De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 106 Laatste
Acties:
  • 525.857 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:48
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:11:
[...]

Ja zo rond de 3,5 inderdaad, prima toch? Een dekentje en trui wassen kost ook geld. _O-

https://pvoutput.org/list.jsp?id=12038&sid=48485
En daarbij, ik heb liever dat ze iets heel luchtigs aan trekt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:01

ericplan

5180 Wp PV

reneeke1970 schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:38:
[...]

Dan krijg je het ook snel warm genoeg :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-05 08:21
assje schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:33:
En, bij wie is het stookseizoen al begonnen?
Gisteren maar weer de ketel uit de zomerstand gehaald. Dus nu kan de vvw ook weer draaien, en vanmorgen sloeg-ie even aan. Maar opwarming door de zon gaat sneller dan de ketel kan bijbenen, dus hij ging ook al snel weer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:38:
[...]

Goede tip! , 2 graden hoger.... check! :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:27

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

D.deJong schreef op zondag 27 september 2020 @ 08:10:
Waarom zou je dat willen? Je bent toch zeker niet bang gemaakt door de privacy-gekkies?
Neuh, gekkies zijn de mensen die er niet zelf over nadenken en afgaan op verhalen van anderen.

Het hele softwaremodel is fundamenteel verkeerd. Mijn huis, mijn apparatuur, mijn regels.
Ik hou er niet van als andere mensen voorschrijven welke software ik moet draaien, en al helemaal niet van dat ze zomaar de software kunnen aanpassen of vervangen.

Als er ooit een conflict is over wat dan ook is het hun woord tegen het jouwe en je kan zelf onmogelijk controleren hoe dat ding werkt want de software kan op ieder moment worden vervangen. Geloof ik dat dat echt gebeurt? Nee. Maar ik dit model ook niet legitimeren door er aan mee te werken.

De beveiliging van die slimme meters is van het niveau "schaamrood" en bestaat vrijwel volledig uit papieren beloftes, niet uit echte veiligheid.

Maar goed, dit is niet de plek voor een discussie over software ontwerp. We kunnen het verder zetten onder Privacy & Beveiliging.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 13:48
Vandaag voor het eerst de airco's aangezet op verwarmen. Hij draait erg rustig om de boel op temperatuur te houden. Het was hier nog niet heel ver afgekoeld, ondanks dat gisteren vanwege bezoek de hele dag de deur beneden open stond voor frisse lucht.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:41
Hier nog geen verwarming aan gehad, is nu nog 21 graden. Vandaag heeft de zon nog even geschenen en is het nog iets opgewarmd, verwacht dat hij morgen toch wel aan zal gaan om de 20 graden te handhaven.

Ben benieuwd welk effect we gaan zien van de isolatiemaatregelen die we dit jaar genomen hebben. Moet nu ook nog even bedenken wat ik wil ga doen qua nachtverlagingen e.d. De aanvoertemperatuur heb ik vooralsnog op 45 graden gezet (was 60), ik denk dat ik maar altijd 18 graden aan ga houden en alleen 's avonds naar 20 graden. Even zien hoe snel e.e.a. nog reageert met deze aanvoertemperatuur (stond voorheen op 60) en hoe snel de woning nu nog afkoelt.

Gisteren ook nog een waterbesparende douchekop opgehangen. We kregen vanuit de gemeente een tegoedbon van €35 voor een energiebesparende maatregel dus toen deze maar genomen:
https://webshop.regionaal...parend-douchepakket-11412

Vandaag getest en de flow is 6,3L/min en voelt daarmee nog prima comfortabel. Echter, oude douchekop was volgens mij ook al redelijk zuinig want kwam op ongeveer 8L/min, toch nog een reductie van 20%.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:49

Crazy-

Best life ever

Yes... zaterdag WP weer aan gezet. S avonds voelde het wat kil. (Ventilatieroosters .... verschrikkelijke dingen!)

Gisteren amper 2kWh en vandaag zit ie nu op 2,5kWh; weer lekker behaaglijk en trui kan weer uit 😆

April mag ie weer uit ongeveer

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:40
@assje eco saver: 4 liter bij kraan open tot het nokje en 7 liter bij voluit open
kosten eur 12,95 voor de douchekop

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bij ons is de CV zondagmorgen voor het eerst weer aangesprongen.

Voor alle CV-bezitters: kijk even of die niet moet worden bijgevuld, scheelt weer een hoop energie 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-05 15:45
Schinnen-groen schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:32:
[...]

Bij ons is de CV zondagmorgen voor het eerst weer aangesprongen.

Voor alle CV-bezitters: kijk even of die niet moet worden bijgevuld, scheelt weer een hoop energie 8)
En natuurlijk CV tuning voor nog meer besparing!
Deel 1: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013
Deel 2: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229

succes!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:45
Schinnen-groen schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:32:Voor alle CV-bezitters: kijk even of die niet moet worden bijgevuld, scheelt weer een hoop energie 8)
Kun je uitleggen hoe dan? (het extra water staat min of meer stil in de expansievat?)
Of bedoel je dat radiatoren goed ontlucht moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:15
WackoH schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:57:
[...]

Kun je uitleggen hoe dan? (het extra water staat min of meer stil in de expansievat?)
Of bedoel je dat radiatoren goed ontlucht moeten zijn?
radiatoren ontluchten is iets anders, al moet je na ontluchten natuurlijk ook altijd de druk weer controleren. Die moet op ongeveer 1,5 bar staan, anders werkt de pomp niet lekker. De druk kan altijd wat dalen, dus 1x per jaar controleren is geen slecht idee. Als de druk erg snel daalt moet je op zoek naar lekkages.

Systeem op druk brengen doe je met een vulslang tussen een kraan en je CV-installatie. In de handleiding van je CV kun je wel vinden hoe dat precies moet. Vergeet niet de slang weer los te koppelen als je klaar bent!

[ Voor 15% gewijzigd door mcDavid op 28-09-2020 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Hoe bijvullen gaat, weet ik ;)
Ik vroeg me af hoe bijvullen energie gaat schelen.

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 28-09-2020 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Altijd al willen weten hoe jouw gemeente het doet op het gebied van duurzaamheid?
Check de Duurzaamheidsindex van Nederland (DiNG)
Dit de ranglijst:
  1. Loppersum, Groningen (5,9)
  2. Ameland, Friesland (4,4)
  3. Westerveld, Drenthe (4,1)
  4. Het Hogeland, Groningen (3,9)
  5. Staphorst, Overijssel (3,5)
  6. Opsterland, Friesland (3,5)
  7. De Wolden. Drenthe (3,5)
  8. Dalfsen, Overijssel (3,4)
  9. Midden-Drenthe, Drenthe (3,3)
  10. Veere, Zeeland (3,3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:06
Ik probeer wat waardevols te lezen over dampdicht/damp-open bouwen. Heeft iemand nog een goede bron?

• CvP_tweakers
Karp schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:01:
Ik probeer wat waardevols te lezen over dampdicht/damp-open bouwen. Heeft iemand nog een goede bron?
Heb zelf vorig jaar een damp-open huis laten bouwen en zou je willen adviseren het breder te trekken naar bio-based.
Had geen concrete link paraat dus ff gezocht en kwam dit tegen:
https://dijkhuis.eco/kennisbank/damp-open/
(heb ik verder geen connectie mee)

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
assje schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:26:
Hier nog geen verwarming aan gehad, is nu nog 21 graden. Vandaag heeft de zon nog even geschenen en is het nog iets opgewarmd, verwacht dat hij morgen toch wel aan zal gaan om de 20 graden te handhaven.

Ben benieuwd welk effect we gaan zien van de isolatiemaatregelen die we dit jaar genomen hebben.
Tot mijn verbazing is het nog altijd 20,5 graden bij ons binnen zonder de verwarming aan gehad te hebben. Eerste stookdag komt dus in oktober en september was een nieuw record in zowel absoluut als relatief verbruik. Het verbruik per graaddag vertekent hier natuurlijk een beetje omdat we nog een opgewarmd huis hadden door de nazomer. Het gehele verbruik is hier dus SWW en dat was toevallig ook een vrij lage maand (2 volwassenen en 2 jonge kinderen).

Ben echt benieuwd naar het verschil dat ik ga zien in verbruik per graaddag nu het stookseizon gaat beginnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wR_Nu-sir12xTs_1_vsKXu2C5eU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eIG1wLMWq5rxtGNlWOdtBusY.png?f=user_large
Schinnen-groen schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:32:
Ook gedaan inderdaad (y)

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 01-10-2020 17:44 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

assje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:40:
[...]

Tot mijn verbazing is het nog altijd 20,5 graden bij ons binnen zonder de verwarming aan gehad te hebben. Eerste stookdag komt dus in oktober en september was een nieuw record in zowel absoluut als relatief verbruik. Het verbruik per graaddag vertekent hier natuurlijk een beetje omdat we nog een opgewarmd huis hadden door de nazomer. Het gehele verbruik is hier dus SWW en dat was toevallig ook een vrij lage maand (2 volwassenen en 2 jonge kinderen).

Ben echt benieuwd naar het verschil dat ik ga zien in verbruik per graaddag nu het stookseizon gaat beginnen.
[Afbeelding]

[...]

Ook gedaan inderdaad (y)
Waarom gebruik je geen gewogen graaddagen, of zijn die dat?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Deze week weer problemen met onze wp droger.
De knoop doorgehakt en een nieuwe besteld. Het valt op vandaag niet echt mee om een goede keuze te kunnen maken. Het aantal merken en typen uitvoeringen loopt de spuigaten uit.
"produktdiversificatie" heet zoiets toch?

De nieuwe droger van Siemens heeft zelfs wifi, het moet niet gekker worden. Dan kan ik in de kamer op het schermpje kijken of de droger in de keuken al bijna klaar is. 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Schinnen-groen schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:31:
[...]

Waarom gebruik je geen gewogen graaddagen, of zijn die dat?
Dit is: Energiemanageronline.nl

Zou denken dat die dat ook gebruikt maar zie inderdaad niet of ze gewogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
in de FAQ van energiemanageronline hebben ze het over graaddagen, waarbij het woord "gewogen" niet voorkomt....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
BarryH schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:56:
in de FAQ van energiemanageronline hebben ze het over graaddagen, waarbij het woord "gewogen" niet voorkomt....
Op: https://mindergas.nl/degree_days_calculation

Kom ik voor September op basis van De Bilt/18/18 op 71,76 gewogen graaddagen, lijkt er dan toch niet op dat mijn registratie daar mee werkt.

Ik vind zo snel ook geen tabel van gewogen graaddagen per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

assje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:38:
[...]

Op: https://mindergas.nl/degree_days_calculation

Kom ik voor September op basis van De Bilt/18/18 op 71,76 gewogen graaddagen, lijkt er dan toch niet op dat mijn registratie daar mee werkt.

Ik vind zo snel ook geen tabel van gewogen graaddagen per maand.
Hier kan je e.e.a. zelf berekenen:

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/new

edit: dat wist je al, niet goed verder gelezen 7(8)7

Zelf gebruik ik de gegevens (wekelijks) van het KNMI. Daar haal ik de noodzakelijke gegevens op en via Excel en wat simpele formules worden dan de gewogen graaddagen per dag van de week berekend.

Hier is de link:
http://projects.knmi.nl/k.../daggegevens/selectie.cgi

[ Voor 26% gewijzigd door Schinnen-groen op 01-10-2020 23:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
GroenLinks energiedeskundige Tom van der Lee duidt ons het geweldige verschil tussen China's grootste zonnecentrale en kerncentrale Borssele.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Het enige wat hij "duidt" is dat het zonnepark 5x meer stroom kan leveren dan Borselle.

Mijn PV installaties leverden vandaag ongeveer 1/20 op van wat ze in de zomer doen.
Dus wat doen we dan als het donker is? Of als het zoals tot nu toe in oktober, dagen achter elkaar slecht weer is?
Zonne-energie (in Nederlamnd) is leuk voor erbij, maar meer ook niet.. Dezelfde instalalie in Afrika levert 2x zo veel op.

Enneh, hier op het platteland willen we gaan zonneparken en windmolens om de randstad van stroom te voorzien. Leg eerst je eigen daken en parkeerplaatsen maar eens vol ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
WackoH schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:51:
Het enige wat hij "duidt" is dat het zonnepark 5x meer stroom kan leveren dan Borselle.

Mijn PV installaties leverden vandaag ongeveer 1/20 op van wat ze in de zomer doen.
Dus wat doen we dan als het donker is? Of als het zoals tot nu toe in oktober, dagen achter elkaar slecht weer is?
Zonne-energie (in Nederlamnd) is leuk voor erbij, maar meer ook niet.. Dezelfde instalalie in Afrika levert 2x zo veel op.

Enneh, hier op het platteland willen we gaan zonneparken en windmolens om de randstad van stroom te voorzien. Leg eerst je eigen daken en parkeerplaatsen maar eens vol ;)
platteland in de randstad hier :P ik krijg een identiteits crisis van dergelijke stellingen.. :+

Maar idd eerst een berg daken van de spaansepolder vol voordat er ook nog maar 1 m2 grond wordt misbruikt, het moet ook gewoon een eis zijn bij de bouw van die witte distibutie dozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

wat zijn Energiemaatschappijen toch --- onbenullen ofzo ?

vdBron contract liep af per 1-okt.
begin september nieuwe aangemeld (gaslicht.com > GreenChoice); verbruik opgegeven (Netto 2000kWh, 50m3)

Ontving ik gisteren de eerste voorschot nota: € 101,-
en met het advies om dit te verhogen naar € 150,-

Eerst maar een belletje gedaan: alles was gebaseerd op 2018/2019 en niet conform hetgeen wat ik had aangegeven. Nou prima, opgelost. Nu een voorschot van € 35,- p/m.

Vandaag kijk ik bij vdBron - daar zij de meterstanden uitlezen voor opmaken van de jaarrekening :

op 1 oktober correcte standen
op 2 oktober ... zijn de meterstanden telwerk 1/2 verwisseld, en telwerk 3/4 verwisseld

maar weer gebeld; uitgelegd.. oh ja ik zie het, nee dit klopt niet. Dit gaan we aanpassen

zoveel vragen komen dan bij mij op... .

* Crazy- moest even zijn frustratie kwijt ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:11:

begin september nieuwe aangemeld (gaslicht.com > GreenChoice); verbruik opgegeven (Netto 2000kWh, 50m3)

Eerst maar een belletje gedaan: alles was gebaseerd op 2018/2019 en niet conform hetgeen wat ik had aangegeven. Nou prima, opgelost. Nu een voorschot van € 35,- p/m.

Vandaag kijk ik bij vdBron - daar zij de meterstanden uitlezen voor opmaken van de jaarrekening :

op 2 oktober ... zijn de meterstanden telwerk 1/2 verwisseld, en telwerk 3/4 verwisseld

maar weer gebeld; uitgelegd.. oh ja ik zie het, nee dit klopt niet. Dit gaan we aanpassen

Tip van de dag: Als dit je al frusteerd, neem dan nooit een pv instalatie met een heel ruim overschot, dan kan je pas echt lachen. of eigenlijk huilen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:32
twain4me schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:58:
platteland in de randstad hier :P ik krijg een identiteits crisis van dergelijke stellingen.. :+
En sowieso, laten we geen tegenstelling creëren waar ze niet zijn zeg. We zijn nog altijd één land, één continent, één aarde. "Wij" werkt toch beter dan "wij/zij", denk ik zelf.
Maar idd eerst een berg daken van de spaansepolder vol voordat er ook nog maar 1 m2 grond wordt misbruikt, het moet ook gewoon een eis zijn bij de bouw van die witte distibutie dozen.
Of.... beiden? Als ik één ding heb geleerd in inmiddels bijna 20 jaar amateur-energietransitie-deelnemer zijn dan is het dat we het met de "of/of-instelling" niet gaan halen. Het moet de "en/en-instelling" worden.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:11:

Van de Bron staat bekend (berucht) om de slordige en late jaaroverzichten en eventuele terugbetaling, zoek maar eens op recensies van van de Bron. Ook over de beloofde bonus wordt veel gemopperd (één keer een gebouncede afschrijving betekent dat je je bonus niet krijgt). Kortom, goed opletten bij je jaarafrekening!

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43

WhySoSerious

Be the change.

0 problemen met vdBron hier :)

Ok, misschien 1 dan. Het voorschot kan niet lager dan 45 euro... 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JeroenH schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

En sowieso, laten we geen tegenstelling creëren waar ze niet zijn zeg. We zijn nog altijd één land, één continent, één aarde. "Wij" werkt toch beter dan "wij/zij", denk ik zelf.

[...]

Of.... beiden? Als ik één ding heb geleerd in inmiddels bijna 20 jaar amateur-energietransitie-deelnemer zijn dan is het dat we het met de "of/of-instelling" niet gaan halen. Het moet de "en/en-instelling" worden.
Door het steeds goedkoper en rendabeler worden van instalaties is de nood om grond te grebruiken gewoon minder groot, dus van mij mogen de huidige prima blijven staan, die hadden we nodig, maar ik ben van mening dat we een punt zijn aangekomen dat grond gebruik niet meer nodig is. Ja dan kost de transitie meer geld, maar de kwaliteit van die transitie is gewoon groter. uiteraard zijn er snippergroen plekken waar ik weinig problemen mee heb omdat de waarde van die grond voor mensen heel klein is (bv vlakbij de snelweg) laten we het beetje grond wat we hebben nu maar gebruiken voor wonen werken, leisure, en eten verbouwen.
en ik weet dat dat laatste flink minder zou kunnen als we zouden stoppen met bv bacon en melk te produceren voor bijna de hele wereld. Maar dat wil niet zeggen dat we die grond dan niet beter kunnen gebruiken dan vol plempen met panelen. zet er alsjeblieft dan gewoon een gebouw onder. Woningen die we zo hard nodig hebben bv., zeg nu zelf, er passen toch prima huisjes onder.

ook leuk idee

Afbeeldingslocatie: https://theeconomicboard.com/wp-content/uploads/2019/04/Zonnepark-kassen-727x409.png

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 06-10-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

KabouterSuper schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Van de Bron staat bekend (berucht) om de slordige en late jaaroverzichten en eventuele terugbetaling, zoek maar eens op recensies van van de Bron. Ook over de beloofde bonus wordt veel gemopperd (één keer een gebouncede afschrijving betekent dat je je bonus niet krijgt). Kortom, goed opletten bij je jaarafrekening!
helder, ga er opletten. Doe ik altijd wel, maar nu nog extra. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Die koning Willem-Alexander is flink druk met zonnepanelen, maar ook voor hem valt het niet mee ze daadwerkelijk op zijn dak te krijgen:

Koning Willem-Alexander wil zonnepanelen, maar die zijn ‘niet rendabel’

En dit is niet zijn eerste probleem:

Huis ten Bosch - monumentproblemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Waarom wordt er weer alleen naar het financiele plaatje gekeken? Dat vind ik echt jammer en kortzichtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
50 jaar? Hebben die een gouden randje ofzo? Ik snap best dat de paleisdaken geen standaard montage zullen kennen, maar wat let hem om bijvoorbeeld met een postcoderoos mee te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:54
Roamor schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:07:
50 jaar? Hebben die een gouden randje ofzo? Ik snap best dat de paleisdaken geen standaard montage zullen kennen, maar wat let hem om bijvoorbeeld met een postcoderoos mee te doen?
Misschien rekenen ze met kaal leveringstarief omdat ze geen energiebelasting betalen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

JeroenH schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:38:
Die koning Willem-Alexander is flink druk met zonnepanelen, maar ook voor hem valt het niet mee ze daadwerkelijk op zijn dak te krijgen:

Koning Willem-Alexander wil zonnepanelen, maar die zijn ‘niet rendabel’

En dit is niet zijn eerste probleem:

Huis ten Bosch - monumentproblemen
Ik las het ook vanmorgen. Maar met geen mogelijkheid kan indenken waarom zolang?

Oh wacht ....

- Jaar onderzoek a 10 man (6ton)
- Aanpassen van het dak (tonnetje of 2)
- Plaatsen 40 panelen incl materiaal (50mille, meerprijs nog eens 50mille)
- inspectie & na controle (20mille)
- jaarlijkse controle (10mille)

Opbrengst: 12MWh a 21ct dus 2520€

Nee ... kan niet nee

disclaimer: bovenstaande is puur een gedachte maar zal waarschijnlijk weinig schelen met de waarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Roamor schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:07:
Misschien niet genoeg draagkracht en moet het dak vervangen of verstevigd worden?
Een magisch dak dat alleen op het noorden ligt?
Geen electra in de buurt?
Mysterieus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Wordt het toch een veldopstelling in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:48:
[...]

Ik las het ook vanmorgen. Maar met geen mogelijkheid kan indenken waarom zolang?

Oh wacht ....

- Jaar onderzoek a 10 man (6ton)
- Aanpassen van het dak (tonnetje of 2)
- Plaatsen 40 panelen incl materiaal (50mille, meerprijs nog eens 50mille)
- inspectie & na controle (20mille)
- jaarlijkse controle (10mille)

Opbrengst: 12MWh a 21ct dus 2520€

Nee ... kan niet nee

disclaimer: bovenstaande is puur een gedachte maar zal waarschijnlijk weinig schelen met de waarheid
Zonder te weten hoe de salderingsafbouw eruit gaat zien is het best wel knap om tot een dergelijke tvt te komen die ook maar iets op de waarheid gebaseerd is alles boven de 7-10 jaar is vreselijk onzeker.
Bij een monument is het wel handig om de extra onderhouds kosten mee te nemen in je berekening, je betaald je al helemaal blauw bij onderhoud, en die mensen gaan dus ook nog extra uren rekenen.
Ik denk niet dat willem die panelen even zelf aan de kant zet als er een stukje dak gedaan moet worden _O-

Ik denk dat @busscherski dichterbij de waarheid zit, een (zakelijke) aansluiting met veel minder belasting, ISDE subsidie dan maar _O-

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 07-10-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Karp schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:29:
[...]

Misschien niet genoeg draagkracht en moet het dak vervangen of verstevigd worden?
Tsja het is moeilijk te geloven voor tweakers maar sommige mensen volgen de regels ;)
dus er zal idd een onderzoek naar sterkte gedaan moeten worden. en dat kost geld, gezien de leeftijd is het twijfel achtig of dat zal voldoen. en moet je verstevigen. en dat moet volgens eisen van monumentenzorg dus dat kost nog veel meer geld.

Veldopstelling in de tuin (@BarryH) lijkt mij dan in dat geval misschien wel de beste optie.. of drijvend in de slotgracht 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
vroeger bouwden ze echt niet met zuinige dunne balkjes in kastelen hoor. Als ik die panden eens bekijk op Google maps dan zie ik echt geen problemen om daar panelen op te klappen. Zal wel komen doordat ze mooie tarieven, enorme aansluitingen en goudgerande panelen aangeboden hebben gekregen.
Zo geef je toch geen voorbeeld aan je bevolking? Wim kan dat best uit eigen zak betalen en dat ie het dan in zijn leven niet meer terugverdiend is dan jammer maar dan kunnen zijn dochters iig nog genieten van onze mooie planeet zonder dat ze permanent met muilkorfjes mondkapjes lopen.

[ Voor 33% gewijzigd door No Hands op 07-10-2020 15:33 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@No Hands en projectmanagement

Uiteindelijke gaat het om vrij lage projectsommen en delta's, dus beetje projectmanagement en vergunningen gedoe erop en je TVT is kapot.
Overigens gaat natuurlijk dat hele pand niet over TVT. Dus kan je net zo goed het helemaal volplempen, want TVT is toch niet relevant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Ik moet leren over dit soort dingrn niet zo pissig te worden, maar !@#$%^&* met zo'n (lokale) overheid heb je geen vijanden nodig zeg.

https://www.telegraaf.nl/...len-van-spoorhuisje-halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het artikel staat achter een paywall.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:54:
Het artikel staat achter een paywall.
Wat vreemd, ik kon het gisteren lezen en vandaag niet meer. Blijkbaar mijn ene gratis artikel per week/maand/jaar daar aan opgemaakt ;)

Hier een ander artikel, wat meer focussed op de kleur van de verf op de muren (IMO ook belachelijk) maar wat wel leesbaar zou moeten zijn: https://www.duic.nl/algem...blijkt-dat-niet-te-mogen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JeroenH schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:58:
Ik moet leren over dit soort dingrn niet zo pissig te worden, maar !@#$%^&* met zo'n (lokale) overheid heb je geen vijanden nodig zeg.

https://www.telegraaf.nl/...len-van-spoorhuisje-halen
Ik wordt juist boos op mensen die lak hebben aan de regels omdat ze van mening zijn het beter te weten.
Een beschermd stads/dorp gezicht is exact dat, beschermd. en al die leuke oudehuisjes is waarschijnlijk exact de reden dat iedereen die er woond is gaan wonen, wil je in een paars of grijs huis wonen? Koop dan gewoon een grijs of paars huis en vraag gewoon een vergunning aan ipv moeilijk gaan doen dat jij je huis niet grijs of paars had mogen verven. gelukkig gebruikt ze niet het: "jamaar, zonnepanelen zijn toch goed voor de wereld argument.."

Bij een beschermdstads gezicht en monument is de keus of een lappendeken beter is dan een grijze muur gewoon niet aan jou. En leuk dat het nu een herkenningspunt is maar dat en wel of niet mooier vinden is helemaal niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
'Daarnaast zag een schilder dat de kwaliteit van de stenen na jarenlange blootstelling aan de elementen achteruit was gegaan. Hij adviseerde in 2008 dan ook om het huis opnieuw te schilderen, waardoor de muur ook weer beschermd werd.'

Wij van wc eend..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
twain4me schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:50:
Ik wordt juist boos op mensen die lak hebben aan de regels omdat ze van mening zijn het beter te weten.
Ik vind het (in veel gevallen) onnodige overheidsbemoeienis en het wantrouwen van burgers, maar dat is mijn mening. En dan maakt een kleurtje verf me nog niet eens zoveel uit, en dat we een beetje zicht willen houden op dingen als grote dakopbouwen enz., nou ja dat kan ik natuurlijk ook nog wel snappen.

Maar zonnepanelen zijn zo'n kleine wijziging aan een woning, en zijn met zo weinig moeite spoorloos weer te verwijderen, dat ik niet kan begrijpen waarom daar zo spastisch over gedaan wordt. Zeker omdat de gemeentes in kwestie vrijwel allemaal roeptoeteren duurzaam hier/duurzaam daar.

En over "beter weten", de mensen die dit soort beschermd gezicht bedenken en uitvoeren heb ik (helaas) goed leren kennen toen onze vorige woning een paar terug ineens onder beschermd gezicht viel. Ik heb gemerkt dat die totaal geen inzicht hebben in de praktijk van duurzame energie, en ook geen idee (willen) hebben van de noodzaak dit aan te moedigen ipv te ontmoedigen.

"Kunnen ze niet op de noordzijde", stond er in de e-mail. Toen ik dat las wist ik niet of ik moest lachen of huilen. Wat een dropveters. Dus "beter weten" werkt beide kanten op....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JeroenH schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:41:
[...]

Ik vind het (in veel gevallen) onnodige overheidsbemoeienis en het wantrouwen van burgers, maar dat is mijn mening. En dan maakt een kleurtje verf me nog niet eens zoveel uit, en dat we een beetje zicht willen houden op dingen als grote dakopbouwen enz., nou ja dat kan ik natuurlijk ook nog wel snappen.

Maar zonnepanelen zijn zo'n kleine wijziging aan een woning, en zijn met zo weinig moeite spoorloos weer te verwijderen, dat ik niet kan begrijpen waarom daar zo spastisch over gedaan wordt. Zeker omdat de gemeentes in kwestie vrijwel allemaal roeptoeteren duurzaam hier/duurzaam daar.

En over "beter weten", de mensen die dit soort beschermd gezicht bedenken en uitvoeren heb ik (helaas) goed leren kennen toen onze vorige woning een paar terug ineens onder beschermd gezicht viel. Ik heb gemerkt dat die totaal geen inzicht hebben in de praktijk van duurzame energie, en ook geen idee (willen) hebben van de noodzaak dit aan te moedigen ipv te ontmoedigen.

"Kunnen ze niet op de noordzijde", stond er in de e-mail. Toen ik dat las wist ik niet of ik moest lachen of huilen. Wat een dropveters. Dus "beter weten" werkt beide kanten op....
En waarom kunnen zonnepanelen niet op het noorden? bij mij liggen er genoeg :P

Blijft appart dat mensen denken dat duurzaamheids argumenten heel veel kunnen inbrengen tegen een argument van een totaal andere orde. Ja, we moeten verduurzamen, maar nee, niet ten kosten van alles.

We hebben met zijn alle besloten dat we deze regels volgen, we kunnen bij de volgende verkiezingen ook massaal zo stemmen dat een partij alle beschermde stadsgezichten maar gewoon opheft, de 600 jaar oude kerk sloopt en de 400 jaar oude eik omhakt en paars verft.
En het is geen bemoeienis maar bewaken van erfgoed als je de kwaliteit daarvan niet inziet ligt dat waarschijnlijk aan je eigen architectonische en cultuur historische kennis. Alles maar opzij zetten omdat duurzaam nu (met alle respect) "hip" is, is niets minder kortzichtig dan in de jaren 60 in utrecht grachten dempen om plek te maken voor wat toen "hip" was, de auto en het winkelcentrum.

En soms worden onbenullige dingen ineens heel belangrijk, zo is na de helaas echt noodzakelijke vernieuwing van het centraalstation in rotterdam het plan van Ravesteyn in de diergaarde nog veel belangrijker, de ooit heel erg in het straatbeeld aanwezige architect ontwerpen van 2 stations gebouwen in rotterdam en mede symbool voor de wederopbouw zijn er niet meer. dus alles wat dan nog over is dit plan en dan wordt het vanzelf waardevoller.

Mooi of lelijk, het maakt voor die waarde echt niets uit, het gewoon maar aantasten door er verf op te smeren of panelen aan te hangen is niets minder erg dan de mona lisa maar gewoon zwart verven.

Het hoort bij het wonen in een monument, dorp of stads gezicht. dat gezicht is van ons allemaal en delicaat en daar moet je zuinig op zijn en dus is terughoudendheid de verstandige optie.
Soms is zoon gebouwtje blauw of rood verven best ok, maar dat doe je met een plan en een vergunningsaanvraag en overtuig je mensen met kennis van de juistheid van jouw plan, ben je het er niet mee eens, kan je altijd nog miljoenen vinex woningen kopen waar deze "bemoeizucht" niet voor geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
Ook is het natuurlijk de vraag hoe duurzaam het is om stroom te maken op een moment en plek dat je t niet nodig hebt, ten koste van alles @JeroenH ;-)

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
twain4me schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:27:
En waarom kunnen zonnepanelen niet op het noorden? bij mij liggen er genoeg :P
En ik heb er acht op NNO liggen - maar dat is jouw en mijn eigen keus en dus niet relevant.
Blijft appart dat mensen denken dat duurzaamheids argumenten heel veel kunnen inbrengen tegen een argument van een totaal andere orde. Ja, we moeten verduurzamen, maar nee, niet ten kosten van alles.

We hebben met zijn alle besloten dat we deze regels volgen, we kunnen bij de volgende verkiezingen ook massaal zo stemmen dat een partij alle beschermde stadsgezichten maar gewoon opheft, de 600 jaar oude kerk sloopt en de 400 jaar oude eik omhakt en paars verft.
Ja als we het in het extreme gaan trekken vind ik de lol er gauw af....
En het is geen bemoeienis maar bewaken van erfgoed als je de kwaliteit daarvan niet inziet ligt dat waarschijnlijk aan je eigen architectonische en cultuur historische kennis. Alles maar opzij zetten omdat duurzaam nu (met alle respect) "hip" is, is niets minder kortzichtig dan in de jaren 60 in utrecht grachten dempen om plek te maken voor wat toen "hip" was, de auto en het winkelcentrum.
Het is niet alsof ik voorstel om op het Muiderslot zonnepanelen te plaatsen. Ik heb het over veelal gewone woonhuizen, waar gewone mensen wonen die iets willen bijdragen aan de energietransitie en/of geld willen besparen.

De vergelijking met het dempen van grachten gaat mank, vind ik, zonnepanelen grijpen nauwelijks in op de constructie van een woning, en zijn in een halve dag spoorloos verdwenen.
Het hoort bij het wonen in een monument, dorp of stads gezicht. dat gezicht is van ons allemaal en delicaat en daar moet je zuinig op zijn en dus is terughoudendheid de verstandige optie.
Exact hetzelfde argument kan ik geven over de energietransitie/milieu/klimaatverandering/kies je drijfveer naar keuze.
Soms is zoon gebouwtje blauw of rood verven best ok, maar dat doe je met een plan en een vergunningsaanvraag en overtuig je mensen met kennis van de juistheid van jouw plan, ben je het er niet mee eens, kan je altijd nog miljoenen vinex woningen kopen waar deze "bemoeizucht" niet voor geld.
En dan nog kan het je overkomen. Ik woonde al meerdere jaren in een doonormale rijtjeswoning, en ineens gold in die wijk beschermd gezicht. Een buurtbewoner stipte op een bewonersbijeekomst de zotheid hiervan treffend aan met de volgende opmerking "Ik woon hier al meer dan 30 jaar. In die tijd heb ik mijn voordeur een keer of 5 een nieuwe kleur gegeven, als mijn vrouw het weer eens in haar bol kreeg. En nu moet ineens, voor altijd, mijn deur de kleur houden die hij nu toevallig heeft? En als ik het anders wil moet ik een vergunning à € 200 aanvragen?"
looyenss schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:29:
Ook is het natuurlijk de vraag hoe duurzaam het is om stroom te maken op een moment en plek dat je t niet nodig hebt, ten koste van alles @JeroenH ;-)
Was er maar een technologie waarmee je op huishouden/wijk/stadsniveau electriciteit op kon slaan, zodat je electriciteitspieken en -dalen kon afvlakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JeroenH schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:33:
[...]

En ik heb er acht op NNO liggen - maar dat is jouw en mijn eigen keus en dus niet relevant.
Nee, dat is afhankelijk van je dak en of je op een betere kant iets kan of mag plaatsen.. als zuid niet kan of mag is noord gewoon een optie.. of je die optie gebruikt is idd een keuze. de optie aandragen als zuid niet mag zie ik eigenlijk alleen maar als heel netjes, het meerendeel van de mensen heeft geen idee dat die panelen het ook in een andere richting dan zuid doen.
Het is niet alsof ik voorstel om op het Muiderslot zonnepanelen te plaatsen. Ik heb het over veelal gewone woonhuizen, waar gewone mensen wonen die iets willen bijdragen aan de energietransitie en/of geld willen besparen.
Bv het huisje kan deel uit maken van een serrie of symbool staan voor een bepaalde tijd in de woonplaats. ik heb geen idee het zal niet voor jandoedel een monumentale status hebben. Het belang kan gewoon heel lokaal zijn en hoeft dus niet algemeen bekend te zijn, het kan zelfs een paar geglazuurde stenen boven de voordeur zijn, maar 6 stenen of de miljoenen van het muiderslot maakt het een niet minder waardevol dan het ander. en omdat niet iedereen bewust van de kwaliteit is hebben we dus mooie lijstjes die zeggen dat er genoeg kwaliteit is om er met je vingers van af te moeten blijven.
De vergelijking met het dempen van grachten gaat mank, vind ik, zonnepanelen grijpen nauwelijks in op de constructie van een woning, en zijn in een halve dag spoorloos verdwenen.
Ik snap je punt maar het gaat niet mank, ik reageerde op het voorbeeld van bemoeizuchtige overheid omdat iemand zijn (monumentale) gevel verfde en ik acht de kans klein dat ze voor de overige verbouwing wel de juiste toestemming had. voor panelen zijn de regels trouwens flink soepeler geworden mits ze zonder schade weer weg kunnen, dit argument is dus gewoon gehoord en meegenomen in beleid. mooi man democratie ;)
Exact hetzelfde argument kan ik geven over de energietransitie/milieu/klimaatverandering/kies je drijfveer naar keuze.
Daar hebben we ook regels met zijn alle over afgesproken, zo mag er landbouwgrond voor worden gebruikt etc. een afweging die politiek is gemaakt, daar staat je eigen stem aan tengrondslag. dezelfde stem die regeld dat je met je poten van monumenten afblijft. ;) en als jij zou kunnen aantonen dat zonnepanelen op de plaatsen waar "men" ze niet wilt echt iets veranderen heb je binnen een dag een partij die hier beleid voor zou gaan zitten verzinnen. als we het hebben over ongebruikts dak is het een druppel op een gloeiende plaat. [kuch] spaanse polder [kuch]
En dan nog kan het je overkomen. Ik woonde al meerdere jaren in een doonormale rijtjeswoning, en ineens gold in die wijk beschermd gezicht. Een buurtbewoner stipte op een bewonersbijeekomst de zotheid hiervan treffend aan met de volgende opmerking "Ik woon hier al meer dan 30 jaar. In die tijd heb ik mijn voordeur een keer of 5 een nieuwe kleur gegeven, als mijn vrouw het weer eens in haar bol kreeg. En nu moet ineens, voor altijd, mijn deur de kleur houden die hij nu toevallig heeft? En als ik het anders wil moet ik een vergunning à € 200 aanvragen?"
Dat is altijd zo, zoals ik al zei: soms wordt iets ineens belangrijker. de diergaarde is niet gebouwd met 21 rijksmonumenten ;) Toen waren het doodgewone gebouwtjes.
Soms moeilijk te begrijpen, maar er zal ongetwijfeld een onderbouwde grondslag aan vooraf zijn gegaan. het kost de gemeente ook alleen maar geld, dus dit moet je politiek verantwoorden, want als jij denkt dat dit soort aanvragen (voor het verven van de voordeur) kostendekkend zijn heb je het heel erg mis. wil je de gemeente dus dwars zitten moet je allemaal een aanvraag doen :P
Was er maar een technologie waarmee je op huishouden/wijk/stadsniveau electriciteit op kon slaan, zodat je electriciteitspieken en -dalen kon afvlakken :P
Zo belangrijk zijn de paar panelen voor het totaal echt niet, dat huisje kan prima meeliften op overschot van de nom wijk om de hoek. richt de pijlen nu maar op de plekken zoals industiegebieden, daar zit het verbruik op zonnestroom piekmomenten. niet bij de mevrouw in haar spoor woning wijk.

Maar leg eens uit, waarom is het zo moeilijk om een paar regels te volgen? want uiteindelijk is dat mijn grootste argument om mevrouw maar een zeurpiet te vinden.
Zo ingrijpend zijn die regels in 99/100 gevallen helemaal niet, ik kom doorgaans met genoeg weg zoals ze dat zo mooi zeggen. (binnenstedelijk renoveren/vernieuwbouw is ongeveer wat ik alleen maar doe) Alternatieven zijn er bijna altijd, je moet ze alleen willen zien en kunnen uitleggen aan bv welstand, Dus nee, je kan niet voor een dubbeltje panelen op het dak leggen, of je gevel met een willekeurige action verf verven, het kost iets meer moeite en geld. en daar is niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
twain4me schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:53:
Nee, dat is afhankelijk van je dak en of je op een betere kant iets kan of mag plaatsen.. als zuid niet kan of mag is noord gewoon een optie.. of je die optie gebruikt is idd een keuze. de optie aandragen als zuid niet mag zie ik eigenlijk alleen maar als heel netjes, het meerendeel van de mensen heeft geen idee dat die panelen het ook in een andere richting dan zuid doen.
Maar vanuit duurzaamheidsperspectief is het dan wel de vraag of die resources wellicht niet beter eerst elders ingezet worden. Leuk om vanuit idealistische overweging je dak op Noord vol te leggen maar misschien zet een investering in een postcoderoos of project elders (met optimale ligging) wel meer zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:53:
[...]
Maar leg eens uit, waarom is het zo moeilijk om een paar regels te volgen? want uiteindelijk is dat mijn grootste argument om mevrouw maar een zeurpiet te vinden.
Zo ingrijpend zijn die regels in 99/100 gevallen helemaal niet, ik kom doorgaans met genoeg weg zoals ze dat zo mooi zeggen.
Het lastige (voor mij) is dat de regels onduidelijk, arbitrair en overdreven zijn.
Voorbeelden: ik mag op het platte dak van mijn monument zonnepanelen leggen. Maar ze mogen niet zichtbaar zijn (check), moeten zwart zijn (waarom? ze zijn toch onzichtbaar), en moeten plat neergelegd worden (daar gaat geen installateur mee akkoord).
Ander voorbeeld: ik wil mijn enkelglas vervangen. Dubbelglas/triple glas mag niet, achterzet raam mag wel. Maar toen ik aangaf dat dat geheid vochtproblemen geeft als je niet lucht, zei de gemeente dat ik geen luchtgaten mocht boren in de bestaande kozijnen. Ik moest maar een scharnierend achterzetraam monteren. Wel jammer dat de ramen op 2.2m hoogte zitten. Tja, zei de gemeente, dan moet je maar proberen om het goedgekeurd te krijgen als je de bouwvergunning aanvraagt (oh? mag je dan afwijken van de regels?)

Kortom, daarom is het moeilijk om regels te volgen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

assje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

Maar vanuit duurzaamheidsperspectief is het dan wel de vraag of die resources wellicht niet beter eerst elders ingezet worden. Leuk om vanuit idealistische overweging je dak op Noord vol te leggen maar misschien zet een investering in een postcoderoos of project elders (met optimale ligging) wel meer zoden aan de dijk.
Ja, dat is altijd de afweging, en mede daarom zijn zonnepanlen geen recht, er zijn gewoon andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KabouterSuper schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:14:
[...]

Kortom, daarom is het moeilijk om regels te volgen.
Daar ga je denk ik een stap tever.

De regel waar ik het over heb is simpel, je hebt een bouwvergunning nodig, behalve als anders is aangegeven (vergunningsvrij)
Die regel is zo duidelijk als wat en snapt iedereen.
Het lastige (voor mij) is dat de regels onduidelijk, arbitrair en overdreven zijn.
Voorbeelden: ik mag op het platte dak van mijn monument zonnepanelen leggen. Maar ze mogen niet zichtbaar zijn (check), moeten zwart zijn (waarom? ze zijn toch onzichtbaar), en moeten plat neergelegd worden (daar gaat geen installateur mee akkoord).
Dat panelen zwart moeten zijn is voor het geval dat er toch op gekeken kan worden vanuit een hoger zichtpunt. denk aan een uitkijkpunt, buren, een flat,etc plat waarschijnlijk om dezelfde reden, dat het moeilijk is om een instalateur te vinden kan zo zijn, maar opzich niet het beste argument. het wordt nergens verboden of sterk ontraden, een keertje schoonmaken per jaar en klaar. @Grolsch (?)
Ik denk dat dit in zijn geheel samen te vatten is tot dak als 5e gevel.
(oh? mag je dan afwijken van de regels?)
Regels/richtlijnen mag je vragen om vanaf te wijken dus ja dat kan, een simpel voobeeld:
In bijna alle welstandsnota's staat dat een dakkapel aan de voorkant van het huis een maximale breedte heeft die (bv) 4 meter mag zijn. dan zullen de meeste mensen denken 4 meter en geen cm meer.
De waarheid is als je het kan onderbouwen met architectonische argumenten het best meer kan zijn, bv het sluit beter aan bij de gevel eronder met 4,2meter oid. Maar kom dan niet met bij 4,33 past er net een zonnepaneel meer op het dak, dat is in basis geen best argument om anders te gaan denken over het uitgangspunt van de 4 meter "regel"

Het meeste staat en valt met onderbouwing van architectonische uitgangspunten, echter is er een grote (kennis)kloof tussen bv welstand en de gemiddelde burger. Vroeger hadden we daar iets minder last van omdat de meeste burgers hulp hadden bij het aanvragen van vergunningen, die kennis aan de kant van de burger was dus ingekocht. doordat een aanvraag in basis niet heel veel meer voorsteld en werkelijk iedereen de vergunningscheck kan snappen is de architectonische kennis aan de kant van de burger flink gedaald want ze doen het nu vaak alleen en heb je dus hele rare gesprekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 10:21
twain4me schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Dat panelen zwart moeten zijn is voor het geval dat er toch op gekeken kan worden vanuit een hoger zichtpunt. denk aan een uitkijkpunt, buren, een flat,etc plat waarschijnlijk om dezelfde reden, dat het moeilijk is om een instalateur te vinden kan zo zijn, maar opzich niet het beste argument. het wordt nergens verboden of sterk ontraden, een keertje schoonmaken per jaar en klaar. @Grolsch (?)
Ik denk dat dit in zijn geheel samen te vatten is tot dak als 5e gevel.
Mijn panelen liggen inderdaad ook nagenoeg vlak (hele kleine helling) omdat ik ze ook niet wil zien (persoonlijke mening, geen eis van de gemeente ofzo).

Ik maak ze meestal in het voorjaar een keer schoon, maar meer voor mijn gevoel, voor efficiency is het niet nodig volgens mij.

Ik heb ze op zo'n 5 graden liggen, dat geeft zo'n 8% verlies t.o.v. de ideale situatie (zuid, 35 graden)
Zelfs als je ze op 0 graden legt (plat) is je verlies "slechts" 13%, dus wat mij betreft geen reden om het niet te doen.

Afbeeldingslocatie: https://www.tentensolar.nl/images/tabel_van_hespul_2.png

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Grolsch schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

Mijn panelen liggen inderdaad ook nagenoeg vlak (hele kleine helling) omdat ik ze ook niet wil zien (persoonlijke mening, geen eis van de gemeente ofzo).

Ik maak ze meestal in het voorjaar een keer schoon, maar meer voor mijn gevoel, voor efficiency is het niet nodig volgens mij.

Ik heb ze op zo'n 5 graden liggen, dat geeft zo'n 8% verlies t.o.v. de ideale situatie (zuid, 35 graden)
Zelfs als je ze op 0 graden legt (plat) is je verlies "slechts" 13%, dus wat mij betreft geen reden om het niet te doen.

[Afbeelding]
Je mist helaas wel iets meer in de winter, optimaal is het niet, dat klopt. De afweging die jij hebt gemaakt (ookal is het uit eigen beweging) is niet heel veel anders dan die van monumentenzorg in dit geval.

Dan blijft eigenlijk alleen nog de vraag over of het wenselijk is dit op te dringen aan burgers.
Ik denk het wel, bescherming tegen ontwetende en slecht gewogen beslissingen hebben dit soort panden gewoon nodig. Soms draaien ze wel door, dat zal ik niet ontkennen, maar dat weten ze zelf ook, en ik merk echt een grotere meewerkendheid als het gaat over verduurzamen dan zeg 10 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 10:21
twain4me schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:16:
[...]

Je mist helaas wel iets meer in de winter, optimaal is het niet, dat klopt. De afweging die jij hebt gemaakt (ookal is het uit eigen beweging) is niet heel veel anders dan die van monumentenzorg in dit geval.

Dan blijft eigenlijk alleen nog de vraag over of het wenselijk is dit op te dringen aan burgers.
Ik denk het wel, bescherming tegen ontwetende en slecht gewogen beslissingen hebben dit soort panden gewoon nodig. Soms draaien ze wel door, dat zal ik niet ontkennen, maar dat weten ze zelf ook, en ik merk echt een grotere meewerkendheid als het gaat over verduurzamen dan zeg 10 jaar geleden.
In de winter komt iedereen chronisch PV te kort (+- 2000% per dag zo ongeveer), dus die 13% doet het hem dan ook niet meer :P

Zo zie je dat plat altijd nog meer opbrengt dan bijvoorbeeld 30 graden op oost of west.

Wat mij betreft is het goed dat ze hier op handhaven, anders loop je overal tegen die lelijke PV panelen aan te kijken.

Het kan ook best mooi lijken soms hoor, maar als ik sommige creaties zie op monumentale panden springen de tranen in je ogen :'( :'( (Mijn subjectieve persoonlijke mening :+ )

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 09-10-2020 14:33 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Grolsch schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

In de winter komt iedereen chronisch PV te kort (+- 2000% per dag zo ongeveer), dus die 13% doet het hem dan ook niet meer :P

Zo zie je dat plat altijd nog meer opbrengt dan bijvoorbeeld 30 graden op oost of west.
Eens, je zou zelfs kunnen stellen dat niet plat leggen dus minder duurzaam zou kunnen zijn ;)
Maar minder opbrengst op momenten dat je al te kort komt is natuurlijk wel een steekhoudend argument.
en zou meegewogen mogen worden.
Het kan ook best mooi lijken soms hoor, maar als ik sommige creaties zie op monumentale panden springen de tranen in je ogen :'( :'( (Mijn subjectieve persoonlijke mening :+ )
dat heb ik ook bij grijs geschilderde spoorhuisjes ;) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:58:
[...]

Eens, je zou zelfs kunnen stellen dat niet plat leggen dus minder duurzaam zou kunnen zijn ;)
Maar minder opbrengst op momenten dat je al te kort komt is natuurlijk wel een steekhoudend argument.
en zou meegewogen mogen worden.

[...]

dat heb ik ook bij grijs geschilderde spoorhuisjes ;) :+
Als ooit het salderen stopt, gaan alle wp eigenaren ineens panelen zetten op 70 graden helling richting zuid, kan de wp tenminste aangevuld worden.
Heeft @Grolsch weer mazzel, die kan hele wand plaatsen achter in zijn tuin / grasveld

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:02:
[...]

Als ooit het salderen stopt, gaan alle wp eigenaren ineens panelen zetten op 70 graden helling richting zuid, kan de wp tenminste aangevuld worden.
Heeft @Grolsch weer mazzel, die kan hele wand plaatsen achter in zijn tuin / grasveld
tsja alles is afhankelijk van feiten cijfers en omstandigheden. salderen heeft helaas een grote invloed op die beslisgronden. blijf ik een groot nadeel vinden van de regeling.

ik kwam niet veder dan 47 graden richting Z-W daarom maar een paar paneeltjes teveel. dan is het "probleem" ook opgelost O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

tsja alles is afhankelijk van feiten cijfers en omstandigheden. salderen heeft helaas een grote invloed op die beslisgronden. blijf ik een groot nadeel vinden van de regeling.

ik kwam niet veder dan 47 graden richting Z-W daarom maar een paar paneeltjes teveel. dan is het "probleem" ook opgelost O-)
Zou ik ook wel willen, maar geen plek....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Zou ik ook wel willen, maar geen plek....
ik heb nog meer dak hoor, misschien moet ik het verhuren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

ik heb nog meer dak hoor, misschien moet ik het verhuren :D
Dan wil ik wel een eigen meter haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

Dan wil ik wel een eigen meter haha
ik denk een eigen aansluiting.. (of flinke verzwaring), gaat anders niet goed komen met jouw drang naar meer panelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:36:
[...]

ik denk een eigen aansluiting.. (of flinke verzwaring), gaat anders niet goed komen met jouw drang naar meer panelen :9
Oh dat is ook goed, krijg ik al geld voor zonder dat ik iets hoef te doen hi.
Die kosten van 700 zijn in drie jaar terug verdient zonder iets voor te doen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

Oh dat is ook goed, krijg ik al geld voor zonder dat ik iets hoef te doen hi.
Die kosten van 700 zijn in drie jaar terug verdient zonder iets voor te doen
ja,jammer joh, helaas heb ik geen 2 "adressen" (anders had ik dat zelf al gehad) _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

ja,jammer joh, helaas heb ik geen 2 "adressen" (anders had ik dat zelf al gehad) _O-
Dat hoeft ook niet, iedere schuur kan eigen meter krijgen. Sterker nog, als je meterkast groot genoeg is hang je gewoon tien meters naast elkaar, ja ik overdrijf beetje, maar levert gewoon geld op.
Google maar allocatie punt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Voor 75 euro een Itho Daalderop glas/glas 300Wp paneel gekocht, ik had nog een doos optimizers die ooit eens in een installatie hadden gezeten met bliksemschade en daar zat nog een goeie tussen en op mijn SE5K was nog plek voor 1 optimizer. Vandaag geïnstalleerd, manman wat is dat paneel zwaar 5 kilo meer dan glas folie paneel. Alles draait nu mooi, ik heb weer wat te monitoren :)
Nu 6.4kWp op de omvormer, zou ik hem dan nu eens aan het aftoppen krijgen van het voorjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:52:
[...]

Dat hoeft ook niet, iedere schuur kan eigen meter krijgen. Sterker nog, als je meterkast groot genoeg is hang je gewoon tien meters naast elkaar, ja ik overdrijf beetje, maar levert gewoon geld op.
Google maar allocatie punt
Ja dat ken ik wel, maar krijg jij op je 2e meter heffingskorting dan? als dat zo is ga ik mijn meterkast wat breder timmeren.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

Ja dat ken ik wel, maar krijg jij op je 2e meter heffingskorting dan? als dat zo is ga ik mijn meterkast wat breder timmeren.. :+
Yep, ik zei tegen mevrouw van gc dat is niet goed hoor, uh..... En toch krijgt u het meneer, oke bedankt mevrouw.
Maar.... Ook twee keer alle andere vaste kosten, dus winst is niet schokkend, maar terug betaald is ie al, en ik kan nu 2×10 terug pompen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Yep, ik zei tegen mevrouw van gc dat is niet goed hoor, uh..... En toch krijgt u het meneer, oke bedankt mevrouw.
Maar.... Ook twee keer alle andere vaste kosten, dus winst is niet schokkend, maar terug betaald is ie al, en ik kan nu 2×10 terug pompen
Vaag, vraag mij wel af of het echt regelgeving is, of gewoon de zoveelste rariteit in de GC boekhouding

Hey, mooie auto, wat doe jij voor werk? Ik laat energiemeters bijplaatsen _O-

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 09-10-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:09:
[...]

Vaag, vraag mij wel af of het echt regelgeving is, of gewoon de zoveelste rariteit in de GC boekhouding

Hey, mooie auto, wat doe jij voor werk? Ik laat energiemeters bijplaatsen _O-
Volgens info netbeheerder hoort het niet, maar langs andere kant kan tweede meter ook voor verhuur gebruikt worden, en die aparte huurder heeft ook wettelijk recht op heffing korting, dus het kan misschien toch wel kloppen. Ik heb nu gewoon twee afzonderlijke aansluitingen, alleen toevallig op dezelfde naam...

Ik zoek het verder ook niet uit, ik betaal graag dubbel netbeheerder kosten als ik daar twee keer heffing voor terug krijg.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:26:
[...]

Volgens info netbeheerder hoort het niet, maar langs andere kant kan tweede meter ook voor verhuur gebruikt worden, en die aparte huurder heeft ook wettelijk recht op heffing korting, dus het kan misschien toch wel kloppen. Ik heb nu gewoon twee afzonderlijke aansluitingen, alleen toevallig op dezelfde naam...

Ik zoek het verder ook niet uit, ik betaal graag dubbel netbeheerder kosten als ik daar twee keer heffing voor terug krijg.
Nu zijn netbeheerders niet altijd even correct met het toepassen van rechten. maar zo is het mij ook verteld.
Het kromme is natuurlijk dat de heffingskorting van toepassing is op dezelfde gebruiksruimte/verblijfsfunctie en niet op 2 verschillende zoals bij huur.

ik vraag mij af hoeveel er passen en dan allemaal een eigen micro omvormer plus paneel :+

8)7

is alleen niet heel duurzaam, wel een goed verdienmodel voor na het salderen denk ik O-)
Heb je ook geen finders meer nodig _O- elke groep een eigen meter _O-

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 09-10-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:42:
[...]

Nu zijn netbeheerders niet altijd even correct met het toepassen van rechten. maar zo is het mij ook verteld.
Het kromme is natuurlijk dat de heffingskorting van toepassing is op dezelfde gebruiksruimte/verblijfsfunctie en niet op 2 verschillende zoals bij huur.

ik vraag mij af hoeveel er passen en dan allemaal een eigen micro omvormer plus paneel :+

8)7

is alleen niet heel duurzaam, wel een goed verdienmodel voor na het salderen denk ik O-)
Huur mag ook aftakking naar aparte loods zijn, of een verdieping van een huis, of aparte meter voor laadpaal, diverse mogelijkheden sinds de wetswijziging dat dit toegestaan is......
Ik had maar plaats voor eenmaal 22 cm ernaast.
En meter in mijn garage word wat duur want daar komt meter prijs bij voor kabel, gaat over standaard afstand heen helaas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:01

ericplan

5180 Wp PV

reneeke1970 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:26:
[...]

Het klopt als er sprake is van een ruimte met een verblijfsfunctie. Onze VvE krijgt geen heffing terug, omdat de algemene ruimtes, zoals de galerijen en gangen, geen verblijfsfunctie hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ericplan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

Het klopt als er sprake is van een ruimte met een verblijfsfunctie. Onze VvE krijgt geen heffing terug, omdat de algemene ruimtes, zoals de galerijen en gangen, geen verblijfsfunctie hebben.
Tja de montage vond plaats in een woonhuis maar er is verder niks gevraagd wat functie word....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58
No Hands schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 16:07:
dat zegt meer over de leverancier dan over SEEH. Een uitvoerdersformulier kan inderdaad de informatie bevatten die niet op de factuur staat.
Ik zit even te kijken naar het SEEH uitvoerdersformulier (deze).

Ik neem aan dat die ook analoog getekend kan worden (printen-invullen-scannen)? Het lijkt te sturen naar digitaal ondertekenen, maar kan me niet voorstellen dat de gemiddelde kozijnen- of isolatieboer dat zo doet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:14
Ervaringsdekundigen alhier. Is het aan te raden om zonnepanelen en een warmtepomp door de zelfde partij te laten installeren? Ik ons nieuwe huis gelijk energie zuiniger maken maar zie door de bomen het bos niet meer.

Of de aannemer alles laten regelen (vast duurder), of alles bij losse partijen fixen (niet handig qua uniformiteit en installatie gok ik), of een 2e partij naast de aannemer voor de aanleg van de pomp en zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Noxa schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:31:
Ervaringsdekundigen alhier. Is het aan te raden om zonnepanelen en een warmtepomp door de zelfde partij te laten installeren? Ik ons nieuwe huis gelijk energie zuiniger maken maar zie door de bomen het bos niet meer.

Of de aannemer alles laten regelen (vast duurder), of alles bij losse partijen fixen (niet handig qua uniformiteit en installatie gok ik), of een 2e partij naast de aannemer voor de aanleg van de pomp en zonnepanelen.
Zal je je grafische kaart en cpu bij dezelfde winkel bestellen? Enige voordeel dat je kan hebben is dat ze wat korting kunnen geven en je ongeveer op dezelfde moment alles in huis hebt. Voor de rest niet echt een reden om het zo te doen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Rukapul schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:16:
[...]

Ik zit even te kijken naar het SEEH uitvoerdersformulier (deze).

Ik neem aan dat die ook analoog getekend kan worden (printen-invullen-scannen)? Het lijkt te sturen naar digitaal ondertekenen, maar kan me niet voorstellen dat de gemiddelde kozijnen- of isolatieboer dat zo doet :P
Bij mij had de kozijnenboer het inderdaad ook analoog gedaan en dit is zonder protest geaccepteerd.

Het idee van het formulier is dat degene die de maatregelen uitvoert foto's maakt en het formulier invult. In realiteit heb ik dat zelf gedaan en de formulieren alleen ter ondertekening opgestuurd.

Wat ook niet helpt is dat het digitale formulier zodra je afbeeldingen toe gaat voegen een enorme bestandsgrootte krijgt (ongeacht de kwaliteit van de foto's). Mailen werd bij mij lastig dus dan kom je op een fileshare dienst uit, weer een extra uitdaging voor de gemiddelde kozijnenboer.

Voor de uitvoerder van de spouwmuurisolatie was het duidelijk dagelijkse kost en geen enkel probleem (wel voorkeur zelf foto's aan te leveren). De kozijnenboer had nog nooit van SEEH gehoord dus heb ik aan de hand moeten nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 11-10-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58
assje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 08:10:
[...]

Bij mij had de kozijnenboer het inderdaad ook analoog gedaan en dit is zonder protest geaccepteerd.

Het idee van het formulier is dat degene die de maatregelen uitvoert foto's maakt en het formulier invult. In realiteit heb ik dat zelf gedaan en de formulieren alleen ter ondertekening opgestuurd.

Wat ook niet helpt is dat het digitale formulier zodra je afbeeldingen toe gaat voegen een enorme bestandsgrootte krijgt (ongeacht de kwaliteit van de foto's). Mailen werd bij mij lastig dus dan kom je op een fileshare dienst uit, weer een extra uitdaging voor de gemiddelde kozijnenboer.

Voor de uitvoerder van de spouwmuurisolatie was het duidelijk dagelijkse kost en geen enkel probleem (wel voorkeur zelf foto's aan te leveren). De kozijnenboer had nog nooit van SEEH gehoord dus heb ik aan de hand moeten nemen.
Dit klinkt letterlijk als mijn situatie! Ik ben het dus ook aan het voorbereiden zodat als hij hier is even zijn naam en handtekening kan plaatsen op een printje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Bedoel je pv panelen of een zonnecollector. in dat laatste geval kan je overwegen om het door dezelfde partij te laten doen. indien pv + wp zou ik het appart doen. en eventuele bouwkundige dingen door de aannemer telaten doen. (platdak-dakdoorvoer oid)
In basis hebben ze niets met elkaar te maken en heb je ook gewoon te maken met 2 specialisme binnen de bouw electrotechniek en CV techniek. Het is een beetje alsof je de slager ook brood laat bakken. Natuurlijk zijn er instalatiebedrijven die alles doen, maar dan betaal je voor de (beperkte) ontzorging en heb je in veel gevallen minder specialisme of je hebt feitenlijk een soort 2e (hoofd) aannemer alleen dan voor de instalaties.

Voor beide loont het trouwens om eerst zelf onderzoek te doen, dan is de kans dat je ook krijgt wat je nodig hebt een stuk groter.

Begin bij de pv, lees de TS hier en maak daarna een eigen topic met je eigen situatie. :)

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 11-10-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Wie heeft er een goede tip voor R7s ledlampen, in 78 en 118mm.
Ik zoek deze al een tijdje. Kleur moet heel dicht bij Halogeen komen en ze moeten dimbaar zijn.
in de woonkamer/eetkamer hebben we
2x160w
2x120w
2x48w (78mm)

en die staan een paar uur per dag aan.
Dus veel bespaarpotentieel.
Echter: ik heb tot 18 maanden terug al een paar keer een lamp geprobeerd, maar ze zijn iedere keer afgekeurd (WAF)

Wie heeft recent goede ervaringen en is ook kritisch op de lichtkleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers

Je hebt ook warmtepompen die gebruiken maken van warmtewisselaars achter de zonnepanelen.
zgn. PVT panelen.
Passen bij mij niet maar het principe spreekt me wel aan.
In dat geval laat je dus wel de zonnepanelen en een warmtepomp door de zelfde partij aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
CvP_tweakers schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:34:
[...]

Je hebt ook warmtepompen die gebruiken maken van warmtewisselaars achter de zonnepanelen.
zgn. PVT panelen.
Passen bij mij niet maar het principe spreekt me wel aan.
In dat geval laat je dus wel de zonnepanelen en een warmtepomp door de zelfde partij aanleggen.
Zoek in dit topic eens de discussie op tussen 16 en 20 september, die ging over PVT en de (enorm) hoge kosten van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
BarryH schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:58:
Wie heeft er een goede tip voor R7s ledlampen, in 78 en 118mm.
Ik zoek deze al een tijdje. Kleur moet heel dicht bij Halogeen komen en ze moeten dimbaar zijn.
in de woonkamer/eetkamer hebben we
2x160w
2x120w
2x48w (78mm)

en die staan een paar uur per dag aan.
Dus veel bespaarpotentieel.
Echter: ik heb tot 18 maanden terug al een paar keer een lamp geprobeerd, maar ze zijn iedere keer afgekeurd (WAF)

Wie heeft recent goede ervaringen en is ook kritisch op de lichtkleur?
R7s is een ontzettend ongeschikte fitting voor LED. Als je een goeie oplossing wilt kun je denk ik beter het armatuur vervangen, of eventueel aanpassen (bijv COB leds erin met een driver ergens anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
Skyaero schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Zoek in dit topic eens de discussie op tussen 16 en 20 september, die ging over PVT en de (enorm) hoge kosten van de panelen.
Ik begrijp dat in die discussie werd gekeken naar de triple solar variant. Voor alle duidelijkheid: Die zijn gelijk geisoleerd dak. Vandaar "Triple". Logisch dat ze dan duurder zijn.

Je zou ook kunnen kijken naar: https://volthera.nl/pvt-panelen
Dit zijn een soort kunststof panelen welke achter de zonnepanelen komen. Had een keer gehoord dat dat iets van €100 per paneel extra is.(pin me er niet op vast)

Dan wordt het al een stuk interessanter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
CvP_tweakers schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:09:
[...]
Ik begrijp dat in die discussie werd gekeken naar de triple solar variant. Voor alle duidelijkheid: Die zijn gelijk geisoleerd dak. Vandaar "Triple". Logisch dat ze dan duurder zijn.
Triple staat voor ruimteverwarming, tapwater en elektriciteit. Voor de goede orde: PVT panelen dragen (vrijwel) niet bij aan de isolatie van een dak.
Dit zijn een soort kunststof panelen welke achter de zonnepanelen komen. Had een keer gehoord dat dat iets van €100 per paneel extra is.(pin me er niet op vast)
Wat ik zo lees op de website is dit vrijwel identiek aan de panelen van Triple Solar. En dat is wel even meer dan een stukje plastic onder een zonnepaneel plakken. Ik check nog wel even met mijn collega, die heeft PVT panelen in het verleden zelf ontworpen en geproduceerd en kent de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
CvP_tweakers schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Dan wordt het al een stuk interessanter!
Wat is dan precies het voordeel? Want voor een paar 100 euro, heb je ook gewoon een heatpipe zonnecolector met een veel hoger rendement. Alléén als je dakoppervlak te kort komt en echt het maximale eruit wilt halen, kan ik me voorstellen dat zo'n combi-systeem interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En hoe halen ze daar midden in de winter voldoende uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BarryH schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:08:
En hoe halen ze daar midden in de winter voldoende uit?
Door heel veel panelen te leggen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dat staat dan weer niet in hun specificatie .
Daar zeggen ze 8 panelen bij een 6kW warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BarryH schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:44:
Dat staat dan weer niet in hun specificatie .
Daar zeggen ze 8 panelen bij een 6kW warmtepomp
Maar de wp krijgt het toch ten alle tijden warm, alleen is rendement dan wat lager

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
mcDavid schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

Wat is dan precies het voordeel? Want voor een paar 100 euro, heb je ook gewoon een heatpipe zonnecolector met een veel hoger rendement. Alléén als je dakoppervlak te kort komt en echt het maximale eruit wilt halen, kan ik me voorstellen dat zo'n combi-systeem interessant is.
Een heatpipe werkt alleen maar als er (zon)licht op straalt.
Een PVT paneel werkt ook ('s nachts). als de warmtepomp hem kouder koelt dan de buitenlucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
CvP_tweakers schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Een heatpipe werkt alleen maar als er (zon)licht op straalt.
Een PVT paneel werkt ook ('s nachts). als de warmtepomp hem kouder koelt dan de buitenlucht.
Dat doet een gewone (nóg veel goedkopere) buiten-unit van een warmtepomp ook. Een zonnecollector kan echter met een heel hoog rendement energie uit zonlicht omzetten in direct bruikbare warmte. Dat kan een PVT-paneel nooit.

Een PVT-paneel is IMO een oplossing op zoek naar een probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 12-10-2020 15:55 ]

Pagina: 1 ... 102 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.