3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Lijkt me nogal veel, ik heb 30m2 laten doen en dat scheelde amper tien procent van 1400 kuub, dus gezakt naar 1250.technopeuter schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:18:
mindergas.nl gebruik ik.
zo zag ik een 25% mindergebruik in een jaar met spouwmuurisolatie. Dit verwonderde me nogal, de woonkamer heeft maar 4m2 spouwmuur, de overige muren zitten aan verkeersruimten of slaapkamers waar minder gestookt word.
mooie van mindegas is dat je kunt opgeven wat je sww gebruik is en dat rekend hij ook door
Nog steeds de moeite want het kostte maar 450 euro, dus jaartje of 5 zeker terug verdient. Mits ik op gas had gebleven........ Overstap naar een warmtepomp met slechts helft energie kosten maakt dat het tien jaar duurt voor terug verdient is.
1 PVoutput . Dongen NB
Daar ga je enorm zuinig mee verwarmen, je moet alleen tegen de warme haardroger kunnen ahumKire88 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:37:
@assje Denk dat het zeker zeer interessant is. Ik gebruik geen mindergas omdat ik niet in NL woon. Ook geen slimme meters die neem wekelijks mijn meterstanden op, zet dit in Excel, en dit rapporteer ik dan in PowerBI.
Hangt bij ons ook een airco sinds kort waar ik mee wil verwarmen. Ben ook zeer benieuwd wat dit gaat doen met de m3 per graaddagen. Ik reken trouwens met gewogen graaddagen, zoals @Schinnen-groen ook al zei.
1 PVoutput . Dongen NB
We gaan het zien. Verwacht toch dat ik september/october/deels november/deels maart/april/mei vrijwel geen gas meer nodig ga hebben.reneeke1970 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:07:
[...]
Daar ga je enorm zuinig mee verwarmen, je moet alleen tegen de warme haardroger kunnen ahum
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Je hoeft niet in Nederland te wonen om mindergas te gebruiken. Gewoon eenmaal per maand de meterstanden invullen en klaar. En je kunt jaren/periodes vergelijken, graaddagen doet mindergas zelf. En ja, ook zonder gas en alleen maar elektriciteit/warmtepomp /airco kun je mindergas gebruiken. Want zonder gas is ook minder gasKire88 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:37:
@assje Denk dat het zeker zeer interessant is. Ik gebruik geen mindergas omdat ik niet in NL woon. Ook geen slimme meters die neem wekelijks mijn meterstanden op, zet dit in Excel, en dit rapporteer ik dan in PowerBI.
Hangt bij ons ook een airco sinds kort waar ik mee wil verwarmen. Ben ook zeer benieuwd wat dit gaat doen met de m3 per graaddagen. Ik reken trouwens met gewogen graaddagen, zoals @Schinnen-groen ook al zei.
Met voldoende zonnepanelen kan je ook gewoon uit met enkelglas in een doortocht woning. Het energielabel is een wassen neus.assje schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:27:
In ieder geval deze alvast binnen:
[Afbeelding]
Dat zegt dus echt helemaal niets, paar foto's en zonder enige vragen binnen één dag zonder kosten een nieuw label. Daar zou ik bij een aankoopbeslissing dus weinig waarde aan hechten...
YouTube: Energielabels - Zondag met Lubach (S02)
Er zijn meerdere aanbieders die het energielabel gratis 'goedkeuren' en uploaden in het register. Ook midden in de nacht werken deze computers gewoon door en in een uur heb je reactie. Artificiële intelligentie, of zouden ze het domweg niet naar kijken en goedkeuren
Helaas, sinds 1 juli 2020 kan dit niet meer.Dre schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:48:
[...]
Met voldoende zonnepanelen kan je ook gewoon uit met enkelglas in een doortocht woning. Het energielabel is een wassen neus.
YouTube: Energielabels - Zondag met Lubach (S02)
Er zijn meerdere aanbieders die het energielabel gratis 'goedkeuren' en uploaden in het register. Ook midden in de nacht werken deze computers gewoon door en in een uur heb je reactie. Artificiële intelligentie, of zouden ze het domweg niet naar kijken en goedkeuren
En woningen met zonnepanelen krijgen een slechter energielabel bij de nieuwe meetmethode.
Ik en mijn zoon hebben nog voor 1 juli een definitief energielabel aangevraagd (10 jaar geldig), ik voor 1 euro, mijn zoon voor een whopping 2 euroSlechtere energieprestatie
Eind mei werd bekend dat ruim 50 procent van de gebouwen in Nederland bij de invoering van de nieuwe bepalingsmethoden voor het meten van de energieprestatie van gebouwen – de NTA 8800 – zijn huidige energielabel behoudt.
“Ter illustratie: in een rijtje met identieke woningen zal de hoekwoning een slechtere energieprestatie krijgen, doordat deze meer verliesoppervlakte heeft (namelijk een zijgevel) dan de tussenwoning”, duidt Ollongren in haar antwoorden aan de Tweede Kamer. “Woningen met elektrische installaties gaan beter scoren, maar woningen met veel eigen zonnestroom (pv-panelen) juist slechter.”

1 PVoutput . Dongen NB
Misschien heb ik niet ver genoeg gekeken. Ik moest ergens een postcode invullen en ben toen afgehaaktZuinigeRijder schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:18:
[...]
Je hoeft niet in Nederland te wonen om mindergas te gebruiken. Gewoon eenmaal per maand de meterstanden invullen en klaar. En je kunt jaren/periodes vergelijken, graaddagen doet mindergas zelf. En ja, ook zonder gas en alleen maar elektriciteit/warmtepomp /airco kun je mindergas gebruiken. Want zonder gas is ook minder gas
Als ik toch mijn meterstanden ergens moet invullen doe ik het liever zelf, kan ik tabelletjes en grafiekjes maken zoals ik het zelf wil
Het energielabel is 10 jaar geldig. Dus in 2030 heeft mijn woning (met gedeeltelijk enkelglas) hetzelfde label als een passiefhuis. Mooi systeem toch?reneeke1970 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:12:
Hebben jullie allemaal verhuis plannen omdat je label aan vraagt?
Vanaf 2021 zouden de kosten voor het energielabel toenemen omdat er een mannetje langs komt. Dat mannetje gaat dan een gat in je dak en vloer zagen om te kijken hoe dik de isolatie is ofzo?
@ZuinigeRijder
Na 1 juli 2020 ingevoerd. Geen idee hoe ze het berekenen. Bij mij werd gevraagd om het aantal vierkante meters zonnepanelen. Er wordt dus niet gekeken naar het Wp vermogen en of ze nu op zuid liggen of juist in de kruipruimte. Al met al heb ik het zuinigste label gekregen.
Enige waar ik over twijfelde is het opwek toestel voor warmwater. Een ventilatie-warmtepompboiler kennen ze niet bij de overheid. Een geiser leek het me niet, dus ik heb er maar "Geen apart toestel" van gemaakt.
Dat weet je maar nooit, als er morgen iemand aanbelt met de hoofdprijs (Al staat het niet te koop) is ie wegreneeke1970 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:12:
Had een A label van 2 jaar oud, nu een nieuwe aangevraagd met aanpassingen Wp en panelen.
Kosten € 0,00
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Als hier iemand aan belt mag hij het van mij ook zonder label kopen......JoKo schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:24:
[...]
Dat weet je maar nooit, als er morgen iemand aanbelt met de hoofdprijs (Al staat het niet te koop) is ie weg![]()
Had een A label van 2 jaar oud, nu een nieuwe aangevraagd met aanpassingen Wp en panelen.
Kosten € 0,00
Nieuw label voor wp en panelen? Dat ziet een koper zo toch ook dat die er zijn?
1 PVoutput . Dongen NB
Op 1 Juli zou de nieuwe norm (NTA8800 / BENG) in gaan. Dat is inmiddels uitgesteld tot 1 januari 2021 doordat de software nog niet klaar was.vinom schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:34:
Hmm, ik heb mijn label 8 juli aangevraagd, gratis, en die is gewoon goedgekeurd. Dus blijkbaar kon het nog wel na 1 juli?
Dat wist ik nog niet.Skyaero schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:56:
[...]
[...]
Op 1 Juli zou de nieuwe norm (NTA8800 / BENG) in gaan. Dat is inmiddels uitgesteld tot 1 januari 2021 doordat de software nog niet klaar was.
Als het niets kost waarom zou je het dan niet doen? Het is 10 jaar geldig, wie weet wat er verandert in die tijd. Daarnaast vond ik het zelf toch wel een leuke kleine waardering van mijn inspanning om daar nu "A" te zien staan i.p.v. "C" (label is ook publiekelijk in te zien).reneeke1970 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:12:
[ Voor 4% gewijzigd door assje op 24-07-2020 08:34 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
En met A heb je nul op de meter? Of liever nul op de rekening?assje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:32:
[...]
Als het niets kost waarom zou je het dan niet doen? Het is 10 jaar geldig, wie weet wat er verandert in die tijd. Daarnaast vond ik het zelf toch wel een leuke kleine waardering van mijn inspanning om daar nu "A" te zien staan i.p.v. "C" (label is ook publiekelijk in te zien).
1 PVoutput . Dongen NB
Hoeft niet, mijn zoon heeft een A label, maar is niet nul op de meter en ook niet nul op de rekening.reneeke1970 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:02:
[...]
En met A heb je nul op de meter? Of liever nul op de rekening?
Kan wel in mijn geval. Mits ik het thuisladen van de EV niet meetel.
In 2019 had ik geen gasverbruik meer en kwam ik uit op -156 kWh zonder thuisladen EV (inclusief warmtepompboiler en verwarmen met airco). En met de vermindering energiebelasting (elektriciteit) kom uit op een negatieve rekening (mits ik thuisladen niet meetel).
Totale verbruik stroom: 629 kWh
Berekening van jouw eindnota
Leveringskosten stroom -168,32
Vaste leveringskosten 83,74
Netbeheerkosten 230,40
Welkomstkorting -100,00
Totaal verbruikskosten 45,82
Waarvan BTW (21%) 7,94
In rekening gebrachte termijnbedragen 600,00
Door jou te ontvangen 554,18
Wat is nu je punt?reneeke1970 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:02:
[...]
En met A heb je nul op de meter? Of liever nul op de rekening?
Nee het helpt verder niets en het is een vrij zinloos label, dat is nul-op-de-meter trouwens ook.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik heb vorig stook seizoen de warmte die de CV ketel afgeeft gemeten met een Kamstrup warmte meter, en ook de binnen en buiten temperaturen.assje schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:35:
Wie werkt er hier allemaal met graaddagen om prestaties van isolatie/stoogedrag te monitoren?
...
Desalniettemin kan ik nou nog niet zeggen dat dit direct een heel duidelijk beeld qua prestaties geeft. Ik zou verwachten dat de factor op basis van graaddagen een min of meer constant resultaat zou moeten kunnen geven onafhankelijk van temperatuur. Echter, bij mij is duidelijk dat bij een lagere temperatuur het verbruik per graaddag (veel) hoger is. Ik zat dus te denken of ik wellicht een correctiefactor toe zou moeten/kunnen passen. Of, ik moet gewoon alleen naar YoY ontwikkeling kijken en accepteren dat presaties binnen een maand nietszeggend zijn?
Wat voor ervaring/methode hebben anderen hiermee?
De volgende zaken zijn mij daar bij opgevallen:
- Als het relatief warm buiten is dan krijg je een aardig vertekend beeld doordat de mensen in huis warmte afgeven en je elektra verbruik ook als warmte in je huis beland en dan een relatief grote bijdrage heeft in de totale verwarmings energie. (Dit kan je meten en voor compenseren.)
- Zonne instraling kan veel warmte toevoegen aan je huis en geeft een vertekend beeld, het is lastig om daar voor te compenseren, ik zie de minste invloed ervan in de periode van 21 November - 21 Januari omdat de zon dan weinig uren schijnt, niet veel kracht heeft door de lage stand, en de warmte behoefte relatief groot is en dus de zon bijdrage relatief klein.
(De 2 hierboven genoemde zaken is waar met gewogen graaddagen met vaste factoren enigzins voor gecompenseerd wordt.)
- Mijn huis heeft een vrij grote warmte capaciteit, dus ik kan 10-tallen kWh aan warmte in het huis duwen, en dat zie ik dan niet of als hooguit 0.1oC temperatuur stijging terug, dus het heeft eigenlijk alleen zin om langere perioden te vergelijken van een maand of zo, om dit soort effecten er ook uit te middelen.
- Vooral in de periode dat er aan de thermostaat werd gedraaid omdat mijn vriendin het regelmatig niet warm genoeg vond, zag ik de dag tot dag waarden van energie/graaddag op en neer stuiteren vanwege ook het vorige puntje. Door het structureel iets warmer in te stellen bleef de binnentemperatuur constant en zag ik ook veel minder dag tot dag verschillen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ach ik probeer nog steeds het nut er van in te zien. Ik vind het verloren energie, want zonder facturen gaat er heel veel tijd in zitten.assje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:00:
[...]
Wat is nu je punt?Bedoel je dat ik alle tijd en moeite die ik heb gestoken in het verkrijgen van een label beter had kunnen besteden aan het verbeteren van mijn isolatie? Dat gaat dus om 15 minuten en €0.
Nee het helpt verder niets en het is een vrij zinloos label, dat is nul-op-de-meter trouwens ook.
Voorlopig zeg ik tegen de koper wel dat ik G heb omdat ik het nooit aangevraagd heb. Vervolgens schuif ik energie rekeningen onder zijn neus dat ie ieder jaar een 1400 euro verdient en daar moet ie het maar mee doen.
1 PVoutput . Dongen NB
Een auto mag geld kosten dus die hoef je niet te tellen vind ik.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:43:
[...]
Hoeft niet, mijn zoon heeft een A label, maar is niet nul op de meter en ook niet nul op de rekening.
Kan wel in mijn geval. Mits ik het thuisladen van de EV niet meetel.
In 2019 had ik geen gasverbruik meer en kwam ik uit op -156 kWh zonder thuisladen EV (inclusief warmtepompboiler en verwarmen met airco). En met de vermindering energiebelasting (elektriciteit) kom uit op een negatieve rekening (mits ik thuisladen niet meetel).
[...]
Maar je hebt nog 45 euro kosten, eigenlijk 145 zonder bonus. Nou dat vind ik meer waarde dan het administratieve geneuzel label .
Daar zou ik als koper tenminste naar kijken.
1 PVoutput . Dongen NB
"Heel veel tijd" is wel lichtelijk overdreven, ik heb een aardige administratie en heb ook wel foto's van wat ik in het verleden gedaan heb. Ik heb 2 foto's uit mijn album gehaald en ben even naar boven gelopen voor foto van de CV en een HR++ raam boven. Inclusief opzoeken en uploaden letterlijk 15min werk.reneeke1970 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:27:
Ach ik probeer nog steeds het nut er van in te zien. Ik vind het verloren energie, want zonder facturen gaat er heel veel tijd in zitten.
Dat laat dus precies zien hoe kansloos het label op deze manier is. Geen enkele validatie of maatregelen volledig uitgevoerd zijn.
Tja ik douche met koud water en als ik alleen in mijn huis zou wonen zou de verwarming nooit boven de 18 graden staan. Kan je toch voor een vervelende verassing komen te staan.reneeke1970 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:27:
Voorlopig zeg ik tegen de koper wel dat ik G heb omdat ik het nooit aangevraagd heb. Vervolgens schuif ik energie rekeningen onder zijn neus dat ie ieder jaar een 1400 euro verdient en daar moet ie het maar mee doen.
Daarnaast hebben we twee elektrische auto's die goed zijn voor 5.000kWh/jaar. Wordt nu nog bijna volledig op het werk geladen maar over 2 maanden nieuw werk en worden dan thuis geladen.
Een energierekening zegt ongeveer precies zoveel als een energielabel in mijn optiek.
[ Voor 36% gewijzigd door assje op 24-07-2020 11:58 ]
Nou ik heb een boiler staan die een temperatuur aan geeft en daarnaast het verbruik gelogt word.assje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:55:
[...]
"Heel veel tijd" is wel lichtelijk overdreven, ik heb een aardige administratie en heb ook wel foto's van wat ik in het verleden gedaan heb. Ik heb 2 foto's uit mijn album gehaald en ben even naar boven gelopen voor foto van de CV en een HR++ raam boven. Inclusief opzoeken en uploaden letterlijk 15min werk.
Dat laat dus precies zien hoe kansloos het label op deze manier is. Geen enkele validatie of maatregelen volledig uitgevoerd zijn.
[...]
Tja ik douche met koud water en als ik alleen in mijn huis zou wonen zou de verwarming nooit boven de 18 graden staan. Kan je toch voor een vervelende verassing komen te staan.
Daarnaast hebben we twee elektrische auto's die goed zijn voor 5.000kWh/jaar. Wordt nu nog bijna volledig op het werk geladen maar over 2 maanden nieuw werk en worden dan thuis geladen.
Een energierekening zegt ongeveer precies zoveel als een energielabel in mijn optiek.
Idem dito voor de warmtepomp waarmee ik kan laten zien dat hij 24/7 draait.
Afijn het jaar verbruik van 9000 kWh per jaar toont wel aan dat ik hele dag intensief verbruik. Maar gelukkig woon ik niet in rijtjeshuis dus kan drie keer zoveel opwekken met PV. Dus mijn rekening blijft altijd heel ver onder nul. Zelfs na het einde saldeer tijdperk.
Zelfs al zou ik twee elektrische auto's kopen. Zijn maar weinig mensen met die luxe.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is inderdaad een luxe positie en top dat je dat potentieel ook benut. Hoe dat er financieel uitziet in de toekomst blijft natuurlijk alsnog de vraag. Ook met opwek van 3x de behoefte op jaarbasis voorzie je in de winter waarschijnlijk maar voor een paar procent deel in je eigen behoefte. Afbouw salderen is één ding maar uiteindelijk is het ook de vraag wat de waarde van energie in de zomer is v.s. winter.reneeke1970 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:38:
Afijn het jaar verbruik van 9000 kWh per jaar toont wel aan dat ik hele dag intensief verbruik. Maar gelukkig woon ik niet in rijtjeshuis dus kan drie keer zoveel opwekken met PV. Dus mijn rekening blijft altijd heel ver onder nul. Zelfs na het einde saldeer tijdperk.
Zelfs al zou ik twee elektrische auto's kopen. Zijn maar weinig mensen met die luxe.
Bij nader inzien op een snel bierviltje met wat aannames;
- 9.000kWh verbruik op jaarbasis
- 27.000kWh opwek op jaarbais
- Verbruik in Januari 15% van jaargemiddelde = 1.350kWh
- Opwek in Januari 3% van jaargemiddelde = 810kWh
[ Voor 20% gewijzigd door assje op 24-07-2020 13:56 ]
Ik koop inderdaad een 700 kWh in, in dec en Jan.assje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:38:
[...]
Dat is inderdaad een luxe positie en top dat je dat potentieel ook benut. Hoe dat er financieel uitziet in de toekomst blijft natuurlijk alsnog de vraag. Ook met opwek van 3x de behoefte op jaarbasis voorzie je in de winter waarschijnlijk maar voor een paar procent deel in je eigen behoefte. Afbouw salderen is één ding maar uiteindelijk is het ook de vraag wat de waarde van energie in de zomer is v.s. winter.
Bij nader inzien op een snel bierviltje met wat aannames;Geeft 60% zelfvoorzienend zelfs in de winter, da's alvast niet gek en meer dan ik had gedacht (potentieel als fluctuaties per dag/maand opgevangen zouden worden)
- 9.000kWh verbruik op jaarbasis
- 27.000kWh opwek op jaarbais
- Verbruik in Januari 15% van jaargemiddelde = 1.350kWh
- Opwek in Januari 3% van jaargemiddelde = 810kWh
Maar voorlopig is de verkoop nog 5 jaar lang tegen 11 cent dus maak me nog helemaal geen zorgen
1 PVoutput . Dongen NB
Nu.nl heeft er nu ook een artikel over: Zonnepanelen en isolatie 'laaghangend fruit' voor beter energielabel.assje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:00:
[...]
Wat is nu je punt?Bedoel je dat ik alle tijd en moeite die ik heb gestoken in het verkrijgen van een label beter had kunnen besteden aan het verbeteren van mijn isolatie? Dat gaat dus om 15 minuten en €0.
Al tijden heb ik een 100Wp-paneeltje in mijn schuur hangen. Altijd nog het idee gehad er iets mee te doen, maar nu met een nette 4,7kW installatie op het dak gaat dit niet heel veel toevoegen. Ik heb er helaas geen OK4 omvormer bij, ik had ooit een hele doos maar die allemaal verkocht, stom. Het paneel is in perfecte staat, ik vermoed dat hij langer binnen heeft gestaan dan buiten heeft gelegen. Alle seals zijn perfect, geen vocht bij de cellen, geen corrosie in de lasdoos, etc.
Ik heb geen idee hoeveel geld ik hiervoor moet vragen, met nieuwprijzen voor complete installaties van rond de € 1 per Wp

:strip_exif()/f/image/HADw5MNuKEDiZA8n92A6MSsk.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/TYaZb9uHwpFMKfhxkY5VQhX5.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb trouwens ook nog een heel raar thin film paneel staan, komt iets van 400V uit bij een paar honderd milli-ampere geloof ik. Staat een beetje achteraan, dus als iemand interesse heeft moet ik hem even uitgraven voor een foto.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 28-07-2020 10:13 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Deze panelen zijn leuk met drie of vier op een (micro ) omvormer. Er zullen vast veel mensen zijn die hiervoor uitbreiding zoeken. Dertig euro is ie wel waard.JeroenH schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:53:
Ik weet dat iets aanbieden eigenlijk in een vraag en aanbod topic moet, maar dit is dusdanig niche dat ik het hier plaats.
Al tijden heb ik een 100Wp-paneeltje in mijn schuur hangen. Altijd nog het idee gehad er iets mee te doen, maar nu met een nette 4,7kW installatie op het dak gaat dit niet heel veel toevoegen. Ik heb er helaas geen OK4 omvormer bij, ik had ooit een hele doos maar die allemaal verkocht, stom. Het paneel is in perfecte staat, ik vermoed dat hij langer binnen heeft gestaan dan buiten heeft gelegen. Alle seals zijn perfect, geen vocht bij de cellen, geen corrosie in de lasdoos, etc.
Ik heb geen idee hoeveel geld ik hiervoor moet vragen, met nieuwprijzen voor complete installaties van rond de € 1 per WpAls er een liefhebber opstaat die hier een leuke toepassing (afdakje boven de voordeur?) voor heeft dan mag hij of zij een willekeurig getal noemen, en het paneel komen ophalen (in Hilversum). Doe maar via PM om het topic hier niet (verder) te vervuilen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb trouwens ook nog een heel raar thin film paneel staan, komt iets van 400V uit bij een paar honderd milli-ampere geloof ik. Staat een beetje achteraan, dus als iemand interesse heeft moet ik hem even uitgraven voor een foto.
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.bbc.com/news/science-environment-53450688
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Als je toch al een aparte groep voor handen hebt, zou ik daar gewoon een solar verdeler opzetten. Kun je uitbereiden wat je wilt zonder dat het gevaarlijk wordt. Afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt kun je dan ook bijv. 4 panelen op één APS micro-omvormer neerleggen. Dan wordt het bovendien een stuk kosten-effectiever.
[ Voor 21% gewijzigd door mcDavid op 28-07-2020 11:52 ]
Ik heb nu 1 groep dedicated voor solar, maar dat is maar 1x16A, en daarnaast is de dakruimte in de buurt van die groep ook gewoon op, anders was de bestaande setup uitbreiden zinniger geweest.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
De meningen zijn er volgens mij over verdeeld of je nou tot een paar 100 watt mag terugvoeden op een verbruikersgroep of dat het helemaal niet mag. Maar een goed idee is het eigenlijk nooit. Ik zou dus liever die twee tientjes voor een solar-verdeler uitgeven. Met bijkomend voordeel dat je dan gewoon weer de volle 16A veilig kunt terugleveren, in plaats van beperkt te zijn tot max 500w per groep of zo.
(overigens is dit een discussie die beter past in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9)
[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 28-07-2020 13:21 ]
Bijna Alle wand contact dozen zijn bemeten op 16a met een extra invoeding van 600watt op de zelfde groep hebben we het dus over 600 watt wat de wcd's overbelast kunnen worden. omdit te voorkomen zou je eigenlijk de groep met 10a moeten afzekeren. (maar dat vertellen ze er niet bij ) gewoon een solar verdeler is in mijn ogen de enige juiste oplossing.vectormatic schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:23:
Kort vraagje voor de solar gurus: hebben van die "plug in" sets van 2 panelen een beetje zin? Het dak ligt al vol met panelen van ~5 jaar oud, en ik zou misschien de productie wat willen uitbreiden, door zowel op de uitbouw achter als op de schuur in de tuin zon setje te deployen, voor een ~1200w extra capaciteit. Beide gebouwen hebben een eigen groep, en als ik het goed begrijp mag je per meterkast groep zon set aansluiten.
Waarschijnlijk ook goedkoper in combinatie met gewoon mainstream panelen en een lose micro omvormer.
Ik heb op de schuur 2 panelen met een APS YC500 microomvormer. Werkt perfect.
Alleen in theorie, is mijn ervaring. Zeker goedkoper materiaal (wcd's en stekkers) kunnen 16A niet langdurig aan. Zelfs 10A is soms al veel, merkte ik een paar jaar terug toen ik een Nissan Leaf overal en nergens inplugde.twain4me schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:40:
Bijna Alle wand contact dozen zijn bemeten op 16a
Doet me trouwens denken aan een verhaal wat mijn broer me vorige week vanaf de camping stuurde. Een man in een Tesla M3 komt de camping opgereden, pakt zijn spullen uit, en sluit zijn auto aan op de voorhanden zijnde stroomaansluiting. 5 minuten later, stroomhuisje in de brand (daadwerkelijk vlammen en alles), brandweer erbij, half veld zonder stroom. Die wist dus niet goed wat hij deed, en er was duidelijk ook wat mis met de zekeringen e.d.
Hoewel het bijna altijd goed gaat is netstroom toch niet iets om te lichtzinnig over te denken.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Feitelijk doe je dus een groot deel van de veiligheid die je groepenkast biedt dmv zekeringen en aardlek teniet..
Daar moet ik dan toch eens op gaan kauwen, het zal in theorie misschien mogelijk zijn om het stopcontact waar de plug-in set aan hangt via een extra aardlek ook daartegen te zekeren, maar je blijft met teveel amperes zitten, tenzij je de groepen in kwestie op 10A afzekert, wat dan ook weer problemen kan opleveren. Daarnaast zou een aparte veiligheidsinstallatie op dat stopcontact ook weer kostenverhogend zijn.
@FunFair Dat soort spul heb ik het inderdaad over, en aansluiten met een aparte schakelaar zou geen probleem zijn, lijkt me voor een permanente installatie ook beter dan met een stekker, maar de problemen die @twain4me aanhaalt blijven van kracht, en is wel iets om op te letten.
Dat wordt dan toch even studeren, ik gok dat ik op het schuurdak niet genoeg zonvangend oppervlak heb om een grote installatie te plaatsen, dus of het dan de moeite waard is om een aparte groep aan te leggen...
Maar een nieuwe groep in je meterkast aanleggen is ook niet persé noodzakelijk, als je voor de uitbouw en voor de schuur al aparte groepen hebt. Dan kun je daar (vóór de verbruikers, uiteraard) de inmiddels al 3x genoemde solar-splitter op zetten, wat gewoon 2 16A automaten zijn. Op de ene zet je je zonnepanelen, op de andere de verbruikers. Op die manier kan er nergens méér dan 16A lopen en ben je gewoon veilig, zonder dat je extra kabels hoeft te trekken naar je meterkast.
Je klaagt in verkeerde forumjoozzt schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:30:
Kijk, daar gaan we weer, weg blauwe lucht:
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Hangt er van af. Als de insteek is "damn, het vliegverkeer krabbelt weer wat op, kost me een paar procent PV-opbrengst", dan zou ik zeggen dat deze kroeg daar bij uitstek geschikt voor is. Klagen mag, zeker in een kroegreneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:01:
Je klaagt in verkeerde forum
Als echter de insteek is "damn, de chemtrails zijn er weer", dan weet ik nooit zo goed wat ik daarmee moet.
Als dit in de kroeg gebeurt weet je dat het tijd is om naar huis te gaanJeroenH schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:21:
Als echter de insteek is "damn, de chemtrails zijn er weer", dan weet ik nooit zo goed wat ik daarmee moet.
wat weer nieuw leven ingeblazen werd.
Over het vermogen van deze installatie kon ik alleen iets bij het "Platform Geothermie" vinden: ca. 7 MW
In het huidige artikel staat iets van 2500 aansluitingen als doel binnen de volgende 5 jaar.
Als ik 7.000 kW deel door 2500 kom ik op gemiddeld 2,8 kW vermogen per aansluiting.
Dit lijkt me toch een beetje te weinig om een huis te verwarmen en dan nog warmwater te bereiden.
Mis ik iets of klopt het cijfer van het "Platform Geothermie" niet (meer)?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als veel van die woningen goed geïsoleerde appartementen zijn, of als het veel beneden- en bovenwoningen betreft (die vaak ook nog eens geen warmteverlies aan de zijmuren hebben), dan moet dat best kunnen.dunklefaser schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:27:
Als ik 7.000 kW deel door 2500 kom ik op gemiddeld 2,8 kW vermogen per aansluiting.
Dit lijkt me toch een beetje te weinig om een huis te verwarmen en dan nog warmwater te bereiden.
Mis ik iets of klopt het cijfer van het "Platform Geothermie" niet (meer)?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Situatie (even twee foto's aan elkaar geplakt):
/f/image/e6OjjN5AD9eZ43Y6WOAhj5Ly.png?f=fotoalbum_large)
Van links naar rechts van boven naar onder:
- A: Badkamerraam
- B: Slaapkamerraam
- C: Voordeur
- D: Woonkamer
Echter, gezien huidige hittegolf vraag ik me nu af of ik ook nog iets voor A&C zou moeten overwegen. Op het badkamerraam zit nu aan de binnenkant folie om de inkijk te verminderen, moet ik hier wellicht zonwerende folie aan de buitenkant overwegen? Deze meenemen met een zipscreen zou ook kunnen maar lijkt me nogal kostbaar/overkill.
Bij de voordeur zijn we er nog niet helemaal over uit wat we met raambekleding willen gaan doen. Vooralsnog hebben we wat planten voor het raam en lijkt de inkijk door het triple glas beperkt. Maar, ook hier zou ik kunnen overwegen folie te plaatsen om zo zininstraling en inkijk beide aan te pakken.
Waar ik een beetje mee zit is dat ik in de toekomst met een L/W warmtepomp wil gaan verwarmen, het idee is om boven in het trapgat dan ook nog een L/L warmtepomp te plaatsen t.b.v. koeling en eventueel additioneel verwarmen van de bovenverdieping.
Dat in overweging nemende ben ik energetisch wellicht beter af om in de zomer gewoon wat meer te koelen i.p.v. de zoninstraling in de winter te verliezen? Heeft iemand kennis/ervaring van de claims van de warmtewerende folies die claimen in de winter wel de warmte door te laten? Daarnaast is er natuurlijk nog het risico van plakken van folie op triple glas maar volgens de leveranciers zou dat geen bezwaar moeten zijn.
Ben benieuwd naar tips/ervaringen.
De zonwering is om warmte buiten te houden, als de zonwering gesloten is blijven logischerwijs de ramen ook dicht. Voor de ventilatie is dat ook niet nodig, ik heb in de slaapkamers zelfs over de hele breedte tochtroosters.ericplan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:52:
@assje Bedenk wel dat je met een zipscreen je slaapkamerraam niet meer open kan. In combinatie met buitenzonwering zijn naar binnen draaiende ramen natuurlijk handiger.
Bovendien wordt de zipscreen op de muur gemonteerd en kan het raam dus nog wel een klein stukje open. Helemaal open lukt nu ook al niet want dan komt de uitzetter tegen de hor aan, hier verandert dus weinig.
[ Voor 17% gewijzigd door assje op 12-08-2020 15:55 ]
Iemand die de vermoedens van @Andrehj kan bevestigen (of ontkrachten)? - Ik weet helaas nog steeds niet wat er van de cijfers klopt, m.n. het benodigde vermogen voor warmwater zit me dwars.Andrehj schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:03:
[...]
Als veel van die woningen goed geïsoleerde appartementen zijn, of als het veel beneden- en bovenwoningen betreft (die vaak ook nog eens geen warmteverlies aan de zijmuren hebben), dan moet dat best kunnen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Hoeveel vermogen verwacht je dat warmwater kost? Onze elektrische boiler verbruikt misschien 4 kWh per dag max. Middel je dat over een hele dag dan is dat 167 Watt. Zal niet echt een significante impact hebben op het totaalverbruik dus.dunklefaser schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:54:
[...]
Iemand die de vermoedens van @Andrehj kan bevestigen (of ontkrachten)? - Ik weet helaas nog steeds niet wat er van de cijfers klopt, m.n. het benodigde vermogen voor warmwater zit me dwars.
Je hebt bij een warmtenet altijd een voorraad (boilervat) nodig met de nodige warmteverliezen.mcDavid schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:00:
[...]
Hoeveel vermogen verwacht je dat warmwater kost? Onze elektrische boiler verbruikt misschien 4 kWh per dag max. Middel je dat over een hele dag dan is dat 167 Watt. Zal niet echt een significante impact hebben op het totaalverbruik dus.
Voor een 200 l vat liggen deze meestal rond de 1 kWh/dag = ca. 25 % van jouw verbruik voor sww.
Het hele plaatje is vergelijkbaar met het rendement van conventionele HR-ketels (doorstromer!) voor bereiding van warm water.
(40 l water van 12°C -> 40°C brengen heeft minimaal!! 1,29 kWh nodig (zonder warmteverliezen!))
2 x douchen = 2 x 1,29 kWh = 2,58 kWh - zonder verliezen!!
Ik concludeer: 4 kWh = maximaal 2 pers. huishouden
Al is het 4 dan nog lijkt me dat er voldoende headroom is voor de verwarming, als er totaal meer dan 2kW per huishouden beschikbaar is. In ieder geval voor de >340 dagen per jaar dat de verwarming niet of niet voluit aan hoeft. Voor de rest zal die piekketel gebruikt worden lijkt me.
Een piekketel? - Ben je gek? - Don't think so!mcDavid schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:50:
klopt, we hebben een 2 persoons huishouden. Met meerdere personen zal het idd oplopen. Wat zal het gemiddeld aantal personen per huishouden zijn in zo'n appartementencomplex? 3?
Al is het 4 dan nog lijkt me dat er voldoende headroom is voor de verwarming, als er totaal meer dan 2kW per huishouden beschikbaar is. In ieder geval voor de >340 dagen per jaar dat de verwarming niet of niet voluit aan hoeft. Voor de rest zal die piekketel gebruikt worden lijkt me.
Er zit bij ons een wespennest in de spouw. Met isolatie.
De ingang is in een hoek van een rolluik op de eerste verdieping. Hoop drukte, gelukkig hebben we horren, dus 's nachts kunnen de ramen toch open.
Het meest voor de hand liggende is om een verdelger in te schakelen, maar ik heb een ander idee.
Een half jaar geleden heb ik een UVC- lamp gekocht van 15W om een aantal ruimten te ontsmetten. Ik zit nu te bedenken hoe ik die lamp kan inzetten om deze beestjes te bestrijden.
Glas houdt UVC voor 99% tegen, dus met een constructie kan ik die in de bovenste hoek van het rolluik monteren. Een paar keer voor een half uurtje aanzetten zou de zaak moeten oplossen.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Is het niet eenvoudiger om https://www.bol.com/nl/p/...imspray/9200000011196049/ te halen? Heb ook zo'n busje liggen ( op de volkstuin ) en dit spul werkt echt heel erg goed. 1x spuiten in de opening van het nest. Het zet uit zoals purschuim en werkt heel erg snel.Schinnen-groen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:25:
En dan voor de afwisseling: wespen!!
Er zit bij ons een wespennest in de spouw. Met isolatie.
De ingang is in een hoek van een rolluik op de eerste verdieping. Hoop drukte, gelukkig hebben we horren, dus 's nachts kunnen de ramen toch open.
Het meest voor de hand liggende is om een verdelger in te schakelen, maar ik heb een ander idee.
Een half jaar geleden heb ik een UVC- lamp gekocht van 15W om een aantal ruimten te ontsmetten. Ik zit nu te bedenken hoe ik die lamp kan inzetten om deze beestjes te bestrijden.
Glas houdt UVC voor 99% tegen, dus met een constructie kan ik die in de bovenste hoek van het rolluik monteren. Een paar keer voor een half uurtje aanzetten zou de zaak moeten oplossen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat was mijn eerste insteek. Ik heb nog wel een bus staan vanwege de vliegen op zolder. Helaas is er geen duidelijke toegang tot het nest. De wespen komen aan en gaan via de geleider van het rolluik omhoog. Ze verdwijnen dus in de bak waarin het rolluik wordt opgerold en vandaar ergens richting spouw. Als ik het lint gebruik om het rolluik omhoog of omlaag te laten, komt via het lint de glaswol mee. Het beste zou zijn om de popnagels (ofwel blindklink nagels) van de kap uit te boren en de kap eraf te halen, maar dan zit ik met mijn hoofd (op de ladder...) tussen het vlieggebeuren. No way!!mkleinman schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:30:
[...]
Is het niet eenvoudiger om https://www.bol.com/nl/p/...imspray/9200000011196049/ te halen? Heb ook zo'n busje liggen ( op de volkstuin ) en dit spul werkt echt heel erg goed. 1x spuiten in de opening van het nest. Het zet uit zoals purschuim en werkt heel erg snel.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Nog even een reactie hierop omdat zulke vragen regelmatig terugkomne. Kortgeleden heb ik geprobeerd het zo goed mogelijk uit te zoeken:mcDavid schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:19:
Gevaarlijker in de zin van: je hebt verbruikers en terugleveraars op dezelfde groep, en dus het risico dat er stromen gaan lopen hoger dan waar je installatie op berekend is.
De meningen zijn er volgens mij over verdeeld of je nou tot een paar 100 watt mag terugvoeden op een verbruikersgroep of dat het helemaal niet mag. Maar een goed idee is het eigenlijk nooit. Ik zou dus liever die twee tientjes voor een solar-verdeler uitgeven. Met bijkomend voordeel dat je dan gewoon weer de volle 16A veilig kunt terugleveren, in plaats van beperkt te zijn tot max 500w per groep of zo.
(overigens is dit een discussie die beter past in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9)
Er is een hoop misverstand door een wat zwalkend beleid van NEderlandse Norm (NEN).
Voor 2015 mocht invoeden van een klein systeem met zonnepanelen (tot 2.25A = 517 W) via een stekker in een stopcontact.
Toen kwam een nieuwe norm versie van de norm voor elektrische installaties (NEN1010) en dacht men dat het niet meer mocht.
Op basis van de toelichting op die norm in dec van dat jaar leek het weer wel te mogen: Zie https://hollandsolar.nl/n...e-gecombineerde-eindgroep
En vervolgens kwam er een correctieblad in 2016 waarin stond dat het weer niet mocht.
Dit is nog de duidelijkste uitleg (bron: https://libra.energy/nl/interview-de-nieuwe-nen-1010/) :
Is het gevaarlijk?Mag een omvormer met een maximaal uitgangsvermogen van 2.25A zonder aparte groep worden aangesloten?
Nee, dit is gebaseerd op een verwijzing van NEN 1010:2007 naar de ingetrokken NTA 8493. NEN 1010:2015 + C2:2016 vereist een aparte groep voor ieder PV-systeem. Er leek in NEN 1010:2015 een bepaling te staan dat dit onder bepaalde omstandigheden toch zou mogen. Echter, is deze bepaling in C1:2016 (en dus ook in C2:2016) niet overgenomen.
Volgens mij is het vooral een theoretisch risico door overbelasting.
Via de meterkast kan er maximaal 16 A in een groep komen. Als zonnepanelen daarop bv. 4A (~900W) leveren, kan er 20 A door de draden stromen.
De kans dat er in een woonhuis langere tijd 20A = 4600W continue wordt afgenomen, lijkt me minimaal. Bovendien zouden de zekering eruit gaan als de zon even niet schijnt.
Sja, zo zijn er eigenlijk 2 discussiepunten dus: "mag" het volgens de norm? Dat antwoord is dus duidelijk: Nee. Is het daarmee ook wettelijk verboden? Nee, de norm is ook "maar" een norm... het enige wat je verzekering eist is dat de installatie deugdelijk is. Als jij dat kunt onderbouwen zonder daarbij een normblad te gebruiken, mag dat prima.WackoH schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 09:22:
[...]
Nog even een reactie hierop omdat zulke vragen regelmatig terugkomne. Kortgeleden heb ik geprobeerd het zo goed mogelijk uit te zoeken:
Er is een hoop misverstand door een wat zwalkend beleid van NEderlandse Norm (NEN).
Voor 2015 mocht invoeden van een klein systeem met zonnepanelen (tot 2.25A = 517 W) via een stekker in een stopcontact.
Toen kwam een nieuwe norm versie van de norm voor elektrische installaties (NEN1010) en dacht men dat het niet meer mocht.
Op basis van de toelichting op die norm in dec van dat jaar leek het weer wel te mogen: Zie https://hollandsolar.nl/n...e-gecombineerde-eindgroep
En vervolgens kwam er een correctieblad in 2016 waarin stond dat het weer niet mocht.
Dit is nog de duidelijkste uitleg (bron: https://libra.energy/nl/interview-de-nieuwe-nen-1010/) :
[...]
Is het gevaarlijk?
Volgens mij is het vooral een theoretisch risico door overbelasting.
Via de meterkast kan er maximaal 16 A in een groep komen. Als zonnepanelen daarop bv. 4A (~900W) leveren, kan er 20 A door de draden stromen.
De kans dat er in een woonhuis langere tijd 20A = 4600W continue wordt afgenomen, lijkt me minimaal. Bovendien zouden de zekering eruit gaan als de zon even niet schijnt.
Dus kom je dus idd op de vraag "is het gevaarlijk". Natuurlijk is de kans dat er iets mis gaat erg klein, maar net als met autogordels, zitten zekeringen er niet voor de 99,9% van de tijd dat alles goed gaat. Die zijn er juist voor die hele kleine kans dat er toch een keer bijv. een (defect) apparaat 4600 watt staat te trekken, om dan te zorgen dat de installatie afschakelt vóórdat je huis afbrandt. Als je je installatie aanpast waardoor die mogelijk niet afschakelt in zo'n geval, dan vind ik dat gevaarlijk.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Defecte apparaten kunnen geen 4600 watt trekken, dat kan alleen kortsluiting veroorzaken en dan is de stroom nog veel hoger waardoor iedere automaat af schakelt.mcDavid schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:35:
[...]
Sja, zo zijn er eigenlijk 2 discussiepunten dus: "mag" het volgens de norm? Dat antwoord is dus duidelijk: Nee. Is het daarmee ook wettelijk verboden? Nee, de norm is ook "maar" een norm... het enige wat je verzekering eist is dat de installatie deugdelijk is. Als jij dat kunt onderbouwen zonder daarbij een normblad te gebruiken, mag dat prima.
Dus kom je dus idd op de vraag "is het gevaarlijk". Natuurlijk is de kans dat er iets mis gaat erg klein, maar net als met autogordels, zitten zekeringen er niet voor de 99,9% van de tijd dat alles goed gaat. Die zijn er juist voor die hele kleine kans dat er toch een keer bijv. een (defect) apparaat 4600 watt staat te trekken, om dan te zorgen dat de installatie afschakelt vóórdat je huis afbrandt. Als je je installatie aanpast waardoor die mogelijk niet afschakelt in zo'n geval, dan vind ik dat gevaarlijk.
Dus ja het is nog steeds veilig.
Het enige onveilige is te dunne kabels.
Een 1.5 kwadraat is dus dom....
Net als verlengsnoeren gebruiken.
Dan gaat het fout. Maar ook zonder die extra PV zou het fout gaan als een bijna defect apparaat op een verlengsnoer zit.....
Dus al bij al maakt het allemaal niks uit
1 PVoutput . Dongen NB
...tot je naast de rokende puinhopen van je afgebrande huis bericht van je opstalverzekering krijgt dat men niet uitkeert vanwege ondeugdelijk aangelegde elektriciteitsleidingen.reneeke1970 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:31:
Dus al bij al maakt het allemaal niks uit
Is de kans daarop groot? Nee. Moet je het risico nemen? Dat moet iedereen voor zichzelf weten maar ik doe het niet. Onze zonnepanelen zitten keurig op hun eigen groep, met een dikke kabel en een eigen automaat.
Dat briefje krijg je toch wel als ze verlengsnoeren vinden van de actionJeroenH schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:55:
[...]
...tot je naast de rokende puinhopen van je afgebrande huis bericht van je opstalverzekering krijgt dat men niet uitkeert vanwege ondeugdelijk aangelegde elektriciteitsleidingen.
Is de kans daarop groot? Nee. Moet je het risico nemen? Dat moet iedereen voor zichzelf weten maar ik doe het niet. Onze zonnepanelen zitten keurig op hun eigen groep, met een dikke kabel en een eigen automaat.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, heb ik ook gedaan.BarryH schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:50:
Is de automaat vervangen door een 10A automaat een goede oplossing?
Daar ben ik het niet mee eens. Je bent in feite WCD's aan het beveiligen op 20A. (of meer). Daar zijn ze niet voor gemaakt, stel je drukt 2 frituurs van 2500W in een dubbel stopcontact zal er niet worden afgeschakeld. Het liefst zou ik WCD's zelfs op 13A afzekeren omdat ik 16A al op het randje vind.reneeke1970 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:31:
[...]Dus al bij al maakt het allemaal niks uit
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Op de website van RVO is het zo gedefinieerd:
Als ik mijn bestaande vloer er uit sloop en een nieuwe beter geïsoleerde vloer er voor terug plaats, krijg ik daar dan wel of geen subsidie voor?vloer- of bodemisolatie: het isoleren van de bestaande vloer of de bestaande bodem in de thermische schil met isolatiemateriaal met een minimale Rd-waarde van 3,5 [m2K/W];
Geen antwoord op je vraag over de vloer maar ik ben wel bezig geweest met SEEH op glas/spouwmuur, ik heb aangevraagd maar wacht nog op uitslag.KappuhH schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:08:
Zijn hier mensen die toevallig weten hoe het zit met de SEEH subsidie voor het isoleren van een vloer?
Wel duidelijk dat het erg lastig is eenduidige informatie te krijgen. In de basis gaat het erom dat jij een leverancier vind die bereid is in een formulier te verklaren dat de maatregelen voldoen aan de eisen. Maar, veel leveranciers hebben geen idee m.b.t. de details en als daar vragen over zijn komen ze bij jou terecht.
Al met al veel onduidelijkheid en lastig. Je kan altijd RVO even bellen, kan me voorstellen dat het antwoord hier nog relatief eenvoudig is (ik denk dat het moet voldoen).
Ja dat krijge je, ik heb deze vraag voor meerdere vloeren gesteld aan RVO en telkens bevestigd gekregen dat dat goed is mits voldoet aan de minimale m2 en minimale isolatie eisen en binnenshuis is.KappuhH schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:08:
Zijn hier mensen die toevallig weten hoe het zit met de SEEH subsidie voor het isoleren van een vloer?
Op de website van RVO is het zo gedefinieerd:
[...]
Als ik mijn bestaande vloer er uit sloop en een nieuwe beter geïsoleerde vloer er voor terug plaats, krijg ik daar dan wel of geen subsidie voor?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Voor zulke vragen kan je bij je gemeentelijk Energieloket terecht. Als je factuur duidelijk aangeeft wat de isolatiewaarde is en het aantal m2 dan gaat het goed. Als je leverancier of installateur zoiets niet op zijn factuur zet omdat hij het niet weet dan zou ik toch aan het bedrijf gaan twijfelen.assje schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 07:43:
[...]
Geen antwoord op je vraag over de vloer maar ik ben wel bezig geweest met SEEH op glas/spouwmuur, ik heb aangevraagd maar wacht nog op uitslag.
Wel duidelijk dat het erg lastig is eenduidige informatie te krijgen. In de basis gaat het erom dat jij een leverancier vind die bereid is in een formulier te verklaren dat de maatregelen voldoen aan de eisen. Maar, veel leveranciers hebben geen idee m.b.t. de details en als daar vragen over zijn komen ze bij jou terecht.
Al met al veel onduidelijkheid en lastig. Je kan altijd RVO even bellen, kan me voorstellen dat het antwoord hier nog relatief eenvoudig is (ik denk dat het moet voldoen).
Zo recht toe recht aan is dat alleen niet. Bij triple glas wordt voor de kozijnen een maximale u-waarde van 1,6 genoemd, echter nergens een specificatie hoe die bepaald moet worden; zie ook:No Hands schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 07:56:
Voor zulke vragen kan je bij je gemeentelijk Energieloket terecht. Als je factuur duidelijk aangeeft wat de isolatiewaarde is en het aantal m2 dan gaat het goed. Als je leverancier of installateur zoiets niet op zijn factuur zet omdat hij het niet weet dan zou ik toch aan het bedrijf gaan twijfelen.
SEEH subsidie controle isolatiewaarde houten kozijn
Volgens mijn interpretatie hoe het bedoeld is wil het zeggen dat een standaard houten kozijn per definitie niet voldoet voor SEEH triple. Toch zijn er volop partijen in de markt die met alle plezier verklaren dat het klopt.assje schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:34:
Voor de U-waarde zijn allerlei definities mogelijk die allemaal hun eigen doel hebben:Voor het bouwbesluit is de Uw relevant, deze kijkt dus naar de isolatiewaarde van het complete samenstel, dit is de waarde die het best bekend is in de markt lijkt het.
- Uf (frame): wil je weten hoe goed je deurkozijn en deur isoleren? Check dan de Uf-waarde.
- Ug (glass): de Ug-waarde geeft je een helder beeld van de isolatieprestaties van je raam- of deurglas.
- Up (panel): benieuwd hoe goed je deur de warmte binnenhoudt? De Up-waarde geeft je het antwoord.
- Ud (door): combineer je de Up-, Ug-, Uf-waarde en de afstandshouders van het glas? Dan krijg je de totale isolatiewaarde van je deur, de Ud-waarde.
- Uw (window): wat zijn de isolerende kwaliteiten van je kozijn? De Uw-waarde combineert de Ug-, Uf-waarde en de afstandshouders van het glas. En geeft zo de totale isolatiewaarde van je kozijn weer.
Echter, voor de SEEH is seperaat een waarde opgegeven voor het glas en kozijn, dat maakt een interpretatie zoals hieronder het meest voor de hand liggend. Het telefonisch contact dat ik met RVO heb gehad bevestigd dat.Eigenlijk ook wel logisch, namelijk op basis van de Uw voldoet met triple glas nagenoeg ieder kozijn (door de grote impact van het glas):
- Triple-glas: maximale U-waarde 0,7 [W/m2K] Ug (glas)
- Kozijnen: maximale U-waarde 1,5 [W/m2K] Uf (frame)
- Panelen maximale U-waarde 0,7 [W/m2K] Up (paneel)
- Deuren maximale U-waarde 1,5 [W/m2K] Up (paneel)
[Afbeelding]
En dan wordt het dus interessant, een standaard hardhouten kozijn voldoet dan dus eigenlijk per definitie niet (Uf 1,6). Om in aanmerking te komen voor subsidie zou je dus aangewezen zijn op kunststof kozijnen of op speciale hoog isolerende kozijnen van licht hout.
Op mijn factuur staan trouwens geen isolatiewaarden maar ik heb wel een uitvoerdersformulier die het verklaart en de offerte met details bijgesloten, ik ben benieuwd.
[ Voor 61% gewijzigd door assje op 16-08-2020 08:43 ]
We gaan heel hard van vloeren naar kozijnen, de vergelijking ontgaat me even.assje schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:26:
[...]
Zo recht toe recht aan is dat alleen niet. Bij triple glas wordt voor de kozijnen een maximale u-waarde van 1,6 genoemd, echter nergens een specificatie hoe die bepaald moet worden; zie ook:
SEEH subsidie controle isolatiewaarde houten kozijn
[...]
Volgens mijn interpretatie hoe het bedoeld is wil het zeggen dat een standaard houten kozijn per definitie niet voldoet voor SEEH triple. Toch zijn er volop partijen in de markt die met alle plezier verklaren dat het klopt.
Op mijn factuur staan trouwens geen isolatiewaarden maar ik heb wel een uitvoerdersformulier die het verklaart en de offerte met details bijgesloten, ik ben benieuwd.
Als je doelt op mijn opmerking van de leverancier die het op de factuur moet zetten dan ontgaat het me ook. Er moet in die factuur staan wat er geleverd is en dat moet uiteraard kloppen. Dat je leverancier niet weet wat ie levert, dat zegt meer over de leverancier dan over SEEH. Een uitvoerdersformulier kan inderdaad de informatie bevatten die niet op de factuur staat.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hoe krijgen we dit in Nederland onder de aandacht?
Dre schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:14:
YouTube: What is Right to Repair? An introduction for curious people.
Hoe krijgen we dit in Nederland onder de aandacht?
https://industryeurope.co...-adopted-in-eu-from-2021/The European Commission has ratified new "right to repair" regulations which will make the repair of domestic appliances easier. From 2021, the regulations require manufacturers to design longer-lasting machines and to make spare parts easily and readily available for up to ten years in a bid to reduce waste.
Na gaan denken over een accu, of anders iets van vraagsturing? Energie delen met je buren? Binnen een paar jaar, als de salderingsregeling wat verder in de afbouwfase zit zul je toch over dat soort zaken na moeten denken.Milmoor schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:11:
Ik heb helaas de hele verlaging van het teruglevertarief plus de die van de bovengrens van Greenchoice gemist. Jammer, wij leveren netto zo'n 4000 kWh terug. Ik had best nog een tijdje willen verlengen. Over de eerste 2000 kWh gaat men 8 cent betalen, en daarboven ons bruto stroomtarief. Is er al consensus over wat nu de handige keuze is bij veel terugleveren?
Het gaat hoe dan ook financieel oninteressant gemaakt worden om veel terug te leveren, m.a.w. direct verbruik van eigen zonnestroom gaat worden aangemoedigd. Daar zul je iets mee moeten.
-edit-
Daar zullen alle PV-bezitters iets mee moeten. Als op (productie-)piekmomenten invoeden je niets meer oplevert, je geld gaat kosten of je wordt afgeschakeld dan wordt PV financieel een stuk minder interessant als je met je zonnestroom op die momenten niets kunt, terwijl je op de dalmomenten dure stroom moet inkopen.
[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 18-08-2020 14:01 ]
Elektrische auto gaan rijden (als je die nog niet hebt, wel een auto hebt en op eigen terrein kunt laden).Milmoor schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:11:
Is er al consensus over wat nu de handige keuze is bij veel terugleveren?
Wij verbruiken meer elektra met de elektrische auto's dan ons huis.
Dat is niet helemaal relevant. Voorlopig mag je nog salderen en zo lang heeft het in principe geen financiëel voordeel om je direct eigenverbruik te verhogen. De prijs per teruggeleverde kWh geldt nu voor wat je méér teruglevert dan je mag salderen, daar verandert niets aan als je je direct eigenverbruik verhoogt.JeroenH schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:58:
[...]
Na gaan denken over een accu, of anders iets van vraagsturing? Energie delen met je buren? Binnen een paar jaar, als de salderingsregeling wat verder in de afbouwfase zit zul je toch over dat soort zaken na moeten denken.
Het gaat hoe dan ook financieel oninteressant gemaakt worden om veel terug te leveren, m.a.w. direct verbruik van eigen zonnestroom gaat worden aangemoedigd. Daar zul je iets mee moeten.
-edit-
Daar zullen alle PV-bezitters iets mee moeten. Als op (productie-)piekmomenten invoeden je niets meer oplevert, je geld gaat kosten of je wordt afgeschakeld dan wordt PV financieel een stuk minder interessant als je met je zonnestroom op die momenten niets kunt, terwijl je op de dalmomenten dure stroom moet inkopen.
Ook gaat het altijd financiëel interessant blijven om zoveel mogelijk terug te leveren. Sterker nog, dat gaat zelfs bij wet vastgesteld worden. Er komt namelijk een minimumtarief voor teruggeleverde kWh's.
Wel wordt direct eigengebruik inherent interessanter wanneer je niet (of minder) mag salderen. Maar ook aan terugleveren blijf je dus verdienen.
Ik las deze recent: https://www.deingenieur.n...or-continu-schone-energie. Mijn buren hebben ook veel panelen en als wij geen auto. Zolang we mogen salderen hebben we sowieso niet te klagen, maar ik ga wel puzzelen. Warmtepompen oid verbruiken bij een huis met een EPV van -0,01 ook niet echt veel en kosten best wat centjes. En om het nou 1:1 inefficiënt af te fakkelen gaat me te ver.JeroenH schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:58:
[...]
Na gaan denken over een accu, of anders iets van vraagsturing? Energie delen met je buren? Binnen een paar jaar, als de salderingsregeling wat verder in de afbouwfase zit zul je toch over dat soort zaken na moeten denken.
-edit-
@assje Goed idee, maar gelukkig/helaas hebben wij geen auto.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Warm water maken of de complete meterkast van de buren op jouw aansluiten inderdaad.JeroenH schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:58:
[...]
-edit-
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Mijn gasminnende anti-duurzame buren zijn wel de laatsten die ik ook maar 1Wh van mijn dak gunRol-Co schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:47:
[...]
Warm water maken of de complete meterkast van de buren op jouw aansluiten inderdaad.
Iets met zijn dakbedekking vernieuwen en ongevraagd mijn panelen die onder spanning staan verplaatsen

Zo'n imbeciel verdient het om de rest van zijn sneue leventje aan gas te blijven
Het lijkt me toch al een waardeloos idee dat er een huis aan hangt met onbekende verbruikers ...
Overigens lever ik toch wel via via stroom aan de straat, alleen vang ik er niks (extra) voor.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De actie van de dakdekker afschuiven op de buren is ook wat, ik neem aan dat ie niet zelf op dak bezig was.Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:57:
[...]
Mijn gasminnende anti-duurzame buren zijn wel de laatsten die ik ook maar 1Wh van mijn dak gun![]()
Iets met zijn dakbedekking vernieuwen en ongevraagd mijn panelen die onder spanning staan verplaatsen
Zo'n imbeciel verdient het om de rest van zijn sneue leventje aan gas te blijven![]()
Het lijkt me toch al een waardeloos idee dat er een huis aan hangt met onbekende verbruikers ...
Overigens lever ik toch wel via via stroom aan de straat, alleen vang ik er niks (extra) voor.
En ik heb 2 buren dus de andere kant misschien? Al maak ik zelf ook een hoop op hoor, alleen iets beter regelen in de dag en nacht.
Ons eigenverbruik is al vrij hoog.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Andersom toen mijn dak werd gedaan probeerde hij mijn ladder recht te blokkeren, hoe dom kan je zijn

Ik heb toen wat panelen naar zijn dak verplaatst, laat hem maar lekker moord en brand schreeuwen.
Van te voren aangekondigd dat ik dat ging doen en voor de rest ben ik dan klaar met mijn 'plichten'.
Als ie denkt alleen maar rechten te hebben dan heeft hij aan mij een verkeerde.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Er staat wel vaak het woord "moeten" in...JeroenH schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:58:
[...]
-edit-
Spreekt mij niet zo aan. Er kunnen ook andere redenen, dan het economische zijn om panelen te hebben toch?
15 jaar geleden, toen ik net geïnfecteerd was door het duurzaamheidsvirus, was ik er ook van overtuigd dat de financiële kant van de zaak maar bijzaak was. Zonnepanelen op je dak, isoleren, dat deed je toch voor het milieu/planeet/kleinkinderen/[pick your cause of choice] en en niet voor het geld? Terugverdientijd was een vies woord, je eettafel verdient zich toch ook niet terug? Dat was de boodschap tegen iedereen die het maar horen wilde - en veel mensen die het niet horen wilden.TCroezing schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:49:
Er staat wel vaak het woord "moeten" in...
Spreekt mij niet zo aan. Er kunnen ook andere redenen, dan het economische zijn om panelen te hebben toch?
Nu, in ieder geval ouder en hopelijk wijzer, denk ik dat ik het fout had. Aan alles zit een financiële component, dus ook aan duurzame energie. Voor mezelf, mijn portemonnee is niet onbeperkt diep. Als ik ga voor financieel slimme keuzes kan ik uiteindelijk meer doen. Als een accu financieel interessant wordt (door dalende accuprijzen en het wegvallen van salderen) ga ik daar onmiddelijk voor omdat ik denk dat dat zowel duurzaam als financieel interessant is. Duurzaam omdat mijn woning dan geen grote pieken en dalen meer op het net veroorzaakt en financieel interessant omdat ik mijn zonnestroom op dure momenten zelf gebruik. Met dat financiële voordeel kan ik weer sparen voor iets als HR++ glas op de verdiepingen waar ik dat nog niet heb.
Maar ook het grotere plaatje: het is nu eenmaal een feit dat lang niet iedereen voornamelijk gedreven wordt door ideële zaken. Een goede terugverdientijd zal er voor zorgen dat veel meer mensen zaken als zonnepanelen, warmtepompen, etc. overwegen. Dat lijkt mij geen slechte zaak. Maar ik weet nog hoe vies dergelijke argumenten mij destijds smaakten, dus ik kan je opmerking best begrijpen.
Misschien heb ik het verkeerd. Ik weet niet meer zo zeker dat ik gelijk heb, over bijna niets meer. Behalve dat alles verandert.
Als laatste vond ik dit een heel interessant nieuwsbericht: What the heroin industry can teach us about solar power. Geen subsidies, geen drive voor een betere planeet, geen goedbedoelde forums waar mensen bakkeleien over een kilwattuurtje hier, een joultje daar, pure terugverdientijd.
Echter zijn incentives niet noodzakelijkerwijs in lijn met optimale keuze's met betrekking tot duurzaamheid. Denk aan susbidies voor biomassa of waterstof voor de industrie bijvoorbeeld. Dan heb je dus de keuze gebruik te maken van de situatie die ontstaan is (ook als het contraproductief is) of omdat niet te doen vanuit ideële overwegingen.
Hetzelfde geldt wat mij betreft voor zaken als een thuisaccu. Leuk als dat door wegvallen financieel uitkan maar voor het milieu ben je misschien wel beter af door je zonnepanelen bij pieken af te schakelen en gewoon je isolatie te verbeteren.
Volkomen logisch dat terugverdientijd en financiën een grote rol zijn maar als je motieven gebaseerd zijn op duurzaamheid kan het niet de enige drijfveer zijn.
Tuurlijk wel. Een paar posts hoger lees ik dat "moeten" niet zo aanspreektassje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:25:
Volkomen logisch dat terugverdientijd en financiën een grote rol zijn maar als je motieven gebaseerd zijn op duurzaamheid kan het niet de enige drijfveer zijn.
Maar zonder gekheid, financiële impulsen (al dan niet als gevolg van subsidies) kunnen zeker onbedoelde bij-effecten hebben, ik denk dat het artikel over de heroine-teelt waar ik naar linkte dat ook wel duidelijk maakt.
De weerstand tegen accu's vind ik bijzonder. We sjouwen ons huis compleet vol met potentiële e-waste (waaronder zonnepanelen en daarbij behorende apparatuur) en ik lees hier niet vaak dat daar een groot probleem van wordt gemaakt. Maar het woord accu valt en dan is het ineens een probleem. Het is niet dat ik per sé een accu wil, maar ik wil niet dat mijn kostbare zonnestroom verloren gaat door afschakelen. Als de gemeente/provincie/rijk nu aan de gang zou gaan met straat/buurt/stadsaccu's die de netspanning dusdanig onder controle houden dat zonnepanelen niet afschakelen dan zou ik het een stuk minder sterk overwegen. Maar dat bebeurt niet, en dan ben ik niet te beroerd om het van onderaf op te pakken. Als me dat op termijn nog een paar stuivers oplevert ook vind ik dat mooi meegenomen.
kan dus zo €1000 op een huis schelen.
diskeltische lurker
Er is niets persé iets mis met accu's maar het gaat om het zo effcient mogelijk inzetten ervan, zeker in huidige tijd waar er beperkingen zijn qua leverbaarheid. De eerste vraag is dus hoe waardevol die afgeschakelde zonnestroom is, in principe is er niets mis met het plaatsen van overcapaciteit die op pieken niet volledig benut wordt.
Voor een elektrische auto is het mogelijk om een terugverdientijd te berekenen qua duurzaamheid, ofwel, hoeveel kilometer je moet rijden voordat de investering in de accu is terugverdiend versus fossiele brandstoffen in de brand steken.
Dezelfde overweging zou je moeten maken voor het plaatsen van een thuisaccu. De conclusie kan dus prima zijn dat afschakelen te prefereren is boven het plaatsen van een accu. Zelfs als een accu de juiste optie is vermoed zou hij inderdaad waarschijnlijk beter in de wijk geplaatst worden. Maar, misschien kan het geld/energie wel beter gestoken worden in netverzwaring. Ook hier moet weer de juiste overweging gemaakt worden en jij mist het overzicht om dat te kunnen doen.
Hoe charmant ook bestaat er dus zomaar een kans dat je het milieu meer kwaad dan goed doet met je goede bedoelingen. Ik vind het dus juist bijzonder dat er zo'n sterke focus is om ten koste van alles alle energie zelf te gebruiken zonder na te gaan of dit wel zinvol is.
Ik lever met alle plezier energie terug aan het net, ook als het me niets oplevert. Volgens mij is dit afschakelen zelden significant maar stel dat het extreem zou zijn en 10% zou zijn, voor mij wordt de terugverdientijd dan 7,7 jaar i.p.v. 7 jaar; wat maakt dat uit? De kWh's die het systeem de rest van het jaar opwekt (als er wel vraag naar is) zijn veel belangrijker.
[ Voor 18% gewijzigd door assje op 19-08-2020 10:55 ]
Ik snap je wel. Ik vind ook, nu we nou eenmaal een marktgestuurde economie hebben, dat het goed is om de markt zijn werk te kunnen laten doen. Dan is het mooi als er met duurzame maatregelen uit te voeren, geld te verdienen is. Dan is er vaart te maken, meer dan jouw en mijn panelen bij elkaar.JeroenH schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:20:
[...]
15 jaar geleden, toen ik net geïnfecteerd was door het duurzaamheidsvirus, was ik er ook van overtuigd dat de financiële kant van de zaak maar bijzaak was. Zonnepanelen op je dak, isoleren, dat deed je toch voor het milieu/planeet/kleinkinderen/[pick your cause of choice] en en niet voor het geld? Terugverdientijd was een vies woord, je eettafel verdient zich toch ook niet terug? Dat was de boodschap tegen iedereen die het maar horen wilde - en veel mensen die het niet horen wilden.
Nu, in ieder geval ouder en hopelijk wijzer, denk ik dat ik het fout had. Aan alles zit een financiële component, dus ook aan duurzame energie. Voor mezelf, mijn portemonnee is niet onbeperkt diep. Als ik ga voor financieel slimme keuzes kan ik uiteindelijk meer doen. Als een accu financieel interessant wordt (door dalende accuprijzen en het wegvallen van salderen) ga ik daar onmiddelijk voor omdat ik denk dat dat zowel duurzaam als financieel interessant is. Duurzaam omdat mijn woning dan geen grote pieken en dalen meer op het net veroorzaakt en financieel interessant omdat ik mijn zonnestroom op dure momenten zelf gebruik. Met dat financiële voordeel kan ik weer sparen voor iets als HR++ glas op de verdiepingen waar ik dat nog niet heb.
Maar ook het grotere plaatje: het is nu eenmaal een feit dat lang niet iedereen voornamelijk gedreven wordt door ideële zaken. Een goede terugverdientijd zal er voor zorgen dat veel meer mensen zaken als zonnepanelen, warmtepompen, etc. overwegen. Dat lijkt mij geen slechte zaak. Maar ik weet nog hoe vies dergelijke argumenten mij destijds smaakten, dus ik kan je opmerking best begrijpen.
Misschien heb ik het verkeerd. Ik weet niet meer zo zeker dat ik gelijk heb, over bijna niets meer. Behalve dat alles verandert.
Als laatste vond ik dit een heel interessant nieuwsbericht: What the heroin industry can teach us about solar power. Geen subsidies, geen drive voor een betere planeet, geen goedbedoelde forums waar mensen bakkeleien over een kilwattuurtje hier, een joultje daar, pure terugverdientijd.
Mij maakt het niet uit als een bekende van mij ook ZP heeft aanschaft, maar niet weet wat dat aan kWh's oplevert (of merk of WP van ZP). Het brengt z'n geld op.
Uiteindelijk zijn het duurzame maatregelen, die een gemeenschappelijk gevolg hebben, minder fossiele brandstoffen gebruiken.
Dat er echter steeds meer (hoop ik) mensen komen die een andere inslag hebben, kan bewerkstelligen dat we grotere stappen kunnen zetten. Hoe meer mensen meer zijn overtuigd van de noodzaak van maatregelen om "het tij te keren", hoe meer bv. mooie groepsinitiatieven er komen en hoe meer de politiek bereid is dat ook te doen (gelukkig hebben wij daar ook een stem in
Dan is er ook meer overzicht over wat de beste duurzaamheids-value 4 money is (om maar een bruggetje te slaan naar @assje ).
Maar hoe groter het wordt, hoe minder invloed je weer hebt en dan kom je toch terug met wat je zelf kunt doen met je money...

Overigens, dat de markt ook voor duurzame oplossingen inmiddels ook prima werkt, heeft ook zijn keerzijde. Dan wordt er weer ge(m)oppert dat het alleen om het geld gaat, en niet om de planeet. Geldgraaiers zij het!

Bijzonder hoe dat soms werkt...
Mij gaat het om het geld inderdaad, dat ik mijn buren, een appartementen complex, voor de helft van het jaar Voorzie van stroom is een leuke bijkomstigheid.......TCroezing schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:14:
[...]
Ik snap je wel. Ik vind ook, nu we nou eenmaal een marktgestuurde economie hebben, dat het goed is om de markt zijn werk te kunnen laten doen. Dan is het mooi als er met duurzame maatregelen uit te voeren, geld te verdienen is. Dan is er vaart te maken, meer dan jouw en mijn panelen bij elkaar.
Mij maakt het niet uit als een bekende van mij ook ZP heeft aanschaft, maar niet weet wat dat aan kWh's oplevert (of merk of WP van ZP). Het brengt z'n geld op.
Uiteindelijk zijn het duurzame maatregelen, die een gemeenschappelijk gevolg hebben, minder fossiele brandstoffen gebruiken.
Dat er echter steeds meer (hoop ik) mensen komen die een andere inslag hebben, kan bewerkstelligen dat we grotere stappen kunnen zetten. Hoe meer mensen meer zijn overtuigd van de noodzaak van maatregelen om "het tij te keren", hoe meer bv. mooie groepsinitiatieven er komen en hoe meer de politiek bereid is dat ook te doen (gelukkig hebben wij daar ook een stem in).
Dan is er ook meer overzicht over wat de beste duurzaamheids-value 4 money is (om maar een bruggetje te slaan naar @assje ).
Maar hoe groter het wordt, hoe minder invloed je weer hebt en dan kom je toch terug met wat je zelf kunt doen met je money...![]()
Overigens, dat de markt ook voor duurzame oplossingen inmiddels ook prima werkt, heeft ook zijn keerzijde. Dan wordt er weer ge(m)oppert dat het alleen om het geld gaat, en niet om de planeet. Geldgraaiers zij het!![]()
Bijzonder hoe dat soms werkt...
Ze noemen me al meneer essent haha
1 PVoutput . Dongen NB
Het idee was van een kinderlijke logica: gewoon ervoor zorgen dat we geen elektriciteit meer hoeven afnemen. Geen dikke overproductie (had wel gekund), geen extra inkomsten. Gewoon neutraal. Dat onze terugverdientijd meer dan 16 jaar zou zijn? Prima!
Maar een kinderlijke logica is niet besteedt in Nederland. Daar moeten regels om de zoveel jaar veranderen (we hebben ca. 1 miljoen ambtenaren).
Het is nooit onze insteek geweest om geld te verdienen met onze installatie, maar ik denk dat, zojuist veel van de bovenstaande posts te hebben gelezen, we inderdaad een te kinderlijke logica hebben gevolgd. We zien het maar weer als een leermoment...
Leg je toch wat bij, kost weinig meer momenteel.Schinnen-groen schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:25:
Ooit panelen aangeschaft op basis van de berekening van ons jaarverbruik. Dat is al heel wat jaartjes geleden. Ons uitgangspunt was om volledig ons elektrisch verbruik te compenseren. Dat is tot nu toe prima gelukt: soms wat kWh's meer, soms wat minder in het jaar.
Het idee was van een kinderlijke logica: gewoon ervoor zorgen dat we geen elektriciteit meer hoeven afnemen. Geen dikke overproductie (had wel gekund), geen extra inkomsten. Gewoon neutraal. Dat onze terugverdientijd meer dan 16 jaar zou zijn? Prima!
Maar een kinderlijke logica is niet besteedt in Nederland. Daar moeten regels om de zoveel jaar veranderen (we hebben ca. 1 miljoen ambtenaren).
Het is nooit onze insteek geweest om geld te verdienen met onze installatie, maar ik denk dat, zojuist veel van de bovenstaande posts te hebben gelezen, we inderdaad een te kinderlijke logica hebben gevolgd. We zien het maar weer als een leermoment...
Inkomsten zijn niet super hoog, maar zelfs na afschaffen salderen hoop ik ieder jaar dik 1000 euro stroom te verkopen, toch leuk voor de oude dag iedere maand 100 euro lasten verlaging.
1 PVoutput . Dongen NB
Abraham al gezien dit jaar?
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
8cm is te dun. 12 cm is beter en net zoveel werk. Wat is het bouwjaar van je huis? Als er op je dakbeschot aan de buitenkant al een dampdichte laag zit wil je niet aan de binnenzijde ook een dampdichte pur laag maken, zelfde geldt voor je vloer.ronaldbommel schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:02:
Goedemiddag medetweakers, ik hoop dat ik op de juiste site zit voor mijn vraag. Ik kan mijn dak en kruipruimte laten isoleten met een pur, zoals er gezegd is tegen me iedere isolatieleverancier vanaf 2022 dient te gebruiken. De prijs bedraagt 37€ per m2, 8 cm dik, is deze prijs marktcomform , of is het een cowboy. Alvast bedankt voor jullie reaktir
Yep, gezellige vent die Abraham....
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.