De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 106 Laatste
Acties:
  • 525.856 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-05 15:45
BarryH schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:08:
En hoe halen ze daar midden in de winter voldoende uit?
Door glycol als koelmedium te gebruiken. Als dat bevriest bij -20 kun je in theorie koelen tot die temperatuur.

Het enige nadeel is dan dat je ijsvorming door vocht uit de buitenlucht krijgt :-(

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mcDavid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:54:
[...]

Een PVT-paneel is IMO een oplossing op zoek naar een probleem.
klopt, mooie techniek maar zeer beperkt echt bruikbaar. Alleen een klein dak en een grote Warmte vraag in de zomer (zwembad) kan het een leuke oplossing zijn, echter hebben huizen met een zwembad doorgaans een groot dak :+

Zolang je nog dak vrij hebt is gewoon meer pv veeeeel interesanter.
Ik heb zelf 10K uitgegeven aan panelen +wp met instalatie was dat 12500 geweest met mijn wp vermogen zou het minimaal neer komen op 30-35K voor die triple manier plus VEEL minder pv vermogen om te gebruiken of te verkopen. dan blijft alleen de stillere WP als argument over. Ik denk dat je dan beter af bent met een grondboring.

Zelfs als zoon pvt achterkantje "slechts" 100 euro is is dat op dit moment gewoon 300 WP minder op het dak voor het zelfde budget. plus geen gezeur met lekkende leidingen en gehannis met glycol. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:54:
Dat doet een gewone (nóg veel goedkopere) buiten-unit van een warmtepomp ook. Een zonnecollector kan echter met een heel hoog rendement energie uit zonlicht omzetten in direct bruikbare warmte. Dat kan een PVT-paneel nooit.

Een PVT-paneel is IMO een oplossing op zoek naar een probleem.
Het probleem is dat een Lucht/Water warmtepomp (of losse buitenunit) teveel herrie maakt en teveel luchtverplaatsing heeft. Leuk voor iets grotere woningen, waarbij het ding wel ergens een hoekje vindt, maar bij een tussenwoning, of beter gezegd een rij van 10 tussenwoningen krijgen je er dan 10 op een rij. En dan moet je echt de woning gaan aanpassen om een opstelplaats te maken.
Dus de echte concurrent is een Water/Water warmtepomp en dan zit je qua kostprijs totaal anders.
Een alternatief is de ventilatie warmtepomp, maar die is vaak net te krap met zo'n 2kW.

Ik ben fan van de monoblock's, maar bij een tussenwoning wordt het een uitdaging, helemaal met de aanscherping van het bouwbesluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:57
TheGhostInc schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:04:
[...]
Dus de echte concurrent is een Water/Water warmtepomp en dan zit je qua kostprijs totaal anders.
Een alternatief is de ventilatie warmtepomp, maar die is vaak net te krap met zo'n 2kW.
Afgezien van het feit dat we deze discussie twee weken geleden ook al hadden: Zelfs een dure W/W warmtepomp is waarschijnlijk nog goedkoper dan zo'n PVT systeem en heeft daarbij alleen nog maar voordelen:
  • Mogelijheid tot koelen (want dat kan PVT niet).
  • Veel hoger rendement
  • Meer PV opbrengst, bij versleten PV hoef je je WP niet te vervangen of andersom. Ontkoppeld dus.
  • Bevriest niet. Het is mij nog steeds onduidelijk hoe je voorkomt dat een sneeuw/ijslaag vastvriest op je PVT paneel, waardoor bij lichte sneeuwval het hele systeem niet meer werkt. Want de W/W warmtepomp die eraan geknoopt wordt heeft geen defrost functie!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ook bijzonder dat in de vergelijking eventuele meerkosten van geluidsbeperkende maatregelen niet worden meegenomen.. Geef daar wat aan uit bij een L/W wp en niemand heeft last van dat ding. en haal je ook bij een tussenwoning de nieuwe eisen makkelijk. Dubbeltje eerste rang instalaties zullen de overlast veroorzaken. niet te vergelijken met een doordachte instalatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

twain4me schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:32:
Ook bijzonder dat in de vergelijking eventuele meerkosten van geluidsbeperkende maatregelen niet worden meegenomen.. Geef daar wat aan uit bij een L/W wp en niemand heeft last van dat ding. en haal je ook bij een tussenwoning de nieuwe eisen makkelijk. Dubbeltje eerste rang instalaties zullen de overlast veroorzaken. niet te vergelijken met een doordachte instalatie.
Dan heb je nog steeds een flinke uitdaging in de historische binnensteden met veel variatie in bouwvormen en bouwhoogtes.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:15
ericplan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:45:
[...]

Dan heb je nog steeds een flinke uitdaging in de historische binnensteden met veel variatie in bouwvormen en bouwhoogtes.
valt mee hoor. Die panden hebben óók een achterkant.

Bovendien, op beschermd stadsgezicht mag je ook niet zomaar zonnepanelen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Historisch zou ik geheel buiten beschouwing houden
In die binnenstad ben je technisch veel beter af met een warmte en koude net. niet in de laatste plaats omdat je ook gewoon beperkt bent in isolerende maatregelen. en dus een hogere aanvoer temp gewenst is. en daarnaast de beperkte mogelijkheden van plaatsen van panelen.

maar op het moment dat we van alle woningen in nederland nu beperkt zijn tot historische binnensteden geeft wel aan hoe beperkt de toepassing is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

Afgezien van het feit dat we deze discussie twee weken geleden ook al hadden: Zelfs een dure W/W warmtepomp is waarschijnlijk nog goedkoper dan zo'n PVT systeem en heeft daarbij alleen nog maar voordelen:
  • Mogelijheid tot koelen (want dat kan PVT niet).
  • Veel hoger rendement
  • Meer PV opbrengst, bij versleten PV hoef je je WP niet te vervangen of andersom. Ontkoppeld dus.
  • Bevriest niet. Het is mij nog steeds onduidelijk hoe je voorkomt dat een sneeuw/ijslaag vastvriest op je PVT paneel, waardoor bij lichte sneeuwval het hele systeem niet meer werkt. Want de W/W warmtepomp die eraan geknoopt wordt heeft geen defrost functie!
Vrienden hebben volgens mij zo'n installatie op het dak liggen en kunnen gewoon koelen. Maar ik heb ze in de afgelopen weken nog niet kunnen bezoeken (iets met Corona) en weet niet exact welke variant ze hebben en hoe het exact is aangesloten. Ik weet wel dat zij een echte proeftuin hebben met extra sensoren e.d. Heb jij ondertussen zo'n installatie in levende lijve gezien? Of is het nog steeds onderbuik?

Maar volgens mij hoeft er toch niet continu maar 1 product 'te winnen'? Dit is gewoon een innovatief product wat blijkbaar genoeg potentie heeft om eens in de praktijk te testen. We gaan toch ook niet tegen VW zeggen: "Stop maar met ontwikkelen, Tesla heeft een auto, dus nu is het klaar"?
twain4me schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:32:
En juist de gemiddelde nieuwbouw is... ;)

Maar ik ga gewoon eens kijken wat het doet, ik vind het leuk dat we in Nederland dingen proberen. En dan krijg je gewoon resultaten en kun je het vergelijken. Het is niet zoiets doms als zonnepanelen op een fietspad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TheGhostInc schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:59:

En juist de gemiddelde nieuwbouw is... ;)
elcheapo gebouwd, echter voldoen ze bij default al aan het bouwbesluit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

elcheapo gebouwd, echter voldoen ze bij default al aan het bouwbesluit ;)
Op papier.... ;)

Dan krijg je zoiets:
https://www.gelderlander....-nachts-stiller~a92a6c47/
https://www.gelderlander....en-van-nat-hout~a100688c/

Keurige vergunning, op papier alles in orde, prima toch? Je zult er maar naast wonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

twain4me schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:56:
[...]

Historisch zou ik geheel buiten beschouwing houden
In die binnenstad ben je technisch veel beter af met een warmte en koude net. niet in de laatste plaats omdat je ook gewoon beperkt bent in isolerende maatregelen. en dus een hogere aanvoer temp gewenst is. en daarnaast de beperkte mogelijkheden van plaatsen van panelen.

maar op het moment dat we van alle woningen in nederland nu beperkt zijn tot historische binnensteden geeft wel aan hoe beperkt de toepassing is ;)
Lijkt me inderdaad slim om historisch buiten beschouwing te laten. Maar een warmtenet is de oplossing ook niet. Een voorbeeld: Amsterdam zou in 2009 al glasvezel aangelegd hebben. Dat is gelukt in enkele wijken, maar niet in de binnenstad. De diversiteit van de woningen en moeilijke eigendomssituaties hebben het project laten stranden. Als de eigenaar van twee hoog dwarslag, dan kreeg drie hoog geen glasvezel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ericplan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:22:
[...]

Lijkt me inderdaad slim om historisch buiten beschouwing te laten. Maar een warmtenet is de oplossing ook niet. Een voorbeeld: Amsterdam zou in 2009 al glasvezel aangelegd hebben. Dat is gelukt in enkele wijken, maar niet in de binnenstad. De diversiteit van de woningen en moeilijke eigendomssituaties hebben het project laten stranden. Als de eigenaar van twee hoog dwarslag, dan kreeg drie hoog geen glasvezel.
ja vervelend, in schiedam hebben ze dat toen handig opgelsot glasvezel = eenmalig gratis aangeboden. eigenlijk iedereen heeft ja gezegt merendeel van de kabels gaat over de gevel, waar mensen goed samen wisten te werken ligt het binnen. maar gas is in de jaren 70 ook in elke woning gekomen. een warmtenet kan ook, en anders een mileuvriendelijk gas ofzo. maakt niet zo heel veel uit, in verhouding gaat het over zo weinig woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:45
@ericplan Dan maar wifi in elke lantaarnpaal. heb je community glasvezel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
mcDavid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

R7s is een ontzettend ongeschikte fitting voor LED. Als je een goeie oplossing wilt kun je denk ik beter het armatuur vervangen, of eventueel aanpassen (bijv COB leds erin met een driver ergens anders)
Wat is het probleem van de R7s voor led?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TheGhostInc schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:45:
[...]

Op papier.... ;)

Dan krijg je zoiets:
https://www.gelderlander....-nachts-stiller~a92a6c47/
https://www.gelderlander....en-van-nat-hout~a100688c/

Keurige vergunning, op papier alles in orde, prima toch? Je zult er maar naast wonen...
Ja en toch grijpt de gemeente in omdat de praktijk niet goed is, prima toch? en anders kan je altijd nog naar een rechter, Dat zal bij de nieuwbouw van woningen en warmtepompen echt niet anders zijn. En omdat de bouwer verantwoordelijk is zal die echt wel na gaan denken voordat hij iets zomaar gaat plaatsen wat slechts op papier goed is zodra die overlastwet er is.

Wat ik met name merk is angst voor verandering, meeste mensen horen alleen maar horrorverhalen. en projecteren dat, ik was hier de grootste lul van de straat want een wp. buurman boos (zit zelfs een heel huis tussen, de wp staat hier in de achtertuin hij woond aan de overkant aan de voorkant) allemaal teksten opgezocht en referenties naar radar etc en maar klagen.. nadat hij uit geraasd was heb ik hem laten zien dat heel die wp niet aan stond en zelfs niet aan kon, want geen gesloten waterleiding en geen stroom. en hij dus ook nooit iets gehoord kan hebben en dat wat hij heeft gehoord ik ook heb gehoord en dat dat toch echt de generator van een binnenvaartschip in de haven was.... -O-

en hij was niet de enige, wel de meest extreme..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

BarryH schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:11:
@ericplan Dan maar wifi in elke lantaarnpaal. heb je community glasvezel
Ik red me wel met ADSL, maar geloof me: dit soort trajecten zijn zeer ingewikkeld in een historische binnenstad met veel monumenten, rare bouwsels, achterhuizen, noem maar op. Nog even los van het noodzakelijke buizenstelsel. De grond in de binnenstad ligt op sommige plekken echt bomvol met kabels en leidingen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ericplan Ik was ook wel een beetje serieus over wifi in de lantaarnpaal. Ook al omdat je in dichte bebouwing ook nog eens interferenties gaat krijgen tussen de verschillende wifinetwerken lijkt me een community netwerk helemaal niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
BarryH schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Wat is het probleem van de R7s voor led?
Warmte. Het is een hele kleine fitting met nauwelijks contactoppervlak, waar vaak lampen met een flink vermogen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:51
kleine vraag over voorzetwanden die ik niet echt beantwoord vind:

ik heb een woonkamer met 1 grote zijmuur (7m lang bij 2,6m hoog) op noord-oost. Stenen muur met spouw die in de jaren 70 geïsoleerd is met UF-schuim. Ga er van uit dat het half vergaan is dus misschien nog RC-waarde totaal van ~1.

Nu is de wand redelijk vlak op 1 stuk na waar de schoorsteen heeft gezeten, daar zit geen stucwerk en wat onregelmatigheden. Ik wil het graag isoleren met voorzetwand, ook om het meteen weer mooi vlak te krijgen. Wil ongeveer RC van 2 toevoegen, bijv met 50 mm PIR met daarop 12.5 gipsvezelplaat (fermacell).

De vraag: is het nou nodig/logisch om bijv. een houten frame van 2"x3" te maken op ~ 1cm uit de wand met 60cm tussenruimte en dat opvullen met PIR om daarna er gips voor te schroeven?

Ik zie ook veel glaswol en metalstud enzo, maar dan moet ik wel weer 2 extra folies gebruiken en haal je met 5 tot 7cm isolatie toch echt wat minder isolatiewaarde.

Dus: regelwerk, metal stuf, PIR of glaswol? ruimte is max 7cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fr33z schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:55:

ik heb een woonkamer met 1 grote zijmuur (7m lang bij 2,6m hoog) op noord-oost. Stenen muur met spouw die in de jaren 70 geïsoleerd is met UF-schuim. Ga er van uit dat het half vergaan is dus misschien nog RC-waarde totaal van ~1.

Nu is de wand redelijk vlak op 1 stuk na waar de schoorsteen heeft gezeten, daar zit geen stucwerk en wat onregelmatigheden. Ik wil het graag isoleren met voorzetwand, ook om het meteen weer mooi vlak te krijgen. Wil ongeveer RC van 2 toevoegen, bijv met 50 mm PIR met daarop 12.5 gipsvezelplaat (fermacell).

De vraag: is het nou nodig/logisch om bijv. een houten frame van 2"x3" te maken op ~ 1cm uit de wand met 60cm tussenruimte en dat opvullen met PIR om daarna er gips voor te schroeven?

Ik zie ook veel glaswol en metalstud enzo, maar dan moet ik wel weer 2 extra folies gebruiken en haal je met 5 tot 7cm isolatie toch echt wat minder isolatiewaarde.

toon volledige bericht
"wij" gebruiken vaak de kingspan k17 achtige oplossingen ivm de beperkte ruimte , makkelijk werken en bijna geen koudebruggen, kan je ook zelf een soort namaken uit gewoon pirplaten en gipsvezelplaat. en een berg pu schuim en montage kit.

Als je het meer regelwerk achtig wil dan kan je dat regelwerk ook een paar cm los houden van de muur en dat opvullen met een strookje pir of resol. fixeren eventueel met een paar afstands schroefen, dan heb je veel minder last van koude bruggen naden gewoon tapen , dan hoef je niets te doen met folie. (2 dikte platen combineren en naden overlappen werkt ook positief voor koude bruggen en mogelijk krimp van pir, het is helaas wel duurder)

https://www.kingspan.com/...17-binnenisolatie-element

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:49:
Warmte. Het is een hele kleine fitting met nauwelijks contactoppervlak, waar vaak lampen met een flink vermogen in zitten.
Ik heb er een paar, maar die worden veel minder warm dan de halogeenlampen die er voorheen in zaten. Wat zou er dan mis zijn? Gaan de leds eerder stuk dan 'normaal' omdat ze in deze fitting warmer worden dan in andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Een van de weinige situaties waar een warmtenet goed toepasbaar is imho.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:28:
[...]
Een van de weinige situaties waar een warmtenet goed toepasbaar is imho.
Hoe ga je twee leidingen van elk 75 cm breed ingraven op de Prinsengracht in Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Skyaero schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:31:
[...]
Hoe ga je twee leidingen van elk 75 cm breed ingraven op de Prinsengracht in Amsterdam?
Op de Prinsengracht zou je de warmteleiding nog in de gracht kunnen leggen, maar in ken diverse straten in de binnenstad waar de straat van gevel tot gevel vol ligt met kabels en leidingen. Dat gaat zeker niet passen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Op de Prinsengracht zou je de warmteleiding nog in de gracht kunnen leggen, maar in ken diverse straten in de binnenstad waar de straat van gevel tot gevel vol ligt met kabels en leidingen. Dat gaat zeker niet passen.
Correct, dat is waarom een warmtenet helemaal niet zo'n handige oplossing is voor historische binnensteden.

Overigens zijn zinkers (warmteleiding in de gracht) behoorlijk kostbaar en lopen deze, zeker in de kanalen van Amsterdam, een hoger risico op schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

gestuurde boringen zouden hier en daar nog uitkomst kunnen bieden maar ja het blijft lastig.. gewoon een (groen) gas leiding behouden lijkt dan de makkelijkste manier.

En goed gebruik maken van de postcoderoos

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 13-10-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
twain4me schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:57:
gestuurde boringen zouden hier en daar nog uitkomst kunnen bieden maar ja het blijft lastig.. gewoon een (groen) gas leiding behouden lijkt dan de makkelijkste manier.
tunnels boren door de binnenstad van Amsterdam is ook niet altijd een onverdeeld succes gebleken ;)

En ja dit soort moeilijke cases moet je eigenlijk helemaal (nog) niet willen oplossen. We moeten bij het begin beginnen met het aanpakken van de klimaatcrisis, niet bij het einde. Eerst maar eens alle vinexwijken gasloos, de binnenstad van Amsterdam zien we als laatste wel wat we daarmee doen. Als dat straks de enige plek is waar nog gas verbruikt wordt hebben we al ontzettend veel gewonnen, en dan wordt het ook vanzelf rendabeler om alternatieve oplossingen te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

mcDavid schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:13:
[...]
tunnels boren door de binnenstad van Amsterdam is ook niet altijd een onverdeeld succes gebleken ;)
[...]
offtopic:
Het boren van de tunnels van de NoordZuidlijn is juist heel voorspoedig gegaan. Het ging mis met het graven van een bouwkuip voor een station.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mcDavid schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

En ja dit soort moeilijke cases moet je eigenlijk helemaal (nog) niet willen oplossen. We moeten bij het begin beginnen met het aanpakken van de klimaatcrisis, niet bij het einde. Eerst maar eens alle vinexwijken gasloos, de binnenstad van Amsterdam zien we als laatste wel wat we daarmee doen. Als dat straks de enige plek is waar nog gas verbruikt wordt hebben we al ontzettend veel gewonnen, en dan wordt het ook vanzelf rendabeler om alternatieve oplossingen te zoeken.
Helemaal eens hoor, maar het is leuk om over te pruttelen. vooral niet om argumenten te verzinnen waarom we helemaal nergens warmtenetten o.i.d. kunnen toepassen. het glas moet imho. altijd half vol zijn.
Het mooie van de moeilijkste case oplossen is dat er geen argumenten meer zijn om iets niet te willen/kunnen veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie dat altijd als de groen-links oplossing. Een oplossing moet totaal zijn en allebevattend, anders is het geen oplossing en mag en kun je hem ook niet gebruiken.

Dat is iig mijn ervaring met het beleid van idealistische clubjes. Overigens niet voorbehouden daaraan. Vrijwel alle nay-sayers hebben daar ook last van. Warmtepompen zijn geen oplossing want #ik-heb-een-huis-waar-ik-10.000-kuub-gas-stook-en-ik-krijg-de-hut-niet-warm-met-minder-dan-80-graden. EV's zijn geen oplossing want #ik-rij-100.000-km-per-jaar-en-stop-nooit-voor-pauzes.

Heel erg vermoeiend en een totaal onnodige negatieve houding.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Skyaero schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

Ze hoeven niet zo breed te zijn. Ze kunnen het mooi meenemen als de kademuren worden vernieuwd, moet toch gedaan worden :P Maar om eerlijk te zeggen, alles wat binnen de grachtengordel woont moet niet zo huilie doen met hun miljoenenpanden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fr33z schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:55:

toon volledige bericht
Persoonlijk zou ik hout gebruiken voor het regelwerk, en voordat je afwerkt met gipsplaten eerst nog platen OSB van 12 of 18mm dik. Dan heb je namelijk meteen vlees wil je wat in je muur vast schroeven.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:51
Maasluip schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:39:
Ik zie dat altijd als de groen-links oplossing. Een oplossing moet totaal zijn en allebevattend, anders is het geen oplossing en mag en kun je hem ook niet gebruiken.

Dat is iig mijn ervaring met het beleid van idealistische clubjes. Overigens niet voorbehouden daaraan. Vrijwel alle nay-sayers hebben daar ook last van. Warmtepompen zijn geen oplossing want #ik-heb-een-huis-waar-ik-10.000-kuub-gas-stook-en-ik-krijg-de-hut-niet-warm-met-minder-dan-80-graden. EV's zijn geen oplossing want #ik-rij-100.000-km-per-jaar-en-stop-nooit-voor-pauzes.

geheel mee eens, het glas is half vol, niet half leeg.
en half vol is een signaal om vast een nieuw biertje te bestellen, dus is eigenlijk tof. ;)

maar niet eens met de politieke kleur, daar hebben alle partijen last van.
je zou ook kunnen zeggen: zonnepanelen-moet-niet-mogen-want-dan-kunnen-grote-energie-partijen-niet-meer-belasting-vrij-dividend-uitkeren.
van mij mag het ook zonder de politiek. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:39:
[...]
Maar om eerlijk te zeggen, alles wat binnen de grachtengordel woont moet niet zo huilie doen met hun miljoenenpanden.
Ik vermoed dat ze dat ook helemaal niet doen. Het zijn de regering en de gemeente die van het gas af willen, en zij hebben de uitdaging/het probleem om dat voor elkaar te krijgen. In de gemeente Gouda speelt hetzelfde in de binnenstad. Ze willen versneld van het gas, maar hielden vast aan de strenge monument-eisen (en hebben ook een behoorlijke uitdaging met de verzakking van de binnenstad). Kortom, in de binnenstad gebeurt voorlopig weinig. Gelukkig komt er wat meer vrijheid vanaf 2021 (maar het is nog niet precies bekend wat).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Idd, die houding zie je echt overal. Maar je moet ook bedenken, dat soort geklaag daar kan je twitter mee vol schrijven, maar houdt in de praktijk de vooruitgang niet tegen. Dingen die praktisch werkbaar zijn, worden gewoon opgepikt door de mensen die ze wel nuttig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:51
mkleinman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:42:
[...]

Persoonlijk zou ik hout gebruiken voor het regelwerk, en voordat je afwerkt met gipsplaten eerst nog platen OSB van 12 of 18mm dik. Dan heb je namelijk meteen vlees wil je wat in je muur vast schroeven.
OK, thanks voor de toevoegingen (ook van @twain4me ). Waar ik eigenlijk mee zit merk ik:

Ik zie voorbeeld waar men alleen houten rachelwerk op de wand maakt en daar bijv. PIR+Gips op lijmt. Dit lijkt me mooi snel werken maar ook lastig om precies vlak te krijgen. Ik zie daarom meer in een oplossing van rachelwerk weer ikde isolatie tussen doe en dan de eindlaag echt vast kan schroeven op een compleet rechte wand. Is dat logisch of zie ik problemen die er niet zijn?

Stap 2: stel dat een regelwerk met isolatie ertussen beter is - is het dan logischer/wenselijk om daar PIR tussen te doen vanwege hogere isolatiewaarde of is glaswol veel handiger omdat het beter verwerkt/makkelijker op zijn plaats valt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fr33z schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:54:
[...]

OK, thanks voor de toevoegingen (ook van @twain4me ). Waar ik eigenlijk mee zit merk ik:

Ik zie voorbeeld waar men alleen houten rachelwerk op de wand maakt en daar bijv. PIR+Gips op lijmt. Dit lijkt me mooi snel werken maar ook lastig om precies vlak te krijgen. Ik zie daarom meer in een oplossing van rachelwerk weer ikde isolatie tussen doe en dan de eindlaag echt vast kan schroeven op een compleet rechte wand. Is dat logisch of zie ik problemen die er niet zijn?

Stap 2: stel dat een regelwerk met isolatie ertussen beter is - is het dan logischer/wenselijk om daar PIR tussen te doen vanwege hogere isolatiewaarde of is glaswol veel handiger omdat het beter verwerkt/makkelijker op zijn plaats valt?
Het makkelijke van alle "wol" is dat het samensdruk baar is en dus aansluitingen makkelijker gaan. het nadeel is een lagere isolatie waarde. dat zie je dus correct
vooral bij waar je geen keus heb wat betreft het hout, denk bv aan dakbalken. Dan zijn die balken en de randen naast die balken een isolatielek die door de jaren heen meestal kleiner is bij wol achtige producten. bv pir kan krimpen waardoor de toch al moeilijk om goed passend te snijden randen naden groter worden. kit, pur etc helpen, maar zijn zeker niet altijd ideal, maar de veder veel betere isolatie waarde is moeilijk te verslaan

Ik zou de volgende opbouw doen als je de muur wil gebruiken om dingen aan op te hangen ofzo is een osb plaatje wel zo handig en kan je die toevoegen. En als de muur niet recht is kan je de "stijlen" dus met afstandsschroeven heel makkelijk stellen. de eerste laag kan je zo op de muur kitten met een paar dotten action kit
daarna de "stijlen" er dwars doorheen vast zetten met afstandschroeven boven en onder gewoon een lat op de vloer en aan het plafond. dan opvullen tussen het hout en gips(vezel)platen ervoor alle naden dicht tapen en klaar. Gewoon achter het hout opvullen met pur en een dikke plaat tussen de "stijlen" werkt ook prima
, maar dan heb je wel meer last van het rand probleem wat ik net omschreef.

Als de muur prima recht is kan je gewoon direct op de rechte muur rechte pirplaten lijmen en daarvoor osb en dit door en door vast maken. en daarna gipsen. Nadeel is wel dat het allemaal vrij recht moet zijn, wil het geen gehannis worden :+

Mocht er vinyl behang op de huidige muur zitten zou ik even de moeite nemen om het eraf te trekken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlE8K5RagNfiilxXT8p-qvjsWfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgkuW73v6VvPpFb2lYJZSOq9.jpg?f=fotoalbum_large
afstandsschroeven

YouTube: 100% SPANNINGSVRIJ MET EEN EI! (Afstandschroeven)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 13-10-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Nooit gedacht dat iemand mij zou kunnen beschuldigen van groenlinks denken :D ,

individuele problemen hebben eigen oplossingen nodig. alles omvattend of bevattend is lastig.. bepaalde elementen mogen best duur zijn of moeilijk of afwijkend zolang het maar kleine delen zijn. wachten op een betere oplossing is ook een strategie en als ik eerlijk ben zijn historische binnensteden in het grote geheel exact dat. een klein deel. Een deel van die binnensteden kan vast mee worden genomen door aan te sluiten bij omringende oplossingen. en is het werkelijke probleem dus te overzien.. en mogelijk een per huis dure oplossing, maar dat is dan niet heel erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

twain4me schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:39:
[...]

Nooit gedacht dat iemand mij zou kunnen beschuldigen van groenlinks denken :D ,

individuele problemen hebben eigen oplossingen nodig. alles omvattend of bevattend is lastig.. bepaalde elementen mogen best duur zijn of moeilijk of afwijkend zolang het maar kleine delen zijn. wachten op een betere oplossing is ook een strategie en als ik eerlijk ben zijn historische binnensteden in het grote geheel exact dat. een klein deel. Een deel van die binnensteden kan vast mee worden genomen door aan te sluiten bij omringende oplossingen. en is het werkelijke probleem dus te overzien.. en mogelijk een per huis dure oplossing, maar dat is dan niet heel erg.
Maar dat is juist wat ik zeg. Stelling: je wil van het gas af. Probleem: niet iedereen kan dat (nog). Oplossing: doe dan alleen diegenen waar het wel bij kan en ga niet zeggen "dan doen we het niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Maasluip schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:52:
[...]

Maar dat is juist wat ik zeg. Stelling: je wil van het gas af. Probleem: niet iedereen kan dat (nog). Oplossing: doe dan alleen diegenen waar het wel bij kan en ga niet zeggen "dan doen we het niet".
Framing is eigenlijk de juiste benaming voor waar we het over hebben. Het nadruk leggen op een detail om zo de opinie te veranderen, heel soms, heel even, zou ik willen dat politiek nooit was uitgevonden. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ter info m.b.t. slimme meter plaatsing:

https://solarmagazine.nl/...of-digitale-meter-weigert

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:21
Iets dergelijks zat er aan te komen natuurlijk, ik zag er al een boel gerammel over op Twitter. Ik was er ook ooit fel tegen, maar ik denk inmiddels dat het onvermijdelijk is als we toe willen naar dingen als veel meer decentrale opwek, vraagsturing, accu's, V2G, e.d.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ik vraag mij vooral af wat hier uit gaat komen

https://solarmagazine.nl/...ne-energie-te-verminderen
overwegende dat de snelle groei van zoninstallaties leidt tot scherpe pieken in het aanbod van elektriciteit; overwegende dat opslag en eigen gebruik van zonne-energie de druk op het elektriciteitsnetwerk en de noodzaak tot netverzwaring verminderen; verzoekt de regering, om in overleg met de netwerkbedrijven concrete beleidsvoorstellen uit te werken om de piekbelasting op het elektriciteitsnetwerk te verminderen, en de Kamer hier voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021 over te informeren, en gaat over tot de orde van de dag.’

Minister Wiebes stelde eerder al de strekking van de motie te begrijpen, maar niks te kunnen garanderen wat betreft de uitvoering. ‘Het is niet heel makkelijk. Ik probeer voor de verkiezingen met een soort eerste inventarisatie te komen, maar dat is niet heel weinig werk en het is ook niet heel eenvoudig.’
Opzich wel weer mooi, eerst een salderingsregeling verzinnen waarbij het neven effect gaat zijn datje de groots mogelijke piekstromen krijgt, en nu beleid verzinnen om die zelfde piekstromen te verkleinen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

JeroenH schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Iets dergelijks zat er aan te komen natuurlijk, ik zag er al een boel gerammel over op Twitter. Ik was er ook ooit fel tegen, maar ik denk inmiddels dat het onvermijdelijk is als we toe willen naar dingen als veel meer decentrale opwek, vraagsturing, accu's, V2G, e.d.
Afhankelijk van waarom je fel tegen bent kan je er alsnog makkelijk omheen in de toekomst: een thuisbatterij :). niemand die ziet wat je wanneer gebruikt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
JeroenH schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Ben je nu niet meer fel tegen? En hoezo was je fel tegen? Op zich was de meute het er altijd wel over eens dat onbeperkt salderen geen oneindig schaalbare oplossing is, geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

twain4me schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:55:
[...]

Ik vraag mij vooral af wat hier uit gaat komen

https://solarmagazine.nl/...ne-energie-te-verminderen

[...]

Opzich wel weer mooi, eerst een salderingsregeling verzinnen waarbij het neven effect gaat zijn datje de groots mogelijke piekstromen krijgt, en nu beleid verzinnen om die zelfde piekstromen te verkleinen :+
De slimme meter geeft meteen nieuwe opties: dynamische beprijzing. Deze meter is eveneens in staat om de cos phi te meten, dus het blindstroom verlies. Ook daar kan je iets mee, bijvoorbeeld afrekenen per kVAh i.p.v. kWh.
Allemaal mogelijkheden van deze "slimme" meter.
Zal men daar snel gebruik van maken? Geen idee, maar het is alvast ingebouwd.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:48
Schinnen-groen schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

De slimme meter geeft meteen nieuwe opties: dynamische beprijzing. Deze meter is eveneens in staat om de cos phi te meten, dus het blindstroom verlies. Ook daar kan je iets mee, bijvoorbeeld afrekenen per kVAh i.p.v. kWh.
Allemaal mogelijkheden van deze "slimme" meter.
Zal men daar snel gebruik van maken? Geen idee, maar het is alvast ingebouwd.
Hoeveel gaan er gelijk naar slim? Alleen meerdere tel werken is al genoeg.
En al heb je slim, uitlezen automatisch is niet verplicht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

reneeke1970 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Hoeveel gaan er gelijk naar slim? Alleen meerdere tel werken is al genoeg.
En al heb je slim, uitlezen automatisch is niet verplicht
Een moderne, digitale energiemeter kan veel meer meten dan je op het eerste gezicht zou verwachten. De "slimme" meter heeft de mogelijkheid om signalen te verzenden of te ontvangen. Door dit uit te schakelen verandert de werking van deze meter niet; alleen hij verzendt geen informatie meer. Wel ontvangt deze informatie. Denk aan dag- en nachtstroom.
In principe zijn beide meters dus identiek, op de optie van het verzenden van informatie na.
Alle data kan worden uitgelezen, met de hand of via de ether.

edit:
Dit vond ik een interessant filmpje
YouTube: Inside a smart meter, and the REAL problem with them.

Het enige stukje info dat ik tot nu toe over de binnenkant van een slimme meter heb gevonden.

[ Voor 15% gewijzigd door Schinnen-groen op 14-10-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@reneeke1970 Je kan het automatisch uitlezen wel uit laten zetten (afgezien van het feit dat dit ook wel eens mis gaat en dan per ongeluk weer geactiveerd is), maar de netbeheerder kan dan nog steeds bij de meter komen, dat mogen ze ook indien nodig "voor het beheer of onderhoud van het energienet". Dat kan je niet uit laten zetten, anders dan er een alu-hoedje op te plaatsen.

Ik heb er zelf ook 1 en die van mij wordt ook gewoon uitgelezen, maar in principe ben je dus alleen beveiligd tegen gegevens-diefstal door de regels die de netbeheerders en energieleveranciers moeten volgen. Dat gaat dus wel eens administratief mis.

Als hun systeem wordt gekraakt is er van die beveiliging niets meer over, een crimineel zal niet denken "oei, dat uitlezen mag niet volgens de regeltjes".

Met een meter die helemaal niet kan communiceren heb je dat probleem vanzelfsprekend nooit.

@Schinnen-groen Echte dynamische beprijzing is er niet, dacht ik. Maar je kan al energiecontracten afsluiten waarbij jouw prijs gelijk is aan de inkoopsprijs op de energiemarkt. Dan weet je 's middags wat de prijzen per uur voor de volgende dag zullen zijn. Daarnaast betaal je dan een paar euro per maand aan de energieleverancier, maar die zijn onafhankelijk van je gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenE schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:16:Met een meter die helemaal niet kan communiceren heb je dat probleem vanzelfsprekend nooit.

@Schinnen-groen Echte dynamische beprijzing is er niet, dacht ik. Maar je kan al energiecontracten afsluiten waarbij jouw prijs gelijk is aan de inkoopsprijs op de energiemarkt. Dan weet je 's middags wat de prijzen per uur voor de volgende dag zullen zijn. Daarnaast betaal je dan een paar euro per maand aan de energieleverancier, maar die zijn onafhankelijk van je gebruik.
Dus mijn leven aanpassen aan mijn energiemeter? En dat telkens met het oog op de dag van morgen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
JeroenE schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:16:
Met een meter die helemaal niet kan communiceren heb je dat probleem vanzelfsprekend nooit.
Dan kies je die toch?
Ik weet niet hoe dynamisch je het wilt hebben om het "echt dynamisch" te noemen, maar die leveranciers waar je het over hebt gebruiken day-ahead prices, en daarmee verschilt de prijs die je betaalt dus van uur tot uur.

Veel fijnmaziger zal met de huidige techniek nog niet gaan aangezien een slimme meter max 4x per uur op afstand uitgelezen kan worden.
Schinnen-groen schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:19:
[...]

Dus mijn leven aanpassen aan mijn energiemeter? En dat telkens met het oog op de dag van morgen? :+
Als je er een slaatje uit kunt slaan, waarom niet?

Je moet het natuurlijk niet te gek maken. Maar een api-koppeling is snel gemaakt en dan warmt je elektrische boiler bijvoorbeeld op precies wanneer de stroom het goedkoopst is. Of de vloerverwarming schakelt een uurtje af tijdens de piek (die blijft toch wel ff warm). Met een elektrische auto of thuisaccu in de mix wordt het natuurlijk nog interessanter! Lever je overschot terug wanneer het het duurst is :D

Edit, tevens @Schinnen-groen ik heb het filmpje niet bekeken, maar ben enigszins bekend met de (grote!) kwetsbaarheden van noord-amerikaanse slimme energiemeters. Gelukkig zijn onze Europese meters een stuk minder kwetsbaar. Om te beginnen al omdat ze fysiek niet in staat zijn de energielevering te onderbreken.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 14-10-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Schinnen-groen Het handigste is natuurlijk wanneer dat soort dingen automatisch kan laten lopen. Dus je boilervat opwarmen wanneer de energie het goedkoopste is en dat soort zaken.

Er zijn natuurlijk zat zaken die je moeilijker kan verschuiven, of helemaal niet gaan als je niet thuis bent. Maar sommige dingen zouden wel kunnen, mits je ook controle hebt over tijdstippen. Bijvoorbeeld een vaatwasser aanzetten hoeft niet per se gelijk na het ontbijt of avondeten, zolang het programma maar klaar is wanneer je het servies weer nodig hebt. Dus als je er 1tje hebt die je op tijd kan instellen zou je het zou kunnen doen dat die pas om 11u aangaat omdat dat het tarief lager is dan wanneer je dat om 9u doet. Dat scheelt je vandaag dan bijna 2,4 cent! ;)
Die kan je toch helemaal niet meer kiezen? Alle nieuwe meters kunnen communiceren. Alleen kan je zeggen dat je dit niet wil en dan magen een netbeheerder dat niet doen. Maar de mogelijkheid is er nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@mcDavid Volgens mij was de meter in het filmpje een Europese meter. I'm no shure..
Heb jij een schema van onze Europese meters? Graag een linkje, of een andere technische link.

Het filmpje is best de moeite waard om bekeken te worden O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
JeroenE schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:35:
Die kan je toch helemaal niet meer kiezen? Alle nieuwe meters kunnen communiceren. Alleen kan je zeggen dat je dit niet wil en dan magen een netbeheerder dat niet doen. Maar de mogelijkheid is er nog steeds.
Nee. Je kunt nog steeds gewoon een "domme" digitale meter kiezen zonder communicatiemodule. Die heeft dan wel 4 telwerken en is dus prima goedgekeurd om teruglevering apart te bemeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@mcDavid Aha, dat is mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mcDavid schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Nee. Je kunt nog steeds gewoon een "domme" digitale meter kiezen zonder communicatiemodule. Die heeft dan wel 4 telwerken en is dus prima goedgekeurd om teruglevering apart te bemeteren.
Hier komen we niet uit met z'n allen. Wat we nodig hebben om e.e.a. te beoordelen is een elektronisch schema van de meters.
Pas dan kunnen we een discussie houden over de mogelijkheden van elk type.
Die schema's zijn niet openbaar, de chips die worden gebruikt zijn vaak special purpose types.

Ik vind nog steeds geen enkel duidelijk schema van dit soort meters, met of zonder zendmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Schinnen-groen schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

Hier komen we niet uit met z'n allen. Wat we nodig hebben om e.e.a. te beoordelen is een elektronisch schema van de meters.
Pas dan kunnen we een discussie houden over de mogelijkheden van elk type.
Die schema's zijn niet openbaar, de chips die worden gebruikt zijn vaak special purpose types.

Ik vind nog steeds geen enkel duidelijk schema van dit soort meters, met of zonder zendmodule.
Je hoeft toch geen volledig schema te hebben om de werking te valideren? Dat kan ook gewoon door een gekalibreerde stroom erdoorheen te laten lopen en kijken wat'ie doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@mcDavid Ik weet al weer waarom ik dacht dat het niet kon, toen wij een andere netaansluiting kregen (3 fasen ipv 1 fase) moesten we een nieuwe meter en dat werd dus een slimme; volgens de monteur kon dat niet anders. Blijkbaar heeft de me fout voorgelicht. Op de website van de overheid moet je trouwens ook goed lezen, want overal en nergens gaat het over de communicatie uitzetten; maar zelden staat er dat je er 1 kan aanvragen waar helemaal geen communicatiemodule in zit.

@Schinnen-groen bedoel je dat je denkt dat een meter wellicht toch kan communiceren (al dan niet met nieuwe firmware etc) ook al wordt gezegd dat het niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hoewel natuurlijk bijna niet los van elkaar te zien qua mogelijkheden en uitvoerbaarheid ben ik met name benieuwd naar het beleid.

bijna alle landen om ons heen hebben maatregelen om pieken te voorkomen.

duitsland de 70% (?) regeling belgie de omvormer belasting en zijn bezig om pieken (zowel opwek als gebruik) financieel af te straffen.

Ik heb ook wel eens begrepen dat je iets met de landnorm instellingen van de omvormer kan doen qua afschakelen van buitenaf. maar dat kan ik verkeerd hebben onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mcDavid schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:56:
[...]

Je hoeft toch geen volledig schema te hebben om de werking te valideren? Dat kan ook gewoon door een gekalibreerde stroom erdoorheen te laten lopen en kijken wat'ie doet.
Jawel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
JeroenE schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:06:
@mcDavid Ik weet al weer waarom ik dacht dat het niet kon, toen wij een andere netaansluiting kregen (3 fasen ipv 1 fase) moesten we een nieuwe meter en dat werd dus een slimme; volgens de monteur kon dat niet anders. Blijkbaar heeft de me fout voorgelicht. Op de website van de overheid moet je trouwens ook goed lezen, want overal en nergens gaat het over de communicatie uitzetten; maar zelden staat er dat je er 1 kan aanvragen waar helemaal geen communicatiemodule in zit.
Ja klopt, volgens mij is de optie om een "domme" digitale meter te kiezen er niet altijd al geweest en sowieso wordt de slimme variant wel extreem gepushed. De verwarring is dus begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenE schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:06:

@Schinnen-groen bedoel je dat je denkt dat een meter wellicht toch kan communiceren (al dan niet met nieuwe firmware etc) ook al wordt gezegd dat het niet kan?
Een vraag met een andere vraag beantwoorden is geen goede discussie techniek, maar: zou je in een elektronische schakeling functies inbouwen die je toch nooit zult gebruiken?
Dat kost geld en is dus not done, tegenwoordig. Elke cent besparing is belangrijk, zeker in de elektronica. (Zie bijvoorbeeld producten uit China.)

Een meter hangt in je huis voor jaaaren, dus moet je als "prikbedrijf" rekening houden met toekomstige keuzes. Zeker in de tegenwoordige tijd.
Elke ICT-er moet dit toch als gesneden koek zien? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mcDavid schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:56:
[...]

Het gaat mij niet om het feit of die metertjes keurig hun werk doen, maar om de extra functies die in een digitale meter zijn ingebouwd, wij geen weet van hebben en over een aantal jaren kunnen worden ingezet. Een reden voor die inzet is legio...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:19:
Een vraag met een andere vraag beantwoorden is geen goede discussie techniek, maar: zou je in een elektronische schakeling functies inbouwen die je toch nooit zult gebruiken?
Daar heb ik niet genoeg verstand van, maar ik zie het best gebeuren. Bijvoorbeeld omdat het te duur is om een aparte chip te ontwerpen en te produceren waar enkele functies niet in zitten ook al heb je ze niet nodig en zitten ze in bestaande chips al wel.

Ik volg het niet meer zo, maar vroeger waren er zat artikelen (processor, videokaarten, routers) die getweakt konden worden door ergens een lijntje op een PCB door te verbinden of andere firmware te laden waardoor extra functionaliteit die je normaal in een duurder model had toch ineens wel vrij kwamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De FLIR E4 warmtebeeldcamera is/was ook een leuk voorbeeld daarvan. Je kon de firmware aanpassen en opnieuw flashen, waardoor je resolutie ineens werd verdubbeld. De resolutie was daarmee gelijk aan een 6x zo duur model :X

https://hackaday.com/2013...erform-as-high-end-model/

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2020 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenE schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:23:
[...]
Daar heb ik niet genoeg verstand van, maar ik zie het best gebeuren. Bijvoorbeeld omdat het te duur is om een aparte chip te ontwerpen en te produceren waar enkele functies niet in zitten ook al heb je ze niet nodig en zitten ze in bestaande chips al wel.

Ik volg het niet meer zo, maar vroeger waren er zat artikelen (processor, videokaarten, routers) die getweakt konden worden door ergens een lijntje op een PCB door te verbinden of andere firmware te laden waardoor extra functionaliteit die je normaal in een duurder model had toch ineens wel vrij kwamen.
Denk bijvoorbeeld aan de (Fluke?)warmtecamera's. In de diverse modellen zit dezelfde schakeling. Door een software aanpassing had je ineens een warmtecamera die met veel hogere resolutie kon werken. Dezelfde aanpak wordt gebruikt in oscilloscopen. (Firmware is strong in this unit, Luke)

@ThinkPad Je was me voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
Schinnen-groen schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

Denk bijvoorbeeld aan de (Fluke?)warmtecamera's. In de diverse modellen zit dezelfde schakeling. Door een software aanpassing had je ineens een warmtecamera die met veel hogere resolutie kon werken. Dezelfde aanpak wordt gebruikt in oscilloscopen. (Firmware is strong in this unit, Luke)

@ThinkPad Je was me voor ;)
Zelfs Tesla heeft dat!! :)

nieuws: Tesla geeft auto-eigenaren in orkaangebied gratis upgrade voor groter...

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben er nog steeds niet helemaal happy mee, qua privacy (in de breedste zin des woords), maar een alternatief is er niet. Wat ik zou willen hebben is een domme slimme meter, die:
  • Compleet open source is, hardware en software. Graag een (letterlijk) transparante behuizing ook zodat ik eventuele SIM-kaarten en afschakel-relais kan zien zitten. En om de gebruikelijke antwoorden voor te zijn, nee dat is mijn telefoon ook niet, en mijn laptop ook niet, enz. Maar daar heb ik ten minste keus.
  • Geen informatie verzendt, en daar ook geen hardware voor heeft. Een slim net kan prima zonder.
  • Geen hardware en software heeft die een aanluiting kunnen afsluiten.
  • Die actuele prijsinformatie ontvangt en die (bv) beschikbaar maakt via de P1-poort. Dan maak ik op basis van die prijs mijn huis wel slim.
  • De meter doet maar lekker verzamelmeting hoeveel kWh ik in elke "prijsbracket" vebruikt en geproduceerd heb, die mag de meteropnemer dan komen uitlezen. Of ik wil het wel zelf via de P1 poort uitlezen met mijn Raspberrry Pi en het versturen naar Liander, ook goed.
Actueel verbruik meten doen ze maar op wijkniveau of zoiets. Daarmee komen ze wietkwekerijen enz ook wel op het spoor, en kunnen ze statistieke ontwikkelen waarmee ze het verbruik kunnen voorspellen adhv het actuele prijsniveau.
En hoezo was je fel tegen?
Privacybezwaren. De meetdata is geld waard, en ik weet dat er allerlei wetten zijn zodat de netbeheerders enz. deze data niet mogelijk verkopen, maar onder druk van het grote geld lokt wordt alles uiteindelijk vloeibaar. Dan de onbedoelde toegang: hoeveel vertrouwen heb jij in de ICT-beveiliging van (semi-)overheidsdiensten? En dan is toegang tot de data nog één ding, maar als iemand kans ziet hele wijken, hele steden, het hele lang uit te schakelen? Of heel snel achter elkaar aan en uit? Ik kan iedereen aanraden het boek Blackout eens te lezen. Het is fictie, en niet op alle vlakken een heel sterk boek, maar de basis van het plot zou tot nadenken moeten stemmen over hoe we nu zonder nadenken* heel Nederland volhangen met slimme meters. En over uitschakelen gesproken: ik vind dat remote uitschakelen het voor de netbeheerders/leveranciers te laagdrempelig maakt om een aansluiting af te schakelen of te knijpen. Je zou maar in een geschil zitten bv over een factuur, en je zou maar daadwerkelijk gelijk hebben - maar je wordt met een druk op de knop keihard afgesloten. Ik houd niet van dat soort machtsverschillen.
Op zich was de meute het er altijd wel over eens dat onbeperkt salderen geen oneindig schaalbare oplossing is, geloof ik...
En omdat mij dat vanaf het begin dat ik met PV begon al glashelder was, heb ik me er in moeten schikken dat de slimme meter onvermijdelijk is, al vind ik een aantal aspecten er van echt niet in het belang van de consument.

Kortom, ik zie de voordelen van een slimme meter zeker, maar als we de belangen van de verbruiker (en decentrale producent) als uitgangspunt zouden nemen, zou deze slimheid er heel anders uitzien. Maar dat is helaas niet de wereld waarin we leven.

Ik heb sinds ongeveer een jaar een slimme meter hangen, en ik knutsel wat met python scripts die de P1-poort vanaf mijn Raspberry Pi uitleest. Dat is dan wel weer gewoon leuk :)

* Gechargeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
JeroenH schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Ik ben er nog steeds niet helemaal happy mee, qua privacy (in de breedste zin des woords), maar een alternatief is er niet. Wat ik zou willen hebben is een domme slimme meter, die:
  • Compleet open source is, hardware en software. Graag een (letterlijk) transparante behuizing ook zodat ik eventuele SIM-kaarten en afschakel-relais kan zien zitten. En om de gebruikelijke antwoorden voor te zijn, nee dat is mijn telefoon ook niet, en mijn laptop ook niet, enz. Maar daar heb ik ten minste keus.
  • Geen informatie verzendt, en daar ook geen hardware voor heeft. Een slim net kan prima zonder.
  • Die actuele prijsinformatie ontvangt en die (bv) beschikbaar maakt via de P1-poort. Dan maak ik op basis van die prijs mijn huis wel slim.
  • De meter doet maar lekker verzamelmeting hoeveel kWh ik in elke "prijsbracket" vebruikt en geproduceerd heb, die mag de meteropnemer dan komen uitlezen. Of ik wil het wel zelf via de P1 poort uitlezen met mijn Raspberrry Pi en het versturen naar Liander, ook goed.
Actueel verbruik meten doen ze maar op wijkniveau of zoiets. Daarmee komen ze wietkwekerijen enz ook wel op het spoor, en kunnen ze statistieke ontwikkelen waarmee ze het verbruik kunnen voorspellen adhv het actuele prijsniveau.
toon volledige bericht
Ik ben het hier grotendeels mee eens hoor. Al ben ik nog wel zo goed van vertrouwen (of naief?) om te geloven dat er daadwerkelijk geen relais in een slimme meter zit. Ik vind het voornamelijk kwalijk dat de data via 4G of een ander draadloos netwerk gecommuniceerd wordt, waar je als afnemer geen controle over hebt. Als hier een schakelaar of stekkertje tussen zou zitten, zou er wat mij betreft geen probleem zijn met de slimme meter. Overigens zie ik niet in wat je méter precies met tariefinformatie moet? Die kan beter naar je koelkast gestuurd worden lijkt me?

Ik heb trouwens wel eens begrepen dat de netspanningsgegevens een belangrijk opsporingshulpmiddel zijn: als de spanningsval tussen 2 bepaalde meters groter is dan je zou verwachten op basis van de verbruikscijfers, dan weet de netbeheerder dat ze ofwel een fout in de kabel moeten opsporen, ofwel een illegale aftapper. Voor capaciteitsplanning voegt het waarschijnlijk weinig toe aan het monitoren van de netfrequentie, of lokaler het meten van de stroom door de wijktrafo e.d.
[...]

Privacybezwaren. De meetdata is geld waard, en ik weet dat er allerlei wetten zijn zodat de netbeheerders enz. deze data niet mogelijk verkopen, maar onder druk van het grote geld lokt wordt alles uiteindelijk vloeibaar. Dan de onbedoelde toegang: hoeveel vertrouwen heb jij in de ICT-beveiliging van (semi-)overheidsdiensten? En dan is toegang tot de data nog één ding, maar als iemand kans ziet hele wijken, hele steden, het hele lang uit te schakelen? Of heel snel achter elkaar aan en uit? Ik kan iedereen aanraden het boek Blackout eens te lezen. Het is fictie, en niet op alle vlakken een heel sterk boek, maar de basis van het plot zou tot nadenken moeten stemmen over hoe we nu zonder nadenken* heel Nederland volhangen met slimme meters.
Jup, heb bij een hackaday-conference een talk bijgewoond waarbij iemand precies uit de doeken deed hoe je het complete noord-amerikaanse stroomnet plat zou kunnen leggen. Volledig met exploits en hoe je slimme meters OTA kunt overnemen en uitschakelen. Het is gelukkig *nog* fictie, maar eigenlijk bizar dat het nog nooit voorgekomen is. Maar nogmaals, in NL zitten we wat dat betreft een stuk veiliger, allereerst omdat onze meters (als het goed is) de stroom uberhaupt niet kunnen uitschakelen, en ook omdat onze meters geen p2p firmware-updates verspreiden.
En over uitschakelen gesproken: ik vind dat remote uitschakelen het voor de netbeheerders/leveranciers te laagdrempelig maakt om een aansluiting af te schakelen of te knijpen. Je zou maar in een geschil zitten bv over een factuur, en je zou maar daadwerkelijk gelijk hebben - maar je wordt met een druk op de knop keihard afgesloten. Ik houd niet van dat soort machtsverschillen.
dat is ook precies de reden dat de Nederlandse meters niet datsoort hardware hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

JeroenH schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

[...]

Privacybezwaren. De meetdata is geld waard, en ik weet dat er allerlei wetten zijn zodat de netbeheerders enz. deze data niet mogelijk verkopen, maar onder druk van het grote geld lokt wordt alles uiteindelijk vloeibaar. Dan de onbedoelde toegang: hoeveel vertrouwen heb jij in de ICT-beveiliging van (semi-)overheidsdiensten? En dan is toegang tot de data nog één ding, maar als iemand kans ziet hele wijken, hele steden, het hele lang uit te schakelen? Of heel snel achter elkaar aan en uit? Ik kan iedereen aanraden het boek Blackout eens te lezen. Het is fictie, en niet op alle vlakken een heel sterk boek, maar de basis van het plot zou tot nadenken moeten stemmen over hoe we nu zonder nadenken* heel Nederland volhangen met slimme meters. En over uitschakelen gesproken: ik vind dat remote uitschakelen het voor de netbeheerders/leveranciers te laagdrempelig maakt om een aansluiting af te schakelen of te knijpen. Je zou maar in een geschil zitten bv over een factuur, en je zou maar daadwerkelijk gelijk hebben - maar je wordt met een druk op de knop keihard afgesloten. Ik houd niet van dat soort machtsverschillen.

[...]

En omdat mij dat vanaf het begin dat ik met PV begon al glashelder was, heb ik me er in moeten schikken dat de slimme meter onvermijdelijk is, al vind ik een aantal aspecten er van echt niet in het belang van de consument.

Kortom, ik zie de voordelen van een slimme meter zeker, maar als we de belangen van de verbruiker (en decentrale producent) als uitgangspunt zouden nemen, zou deze slimheid er heel anders uitzien. Maar dat is helaas niet de wereld waarin we leven.

Ik heb sinds ongeveer een jaar een slimme meter hangen, en ik knutsel wat met python scripts die de P1-poort vanaf mijn Raspberry Pi uitleest. Dat is dan wel weer gewoon leuk :)

* Gechargeerd
toon volledige bericht
Tragisch dat je mijn reactie genegeerd/gemist hebt aangezien het wel relevant lijkt. Hierbij nogmaals:
Afhankelijk van waarom je fel tegen bent kan je er alsnog makkelijk omheen in de toekomst: een thuisbatterij :). niemand die ziet wat je wanneer gebruikt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Als bij het verwarmen van mijn Remeha Avanta voor warmwater, de aanvoerleiding voor het CV circuit ook warm wordt. Echt warm, vrijwel de zelfde temperatuur als de warm water leiding, gemeten zo'n 1 meter onder de ketel.

Is dat dan een teken dat de drie weg klep zijn werk niet goed meer doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Termy schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:13:
Tragisch dat je mijn reactie genegeerd/gemist hebt aangezien het wel relevant lijkt. Hierbij nogmaals:
Tragisch is misschien wat sterk uitgedrukt ;) maar ik had dat idd gemist. Ik ben het er ook helemaal mee eens.

Diverse ontwikkelingen zullen het steeds duurder maken om je zonnestroom "op het net te zetten" (zie bv hier), en tegelijk zullen thuisbatterijen steeds goedkoper worden. Er komt een punt dat het financieel interessant (of zelfs voldoende oninteressant) wordt om zo'n ding op te hangen. Als dat op enige schaal gaat gebeuren dan krijgen we hele interessante effecten.

Persoonlijk zou ik liever vandaag dan morgen een accu ophangen, omdat ik het met dit soort dingen altijd wel leuk vindt om voorop te lopen. Maar de aanschafprijs houdt me toch wel tegen, en ik wil nog beter nadenken over wat ik in de toekomst van plan ben. Warmtepomp? 1-fase -> 3-fase? EV? Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
JeroenH schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Tragisch is misschien wat sterk uitgedrukt ;) maar ik had dat idd gemist. Ik ben het er ook helemaal mee eens.

Diverse ontwikkelingen zullen het steeds duurder maken om je zonnestroom "op het net te zetten" (zie bv hier), en tegelijk zullen thuisbatterijen steeds goedkoper worden. Er komt een punt dat het financieel interessant (of zelfs voldoende oninteressant) wordt om zo'n ding op te hangen. Als dat op enige schaal gaat gebeuren dan krijgen we hele interessante effecten.

Persoonlijk zou ik liever vandaag dan morgen een accu ophangen, omdat ik het met dit soort dingen altijd wel leuk vindt om voorop te lopen. Maar de aanschafprijs houdt me toch wel tegen, en ik wil nog beter nadenken over wat ik in de toekomst van plan ben. Warmtepomp? 1-fase -> 3-fase? EV? Dat soort dingen.
Iedereen heeft het over de terugleververgoeding en de verwachting dat die heel laag gaat worden.
Is dat zo??
We gaan nl. steeds meer van het gas af en richting all electric. Volgens mij gaan we een behoorlijk tekort aan (groene) stroom krijgen en zou er daardoor toch een behoorlijke terugleververgoeding uit moeten rollen.

Maarja dat is mijn (positieve) verwachting.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
CvP_tweakers schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:22:
[...]

Iedereen heeft het over de terugleververgoeding en de verwachting dat die heel laag gaat worden.
Is dat zo??
We gaan nl. steeds meer van het gas af en richting all electric. Volgens mij gaan we een behoorlijk tekort aan (groene) stroom krijgen en zou er daardoor toch een behoorlijke terugleververgoeding uit moeten rollen.

Wat denken jullie?
Tekort aan groene stroom op bepaalde tijdstippen en veel teveel aan groene stroom op bepaalde tijdstippen 8). Misschien moet je in de toekomst op bepaalde tijdstippen betalen om terug te mogen leveren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Is dat zo??

Wat denken jullie?
Hij is zelfs al lager aan het worden, eneco heeft dit jaar contracten open gebroken en flink verlaagd en greenchoice heeft voor nieuwe klanten een heel stuk minder gunstige voorwaarde plus prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@JeroenH Eerst maar eens een accu met 4 wielen kopen :). Kan je je overschot alvast zelf opslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
BarryH schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:06:
@JeroenH Eerst maar eens een accu met 4 wielen kopen :). Kan je je overschot alvast zelf opslaan
Mijn vierwieler heeft al een kleine accu, maar zonder stekker. Ik zou best graag een EV willen, maar het probleem is dat ik zo weinig km rijd dat dat voor een particulier nog erg duur is. Ik zit nog in het gat tussen de tweedehands EV's met een heel kleine actieradius en de nieuwe EV's die erg duur zijn. Dat komt vanzelf goed. Probleem is dat op werkdagen (zelfs nu, maar onder normale omstandigheden helemaal) de auto niet voor het huis staat. Dan voegt een huisaccu meer toe, denk ik.
Ik denk net zoals zuinigerijder. Als zaken als warmtepompen en zonnepanelen door "iedereen" gaan worden toegepast levert dat een verbruiks- en productiepatroon op wat a) niet gestuurd kan worden en b) niet lekker met elkaar matcht. Dat zal op termijn flinke tekorten en overschotten veroorzaken, en als die beprijsd gaan worden dan kan het idd zomaar zijn dat op bepaalde momenten leveren aan het net betaald moet worden, maar evenzogoed dat we voor verbruik betaald zou kunnen worden. Dat laatste overigens waarschijnlijk mate, anders gaan mensen 's zomers buiten straalkacheltjes aanzetten ;)

Opslag (accu's) kunnen je in zo'n scenario geld besparen en tegelijk helpen het net te reguleren.

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenH op 15-10-2020 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JeroenH schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:49:
[...]

Mijn vierwieler heeft al een kleine accu, maar zonder stekker. Ik zou best graag een EV willen, maar het probleem is dat ik zo weinig km rijd dat dat voor een particulier nog erg duur is. Ik zit nog in het gat tussen de tweedehands EV's met een heel kleine actieradius en de nieuwe EV's die erg duur zijn. Dat komt vanzelf goed. Probleem is dat op werkdagen (zelfs nu, maar onder normale omstandigheden helemaal) de auto niet voor het huis staat. Dan voegt een huisaccu meer toe, denk ik.
bijzondere combi, weinig km en "kleine" actieradius passen doorgaans prima bij elkaar. maar helaas heb ik het zelfde probleem. niet veel ritten maar ze zijn wel langer.

ik zou eigenlijk wel een aanhangertje willen kunnen huren waarmee je de actieradius kan vergroten. :+
zou ook wel iets voor vakanties kunnen zijn, een bagagewagen met een accuvloer :)
Dat is trouwens mijn volgende probleem aanhangers en EV's zijn geen beste combi.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 15-10-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

JeroenH schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Misschien ietwat sterk, maar het leek me een mooie oplossing voor je probleem ;). Althans, wanneer het een beetje betaalbaar wordt. Ik heb er zelf ook even naar gekeken maar de prijzen lijken nog ruim te hoog om het redelijk, laat staan rendabel te maken, zeker zolang er nog iets van saldering is natuurlijk. In mijn geval is het makkelijker want ik heb al een 3-fase aansluiting. Ik wil ook voor een EV gaan maar aangezien we niet veel rijden (Greenwheels, geen eigen auto) en ik zeker niet de hoofdprijs wil betalen zal het nog wel even duren voordat ik een EV kan kopen met de gewenste specs en (hopelijk) iets als V2G/V2H. Een EV lijkt wat dat betreft wel de goedkoopste thuisaccu die je kunt krijgen, als die terug kan leveren naar het huis. Maar zoals BarryH al zei is het wel een prima methode om je overschot kwijt te kunnen. Zie bv de fancy setup van @antonboonstra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Mja voorlopig zijn EV's alleen interessant voor mensen die veel rijden idd. Aanschafprijs is hoog, maar dat verdien je terug op de extreem lage kilometerprijs. Een EV voor de deur zetten en er niet mee rijden is zonde. Een EV kopen om als thuisaccu te gebruiken is misschien een interessant idee, maar je betaalt dan alsnog wel verzekering en wegenbelasting. Plus dat je dus de ruimte moet hebben, én dat EV's in de praktijk nog helemaal geen verhicle-to-grid ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Weet iemand of je ergens (gewogen) graaddagen als een lijstje per dag kunt downloaden? Dus wat Mindergas aanbiedt om te bekijken, maar dan dat je voor meerdere dagen de waardes per dag kunt zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Maasluip schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:20:
Weet iemand of je ergens (gewogen) graaddagen als een lijstje per dag kunt downloaden? Dus wat Mindergas aanbiedt om te bekijken, maar dan dat je voor meerdere dagen de waardes per dag kunt zien.
Bij het KNMI misschien? Daar kan je van allerlei gegevens downloaden in csv. Ben even de link kwijt.

Of bij KWA misschien, volgens mij is dat handiger. https://www.kwa.nl/diensten/graaddagen-en-koeldagen

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 16-10-2020 08:47 . Reden: Kwa ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:00:
[...]

Dat is trouwens mijn volgende probleem aanhangers en EV's zijn geen beste combi.
Wat dan niet? Die elektromotor maalt er niet om als er ineens 750 kilo extra verplaatst moet worden hoor. Ik kom al Tesla's tegen met aanhangers, die halen mij gewoon in.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

No Hands schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:53:
[...]

Wat dan niet? Die elektromotor maalt er niet om als er ineens 750 kilo extra verplaatst moet worden hoor. Ik kom al Tesla's tegen met aanhangers, die halen mij gewoon in.
meerendeel is niet type goedgekeurd voor het trekken van een (mijn) aanhanger en dan is het dus niet de vraag of de motor er wel of niet om maalt maar of er een (mijn) aanhanger achter mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

twain4me schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:58:
[...]

meerendeel is niet gekeurd voor het trekken van een aanhanger en dan is het dus niet de vraag of de motor er wel of niet om maalt maar of er een aanhanger achter mag.
Er zijn genoeg EV's die wat mogen trekken. Audi e-tron, BMW iX, Hyundai Kona, Jaguar I-Pace, Kia e-Soul, Mercedes EQC, Polestar, Tesla Model 3, X.

En waarom dat jou probleem zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Maasluip schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:03:
[...]

Er zijn genoeg EV's die wat mogen trekken. Audi e-tron, BMW iX, Hyundai Kona, Jaguar I-Pace, Kia e-Soul, Mercedes EQC, Polestar, Tesla Model 3, X.

En waarom dat jou probleem zou zijn?
Omdat ik een auto zoek die mijn aanhanger kan trekken?
En te betalen is en niet belachelijk groot en zwaar, alleen omdat er een aanhanger achter moet, veder heb ik geen functie voor een grote zware auto. de Kia e-Soul heeft trouwens alleen een kogeldruk vermeld staan,(fietsendrager) en geen trekgewicht bij mijn weten. (edit: trek gewicht is max 300)

Momenteel mag die zelfde aanhanger achter een boodschappen autootje. wil ik die zelfde aanhanger kunnen rijden met een EV zit ik in een prijsklasse van 60k - 100 K

qua specs en ik denk prijs moet ik wachten op de skoda trekgewicht 1200 kg de spoeling is gewoon dun.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 16-10-2020 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
eens, het zou top zijn als die renault Zoe of die Leaf ook gewoon met een aanhanger mee naar de vuilstort kunnen om rotzooi weg te brengen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
mcDavid schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:19:
Mja voorlopig zijn EV's alleen interessant voor mensen die veel rijden idd. Aanschafprijs is hoog, maar dat verdien je terug op de extreem lage kilometerprijs. Een EV voor de deur zetten en er niet mee rijden is zonde.
Wij hebben nu twee elektrische auto's in ons huishouden maar door een andere baan is mijn kilometrage (gelukkig) meer dan gehalveerd. Daarmee komt het nu op:
  • Ioniq 15kkm/jaar, eigendom -> verwachtte TCO €325/maand (€0,26/km)
  • Citigo 10kkm/jaar, private lease -> €240+€25 geeft TCO €265/maand (€0,32/km)
Het kan goedkoper met een oud gebakje maar met iets relatief nieuws, betrouwbaar, comfortabel en zorgeloos in hetzelfde segment wordt het nog niet zomaar (veel) goedkoper. Als je de mogelijkheid hebt thuis te laden kan een EV ook bij redelijk lage kilometrage al uit mijn inziens.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 16-10-2020 10:46 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
[...]

Is dat zo??

Wat denken jullie?
De geplande grote datacenters gaan inderdaad veel groene stroom verbruiken, daar worden mooie windmolenparken voor neergezet. Maar of dat ook een, voor PV bezitters, gunstige lever-vergoeding gaat zorgen is natuurlijk lang niet zeker.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:48
twain4me schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:16:
[...]

Omdat ik een auto zoek die mijn aanhanger kan trekken?
En te betalen is en niet belachelijk groot en zwaar, alleen omdat er een aanhanger achter moet, veder heb ik geen functie voor een grote zware auto. de Kia e-Soul heeft trouwens alleen een kogeldruk vermeld staan,(fietsendrager) en geen trekgewicht bij mijn weten. (edit: trek gewicht is max 300)

Momenteel mag die zelfde aanhanger achter een boodschappen autootje. wil ik die zelfde aanhanger kunnen rijden met een EV zit ik in een prijsklasse van 60k - 100 K

qua specs en ik denk prijs moet ik wachten op de skoda trekgewicht 1200 kg de spoeling is gewoon dun.
Heel even geduld dan op de id4 ,mag 1200 trekken en kost rond de veertig ergens. Komt over twee of drie maanden uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
assje schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:43:
Ioniq 15kkm/jaar, eigendom -> verwachtte TCO €325/maand (€0,26/km)[/li]
Mag ik vragen naar je berekening van die € 325 per maand? Ik rijd een Prius uit 2006. Voorheen reed ik daar ± 22kkm/jaar mee, met een nieuwe baan ging dat naar zo ± 15kkm/jaar en nu nog maar ± 11kkm/jaar.

Als ik alle kosten bij elkaar optel (brandstof, verzekering, MRB, onderhoud, reparaties, parkeren, tol, wasstraat, boetes*, en € 90 per maand afschrijving c.q. sparen voor de volgende** - kortom alle kosten) kwam ik eerst op ongeveer € 350 pm, en nu eerder rond de € 300 pm.

Dan ben ik óf heel duur uit, óf jij heel goedkoop, óf je rekent iets niet mee wat ik wel meereken :) Ik snap dat je voor een EV nog geen MRB betaald (dat scheelt al € 50 pm) maar ik weet zeker dat je meer afschrijft, of zou moeten schrijven. Toch?

* Eén parkeerboete in zeven jaar :P
** Daarbij een realistische schatting gedaan hebbende voor de te verwachte restwaarde

-edit-

Ik bedenk me wel net dat ik gezien de prijzen van gebruikte Priusen van ±6 jaar oud/80kkm op de teller (zoals ik de mijne destijds kocht) over een tijdje zou kunnen stoppen met sparen. Dat drukt mijn maandelijkse kosten natuurlijk flink.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 16-10-2020 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:31
Maasluip schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:20:
Ik gebruik deze:
https://www.degreedays.net/#generate

Werkt ook internationaal aangezien ik niet in nl woon.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
JeroenH schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:35:
Mag ik vragen naar je berekening van die € 325 per maand? Ik rijd een Prius uit 2006. Voorheen reed ik daar ± 22kkm/jaar mee, met een nieuwe baan ging dat naar zo ± 15kkm/jaar en nu nog maar ± 11kkm/jaar.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit maar een ruwe schatting is gebaseerd op mijn gecalculeerde TCO van €350/maand voor 25kkm/jaar i.c.m. gratis laden.

Eerder noemde ik 15kkm maar zal eigenlijk eerder 12,5kkm zijn. Verder heb ik lage verzekering door schadevrijejaren, een beetje naar mijn eerdere inschatting toerekenend kom ik ongeveer op het volgende:
  • Afschrijving €240 (€2.880)
  • Onderhoud €30 (€350)
  • Wegenbelasting €0 (€0)
  • Verzekering €25 (€300)
  • Energie €30 (€360)
  • Totaal €325 (€3.890)
Driekwart van de kosten is afschrijving en dat blijft toch een beetje koffiedik kijken. Ik denk eerlijk gezegd dat mijn inschatting qua afschrijving redelijk pessimistisch is tenzij er iets groots verandert op leverbaarheid EV's. Basis afschrijving sinds aanschaf (2019) nog op basis van 25kkm/jaar en uitgaande van 5 jaar eigendom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qDD-8gTItANin3Bkg4e9GeXcHs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9LQsuNdxqIMeLF1y3NosACUy.jpg?f=user_large

Boetes/parkeren/wasstraat zitten niet in de berekening, dat zie ik als secundaire kosten.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 16-10-2020 14:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:51
@assje en @JeroenH
heb het de vrouw gevraagd, en die heeft alles even opgeteld. (zover het bekent was. maar administratie is wel haar ding.)
we komen uit op 20.000€ in 13,5 jaar met 63k km totaal voor een 2de hands benzine auto.
inc benzine/keuring/verzekering/onderhoud etc etc denk wel dat alles hebben opgeteld.
auto is niet nodig voor het werk. (dit is een groot verschil.)

het is wel dat ik vrij handig ben en de remmen zelf heb vervangen etc etc..., en veel meer klein onderhoud.
dit bespaart aardig op het geheel. ;)
(en een handige buurman met het juiste tools en schuur die ik kan gebruiken.)

gemiddeld per maand:
kosten: 125€
kilometers: 390km

rest waarde auto? geen idee wat een 22 jaar oude fort fiesta opbrengt met 108k km op de teller, ik ga uit van 0€.
(ik geef hem nog eerder weg dan dat ik hem verkoop ben ik bang.
misschien inruil waarde :? )

maar ja dan rij je natuurlijk wel een foute benzine slurper die al snel 1 op 14 doet.
het is een oude automaat, is niet speciaal zuinig.
maar ja wil je dan naar elektra auto, lastig omdat voor dit soort prijzen te doen.
we rijden gewoon te weinig kilometers om er een verhaal van te kunnen maken.
het gat is veel te groot voor ons om die stap te maken.
zo zullen wel veel mensen zitten, wat ze hebben is goedkoop, nieuw is eigenlijk gruwelijk duur.
dat kunnen ze niet betalen, maar durven dat niet toe te geven dus geen elektra auto. ;)

erg jammer, zit eigenlijk te wachten op een soort van tussen vorm die leuk is.
zoiets als de biro zou wel leuk zijn (dan wel de bold), daar doen we makkelijk 90% van onze ritten mee.
de rest kan ook anders.
(ik zou er zelfs mee op vakantie kunnen gaan op 4 acculadingen ben je zo per dag een 300km verder.
vakantie is een reis en beleving, dom weg racen naar de bestemming doe ik toch niet.
onderweg gebeuren vaak de leukste dingen, die wil ik niet missen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:19:
Een EV kopen om als thuisaccu te gebruiken is misschien een interessant idee, maar je betaalt dan alsnog wel verzekering en wegenbelasting.
Wegenbelasting pas vanaf 2025 voor een volledig elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@migjes Bij dat #km is de milieubelasting ook niet heel hoog. Alternatief zou een elektrische deelauto kunnen worden op termijn. Want met 400 km per maand zal je hem ook niet veel dagen per week gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn ochtend en voormiddag goed besteed. Stukje geschreven over mijn energierekening. Die is net weer binnen van Greenchoice.

https://www.familie-klein...nergierekening-uitgelegd/

Betaal nu 290 euro voor 122m3 gas.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crosscarver
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:10
[...]

Is dat zo??

Wat denken jullie?
Als je het memorandum van uitleg van de afschaffing salderings wet leest. Dan staat daarin dat de terugleveringsvergoeding minstens 70% van de groothandelsprijs moet zijn. Deze ligt volgens mij rond de 4ct per kWh.
De menselijke natuur kennende is dan de vraag: Waarom zou een energieleverancier meer dan ca. 2.8 cent gaan betalen?

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:20:
Mijn ochtend en voormiddag goed besteed. Stukje geschreven over mijn energierekening. Die is net weer binnen van Greenchoice.

https://www.familie-klein...nergierekening-uitgelegd/

Betaal nu 290 euro voor 122m3 gas.
Mag ik dan nog even melden dat 1m3 gas je €2,38 kost :F
Mar goed, je bent goed op weg om dat hoofdstuk af te sluiten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1 ... 103 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.