@
mkleinman
jep, als ik ook kijk naar jouw cijfers, dan denk ik ook wel er is iets niet goed genoeg.
vergelijk ik mijn set met die van jouw, dan zie ik wel meer schaduw en wat last daarvan.
maar daar mee kan ik maar 50kWh/kWp verschil mee maken echt niet meer.
mijn kWh/kWp (klik voor groter) ook oost-west en schaduw
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large)
ik haalde met gemak een 730 tot 750kWh/kWp met de oude set.
heb toen even stukken gehad vandaar het dipje in juni/juli 2015 maar daarna ging hij gewoon weer naar 730 tot 750kWh/kWp terug.
ik heb toen zelfs 5660Wp op een 3kW omvormer gehad, en nog 730 - 750kWh/kWp
(2x7x190Wp oost + 10x300Wp west)
de omvormer kon maar 2000W per mpp doen, met een string van 3000Wp was dat flink aftoppen.
het verschil met de 4kW omvormer was maar marginaal, dat aftoppen was het hem niet.
(dit zie je niet eens terug in de grafiek)
na juni 2018 heb ik vervangen voor panasonic, dit was een goede zet.
(ik kreeg alle BTW terug van alle oude installaties, lol was een feestje.
voor 500€ extra had ik in eens 14 panasonics liggen.
die zijn echt niet duur meer.)
de kWh/kWp schoot nog eens naar de 850kWh/kWp, leuk spul die panasonic.
(ik zal een update maken van de kWh/kWp van mijn set, ergens na het weekend, dan zie je het nog beter.)
reageert bij bewolking gewoon net iets beter zoals dunne film, en reageert als mono bij volle zon.
op jouw dak haal je dan met gemak een 750 tot misschien wel 800kWh/kWp.
en dan hebben we het nog niet er over dat die panelen 250Wp zijn in plaats van die +/-185Wp van jouw.
een ander ding dat ik zie, is dat jouw systemen erg veel last hebben van veel omvormers.
hier door loop je een beetje het oost-west effect mee mis.
(dit kun je oplossen met solaredge, maar denk niet eens nodig op jouw dak.
dit levert maar een paar kWh/kWp extra op.)
ik denk dat jij met gemak een flinke hoeveelheid meer van je dak zou kunnen halen.
genoeg om je zonneboiler gewoon te laten hangen.
misschien solarege, misschien tigo of een andere optimizer.
ik zelf zou eerder kiezen voor 2 stringen van b.v. panasonic paralel (daar van je ook de schaduw mee op)
maar zeker zorgen dat je maar 1 omvormer hebt voor oost-west, dat is je grootste klapper.
en nee dit hoeft echt geen 5k€ of meer te kosten.
als je een handige planning maakt kan het veel goedkoper.
b.v.: de steca300x3 + solarmax200s vervangen voor 1 omvormer met 2x mpp.
(dit is maar een 1000€ of flink minder, desnoods een 3kW SMA of zo iets)
dan kun je daarna nog na denken of je de panelen van de ex steca330x3 nog vervangt voor 2x3x250Wp panasonic of de ex solarmax een 2x5x250Wp geeft. (ik kies de steca, persoonlijk of liever beide)
(de 250Wp panasonic heeft waarschijnlijk de zelfde dikte en bijna het zelfde formaat als je huidige panelen.
dus bevestiging materiaal hergebruiken.

)
maar er zijn vele oplossingen, ik weet ook niet welke het beste is.
weet wel dat dit een stuk beter kan.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)