Nee, dat is afhankelijk van je dak en of je op een betere kant iets kan of mag plaatsen.. als zuid niet kan of mag is noord gewoon een optie.. of je die optie gebruikt is idd een keuze. de optie aandragen als zuid niet mag zie ik eigenlijk alleen maar als heel netjes, het meerendeel van de mensen heeft geen idee dat die panelen het ook in een andere richting dan zuid doen.
Het is niet alsof ik voorstel om op het Muiderslot zonnepanelen te plaatsen. Ik heb het over veelal gewone woonhuizen, waar gewone mensen wonen die iets willen bijdragen aan de energietransitie en/of geld willen besparen.
Bv het huisje kan deel uit maken van een serrie of symbool staan voor een bepaalde tijd in de woonplaats. ik heb geen idee het zal niet voor jandoedel een monumentale status hebben. Het belang kan gewoon heel lokaal zijn en hoeft dus niet algemeen bekend te zijn, het kan zelfs een paar geglazuurde stenen boven de voordeur zijn, maar 6 stenen of de miljoenen van het muiderslot maakt het een niet minder waardevol dan het ander. en omdat niet iedereen bewust van de kwaliteit is hebben we dus mooie lijstjes die zeggen dat er genoeg kwaliteit is om er met je vingers van af te moeten blijven.
De vergelijking met het dempen van grachten gaat mank, vind ik, zonnepanelen grijpen nauwelijks in op de constructie van een woning, en zijn in een halve dag spoorloos verdwenen.
Ik snap je punt maar het gaat niet mank, ik reageerde op het voorbeeld van bemoeizuchtige overheid omdat iemand zijn (monumentale) gevel verfde en ik acht de kans klein dat ze voor de overige verbouwing wel de juiste toestemming had. voor panelen zijn de regels trouwens flink soepeler geworden mits ze zonder schade weer weg kunnen, dit argument is dus gewoon gehoord en meegenomen in beleid. mooi man democratie

Exact hetzelfde argument kan ik geven over de energietransitie/milieu/klimaatverandering/kies je drijfveer naar keuze.
Daar hebben we ook regels met zijn alle over afgesproken, zo mag er landbouwgrond voor worden gebruikt etc. een afweging die politiek is gemaakt, daar staat je eigen stem aan tengrondslag. dezelfde stem die regeld dat je met je poten van monumenten afblijft.

en als jij zou kunnen aantonen dat zonnepanelen op de plaatsen waar "men" ze niet wilt echt iets veranderen heb je binnen een dag een partij die hier beleid voor zou gaan zitten verzinnen. als we het hebben over ongebruikts dak is het een druppel op een gloeiende plaat. [kuch] spaanse polder [kuch]
En dan nog kan het je overkomen. Ik woonde al meerdere jaren in een doonormale rijtjeswoning, en ineens gold in die wijk beschermd gezicht. Een buurtbewoner stipte op een bewonersbijeekomst de zotheid hiervan treffend aan met de volgende opmerking "Ik woon hier al meer dan 30 jaar. In die tijd heb ik mijn voordeur een keer of 5 een nieuwe kleur gegeven, als mijn vrouw het weer eens in haar bol kreeg. En nu moet ineens, voor altijd, mijn deur de kleur houden die hij nu toevallig heeft? En als ik het anders wil moet ik een vergunning à € 200 aanvragen?"
Dat is altijd zo, zoals ik al zei: soms wordt iets ineens belangrijker. de diergaarde is niet gebouwd met 21 rijksmonumenten

Toen waren het doodgewone gebouwtjes.
Soms moeilijk te begrijpen, maar er zal ongetwijfeld een onderbouwde grondslag aan vooraf zijn gegaan. het kost de gemeente ook alleen maar geld, dus dit moet je politiek verantwoorden, want als jij denkt dat dit soort aanvragen (voor het verven van de voordeur) kostendekkend zijn heb je het heel erg mis. wil je de gemeente dus dwars zitten moet je allemaal een aanvraag doen

Was er maar een technologie waarmee je op huishouden/wijk/stadsniveau electriciteit op kon slaan, zodat je electriciteitspieken en -dalen kon afvlakken

Zo belangrijk zijn de paar panelen voor het totaal echt niet, dat huisje kan prima meeliften op overschot van de nom wijk om de hoek. richt de pijlen nu maar op de plekken zoals industiegebieden, daar zit het verbruik op zonnestroom piekmomenten. niet bij de mevrouw in haar spoor woning wijk.
Maar leg eens uit, waarom is het zo moeilijk om een paar regels te volgen? want uiteindelijk is dat mijn grootste argument om mevrouw maar een zeurpiet te vinden.
Zo ingrijpend zijn die regels in 99/100 gevallen helemaal niet, ik kom doorgaans met genoeg weg zoals ze dat zo mooi zeggen. (binnenstedelijk renoveren/vernieuwbouw is ongeveer wat ik alleen maar doe) Alternatieven zijn er bijna altijd, je moet ze alleen willen zien en kunnen uitleggen aan bv welstand, Dus nee, je kan niet voor een dubbeltje panelen op het dak leggen, of je gevel met een willekeurige action verf verven, het kost iets meer moeite en geld. en daar is niets mis mee.