De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.946 views

Onderwerpen

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:07
Goed plan, ga het meteen doen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

migjes schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:00:
[...]

<>
2. olie prijs.
olie prijs bepaald de kolen prijs en de gas prijs.
<>
Maar ook andersom - zie deze analyse/blog
https://fd.nl/economie-po...n-u-denkt-naar-15-per-vat

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Zeker ! hopelijk komt er deze keer wel wat uit ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Even mijn warmtepomp op een duurzamer moment zijn naloopcyclus laten doen:

voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6l3vfplngHHBDgVNXCWgWPg1/medium.jpg

na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ml9ItUG2qpFWDEv9tH4q8G6U/medium.jpg

Meteen gebruiken dus op het moment dat je normaal het meeste opwekr. :) Nu de koelkast nog op de accu's zien te krijgen; op naar de nul....

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 12-09-2017 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Roamor schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:38:
Even mijn warmtepomp op een duurzamer moment zijn naloopcyclus laten doen:

voor:
[afbeelding]

na:
[afbeelding]

Meteen gebruiken dus op het moment dat je normaal het meeste opwekr. :) Nu de koelkast nog op de accu's zien te krijgen; op naar de nul....
Hier het verbruik van mijn warmtepomp vandaag met daaronder de opbrengst van m'n zonnepanelen. Ik heb alleen handmatig de warmtepomp aan- en uitgezet. D.m.v. automatisering wordt het setpoint van de warmtepomp automatisch verhoogd en verlaagd.
Verbruik warmtepomp versus PV opbrengst

Daarnaast nog een leuk grafiekje (al zeg ik het zelf) waarin ik de correlatie tussen gemiddelde buitentemperatuur en het dagverbruik van mijn warmtepomp heb gezet.
Verbruik warmtepomp versus buitentemperatuur

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
antonboonstra schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:30:
[...]

Hier het verbruik van mijn warmtepomp vandaag met daaronder de opbrengst van m'n zonnepanelen. Ik heb alleen handmatig de warmtepomp aan- en uitgezet. D.m.v. automatisering wordt het setpoint van de warmtepomp automatisch verhoogd en verlaagd.
[afbeelding]

Daarnaast nog een leuk grafiekje (al zeg ik het zelf) waarin ik de correlatie tussen gemiddelde buitentemperatuur en het dagverbruik van mijn warmtepomp heb gezet.
[afbeelding]
De mijne is gelukkig nog niet aangeweest sinds de zomer voor ruimteverwarming, maar dat zal niet lang meer duren. Interessante grafiek zeg; mijn koudste dagen geven ook ongeveer een verbruik van 20kWh per dag.

• antonboonstra

antonboonstra

Roamor schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:44:
[...]
De mijne is gelukkig nog niet aangeweest sinds de zomer voor ruimteverwarming, maar dat zal niet lang meer duren. Interessante grafiek zeg; mijn koudste dagen geven ook ongeveer een verbruik van 20kWh per dag.
Met weinig/geen interne warmtelast (personen/apparatuur) koelt mijn huis toch wel af als het buiten rond de 10°C is. Echt nodig was het ook nog niet (ik trek eerder een trui aan), maar even rechtstreeks draaien op zonnestroom is altijd leuk :Y) En bij hogere buitentemperaturen is de COP natuurlijk ook het hoogst.

In twee winters zijn er trouwens maar 45 dagen geweest dat ik meer dan 10 kWh heb verbruikt met de warmtepomp.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 14-09-2017 18:56 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:53
Dat heb ik ook.
Vannacht toch 6.6kWh verstookt met de ELGA (buitentemp. 8 graden).
ELGA schoot om 0:00 aan en sinds 0900 weer uit.

En in de winter staat de WP ca. 15-20 weken continu vol aan (20-24 kWh per dag). Maar goed daarmee spaar ik ook ca. 1100m3 gas uit.

Mn E verbruik is nu ook flink gestegen door de aanschaf van een EV. Weer ~3300 kWh per jaar erbij (en 2000l diesel minder).

Grappig om te merken dat ik eerst dacht: alleen als mn bereik krap is moet ik op mn verbruik letten. Nu denk ik vanochtend: als ik consequent 10% zuiniger rij, dan scheelt dat 300 kWh per jaar. Dat is makkelijker dan 300kWh op mn normale thuisverbruik besparen (normaal E ~3800-4000kWh, ELGA ~3000-3200, EV ~3000-3300).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dus ik zit een beetje te grasduinen op de site van mijn nieuwe gemeente of ik nog wat interessants kan vinden over het klimaatbeleid etc kom ik het volgende tegen :?(zie het eerste resultaat)
https://gemeenteraad.denhelder.nl/zoeken/elektrische/

Uuhm ik weet niet zo goed hoe ik hier op moet reageren :?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:57:
Dat de zoekmachine van de gemeente ook beter context kan weergeven?

Elke burger kan een formele brief schrijven aan de gemeenteraad. Wat er met de brief gedaan wordt hangt van de inhoud. Het kan bijvoorbeeld als een 'ter kennisgeving' worden opgenomen.

Lees bijvoorbeeld eens: https://www.gemeentehulst...en/Gemeenteraad_de_burger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Erasmo schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:57:
Dus ik zit een beetje te grasduinen op de site van mijn nieuwe gemeente of ik nog wat interessants kan vinden over het klimaatbeleid etc kom ik het volgende tegen :?(zie het eerste resultaat)
https://gemeenteraad.denhelder.nl/zoeken/elektrische/

In dat eerste document vertelt de beste man (André Bijkerk) dat hij wel vaker 'bijdrages' levert over klimaat. Misschien moet hij eens wat onderbouwde tegenspraak krijgen?

Hij is wel heel goedgelovig als hij de volgende zin 'volgens onze bron' (?!?) klakkeloos overneemt
Maar dan moet die elektriciteit nog het hoogspanningsnetwerk in en volgens onze bron: “Van elke kWh die bij de centrale werd toegevoerd is bij de laadpaal nog 33% over .”
En dat is nog na rendementsverliezen van de centrale én transportverliezen 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Je kunt hier simpele materiaalwetenschap op loslaten om te tonen dat dit onmogelijk waar kan zijn. Met een gemiddelde totale energievraag van 10-12GW in dit land (en dus 36GW bij de bron, als 2/3e verloren zou gaan?), zou het betekenen dat je in de orde van een megawatt per kilometer kabel loopt te verstoken op het hoogspanningsnet. Dat is voldoende om alle hoogspanningskabels te laten oplichten als gloeidraadjes :P

Grappig, maar wel heel erg makkelijk door de gemiddelde nederlander te debunken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:39
Misschien een rare vraag.
Wij hebben op dit moment een boiler van 80 liter deze werkt op nachttarief.
Echter zijn we ook aan het kijken naar een warmtepompboiler van 260 liter (ATC AX7).
Nu vraag ik me af hoe ik het beste kan berekenen of het rendabel is kwa verbruik (excl aankoop prijs want de boiler binnen is versleten).

Ook of het beter is om het overdag te doen ... of toch snachts?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Icekiller2k6 schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:48:
Misschien een rare vraag.
Wij hebben op dit moment een boiler van 80 liter deze werkt op nachttarief.
Echter zijn we ook aan het kijken naar een warmtepompboiler van 260 liter (ATC AX7).
Nu vraag ik me af hoe ik het beste kan berekenen of het rendabel is kwa verbruik (excl aankoop prijs want de boiler binnen is versleten).

Ook of het beter is om het overdag te doen ... of toch snachts?
Warmtepompboiler verdient zich na zo'n 3000 douchebeurten terug. Ik vergelijk hiermee trouwens wel een 80 liter elektraboiler met een 260 liter warmtepomp boiler. En de montage is een grove schatting.

Vergelijk elektraboiler en warmtepompboilerzelf uitproberen

Zolang nachtstroom goedkoper is dan overdag, kan het uit om deze 's nachts aan te zetten. Een warmtepompboiler kan alleen wel geluid maken, dus is het de vraag of je deze 's nachts aan wilt hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 18-09-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
antonboonstra schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:44:
[...]

Warmtepompboiler verdient zich na zo'n 3000 douchebeurten terug. Ik vergelijk hiermee trouwens wel een 80 liter elektraboiler met een 260 liter warmtepomp boiler. En de montage is een grove schatting.

[afbeelding]zelf uitproberen

Zolang nachtstroom goedkoper is dan overdag, kan het uit om deze 's nachts aan te zetten. Een warmtepompboiler kan alleen wel geluid maken, dus is het de vraag of je deze 's nachts aan wilt hebben.
Warmtepompboiler kost ons 500 euro.. installatie kan zelf gedaan worden dus paar buizen cava..
Belgie overigens dus geen recht op subsidies.
Maar de cop ligt lager savonds...?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zonder subsidie €500 :?
Is dat een model waar in NL subsidie op zit? :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Icekiller2k6 schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:31:
[...]
Warmtepompboiler kost ons 500 euro.. installatie kan zelf gedaan worden dus paar buizen cava..
Ik heb de prijs van het type wat jij noemt gevonden via Google http://www.mooglik.nl/warmtepompboiler-atc-ax-7-1.html Dat jij deze voor 500 euro kan krijgen, verbaast mij nogal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
antonboonstra schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:26:
[...]

Ik heb de prijs van het type wat jij noemt gevonden via Google http://www.mooglik.nl/warmtepompboiler-atc-ax-7-1.html Dat jij deze voor 500 euro kan krijgen, verbaast mij nogal...
Oud model. ATC Ax7 en niet AX7.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:04
Blogpostje van de VVD in mijn woonplaats Hilversum: http://www.omdatjevanhilversumhoudt.nl/?p=6488

Vanzelfsprekend lekker "liberaal", je leest tussen de regels door de instelling "nou nou nou is al dat duurzame gedoe nou wel nodig?". Allemaal niet verrassend en ook niet zo erg.

Echter, ik werd getriggerd door dit regeltje: "Zonnepanelen op het eigen dak zijn goed, een zonneweide op grote schaal zoals deze is véél beter." Ik weet precies waardoor die regel wordt ingegeven; ten eerste is er het beschermd gezicht in Hilversum wat sterk gesteund wordt door de VVD, en ten tweede weet ik de mening van zeker twee VVD-medewerkers dat zonnepanelen op het dak van woonhuizen maar "inefficiënt geklooi in de marge" is etc. Ik weet dat ze heel sterk willen sturen op centrale PV-installaties en het plaatsen op eigen dak willen ontmoedigen (ik heb het helaas zelf aan den lijve ondervonden).

De opmerkingen dat het verduurzamen van het raadhuis relatief duur is en symboolpolitiek is, zijn geen verrassing en hoewel ik het er niet helemaal mee eens ben heeft de schrijver wel een punt. Natuurlijk laat hij het voorbeeldeffect van een dergelijke actie volledig buiten beschouwing, maar het is een blogpost, een mening, en dan is dat ook dat weer niet zo gek.

Vooral omdat ik een !@#$%^&*-hekel heb aan dat beschermde stadsgezicht (volkspartij voor de vrijheid en democratie, huh huh) maar ook omdat ik denk te weten dat PV op eigen dak juist de meest efficiënte vorm van zonne-energie is. Voornamelijk door het grotendeels ontbreken van transportverliezen, maar ook door het "gateway-drug"-effect dat het zien van je eigen productie aanmoedigt om die donkergroene zonne-energie zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

Nu is het erg gemakkelijk om iets wat je gelooft als feit aan te nemen, daarom vraag ik mijzelf af "heb ik daarin wel gelijk"? En omdat ik de laatste paar jaar een beetje uit het wereldje ben, wil ik het hier eens vragen "heb ik daarin wel gelijk?"

De mogelijkheid om comments achter te laten is op de website uitgezet, wat ik zwak vind, maar oké iedereen met een blog mag dat zelf weten. Ik ben echter wel van plan om ze anderszins van repliek te dienen.

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 18-09-2017 20:49 . Reden: woeps, nogal een fout gemaakt in de partijnaam ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

antonboonstra schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:21:
[...]

In dat eerste document vertelt de beste man (André Bijkerk) dat hij wel vaker 'bijdrages' levert over klimaat. Misschien moet hij eens wat onderbouwde tegenspraak krijgen?

Hij is wel heel goedgelovig als hij de volgende zin 'volgens onze bron' (?!?) klakkeloos overneemt

[...]

En dat is nog na rendementsverliezen van de centrale én transportverliezen 7(8)7
Ja het hele stuk slaat als een tang op een varken. André Bijkerk is trouwens niet de schrijver van de mail maar van het stuk op die ''ontkenningssite''(bij gebrek aan een betere naam). De mailschrijver is Roel Prins, type persoon dat na een paar jaar uit zijn eigen opgerichte lokale partij stapt en een nogal interessante Twitter heeft... Ik zit te overwegen om een respons te schrijven maar daarmee zou ik ook zomaar de doos van Pandora kunnen opentrekken :P
JeroenH schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:32:
Blogpostje van de VVD in mijn woonplaats Hilversum: http://www.omdatjevanhilversumhoudt.nl/?p=6488

Vanzelfsprekend lekker "liberaal", je leest tussen de regels door de instelling "nou nou nou is al dat duurzame gedoe nou wel nodig?". Allemaal niet verrassend en ook niet zo erg.

Echter, ik werd getriggerd door dit regeltje: "Zonnepanelen op het eigen dak zijn goed, een zonneweide op grote schaal zoals deze is véél beter." Ik weet precies waardoor die regel wordt ingegeven; ten eerste is er het beschermd gezicht in Hilversum wat sterk gesteund wordt door de VVD, en ten tweede weet ik de mening van zeker twee VVD-medewerkers dat zonnepanelen op het dak van woonhuizen maar "inefficiënt geklooi in de marge" is etc. Ik weet dat ze heel sterk willen sturen op centrale PV-installaties en het plaatsen op eigen dak willen ontmoedigen (ik heb het helaas zelf aan den lijve ondervonden).

De opmerkingen dat het verduurzamen van het raadhuis relatief duur is en symboolpolitiek is, zijn geen verrassing en hoewel ik het er niet helemaal mee eens ben heeft de schrijver wel een punt. Natuurlijk laat hij het voorbeeldeffect van een dergelijke actie volledig buiten beschouwing, maar het is een blogpost, een mening, en dan is dat ook dat weer niet zo gek.

Vooral omdat ik een !@#$%^&*-hekel heb aan dat beschermde stadsgezicht (partij voor de vrijheid, huh huh) maar ook omdat ik denk te weten dat PV op eigen dak juist de meest efficiënte vorm van zonne-energie is. Voornamelijk door het grotendeels ontbreken van transportverliezen, maar ook door het "gateway-drug"-effect dat het zien van je eigen productie aanmoedigt om die donkergroene zonne-energie zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

Nu is het erg gemakkelijk om iets wat je gelooft als feit aan te nemen, daarom vraag ik mijzelf af "heb ik daarin wel gelijk"? En omdat ik de laatste paar jaar een beetje uit het wereldje ben, wil ik het hier eens vragen "heb ik daarin wel gelijk?"

De mogelijkheid om comments achter te laten is op de website uitgezet, wat ik zwak vind, maar oké iedereen met een blog mag dat zelf weten. Ik ben echter wel van plan om ze anderszins van repliek te dienen.
Als ik het zo zie wordt die weide als soort van lokale uiterwaard gebruikt? Ik zou zeggen ga erin met het argument zonnepanelen op het dak of op de weide zijn goed, zonnepanelen op het dak en de wei zijn beter.

Op het gebied van LED-verlichting, met een simpel rekensommetje moet je wel kunnen aantonen of vervangen voor de afschrijvingstijd nabij is zin heeft of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nog drie uurtjes en de volledige miljoenennota is bekend, zou er nog wat moois instaan qua duurzaamheid, wellicht een nieuwe subsidie? Place your bets now! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:18
Ik denk het niet. Deze nota gaat over een paar weken toch grotendeels de papierbak in als het nieuwe kabinet er zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Vooral omdat ik een !@#$%^&*-hekel heb aan dat beschermde stadsgezicht (volkspartij voor de vrijheid en democratie, huh huh) maar ook omdat ik denk te weten dat PV op eigen dak juist de meest efficiënte vorm van zonne-energie is. Voornamelijk door het grotendeels ontbreken van transportverliezen, maar ook door het "gateway-drug"-effect dat het zien van je eigen productie aanmoedigt om die donkergroene zonne-energie zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

Ik heb geen onderbouwing (want bij mijn weten zijn hier geen onderzoeken over). Mijn ervaring is dat de "gateway-drug", zoals je het noemt, inderdaad bestaat en behoorlijk impact kan hebben. Dat komt omdat zonnepanelen, in tegenstelling tot de meeste energiebesparingsmaatregelen, zeer zichtbaar zijn.

Ik ben ooit als energieconsultant betrokken geweest bij het verduurzamen van een groot kantoor (60.000 m2). De beslissingsmanager had destijds net zonnepanelen op het dak van zijn eigen, slecht geïsoleerde woning. En hij was niet weg te slaan bij zijn app, waarin hij real-time de opbrengst kon volgen. Strikt genomen klopte zijn aanpak niet conform Trias Energetica. Maar het resulteerde wel in aandacht voor de eigen energiegebruik ("kan ik net zoveel opwekken als gebruiken"). We hebben dezelfde aanpak toen voor het kantoor gebruikt. Binnen 3 maanden lag er 200 kWp op het dak (ondanks de relatief lange terugverdientijd, het had ook een PR/MVO functie waar budget voor was) en daarna zijn we begonnen met besparingsmaatregelen.

Er is niets magischer voor de "gewone" mens dan een Ferrarismeter de andere kant op zien draaien. En dan komt de rest vanzelf.

Overigens zijn mijn inziens zonnepanelen op woningen een deel "in de marge" als het gaat om een duurzame energievoorziening. Het huidige elektriciteitsgebruik van woningen is klein en het dakoppervlak is beperkt. Transport en industrie zijn zoveel groter. Dat betekent nog niet dat het slecht is. Het kan economisch uit en draagt alsnog een (heel klein) steentje bij, dus waarom niet?

Ik heb het beschermd stadsgezicht van de gemeente Hilversum nog nooit begrepen en snap ook niet dat dit zomaar kan. Kijk, dat er regels gelden voor de grachtenpanden in Amsterdam centrum of de herenpanden in Haarlem, snap ik wel, maar zo mooi is de stad Hilversum niet (sorry Jeroen :) ).
Erasmo schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:41:
Nog drie uurtjes en de volledige miljoenennota is bekend, zou er nog wat moois instaan qua duurzaamheid, wellicht een nieuwe subsidie? Place your bets now! :9
Ik heb nooit begrepen waarom het de miljoenennota heet. Er wordt ongeveer 250 miljard uitgegeven. Of slaat het op de toekomstige bonus van de Minister van Financiën als commissaris bij een bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Skyaero schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:39:
[...]

Ik heb nooit begrepen waarom het de miljoenennota heet. Er wordt ongeveer 250 miljard uitgegeven. Of slaat het op de toekomstige bonus van de Minister van Financiën als commissaris bij een bank?
Lijkt mij dat lang geleden de rijksbegroting nog in miljoenen uit te drukken viel. Vandaar die naam. Net zoals de gouden koets nog steeds geen gouden auto is geworden (hoewel Koning Pils dat misschien wel leuk zou vinden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Raelak
Hier past Willem-Alexander wel in met zijn hele gezin:
Afbeeldingslocatie: https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s320x320/sh0.08/e35/20902062_109080976477390_5242208035186671616_n.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:53

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:34:
@Raelak
Hier past Willem-Alexander wel in met zijn hele gezin:
[afbeelding]
Hij heeft al een blauwe, en ja, de hele familie past er in, misschien is een wrap iets voor hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

:)
Toch jammer als we de 8 pk en koetsier moeten missen...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:06

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Voornamelijk door het grotendeels ontbreken van transportverliezen, maar ook door het "gateway-drug"-effect dat het zien van je eigen productie aanmoedigt om die donkergroene zonne-energie zo efficiënt mogelijk te gebruiken.
@JeroenH: het is me niet helemaal duidelijk wat " gateway-drug " betekent :?
(Ja , heb het opgezocht op Wikipedia , maar begrijp het nog niet helemaal )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:12:
@JeroenH: het is me niet helemaal duidelijk wat " gateway-drug " betekent :?
(Ja , heb het opgezocht op Wikipedia , maar begrijp het nog niet helemaal )
In het algemeen is gateway drug een term waarmee wordt bedoeld dat als men eenmaal verslaafd is aan één soort drugs, het makkelijker wordt om verslaafd te raken aan andere soorten drugs.

Ik bedoelde er in deze context mee dat het volgens mij een duidelijk effect is dat als iemand eenmaal zonnepanelen op zijn of haar dak heeft, de kans groot is dat vervolgens min of meer automatisch slagen op het gebied van energiebesparing worden gemaakt. Het zien terugdraaien van de meter werkt in mijn ervaring zeer inspirerend.

De Hilversumse VVD is blind voor dit effect, en dat is jammer. Het lastige is natuurlijk dat het effect lastig te kwantificeren is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JeroenH schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:47:
[...]

In het algemeen is gateway drug een term waarmee wordt bedoeld dat als men eenmaal verslaafd is aan één soort drugs, het makkelijker wordt om verslaafd te raken aan andere soorten drugs.

Ik bedoelde er in deze context mee dat het volgens mij een duidelijk effect is dat als iemand eenmaal zonnepanelen op zijn of haar dak heeft, de kans groot is dat vervolgens min of meer automatisch slagen op het gebied van energiebesparing worden gemaakt. Het zien terugdraaien van de meter werkt in mijn ervaring zeer inspirerend.

De Hilversumse VVD is blind voor dit effect, en dat is jammer. Het lastige is natuurlijk dat het effect lastig te kwantificeren is.
mmm ik had eerst ook alleen zonnepanelen .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

He bah m'n spouwmuur is toch te dun voor isolatie :-(

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Erasmo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:59:
He bah m'n spouwmuur is toch te dun voor isolatie :-(
Ik had 4cm ruimte naast bestaande isolatie, hebben ze bijgevuld.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

WoudseHoeve schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:59:
[...]

mmm ik had eerst ook alleen zonnepanelen .....
Maar je hebt er nog een waterbesparende douchekop bij gekocht :+

Hier eigenlijk het zelfde, het is een sport geworden om die meter(s) op 0 te krijgen, financieel een voordeel en omdat het kan.
Dat is alleen niet overal zo, ik ken er ook genoeg die alleen de panelen hebben geplaatst en roepen dat ze benieuwd zijn volgend jaar naar de rekening, kortom... Die kijken er niet meer naar om voor een jaar.
Daar is dat effect dus absoluut niet, sterker nog, als de omvormer er mee stopt merken ze dat niet eens.
:?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
het gateway drugs effect ja of nee, die vind ik lastig.
soms wel en soms niet.

maar wil je eigenlijk ook weten of een grote vrije veld opstelling effectiever is als een dak installatie?
(die is wel uit te rekenen, met wat meer gegevens.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

hjs schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:58:
[...]

Ik had 4cm ruimte naast bestaande isolatie, hebben ze bijgevuld.
4cm is de spouw hier op zijn breedst, maar het meeste is slechts 3 cm. Krijg je met een oud huis :P

De spouw bleek ook redelijk vochtig te zijn, dus kan gelijk op zoek gaan naar een goede ventilatie oplossing.

• Skyaero
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:34:
[...]

De spouw bleek ook redelijk vochtig te zijn, dus kan gelijk op zoek gaan naar een goede ventilatie oplossing.
Bakstenen buitenmuur neem ik aan? Zitten er ventilatieopeningen (open stootvoeg of roosters) in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Rol-Co schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:30:
[...]

Maar je hebt er nog een waterbesparende douchekop bij gekocht :+

Hier eigenlijk het zelfde, het is een sport geworden om die meter(s) op 0 te krijgen, financieel een voordeel en omdat het kan.
Dat is alleen niet overal zo, ik ken er ook genoeg die alleen de panelen hebben geplaatst en roepen dat ze benieuwd zijn volgend jaar naar de rekening, kortom... Die kijken er niet meer naar om voor een jaar.
Daar is dat effect dus absoluut niet, sterker nog, als de omvormer er mee stopt merken ze dat niet eens.
:?
Haha.... Nee een zonneboiler (16m2 op 210L), met ruimte verwarming ondersteuning (1000L) , en een CV-Houtkachel die dezelfde 1000L buffer opwarmt voorde CV.
Zonnepanelen gelegd bij dochter 1, Dochter 2 staan ze al voor klaar (wachten op dak vernieuwing ivm asbest) TVT bij dochter 1, enz enz .....

En een water besparende douche kop ?? Nee dat vind ik onzin. Nederland heeft water voldoende, en het verwarmen gaat 95% via de Zonne boiler. Ik heb er een met ingebouwde turbine en ledjes die van blauw naar rood kleuren afhankelijk van de water temperatuur. Zodat ik hem niet onnodig laat lopen.

En natuurlijk duurzaamheid advocaat bij iedereen die ik tegen kom :)

• JeroenH
migjes schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:08:
het gateway drugs effect ja of nee, die vind ik lastig.
soms wel en soms niet.
Gemiddeld dus een beetje ;)
maar wil je eigenlijk ook weten of een grote vrije veld opstelling effectiever is als een dak installatie?
(die is wel uit te rekenen, met wat meer gegevens.)
Ja, maar dan ook met het woord "effectiever" goed gedefinieerd. Uit de VVD* komen opmerkingen als "je kunt elke euro maar één keer uitgeven". Als ik dan verbaasd vraag "ja maar, het opheffen van dat hele beschermd gezicht gedoe met al die vergunningen scheelt toch juist een heleboel geld?" dan komt daar geen inhoudelijk antwoord op. Ze onderbouwen niets van hun onduurzame gemompel.

*Ik schrijf hier VVD omdat die zich nogal openlijk uitspreken over centrale PV-projecten. Als handvat om zonne-energie op eigen dak te hinderen heeft de VVD echter steun van een paar andere grote partijen, o.a. CDA en D66. Dus voor "VVD", lees "VVD + de partijen die hun denkbeelden in deze context steunen"

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[...]

4cm is de spouw hier op zijn breedst, maar het meeste is slechts 3 cm. Krijg je met een oud huis :P

Kleine correctie:
huis uit 1933, spouwbreedte 9-11 cm. :)

Het kan dus verkeren.
We hebben bij de spouwisolatie zelfs meer moeten betalen vanwege deze breedte. daar zou ik nu niet meer intrappen.. :(

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• migjes
tja als ik naar mijn ouders kijk, dan valt het erg tegen, lol.
(kan het ze niet kwalijk nemen, dat de techniek harder gaat als ze kunnen bij houden.)
maar als ik naar mij zelf kijk gaat het wel lekker, warmtepompje snort er op los, van de week komt de nieuwe wasmachine binnen. (ja met warm water aansluiting een warmtepomp wasmachine dus. >:) )
Ja, maar dan ook met het woord "effectiever" goed gedefinieerd. Uit de VVD* komen opmerkingen als "je kunt elke euro maar één keer uitgeven". Als ik dan verbaasd vraag "ja maar, het opheffen van dat hele beschermd gezicht gedoe met al die vergunningen scheelt toch juist een heleboel geld?" dan komt daar geen inhoudelijk antwoord op. Ze onderbouwen niets van hun onduurzame gemompel.

*Ik schrijf hier VVD omdat die zich nogal openlijk uitspreken over centrale PV-projecten. Als handvat om zonne-energie op eigen dak te hinderen heeft de VVD echter steun van een paar andere grote partijen, o.a. CDA en D66. Dus voor "VVD", lees "VVD + de partijen die hun denkbeelden in deze context steunen"
tja VVD, creatief rekenen kunnen ze wel. >:)
als je er simpel van uit gaat dat een huis installatie die kun je vandaag de dag aan 0,80€/Wp ex BTW hebben.
dan licht het wel voor een 1€/Wp ex BTW op dak.
(even van uit gaande dat je alles doet voor een zo groot mogelijke opbrengst met zo min mogenlijk kosten.
dus flinke onder dimensionering van de omvormers en ruimte genoeg.)

een open veld installatie is niet veel duurder.
(duurder installatie systeem helaas, je wil het wel iets van de grond hebben liggen om geen last te hebben van elk on kruidje, maar weer een stuk goedkoper te installeren omdat je niet op hoogte hoeft te werken.
maar ook schaal grote doet een flinke daling geven.)

maar waar gaat het echt fout:
wil je het in het open veld neer zetten, dan heb je wel een elektra aansluiting nodig.
die kun je niet open en bloot in het veld leggen, dus je zult iets van een huisje / kastje moeten bouwen.
ook de meter die je nodig hebt zet je snel een 175€ terug per jaar (en heffingskorting helaas doet maar een stuk minder mee.)

dan moet er ook nog een hek omheen gebouwd worden. genoeg snuggerst die wel even hun bak wagentje vol willen gooien. >:)

dan heb je ook nog onderhoud, tja 2x per jaar moet er wel iemand met een flinke grasmaaier er door heen anders heb je echt te veel last van on kruit.

en dan nog de moeilijkste, hoe verkoop je de stroom?
gooi je het in het postcoderoosmodel?
met al die regels die daar aan zitten, pfff wat een ramp regeling is dat.
(mijn lokale vereniging heeft nog niks voor elkaar gekregen.
http://www.energiefabriek013.nl/
maar ik hou de goede moed er in, wie weet, ik blijf hopen. ;) )
dan kun je het verder alleen maar verkopen tegen kolenfooi als je al mazzel hebt. :-(
en die is nog geen 7ct per kWh, dat worden hele lange TVT's hoe goedkoop je het ook verzint.

maar de aller moeilijkste is altijd nog: grond prijs.
10€ per m2 grond (dan denk je al aan landbouw grond), daar krijg je maar met moeite een 50Wp op geplaatst. (marges rond het veld gerekend + tussen marges van de panelen)
met maar 50Wp heb je maar 50kWh, wat een maximum waarde van 19ct heeft.
50X0,19=9,5€ per jaar per m2.
maar dat is salderen en dat kan niet, dus postcode roos dat geeft maar een 12-14ct.
50x0,14=7€ per jaar per m2.
maar daar kan de VVD weer niet voor zorgen, die regeling is zo gemaakt dat hun dat niet kunnen regelen.
en dan kom je op kolenfooi van 5-7ct.
50x0,5=2,5€ per jaar per m2.

dus je bent dan al 4 jaar extra bezig om een TVT voor de grond alleen al te hebben, laat staan dat je geld moet lenen (rente alleen al is niet te doen) om de grond te kopen (of huren).
dit alleen al is een bodemloze put die niet te dempen is.
per m2 ben je dus 10€ grondprijs + 50€ installatie prijs + ??? jaarlijkse kosten (meter aansluiting) + ??? onderhoud kwijt. vergeet ook niet de verzekering die bij dit soort financieringen horen. :-(
de rente en andere dingen die je hier voor moet betalen alleen al is al zo goed als gelijk de opbrengst als je de volle saldering krijgt.
laat staan met postcoderoos of kolen fooi 8)7

tja leuk als je je eigen dak gebruikt, hoef je geen geld te rekenen voor de grond, want je moet toch ergens wonen.
ook de elektra aansluiting + meter hoef je niet mee te rekenen, want die had je toch al.
tja dan wint je eigen dak dus altijd, niet zo moeilijk. ;)

dus ik zou eens vragen aan de VVD hoe ze deze bodemloze put van hun vrije veld installaties zouden willen vullen, dat lukt ze nooit. >:)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 28-09-2017 09:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

[...]

Vocht in de spouw kan je oplossen door het impregneren van de stenen aan de buitenkant. Is bij mij ( oude boerderij uit 1903) na de gevel restauratie ook gedaan, het water parels er netjes af nu maar het vocht van binnen kan gewoon naar buiten.
Ik heb allemaal voorzet wanden met isolatie (2001, dus achteraf niet dik genoeg...)
Wel eens geinformeerd naar "na isolatie" van de ruimte tussen huidige isolatie en de buiten muur maar dat durven ze niet.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 22:31
@migjes de grondprijs waar je mee rekent is niet correct. Voor landbouwgrond is een tientje al fors. Tien jaar terug kocht ik op sommige locaties zelfs nog voor ca. 3euro/m2.

kostprijs landbouwgrond per gemeente 2015 http://www.boerderij.nl/landbouwgrond/grondprijzen/

[ Voor 21% gewijzigd door blissard op 27-09-2017 19:42 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:35:
[...]

Kleine correctie:
huis uit 1933, spouwbreedte 9-11 cm. :)

Het kan dus verkeren.
We hebben bij de spouwisolatie zelfs meer moeten betalen vanwege deze breedte. daar zou ik nu niet meer intrappen.. :(
Mijn huis is nog een jaar of 30 ouder ;)
Skyaero schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:10:
[...]

Bakstenen buitenmuur neem ik aan? Zitten er ventilatieopeningen (open stootvoeg of roosters) in?
Aan de voorkant wel maar vreemd genoeg niet aan de zijkant.
WoudseHoeve schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:06:
[...]

Vocht in de spouw kan je oplossen door het impregneren van de stenen aan de buitenkant. Is bij mij ( oude boerderij uit 1903) na de gevel restauratie ook gedaan, het water parels er netjes af nu maar het vocht van binnen kan gewoon naar buiten.
Ik heb allemaal voorzet wanden met isolatie (2001, dus achteraf niet dik genoeg...)
Wel eens geinformeerd naar "na isolatie" van de ruimte tussen huidige isolatie en de buiten muur maar dat durven ze niet.
Dat gaat waarschijnlijk ook wel gebeuren, alleen de begane grond is een soort van gestuct zeg maar en ik denk dat die niet ademend is. Impregnatie plus een paar stootvoegen is hopelijk voldoende, ik kan niet ventileren dmv de kruipruimte want die is er niet :P

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:07
migjes schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:45:
[...]
Misschien eens buurten bij buurtstroom? 8)
1 roos was een succes, waardoor er nu meer roosjes opgestart worden...

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Erasmo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:01:
[...]

Mijn huis is nog een jaar of 30 ouder ;)

[...]

Aan de voorkant wel maar vreemd genoeg niet aan de zijkant.

[...]

Dat gaat waarschijnlijk ook wel gebeuren, alleen de begane grond is een soort van gestuct zeg maar en ik denk dat die niet ademend is. Impregnatie plus een paar stootvoegen is hopelijk voldoende, ik kan niet ventileren dmv de kruipruimte want die is er niet :P
Mijn kruipruimte is schuimbeton 40cm..... wel een lucht aanvoer buis doorheen gelegd voor de openhaard (die ik nooit meer stook ..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
JeroenH schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:47:
[...]

Het Gateway-drug effect is hier wel van toepassing:

- Begonnen met 1950 Wp, inmiddels ruim 6000 Wp.
- Spouwmuur-isolatie (laten doen)
- Vloerisolatie (zelf gedaan)
- Douche WTW
- E-boiler ipv CV ketel
- Inductie koken ipv gas
- Hoog rendement houtkachel met duurzaam hout uit eigen bos (wordt weer aangeplant) en wilgen(knot)hout afkomstig van buurtknotwilgen.

Economisch, van €150,- naar €1,- per maand
De VVD is niet echt voor particuliere PV-initiatieven, daar kan de overheid geen belasting over heffen. Een bedrijfsmatige aanpak zou voor deze partij eventueel mogen, maar dan gaat het weer om de centen en niet om duurzame opwek. Daarom is het niet zo gek dat de VVD niet zo hard loopt om je ter wille te zijn. En met de komende coalitie zal het niet veel beter worden.
100€ per m2 grond (dan denk je al aan landbouw grond), daar krijg je maar met moeite een 50Wp op geplaatst. (marges rond het veld gerekend + tussen marges van de panelen)
Weidegrond kost vanaf €3,5 de m2. Op een hectare kan je best wel wat paneeltjes kwijt. Beetje hoog zetten, dan kunnen de koeien/schapen er mooi onderdoor lopen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Zijn er nog meer mensen die dit jaar mee doen met de Duurzame Huizen Route?
Mijn huis: https://duurzamehuizenrou...een-kapwoning-1996-aduard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@blissard @drielp
vergeet niet dat we het hier over een gedeelte randstad hebben, 3,5€ per m2 ik zou het snel kopen prijzen zijn daar een stuk hoger.

maar jullie hebben wel gelijk, ik had mij 1x een 0 vergist.
(heb het ook aangepast.)
ben ook maar mens. ;)

maar uit eindelijk zijn die cijfers zijn helemaal het punt niet.
het punt is dat het allemaal extra kosten geeft (de hoeveelheid is niet interessant), die je op eigen dak gewoon niet hebt.
en dat maakt het allemaal niet goedkoper of interessanter.
en dan ook nog lagere winsten omdat je niet saldeert.

sterker nog, met alle regeltjes die er bij komen is het zo oninteressant dat ik erg veel moeite heb om mensen het ook maar aan te raden.
je moet je ziel bijna aan de duivel verkopen om in dat soort projecten te stappen. ;)
(vergis je niet vendor lockin is onvermijdelijk met postcode roos model. :-(
en dat is altijd slecht voor de klant, dat zou geen VVD'er moeten willen als ze echt liberaal willen zijn.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

[...]

tja als ik naar mijn ouders kijk, dan valt het erg tegen, lol.
(kan het ze niet kwalijk nemen, dat de techniek harder gaat als ze kunnen bij houden.)
maar als ik naar mij zelf kijk gaat het wel lekker, warmtepompje snort er op los, van de week komt de nieuwe wasmachine binnen. (ja met warm water aansluiting een warmtepomp wasmachine dus. >:) )

[...]

tja VVD, creatief rekenen kunnen ze wel. >:)
als je er simpel van uit gaat dat een huis installatie die kun je vandaag de dag aan 0,80€/Wp ex BTW hebben.
dan licht het wel voor een 1€/Wp ex BTW op dak.
(even van uit gaande dat je alles doet voor een zo groot mogelijke opbrengst met zo min mogenlijk kosten.
dus flinke onder dimensionering van de omvormers en ruimte genoeg.)

een open veld installatie is niet veel duurder.
(duurder installatie systeem helaas, je wil het wel iets van de grond hebben liggen om geen last te hebben van elk on kruidje, maar weer een stuk goedkoper te installeren omdat je niet op hoogte hoeft te werken.
maar ook schaal grote doet een flinke daling geven.)

maar waar gaat het echt fout:
wil je het in het open veld neer zetten, dan heb je wel een elektra aansluiting nodig.
die kun je niet open en bloot in het veld leggen, dus je zult iets van een huisje / kastje moeten bouwen.
ook de meter die je nodig hebt zet je snel een 175€ terug per jaar (en heffingskorting helaas doet maar een stuk minder mee.)

dan moet er ook nog een hek omheen gebouwd worden. genoeg snuggerst die wel even hun bak wagentje vol willen gooien. >:)

dan heb je ook nog onderhoud, tja 2x per jaar moet er wel iemand met een flinke grasmaaier er door heen anders heb je echt te veel last van on kruit.

dan kun je het verder alleen maar verkopen tegen kolenfooi als je al mazzel hebt. :-(
en die is nog geen 7ct per kWh, dat worden hele lange TVT's hoe goedkoop je het ook verzint.

10€ per m2 grond (dan denk je al aan landbouw grond), daar krijg je maar met moeite een 50Wp op geplaatst. (marges rond het veld gerekend + tussen marges van de panelen)
maar dat is salderen en dat kan niet, dus postcode roos dat geeft maar een 12-14ct.
50x0,14=7€ per jaar per m2.
maar daar kan de VVD weer niet voor zorgen, die regeling is zo gemaakt dat hun dat niet kunnen regelen.
en dan kom je op kolenfooi van 5-7ct.
50x0,5=2,5€ per jaar per m2.

dus je bent dan al 4 jaar extra bezig om een TVT voor de grond alleen al te hebben, laat staan dat je geld moet lenen (rente alleen al is niet te doen) om de grond te kopen (of huren).
dit alleen al is een bodemloze put die niet te dempen is.
per m2 ben je dus 10€ grondprijs + 50€ installatie prijs + ??? jaarlijkse kosten (meter aansluiting) + ??? onderhoud kwijt. vergeet ook niet de verzekering die bij dit soort financieringen horen. :-(
de rente en andere dingen die je hier voor moet betalen alleen al is al zo goed als gelijk de opbrengst als je de volle saldering krijgt.
laat staan met postcoderoos of kolen fooi 8)7

tja leuk als je je eigen dak gebruikt, hoef je geen geld te rekenen voor de grond, want je moet toch ergens wonen.
ook de elektra aansluiting + meter hoef je niet mee te rekenen, want die had je toch al.
tja dan wint je eigen dak dus altijd, niet zo moeilijk. ;)

dus ik zou eens vragen aan de VVD hoe ze deze bodemloze put van hun vrije veld installaties zouden willen vullen, dat lukt ze nooit. >:)
De landbouw grond prijs zit tussen de 5 en 8 euro per m2, in de Flevo polder naar de 10 tot 12 euro per m2.
Op 1 hectare past gewoon 1MWp dus 100Wp per m2, zonder moeilijkheden.
De aansluiting kost 60k voor een 2MW 10kV aansluiting.
De panelen en installatie zit bij dit soort grote velden op 0.80, btw rekenen we niet mee.

Stel een 2 hectare veld, 2MWp opbrengst 1000kWh/kWp = 2.000.000kWh ( 2GWh ) en een IDE+ subsidie 11 cent ? totale jaar opbrengst = 220k euro.
Kosten :
Initiële kosten: land 200k, Aansluiting 60k, Installatie 1.6M tottaal 1860k,
Jaarlijkse kosten: (administratie, onderhoud, etc) 20k tot 40k

TVT = kosten / opbrengst pj = 1860/190 = ~9.8 jaar.
Loop tijd IDE+ subsidie is 15 jaar, winst (15-10)x190k: 950k.

De initiële investering is dus na 15 jaar met 50% gegroeid.
Bij grotere systemen wordt dit beter door de schaal grootte.
Lagere grondprijzen hebben een beperkte invloed, maar iedere euro die je niet uitgeeft is winst :)

• Rol-Co

Rol-Co

Lijkt me ansich wel leuk, krijg je veel volk over de vloer?

• antonboonstra

antonboonstra

Rol-Co schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:58:
[...]
Lijkt me ansich wel leuk, krijg je veel volk over de vloer?
Geen idee. Voor het eerst dat ik mee doe en ik heb nog geen opgaves door gekregen. Sinds kort kun je pas de tijden doorgeven waarop bezoekers langs mogen komen. Hangt volgens mij ook af van hoeveel reclame je er zelf voor maakt, want erg bekend is het bij het algemene publiek volgens mij niet...
WoudseHoeve schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:28:
[...]
Mwoah, in oost-west opstelling vast wel, maar in zuidopstelling? Zonnepark Vierverlaten van 2,1MW is gebouwd op ongeveer 2,8 hectare.

[ Voor 45% gewijzigd door antonboonstra op 28-09-2017 13:12 ]

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:55
Atomic2005 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:13:
Iemand dit initiatief al langs zien komen?

https://duurzamehuizenroute.nl/

De mogelijkheid om bij ruim 700huizen in Nederland binnen te kijken, de eigenaar vragen te stellen etc. Allemaal huizen met NoM, Duurzaam, Warmtepompen, wtw's etc etc.

Ook Tweakers die hier lid van zijn toevallig?
Leuk! Zit meteen te denken of ik mijn huis ook aan moet melden. Zie alleen dat het niet echt storm loopt, veel woningen die nog geen beschikbaarheid hebben aangegeven voor 4 en 11 november. En nog geen enkele woning bij mij in de buurt (Hoeksche Waard)! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik ben hier voorzichtig ook bezig om een postcoderoos op te starten, mijn hoofddak is minder geschikt voor pv omdat de zuiderburen een verdieping hoger zijn zelfs als die vol wordt gegooid betwijfel ik of er genoeg wordt opgewekt voor de warmtepomp.

Hopelijk wil de lokale windmolen coöperatie meewerken met een zonnepark, die zitten al een tijdje met het probleem dat ze de windmolens wel willen uitbreiden maar dat ze geen vergunning kunnen krijgen.
WoudseHoeve schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:00:
[...]

Mijn kruipruimte is schuimbeton 40cm..... wel een lucht aanvoer buis doorheen gelegd voor de openhaard (die ik nooit meer stook ..)
Ik heb geen kruipruimte hier :P Eerst maar het laaghangend fruit plukken en de laatste enkel glas ramen vervangen door triple. Er zijn wel voorzetwandjes hier aan de noordkant, dus dat scheelt wel een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag een e-mail ontvangen voor het Nationaal Solar Onderzoek.

Dit om opnieuw mijn opbrengst door te mailen.

Deze link klopt echter niet en stuurt mij naar een aanmeldingssite voor een seminar.

Hebben jullie ook zoiets ontvangen?

Edit: zojuist een mail ontvangen. We krijgen een nieuwe link toegezonden ;)

Edit 2: nu krijg ik een mail die weliswaar naar de actuele opbrengst vraagt, maar waarin gegevens door elkaar zijn gehusseld.

IT-afdeling versie 2.0 :F

Edit 3: zojuist weer een reactie van hen geregen. Over een vijftal minuten zou e.e.a. correct moeten zijn.

(te vroeg aan de vrijmibo van GS?)

[ Voor 47% gewijzigd door Schinnen-groen op 29-09-2017 17:29 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Schinnen-groen schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:58:
Vandaag een e-mail ontvangen voor het Nationaal Solar Onderzoek.

Dit om opnieuw mijn opbrengst door te mailen.

Deze link klopt echter niet en stuurt mij naar een aanmeldingssite voor een seminar.

Hebben jullie ook zoiets ontvangen?

Edit: zojuist een mail ontvangen. We krijgen een nieuwe link toegezonden ;)
Kreeg hem ook niet binnen met de verkeerde link :P

[edit]
Nieuwe mailtje, maar nu zijn de gegevens op de invulpagina andere waardes dan ze willen laten zien :o
:o
Op 2014-11-20 had u een totaal opbrengst van 1530 kWh

[ Voor 16% gewijzigd door hjs op 29-09-2017 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hjs schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 17:05:
[...]

Kreeg hem ook niet binnen met de verkeerde link :P

[edit]
Nieuwe mailtje, maar nu zijn de gegevens op de invulpagina andere waardes dan ze willen laten zien :o
:o

[...]
Komt goed, zie mijn vorige mail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

hihi Bijna de goede ge-delete ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Nou zeg, had ik 4 systemen aangemeld, kan ik er maar ééntje invullen. Ben wel benieuwd wat ze daar van gaan bakken. Setje ligt op het ZW met flink wat schaduw en bestaat uit 3x 200 Wp mono's op een Steca 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Volgens mij lopen er hier heel wat mensen rond die ook PV installaties doen met spullen van marktplaats.

Ik heb een Solar Edge SE 4000 (1 fase) omvormer over. Deze heeft 1 jaar en 3 weken gehangen. Er zit dus nog ruim 10 jaar garantie op. Wat is een reëel bedrag om hier voor te vragen op MP? Nieuw kom ik ze nog tegen voor 981 euro (goedkoopste welke ik kon vinden)

Dacht vraag het hier even hoef ik geen nieuw topic te openen ;)

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:25
WoudseHoeve schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:28:
[...]

De landbouw grond prijs zit tussen de 5 en 8 euro per m2, in de Flevo polder naar de 10 tot 12 euro per m2.
De aansluiting kost 60k voor een 2MW 10kV aansluiting.
De panelen en installatie zit bij dit soort grote velden op 0.80, btw rekenen we niet mee.

Stel een 2 hectare veld, 2MWp opbrengst 1000kWh/kWp = 2.000.000kWh ( 2GWh ) en een IDE+ subsidie 11 cent ? totale jaar opbrengst = 220k euro.
Kosten :
Initiële kosten: land 200k, Aansluiting 60k, Installatie 1.6M tottaal 1860k,
Jaarlijkse kosten: (administratie, onderhoud, etc) 20k tot 40k

TVT = kosten / opbrengst pj = 1860/190 = ~9.8 jaar.
Loop tijd IDE+ subsidie is 15 jaar, winst (15-10)x190k: 950k.

De initiële investering is dus na 15 jaar met 50% gegroeid.
Bij grotere systemen wordt dit beter door de schaal grootte.
Lagere grondprijzen hebben een beperkte invloed, maar iedere euro die je niet uitgeeft is winst :)
Mooie berekening, je zit dicht in de buurt van berekeningen zoals de exploitanten ze maken. Ik heb wat kennis van o.a. het park Vierverlaten in Hoogkerk namelijk, je kostprijs zit in de buurt daarvan.

Stel dat je opbrengst klopt, dan ga je in 15 jaar van 1860 kEUR naar 2850 kEUR. Dat klinkt leuk, 50% meer na 15 jaar. Is in werkelijkheid slechts 3% rendement op jaarbasis. Daar doet niemand een project voor met risico's.

De werkelijke opbrengsten zullen wat hoger moeten liggen/ de kosten lager om te zorgen dat je op rendementen komt die interessant zijn voor partijen anders dan een gemeente bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Fr33z schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:57:
[...]
Mooie berekening, je zit dicht in de buurt van berekeningen zoals de exploitanten ze maken. Ik heb wat kennis van o.a. het park Vierverlaten in Hoogkerk namelijk, je kostprijs zit in de buurt daarvan.

Stel dat je opbrengst klopt, dan ga je in 15 jaar van 1860 kEUR naar 2850 kEUR. Dat klinkt leuk, 50% meer na 15 jaar. Is in werkelijkheid slechts 3% rendement op jaarbasis. Daar doet niemand een project voor met risico's.

De werkelijke opbrengsten zullen wat hoger moeten liggen/ de kosten lager om te zorgen dat je op rendementen komt die interessant zijn voor partijen anders dan een gemeente bijv.
Ja daar heb je gelijk in. De totale verkoopprijs van de stroom ligt hoger.
De SDE+ is afhankelijk an de gemiddelde opbrengst per kw per jaar, dat word van de 11 cent afgetrokken.
Als je nu de stroom verkoopt boven die prijs is je opbrengst hoger. bv het VanDeBron zonne collectief, betaald 10,50 cent per kwh, dan is je rendement opeens een stuk hoger.
Als je daarnaast nog een stuk eigen gebruik kan realiseren scheelt het nog meer.

De installatie prijs kan denk ik ook lager maar dan neemt het risico mbt defecten toe ..... in heb daar al (niet met name te noemen) voorbeelden van gezien.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Bl4ckviper schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:36:
Volgens mij lopen er hier heel wat mensen rond die ook PV installaties doen met spullen van marktplaats.

Ik heb een Solar Edge SE 4000 (1 fase) omvormer over. Deze heeft 1 jaar en 3 weken gehangen. Er zit dus nog ruim 10 jaar garantie op. Wat is een reëel bedrag om hier voor te vragen op MP? Nieuw kom ik ze nog tegen voor 981 euro (goedkoopste welke ik kon vinden)

Dacht vraag het hier even hoef ik geen nieuw topic te openen ;)
normaal reken ik voor apparatuur elk jaar halveren in prijs.
dus na 1 jaar 490€ na 2 jaar 250€ na 3 jaar 125€.

maar pv en en omvormers , mensen weten niet wat het zou moeten kosten :?
had een goedkoop omvormertje op de kop getikt, zodat ik eens een sma kon testen.
hij beviel niet speciaal, dus maar op marktplaats gegooid.
bieden ze meer geld als wat ik er voor betaald heb. 8)7
(uit eindelijk heeft de vriendelijkste bieder hem gekocht voor de zelfde prijs als ik heb betaald.
en als extra heb ik heel zijn set even uitgerekend, zodat hij een goede planning had.
en ik zeker wist dat dit goed ging werken en ik daar dus ook nooit problemen mee kon krijgen.
hoef er geen winst op te maken, goedkoop testen was al leuk genoeg. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 02-10-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 08:25
WoudseHoeve schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:15:
[...]

Ja daar heb je gelijk in. De totale verkoopprijs van de stroom ligt hoger.
De SDE+ is afhankelijk an de gemiddelde opbrengst per kw per jaar, dat word van de 11 cent afgetrokken.
Als je nu de stroom verkoopt boven die prijs is je opbrengst hoger. bv het VanDeBron zonne collectief, betaald 10,50 cent per kwh, dan is je rendement opeens een stuk hoger.
Als je daarnaast nog een stuk eigen gebruik kan realiseren scheelt het nog meer.

De installatie prijs kan denk ik ook lager maar dan neemt het risico mbt defecten toe ..... in heb daar al (niet met name te noemen) voorbeelden van gezien.....
Helaas werkt dat meestal niet zo. Zeker voor grote projecten als een zonnepark van 2MW kun je je stroom alleen verkopen middels een zogeheten Power Purchase Agreement (PPA) en zal de prijs rond de Endex-prijs liggen (zal rond de 3,5 - 4,0 cent/kWh zijn, zie ook http://powerhouse.nl/en/forecast-prices/ en dan electricity NL/end-of-day/Q2 2018 of Q3 2018)

Het zoncollectief van VanDeBron is heel fijn maar alleen voor particulieren, dus wederom niet voor grotere projecten bruikbaar (https://www.debeterewerel...n-zonnepanelen-aan-buren/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

migjes schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:16:
[...]

had een goedkoop omvormertje op de kop getikt, zodat ik eens een sma kon testen.
(uit eindelijk heeft de vriendelijkste bieder hem gekocht voor de zelfde prijs als ik heb betaald.
en als extra heb ik heel zijn set even uitgerekend, zodat hij een goede planning had.
en ik zeker wist dat dit goed ging werken en ik daar dus ook nooit problemen mee kon krijgen.
Wil jij t kopen? ;)

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:16:
[...]

Elk jaar halveren? Laat even weten dan als je weer een omvormer verkoopt. ;) :+
Lijkt me wat erg hard in waarde zakken bij jou, het is geen computer.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 08:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Duurzame relatie.

Beetje rare titel van een post in de kroeg waar ik al een tijd niet geweest ben.
Dat ik al een tijd niet meer hier (en de andere topics) ben geweest heeft zo zijn reden.
Wel getwijfeld of ik het jullie zou vertellen, maar bij deze.

De relatie tussen ons was namelijk bijna verbroken door een hartinfarct, maar gelukkig herkende mijn vrouw een hartinfarct toen ik ze ‘s nachts wakker maakte, de ambulance heeft heel snel gereden en de mensen van de OK kwamen ‘s nachts gelijk met mij de OK in en binnen 20 minuten nadat ik op de plank was gelegd kreeg ik weer spatjes (pijn niveau zakt dan van 10 naar 5-6 door het plaatsen van een stent in een kransslagader).

Wachtend op het revalidatie traject, en de testen om te kijken wat mijn hart nog kan, begin ik de mij bekende forums weer af te gaan met momenteel de focus op Down Under (WSC).

Ik ben er weer maar nog lange niet op volle kracht.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
ollie1965 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:22:
Duurzame relatie.

Beetje rare titel van een post in de kroeg waar ik al een tijd niet geweest ben.
Dat ik al een tijd niet meer hier (en de andere topics) ben geweest heeft zo zijn reden.

De relatie tussen ons was namelijk bijna verbroken door een hartinfarct, maar gelukkig herkende mijn vrouw een hartinfarct toen ik ze ‘s nachts wakker maakte, de ambulance heeft heel snel gereden en de mensen van de OK kwamen ‘s nachts gelijk met mij de OK in en binnen 20 minuten nadat ik op de plank was gelegd kreeg ik weer spatjes (pijn niveau zakt dan van 10 naar 5-6 door het plaatsen van een stent in een kransslagader).

Wachtend op het revalidatie traject, en de testen om te kijken wat mijn hart nog kan, begin ik de mij bekende forums weer af te gaan met momenteel de focus op Down Under (WSC).

Beterschap & voorspoedig herstel toegewenst!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ollie1965
Sterkte en beterschap.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ollie1965 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:22:
Duurzame relatie.

Beterschap!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ow man dat is heftig nieuws! Sterkte en beterschap gewenst.
begin ik de mij bekende forums weer af te gaan met momenteel de focus op Down Under (WSC).
Ik houd bewust een beetje afstand, ik kijk toch met een beetje pijn in mijn hart (sorry :P) naar de eerste WSC sinds ik de keus heb gemaakt mijn blogs te stoppen... Maar laten we hopen dat de Nederlandse teams het weer goed doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

@ollie1965 Heftig zeg! Beterschap en doe rustig aan tijdens je herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
@ollie1965 Beterschap!

[ Voor 8% gewijzigd door Skyaero op 03-10-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 22:52
@ollie1965:
Eén ding is in ieder geval belangrijker dan Duurzaamheid: je gezondheid...

Sterkte en beterschap! Goed je weer te zien hier d:)b .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
@ollie1965 heftig! Sterkte en heel veel beterschap gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@ollie1965 Sodeju, een heftig gebeuren, sterkte, ook met de revalidatie

Gasschuif is helaas ervarings deskundige. Maar goed hersteld gelukkig.

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 03-10-2017 15:43 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 08:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dank jullie wel voor het hart onder de riem ;) .
Vandaag was de 2de confronterende dag voor mij, tijdens een rondje lopen en vervolgens niet meer "vooruit komen" door de medicatie (vooral Beta blokker).

Maar het goede nieuws kwam vandaag met de post, de intake voor het revalidatie traject is gepland.
Het goede bericht bij het ontslag uit het ziekenhuis was dat de schade bij de echo minder was dan dat men had verwacht. Wat het dan is (hoe ver beschadigd) wilt men nog niet vertellen omdat het tot 1 jaar kan duren eer het eindbeeld bepaald kan worden.

@Gasschuif dan sluit ik bij deze aan bij de club, waarvan niemand eigenlijk lid wil zijn maar oh zo blij is dat men toch nog lid kon worden.

@JeroenH Ik merk dat ik er steeds meer mee bezig ben en deze pagina al een aantal keer heb gelezen. Wie weet is dat wel een mooi doel om naar toe te werken (ben nu al allerlei doelen aan het bepalen voor herstel)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@ollie1965 Geschrokken van je bericht. Veel sterkte gewenst met de verdere revalidatie!
En welkom back!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

@ollie1965 Veel sterkte de komende tijd!!!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:47:
@JeroenH Ik merk dat ik er steeds meer mee bezig ben en deze pagina al een aantal keer heb gelezen. Wie weet is dat wel een mooi doel om naar toe te werken (ben nu al allerlei doelen aan het bepalen voor herstel)
Dat is een prachtig doel om naar toe te werken! Voorlopig zit het er voor mij niet in (dat is een keuze), maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
@ollie1965 succes met je herstel, hopelijk kan je de draad weer snel oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Iemand wel eens gehoord van Endotherm van Ecosavers; betere warmteafgifte radiatoren door iets in het cvwater te doen:
http://www.ecosavers.nl/endotherm/UK.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsTn
Intussen voor mijn omgeving te bemeten, met behulp van een ESP8266 en wat sensoren nu de fijnstof-materie in beeld.
Met 2 sensoren meet ik nu fijnstofdeeltjes op 2.5 en 10 micrometer, relatieve luchtvochtigheid en temperatuur.

Nu benieuwd hoe de pieken zullen zijn bij jaarwisseling, barbequeu's, vuurkorven, kachels....

https://api.luftdaten.inf...C%2B02%3A00&var-node=5975

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:41:
Iemand wel eens gehoord van Endotherm van Ecosavers; betere warmteafgifte radiatoren door iets in het cvwater te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JCtzRZqTHScklLswfumvYZew/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
BarryH schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:41:
Ik snap niet hoe betere afgifte kosten bespaard. Wel als de afgifte zoveel verbeterd dat de aanvoer temp naar beneden kan.
Maar anders blijft de warmte nog in het systeem met iets hogere retourtemp hooguit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Misschien dat ze erop gokken dat de lagere retourtemperatuur minder verliezen in de retourleiding veroorzaakt? Alsnog is dat een miniem deel van je energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De oppervlaktetemperatuur van een radiator is binnen 1 graad van de aanvoertemperatuur. Daar valt weinig winst te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:55
Er worden twee prachtige huizen naast ons gebouwd en vandaag zie ik dat ze gasleidingen aan het leggen zijn. Gemiste kans, je zou zeggen dat alle (niet-project) nieuwbouw tegenwoordig wel met een warmtepompje af kan ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

NielsTn schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 00:40:
Intussen voor mijn omgeving te bemeten, met behulp van een ESP8266 en wat sensoren nu de fijnstof-materie in beeld.
Met 2 sensoren meet ik nu fijnstofdeeltjes op 2.5 en 10 micrometer, relatieve luchtvochtigheid en temperatuur.

Nu benieuwd hoe de pieken zullen zijn bij jaarwisseling, barbequeu's, vuurkorven, kachels....

https://api.luftdaten.inf...C%2B02%3A00&var-node=5975
Grafiekje is leuk, maar liever lees ik welke sensor(s) en software je hebt gebruikt :)
Ik wil een portable metertje maken om een indruk te krijgen van de vervuiling (met powerbank).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

mux schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:34:
Misschien dat ze erop gokken dat de lagere retourtemperatuur minder verliezen in de retourleiding veroorzaakt? Alsnog is dat een miniem deel van je energie.
Lagere retourtemperatuur naar de ketel is ook hoger rendement, doordat de ketel meer kan condenseren.

Dit product ken ik al langer, alleen dan onder de naam HydroMX. Desondanks denk ik dat het weggegooid geld is en dat het niet/nauwelijks functioneert.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 07-10-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Vincm schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:00:
Er worden twee prachtige huizen naast ons gebouwd en vandaag zie ik dat ze gasleidingen aan het leggen zijn. Gemiste kans, je zou zeggen dat alle (niet-project) nieuwbouw tegenwoordig wel met een warmtepompje af kan ;(
Dat kan ook gewoon en in 2050 moet dat het geval zijn voor alle huizen. Het is dus allemaal kortzichtig.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speedy-Andre schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:41:
[...]

Grafiekje is leuk, maar liever lees ik welke sensor(s) en software je hebt gebruikt :)
Ik wil een portable metertje maken om een indruk te krijgen van de vervuiling (met powerbank).
Dat staat beschreven op mijn website en op luftdaten.info :)

Voor fijnstof is de SDS011 sensor gebruikt,
Voor temperatuur en relatieve luchtvochtigheid de DHT22

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 07-10-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

NielsTn schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:56:
[...]

Dat staat beschreven op mijn website en op luftdaten.info :)

Voor fijnstof is de SDS011 sensor gebruikt,
Voor temperatuur en relatieve luchtvochtigheid de DHT22
Ik zie met name setjes met een omzetter naar usb, laat je die gewoon weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speedy-Andre schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:07:
[...]

Ik zie met name setjes met een omzetter naar usb, laat je die gewoon weg?
Die usb en kabel worden niet gebruikt, eea wordt een op een aan de eps8266 gekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb er een besteld, genoeg NodeMCU's hier die op een nieuwe taak zitten te wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:06

JAN-B

525 Wp op mijn dak

de woningbouw ver. in mijn woonplaats is goed bezig , alle huurders krijgen een aanbod om 6 zonnepanelen te laten plaatsen.(mijn vriendin heeft een huurwoning ,vandaar) het is niet alleen gratis , je krijgt zelfs korting op de huur ; de huur gaat € 10 omhoog , maar de opbrengst is € 20 / € 25 , alleen jammer dat ze rekenen met een Kwh prijs van 0,22 ct ,dat moet toch 0,18 / 0,19 ct zijn tegenwoordig :?
jammer dat het even niet goed uitkomt > ziekte , operatie , herstel , maar wellicht krijgt ze later nog 1 keer een aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Gaaf verhaal over disruptie, electrische auto's en solar power:

YouTube: Tony Seba: Clean Disruption - Energy & Transportation

van Tony Seba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Uit het regeerakkoord:
• De salderingsregeling duurzame elektriciteit wordt in 2020 omgevormd in een nieuwe regeling. De verwachting is dat de kosten van zonnestroom zullen dalen en met dezelfde middelen meer duurzaamheidswinst geboekt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier de hele vergroeningsparagraaf:

Vergroening burgers
M124. Schuif energiebelasting tarieven aardgas en elektriciteit
Om de tarieven in verhouding tot de CO2-uitstoot beter in balans te brengen moeten de tarieven van de eerste schijf aardgas in de energiebelasting omhoog en de tarieven in de eerste schijf voor elektriciteit omlaag. Het gaat om een schuif van + 3,00 cent in eerste schijf aardgas, en - 0,72 cent elektriciteit.

M125. Verlaging belastingvermindering energiebelasting
Door de belastingvermindering in de energiebelasting te verlagen met € 51 van € 308 naar € 257 wordt een belastingopbrengst gegenereerd van € 393 mln. Dat bedrag slaat voor € 337 miljoen neer bij huishoudens en voor € 56 miljoen bij bedrijven.

M126. Hogere belasting op verbranden en storten van afval
De maatregel betreft een hoger tarief op het verbranden en storten van afvalstoffen per 2019 en het verbreden van de grondslag. Het tarief voor storten en verbranden blijft uniform. Verbreden van de grondslag vindt plaats door afschaffing van de vrijstelling van zuiveringsslib en het in de heffing betrekken van afval verbrand in biomassa-energiecentrales. Voor het invoeren van deze maatregel is een exportheffing noodzakelijk die uitgevoerd moet worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport en de Belastingdienst. De lasten slaan voor € 50 miljoen neer bij burgers en voor € 50 miljoen bij bedrijven.

M127. Milieumaatregelen vliegverkeer
Ingezet wordt op Europese afspraken over belastingen op luchtvaart in het kader van de voor 2019 geplande onderhandelingen over de klimaatdoelen van ‘Parijs’. Ook wordt bezien of een heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen mogelijk is. Indien beide routes onvoldoende opleveren zal er per 2021 een vliegbelasting worden ingevoerd (en indien deze routes meer opleveren zullen belastingtarieven voor burgers navenant worden verlaagd). Invoering van een vlieg(ticket)belasting is een belasting op vliegtickets per vertrekkende vliegtuigpassagier van twee jaar of ouder. Luchtvracht en transferpassagiers zijn uitgezonderd. De belasting wordt afgedragen door de Nederlandse luchthavens. Tariefstelling: ca. 7 euro voor groep I (binnenlandse vluchten, vluchten naar EU-(kandidaat)-lidstaten, EFTA-lidstaten en derde landen die op een vergelijkbare afstand liggen), ca. 22 euro voor groep II (landen die buiten groep I vallen, tot een afstand van 6.000 km) en ca. 40 euro voor groep III (de rest van de wereld).

M128. Modernisering salderingsregeling
De salderingsregeling duurzame elektriciteit wordt in 2020 omgevormd in een nieuw regeling (E26). De verwachting is dat de kosten van zonnestroom zullen dalen en met dezelfde middelen meer duurzaamheidswinst geboekt kan worden.

Toch maar eens gaan sparen voor die l/l warmtepomp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
Uit het Budgettair overzicht bij het Regeerakkoord (post E26 en M128) kan je afleiden dat het salderen geleidelijk versoberd wordt. In 2021 zijn de kosten van het invoeren van het alternatief voor de salderingsregeling en de opbrengsten van de geleidelijke afschaffing van de salderingsregeling met elkaar in evenwicht. Per 2035 zou de afschaffing van de salderingsregeling jaarlijks € 648 mio. opleveren terwijl de kosten van de alternatieve regeling jaarlijks € 240 mio. bedragen.

Salderen zal dus geleidelijk versoberd worden en vanaf 2035 levert dit de overheid jaarlijks € 408 mio. op.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dan moeten ze haast maken met het wegslopen van Ferrarisjes. En een blik deurwaarders voor de Ferrari-fundamentalisten.

Pagina: 1 ... 41 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.