Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 13:16

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik krijg over een maand de sleutel van mijn nieuwe huis (bestaande woning uit 1974) en heb al diverse aanbiedingen binnen. Maar elke PV boer adviseert of komt standaard met SE aanzetten.

Voor mijn huidige huis uit 2005 is het verbruik 500 - 600 m3 gas en 4500 kWh schat ik.
Ik heb de eindafrekening van Eneco en die is + 1096 en dat is netto. Dus de teruglevering en gelijktijdig gebruik van mijn huidige set (14x CS6P-250P + Omnik 3.0TL, ZZW 35gr) die jaarlijks minimaal 3,3 mWh leveren (volgens PVoutput/omvormer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WeZv3-6sxmVsAlpMGT7gtdFpt4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0sVbdkfnAYOyP7N9LUDKOdJh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dONHCUgvmOT2DWQSBdtmCx_ILzw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/L4AR5OTBjcgH1vrjxe3Yjkyt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpXXEskCdnLWHHJG8KP4jBlWQtw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KIPSNDp51eQ97oWULlXpiJmK.png?f=fotoalbum_tile

Links wat afmeting e.d. en de staat inclusief richting van het huis. De wens van mijn vrouw is om geen zichtbare panelen te hebben op het platte dak (incl. de uitbouw). Ik wil ook graag een airco en topkoeling of een L/L warmtepomp of L/W warmtepomp. Dus minder gas gebruiken en eventueel ook wat kWh overhouden.

De offertes die ik heb gehad:
6510 Wp 21 * Trunsun TSM310-60, SE 5000H HD-Wave, 21* optimizers (type onbekend)
5850 Wp 18 * 325 Wp AEG, SE 5000H, 18 * P370
5850 Wp 18 * 325 Wp Heckert Solar, SMA 5.0, optimizers wel/niet onbekend
5040 Wp 14 * REC 360 Alpha Black, SE 5000H HD-Wave, 14 * P370

Voorbeeld uitwerking met exasun en PVT was 4790 kWh opbrengst schatting op jaarbasis en 975 m3 gas. Hierbij weet ik het prijskaartje echter niet.

Ik heb geen onbeperkt budget en wil ook de verbouwing graag goed doen. Inclusief het al (laten) leggen van de diverse leidingen om e.e.a. netjes weg te werken. DC-kabel van zolder naar de garage bijvoorbeeld en airco leidingen binnen langs het rookkanaal ipv op de buitenmuur.

Vragen en opmerkingen e.d. zijn zeer wenselijk.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik mis de diepte afmetingen van het west dak nog.
En diepte oost onder dakkapel.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2020 14:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 08:14
Goedendag, ik ben nieuw op dit Forum en ook geinterresseerd in het plaatsen van zonnepanelen.
Mijn vraag is dan ook gelijk; hoe start ik een nieuw topic voor mijn situatie?
Ik kan ook wel een beetje hulp gebruiken bij het kiezen van.
gr. Ronald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@cwrm63 Welkom op tweakers
Duurzame Energie & Domotica
Rechtsboven knopje nieuw topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 08:14
Kan het zijn dat ik dit "knopje" nog niet zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
@AUijtdehaag Op basis van funda en wat metingen van binnenuit heb ik de volgende informatie.

Provincie is Utrecht btw.

De breedte van het huis (binnenmuren) is 4,80.

Het west dak is (van binnenuit gemeten) 2,44. Dus dat zal nog wel iets groter zijn. Ik heb helaas niet de maten van het andere dak.

Ik zie nu in mijn aantekeningen dat de hoek op oost 17 graden is (volgens mijn GSM) en west 20.

Wel zie ik dat er minstens 2m ruimte is gezien de panelen die er op passen volgens de foto software op basis van een map. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R55o3Hm4wkGK3OK14qWGw8-6Xdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ci5gCnjPortipv4HaiA63Sif.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door imdos op 02-09-2020 16:33 ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 17:46
Je hebt weinig of geen schaduw zo te zien behalve dat paneel dat direct ten noorden van dat afvoerpijpje komt? Wat is dat voor pijpje? Kan het korter/weg/verplaatst?

Je hebt 2 of 3 richtingen/hellingen.
Welk legplan heeft je voorkeur?
Kan de dakkapel de ballast dragen van 6 panelen in portrait?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Dat pijpje is van het rookkanaal voor de open haard. Er komt nog een gashaard en een andere pijp, dus wordt het pijpje iets anders, want die is nu toch zeker 40 of 50 cm boven het dak.

Ik wil gewoon zo veel mogelijk panelen kwijt voor een goede prijs. Het legplan wordt vooral bepaald door het esthetische effect. Ik verwacht zeker 4500 nu al te gebruiken en wil wat extra over hebben voor airco of een warmtepomp

De dakkapel is erop gezet in 2008 door de huidige bewoner en is voorzien van kunstof kozijnen. Ik durf niet te zeggen wat deze kan dragen. Hoe zou ik daarachter kunnen komen?

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Misschien dat PVT eigenlijk niet realistisch is. Het idee leek mij razend interessant en ook duurzaam. Ik heb een optie om nieuwe dakpannen met ingebouwde PVT te nemen laten uitrekenen, maar dan zou ik die moeten leasen vanwege de veel hogere kosten.

Het budget is ook zienderogen geslinkt door de verbouwing en keuken en alles wat er bij komt kijken dus geld overhouden of niet hoeven uit te geven is niet verkeerd.

Wel wil ik dan alle leidingen (airco / DC-kabel / leiding water ) e.d. allemaal hebben liggen in de koof naast het rookkanaal zodat ik ben voorbereid op de toekomst en het niet achteraf alsnog moet laten leggen.

Wel vind ik topkoeling via de bodem (we moeten toch een gat graven voor de aanbouw) met een pomp en wat tyleen slangen een erg interessant idee. Maar misschien is dat meer iets voor een apart topic.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
PVT is technisch echt mooi inderdaad, maar in jouw situatie echt niet kosteneffectief denk ik. Ook dakpannen met ingebouwde PV of PVT zijn heel duur voor wat je krijgt, het is veel meer bang for buck om "gewoon" dakpannen met gewone zonnepanelen te hebben.

In je koof naast het rookkanaal hoeft geen DC-kabel omdat je bijna altijd de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen wilt hebben (korte DC-kabel) en van daar dan een AC-kabel naar je meterkast (vaak 2.5mm2 diameter.)

Koeling via de bodem is een leuk hobbyproject, hebben mensen eerder ook wel eens geprobeerd op GoT. Je moet dat vooral doen als het je leuk lijkt om te experimenteren, gaat in de regel heel weinig koelvermogen opleveren tenzij je echt serieuze meters slang neerlegt.

Een rekenvoorbeeld: vloerverwaming leg je vaak met 10 cm hart-op-hart afstand en daarmee kom je op circa 10m slang per 1m2 vloer waarmee je ongeveer 100 Watt aan vermogen in je vloer kan stoppen --> 10W per meter slang.

Nu wil je zoiets doen maar dan om koude uit de bodem te halen. Je hebt daarbij een temp. verschil dat misschien 1/3 tot 1/2 is van dat bij verwarmen (bodem T=12C en je watertemp uit je huis misschien 18C). Dat geeft je 3 tot 5 W per meter slang.

Je wilt toch zeker 1 a 2 kW koelvermogen hebben om iets te voelen in je huis dus heb je dan ook minstens 300 tot 500 meter slang nodig. NB: hier zitten veel aannames in maar het geeft je een richting van de hoeveelheid meuk die nodig is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fr33z
De opmerking over de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen ben ik het niet mee eens.
De kabelverliezen in een DC kabel zijn namelijk kleiner dan in een AC kabel.
Ik heb op mijn huisdak de panelen en in mijn schuurtje de omvormers. Meter of 20 dckabel is geen enkel probleem.
Uiteraard dienen de DC kabels goed beschermd te zijn en te liggen.

Dat PVT, bestaat dat nog? Lijkt me ook niet echt (nog steeds niet) rendabel
Met het oog op salderen wat afgebouwd wordt kan je beter de stroom direkt omzetten in warm water.
Geen lekkages en panelen die makkelijk kunnen worden vervangen, mocht dat ooit nodig zijn.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
De DC-kabel is er juist voor zodat de omvormer niet op de slaapkamer van mijn zoon komt. Ten eerste zie je die dan hangen (en moet die vrij genoeg hangen voor ventilatie e.d.) en ten tweede zit je met het geluid.
Ik merk dat de Omnik 3.0TL die ik nu heb behoorlijk irritante lage en hoge tonen kan maken. Die is natuurlijk wel uit 2013 en geen A-merk.

Ik wil niet aan zijn (nacht)rust komen en dus de omvormer niet op die kamer. Dan zou die buiten moeten, naast de dakkapel of gewoon in de inpandige berging. Daar is altijd wel plek en een geschiktere plek voor een omvormer vindt ik.

Fijn dat @AUijtdehaag hier ook in mee gaat.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je gaat voor de goedkoopste oplossing met een stringomvormer, heb je in de huidige vorm:
1 string van 6, 1 string van 7 en 1 string van 8.
Dat valt niet te combineren op een 1 stringomvormer met 2 mppt ingangen.
Eventueel wel, bij gelijke stringen (2 op 1 ingang). Of met 2 stringomvormers

Er bestaan wel 3-fase omvormers met 3x mppt, maar ik vertrouw dat merk niet zo qua kwaliteit
https://www.mg-solar-shop...-plus-7.0-hybrid-inverter
Bovendien moet je dan aan de "dure" panasonic hit kuro panelen, met hogere Vmpp.
heb ze zelf ook

Je noord west dak ligt verdiept, dus daar gaat schaduw een bepaalde rol spelen als de zon over het dak komt.

Als ik het goed gezien heb, heb je 11 pannen x 32 (wilde gok!) = 352 hoog en 5m10 (ook gok!) breed.
Tegenwoordig worden de panelen steeds langer en breder, dus de vraag is wat de werkelijke maat zal zijn.
Je wilt ook wat ruimte over houden bij de dakgoot en zijranden.

Al met al, zou ik toch ook naar enphase micro omvormers kijken, gezien de bovenste feiten.
Dan heb je ook stilte en zit je niet met "gevaarlijke" DC bekabeling.
Dat veilig wegwerken zal wellicht ook geld kosten.
Of je de meerprijs van micro omvormers ooit terugverdiend is een vraag, maar het zal wel beter presteren.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2020 10:42 ]

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
@Fr33z Over het topkoelen. Het is juist op de hittegolf dagen dat dit mij een goed idee lijkt. Als het buiten en dus ook binnen 30graden is, dat je dan wat kan laten koelen via de bodem. Lijkt me efficienter dan airco.

De aanbouw wordt 26m2 en daarvoor wordt toch gegraven. Als ik dan die ruimte onder de fundering zo optimaal mogelijk kan gebruiken, dan lijkt mij dat het overdenken waard.

Ook zit er al een put in met een enkele aanvoer (geen retour). Er is namelijk een automatisch beregeningssysteem (gevoed vanuit een bron).

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
@AUijtdehaag Is het een idee om voor 2 omvormers te gaan i.p.v. 1 i.v.m. de 3 verschillende oriëntaties en slechts een deel met micro omvormers te doen? Ik lees ook regelmatig dat dit eerder voor storing kan zorgen.

Ik snap het voordeel van SMA en het kunnen meten per paneel; maar dit heeft wel een meerprijs.

De volgende foto vond ik nog van het rookkanaal en het dak oost-dak boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/130IwtbVE2DgauI3WZ0EarEbgWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IPAVOywx68DCmOGHi3ea6QK6.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
2 omvormers kan ook voor 3 verschillende lengte strings.

Koop een chinese goodwe bijvoorbeeld, die heeft ook schaduwmanagement
SMA: is wat duurder maar bied wat makkelijker uitlezen direkt uit de omvormer en niet persee via de cloud
SE: is nog wat duurder en bied inzicht per paneel, en welke optimizer er stuk is :D
Enphase: is nog wat duurder, en is een echt parallel systeem, onafhankelijk per paneel dus, en bied inzicht per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
Uitgaande van een hoogte á 31 cm en breedte van 14 (20-6) per dakpan kom ik uit op:

11 pannen hoog op het zuid-westen. = 3,41 m
8 pannen hoog op het zuid-oosten aan de onderkant. = 2,48 m
7 pannen hoog op het zuid-oosten aan de bovenkant. = 2,17 m

en ik tel volgens mij 34 dakpannen breed als breedte van het huis.
34 * 14 = 4,76 m. 34 * 20 = 6,80 m dat klopt allebei niet erg
De dakkapel is 23 pannen breed. = 3,22 m of 4,60 m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-09 21:55
AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:03:
SMA: is wat duurder maar bied wat makkelijker uitlezen direkt uit de omvormer en niet persee via de cloud
Een Goodwe kan ook direct via RS485 en een ESP8266 of USB en een Raspberry Pi uitgelezen worden.

@imdos
3 van de 4 offertes hebben vrij dure panelen, met name de REC 360 die online voor €250+ per stuk over de toonbank gaan. Is daar een reden voor? Een Longi doet meer Wp voor de helft van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@PeeVv
Prijsverschil zit hem met name in de betere materialen die gebruikt zijn.
https://review.solar/best-solar-panels-2020/
En waarschijnlijk ook de kwaliteitscontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Topicstarter
@PeeVv Ik heb gewoon wat bedrijven op het internet geselecteerd. Die komen zelf met de voorstellen. Ik kom via solar-bouwmarkt en 21 panelen van MS op 6930 Wp en die doen 129€.

Van de 6510 Wp offerte is de verwachte opbrengst 5061 kWh. Ik wil graag een extra buffer voor airco of een warmtepomp en een goed systeem met een snelle terugverdientijd. Verder wel de zo zwart mogelijke panelen zodat het er netjes uitziet op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 17:46
Let niet op die verwachte opbrengst, die kan elke verkoper zelf bepalen. Het gaat om Wp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:00:
@PeeVv
Prijsverschil zit hem met name in de betere materialen die gebruikt zijn.
https://review.solar/best-solar-panels-2020/
En waarschijnlijk ook de kwaliteitscontrole.
Mwah; https://review.solar/rec-twinpeak-2-mono-vs-longi-lr-60hph/

Ze scoren de REC hoger, omdat deze “meer techniek per USD” levert.
Dat dat vervolgens niet terug te zien is in de WP/USD ranking vergeten ze even te vertellen. Oa degradatie is bij de Longi ook beter.

Echt objectief lijkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@bbbrumbrum volgens mij werden er rec n-type alpha aangeboden.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@imdos na je post in het "grote" topic
veel mensen komen hier met bijna dezelfde vragen. op een standaard dak is dat vrij makkelijk te vertellen. bij dit soort daken is het vooral van belang wat jij wil.

Wat jij er goed uit vindt zien, ik kan er een glazebol bij pakken maar ik geef je weinig kans ;)

Ik kan je wel vertellen wat ik zou doen. En dat is hoe dan ook het noord-west dak vol. in de avond heb je de meeste kans op eigengebruik wat in de toekomst belangrijker is. Daarna zou ik kijken welk geld er nog over is om Z-O op te lossen. en daar de beste oplossing van kiezen. Ik weet het, omgekeerde wereld, maar dat zou ik echt doen, ik denk dat het laag hangende fruit (goedkoop) in jouw geval op N-W hangt.

Er zijn steeds minder instalateurs te vinden die dit soort daken zonder SE willen maken, dus dat kan een uitdaging worden, zit je niet toevallig in het werk gebied van
winkelman
JenM
solarbouwmarkt
Die hebben hier minder moeite mee.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 17-09-2020 16:41 ]

Pagina: 1