroom en geen goedkopere SDE+ stroom met groen certificaten van 3,5ct/kWh inzetten? (oa code besluit als grijze stroom inboeken)

Voor de huursector wordt dit minder relavant er ligt namelijk een aangenomen motie voor een wettelijke verankering om gem. 5% en min 3% van woningen tot 2035 energiezuinig te maken (nulopdemeter en energieprestatievergoeding) en dat gaat alleen als NCW netto contant waarde op peil blijft voor de coöperatie

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nog niet eerder gezien en toch al wat ouder nieuws: het Fraunhofer institut heeft een aantal tools op het web gezet waar je zelf per week/maand/jaar de energieproductie van Duitsland kunt bekijken. Je hoeft dus niet elke keer hun PDF's te downloaden.
Zo is te zien dat sinds 2002 er evenveel bruinkool wordt verstookt, kernenergie meer dan gehalveerd is en zon+wind dit jaar bijna 6x meer zal zijn dan in 2002.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Domba
quote:
TheGhostInc schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:18:
Die 16ct/kWh voor accu's zal trouwens in dat geval ook fors omlaag gaan.
De huidige accu's zijn vooral gericht op mobiele oplossingen, vooral bij 'off-grid' situaties merk je dat de accu's gewoon niet optimaal zijn. Zo is dichtheid en gewicht een serieus onderwerp bij mobiele oplossingen, maar als ik in plaats van de Tesla huisaccu een accu kan krijgen die 4x zo groot is voor de helft van de prijs of dan 2x zo lang meegaat dan is je model zo gemaakt.
Stationair is volume minder snel van belang maar een 60kWh voor shifting (weinig trek in) neemt nog steeds flink wat ruimte in, 10-15kWh is ruim voldoende voor etmaal.
4x voor de helft is €50/kWh als je uitgaat van Tesla powerwall €412/kWh, dat is niet voor ca 2025.
Tesla powerwall zal niet eerste keuze zijn,is alleen een accu, werkt alleen met zeer beperkte hardware samen en slecht 5kW ( piek 7kW, probeer dat maar eens met inductie koken). Denk eerder aan accus aan Solarifini en bijv Winston Li-ion

Ik ben er nog niet helemaal maar om mee te rekenen; totale energieverbruik woning 65kWh/m2/j, 277m2 VVO en 12kWp na aansluiten hoofd L/W Warmtepomp, huidige is back-up en bij extra kou.
quote:
[...]
Wat ik vaak mis bij PV is een echte kostprijs berekening per kWh. Immers zo'n dinosauruscentrale wordt ook niet in 5 jaar 'afgeschreven naar 0'. En de economische levensduur bij een PV paneel is praktisch gelijk aan de technische levensduur.
Daarmee kan PV over de hele levensduur een enorm lage kostprijs per kWh halen en mogelijk dus WEL concurreren met dergelijke stroom. Als een PV installatie 30 jaar meegaat (met een beetje onderhoud/nieuwe omvormer), op welke prijs per kWh kom je dan uit?
€11,6ct/kWh over 25 jaar met aangenomen kostprijs omvormer anno 2015
quote:
Zelfs al zou salderen helemaal verdwijnen, dan nog blijft de stroom die je zelf opwekt en direct gebruikt gewoon tegen 'voltarief' mee tellen (tenzij je in Spanje woont). In die zin gaat PV het gewoon winnen, want er komen alleen maar installaties bij en de kostprijs blijft ook nog steeds onder druk staan.
Direct eigenverbruik is bijzonder laag met NoM rond 18-20% omdat het meer dan helft seizoen verschoven opwek en verbruik betreft, met etmaal accu opslag kun je dat verhogen maar je moet je best doen om boven 50% te komen, maar zeker geen 80% zoals PV systemen voor alleen elektra en geen warmte haalbaar zijn.
Zie ook eerdere posting link van Maarten Slaats voor NoM meetresultaten Rijswijkbuiten woningen van stroomversnelling
Edit: Buiten PV nog 14,5m2 zonnecollector, dat is al problematisch met zomerwarmte overschot vanwege dat een grondbron niet toegestaan is.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:30

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Golden delicious boompje geplukt van 2 meter hoog. Resultaat 15 tot 20 kilo aan appels, van dit maatje:

Tot aan full size appels.

Met de baby appels en wat andere misfits appelmoes gemaakt daarnet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Tijd om de Solar races daar beneden weer te volgen via de bekende website.

Alle teams met hun superdeluxe auto's en dan zie je dit liefdeskindje tussen een Morgan en een golfkarretje :D

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:34
quote:
mkleinman schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 17:41:
Golden delicious boompje geplukt van 2 meter hoog. Resultaat 15 tot 20 kilo aan appels, van dit maatje:

[afbeelding]

Tot aan full size appels.
aaa, schattig appeltje ;)

ben er ook van aan het smikkelen, lekker appelmoes met kardemom ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Toch aangestoken door jouw installatie?

• aardvark
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 09-10-2016

aardvark

Stormkök Duossal 27 Adept

Het is vast retorisch bedoeld, maar ik kan me niet inhouden.

Bepaalde Hilversummers draaien dan als een blad aan de boom. :P
Bevolkingsexplosie.
Chinese panelenboeren melden: uitverkocht!
Rooftochten op daken in de nabije buurlanden.
Collectieve voorzieningen zoals diepvriescoöperaties (Goudriaan) worden nieuw leven ingeblazen.
De Eemshaven krijgt een eerste lithiumhaven (vgl. petroleumhavens) en Tesla bouwt in Groningen een Gigafactorij.
De waterkrachtcentrale in de stuw bij Hagestein wordt alsnog gerenoveerd.

[Voor 55% gewijzigd door aardvark op 22-10-2015 17:06. Reden: Waterkracht. Tesla landt in Groningen. Collectieve voorzieningen :)]

Paalkamperen - Bivakzones (B) - Staatsbosbeheer (NL)

• JeroenH
Nou, he he. Na drie jaar enorm veel tijd er aan besteed te hebben en frustatie met de lokale overheid opgelopen te hebben is het moment eindelijk daar: de leges voor vergunning voor duurzame maatregelen is op nul euro gezet. Na nóg meer moeite gedaan te hebben heb ik het eindelijk ook voor elkaar dat de mensen die dit al onnodig betaald hebben (stuk of tien huishoudens) dit terugkrijgen.

https://twitter.com/FlorisVoorink/status/659286030013583360

Weer € 200 extra om in de hypotheek te knikkeren.

-edit-

Krante-artikel uit de Gooi- en Eemlander:

[Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 28-10-2015 16:02]

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 29-05 00:59
Gefeliciteerd JeroenH, een ,welliswaar kleine, overwinning.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:19
Even een interessant feitje misschien, over de verwarming van een trein :P
quote:
Het aangepaste klimaatsysteem van de DDZ halveert de DDZ-energierekening voor verwarming. Dat scheelt bijna tien miljoen kWh en dus een miljoen euro per jaar. Een warmtepomp doet de truc.
10 miljoen kWh, over 240 bakken DDZ. Dat is dus zo'n 40 000 kWh om één bak te verwarmen, per jaar, besparing! Aangezien dat ongetwijfeld eerst resistief gebeurde, en nu met een COP van laten we zeggen 3,5, verbruikten ze eerst zo'n 60 000 kWh. Dat is ongeveer net zo veel energie als in 6000 m^3 gas.

• JeroenH
"Dordtenaren mogen geen zonnepanelen van gemeente"

De familie Strijbosch uit Dordrecht moet z'n zonnepanelen van het dak halen. Hun huis staat aan de Singel in Dordrecht en dat is onderdeel van een zogeheten Beschermd Stadsgezicht. Zonnepanelen mogen daar niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.

De welstandscommissie heeft bepaald dat dat lelijk is. Monumenten en panden binnen Beschermd Stadsgezicht moeten tegen die lelijkheid beschermd worden. Een nota vol met dit soort criteria is door de Dordtse gemeenteraad onlangs nog bevestigd. En dus moeten de panelen van het dak.

Teleurstelling
Bewoonster Annemarie Strijbosch is verbaasd en teleurgesteld: "Ik wist niet eens dat je hier vergunning voor nodig had. We werden notabene nog op het idee gebracht door een website, waarop de gemeente de aanschaf van zonnepanelen aanprijs." Ze erkent dat ze daarbij wellicht de 'kleine lettertjes' over het hoofd gezien heeft.

"Op die site staat duidelijk, dus niet in kleine letters, dat er speciale regels gelden voor zonnepanelen op daken van monumenten en panden binnen Beschermd Stadsgezicht", zegt Mark Benjamin van de gemeente Dordrecht.

Strijbosch hoopt dat dit conflict een nieuwe maatschappelijke en politieke discussie op gang brengt: "Er zijn belangrijker zaken in de wereld, maar een afweging tussen wat je lelijk vindt en wat goed is voor een duurzaam bestaan, lijkt me de moeite waard."

Benjamin rekent er niet op: "De gemeenteraad heeft de nieuwe welstandsnota onlangs unaniem aanvaard."

'Krijg je dit weer'
Buren en omwonenden noemen de eis van de gemeente Dordrecht belachelijk. Een korte wandeling door de buurt levert geen enkel begrip op.

"Kijk daarnaast eens. Die grote grijze doos bovenop schouwburg Kunstmin. Is dat niet lelijk?", zegt een voorbijganger. Een buurvrouw vult aan: "Doe je iets goeds voor het milieu, krijg je dit weer".

Bron

:'(
quote:
De welstandscommissie heeft bepaald dat dat lelijk is.
Dat is toch om van te walgen :r

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 26-05 15:57

JayPe

Ondertitel

Hahaha.

Er hebben er meer tegenlicht gezien.

Ergens jeukt het wel heel erg.. De commerciele kijk op de zaak. Grote bedrijven zoals Philips, Bosch en Alliander kunnen pronken met zogenaamde duurzaamheid. En spelen met het gedachtengoed. Ja, de LED lampen op schiphol worden voorzien van een aangepast armatuur zodat de driver makkelijk vervangen kan worden, maar is dat in het belang van de afnemer? Er is een grote(re) drijfveer of inspanningsverplichting te herkennen om de kosten zo laag mogelijk te houden, maar wat doet dat werkelijk met de kwaliteit?

Maar even dat voorbeeld van die blije man in dat huurhuis met die A+++ Bosch koelkast:
- Hij huurt voor 10 euro per maand een koelkast
- Hij verbruikt minder stroom
- Hij is blij

Maar wat nu als we alles op deze manier gaan beprijzen? En in hoeverre zijn wij er zeker van dat die koelkast ook daadwerkelijk wordt hergebruikt? Remontabel is leuk hoor, maar een rubber van een koelkastdeur slijt, wordt vies en is niet zomaar in ontwerp aan te passen zodat 't een eeuwig leven heeft. Duurzaam, maar het metaal van de deur moet wel omgesmolten om weer te passen op een nieuwe koelkast met nieuw en fris design.
En wat nu als de blije meneer gewoon 10 euro per maand zou hebben gespaard en zelf een A+++ kast had gekocht? Wat was dan het verdien model geweest?

Waarom ik zo'n jeuk heb: Private Lease. Het nieuwe toverwoord.. Alles nieuw, alles goedkoop, alles per maand. Tot je een keer een maand krap zit.. en dan kan je niet even beknibbelen op je uitgaven. Je hangt jezelf op aan verkapte leningen. 't pand van Alliander, met z'n demontabele staaldak. Heel mooi en verantwoord, maar wanneer wordt dat dak ooit hergebruikt? En was de restwaarde met iets meer staal niet gewoon ook groter geweest? Zoals die balken in dat overheidsgebouw: maak ze 3 centimeter dikker.. Dan gaan we dus NIET voor betalen.. houtenbalk als service

Mijn idee: als je nu al plant om een gebouw over 20 jaar te slopen, bouw het dan niet.

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

• TheGhostInc
  • Niet online
quote:
Wat heeft iedereen toch tegen de schroothoop?
Deze Thomas Rau snapt blijkbaar weinig van de staalmarkt waar hij zo graag gebruikt van maakt. 95% van al het staal wordt gerecycled. Het product is 100% recyclebaar. Dus zijn hele dak 'oplossing' is dus... 'kul'... hij heeft een probleem opgelost dat er niet was, sterker nog, door zijn keuzes heeft hij mogelijk meer staal gebruikt dat hij dus 'in bezit houd' tijdens de levensduur van het gebouw wat daarmee dus niet kan worden ingezet voor andere gebouwen. Resources zijn eindig, maar door zijn (sterk gezegd) drogreden gebruikt hij extra resources (een niet demontabel dak is lichter).

En dat is het probleem als 'iemand' wat begint te roepen over duurzaamheid en dat probeert te vereenvoudigen. 1 redenatie 'foutje' en in plaats van duurzaam te zijn ben je erger dan het origineel.

Deze meneer lijkt heel sterk te hangen aan duurzaamheid van producten en 'vormen'. Dus een stalen dak dat opnieuw een dak wordt, een koelkast die weer een koelkast wordt. En dat slaat nergens op, misschien is het wel veel handiger (goedkoper/beter) om van een koelkast een dak te maken, maar meneer Bosch ZAL EN MOET die koelkast weer hergebruiken.

Ik geloof dat we op het moment volstrekt doorslaan in ons consumeren, een telefoon die 1 jaar meegaat is inderdaad niet 'houdbaar'. Maar kijk naar de VS, daar gebruiken ze vrachtwagens van 50 jaar oud, top? Of is de uitstoot van die vrachtwagens verschrikkelijk en heb ik liever dat we die naar de schroothoop brengen en met euro 6 vrachtwagens gaan rond rijden.

En om het verhaal af te maken:
Waarom zou ik een koelkast willen die A+++ is voor €1000? Als ik €1000 investeer in zonnepanelen en de koelkast laat staan, ben ik dan duurzamer, of minder duurzaam?

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:43
Het klopt wel wat je zegt. Maar toch heb ik het gevoel dat we met heel veel zaken de grens al inzicht hebben. Hoeveel zuiniger gaat een koelkast vanaf nu nog worden? Hoeveel zuiniger gaat een LED lamp nog worden?

En met de huizen, als je nu een huis bouwt die alle huidige technieken toe past, zoals maximale isolatie en lucht-wtw en triple glas. Hoeveel zuiniger wordt het dan nog?

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 29-05 00:59
Wauw, net een geweldig item gezien bij RADAR over zonnepanelen. Je zou bijna gaan denken dat ze iets tegen deze dingen hebben. Het einde van het item was ook bijzonder, een zelfbouw zonnepaneel waar ze DIY zonnewarmte collector mee bedoelen.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20-05 09:15

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:
blissard schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:20:
[...]
Tuurlijk is beton degelijk. De productie ervan zorgt echter ook voor 5% van de totale wereldwijde CO2 uitstoot. Dat is op zich geen probleem als die huizen die ermee gebouw worden ook 100 jaar meegaan. Als je nu ziet dat er hele wijken worden afgebroken, dan kunnen we blijkbaar geen woningen bouwen die meer dan 50 jaar meegaan. Het casco blijft wel goed, maar vier verdiepingen zonder lift accepteren we niet meer. Net zo als de ouderwetsche galerijflat of portiekwoning. Zo zijn er blijkbaar altijd redenen waarom woningen verouderen. (Van de in 1938 gebouwde woningen staat waarschijnlijk ook geen kwart meer overeind.)
Als we dan toch geen woningen kunnen bouwen die lang meegaan, dan kunnen we daar beter rekening mee houden. Ken je eigen zwaktes zeg maar.
Mijn 1903 huis kan na een grondige opknapbeurt weer 30 jaar mee. De muren zijn gerestaureerd
Ik vind een huis met een goede basis slopen een misdadig plan.
Alleen omdat de kamers niet voldoen aan de huidige mode?
Mogelijk dat de doelgroep iets veranderd of dat de prijs van het huis lager wordt maar dat is absoluut geen reden voor sloop. Hergebruik in de huidige vorm is altijd beter als slopen.

Ik heb mijn huis 15 jr geleden geïsoleerd, als ik dat weer zou doen zou ik het nog beter doen. Maar dat heeft niets met nieuwe technieken te maken maar alles met mijn kennis van zaken .....
Het recentelijk toevoegen van zonnepanelen en zonneboiler en mogelijk nog een WP in de toekomst maken de energie balans een stuk beter, mogelijk beter zelfs als van woningen die nu gebouwd worden volgens de huidige bouw normen.

Trouwens die oude tussenwoningen van na de oorlog zijn een stuik groter als de tussen woningen die nu in de nieuwe wijken worden opgeleverd. Dus dat is ook geen reden om te slopen en nieuw te bouwen. Het huis van mijn vader is 6.16m breed, dat wordt tegenwoordig niet meer gebouwd.

Een beter plan is de nieuwe huizen gewoon 0 op de meter te bouwen, met een goede oriëntatie voor zonneenergie, geen pijpen of dakkapellen die in de weg zitten, ruimte om je elektrische auto te laden, geluid dicht, en structureel duurzaam zodat ze de tand des tijds kunnen doorstaan.
En daar moeten de bewoners het nu en in de toekomst het maar mee doen.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

• JAN-B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17:53

JAN-B

525 Wp op mijn dak

quote:
JeroenH schreef op maandag 09 november 2015 @ 09:10:

Knutselhok :)

Gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om dit te bouwen. Als het af is ga ik beginnen aan een leuk Tweaker-project :) Later (in de lente) daar meer over.
@Jeroen: Hier heb ik nu een hekel aan :(

Jeroen gaat ""iets"" doen en zegt gewoon : oh , over enige tijd / enkele maanden vertel ik wel wat meer........
aangezien ik nogal nieuwsgierig ben : Meer info AUB .

Gaia : She is going to die, unless..... ( song by Valensia )

• TheGhostInc
  • Niet online
quote:
mkleinman schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:16:
Wat ik niet snap is dat ze niet wat bedenken tegen al die lichtvervuiling. Iets van spiegels of folie die ze makkelijk weg kunnen klappen/schuiven. Dat zou zo enorm veel lichtvervuiling schelen.
Wat dacht van je van de invoerbeperkingen/regels wat versoepelen? Er zijn genoeg gebieden waar de zon schijnt en waar met minder ingrijpende 'hulpmiddelen' ook een prima oogst te halen is.

In die zin is 'duurzaamheid' een hele leuke,'grappig' voorbeeld:

Je kent het gezegde wel, je geeft een man geen vis, maar een hengel. 'Toet Toet' zegt de grote Trawler terwijl hij voor de ogen van de man met de hengel de zee leeg schept.
Voor de kust van Afrika heb je namelijk ook veel licht vervuiling, van de Trawlers van overal ter wereld, maar vooral uit Europa die 's-nachts daar massaal komen vissen.

En dit is dan vis, maar dit soort 'perverse' constructies zie je bij heel veel (agrarische) producten terug. Soms dumpen we producten (kippenpoten, melk,verwerkte vis ...) op de markt, waarmee lokale producenten niet kunnen concurreren, op andere momenten werpen we hoge barrières op om producten van de markt te houden; invoerrechten, of kwaliteitseisen, zoals de kromkommer.

Overigens is dit niet bedoeld als directe aanval op de tuinders/vissers, uiteindelijk werken zij ook binnen de mogelijkheden die zij krijgen. Maar duurzaamheid is niet alleen maar '0 op de meter', maar ook op een duurzame manier omgaan met andere landen. En die miljoenen vluchtelingen geven aan dat we daar nog wel wat kunnen winnen. ;)

En nu een (bestaat er duurzaam?) biertje! :+

• 238103
  • Laatst online: 16-12-2015
quote:
JeroenH schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 22:45:
Mensen die voor beschermd stadsgezicht zijn bijvoorbeeld, en - dus - tegen zonnepanelen en zonneboilers.

Ik heb vandaag trouwens gebeld
"Bescherm de zon".... Ik ben nog steeds met de gedachte aan het spelen.
Geen energie verspillen geld hier ook voor.
Gebruik je energie voor je kleine haringmannen, je verliest nu slagkracht en assertiviteit aan kansloze mensen(trajekten). Mensen die wat kunnen zitten anno 2015 niet in de politiek
Wees wie je was, iedereen is en was daar verliefd op.
Je focus is nu gericht op klaas-vaak techniek(zand in de ogen + meel in de bek + zeep op de schouders), calvinisme uit het jaar kruik, en dat heeft niets met de toekomst te maken.

* eric-pvt moest dit even zeggen en is positief bedoeld, en niet als commentaar.

• migjes
quote:
Archiebald schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:02:
@Skyaero, volgens de EPC berekening die ik kreeg voor de bank was die zonder energiepakket ≤ 0,6 en met energiepakket ≤ 0,1.

@Marcel3, ik probeer er geen slaatje uit te slaan, maar ik wou ook niet meteen telefonisch akkoord gaan met deze oplossing (en die zonneboiler kwam als eerste in mij op).. Ik ga er vanuit dat ze niet akkoord gaan met die zonneboiler en dat is ook prima, ik ga er geen punt van maken in ieder geval.

De douche wtw zou een verticale zijn (deze: http://www.brieswaterenenergie.nl/verticale-douche-wtw.html) en in dit stadium zou het bijna niet te doen om die in te bouwen (de meterkast moet er dan helemaal uit, want hij moet daar achter geplaatst worden.
Nu ik zo op die site zit te kijken, kan ik altijd voorstellen dat ze deze douche wtw gaan plaatsen (http://www.brieswaterenenergie.nl/douchegoot-wtw.html). Welliswaar iets minder rendement, maar het is een douche wtw.
de aannemer weet dat hij fout zit, en zal het moeten oplossen.
ik vind de extra PV ook niet echt een oplossing, dat is een beetje te makkelijk van hem.
een zonneboiler is waarschijnlijk weer te moeilijk voor hem. (maar een beetje bij betalen en dan is het voor beide weer oke.)

dus wees lief tegen de aannemer, en ga een goed gesprek aan voor een oplossing.
een zonneboiler zou een oplossing kunnen zijn, maar gewoon netjes onderhandelen.
maar misschien heb je nog wel betere oplossingen, die niet meer hoeven te kosten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 28-05 21:53
Even een heads-up: we gaan langzaam over qua naam van Domotica naar Smarthome. Dat is al doorgevoerd in de Pricewatch en bij de Tweakers Awards. DeD zal ook een verandering van naam ondergaan op termijn. Graag denk ik na met jullie over wat het zal moeten worden. :)

• TheOKs
  • Laatst online: 12-05 10:36
Gewoon kijken naar compressieband.
Tekst van een site:Toepassingen o.a. voegafwerking en afdichting zowel binnen als buiten. En tussen aansluitingen van constructies. Zorgt voor perfecte aansluiting materialen. Extra isolatie tegen licht geluid en vocht en tocht. Na aanbrengen zet de gecomprimeerde band een flink percentage uit zodat het perfect aansluit en dicht.

Dus uitermate geschikt voor je doel.

• menzo
  • Laatst online: 16:31
In het nieuwe belasting akkoord komt er zeer waarschijnlijk 100milioen euro voor energiebesparende maatregelen huiseigenaren.

Zie: http://www.rtlz.nl/algeme...nieuw-belastingplan-gered

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 18:03
Weer iets eenmaligs. Dit soort beleid biedt geen structuur en bevoordeelt alleen maar een kleine, toevallige verzameling van burgers die net op de juiste tijd en plaats hun aanvraag kunnen doen. Bah.

Ze hadden dat beter in de staatsschuld kunnen steken, als je het mij vraagt.

• styno

styno

quote:
drielp schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:49:
Mmm, kost mij dan 2 euro meer per jaar :).

Even wat anders, leuk stukje op Floris Wouterloods site: http://www.zonnepanelen.w...-iets-nodig#disqus_thread

Een aandeel van > 40% hernieuwbare stroom is nog geen probleem voor het Duitse net, we kunnen in Nederland nog wel even vooruit met bijplaatsen.
In 1990 plaatste een Duitse lobbyclub voor de nucleaire industrie nog de volgende advertentie in kranten:

0.9% aandeel windenergie zou in Duitsland onmogelijk zijn. 25 jaar na dato is het aandeel wind 10x groter dan het mogelijke en het aandeel wind en zon in de totale elektriciteitsproductie is zelfs ~17%.

In 1993 volgde een claim van grote Duitse energieleveranciers dat wind, zon en hydro hooguit 4% van het elektriciteitsverbruik zouden kunnen leveren maar er is gelukkig een alternatief, kernenergie:

Ondertussen zitten de Duitsers al op ~18% zon, wind en hydro en is kernenergie afgenomen tot ~16%. Het kan verkeren.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17:18

Proton_

Team Welles

Voor die huishoudens: Elga FTW.
Of een andere warmtepomp.
Met deze winters blaast elke inverterairco met HR300+ een gasketel uit zijn sokken.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• rube
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12:33
Ja, ik ben benieuwd of we hier over 30-40 jaar op terug kijken als een historisch moment of dat het helaas alleen maar op papier mooi was.
Voorlopig wel optimistisch gestemd dat er eindelijk echt iets lijkt te gaan gebeuren op grote schaal.

• petervandenberg
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 29-05 08:55
en provincie :P

• DJ Henk
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 28-05 20:12
Ik interpreteer duurzaam als leven in harmonie met de wereld. Dat betekent energie besparen, maar ook zorgen dat je goed en gezond in je vel zit en zo. Voor mij valt elke dag mediteren er bijvoorbeeld ook onder.

De besparingen op gezondheidszorg kunnen met wat aanpassingen in voeding inderdaad gigantisch zijn. Maar dat is alleen nog maar het directe voordeel. Wat ik vooral van al die fratsen met koud douchen, gezonder eten en dergelijke geleerd heb is hoeveel van je dagelijks leven is gebaseerd op gewoonte en dat het eigenlijk helemaal niet moeilijk is om te veranderen. Probeer iets geks twee maanden vol te houden en verbaas je dan hoe normaal je het opeens vindt om dat te doen.

En dan komen we weer terug bij de inhoud van dit topic. Want volgens mij valt het meeste wat hier besproken wordt wel in het stramien: ik wil mezelf/mijn huis/m'n omgeving structureel veranderen om duurzamer te worden, hoe doe ik dat en hoe zorg ik ervoor dat het (voor mij) normaal wordt om zo te leven?

• JeroenH
Zorgen om veiligheid lithium-ion batterijen

Ik zie niets wat me zorgen baart. Toevallig had ik het hier een paar weken terug met een collega die bij de brandweer zit over, en zijn mening was simpel: je wil niet weten hoeveel huishoudens meerdere kilo's vuurwerk op zolder hebben liggen, gasflessen in de garage of schuur hebben staan, tanks benzine (voor boot, brommer enz.) in huis hebben etc. etc. etc. Daar hoor je niemand over omdat het al heel lang gemeengoed is - maar het zijn aanzienlijke risico's voor brandweerlieden. Die accu's zijn een reëel risico, maar naar zijn idee niet groter dan de net genoemde zaken.

Het is een beetje zoals elektrische auto's. Eens in de zoveel tijd gaat er een Model S in vlammen op en dat is dat GROOTNIEUWSOMGWTFBBQ 8)7 Maar als je naar de cijfers kijkt gaan er per jaar vele malen meer brandstofauto's in vlammen op. Zo'n geval krijgt misschien vijf regels in een lokaal sufferdje. Het verschil is "oud en vertrouwd" en "nieuw en onbekend".

Ik heb het ook met hem over zonnepanelen gehad. De komkommertijdpers meldt eens in de zoveel tijd weer dat die (brand)gevaarlijk zouden zijn. Daar had hij ook een mening over: hij zegt dat de brandweerlieden zich over de elektrische veiligheid niet zo'n zorgen maken, ze krijgen daar tegenwoordig trouwens ook training in. Een groter risico is als de houders van panelen op een schuin dak smelten of zwak worden door hitte, en dat de panelen naar beneden komen zeilen.

Een interessante blik uit de praktijk, niet gekleurd door sensatiezucht van de pers.

(Ze gebruiken in deze uitzending dan wel weer de eenheid kilowattuur correct. Dat verraste me prettig.)

[Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 21-12-2015 20:59]

• JeroenH
Misschien wat vroeg, maar er is dan ook nog maar ongeveer 0,1% van het jaar over ;) en ik ga zo offline.

Ik wil iedereen een gezond, gelukkig, interessant en duurzaam (in wat voor vorm dan ook) 2016 wensen. Dat 2016 in alle opzichten voor iedereen maar beter mag zijn dan 2015.

Tabee!

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
Domba schreef op donderdag 31 december 2015 @ 00:14:
[...]

Een enkel leuk IR paneel is nog een mogelijkheid, kan de basis ruimtetemperatuur door radiatoren ook nog wat lager.
Klinkt als een goed plan om in de woonkamer wat gericht te verwarmen door een paneel boven de tv te hangen. (en 350 kWh overschot te gebruiken ipv gas)

Maar waar vindt ik wat neutrale info over die dingen? Ik kom alleen verkooppraat tegen.

• JeroenH
quote:
blissard schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:24:
voor je het weet ben je de CO2 uitstoot van de broodtrommel van de werknemer aan het beoordelen.
Dan hangt het er maar net van af waar de pindakaas op zijn boterham vandaan komt ;) Maar je punt is valide, met zulke complexe zaken is het zeker voor leken erg makkelijk om er naar believen bij te pakken wat een punt versterkt of tegenspreekt.

Ik ben niet eens zo sterk tegen kernenergie. Semi-grappig zeg ik nog wel eens dat men van mij kerncentrales mag bouwen zoveel men wil - op één voorwaarde: ze verzekeren zich tegen aansprakelijkheid op precies dezelfde manier als andere thermische centrales en wind- en zonne-energie (niet meer of minder gesubsidieerd dan die andere sectoren). Gewoon bij Lloyd's of iets dergelijks. Moet je eens kijken wat dat kost, wat dat voor invloed heeft op de prijs van met kernenergie geproduceerde elektriciteit, en hoeveel centrales er dan nog gebouwd zullen worden. (spoiler alert: nul) Kwestie van kosten internaliseren. Dan mag je van mij verder de broodtrommels van de werknemers buiten beschouwing laten. ;)

Praktisch gezien ben ik overigens echt niet voor kernenergie, om de simpele reden dat hoe theoretisch veilig het ook te maken valt, het nooit veilig zal zijn onder druk van de commercie en door menselijk falen. Dit in tegenstelling tot wind en zon. Een leuk voorbeeld is die op hol geslagen windturbine van laatst. Een paar uur spannend tot hij stopt of de wieken er af vallen, dat is alles. No big deal. Een op hol geslagen (geen goede term, ik weet het) kerncentrale daarentegen...

Ik heb iemand eens horen zeggen dat je geen kerncentrales moet plaatsen op plekken waar je niet bereid bent er een 50-jaar exclusion zone omheen te plempen van 100km in alle richtingen. Moet je eens 100km-cirkels trekken om de Nederlandse, Belgische en Duitse kerncentrales, die bestrijken een heleboel mensen.

-edit-

Eens even gekeken hoe het met die op hol geslagen windmolen is gegaan, en die is uit zichzelf gestopt. Feitelijk een non-event dus.

[Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2016 10:43]

• JeroenH
Nooit voorrang, altijd haaietanden...

• zeegerd
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 27-05 19:48
quote:
Skyaero schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:57:
[...]

Moeilijk te zeggen zonder de gevel te kunnen inspecteren. Water kan van buiten komen, maar aangezien je zegt dat hier precies de koudebrug zit, vermoed ik eerder condensvorming.

Je oplossing is niet meer stoken, maar beter ventileren. Hangen er vochtige dingen in de buurt (bijv de was?)
Okido, bedankt. Er wordt redelijk in de buurt inderdaad regelmatig was gedroogd. We kunnen inderdaad wat beter ventileren.

Hier een FLIR-opname ervan trouwens: http://imgur.com/cL5erZv

Even los van het vocht, dit lijkt me toch wel erg matig geïsoleerd...?

2200 Wp ZO 45° + 1710 Wp ZO 5° + 2360 Wp ZW 15° + Daikin US 3.5

• geldersscheepje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14:10
quote:
SustainableD schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:43:
[...]

Heb jij daar ervaring mee? Oftewel: waar moet ik zeker weten op letten? Heb al het één en ander aan youtube filmpjes bekeken maar dat is allemaal gemaakt door de fabrikant zelf.
Er is volgens mij geen slechte keuze. Heb zelf goede ervaringen met Supafil vezels, ikzelf ben niet gegaan voor per of losse korrels teveel negatieve ervaringen.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
€ 70.000 !!! Als ik mijn (net nieuw berekende want net overgestapt en volgens mij te hoge) voorschotbedrag van 68 euro neem dan kan ik daar 85 jaar stroom en gas voor betalen. En dat met € 3.400 investering van zonnepanelen die ~ 70% van mijn verbruik opleveren.

Maar het blijkt dat vooral het dimensioneren van de warmtepomp nog niet zo makkelijk is.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23-05 14:50

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

quote:
Willie Wortel schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 09:38:
o o o wat wordt het gas en licht per 1 januari goedkoop, zo was er te lezen in de kranten...een lage olieprijs was de oorzaak.

Nou dachten die dieven uit DenHaag, de zieligheidIndustrie kost ons een vermogen, de olie staat laag, dit is onze kans.

https://www.greenchoice.n...=N201601&utm_term=N201601

De Energie belasting op gas van 23 naar 30 cent per kuub om ons duurzaam te stimuleren.

Als klapper op de vuurpijl verlaagde Greenchoice te teruglever vergoeding naar 11 cent. Mij zonneset krijg ik nooooooooooit meer terugverdiend. Een zoveelste door de overheid gestimuleerde kronkel die de vuilnisbak in kan. en nee, ik heb geen subsidie gehad, subsidie = de een de lusten, de ander de lasten.
En voor de mouwers, ik ben met pensioen. Dus werkenden compensatie kan ik ook naar fluiten. Het loon voor 50 jaar arbeid.
Juist de combi van een verhoging van de belasting op gas en een verlaing op de terug lever vergoeding is een hele mooie prikkel om een warmtepomp aan te schaffen en minder op met de fossiele plofketel te verwarmen.

Wat mij betreft had de verhoging op gas nog wel wat extremer gemogen. Een energie transitie kan nooit plaatsvinden zonder prijsverhoging.

Je kan man meewerken aan de transitie door te investeren of je kan klagen over het leed wat je wordt aangedaan over de grote boze overheid. Ik kies voor het eerste :)

We moeten in dit land eens ophouden met klagen. We hebben namelijk enorm goed met zijn allen.

8000Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Gasloos

• styno

styno

quote:
Maasluip schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:42:
Het Fraunhofer institut heeft voor duitsland een terugblik geplaatst over de opwekking van duurzame energie in 2015.
De 3e pagina deed me al grijnzen:
quote:
The slight increase compared to previous years is due to the small installation rate of only 1.4 GW.
Die "kleine toename" in 2015 is meer dan we in NL totaal hebben :D

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:37
Hebben we de gratis ThermoCard van slimwoner.nl al aangevraagd? Ik ben meer benieuwd naar de temp. van mijn triple glas maar de muur meten kan natuurlijk ook

• !null
Het komt op mij over als een Inventum Ecolution, dus een wtw op je ventilatie en dat dan weer inzetten (middels een kleine boiler) voor je verwarming. En dus een stuk betaalbaarder.

Maar het is me niet duidelijk hoe dit ding werkt als er geen mechanische ventilatie is.Want gaat ie dan gewoon binnenlucht aanzuigen? Lijkt me niet zo handig.

• migjes
quote:
Gasschuif schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:15:
Minister Kamp gaat ermee stoppen.

http://www.volkskrant.nl/...elijke-politiek~a4240167/

17 maart 2017 is het dus einde reis. Ben benieuwd wat dit voor de salderings plannen gaat inhouden.
Hij ziet al die PV ers als belasting ontduikers, en wil de huidige saldering aanpakken.

Hopelijk gaat zijn (of haar) opvolger daar ietsje voorzichtiger mee om, we blijven al ver achter in het polderland.
jammer daar gaat het laatste restje integriteit van de VVD weg. >:)

pv-ers zien als belasting ontduikers dat was een andere partij die dat zegt, dat was de PVV.
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/logopvv.jpg >:)

VVD ziet de PV-er meer als ondernemers en ja ondernemers worden normaal ook belast, dus dat zou eigenlijk ook moeten met pv-ers.
(we krijgen al wel het BTW voordeel, de lusten, maar nemen niet de lasten.
en dat botst een beetje met het salderings-principe, helaas. )

nu kun je wel zeggen dat kamp(of VVD) tegen pv was, maar eigenlijk was dat niet zo.
word wel geroepen door mensen, maar eigenlijk heeft hij geprobeerd pv meer naar een professioneel niveau te tillen.
de postcoderoos regeling kan van pv een normale economische activiteit maken.
(postcoderoos = naar mijn mening een draak van een regeling, maar kan best wel eens uit groeien naar de beste oplossing in Nederland, om dat te begrijpen heb je wel inzicht en toekomst visie nodig.)

met salderen is het meer opwekken als je zelf gebruikt eigenlijk niet voordelig of op zijn best marginaal.
en postcoderoos is het juist de bedoeling dat je meer opwekt als je zelf gebruikt.
en daar nog goed voor betaald krijgt ook.
het is wel minder mooi voor ons kleine pv-ers, maar maakt grote pv-ers te minste wel mogelijk.
een boer kan dan ineens heel zijn schuur daken vol gooien en het nog terug verdienen ook.

dus als je verder kijkt als je eigen neus lang is en niet alleen je eigen stoepje probeert schoon te vegen, dan is het misschien nog niet eens zo gek om salderen te gaan afschaffen in Nederland.
voor de groene energie productie in het land zou het wel eens een flinke boost kunnen zijn.

ja oke, ik zou ook balen als het salderen word afgeschaft.
leuk is anders, salderen is leuk.
toch moeten we oppassen dat we niet proberen voor ons eigen gewin met de pv saldering.
een regeling tegen te houden, die wel eens flinke boost kan zijn voor groene stroom productie in Nederland.
dat zou ons pv-ers net zo slecht maken als b.v. shell ;)

niet dat ik zoveel vertrouwen heb in de nieuwe regelingen zoals het postcode roos model.
ik moet het ook nog allemaal zien, en tot nu toe lopen alle projecten die met goede bedoelingen zijn gestart wel een beetje voor 99% in de mist, maar ik heb ook geen kristallen bol en weet de toekomst ook niet.

• migjes
quote:
Nhz schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 16:32:
Dit was de derde (passende) offerte die ik ontvangen heb. Dus dat zit wel goed.
oke
quote:
Isolatie is ook zeker een punt wat hoog op de lijst staat. In de zomer/voorjaar gaan alle vloeren op de begane grond (beton op zand en houten vloeren) eruit en daar komen geïsoleerde vloeren met vloerverwarming voor terug. Het dak en spouwmuren worden na geïsoleerd en overal komt HR++ glas in. Dat in combinatie met PV + WP + collectoren en houtkachel zal de gas behoefte (hopelijk) behoorlijk naar het nulpunt brengen. :)

Al met al een flinke investering, maar daar hebben we lang plezier van.
ach het is allemaal erg relatief.
HR++ is niet echt speciaal, van mij mag het wel een +je meer zijn of zelfs tripel glas.
ook wat de bouw wereld een goede isolatie noemt, vind ik maar een beetje wattig geklungel.
liever de passieve huizen norm als wat de gemiddelde bouwer doet. ;)
goed lucht dicht en dan de ventilatie apart regelen zodat je ook daar de warmte weer uit kunt halen voor dat het weg lekt.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
quote:
anandus schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:28:
Wij hebben een huis gekocht (helaas is de overdracht pas 22 juni).
Nu willen wij het verduurzamen, alle opties zijn open (isolatie, zonnepanelen, en/of -boiler, noem maar op).

Loont het om een adviseur in de arm te nemen (en hoeveel zou dat kosten?), of kunnen we goed genoeg afgaan op sites zoals Verbeter Uw Huis, Duurzaam Bouwloket, Milieu Centraal, etc?
Als het even kan willen we zoveel mogelijk zelf doen (uiteraard).

Het energielabel moeten we nog ontvangen, staat daar nog nuttige informatie op?
Energieadviseur hier (zakelijke markt, particulieren betalen te weinig :P )

Als je zelf enige technische aanleg hebt (dat wil je zeggen, je snapt wat er hier op Tweakers staat en wat een installateur tegen je bromt), dan gaat het je prima af. Bovengenoemde sites (+Tweakers) kom je een heel eind mee. En houd (ruwweg) de Trias Energetica in het hoofd met betrekking tot de volgorde van zaken.

Enige uitzondering zijn de geïntegreerde conceptaanpakken zoals bijvoorbeeld nul-op-de-meter renovaties. Daar is echt wat kennis voor nodig. Zelfs de meeste aannemers huren hiervoor externen in.
quote:
marcop23 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 16:49:
[...]
Ze isoleren blijkbaar tegenwoordig daken standaard met 30 cm glaswol, dat vind ik eigenlijk best veel. Dat is een RC van 9. De RC van 4,5 van 15cm vinden ze echt ondermaats, terwijl dat hier 'redelijk' is voor een bestaand huis. Natuurlijk is het wel zo dat Amerikanen veel vaker moeten koelen, terwijl we dat in Nederland vrijwel nooit doen. Dan bespaart isolatie ook wel sneller. Ook is houtskeletbouw, zoals daar gangbaar, ook wel makkelijker te isoleren.
Het dak van nieuwbouwwoningen heeft een Rc van 6, dus zo gek is dat nog niet. En zoals iemand anders al zei, het dak van Amerikaanse vrijstaande woningen is relatief groot t.o.v. de gevel. Als je die niet isoleert, krijg je de woning nooit warm.

Dat installatieonderzoek is wel wat vreemd. Destructief onderzoek van leidingen? Dat mag in Nederland niet hoor. Daarnaast was er wel degelijk wat te besparen: leidingen isoleren en je frequentiegeregelde pomp. Maar ja, dat is de ingewikkeld voor het Amerikaanse TV-publiek >:)

Wel een leuk filmpje. Deden we in Nederland maar een blowerdoor / themografisch onderzoek bij elke nieuw opgeleverde woning. Misschien dat de faalkosten dan eens naar beneden kunnen.

[Voor 32% gewijzigd door Skyaero op 22-02-2016 09:20]

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 29-05 21:04

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
quote:
aaitje schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 07:43:
Hi tweakers, ik volg dit topic al een tijdje met interesse maar had tot op heden weinig toe te voegen of te vragen.
Gisteren las ik over ISDE, dat je subsidie kan aanvragen voor energiebesparende maatregelen. Maar ik kan nergens vinden hoe je vooraf kan zien hoeveel subsidie je krijgt (voor BV aanschaf warmtepomp). Weet iemand waar ik dat kan vinden?
Die hele subsidie voor energiebesparende maatregelen is een lachertje.

Lucht - lucht warmtepompen zijn uitgesloten van subsidie = (de een de lusten, de ander de lasten) maar pellet houtkachels kunnen wel rekenen op een vette premie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
Willie Wortel schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:38:
YES......Het eerste paneel is op de camper gelijmd, meting van zonnepaneel via een Netduino incl oa een gehatseflatste shunt, veel gefinetuned, gebeld om wat expertise te leasen, :) maar het werkt. Gisteren hoogst gemeten voltage 17.5, ampère 4.7 (v X a = w), watt 82.

Vandaag de meting maken vanaf de lader naar de accu. Kan ik ook verlies meten van het transform dc dc. (17.5 naar 14.4 volt) Het geheel wordt in de DaL software gehatseflatst met schema's en filmpje howto zodat dit eenvoudig geknutseld kan worden en overal in DC toepasbaar wordt.

Kom erachter dat ik geen internet heb (logisch in een camper) om de Netduino klok te synchroniseren zodat ik wel een breakout moet kopen bv deze : https://www.adafruit.com/product/264 heb ik besteld.

Als je het weet is het eenvoudig, zo eenvoudig kan het leven zijn. 8)
Staat de camper normaal ook thuis? Dan kun je zelfs gaan denken over terugleveren als de accu vol is :P

• Willie Wortel
  • Niet online
quote:
styno schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:54:
Het lijkt erop dat voor het eerst in Europa een kernreactor met boorzuur gestopt is tijdens een noodstop procedure.

In een reactor in Fessemheim. Frankrijk, ontstond kortsluiting in een elektrische kast nadat er water ingelopen was. Hierdoor konden de controle staven niet meer bediend worden en is boorzuur in de reactor gepompt om de kernreactie te stoppen. Het lijkt erop dat de Fransen dit in 2014 onder de pet gehouden hebben.

http://www.sueddeutsche.d...der-als-gedacht-1.2890408

Het stoppen van een commerciele kernreactor met boorzuur lijkt erg zeldzaam te zijn, ik kan alleen maar Fukushima als voorbeeld vinden waar dit noodmiddel gebruikt is
Frankrijk kijkt niet zo nauw zeker op het gebied van milieu en veiligheid. Al in de jaren 50~60 vorige eeuw kieperden de fransen 100duizenden tonnen radio actief afval in de noordzee. Wat je niet ziet is er niet .....toch .....

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/06/0619G073.htm

hurd deep

En zo is een hele lijst, een heeeeeeele lange lijst met misstanden. ooit gaat het fout.

[Voor 8% gewijzigd door Willie Wortel op 10-03-2016 10:40]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 29-05 14:53

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Naar China wijzen is een beetje makkelijk. Er zijn veel Chinezen omdat China een groot land is. Qua bevolkingsdichtheid is het met 145/km2 behoorlijk laag. Duitsland zit bijvoorbeeld op 227/km2 en Nederland op 407/km2. In geval van geboortebeperking zou het in dat licht fair zijn om in Nederland te beginnen.

Verder gaat de groei helemaal niet ongebreideld door. In een behoorlijk kijkbaar spotje bij Lubach legt Hans Rosling uit dat de menselijke populatie zal stabiliseren op 10 a 11 miljard mensen:

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• styno

styno

quote:
Proton_ schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:18:
[...]

Volgens Remeha maken we over 14 jaar van ons mega-windoverschot (?) met power-to-gas (?) weer gewoon zesenzestig miljard kuub en is het business as usual.
Haha, mega-windoverschot...

De doelstellingen van de overheid tegen 2020 zijn: 6 GW op land, 4.4 GW op zee. Goed, dat is 2020, 6 jaar van nu en niet 14 maar Den Haag heeft nou niet bepaald haast met de uitrol...

Laat die nou soms allebei op 100% nominaal vermogen draaien dan heb je dus 10 GW productie van wind en waarschijnlijk op dat moment iets meer dan 0 GW bijdrage van zon. Ons dalverbruik is toevallig ook 10 GW, er is dus geen overschot, laat staan een mega-overschot aan wind of zonneenergie.

Wel is op zulke momenten overschot aan stroom door inflexibele must-run capaciteit van traditionele energiecentrales. Het is op zulke momenten dus hooguit kolen-, industriele/wkk-gas en kernenergie over om op een inefficiente manier gas van te maken. Gelukkig is op momenten dat de (stroomvraag - duurzame opwek) onder de must-run capaciteit duikt heel goedkoop (misschien zelfs gratis of je krijgt zelfs geld toe) en maakt de inefficientie financieel niet veel uit (wat over de CO2-uitstoot niet gezegd kan worden helaas).

Mijn punt: er is op korte en middellange termijn helemaal geen overschot duurzame energie, hooguit een overschot aan energie van must-run/inflexibele traditionele centrales. Remeha moet dat toch weten?

Edit:
In 2015 voegde China ruim 30GW aan nieuwe windcapaciteit toe, Nederland een factor 52 minder. Dat betekent dat China, een paar geleden nog een ontwikkelingsland, in 2015 in verhouding vrijwel evenveel wind installeert per capita als het rijke Nederland. China's bouwsnelheid neemt overigens jaar over jaar toe, terwijl vorig jaar de Nederlandse toevoeging een echte uitschieter was, de jaren ervoor (met uitzondering van 2008) kwam er veel minder bij.

[Voor 19% gewijzigd door styno op 15-03-2016 11:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
antonboonstra schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:05:
Wisten jullie dat je als consument met zonnepanelen, jezelf kan aanmelden als producent van groene stroom bij CertiQ? Hiervoor krijg je Garanties van Oorsprong (voor de elektriciteit die op het net is geleverd). Deze GvO's kun je vervolgens overboeken naar een een partij die hierin handelt.

ENGIE heeft hiervoor het product "Opgewekt voor Elkaar" ontwikkeld. Een geinig idee waarmee jijzelf groene stroom kan leveren aan bijvoorbeeld familieleden. ENGIE keert vervolgens ook nog een kleine vergoeding uit per Garantie van Oorsprong.

[...]
Ben je zeker dat je als kleine PV-stroomproducent individueel GvO's kan krijgen?

Uit een aanvraag van mij aan GC van 10 februari:

Bericht:
Als eigenaar van zonnepanelen en producent van groene stroom beschik ik over CO2-emissierechten door de vermeden uitstoot van geschat ca. 3,1 ton CO2 per jaar. Hoe verrekent Greenchoice deze emissierechten?

Antwoord GC:
Goed om te horen dat u energie opwekt via zonnepanelen. Zo maken we Nederland samen een stukje duurzamer. Hieronder geef ik u graag meer informatie over CO2-emissierechten.

De emissierechten waar u het over heeft, worden omgezet in CO2-certificaten en/of in garanties van oorsprong. Maar dit gebeurt alleen als het om grote volumes gaat. Voor particulieren zijn dergelijke certificaten of garanties er dan ook niet.

Mijn antwoord:
Bedankt voor uw reactie!

Naar aanleiding hiervan heb ik de volgende vragen:

Klopt het dan dat alle zonnepaneelinstallaties (of vergelijkbare "groene" installaties) door de energieleverancier op een hoop gegooid worden (mits Certiq geregistreerd?) en als het volume groot genoeg is (hoe groot?) worden ze omgezet in certificaten en/of GvO's, welke vervolgens op naam van bijvoorbeeld GC staan?
=======================
Helaas mocht ik op deze mail dd. 14 februari nog geen antwoord ontvangen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
op verzoek zelfcensuur.

[Voor 93% gewijzigd door Willie Wortel op 27-03-2016 10:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
op verzoek zelfcensuur..

[Voor 92% gewijzigd door Willie Wortel op 27-03-2016 10:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• !null
quote:
Erasmo schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:06:
[...]

Wat is er belachelijk aan een pelletkachel? Veel efficienter stoken kan bijna niet op hout en hout kan prima hernieuwbaar geproduceerd worden, in tegenstelling tot aardgas.
Dit ben ik het mee eens. Echter is er ook nog zoiets als luchtkwaliteit.

Pelletkachels zijn dan wel de schoonste in hun soort, maar dat betekent niet dat er niks uit komt.

Ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet vinden, de subsidie op de pelletkachel. Wel is het zo dat mensen de pelletkachel kunnen combineren met zonneboiler of warmtepomp, en daar dan ook subsidie voor krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
op verzoek zelfcensuur.

[Voor 97% gewijzigd door Willie Wortel op 27-03-2016 11:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenH
quote:
Willie Wortel schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:35:
goedemensen

"wir schaffen dat" roepkippen

goedemensen

ruifvreters subsidie kluppie van PVDA meneer "Greenpeace" Samsom
Neem ik hier na maanden weer eens een kijkje, gaat het er inmiddels zo aan toe.

Tot over een flinke tijd maar weer...

• Willie Wortel
  • Niet online
Op verzoek, zelfcensuur.

[Voor 171% gewijzigd door Willie Wortel op 27-03-2016 10:57]

• JeroenH
Iedereen die denkt dat het me om zijn punt ging heeft het mis. Het ging me om zijn manier van uitdrukken. Over framen en in verdomhoekjes plaatsen gesproken zeg.

Totaal gebrek aan respect, en dus: doei.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:29

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Kom ik hier na maanden weer eens in de kroeg, is Jeroen weer helemaal over de z**k.

Nou, tot over een tijdje dan... :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-11-2019
quote:
ollie1965 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:41:
[...]

Niet alles is in geld uit te drukken of wil je soms niet in geld uitdrukken.
Het woord "duurzaam" wordt vaak ook uit zijn context gehaald/gedrukt.
"Hé even wat extra paneeltjes plaatsen, en klaar is kees"

Wat is duurzamer, passief of actief je energieverbruik naar beneden brengen?
Volgens mij is het met passief (minder resources, weinig kans op defecten) duurzamer, zonnepanelen WP enz enz hebben een grote(re) footprint.

En ja, ieder zijn eigen keuze :)
Om hier even op in te haken....De mooiste energie is de energie die je niet nodig hebt. Tuurlijk kan je je gebruik afdekken door een WP aan te schaffen en je dak vol te plempen met PV panelen, en het tegen elkaar wegstrepen.

Maar als dat huis tochtig is zal het tochtig blijven en de PV panelen zullen niet comfortverhogend zijn.

Een goed geisoleerd huis op passiefhuis niveau heeft een hele stabiele temperatuur en een hoog comfort tegen erg lage energiekosten. Zo' n woning of gebouw zorgt voor een jaarrond aangenaam binnenklimaat zonder al te veel afhankelijk te zijn van technische installaties, dat is toch echt wel de aanbeveling. En ohja de installaties die je nog nodig hebt kunnen klein gedimensioneerd worden wat ook weer allerlei voordelen heeft (minder grondstoffen gebruik, in het geval van een L/W wp minder geluid enz enz).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hajeetje
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22-09-2018
quote:
Atomic2005 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:38:
[...]

Uuh 400 euro?? Waarom heeft niet heel Nederland een warmtepomp? 8)7
Omdat mensen te beroerd zijn om na te denken, kost te veel energie.
Ik moet wat aardiger zijn, een paar maanden geleden had ik ook geen enkele notie, Bijn alles hier op het forum opgestoken.
Ik geloof dat rond de 70% v.d. Nederlanders ook nog nooit is overgestapt van energieleverancier, terwijl je nooit meer kunt verdienen in 5 minuten.
Mensen geen rationele wezens zijn.
>90% v.d. mensen heeft geen idee wat ze aan energiekosten hebben, wordt toch automatisch afgeschreven ? Johan Cruyff zou zeggen: Logisch toch ?
Homo economicus, is een figuur ontsproten uit de fantasie van economen die niets van psychologie of sociologie of antropologie weten.

[Voor 32% gewijzigd door hajeetje op 01-04-2016 20:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 26-05 22:55

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
hajeetje schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:13:
[...]

Omdat mensen te beroerd zijn om na te denken, kost te veel energie.
Ik moet wat aardiger zijn, een paar maanden geleden had ik ook geen enkele notie, Bijn alles hier op het forum opgestoken.
Ik geloof dat rond de 70% v.d. Nederlanders ook nog nooit is overgestapt van energieleverancier, terwijl je nooit meer kunt verdienen in 5 minuten.
Mensen geen rationele wezens zijn.
>90% v.d. mensen heeft geen idee wat ze aan energiekosten hebben, wordt toch automatisch afgeschreven ? Johan Cruyff zou zeggen: Logisch toch ?
Homo economicus, is een figuur ontsproten uit de fantasie van economen die niets van psychologie of sociologie of antropologie weten.
Hmm..Volgens mij word dat en nieuw projectje voor me voor komend half jaar _/-\o_
En die paar extra panelen komt wel goed.. die kan ik op dezelfde omvormer wel kwijt heb ik al gehoord.

Maar dat geldt voor mij ook. Ik leer alle dagen bij. Lees me suf hier. Merk dat ik op dit vlak best wel "ontwetend' was/ben. Heb nu ineens 100 nieuwe ideeen. Van het platte dak van de garage vol leggen, tot de noordkant van het dak vol leggen, tot idd warmte pomp. Tot waterontharder, 3dubbelglas, isoleren van vanalles en nogwat etc :D

[Voor 14% gewijzigd door Atomic2005 op 01-04-2016 22:18]

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 26-05 22:55

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ja idd, soort van besmet, dat is jullie schuld!!

Dat is t bij mij ook. Lijkt me zo fijn dat de achterkant van het huis gewoon ook lekker aangenaam is. NIet als je in de buurt van het raam staat dat je gewoon "kou" voelt zoals nu. En idd, dat is niet in geld uit te drukken.

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16:52

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

quote:
Soullancer schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:58:
[...]

Serieuze optie om te overwegen in dit geval ja, alleen de keus buiten of binnen en buiten dan nog
Lees onderstaande quote even goed door 8)

“It's unwise to pay too much, but it's worse to pay too little. When
you pay too much, you lose a little money - that's all. When you pay
too little, you sometimes lose everything, because the thing you
bought was incapable of doing the thing it was bought to do. The
common law of business balance prohibits paying a little and getting a
lot - it can't be done. If you deal with the lowest bidder, it is well
to add something for the risk you run, and if you do that you will
have enough to pay for something better.”

― John Ruskin

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
quote:
aip schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:37:
Dit soort artikelen op Bloomberg was een jaar of twee terug ondenkbaar. Illustreert maar weer eens dat het omslagpunt echt lijkt te zijn bereikt:

http://www.bloomberg.com/...are-crushing-fossil-fuels
Ik vind de discussies over hoge olieprijs en lage olieprijs altijd een beetje twijfelachtig.

Bij een lage olieprijs zie je dat er amper wordt geïnvesteerd in olie, maar dat alles wat op de markt komt snel wordt opgekocht en/of extra gebruikt. Bij een hoge olieprijs gaat iedereen investeren in het vinden van olie en krijg je dat onrendabele velden in gebruik genomen worden. Het is vooral een verschuiving van investering, van opslag naar oppompen.
Maar bij forse fluctuaties gaat iedereen continu op z'n bek. Hoeveel miljard heeft Shell moeten afschrijven omdat ineens velden niet meer rendabel waren om te gebruiken? Andersom, hoeveel kost het bedrijven als de inkoopprijs ineens x2 of x3 gaat? De plasic/resin jongens weten er alles van.
Dus een lage of hoge olieprijs is minder problematisch dan een fors fluctuerende olieprijs, waarbij producenten en afnemers 'compleet gek' worden. Daar gaat je 3 jaars fixed price contract.

Dus laat die olieprijs nog maar een keer of 2 in de komende 10 jaar op en neer stuiteren en duurzaam is ineens ook heel betrouwbaar. Misschien betaal je bijvoorbeeld 10-20% meer (vandaag) voor je zon of windenergie. Maar dat is wel gewoon gegarandeerd 10 jaar of langer redelijk constant.

En welke hypotheek zou jij vandaag afsluiten? De variabele die goedkoper is maar heel onzeker is, of die van 20 jaar vast, iets duurder, maar wel gegarandeerd?

• styno

styno

quote:
Willie Wortel schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:37:
[...]

Die indruk wordt wel gewekt dat een molentje de milieu problemen zou oplossen maar dat is niet zo. Het vertraagt onze ondergang, de aarde is stervende.
Lekker fatalistisch zeg, pfff, daar ga ik niet in mee.

Overigens dezelfde drogreden als: "mijn vervuiling is zo'n kleine bijdrage, alle moeite die ik doe is toch voor niets, dus ik blijf lekker een dikke v8 rijden, veel vlees eten en weekendjes shoppen in New York" of "Nederland is veel kleiner dan China".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenH
quote:
franssie schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:54:
[...]

Toch iets focus op de panelen of is het een oud interview?
http://www.rtvnh.nl/nieuw...sum-vooral-mooi-op-papier

Gaaf dat mensen toch strijden tegen de overheid als de overheid gewoon erg fout zit.
quote:
quote:
!null schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:11:
Mooi, weer wat extra aandacht voor de zaak.
Oh, staat het online? Ik had het nog niet gezien. Hmmmm, dit is eigenlijk voor het eerst dat ik niet gevraagd heb om de tekst van het artikel vóór publicatie in te zien (gewoon vergeten). Er zitten wat kleine foutjes in het artikel ("waterpomp") en ik moet zeggen dat ik me niet kan herinneren dat ik de frase "burgertje pesten" heb gebruikt (maar misschien heb ik het wel gezegd).

Hoe dan ook, ik heb een paar positieve reacties in mijn mailbox van mijn medestanders van de gemeente, maar ook een negatieve reactie die stelt dat ik "de verduurzaming van de gemeente Hilversum een flinke dreun heb toegebracht". Die laatste reactie van de persoon die het centraal plaatsen van zonnepanelen op grote daken aanzwengelt, dus op zich een begrijpelijke reactie.

Hoe dan ook, ik zal zelf verder niet zoveel meer aanzwengelen. Pick your battles en zo. Zoals in het artikel te lezen, extra aflossen hypotheek gaat lekker, huizenprijzen klimmen weer mooi... Met een jaartje of twee zijn wij wel foetsie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Hier ook zojuist de meterstand doorgeven.

1e jaar vandebron zonnecollectief met ferraris
1111 kWh terug geleverd. Mooi rond getal. :+

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Pagina: 1 2 3 ... 20

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True