De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.960 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:02
Iig bedankt voor jullie snelle reaktie. Mijn huis is uit 1962. Er zit alleen dakbeschot verders niets op zolder. De stahoogte is 182 cm. Mijn kruipruimte is 48cm hoog, arbo geeft aan minimaal 50 cm. Dit bedrijf is de enige die wil purren , andere doen alleen 20 cm piepschuomkorrels. Vloer is beton met vloerverwarming. Is best lastig om het juiste te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:18
ronaldbommel schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:05:
Iig bedankt voor jullie snelle reaktie. Mijn huis is uit 1962. Er zit alleen dakbeschot verders niets op zolder. De stahoogte is 182 cm. Mijn kruipruimte is 48cm hoog, arbo geeft aan minimaal 50 cm. Dit bedrijf is de enige die wil purren , andere doen alleen 20 cm piepschuomkorrels. Vloer is beton met vloerverwarming. Is best lastig om het juiste te krijgen.
Ken je deze al:

https://www.bouwwereld.nl...-bereikbare-kruipruimtes/

Ook lage kruipruimtes kunnen zo geïsoleerd worden. Verder geen ervaringen met deze techniek of dit bedrijf.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
Goedemorgen, djw , de Robot is mogelijk de oplossing voor bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:43
Schinnen-groen schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:25:
Ooit panelen aangeschaft op basis van de berekening van ons jaarverbruik. Dat is al heel wat jaartjes geleden. Ons uitgangspunt was om volledig ons elektrisch verbruik te compenseren. Dat is tot nu toe prima gelukt: soms wat kWh's meer, soms wat minder in het jaar.
Het idee was van een kinderlijke logica: gewoon ervoor zorgen dat we geen elektriciteit meer hoeven afnemen. Geen dikke overproductie (had wel gekund), geen extra inkomsten. Gewoon neutraal. Dat onze terugverdientijd meer dan 16 jaar zou zijn? Prima!
Maar een kinderlijke logica is niet besteedt in Nederland. Daar moeten regels om de zoveel jaar veranderen (we hebben ca. 1 miljoen ambtenaren).

Het is nooit onze insteek geweest om geld te verdienen met onze installatie, maar ik denk dat, zojuist veel van de bovenstaande posts te hebben gelezen, we inderdaad een te kinderlijke logica hebben gevolgd. We zien het maar weer als een leermoment...
Leermoment? Waarom?
Dat jij en anderen destijds, en toch meerderen ook nu nog, andere redenen hadden/hebben dan:
(korte) tvt;
gunstige beledsregels;
kortom, geld verdienen.
Daarmee hoef je je eigen redenen destijds toch niet als kinderlijk af te doen? 8)
Juist door degenen die niet dergelijke redenen hadden, ìs er nu geld te verdienen en nemen ook anderen stappen, die anders niet gezet zouden worden.
Als vervolgens een sneeuwbaleffect ontstaat, dan is dat toch mooi?
Ik hoop alleen dat die sneeuwbal niet als sneeuw voor de zon verdwijnt... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ronaldbommel schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:05:
Met tonzon kom je een eind, dan heb je daarna ook nog wat ruimte over. Ga je onder het dak zelf de platen installeren? Hoe zit het eigenlijk met de waterstand in je kruipruimte? En met bijvoorbeeld de spouw, is die al geïsoleerd? Als je nu een aantal werkzaamheden combineert kun je een leuke subsidie krijgen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
Djw voor je reaktie, Tonzon laat ik voor wat het is. Ik zou zolder zelf kunnen doen, , ik vind het prettiger dat ik het juiste ga krijgen in mijn kruipruimte, zolder komt dan ook goed. Gevelisolatie is er al, net zoals overal dubbel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
@ronaldbommel dak doet meer dan vloer qua warmteverlies.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

TCroezing schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:34:
[...]

Leermoment? Waarom?
Dat jij en anderen destijds, en toch meerderen ook nu nog, andere redenen hadden/hebben dan:
(korte) tvt;
gunstige beledsregels;
kortom, geld verdienen.
Daarmee hoef je je eigen redenen destijds toch niet als kinderlijk af te doen? 8)
Juist door degenen die niet dergelijke redenen hadden, ìs er nu geld te verdienen en nemen ook anderen stappen, die anders niet gezet zouden worden.
Als vervolgens een sneeuwbaleffect ontstaat, dan is dat toch mooi?
Ik hoop alleen dat die sneeuwbal niet als sneeuw voor de zon verdwijnt... :X
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat geldende afspraken voor een langere termijn zo zacht zijn als boter. Dat is geen probleem bij kortdurende zaken, maar wel bij zaken die over heel veel jaren lopen.Denk maar aan zaken zoals opgebouwd pensioen, betaalde lijfrentes, spaarloonregelingen, VUT premie betalingen, etc. Daar schaar ik PV nu ook onder. Dat had ik anders ingeschat, vandaar kinderlijke inschatting.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Afgelopen weken werd het nogal warm in huis. Daarom willen we nu een screen voor ons raam op het oosten.
Om een idee te krijgen hoeveel warmte we daarmee buiten kunnen houden heb ik het volgende sommetje gemaakt. Graag jullie feedback
1/ hoeveel zonlicht komt binnen door het raam?
a/ bij PVGIS opgezocht wat zonnepanelen op de plek van het raam als juli opbrengst zouden hebben-> 80kWh voor 1kWP (raam van 3x1,6 dus 3 panelen)
b/ panelen hebben 20% rendement, dus 5x zoveel zonlicht (400 kWh), maar HR++ laat maar 60% door, dus 240kWh.
c/ op een gemiddelde dag komt er dus 240/30 = 8 kWh binnen . stel dat 90% wordt omgezet in warmte: ca. 7 kWh warmte. Op een zonnige dag wellicht 2 maal zoveel ( bij pv zie ik +50%, waar daar wordt de opbrengst gedempt door de warmte).
d/ Stel screen houdt 80% buiten (buiten wordt dan licht opgezet in warmte (=warm screendoek) en het glas houdt dat grotendeels tegen.
kortom: gemiddeld 5-6kWh per dag buiten gehouden.

Hoor graag verbeteringen :)

[ Voor 2% gewijzigd door BarryH op 23-08-2020 22:23 . Reden: factor voor zoninstraling door HR++ glas meegenomen ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
BarryH schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:19:
Afgelopen weken werd het nogal warm in huis. Daarom willen we nu een screen voor ons raam op het oosten.
Om een idee te krijgen hoeveel warmte we daarmee buiten kunnen houden heb ik het volgende sommetje gemaakt. Graag jullie feedback
1/ hoeveel zonlicht komt binnen door het raam?
a/ bij PVGIS opgezocht wat zonnepanelen op de plek van het raam als juli opbrengst zouden hebben-> 80kWh voor 1kWP (raam van 3x1,6 dus 3 panelen)
b/ panelen hebben 20% rendement, dus 5x zoveel zonlicht (400 kWh), maar HR++ laat maar 60% door, dus 240kWh.
c/ op een gemiddelde dag komt er dus 240/30 = 8 kWh binnen . stel dat 90% wordt omgezet in warmte: ca. 7 kWh warmte. Op een zonnige dag wellicht 2 maal zoveel ( bij pv zie ik +50%, waar daar wordt de opbrengst gedempt door de warmte).
d/ Stel screen houdt 80% buiten (buiten wordt dan licht opgezet in warmte (=warm screendoek) en het glas houdt dat grotendeels tegen.
kortom: gemiddeld 5-6kWh per dag buiten gehouden.

Hoor graag verbeteringen :)
Ik heb voor een oost raam van 1.6×1.9 een simpel rolgordijn gehangen en dat scheelt al drie graden in die ruimte. Dus je sommetje klopt wel denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:52
Een open deur is wel goed om te luchten...

https://nos.nl/artikel/23...veelal-niet-rendabel.html

Iedereen die hiermee bezig is wist dit natuurlijk al lang. Een van de meest vervelende dingen vind ik nog wel het gegeven dat je, wil je voor subsidie in aanmerking komen, je twee isolatiemaatregelen moet laten uitvoeren. Bij mij werkt dat niet. En dat is áls er überhaupt nog een potje over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
Gramser schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:12:

Iedereen die hiermee bezig is wist dit natuurlijk al lang. Een van de meest vervelende dingen vind ik nog wel het gegeven dat je, wil je voor subsidie in aanmerking komen, je twee isolatiemaatregelen moet laten uitvoeren. Bij mij werkt dat niet. En dat is áls er überhaupt nog een potje over is.
Ik las het vanochtend ook. Nu vind ik wel dat comfortverhogende maatregelen geen terugverdientijd nodig hebben. Mijn vloerisolatie kostte geld, maar dat zou ik er ook zonder besparing op gas voor over gehad hebben. Zelfde voor het HR++ glas dat ik heb laten installeren.
Zonnepanelen zou ik echter nooit genomen hebben als het sommetje niet klopte. En om dezelfde reden staat er ook nog geen L/W warmtepomp te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Gramser schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:12:

Artikel NOS quote verkeerd. Beter gebruik je dit nieuwsbericht:

https://www.pbl.nl/nieuws...inancieel-onaantrekkelijk

Volledige document.
https://www.pbl.nl/sites/...n-verduurzamen-4152_0.pdf

Ze nemen € 520,- per zonnepaneel. 26 zonnepanelen (26×330Wp = 8580 Wp) kost volgens het PBL 26*€520 = € 13,520. Dat is € 1,57,- per Wp. Of zouden ze zelfs rekenen met panelen van 8 jaar geleden 230 Wp???
Ze gaan ervan uit dat je geen vloerverwarming hebt.
En € 15.000,- voor een LW-WP met LT-radiatoren vind ik ook wel aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@blissard Mee eens, en dat geldt zelfs niet alleen voor comfort, wat mij betreft. Maar er is natuurlijk wel een grens. Als ik een stuk minder gas kan verbruiken door bepaalde isolatiemaatregelen te nemen die in totaliteit stukken minder kosten dan van het gas af te gaan, ben ik eerder genegen daar zelf aan bij te dragen. Zoals het HR++ glas, nieuwe kozijnen, dakisolatie en de geïsoleerde vloer met vvw. Allemaal zelf betaald, niks subsidie. Spouwmuurisolatie zou het afmaken maar helaas is mijn spouw erg vervuild door cementbaarden en smal.

Edit: In de plaats waar ik woon, zou Stedin vóór 2030 aardgasleidingen moeten gaan vernieuwen, vanwege de slechte staat ervan. Het was een argument om dit dorpje nog vóór 2030 aardgasvrij te maken. Helaas / gelukkig (?) zijn de leidingen in zo'n slechte staat, dat vervangen toch nu al gewenst is. Daarmee vervalt de haast en kan er langer worden nagedacht. Ik heb mezelf aangemeld om mee te denken. Ben benieuwd!

[ Voor 27% gewijzigd door Gramser op 24-08-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Dre schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:20:
[...]

Artikel NOS quote verkeerd. Beter gebruik je dit nieuwsbericht:

https://www.pbl.nl/nieuws...inancieel-onaantrekkelijk

Volledige document.
https://www.pbl.nl/sites/...n-verduurzamen-4152_0.pdf

Ze nemen € 520,- per zonnepaneel. 26 zonnepanelen (26×330Wp = 8580 Wp) kost volgens het PBL 26*€520 = € 13,520. Dat is € 1,57,- per Wp.
De aannames is wat op af te dingen, maar dat is ook in positieve zin. Zo rekenen ze met 0% financiering en de huidige salderingsregeling.
pag. 6. "Hierbij is dan ook nog gerekend met 0% financieringskosten en instandhouding van de huidige salderingsregeling"
De uitgangspunten zijn in ieder geval transparant weergegeven. Dat lijkt me het belangrijkste.

[ Voor 11% gewijzigd door blissard op 24-08-2020 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Onderstreept maar weer dat je het verstandig en weloverwogen moet aanpakken. En goed op de kosten per stap letten.
Het jammere is dat dit snel klinkt als: "doe maar niets", en dat is helemaal niet verstandig (voor de meeste individuele huishoudens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@blissard
https://www.ing.nl/partic...-spaarrekening/index.html
Spaarrente is +0,01% tot -0,50% ;) Dus die 0% zou nog wel eens hoog kunnen zijn :P

De meeste mensen lezen alleen de kop van de telegraaf en zeggen "Kijk Ingrid, het is toch maar verstandig geweest dat we onze doorwaaiwoning niet geïsoleerd hebben".

Als PBL nu eens als aanname doet dat een zonnepaneel (wat is een zonnepaneel?) nu € 100,- kost en een warmtepomp hetzelfde kost als een CV-ketel, dus zeg € 1.000,-. Dan komt er een heel andere kop boven de telegraaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Dre schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:55:
@blissard
https://www.ing.nl/partic...-spaarrekening/index.html
Spaarrente is +0,01% tot -0,50% ;) Dus die 0% zou nog wel eens hoog kunnen zijn :P
De kapitaallasten van een willekeurige investering is de som van de afschrijving en de rekenrente. Als je rekent met een afschrijvingstermijn van 30 jaar en de rente op leningen van 2 (voor particulieren als hypotheek waarschijnlijk wel haalbaar. Dan is de kapitaallast dus 5,3 %.
Dat je geld op de bank minder waard wordt, heeft daar weinig mee te maken.

En dat mensen dit nieuwsbericht verkeerd gebruiken zal waarschijnlijk waar zijn. Het lijkt me echter vooral een terechte wakeup call voor beleidsmakers.

En het lijkt me terecht om dit soort geroeptoeter een beetje te relativeren:
https://www.bd.nl/den-bos...rt-in-den-bosch~a516a99a/
"Dit is de enige verbouwing waar je geld aan overhoudt."

[ Voor 27% gewijzigd door blissard op 24-08-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11
blissard schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:59:
[...]

De kapitaallasten van een willekeurige investering is de som van de afschrijving en de rekenrente. Als je rekent met een afschrijvingstermijn van 30 jaar en de rente op leningen van 2 (voor particulieren als hypotheek waarschijnlijk wel haalbaar. Dan is de kapitaallast dus 5,3 %.
Dat je geld op de bank minder waard wordt, heeft daar weinig mee te maken.

En dat mensen dit nieuwsbericht verkeerd gebruiken zal waarschijnlijk waar zijn. Het lijkt me echter vooral een terechte wakeup call voor beleidsmakers.

En het lijkt me terecht om dit soort geroeptoeter een beetje te relativeren:
https://www.bd.nl/den-bos...rt-in-den-bosch~a516a99a/
"Dit is de enige verbouwing waar je geld aan overhoudt."
De quotes van Samson zijn juist genuanceerd. Onder andere twee scenario's hoor je dit meeneemt met reguliere verbouwingen en onderhoud.

Het CPL abstraheert daar juist vanaf door alle kosten toe te rekenen aan het lagere energieverbruik, maar weg te laten dat er sowieso in een periode van decennia onderhoud, verbouwingen en woningverbetering plaatsvindt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rukapul schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

De quotes van Samson zijn juist genuanceerd. Onder andere twee scenario's hoor je dit meeneemt met reguliere verbouwingen en onderhoud.

Het CPL abstraheert daar juist vanaf door alle kosten toe te rekenen aan het lagere energieverbruik, maar weg te laten dat er sowieso in een periode van decennia onderhoud, verbouwingen en woningverbetering plaatsvindt.
Juist. Deze maatregelen zijn duur wanneer je deze enkel doet als maatregel an sich. Het wordt een stuk betaalbaarder wanneer deze maatregelen doet als onderdeel van een groter geheel. Dus:
  • tripple glas als de kozijnen vervangen moeten worden
  • isoleren als je de kamer toch al aanpakt
  • vloerverwarming erin wanneer je de vloer vervangt.
Er zijn maar een paar maatregelen die rendabel zijn zonder verbouwing: kruipruimte-isolatie, spouwisolatie en zonnepanelen. Dat is voornamelijk omdat je er geen verbouwing voor hoeft te doen.

Ik snap ook niet waarom het PBL streeft naar energieneutrale woningen. Om van het gas af te kunnen (als dat al je doelstelling is), hoef je niet energieneutraal te zijn. Dan wordt de operatie een stuk goedkoper.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dre schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:20:
[...]
Ze nemen € 520,- per zonnepaneel. (..) Dat is € 1,57,- per Wp.
Dat zit zeker aan de hoge kant. Zelfs met panelen van 400 Wp zitten ze nog hoog (1,3 €/Wp).
Lijkt me voor de meeste woningen (label D t/m G) geheel terecht.
Ik ben bezig met offertes voor LW-WP en LT-radiatoren. € 15.000 is aan de lage kant. Een LW-WP (met buffervat en installatie) zit op 10k. LT-radiatoren kosten (met installatie) zo'n 700 tot 1400 per stuk afhankelijk van formaat. Reken op 6 tot 12 radiatoren per woning. Die 5k tik je dan zo aan.
Dre schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:55:
@blissard
Als PBL nu eens als aanname doet dat een zonnepaneel (wat is een zonnepaneel?) nu € 100,- kost en een warmtepomp hetzelfde kost als een CV-ketel, dus zeg € 1.000,-. Dan komt er een heel andere kop boven de telegraaf.
Dat is geenszins realistisch op dit moment, noch in de komende 5 jaar. Let wel, een "zonnepaneel" is in deze context het volledige systeem, turn-key geïnstalleerd.
Krisp schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:34:
[...]
Ik snap ook niet waarom het PBL streeft naar energieneutrale woningen. Om van het gas af te kunnen (als dat al je doelstelling is), hoef je niet energieneutraal te zijn. Dan wordt de operatie een stuk goedkoper.
PBL zijn financiele mensen, geen bouwfysici. Zij houden vast aan labelmethodiek, energieneutraal (EPC=0 in deze context) en NoM (nul-op-de-meter). De keuzes van het PBL zijn vormgegeven door de opdrachtgever, dat doet PBL niet.

Ik heb het rapport net doorgenomen en de rekensommetjes zijn an zich correct, zij het dat je hier een daar wat getallen zou kunnen aanscherpen (naar boven en naar beneden).

Enerzijds doet het rapport dat wat het doel is: de overheden wakker schudden dat aardgasvrij betekent dat er meer subsidies moeten komen. Helaas kan het rapport daardoor ook door andere belangengroepen worden gebruikt als tegenmateriaal.

Wat @Rukapul en @Krisp zeggen is wat in de praktijk ook veel gebruikelijker is: energiebesparende maatregelen koppelen aan natuurlijke momenten van onderhoud. Dat is ook hoe woningcorporaties te werk gaan, en dan zien de (meer)kosten er veel gunstiger uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
En let op: zeker in oudere woningen staat vaak al heel veel radiator capaciteit opgesteld. specifieke (Z)LTV radiatoren of vloerverwarming zijn dan zeker geen harde eis. Maar bijna niemand (lees: geen enkele energie adviseur) neemt de moeite daar even aan te rekenen en zet gewoon 8-12k aan investering voor (Z)LTV radiatoren of vloerverwarming op het lijstje. en dan nog het gedoe van de bijbehorende verbouwing :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
@Krisp en @Skyaero zo heb ik het ook gedaan, toen ik mijn woning betrok, drie jaar terug. Oude jaren 30 woning waar weinig aan gedaan was.We zijn er eerst een jaar gaan wonen, om precies te weten wat we wilden met het huis qua verbouwing. Was een bijzondere tijd, komend vanuit een nieuwbouwwoning, nu in een woning waar het grootste deel van de keuken was ingebouwd in een schuurtje, en de woning eigenlijk nergens was geïsoleerd. Het dunste glas was 2mm dik... Inmiddels hebben wij het volgende gedaan zonder enige vorm van subsidie (maar wel met een verhoogde hypotheek anders was het niet te betalen ondanks best wat spaargeld):
- dak laten isoleren, meteen nieuwe pannen erop
- nieuwe (kunststof) kozijnen rondom, met HR++ glas, en een nieuwe houten voordeur
- aanbouw, volledig geïsoleerd
- vloerverwarming in geïsoleerde, betonnen vloer (we zaten 30 cm boven het zand op 1cm dikke planken)
- nieuwe badkamer
- op de bovenverdieping geen gewone radiatoren meer muv de badkamer. Op de andere kamers hebben we elektrische radiatoren die we kunnen aanzetten wanneer gewenst, onafhankelijk van de thermostaat in de woonkamer.
- zonnepanelen op het garagedak. Slechts 8 stuks maar nu na een jaar wek ik volgens mij op wat ik gebruik. Dat was het doel.

Rest nu nog spouwmuurisolatie als komende winter een koudere blijkt te worden dan de vorige. Maar een paar misrekeningetjes en tegenvallers hebben we wel gehad. Allereerst het dak: dat hebben we helaas door Beun de Haas laten doen. Er was een rechtsbijstandstraject voor nodig om tot geldelijke compensatie ipv herstel door Beun te komen. Maar het dak lekte, de nok sloot niet aan en de gevelpannen lagen óp de boeiboorden ipv er overheen. Vocht kon de spouw zo inlopen. Ook waren de panlatten de zwak uitgevoerd: bij herstel bleken ze al los te komen van de isolatieplaten. Met een half jaar, of een stevige storm, had alles op straat kunnen komen liggen. Met in het ergste geval iemand eronder :(.
Inmiddels is dat door de aannemer die de uitbouw en de rest had gedaan gefixt, maar dat heeft dus wel weer extra geld gekost.
Oh, en de radiator in de badkamer is eigenlijk te klein, nu we met vvw werken gebruiken we een lage aanvoertemperatuur. Te weinig om de badkamer op te warmen, daar had ik eerder aan moeten denken (of advies over moeten krijgen). Maar dat kan allemaal wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Er is zeker overcapaciteit. Vergeet echter niet dat radiatorcapaciteit niet-lineair is met de aanvoertemperatuur.

Als een radiator op 75 °C aanvoer, 65 °C retour en 20 °C binnentemperatuur (75/65/20) een warmtecapaciteit van 100% heeft. Dan is dit bij een 35/30/20 slechts 18%. Daar komt bij dat oude woningen veel gedimensioneerd zijn op 90/70/20, wat zou betekenen dat de radiatoren al 128% van hun nominale capaciteit leverde.

Zelfs bij 5x overdimensionering (als gevolg van marges in de engineering en besparende maatregelen) redt je het dus nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Gramser schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:02:
Oh, en de radiator in de badkamer is eigenlijk te klein, nu we met vvw werken gebruiken we een lage aanvoertemperatuur. Te weinig om de badkamer op te warmen, daar had ik eerder aan moeten denken (of advies over moeten krijgen). Maar dat kan allemaal wachten.
Die radiator staat toch alleen 's ochtends en 's avonds aan. Dan zou je die nog kunnen vervangen door een elektrische. Is veruit de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Skyaero schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Die radiator staat toch alleen 's ochtends en 's avonds aan. Dan zou je die nog kunnen vervangen door een elektrische. Is veruit de goedkoopste oplossing.
Dat vergat ik erbij te zeggen - absoluut een optie, en die we hebben zijn ook goedgekeurd voor badkamers. Hangen niet aan de muur, maar staan gewoon op pootjes, dus makkelijk verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
BarryH schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:55:
En let op: zeker in oudere woningen staat vaak al heel veel radiator capaciteit opgesteld. specifieke (Z)LTV radiatoren of vloerverwarming zijn dan zeker geen harde eis. Maar bijna niemand (lees: geen enkele energie adviseur) neemt de moeite daar even aan te rekenen en zet gewoon 8-12k aan investering voor (Z)LTV radiatoren of vloerverwarming op het lijstje. en dan nog het gedoe van de bijbehorende verbouwing :(.
Wees blij dat iedereen met deze absurde onnodige bedragen blijft rekenen, dit houd lekker de subsidie in stand. Word lekker veel btw afgedragen aan de staat, gaat prima toch.
Ik vertel niemand meer dat ik in mijn onaangepaste doorwaai woning voor 2500 een warmtepomp met buffer had staat. Ik bespaar hiermee 650 euro tov gas. (Per jaar )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Skyaero Bij mij stond 22kW (obv 75/65/20) capaciteit, bij een origineel (voor enige isolatie muv spouw en dubbel glas) warmteverlies van 12-16kW bij -10 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:39:
@Skyaero Bij mij stond 22kW (obv 75/65/20) capaciteit, bij een origineel (voor enige isolatie muv spouw en dubbel glas) warmteverlies van 12-16kW bij -10 graden.
Plus opwarmtoeslag van 20-40 W/m2 om de woning vanuit nachtverlaging binnen twee uur op te kunnen warmen. Beetje marge aanhouden om te voorkomen dat je de bewoners direct aan de telefoon hebt als het een beetje koud wordt, en je zit inderdaad aan de 22 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
reneeke1970 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:31:
[...]

Wees blij dat iedereen met deze absurde onnodige bedragen blijft rekenen, dit houd lekker de subsidie in stand. Word lekker veel btw afgedragen aan de staat, gaat prima toch.
Ik vertel niemand meer dat ik in mijn onaangepaste doorwaai woning voor 2500 een warmtepomp met buffer had staat. Ik bespaar hiermee 650 euro tov gas. (Per jaar )
Maar die besparing is in combinatie met zonnepanelen, denk ik?

Overigens, als ik mijn verwarming in de badkamer elektrisch en slimmer (als in: op een timer) wil doen, kan ik dit ding denk ik wel gebruiken? https://www.homewizard.nl...d-energy-socket-sh8-90901

Ik heb een Link, en bijbehorende app voor de slimme verlichting. Daar zou deze mooi bij kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

Maar die besparing is in combinatie met zonnepanelen, denk ik?

Overigens, als ik mijn verwarming in de badkamer elektrisch en slimmer (als in: op een timer) wil doen, kan ik dit ding denk ik wel gebruiken? https://www.homewizard.nl...d-energy-socket-sh8-90901

Ik heb een Link, en bijbehorende app voor de slimme verlichting. Daar zou deze mooi bij kunnen.
Nee, ik heb voor jullie de prijs zonder PV vermeld. Van 1350 kuub (1000 euro )naar 2500 kWh extra (500 euro ) en opzeggen gas, na plaatsen inductie, is ook nog -150 euro. Eigenlijk 250 maar dan zeurt iedereen dat ze standaard welkom korting hebben door ieder jaar over te stappen. Mijn werkelijke stroom kosten zijn 275 euro dankzij overschot PV voor 11 cent.
Zo helpt het ene het andere mee.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En dat was bij een ongeïsoleerde woning? Hoe verwarm je nu je tapwater? Ik ga misschien wat off-topic maar ik vind het boeiende materie, zeker als dat "van het aardgas af" daadwerkelijk wordt doorgezet.

Heb je misschien een eigen topic hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:44:
En dat was bij een ongeïsoleerde woning? Hoe verwarm je nu je tapwater? Ik ga misschien wat off-topic maar ik vind het boeiende materie, zeker als dat "van het aardgas af" daadwerkelijk wordt doorgezet.

Heb je misschien een eigen topic hierover?
Nou niet geïsoleerd is wat overdreven, simpel 8 cm glaswol. Normaal dubbel glas. Mechanische ventilatie. Helft radiator verwarming. Woonkamer vloer verwarming hoh 15 cm, twee groepen 125 meter. Gewoon een open verdeler. 24/7 in huis 21 graden.
Badkamer 24/7 op 23 graden met eigen thermostaat op vloer verwarming.
Sww gebeurt met warmtepomp boiler die lucht uit huis zuigt. Gebruikt een 600 kWh voor twee personen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:31:
[...]

Mijn 5 kW Panasonic stond al voor 200 euro netto op de stoep. Voor totaal 600 euro zelf geïnstalleerd. Tja, dan heb je geen LTV radiator van € 1400,- per stuk, maar eentje van <100 euro van marktplaats. Had zelfs een 3 meter Jaga Twin voor 50 euro gekocht, maar dat was mij te weinig massa dus weer verkocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-01 09:53
Goedenavond,

Ik ben op zoek naar een installateur die ervaring heeft met het installeren van een Elga hybride warmtepomp en deze ook goed kan afstellen inclusief het waterzijdig inregelen van 4 radiatoren. Ik woon in de omgeving van Zutphen. Een wat langere reistijd kan besproken worden aangezien ik liever iemand met kennis heb.

Met vriendelijke groet,

Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Skyaero schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:48:
[...]

Plus opwarmtoeslag van 20-40 W/m2 om de woning vanuit nachtverlaging binnen twee uur op te kunnen warmen. Beetje marge aanhouden om te voorkomen dat je de bewoners direct aan de telefoon hebt als het een beetje koud wordt, en je zit inderdaad aan de 22 kW.
Daar heb je gelijk in. Ik stook nu 24x7 20 graden en dan is dat alleen maar relevant als je terugkomt van vakantie, dus even vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
https://nos.nl/l/2345448

Weer meer CV-ketels verkocht, ondanks aardgasloze ambitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik er met kennissen over praat is het eigenlijk overal: een warmtepomp gaat niet werken (soms met #insert reden, vaak "want ik heb geen vloerverwarming"). Op de een of andere manier zul je toch heel veel aan voorlichting moeten gaan doen om mensen er van te overtuigen dat het wel werkt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
Ook omdat het altijd samengaat met "je huis moet gigantisch goed geïsoleerd zijn". Toch lees ik hier ook wel anders: de mensen met een slecht geïsoleerd huis hebben de grootste besparing, omdat zij juist heel veel gas verstoken en elektriciteit goedkoper is dan gas.

En voorlichting is één, mensen wachten gewoon nog tot ze de plannen van hun gemeente voor hun wijk weten, en als we toch pas in 2050 aardgasvrij moeten zijn, kunnen er nog wel twee of drie HR-ketels versleten worden, toch..?

Ik ga komende winter een testje doen: kijken of ik met mijn vvw en deels geïsoleerd vrijstaand huis uit 1936 met de HR-ketel op Ta van 40 graden en de thermostaat van de vvw op 30 het comfortabel warm kan houden. Maar dan gewoon 24x7 verwarmen. Ben benieuwd, nu 1300m3 gasverbruik, eens kijken of daar een besparing uit volgt. En als ik het comfortabel warm hou, weet ik dat ik in principe over kan naar een all-electric warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:17
Maasluip schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:35:
Als ik er met kennissen over praat is het eigenlijk overal: een warmtepomp gaat niet werken (soms met #insert reden, vaak "want ik heb geen vloerverwarming"). Op de een of andere manier zul je toch heel veel aan voorlichting moeten gaan doen om mensen er van te overtuigen dat het wel werkt.
En door rapporten van het pbl die laatst gepubliceerd is, wordt dat er niet beter op. Een rapport zo vol met eenlijnige conclusie's dat zelfs mensen van het pbl hun naam uit het rapport hebben laten halen.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:49:
Ook omdat het altijd samengaat met "je huis moet gigantisch goed geïsoleerd zijn". Toch lees ik hier ook wel anders: de mensen met een slecht geïsoleerd huis hebben de grootste besparing, omdat zij juist heel veel gas verstoken en elektriciteit goedkoper is dan gas.

En voorlichting is één, mensen wachten gewoon nog tot ze de plannen van hun gemeente voor hun wijk weten, en als we toch pas in 2050 aardgasvrij moeten zijn, kunnen er nog wel twee of drie HR-ketels versleten worden, toch..?

Ik ga komende winter een testje doen: kijken of ik met mijn vvw en deels geïsoleerd vrijstaand huis uit 1936 met de HR-ketel op Ta van 40 graden en de thermostaat van de vvw op 30 het comfortabel warm kan houden. Maar dan gewoon 24x7 verwarmen. Ben benieuwd, nu 1300m3 gasverbruik, eens kijken of daar een besparing uit volgt. En als ik het comfortabel warm hou, weet ik dat ik in principe over kan naar een all-electric warmtepomp.
Test kun je overslaan, zet maar een 7 kW neer op een graadje of 30/32 en je bent klaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:35:
Op de een of andere manier zul je toch heel veel aan voorlichting moeten gaan doen om mensen er van te overtuigen dat het wel werkt.
Te beginnen met installateurs, installatieadviesbureau's en EPA (energie)adviseurs. Want de kennis daar is om te huilen en dat leidt tot verkeerde of onjuiste adviezen.
Ook omdat het altijd samengaat met "je huis moet gigantisch goed geïsoleerd zijn". Toch lees ik hier ook wel anders.
Weer het gevolg van belabberde kennis bij de "professionals" als het over bouwfysica gaat. Er worden standaard rekenregeltjes (bijv ISSO 51) gebruikt, zonder te begrijpen waar die vandaan komen.
Niet geheel onterecht overigens. Ook bij veel gemeenten ontbreekt kennis en dat leidt tot zwalkend beleid. En dat kun je net niet gebruiken als je gaat verduurzamen.
Ik ga komende winter een testje doen: kijken of ik met mijn vvw en deels geïsoleerd vrijstaand huis uit 1936 met de HR-ketel op Ta van 40 graden.
Dit is een test die eigenlijk iedereen zou moeten doen. Hoe laag kun je met de aanvoertemperatuur gaan. Wat veel mensen niet weten is dat de "HR" functie (het condenseren van rookgas) pas werkt bij retourtemperaturen onder de 50 °C en bij 30 °C maximaal is. Dan wordt pas de "107%" rendement (bij onderwaarde) bereikt. Eigenlijk komt dit er op neer dat als je een aanvoertemperatuur van 60 °C of hoger hebt, je een gewone "VR" ketel hebt, omdat de "HR" functie niets doet.

De aanvoertemperatuur terugbrengen van 70 °C naar 45 °C kan al zo 10 tot 15 % op je aardgasrekening besparen. Hebben we het dan nog niet eens gehad over de duurzaamheidspotentie die je daarmee creëert.
Herkz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:23:
[...]
En door rapporten van het pbl die laatst gepubliceerd is, wordt dat er niet beter op.
Het is een beleidsrapport die mijn inziens niet openbaar gemaakt had moeten worden. Zeker niet met de suggestieve titels in de media.
Een rapport zo vol met eenlijnige conclusie's dat zelfs mensen van het pbl hun naam uit het rapport hebben laten halen.
Heb je daar een bron voor? Gezien de mensen waarvan de naam of medewerking wel op het rapport staan best wel wat gewicht hebben is dit een forse bewering. De conclusies van het rapport zijn overigens niet zo eenlijnig, alleen de mediaberichten daarover zijn dat wel. Dat de scope van het onderzoek beperkt is, is een ander issue.
reneeke1970 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:28:
[...]

Test kun je overslaan, zet maar een 7 kW neer op een graadje of 30/32 en je bent klaar
Doe maar niet, want dan is bij de eerste koude winter de energietransitie ten einde.

[ Voor 4% gewijzigd door Skyaero op 26-08-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@reneeke1970 Ik ben er nog eentje uit het tijdperk waarin ze eerst willen zien of voelen en dan pas geloven... maar je stemt me hoopvol.

Vrouwlief is er echter minder mee bezig dan ik, en gelooft nog in nachtverlaging als besparing. Ik ben zelf ook benieuwd wat het verschil gaat zijn.

Dit wordt míjn projectje :D

@Skyaero Dank voor het hart onder de riem, ik ben benieuwd. Aangezien de badkamer met een gewone radiator wordt verwarmd, gaat het daar dus wel kouder worden, maar als het nodig is verwarm ik die wel bij met een elektrische radiator voor dat half uur per dag. Maar daarom laat ik 'm wel nog op iets van 42 staan. Gaat de vvw-thermostaat naar 32.

Kan bijna niet wachten tot het kouder wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:17
Skyaero schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:49:
Heb je daar een bron voor? Gezien de mensen waarvan de naam of medewerking wel op het rapport staan best wel wat gewicht hebben is dit een forse bewering. De conclusies van het rapport zijn overigens niet zo eenlijnig, alleen de mediaberichten daarover zijn dat wel. Dat de scope van het onderzoek beperkt is, is een ander issue.
https://www.ad.nl/wonen/k...-het-te-duur-is~a8fff0c4/

Ondertussen is er interne kritiek op het PBL-rapport. Zo heeft ondernemer en adviseur Jan Willem van de Groep zijn naam uit het PBL-rapport laten halen. ,,Naar mijn mening is het rapport zo beperkt in aannames en modellering dat het geen aanspraak kan maken op de getrokken conclusies’’, schrijft Van de Groep in een mail aan PBL-onderzoeker Frans Schilder.

[ Voor 5% gewijzigd door Herkz op 26-08-2020 11:06 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Waar komt toch die niet-bestaande link tussen PV en WP vandaan?
Zonder zonnepanelen werkt een warmtepomp precies net zo goed.

Uit bovenstaand AD-artikel, hoofdonderzoeker Frans Schilder:
,,Als losse maatregel zijn zonnepanelen inderdaad prima, ze renderen hartstikke goed. Binnen zes of zeven jaar heb je ze terugverdiend. Maar als je een warmtepomp gaat aanschaffen, heb je er wel 26 nodig en die passen niet op ieder dak. Het gaat dus om de warmtevraag als de gasketel vervangen moet worden. Dan is een combinatie nodig van verschillende duurzaamheidsmaatregelen en kun je niet zonder zonnepanelen.”

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Die viel mij ook op. Die zonnepanelen zijn een "must", ofzo, om nog een "acceptabele" terugverdientijd te hebben. Maar volgens mij vergeten ze dan ook nog even dat salderen wordt afgebouwd.

Als de hoofdonderzoeker dat ook roept, helpt dat niet in de beeldvorming. Stroom is stroom, en daar moet je voor betalen. Maar minder dan wat je nodig zou hebben aan gas. En zonnepanelen zijn ook niet grati, om mee te beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Elektriciteit goedkoper is dan gas.
Nou elektriciteit is niet goedkoper dan gas, maar met een warmtepomp heb je 300-600% rendement, waardoor je maar weinig elektriciteit nodig hebt voor het 'naar binnen pompen' van voldoende warmte.

Niet vergeten dat de primaire energiebron van een warmtepomp de buitenlucht (of een andere bron) is en niet elektriciteit. Er is alleen een beetje electriciteit nodig om het proces op gang te brengen/houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:29

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero Ik kan alleen hopen dat het PBL-rapport "Verduurzamen eigen woning financieel onaantrekkelijk" snel tot een constructieve politieke discussie leidt welke uiteindelijk meer vaart (in de breedste zin) achter de "warmtetransitie" kan zetten. Waar niemand op zit te wachten is dat we nu in een soort apathie vervallen omdat het, onder de huidige! randvoorwaarden voor een selecte! groep woningen, grenswaardig is om in duurzame maatregelen te investeren. De politiek is (weer) aan zet en dat is eigenlijk de boodschap van het PBL-rapport, volgens mij dan.

P.S.: De kennis en kunde aan de aanbodkant (installatiebranche) is idd. bedroevend en dit blijft vermoedelijk voorlopig zo. - Dat de installatiebranche haar klanten niet kan begeleiden bij de warmtetransitie is overduidelijk. - Het rapport spreekt ook een duidelijke aanbeveling uit hier meer te investeren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:35:
Omdat de gehanteerde scope/doelstelling "energieneutral" of "Nul-op-de-meter" is. En dat is iets anders dan het aardgasvrij worden zoals afgesproken binnen het klimaatakkoord.

Zoals ik al eerder schreef: de scope is veel te klein.
Herkz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:04:
[...]
https://www.ad.nl/wonen/k...-het-te-duur-is~a8fff0c4/

Ondertussen is er interne kritiek op het PBL-rapport. Zo heeft ondernemer en adviseur Jan Willem van de Groep zijn naam uit het PBL-rapport laten halen. ,,Naar mijn mening is het rapport zo beperkt in aannames en modellering dat het geen aanspraak kan maken op de getrokken conclusies’’, schrijft Van de Groep in een mail aan PBL-onderzoeker Frans Schilder.
Jan-Willem van de Groep is niet van het PBL, maar mede-eigenaar van FactoryZero, welke geïntegreerde modules produceert voor duurzame woningen. Ik vermoed dat hij cijfers heeft aangeleverd, maar verder niets met de modelering of het onderzoek te maken heeft. Vind niet dat je dan kun spreken over "interne" kritiek.

Ik zie gewoon nog namen als Pieter Boot en Ruud van den Wijngaart, beiden PBL, staan die kennelijk het rapport steunen. Beide heren hebben veel gewicht als het gaat om energieonderzoek binnen PBL. Ik twijfel dus ernstig aan de "interne kritiek".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:45:
[...]

Nou elektriciteit is niet goedkoper dan gas, maar met een warmtepomp heb je 300-600% rendement, waardoor je maar weinig elektriciteit nodig hebt voor het 'naar binnen pompen' van voldoende warmte.

Niet vergeten dat de primaire energiebron van een warmtepomp de buitenlucht (of een andere bron) is en niet elektriciteit. Er is alleen een beetje electriciteit nodig om het proces op gang te brengen/houden.
Dank voor de correctie, ik ging wat kort door de duurzame bocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:45:
[...]
Correct, maar verkijk je niet op hoe klein het verschil is. Even een bierviltje pakken:

Aardgas heet een energetische inhoud van 9,7 kWh per m3. Daar haalt een CV ketel ongeveer 9 kWh warmte uit. Diezelfde m3 aardgas kost ruwweg 72 eurocent. Zit je op 8 eurocent per kWh kostprijs warmte. Ik denk dat als ik de getallen (rendement, aardgasprijs) zou opzoeken, dichter bij de 7,5 eurocent per kWh zal komen.

Elektriciteit kost iets van 21 eurocent per kWh. Een lucht/water warmtepomp met een seizoensrendement van SCOP=3 heeft produceert daar 3 kWh warmte voor, een kostprijs van 7 eurocent per kWh. Nu kun je hele lange discussies voeren over welke SCOP je hanteert, maar dit is uiteindelijk afhankelijk van het klimaat en de verhouding ruimteverwarming/tapwater. Als ik iets optimistischer reken dan pak ik een SCOP van 4 en zit ik op een kostprijs van 5,3 eurocent per kWh.

Voor een kostprijsverlagen van 15 tot 40 %, moet ik in het beste geval 3 x meer investeren (1.500 euro CV ketel vs. 4.500 euro warmtepomp), maar eerder 10 keer (1.500 euro CV vs 10k warmtepomp + 5k afgiftesysteem).

Je zou kunnen concluderen dat aardgas te goedkoop is. Niet gek als de retailprijs 35 eurocent is en er nog 35 eurocent belasting overeen gaat (+100%), terwijl bij elektriciteit de retailprijs 7 eurocent is en er 14 eurocent belasting overeen gaat (+200%).

Je zou ook kunnen concluderen dat warmtepompen gewoon te duur zijn. Niet helemaal onterecht overigens, want de techniek is niet veel meer dan wat in een airco zit (prijs 1.500 euro) of een koelkast (prijs: 300 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik lees het PBL-rapport in opzet en conclusies met de gekozen? randvoorwaarden "energieneutraalwoonlastenneutraal" en "rendement op de investeringen" als integrale kritiek op bijvoorbeeld de ongecoördineerde voortijdige afbouw van de subsidieregelingen op warmtepompen/warmtepompboilers en de versobering van de salderingsregeling voor pv-installaties. Staat met zoveel woorden ook in het rapport.
Ik kan alleen maar aanbevelen het rapport (39 pagina's) zelf te lezen, de gebruikte taal is, voor een soortgelijk rapport, ook door Haagse politici goed te begrijpen, hopelijk.
Just my 2 cts

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 26-08-2020 12:44 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Proton_ schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:35:

Uit bovenstaand AD-artikel, hoofdonderzoeker Frans Schilder:

[...]
Het is een beetje koffiedikkijken wat de exacte prijs/kWh van PV wordt als het salderen afgeschaft is, maar nu met salderen gaat die prijs richting 1/4e van de commerciele prijs. Over de gehele levensduur van je PV installatie misschien 4-5 cent/kWh.
Dat maakt natuurlijk wel een verschil uit in besparing met de WP. Als je WP 5.000 kWh in een jaar verstookt maakt dat € 750 uit! Met PV is een warmtepomp eigenlijk een no-brainer, zonder PV niet.
1.500 m3 gas: € 1.050
5.000 kWh met PV en salderen: € 250
5.000 kWh van het net: € 1.000

Voor 50 euro per jaar gaat de gemiddelde burger niet "experimenteren" met een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Skyaero schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

Correct, maar verkijk je niet op hoe klein het verschil is. Even een bierviltje pakken:
...
Eens.
Warmtepompen worden pas interessant als de stroom op z'n minst deels afkomstig is van eigen zonnepanelen.
De kosten voor stroom (zonnepanelen zijn ook niet gratis) dalen dan naar 10-15 cent/kWh.

Berekening:
zonnepalen leveren 2000kWh per jaar
levensduur (garantie) omvormer: 10 jaar
levensduur (garantie) zonnepanelen 25 jaar

Zeg dat dit 15 jaar werkt zonder verdere kosten.
Totaal opbrengst: 30.000kWh.
Kosten installatie (na aftrek BTW) EUR 3.300.
Kosten per kWh: 11 cent.

[ Voor 25% gewijzigd door GarBaGe op 26-08-2020 12:10 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:54:
@reneeke1970 Ik ben er nog eentje uit het tijdperk waarin ze eerst willen zien of voelen en dan pas geloven... maar je stemt me hoopvol.

Vrouwlief is er echter minder mee bezig dan ik, en gelooft nog in nachtverlaging als besparing. Ik ben zelf ook benieuwd wat het verschil gaat zijn.

Dit wordt míjn projectje :D

@Skyaero Dank voor het hart onder de riem, ik ben benieuwd. Aangezien de badkamer met een gewone radiator wordt verwarmd, gaat het daar dus wel kouder worden, maar als het nodig is verwarm ik die wel bij met een elektrische radiator voor dat half uur per dag. Maar daarom laat ik 'm wel nog op iets van 42 staan. Gaat de vvw-thermostaat naar 32.

Kan bijna niet wachten tot het kouder wordt :)
Ir paneel doet wonderen. Nacht verlaging in matige isolatie kost je extra energie (heb ik getest )en het kost je extra investering want dan heb je 9/10kW nodig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Je zou ook kunnen concluderen dat warmtepompen gewoon te duur zijn. Niet helemaal onterecht overigens, want de techniek is niet veel meer dan wat in een airco zit (prijs 1.500 euro) of een koelkast (prijs: 300 euro).
Hoewel de basistechnologie hetzelfde is, is een warmtepomp wel een stuk complexer. Hij moet veel meer variatie aankunnen (-20 tot +50), alle weersomstandigheden kunnen weerstaan, is een factor 10 zwaarder uitgevoerd, moet kunnen communiceren met een thermostaat en andere apparaten. Bovendien is er een hoop innovatie op deze markt, die ook terugbetaald moet worden. Het is niet gek dat er dan meer gevraagd wordt voor een warmtepomp.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je zou kunnen concluderen dat aardgas te goedkoop is. Niet gek als de retailprijs 35 eurocent is en er nog 35 eurocent belasting overeen gaat (+100%), terwijl bij elektriciteit de retailprijs 7 eurocent is en er 14 eurocent belasting overeen gaat (+200%).
Je zou ook kunnen concluderen dat de belastingtarieven achterlijk hoog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Megalodon_67 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:32:
[...]

Je zou ook kunnen concluderen dat de belastingtarieven achterlijk hoog zijn.
Get used to it. Zeker aardgas gaat de komende jaren alleen maar duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Vandaar dat huis verwarmen met airco ook zo interessant is (doe ik zelf ook, gas de deur uit). Ik ga geen 15k betalen terwijl mijn airco me maar 1500 euro heeft gekost. Goede airco heeft ook een hoge SCOP.
Krisp schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:26:
[...]

Hoewel de basistechnologie hetzelfde is, is een warmtepomp wel een stuk complexer. Hij moet veel meer variatie aankunnen (-20 tot +50), alle weersomstandigheden kunnen weerstaan, is een factor 10 zwaarder uitgevoerd, moet kunnen communiceren met een thermostaat en andere apparaten. Bovendien is er een hoop innovatie op deze markt, die ook terugbetaald moet worden. Het is niet gek dat er dan meer gevraagd wordt voor een warmtepomp.
Huh, waarom zou dit op mijn airco allemaal niet van toepassing zijn?

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 26-08-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Maar dan heb je ook nog een oplossing nodig voor warm tapwater. Heb je met een WP ook nodig, maar met alleen airco ben je er dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

@Gramser ja daar is dan weer de (na subsidie vrijwel gratis) warmtepompboiler voor. Al zijn de subsidies inmiddels gehalveerd.
SWW kost me 0,5 kWh in de zomer en max 2 kWh in de winter, per dag. Peanuts :-). Dat is voor 2 personen met 200L boiler.

[ Voor 32% gewijzigd door de Peer op 26-08-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Megalodon_67 , @Krisp Ik roep al jaren: "Gasprijs_omhoog!" en "Pomp_Warmte-Geen_Gas!" via de SSID's van een AP :)F O-) . Of de reikwijdte tot Den Haag gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Gramser schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:53:
Maar dan heb je ook nog een oplossing nodig voor warm tapwater. Heb je met een WP ook nodig, maar met alleen airco ben je er dan niet.
Voor nieuwbouw zou ik het tegenwoordig zo doen: Luchtverwarming en luchtkoeling op basis van een airco/warmtepomp (de buitenunit). Als je dat via je ventilatiesysteem doet, kun je bij luchtkoeling ook nog ontvochtigen.

Zou ik er ook direct bevochtiging bij doen voor in de wintermaanden.

Tapwater doe je gewoon volledig elektrisch met een buffervat, of als de ruimte beperkt is, in een TCM/PCM. Aangezien douchen veruit de grootste tapwatervrager is, zorg je dat daar een goede (maar comfortabele spaarkop van 5 a 6 liter per minuut op zit, i.c.m. douche-WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

@Skyaero waarom volledig elektrisch tapwater??? En niet gewoon een warmtepompboiler. Vanwege de kosten van aanschaf nu de subsidie gehalveerd is?

En geen vloerverwarming? Dan krijg je een flink koude vloer lijkt me, dan zie ik namelijk als 1 van de nadelen die ik zelf ervaar met mijn airco.

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 26-08-2020 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:00:
@Skyaero waarom volledig elektrisch tapwater??? En niet gewoon een warmtepompboiler. Vanwege de kosten van aanschaf nu de subsidie gehalveerd is?
Een warmtepompboiler is alleen effectief als je de afgezogen ventilatielucht gebruikt. Nu is het net zo dat in een nieuwbouwwoning je een fatsoenlijke WTW of enthalpiewisselaar hebt en die afgezogen lucht dus niet beschikbaar is. Dan moet de warmtepompboiler alsnog warmte uit de buitenlucht halen. Zit je met een SCOP van 2 tot 2,5 voor een systeem dat een godsvermogen kost, terwijl een elektrisch boilertje vrijwel niets kost.

Het gaat hier specifiek over nieuwbouw, dus de drie-fasen aansluiting heb je toch al, al is het alleen al voor het koken en je elektrische auto. Het geld wat je bespaart door een elektrische boiler te kopen i.p.v. een warmtepomp investeer je in extra zonnepanelen.
En geen vloerverwarming? Dan krijg je een flink koude vloer lijkt me, dan zie ik namelijk als 1 van de nadelen die ik zelf ervaar met mijn airco.
Dat zou een comfortkeuze kunnen zijn, maar als je je vloer goed isoleert, wordt die niet koud. Je kunt ook gewoon vloerbedekking neerleggen of op pantoffels lopen. Iets wat we de afgelopen 100 jaar deden voordat we er laminaat en tegels of zelfs beton in gingen gooien als vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:54:
@Gramser ja daar is dan weer de (na subsidie vrijwel gratis) warmtepompboiler voor. Al zijn de subsidies inmiddels gehalveerd.
SWW kost me 0,5 kWh in de zomer en max 2 kWh in de winter, per dag. Peanuts :-). Dat is voor 2 personen met 200L boiler.
Toen ik op het punt stond om dit apparaat te kopen dat na subsidie gratis was ging inderdaad de subsidie fors omlaag. Nu heb ik geen interesse meer want ik gebruik alleen in de late avonduren een minuut of 5 warm tapwater onder de douche, al de rest overdag doe ik met koud water. Ik overweeg daarom om een goedkope, kleine standaard boiler van enkele tientallen liters te installeren die pas aan het einde van de dag aangaat en dus amper standby verliezen zal hebben. Heb jij enig idee hoeveel uur een 50 liter water verwarmd moet worden voordat deze op een temperatuur van zeg 50 graden komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

@Skyaero mijn warmtepompboiler staat op zolder en onttrekt de warmte van binnen (niet uit de WTW). Werkt prima. De temperatuur van de zolder zakt dan 0.3 graden ofzo. Je hebt maar heel weinig nodig voor SWW.

Effectief verbruik je dan waarschijnlijk de warmte die mijn airco in de woonkamer opgewekt heeft, maar dat beschouw ik als verloren warmte tegen de tijd dat het de zolder bereikt heeft.
Bovendien is bij ons de zolder deels verwarmd door de buren denk ik >:)

je rekent wel wat pessimistisch. Warmtepompboiler kun je momenteel voor 600 euro krijgen (na subsidie) en met gebruik van binnenlucht zal de SCOP fors hoger zijn dan met buitenlucht.
Skyaero schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:16:
[...]
Dat zou een comfortkeuze kunnen zijn, maar als je je vloer goed isoleert, wordt die niet koud. Je kunt ook gewoon vloerbedekking neerleggen of op pantoffels lopen. Iets wat we de afgelopen 100 jaar deden voordat we er laminaat en tegels of zelfs beton in gingen gooien als vloer.
De praktijk (bij mij, huis uit 2006) is helaas wel wat anders. Met een airco is er vaak 'gelaagdheid' dus de warmte lucht hoopt zich op in de hogere luchtlagen en bij de vloer blijft het frisjes. Na dagen lang 24/7 verwarmen zullen de muren en meubels 20 graden worden en zal via straling de vloer ook wat opwarmen, maar de vloer zal altijd het koudst blijven binnen de woonkamer.
Het is niet heel dramatisch overigens hoor, maar wel te merken.
Megalodon_67 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:21:
[...]

Toen ik op het punt stond om dit apparaat te kopen dat na subsidie gratis was ging inderdaad de subsidie fors omlaag. Nu heb ik geen interesse meer want ik gebruik alleen in de late avonduren een minuut of 5 warm tapwater onder de douche, al de rest overdag doe ik met koud water. Ik overweeg daarom om een goedkope, kleine standaard boiler van enkele tientallen liters te installeren die pas aan het einde van de dag aangaat en dus amper standby verliezen zal hebben. Heb jij enig idee hoeveel uur een 50 liter water verwarmd moet worden voordat deze op een temperatuur van zeg 50 graden komt?
Dat is vrij makkelijk te berekenen en hangt uiteraard af van het vermogen van de boiler. Maar ga maar uit van 4-8 uur ofzo. 50 liter op 50 graden is wel heel minimaal :-)
Hier kun je het invullen in de bovenste tabel/formulier: https://bloglocation.com/...tor-for-time-energy-power

50 liter van 10 naar 50 graden brengen met een 2000W verwarmingselement duurt slechts 70 min. Dat is toch wel fors sneller dan mijn 1e gok. Als je zonnepanelen hebt gebruik je liever bijvoorbeeld een 400W element zodat je straks (na salderen) geen stroompieken veroorzaakt die buiten je eigen verbruik vallen.

[ Voor 90% gewijzigd door de Peer op 26-08-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:22:
Dat is vrij makkelijk te berekenen en hangt uiteraard af van het vermogen van de boiler. Maar ga maar uit van 4-8 uur ofzo. 50 liter op 50 graden is wel heel minimaal :-)
Hier kun je het invullen in de bovenste tabel/formulier: https://bloglocation.com/...tor-for-time-energy-power

50 liter van 10 naar 50 graden brengen met een 2000W verwarmingselement duurt slechts 70 min. Dat is toch wel fors sneller dan mijn 1e gok. Als je zonnepanelen hebt gebruik je liever bijvoorbeeld een 400W element zodat je straks (na salderen) geen stroompieken veroorzaakt die buiten je eigen verbruik vallen.
Ik heb sinds maart 2019 zelf zonnepanelen geïnstalleerd en denk na met het oog op afbouw salderen hoe ik straks energie van m'n panelen deels kan opslaan. Goeie tip om een niet al te zwaar verwarmingselement te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Megalodon_67 op 26-08-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Megalodon_67 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:36:
[...]

Ik heb sinds maart 2019 zelf zonnepanelen geïnstalleerd en denk na met het oog op afbouw salderen hoe ik straks energie van m'n panelen deels kan opslaan. Goeie tip om een niet al te zwaar verwarmingselement te gebruiken.
Ik kan zelf dus maar 0,5 (zomer) tot 2 kWh opslaan als SWW. Voor mij is dat dus vrijwel niet de moeite waard. Met elektrisch verwarmen loopt het al aardig op in kWh's die je 'opslaat'. Maar mogelijk houd je dan een beetje jezelf voor de gek, want eigenlijk gaat er vooral veel energie verloren doordat COP=1 inefficient is.
Vanuit de financiele kant wel weer te begrijpen hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@de Peer Een gewone, kleine boiler is goedkoop in aanschaf, dat telt ook door. Als die maar enkele uren aan staat per dag is dat denk ik rendabeler dan een kleine warmtepompboiler die de hele dag aan moet staan en voor mij ook nog eens te groot is (90 liter is te groot). Nu ben ik er nog niet serieus mee bezig, ik ga waarschijnlijk pas actie ondernemen als het salderen afgebouwd wordt en ik de gasaansluiting de deur uit doe. Het zou mij overigens niks verbazen als ze het salderen toch nog wat verder gaan oprekken dan nu aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
lol, keek ff naar die warmtepompboilers en denk gelijk: Dat zou wel wat voor mijn ouders zijn!

Ware het niet dat we net van de week de oude ventilatiebuis van de afzuigkap van hun dak verwijderd hebben... daar had perfect die WP-boiler onder kunnen staan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:18
de Peer schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:00:
@Skyaero
Voor iedereen die van houten vloeren houdt is een lucht/lucht-warmtepomp heel fijn. Je vloer kan blijven liggen en koude voeten heb je toch nooit met een houten vloer (althans, ik niet). En anders kan je altijd nog pantoffels pakken.

En wil je toch een lucht/water-warmtepomp, dan kan je ook gewoon je muur verwarmen. Daar kan je ook sleuven in frezen of slangen tegen monteren en daarna dichtstuccen. Kan je alsnog kiezen wat je op je vloer wil (hout/kurk/tapijt enzovoort).

Alleen laminaat, daar heb ik niet direct een toepassing voor, behalve als het snel en goedkoop moet. Ik ben daar persoonlijk niet zo'n fan van.

Goed man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:44
[b]T-Infinity schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:22:
De praktijk (bij mij, huis uit 2006) is helaas wel wat anders. Met een airco is er vaak 'gelaagdheid' dus de warmte lucht hoopt zich op in de hogere luchtlagen en bij de vloer blijft het frisjes. Na dagen lang 24/7 verwarmen zullen de muren en meubels 20 graden worden en zal via straling de vloer ook wat opwarmen, maar de vloer zal altijd het koudst blijven binnen de woonkamer.
Het is niet heel dramatisch overigens hoor, maar wel te merken.

[...]
Sinds kort hangt er bij ons ook een airco. Het stookseizoen komt er aan en mijn idee is om in de wintermaanden (dus niet het overgangsseizoen) de vloer lichtjes mee te laten vewarmen.
Waar ik in de afgelopen twee winters steeds 28/29 graden de vloer in liet gaan is mijn idee om dit nu terug te brengen naar een graad of 23. Dit dan aangestuurd door een thermostaat die boven hangt en daar de kamers (via radiatoren) op temperatuur moet houden. Alles is 1 systeem dus boven en onder lopen samen mee.
Op deze manier hoop ik een soort basis temperatuur te creeren die normaal gesproken de benedenverdieping niet op temperatuur zou houden, waardoor de airco het overige deel voor zijn rekening kan nemen.

Geen idee of het gaat werken, maar we gaan het zien.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:37
Gramser schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:41:
Die viel mij ook op. Die zonnepanelen zijn een "must", ofzo, om nog een "acceptabele" terugverdientijd te hebben. Maar volgens mij vergeten ze dan ook nog even dat salderen wordt afgebouwd.
Erger nog, zowel op het NOS-journaal (van maandagavond) als in de krant de volgende ochtend werd gemeld dat die zonnepanelen de stroom opwekken voor de warmtepomp. Daar klopt in de winter, als je je WP het hardst nodig hebt, natuurlijk niets van, want dan doen de panelen nauwelijks iets.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Er is nog zóveel te winnen aan breed gedeelde kennis en kunde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:56
Maasluip schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:07:
[...]

Het is een beetje koffiedikkijken wat de exacte prijs/kWh van PV wordt als het salderen afgeschaft is, maar nu met salderen gaat die prijs richting 1/4e van de commerciele prijs. Over de gehele levensduur van je PV installatie misschien 4-5 cent/kWh.
Dat maakt natuurlijk wel een verschil uit in besparing met de WP. Als je WP 5.000 kWh in een jaar verstookt maakt dat € 750 uit! Met PV is een warmtepomp eigenlijk een no-brainer, zonder PV niet.
1.500 m3 gas: € 1.050
5.000 kWh met PV en salderen: € 250
5.000 kWh van het net: € 1.000

Voor 50 euro per jaar gaat de gemiddelde burger niet "experimenteren" met een WP.
Vergeet ook niet dat die "5.000 kWh met PV en salderen: € 250" pas zo is als de investering van de zonnepanelen is terug verdiend.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Megalodon_67 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:50:
@de Peer Een gewone, kleine boiler is goedkoop in aanschaf, dat telt ook door. Als die maar enkele uren aan staat per dag is dat denk ik rendabeler dan een kleine warmtepompboiler die de hele dag aan moet staan en voor mij ook nog eens te groot is (90 liter is te groot). Nu ben ik er nog niet serieus mee bezig, ik ga waarschijnlijk pas actie ondernemen als het salderen afgebouwd wordt en ik de gasaansluiting de deur uit doe. Het zou mij overigens niks verbazen als ze het salderen toch nog wat verder gaan oprekken dan nu aangekondigd.
Mijn 200 liter warmtepomp boiler draait in de middag twee tot drie uurtjes met 500 watt opgenomen vermogen. Weet niet waar jij hele dag vandaan haalt? Als je 20/30 min per dag doucht duurt het geen uren hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:23:
[...]

Mijn 200 liter warmtepomp boiler draait in de middag twee tot drie uurtjes met 500 watt opgenomen vermogen. Weet niet waar jij hele dag vandaan haalt? Als je 20/30 min per dag doucht duurt het geen uren hoor
Ja inderdaad. In de zomer is het soms zelfs maar 1 uur. In de winter loopt het in mijn geval wel eens op tot 4 a 5 uur maar dan hebben we hem leeg gedouched en heb ik mijn aquarium ververst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Ja inderdaad. In de zomer is het soms zelfs maar 1 uur. In de winter loopt het in mijn geval wel eens op tot 4 a 5 uur maar dan hebben we hem leeg gedouched en heb ik mijn aquarium ververst.
Precies, of de vrouw heeft drie wasmachine achter elkaar gevuld. Want die pakt er ook uit, net als vaatwasser

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:23:
[...]

Ahum, 5 à 6 minuten douchen hier. Zo'n 20 tot 30 minuten is zo verkwistend, ik vind dat echt niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Denk niet dat het om 20/30 minuten per persoon gaat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LordSinclair schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

Vergeet ook niet dat die "5.000 kWh met PV en salderen: € 250" pas zo is als de investering van de zonnepanelen is terug verdiend.
Ik vind dat een bedrag waar je mee mag rekenen als je de panelen op je dak hebt gelegd. Want x bedrag voor y zonnepanelen geeft z kWh over 20-25 jaar dus de prijs /kWh is x/z*20.
En dan maakt het niet uit of je in je eerste jaar of in je 20e jaar van de panelen zit.

Maar voor mijn part zeg je "mijn stroom kost het eerste jaar € 1 /kWh en de 19 volgende jaren € 0 / kWh".
Dat geeft dezelfde besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Grote vraag om mee binnen te komen hier, maar we gaan voor een nieuwbouwhuis. We hebben een Rc van 5/vloer 6/wand 6/dak. Een Qv van <0,4. Houtskelet, warmtepomp, WTW, triple glas en PV panelen. Huisontwerp met passivhaus principes (inclusief zonnewering).
Waar denken jullie dat nog het meeste te behalen valt wat betreft energiezuinigheid (we willen EPC<0) en luchtkwaliteit?

Ik snap dat dit wat vervolgvragen los kan maken, maar ik weet niet hoe groot m'n verhaal moet zijn om vragen te voorkomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je bent al een eind. Overstek is dus ook goed geregeld? Je zou het huis alvast kunnen voorbereiden op een batterij(losse groep richting de beste locatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Erasmo schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:27:
Je bent al een eind. Overstek is dus ook goed geregeld? Je zou het huis alvast kunnen voorbereiden op een batterij(losse groep richting de beste locatie).
Ik neig op dit moment op dit moment naar een soort mini brise-soleil op oost en west, een begroeide pergola op zuid/begane grond en screens op zuid/1e verdieping.
Met de belangrijke notitie dat er niet meer verdiepingen zijn :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34

Ik heb vorige winter dat testje gedaan met een woning uit 1995, maar dan met ketel instelling max Ta=37oC, mijn vloerverwarming verdeler beneden in de retour van de radiatoren gezet en de thermostaat en regelventiel eruit gehaald voor meer flow. Werkte goed, maar het is ook niet heel koud geweest. Ik denk als het heel koud wordt in de winter dat ik boven iets te weinig afgifte capaciteit heb met de huidige radiatoren, wat ik misschien wel kan compenseren door het beneden nog een halve graad warmer te maken, dan wordt de vloer boven ook vanzelf iets warmer.

Kamer 24/7 op 20.5oC en typische Ta en Tr kan je hieronder zien, als je de retour temperatuur ziet dan snap je dat het ketel rendement tegen de 110% zat:
Heating Ta, Tr and Troom

Voor deze ombouw actie zat mijn ketel rendement zo rond de 100%, echter als ik kijk naar gas verbruik per graaddag voor de periode van half december tot half februari waarbij de invloed van de zon klein is, dan zie ik dat met deze 24/7 lage temperatuur verwarmen het gas verbruik per graaddag ~20% lager lag.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Karp Douche WTW ?
PV leggen volgens Passief Premium?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
ollie1965 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:19:
@Karp Douche WTW ?
PV leggen volgens Passief Premium?
Ik doelde op WTW in de ventilatie in mijn opsomming. Is WTW in de douche de moeite waard? Heb me er nog niet zo in verdiept.

Passief Premium zegt mij (met een zoekactie) zo niks. Bedoel je meer leveren dan je verbruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Karp schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:19:
Grote vraag om mee binnen te komen hier, maar we gaan voor een nieuwbouwhuis. We hebben een Rc van 5/vloer 6/wand 6/dak. Een Qv van <0,4. Houtskelet, warmtepomp, WTW, triple glas en PV panelen. Huisontwerp met passivhaus principes (inclusief zonnewering).
Waar denken jullie dat nog het meeste te behalen valt wat betreft energiezuinigheid (we willen EPC<0) en luchtkwaliteit?

Ik snap dat dit wat vervolgvragen los kan maken, maar ik weet niet hoe groot m'n verhaal moet zijn om vragen te voorkomen!
EPC zegt niet zozeer iers over energieverbruik.

Mbt luchtkwaliteit: Wat is je wandopbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

En ik bedoel boven op een Balansventilatie WTW een Douche WTW.
Douche WTW geeft tussen de 40-60% rendement (afhankelijk van flow, temp verschil enz.
Er is hier een topic over Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? om de huiverige te overtuigen >:)

Premium is een bepaalde over dimensionering van je PV om ook in de winter nog redelijke opbrengst te hebben. Een voorbeeld berekening tussen Passief, Passief plus en Passief premium https://pixii.be/ontdek/k...um-pixii-doet-de-oefening

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Gramser
PentaClover schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:56:
[...]

Ik heb vorige winter dat testje gedaan met een woning uit 1995, maar dan met ketel instelling max Ta=37oC, mijn vloerverwarming verdeler beneden in de retour van de radiatoren gezet en de thermostaat en regelventiel eruit gehaald voor meer flow. Werkte goed, maar het is ook niet heel koud geweest. Ik denk als het heel koud wordt in de winter dat ik boven iets te weinig afgifte capaciteit heb met de huidige radiatoren, wat ik misschien wel kan compenseren door het beneden nog een halve graad warmer te maken, dan wordt de vloer boven ook vanzelf iets warmer.

Kamer 24/7 op 20.5oC en typische Ta en Tr kan je hieronder zien, als je de retour temperatuur ziet dan snap je dat het ketel rendement tegen de 110% zat:
[Afbeelding: Heating Ta, Tr and Troom]

Voor deze ombouw actie zat mijn ketel rendement zo rond de 100%, echter als ik kijk naar gas verbruik per graaddag voor de periode van half december tot half februari waarbij de invloed van de zon klein is, dan zie ik dat met deze 24/7 lage temperatuur verwarmen het gas verbruik per graaddag ~20% lager lag.
Je maakt me nieuwsgierig, en een beetje huiverig, want ik heb zelf geen gewone radiatoren op de benedenverdieping. Maar als ik je goed begrijp kan de thermostaat van de vvw er tussenuit (of volledig open), als de Ta van de ketel op de gewenste temperatuur wordt ingesteld? Dat zou dus nog kunnen als ik merk dat de radiator op de badkamer überhaupt niet meer voldoet...

Eerst maar eens mijn testje doen. Maar ja, het wil nog maar niet frisser worden hè ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Karp schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:19:

Douchespaarkop, doucheWTW.
Hoe is koeling geregeld?

Nadenken over elektriciteit: hoe zijn je pompen geregeld? CO2 gestuurde ventilatie? Zuinige apparatuur en verlichting.

Duurzaamheid kun je dan nog een stap verder brengen: Hoe ga je je tuin inrichten? Bij, vlinder en vogelvriendelijk? Groene erfafscheidingen? Waterton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Karp Je kunt ook nog voor een recycle douche gaan (zoals Upfall en anderen)
Kost wat maar dan gebruik je echt weinig water en energie.

Anders gewoon douche WTW en uitkijken welke douchekop je koopt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Karp schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:32:
[...]

Ik neig op dit moment op dit moment naar een soort mini brise-soleil op oost en west, een begroeide pergola op zuid/begane grond en screens op zuid/1e verdieping.
Met de belangrijke notitie dat er niet meer verdiepingen zijn :D
Douche wtw zou een goede toevoeging kunnen zijn ja, in principe is het niet meer dan een dubbele pijp. Als je het toch nog gaat bouwen kun je het net zo goed meenemen. Over houtskelet weet ik vrij weinig voor de rest.
Wordt het helemaal je eigen ontwerp of is het een catalogushuis?

Is het met eigen oprit? Dan kun je ook alvast een voorbereiding voor een laadpaal laten leggen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Megalodon_67 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:50:
ik ga er mee beginnen ergens komende weken.
goedkoop vond ik het allemaal niet.
(maar geld is geen probleem, hou het geld wat ik "verdien/bespaar" opzij en betaal het met gemak daar van.)

heb al warmtepompboiler van 50 liter op 55graden.
daar achter zet ik een 200liter boiler, met 2 verwarmings-elementen. (kleiner als 200liter en 2 verwarmings-elementen zijn bijna niet te vinden, hellaas.)
1 element van 2kW boven in de boiler, die waarschijnlijk tot 55 graden gaat verwarmen.
en 1 element van 1kW die eigenlijk 3fase is.
wat betekend dat hij 3x1fase is van 333W per deel.
en die wil ik straks gaan mee schakelen tot een +/-65graden met de omvormer. (die er vlak naast hangt.)
zelfs in december heb ik vaak genoeg 333W uit de omvormer (6430Wp doet dat wel.).
maar goed dit ga ik nog testen deze winter. ;)

(met wat mazzel komt de boiler komende week binnen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
Interessante aflevering van Fully Charged over betaalbare duurzame (huur-)woningen:

Tikje jammer dat het aspect "betaalbaar" niet verder uitgediept wordt in de video, maar niettemin een goede ontwikkeling, denk ik.

En ze hebben een accu ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

• Karp
bbbrumbrum schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:47:
[...]

EPC zegt niet zozeer iers over energieverbruik.

Mbt luchtkwaliteit: Wat is je wandopbouw?
Het is een houtskeletwand. Buitenkant mogelijk een mix van delen hout en delen stuc. Isolatie is standaard mineraalwol geloof ik.

• Karp
ollie1965 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:48:
En ik bedoel boven op een Balansventilatie WTW een Douche WTW.
Douche WTW geeft tussen de 40-60% rendement (afhankelijk van flow, temp verschil enz.
Er is hier een topic over Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? om de huiverige te overtuigen >:)

Premium is een bepaalde over dimensionering van je PV om ook in de winter nog redelijke opbrengst te hebben. Een voorbeeld berekening tussen Passief, Passief plus en Passief premium https://pixii.be/ontdek/k...um-pixii-doet-de-oefening
Douche WTW klinkt goed. Ga ik even in duiken. We zijn geen uitgebreide douchers, maar we hoeven het ook niet in 4 jaar terug te verdienen oid.

Dimensionering van PV ben ik nog niet uit. We hebben een plat dak op het zuiden en ik moet sowieso nog kiezen tussen zuid of o/w orientatie geloof ik. Op zuid hebben we mogelijk niet genoeg ruimte voor overdimensionering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Skyaero schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:01:
[...]

Douchespaarkop, doucheWTW.
Hoe is koeling geregeld?

Nadenken over elektriciteit: hoe zijn je pompen geregeld? CO2 gestuurde ventilatie? Zuinige apparatuur en verlichting.

Duurzaamheid kun je dan nog een stap verder brengen: Hoe ga je je tuin inrichten? Bij, vlinder en vogelvriendelijk? Groene erfafscheidingen? Waterton?
Ik hoop dat er weinig actieve koeling nodig is met Passiv Hausprincipes. Maar er komt een warmtepomp en op de begane grond is vloerverwarming (verkoeling?) die een steentje bij kunnen dragen.

Sturing voelt nog heel vroeg in het proces. Nog niet naar gekeken. We hebben nu MV en die gaat met de hand.

De tuin moet 50% "standslandbouw" zijn. Er komt sowieso veel groen. Ik vind het wel mooi om bepaalde dieren (zoals vogels of vlinders) als uitgangspunt te nemen voor begroeing. Dus dat nemen we inderdaad mee!
Ik wil ook graag sedum op het dak, en WADIs in de tuin. Misschien past er nog een ton tussen huis en WADI, maar er blijft steeds minder water over zo!

• Karp
!null schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:35:
@Karp Je kunt ook nog voor een recycle douche gaan (zoals Upfall en anderen)
Kost wat maar dan gebruik je echt weinig water en energie.

Anders gewoon douche WTW en uitkijken welke douchekop je koopt.
Daarmee recycle je je douchewater? Die oplossing ken ik nog niet.
Ik heb al wel gespiekt naar dingen als regenwateropvang maar het voelt allemaal wat complexer.
Pagina: 1 ... 99 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.