De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.961 views

Onderwerpen

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:37
Skyaero schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:41:
2500 euro? Is dit geïnstalleerd en al? Waar koop je dat spul? Ik ben voor alleen een buitenunit al 3 tot 4k kwijt, ex installatie.
Daarvoor is het L/W WP topic, wat je vast wel weet te vinden.
2500 euro (incl subsidie) kan wel, maar dan moet je tevreden zijn met een (bevriezingsgevoelig) monoblock, deze zelf importeren en installeren. Bovendien heb je dan nog geen oplossing voor je warm water.

Overigens zit in die 7K voor die PVT panelen volgens mij ook alleen maar het materiaal....
Afgezien van het beroerde concept gaat het nog een hele toer worden om een installateur te vinden die daar zijn vingers aan wil branden.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 16-09-2020 10:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Skyaero

Dat is een Panasonic Monoblock 5KW uit Frankrijk of Engeland. Hier in NL zo 1000 euro.
En uiteraard niet geïnstalleerd, maar een Monobloc kun je nog zelf doen als je je goed hebt ingelezen / verstand van hebt.

Nu voor onze nieuwe woning twijfel ik tussen wtw ventilatie unit, zonder verwarming, met elektrische verwarming of met warmtepomp erin.
Dus dat is dan een monobloc airco, maar hij moet ook wel de lucht verversen.

Verwarmingsvraag is echt heel laag, moet het weer opzoeken, maar bij 0 graden onder de 1000 watt in ieder geval, en dat gaat de kas (die er ook nog niet is) al snel doen.

Insteek is eigenlijk zonder verwarming maar dat zal vast 100% volgens plan werken. Het is vrijstaand en best wat wind.

Edit: warmtepomp is uiteraard efficiëntst, maar een stuk duurder en ik verwacht eigenlijk hooguit een maand te draaien. En met de Monobloc dingen zit je uiteraard ook met geluidsproductie waar je bij onze kleinere bouwvorm wel op moet letten qua akoestiek.

[ Voor 14% gewijzigd door !null op 16-09-2020 10:59 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:46:
[...]
Overigens zit in die 7K voor die PVT panelen volgens mij ook alleen maar het materiaal....
Afgezien van het beroerde concept gaat het nog een hele toer worden om een installateur te vinden die daar zijn vingers aan wil branden.
Zoals ik in [url=https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/63764960#63764960] dit bericht schreef is dat inclusief installatie, aldus de begroting die ik had.

Nu ik zo rondkijk lijkt dat niet te kloppen. 8 panelen kost in de webwinkel van Triple als zo'n 10k incl BTW excl installatie.
!null schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:52:
@Skyaero
Nu voor onze nieuwe woning twijfel ik tussen wtw ventilatie unit, zonder verwarming, met elektrische verwarming of met warmtepomp erin.
Dus dat is dan een monobloc airco, maar hij moet ook wel de lucht verversen.
Vraag is denk ik of je ook wilt kunnen koelen. Zo nee, dan zou ik voor dat beetje warmte gewoon een elektrisch element gebruiken. Wil je wel koeling dan is een warmtepomp en ontvochtiging in je ventilatie noodzakelijk. Kun je doen met bijv de combinatie Zehnder Comfoair, Zehnder Comfopost en een klein monoblock.

• !null
@Skyaero

Ja ik had ook al de Zehnder Comfoairbedacht voor de woonkamer (ook vanwege de enthalpiewisselaar inderdaad), als ik het niet ging combineren met verwarming. Voor de slaapkamers 3x Seudwind kleintjes per kamer (zal ook veel met raam open slapen denk ik)

In principe hebben we het huis nu iets teveel op koel houden gebouwd. Expres het raamoppervlakte richting zuiden beperkt gehouden en de grote pui naar het noorden gezet (ook omdat daar het uitzicht is).
Even goed is er nog circa 4m2 glasoppervlakt op het zuiden.

We maken gebruik van een grote partij triple glas kozijnen (zonder roosters). Heel blij mij dat ik dat heb weten te kopen.
Echter, nu zijn we er achter gekomen dat deze ruiten ook nog eens warmtewerend aan de buitenkant zijn :+
Dus dat verminderd de zonneopwarming natuurlijk enorm.
Dat is wel mooi, want ik heb een hekel aan een te warm huis, maar nu dus misschien iets te veel van het goede.
Uiteraard is er de kas, waarvan je dan zelf kunt besluiten of je de warmte van de kas wil gebruiken of niet. Dat is dus zonnewarmte wanneer je het wil je huis in laten.

Ik verwacht hierdoor eigenlijk nauwlijks koeling nodig te hebben (dak is ook nog eens superdik, en als we daar sedum dak op doen zitten we wel richting Rc van 10. Ik vermoed dat ik eerder baal in de winter van te weinig zoninstraling nu we er achter zijn gekomen dat de ramen warmtewerend zijn.
Er is echter 1 lang raam met een barst, dus als we die vervangen dan denk ik dat we opteren voor de variant zonder buitenzijde warmtewerende folie.

Daarom was mijn idee nu om voor de winter de boel af te krijgen dat het geisoleerd is en ventilatie goed werkt. En dan even de winter zien hoe het goed het loopt met een kacheltje met een stekker die we al hebben staan.
Dan heb ik de praktijkervaring en kan ik het nog aan te kopen verwarmingssysteem daarop dimensioneren.

• Andrehj
Skyaero schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:13:
Nu ik zo rondkijk lijkt dat niet te kloppen. 8 panelen kost in de webwinkel van Triple als zo'n 10k incl BTW excl installatie.
Nog erger dus. En dan heb je ook nog geen volledige PV installatie, want slechts 3 kWp, wat ongeveer de helft is van wat een all-electric woning nodig heeft....

Voor die 10K kun je ook de bron van een W/W warmtepomp maken, en dan heb je proven technology. Ik weet wel wat ik zou kiezen! (Geen van beide, want beide opties verdien je nooit terug t.o.v. een L/W warmtepomp)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:35
!null schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:55:

Er is echter 1 lang raam met een barst, dus als we die vervangen dan denk ik dat we opteren voor de variant zonder buitenzijde warmtewerende folie.

En dan even de winter zien hoe het goed het loopt met een kacheltje met een stekker die we al hebben staan.
Dan heb ik de praktijkervaring en kan ik het nog aan te kopen verwarmingssysteem daarop dimensioneren.
Hou er wel rekening mee dat je aan dezelfde gevel kleurverschil gaat zien tussen een raam mét en zonder folie, ook van binnenuit. Hetzelfde geldt bij dubbel en drievoudig glas. Bovendien gaat één raam het verschil niet maken tbv de benodigde verwarming of koeling.

Denk inderdaad dat je er verstandig aan doet om het gewoon te gaan meten. Tip: Zet het kacheltje dan voor een aanzuig van je WTW, dan lijkt het t meeste op je set-up straks en wordt het ook mooi verdeeld. Straks geef je duizenden euro's uit voor iets dat veel te klein of zwaar blijkt. Zeker bij zo'n huis wil de berekening nog wel is behoorlijk afwijken van de praktijk.

All-electric.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Heeft er hier iemand al eens naar thermodynamische warmtepomp gekeken toevallig? Is dat de moeite waard?
Het klinkt wel prettig. Minder (geen?) bewegende delen en efficient.
(Of is het juist vergelijkbaar met het hier genoemde Triple Solar?)

• Andrehj
Toch nog maar even in het Triple Solar gebeuren gedoken.

Hier vind je hun FAQ, die meer vragen oproept dan beantwoordt en op vele punten gewoon niet klopt:
  • Een L/W warmtepomp zou niet kunnen werken onder het vriespunt omdat ie bevriest, klopt niet, want daar zijn defrosts voor.
  • Het systeem zou stil zijn zonder bewegende delen. Daarbij "vergeten" ze even te vermelden dat je wel het luidruchtigste deel van de WP (de compressor) binnen in je huis hebt...
  • De Triple Solar panelen zouden niet kunnen bevriezen (geen idee hoe ze zich dat voorstellen op een koude grijze winterdag, dat wordt niet uitgelegd).
  • Als energiebron wordt zonlicht, daglicht en buitenlucht genoemd. Blijkbaar is het warmtevermogen van de panelen daarop gebaseerd. Maar hoeveel warmte geven ze dan op koude, donkere winterdagen, als alle energie uit natuurlijke convectie van de buitenlucht langs de panelen moet komen?
    Dat zijn wél de dagen waarop je je verwarming het hardst nodig hebt...
  • Voor een gemiddelde tussenwoning schatten ze zelf de kosten op 25K (!) in. Dit systeem is echt veel te duur. Bovendien heb je voor dat bedrag dus pas de helft aan je PV behoefte en moet je maar hopen dat door natuurlijke convectie de 16 m² panelen in staat is om 4.5 kW (6 kW WP met COP van 4) aan warmte uit de lucht te halen...

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 16-09-2020 14:25 ]

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 00:11
Wat een rare naam, "thermodynamische warmtepomp"... Iedere warmtepomp is gebaseerd op thermodynamische principes.
Heb ik het goed dat voornaamste verschil is dat er voor de buitenzijde geen compacte (lamellen) warmtewisselaar met een ventilator wordt gebruikt, maar panelen of een andere vorm van een groot oppervlak?
En misschien komt het koudemiddel met een lagere temperatuur in de warmtewisselaar omdat men ijsvorming niet zo erg vindt?
Ik denk overigens niet dat ijsvorming onbeperkt door kan gaan. Het rendement gaat achteruit (meer weerstand) en het gewicht van het ijs kan een probleem worden.
Het is een oplossing voor het verkeerde probleem: Niet de ventilator maakt de herrie, maar de compressor.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
WackoH schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:39:
Wat een rare naam, "thermodynamische warmtepomp"... Iedere warmtepomp is gebaseerd op thermodynamische principes.
Heb ik het goed dat voornaamste verschil is dat er voor de buitenzijde geen compacte (lamellen) warmtewisselaar met een ventilator wordt gebruikt, maar panelen of een andere vorm van een groot oppervlak?
En misschien komt het koudemiddel met een lagere temperatuur in de warmtewisselaar omdat men ijsvorming niet zo erg vindt?
Ik denk overigens niet dat ijsvorming onbeperkt door kan gaan. Het rendement gaat achteruit (meer weerstand) en het gewicht van het ijs kan een probleem worden.
Het is een oplossing voor het verkeerde probleem: Niet de ventilator maakt de herrie, maar de compressor.
Sorry maar je hoort echt alleen de wind van de ventilator, als je de compressor hoort gaat er iets mis

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heb het systeem van Triple Solar gezien in de praktijk, maar was niet onder de indruk. Was een Nibe warmtepomp die op zolder staat. Helaas niet kunnen horen omdat er geen warmtevraag was. De bewoners hadden wel last van lekkage gehad. Mijn inziens een te duur systeem en veel gecompliceerder dan een losse L/W WP die buiten staat.

Daarbij vieze markteting en feitelijk onjuistheden op hun website hou ik niet van.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 16-09-2020 20:51 ]

• WackoH
@reneeke1970 Het zal wel een beetje van het systeem afhangen. Wij hebben een L/L warmtepomp (ook wel airco genoemd ;-) ). Daarvan hoor je alleen de (modulerende) compressor (als je er naast staat). Op een paar m afstand hoor je al niets meer.

• reneeke1970
WackoH schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:51:
@reneeke1970 Het zal wel een beetje van het systeem afhangen. Wij hebben een L/L warmtepomp (ook wel airco genoemd ;-) ). Daarvan hoor je alleen de (modulerende) compressor (als je er naast staat). Op een paar m afstand hoor je al niets meer.
Ik hoor mijn lucht warmtepomp helemaal niet, full power hoor ik hem wel blazen maar op laag vermogen moet ik mijn hand voor ventilator houden. En ik loop hem op 70 cm voorbij

1 PVoutput . Dongen NB

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:47
Heb wat data en voorbeelden van Volthera PVT liggen.
Thermische opwekking 200W per paneel, dT van 10 graden (bij 8 graden buiten gemiddeld -2 in de pvt panelen); sCOP van 3 wordt geclaimd.
Dat is dus een zeer kleine kostenbesparing voor een grote investering...

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• !null
reneeke1970 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:53:
[...]

Ik hoor mijn lucht warmtepomp helemaal niet, full power hoor ik hem wel blazen maar op laag vermogen moet ik mijn hand voor ventilator houden. En ik loop hem op 70 cm voorbij
Bij onze Panasonic 5kw monobloc hoorde je de compressor wel degelijk als hij hard moest werken, bijvoorbeeld hoge temperatuur voor het boilervat. Zeer duidelijk wanneer het compressor is.

Draaide hij rustig voor de verwarming dan hoorde je hem niet.

Het is helemaal prima is het hoor zoals hij werkt. Hoeft maar 28 graden aanvoer te maken dus draait meestal op 200 W een aantal uur geruisloos.
Boilervat verwarming was okee, alleen legionella run niet onwijs.

• Andrehj
Chris_82 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:59:
Heb wat data en voorbeelden van Volthera PVT liggen.
Thermische opwekking 200W per paneel, dT van 10 graden (bij 8 graden buiten gemiddeld -2 in de pvt panelen); sCOP van 3 wordt geclaimd.
Dat is dus een zeer kleine kostenbesparing voor een grote investering...
Bij 4.5 kW heb je dan al 22 panelen nodig. Hoe kan Triple Solar dat met slechts 8 panelen aan de warmtevraag van een 6 kW warmtepomp voldoen?
Dat zaakje wordt steeds gekker ...

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:47
Andrehj schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:41:
[...]

Bij 4.5 kW heb je dan al 22 panelen nodig. Hoe kan Triple Solar dat met slechts 8 panelen aan de warmtevraag van een 6 kW warmtepomp voldoen?
Dat zaakje wordt steeds gekker ...
Mee eens, onder optimale condities haalt Volthera 370W/paneel.
Wellicht een nog grotere dT en slechtere COP? Het warmteuitwisselend oppervlak van 1.6m2 aan weerszijden zal vergelijkbaar zijn.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

!null schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:37:
[...]

Bij onze Panasonic 5kw monobloc hoorde je de compressor wel degelijk als hij hard moest werken, bijvoorbeeld hoge temperatuur voor het boilervat. Zeer duidelijk wanneer het compressor is.

Draaide hij rustig voor de verwarming dan hoorde je hem niet.

Het is helemaal prima is het hoor zoals hij werkt. Hoeft maar 28 graden aanvoer te maken dus draait meestal op 200 W een aantal uur geruisloos.
Boilervat verwarming was okee, alleen legionella run niet onwijs.
Jij hebt de H-serie. Ik heb de F-serie en die vind ik een stuk stiller dan de H-serie. Andere omgeving (akoestiek) zal ook een rol spelen in het voordeel van de 5 kW F-series die ik gehoord heb versus 5 kW H-serie.

• !null
Dre schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:27:
[...]

Jij hebt de H-serie. Ik heb de F-serie en die vind ik een stuk stiller dan de H-serie. Andere omgeving (akoestiek) zal ook een rol spelen in het voordeel van de 5 kW F-series die ik gehoord heb versus 5 kW H-serie.
Ik heb de H serie niet meer, ik heb hem verkocht met het huis er aan vast :+

Hij pakte meestal 200 tot 400W van het net, en dan hoor je hem echt niet.
Zo af en toe pakte hij wat meer en hoorde je hem ook meer als hij net aan het starten was of rondom defrost.
Ik had hem ook altijd in de stilste stand staan.
Eigenlijk allemaal totaal geen punt, behalve als hij hoog in de temp zat voor de boiler. Dus boven de 40 graden.
Daarbij moet ik zeggen dat de setup (warmtewisselaaroppervlakte) van bestaande zonneboiler niet optimaal was waardoor hij niet voluit kan.

Maar goed, hij staat ook tegen een stenenhuis op grote stenen tegels. Wel op goede rubbere voet, maar de akoestiek van steen is natuurlijk niet fantastisch.

Hoe dan ook, het werkte prima en geen overlast, maar het is me wel duidelijk dat als je heel Nederland vol gaat zetten met lucht/water warmtepompen dat er gewoon veel gezeik komt. Ook de helft van de tijd omdat hij niet goed/optimaal functioneert vanwege slechte keuzes en bestaand afgifte systeem.

Let wel, bovengenoemde komt wellicht wat negatief over, maar dat is niet de bedoeling.

Je hoort hem vrijwel nooit, en houdt het huis het jaar rond warm met maar 200 kWh in totaal (ja per jaar, niet per maand!)

Nu in het nieuwe huis is een kleine monobloc airco veel interessanter, maar ga ik vermoedelijk niet plaatsen omdat ik het al niet nodig ga hebben. En nu zou ik last kunnen hebben van de akoestiek binnen, omdat ik met hout bouw, ook de afwerking binnen. En monobloc airco's produceren (weinig) geluid binnen.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 17-09-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 04:13
Houtkap Brazilië.

https://secure.avaaz.org/...on_rebellion_loc/?cYYlorb

Deze petitie heb ik zojuist getekend en wil hem met jullie delen. Het gaat over de houtkap waanzin in Brazilië :(

Als trotse Braziliaan schaam ik me dood.

Vaak gesteund door de extreemrechtse president Bolsonaro, steken bendes van illegale landbouwers grote delen van het Amazonewoud in brand. Verschillende inheemse bewoners die dat proberen te voorkomen, zijn uit de weg geruimd.

We moeten -- en kunnen -- deze waanzin stoppen.

President Bolsonaro wil koste wat het kost een handelsverdrag van miljoenen euro's sluiten met de Europese Unie. Nu het regenwoud in lichterlaaie staat, overwegen de Europese leiders het verdrag op het laatste moment aan te passen om de bescherming van het Amazonewoud te garanderen.

Dat zou betekenen dat Brazilië alleen handel kan drijven met enkele van ‘s werelds grootste economieën als ze schoon schip maken. We kunnen het Amazonewoud niet in vlammen laten opgaan -- sluit je aan en roep Europa op tot actie. Zodra deze oproep massaal ondertekend is, zullen we opiniepeilingen lanceren en onze stemmen overhandigen aan belangrijke beleidsmakers en de media.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Andrehj schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:11:
Toch nog maar even in het Triple Solar gebeuren gedoken.

Hier vind je hun FAQ, die meer vragen oproept dan beantwoordt en op vele punten gewoon niet klopt:
  • De Triple Solar panelen zouden niet kunnen bevriezen (geen idee hoe ze zich dat voorstellen op een koude grijze winterdag, dat wordt niet uitgelegd).
  • Als energiebron wordt zonlicht, daglicht en buitenlucht genoemd. Blijkbaar is het warmtevermogen van de panelen daarop gebaseerd. Maar hoeveel warmte geven ze dan op koude, donkere winterdagen, als alle energie uit natuurlijke convectie van de buitenlucht langs de panelen moet komen?
    Dat zijn wél de dagen waarop je je verwarming het hardst nodig hebt...
Ik gok glycol. En qua warmte, in de winter zit er nog wel warmte in de lucht, ook als de zon niet schijnt. Dat zie ik aan mijn collectoren. Maar met 10m2 is het al lastig om een 800liter boiler een paar graden omhoog te krijg. Dus dan zal de energie toch van de compressor moeten komen, maar wellicht iets minder dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Andrehj Als de wp bij het Triple Solar systeem iets van ca. +3°C koud glycol/water mengsel voorgeschoteld krijgt en daaruit warmte onttrekt met een temperatuurdaling tot ruim onder de 0°C tot gevolg zal de warmtedrager niet bevriezen, deze claim klopt, MAAR het vocht in de buitenlucht zal wel degelijk op de panelen als rijp neerslaan, ook aan de achterkant (een voordeel: je pakt de sublimatiewarmte mee (condensatie~ + smeltwarmte).
Wat een groeiende ijslaag op je panelen verder voor gevolgen heeft?? - Geen idee.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
dunklefaser schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:52:
@Andrehj Als de wp bij het Triple Solar systeem iets van ca. +3°C koud glycol/water mengsel voorgeschoteld krijgt en daaruit warmte onttrekt met een temperatuurdaling tot ruim onder de 0°C tot gevolg zal de warmtedrager niet bevriezen, deze claim klopt, MAAR het vocht in de buitenlucht zal wel degelijk op de panelen als rijp neerslaan, ook aan de achterkant (een voordeel: je pakt de sublimatiewarmte mee (condensatie~ + smeltwarmte).
Wat een groeiende ijslaag op je panelen verder voor gevolgen heeft?? - Geen idee.
De warmtedrager is de glycol, als die bevriest heb je en probleem. Die claim geloof ik dus ook wel. Maar bij temperaturen rond het vriespunt komt die glycol echt niet met +3°C terug bij de WP. Zie de post van een paar dagen terug waarin werd gesproken over een dT van 8 graden om de PVT panelen warmte uit de lucht te laten halen. Dat gaat dan over een gemiddelde temperatuur. Stel dat de buitentemperatuur 0 graden is, dan moet de gemiddelde temperatuur van het PVT paneel dan al -8 graden zijn. Dan verlies je nog wat in de overdracht naar de glycol, dus die zal dan met -10 naar buiten stromen en met bijvoorbeeld -7 weer terugstromen naar de WP.
Bij de paneeltemperatuur van -8 zal dat paneel zeker wel met rijp gaan aanvriezen. En als er dan geen zon is, wordt die laag steeds dikker. Dat wordt ook een mooi stroeve laag om bij wat kleinere dakhellingen de sneeuw op te laten liggen. En dan werkt dat paneel helemaal niet meer...
jerh schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:02:
[...]
Ik gok glycol. En qua warmte, in de winter zit er nog wel warmte in de lucht, ook als de zon niet schijnt.
Ik snap de verwarring, maar de term bevriezen (waar dus eigenlijk aanvriezen van rijp op het warmteuitwisselingsoppervlak wordt bedoeld) komt uit de FAQ van Triple Solar, waar ze dit als een probleem van een LW WP zien. Mijn stelling is dat hun panelen bij temperaturen onder het vriespunt het zo goed zullen aanvriezen als de lamellen van een LW warmtepomp.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 20-09-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Beste @Andrehj Het probleem met het aanvriezen is het grootst bij temperaturen rond het vriespunt met meestal hoge luchtvochtigheid. Bij -5°C en lager is het vochtigheidsgehalte van de lucht (absoluut) veel te laag om binnen enkele uren een dikkere ijslaag te vormen. Just my 2 cts

En idd. kijk maar naar de frequentie van de defrosts bij een L/W-wp.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 20-09-2020 11:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
dunklefaser schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:36:
Beste @Andrehj Het probleem met het aanvriezen is het grootst bij temperaturen rond het vriespunt met meestal hoge luchtvochtigheid. Bij -5°C en lager is het vochtigheidsgehalte van de lucht (absoluut) veel te laag om binnen enkele uren een dikkere ijslaag te vormen. Just my 2 cts
En idd. kijk maar naar de frequentie van de defrosts bij een L/W-wp.
Dat weet ik ook allemaal. Daarom schetste ik ook een scenario bij een buitentemperatuur van 0 graden (lees mijn vorige post nog maar eens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Andrehj schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:43:
[...]

Dat weet ik ook allemaal. Daarom schetste ik ook een scenario bij een buitentemperatuur van 0 graden (lees mijn vorige post nog maar eens).
Ik was de eerste O-) - lees mijn post ook even :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bij een L/W warmtepomp moet bij een defrost vanwege de lamelafstand vrijwel alle ijs smelten.
Ik kan me voorstellen dat bij PVT een plaat ijs bevroren en al naar beneden kan komen als de hechting smelt - dit is gunstig voor het rendement (en slecht voor je nek).
Omdat je toch al een complexe en dure installatie hebt, is een pneumatische ijsbreker zoals op vliegtuigen gebruikt wordt wellicht ook een optie :)
https://www.iceshield.com/Products/Wing

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Proton_ schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:47:
Bij een L/W warmtepomp moet bij een defrost vanwege de lamelafstand vrijwel alle ijs smelten.
Ik kan me voorstellen dat bij PVT een plaat ijs bevroren en al naar beneden kan komen als de hechting smelt - dit is gunstig voor het rendement (en slecht voor je nek).
Dat klopt, maar hoe ga je een defrost doen bij zo'n triple solar systeem? Zij maken gebruik van een W/W WP (ze schrijven zelf dat je elke merk kunt gebruiken), en voor zover ik weet hebben die geen defrost cycle, want dat is bij een W/W WP normaliter nooit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:24:
[...]

Dat klopt, maar hoe ga je een defrost doen bij zo'n triple solar systeem? Zij maken gebruik van een W/W WP (ze schrijven zelf dat je elke merk kunt gebruiken), en voor zover ik weet hebben die geen defrost cycle, want dat is bij een W/W WP normaliter nooit nodig.
Nvt

Goede vraag!

[ Voor 16% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-09-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Andrehj schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:26:
[...]

De warmtedrager is de glycol, als die bevriest heb je en probleem. Die claim geloof ik dus ook wel. Maar bij temperaturen rond het vriespunt komt die glycol echt niet met +3°C terug bij de WP. Zie de post van een paar dagen terug waarin werd gesproken over een dT van 8 graden om de PVT panelen warmte uit de lucht te laten halen. Dat gaat dan over een gemiddelde temperatuur. Stel dat de buitentemperatuur 0 graden is, dan moet de gemiddelde temperatuur van het PVT paneel dan al -8 graden zijn. Dan verlies je nog wat in de overdracht naar de glycol, dus die zal dan met -10 naar buiten stromen en met bijvoorbeeld -7 weer terugstromen naar de WP.
Bij de paneeltemperatuur van -8 zal dat paneel zeker wel met rijp gaan aanvriezen. En als er dan geen zon is, wordt die laag steeds dikker. Dat wordt ook een mooi stroeve laag om bij wat kleinere dakhellingen de sneeuw op te laten liggen. En dan werkt dat paneel helemaal niet meer...

[...]

Ik snap de verwarring, maar de term bevriezen (waar dus eigenlijk aanvriezen van rijp op het warmteuitwisselingsoppervlak wordt bedoeld) komt uit de FAQ van Triple Solar, waar ze dit als een probleem van een LW WP zien. Mijn stelling is dat hun panelen bij temperaturen onder het vriespunt het zo goed zullen aanvriezen als de lamellen van een LW warmtepomp.
Bij mijn zonnecollectoren zie ik in ieder geval dat ze wel een stuk warmer blijven (gemiddeld zeker) dan de buitentemperatuur. Wellicht dat ze dat via een fors aantal m2 gebruiken.

Dat kan overigens ook komen, omdat ze een stuk hoger liggen dan anderhalf meter. 's Nachts zie ik dat namelijk ook, dus komt niet alleen door zon/ir instraling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zat nog wat te grasduinen op de site van het Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE.
Een rapport over de status van PV in Duitsland en de wereld met nog wel een leuk kaartje over de energetische terugverdientijd van PV (iets wat door tegenstanders nog wel eens als argument gebruikt wordt waarom geen PV of wind). Die is ongeveer 1,3 jaar in onze regionen en kan tot 1 jaar dalen in het zuiden van Europa.

En recente feiten over PV in Duitsland met een aantal vragen en antwoorden over of PV nu slecht is voor het energienet, over de kosten, subsidies en veel meer. Ook een stukje over de merit order van de verschillende productiemethodes en hoe PV veel van de dure peak load overbodig maakt.
Maar ook gewoon
Are PV systems capable of replacing fossil fuel and nuclear power plants?
No, not in the near future
De productiekaartjes zijn ook altijd leuk. Bijvoorbeeld, hernieuwbare energie heeft geen impact op de energieproductie. Nee, helemaal niet op 26 augustus moeten zelfs de kerncentrales een kwart naar beneden gedraaid worden en moet het grootste deel van de conventioneel opgewekte stroom geëxporteerd worden. Waarschijnlijk omdat ze de centrales niet ver genoeg terug kunnen draaien. 8) Het gaat nog voorkomen dat er windmolens uitgezet moeten worden. :/

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 24-09-2020 08:45 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat gaat niet voorkomen, dat gebeurt al lang, vanwege variabele negatieve prijzen worden molens stop gezet, anders moeten ze betalen om te leveren.
Komt niet heel vaak voor, maar toch....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
reneeke1970 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:05:
Dat gaat niet voorkomen, dat gebeurt al lang, vanwege variabele negatieve prijzen worden molens stop gezet, anders moeten ze betalen om te leveren.
Idd. De ellende is dat op zulke momenten kolencentrales gewoon door mogen leveren tegen een vooraf vastgesteld tarief, want ja die arme kolencentrales hebben het al zo moeilijk ;(

Wat wel leuk is als je de "dagelijkse gang" van elektriciteitsproductie bekijkt, zie je dat zonne-energie op dit moment inderdaad de "piekvraag" overdag ongeveer volledig afvlakt. Tot nu toe is dit dus geen probleem maar eerder een voordeel.
Dat gaat natuurlijk wel snel veranderen, met het huidige tempo waarop zonne-energie wordt uitgerold, maar goed voor gascentrales maakt het weinig uit of ze 's nachts of overdag moeten pieken, dus dat maakt voorlopig ook weinig uit.

Het risico op een overschot aan elektriciteit is echter maar op één manier op te lossen: door trage (kolen-)centrales uit te faseren. Een overschot aan zonne-energie bestaat niet, die installaties zet je met een schakelaar binnen een nanoseconde uit als het moet. Windenergie afschakelen duurt misschien een minuutje maar veel langer zal het ook niet wezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:05:
Die windmolens draaien meestal gewoon door, omdat voor elke kWh geproduceerde elektriciteit er nog subsidie is. En die subsidie is hoger dan de negatieve prijzen.

Pas als er geen subsidie zit op een windturbine, wordt deze bij negatieve prijzen stilgelegd.
mcDavid schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:17:
[...]

Idd. De ellende is dat op zulke momenten kolencentrales gewoon door mogen leveren tegen een vooraf vastgesteld tarief, want ja die arme kolencentrales hebben het al zo moeilijk ;(
Dit onjuist. Als vooraf (op basis van de vraag en de Merit order) kolencentrales blijven draaien, hebben zij er zelf voor gekozen om de negatieve prijzen voor lief te nemen. Heeft meestal te maken met dat opstarten kostbaarder is dan een paar uurtjes verlies te draaien.

Het wordt anders als het gaat om balancering: als de werkelijke vraag/aanbod afwijkt van datgene wat is gepland, dan worden er assets ingezet om af of bij te schakelen. Dat is een volledig vrije markt. Noch windturbines, noch kolencentrales bieden daar doorgaans op omdat beiden niet aan de requirements van de het aanbieden van regel- en reservevermogen kunnen voldoen.

In noodbedrijf kan Tennet besluiten om curtailment van vraag (bijv. Tata steel of Pernis) of aanbod (bijv windturbines) doen. Daar liggen contracten met enorme vergoedingen onder. En degene die de situatie veroorzaakt heeft (d.w.z. afwijkt van de planning) is degene die dat bedrag mag ophoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
mcDavid schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:17:
[...]

Het risico op een overschot aan elektriciteit is echter maar op één manier op te lossen: door trage (kolen-)centrales uit te faseren.
Die "trage kolencentrales" (die je volgens mij ook heel prima kunt regelen) hebben we voorlopig anders nog hard genoeg nodig om ons op dagen met weinig zon en weinig wind (grijze winterdagen) van energie te voorzien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Onderzoekers weerleggen kritiek: ’Kernenergie is betaalbaar’

Dussssss..... je vraagt een consultancybedrijfje wat zijn geld verdient in de kernenergie of het betaalbaar zou kunnen zijn of niet, en ze zeggen "natúúrlijk is betaalbaar te maken!". En dat is dan "nieuws".

Goh. Verrassend.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:45
!null schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:55:
@Skyaero

Ja ik had ook al de Zehnder Comfoairbedacht voor de woonkamer (ook vanwege de enthalpiewisselaar inderdaad), als ik het niet ging combineren met verwarming. Voor de slaapkamers 3x Seudwind kleintjes per kamer (zal ook veel met raam open slapen denk ik)
Bedoel je toevallig: https://www.suedwind.it/en/shop/ambientika-solo-kopie ? Of zit ik er naast ;)

En weet jij toevallig of die apparaten ook via zwave aangestuurd kunnen worden of met bijv. Home Assistant (of ga ik dan te ver)

[ Voor 12% gewijzigd door Krilo_89 op 23-09-2020 11:20 ]

• !null
Krilo_89 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:15:
[...]

Bedoel je toevallig: https://www.suedwind.it/en/shop/ambientika-solo-kopie ? Of zit ik er naast ;)

En weet jij toevallig of die apparaten ook via zwave aangestuurd kunnen worden of met bijv. Home Assistant (of ga ik dan te ver)
Ja die fabrikant bedoel ik. Die Solo ga je in ieder geval niet kunnen aansturen.

Kijk even naar deze, die kan op 868MHz worden aangestuurd. En heeft al vochtsensor.
https://www.suedwind.it/en/shop/ambientika-wireless

Geen idee of iemand dat al geintegreerd heeft in een open source pakketje.
Ik ga zelf vermoedelijk niet veel met domotica doen. Ik heb liever dat de boel autonoom werkt. Een vochtsensor helpt daarbij (in slaapkamers produceer je veel vocht tijdens slapen) maar liever CO2.

Ik ga liever een keer meten (met CO2 en vocht) of het goed werkt gedurende de nacht, en ga dan niet meer actief aansturen.
Wel zou ik geinteresseerd zijn in een feature dat hij stopt als je het raam open hebt, maar voor die paar watt kun je het ook niet doen.

Hij heeft ook een lichtsensor, daar kun je ook een programma mee maken.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 23-09-2020 11:50 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
JeroenH schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:38:
Onderzoekers weerleggen kritiek: ’Kernenergie is betaalbaar’

Dussssss..... je vraagt een consultancybedrijfje wat zijn geld verdient in de kernenergie of het betaalbaar zou kunnen zijn of niet, en ze zeggen "natúúrlijk is betaalbaar te maken!". En dat is dan "nieuws".

Goh. Verrassend.
Het is natuurlijk sterker om aan te geven waarom het rapport niet deugt, dan om dit op basis van een ad hominum te doen. Alle rapporten in de energiebranche worden geschreven door een partij, en alle partijen hebben banden met bepaalde groepen. Dat geldt ook voor wind, zon, gas, kolen, getijde etc. Anders kun je ook nooit voldoende expertise hebben.

Maar buiten dat, zorgt het direct voor een politieke reactie. https://wnl.tv/2020/09/23...-10-kerncentrales-bouwen/
Dat maakt het straks onderwerp van de verkiezingen.
Kan ik er tenminste voor of tegen stemmen. Dat moratorium wat er op leek te zitten beviel me niks.

• JeroenH
  • Nu online
blissard schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:20:
Het is natuurlijk sterker om aan te geven waarom het rapport niet deugt, dan om dit op basis van een ad hominum te doen. Alle rapporten in de energiebranche worden geschreven door een partij, en alle partijen hebben banden met bepaalde groepen. Dat geldt ook voor wind, zon, gas, kolen, getijde etc. Anders kun je ook nooit voldoende expertise hebben.
Daar heb je op zich een punt, maar is dat rapport, of in ieder geval een "lekensamenvatting" ervan, ergens te vinden? Ik heb vanochtend gegoogled maar kan dat niet vinden. Wellicht zit het ergens achter een paywall oid, of ik heb niet goed gezocht. Ik ben bv. benieuwd hoe optimistisch men de kosten van de ontmanteling van kerncentrales aan het einde van hun levensduur hebben geraamd (is altijd duurder dan vooraf begroot, kosten voor de maatschappij....) en hoe men de kosten van opslag van afval heeft geraamd.
Maar buiten dat, zorgt het direct voor een politieke reactie. https://wnl.tv/2020/09/23...-10-kerncentrales-bouwen/
Dat maakt het straks onderwerp van de verkiezingen.
Kan ik er tenminste voor of tegen stemmen.
Yep, zeker de VVD en ook een paar anderen gaan hiermee rammelen.
Dat moratorium wat er op leek te zitten beviel me niks.
Nou... moratorium? Ik denk niet dat er een verbod op het plaatsen van een kerncentrale is. Heeft het de publieke opinie, en daarmee politiek draagvlak en de wil om het te financieren, tegen? Jazeker, maar dat is geen moratorium. Als willekeurig voorbeeld, het basisinkomen of het koningshuis afschaffen heeft ook geen politiek draagvlak, daarom wordt daar ook niet serieus over nagedacht - maar er zit geen moratorium op. Same thing.

Ik denk persoonlijk dat de sterke daling van de kosten van wind- en zonne-energie, en de komende prijsdalingen van accu-opslag, een bron als kernenergie financieel gewoon niet interessant voor investeerders zal maken. Maar voor iets complex als een groot energiesysteem (geldt voor alle smaken) is het natuurlijk heel makkelijk "naar je toe rekenen" met de kosten. Qua techniek/veiligheid ben ik niet ontzettend tegen kernenergie, maar ik begin echt te geloven dat deze industrie het op financiën gaat verliezen van zon en wind.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

• blissard
@JeroenH hier is het rapport te vinden https://www.rijksoverheid...RGY+MIX+IN+THE+FUTURE.pdf

Ik denk overigens dat de keuze voor het behouden of zelfs vergroten van ons nucleaire energie opwekking een politieke keuze is en geen financiële en al helemaal geen keuze die logisch volgt uit een afweging van voor- en nadelen. Er zitten zo veel onzekerheden aan iedere rekensom dat normaal het beste dat je als een land als Nederland kunt doen de opties open houden is en wachten op de raad die met de tijd komt. Dat kost echter te veel tijd, dan is het klimaat al naar z’n grootje. Als je dan nu gedwongen een keuze moet maken, dan is dat puur een politieke. Wellicht ook zelfs een internationale politieke keuze.

Het moratorium was inderdaad niet formeel. Er was echter geen partij die, gezien de publieke opinie, serieus over uitbreiding van het aantal centrales kon beginnen. Dat is nu gelukkig anders.

[ Voor 61% gewijzigd door blissard op 23-09-2020 17:23 ]

• JeroenH
  • Nu online
Ik had daadwerkelijk niet goed gekeken dus. Thanks!
Ik denk overigens dat de keuze voor het behouden of zelfs vergroten van ons nucleaire energie opwekking een politieke keuze is en geen financiële
Nou, niet helemaal. De VVD heeft de afgelopen jaren al meermaals gerammeld over kernenergie, en daarbij altijd aangegeven dat ze het liefst een groot deel van de investering gedaan zien worden door private partijen. Maar dat is niet gelukt, of althans niet in voldoende mate om van start te gaan.

De financiële situatie rondom Hinkley Point C in het VK zouden een waarschuwing moeten zijn.

• WackoH
JeroenH schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:59:Ik denk persoonlijk dat de sterke daling van de kosten van wind- en zonne-energie, en de komende prijsdalingen van accu-opslag, een bron als kernenergie financieel gewoon niet interessant voor investeerders zal maken. [...] maar ik begin echt te geloven dat deze industrie het op financiën gaat verliezen van zon en wind.
Er speelt ook nog wel wat anders. En dat is dat ik (en anderen) het zo langzamerhand zat wordt dat het land wordt volgeplempt met windmolen en zonneparken omdat investeerder daar vanwege subsidie zo lekker mee kunnen verdienen. Het draagt nauwelijks bij aan de energieopwekking en is dweilen met de kraan open als aan de andere kant het elektriciteitsverbruik alleen maar aan het toenemen is (fijn al die datacenters...).
Ik zou liever zien dat er veel meer focus op energiebesparing komt.

(PS: Ik heb mijn daken maximaal met zonnepanelen volgegelegd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
Volgens mij is het veelzeggend dat er geen commerciele partijen aan de poorten rammelen voor een vergunning voor een kerncentrale terwijl er wel veel partijen aan de poort rammelen die windmolens (op zee zonder subsidie) willen bouwen...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
WackoH schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:22:
[...]

Er speelt ook nog wel wat anders. En dat is dat ik (en anderen) het zo langzamerhand zat wordt dat het land wordt volgeplempt met windmolen en zonneparken omdat investeerder daar vanwege subsidie zo lekker mee kunnen verdienen. Het draagt nauwelijks bij aan de energieopwekking en is dweilen met de kraan open als aan de andere kant het elektriciteitsverbruik alleen maar aan het toenemen is (fijn al die datacenters...).
Ik zou liever zien dat er veel meer focus op energiebesparing komt.

(PS: Ik heb mijn daken maximaal met zonnepanelen volgegelegd)
Het draagt zeker wel substantieel bij. Gisteren overdag was bijna de helft van onze energie duurzaam in eigen land opgewekt, en dat laat direct eigen gebruik nog buiten beschouwing.

Overigens met je eens dat besparen minstens net zo belangrijk is, maar in de praktijk is het een stuk moeilijker om daar flinke klappen mee te slaan. Daarnaast is het ook niet zo dat hier niet op ingezet wordt. Denk aan het verbod op gloeilampen en de regulering van stofzuigers. Er zijn vast meer voorbeelden maar deze schieten me zo even te binnen.

Uiteindelijk gaat de energietransitie alleen slagen als we op álle fronten inzetten, een ding kiezen en de rest laten, gaat nooit de oplossing zijn.

Edit: het zou trouwens wel leuk zijn als industrieel energieverbruik eens normaal belast zou worden ipv gesubsidieerd... Laat die datacenters idd ook maar een duit in het zakje doen.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 24-09-2020 08:41 ]

• blissard
mcDavid schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:38:
[...]

Het draagt zeker wel substantieel bij. Gisteren overdag was bijna de helft van onze energie duurzaam in eigen land opgewekt, en dat laat direct eigen gebruik nog buiten beschouwing.
Mooie kaart, die kende ik nog niet.

Als ik nu (als op dit moment) zie, dan zie ik dat een land als Frankrijk het heel erg veel beter doet dan wij. Dat wordt volledig veroorzaakt door de inzet op nucleair van de Fransen.

Inzetten op 1 paard is inderdaad onverstandig, dat ben ik geheel met je eens. Een goede mix is verstandig.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

blissard schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:17:
[...]

Mooie kaart, die kende ik nog niet.

Als ik nu (als op dit moment) zie, dan zie ik dat een land als Frankrijk het heel erg veel beter doet dan wij. Dat wordt volledig veroorzaakt door de inzet op nucleair van de Fransen.
Ja, van de andere kant. Stel dat Duitsland nu nog de 22GW aan opgesteld vermogen aan kernenergie had wat ze in 2003 hadden (rapport in blissard in "De Duurzame Kroeg Deel 3" ) en je moet die output over langere tijd tot 40% of nog minder moet begrenzen, dan heb je een probleem.
Zo'n volledige inzet op kernenergie houdt volgens mij de overgang naar zon en wind wel tegen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

WackoH schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:22:
[...]
En dat is dat ik (en anderen) het zo langzamerhand zat wordt dat het land wordt volgeplempt met windmolen en zonneparken omdat investeerder daar vanwege subsidie zo lekker mee kunnen verdienen.
geld verdienen is in mijn ogen niet een heel groot probleem van hoe het de laatste tijd gaat met zonneparken. mijn grootste probleem met zonneparken is grond gebruik, echt nergens voor nodig er zijn zo vreselijk veel grote daken die vrij zijn. maar waar bv door verzekerings problemen ala Thialf geen paneel op komt.

Hoe het moet:

Afbeeldingslocatie: https://www.quooker.nl/media/wysiwyg/DJI_0035_3.jpg

hoe het veel te vaak is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSuDAuaAHned_fe2gAlzML8RdNg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uDsr64qQ4WKMCiImrbJkGMJc.jpg?f=user_large

Grond hebben we nodig voor eten, wonen, werken,lesure, zonneparken zijn gewoon op die manier niet nodig. Het is daarnaast ook niet uit te leggen dat grond wel gebruikt mag worden voor zonnepanelen en niet om bv huizen op te bouwen. (strookje panelen langs de snelweg kan ik wel begrijpen, en heb ik minder moeite mee)
Ik denk dat je dit ook kan betrekken op windmolen parken, vis gronden worden veel kleiner. super handig dat iedereen straks zijn inductie plaat op duurzame energie kan laten draaien, maar als je alleen nog karton kan bakken voor het avondeten schieten we er niet heel veel mee op. Dan wordt er vanzelf meer en meer voedsel geimporteerd, waar weer veel vervoersenergie aan kleeft. Zolang vervoeren van eten, spullen en mensen te pas en vooral ten onpas over de wereld zo vreselijk goedkoop en vervuilend is, is het gevaar dat de markt het energieverbruik/vervuiling etc verschuift naar een andere plek. en is al je investering voor niets, daarom moeten we idd niet inzetten op 1 paard, en dingen zoveel mogelijk integraal oplossen, en binnen zoon oplossing kan er ook ruimte zijn voor kernenergie, wind, zon, hydro etc bijvoorbaad oplossingen afschieten op hun nadelen is het laatste wat we nu moeten doen, die nadelen beperken tot een minimum is wel zeer wenselijk.

Alternatieve oplossing, we kunnen ook de enci fabriek nog 1 maal opstarten en van limburg 1 groot stuwmeer maken. :+ Dat is natuurlijk onzin, ik hou ook van vlaai, maar ergens hoop ik toch op een Hydro energie opslag. Als klein kind in aanraking gekomen met Waterkrachtcentrale van Coo-Trois-Ponts (spaar bekken in belgie) en er altijd door gefacineerd gebleven.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Er komt voorlopig geen verplicht uitgebreid energielabel voor woningen. Dat heeft de Tweede Kamer gisteren besloten.

https://www.installatie.n...l&utm_campaign=09/24/2020

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• mcDavid
@twain4me dat is helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Behalve de voor de hand liggende bouwkundige uitdagingen, hebben daken van gebouwen altijd een dubbele functie (namelijk het gebouw drooghouden). Misschien moet het gebouw gesloopt worden, de dakbedekking vervangen worden, moet er uitgebreid worden of iets anders. Terwijl als je een zonne-installatie bouwt je natuurlijk wel een redelijke garantie wilt dat die minstens 15 jaar, liever 25 of zelfs meer, kan blijven produceren. Daarnaast zit de gebruiker van het pand met een verhoogd brandrisico wat niet altijd aanvaardbaar is. Dat maakt een hoop daken (zeker van industriepanden) lang niet zo geschikt als ze op het eerste gezicht lijken.

Als je een beetje zoden aan de dijk wilt zetten met zonne-energie, heb je die zonneweides dus gewoon hard nodig. En laten we wel wezen, we vinden ze misschien lelijk maar voor de biodiversiteit is een zonneweide véél beter dan een gemiddeld weiland of akker.

• Andrehj
mcDavid schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:35:
maar voor de biodiversiteit is een zonneweide véél beter dan een gemiddeld weiland of akker.
Alleen jammer dat we van de "biodiversiteit" (je zou het ook onkruid kunnen noemen) onder zonnepanelen dit land niet te eten kunnen geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Andrehj schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:10:
[...]

Alleen jammer dat we van de "biodiversiteit" (je zou het ook onkruid kunnen noemen) onder zonnepanelen dit land niet te eten kunnen geven...
"dit land te eten geven" is niet zo'n issue, het overgrote deel van onze landbouw en veehouderij is voor de export. Terwijl we juist best veel (groene) energie ímporteren. Dat zouden we dus juist beter kunnen balanceren door wat minder te landbouwen en wat meer groene energie te produceren.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 16:00
mcDavid schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:27:
[...]

"dit land te eten geven" is niet zo'n issue, het overgrote deel van onze landbouw en veehouderij is voor de export. Terwijl we juist best veel (groene) energie ímporteren. Dat zouden we dus juist beter kunnen balanceren door wat minder te landbouwen en wat meer groene energie te produceren.
Ja maar leg dat de boeren maar eens uit! (Als ze met zo'n grote trekker voor je neus staan!!)
:) :)

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In plaats van landbouwproducten kunnen we eigenlijk ook een aantal boeren "exporteren", efficiëntere productie van landbouwproducten ter plekke waar het nodig is en veel minder transport. @CvP_tweakers en dat probleem met de "trekkers voor je neus" wordt misschien ook minder O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58

ktf

wizzopa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:42:
Er komt voorlopig geen verplicht uitgebreid energielabel voor woningen. Dat heeft de Tweede Kamer gisteren besloten.

https://www.installatie.n...l&utm_campaign=09/24/2020
Zo jammer dit. Op de kosten van een huis (hypotheekadvies van enkele duizenden euro's, notaris, overdrachtsbelasting etc.) is die 190€ extra echt veel te veel natuurlijk. 8)7 Kosten koper zijn geen probleem, kosten verkoper, nee, dat kan echt niet hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
ktf schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:23:
[...]

Zo jammer dit. Op de kosten van een huis (hypotheekadvies van enkele duizenden euro's, notaris, overdrachtsbelasting etc.) is die 190€ extra echt veel te veel natuurlijk. 8)7 Kosten koper zijn geen probleem, kosten verkoper, nee, dat kan echt niet hoor.
Voor een onnuttig iets is zelfs een tientje nog weg gegooid geld

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 15:02
[...]

Mwah, kosten koper wordt ook steeds minder. In 2007 betaalde ik nog 6%, tegenwoordig nog 2% en als je aan de criteria voldoet is het 0% vanaf volgend jaar.

En op dit moment is een energielabel een wassen neus: of het nou A, B of H is, het huis verkoopt toch wel. In een markt zoals deze waarbij de vraag (OK, regiogebonden) veel groter is dan het aanbod gaat een energielabel geen verschil maken. En dat is volgens mij wel het idee van zo'n label: slechter geisoleerde huizen moeten hierdoor minder goed verkopen of een lagere prijs krijgen dan eenzelfde huis met beter label.

Op dit moment zo'n uitgebreid energielabel afdwingen zou geld opleveren voor de label-verstrekkers, maar niets opleveren voor het klimaat. Dus goed om het nu nog uit te stellen tot een moment dat het wel zinnig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens mij is het punt dat het aanvragen en krijgen van het label veel duurder wordt, maar er blijkbaar geen verbeteringen in het nieuwe label zitten. Dan snap ik wel dat men er tegen is.

Heb ik toch weer te snel mijn 2 euro uitgegeven om een energielabel aan te vragen op de oude manier :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Laatst online: 21:58

ktf

JeroenE schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:35:
[...]
Volgens mij is het punt dat het aanvragen en krijgen van het label veel duurder wordt, maar er blijkbaar geen verbeteringen in het nieuwe label zitten. Dan snap ik wel dat men er tegen is.

Heb ik toch weer te snel mijn 2 euro uitgegeven om een energielabel aan te vragen op de oude manier :X
Er zitten wel degelijk verbeteringen in het label. Je kunt toch niet verwachten dat je met 2€ een fatsoenlijk deskundigenoordeel krijgt?

Ik heb verhalen gehoord van mensen die hun huis als energielabel A kochten maar het energielabel E bleek te zijn omdat iemand één maat verkeerd had genomen. Was de 'deskundige' die er voor 2€ natuurlijk maar 2 minuten naar gekeken heeft niet opgevallen.
vanaalten schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:30:
En dat is volgens mij wel het idee van zo'n label: slechter geisoleerde huizen moeten hierdoor minder goed verkopen of een lagere prijs krijgen dan eenzelfde huis met beter label.
Het idee is ook dat door het rapport wat erbij hoort je inzicht krijgt in waar de verbeterpunten zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door ktf op 25-09-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:35:
[...]

Ik heb ook nog even een energielabel geregeld, ook al heb ik een monument (daar geldt nog geen verplichting voor). Van die ene euro lig ik niet wakker (dat de ideal-betaling niet werkte, vond ik erger). Wat ik het leukste vond aan het invullen, is dat je het effect ziet van bepaalde waarden (bijv. dat een aparte elektrische boiler een forse daling oplevert). Als ze de tool nou eens vrij zouden geven om inzichtelijk te maken welke investeringen mensen moeten doen, dan biedt je een helpende hand. Natuurlijk moet het label wel redelijk zijn...op dit moment is het wel heel grof.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
!null schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:48:
[...]

Ja die fabrikant bedoel ik. Die Solo ga je in ieder geval niet kunnen aansturen.

Kijk even naar deze, die kan op 868MHz worden aangestuurd. En heeft al vochtsensor.
https://www.suedwind.it/en/shop/ambientika-wireless

Geen idee of iemand dat al geintegreerd heeft in een open source pakketje.
Ik ga zelf vermoedelijk niet veel met domotica doen. Ik heb liever dat de boel autonoom werkt. Een vochtsensor helpt daarbij (in slaapkamers produceer je veel vocht tijdens slapen) maar liever CO2.

Ik ga liever een keer meten (met CO2 en vocht) of het goed werkt gedurende de nacht, en ga dan niet meer actief aansturen.
Wel zou ik geinteresseerd zijn in een feature dat hij stopt als je het raam open hebt, maar voor die paar watt kun je het ook niet doen.

Hij heeft ook een lichtsensor, daar kun je ook een programma mee maken.
Ja de wat duurdere variant zou 'aangestuurd' kunnen worden. Het is meer dat het leuk is om bepaalde dingen uit te lezen en om te zien of hij daadwerkelijk goed presteert. Wat je zegt; hij moet autonoom werken. Daar ben ik het mee eens, maar mocht dat nou net niet zo 'autonoom' zijn zoals ik dat wil, dan is het handig om het te kunnen reguleren. Maar met alles wat 'slim' is en via wifi of een ander protocol werkt, kan dat vast wel aangestuurd worden.
Ik weet volgend jaar pas of bepaalde kamers te warm of te koud zijn, dan is zo'n apparaat wellicht erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Krilo_89 Hij verwarmt of koelt niet he. Maar je bedoelt denk ik dat het een alternatief is voor het raam open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
!null schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:51:
@Krilo_89 Hij verwarmt of koelt niet he. Maar je bedoelt denk ik dat het een alternatief is voor het raam open.
:o shit... Ik had snel gescand en zag verkoeling staan, dus ging ervan uit dat hij ook kon verwarmen. Maar verkoelen is puur alleen in de zomer wanneer het 's nachts buiten koeler is. Dan is dit wellicht niet het apparaat wat ik nodig heb. Tenzij de kamers in de winter lekker warm blijven en in de zomer 's nachts gekoeld moeten worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is uiteindelijk een ventilatie apparaat met warmte (of koelte) terugwinning. Ik zou ook sceptisch zijn over de koelmogelijkheden, al zal het wellicht iets helpen.
Koelen is dan vaak dat ze een nacht stand hebben waar ze koelere nachtlucht naar binnen kunnen trekken.

Wel is het zo, bij warmte of kou buiten, dat het beter is om je raam dicht te houden, en met deze dingen toch voor de nodige ventilatie te zorgen zonder temperatuur te verliezen/verhogen.
Maar dan moet je dus geen ventilatieroosters hebben en al aanwezige mechanische ventilatie in het huis, dat gaat het tegen elkaar in werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

KabouterSuper schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:31:
[...]

Ik heb ook nog even een energielabel geregeld, ook al heb ik een monument (daar geldt nog geen verplichting voor). Van die ene euro lig ik niet wakker (dat de ideal-betaling niet werkte, vond ik erger). Wat ik het leukste vond aan het invullen, is dat je het effect ziet van bepaalde waarden (bijv. dat een aparte elektrische boiler een forse daling oplevert). Als ze de tool nou eens vrij zouden geven om inzichtelijk te maken welke investeringen mensen moeten doen, dan biedt je een helpende hand. Natuurlijk moet het label wel redelijk zijn...op dit moment is het wel heel grof.
Dan gaan mensen de keuzes maken die het grootste effect hebben op het label, en niet op het huis.
en ze weten in denhaag ookwel dat het huidige label nagenoeg zinloos is. je hebt 3 dingen nodig warmteverlies verbruik van het huis (bv electra verbruik van de MV) en opwek. dit samenvoegen tot 1 label is zelfs als je het redelijk uitgebreid doet ala epc nagenoeg zinloos.
Je moet die waardes gewoon gescheiden houden en dan kan een nieuwe bewoner ermee aan de slag en heeft echt inzicht.

Dat mijn doortocht woning label A kan krijgen is echt totale waanzin. in vere weg de meeste gevallen kan je door panelen te tellen en de energie rekening te bekijken beter inzicht krijgen dan door naar het huidige label te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@twain4me eigenlijk heb je nog een 4de nodig, namelijk gedrag. Een zuinige warmtepomp is prachtig, behalve als je verwarmt met de ramen open.
Ik vind een belasting op energieverbruik nog steeds de meest eenvoudige en eerlijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

blissard schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:24:
@twain4me eigenlijk heb je nog een 4de nodig, namelijk gedrag. Een zuinige warmtepomp is prachtig, behalve als je verwarmt met de ramen open.
Ik vind een belasting op energieverbruik nog steeds de meest eenvoudige en eerlijke oplossing.
Gedrag is niet belangrijk , als je warmteverlies en opwek heb. Gedrag is het enige nadeel van afgaan op de energierekening,, als de huidige bewoner elk jaar in dec en januari een paar weken in spanje zat of alle ventilatie dicht had zitten krijg je een scheef beeld, gedrag moet je er juist buiten houden.

het gaat immers om inzicht in het huis en niet om inzicht in de oude bewoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
!null schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:03:
Het is uiteindelijk een ventilatie apparaat met warmte (of koelte) terugwinning. Ik zou ook sceptisch zijn over de koelmogelijkheden, al zal het wellicht iets helpen.
Koelen is dan vaak dat ze een nacht stand hebben waar ze koelere nachtlucht naar binnen kunnen trekken.

Wel is het zo, bij warmte of kou buiten, dat het beter is om je raam dicht te houden, en met deze dingen toch voor de nodige ventilatie te zorgen zonder temperatuur te verliezen/verhogen.
Maar dan moet je dus geen ventilatieroosters hebben en al aanwezige mechanische ventilatie in het huis, dat gaat het tegen elkaar in werken.
Ja 's nachts koelen is hetzelfde als een WTW unit met een bypass voor de nachten. Die laat direct koude lucht van buiten naar binnen om te 'koelen'. Maar ik heb niet goed gelezen op die website, dit is geen apparaat voor mij. Ik krijg een WTW unit, dus ventilatie in alle kamers. Roosters zijn daarom ook niet nodig.
Ik dacht dat dit zo'n 'gevelkachel' was, die zonder buiten unit met lucht van buiten, binnen kan verkoelen in de zomer en verwarmen in de winter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

twain4me schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:30:
[...]
Gedrag is niet belangrijk , als je warmteverlies en opwek heb. Gedrag is het enige nadeel van afgaan op de energierekening,, als de huidige bewoner elk jaar in dec en januari een paar weken in spanje zat of alle ventilatie dicht had zitten krijg je een scheef beeld, gedrag moet je er juist buiten houden.

Gedrag is zeker wel een punt, maar wat dat betreft zou het energielabel een absolute waarde moeten krijgen en geen relatieve.

Ik heb al eerder aangetoond dat ik met mijn all electric huis en elektrisch verwarmen met COP=1 net zoveel energie per graaddag verbruik als velen met een warmtepomp. Dat komt vooral door gedrag.

Wat verder (uiteraard) ook meespeelt is de grootte van je huis. Maar hoeveel m2 heb je per persoon nu echt nodig? Ook hier is een trend naar steeds meer m2 per persoon. Is dat wenselijk?

Meest zichtbare is deze (groter, groter) trend in koelkasten. Mensen rekenen zich rijk met een Amerikaanse side by side dubbeldeurs A+++ koelkast, waarvan het absolute verbruik veel hoger is dan dat van een simpele koel/vriescombinatie van 140 cm. hoog.

Dan denken we goed bezig te zijn, maar verbruiken nog steeds veel meer dan nodig. Daarom, doe die labels maar in absolute waarde. Dan zie je wie de rekening betaalt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
twain4me schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:30:
[...]

Terecht punt. In de beoordeling van het huis is gedrag inderdaad niet van belang. Daarmee klopt het dat er alleen technische eigenschappen van het huis meegenomen moeten worden.

@ericplan ik ben het er helemaal mee eens dat er gekeken moet worden naar absolute waardes. Leuk dat mensen in een zuinige auto rijden, maar als ze vervolgens een ton per jaar rijden, dan is dat nog steeds geen winst. Dan gebruik ik met mijn 15 jaar oude brik een heel stuk minder. Dat is met huizen en hun installaties niet anders.
Het verplichten van een bepaald energielabel voor particulieren zou in mijn ogen dan ook verstrekt oneerlijk zijn. Een villa met label b gebruikt makkelijk meer dan een tussen woning met label d.

[ Voor 28% gewijzigd door blissard op 25-09-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ericplan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:48:
[...]

Gedrag is zeker wel een punt, maar wat dat betreft zou het energielabel een absolute waarde moeten krijgen en geen relatieve.

Ik heb al eerder aangetoond dat ik met mijn all electric huis en elektrisch verwarmen met COP=1 net zoveel energie per graaddag verbruik als velen met een warmtepomp. Dat komt vooral door gedrag.

Wat verder (uiteraard) ook meespeelt is de grootte van je huis. Maar hoeveel m2 heb je per persoon nu echt nodig? Ook hier is een trend naar steeds meer m2 per persoon. Is dat wenselijk?

Meest zichtbare is deze (groter, groter) trend in koelkasten. Mensen rekenen zich rijk met een Amerikaanse side by side dubbeldeurs A+++ koelkast, waarvan het absolute verbruik veel hoger is dan dat van een simpele koel/vriescombinatie van 140 cm. hoog.

Dan denken we goed bezig te zijn, maar verbruiken nog steeds veel meer dan nodig. Daarom, doe die labels maar in absolute waarde. Dan zie je wie de rekening betaalt.
Zodra gedrag om de hoek komt kijken heb je echt niets meer aan een energie label.

Waar jij het eigenlijk over hebt is een persoonlijk duurzaamheids label. Dus wat iemand absolut verbruikt en wat de bron is van de energie die wordt gebruikt. en opzich zou dat best een grappig systeem kunnen zijn. dan kan je heel erg goed bezig zijn met niet vliegen, weinig auto, zonnepanelen etc. en straf punten krijgen voor het gebruik van palm olie oid. helaas natuurlijk niet te doen, daarom zit er belasting op (sommige) vervuilende dingen, zodat de veel gebruiker betaald en een financiele prikkel heeft om te minderen, althans dat is het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

blissard schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:58:
[...]

Het verplichten van een bepaald energielabel voor particulieren zou in mijn ogen dan ook verstrekt oneerlijk zijn. Een villa met label b gebruikt makkelijk meer dan een tussen woning met label d.
Ik denk niet dat je het als eerlijk of oneerlijk moet zien, het is extreem belangrijk dat mensen inzicht krijgen.
helaas zijn energie labels voor woningen zo ver versimpeld dat er geen enkele info meer uit te halen is behalve dat cijfer. en daarom wordt het door veel mensen gezien als een prijs of een straf en eerlijk en oneerlijk.
Bijna iedereen weet waarom we de epc vaarwel gaan zeggen. en dat is de kromme versimpeling van de uitkomsten. uiteraard prachtig geilusteerd door de excuus panelen. Het huidige energie label zit vol met dat soort versimpelingen. en daardoor is er geen inzicht en is verplichting dus ook niet zinnig.
Wellicht zou het goed zijn als de overheid een nul meting zou doen met warmte beelden en/of een warmte verlies berekeningen voor woningen.
In mijn oude woonplaatst schiedam heeft de gemeente dit op een bepaalde manier wel gedaan, o.a. gratis warmte foto van de woning, voor sommige in de straat ging er een wereld open. en zo bijzonder was het rapport niet. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

twain4me schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:58:
[...]

Zodra gedrag om de hoek komt kijken heb je echt niets meer aan een energie label.

Waar jij het eigenlijk over hebt is een persoonlijk duurzaamheids label. Dus wat iemand absolut verbruikt en wat de bron is van de energie die wordt gebruikt. en opzich zou dat best een grappig systeem kunnen zijn. dan kan je heel erg goed bezig zijn met niet vliegen, weinig auto, zonnepanelen etc. en straf punten krijgen voor het gebruik van palm olie oid. helaas natuurlijk niet te doen, daarom zit er belasting op (sommige) vervuilende dingen, zodat de veel gebruiker betaald en een financiele prikkel heeft om te minderen, althans dat is het idee.
Dat zou best iets zijn. Iedereen z'n eigen, niet verhandelbare, energiebudget voor wonen én transport. Niet verhandelbaar, omdat linkmiegels er anders mee vandoor gaan. Wil je meer, dan schaf je maar extra budget aan, waarbij het prijsverloop uiteraard niet lineair is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ze is er sinds gisteren voor iedereen, de nieuwe Startanalyse van het PBL -
kijk hier op de website van het ECW.
Inlogwachtwoord is makkelijk verkrijgbaar - en dan kan je rondneuzen en bekijken welke strategieën voor jouw buurt (on)mogelijk zijn. - Ik ben benieuwd naar commentaren etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ericplan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:22:
[...]

Dat zou best iets zijn. Iedereen z'n eigen, niet verhandelbare, energiebudget voor wonen én transport. Niet verhandelbaar, omdat linkmiegels er anders mee vandoor gaan. Wil je meer, dan schaf je maar extra budget aan, waarbij het prijsverloop uiteraard niet lineair is.
Ja ik loop al een tijdje met dat concept, en het grappige is hoe langer je er over nadenkt hoe veder je het kan trekken.. het kwam doordat iemand mij terecht ging wijzen omdat ik teveel vlees zou eten. maar zelf elk jaar naar balie oid gaat en het hele jaar eten koopt wat niet lokaal wordt geteeld.
Waar ik weinig vlieg, zonnepanelen heb, en mij eten met name lokaal koop (bij de boer) maar wel vlees eet.. wie is er dan slechter bezig was dus de vraag.

Een budget voor stook/bbq dagen is ook zoiets en opzich is het deels zeker haalbaar. Niet zo heel lang geleden hadden we ook zoiets voor oldtimers en wegenbelasting. toen konden oldtimer houders gewoon voor een dag de wegenbelasting "afstempelen" we vonden het toen belangrijk dat oldtimers bleven rijden maar vonden het oneerlijk dat ze voor een heel jaar belasting moesten betalen.

Opzich moet iets slechts inruilen voor iets goeds niet het uitgangspunt zijn, en dat is het zwakke punt van dit idee. Het moet eigenlijk niet zo worden dat je omdat je zonnepanelen hebt je zou mogen hout stoken.
Of je moet het budget bepalen aan de hand van de wereld bevolking dus elke nederlander krijgt dan zijn deel of minder van het wereldbudget dan heb ik weer wat minder problemen met dat negatieve effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Wel gek dat in de startanalyses de netverzwaring weer aan de orde komt.
In de zomer lever ik 6kW terug, in de winter 3kW verbruik warmtepomp (max, bij een 7-9 kW WP) en de auto vraagt in de nacht 5.6kW.

Kortom: ook zonder de warmtepomp moet er verzwaard worden (vooral voor de pieken door de zonnepanelen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ktf schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:57:
Er zitten wel degelijk verbeteringen in het label. Je kunt toch niet verwachten dat je met 2€ een fatsoenlijk deskundigenoordeel krijgt?
Maar wat wordt er dan precies beter? Ik hoefde trouwens sowieso geen maten in te voeren. Behalve dan de vierkante meters van de PV panelen, maar die heb ik niet gemeten maar gewoon uitgerekend adhv de specificaties.

Wat zou het voordeel ervan zijn als iemand langs komt om de inhoud van mijn woning te meten, en zelf de panelen telt? Wat gaat zo'n adviseur dan extra doen?

Misschien heb ik wel geen idee omdat ik blijkbaar in een huis woon waarvan men al vond dat het goed genoeg geïsoleerd is (het huis is halverwege de jaren 90 gebouwd) en er dus helemaal geen mogelijkheden zijn om de spouw te isoleren (want is al zo). Als je beter wil isoleren dan moet je overal voorzetwanden gaan maken en dat is een beetje onzinnig.

Werkt zo'n rapport dan wel beter als je in 'slechter' huis woont? Ik bedoel: al dat soort adviezen staan toch al op iedere site die over milieu, energiebesparing etc gaat.
Het idee is ook dat door het rapport wat erbij hoort je inzicht krijgt in waar de verbeterpunten zitten.
Mijn enige verbeterpunt was een zonneboiler installeren. Die hadden we juist net verwijderd en geen plek meer op ons dak dus ik vond dat een onzinnig advies. Maar ik had er geen 188 euro voor over gehad om dat advies dan niet te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
JeroenE schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:29:
[...]
Als je beter wil isoleren dan moet je overal voorzetwanden gaan maken en dat is een beetje onzinnig.
Als je je huis beter wilt isoleren, dan is dit dus juist niet onzinnig. Het zou onzinnig zijn om voorzetwanden te plaatsen die niet extra isoleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Krilo_89 Je hebt gelijk. Het is niet nuttig omdat het weinig voordeel oplevert en je er wel leefruimte door kwijt raakt.

Edit: in ons geval dus, niet per se in zijn algemeenheid.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenE op 25-09-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

twain4me schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:02:
[...]
Ja ik loop al een tijdje met dat concept, en het grappige is hoe langer je er over nadenkt hoe veder je het kan trekken.. het kwam doordat iemand mij terecht ging wijzen omdat ik teveel vlees zou eten. maar zelf elk jaar naar balie oid gaat en het hele jaar eten koopt wat niet lokaal wordt geteeld.
Waar ik weinig vlieg, zonnepanelen heb, en mij eten met name lokaal koop (bij de boer) maar wel vlees eet.. wie is er dan slechter bezig was dus de vraag.
[...]
Zelfde discussie heb ik over mijn vreselijk slechte, want COP=1, elektrische verwarming. En dat terwijl ik, vergeleken met een warmtepomp, net zoveel of minder energie per graaddag verbruik.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
JeroenE schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:36:
@Krilo_89 Je hebt gelijk. Het is niet nuttig omdat het weinig voordeel oplevert en je er wel leefruimte door kwijt raakt.

Edit: in ons geval dus, niet per se in zijn algemeenheid.
Ik snap je ;). Ik ben aan het verbouwen en isoleer buitenom met piepschuim en binnenin met voorzetwanden en PIR platen. Ik hou genoeg ruimte over en het zorgt er ook nog voor dat ik overal in de muur kan schroeven en qua elektra maakt het alles een stuk makkelijker. Maar dat is dan weer mijn geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ericplan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:39:
[...]

Zelfde discussie heb ik over mijn vreselijk slechte, want COP=1, elektrische verwarming. En dat terwijl ik, vergeleken met een warmtepomp, net zoveel of minder energie per graaddag verbruik.
Opzich is het dan een terechte vraag of je nog minder zou gebruiken met een wp, de afweging om geen wp te nemen kan ik zeker wel snappen. geen kans op lekages van koelmiddelen, en in basis simpelere techniek. Dat alles kan je ook als duurzaamheid zien. belangrijker wordt het dan wel wat de bron van de energie is.

Ik heb een tijdje alleen het element in mijn boilervat gebruikt, wel aangestuurd op zonnestroom overschot.
De meeste mensen zien dat als niet duurzaam, want de wp kan het zelfde voor minder energie. Echter was dit 100% zonnestroom wat weer lastig is voor een wp. en wat op een andere manier minder duurzaam kan zijn.

Dat is dan ook exact wat ik eerder bedoelde met dat je ideeen niet bij voorbaad moet afschieten op hun nadelen, maar dat de focus moet liggen op een integrale oplossing en het verkleinen van die nadelen.
in jouw geval is dat dus goed kijken waar de energie vandaan komt, in het geval van een wp gebruiker is dat niet zomaar zelf gaan rommelen en R32 of beter gebruiken.
Het is nog niet zo heel lang geleden dat je bij de bouwmarkt een L/L wp kon kopen die je zelf kon aansluiten Waarbij je eerst een beetje gas uit de leiding moest laten lopen voor hem aan te draaien, het is een wp, maar duurzaam kan ik dit gedrag niet noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@twain4me De energie komt bij mij van PV. Woning is dicht bij Nul op de Meter, maar zeker Nul op de Rekening. Wat me vooral opvalt is de enorm simpele techniek bij all-electric. Hier geen enorme machinekamer met apparaten en apparatuur op het dak. De totale verwarming (2 radiatoren) van de woonkamer weegt nog geen 12 kilo. Over materiaalgebruik gesproken. Toegegeven, er is wel een extra WCD aangelegd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ericplan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:23:
@twain4me De energie komt bij mij van PV. Woning is dicht bij Nul op de Meter, maar zeker Nul op de Rekening. Wat me vooral opvalt is de enorm simpele techniek bij all-electric. Hier geen enorme machinekamer met apparaten en apparatuur op het dak. De totale verwarming (2 radiatoren) van de woonkamer weegt nog geen 12 kilo. Over materiaalgebruik gesproken. Toegegeven, er is wel een extra WCD aangelegd.
De bron is natuurlijk niet de pv op je dak, die is in de zomer het grid aan het overbelasten en in de winter waneer jij aan het stoken bent krijg jij met een beetje pech kolen stroom van de maasvlakte. nu is het natuurlijk wel zo dat er in de zomer door jouw panelen minder kolenstoom is verbruikt door je buren. maar jouw persoonlijke "kolenverbruik" wordt daar helaas niet minder van, Het totaal op jaarbasis gelukkig wel.

Groot voordeel van cop 1 is dat het vreselijk makkelijk schakelen en snel is, dus je kan het prima aansturen op overproductie om na salderen je eigenverbruik te verhogen.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 25-09-2020 16:37 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:07

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik krijg zonnenpanelen en heb wat vraagjes. Ik krijg ze van de huisbaas en die maakt nogal haast waardoor ik zelf nog geen research heb kunnen doen.
Moet ik nog iets aan mijn energieleverancier doorgeven?
Ik heb een domme energiemeter en wil dat zo houden. Maakt dat nog iets uit?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:08:
Ik krijg zonnenpanelen en heb wat vraagjes. Ik krijg ze van de huisbaas en die maakt nogal haast waardoor ik zelf nog geen research heb kunnen doen.
Hangt af van welke domme meter, hij moet "slim" genoeg zijn om juist te kunnen terug draaien.
Gewoon even googlen op je meter type.
Je kan het aangeven bij je leverancier, dan kan je vaak ook je maand bedrag alvast verlagen.
De instalatie aangeven bij de netbeheerder zal de huisbaas wel doen.

edit @CAPSLOCK2000 misschien wat lichtverteerbaar leesvoer

https://www.greenenergyco...schikt-voor-zonnepanelen/

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 26-09-2020 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@CAPSLOCK2000 Normaalgesproken moet (of naja volgens mij is het niet eens echt verplicht) je je aanmelden via https://www.energieleveren.nl/. Maar de kans bestaat idd dat je huisbaas of de uitvoerder dat al doet. Zou je ff na kunnen vragen.
Verder wat @twain4me al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:19
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:08:
Waarom zou je dat willen? Je bent toch zeker niet bang gemaakt door de privacy-gekkies?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

D.deJong schreef op zondag 27 september 2020 @ 08:10:
[...]

Waarom zou je dat willen? Je bent toch zeker niet bang gemaakt door de privacy-gekkies?
Er zijn mensen die hopen dat ze langer kunnen salderen. Zolang ze de oude farris meter hebben kunnen ze immers gewoon salderen, wat ze veder ook bedenken in denhaag. Wetgeving om vervangen te verplichten bij zonnepanelen is er nog altijd niet en valt onder het pakket van de nieuwe salderingsregeling welke keer op keer vast loopt in de kamer.

Ik vind het prima dat er mensen zijn die vast houden aan hun oude meter, zolang die er zijn kunnen ze immers de voorgestelde na-salderingsreging ook voor mij niet invoeren, ivm gelijkheids rechten enzo. :+

Veder kan je het ook gewoon dikke onzin vinden dat iets wordt vervangen wat nog prima werkt. het vervangen van de farrismeter maakt het huis in iedergeval niet duurzamer en gezien zonnepanelen door sommige mensen wel om de duurzaamheids reden worden geplaatst is dat tegenstrijdig.
Ik heb ook niet veel met de privacy argumenten, maar met anders denkende gekkies noemen ga je de discussie in iedergeval niet winnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Ik heb zelf ook nog een ferrarismeter hangen. Zou best een slimme meter willen, maar gezien er nog een ongebruikte gasmeter in mijn meterkast staat, ga ik mijn netbeheerder voorlopig helemaal nergens opdracht toe geven. Ik heb zelf een digitale meter toegevoegd na de hoofdschakelaar.
Dus ja genoeg redenen te verzinnen om niet van die ferraris af te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:53:
[...]

Er zijn mensen die hopen dat ze langer kunnen salderen. Zolang ze de oude farris meter hebben kunnen ze immers gewoon salderen, wat ze veder ook bedenken in denhaag. Wetgeving om vervangen te verplichten bij zonnepanelen is er nog altijd niet en valt onder het pakket van de nieuwe salderingsregeling welke keer op keer vast loopt in de kamer.

Ik vind het prima dat er mensen zijn die vast houden aan hun oude meter, zolang die er zijn kunnen ze immers de voorgestelde na-salderingsreging ook voor mij niet invoeren, ivm gelijkheids rechten enzo. :+

Veder kan je het ook gewoon dikke onzin vinden dat iets wordt vervangen wat nog prima werkt. het vervangen van de farrismeter maakt het huis in iedergeval niet duurzamer en gezien zonnepanelen door sommige mensen wel om de duurzaamheids reden worden geplaatst is dat tegenstrijdig.
Ik heb ook niet veel met de privacy argumenten, maar met anders denkende gekkies noemen ga je de discussie in iedergeval niet winnen ;)
En zo is dat. d:)b

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
En, bij wie is het stookseizoen al begonnen?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

assje schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:33:
Ben je gek! Vest aan, dekentje op de bank. Streefdatum is 1 november.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ericplan schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:52:
[...]

Ben je gek! Vest aan, dekentje op de bank. Streefdatum is 1 november.
ovenschotels ftw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hier eergisteren voor het eerst (1kWh verstookt + warmte uit de zonneboiler), gisteren 2kWh en vandaag nog niets (minder koude nacht geweest)g

[ Voor 33% gewijzigd door BarryH op 27-09-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

twain4me schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:33:
[...]
De bron is natuurlijk niet de pv op je dak, die is in de zomer het grid aan het overbelasten en in de winter waneer jij aan het stoken bent krijg jij met een beetje pech kolen stroom van de maasvlakte. nu is het natuurlijk wel zo dat er in de zomer door jouw panelen minder kolenstoom is verbruikt door je buren. maar jouw persoonlijke "kolenverbruik" wordt daar helaas niet minder van, Het totaal op jaarbasis gelukkig wel.

Groot voordeel van cop 1 is dat het vreselijk makkelijk schakelen en snel is, dus je kan het prima aansturen op overproductie om na salderen je eigenverbruik te verhogen.
Dat laatste is precies wat we doen, de radiatoren zijn lekker snel. Vandaag bakt m’n vrouw brood en voegt de oven dus flink wat warmte aan de woonkeuken toe. Met vloerverwarming was dit een overshoot geworden, maar met een radiator niet.
Verder verwarmen we alleen waar we verblijven. Dat is vaak de woonkeuken, de woonkamer blijft dan uit tot na het avondeten en is in 10 minuten op temperatuur. De boiler staat op een tijdklok en verwarmt alleen op het heetst van de dag. Omdat er verder geen stroming in de boiler is, blijft dat water heet tot de volgende dag. Ruim genoeg voor de douche. In de keuken een Quooker.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
ericplan schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:28:
[...]

Dat laatste is precies wat we doen, de radiatoren zijn lekker snel. Vandaag bakt m’n vrouw brood en voegt de oven dus flink wat warmte aan de woonkeuken toe. Met vloerverwarming was dit een overshoot geworden, maar met een radiator niet.
Verder verwarmen we alleen waar we verblijven. Dat is vaak de woonkeuken, de woonkamer blijft dan uit tot na het avondeten en is in 10 minuten op temperatuur. De boiler staat op een tijdklok en verwarmt alleen op het heetst van de dag. Omdat er verder geen stroming in de boiler is, blijft dat water heet tot de volgende dag. Ruim genoeg voor de douche. In de keuken een Quooker.
Maar degene die geen brood bakken en wel 24/7 in meerdere vertrekken aanwezig zijn hebben niks aan jou situatie toch?

En wat heb jij dan, infrarood?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

assje schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:33:
Ja hoor, vast aangezet, kan hij de vloer een beetje op temperatuur houden, die paar kWh per dag kan ik nog prima missen.
Vloertje is heerlijk, kamer nog 22,3.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:54:
[...]

Ja hoor, vast aangezet, kan hij de vloer een beetje op temperatuur houden, die paar kWh per dag kan ik nog prima missen.
Vloertje is heerlijk, kamer nog 22,3.
Toevallig, hier ook 22.3 met een kWh of 3/4 per dag

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:08:
[...]

Toevallig, hier ook 22.3 met een kWh of 3/4 per dag
Ja zo rond de 3,5 inderdaad, prima toch? Een dekentje en trui wassen kost ook geld. _O-

https://pvoutput.org/list.jsp?id=12038&sid=48485

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1 ... 101 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.