De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.944 views

Onderwerpen

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
@!null Dank voor het doorsturen van het document per DM. Ik had al een vermoeden dat het deze gemeente betrof.

Gezien je zelf eigenaar bent, hoef je volgens mij niet met een bundel te werken. Je werkelijke energierekeningen van de afgelopen jaren zijn je bewijs. Deze moeten naar nul.

Wat je kunt doen is je bestaande EPC berekening pakken en deze naast je energierekening leggen. Gas zou (ongeveer) overeen moeten komen. Het verschil in elektriciteit is je "bundel".

Je zou dan een nieuwe EPC kunnen maken en de uitkomst ervan optellen bij je bundel. Ik zou je bundel wel iets groter maken om op safe te spelen.

Of je volgt de regels die gelden voor de woningcorporaties (EnergiePrestatieVergoeding - EPV) en gaat uit van een standaard bundel.

Mijn advies is wel om het een en ander te gaan meten in de nieuwe woning, bijvoorbeeld door elke groep te voorzien van een simpele kWh meter.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Bedankt voor het meedenken.
Skyaero schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:44:
Mijn advies is wel om het een en ander te gaan meten in de nieuwe woning, bijvoorbeeld door elke groep te voorzien van een simpele kWh meter.
Wat zou het doel hiervan zijn? Deze huidige verbruikers blijven (hooguit cv ketel die eruit gaat)
Dus wat ik ook ga meten, dat verbruik zal blijven.
Dit is redelijk consistent over de 3 jaar heen.

Daar komt bij het nieuwe verbruik van het verwarmen middels warmtepomp (en inductie koken moet ik niet vergeten)
Dit kan ik alleen grofweg omrekenen vanaf 350m3. Hier hanteer ik nu zelf 1000kwh voor zodat ik wat marge heb, maar wellicht zou ik nog meer marge moeten nemen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ventilatiesystemen en warmtepompen hebben de neiging niet goed ingeregeld te zijn en daardoor veel meer te gebruiken dan berekend. Door per groep te meten kun je hier redelijk eenvoudig (en goedkoop) achterkomen, alsook andere onverwachte gebruikers.

Maar goed, dat is met name de Tweaker in mij die spreekt.

• !null
Ok, maar dat is vooral relevant als de warmtepomp er is. Dus nu kan ik er weinig aan meten.

En dan ben ik ook zeer benieuwd naar het verbruik van de warmtepomp.

[ Voor 28% gewijzigd door !null op 17-08-2017 16:18 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:17:
[...]

Nee, bij Aegon. Ik heb bij onze hypotheekadviseur gevraagd om ook die twee banken in de vergelijking mee te nemen, maar verschil in zowel maandbedrag als het totale verschil over de looptijd was me toch te gortig. Als in: de keus tussen wel of geen zonnepanelen, die orde van grootte. Ook ik kan mijn euro's maar één keer uitgeven...

Het is inderdaad een ruim huis. In plaats van over het voeteneind uit mijn bed te klimmen kan ik nu gewoon aan de zijkant eruit stappen. Luxe!
Jammer, hier was direct naar de Triodos gaan even goedkoop als de concurrent, en dan krijgen zij de gunfactor. Helemaal als ik zsm op energielabel A zit want dan gaat er nog 0,2 procentpunt af :9

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
AUijtdehaag schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:53:
Wil er niemand vriendjes worden met mij?
Krijg je 75 euro... 8)
https://vrienden.vandebron.nl/
ik zie het loopt nog geen storm ,wel een beetje sneu voor je :|

Ik had graag een vriendje van je willen worden, maar heb zelf al een contract bij hen afgesloten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Raolte
Vriendschap is niet te koop blijkbaar. :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

AUijtdehaag schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:22:
@Raolte
eind 1ste kwartaal 2018 wil ik wel een kortingvriendje worden, maar
:+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

AUijtdehaag schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:22:
@Raolte
Helaas ik ben net een paar weken terug al bij vdb gegaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:56:
Zo! Vorige week verhuisd naar onze nieuwe woning - PV heeft mijn prioriteit.
@ JeroenH: Wellicht heb je ( stiekum ) al nagedacht wat je in de toekomst zou willen aanschaffen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:56:
Zo! Vorige week verhuisd naar onze nieuwe woning -
@ JeroenH: over je vorige woning: is die al verkocht, zo JA , wat vonden de nieuwe bewoners van de PV ?

was ook nieuwsgierig of dat filmpje van je huis nog ergens te vinden is - in ieder geval niet op je website > bestaat toch niet meer <
( je had aan de overkant een fototoestel neergezet en elk half uur een foto genomen ,en daar een soort filmpje van gemaakt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:51
JAN-B schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:37:
@ JeroenH: Wellicht heb je ( stiekum ) al nagedacht wat je in de toekomst zou willen aanschaffen :?
Eh ja, een dak vol PV :) En op de lange termijn een warmtepomp en het warmtenet de deur uit. Ik zou ook graag een elektrische auto willen. Maar alles rondom het kopen en verkopen van een huis is vies duur, dus eerst weer even de financiële reserves opbouwen (dat is ook duurzaamheid).
JAN-B schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:53:
[...]

@ JeroenH: over je vorige woning: is die al verkocht, zo JA , wat vonden de nieuwe bewoners van de PV ?
Yep, koop en verkoop waren twee dagen na elkaar. Ik heb het er met de kopers niet over gehad. Ik heb het er wel vooraf met onze makelaar over gehad, over wat we het beste met de panelen konden doen (eraf halen en meenemen, ter overname aanbieden, of als vast onderdeel van de woning beschouwen). Hij adviseerde het laatste. Volgens hem zijn woningen met zonnepanelen in het algemeen sowieso populair, en helemaal in mijn wijk omdat het daar plaatsen praktisch gezien onmogelijk is door het beschermd gezicht.

Ik had het er nog met de kopers over willen hebben, maar doordat het een nogal hectische periode was met nogal wat aan mijn hoofd ben ik het vergeten.
was ook nieuwsgierig of dat filmpje van je huis nog ergens te vinden is - in ieder geval niet op je website > bestaat toch niet meer <
( je had aan de overkant een fototoestel neergezet en elk half uur een foto genomen ,en daar een soort filmpje van gemaakt )
Ja die staat nog op Youtube:

Nog van vóór de tijd van HD :D

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Meridiaan schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 21:10:
:o Na 10 jaar is het dan zo ver:

Toch nog feestje voor Windpark Krammer, Raad van State maakt vergunningen onherroepelijk

http://windenergiecourant...e-bevestigt-vergunningen/

De bouw kan beginnen!!!! _/-\o_

http://www.windparkkrammer.nl/
En ze zijn inderdaad begonnen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RwI0vrZeKC65sDqh8whhrgae/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SlAt0XXn19IslfXwStcw4FBF/thumb.jpg
Nu al 122meter hoog!

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Mooi! Mooi initiatief, mooie uitvoering en een mooie bijdrage aan een duurzamer Nederland.

(Hoewel sommigen het daar niet mee eens zullen zijn)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo, verhuisdozen zijn nog niet uitgepakt of de eerste installateur is al langs geweest en een verzwaring naar 3-fase is al aangevraagd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Erasmo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:10:
Zo, verhuisdozen zijn nog niet uitgepakt of de eerste installateur is al langs geweest en een verzwaring naar 3-fase is al aangevraagd :9
Ah 3 fase, dus je hebt meer stroom nodig. Wat is daar duurzaam aan? :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

!null schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:17:
[...]

Ah 3 fase, dus je hebt meer stroom nodig. Wat is daar duurzaam aan? :+ ;)
Gas eruit, warmtepomp erin, maximaal veel pv op het dak, laadpaaltje voor de deur. Probeer dat maar eens op 1 fase te proppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Erasmo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:58:
[...]

Gas eruit, warmtepomp erin, maximaal veel pv op het dak, laadpaaltje voor de deur. Probeer dat maar eens op 1 fase te proppen :P
Jep, ik ga hopelijk dezelfde stappen door. Tenminste, los van de laadpaal dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

Hier dan wel de laadpaal maar nog niet de warmtepomp, wel een 3 fase groepenkast van marktplaats gered en wat alamat's voor de PV. Dan kan ik de groepen en de PV goed verdelen. Alles zit nu op 1x35A, en dat past prima, maar niet met een warmtepomp erbij.

Eigenlijk wil ik een slimme laadpaal in de toekomst zodat ik de zekering er ook niet uit kan blazen. Nu nog wachten tot de Eastron SDM72Bi meters binnen zijn, want er moet wel gemeten worden, 3 fasen of niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:34

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]
- Gas eruit: niet afgesloten, maar 4,6 m3 verbruikt de afgelopen 12 maanden (en 0 m3 sinds april)
- Warmtepomp erin: check (L/L warmtepomp)
- maximaal veel PV: check. Over de afgelopen 12 maanden produceer ik al 400 kWh meer dan ik verbruik
- laadpaaltje voor de deur: m'n elektrische motor heeft voldoende aan een standaard 16A WCD
- 1-fase aansluiting: check
:+

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Het gaat (heel) hard in China. Al meer al 100 GWp geplaatst. Het doel voor 2020 is naar de 200 GWp.
In één maand 10,52 gigawattpiek zonnepanelen erbij!

https://solarmagazine.nl/...gigawattpiek-zonnepanelen

[ Voor 17% gewijzigd door Gasschuif op 24-08-2017 14:45 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• antonboonstra

antonboonstra

Gasschuif schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:26:
Het gaat (heel) hard in China. Al meer al 100 GWp geplaatst. Het doel voor 2020 is naar de 200 GWp.
In één maand 10,52 gigawattpiek zonnepanelen erbij!
https://solarmagazine.nl/...gigawattpiek-zonnepanelen
Ik ben benieuwd of China dit tempo kan volhouden. Als China de bijbouw plots zou terugschroeven, komt er een flinke overschot van panelen op de markt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Oxellaar
  • Niet online
styno schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:01:
Mooi! Mooi initiatief, mooie uitvoering en een mooie bijdrage aan een duurzamer Nederland.

(Hoewel sommigen het daar niet mee eens zullen zijn)
Ik ben het wel met je eens, vind het prachtig.
Zeker als er straks 34 van deze reuzen komen te staan.
Maar niet iedereen is er erg blij mee. Maar goed, de molens bij Kinderdijk vond waarschijnlijk ook niet iedereen prachtig toen ze gebouwd werden.

Verder krijgen 186 huizen in een nabijgelegen dorp zonnepanelen.
Geloof als een soort compensatie voor de overlast oid.
Ze krijgen 13 panelen en een omvormer voor nop.
Het dorpje is daardoor direct het duurzaamste dorp van Nederland.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• !null
antonboonstra schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:03:
[...]

Ik ben benieuwd of China dit tempo kan volhouden. Als China de bijbouw plots zou terugschroeven, komt er een flinke overschot van panelen op de markt.
Volgens mij is het bij de Chinezen een heel groot plan. Zo ook het expres doorgaan met kolen zodat wat budget bood om de zonnepanelen industrie aan te slingeren tot op de snelheid waar hij nu is en verder. Niet om gezonde bedrijven te creëren maar om daadwerkelijk grote zonneparken te bouwen.
Echt een lange termijn strategie, waarbij de rest van de wereld mee lift.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 24-08-2017 21:58 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Op het laadpaaltje na alles op 25A

@antonboonstra
6700Wp aan pv, check
7kW L/w Warmtepomp , check
E-boiler sww, check
Kokend waterkraan keuken, check
Inductie kookplaat, check
Gas contract opgezegd, check
Slot op de gasmeter, check
3 fase aangevraagd, check
Meterkast naar 3 fase, check
Grondkabel vervangen, check
Cv op marktplaats, check
15 kW doorstromer ligt klaar, check
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Geen probleem hoor:

- 12 april jl ging de gaspijp de grond uit
- 2 airco's voor verwarmen
- 2 boilers voor SWW
- Inductie kookplaat op 16A
- Binnenkort kan er geen bacterie meer op mijn dak lopen zonder te struikelen over een zonnepaneel :+

Die laadpaal en het ding waar hij voor bedoeld is passen niet binnen mijn budget.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oxellaar schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 20:40:
[...]

Verder krijgen 186 huizen in een nabijgelegen dorp zonnepanelen.
Geloof als een soort compensatie voor de overlast oid.
Ze krijgen 13 panelen en een omvormer voor nop.
Het dorpje is daardoor direct het duurzaamste dorp van Nederland.
En dan maar hopen dat het stroomnet er op berekend is. 8)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Maasluip schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 07:33:
[...]

En dan maar hopen dat het stroomnet er op berekend is. 8)
Wellicht niet, net als dat het grid op andere plekken niet berekend is op meer verbruik. Maar daar heeft de woordvoerder van Enexis in het artikel een antwoord op:
'Dat is een uitzonderlijke situatie waardoor ongeveer 70 klanten iets langer hebben moeten wachten voordat ze hun stroom volledig konden terugleveren. Daarvoor hebben we het vermogen van transformatoren verhoogd en het kabelnet verzwaard. We investeren jaarlijks voor 700 miljoen en dit soort aanpassingen zijn geen probleem.'
:)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ah dus hier had je geen 3 fase voor nodig? Gewoon op 1 fase 1 groep dus?

En hoe bevalt dat? Want dat soort inductie platen zijn langzamer dan de 3 fase varianten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

!null schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:00:
[...]

En hoe bevalt dat? Want dat soort inductie platen zijn langzamer dan de 3 fase varianten toch?
Ik kan het niet vergelijken met 3 fase, maar een pannetje aardappels kookt sneller dan met gas :)
En dan gebruik ik de turbo functie niet eens.
Een kleine pit voluit doet 1400W en een grote 1800W.
Voor mij is dat genoeg, ik had met gas ook niet alles tegelijk voluit :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
[...]

Het kan wel, maar niet ideaal. 3-fase is echt veel prettiger koken. Alternatief is een kookgroep met 2x 16 A.

Hier nu ook nagenoeg gasloos. Meter en gascontract nog wel aanwezig als back-up
Bijna 6200 Wp aan PV
Houtkachel met hout uit eigen bos
E-boiler icm Douche WTW
3-fase inductie kookplaat

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Wij hebben een 2x16A inductiekookplaat (perilex 2-fase) en op zich werkt dat uitstekend. Moet ik bij zeggen dat we met z'n tweeën zijn, maar zo verschillend van een (kleine) familie is het ook niet. Het mooie is dat je daar in de praktijk nog prima een airfryer naast kunt gebruiken, dus we hebben eigenlijk nooit een tekort aan warmteapparaten.

Dus IMO is 2x16A inductie prima te doen. Scheelt je aansluitkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@mux Hoezo scheelt dit aansluitkosten? Ik heb nu maar enkel fase liggen, dus ik moet voor 2 fase toch ook een upgrade doen.
En aparte leiding naar de inductieplaat, maar dat moet sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

2-fase is een kookgroep. Dan heb je twee geschakelde 16A zekeringen in de meterkast, elk met een fasedraad en nuldraad (dus 4 aders en uiteraard een randaarde) naar de perilex van de kookgroep.
Dus het werkt gewoon op een 1-fase huisaansluiting.

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 25-08-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Waarom wordt dit dan 2-fase genoemd? Wat ik er van begrijp is dat je dus 2x16A dus 32A tot je beschikking hebt voor het koken, maar dus op 1 fase.

Ik moet wel eens even gaan berekenen of het allemaal goed gaat, wanneer stoomoven en quooker (3200w) en inductieplaat tegelijk gaan. Ik zal eens kijken naar de hoofdzekering. (het is een huis van 3 jaar oud dus het zal wel meevallen, ook als ik moet overstappen op 3-fase)

[ Voor 48% gewijzigd door !null op 25-08-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
!null schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:47:
Waarom wordt dit dan 2-fase genoemd? Wat ik er van begrijp is dat je dus 2x16A dus 32A tot je beschikking hebt voor het koken, maar dus op 1 fase.
Klopt

Ik had in mn huis slecht 1x 25A. Om hier 2x 16A te gaan gebruiken om te koken vond ik wat krapjes. Daarom overgestapt naar 3x 25A.
Bij 1x 40A heb je wat meer ruimte.
Ik moet wel eens even gaan berekenen of het allemaal goed gaat, wanneer stoomoven en quooker (3200w) en inductieplaat tegelijk gaan. Ik zal eens kijken naar de hoofdzekering. (het is een huis van 3 jaar oud dus het zal wel meevallen, ook als ik moet overstappen op 3-fase)
Zal krap worden, stoomoven van 2000 W? En koken maximaal 6000W? Met een 50A hoofdzekering moet het kunnen.

In Ierland kwam ik regelmatig een 63A hoofdzekering tegen. Daar zijn ze wel op alles-elektrisch gericht

[ Voor 38% gewijzigd door drielp op 25-08-2017 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ik wil ook naar een all-electric huishouden. Er komst dus ook een warmtepomp.
We hebbe ook een droger, maar dat is een warmtepompdroger en die hebben gelukkig een stuk minder stroomverbruik / aansluitwaarde.

Maar goed, ik ga wel iemand mee laten kijken die er verstand van heeft.

Welke inductieplaten gebruiken jullie (naar tevredenheid) die op zo'n kookgroep zouden kunnen? Ik zie dat de prijzen nogal uiteen lopen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

3 fasen is qua vermogensverdeling sowieso wat fijner en je hebt ook een stukje meer redundantie, helemaal als straks uurtarieven voor stroom en thuisaccu's wat meer de norm worden. Wel lekker om alles in de goedkope uurtjes te kunnen maxxen dan.

Oh en mijn motor kan met +11kW laden dus het is ook wel fijn als die thuis ook met en half uurtje vol is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 21-09 10:43
!null schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:13:
Welke inductieplaten gebruiken jullie (naar tevredenheid) die op zo'n kookgroep zouden kunnen? Ik zie dat de prijzen nogal uiteen lopen namelijk.
wat erg handig is om te begrijpen:
kook platen krijgen vaak 2 cijfers mee.
1x hoeveel kW kook platen heb je (inc booster).
1x hoeveel kW trekt hij maximaal.

voorbeeld van een 7kW kook plaat op een 2x16A kook groep, op een 1x35A hoofdgroep.
je hebt dan 4 pitten die alle vier bij elkaar een 5,4kW zijn en dan heb je ook nog een booster van 1,6kW.
staan alle 4 de pitten aan, dan word de booster uit geschakeld, staan er maar 2 pitten aan dan staat de booster wel aan. (dit zit meestal kruislings op een 4 pitter, om het nog iets ingewikkelder te maken.)
door dit systeem trekt een 7kW kookplaat dus nooit meer als 5,4kW. ;)
(dit heb je ook vaak met een 3fase systeem zo, allen dan is de kookplaat vaak 10kW en trekt hij maar 7kW max.)

maar er zijn ook buitenlandse kookplaten te koop en die hebben andere regels en soms zie je dan dit soort dingen er niet in zitten, dus let op. ;)
ik zelf zou zo een buitenlandse niet willen gebruiken, geeft zoveel beperkingen wat je dan nog kunt doen met je losse fase's. (denk aan 10/7kW kookplaat 3fase combineren met een 3,6kW 1 fase oven. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, als je rekent met de aansluitwaarde moet dat toch sowieso afgedekt zijn?
Ik denk dat ik 1x 40A heb maar ik ga het allemaal even bekijken, komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Ik kan niet bij iedereen in de keuken kijken, maar volgens mij zet niemand alle platen tegelijk aan op stand volgas gedurende een lange tijd.

Mijn inductiekookplaat van 7,2 kW zit samen met de oven (3+ kW) op één 16A groep. De oven gebruiken we niet veel moet ik wel zeggen. Het opwarmen van water gebeurd op de inductiekookplaat; hier geen kokendwaterkraan in huis.

Kookplaat 1 = 2550 Watt (=booster)
Kookplaat 2 = 1400 Watt
Kookplaat 3 = 2800 Watt (=booster)
Kookplaat 4 = 1600 Watt
De booster gaat automatisch uit de andere kookplaat op 9 staat.

Als alle pitjes op "5" staan dan verbruikt de kookplaat 1900 Watt in totaal. En "4" a "5" is voldoende om water aan de kook te houden.

Mijn oude gasfornuis voegde iets van 1000 Watt in de pan, en nog minstens hetzelfde ging direct langs de pan de afzuigkap in ;(

TLDR;
Probeer het eens op 1×16A. Ben benieuwd of meer Tweakers het ook zo hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
!null schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:55:
Nou ja, als je rekent met de aansluitwaarde moet dat toch sowieso afgedekt zijn?
Ik denk dat ik 1x 40A heb maar ik ga het allemaal even bekijken, komt goed.
als de meeste mensen denken dat ze 1x40A hebben, dan hebben ze meestal 1x35A. ;)

(maar 1x35A smeltdraad vind ik weer toffer als 1x40A automaat al is het dan een C. ;)
soms worden de 1x35A smeltdraad dan vervangen door een 1x40A automaat en dat kan zijn gebeurd bij jouw.
kun je nog steeds het beste rekenen met 1x35A, waar maar max een +/- 60A door kan gaan voor korte tijd. ;)
er is best veel mogenlijk, maar ook veel dingen die weer niet kunnen, dus pas op. )

edit:
en zoals @Dre hier boven ook zegt, een oven en kookplaat (nog best pittige) op maar 1x 16A groep.
kan ook best.
dat hangt meer af van je persoonlijke gebruik, ik heb alleen geen zin om dit allemaal aan de vrouw te gaan uitleggen wat ze dan wel of niet moet doen. ;)
(maar als het fout gaat, dan springt de groep in en gebeurd er niks gevaarlijks, maar dan krijg ik van de vrouw op mijn donder dat het niet in orde is, lol dat is echt het gevaarlijkste in huis wat er kan gebeuren. >:) )

(hoewel ik zelf alles wat boven de 2kW zit liever appart af zeker, zoals de NPR 5310 eigenlijk het ook wil.
over het algemeen is dat wasmachine en oven en koken, de rest zit er eigenlijk voor 99% wel onder. ;) )

[ Voor 31% gewijzigd door migjes op 25-08-2017 12:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Ook hier goede ervaring met 1*35 A hoofdzekering, is er in 24 jaar nog nooit uitgegaan.

* Er is veel PV bijgekomen, 6,7 kWp totaal.
* Inductiekoken 7,2 kW (2x16 A)
* 3 E boilers sequentieel geschakeld vooruitlopend op saldeer aanpassing. 2 stuks a 400 W voor
tappunten en 1 stuks a 600 W voor de douche.
*Alle E apparatuur opgeschaald naar +++ qua verbruik
* 3 stuks L/L WP's totaal thermisch 9,5 kW
* 4 polige hoofd (draai)schakelaar na de kWh meter gemaakt om alles spanningsloos te maken

Omdat er veel veranderd is in de loop der jaren op energie gebied in huis is een jaar of 5 geleden de groepenkast maar eens vernieuwd. De oude zag er van binnen slecht uit, en oude meuk, en voldeed niet meer, weg ermee... Onderstaand de nieuwe met 13 groepen, reeds voorbereid voor 3 fasen als er hier ook een auto gaat komen over een paar jaar. Een jaar of 8 geleden denk ik is de oude trouwe ferraris vervangen door een domme slimme meter. Met enig beleid nooit problemen dus, zoals @migjes al zegt, een 35 A zekering kan veel hebben voor ie aanspreekt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kK7ST12l.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 25-08-2017 13:45 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:10:
[...]

Ik kan niet bij iedereen in de keuken kijken, maar volgens mij zet niemand alle platen tegelijk aan op stand volgas gedurende een lange tijd.

Mijn inductiekookplaat van 7,2 kW zit samen met de oven (3+ kW) op één 16A groep. De oven gebruiken we niet veel moet ik wel zeggen. Het opwarmen van water gebeurd op de inductiekookplaat; hier geen kokendwaterkraan in huis.

Kookplaat 1 = 2550 Watt (=booster)
Kookplaat 2 = 1400 Watt
Kookplaat 3 = 2800 Watt (=booster)
Kookplaat 4 = 1600 Watt
De booster gaat automatisch uit de andere kookplaat op 9 staat.

Als alle pitjes op "5" staan dan verbruikt de kookplaat 1900 Watt in totaal. En "4" a "5" is voldoende om water aan de kook te houden.

Mijn oude gasfornuis voegde iets van 1000 Watt in de pan, en nog minstens hetzelfde ging direct langs de pan de afzuigkap in ;(

TLDR;
Probeer het eens op 1×16A. Ben benieuwd of meer Tweakers het ook zo hebben?
Hier precies het zelfde, totaalverbruik incl kookplaat nog niet boven de 6000W gezien, met 3 pannen er op. Het gaat ook gewoon snel dus lang duurt een hoge stand nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:38
Gasschuif schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:10:
Onderstaand de nieuwe met 13 groepen, reeds voorbereid voor 3 fasen als er hier ook een auto gaat komen over een paar jaar.
Tss 220V sticker op de nieuwe :Y)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Gasschuif @!null
tja, ik heb nu de netbeheerder in mijn nek hijgend met een "slim" ding.
de oude feraris is afgekeurd. :-(

ze hebben nu voor de 3de keer geprobeerd hem te vervangen.
hoofdzekering openen, en dan er weer achter komen dat ik echt maar een 1 fase kabel het huis binnen krijg.
(dat heb ik ze verteld, maar een domme gebruiker die geloof je niet ;) )
dus dat die 3 fase meter die ik wel wil niet kan. >:)
(de ...... hebben hun database niet in orde, daar kan ik niks aan doen. ;) )

nu heb ik zelf maar een clik-melding gedaan, en weet ik waar de hoofdkabel door de straat loopt.
dus komende herfst ze maar weer eens bellen dat ik die "slimme" meter wel wil (3fase variant en nieuwe standaard 5.0 ;) )
kan ik ze meteen vertellen hoe dicht bij de 3fase kabel bij mijn huis zit. >:)
dus wie weet gaat het wel heel goedkoop worden om naar 3-fase over te gaan, lol.
dan hoef ik niet te klungelen, maar kan ik gewoon een 7,2kW aansluit waarde pakken met meer als 10kW aan kookplaat.
(ik mag dat wel een beetje luxe. >:)
en het mag gerust een beetje kosten.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 25-08-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:55:
@Gasschuif @!null
tja, ik heb nu de netbeheerder in mijn nek hijgend met een "slim" ding.
de oude feraris is afgekeurd. :-(

ze hebben nu voor de 3de keer geprobeerd hem te vervangen.
hoofdzekering openen, en dan er weer achter komen dat ik echt maar een 1 fase kabel het huis binnen krijg.
(dat heb ik ze verteld, maar een domme gebruiker die geloof je niet ;) )
dus dat die 3 fase meter die ik wel wil niet kan. >:)
(de ...... hebben hun database niet in orde, daar kan ik niks aan doen. ;) )

nu heb ik zelf maar een clik-melding gedaan, en weet ik waar de hoofdkabel door de straat loopt.
dus komende herfst ze maar weer eens bellen dat ik die "slimme" meter wel wil (3fase variant en nieuwe standaard 5.0 ;) )
kan ik ze meteen vertellen hoe dicht bij de 3fase kabel bij mijn huis zit. >:)
dus wie weet gaat het wel heel goedkoop worden om naar 3-fase over te gaan, lol.
dan hoef ik niet te klungelen, maar kan ik gewoon een 7,2kW aansluit waarde pakken met meer als 10kW aan kookplaat.
(ik mag dat wel een beetje luxe. >:)
en het mag gerust een beetje kosten.)
Ik hoefde alleen een foto van de meterkast te sturen en voila, 3 fase kost 187,10 meneer, dus betaald en klaar.
Maar................ toen kwam de monteur van voskuilen en was er een probleem, de kabel van de hoofdkast naar mijn meterkast is 4mm2 en gebruikt 2 aders voor 1 fase, 3 fase heeft minimaal 6 nodig.
Geen 3 fase dus en de kabel in de straat moet vervangen worden voor 10mm2 en dat duurt even door vergunningen, bodem onderzoek, inplannen werk enz.
Nog niets vernomen van stedin, geen meter wissel ook.
Maar koken gaat prima op 2x16A :) en gas is al de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Rol-Co
jep, op dat probleem zit ik ook ergens. :?

alleen vervang voskuilen voor BAM.
de kabel hoofdkast->meterkast is bij mij al 6mm en een 3fase hoofd schakelaar.
in het huis is er echt maar 3x6mm kabel die binnen komt.

kijk ik dan weer in de klik melding, dan zie ik dat er een 4x + 1 kabel ongeveer 1 meter voor de deur langs loopt. (de langer wonende buurman(c) bevestigd dat de stroom kabel aan onze kant van de straat licht. *O* )
en het koppel punt behoort +/- onder mijn voordeur te zitten. *O*

er is 4cm kabel tussen de hoofdkast en koppel punt.
(eheum, 4cm? mmm zouden ze mischien 4 meter bedoelen?
met 4cm kom je niet ver in mijn opinie :?
in ieder geval niet tot aan mijn voordeur, 4 meter daar in tegen is wel de maat die ik zou verwachten. )

de kabel dikte die door de straat loop, die is ook leuk.
als ik het hand schift goed ontcijfer, dan zie ik: 4x ?5al , het vraag teken mag je dan vervangen voor 1 of 4 of 9, uw gok is net zo goed als de mijne. >:)

als ik dan weer kijk naar de aansluitkast, dan hebben mijn buren(a) dus weer 1x63A aansluiting, maar ik(b) 1x4A en c ook een 1x4A?
maar het is zo onduidelijk, het kan ook zijn dat er bedoeld word dat de 4 dus eigenlijk een " is, dus het zelfde als de buren. :?

kosten zouden dan uitkomen op 277€. (maar hun willen mijn meter vervangen, dus als ik daar onderuit kan komen doe ik er niet moeilijk over, lol)
maar bedrag is eigenlijk het probleem niet. het geregeld krijgen door die organisatie. pffff.

edit:
o ja, om het even helemaal leuk te maken, volgens de clik melding zijn er maar 4 huizen aan onze kant van de straat, ik tel er 5. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 25-08-2017 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@migjes

Netbeheerders en energie leveranciers, breek me de bek niet open...
Er zijn hier op het forum vele 10 duizenden posts voorbij gekomen over de "souplesse en meedenken met de klant" voorbij gekomen... meer zeg ik niet. 8)7 (ook een aantal zaken waarbij er wel correct en snel is opgetreden overigens, maar dat is ver in de minderheid)

Maar ik geef je groot gelijk, als die nieuwe kabel er moet komen voor jou 3 fasen kWh meter is het leuk als de netbeheerder alle noodzakelijke acties onderneemt zonder dat jij daarvoor de knip moet trekken. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 25-08-2017 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 19:24:
@migjes

Netbeheerders en energie leveranciers, breek me de bek niet open...
Er zijn hier op het forum vele 10 duizenden posts voorbij gekomen over de "souplesse en meedenken met de klant" voorbij gekomen... meer zeg ik niet. 8)7 (ook een aantal zaken waarbij er wel correct en snel is opgetreden overigens, maar dat is ver in de minderheid)

Maar ik geef je groot gelijk, als die nieuwe kabel er moet komen voor jou 3 fasen kWh meter is het leuk als de netbeheerder alle noodzakelijke acties onderneemt zonder dat jij daarvoor de knip moet trekken. :+
Mijn info is dat ze dat verplicht zijn. Ik ga ieder geval niet meer betalen, ik heb de nodige dingen voor ze aangepast dus voor de meter is voor hun.
Dat het dan tegen valt en ze 45 meter kabel in de straat moeten leggen is niet echt mijn probleem.
@migjes
Ik huur niemand in, dat doet stedin, ik heb de hoofdschakelaar na de meter gezet plus 1 drie fasen groep geplaatst voor de 5* kabel te beveiligen die ik ook vervangen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Bedankt voor de tip in dit forum voor de Ecoflap brievenbusklep. Dat ziet er uit als een knap ding, kost 35 euro, dat is 5 meer dan de bouwmarkt maar een stuk beter afgewerkt. Ik heb resterend glasband gebruikt aa de achterzijde en daarna tegen de deur gezet. :)

Nu wou ik een opdeklat tegen de binnenkant van de stompe deur maken zodat ik een stukje tochtband met oversteek van de deur tegen het kozijn kan laten komen. Dat leek makkelijker gezegd dan gedaan, alle bouwmarkten hebben hetzelfde, dus geen enkele heeft wat ik nodig heb in Den Helder :(

De Gamma heeft deze dus wel maar alleen in Alkmaar, dat is dus 37km rijden 8)7

Zucht, dinsdag uit het werk maar ophalen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

@databeestje langs de A7 bij Wieringenwerf zit ook nog bouwmarkt, mocht je daar langs rijden ;)
Formido oid, iig geen praxis/gamma/karwei wat we in Hoorn hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:05

WhySoSerious

Be the change.

AUijtdehaag schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:53:
Wil er niemand vriendjes worden met mij?
Krijg je 75 euro... 8)
https://vrienden.vandebron.nl/
Tja, met €200,- welkomkorting via ConsumentenBond is dat niet echt rendabel ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Fully Charged heeft weer een mooie video online, wat doe je als eiland met een teveel aan elektriciteit?

Misschien dit najaar maar eens een kijkje gaan nemen daar met de motor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Waterstof maken kost veel energie en is niet super efficient, maar als je meer vermogen hebt dan de interconnect (IC) naar het vaste land kan dragen moet je er toch iets mee. Je kan de turbines uitzetten, maar dan doe je er helemaal niets mee, of je maakt er waterstof mee in dit geval.

Bij gebrek aan genoeg goedkope accu's anno 2017, en een container vol met 200kg waterstof is toch een serieuze hoeveelheid energie die je kan meenemen naar het vaste land :)

Overigens wel goed bekeken, als de volgende pont een diesel/LNG elektrische aandrijving heeft kan je dus ook waterstof/elektriciteit invoeden. De TESO gebruikt nu al een boot die aardgas in plaats van diesel gebruikt, daar zou dat ook nog kunnen als er plek in het ruim is.

Het is mooi geschoten video naar mijn mening, dat is echt wel een stuk vooruit gegaan door de maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:18
NUON wil toch binnenkort ammonia gaan maken als opslag.

https://www.deingenieur.n...n-gaat-stoken-op-ammoniak

• ollie1965

ollie1965

Nee het is niet echt maar wel grappig, die met die windturbine, zouden ze het dan nog steeds over luchtvervuiling hebben?

Mooie elektriciteitsmasten

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
Nog twee nieuwsberichten van afgelopen dagen.

China eclipses Europe as 2020 solar power target is smashed
Solar power is enjoying a sunny 2017 in China, after the first half of this year saw capacity increased by 24.4GW, dwarfing similar efforts in Europe, and cementing China’s status as the world’s leading solar nation.

China is not planning to rest on its laurels either. Officials have recently tweaked its 2017 forecast for new solar installations and figures now suggest that total new capacity for this year could reach 45GW. In contrast, in 2016 Germany’s total capacity was 41.1GW."
Bron - https://www.euractiv.com/...-power-target-is-smashed/

TNO: Al in 2021 komt er meer gas uit het buitenland dan uit eigen bodem
Mogelijk al vanaf 2021 haalt Nederland meer aardgas uit het buitenland dan uit eigen bodem, stelt kennisinstituut TNO vandaag in een rapport. Eerdere scenario’s gingen eerder uit van 2030 als kantelpunt, waarbij Nederland verandert van netto exporteur in importeur.

Punt is wel, stelt TNO, dat het meeste buitenlandse aardgas niet zomaar in Nederland bruikbaar is. Het is vrijwel altijd van een ander type. Om precies te zijn: niet laagcalorisch maar hoogcalorisch, anders van samenstelling. Apparaten in Nederlandse huizen kunnen alleen draaien op laagcalorisch Groningen-gas.
Bron - https://www.trouw.nl/home...uit-eigen-bodem~af3bc7b0/

There's nothing moister than an oyster.

• !null
Terugkomend op de inductiekookplaat discussie. Het is me aardig duidelijk, behalve dat ik nog niet weet wat voor precieze merken/modellen ik zou moeten kiezen. Er is aardig wat aanbod, en ik weet niet waar ik op moet letten. Ja ze zullen allemaal wel werken, maar zijn er bepaalde tips?

Ik ben op zoek naar zo'n 70 a 72cm model, die zijn er ook wel maar wat minder. Zo zie ik er eentje van Bosch voor 624 euro bijvoorbeeld: https://www.inbouw.nl/pvs...02tAOXEAQYAiABEgL4sfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
!null schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:09:
Terugkomend op de inductiekookplaat discussie. Het is me aardig duidelijk, behalve dat ik nog niet weet wat voor precieze merken/modellen ik zou moeten kiezen. Er is aardig wat aanbod, en ik weet niet waar ik op moet letten. Ja ze zullen allemaal wel werken, maar zijn er bepaalde tips?

Ik ben op zoek naar zo'n 70 a 72cm model, die zijn er ook wel maar wat minder. Zo zie ik er eentje van Bosch voor 624 euro bijvoorbeeld: https://www.inbouw.nl/pvs...02tAOXEAQYAiABEgL4sfD_BwE
Echt veel ervaring heb ik er niet mee, maar een timer per kookgroep en de flex-zones op de Whirlpool in onze keuken zijn wel prettig. Tenminste dat vind mij vriendin :)

[ Voor 5% gewijzigd door drielp op 01-09-2017 01:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Mijn nieuwe achterburen (nieuw omdat ik er nog maar pas woon) hebben gisteren zonnepanelen laten plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DIncgspUMAEk24j.jpg

Dat is een fijn uitzicht om naar te kijken :) Het inspireert mij om harder te sparen voor onze eigen zonnepanelen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@JeroenH Kun je geen energielening doen?

Op zich is lenen een slecht iets wat ik niet wil promoten, maar met 1% rente een energielening doen is heel veilig. Rendement zonnepanelen is hoger, en kun je op je eigen tempo die energielening snel aflossen als je dat wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Ja dat zou kunnen, maar door mijn opvoeding en door een paar probleemgevallen in mijn omgeving heb ik persoonlijk een heel hoge drempel om te lenen. En ik heb net een heel groot bedrag geleend voor het nieuwe huis ;) Maar ik snap wat je zegt hoor, een energiebesparend apparaat wat zijn geld vrijwel zeker wel oplevert zou, naast een hypotheek op een woning, het enige zijn waarvoor ik bereid zou zijn geld te lenen.

Plus, de herfst/winter/lente komen er aan, de komende paar maanden mis ik niet veel opbrengst. Als het vóór het einde van de lente 2018 maar ligt.

Ik ben een geduldig persoon :)

-edit-

Het is jammer dat ik niet vooraf wist van de plaatsing bij de achterburen, ik had daar een aardige time lapse video van kunnen maken.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 01-09-2017 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 08:20:
Ja dat zou kunnen, maar door mijn opvoeding en door een paar probleemgevallen in mijn omgeving heb ik persoonlijk een heel hoge drempel om te lenen. En ik heb net een heel groot bedrag geleend voor het nieuwe huis ;) Maar ik snap wat je zegt hoor, een energiebesparend apparaat wat zijn geld vrijwel zeker wel oplevert zou, naast een hypotheek op een woning, het enige zijn waarvoor ik bereid zou zijn geld te lenen.

Plus, de herfst/winter/lente komen er aan, de komende paar maanden mis ik niet veel opbrengst. Als het vóór het einde van de lente 2018 maar ligt.

Ik ben een geduldig persoon :)
@ JeroenH :is hier geen oplossing voor :?
misschien zijn hier wel Tweakers die willen helpen - financieel bedoel ik dan - of is dat ook tegen je principes ??
Ja , geduld is een schone zaak :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

JAN-B schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:51:
[...]

misschien zijn hier wel Tweakers die willen helpen - financieel bedoel ik dan - of is dat ook tegen je principes ??
Ik wil nog wel een groene investering doen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Over duurzame investeringen. Ik zit toch weer te denken om het dak vol te leggen.
De 8x 240Wp die er nu liggen eraf en O-W op het tuinhuisje leggen en het dak vol leggen met 15x 260 of 270 Wp. Dan wek ik ongeveer het dubbele op van wat mijn verbruik is, maar met een terugleververgoeding van 11 cent is de tvt ook niet echt in het gedrang.
Ik kan natuurlijk ook wel een warmtepomp erbij kopen maar ik heb geen vloerverwarming dus de vraag is hoe effectief dat zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Maasluip schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:01:
Ik kan natuurlijk ook wel een warmtepomp erbij kopen maar ik heb geen vloerverwarming dus de vraag is hoe effectief dat zal zijn.
Ik heb ook geen vloerverwarming, dus heb ik voor een L/L warmtepomp gekozen. Ook heerlijk koelen als het echt warm is (afgelopen zomer dus niet nodig gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Maasluip schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:01:
Over duurzame investeringen. Ik zit toch weer te denken om het dak vol te leggen.
De 8x 240Wp die er nu liggen eraf en O-W op het tuinhuisje leggen en het dak vol leggen met 15x 260 of 270 Wp.
mmm, als ik naar prijzen kijk zou ik geen 270Wp meer willen.
300 of zelfs 320Wp het is nog redelijk betaalbaar.
(bevestiging spul houd net zo duur een 320Wp vast als een 270Wp, dat nivelleert de prijs niet 100% maar maakt wel weer een leuk stuk goed.)
Dan wek ik ongeveer het dubbele op van wat mijn verbruik is, maar met een terugleververgoeding van 11 cent is de tvt ook niet echt in het gedrang.
jep, veel veranderd, PV is goedkoper geworden, stroom prijs is van 22ct/kWh gezakt naar 18ct/kWh, en kolenfooi van 8ct/kWh naar 11ct/kWh.
dus over productie is goed te doen als je "per ongeluk" een paar centjes over hebt. ;)
een L/L zoals anton zegt kan een oplossing zijn, maar ook kun je hybride gaan zoals ik doe met een inventum ecolution (doet toch nog een ruime 50% van mijn gas gebruik oplossen)
heb je geen vloerverwarming voor nodig, nog nieuwe radiatoren, etc etc..
maar dan heb je wel ventilatie type C nodig. ;)
(ik kon niet naar L/W omdat ik dan geen buiten unit kon plaatsen zonder dat ik of buren daar last van zou hebben. :-( )

jammer dat ik dak ruimte mis, anders was ik allang in over productie gegaan. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 01-09-2017 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:51:
[...]

Het niet hebben of niet kunnen krijgen van het geld is het probleem niet. As ik wat reserves vrij zou maken zou ik morgen een kleine set kunnen bestellen. Maar dat is het punt: het kopen van onze woning heeft onze financiële reserves beneden het peil gebracht wat ik duurzaam vind. Nog meer lenen dan ik al heb gedaan (hypotheek) doe ik gewoon niet, waar het ook voor is. Duurzaamheid is meer dan alleen zonnepanelen op het dak.

Eerst weer flink sparen.

Maar ik vind het aanbod zeer vriendelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hier nog een verhuizer, heb nu deze paneeltjes op het oog: https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=4

En wellicht nog een extra als afdakje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

JeroenH schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 17:00:
[...]

Het niet hebben of niet kunnen krijgen van het geld is het probleem niet. As ik wat reserves vrij zou maken zou ik morgen een kleine set kunnen bestellen. Maar dat is het punt: het kopen van onze woning heeft onze financiële reserves beneden het peil gebracht wat ik duurzaam vind. Nog meer lenen dan ik al heb gedaan (hypotheek) doe ik gewoon niet, waar het ook voor is. Duurzaamheid is meer dan alleen zonnepanelen op het dak.

Eerst weer flink sparen.

Ik wil best gratis een set op je dak leggen. Voor elke geleverde kWh vraag ik dan wel € 0,18 :+
Jij groen, ik de poen. Win win O-)
En een warmtepomp kan ik ook wel leveren. Helemaal conform het welbekende NMDA principe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dre schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:11:
Jij groen, ik de poen. Win win O-)
Haha, erg aantrekkelijk :> Ik wil graag het groen én de poen. Ik spaar wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Crowdfunding help JeroenH de winter door :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ondanks dat duurzaamheidsleningen goedkoop zijn qua rente heb ik ook weerstand tegen lenen. Liever eerst maar sparen en dan onafhankelijk van wie dan ook zelf je panelen aanschaffen.

Zijsprongetje; studenten lenen steeds meer en makkelijker, zorgelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Rhaelak schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 20:57:
Zijsprongetje; studenten lenen steeds meer en makkelijker, zorgelijke situatie.
Als ze allemaal 50k lenen en d'r panelen voor kopen, worden zelfs de onrendabele studies mogelijk. Maarja, de gemiddelde studentenkamer (gangkast ?) heeft niet zo veel dak :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 17:00:

Eerst weer flink sparen.

@ JeroenH : geen probleem ;)

maar wat ik al eerder vroeg : wat is ongeveer je wens :? ( Ja , een dak vol :Y )
denk je dan aan 1000 Wp of 2000 Wp of ??
je hebt ook nog geen idee van je elektra jaarverbruik , toch ? / of wel ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 17:34:
@ JeroenH : geen probleem ;)

maar wat ik al eerder vroeg : wat is ongeveer je wens :? ( Ja , een dak vol :Y )
denk je dan aan 1000 Wp of 2000 Wp of ??
je hebt ook nog geen idee van je elektra jaarverbruik , toch ? / of wel ....
Het wordt vrijwel zeker een dak vol, m.a.w. het maximum wat ik kwijt kan. Ik weet inderdaad op dit moment ons jaarverbruik niet, ik meet pas een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 19:50:
[...]

Het wordt vrijwel zeker een dak vol, m.a.w. het maximum wat ik kwijt kan. Ik weet inderdaad op dit moment ons jaarverbruik niet, ik meet pas een maand.
Dat zie ik graag. Had je al een warmtepomp in je nieuwe woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:47:
[...]

Dat zie ik graag. Had je al een warmtepomp in je nieuwe woning?
Ja, in de wasdroger ;) Maar niet voor woning- en tapwaterverwarming, ik heb blokverwarming/warmtenet. Warmtepomp is wel een wens, maar wel eentje voor de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zondag 3 september 2017 @ 13:17:
[...]

Ja, in de wasdroger ;) Maar niet voor woning- en tapwaterverwarming, ik heb blokverwarming/warmtenet. Warmtepomp is wel een wens, maar wel eentje voor de lange termijn.
Dat moet dan wel een heel mooi huis zijn als je vrijwillig naar een warmtenet gaat :o
Ik zou niet al te lang wachten, er zitten nu nog mooie subsidies op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op zondag 3 september 2017 @ 13:24:
[...]

Dat moet dan wel een heel mooi huis zijn als je vrijwillig naar een warmtenet gaat :o
Ik zou niet al te lang wachten, er zitten nu nog mooie subsidies op.
Het was inderdaad een afweging, en het is inderdaad een heel mooi huis.

-edit-

Omdat dit de kroeg is, omdat het kan en omdat ik hem wel goed gelukt vind; deze time lapse van de zonsondergang gisteravond:

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 03-09-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 19:50:

Het wordt vrijwel zeker een dak vol, m.a.w. het maximum wat ik kwijt kan.
@ JeroenH : Je weet toch wel dat die paneeltjes van toen > 175 , 185 Wp niet meer verkocht worden :P
het is tegenwoordig 260 / 275 of zelfs al 300 ! 320 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zondag 3 september 2017 @ 14:35:
[...]

Het was inderdaad een afweging, en het is inderdaad een heel mooi huis.

-edit-

Omdat dit de kroeg is, omdat het kan en omdat ik hem wel goed gelukt vind; deze time lapse van de zonsondergang gisteravond:

[video]
Jouw kennende ben je al op zoek naar loopholes in je lokale warmtenetregels? Warmte terugleveren in de zomer enzo :+

Ik denk dat ik hier maar gewoon een een stuk of 11 van deze jongens bestel, kan er misschien 5 kwijt op het bijkeukendak en de rest schroef ik wel aan de gevel ofzo, voor die prijzen is minder rendement niet zo heel erg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
antonboonstra schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:07:
Ik heb ook geen vloerverwarming, dus heb ik voor een L/L warmtepomp gekozen. Ook heerlijk koelen als het echt warm is (afgelopen zomer dus niet nodig gehad).
Idem. Vorige zomer was beduidend warmer. Ik denk zo'n 100 kWh gekoeld, nu hooguit een paar kWh schat ik.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Voor die gene die al aan het aftellen zijn en eventueel aan het voorslapen.
Eh... @JeroenH dit jaar mee kijken met Scientific Gems en MostDece ?

Enfin voor mogelijk leuke reportages
https://www.vpro.nl/programmas/oranje-boven-down-under.html

Ben benieuwd of Stella airco heeft deze keer. Airco? Ja, airco "but not as the way we know it Jim" ;)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

migjes schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:15:

PV is goedkoper geworden, stroom prijs is van 22ct/kWh gezakt naar 18ct/kWh, en kolenfooi van 8ct/kWh naar 11ct/kWh.
@migjes : goed dat je dit even meld ; ik zat nog steeds te denken aan 23 ct , maar -heb het even opgezocht - zit nu op +- 18,5 / 19 ct ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JAN-B schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:46:
[...]

@migjes : goed dat je dit even meld ; ik zat nog steeds te denken aan 23 ct , maar -heb het even opgezocht - zit nu op +- 18,5 / 19 ct ...
tja, er zijn 2 dingen die de prijs erg beïnvloeden. ;)

1. belasting.
de elektra belasting is gewoon 2ct gedaald.
en de belasting op gas is 5ct gestegen.
(dit is voor de BTW, dus die er nog bij rekenen.)

2. olie prijs.
olie prijs bepaald de kolen prijs en de gas prijs.
kolen prijs bepaald de elektra prijs. (in Nederland nog het meest gebruikte goedje, helaas.)
de olie prijs zat een tijd lang op een +/-42$ de barrel, toen hadden wel een prijs die net onder de 18ct/kWh zakte.
nu is de olie prijs gestegen naar 52$, en we stijgen dus naar de 18,5/19ct/kWh.
(ooit heeft de olie prijs boven de 72$ gestaan, dus als ik een beetje gok dan kan de elektra prijs ook weer stijgen naar een 21-22ct/kWh, maar ja met het geneuzel in de opec heb ik mijn twijfels of de olie prijs wel gaat stijgen. :? )

ik ben benieuwd, nu merk nog niemand de stijging van de belasting op gas.
gewoon omdat de olie prijs zo laag is, dus gas ook, lijkt het wel of gas niet duurder is geworden.
maar als de olie prijs gaat stijgen, dan kan gas wel eens een dure hobby gaan worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
migjes schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:00:
[...]

tja, er zijn 2 dingen die de prijs erg beïnvloeden. ;)

1. belasting.
de elektra belasting is gewoon 2ct gedaald.
en de belasting op gas is 5ct gestegen.
(dit is voor de BTW, dus die er nog bij rekenen.)

2. olie prijs.
olie prijs bepaald de kolen prijs en de gas prijs.
kolen prijs bepaald de elektra prijs. (in Nederland nog het meest gebruikte goedje, helaas.)
de olie prijs zat een tijd lang op een +/-42$ de barrel, toen hadden wel een prijs die net onder de 18ct/kWh zakte.
nu is de olie prijs gestegen naar 52$, en we stijgen dus naar de 18,5/19ct/kWh.
(ooit heeft de olie prijs boven de 72$ gestaan, dus als ik een beetje gok dan kan de elektra prijs ook weer stijgen naar een 21-22ct/kWh, maar ja met het geneuzel in de opec heb ik mijn twijfels of de olie prijs wel gaat stijgen. :? )

ik ben benieuwd, nu merk nog niemand de stijging van de belasting op gas.
gewoon omdat de olie prijs zo laag is, dus gas ook, lijkt het wel of gas niet duurder is geworden.
maar als de olie prijs gaat stijgen, dan kan gas wel eens een dure hobby gaan worden. ;)
De schatkist zal toch gevuld moeten worden. Aangezien steeds meer mensen overstappen op zonnepanelen valt hieraan niets meer te verdienen. Ze hebben dit vervolgens zo omgebogen dat we nu allemaal via de gasbelasting dit weer recht gaanbreien. hoe komt toch uit de lengte of de breedte zal ik maar zeggen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo net maar eens een aanvraag ingediend bij Pluimers voor spouwmuur en dakisolatie en pv. Ook al zijn ze waarschijnlijk duurder dan alles los zelf doen ben ik wel benieuwd naar hun prijs en het is wel handig als alles bij hetzelfde bedrijf kan, helemaal als de dakisolatie en pv tegelijkertijd uitgevoerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 13:54
Gemak dient de mens maar pluimers is wel erg duur hoor. Heb ze ook over de vloer gehad voor vloer en spouwmuurisolatie maar scheelde meer dan 5 euro per m2 voor alleen de vloer. Zonnepanelen zou ik ook zeker verder kijken als prijs belangrik is. Vond ze trouwens ook niet heel vakbekwaam, maar dat kan incidenteel geval zijn.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik geef ze iig de kans om een offerte uit te brengen. Het is alleen een beetje lastig om andere bedrijven te vinden in Noord-Holland die een schuin bitumendak kunnen isoleren en tegelijkertijd ook pv daarop plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Doet er nog iemand (weer) mee?
https://www.nationaalsolaronderzoek.nl/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• antonboonstra

antonboonstra

Zojuist aangemeld. Ik hoop niet dat ze bij mijn systeem ook kijken naar de totaalopbrengst sinds installatie, want ik heb na een jaar een vervangende omvormer gekregen, dus de totaalstand loopt bijna 3000 kWh achter...

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:52
@AUijtdehaag: ik ook.

Bij "beloofde kWh opbrengst per jaar" heb ik maar 1 ingevuld. Ik heb mijzelf namelijk niets beloofd...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• drielp

Pagina: 1 ... 40 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.