De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.947 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
En nieuwe woningen gaan niet meer met gas verwarmd worden. Hehe eindelijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

even licht o/t sorry: Het zal aan mij liggen, maar ik kan geen GoT topic vinden over de World Solar Challenge van dit jaar?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:36
Vraagje, ik heb een CSV bestand van de Oxxio website gedownload met al mijn gas meterstanden. Deze wil ik nu vervolgens in mindergas.nl gaan uploaden ... echter snap ik totaal niet wat de opmaak van deze getallen is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GERiJBn.png

Volgens de oxxio website zou ik op 1 januari 9m3 verbruikt moeten hebben, maar ik kan dat dus niet interpreteren uit deze gegevens.

[ Voor 3% gewijzigd door ImmortalSoul op 11-10-2017 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:08
!null schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:20:
En nieuwe woningen gaan niet meer met gas verwarmd worden. Hehe eindelijk.
Als er maar niet de fout gemaakt wordt om massaal op stadsverwarming over te schakelen. Ik heb dat nu, en na het ontvangen van de eerste factuur, en het discussiëren* daarover met de leverancier, wordt me wel duidelijk dat een warmtepomp in mijn situatie financieel zeer rendabel gaat zijn.

* Althans, pogen te discussiëren daarover...
franssie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 00:50:
even licht o/t sorry: Het zal aan mij liggen, maar ik kan geen GoT topic vinden over de World Solar Challenge van dit jaar?
Nee, volgens mij ook niet. Voorgaande jaren slingerde ik dat een beetje aan, leverde ook nieuwsberichtjes voor de frontpage etc., maar ik houd me er niet meer zo mee bezig.

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 11-10-2017 12:32 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Hier in Utrecht ook ellende van stadsverwarming, veel te hoge prijzen: www.stadsverarming.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:58

WhySoSerious

Be the change.

ImmortalSoul schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:09:
Vraagje, ik heb een CSV bestand van de Oxxio website gedownload met al mijn gas meterstanden. Deze wil ik nu vervolgens in mindergas.nl gaan uploaden ... echter snap ik totaal niet wat de opmaak van deze getallen is:

[afbeelding]

Volgens de oxxio website zou ik op 1 januari 9m3 verbruikt moeten hebben, maar ik kan dat dus niet interpreteren uit deze gegevens.
Text to columns >> comma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ImmortalSoul schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:09:

[afbeelding]

Als ik het zo zie is dit verbruik per uur. Dus als je voor alles waar 01-01-2017 staat de laaste kolom optelt moet je op die 9 m3 uitkomen. Zo te zien klopt dat wel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
JeroenH schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:24:
[...]

Als er maar niet de fout gemaakt wordt om massaal op stadsverwarming over te schakelen. Ik heb dat nu, en na het ontvangen van de eerste factuur, en het discussiëren* daarover met de leverancier, wordt me wel duidelijk dat een warmtepomp in mijn situatie financieel zeer rendabel gaat zijn.

* Althans, pogen te discussiëren daarover...
Ah ik wist niet dat je met stadsver(w)arming had gekocht. Ik neem aan dat je wel een idee had van de rekeningen van de vorige eigenaren?

Hoe dan ook, zeker een warmtepomp doen. Zelfs een elektrische boiler voor douchewater kan vaak al uit 8)7 (maar is niet persee heel duurzaam)

In Amsterdam hadden ze dit al eerder bedacht, niet meer met gas bouwen. Daar willen ze inderdaad veel doen met stadsverwarming, maar ze geven ook subsidie als je het zelf doet.

Verder zie ik nog wel eens projecten met zelfbouw kavels, waarbij er vrij veel vrijheid is, maar je krijgt alleen maar een elektra aansluiting, geen gas aansluiting en ook geen stadsverwarming. Dan ga je dus sowieso met warmtepompen bouwen. Dat zijn dan wel de a-typische projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Maasluip schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:36:
[...]

Als ik het zo zie is dit verbruik per uur. Dus als je voor alles waar 01-01-2017 staat de laaste kolom optelt moet je op die 9 m3 uitkomen. Zo te zien klopt dat wel.
Text naar kolommen omzetten had ik al. Alleen de data van de derde kolom lijkt niet te kloppen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ERh2qIk.png

Dit zijn de totalen als ik alle 24 uren per dag op tel:

1 jan: 14,9115
2 jan: 15,116
3 jan: 15,308
4 jan: 15,4885
5 jan: 15,622
6 jan: 15,7295

Terwijl het dit moet zijn:
1 jan: 9m3
2 jan: 8m3
3 jan: 8m3
4 jan: 7m3
5 jan: 4m3
6 jan: 5m3

Ik zie er geen verband in.

[ Voor 3% gewijzigd door ImmortalSoul op 11-10-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De 0,6... is je meterstand/1000 denk ik. Hij loopt niet toevallig alleen maar op.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:24:
Ah ik wist niet dat je met stadsver(w)arming had gekocht. Ik neem aan dat je wel een idee had van de rekeningen van de vorige eigenaren?
Wel van het totaalbedrag maar niet van de samenstelling.
Hoe dan ook, zeker een warmtepomp doen. Zelfs een elektrische boiler voor douchewater kan vaak al uit 8)7 (maar is niet persee heel duurzaam)
Eerst sparen voor financiële reserves en voor zonnepanelen, en dan idd voor een warmtepomp.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Proton_ schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:46:
De 0,6... is je meterstand/1000 denk ik. Hij loopt niet toevallig alleen maar op.
Het stomme is dat ik dat inderdaad wel door had, maar ik zat ergens een gruwelijke denkfout te maken. Ik ben er nu uitgekomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
JeroenH schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:59:
[...]

Wel van het totaalbedrag maar niet van de samenstelling.

[...]

Eerst sparen voor financiële reserves en voor zonnepanelen, en dan idd voor een warmtepomp.
Ik hoor wel eens dat warm tapwater een groot aandeel heeft in de stadsverwarming rekening, dan kan een warmtepompboiler wellicht al snel uit. Krijg je een beetje subsidie op en is niet zo duur als een complete installatie (die ook je verwarming doeet), maar kun je al erg efficient warm water mee op wekken. Dit kan op de mechanische ventilatie worden aangesloten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:17
!null schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:19:
[...]

Ik hoor wel eens dat warm tapwater een groot aandeel heeft in de stadsverwarming rekening, dan kan een warmtepompboiler wellicht al snel uit. Krijg je een beetje subsidie op en is niet zo duur als een complete installatie (die ook je verwarming doeet), maar kun je al erg efficient warm water mee op wekken. Dit kan op de mechanische ventilatie worden aangesloten bijvoorbeeld.
Dat wordt ook gezegd van gas. Ja je hebt veel vermogen nodig om water te verwarmen, maar op het totaal is het gewoon peanuts, puur omdat je elke dag maar een paar minuten tapwater gebruikt tov een groot deel van de dag verwarmen.

Wel is het zo dat je bij de meeste setups de warmtewisselaar voor tapwater ook huurt, dus je vastrecht wordt door tapwater alleen maar hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
_JGC_ schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:22:
[...]

Dat wordt ook gezegd van gas. Ja je hebt veel vermogen nodig om water te verwarmen, maar op het totaal is het gewoon peanuts, puur omdat je elke dag maar een paar minuten tapwater gebruikt tov een groot deel van de dag verwarmen.

Wel is het zo dat je bij de meeste setups de warmtewisselaar voor tapwater ook huurt, dus je vastrecht wordt door tapwater alleen maar hoger.
Nee, ik bedoelde het specifiek in euro's. Dat de verwarmingskosten vergelijkbaar zijn met gas (dus even los van de hoge vastrecht kosten enzo) maar dat warm tapwater relatief wel heel duur is en daardoor wel aardig aanwezig is op de maandelijkse rekening. Maar goed, die hoeft helemaal niet voor JeroenH te gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:17
!null schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:33:
[...]

Nee, ik bedoelde het specifiek in euro's. Dat de verwarmingskosten vergelijkbaar zijn met gas (dus even los van de hoge vastrecht kosten enzo) maar dat warm tapwater relatief wel heel duur is en daardoor wel aardig aanwezig is op de maandelijkse rekening. Maar goed, die hoeft helemaal niet voor JeroenH te gelden.
Een gigajoule is een gigajoule. De SV leverancier maakt geen verschil tussen een gigajoule voor warmwater of een gigajoule voor verwarming.

Het leveringstarief van stadsverwarming is redelijk concurrerend met gas. Niet veel hoger of lager. Zeker niet onredelijk.

De grote kostenpost zit hem in vastrecht en huur van de warmtewisselaar. Daar zijn maximale woekerprijzen voor vastgesteld die amper raakvlak hebben met de werkelijkheid.
Door het hoge vastrecht bepaalt je verbruik niet meer de rekening. Of je nu 10GJ gebruikt of 20GJ, je merkt het bijna niet op de rekening. Zoiets is gewoon totaal niet duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
ImmortalSoul schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:25:
[...]

[...]

Text naar kolommen omzetten had ik al. Alleen de data van de derde kolom lijkt niet te kloppen:
[afbeelding]

Dit zijn de totalen als ik alle 24 uren per dag op tel:

1 jan: 14,9115
2 jan: 15,116
3 jan: 15,308
4 jan: 15,4885
5 jan: 15,622
6 jan: 15,7295

Terwijl het dit moet zijn:
1 jan: 9m3
2 jan: 8m3
3 jan: 8m3
4 jan: 7m3
5 jan: 4m3
6 jan: 5m3

Ik zie er geen verband in.
Volgens mij zijn het de meterstanden per uur ;)
Meterstand 3-1 00:00 = 634
Meterstand 2-1 00:00 = 626
Verschil 8 en dat komt overeen met jou opgave :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
ImmortalSoul schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:00:
[...]

Het stomme is dat ik dat inderdaad wel door had, maar ik zat ergens een gruwelijke denkfout te maken. Ik ben er nu uitgekomen!
Was al opgelost zie ik nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:19:
Zoiets zit ik al een beetje naar te kijken. Ik ben sowieso sinds we er wonen aan het meten (dagelijks de meterstanden opschrijven) zodat ik helder heb hoe het warmteverbruik voor tapwaterverbruikverwarming/ruimteverwarming zich tot elkaar verhouden. Met die informatie kan ik geïnformeerde beslissingen nemen.

Een warmtepomp op de mechanische ventilatie zou perfect zijn, probleem is wel dat de koof die over alle vier de etages loopt niet open is; in de vloeren zijn precies de gaten geboord die nodig zijn voor de bestaande leidingen en meer niet. Nieuwe leidingen tussen de verdiepingen leggen wordt daarmee ingewikkeld. Maar we gaan het zien.

Een probleem is natuurlijk wel (en dat wist ik vooraf al een beetje natuurlijk) dat de vaste kosten van zo'n warmte-aansluiting absurd zijn. Echt, als in debiel. Als in crimineel. Het einddoel wordt dus echt die hele warmteaansluiting de deur uit. Ik ben me al aan het informeren over de daarvoor nodige juridische stappen als ze moeilijk gaan doen, wat ik helaas wel verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Proton_ schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:49:
Dan moeten ze haast maken met het wegslopen van Ferrarisjes. En een blik deurwaarders voor de Ferrari-fundamentalisten.
Heb je toevallig afgelopen week de problemen over 'slimme'meter gezien in radar?

https://radar.avrotros.nl...niet-zo-slimme-consument/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Vanuit technisch oogpunt vond ik dat wel een erg zwakke uitzending.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 11-10-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:53

databeestje

Von PrutsHausen

En ik maar denken dat de nieuwe meters wel gewoon blindstroom meten, dat is toch iets wat de ferrarris niet kon (als de opleiding mij niet in de steek laat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@niki_lauda ja, en ik weet weer waarom ik de meeste uitzendingen oversla.
Veel niet-onderbouwde boosheid, geen nieuwswaarde.
De rapportage van de netbeheerders wel, heb je die gelezen?
https://www.netbeheernede...ngen%20Slimme%20Meter.pdf
@databeestje Hij meet het ook wel, zit in het P1 telegram. Maar je wordt er niet op afgerekend.

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 11-10-2017 22:13 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:49
Vandaag het boek De verborgen impact ontvangen van Babette Porcelijn. Erg leuk en leerzaam om te lezen.

goede uitleg van met name het verborgen deel van onze CO2 footprint en ook aandacht voor waterverbruik, plasticsoep creatie, etc.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat het waterverbruik betreft: Ken je de Upcycle douche?
Ok, kost een paar duizend euro, maar aan de andere kant: Je kunt het gewoon kopen en in je huis zetten en dus douchen met maar 20% van de energie en water die je anders nodig had.
Dat scheelt zo veel, met name in de winter als de zon te weinig biedt.

Zo zijn er her en der toch wel wat alternatieven voor de dagelijkse dingen. Een gekke dwarsstraat is zo'n aerobics fiets met wastrommel erin. Zit niet iedereen op te wachten (ik eigenlijk ook niet), maar dat soort alternatieven zijn er wel.
Ook die Nederlandse vinding van de stroomloze koelkast in de grond etc.
Misschien toch maar eens op een rijtje zetten en kijken wat er overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik heb dat boek ook maar besteld. Jammer dat er geen E-book van is. Dat zou al een stuk duurzamer zijn :)

Van de week op de Energie beurs geweest. Wat ik jammer vind is dat er weinig aandacht is voor daadwerkelijk ecologisch en duurzaam bouwen. Er wordt zo gefocussed op all-electric / hardware matige oplossingen. Terwijl als je zou kiezen voor een houten (bouwkundige) vloer in plaats van beton je al giga veel energie weet te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Volgens collega’s wordt het voor mij tijd om over te stappen van energieleverancier, sommige doen dit ieder jaar voor de korting.
Iemand daar ervaring in?
Ik ben al 28 jaar klant bij Eneco, 3 jaar geleden verhuist en toen kreeg ik € 100,- korting bij Eneco als ik bleef bij een 3 jarig contract, die dus afliep op 1 oktober.
Eneco gebeld, maar nu geen korting voor vaste klanten bij nieuw contract.
Op Pricewise gekeken en daar kom ik bij Vandebron toch een stuk goedkoper uit volgens hun berekeningen.
Maar klopt dit en wat zijn jullie ervaringen?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vastrecht bij VandeBron is relatief duur, maar verder geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

@BarryH @!null
Waterverbruik water verbruik ........ In Nederland is dat natuurlijk onbelangrijk, water zat en het schoonmaken lost weinig, geen reden om veel energie en tijd aan te besteden om daarop te besparen.

Het energieverbruik van een douche (verwarmen water) natuurlijk wel. een verbruik van slechts 20% van normaal .... is dat tov een elektrische boiler zonder DWTW? dan is de uitgave van die "paar duizend euro" mogelijk niet zinvol. Je kan het geld beter besteden aan de DWTW ( om mee te beginnen) verwarmen met een warmte pomp en mogelijk een zonneboiler en isolatie ..... had ik al gezegd isolatie ???

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

HereIsTom schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 11:20:
Volgens collega’s wordt het voor mij tijd om over te stappen van energieleverancier, sommige doen dit ieder jaar voor de korting.
Iemand daar ervaring in?
Ik ben al 28 jaar klant bij Eneco, 3 jaar geleden verhuist en toen kreeg ik € 100,- korting bij Eneco als ik bleef bij een 3 jarig contract, die dus afliep op 1 oktober.
Eneco gebeld, maar nu geen korting voor vaste klanten bij nieuw contract.
Op Pricewise gekeken en daar kom ik bij Vandebron toch een stuk goedkoper uit volgens hun berekeningen.
Maar klopt dit en wat zijn jullie ervaringen?
Mij bevalt het goed bij VDB, ik vind het business model correct, geen winst op levering alleen betalen voor abonnement.
Ik heb net 25% korting gekregen op de abonnement kosten voor de komende 3 jaar.
Serieus contact en goede response op vragen zoals het verlagen van de maandelijkse voorschot ivm het hebben van Zonnepanelen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
WoudseHoeve schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:49:
Het energieverbruik van een douche (verwarmen water) natuurlijk wel. een verbruik van slechts 20% van normaal .... is dat tov een elektrische boiler zonder DWTW? dan is de uitgave van die "paar duizend euro" mogelijk niet zinvol. Je kan het geld beter besteden aan de DWTW ( om mee te beginnen) verwarmen met een warmte pomp en mogelijk een zonneboiler en isolatie ..... had ik al gezegd isolatie ???
Ik heb dat vrijwel allemaal al, nu alleen nog warmtepomp en zonnepanelen.

Maar het blijft een plaatje wat bestaat bij salderen. Als je een kans wil hebben om daar niet op te leunen, eventueel standalone wonen, dan is zo'n recycle douche zeer gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
WoudseHoeve schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:53:
[...]

Ik heb net 25% korting gekregen op de abonnement kosten voor de komende 3 jaar.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Rhaelak schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:04:
[...]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Als vaste klant aangeboden gekregen ...... of ik maar alstublieft wilde blijven :) nou ja vooruit maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@WoudseHoeve

Oke, dat is een mooi aanbod dan. Ik kreeg geen korting (maar ik was dan ook pas 1 jaar klant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zonet een telefoongesprek gehad met mijn warmteleverancier, geen verrassende antwoorden gehad behalve dat het probleemloos mogelijk is om à € 423 de aansluiting op te laten heffen. Ik had gedacht dat dat moeizamer zou zijn.

Maar, naar aanleiding van de inhoud van de rest van het gesprek, hier in de kroeg alvast even een verkennende vraag: kan iemand wat bedrijven noemen die warmtepompen plaatsen waarmee men goede ervaringen heeft?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is dat ook fysiek met uitgraven enzo? Dat is dan niet eens een slecht tarief.

Lucht/water neem ik aan?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:39:
Zonet een telefoongesprek gehad met mijn warmteleverancier, geen verrassende antwoorden gehad behalve dat het probleemloos mogelijk is om à € 423 de aansluiting op te laten heffen. Ik had gedacht dat dat moeizamer zou zijn.

Maar, naar aanleiding van de inhoud van de rest van het gesprek, hier in de kroeg alvast even een verkennende vraag: kan iemand wat bedrijven noemen die warmtepompen plaatsen waarmee men goede ervaringen heeft?

Alvast bedankt!
Koelkast, diepvries, lucht/lucht, lucht/water, water/water ?
We hebben @koevlaas2 toch?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 12:57
AUijtdehaag schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 17:10:
[...]

Koelkast, diepvries, lucht/lucht, lucht/water, water/water ?
We hebben @koevlaas2 toch?
Ughe ughe, koevlaas2 moet zijn examen wel even halen 10 november.
Anders staan al die STEK spullen hier voor de kat z'n viool.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Laatst online: 13:39
https://nos.nl/artikel/21...lokken-lopen-te-snel.html
Het stroombedrijf verhoogde de frequentie vanwege de zonnepanelen in het dorp. Verdoodt: "Met zonnepanelen kunnen particulieren ook zelf stroom op het net zetten, wat gevaarlijk is wanneer we aan het werk zijn. Zonnepanelen zijn zo ingesteld dat ze op 51 hertz automatisch uitschakelen."
volgende keer misschien beter aan de spanning draaien ipv de frequentie bij generatorbedrijf?

Commentaar is waarschijnlijk de meest simpele manier van weergeven voor de verslaggever. Probleem zal komen wanneer er in de hele wijk meer teruggeleverd wordt dan er gebruikt wordt en je dus een overschot hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een hogere spanning is schadelijker dan een hogere frequentie, en PV schakelt ook pas bij 253V uit.
Beter hadden ze 's nachts op een lagere frequentie gedraaid.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:18
Om hier op in te haken, op deze website kan je de huidige frequentie van het net zien: http://www.mainsfrequency.com/index.htm

Interessant is ook de hoeveelheid MW die er af en toe wordt ingezet om de frequentie stabiel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hallo Duurzame Kroeg, na het goede advies van de eco-flap brievenbus kan ik melden dat ook met windkracht 10 aan de noord hollandse kust deze probleemloos dicht blijft zitten. :)F

Nu de volgende vraag, heeft iemand nog een goede suggestie voor een buitenklep van de afzuigkap boven het fornuis. Nu zag ik er een paar bij de bouwmarkt van plastic die terugslagkleppen hebben, en een RVS halve bol, maar zonder de terugslagkleppen. Zijn er ook varianten van RVS die mensen aan kunnen raden?

Nu weet ik het bestaan van afzuigkappen die recirculeren, maar dat is een beetje lastig in de bestaande keuken passen denk ik. Al is de maat wel 60 breed.

Wat zou wijsheid zijn, de afzuigkap vervangen of een knappe terugslag buitenklep voor de afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

databeestje schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:16:
Nu de volgende vraag, heeft iemand nog een goede suggestie voor een buitenklep van de afzuigkap boven het fornuis. Nu zag ik er een paar bij de bouwmarkt van plastic die terugslagkleppen hebben, en een RVS halve bol, maar zonder de terugslagkleppen. Zijn er ook varianten van RVS die mensen aan kunnen raden?
Deze heb ik laatst gemonteerd. Was eenvoudig te monteren en werkt goed en kleppert niet.
https://www.ventilatiesho...nZKEnWhhFNpYaAvp1EALw_wcB

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 13:54
WoudseHoeve schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:14:
[...]

Als vaste klant aangeboden gekregen ...... of ik maar alstublieft wilde blijven :) nou ja vooruit maar.
Apart.. Ook 1jr klant en krijg 50% korting voor het komende jaar aangeboden. Niet gedaan, want de welkomstbonus bij andere leveranciers weegt hier niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:16:
Hallo Duurzame Kroeg, na het goede advies van de eco-flap brievenbus kan ik melden dat ook met windkracht 10 aan de noord hollandse kust deze probleemloos dicht blijft zitten. :)F

Nu weet ik het bestaan van afzuigkappen die recirculeren, maar dat is een beetje lastig in de bestaande keuken passen denk ik. Al is de maat wel 60 breed.

Wat zou wijsheid zijn, de afzuigkap vervangen of een knappe terugslag buitenklep voor de afzuiging.
Het is inderdaad erg winderig de laatste dagen. Ik hield gisteren m'n hand voor het sleutelgat van de bijkeuken en je voelde gewoon de koude wind er doorheen tochten, misschien toch maar eens een soort van afdekplaatje fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

DJ^ schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:50:
[...]

Deze heb ik laatst gemonteerd. Was eenvoudig te monteren en werkt goed en kleppert niet.
https://www.ventilatiesho...nZKEnWhhFNpYaAvp1EALw_wcB
Oh, dat is wel handig ook als extra klep.
Heb wel aan de buitenkant zo'n klapperklep maar extra afsluiting kan nooit kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Erasmo schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:39:
[...]

Het is inderdaad erg winderig de laatste dagen. Ik hield gisteren m'n hand voor het sleutelgat van de bijkeuken en je voelde gewoon de koude wind er doorheen tochten, misschien toch maar eens een soort van afdekplaatje fabriceren.
Ik zie bij sloten wel vaker een "druppel" voor het slotgat hangen die bovenin scharniert. Klein plaatje maken, en dan met een schroefje in de dekplaat.

Mijn stompe voordeur heeft aan de binnenzijde een afdeklat gekregen aan de bovenkant en zijkant met een 1-5mm siliconen profiel. Dat sluit nu een stuk beter af en houdt de tocht veel beter buiten. Kosten circa 30 euro.

Net even de koof van de keuken losgehaald en er blijkt een 125mm pvc buis gebruikt te zijn. Dus met een 125mm terugslagklep en een RVS buitenkap zou ik een end moeten komen. Met een stukje 125mm flexibel moet dat te passen zijn. Of aluminiumtape ;)

De buitenkap is gans verrot, deze is verpulverd bij de lichtste aanraken. Nu maar hopen dat ze het gat aan de buitenkant een beetje knap hebben gemaakt. De binnenzijde voorspelt niet veel goeds. Anders maar een vierkante kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Sjors81 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:22:
[...]
Apart.. Ook 1jr klant en krijg 50% korting voor het komende jaar aangeboden. Niet gedaan, want de welkomstbonus bij andere leveranciers weegt hier niet tegenop.
Ik vind de bedrijfsvorm van VanDeBron correct, hij is duurzaam en doe daar graag aan mee.
Die paar tientjes per jaar kom ik wel overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
@WoudseHoeve een paar tientjes is voor mij ook geen probleem, meer dan 150 euro is voor mij echter wat te veel van het goede..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

@Sjors81 Het scheelt slechts 70 euro tussen vdb en Green choice.
Ik kijk alleen naar gas, stroom heb ik genoeg :)
De korting van 25% op de abonnement kosten lijkt me dan redelijk.

Als ik alleen naar de tarieven kijk, zit VDB tussen de goedkoopste.

Ik heb nu de afrekening altijd op 1 januari, vind ik ook wel handig, ook ivm salderen, dan wil ik niet dat de afrekening datum verschuift, dat kost ook geld. Als ik van 1 jan naar 1 feb schuif betaal ik 1 maand het volle pond. Die wordt niet goed gemaakt aan het eind van de volgende nieuwe jaarafrekening omdat die weer een vol jaar salderen is = 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
@WoudseHoeve laten we het erop houden dat het voor een ieder anders is. In mijn geval was het in ieder geval een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:37
Net eens gebeld met de lokale instantie die de WOZ-waarde bepaalt en de belastingen int. Mijn vraag was in hoeverre verduurzamende maatregelen invloed hebben op de WOZ-waarde; ik heb bijvoorbeeld een warmtepomp en balansventilatie en verwachtte daarom meer verschil tussen mijn woning en alle buren die dat niet hebben. Zij geven aan dat de rekenkamer die de waardering-regels opleggen (nog) geen rekening houden hiermee, alleen maar met het energie label. Dat verbaast me eigenlijk wel een beetje :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Vincm
Niet zo gek toch? Woningen worden niet individueel beoordeelt, als in, getaxeerd. Het gaat wat grover. Dus om huizenprijzen in de buurt, en een energielabel is dan een mooi middel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:34
@Vincm Je moet toch geen slapende honden wakker maken? Als jij je huis al flink verduurzaamd hebt, is 'ie meer waard en betaal je meer belastingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 14:10
Weet iemand of er kant en klare verwarmingselementen zijn voor elektrische boilers waarvan het vermogen - realtime - regelbaar is. Ik wil PV-overschot gaan inzetten voor warm tapwater, en dan op zo'n manier dat gedurende de werkdag eigenverbruik wordt geoptimaliseerd. Op basis van informatie van de P1-poort van de meter wil ik het opgenomen vermogen van het element dus sturen. Maar als ik google kom ik alleen elementen tegen die je kunt regelen met een draaiknop. En ik was niet van plan er de hele dag naast te bijven staan ;)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb nu electra vebruik op 0 op de jaarrekening nu zaak om gas omlaag brengen
zeker gezien dat men in de toekomst gasloos wil gaan.
echter in standaard tussenwoning een warmtepomp gebruiken wat zou dan grofweg het stroomvebruik zijn
natuurlijk is dit lastig inschatten ivm hoe warm je t wil hebben maar ergens tussen de 2000-3000 kwh of tussen de 4 en 5000 kwh ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Als je weet wat voor een gasverbruik je hebt voor verwarming dan kun je het uitrekenen. Je kunt er van uitgaan dat de energie van een kuub gas overeenkomt met 9,77kWh. Heeft je warmtempomp een gemiddelde COP van 3, dan heb je per kuub gas 3,25kWh nodig.
Een gemiddeld rijtjeshuis verbruikt zo'n 1000 kuub gas voor verwarming. Een warmtepomp met een COP van 3 zorgt dan voor een verbruik van 3250kWh. Weet je een COP van 4 te halen dan daalt dit naar 2440kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@T-MOB die zijn er wel, oa bij Fully Charged is het wel eens langsgekomen.
Je kunt het ook zelf klussen met een RPi/Arduino en SSR die 0-10V regelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:50

Seafarer

XXX

T-MOB schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:12:
Weet iemand of er kant en klare verwarmingselementen zijn voor elektrische boilers waarvan het vermogen - realtime - regelbaar is. Ik wil PV-overschot gaan inzetten voor warm tapwater, en dan op zo'n manier dat gedurende de werkdag eigenverbruik wordt geoptimaliseerd. Op basis van informatie van de P1-poort van de meter wil ik het opgenomen vermogen van het element dus sturen. Maar als ik google kom ik alleen elementen tegen die je kunt regelen met een draaiknop. En ik was niet van plan er de hele dag naast te bijven staan ;)
Is dit wat?
http://www.solargoldsw.co.uk/solar-iboost-pv-energy/

Ik heb wel eens op "pv de boiler in" gegoogled en in verschillende talen. Dan kom je wel meer tegen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Verwijderd Kun je alleen wat zinnigs over zeggen als je je huidige gasverbruik vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Proton_ schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:53:
@T-MOB die zijn er wel, oa bij Fully Charged is het wel eens langsgekomen.
Je kunt het ook zelf klussen met een RPi/Arduino en SSR die 0-10V regelbaar is.
Zelf klussen is inderdaad plan B. Een verwarmingselement is een heel simpel ding, in principe is het niet anders dan het dimmen van een gloeilamp. Maar ik heb een hoop projectjes en een vrouw die het niet waardeert als ik de douche langdurig koud experimenteer. Vandaar dat ik hoopte op iets kant-en-klaars.
Die lijkt wel ongeveer te doen wat ik wil gaan bereiken. Ik zou alleen nog iets meer controle willen hebben over het hoe en wat (en bij voorkeur 3-fasen).
Ik vond zelf nog een tibbo-boxje waarvan me niet geheel duidelijk is wat ie precies doet. Maar dat tibbo lijkt een soort geeky lego te zijn. En dat triggert weer allerlei dingen voor "projectjes".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:50

Seafarer

XXX

T-MOB schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:27:
[...]

Zelf klussen is inderdaad plan B. Een verwarmingselement is een heel simpel ding, in principe is het niet anders dan het dimmen van een gloeilamp. Maar ik heb een hoop projectjes en een vrouw die het niet waardeert als ik de douche langdurig koud experimenteer. Vandaar dat ik hoopte op iets kant-en-klaars.

[...]

Die lijkt wel ongeveer te doen wat ik wil gaan bereiken. Ik zou alleen nog iets meer controle willen hebben over het hoe en wat (en bij voorkeur 3-fasen).
Ik vond zelf nog een tibbo-boxje waarvan me niet geheel duidelijk is wat ie precies doet. Maar dat tibbo lijkt een soort geeky lego te zijn. En dat triggert weer allerlei dingen voor "projectjes".
er is zelfs een+ versie:
https://www.marlec.co.uk/...ar-iboost/?v=35357b9c8fe4

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@!null ons huidige gasvebruik is 1250 m3 per jaar. en we zitten in een tussenwoning

dat is warmwater ,warmte en koken
en vraag me dus af hoeveel kwh ik kwijt zou zijn om het gastoken te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:04
T-MOB schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:12:
Als je een Solaredge omvormer hebt dan kun je hiervoor accesoires kopen die dat kunnen schakelen. Wellicht dat die ook op een ander protocol te schakelen zijn?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 07:01:
@!null ons huidige gasvebruik is 1250 m3 per jaar. en we zitten in een tussenwoning

Koken is maar een heel klein beetje, het meeste gaat naar de verwarming toe over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 07:01:

Als je kijkt in :
Wat is jouw actuele energieverbruik?

Daar krijg je een indicatie van verdeling. Zelf ben ik bijvoorbeeld circa 20/25m3 per maand kwijt voor koken+douchen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in de zomer periode als de kachel uitstaat zit ik op 6 m3 gas per week aan koken en warmwatervoorziening
dan zit ik op jaarbasis op zo'n 750m3 gas voor verwarming woning
als ik ipv via een cv een warmtepomp zou gebruiken hoeveel kwh zou ik dan kwijt zijn ruwweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:23:
in de zomer periode als de kachel uitstaat zit ik op 6 m3 gas per week aan koken en warmwatervoorziening
dan zit ik op jaarbasis op zo'n 750m3 gas voor verwarming woning
als ik ipv via een cv een warmtepomp zou gebruiken hoeveel kwh zou ik dan kwijt zijn ruwweg
1 m3 gas is 9,2 tot 9,6kWh virtueel.
maar gasketel is niet zo heel rendement vol maar best nog wel wat verlies (voel maar boven op dak als hij aanstaat)
de stelling 1m3 gas vs 8 kWh komt al een heel stuk dichter bij de waarheid.

1250- (6m3*52) = 938m3
938 * 8 = 7504kWh met elektra verwarming.
(normaal met elektra verwarming doe je niet heel je huis verwarmen, maar allen waar je bent.
en dan vallen de getallen vaak wel een stuk lager uit, maar blijft veel kWh. ;) )

dan heb je nog de warmte pomp zijn cop, dat is helaas geen vast getal.
die is wat afhankelijk van het systeem en zijn eigen nukken en kuren.
maar om te rekenen mag je gerust een cop van 3 pakken om een idee te krijgen hoeveel kWh je nodig zou hebben. ;)
7504/3=2501kWh.

(nu heb ik een warmtepomp die niet 100% van mijn huis 100% van het jaar doet.
ik had een gebruik van 650m3 per jaar.
dat is nu gezakt naar een 200m3, dit kost mij ongeveer een 1500kWh per jaar en daar vervang ik dus een 450m3 gas mee.
dat klinkt wel aardig , maar eigenlijk is dit een beetje onzin.
nu ik de warmtepomp heb is het vaker lekkerder in huis en stook ik ook meer ruimtes warm, maar ja dan moet ik gaan gokken hoeveel dit was geweest met gas (kom ik op 1000m3 uit, gokje). ;)
de cop van mijn systeem is vrij stabiel vergeleken met andere warmtepompen, en zit rond de 4 - 4,2.
maar eigenlijk moet ik ook nog een +/-250kWh van het totaal aftrekken wat door het ventilatie van het systeem word gebruikt, en dat soort kleine getallen zijn stiekem wel dingen die meewegen. ;)
zelf het meer uren draaien van de vloerverwarmings pomp telt mee, door maar met 1,4kW vs 5kW het huis te verwarmen moet die flink wat meer uren draaien. ;)
door al die dingen kun je dus veel afwijking hebben, maar reken grofjes m3X8/3 en je zit aardig in de buurt van wat je nodig gaat hebben. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 03-11-2017 14:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
No Hands schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 07:30:
[...]
Als je een Solaredge omvormer hebt dan kun je hiervoor accesoires kopen die dat kunnen schakelen. Wellicht dat die ook op een ander protocol te schakelen zijn?
Thanks die solaredge kan al wat meer inderdaad, maar nog steeds niet helemaal wat ik zou willen (en kost 480 pond :/ ). In de eindsituatie wil ik het eigenlijk als volgt: Als er stroom over is mag de boiler tot maximaal 75graden opwarmen. Daarnaast moet hij ongeacht PV-status om 7:00u en om 20:00 vol zijn met water van minimaal 60graden. Ik ben bang dat het op een arduino/rpi uitdraait en dan PWM toepassen om het element te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@migjes dank voor deze uitleg als ik dan uitga van 3000kwh op jaarbasis om het verwarmen met gas te vervangen door warmtepomp dan valt me dat nog erg mee
gezien dat ik nog wel ruimte heb om mijn pv uit te breiden om die 3000 kwh zelf op te wekken kan dat nog wel is interesant gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:50:
@migjes dank voor deze uitleg als ik dan uitga van 3000kwh op jaarbasis om het verwarmen met gas te vervangen door warmtepomp dan valt me dat nog erg mee
gezien dat ik nog wel ruimte heb om mijn pv uit te breiden om die 3000 kwh zelf op te wekken kan dat nog wel is interesant gaan worden.
och, ik had maar 500kWh in de min, en heb nu dus een stukje dat ik weer mag af rekenen, ongeveer een 1000kWh.
maar dan nu met maar 200m3, dat is ook nog steeds leuk. ;)
(kijk volgend jaar wel of ik iets met mijn schuurtje ga doen.)

je kunt het beste de opwek en de warmtepomp gewoon los zien.
warmtepomp doet het leuk (zij het een beetje marginaal) tegen over gas.
leuk dat de opwek het denkt, maar hoeft niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil in de toekomst helemaal van t gas af en voldoende opwek hebben op mijn volledige vebruik op te wekken dan kan namelijk de gasaansluiting eruit.

dus voor de toekomst gezien zijn dat de volgende punten
uitbreiden PV set om voldoende opwek te hebben
warmtepomp met met buffer voor warmwater ( mogelijk in combinatie met electrische boiler )
gaskookplaat eruit en inductieplaat erin
dat laatste liever niet eigenlijk maar om nu vanwege een toekomst gasverbruik van minder 50m3 per jaar
een aansluiting van 250 euro per jaar te betalen vind ik zonde van me geld

als ik me bestaande set van 2000wp naar de ander kant leg dan levert deze 1400kwh op ( -600 tov nu )
dan kan op de huidge goed kan 14*350wp is 4900 wp oftewel 4400 kwh per jaar

4400 -600 die ik met de oude set minder ga opwekken komt neer op 3800 kwh meer dat zou dan genoeg moeten zijn voor warmte met warm water schat ik zo in
dan blijft er een vebruik over van 600kwh ivm de kookplaat.
daar vind ik ook nog wel plek voor qua pv

nu eerst maar eens uit gaan rekenen wat dit geintje gaat kosten voordat ik te enthousiast word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Iemand een tip voor een slimme stekker om je energieverbruik te meten? Ik kom hier een lijstje tegen: https://www.smarthomemaga...jf-beste-slimme-stekkers/ maar dit zijn allemaal apparaten met apps, tijdschema's en cloudgebruik. Ik wil gewoon eens meten wat mijn wasmachine per wasbeurt of mijn koelkast of servertje per dag gebruikt.

Edit: ah, zo'n ding heet een energiekostenmeter.

[ Voor 6% gewijzigd door engessa op 03-11-2017 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
engessa schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 23:11:
Iemand een tip voor een slimme stekker om je energieverbruik te meten? Ik kom hier een lijstje tegen: https://www.smarthomemaga...jf-beste-slimme-stekkers/ maar dit zijn allemaal apparaten met apps, tijdschema's en cloudgebruik. Ik wil gewoon eens meten wat mijn wasmachine per wasbeurt of mijn koelkast of servertje per dag gebruikt.
"Ik zoek een betaalbare energie meter"

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:05

The Executer

Lekker belangrijk!

De grote radiator in de woonkamer tikt. Dit is een radiator van ongeveer 300x50cm. Nu blijkt dat het probleem in de middelste beugel zit (keer een drukker geven tegen de radiator waarna het 5 minuten stil is). Echter zitten de beugels achter de radiator in het midden, met ongeveer 2cm speling. Ik kan hier dus eigenlijk niet bij komen. Is er een (makkelijke) manier om hier van af te kunnen komen? Radiator afkoppelen doe ik liever niet ivm de grootte ervan.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:52
Sommige beugels ken je wel verstellen, als je ze alle drie loshaalt, kun je dan niet met een ringsleutel erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Durf te vragen :

Nog iemand die toevallig dinsdag ook SFjes op gaat (laten) halen in Uden, van de BVA veiling?

Misschien valt er iets te combineren... Stuur maar een PB bij interesse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo;n kwh meter kost pakembeet 2 tientjes die zet je dan tussen je wasmachine . op 0 zetten en een was draaien . stand noteren .weer op 0 zetten en ander programma wassen dan weet je wat je ongeveer per wasbeurt kwijt ben reken op 10% afwijking ingevolge belading trommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een pelletkachel vraagje ben me beetje aan het orienteren de warmtepomp idee heb ik maar opgegeven daar wij gene vloerverwarming hebben hier

kijkende naar ons gasverbruik 900m3 voor verwarmen dit komt overeen met 1400 kg pellets wat ik nodig zou hebben
die 900m3 kost mij 603 euro
die 1400 kg pellets kost mij 400 euro
plus 180 kwh aan stroomverbuik is 33 euro
totaal voor de pelletkachel 433 euro per jaar . dit is 170 euro minder dan de gasverwarming

echter als ik dan kijk naar de volgende punten
* iedere dag een zak pallets erin om bij te vullen
* je moet de voorraad ergens opslaan
* hoe bij een weekendje weg of bijv weekje weg ga je dan toch terug naar je cv
* iedere dag controleren of je voorraad nog goed is
* het lawaai van de ventilators

als je dit meeteld is het dan waard of ben je pas echt goed af met een pellet-cv kachel en gas er helemaal uit te doen

graag de mening van de mensen die er 1 hebben verkopers roepen alleen maar je hoort het niet of valt best mee meneer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:10:
even een pelletkachel vraagje ben me beetje aan het orienteren de warmtepomp idee heb ik maar opgegeven daar wij gene vloerverwarming hebben hier

kijkende naar ons gasverbruik 900m3 voor verwarmen dit komt overeen met 1400 kg pellets wat ik nodig zou hebben
totaal voor de pelletkachel 433 euro per jaar . dit is 170 euro minder dan de gasverwarming

als je dit meeteld is het dan waard of ben je pas echt goed af met een pellet-cv kachel en gas er helemaal uit te doen

graag de mening van de mensen die er 1 hebben verkopers roepen alleen maar je hoort het niet of valt best mee meneer,
Je vergeet de 50cent vastrecht (in NL) die je bespaard als je je gasaansluiting helemaal weg doet. En de 9 euro (?) per maand die veel mensen kwijt zijn voor hun onderhoudscontract voor de CV ketel.

Maar hoe wil je je SWW dan gaan doen? met een boiler(vat) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:33

je vergeet inderdaad vastrecht van gas dat circa 150 €/jaar is als je het eruit kunt doen (hangt van je warm tapwater-oplossing af en of je op gas gaat koken).

Verder snap ik niet waarom een pelletkachel een issuee heeft met een weekendje weg? Als je er niet bent is de kachel niet aan, toch? en als je dan weer thuiskomt heb je mogelijk de eerste uren een iets kouder huis, verschil is dat je een CV-ketel makkelijker een paar uur van tevoren kunt laten opstarten. Als je huis in een weekend zonder stoken significant afkoelt moet je je afvragen of je niet beter moet isoleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een warmtepomp kan ook zonder vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Laatst online: 14:34
Mailtje gehad van "Natuur en Milieu", gaat over minder co2 uitstoten vs de impact te verminderen. Ik heb in ieder geval getekend:

De Nederlandse industrie stoot veel CO2 uit! Een van de middelen om dit te verminderen, is om de CO2 op te slaan. En het nieuwe kabinet Rutte wil de CO2-opslag bekostigen uit de stimuleringsregeling voor duurzame energieproductie (SDE+).
Maar de SDE+ subsidies, grotendeels opgebracht door ons via onze energierekening, zijn juist bedoeld voor de ontwikkeling van duurzame energie, zoals zon en wind. Toekomstbestendige vormen van energievoorziening die nodig zijn voor een CO2-arme samenleving!
Met jouw handtekening gaan we het kabinet oproepen om de opslag van CO2 niet te financieren vanuit de SDE+ en dit idee te schrappen.

https://www.natuurenmilieu.nl/petitie-opslag-co2/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28
Fr33z schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:50:
[...]
Als je huis in een weekend zonder stoken significant afkoelt moet je je afvragen of je niet beter moet isoleren
Als het vriest koelt mijn huis in een nacht al af naar rond de 10 graden als ik niet stook.

Meer isoleren zou natuurlijk goed zijn maar toch verbruik ik al "maar" 1000m3/jaar. Woning uit 78, dak en vloer zijn al geïsoleerd, spouwmuur heeft geen zin.

Huidig dubbelglas vervangen verdien ik zomaar niet terug (financieel en energetisch niet denk ik).

Na een weekend zonder stoken zullen de meeste huizen toch nog wel aardig afkoelen bij lage temperaturen (niet dat dat erg is natuurlijk).

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 18-11-2017 11:38 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier geen vloerverwarming en warmtepomp gebruiken voor radiatoren schijnt niet lekkere combinatie te zijn ivm de lagere temperaturen.

een pallet cv kachel is wel een idee ivm warmwater voorziening ook maar ben gewoon even aan het aftasten wat de mogelijkheden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

assje schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:35:
[...]

Als het vriest koelt mijn huis in een nacht al af naar rond de 10 graden als ik niet stook.

Meer isoleren zou natuurlijk goed zijn maar toch verbruik ik al "maar" 1000m3/jaar. Woning uit 78, dak en vloer zijn al geïsoleerd, spouwmuur heeft geen zin.

Huidig dubbelglas vervangen verdien ik zomaar niet terug (financieel en energetisch niet denk ik).

Na een weekend zonder stoken zullen de meeste huizen toch nog wel aardig afkoelen bij lage temperaturen (niet dat dat erg is natuurlijk).
Waarom heeft de spouwmuur geen zin?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28
klump4u schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:38:
[...]

Waarom heeft de spouwmuur geen zin?
Bij de bouw is hij al geïsoleerd met 3cm steenwolplaten. Dit zal half vergaan zijn en weinig doen maar maakt naisoleren lastig. Spouw is ook maar heel dun en daardoor zou het weinig zin hebben.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Palletkachel zou ik nooit voor kiezen. Je noemt al een paar nadelen, maar ik heb er nog wel een paar:
  • Prijs voor pellets is niet een vast gegeven. Naar mijn idee gaat deze alleen maar stijgen.
  • Pellets zijn niet/nauwelijks duurzaam te noemen als je ziet waar ze vandaan komen en dat ze allang niet meer van alleen maar afvalhout worden gemaakt
  • Fijnstof uitstoot (is wel lager dan een gewone houtkachel, maar alsnog meer dan gas/elektrisch)
Ik heb ook geen vloerverwarming, maar verwarm mijn huis nu al meer dan twee jaar naar volle tevredenheid met een L/L warmtepomp. Zie voor meer info: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 18-11-2017 13:04 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

canonball schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:58:
Mailtje gehad van "Natuur en Milieu", gaat over minder co2 uitstoten vs de impact te verminderen. Ik heb in ieder geval getekend:

De Nederlandse industrie stoot veel CO2 uit! Een van de middelen om dit te verminderen, is om de CO2 op te slaan. En het nieuwe kabinet Rutte wil de CO2-opslag bekostigen uit de stimuleringsregeling voor duurzame energieproductie (SDE+).
Maar de SDE+ subsidies, grotendeels opgebracht door ons via onze energierekening, zijn juist bedoeld voor de ontwikkeling van duurzame energie, zoals zon en wind. Toekomstbestendige vormen van energievoorziening die nodig zijn voor een CO2-arme samenleving!
Met jouw handtekening gaan we het kabinet oproepen om de opslag van CO2 niet te financieren vanuit de SDE+ en dit idee te schrappen.

https://www.natuurenmilieu.nl/petitie-opslag-co2/
Ik teken niet, omdat ik denk dat CO2 afvang noodzakelijk is om de klimaatdoelstellingen te halen en dit momenteel een techniek in ontwikkeling is, die subsidies nodig heeft om 'volwassen' te worden. Niet veel anders dan bijvoorbeeld windmolens op zee, waarbij je ziet dat de subsidies ervoor hebben gezorgd dat de kostprijs nu gigantisch is gedaald.

Een goed artikel hierover is geplaatst op: https://www.ftm.nl/artike...f-volslagen-krankjorum-is

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 19-11-2017 11:54 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:51:
hier geen vloerverwarming en warmtepomp gebruiken voor radiatoren schijnt niet lekkere combinatie te zijn ivm de lagere temperaturen.

een pallet cv kachel is wel een idee ivm warmwater voorziening ook maar ben gewoon even aan het aftasten wat de mogelijkheden zijn
eigenlijk hebben vloer verwarming en warmte pomp totaal geen raakvlakken.
het 1 is niet nodig voor het ander. ;)

maar vloer verwarming en warmtepomp is wel een toffe combi vergeleken met gas.
waar een gas ketel als snel minimaal 5kW aan warmte uit spuugt doet een warmte pomp dat moduleren tussen de +/-1 en 5kW.
dus ook als er weinig warmte nodig is in huis kun je dan de vloer warm hebben.
en dat is erg prettig en veel luxer als met gas.

grootste probleem wat je met warmtepompen hebt:
meeste riante stads/Vinex villa's (rijtjes huis) hebben maar een 5 tot 6 kW aan verwarming radiatoren hangen.
die verwarmt moet worden met een hoge temperatuur (+/-70 graden) om die 5 tot 6kW te halen.
zodra je de temperatuur met de helft verminderd, dan word de warmte afgifte ongeveer 4x zo klein. :-(
6kW / 4 = 1,5kW
en veel riante stads/Vinex villa's hebben meer als 1,5kW nodig om warm te blijven. :-(
dus over gaan naar lage temperatuur radiatoren of vloer verwarming is vaak wel handig.

maar denk daar ook weer niet te moeilijk over.
lage temperatuur verwarming is geen rocket sience.
mischien kun je de radiator van de keuken/huiskamer vervangen.
en dan die radiators, op andere plaatsen in je huis gebruiken.
elke radiator is ook een lage temperatuur radiator, heeft dan alleen maar minder vermogen. ;)

(ik zelf kon nergens met goed fatsoen (zonder dat ik daar zelf last van zou hebben of de buren) een buiten unit plaatsen. :-(
dus heb ik maar gekozen voor een inventum ecolution, dat is een ventilatie lucht warmtepomp zonder buiten unit.
die maar 1,5kW levert en ook nog een voorraad vat heeft van 50 liter tap water.
ik had geen fatsoenlijke ventilatie in huis, en met de vloer verwarming gasketel combi die het gewoon net niet was.
daar heb ik een beetje subsidie voor gekregen en dat maakte het project mogenlijk voor mij.
ook vond ik het een erg leuk project om zelf te doen, echt super moeilijk ophangen vond ik het niet.
leuk dat het apparaat mij een ruime 60% van het gas bespaart (stiekem is dat veel voor zo een klein warmte pompje ;) ) maar als ik alleen al kijk naar de luxe die ik er van heb is hij al terug verdiend. >:)
TVT, weg er mee. ;w )

een L/L warmtepomp zoals @antonboonstra al zegt, dat kan in sommige huizen ook een leuke optie zijn.
een nadeel is een beetje dat die dingen vaak (niet altijd) gemaakt zijn om 1 ruimte te verwarmen.
en niet voor je tap water zorgen.
dan doe je dan meeste gevallen de huiskamer, als de huiskamer lekker warm is dan blijft de rest van je huis vaak ook wel wat warmer, maar nog niet comfortabel.
gelukkig is dit wel een goedkope oplossing, dit hoeft niet duur te zijn.
helaas geen landelijke subsidie.

nu heeft mijn gemeente wel een subsidie pot die ook gebruikt mag worden voor een L/L warmtepomp.
daar wil ik straks gebruik van gaan maken (maar is een heel irritant stapel systeem, pfff hoe moeilijk kunnen we het maken.)
dan kan ik met de L/L de huiskamer verwarmen, en de ecolution verdeelt dan de warmte verder over het huis.
(ik moet dan alleen meerdere maatregelen nemen in huis.
maar gelukkig ik heb nog oud dubbel glas geen hr of zo, en ik kan nog een zonneboiler aanleggen.
alleen al die kosten in 1x, pffff lastig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is behoorlijk lastig om te bepalen wat beter is.
het liefst zou ik een ouderwetse houtkachel willen hebben echter ik zie het er nog van komen in de toekomst dat men dit heel strikt aan regels gaat vastleggen

mbt palletkachel gevoelsmatig geniet dit ook zeker niet mijn voorkeur.

liever een warmtepomp dan een palletkachel alleen werd mij laatst verteld dat je perse vloerverwarming nodig heb ervoor als nu idd blijkt dat dit niet zo is. dan is dat toch een reele optie.

ons huis is uit 63 met een stenen vloer op begane grond en houten vloer op 1e en 2e verdieping
op de 2e verdieping is uberhaupt geen radiatoren aanwezig . door restwarmte ( deur open ) is het daar ook in de koude winterperiode wel zo'n 17 gr wat warm genoeg is voor een slaapkamer.

het betreft een tussenwoning met overal HR++ glas

@antonboonstra ik zal je stukje eens gaan lezen dat klinkt toch wel interresant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:04:

liever een warmtepomp dan een palletkachel alleen werd mij laatst verteld dat je perse vloerverwarming nodig heb ervoor als nu idd blijkt dat dit niet zo is. dan is dat toch een reele optie.
Vloerverwarming is het meest ideale maar convertoren kan ook (Jaga Tempo is een voorbeeld hiervan)
ons huis is uit 63 met een stenen vloer op begane grond en houten vloer op 1e en 2e verdieping
Vloer BG hopelijk niet gestort op zand, want dan blijf je koude ervaren. Vloerverwarming op houten vloer kan met droogbouw systemen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

betreft zo'n gemetselde vloer ik geloof dat de officiele term nehobovloer is

als je daar bovenop vloerverwarming wil doen moet er 6cm vloer bij en de vraag is kan die dat aan.
er is overigens wel een kruipruimte onderr
maar al met al kan je hier dus geen vloerverwarming op leggen

warmtepomp zal dus de radiatoren moeten gaan verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 08:54:

als je daar bovenop vloerverwarming wil doen moet er 6cm vloer bij en de vraag is kan die dat aan.

als je perse wil dan kun je vrijwel overal vloer verwarming in leggen hoor. ;)

in mijn geval kon ik +/-2cm sleuven frezen in de vloer. (als het goed is heb je ook een dekvloer, maar of die dik genoeg is?)
waar de vloerverwarmings slang in past.
daar op heb ik gewoon tegels geplakt.
(oke, niet gewone tegels, je hebt dan wel speciale tegels nodig die de warmte beter verspreiden.
dus ik heb natuurstenen vloer nu.)

ik heb maar 1cm van de binnen deuren af gezaagd om die weer te laten passen en klaar.
(en het stukje bij de voordeur zit geen vloer verwarming, maar is gewoon 1 grote mat.)

dus als je wil kan het mischien wel.
bedenk wel, isoleren,isoleren en heb ik al gezegd isoleren ;)
kruipruimte verwarmen is vrij onzinnig.

maar de radiatoren vervangen(of gedeeltelijk en hergebruik) is ook een optie.
maar net wat je zelf het tofste vind en welke luxe je zoekt.
als je allen de grote radiator vervangt van de huiskamer dan ben je er eigenlijk al, maar het kan zijn dat je meer luxe zoekt.

(een houtkachel of nog het liefste een massahoutkachel zou ik ook ruimschoots prefereren boven een pelletkachel.
gewoon omdat ik wel van apparaten houw die het ook doen zonder stroom.
maar nog hout nog pellets zou ik graag als hoofd verwarming willen gebruiken.
dat had ik vroeger als enige verwarming en ben blij dat ik daar van af ben. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn gevoel gaat uit naar een houtkachel . alleen al vanwege de sfeer , de geur en de stralingwarmte
echter met al die regelneukers hier in nederland tegenwoordig zie ik het er serieus van komen dat de houtkachel zonder speciale schoorsteenfilters ( lees hele dure ) niet meer word toegestaan.

maar idd mbt palletkachel onderhoud stroomvebruik lawaai zijn dingen die me tegenstaan
anderszijds ik wil in de toekomst gas eruit dus goed kijken wat de mogelijkheden zijn

mbt de dekvloer die is hier slechts halve cm dik dus sleuven frezen is geen optie.
dan komt mijn gevoel toch terug op de warmtepomp met behoud van radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:43:
mijn gevoel gaat uit naar een houtkachel . alleen al vanwege de sfeer , de geur en de stralingwarmte
echter met al die regelneukers hier in nederland tegenwoordig zie ik het er serieus van komen dat de houtkachel zonder speciale schoorsteenfilters ( lees hele dure ) niet meer word toegestaan.

maar idd mbt palletkachel onderhoud stroomvebruik lawaai zijn dingen die me tegenstaan
anderszijds ik wil in de toekomst gas eruit dus goed kijken wat de mogelijkheden zijn

mbt de dekvloer die is hier slechts halve cm dik dus sleuven frezen is geen optie.
dan komt mijn gevoel toch terug op de warmtepomp met behoud van radiatoren.
En opbouw/droogbouw vloerverwarming? Mijn vloer is net 25mm omhoog gekomen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan hebje alleen de begane grond ermee te pakken geintje van 1500 euro schat ik zo in bij 48m2
plus en hogere drempel buitendeur.keukenblok wat door die 25mm dus lager word
Daar is 25mm heel veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 08:54:

pelletkachel en niet palletkachel (als we het over "officiële" naamgeving hebben)
of ga je pallets stoken??

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 42 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.