De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 106 Laatste
Acties:
  • 525.666 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speedy-Andre schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

Mag ik dan nog even melden dat 1m3 gas je €2,38 kost :F
Mar goed, je bent goed op weg om dat hoofdstuk af te sluiten.
Wrijf het er nog maar even in :/ ;). Omgerekend kan ik 1450kWh extra verbruiken als ik van het gas af ga zonder dat ik er financieel op achteruit ga.

Hier van het gas af betekent naar een 3 fase aansluiting, upgrade meterkast, inductie koken, nieuwe pannen en een oplossing voor het resterende deel voor SWW.

Ik heb trouwens al een tijd een simulatie lopen wat er zou gebeuren als ik met 8liter/minuut op 38 graden douche en ik een 3kW elektrisch element zou plaatsen in mijn zonneboiler en met dat element het boilervat op temperatuur X houden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35
mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Wrijf het er nog maar even in :/ ;). Omgerekend kan ik 1450kWh extra verbruiken als ik van het gas af ga zonder dat ik er financieel op achteruit ga.

Hier van het gas af betekent naar een 3 fase aansluiting, upgrade meterkast, inductie koken, nieuwe pannen en een oplossing voor het resterende deel voor SWW.

Ik heb trouwens al een tijd een simulatie lopen wat er zou gebeuren als ik met 8liter/minuut op 38 graden douche en ik een 3kW elektrisch element zou plaatsen in mijn zonneboiler en met dat element het boilervat op temperatuur X houden.
je zit in een firstadopter deadlock... ooit de goede keuzes gemaakt maar die blijken nu nadelig te zijn gezien de huidige stand van zaken. Een troost kan zijn dat je ons wel enorm geinspireerd hebt!

Zelf zou ik meer doen aan isolatie en bepeking van de warmtevraag, dat zet meer zoden aan de dijk. zie de energie die je bespaart als een alternatieve energiebron

en ja, wanneer word aerogel betaalbaar.... daar wachten we allemaal op

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

technopeuter schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

en ja, wanneer word aerogel betaalbaar.... daar wachten we allemaal op
https://patents.google.com/patent/US7790787B2/en

Ik gok zo rond 2032. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:07

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]

Hier van het gas af betekent naar een 3 fase aansluiting
Waarom? Ik ben ook full-electric met 1-fase (laadpaal, warmtepomp, inductieplaat en E-boilers)
upgrade meterkast
Als je naar 3-fase gaat wel noodzakelijk, maar anders kun je vaak nog wel uitbreiden met een extra groepje
inductie koken, nieuwe pannen
Ik ben sinds kort dan wel over op inductie, maar heb meerdere jaren gekookt met een elektrische kookplaat van 15 euro bij de Blokker.
en een oplossing voor het resterende deel voor SWW.
Elektraboiler is de simpelste oplossing, zeker als je zuinig met warm water omgaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7ZHU1FarqkQ7BOkUriMYFan_Ko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wWwAyMwsKRv8eX53A4OW095x.jpg?f=user_large

Edit: sinds 29 september is het slot op de gasmeter verwijderd... tezamen met de gehele meter :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-Fi6aC29kK5_pNaVdocHBptmZg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GqNyi3Yp5SLX7LaDibpodiiy.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door antonboonstra op 18-10-2020 16:04 ]

Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@mkleinman
Voor inductie zijn maar beperkt nieuwe pannen nodig. Wij zijn in 2018 van gas naar inductie gegaan en 2 pannen vervangen (van 8). Voor inductie hoeft de bodem niet 100% vlak te zijn en er moet vooral voldoende ijzer in de bodem zitten voor het magnetische veld.

Tav de 3 fasen:
Weet je de belasting pieken die je nu hebt?
35A = 8kW. Dat is wel veel. Inclusief het laden van mijn auto (5.6kW) heb ik maximaal een keer 12kW gezien.
Koken lijkt groot te kunnen zijn ivm de 2 groepen aansluiting, maar ik heb bijna nooit meer dan 0.5kWh verbruik voor een warme maaltijd voor 4 personen en de pitten staan bijna nooit voluit. Zeker niet als je een Qooker ofzo gebruikt voor warm water (1 pit, 2-4 minuten op max vermogen en het water voor de pasta is aan de kook incl het opwarmen van de pan)
Ook is er veel verschil tussen de tarieven die installateurs vragen. heb een keer mn stoppenkast opgewaardeerd naar 12 automaten en dat was maar eur 350

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@antonboonstra waar kan ik goede info vinden over het standby verlies van electro boilers?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

BarryH schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:04:
@antonboonstra waar kan ik goede info vinden over het standby verlies van electro boilers?
In de datasheet staat vaak het stilstandverlies. In mijn (korte) zoektocht kwamen die van Daalderop er als beste uit. Aangezien mijn boilers alleen worden ingeschakeld bij zonnestroom overschot, is mijn stilstandsverlies aanzienlijk lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Poh51VuDgPjy5bzNaxHroUELZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Er3pvMOVD9zNx213g9j2D2u3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 18-10-2020 16:15 ]

Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

antonboonstra schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:58:
[...]

Waarom? Ik ben ook full-electric met 1-fase (laadpaal, warmtepomp, inductieplaat en E-boilers)
Ik durf het niet aan op enkelfase. Ik stel mij de situatie voor in de winter. Het is koud, warmtepomp draait op vol vermogen (2.2kW), vaatwasser staat aan ( 2kW ), inductiekookplaat staat aan ( 2kW ). Dan zit je al op 6kW van de 8kW die ik uit mijn 35A fase kan halen.

Als dan ook nog iemand onder de douche stapt en er gaat een 3kW element aan om het vat extra te verwarmen dan ga ik al ruim over die 8kW heen. En tel daar de computer van mijn zoon ( 200 - 450W ), en kleine apparatuur nog bij op en dan is de kans dat de 35A stop eruit klapt enorm groot.

Hoe groot zijn trouwens je E-boilers?

Overstap naar 3x25A lost zo veel op, ik kan zware apparaten verspreiden over de fases, ik kan inductiekoken op 3 fase, een doorstroomverwarmer kan op 3 fase. etc :)

Onze BK pannen zijn al aardig oud. Als we overstappen naar inductie lijkt het mij gewoon verstandig om de pannen te vervangen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:20:
[...]
Ik durf het niet aan op enkelfase. Ik stel mij de situatie voor in de winter. Het is koud, warmtepomp draait op vol vermogen (2.2kW), vaatwasser staat aan ( 2kW ), inductiekookplaat staat aan ( 2kW ). Dan zit je al op 6kW van de 8kW die ik uit mijn 35A fase kan halen.
Heb je wel eens dat verbruik van 2,2 kW gemeten van je warmtepomp?
Inductie kookplaat gebruikt dat vermogen bijna nooit.
Staat bij jullie de vaatwasser al aan voordat het koken klaar is?
Een E-boiler kun je desnoods aansluiten op een energieverdeler.
Ik heb twee 10 liter boilers van 500W (hotfill versie). Eentje in de keuken en eentje op zolder voor de douche (ja... ik ben een zuinige doucher). Maar er zijn uiteraard ook grotere E-boilers te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:29
antonboonstra schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:29:
[...]

[...]
Ik heb twee 10 liter boilers van 500W (hotfill versie). Eentje in de keuken en eentje op zolder voor de douche (ja... ik ben een zuinige doucher). Maar er zijn uiteraard ook grotere E-boilers te krijgen.
Klopt helemaal, mijn inductie gaat met opwarmen tot 1700 voor paar minuten. Vaatwasser komt vanuit boiler dus geen stroom pieken. En boiler mag er uren over doen om met 500 watt op te warmen. Doe je dit overdag dan helpt de pv ook nog mee...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

antonboonstra schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:29:
[...]

[...]
Die 2.2kW heb ik inderdaad al gemeten. Nu met een lagere stooklijn blijft het beperkt tot 1.1kW ( vaker nog wat lager ) maar we hebben ook nog geen echt lage temperaturen gehad.

De vaatwasser gaat bij ons aan wanneer die vol is en we in de keuken staan. Dus ja ik zet hem met enige regelmaat aan tijdens het koken.

En met inductiekoken durf ik het gewoonweg niet aan om dat nog een keer met een dubbele kookgroep erbij te doen. Daarbij; Ik heb al 12 groepen op dit moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik doe alles ook op een 35A fase, maar ik heb geen anderen in huis die zomaar dingen aan zetten :P
Mijn 4-pits inductieplaat is 1 fase 16A en ik zie hem zelden meer dan 1,8kW verbruiken.
Dat komt doordat hij op de boost stand na pulserend werkt zodat meer pitten tegelijk gewoon kan.
De pannen die ik op gas gebruikte hebben een dikke bodem en ze doen het prima met inductie.

Mijn airco zit in de winter onder de 600W omdat ik hem heel langzaam laat regelen (eco) met 50% power.
Voorheen had ik een 80l boiler in gebruik met een 2500W element, deze is er ook met 1000W element.
Omdat ik van die 2500W af wilde kwam er een wpboiler (dankzij de ISDE subsidie bijna gratis).
Ik douche wat minder zuinig en vul een bad, dan is de 200l wel nodig (kan op 62 graden zonder element).

Mijn elektrische fiets opladen zet geen zoden aan de dijk, die 80W merk ik niet eens :)
De laptop op een 4K monitor verbruikt maar 100W.
Mijn vaatwasser doet tijdens verwarmen even 2000W maar dat duurt heel kort, net als de wasmachine.
Dan is er nog de wpdroger die tot 800W gaat.
Voor mij geen 3-fase dus, dat betekent ook weer een meterwissel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@mkleinman ik heb 3x25A
en
-elga
-quooker
- inductie (op 2x16A)
- vaatwasser
- oven
- wasmachine
- WP droger
- electrische auto
- en al het andere normale spul

Wat mij bij 3x25A erg tegenvalt is
- de kookgroep: die wordt door de elektricien op 1 fase aangesloten ("dat hoort zo, anders moet je een krachtgroep gebruiken"). En dan denk ik: Maar als mn fornuis dan voluit gaat, dan staat er 32A of meer op de fase
- de auto kan ik nu op 24-25A laden (heb alle andere verbruikgroepen naar andere fases laten zetten. op 1x35A had ik die op 30A kunnen laten ladan. Overigens: de laadpaal was fout geinstalleerd en na 1,5 uur op 30A laden was mn elektriciteitsdraad 90 graden en de 25A automaat 65 graden, maar de fase was er niet uitgeklapt
- de splitsing naar 3 fases maakt het ook ingewikkeld. Want 1 fase overbelast is een probleem. 1x 50 A kan weleens beter bruikbaar zijn dan 3x25A. Nu heb ik nog zekeringen in het kastje van de netbeheerder zitten. Dus de 3x25A is waarschijnlijk 3x35A met automaten. Maar toch...

Enfin: geinspireerd door deze frustratie nu besloten om op mn nas maar eens Domoticz te zetten en een P1 kabel te kopen. Zou dan de belasting per fase moeten kunnen monitoren (at the cost of 8W continu sluipverbruik....)

[ Voor 0% gewijzigd door BarryH op 18-10-2020 17:34 . Reden: typos verbetert ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Vergis je niet in de vaste kosten na een verzwaring :)

Bij Liander:
1 of 3-fase 25A €256,68/jaar
3-fase 35A €964,73/jaar
3-fase 50A €1401,39/jaar

Dit alles nog los van de eenmalige kosten die bij >25A hoog uit kunnen pakken.
Ter voorbereiding mag je zelf een 3-fase hoofdschakelaar (laten) plaatsen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Speedy-Andre Verzwaren ga ik zeker niet doen. ik ga het met de 3x25A doen. en dan mn 40m3 gas voor SWW vervangen door een boiler, evt een doorstroomverwarmer en mn ca70m3 gas voor verwarming door een elektr. cv of tzt mn elga vervangen door een grotere WP.

De WP gebruiken voor opwarmen boiler lijkt me niet heel zinvol omdat ik maar 40m3 verbruik en mn kinderen over een paar jaar het huis uit gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27

ericplan

5180 Wp PV

@BarryH Bij een 3-fase-aansluiting hoort een krachtgroep, geen kookgroep. Maar het is goedkoper, dus doet half NL het met een kookgroep.

@mkleinman Belangrijkste is de 3-fasehoofdschakelaar. Als je daar nu ruimte voor hebt (en nog wat vrije plekken) kan je de oude groepenkast in theorie wel behouden en verbouwen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BarryH schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:17:
@mkleinman ik heb 3x25A

Wat mij bij 3x25A erg tegenvalt is
- de kookgroep: die wordt door de elektricien op 1 fase aangesloten ("dat hoort zo, anders moet je een krachtgroep gebruiken"). En dan denk ik: Maar als mn fornuis dan voluit gaat, dan staat er 32A of meer op de fase
- de auto kan ik nu op 24-25A laden (heb alle andere verbruikgroepen naar andere fases laten zetten. op 1x35A had ik die op 30A kunnen laten ladan. Overigens: de laadpaal was fout geinstalleerd en na 1,5 uur op 30A laden was mn elektriciteitsdraad 90 graden en de 25A automaat 65 graden, maar de fase was er niet uitgeklapt
- de splitsing naar 3 fases maakt het ook ingewikkeld. Want 1 fase overbelast is een probleem. 1x 50 A kan weleens beter bruikbaar zijn dan 3x25A. Nu heb ik nog zekeringen in het kastje van de netbeheerder zitten. Dus de 3x25A is waarschijnlijk 3x35A met automaten. Maar toch...

Enfin: geinspireerd door deze frustratie nu besloten om op mn nas maar eens Domoticz te zetten en een P1 kabel te kopen. Zou dan de belasting per fase moeten kunnen monitoren (at the cost of 8W continu sluipverbruik....)
Eens, 1x40A of 1x50A is soms ( vaak? ) bruikbaarder dan 3x25A.

In mijn geval wordt het

1x krachtgroep voor doorstroomverwarmer
1x krachtgroep voor inductiekoken

Fase1

Vaatwasser ( heeft al eigen groep )
PV panelen ( invoeden ) ( heeft al eigen groep )
Triple split airco ( die draait als de PV panelen ook leveren ). ( heeft al eigen groep )

Fase2

Wasmachine ( heeft al eigen groep )
Wasdroger ( warmtepomp ) ( heeft al eigen groep )

Fase3

Oven
ELGA ACE ( krijgt eigen groep, is al voorbereid )

En de rest van de groepen verdeel ik wel, dat zijn de losse huis tuin en keuken groepen van de verlichting,TV, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:51:

@mkleinman Belangrijkste is de 3-fasehoofdschakelaar. Als je daar nu ruimte voor hebt (en nog wat vrije plekken) kan je de oude groepenkast in theorie wel behouden en verbouwen.
Ik heb geen plek meer bij mij gaat het sowieso operatie herbouw worden als ik naar 3 fase over moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc27IxR6am_vaEAo_JJQDGbHmlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZUhc5LAkjvSkny4C5uxEJDL.jpg?f=fotoalbum_large

Naast de groepenkast zit een aparte Ferrarismeter op de opwek van de PV panelen mee te meten, die komt dan te vervallen en dan worden de groepen verdeeld over 2 kasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:02

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb lekker al wel een 3-fase hoofdschakelaar, maar daarachter is alles enkelfase.
Ik heb trouwens een 50 Ampere smeltzekering in de aansluiting zitten. Ik kan nu met de Envoy-metered mijn verbruik zien maar dat is echt weinig nog nooit meer als 3kw gezien

Maar ik wilde eigenlijk trakteren, we hebben gisteren ons A-label van het huis ontvangen.
Kostte een investering van maar liefst 6 euro.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

martijn v o schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:02:
Ik heb lekker al wel een 3-fase hoofdschakelaar, maar daarachter is alles enkelfase.
Ik heb trouwens een 50 Ampere smeltzekering in de aansluiting zitten. Ik kan nu met de Envoy-metered mijn verbruik zien maar dat is echt weinig nog nooit meer als 3kw gezien

Maar ik wilde eigenlijk trakteren, we hebben gisteren ons A-label van het huis ontvangen.
Wat moet je precies aanleveren voor zo'n energielabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
martijn v o schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:02:
Gefeliciteerd! Maar waarom ben je niet voor degene gegaan die 1 euro kostte? Bij mij deed de iDeal-betaling het niet, maar vooruitbetalen kon ook.
mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:10:
[...]

Wat moet je precies aanleveren voor zo'n energielabel?
Foto's, bijvoorbeeld de code in de spouw van je hr++ glas, je bouwjaar van je cv, de dikte van je muren, etc! Log gewoon eens in, en kijk wat je moet aanleveren. Je kunt altijd cancellen of keuzes veranderen. Ook leuk om te zien wat invloed heeft op je label.

[ Voor 13% gewijzigd door KabouterSuper op 18-10-2020 18:39 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:41:
Vergis je niet in de vaste kosten na een verzwaring :)

Bij Liander:
1 of 3-fase 25A €256,68/jaar
3-fase 35A €964,73/jaar
3-fase 50A €1401,39/jaar
Koop dan gewoon een Tesla Powerwall.
Voor €708.05 per jaar ga je al aardig in de buurt komen van terugverdienen in 10 jaar tijd. Beetje eigen verbruik van de zonnepanelen verhogen en de business case is rond (>2023).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Op een gegeven moment zul je toch door de zure appel moeten bijten vrees ik. De upgrade bij Liander viel opzich wel mee, zo uit mijn hoofd ~200-250. Een nieuwe 3-fase meterkast van ABB met 2 3-fase groepen, 4 aardlekschakelaars en 16 groepen was €600, en voor die prijs hingen ze hem ook op.

Nieuwe pannen, misschien wel, misschien niet. Genoeg oude pannen die het prima doen op inductie. Als je het wil testen(en je gasverbruik nog verder wilt verminderen), bij de IKEA kun je voor een klein prijsje een eenpitter inductieplaat kopen die je zo in het stopcontact kan doen, ook erg handig voor stoofpotjes ed.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

TheGhostInc schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:44:
[...]

Koop dan gewoon een Tesla Powerwall.
Gewoon, misschien als ik er een model 3 gratis bij krijg >:)
Die powerwall helpt me niet de winter door, ik weet hoe weinig ik dan opwek.
Voorlopig is het stroomtarief niet variabel dus daar pak ik ook geen winst.
En dat ding moet ergens staan waar stroom is natuurlijk.
Momenteel is mijn energie gratis met elk jaar €125 toe, ik heb geen haast :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Speedy-Andre de Powerwall kan peakshaving doen zodat gelijktijdigheid van verbruikers een minder groot probleem is. Een paar uur lang 50A gebruiken op een 35A aansluiting is dan geen probleem meer: de Powerwall levert dan 15A om de hoofdaansluiting te ontlasten.
Dit heeft niets met zonnepanelen of seizoenen te maken :)
Misschien ook iets voor @mkleinman, al is het m.i. geen duurzame of doelmatige oplossing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er worden hier oplossingen bedacht voor problemen die er niet zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:52

twain4me

mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:20:
Mijn ochtend en voormiddag goed besteed. Stukje geschreven over mijn energierekening. Die is net weer binnen van Greenchoice.

https://www.familie-klein...nergierekening-uitgelegd/

Betaal nu 290 euro voor 122m3 gas.
Grappig, jij krijgt windvangers, ik mag ze nieteens kopen :+

@reneeke1970 we worden gediscrimineerd.. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:11:
Die powerwall helpt me niet de winter door, ik weet hoe weinig ik dan opwek.
Dat is niet wat een huisaccu hoeft te doen natuurlijk. Precies zoals Proton_ zegt is de peakshaving al flinke winst. Het maakt daardoor (bijvoorbeeld) all-electric huizen mogelijk in situaties waar het lokale net dat niet aan kan. Als je zware verbruikspieken van 22kW en productiepieken van 4kW kunt afvlakken naar een continu-verbruiken van pak em beet 3kW is dat winst. Het zou in de toekomst in een aantal gevallen zelfs aantrekkelijk kunnen zijn zonder zonnepanelen.
Voorlopig is het stroomtarief niet variabel dus daar pak ik ook geen winst.
Dat is wel een goed punt. Er zijn wel één of twee energieleveranciers die dit bieden, maar alleen voor de "kale" kWh prijs. De driekwart die belastingen en heffingen zijn blijven gelijk, dus de totaal-kWh-prijs fluctueert maar een klein beetje door de dag heen. Dus dat maakt de business case voor een huisaccu niet veel sterker.

Ik hoop dat dit verandert.
En dat ding moet ergens staan waar stroom is natuurlijk.
Eh ja :P Draadloze elektriciteitsoverdracht ligt denk ik nog een stukje in de toekomst ;)

Maar plaatsing is absoluut iets om over na te denken. De meest logische plaats in onze woning zou ergens in de gang zijn, naast de meter kast. Daar is plek en stroom. Maarrrrrr dat is bij brand ook de enige veilige vluchtweg uit ons huis, en hoewel ik niet bang ben voor een accubrand is het wel een risico wat ik meeneem bij mijn overwegingen. De enige andere optie is buiten aan de muur, of in de schuur, maar dan moet er vrijwel zeker een extra/dikkere kabel getrokken worden.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

JeroenH schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

Dat is niet wat een huisaccu hoeft te doen natuurlijk. Precies zoals Proton_ zegt is de peakshaving al flinke winst. Het maakt daardoor (bijvoorbeeld) all-electric huizen mogelijk in situaties waar het lokale net dat niet aan kan. Als je zware verbruikspieken van 22kW en productiepieken van 4kW kunt afvlakken naar een continu-verbruiken van pak em beet 3kW is dat winst. Het zou in de toekomst in een aantal gevallen zelfs aantrekkelijk kunnen zijn zonder zonnepanelen.
Zolang ik thuis geen auto hoef op te laden red ik het prima met mijn 1 fase 35A, overigens zou die auto als thuisaccu kunnen werken mits dat niet ten koste gaat van de actieradius die ik nodig heb.
Bovendien ga ik niet zomaar de taak (en kosten!) van de netbeheerder op mij nemen, al was het maar omdat ik dat geld niet heb of ga krijgen :9
Ook is zo'n accu natuurlijk zelf een verbruiker die blijvend geld kost.
Hier zou hij in de voortuin kunnen staan, daar staat de auto ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Auto opladen is ook geen groot ding. En ik heb ook nog eens een 1 fase EV, kan geen 3 fase.
Maar in de praktijk gebruik ik nog steeds het 2KW blokje, en dat werkt prima met het aardige rijbereik. Hij zit er zelfs niet eens altijd in. Ik ga vermoedelijk voorlopig niet eens een laadpaal aanschaffen.

En dan nog, als je een laadpaal doet met loadbalancing, dan heb je er geen last van op je aansluiting capaciteit.

@mkleinman Ons vorige huis hebben we omgebouwd naar energieneutraal en is naar 3x25A gegaan. Achteraf was dat eigenlijk totaal niet nodig met een 5KW warmtepomp die in de praktijk vaak maar 200 tot 400W trok.

En 1 fase stelt je in staat meer met elkaar weg te strepen als saldering wordt afgebouwd.

[ Voor 26% gewijzigd door !null op 20-10-2020 11:11 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

!null schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:08:

En 1 fase stelt je in staat meer met elkaar weg te strepen als saldering wordt afgebouwd.
fabeltje, de fases worden met elkaar verrekend en dan pas in het lever of teruglever register van de meter geplaatst.
in jip en janneketaal: De 3fase meter saldeerd intern tussen de fases.

technisch is wat jij zegt met de slimme meters wel mogelijk, dus er zou in theorie ooit iemand kunnen zijn die een wet bedenkt die dat verplicht. op dit moment is dat wat ik schets door de wet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@twain4me Ja dat weet ik dat het verrekend wordt. Aan wetgeving onderhevig, maar lijkt me wel goed voor komende 10 jaar.

Echter, ga je met accu systemen aan het werk, peak shaving of veel meer zelfvoorzienend, dan scheelt 1 fase natuurlijk behoorlijk. 3 fase kan ook wel, maar is een stuk duurder en wat complexer.

In ons vorige superefficiente huis kregen we dus 3x25A vanwege alle aansluitvermogens bij elkaar opgeteld (warmtepomp, inductie e.d.) maar achteraf was het echt niet nodig. En zou ik daar blijven wonen en met accu systeem gaan spelen (wat ik nu ga doen in mijn nieuwe woning) dan was het ook alleen maar kosten verhogend geweest.

En technisch gezien belast je het net natuurlijk ook minder. Want je hebt gelijk dat het in de slimme meter verrekend wordt maar 1 fase trek je naar beneden en de ander omhoog met zonnepanelen. Dat is niet zo neutraal richting het stroomnet toe als een 1 fase aansluiting die dat niet doet.
Doorgaans is dit niet echt een probleem, maar je hoort wel eens dat voltage op en neer gaat vanwege een rijtje huizen vol met zonnepanelen e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@!null

Maar dat zegt niets over je claim dat 1 fase meer zou wegstrepen als salderen word afgebouwd. dat zou alleen maar kloppen als er iets veranderd in de interne verrekening en dat gebeurd voorals nog niet.

ik snap nu wat je bedoeld, maar dat staat het er imho niet :)
En technisch gezien belast je het net natuurlijk ook minder.
Met 1 fase omvormer op 3 fase mogelijk wel, met 3 fase omvormer op 3 fase niet. en dan belast je het net qua spanning verhoging ook veel minder. op de echte piek momenten is er echter maar heel erg weinig gebruik dat die zonnepanelenpiek naar beneden trekt. ook in je eigen huis, daar helpt die CV pomp op wel of niet dezelfde fase vrij weinig aan.

maar ik denk dat je dit soort dingen meer als collectief moet zien.

Wat ik opwek op fase 1 en gebruik op fase 2 zie ik niet op de rekening maar veroorzaakt eigenlijk een onbalans in het net. Bij de buurman is het opwek op fase 2 en gebruik op fase 1. Dat net wordt echt niet extreem extra belast omdat we feitenlijk elkaars stroom gebruiken maar administratief en financieel je eigenstroom. maar de onbalans is weg.

Het probleem zit hem meer in dat die buurman dat gebruik ook niet heeft en we op dit moment met name geholpen door de epc berekening bergen zonnepanelen in nieuwbouwwijken plaatsen, maar overdag stroom gebruiken in kantoren en fabrieken. dus er is te weinig gebruik voor de panelen in die woonwijken. En daardoor gaat de spanning omhoog. niet omdat er een "onbalans" is in 1 huis.

Ik woon zelf in een van "nature" ontaande wijk van een paar honderd jaar oud dus met kleine bedrijfjes etc.. Hier komt mijn zonnepanelen stroom nog geen 25 meter zonder gebruikt te worden. maar zo willen mensen niet wonen omdat ze bang zijn voor overlast van die bedrijfjes, dus 100% woningen op een weiland met pv op het dak wat elkaar van de kabel zit te drukken is wel een beetje het vanzelfsprekende gevolg van de wens voor die wijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@twain4me Ja mee eens.

Voor mezelf, in het vorige huis en nu in ons huidige huis (nog niet af) is het zo dat ik blij ben met 1 fase waardoor mijn accu systeem + omvormer simpeler/overzichtelijker maar ook goedkoper is.

Het is in ieder geval simpeler om een bepaald vermogen beschikbaar te hebben op 1 fase, dat sowieso alle apparatuur ook op 1 fase zit. Dat betekent dat ik niet essentiele loads daarop kan/moet schakelen en dump loads. 1 van de dumploads is de 60kWh in mijn auto :+
Maar, ik verwacht komende maanden dat niet te kunnen gebruiken haha, vanaf maart/april. (in de tussentijd laad ik de auto nog wel van het stroomnet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:06

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

In Fukushima willen ze het opgeslagen radioactieve water in zee laten lopen.
https://www.theguardian.c...nto-pacific-minister-says

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

twain4me schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:08:
[...]

Grappig, jij krijgt windvangers, ik mag ze nieteens kopen :+

@reneeke1970 we worden gediscrimineerd.. }:|
Ik kon ze wel krijgen of kopen bij afsluiten maar na goed lezen stond er dat je er niets mee kan als je een negatieve energie rekening hebt :) laat maar dan.

@mkleinman
Ik vind het nog een dikke jaarlijkse rekening voor een huis met warmtepomp en panelen plus alle isolatie aanpassingen.
Kan je niet meer pv kwijt? Noord, schuur, schutting enz.

@twain4me
Polestar2 mag 1600 kg trekken en kost geen 60k :)
en is ook gewoon een hele dikke wagen voor een EV

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 21-10-2020 20:49 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
niki_lauda schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:07:
In Fukushima willen ze het opgeslagen radioactieve water in zee laten lopen.
https://www.theguardian.c...nto-pacific-minister-says
Misschien hebben ze dat al gedaan en spoelt het in Kamtjatka aan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:45:
[...]

@mkleinman
Ik vind het nog een dikke jaarlijkse rekening voor een huis met warmtepomp en panelen plus alle isolatie aanpassingen.
Ik zie geen PV bij Gc, beetje vertekend beeld als hij elders teruglevert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:20:
[...]

Als dan ook nog iemand onder de douche stapt en er gaat een 3kW element aan om het vat extra te verwarmen dan ga ik al ruim over die 8kW heen. En tel daar de computer van mijn zoon ( 200 - 450W ), en kleine apparatuur nog bij op en dan is de kans dat de 35A stop eruit klapt enorm groot.

Overstap naar 3x25A lost zo veel op, ik kan zware apparaten verspreiden over de fases, ik kan inductiekoken op 3 fase, een doorstroomverwarmer kan op 3 fase. etc :)

Onze BK pannen zijn al aardig oud. Als we overstappen naar inductie lijkt het mij gewoon verstandig om de pannen te vervangen.
Ik heb nu een tijdje 3 fase en meer e-verbruikers dan de meesten hier denk ik maar zie zelden vermogens boven de 6000W bruto, dus bij licht gaat er nog wat af van pv.
Dagje van 25kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDpS-poRPFBuwOJOlzEUZ_kXVIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhybcuaZNPwalrQ9KKDYBmQA.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk is een boiler slimmer dan een doorstromer, die pakt veel meer vermogen over de 3 fasen en is minder gunstig voor saldeer tijdperk.
Je hebt al een boiler, daar een klein element in zetten wat binnen het vermogen van je pv valt, ook bij slecht weer, of een element die je kan schakelen, bijv 3000W over 3 fase waar je kan kiezen tussen 1000W- 2000W- 3000W.
Kookplaatje en pannen bij de ikea en dan kost het ook niet de hele wereld maar is prima spul. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Rol-Co schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:45:
[...]

Ik kon ze wel krijgen of kopen bij afsluiten maar na goed lezen stond er dat je er niets mee kan als je een negatieve energie rekening hebt :) laat maar dan.

@mkleinman
Wat ik kan doen is:
  1. Puber de deur uit >:), of zijn computer :X
  2. PV panelen vervangen voor sunpowers
  3. Veranda voor met PV panelen
  4. Balansventilatie plaatsen
Punt 1 wordt een dingetje, punt 2 is aardig prijzig, punt 3 is ook aardig prijzig, punt 4 is ook een dingetje ( wel leuk maar een aardig grote klus ).

Panelen op noord kan niet, mijn oostdak ligt echt helemaal vol. West ligt vol maar de zonneboilercollector ligt aardig ongunstig anders had ik nog wat meer kwijt gekund.

Verder helpt een volkstuin ook niet mee, daarom hebben we nu een A++ 500liter vriezer die 330kWh per jaar doet, verder nog een kleiner vriezertje ook nog 134 per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speedy-Andre schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Ik zie geen PV bij Gc, beetje vertekend beeld als hij elders teruglevert :)
Ik saldeer het meteen, ik heb nog een Ferrarismeter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:23

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom zou dit veiliger zijn dan een gewone thuisbatterij? Dit soort dingen zijn prima voor kleine eilanden in Zuidoost Azië waar vaak de stroom uit valt en dit opgevangen wordt door oude, lawaaierige, stinkende en enorm milieubelastende generatoren. Alleen zal geld hier wel een issue zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:17:
[...]

Wat ik kan doen is:
  1. Puber de deur uit >:), of zijn computer :X
  2. PV panelen vervangen voor sunpowers
  3. Veranda voor met PV panelen
  4. Balansventilatie plaatsen
Punt 1 wordt een dingetje, punt 2 is aardig prijzig, punt 3 is ook aardig prijzig, punt 4 is ook een dingetje ( wel leuk maar een aardig grote klus ).

Panelen op noord kan niet, mijn oostdak ligt echt helemaal vol. West ligt vol maar de zonneboilercollector ligt aardig ongunstig anders had ik nog wat meer kwijt gekund.

Verder helpt een volkstuin ook niet mee, daarom hebben we nu een A++ 500liter vriezer die 330kWh per jaar doet, verder nog een kleiner vriezertje ook nog 134 per jaar.
Martin.... kom op nou he ;)
Pubers heb ik er 2 van, game console de hele dag aan en ook als ie in slaap gevallen is. :/
Vriezer van 2 meter hoog met laden heb ik ook, koelkast van zelfde maat.
Grote oven met aansluit waarde 3600W
Oven/magnetron combi er naast
Vaatwasser
Grohe red duo kokend waterkraan
7,2kW kookplaat
7kW warmtepomp met 3kW element
Boiler 1950W
Boiler 450W
Wasmachine
Droger (wp)
3 sets pv
En de rest van de normale rommel >:)

Meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bEhPSIm2fu9_xbuo1MGA3Ygfhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sS0oxQyOcIf1uno5ghWXlvkm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet welke panelen je hebt en hoe lang al maar al eens over gedacht om te vervangen? Velen zijn je al voorgegaan.
Ik lees veel posts van jou waar het lijkt of je net ergens achter bent gekomen maar al veel op het forum gedaan is of besproken, ook heel veel tweakers zijn al een straat lengte verder met verduurzamen in de afgelopen jaren, lees je het forum wel? Of lees je enkele topics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
mkleinman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:18:
Ik saldeer het meteen, ik heb nog een Ferrarismeter hangen.
Dat gaat ophouden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Rol-Co schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:56:
[...]

Ik weet niet welke panelen je hebt en hoe lang al maar al eens over gedacht om te vervangen? Velen zijn je al voorgegaan.
Ik lees veel posts van jou waar het lijkt of je net ergens achter bent gekomen maar al veel op het forum gedaan is of besproken, ook heel veel tweakers zijn al een straat lengte verder met verduurzamen in de afgelopen jaren, lees je het forum wel? Of lees je enkele topics?
Ik ben een poos minder actief geweest op het forum. Ik ben een aantal topics blijven volgen. Sinds een maand of twee volg ik het meeste weer. Het meeste was, hoe gek het ook klinkt, minder interessant omdat we het al gedaan hadden en er al klaar mee waren ( het af hadden ).

Zonneboiler check, PV check, HR++ glas check, nieuwe kozijnen check, vloerisolatie check, dakisolatie check, vloerverwarming check, warmtepomp 2x check. binnenkort (EINDELIJK) een airco, check. en zo kan ik nog even door gaan :)

En wat betreft de straatlengte voor; Dan ben ik benieuwd waar ik op achter lig :). Naar mijn idee ben ik nu spreekwoordelijk het slachtoffer van de wet van de remmende voorsprong.

Als ik nu overnieuw had kunnen beginnen had ik een aantal zaken heel anders aangepakt. Dan was bij het verbouwen van de zolder het dak veel dikker geïsoleerd, waren we eerder begonnen met voorzetwanden en had ik meer rekening gehouden met loze leidingen etc etc etc. De zonneboiler was er niet gekomen en het dak had vol gelegen met PV.

Terug op je vraag :)

Ik heb op dit moment panelen van 185 tot 195Wp liggen op oost/west. Totaal net geen 4500Wp. Ik ben al meerdere malen wezen kijken naar het vervangen van alle PV panelen. En ik ben ook al wezen rekenen aan het vervangen van de zonneboiler voor PV panelen.

Meest recent nog een offerte opgevraagd voor het vervangen van de PV panelen voor 17 Maxeon 395Wp panelen, die zou ik net kwijt moeten kunnen. Kosten: 9000 euro exclusief BTW. voor 2215Wp meer op het dak. Dat zou mij 1500 - 1700kWh extra kunnen besparen. Dat is wat mij betreft voorlopig een doodlopende straat op dit moment.

Vervang ik de zonneboiler dan kan ik veel meer kwijt maar doe ik weer een behoorlijk desinvestering op mijn zonneboiler.

Veranda met PV panelen is mooi in de zomer alleen zijn wij in de praktijk in de zomer het meeste op onze volkstuin en niet onze voortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:57:
[...]

Dat gaat ophouden natuurlijk.
Yes en een digitale meter. Dat gaat hem waarschijnlijk al worden in 2021, dat is nu de stip op de horizon om volledig van het gasnet af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40
@mkleinman
En daarnaast wellicht ook niet zo duurzaam om een nog goed werkende ELGA weg te doen.
Toen je die kocht was een ELGA bij renovatie denk ik een stuk gewoner dan full electric warmtepomp, tegenwoordig is het andersom.
Hoeveel gas verbruik je nog?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

busscherski schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:40:
@mkleinman
En daarnaast wellicht ook niet zo duurzaam om een nog goed werkende ELGA weg te doen.
Toen je die kocht was een ELGA bij renovatie denk ik een stuk gewoner dan full electric warmtepomp, tegenwoordig is het andersom.
Hoeveel gas verbruik je nog?
Elga werkte niet 100%, 6 printplaten in 6.5 jaar. Als.die werkte was die idd geweldig. Ik kreeg echter een aanbod voor een elga ace, zwaardere warmtepomp, voor netto 1170 euro.

That was an offer i could not refuse.

Ik gebruik nog 120 m3 gas per jaar. Lang wilde mijn vrouw niet van het gas af ivm het koken maar nu ze zag hoe veel wij betalen voor die paar kuub is dat dus aan het kantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
O jammer dat die oude Elga het niet lekker deed.
120 m3 is erg weinig ja, het verschil tussen vastrecht en de jaarlijkse overstapbonus gas is momenteel zo`n 80 euro/jaar.
Als je van het gas afgaat krijg je daar ook geen overstapbonus meer voor.

Ik zie hier 600 euro geboden worden op een tweedehands Elga (onduidelijk of je die oude CV ketel erbij krijgt maar vind ze erg waardevast).
https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr

Was die 1170 euro inclusief het laten installeren? 4.4 kW bij A2/W35?
https://tools.remeha.nl/w...000-2135769713.1603317000
Voor 900 euro heb je een nieuwe Panasonic 5 kW monobloc na subsidie. Moet je hem nog wel zelf aansluiten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:49:
[...]

Elga werkte niet 100%, 6 printplaten in 6.5 jaar. Als.die werkte was die idd geweldig. Ik kreeg echter een aanbod voor een elga ace, zwaardere warmtepomp, voor netto 1170 euro.

That was an offer i could not refuse.

Ik gebruik nog 120 m3 gas per jaar. Lang wilde mijn vrouw niet van het gas af ivm het koken maar nu ze zag hoe veel wij betalen voor die paar kuub is dat dus aan het kantelen.
Van het gas af is easy vanuit jouw situatie maar dan moet die wp eerst even goed zijn warmte kwijt kunnen, als dat decent werkt kan je nog kijken om er ook sww mee te doen maar kan ook simpel met een element.

Wat pv betreft, je begint gelijk over maxeons maar als ik een ford focus rijd en er is niets veranderd in mijn financiële situatie ga ik ook niet kijken voor een bentley :)
Er zit nogal wat tussen zeg, er zijn ook hele mooie glas glas panelen voor veel minder kosten.
https://www.winkelman-zon...o-perc-bifacial-glas.html
Voor dat je dan op 9000,- zit heb je al 2-3 van jouw daken vol gok ik.

Je moet er echt eens serieus naar kijken en niet alleen maxeons.
En wat betreft de straatlengte voor; Dan ben ik benieuwd waar ik op achter lig :). Naar mijn idee ben ik nu spreekwoordelijk het slachtoffer van de wet van de remmende voorsprong.
Achter op:
Volledig op warmtepomp verwarming
Geen cv meer hebben
Volledig van het gas af
Leiding verwijderd
verbruikers slim schakelen of op pv vermogen
0 euro rekening

Vindt ik wel een straat lengte.

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 22-10-2020 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Enie maakt misleidende reclame voor het huren van zonnepanelen. Zoals iemand ander schreef: 'zonnepanelen huren, de nieuwe woekerpolissen'

https://solarmagazine.nl/...egeling-voor-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

busscherski schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:21:
Enie maakt misleidende reclame voor het huren van zonnepanelen. Zoals iemand ander schreef: 'zonnepanelen huren, de nieuwe woekerpolissen'

https://solarmagazine.nl/...egeling-voor-zonnepanelen
Woekerpolissen is wat overdreven, maar het past wel in het rijtje Swapfiets, private lease, de huurketel en het abonnement op de thermostaat. Alles wordt als het ook maar even kan gehuurd, en niet gekocht. MNet als gevolg dat als er ook maar iets mis gaat, het hele kaartenhuis in elkaar dondert.

[ Voor 13% gewijzigd door Krisp op 22-10-2020 08:31 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Krisp schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:29:
[...]

Woekerpolissen is wat overdreven, maar het past wel in het rijtje Swapfiets, private lease, de huurketel en het abonnement op de thermostaat. Alles wordt als het ook maar even kan gehuurd, en niet gekocht. MNet als gevolg dat als er ook maar iets mis gaat, het hele kaartenhuis in elkaar dondert.
Ik denk dat er claims gaan komen van klanten die aangeven dat ze niet wisten dat de salderingsregeling zal worden afgebouwd. Mogelijk zijn er gevallen waar het alleen geld kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

busscherski schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:56:
O jammer dat die oude Elga het niet lekker deed.
Kleine nuance; Door Techneco/Remeha is er aardig wat ruis veroorzaakt over het wel/niet beschikbaar zijn van de print die steeds de weg kwijt raakt. Overigens niet alleen bij mij maar ook bij Ecolibrium/Jazon ( mijn installateur ). De printplaten blijken achteraf nog gewoon leverbaar en worden gratis omgeruild.

Alleen had ik op dat moment al het eerder genoemde aanbod liggen om voor 1170 euro inclusief installatie de ELGA te laten vervangen voor de ACE. Als de oude ELGA het deed dan werkte hij ver boven verwachting.

Als die ruis er niet was geweest had mijn oude ELGA/Carrier nu nog gewoon aan de muur gehangen.
120 m3 is erg weinig ja, het verschil tussen vastrecht en de jaarlijkse overstapbonus gas is momenteel zo`n 80 euro/jaar.
Als je van het gas afgaat krijg je daar ook geen overstapbonus meer voor.

Ik zie hier 600 euro geboden worden op een tweedehands Elga (onduidelijk of je die oude CV ketel erbij krijgt maar vind ze erg waardevast).
https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr

Was die 1170 euro inclusief het laten installeren? 4.4 kW bij A2/W35?
https://tools.remeha.nl/w...000-2135769713.1603317000
Voor 900 euro heb je een nieuwe Panasonic 5 kW monobloc na subsidie. Moet je hem nog wel zelf aansluiten.
1170 euro was inclusief installeren en na het aftrekken van de 1800 euro subsidie, en een heel erg nette prijs.

Mijn oude ELGA is afgevoerd door Ecolibrium en die kan ik dus niet meer verkopen ( en dat had ik ook niet gewild overigens ). De extra printplaat die ik in huis had op reserve is wel verkocht voor een paar euro aan een kennis van mijn blog.

En volgens de handleiding doet deze 6kW inderdaad 4.4kw bij A2/W35 bij 1.39kW opgenomen vermogen. Het gekke is alleen dat deze ELGA met gemak 2.2kW uit het net pakt. Als ik dan uit ga van dezelfde COP kom ik op een output van bijna 7kW.

En ik heb al gekke dingen gezien met dit beestje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6H-9NkgujE9xDNKsztzoB-BaGDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaNTT1oCfzRgCUr28eSV9fog.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort wordt een multical 302 geïnstalleerd en dan weet ik de exacte output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@mkleinman
Mijn Panasonic geeft soms COP 20 aan, geloof ik ook niet haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Ik heb een vergelijkbare situatie als @mkleinman .
Ook nog beetje gasverbruik (100-200m3), overigens vorig jaar op 1 dag 30m3 toen ik van skivakantie terugkwam en het huis van 14 naar 20 graden moest bij ca. 0 graden.

Te doen:
SWW (40m3 gas p jaar) oplossen met boiler (maar wel flink standby verlies) of doorstroomverwarmer (bad voldoende snel vol en de regendouche?)
Verwarming: voor vorst: grotere WP bij overlijden ELGA (maar dat duurt hopelijk nog een jaar of 10) of een electrisch ding achter de ELGA geschakeld.
(en inderdaad, met nieuwe panelen zou ik zo 1500-2000kWh extra opbrengst kunnen hebben, maar ja..)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Rol-Co schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:01:
[...]

Van het gas af is easy vanuit jouw situatie maar dan moet die wp eerst even goed zijn warmte kwijt kunnen, als dat decent werkt kan je nog kijken om er ook sww mee te doen maar kan ook simpel met een element.
Daar wordt aan gewerkt. Helaas alleen 3 weken levertijd bij Heatnet voor het leveren van de Robot verdeler die ik besteld heb.
Wat pv betreft, je begint gelijk over maxeons maar als ik een ford focus rijd en er is niets veranderd in mijn financiële situatie ga ik ook niet kijken voor een bentley :)
Er zit nogal wat tussen zeg, er zijn ook hele mooie glas glas panelen voor veel minder kosten.
https://www.winkelman-zon...o-perc-bifacial-glas.html
Voor dat je dan op 9000,- zit heb je al 2-3 van jouw daken vol gok ik.

Je moet er echt eens serieus naar kijken en niet alleen maxeons.
Als je vervangt moet je het meteen goed doen :)

Even bij Daniel ( Kingsun ) gekeken. Mijn dak vol leggen met Yingli ( 345Wp panelen 162x107cm ). Dan kan ik er 18 in totaal kwijt; Goed voor 6210Wp + 93wp van mijn afdakje :P. dan kom ik op 6303Wp uit.

In verband met schaduw lijkt SolarEdge P350 optimizers mij het beste + een SE3500HD omvormer ( die is groot zat ivm oost/west ).

Dan kom ik op een totaalprijs ( zonder de BTW ) van pak m beet 3800 euro uit. Daarmee ga ik tussen de 1100 en 1500kWh extra opwekken met een extra tvt van 15 tot 19 jaar, en zal wel wat langer worden met afschaffing van saldering.

Wil ik echt een leuke klapper maken dan moet de zonneboiler van het dak af. Dan kan ik namelijk bijna 10kWp kwijt. Alleen is dat weer zonde van de zonneboiler.
Achter op:
Volledig op warmtepomp verwarming
Geen cv meer hebben
Volledig van het gas af
Leiding verwijderd
verbruikers slim schakelen of op pv vermogen
0 euro rekening

Vindt ik wel een straat lengte.
Dat gaat over het einddoel om van het gas af te gaan. Ik heb het over waar ik met een straatlengte achter lig qua duurzame maatregelen. En volgens mij lig ik niet zo ver achter.

En een einddoel van een 0 rekening is geweldig. Als ik nu overnieuw overnieuw was begonnen was de zonneboiler er niet geweest en had het hele dat vol gelegen met PV. Dan had er een een vergelijkbare warmtepomp gehangen als de ELGA ACE die ik nu heb denk ik. Misschien dan nog een kleine warmtepompboiler voor SWW en een inductiekookplaat.

Als ik daar een bierviltberekening van maak dan kom ik ergens uit op een netto stroomverbruik van 0 tot 500kWh per jaar en 0m3 gas.

Waar het op neer komt is dat ik "last" heb van de wet van de remmende voorsprong.

Mijn werkelijkheid en huidige vertrekpunt is anders. Ik heb al een joekel van een ( minder rendabele ) zonneboiler, ik heb nog gasaansluiting omdat iemand in huis graag op gas kookt en erg praktisch is qua ( het werkt toch en we zijn toch al erg zuinig? ).

Ik heb al 4500Wp op mijn dak liggen, wat zelfs voor huidige maatstaven een erg grote installatie is. Jammer genoeg alleen op oost/west met schaduw waardoor ik maar 630 - 650kWh/kWp haal.

And besides that. Het moment dat ik voor ga stellen om de PV panelen te vervangen vroegtijdig heb ik denk ik oorlog hier in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

busscherski schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:07:
@mkleinman
Mijn Panasonic geeft soms COP 20 aan, geloof ik ook niet haha.
Tenzij de sensoren in de ELGA zelf er volledig naast zitten ( aanvoer, retour, flow ) dan klopt die 10.5kW wel. Die sensoren zitten in de ELGA zelf in de leidingen, dus zijn qua plaatsing aardig nauwkeurig.

Ook met mijn eigen sensoren ( 1 meter onder de ELGA op de buis en flowsensor in de buis ) kwam ik op dat moment ook op ruim 8.5kW uit. Ik ben geneigd die 10.5kW te geloven.

Maar goed, er zijn meer mensen die hier mijn cijfers niet vertrouwen :P , straks met de Multical kan ik eindelijk geijkte data uitspugen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

@mkleinman Waarom focus je zo op die zonnepanelen? Het aanbod van stroom is namelijk helemaal jouw probleem niet: dat komt gewoon uit het net. De winst voor jou zit (denk ik) in het van het gas afstappen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@mkleinman
Bij hoge buitentemperatuur kan een warmtepomp inderdaad meer vermogen afgeven dan volgens het boekje.

@Krisp
Momenteel kan hij ongeveer 80 euro per jaar besparen door van het gas te gaan. (verschil tussen gas vastrecht en welkombonus).Valt mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:07
mkleinman schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:30:
[...]

ik heb nog gasaansluiting omdat iemand in huis graag op gas kookt en erg praktisch is qua ( het werkt toch en we zijn toch al erg zuinig? ).
Als er dan toch de wens is om op gas te koken zou je ook kunnen overwegen op propaangas over te stappen. Kun je van je vastrecht af en in de praktijk blijk je zo een maand of langer op een fles gas te kunnen koken.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:38
busscherski schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:59:
@Krisp
Momenteel kan hij ongeveer 80 euro per jaar besparen door van het gas te gaan. (verschil tussen gas vastrecht en welkombonus).Valt mee toch?
Inderdaad. Met die 80 euro per jaar ga je geen enkele extra maatregel terugverdienen. Dus gewoon die gasaansluiting houden zoals ie is.
CvP_tweakers schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:21:
[...]
Als er dan toch de wens is om op gas te koken zou je ook kunnen overwegen op propaangas over te stappen. Kun je van je vastrecht af en in de praktijk blijk je zo een maand of langer op een fles gas te kunnen koken.
Wat een armoe. Dus jij gaat voor 80 euro per jaar met flessengas zitten prutsen? 8)7
Waarom zou hij zo nodig van het gas af moeten? De infrastructuur ligt er, het werkt perfect en de alternatieven zijn voor hem niet rendabel. Dan is het toch klaar?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is geen 80,- het is 120 m3 gas plus 170,- vastrecht, dan hebben we het over 250,-
De teruggave energiebelasting krijg je evengoed en bonussen meerekenen is sigaar uit eigen doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Rol-Co
Ga even naar gaslicht.nl en voer in:
Situatie 1:
2000 kWh / jaar zonder gasaansluiting

Situatie 2:
2000 kWh / jaar + 1 m3 gas

Bekijk het verschil tussen de goedkoopste aanbieders van beide situaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:36
Flessengas lijkt me een beetje gekkenwerk idd. 12x zon fles vullen is ongeveer net zo duur als het vastrecht voor een gasaansluiting, en energetisch is dat vullen en zeulen met flessen ook een stuk minder duurzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:48:
@Rol-Co
Ga even naar gaslicht.nl en voer in:
Situatie 1:
2000 kWh / jaar zonder gasaansluiting

Situatie 2:
2000 kWh / jaar + 1 m3 gas

Bekijk het verschil tussen de goedkoopste aanbieders van beide situaties.
Alstu, dus met 1 m3 gas betaal ik 120,- meer ondanks de hogere bonus, duur cuubje. :)

Zonder gas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kXxnr578Rs1T0FISX9mD1QZ9VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEgOLjAGLyGymzuZu36aR5RZ.jpg?f=fotoalbum_large

Met gas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHZYdnsRmIburNRne7cZNUQn4dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4CvXJk0kUMSmVEakCaAEWiE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Krisp schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:43:
@mkleinman Waarom focus je zo op die zonnepanelen? Het aanbod van stroom is namelijk helemaal jouw probleem niet: dat komt gewoon uit het net. De winst voor jou zit (denk ik) in het van het gas afstappen. :)
En die stap wordt aankomend jaar genomen :) .Alleen de gasmeter er uit gaat niet zorgen voor een NOM woning of een echt veel lagere energierekening. Die 290 euro die ik nu nog uitgeef aan gas is omgerekend 1500kWh.

Dit jaar nog eerst de LTV aanpassing van de vloerverwarming en plaatsing triple split airco in huis waarmee we ook deels gaan verwarmen.

En dan aankomend jaar meterkast voorbereiden naar 3 fasen, 2x een 400V groep, inductiekookplaat, doorstroomverwarmer of een 3kW warmte-element in de huidige zonneboiler en de CV ketel er uit.

Puntje blijft of we meteen ook voor decentrale balansventilatie gaan. Dat gaat beetje afhangen van de CO2 sensor die nu onderweg is om te kijken/meten wat het CO2 niveau doet in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CvP_tweakers schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:21:
[...]

Volgens mij mag dat technisch gezien niet. Buiten het feit dat ik het niet zou willen, elke maand een gasfles moeten vervangen.

Daar komt dan een eenmalige aanschaf van 50 euro bij een 11 euro vulling per fles. Dat is ook nog 132 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Rol-Co
Oké ja bij 2000 kWh is het 120 euro. Hoeveel het verschil is hangt dus ook af van je electriciteit verbruik.

Bij jaarlijks 0 kWh is tegenwoordig de beste deal 90 euro.

Maar goed, dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te blijven in de toekomst. Ik denk dat het eerder slechter wordt dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:34:
@Rol-Co
Oké ja bij 2000 kWh is het 120 euro. Hoeveel het verschil is hangt dus ook af van je electriciteit verbruik.

Bij jaarlijks 0 kWh is tegenwoordig de beste deal 90 euro.

Maar goed, dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te blijven in de toekomst. Ik denk dat het eerder slechter wordt dan beter.
Slechter als je gas hebt ja, of denk je dat de bonussen daar blijven nu we er vanaf moeten. ;) die bonussen zijn zo wild niet meer, al jaren niet, de laatste goede die ik had was energieflex voor 270,- met jaarcontract.
Wat je nu ziet is 360,- maar wel 3 jaar contract en gas.

Moet je eens 1000 meer aan opwek invullen dan je verbruik en geen gas ;) dan blijven er nog maar een paar over en je kWh prijs is minimaal 0,23 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Rol-Co
Ja ik denk dat die bonussen eerder slechter dan beter worden. Maar goed dat weet ik niet. Ik kan alleen iets zeggen over hoeveel het nu kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:49:
@Rol-Co
Ja ik denk dat die bonussen eerder slechter dan beter worden. Maar goed dat weet ik niet. Ik kan alleen iets zeggen over hoeveel het nu kost.
Klopt, en dan is zonder gas altijd goedkoper dan met een beetje gas, dat wordt per cuub extreem duur.

Geen gas en 1000 kWh meer opwekken dan verbruik. Totale hoeveelheid maakt niet uit.
Zijn toch ruim 3 panelen per jaar, of een mooie inductie kookplaat. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_X1mFwQhaGeBq_bZwEPdP0NGzWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YL80XtNuG3DDznbQ1moK4csI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@mkleinman Hier is de zonneboiler, na 10 jaar trouwe dienst, er in 2019 ook uit gegaan. Het blijft een mooi concept en zeker in de zomer voelt het geweldig, die gratis warme douche.

Zonder zonneboiler wordt alles regeltechnisch wel veel simpeler, dat was mij ook wat waard. De plek van de twee zonnecollectoren is bij mij razendsnel ingenomen door PV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QplZxTlN3BWZ62gK86b7NF_-h-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BWRAnS0xbjroz9RFqTYt8doE.png?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Gewoon benieuwd, maar: waarom zo weinig panelen (gezien het dakoppervlak)?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:31
Termy schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

En dan ook, waarom niet gelijk oost-west gezet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Termy schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:44:
[...]
Het dak is niet van mij, maar van de VvE. De acht panelen staan boven mijn appartement, de zes panelen staan bij m'n buurvrouw (die ook m'n echtgenoot is). Panelen staan sinds 2009 met vergunning vanwege beschermd stadsgezicht, dat was destijds nog verplicht én een enorm gedoe. Eén vergunning is zelfs van rechtswege verstrekt.
Ook binnen de VvE is er tussentijds een hoop gezeik geweest, want men wilde meedelen in onze "winst". Over wat die installatie in 2009,(zelfs met subsidie) heeft gekost, dat werd gemakshalve vergeten. Die bewoners zijn nu gelukkig weg.
No Hands schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:48:
[...]
En dan ook, waarom niet gelijk oost-west gezet?
Oost-west is bij ons niet heel aantrekkelijk. Zowel naar het oosten als naar het westen zit er hogere bebouwing. Er is simpelweg te weinig horizon.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ah, ok, dat klinkt wel als een ingewikkelde situatie.

Heb je echt slagschaduw van die gebouwen op relevante momenten van de dag?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ZW - NO kan dan misschien nog wel ook 1 van de weinige situaties waar pvt panelen te overwegen zijn.
zeker als een deel van de boiler meuk al aanwezig is.

ik ren vast weg, voordat de pvt discussie weer van start gaat :+

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 22-10-2020 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

twain4me schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:24:
ZW - NO kan dan misschien nog wel ook 1 van de weinige situaties waar pvt panelen te overwegen zijn.
zeker als een deel van de boiler meuk al aanwezig is.

ik ren vast weg, voordat de pvt discussie weer van start gaat :+
Ren maar weg, de boilermeuk is de deur al uit. Ik ben zeer tevreden met mijn technisch zeer eenvoudige all electric setup met cop=1. En ja, we hebben dit stookseizoen nog geen kWh verbruikt. We gaan 1 november halen!
Termy schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:41:
Ah, ok, dat klinkt wel als een ingewikkelde situatie.

Heb je echt slagschaduw van die gebouwen op relevante momenten van de dag?
Het gebouw aan de westkant geeft schaduw na 15:00 uur. Verder is er voor 10:00 en na 16:00 natuurlijk vrijwel geen sprake van slagschaduw. Maar zon hebben we in late herfst en winter ook niet op de panelen rond die tijd

[ Voor 29% gewijzigd door ericplan op 22-10-2020 17:54 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ericplan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:45:
[...]

Ren maar weg, de boilermeuk is de deur al uit. Ik ben zeer tevreden met mijn technisch zeer eenvoudige all electric setup met cop=1. En ja, we hebben dit stookseizoen nog geen kWh verbruikt. We gaan 1 november halen!
jij zit dus in gestapelde bouw? dat verklaard wel grotendeels waarom je weinig hoeft te stoken.
Hier staat de L/L wp al weer een tijdje aan hoor. maar een cop1 verwarming had dat ook gemoeten, ik maak wel eens zelf brood, maar tegen het warmte verlies hier is niet tegenop te brood eten ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:50
@mkleinman
jep, als ik ook kijk naar jouw cijfers, dan denk ik ook wel er is iets niet goed genoeg.
vergelijk ik mijn set met die van jouw, dan zie ik wel meer schaduw en wat last daarvan.
maar daar mee kan ik maar 50kWh/kWp verschil mee maken echt niet meer.

mijn kWh/kWp (klik voor groter) ook oost-west en schaduw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large
ik haalde met gemak een 730 tot 750kWh/kWp met de oude set.
heb toen even stukken gehad vandaar het dipje in juni/juli 2015 maar daarna ging hij gewoon weer naar 730 tot 750kWh/kWp terug.

ik heb toen zelfs 5660Wp op een 3kW omvormer gehad, en nog 730 - 750kWh/kWp
(2x7x190Wp oost + 10x300Wp west)
de omvormer kon maar 2000W per mpp doen, met een string van 3000Wp was dat flink aftoppen.
het verschil met de 4kW omvormer was maar marginaal, dat aftoppen was het hem niet.
(dit zie je niet eens terug in de grafiek)

na juni 2018 heb ik vervangen voor panasonic, dit was een goede zet.
(ik kreeg alle BTW terug van alle oude installaties, lol was een feestje.
voor 500€ extra had ik in eens 14 panasonics liggen.
die zijn echt niet duur meer.)
de kWh/kWp schoot nog eens naar de 850kWh/kWp, leuk spul die panasonic.
(ik zal een update maken van de kWh/kWp van mijn set, ergens na het weekend, dan zie je het nog beter.)
reageert bij bewolking gewoon net iets beter zoals dunne film, en reageert als mono bij volle zon.
op jouw dak haal je dan met gemak een 750 tot misschien wel 800kWh/kWp.
en dan hebben we het nog niet er over dat die panelen 250Wp zijn in plaats van die +/-185Wp van jouw.

een ander ding dat ik zie, is dat jouw systemen erg veel last hebben van veel omvormers.
hier door loop je een beetje het oost-west effect mee mis.
(dit kun je oplossen met solaredge, maar denk niet eens nodig op jouw dak.
dit levert maar een paar kWh/kWp extra op.)

ik denk dat jij met gemak een flinke hoeveelheid meer van je dak zou kunnen halen.
genoeg om je zonneboiler gewoon te laten hangen.
misschien solarege, misschien tigo of een andere optimizer.
ik zelf zou eerder kiezen voor 2 stringen van b.v. panasonic paralel (daar van je ook de schaduw mee op)
maar zeker zorgen dat je maar 1 omvormer hebt voor oost-west, dat is je grootste klapper.

en nee dit hoeft echt geen 5k€ of meer te kosten.
als je een handige planning maakt kan het veel goedkoper. ;)
b.v.: de steca300x3 + solarmax200s vervangen voor 1 omvormer met 2x mpp.
(dit is maar een 1000€ of flink minder, desnoods een 3kW SMA of zo iets)

dan kun je daarna nog na denken of je de panelen van de ex steca330x3 nog vervangt voor 2x3x250Wp panasonic of de ex solarmax een 2x5x250Wp geeft. (ik kies de steca, persoonlijk of liever beide)
(de 250Wp panasonic heeft waarschijnlijk de zelfde dikte en bijna het zelfde formaat als je huidige panelen.
dus bevestiging materiaal hergebruiken. ;) )

maar er zijn vele oplossingen, ik weet ook niet welke het beste is.
weet wel dat dit een stuk beter kan. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
All electric in een klein huis gewoon zoveel eenvoudiger. En dus ook goedkoper.
Liefst niet met COP=1 maar het is gewoon lastig in hoogbouw met VvE. We gaan ook kijken bij mijn zus om haar appartement van het gas af te krijgen. Airco achtige dingen zijn zeer lastig vanwege vve, zelfs gaten in de muur voor monobloc.
Boilertje ophangen en elektrische kachels / infrarood, het resterende geld in winddelen etc. Wat is dan duurzaam? Zoveel meningen over.
Als je onder de 500m3 gas zit moet je je terecht afvragen of je aan warmtepomp moet.

Ik heb het in vorige huis wel gedaan, van 350m3 gas naar L/W warmtepomp maar niet erg kosteneffectief achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@!null Hier zaten we rond de 500-600 m3 per jaar. Ook vanwege de nooit koude vloer is het prima te doen met onze elektrische radiatoren. Verder spreekt de simpele techniek me zeer aan. Voor relatief weinig geld hebben we radiatoren, die met de hand of via een app bediend kunnen worden. Desnoods onderweg vanuit de trein.

De radiatoren zijn toegewezen aan een zone en dat regel je ook zo. Omdat iedere radiator z’n eigen thermostaat heeft worden temperatuurverschillen in een zone voorkomen: de radiator bij het raam gaat gewoon iets vaker aan. Daardoor is het snel comfortabel.

Veel functionaliteit dus. Daar hebben anderen Evohome, Tado of Nest voor nodig. Bovendien zijn de radiatoren onderhoudsvrij. Afstoffen is voldoende.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Bedenk wel dat elektrisch verwarmen met cop=1 ongeveer 2x zo duur is (iig qua verbruikskosten) en zolang niet 100% van de energiemix duurzaam opgewekt wordt, ook een stuk slechter voor het milieu is dan stoken op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mcDavid schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:29:
Bedenk wel dat elektrisch verwarmen met cop=1 ongeveer 2x zo duur is (iig qua verbruikskosten) en zolang niet 100% van de energiemix duurzaam opgewekt wordt, ook een stuk slechter voor het milieu is dan stoken op gas.
Begin dat zo langzamerhand wel met een korrel zout te nemen. Misschien moeten we maar eens naar de TCO gaan kijken.
En wat betreft milieuvriendelijkheid naar materiaalgebruik zowel wat betreft hoeveelheid als soort. Die elektrische radiator is goed recyclebaar en de gehele installatie is vrij van drijfgassen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ericplan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:39:
[...]

Begin dat zo langzamerhand wel met een korrel zout te nemen. Misschien moeten we maar eens naar de TCO gaan kijken.
En wat betreft milieuvriendelijkheid naar materiaalgebruik zowel wat betreft hoeveelheid als soort. Die elektrische radiator is goed recyclebaar en de gehele installatie is vrij van drijfgassen.
Het is wat out of the box, maar als je hut redelijk voorzien is van isolatie en je wilt het geen 23 graden hebben kan dat best met zo'n gasverbruik, panelen vangen het grotendeels op, en je let aardig op hoe en wanneer het aan gaat, groot verschil. Bijkomstigheid is dan geen geluid.
Heb je een doorwaai tipi en denk je daar 2500 cuub gas op deze manier weg te werken zonder op te letten dan is het wat anders en krijg je hele dikke rekeningen.

Zeker niet voor iedereen weggelegd, dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ericplan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:39:
[...]

De TCO bestaat toch echt voor het merendeel uit energiekosten.

Voor een gloeilamp kun je grotendeels dezelfde argumenten gebruiken. Minder/milieuvriendelijker materialen, simpelere techniek, perfect lichtbeeld... Maar ik denk dat inmiddels toch iedereen er wel over eens is dat LED-verlichting de toekomst heeft.

We moeten nou eenmaal de stand van de techniek gebruiken om zo duurzaam mogelijk te leven. Elektriciteit affakkelen in gloeispiralen hoort daar niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02
Als we het toch over TOC en kleine gebouwen hebben. Een houten gastenverblijf van 33-34m2... hoe ga je dat duurzaam op temperatuur houden?

Voor "gewone" huizen is het allemaal warmtepomp en isoleren, maar dat lijkt me nogal overkill voor iets zo klein. Het lijkt me dat apparaten en lichaamstemperatuur hier al een grote rol spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gastenverblijf als in, volledig los van de woning en niet continue bezet? Ik zou zeggen houtkacheltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Flink isoleren en een kleine l/l warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Rol-Co schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:57:
Het is wat out of the box, maar als je hut redelijk voorzien is van isolatie en je wilt het geen 23 graden hebben kan dat best met zo'n gasverbruik, panelen vangen het grotendeels op, en je let aardig op hoe en wanneer het aan gaat, groot verschil. Bijkomstigheid is dan geen geluid.
Heb je een doorwaai tipi en denk je daar 2500 cuub gas op deze manier weg te werken zonder op te letten dan is het wat anders en krijg je hele dikke rekeningen.

Zeker niet voor iedereen weggelegd, dat niet.
Ik denk dat dit het wel goed samenvat. Mijn woning uit 2000 ligt qua isolatiegraad denk ik op het kantelpunt en is er denk ik te groot voor. En dan zijn er ook nog de externe omstandigheden. Als je het systeem begroot had op een situatie van 5 dagen in de week overdag niemand thuis, en nu zijn er 7 dagen in de week mensen thuis dan merk je dat sterker in je TCO met elektrische verwarming dan met een warmtepomp. Ook iets om over na te denken.

Kan ook een overweging zijn bij nieuwbouw van een kleinere woning. Steken we (bijvoorbeeld) € 10k in extra isolatie met goedkope elektrische verwarming of €10k in een warmtepomp. (of isoleer je helemaal matig en steek je €10k per 10 jaar in een warmtenetaansluiting, die optie is helaas ook populair)
Skyaero schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:49:
Gastenverblijf als in, volledig los van de woning en niet continue bezet? Ik zou zeggen houtkacheltje.
Liever niet zeg. Er is nog zoiets als lokale luchtvervuiling.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 23-10-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02
Skyaero schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:49:
Los gebouw ja. En het liefst verbranden we niks omdat we veel waarde hechten aan luchtkwaliteit, maar anders een pelletkachel misschien? Ben wel bang dat dat overkill is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mcDavid schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:02:
[...]

De TCO bestaat toch echt voor het merendeel uit energiekosten.
Dat klopt, die elektrische radiatoren zijn, in tegenstelling tot een warmtepomp en alle spullen die er verder bij nodig zijn, idioot goedkoop. Voor €1400,- waren we klaar in ons appartement van 60 m2.
Voor een gloeilamp kun je grotendeels dezelfde argumenten gebruiken. Minder/milieuvriendelijker materialen, simpelere techniek, perfect lichtbeeld... Maar ik denk dat inmiddels toch iedereen er wel over eens is dat LED-verlichting de toekomst heeft.

We moeten nou eenmaal de stand van de techniek gebruiken om zo duurzaam mogelijk te leven. Elektriciteit affakkelen in gloeispiralen hoort daar niet bij.
Duurzaam is meer dan alleen je elektriciteitsverbruik. Dat gaat ook over materialen, herbruikbaarheid, levensduur, broeikasgassen. Bovendien heb ik al eerder laten zien dat mijn elektriciteitsverbruik niet veel anders is dan van warmtepompbezitters. Dat komt door bewust stoken.

Duurzaam gaat niet (alleen) over relatieve cijfers zoals een SCOP of COP. Het gaat om echt verbruik in kWh.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Karp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:58:
[...]

Los gebouw ja. En het liefst verbranden we niks omdat we veel waarde hechten aan luchtkwaliteit, maar anders een pelletkachel misschien? Ben wel bang dat dat overkill is.
LLWP of iets alternatiever een WP boiler voor verwarming inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

ericplan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:17:
[...]

Dat klopt, die elektrische radiatoren zijn, in tegenstelling tot een warmtepomp en alle spullen die er verder bij nodig zijn, idioot goedkoop. Voor €1400,- waren we klaar in ons appartement van 60 m2.

[...]

Duurzaam is meer dan alleen je elektriciteitsverbruik. Dat gaat ook over materialen, herbruikbaarheid, levensduur, broeikasgassen. Bovendien heb ik al eerder laten zien dat mijn elektriciteitsverbruik niet veel anders is dan van warmtepompbezitters. Dat komt door bewust stoken.

Duurzaam gaat niet (alleen) over relatieve cijfers zoals een SCOP of COP. Het gaat om echt verbruik in kWh.
Niet helemaal mee eens. Jij brengt de factor 'stookgedrag' in. en dat is heel goed dat jij bewust stookt, maar dat maakt de techniek niet duurzamer. Je doet nu alsof warmtepompbezitters achteloos stoken en dus energie verspillen en dat vind ik geen terechte aanname.
Als jij een warmtepomp had en jouw stookgedrag zou blijven aanhouden, ben je (waarschijnlijk) nog beter bezig. Je hebt uiteraard gelijk dat materialen etc. ook mee spelen en dat dat vaak onderbelicht wordt.

Je ziet ook vaak babyboomers die (weer) een nieuw huis laten bouwen, omdat het kan. 'volledig duurzaam' etc. en dan blijkt dat er een kast van een huis gebouwd is maar helemaal niet van duurzame materialen, maar wel energiezuinig. Behalve de energievoorziening is dat verre van duurzaam.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Als het niet altijd bezet is is cop 1 verwarming eigenlijk helemaal niet zo raar. immers wat uit staat gebruikt geen stroom. mocht het gebouw ook een warmte uitdaging hebben zou ik voor een L/L wp gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Leuk leesvoer:

Kun je wennen aan een lagere temperatuur in huis?

https://www.trouw.nl/leve...eratuur-in-huis~b86dbd5a/

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mvt

[ Voor 99% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-10-2020 09:54 . Reden: Verwijderen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
[...]

Kleine rocket stove anders, maar alles met houtverbranding heeft nadelen. Niet alle gasten zijn daar handig mee.

Als de bezetting heel laag is gewoon direct elektrisch verwarmen. Als het vaak verhuurd wordt e.d. zou ik een airco of iets doen. Monobloc airco. Maar dan moet je het ruim op tijd aanzetten als verblijf koud is.

Pagina: 1 ... 104 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.