Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Onderwerpen

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:40

ericplan

5180 Wp PV

Wat betreft het gewicht zou je ook naar lichtgewicht flessen kunnen kijken. Die gedragen zich bovendien ook veiliger in geval van brand. http://www.benegaslight.nl

ZonPHP PVOutput

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
quote:
Freemann schreef op zondag 13 september 2015 @ 19:11:
...
Ik denk dat ik toch de gasleiding eruit ga trappen.... €200 kan ik een boel backup verwarming mee "opfikken" :)
Wijs besluit Freemann!

Een trui en een "backup" elektrisch kacheltje, wie doet je wat. oOo
Het is net als met PV aanschaffen, had ik het maar eerder gedaan.

Zoek de verschillen: :+

[Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2015 19:31]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Die grappige "persoonlijke" film elk jaar bij de jaarafrekening van Nuon :P

Even voor eventuele onderbouwing: mijn missus is veel meer thuis aan het werk, dus het verbruik begint minder leuk te worden, maar kan d'r moeilijk in een slaapzak achter d'r bureau zetten :+

Btw: hoe krijgen 2 peepz het voor elkaar om gemiddeld 3360 elektra te verbruiken btw..serieuze vraag?
Ik zit zelf al aardig wat uurtjes achter de pc/laptop, ook niet bepaald zuinig (vooral de gamebak niet)...

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@migjes;
Denk dat wij beide globaal hetzelfde zeggen/bedoelen :)

Het plan is dat wij overstappen naar het zonnecollectief(€32) en juist omdat daar het vastrecht ong. 50% lager ligt als bij de normale boeren(€62).
Het zonnecollectief groeit langzaamaan met de klanten mee. Zodra er bijv. 5 klanten met 800kWh en in totaal 4000kWh overschot hebben gemeld, dan komt er weer een plek voor één klant vrij.

1000kWh * €0,08 = €80
1000kWh * €0,23 = €230

Is toch behoorlijk wat centjes.... Maar dat is een keuze :)

Net nog even in een paar graad/hoogverbruik -dagen gedoken;
26 januari 2013 gebruikten wij in 24 uur zo'n 7.5m3 gas en hadden wij 25 graaddagen, wat neerkomt op 0,300m3/graaddag.

Uiteindelijk gaat het om het totale vermogen en dat is dan iets van 60kWh wat er voor die 24 uur nodig is geweest.
Met een 3kWh element is dat al prima te doen en als de WP 3,5kW doet, dan is dat al helemaal geen probleem. Zet ik de WP in Comfort mode, dan kom ik op 4,5kW op 108kWh over 24uur en zit ik op bijna keer de minimale warmtebehoefte om ons huis op 20°c te houden.

Gasleiding gaat het huis uit. _/-\o_
Vrouw is overtuigd, WAF is OK maar kan straks met 1 klap weg zijn >:)

Morgen Stedin contacten *O* oOo :)F

Heb een klein grafiekje gesleuteld;

Strekking van de grafiek is dat bij 25 graaddagen (-7 buiten) het WP vermogen tijdens ECO bedrijf 25% in mag zakken en tijdens Comfort bedrijf mag hij 50% inzakken.
En bij Comfort -50% en 3kW backup verwarming is er over 24 uur tijd 100% over capaciteit beschikbaar.

Zojuist verzoek bij Stedin gedaan voor het afsluiten van de gasleiding MET behoud van gasmeter, waarbij dan de gaskraan verzegeld wordt.

Zojuist de bevestiging dat 18-9-2015 tussen 10:00 - 12:00 de hoofdkraan verzegeld wordt. d:)b

[Voor 14% gewijzigd door Freemann op 15-09-2015 10:48]

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 29-05 19:00
En zo gaat de gemeente Hilversum men duurzame betrokken burgers:

Ik gebruik hem niet veel, maar hier omschrijft maar één emoticon mijn gevoel hierover: :r

Illusion is the ultimate weapon

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:18

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Daarnet wat peren geplukt

OMNOMNOM

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

quote:
ollie1965 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:23:
[...]

@Iets met Lelystad

Martin kom er maar in :+
>:) . Prima stad hoor Lelystad :+ . Fietsers volledig gescheiden van gemotoriseerd verkeer. Met de trein goede verbinding met Amsterdam, iets minder met Amersfoort en verder. Winkelcentrum is te doen, huizen zijn er goedkoop en welstand of beschermd stadsgezicht kennen we hier niet >:)

Maar verder qua beleving en sfeer? 0,0.

Boeit mij niet, woon hier prima!
quote:
ollie1965 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:17:
Even een vraagje hier in de kroeg, maar misschien moet het wel in L/W warmtepomp.

Heeft iemand een programma waarmee hij de uur en daggemiddelde van de KNMI inleest (geautomatiseerd)?
Was al even aan het experimenteren met wat ik allemaal binnen wilde halen, en hoe ik dan de getallen in grafieken/tabellen kon/wilde omzetten.

Wil vanuit mijn graaddagen/gasverbruik inzicht krijgen in kwh verbruik over een aantal dagen en door later iedere dag te loggen per dag.
Later altijd handig om wat mee te berekenen voor verbruik (woning) en opbrengst (zonneboiler/WP).
O-) *MELD*. Sterker nog, interval per 10 minuten dacht ik . Maar alleen van station Vliegveld Lelystad.

En er zit een gat in mijn data doordat de URL veranderde bij het KNMI.

Plaatje.

[Voor 47% gewijzigd door mkleinman op 18-09-2015 23:08]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Op de kop af 8 dagen geleden bij Stedin de gasaansluiting opgezegd.
Op de kop af 7 dagen geleden bij Eneco het gas abonnement opgezegd.

Krijg je dit thuis:

De informatie van Eneco wordt door Stedin sneller verwerkt, dan Stedin zijn eigen afsluitingen kan verwerken....

:O 8)7 ;w

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• marcel3
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 20:22
quote:
migjes schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:32:
[...]

ik vind dat je er een moeilijk verhaal van maakt met een negatief sausje.
dat is eigenlijk niet nodig.
maar het is wel een feit dat salderen en andere vergoedingen voor stroom de prijs van stroom omhoog duwt.
Grappig, ik had precies dezelfde reactie na het lezen van jouw reactie ;)

Anyway, ik had het dus over de kansen en bedreigingen van de voortschrijdende techniek die een verdergaande graad van energie-autonomie voor huishoudens binnen bereik brengt. En dat versus het grootverbruik van het bedrijfsleven waar er op dit moment nauwelijks prikkels bestaan om energiezuiniger te gaan werken en waar diezelfde autonomie wsl nooit mogelijk zal zijn. Het wordt hoog tijd dat die verbruikers ook een eerlijke bijdrage gaan leveren aan de kosten vd energietransitie, anders heeft de rest ook geen zin:

Dat jij met een heel verhaal komt over salderen en tvt geeft mi juist aan dat er bij heel veel mensen een blinde vlek zit waardoor je de hele energiepolitiek op jezelf (als particulier huishouden) gaat betrekken. Hoe kan ik het anders zeggen... "Leuk, maar wij doen er nauwelijks toe. Het laaghangend fruit is inmiddels ergens anders te vinden." Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat je voor huishoudens niet moet doorgaan op de ingeslagen weg.
Ik vind het echter echt niet te verteren dat wij lopen te krabbelen met zonnepaneeltjes hier, 30cm isolatie daar, wel/niet salderen etc etc en dat tegelijkertijd ieder bedrijventerrein in Nederland vol staat met spuuglelijke halflege tochtige overmaatse blikken hallen die 24 uur per dag verwarmd/gekoeld worden omdat de kWh's en het gas toch (veeel) goedkoper worden naarmate je er meer van af neemt. Dit als slechts 1 voorbeeld van de spilzucht in het bedrijfsleven. Ter lering ende vermaeck nog even de EB en ODE tarieven voor dit jaar. Zullen we daar eerst wat aan gaan doen voordat we vanuit die oerhollandse "weg met ons" mentaliteit beginnen over afschaffen van salderen voor particulieren? En breek me de bek niet open over het woud van perverse subsidies voor bedrijven, daar is salderen helemaal niks bij.

4,8 kWp Oost/West, Mitsubishi MSZ-FH35VE A+++ L/L WP

• mkleinman

mkleinman

beetje offtopic. Sketchup tekening gemaakt door de man die hier vorig jaar en dit jaar bij ons verbouwd heeft. Ik heb hem leren om te gaan met sketchup. Nu kan ik bij hem op cursus :)

quote:
styno schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:16:
Is bij iemand bekend of er Nederlandse bedrijven zijn die een variabel elektriciteitstarief betalen op basis van bijv. actuele groothandelsprijzen? En is er ergens een (betaalde) API waar voorspelde bijv. 15 minuut waarden opgevraagd kunnen worden?
Misschien via TenneT of anders https://www.entsoe.eu/Pages/default.aspx ?
quote:
Freemann schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:10:
Wat bedoel je precies Eric?

De max van een 35A hoofdzekering is ong. 35*230=8,05kW
  • Elektrisch koken 2kW(3 pitten op 50%)
  • Warmtepomp 1kW
  • Oven 2,4kW die nog even aanstaat om dat heerlijke stukje zalm te garen
  • Grohe Red 2,1kW die tijdens een bordje/pan afspoelen aanslaat
  • Wasdroger van 2,4kW
  • Dan doet de PV zo eind van de middag nog even 1,5kW
Dan kom ik al snel op 2 + 1 + 2,4 + 2,1 + 2,4 - (1,5) = (8,4kW * 1000) / 230V = 36.52A

Dan zit ik al over de 35A gemeente zekering.....

Doet de WP wasdroger 1,4kW minder tov normale droger:
2 + 1 + 2,4 + 2,1 + 2,4 - (1,5kW PV + 1,4WP droger) = (7kW * 1000) / 230V = 30.43A

Dan wil ik met Domotica nog een slimme schakeling maken waarbij de GroheRed afgeschakeld wordt zodra de slimmeMeter >7kW verbruik registreerd:
2 + 1 + 2,4 + 2,1 + 2,4 - (1,5kW PV + 1,4WP droger + 2,4kW Grohe) = (4.6kW * 1000) / 230V = 20A

In deze laatste situatie staat aan:
  • Warmtepomp,
  • Droger,
  • 3 x kookpit,
  • Oven,
  • PV levert 1,5kW
Hem al gemaakt dat als PowerUsage >6kW dat de eettafel HUE lamp rood kleurt. Zodra het verbruik <6kW dan kleurt de lamp weer zijn oude kleur :)

Straks wil ik Homey ons laten waarschuwen :D
Dat gaat dan erg rap met energieverbruik. Overigens is je hoofdzekering van het zeer trage type. Daar kan je gerust over langere tijd meer dan 35A belasting op hebben staan. Exacte cijfers van karakteristiek heb ik zo niet bij de hand overigens.

Wel slim gedaan dat je bij hogere belasting je HUE lamp aanpast qua kleur.

[Voor 97% gewijzigd door mkleinman op 30-09-2015 13:19]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Onze groepenkast heeft 12 groepen, 3 aardleks, 1 hoofdschakelaar(40A), niet gebruikt beltrafo.

Alles na de hoofdschakelaar is busboard en vanaf hoofdzekering > hoofdschakelaar is 8 of 10mm2.
Vanaf de hoofdschakelaar naar busboard is volgens mij ook 8 of 10mm2.
Dus dat zou wel goed zitten (is officiele ABB kast).

Overigens mag er best een groep uit knallen, dat is geen probleem, maar ik wil de hoofdzekering sparen.
Heb in het verleden al wat hoog vermogende devices samen op 1 groep gezet. Dit heb ik gedaan omdat ik liever heb dat de 2 apparaten via de automaat eruit slaan, dan dat de hoofdzekering eruit knalt.

Ben nu B25A en B32A automaten tegen gekomen en de volgende grafiek:

Als ik dan naar bijv. 100 sec kijk, dan kunnen B automaten daar ong. 1,3 x nominale stroom doen;
----------------------------------------
code:
1
2
B32A automaat: ((32A * 1,0) * 230V )/1000 = 7.360kW
Hoofdzekering: ((35A * 1,0) * 230V )/1000 = 8.050kW

De B32 zal er bij 30% overschrijding op/rond de 100 secs uitslaan.
B32A automaat met 30% overschrijding:
code:
1
((32A * 1,3) * 230V )/1000 = 9.568kW

B32A piek en overschrijding op 32A hoofdzekering:
code:
1
(((9.568-8.050 )/8.050)*100)=18.86%

Als de B32A eruit slaat, dan heeft er 100seconden 1,5kW = 18% overschrijding op de hoofdzekering plaats gevonden.

Na B32A komt de B40A en die doet bij 30% overschrijding ((40*1.3)*230)/1000= 11.96kW en dat lijkt mij dan weer wat veel voor zowel de hoofdzekering als de groepenkast op zich. Ook als automaat er qua tijd of stroom later uitslaat, dan neemt het risico op de hoofdzekering verder toe.

"Conclusie":
De B32A automaat biedt een goede balans. Hij maakt een kortstondige piek mogelijk, slaat er dan na een relatief "lange" tijd(1,5-2min) uit. De extra zekering maakt het mogelijk om de hoofdzekering meer en langer tegen zijn limiet te belasten. Nu schakel ik apparaten uit zodra wij over de 6kW komen, maar dan kan ik makkelijk richting de 7,5kW gaan. Vanaf de 7kW wil ik dan de HUE ter waarschuwing aan laten gaan en vanaf de 7,5kW wil ik actief apparaten af gaan schakelen. Maar mijn idee is dat dat straks met de warmtepompwasdroger niet zo'n vaart meer zal lopen EN dat met de 7,5kW de limiet ook een stuk ruimer en veiliger is.

• liquid_ice
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 30-04 10:02
quote:
Raolte schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 08:28:
Ik stel me zelf de vraag wel eens wat is duurzaam ?
...
Wanneer je inderdaad wat verder in 'duurzaam' duikt krijg je allerlei van deze overwegingen.
Duurzaam vind ik ook een lastig woord, volgens mij gaat het op dit moment in tijd om het voorkomen / terug dringen van de grootste natuur 'problemen' en manieren kiezen die langer vol te houden zijn.

Onze energie komt voor het verre overgrote deel uit olie. De schattingen verschillen behoorlijk, maar Peak oil grafieken zijn vaak zo iets:

Hierbij is het idee dat er nog wel olie is over 100 of 200 jaar, maar niet meer om aan de enorme vraag van energie te voldoen.
Met die gedachte investeer ik zelf liever in langdurende producten dan 'energie slurpende' varianten.

Pas geleden zag ik in een presentatie verschillende 'environmental violations' voorbij komen, waaruit bleek dat de NOX cyclus een 10 keer groter en accuter probleem bleek dan de CO2. Dit was omdat de NOX kringloop direct invloed had op het uitsterven dan diersoorten. De NOX indammen zou het snelst en krachtigst kunnen door consumptie van minder vlees.
Tsja, met die gedachte is de vulling van je bord belangrijker dan de verwarming van je huis (zeker na isoleren)

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01:07
Vorige week hadden we hier mensen van Zonverdient aan de deur staan. Ze zijn bezig met een buurtcollectief om gezamenlijk zonnepanelen in te kopen. Ik ben wel geïnteresseerd in een advies en een prijs en heb een formulier ingevuld voor een vrijblijvend adviesgesprek en persoonlijk bespaar plan. Je hoeft niks vooraf te betalen, via de gemeente krijg je een 0.5% lening. Maar hoe gaat dit vaak zijn werk?

Mijn jaarverbruik is gestegen doordat mijn vriendin gastouder aan huis is begonnen. Dus overdag verbruiken we ook meer elektra omdat ze nu thuis is.Mijn jaar verbruik komt uit op 2500 kWh (exacte gegevens heb ik niet omdat energiemanageronline.nl op dit moment storing heeft).

Nog even de situatie van ons huis zoals ik eerder eens gepost heb.

Voorkant:

Zijkant:

Achterkant:

Onze tuin is op het oosten, het voorkant van het huis op het westen. De garage zit aan de noorkant van de woning. Ik zou dus een oost-west opstelling krijgen.
Via Zonatlas.nl is dit een overzicht van de zonval op mijn dak:

Ik heb een hoekwoning, de buren tegenover mij ook maar die liggen ideaal op het zuiden. Nu is mijn huis dus 'minder geschikt'. Betekent dit nu ook direct een langere terugverdientijd?

Welke zaken moet ik in zo'n gesprek (maximaal 30 minuten) nu aankaarten?
Ik zat zelf te denken aan:
- Waar kan ik terecht bij storingen/defecten en garantiekwesties? (Heb het sterke vermoeden dat het dozenschuivers zijn)
- Hoe snel wordt dit opgepakt?

Maar welke dingen zijn nog meer goed om te weten? De terugverdientijd moet je denk ik met een korreltje zout nemen omdat tegen die tijd de omvormer meestal al vervangen moet worden.
Ze zorgen voor een tekening met advies (deze wordt nu voorbereid)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:54
quote:
Binnetie schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 10:51:
Ik heb een hoekwoning, de buren tegenover mij ook maar die liggen ideaal op het zuiden. Nu is mijn huis dus 'minder geschikt'. Betekent dit nu ook direct een langere terugverdientijd?
dat is een ja en een nee.
of te wel een lastig verhaal. ;)

als je een dak hebt op het zuiden en je legt er een 5000Wp dan neem je een 5000W omvormer.
heb je een oost-west en leg je 2500Wp oost en 2500Wp west, dan kun je al een omvormer gebruiken van >3600W (in geval van jouw dakhoek van 45 graden.)
dan is de omvormer een stuk goedkoper en maakt het de installatie een stuk beter terug verdienen.
(dit is de nee)

voorbeeldje van mijn oost-west dak:

dus om een uur of 10:30 is oost op zijn top, en om 16:30 is west op zijn top.

nu doet een 5000Wp op zuid wel een 5000kWh per jaar.
en een 5000Wp oost-west een 3500kWh per jaar. :-(
(dit is de ja)

maar alle plussen en minnen bij elkaar opgeteld.
gewoon voor gaan, het is goed te doen met oost-west.
we hebben een zeer ruime vergoeding (salderen) dus het lukt met oost-west ook.

ik zelf heb al 1 kant terug verdiend, dus die heb ik net van het dak gehaald en vervangen voor meer Wp.
(in +/- 3 zomers tijd)
het is alleen jammer dat veel installateurs dit allemaal niet begrijpen.
vaak zie je dat ze gewoon een 5000W omvormer gebruiken en dan valt het voordeeltje een beetje weg.
of ze raden het af etc etc etc...

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• cornfed99111
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 29-05 13:12
De mohair borstels aan onze aluminium schuifpui zijn toe aan vervanging.
Nu zitten daar normale in, maar ik zag ook borstels met een kunststof schot erin op het web.
Zo zijn ze nu ongeveer:

Zit daar nu echt een voordeel in qua tocht met dat tussenschot?
Iemand ervaring in het vervangen van die dingen?
Ik zie niet direct hoe je ze moet vervangen...Hoe krijg je ze eruit en weer erin zonder beschadigingen?

[Voor 21% gewijzigd door cornfed99111 op 03-10-2015 12:44]

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-04 17:57
Al eens eerder bij locatie Melick voorbij gekomen dat aanbieders van nul-op-de-meter soms iets te sterk gefocust zijn op berekeningen op papieren
Als het om bomen en werkelijke prestaties van zonnepanelen gaat.

Groevenbeek Noord Ermelo

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-04 17:57
quote:
Joris 407 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:55:
Of wordt het dit: http://www.surfacepower.com/index.html# Iemand hier bekend mee of een mening over?
Wat een marketing met weinig facts om te vergelijken.
Heat-pipes die beter zouden presteren door coating voor CV ondersteuning.
Er is een NL leverancier met een demo systeem, zie echte harde praktijkdata voor winter te krijgen en let op hoe aperture surface in efficientie en kWh/m2 zit
Onderstaand vergelijk is bijv niet gespecificeerd, zoals Dec ~50kWh (ca 6m3 aardgas) 1 of 5 collector of waarmee nu exact vergeleken wordt
(Ik heb moeite met maar 100kWh in juli voor concurrent als vergelijkbij zelfde installatie oppervlak van 5 HONE-collectors is ongeveer helft wat PV doet en warmte heeft hogere efficientie))

Bron: NL verkoper

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• mkleinman

mkleinman

Golden delicious boompje geplukt van 2 meter hoog. Resultaat 15 tot 20 kilo aan appels, van dit maatje:

Tot aan full size appels.

Met de baby appels en wat andere misfits appelmoes gemaakt daarnet.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01:50

Erasmo

Laadpaaljager

Tijd om de Solar races daar beneden weer te volgen via de bekende website.

Alle teams met hun superdeluxe auto's en dan zie je dit liefdeskindje tussen een Morgan en een golfkarretje :D

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• migjes
quote:
mkleinman schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 17:41:
Golden delicious boompje geplukt van 2 meter hoog. Resultaat 15 tot 20 kilo aan appels, van dit maatje:

[afbeelding]

Tot aan full size appels.
aaa, schattig appeltje ;)

ben er ook van aan het smikkelen, lekker appelmoes met kardemom ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• JeroenH
En zo ging het in 1945:

Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als we dat vandaag de dag in zouden stellen.

• JeroenH
Nou, he he. Na drie jaar enorm veel tijd er aan besteed te hebben en frustatie met de lokale overheid opgelopen te hebben is het moment eindelijk daar: de leges voor vergunning voor duurzame maatregelen is op nul euro gezet. Na nóg meer moeite gedaan te hebben heb ik het eindelijk ook voor elkaar dat de mensen die dit al onnodig betaald hebben (stuk of tien huishoudens) dit terugkrijgen.

https://twitter.com/FlorisVoorink/status/659286030013583360

Weer € 200 extra om in de hypotheek te knikkeren.

-edit-

Krante-artikel uit de Gooi- en Eemlander:

[Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 28-10-2015 16:02]

• JeroenH
Een werkbank aan het bouwen in de schuur:

Iets bouwen (wat dan ook) is echt wel lekker.

• JeroenH
En zo worden windturbinebladen in China de berg op getransporteerd:

Da's ff andere koek dan in het platte Nederland.

Bron (met nog meer foto's)

• ReTechNL
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 27-05 11:35
Vanavond dacht een tuinder bij ons in het westland even te testen met LED verlichting.
Het resultaat was goed te zien in heel de omstreek :P

Oorzaak:

[Voor 12% gewijzigd door ReTechNL op 12-11-2015 11:01]

• ReTechNL
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 27-05 11:35
quote:
mkleinman schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:16:
Wat ik niet snap is dat ze niet wat bedenken tegen al die lichtvervuiling. Iets van spiegels of folie die ze makkelijk weg kunnen klappen/schuiven. Dat zou zo enorm veel lichtvervuiling schelen.
Die is er ook, inschuifbare schermdoeken. Echter zelfs met de schermdoeken uit houd het niet alles tegen.
Bij bewolkt weer is het goed zichtbaar.
Hier een reguliere kas in de avond:

Het is bij ons dan ook nooit echt donker. Als het redelijk bewolkt is dus sluier bewolking dan kan het gewoon 3 uur smiddags lijken zoveel licht is er. Last hebben we er niet van, je leert er mee leven.

[Voor 14% gewijzigd door ReTechNL op 11-11-2015 23:55]

• mkleinman

mkleinman

Ik heb ooit in 2009 een artikel geschreven over de DSB. Had een aanbieding gekregen om wat positiefs te schrijven en daar zou ik dan 85 euro voor krijgen. Heb dat niet gedaan ( zie mijn blog ). Tot mijn grote verbazing kom ik er vanochtend achter dat ik genoemd ben in het boek "Dick Scheringa".

Nooit geweten. Boek is al in 2011 uitgegeven!

• JeroenH
Sinterklaas was vroeg dit jaar; ik heb mezelf een figuurzaagmachine kado gedaan.

Nu aan het oefenen met uitzagen van proefwerkstukjes. Ergens deze week komt mijn bestelde soldeerstation binnen. Lekker knutselen!

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Als we toch isolatie vraagjes gaan stellen heb ik er ook nog wel eentje. :+

Wil achter mijn bank tegen de buitenmuur laminaat tegen de muur plakken.
Zou het nu veel uitmaken vwb isolatie als ik eerst bubbeltjesplastic met drie raggels tegen de muur schroef en daarop het laminaat vast maak of het laminaat rechtstreeks op de muur plak?

Het gaat dus om de buitenmuur op het zuiden en het gedeelte waar het laminaat komt zit voor 80% achter mijn bank (vwb hoogte). De spouw van de muur is vorig jaar bijgevuld. (bj 1982)

Of doet drie dunne raggels mat daarachter een laag bubbeltjes plastic zo weinig dat het de extra moeite niet waard is?

[edit]
gaat dus om laminaat tot ong. het raam achter deze bank.

[Voor 16% gewijzigd door hjs op 03-12-2015 10:22]

• Archiebald
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 28-04 10:11
quote:
Archiebald schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:46:
Afgelopen vrijdag nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen.. We hebben gekozen voor casco badkamer, omdat we het naar eigen smaak wouden doen zonder er veelste veel voor te betalen.

We hadden gekozen voor de optie "energiepakket" waarin zat:
- 12 PV panelen a 265Wp p/s.
- Triple beglazing.
- Intergas HREco 36 ketel, lage temperatuurverwarming.
- Convectoren ipv radiatoren.
- Douche wtw.

Nu zat ik met mijn schoonvader en zwager te kijken in de badkamer en vroegen ons af waar die douche wtw zat.. Dus ik ben erachteraan gegaan en nu blijkt dat ze die laatste zijn vergeten (wel opgenomen in de EPC berekening).
Dus kreeg ik net het voorstel om 2 extra PV panelen op het schuurtje te plaatsen. Die zouden de douche wtw compenseren. Ik heb als tegenvoorstel gedaan (omdat de douche wtw mij gas zou besparen en 2 extra PV panelen mij geen gas besparen):
- 2 PV panelen verplaatsen naar schuurtje en op het dak 2 zonnecollectoren + zonneboiler plaatsen.

Nu ben ik me er wel van bewust dat dit meer kost, dus ik verwacht dat ze nee gaan zeggen op mijn voorstel. Mochten ze nee zeggen, is het dan redelijk dat ik akkoord ga met die 2 extra zonnepanelen en daarbij een boiler wil voor in de keuken? Zodat we warm water uit de boiler krijgen ipv CV?
Zojuist (eindelijk) het voorstel gekregen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb er geen kaas van gegeten, maar ik krijg een vermoeden dat ze willen dat wij voor voorstel 1 kiezen.

[Voor 3% gewijzigd door Archiebald op 07-12-2015 17:01]

• styno
  • Laatst online: 28-05 17:21

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

quote:
drielp schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:49:
Mmm, kost mij dan 2 euro meer per jaar :).

Even wat anders, leuk stukje op Floris Wouterloods site: http://www.zonnepanelen.w...-iets-nodig#disqus_thread

Een aandeel van > 40% hernieuwbare stroom is nog geen probleem voor het Duitse net, we kunnen in Nederland nog wel even vooruit met bijplaatsen.
In 1990 plaatste een Duitse lobbyclub voor de nucleaire industrie nog de volgende advertentie in kranten:

0.9% aandeel windenergie zou in Duitsland onmogelijk zijn. 25 jaar na dato is het aandeel wind 10x groter dan het mogelijke en het aandeel wind en zon in de totale elektriciteitsproductie is zelfs ~17%.

In 1993 volgde een claim van grote Duitse energieleveranciers dat wind, zon en hydro hooguit 4% van het elektriciteitsverbruik zouden kunnen leveren maar er is gelukkig een alternatief, kernenergie:

Ondertussen zitten de Duitsers al op ~18% zon, wind en hydro en is kernenergie afgenomen tot ~16%. Het kan verkeren.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• mkleinman

mkleinman

Geen idee uit welke krant het komt overigens.

• JeroenH
Dit weekend (gebruikt) gekocht, een duurzaam vervoermiddel:

Lekker toeren met de tweeling. Zondag al even een stukje gefietst, en ze vinden het prachtig :)

(de eerste kilometers van de fiets waren wat minder duurzaam maar dat nemen we maar voor lief, ik was al lang blij dat dat op die manier ging.)

[Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 14-12-2015 15:54]

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:08

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ik had hem vanmorgen al willen posten (heb de kalender al tig jaar en bijna elke dag een glimlach) maar vegeten.

Voor de vaste treinreizigers ja ook voor Femme
Mocht hij morgen te laat vertrekken denk er dan even aan :)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20-05 09:15

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:
marcel3 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:15:
Toch is dat fotosyntheseverhaal niet helemaal onzin. Ik las onlangs nog een stukje in een bodemvakblad over hoe de bodem onder zonneparken verandert in een soort woestijngrond.
Ik denk dat dat niet ging over Nederland? "Woestijngrond" lijkt me lastig. Natuurlijk valt op een deel van het gras er onder (verschuivende schaduw) minder zon. Ook de indirecte straling is minder. Maar daar heb je naast een gebouw ook last van en daar groeit in Nederland echt wel gras.
Ik zou wel pleiten voor een hoge opbouw zodat de effecten minder zijn en de schapen er goed onderdoor kunnen om het allemaal netjes te houden. Daarnaast is er dan nog altijd de opbrengst van de schapen, wel minder als een open weiland maar dat is vaak al te rijk voor schapen, zeker in het voorjaar.
Koeien zijn niet handig, groot, zwaar en slopen graag wat .....
quote:
Het pleidooi was dan ook om in NL niet aan zonneparken te beginnen zo lang er nog zoveel onbenut dakoppervlak is.
Dat is natuurlijk weer een domme uitspraak van die "expert". Ja natuurlijk moet je zoveel mogelijk op ongebruikte daken leggen maar dat betekend niet dat je niet op land parken kan aanleggen waar er ruimte voor is. We hebben ieder paneel nodig !

Dit is ook niet handig ....

[Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 16-12-2015 10:34. Reden: foto]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

• LEX63
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23-05 17:27
Hoi

Ik ben nieuw op dit topic

Het grootste gedeelte van het jaar leef ik op natuurlijke energy. Had vroeger altijd een windmolen op mijn boot een Windseeker amerikaanse windturbine.

Tijdens de hevige storm januari 2006 is deze met een enorme dreun neer geklapt op me deck. De tuidraad naar de lier die was gebroken gelukkig alleen verfschade op het deck windmolen total loss.

Gisteren heb ik na bijna 10 jaar weer een nieuwe windmolen besteld een Black 600.

Deze is niet te vergelijken met de Windsheeker wat een enorme herrie bak was.

De black 600 staat bekend om zijn stille werking en hoge opbrengst bij een laag toerental en bij weinig wind al behoorlijke opbrengst.

Ik hoop hem voor het weekend binnen te hebben.

[Voor 66% gewijzigd door LEX63 op 16-12-2015 21:27]

• LEX63
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23-05 17:27

Ik heb er 6 op mijn stuurhut dak liggen 6x 220w kingsun sollar 88 cellen 44.7 volt word gebruikt om een 24 volt 675 AH accubank op te laden. 60AH MPPT Solarmate regelaar.

[Voor 78% gewijzigd door LEX63 op 16-12-2015 11:38]

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
@ Pjotter87 Na onze verherbouwing is de schil van onze hele woning (oorsponkelijk éénsteens uit 1927) van buiten naar binnen: baksteen - vlaswol - osb - gipsplaat - stuc.

Uitleg van de aannemer en de bouwbegeleider: Damp trekt uit je woning van binnen naar buiten. Ergens halverwege je isolatie komt 't het dauwpunt tegen, condenseert daar en veroorzaakt allerlei ellende, ook in je vloerbalken. De binnenkant van je isolatie moet dus dampdicht zijn, en je moet het vocht op een andere manier uit je woning wegventileren. No surprises there. Voor mij was nieuw dat de osb-plaat volgens opgave van de fabrikant voldoende dampdicht is voor dit doeleind. Deze opzet is wel afhankelijk van het secuur afplakken van élke naad met heel duur zwitsers plakband 8) Bijkomend voordeel is dat ik in élke buitenwand kan schroeven zonder gedoe met boren of (hollewand)pluggen, ook om er een zware tv o.i.d aan te hangen, en de gipsplaat plus stuc bufferend werkt voor de luchtvochtigheid in huis.

l'art pour l'art

• ollie1965

ollie1965

quote:
hansdegit schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 08:28:

Grappig dat er ook tweakers zijn die zich met voeding bezighouden; in mijn nabije omgeving vinden ze wat ik doe maar "raar". Maar dat vinden ze eigenlijk ook van mijn gepiel met fans op de radiatoren en gedoe met energie/computers whatever... ;)
De laatste Tweakers meetup was duidelijk anders
Onderstaand de foto van het eten voor de "broodjes maaltijd" :+

• JeroenH
Stelling: elektrische auto's veroorzaken/verergeren parkeerproblemen.

Bovenstaande foto ergens in Hilversum genomen. Reacties?

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07:43
In het kader van het niet te veel off topic gaan in het gas bespaar topic:
quote:
Musicmasters schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:25:
[...]

Geheid dat je vochtproblemen gaat krijgen als je tempex achter de glaswol zet. Niet doen!
Ik ben van plan om van binnen uit het schuine dak te isoleren. Eerst wil ik het winddicht maken, volgens de leverancier van de glaswol kon ik hiervoor rustig EPS(piepschuim) platen voor gebruiken. De max dikte moet ik nog even nagaan van deze EPS ivm 16cm glaswol(rd 4.0) welke daar weer "onder" komt. De glaswol heeft een vochtdichte folielaag welke ik met zilvertape tot 1 vochtdicht geheel moet maken.

Uiteindelijk
Gipsplaat-->folie (onderdeel van glaswol) aansluiten met zilvertape = vochtdicht-->glaswol-->eps-->dakbeschot

Is de waarschuwing van musicmasters terecht? Uiteraard waardeer ik de bezorgdheid of het nou wel of niet van toepassing is :) Iemand die hier iets over kan roepen?

Vocht wat eventueel door het dakbeschot komt (van buiten) "land" op het eps
Vocht van binnen (leefvocht) wordt door de folie icm tape tegen gehouden.

Of beter toch dampdoorlatende folie gebruiken?

Of misschien helemaal niets en gewoon alleen de glaswol aanbrengen zoals hier wordt beschreven:
https://www.eigenhuisisol...lderisolatie/stappenplan/

[Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 24-12-2015 19:26]

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• mkleinman

mkleinman

Ben weer lekker aan het code kloppen. Ben bezig met een nieuwe versie van jSunnyreports. Wat schermprintjes :)

Schiet lekker op zo.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23-05 14:50

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

quote:
Maasluip schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:53:
Dat is het punt. We verzieken liever dag in dag uit ons milieu met excessieve CO2, NOx en SO2 uitstoot dan... welk risico exact dat een kerncentrale ontploft?
Does not compute.
Als het fout gaat met kernenergie zijn de gevolgen niet te overzien en kunnen zoals globaal zijn.

Highest levels of Fukushima radiation detected off the US West Coastt
http://www.sciencealert.c...ted-off-the-us-west-coast

De verborgen kosten van kernenergie zijn overigens ENORM!! Kernenergie is gewoon enorm fout en uiteindelijk met al het afval oncontroleerbaar. Maar ach.. dat afval dat mogen de volgende generaties regelen 8)7

[Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2016 16:52]

8000Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Gasloos

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

Grootste gaslek ooit haalt klimaatdoelen onderuit

quotes:
In de Californische Aliso Canyon spuit een lek gasveld sinds eind oktober 2015 ongeremd methaan de atmosfeer in. Inmiddels zo'n 77.000 ton. Methaan is een veel agressiever broeikasgas dan CO2. De gelekte hoeveelheid tot nu toe staat gelijk aan 6,5 miljoen ton CO2. Oftewel de uitstoot van zes kolencentrales.

In de Verenigde Staten bestaan er nog duizenden vergelijkbare opslagvelden, waarvan er veel ook al lek zijn. Daar wordt nog steeds niets aan gedaan, en niemand weet hoeveel methaan daar nog uit lekt.

Duurzamer leven begint bij jezelf

• JeroenH
quote:
Precies, en dit plaatje bevestigt dat nog eens:

Ziet eruit als een relatief duur convectiekacheltje met een strak design.

• ollie1965

ollie1965

And now for something completely different (omdat het hier een kroeg is :+ ),

Is dit een logische roadkill, een haai ;)

• JeroenH
quote:
ollie1965 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:26:
Pfffffft, veegt scherm en bureau droog (was net wat aan het drinken)
Sorry ;)

Ben n een beetje duf en daardoor een beetje melig.

Andere kroegpraat (stuk minder grappig maar ik ben er wel blij mee): mijn elf jaar oude Nikon D70 heb ik vervangen door een Nikon D5300 (het 18-70mm objectief heb ik overgezet).

Wat een sprong in de tijd is dat zeg. Live view, HD video (überhaupt video!), perfect bruikbare hoge ISO-waarden, een uitklap-LCD wat 4x zo groot is, wauw wat een ding. Ik ben er zeer blij mee.

Nu kan ik nog meer mooie foto's maken van de tweeling - want daarvan maakte ik er natuurlijk nog lang niet genoeg ;)

[Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2016 16:45]

• Soullancer
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20:11
Geen idee of ik hier goed zit.. Maar aangezien het over ventilatie gaat.
Druk bezig om ons huis te isoleren. Huis word natuurlijk geventileerd, maar er zijn een aantal verborgen beun projectjes naar boven gekomen.

Zo wil ik op den duur mechanisch gaan ventileren.. dat word nog een leuke klus met buizen aanleggen enz. Maar dat terzijde.

In de badkamer zit een muurventilator tbv afvoer vochtige lucht. Er was zeer onkundig een vierkant gat in de spouwmuur gemaakt.. en aan de buitenzijde helaas iets hoger ook weer een vierkant gat. Hier was de muurventilator ingezet. Feitelijk blies de ventilator dus een gedeelte van de lucht tegen en in de spouw.
Ik heb er nu maar een 125mm buis aangekoppeld die nu netjes naar buiten gaat en hier een terugslagklep in gezet. met om de buis heen wat pur zodat het afdicht.

Ventilatieklep zit in het midden van de buis, slaat terug met 2 veertjes, maar wat is nu het probleem.
https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/90x90/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/e/terugslagklep-kunststof-3.jpg

Even tijdelijke oplossing totdat de badkamer verbouwd word, de muur dicht gemaakt word en er mechanische afzuiging via plafond komt

Wanneer het buiten erg waait (buis komt uit op het westen), kleppert de terugslagklep open.
Je zou verwachten dat de wind hem alleen dicht kan drukken als het de buis inwaait.. maar blijkbaar ontstaat er iets van een onderdruk in de buis door het in/langs waaien?
Zou dit kunnen en hoe is dit te verhelpen?

[Voor 12% gewijzigd door Soullancer op 30-01-2016 05:36]

• Fr33z
  • Laatst online: 29-05 13:59
ik hoop dat dit het goede topic is, zo niet dan mijn excuses.

Ik probeer uit te zoeken wat voor buffervat mijn ouders in de schuur hebben staan omdat we van plan zijn deze te verkopen. Is onderdeel geweest van een zonnecollectorsysteem met vacuumbuizen (2 rekken). Verder bestaat hun verwarmingsinstallatie uit een houtvergasser (maakt warm water) en standaard CV-ketel.

Op de factuur van de installateur staat alleen TWL1500 liter. Nu vind ik op internet deze items als ik daar op zoek:

TWL 1500 PL zonder spiraal - https://www.solargarant.n...er-spiraal-twl-p1500.html
TWL 1500 KER combibuffer met spiraal - https://www.solargarant.n...-met-spiraal-twl-ker.html

Ik denk dat er wel een spiraal in zit, maar of het er 1 of 2 zijn weet ik niet. Hieronder ook foto's van het vat zelf.

http://imgur.com/cFoKtx4

http://imgur.com/o911fQk

album hier: http://imgur.com/a/gUCaD

Wie zet me op het goede spoor?

• migjes
quote:
Gasschuif schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:15:
Minister Kamp gaat ermee stoppen.

http://www.volkskrant.nl/...elijke-politiek~a4240167/

17 maart 2017 is het dus einde reis. Ben benieuwd wat dit voor de salderings plannen gaat inhouden.
Hij ziet al die PV ers als belasting ontduikers, en wil de huidige saldering aanpakken.

Hopelijk gaat zijn (of haar) opvolger daar ietsje voorzichtiger mee om, we blijven al ver achter in het polderland.
jammer daar gaat het laatste restje integriteit van de VVD weg. >:)

pv-ers zien als belasting ontduikers dat was een andere partij die dat zegt, dat was de PVV.
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/logopvv.jpg >:)

VVD ziet de PV-er meer als ondernemers en ja ondernemers worden normaal ook belast, dus dat zou eigenlijk ook moeten met pv-ers.
(we krijgen al wel het BTW voordeel, de lusten, maar nemen niet de lasten.
en dat botst een beetje met het salderings-principe, helaas. )

nu kun je wel zeggen dat kamp(of VVD) tegen pv was, maar eigenlijk was dat niet zo.
word wel geroepen door mensen, maar eigenlijk heeft hij geprobeerd pv meer naar een professioneel niveau te tillen.
de postcoderoos regeling kan van pv een normale economische activiteit maken.
(postcoderoos = naar mijn mening een draak van een regeling, maar kan best wel eens uit groeien naar de beste oplossing in Nederland, om dat te begrijpen heb je wel inzicht en toekomst visie nodig.)

met salderen is het meer opwekken als je zelf gebruikt eigenlijk niet voordelig of op zijn best marginaal.
en postcoderoos is het juist de bedoeling dat je meer opwekt als je zelf gebruikt.
en daar nog goed voor betaald krijgt ook.
het is wel minder mooi voor ons kleine pv-ers, maar maakt grote pv-ers te minste wel mogelijk.
een boer kan dan ineens heel zijn schuur daken vol gooien en het nog terug verdienen ook.

dus als je verder kijkt als je eigen neus lang is en niet alleen je eigen stoepje probeert schoon te vegen, dan is het misschien nog niet eens zo gek om salderen te gaan afschaffen in Nederland.
voor de groene energie productie in het land zou het wel eens een flinke boost kunnen zijn.

ja oke, ik zou ook balen als het salderen word afgeschaft.
leuk is anders, salderen is leuk.
toch moeten we oppassen dat we niet proberen voor ons eigen gewin met de pv saldering.
een regeling tegen te houden, die wel eens flinke boost kan zijn voor groene stroom productie in Nederland.
dat zou ons pv-ers net zo slecht maken als b.v. shell ;)

niet dat ik zoveel vertrouwen heb in de nieuwe regelingen zoals het postcode roos model.
ik moet het ook nog allemaal zien, en tot nu toe lopen alle projecten die met goede bedoelingen zijn gestart wel een beetje voor 99% in de mist, maar ik heb ook geen kristallen bol en weet de toekomst ook niet.

• migjes
quote:
Nhz schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:39:
Omdat ik niet zo goed weet waar ik dit anders moet posten, maar even hier. :)

We zijn voornemens om op korte termijn een PV installatie aan te schaffen. We hebben redelijk wat schaduwvrije ruimte beschikbaar en gebruiken circa 7000kWh per jaar, dus PV. De ligging is met W-ZW (250gr) niet echt ideaal, maar de andere kant met O-NO is nog minder geschikt. De beschikbare ruimte is circa 330cm hoog x 1850cm breed. Hellingshoek van het dak is ongeveer 45graden.

We hebben momenteel een doe-het-zelf offerte liggen van circa 10.000euro voor 36x 270wp jasolar panelen, pannendakbevestiging, aansluitmateriaal en een 3-fase Hosola Sunrays 10000MTL omvormer. Wat vinden jullie hiervan? Nu ben ik absoluut geen goeroe in PV land, maar Hosola heb ik nog nooit van gehoord...
a, een kantoortje er bij, ja dan heb je meer gebruik als een gewoon huis.

de 1fase hosola's doen wel wat ze beloven. (niks speciaals, niks slechts.)
de 3fase hosola's geen ervaring mee.

maar eens kijken, de hosola wil graag 600V op de mpp hebben.
600V / 32Vmpp = +/- 18 panelen per mpp.
(1 of 2 panelen per mpp meer is wel beter voor het rendement. je hebt dan wat extra V voor als het warm is)

dan kun je ze allemaal op W-ZW hangen, voor hoogste opbrengst per Wp.
dan heb je meer als 7000kWh opbrengst per jaar.

maar je zou ook 18X op W-ZW kunnen hangen en 18X op O-NO.
en je kunt een kleinere omvormer gebruiken, een hosola 6000MTL is dan goed mogelijk.
W-ZW en O-NO hebben een ander moment van opwekken, dus een kleinere omvormer is mogelijk.
en dan haal je +/-7000kWh met deze set.
hier een voorbeeld uit mijn oost-west:

wat het goedkoopst uitkomt moet je zelf uitrekenen. ;)
(warmte pomp er bij voor het kantoor of het huis, geen probleem, je hebt plek zat en mogelijkheden genoeg.
het hoeft niet op te houden bij de elektra rekening, denk ook aan warmte en aan vervoer.
daarvoor in overproductie gaan is soms helemaal niet eens foute gedachte gang. ;)
ook verkoop van overschotten is goed te doen tegenwoordig, prijs verschil is een stuk kleiner geworden. )

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Ben met een veel leuker energie project bezig.

Ik heb flexibele hoog rendement panelen gekocht voor op mijn nieuwe camper, de panelen wegen geen 2kg en worden direct op het dak gelijmd. Hierdoor wordt het mogelijk met deze camper, die overigens 4 ton weegt, geheel vrij (off-grid) te wonen.

Als dit een succes wordt kopieer ik het geheel bij mij thuis, alwaar de totale verlichting in huis al 12 volt LED is. Ik monitor het gehele project met een Netduino met speciaal hiervoor geschreven software.

• Willie Wortel
  • Niet online
quote:
!null schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:01:
[...]

Wat mooier is van het hoog voltage bereik, dat zou je ook kunnen doen met jouw 2 panelen in serie aan te sluiten: Het voltage ligt hoger dus zelfs bij minder licht of schaduw wanneer het voltage in kakt, is het voltage nog hoger dan de accu spanning. Hierdoor kun je volgens mij efficienter laden in minder goede omstandigheden. Als de zon er vol bovenop staat maakt het ook weer weinig uit denk ik.
Meten is weten, ik heb een paneel gepakt en in de keuken bij schemer aan de voltmeter gehangen.

klik:

in de woonkamer even gekeken wat het 3000w systeem nog aangaf, was nog maar 29watt (gemeten met een eenvoudig Netdinotje), dus nagenoeg niets:

klik:

conclusie:
Het is niet echt noodzakelijk om de 2 panelen in serie te schakelen. Zelfs met nagenoeg geen licht toch nog 15.79 volt.

Wel is het zo, het voordeel van 2 serie geschakelde panelen is dat er een lagere stroomsterkte aanwezig is (amps) en daarvoor een minder dikke kabel noodzakelijk is om transport verliezen op te vangen.

Maar dc-dc omzetten naar een lager voltage gaat altijd verlies geven volgens de wet van Willie: Niets is gratis in het leven.

Tot slot: het meten van volt en ampere is geen rocket science, zeker niet met de acs712. >:) Ook de verschillen van het omzetten dc-dc zijn niet al te moeilijk om in kaart te brengen, je zal het zien. Zal in het programma wel een link maken bluetooth met de mobile telefoon zodoende kan met de DaL dashboard designer eenvoudig de telefoon APP en/of tablet van een mooi scherm voorzien worden. Zo simpel kan het leven zijn.

• Willie Wortel
  • Niet online
Op dit soort politiek discutabele ruif vretende randfiguren zit Nederland niet te wachten.

klik

• --Erik--
  • Niet online
Ik ben een huis aan het verbouwen na aankoop en wil geen gebruik gaan maken van gas. Hoop dat dit een goeie plek is om mijn vraag te stellen :)

Ik ben op zoek naar een oplossing voor SWW voor de douche, enkel voor de douche.

Wat achtergrondinformatie:
- BG zal worden verwarmd met een L/L warmtepomp
- Er komen 2 wastafels op de 1e verdieping zonder warm water (worden alleen gebruikt voor tandenpoetsen en af en toe handen wassen)
- Keuken krijgt een GROHE Red Duo Keukenkraan
- Koken zal gaan op inductie (4-pits)
- Electra wordt gesaneerd, er komt een 3-fase aansluiting binnen nu en 2 weken
- Zonnepanelen (+/- 3000WP) worden binnenkort gelegd
- 'Zuinige' douchekop (6,6L p/min)
- Badkamer wordt verwarmd met een 600W infrarood paneel
- Overige kamers hoeven niet verwarmd te worden

Wat nog overblijft is dus SWW voor de douche. In eerste instantie dacht ik aan een lucht/water warmtepomp met een 200L boiler, maar het lijkt me wat overkill voor 30 minuten douchen per dag.

Nieuw idee: WTW plaatsen, opgewarmde water wat er uit komt splitsen naar de douchethermostaat en naar een doorstroomverwarmer (Clage CEX-U 11-13,5 KW) welke het opwarmt en richting douchethermostaat stuurt.

Qua aansluiting, mocht het nodig zijn, wil ik een voorrangsschakelaar plaatsen zodat enkele groepen worden uitgeschakeld als de doorstroomverwarmer vermogen vraagt (met name de L/L warmtepomp, wasmachine, droger, quooker en inductiekookplaat).

Gaat dit werken? Zie ik iets over het hoofd? De situatie in een plaatje heb ik hieronder toegevoegd. De doorstroomverwarmer komt uiteraard niet in de douche te hangen maar aan de muur aan de buitenkant van de douche.

• JeroenH
quote:
!null schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:24:
Maar het "tipping point" is je niet ontgaan? Zoals laatst te zien was in tegenlicht documentaire.
Ik heb dat nog niet gezien maar wel over gelezen. Mooi, zo'n tipping point. Maar wat heb ik daar aan als ik en ongeveer 20% van de rest van Hilversum er door bureaucratisch geneuzel niet aan mee kan doen? Maar ik ben klaar met dat hele beschermd gezicht. Het geld wat voor de zonneboiler bestemd was heb ik een tijd terug gestort in de hypotheek zodat we sneller weg kunnen hier.

Maar potverdikkie als het niet waar is, belt vanochtend de lokale omroep RTi Hilversum of ze me mogen interviewen voor een item in het programma Hete Hangijzers, over zaken die mis (blijven) gaan in Hilversum. Sja, als ze uit zichzelf naar mij toe komen... vooruit dan maar weer.

*gaat overhemd strijken

-edit-

Iets heel anders: de chemtrail-gekkies kunnen hun lol op vandaag: 8)

[Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 01-04-2016 13:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Hier ook zojuist de meterstand doorgeven.

1e jaar vandebron zonnecollectief met ferraris
1111 kWh terug geleverd. Mooi rond getal. :+

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-11-2019
quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:16:
[...]

We wachten geduldig op de foto's :P
Bij deze :)

http://tweakers.net/ext/f/ZLScvosPIr2Gus8r1PhtHJTT/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/I7cKUcmazdu5a41yGO3mURyt/thumb.jpg

Onder de dakramen worden vrijdag 48 heatpipes geplaatst 8)
Dan is het dak vol :)

• Rhaelak
quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:36:
[...]

Ueh. De andere kant van het dak is nog leeg denk ik...
Dat zeg je net tegen de verkeerde persoon :P :+ :*)
Maar... Netjes hoor ;)
De linkerkant bedoel je? Daar had 1 paneel extra bij gekund in portrait, maar dat heeft een erg lage WAF...
Zonder de assistentie was het ook een stuk zwaarder geweest 8)

http://tweakers.net/ext/f/TQB02qMI3Q6nHO2MHOLdgyMK/thumb.jpg

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 29-05 11:45
quote:
fabstar81 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:12:
wat me vooral verbaast is waarom het zo duur moet zijn. er zijn mensen die met oude halve PVC pijpen op een stalen stang net zoveel opbrengen voor paar 100 euro.

de black als voorbeeld, 1200 euro voor 300 kWh per jaar (in gunstigste geval uiteraard...)

http://www.houhetwarmwink...e_windmolens_netkoppeling

iek vin raar
Als je dit soort teksten leest, dan weet je al wel genoeg denk ik?
quote:
Hoe de energieprijzen zich gaan ontwikkelen weet niemand wel zijn de prijzen de afgelopen jaren gestegen.
Oh? Echt waar? De prijzen van elektriciteit zijn alleen maar gedaald volgens mij.

En aangezien de gasprijs aan de olieprijs gekoppeld is, zitten we daar ook niet bepaald hoog.

Het enige wat aan energieprijzen gestegen is, zijn de belastingen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23:38

mux

99% efficient!

Als vuistregel kun je nemen dat een kerncentrale ruwweg 50% afschrijving, 20% doorlopend O&M (operations and management) en de rest je hele fuel cycle (procurement, logistics, separation, disposal) is.

De LCOE van kernenergie zit nu al een flink aantal jaren op $0.06-0.08/kWh, aanzienlijk hoger dan lage-scale solar en wind.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• styno

styno

Ja, Hinkley Point is een bizar stukje politiek. Jasper Vis heeft er ook een mooi stuk over geschreven met daarbij deze grafiek van de gegarandeerde stroomprijs voor de uitbater EDF

En ondanks die hoge garantie (+ vele andere stimuleringsregelingen) krijgt EDF het niet voor elkaar om privaat geld aan te trekken voor de financiering. Dat geeft wel aan dat banken en andere investeerders kernenergie als zeer risicovol beschouwen.

Blogger D.A. Ryan schrijft ook regelmatig goed geinformeerde stukken over de politieke, financiele en technische uitdagingen rondom kernenergie. En zo ook over Hinkley Point.

[Voor 19% gewijzigd door styno op 22-04-2016 09:10]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • +2Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:05

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

Sinds de vervanging van mijn PV installatie, produceer ik met mijn 2650Wp 'wat' meer dan dat ik verbruik. Daarom heb ik inmiddels al een bijna een jaar een L/L warmtepomp om wat van dat overschot 'af te fakkelen'. Lukt aardig want er is al bijna 1000 kWh in de warmtepomp gegaan, terwijl mijn gasverbruik van 600 m3 naar 30 m3 is gedaald.

Ik heb alleen nog steeds wat kWh'tjes over. Een groot gedeelte van mijn CO2 uitstoot wordt uiteraard veroorzaakt door vervoer. Dus ik dacht, laat ik dit combineren met het aangename. Hoe haal je zo veel mogelijk plezier uit zonnestroom? Nou zo dus:

Het verbruik houd ik netjes bij op https://www.spritmonitor.de/en/detail/754793.html

[Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 17-10-2017 15:57]

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• Rhaelak
Het dak ligt vol (althans, 90%). En na een week denk ik al " achteraf gezien, hadden daar nog 2 panelen gepast...."

http://tweakers.net/ext/f/Se2FEmtjeAUFWpPzNYWCIzI7/thumb.jpg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:40

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb een Gardena hogedrukplantenspuit gekocht. Daar zat een stukje aluminium buis met een spuitkop aan. Die heb ik vervangen door een stukje 8 mm. roodkoper waar ik een 1/2" wartel op heb gemonteerd. Werkt uitstekend en mooi beheerst.

[Voor 52% gewijzigd door ericplan op 08-05-2016 20:52]

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

PolderPV als spreker op de gratis webinar: http://www.thesolarfuture.nl/webinar/

[Voor 33% gewijzigd door antonboonstra op 09-05-2016 15:03]

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Slecht nieuws voor eigenaren van PV (nou ja... in potentie): in Duitsland kregen grote verbruikers betaald om stroom te verbruiken.
Stroomprijs op zondag 8 mei maakte een flinke dip in het negatieve (en je ziet ook dat de groene grafiek van hernieuwbare energie een dip krijgt):

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
GENETX schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 08:46:
Mwoah, dan zet je de PV toch uit? Terwijl je dik winst maakt door je EV te laden en je huis met de airco af te koelen :+

Potentiëel kan dat nog veel gevaarlijker worden! Nu is die koppeling er nog niet voor de consument, dus geen incentive om de PV uit te schakelen. Maar op het moment dat dat wel 1-op-1 wordt doorgegeven gaat men natuurlijk gewoon bij een prijs < 0 de PV afschakelen. Met PV kun je gewoon bijna instantaan schakelen, itt conventionele generatoren. Als dat op dergelijke prijzen wordt gesynchroniseerd heb je een groot probleem... Al zal men wel marktmodellen klaar hebben liggen om dit, samen met bijvoorbeeld aggregators, rustig te laten lopen zodat er een balans in afname en productie van elektriciteit bestaat.
Ja, dan krijg je een mooie flip-flop in 15-minutentakt...
Wat het effect daarop kan zijn zie je in onderstaand plaatje: elk uur, op het uur, heb je een rode streep (te hoge frequentie = overproductie) of een blauwe streep (te lage frequentie = onderproductie) als gekochte conventionele capaciteit op het hele uur (voordat het nodig is) wordt bijgeschakeld of (voordat het overbodig is) wordt afgeschakeld.
Maar ik kan me verschillende scenario's bedenken:
- als consumenten zelf zouden uitschakelen dan vertaalt zich dat in de stroomprijzen (speculatie)
- uitschakelen op grote schaal zal door de netbeheerder geregeld gaan worden en de consument krijgt een vergoeding per Wp, niet per teruggeleverde kWh.

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Hehe de lokale woningbouw begint het eindelijk te begrijpen:

Geen 3 lullige paneeltjes maar genoeg voor een heel gezin, en interessant genoeg direct in het dak geïntegreerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 07:49

Snowmiss

1500Wp

Rijswijk-Buiten is ook helemaal op die manier volgebouwd

[Voor 58% gewijzigd door Snowmiss op 31-05-2016 11:05]

• ollie1965

ollie1965

quote:
JeroenH schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:51:
OK, de kogel is door de kerk, we gaan op zoek naar een ander huis.
Gefelicitaart!
quote:
Ben ik nog iets vergeten?
Net aansluiting van E?
3 fasen 3x 25A?
Meterkast uitbreidbaar?

Oh ja niet alleen voor jou, maar ook voor de andere.
Onduurzame scheepvaart

Gisteren mogen rondlopen op de TexelStroom

Geen zwavelrijke stookolie meer maar CNG motoren, Accu-systeem en PV (dak vol en het levert maar 10% van energieverbruik)

[Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 20-06-2016 13:23. Reden: typo]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:28
quote:
HvdBent schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:56:
Mijn zwager heeft zijn huis met hennep en vlas geïsoleerd, en de wanden met leem getucd, dat kon bij ons niet omdat we al een spouw hadden. Van katoen isolatie had ik nog niet gehoord, maar zowel katoen als hout vergaan op den duur. Bovendien zie ik hout liever goed gebruikt worden (meubels/bouw). Natuurlijk is het nog beter dan opstoken, want dat is ook niet duurzaam. (de CO2 komt dan sneller vrij dan hij wordt opgeslagen)
De vloer hebben wij met tonzon gedaan, weinig materiaal, geen piepschuim, en wel een goede isolatie, ben benieuwd naar mijn volgende gasrekening.
Je kunt toch gewoon een wandje met isolatie (ongeacht welk materiaal, het zijn altijd zelfde formaat panelen) tegen de wand met spouw?
Gewoon een vraag uit interesse. Want je hoort het wel vaker, veel mensen met een luchtspouw die het idee hebben dat ze alleen kunnen kijken naar het vullen van luchtspouw door bedrijven.
Maar als je bereidt bent een paar cm van je kamer in te leveren, kun je er toch een wandje tegenop bouwen?
Bijvoorbeeld (even los van duurzaamheid) dit soort dingen er tegenaan te knallen heb je het meteen supergoed geisoleerd, en kun je meteen de want verven of stuccen of wat dan ook:
http://www.kingspaninsula...nnenisolatie-element.aspx

Ik zie niet echt in hoe katoen en hout vergaan als ze buiten het zonlicht zitten en geen vochtproblemen hebben. Maar hennep en vlas ook prima, zijn inderdaad ook goede voorbeelden.

[Voor 4% gewijzigd door !null op 08-07-2016 10:14]

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

quote:
HvdBent schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 00:05:
Dan moet ik overal van alles slopen. We hebben op zolder kasten onder het schuine deel, en de gewone muren zijn grotendeels verstopt achter een radiator. Iemand heeft me het al eerder geadviseerd, maar wij wonen in een jaren 70 doorzonwoning. Nu met 8 cm spouwisolatie.
Oké ik kom er ook even in, ook hier in een huis van '72.
En ook gedaan wat door !Null is aangegeven. van ruim +3000M3 naar onder de 1000M3.
Afhankelijk van hoe ik meet, wel/niet warmwater meetellen en gemiddeld aantal graad dagen, besparen we jaarlijks tussen 70-80% aan energie.

Meer inspiratie (o.a.) hieronder, over de verbouwing van 2012.
In 2008-2009 ook een verbouwing gedaan voor de bovenverdieping/zolder.
Het is maar hoeveel tijd, energie (van jezelf) en geld er in wil/kan steken.

Kijk ook eens op de site van M Kleinman, hij heeft ook iets vergelijkbaar gedaan (geen vloer eruit maar wel binnenwanden.
Als je meer info wilt hebben laat maar horen.

Verbouwing 2012 vloer/wanden/kozijnen
Uitgraven van op zand gestorte vloer en opnieuw opbowen, inclusief wanden isoleren en nieuwe passief kozijnen
Uitgraven van vloer Doorsteek maken van keuken naar garageUitgraven, Hal, spil ondersteunen van trapUitgraven, Ondersteunen van muur en meterkast
Hoekijzer door muur Naar schuur, 2x hoekijzer om binnen en buitenmuur op te vangenHoekijzer door muur. Naar de garageLeidingstraat. Van garage naar schuur dwars door de huiskamer
Comfotube flat. Balansventilatie voor huiskamerComfotube flat. Balansventilatie vanuit kamer verzamelen richting garageLeidingstraat. Nog wat uitbreiden met 3/4 en 5/8 pijpen
Vloerverwarming50 mm rioolpijp voor audio/video, pijpen lopen lengte en breedte gekoppeld door de kamer. 50mm geeftVerdeler en pijpen naar schuur vanuit hal (later koppelen aan zonneboiler). Wordt LTV verdeler
Dekvloer gestort. Piepschuim over pijpen geeft ruimte voor correctie,later afsmeren na montage JagaIn het huis is een volledige voorzetwand aan de buitenschil (Rd 2,7 glaswol) bovenop spouwvulling.Dampdichte folie
PassiefkozijnJaga DBE. Zie ruimte om te spelen met aansluitenDBE
Passief SchuifpuiGlas Ug 0,5Compressor op accu, is de accu vol?
Kasteel deur (10cm dik)Rechts glas ZTA 49, LT 70

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
quote:
Milmoor schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 10:37:
Iemand nog goede tips over het kiezen van een sedumdak leverancier voor ons nieuwbouw huis? Wij willen op ons plat dak van zo'n 55 m2 om onze oost-west zonnepanelen heen sedum plaatsen. Goed voor het milieu, voor de waterberging, isolatie en voor de zonnepanelen vanwege de temperatuurdaling. De gemeente Hengelo geeft hier subsidie op. Maar nu lijkt het erop dat niet elk type sedumdak even goed isoleert: http://www.sedumshop.com/Sedum-Cassettes-Keuze. De zaak in de link noemt het, maar vele anderen melden er niets over. Hoe vind ik de juiste leverancier? Heeft iemand dit al een keer uitgezocht, tips, etc.?
sedumdaken zijn cool. >:)
vind ze er altijd erg mooi uit zien.
maar hou er wel rekening mee dat je er wel bij wilt kunnen, een keer onkruit wieden blijft nodig in nederland.
er waaien snel wat grasjes en andere kruiden in en die wil je met sommige type sedumdaken wel verwijderen.
(een groen dak hier in de buurt moet elk jaar goed onkruid worden gewied.
de onkruid is daar niet echt onkruid, maar er willen steeds berken bomen op dat dakje gaan groeien, lol)

zelf aan leggen stelt eigenlijk niks voor.
je koopt in het tuincentrum/bouwmarkt etc gewoon de sedum alba.
daar knip je stukjes van af en zet ze in een mengsel van licht grind en wat aarde, binnen een maand heeft het wortels en heb je heel veel stekjes, het vermeerderd zich erg makkelijk.
(dit kun je gewoon voor nog geen 10tje even gaan proberen, al is het maar voor de lol.)

die cassettes zijn eigenlijk best duur en eigenlijk alleen nodig als het dak een bepaalde schuine hoek heeft.
ik vind ze totaal onnodig, je kunt ook goedkope speen bakjes gebruiken. (die hebben een potje of 20 aan elkaar vast zitten.)
voorbeeld (niet de mooiste, maar wat ik snel kon vinden.)
http://www.marktplaats.nl...week-bak-140-planten.html

helaas kan ik niet mijn eigen dak gebruiken. (dat zit helemaal vol met PV.)
maar heb ik daar voor een test dakje gemaakt in de tuin.

pas dit voorjaar aangelegd dus alles is nog een beetje minimaal, maar dat groeit komend jaar wel vol.
het opkweken van de sedum alba ben ik vorig jaar mee begonnen, maar op dit dak staan meer soorten. ;)
mijn leverancier (omdat je daar lekker veel soorten kunt kopen voor weinig geld.):
http://tuincentrumprincenbosch.nl
(maar gelukkig mag ik ook het dak van een vriend gebruiken. helaas geen foto's van.)

je moet er wel rekening mee houden dat dit soort daken best wel zwaar kunnen worden.
(houden veel water vast, dus het kan flink wat extra gewicht zijn.)
dus je architect moet wel rekening houden met dat gewicht, dus hij kiest ook een systeem wat er op komt.
(dan kun je het nog steeds zelf doen, maar dan moet je wel een plan maken.)
leg er in ieder geval een extra dikke laag EPDM onder leggen.
(voor mijn proef dakje heb ik gewoon zeer goedkope vijver folie gebruikt, maar als dat gaat lekken worden mijn vuilnisbakken nat, dus dat boeit niet.)

geen enkel groendak of sedumdak doet echt isoleren, het buffert de kou en warmte wel iets.
het is nooit een vervangen voor echte isolatie, het helpt alleen een beetje mee. ;)
(het mixen van PV en sedum/groen dak, ik vind dat niet altijd het slimste plan, wel mooi maar ook meer onderhoud en dat is niet iedereen zijn ding.
vanwege het onderhoud raad ik ook aan het zelf te doen.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 29-05 18:51

Milmoor

Footsteps and pictures.

http://www.ahabouw.nl/img/sedum_dak_opbouw.jpgDie speenbakjes zet je dus structureel op het dak tbv de waterberging? Dus zoiets?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• duc848
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 27-05 15:00
Hopelijk goede topic..

Ik ga mijn slaapkamer renoveren, dit betekent in mijn geval:
- elektra up to date maken
- utp en coax infrezen
- verlaagd plafond met isolatie en led verlichting.

Alleen nu is er door de gemeente een x aantal jaar geleden dubbelglas geplaatst zonder ventilatie roosters. Dit vanwege een "drukke" weg. Voor het binnenklimaat is er toen een luchtverfrisser gekomen. Alleen is dat een beetje een lelijk in de weg hangend ding.

Ik heb dat ding weggehaald en sliep er altijd gewoon met raam open en heb nooit ergens last van gehad, nou moet ik wel eerlijkheidshalve bekennen dat afgelopen winter toen mijn vriendin en ik daar samen sliepen zonder de luchtverfrisser, en met het raam dicht. De luchtvochtigheid is opgelopen met als gevolg zelf schimmel op de muren her en der.

zijn er mooiere alternatieven voor het grote lompe ding? misschien iets in het gat (80mm) soort buisventilator ofzo, of iets icm met het verlaagde plafond?

Of gewoon ding weghalen, gat dicht maken en altijd lekker het raam open laten? (vind ik sowieso niet erg)

• Vincm
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:17
Mijn aannemer is inmiddels al ver met de casco van het huis (in nog geen twee weken een rijtje van 9 huizen neergezet), gemaakt met prefab betonnen muren waar meteen isolatie op zit en waar de kozijnen/ramen meteen ingebouwd zijn. Blijkt dat er alsnog ventilatieroosters bij mijn ramen zitten terwijl al bijna een jaar bekend is dat ik een WTW-syteem wil installeren - -O- - daarvoor zijn ook speciaal kanalen gemaakt in de kanaalplaatvloer.

Ik heb mijn aannemer er meteen op aangesproken maar helaas geen reactie door de inmiddels gestarte bouwvak. Ik vroeg mij af wat de beste optie is: er op staan dat alle kozijnen vervangen worden zodat er geen ventilatieroosters meer in zitten. Ondermijnt dit niet de kwaliteit t.o.v. prefab? Ik doel dan op mogelijke kieren. Of kan alleen het deel van het rooster vervangen worden?

Laten zitten vind ik niet alleen lelijk (zie foto), maar komt de luchtdichtheid van het huis niet ten goede, zelfs als iedereen in huis weet dat die roosters dicht moeten blijven...

Nieuwbouw 2016, ZLTV, 8 kW Zubadan warmtepomp, 2430 watt piek op het dak, balansventilatie met WTW. Aardgasloos!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:01

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ik weet niet of er specialisten zijn die hier iets over kunnen zeggen, maar goed :)

https://tweakers.net/ext/f/ga3ubiOnwPQf2DbQJLwerdie/thumb.jpg

In dit gat hoort de pijp voor de cvketel te zitten, echter gaat die overbodig worden :w
De cvketel blijft nog wel met alles erbij aanwezig, dus dit mooie gat moet alleen dicht.
Nu zoek ik iets dat erop kan en niet hoog is, ik denk dat een afdakje al goed is zolang het er niet af waait :P
Op deze manier zeg ik een van de grootste schaduwen op de panelen vaarwel.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vincm
Gaat goed hier, maar niet heus. Ventilatiekanalen voor balansventilatie zijn in de kanaalplaatvloeren gemaakt. Aan een zijde van het huis (aangrenzend met de buren) is dit netjes 30-40 cm van de muur af gedaan, aan de andere zijde van het huis (buitenmuur) is dit pal tegen de muur aan. Behalve dat het algemene kennis is dat dit niet pal tegen de muren aan moet zitten omdat het uitblaasventielen zijn (dus eventueel stof en vuil gaat afgeven op de muur) is er destijds ook gewoon aangegeven waar deze kanalen moeten komen.... Dat is waarschijnlijk verkeerd vertaald op de bouwtekening of verkeerd uitgeboord door de aannemer.

Goed:

Fout:

:F

Noot: bij de fout-foto kijk je inderdaad naar de buitenlucht (door de kanaalplaatvloer-kanalen heen). Een stukje hiervan hebben ze alvast dichtgepurd :X

[Voor 8% gewijzigd door Vincm op 31-07-2016 11:19]

Nieuwbouw 2016, ZLTV, 8 kW Zubadan warmtepomp, 2430 watt piek op het dak, balansventilatie met WTW. Aardgasloos!

• Vincm
quote:
Maasluip schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:56:
Gaat lekker snel zo dat bouwen lijkt me. Wat, betonplaten met bouten aan elkaar vastzetten? Is dat de bouwmethode tegenwoordig?
Kan toch niet goed zijn :N
Waar die bouten doorheen gaan? Dat is wel van staal gelukkig, maar met een vreemd kleurtje. Ik heb wel andere dingen gezien waarvan ik vind dat het slordig is, zoals flinke kieren tussen betonplaten. Volgens anderen moet ik me geen zorgen maken omdat het om ruwbouw gaat en 'smeren ze het nog wel dicht', maar iets zegt me dat het niet goed is voor de luchtdichtheid/isolatie/kwaliteit.

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag weer eens een tijdje aan mijn excelsheet gewerkt en e.e.a. geactualiseerd.

Ervan uitgaande dat een PV systeem nooit beter gaat presteren in zijn werkzame leven, geeft onderstaande grafiek toch duidelijk aan dat steeds meer energie onze aardbol bereikt:

Toch?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Leuk printje op het dak.
https://tweakers.net/ext/f/SLxmIvalZN3pp8w71BY8F3RV/thumb.jpg

[Voor 190% gewijzigd door klump4u op 11-08-2016 22:58]

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
EROI's (energy return of investment) is niet zo best voor olie. Een mooi overzicht:

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:01

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Die schaduwzuil is wat verder ingekort met een zwaar dakje erop :9
De onderste schacht blijf ik maar af, ik ben bang voor lekkage als ik de boel kapot trek :F

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• ollie1965

ollie1965

Net terug in NL, maar nog niet thuis.
Net genoten van een mooie zonsondergang. Bij het omkijken zag ik een ander fenomeen......
Kollumerpomp richting Lauwersmeer
Avondrood?

Sorry voor het up side down krijg hem nu even niet omgedraaid op mijn mobiel

[Voor 20% gewijzigd door ollie1965 op 31-08-2016 07:08. Reden: juiste hyperlink]

• Willie Wortel
  • Niet online
quote:
Maasluip schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:25:

Wut? CBS voorspelt een bevolkingsgroei van 800.000 tot 2040. Dat is goed 50.000 per jaar en je hoeft per persoon geen woning extra te hebben. Dus 100.000 per jaar is een beetje overdreven.
Er worden woningen aan het bestand onttrokken door sloop of een andere reden. Nieuwbouw en totaal woningbestand NL gaan niet lineair met elkaar op.

bouwvergunningen.

mutaties in woningbestand.
quote:
Maasluip schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:25:

[...]

Ik begrijp even niet waar windmolens en bevolkingsgroei met elkaar te maken hebben.
Ik wel, nieuwe woningen nemen plaats in, windmolens ook. Nieuwe woningen hebben Electra nodig, windmolens dekken de lading zeker niet. En dan heb ik het nog niet over de broodnodige infrastructuur die nieuwe woningen nodig hebben, de bewoners willen ook eten en naar d'r werk rijden om een zijstraat te noemen.

Windmolens leuk, maar niemand wil daarbij in de buurt wonen vanwege het enorme lawaai en slagschaduw. Het is trouwens niet voor niets dat als je een klein molentje op je dak wilt zetten je een vergunning moet aanvragen en deze vergunning veelal niet verleend wordt. :)

Waarom worden windmolens op zee gebouwd,......op land is geen plaats. Dat daarmee andere problemen worden gecreëerd, (wordt natuurlijk ontkend), is evident.

Mensen gaan naar het strand voor een beetje rust en/of ontspanning, als je dan zit te turen naar een molen op 6km afstand wordt je niet vrolijk van. Maar wie dat het niet erg vindt, ieder zijn meuk....

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Het hele idee van duurzame energie is ook juist dat je niet al je eieren in één mandje doet en een groot gedeelte van je energie importeert uit dubieuze landen.

Over de windmolens in zee, het is maar waar je je druk om maakt:

Compleet verpest m'n stranddag ;w

Arjan Lubach heeft een mooi stukje over wind op zee:

• JeroenH
quote:
Ik was laatst in Katwijk en daar staat dit op het strand:

Meter of twaalf, dertien hoog schat ik zo, en gelukkig helemaal niet lelijk.

Mijn jongens van 2½ "wat is dat papa?". Hoe leg ik ze dat uit?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Geef ze exemplaar hiervan:

[Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 31-08-2016 13:14]

Open Source landkaart

• antonboonstra

antonboonstra

quote:
luigi87 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:02:
[...]
Serieus 10,15% maar? Oke dan is de utopie "net-onafhankelijkheid" echt nog verder dan ik dacht.
De maandopbrengsten van zo'n 600 Tweakers met zonnepanelen over het jaar gezien

• mkleinman

mkleinman

In het kader van er moeten meer grafieken worden gepost:

Dit is ons energieverbruik in MJ per jaar vanaf 2007. De trend lijkt mij vrij duidelijk :)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:37

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

quote:
mkleinman schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:26:

[afbeelding]

Dit is ons energieverbruik in MJ per jaar vanaf 2007. De trend lijkt mij vrij duidelijk :)
Kan je er bij zetten wat je gedaan hebt voor de verlaging in
2009
2014
2015
2016

Hier ziet het er bijv met het gas zo uit.

[Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 16-09-2016 18:43]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
quote:
mkleinman schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:26:

[afbeelding]

Nou, nog 1tje dan: :)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• antonboonstra

antonboonstra

quote:
Mag ik ook nog eentje doen? 'k Vind dit wel een leuke O+

• mkleinman

mkleinman

quote:
Seafarer schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:25:
[...]

Mega mooi resultaat en grafiek.

Toch zou het volgens mij super mooi zijn als de graaddagen er ook in staan.
Ga ik proberen te regelen. Dezelfde grafiek maar dan MJ/gd

Edit:

Cijfers wel bekend. Ga zo grafiek maken :)

Dezelfde cijfers alleen nu MJ/gd per jaar. Ik mis alleen nog 2016.. Vreemd...

[Voor 28% gewijzigd door mkleinman op 17-09-2016 21:43]

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zoals beloofd:

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• ollie1965

ollie1965

Het moet niet gekker worden zit je op een site in AUS te kijken over off grid solar en opslag krijg je deze reclame

Steenkool Meuk

Blijkt het oude EON (Uniper tegenwoordig te zijn die een reclame offensief is begonnen voor kolen......)
Enfin als je ze lekker wilt laten betalen gebruik deze link (van googleadservices.com)
http://www.hetverhaalvansteenkool.nl/het-verhaal-van-steenkool

• JeroenH
1934:

• styno

styno

quote:
marcop23 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:05:
Het gasverbruik in Nederland komt voor zover ik weet voor het grootste deel uit het verwarmen van particuliere gebouwen, of in ieder geval van het verwarmen van gebouwen in het algemeen. Tuurlijk heeft de industrie (glasbouw, chemie) ook een hoog aandeel maar dat is minder makkelijk te stoppen omdat je al snel de Nederlandse tuinbouwer/chemische sector dood maakt. Als je dus een laag hangende appel hebt, die ook nog eens het grootste probleem is, waarom zou je die niet plukken :P

Overigens kan een hoogoven ook wel opgestookt worden met stroom, bijvoorbeeld Aldel doet dat ook met hun aluminiumovens. Zij verbruiken wel 1,7 TWh per jaar, maarja... De oude Hunzecentrale was ook speciaal voor Aldel gebouwd toen.
Van het CBS het gasverbruik in Nederland (2010 t/m 2015):

Totaal via het hoofdtransportnet 26 095 24 228 21 145 21 047 19 988 18 684
Elektriciteitscentrales 10 244 8 796 6 761 6 843 6 263 5 527
Overige verbruikers 15 851 15 432 14 384 14 204 13 725 13 157

Wat direct opvalt is dat het verbruik in elektriciteitscentrales in de laatste 6 jaar gehalveerd is. Door goedkopere kolenstook, meer import en ook meer zon-/wind aanbod.

Het toegenomen kolenverbruik over dezelfde periode blijkt uit de volgende cijfers (PJ):
318 313 344 342 379 462

Prijsontwikkeling van aardgas is ongeveer stil blijven staan, terwijl die van kolen flink is gedaald (wat dus het meerverbuik verklaart, aangezien de elektriciteitsmarkt voornamelijk prijsgestuurd is):
100,0 117,4 109,8 87,2 74,7 70,8

Het volgende plaatje van het Compendium voor de Leefomgeving geeft mooi aan waar al dat gas voor gebruik wordt: vooral voor warmte

Aangezien het Parijs akkoord over 30 dagen ingaat en er qua gasverbruik nog veel te winnen is in het gebruik als warmtebron, is er een goed 'excuus' voor het flink opvoeren van isolatienormen (of energieprestatie) van zowel (bestaande) woningen, bedrijfspanden en het terugdringen van wkk's in de glastuinbouw en de protesten van de bouwsector eens te negeren.

Daarnaast moet die perverse stimulering van kolenstook door de lage ETS direct aangepakt worden. De EU moet over de belangen van de individue lidstaten heenstappen en het aantal beschikbare emissiecertificaten drastisch reduceren. Er is lang genoeg aangerommeld, het is nu tijd om te handelen.

• ollie1965

ollie1965

Kijk ik even op Duurzame Energie & Domotica zie ik EnergyHubWest
Je kunt het in allerlei mooie verhalen verpakken, maar het blijft een....

Vervolgens blader ik door en zie ik …….Steenkool, Redden we het zonder
Uniper is lekker bezig met een reclame campagne

Tja, er moet geld binnenkomen.................... maar ik heb er wel zo mijn gedachten bij.

Pagina: 1 2 3 4

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True