De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.943 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

!null schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:55:
[...]

Ik zit nu met de rekening ook bij Triodos. Heb ook gekeken naar de duurzame korting op hypotheek.
Het huis leende zich er wel voor. Maar ik kon echt een stuk minder lenen bij Triodos. Helaas had ik het maximale nodig wat ik zou mogen lenen, omdat ik het inkomen van m'n partner niet mee kon nemen. Hypotheek valt hierdoor reuze mee gelukkig. Rente stond ook nog wat hoger dan nu.
Wellicht als de rentevaste periode afloopt kun je er wel terecht :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Erasmo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:48:
[...]

Wellicht als de rentevaste periode afloopt kun je er wel terecht :)
Zeker, of nu oversluiten met een boete.

Of gewoon versneld afbetalen en er vanaf zijn >:)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:42
Ik kom hier ook mijn licht eens opsteken. Samen met m'n vriendin wil ik "binnenkort" (zeg 6-18 maanden, eerst moet een van de bestaande huizen nog verkocht worden) een nieuwe woning kopen. Daarbij willen we uiteraard ook naar duurzaamheid toe werken. Ik ben hier in het forum natuurlijk al wat dingen tegengekomen die ik nader kan gaan onderzoeken, maar ik mis op dit moment eigenlijk een startpunt om te zien wat er allemaal mogelijk is en wat voor prijskaartje daar aanhangt (wat dat prijskaartje betreft denk ik vooral aan de initiele investering, omdat die tenslotte uit hetzelfde potje moet komen als het huis zelf - tvt is weer een heel ander verhaal).

Heeft iemand tips voor sites (of topics hier) die op een enigszins neutrale manier informatie geven over de mogelijkheden om tot een comfortabele maar duurzame woning te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nieuw, als in nieuwbouw dat je nog wat opties hebt om aan te passen?

Het is zoveel maatwerk dat het lastig is om uitspraken te doen. Je weet niet of iemand in een appartement woont of in een middeleeuws kasteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 07:42
!null schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:27:
Nieuw, als in nieuwbouw dat je nog wat opties hebt om aan te passen?
Ah, da's wel een relevante ja :) Ik verwacht dat we uit gaan komen op bestaande bouw, maar wel met de gedachte dat er e.e.a. aan opgeknapt mag moeten worden.
Het is zoveel maatwerk dat het lastig is om uitspraken te doen. Je weet niet of iemand in een appartement woont of in een middeleeuws kasteel.
Yep, snap ik. Ik ben op dit moment ook vooral op zoek naar een overzichtelijk startpunt om me in te beginnen te lezen. De diverse topics hier zullen ongetwijfeld schatten aan informatie bevatten, maar daar zit natuurlijk vrij weinig structuur in voor een beginner :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 14:24

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

!null schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:09:
Of gewoon versneld afbetalen en er vanaf zijn >:)
Dat dus, de rest is alleen dat er een ander beter van wordt (tenzij je looptijd extreem kort is)
anboni schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:35:
[...]

Ah, da's wel een relevante ja :) Ik verwacht dat we uit gaan komen op bestaande bouw, maar wel met de gedachte dat er e.e.a. aan opgeknapt mag moeten worden.

Yep, snap ik. Ik ben op dit moment ook vooral op zoek naar een overzichtelijk startpunt om me in te beginnen te lezen. De diverse topics hier zullen ongetwijfeld schatten aan informatie bevatten, maar daar zit natuurlijk vrij weinig structuur in voor een beginner :)
Ook dat is weer afhankelijk wat voor soort bouw je koopt en welke leeftijd het pand heeft.
Vrijstaand jaren 60/70 is een ander beeld dan rijwoning 2000.

Verduurzamen start met isoleren, isoleren, isoleren.
Had ik al isoleren gezegd ("ik blijf het toch zeggen hoor") >:)

Dus muren, vloer, dak, glas.
Vervolgens gelijk balansventilatie WTW (tenzij je gezondheidsproblemen wilt oplopen)
Vervolgens zo veel mogelijk "passieve techniek" bijvoorbeeld Douche WTW, (zeer) lage temperatuur verwarming ook wel (Z)LTV genoemd. Denk aan vloer/wand/convectoren.

Hierna ga je pas technische componenten toevoegen (niet in enige volgorde)
PV (no brainer)
WP, afhankelijk van je situatie
Zonneboiler, afhankelijk van M2 dakvlak wat over is en vloerbelasting/M2 waar je nog ruimte hebt voor een boilervat

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@anboni zoals hierboven gezegd, en die volgorde.

Als je echt groots wil aanpakken, dan kun je misschien beter een oud goedkoop krot kopen (zoalng fundering maar goed is, dus wel aankoopkeuring). Dan bespaar je dusdanig veel dat je wellicht makkelijk veel kunt investeren.
Dus alle kozijnen eruit en triple glas erin (ook een eventuele schuifpui triple glas)

De muren dusdanig aanpakken dat je wellicht werkt met "voorzetwanden" met al dikke isolatie, waardoor er alleen nog even gestuct te worden en klaar. Dus dan is het geen probleem dat er origineel alleen maar wat lullige muurtjes stonden met een luchtspouw.

En dan inderdaad werken met vloerverwarming (zijn denk ik de kosten niet als je het echt groots wil aanpakken) om LTV te bereiken. Bovenruimte kan met LTV radiatoren (bijv. mooie Jaga Strada's) om betaalbaar te houden. En als je bovenverdieping echt goed geisoleerd is dan heb je die radiatoren toch eigenlijk bijna niet aan)

En vloer en dak niet vergeten te isoleren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Volgens mij zijn krotten voor weinig geld op dit moment niet te vinden. Alles wordt opgekocht en door aannemers opgeknapt (in diverse vertalingen van dat woord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

In de hot spot (randstad en regio er omheen) gebieden ja, erbuiten niet naar mijn mening.

Pas geleden hier nog een woning 6000M2 grond, krot van woning met 350M3 voor € 300.000,--
Bouwvlak en bouwblok was een woning van 900M3 mogelijk en bijgebouw van 100M2.

EDIT: even Funda gezocht http://www.funda.nl/koop/...is-49112199-hoekstraat-7/ geen geweldige ligging

Goede (geen perfecte) woning van zelfde omvang en grond is hier richting €500.000,--

[ Voor 28% gewijzigd door ollie1965 op 17-07-2017 22:31 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Man man man waar ik zocht had je rijtjeskrotten vanaf €50.000 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Erasmo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:36:
Als jij hem even verplaatst naar West Brabant dan is ie NU verkocht :)
Dan heeft mijn zoon straks ook een mooie starter, moet ie nog wel even 6 jaar wachten eer ie erin mag >:)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Erasmo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:36:
Waar zocht je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kop van NH, heb nu een goed hoekhuis gekocht voor iets meer dan een ton :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja alles stijgt nu. Wij zitten nu wel in een 'hotspot' waar de prijzen weer ouderwets de pan uit rijzen (slechte zaak).
Maar wij hebben op het goede moment gekocht. Het kriebelt wel om dan uit deze 'hotspot' te gaan en iets duurzaams neer te zetten en tevens van een hele hypotheek af te zijn.

Maarja, we wonen nu leuk dus ik voel ook niet direct een reden om zoiets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zoooooo, vandaag de eindafrekening ontvangen van GreenChoice. We zijn overgestapt naar Vandebron sinds 1 juli ll.

Wel weer even wennen als je nog moet bijbetalen op je "bijna-jaar"-rekening.
Jammer dat we geen volledig jaar hebben kunnen afmaken bij de overstap (na een switch vanaf juli lopen de prijzen meestal weer op).
Dan zie je ineens dat je meer kWh's hebt verbruikt dan geleverd :X

Maar wat het meeste pijn doet is de hoogste van de energiebelasting (met daar nog eens bovenop 21% BTW!!).

Helaas is het gasverbruik niet verder naar beneden te brengen dan ca. 1300-1500 m3, ondanks het feit dat er tig duizenden zijn geïnvesteerd na 2005. We komen af van 3647 m3 in ons eerste jaar van bewoning.

Hier wat cijfers van de factuur (1-jarig contract voor klanten en dus niet via gaslicht....):
elektra hoog: 0,05207 incl BTW, met energiebelasting, ODE+ en BTW: 0,18311 per kWh ( +251,66%).
elektra laag: 0,04275 incl BTW, met energiebelasting, ODE+ en BTW: 0,17379 per kWh (+306,53%).
per kWh ).

gas: 0,23754 incl BTW, met energiebelasting en ODE+: 0,54286 per m3 gas (+128,53%).

Het nadeel van een niet volledig-jaarrekening is (bij overstap, nu dus) dat je nu een positief elektraverbruik hebt (immers de positieve opbrengstmaanden zijn nog niet voorbij) waarvoor je de volledige mep voor 1 kWh moet betalen en dat je bij je nieuwe energieleverancier straks een aardig negatief elektraverbruik zult hebben waarvoor je een kolenfooi terug gaat krijgen.

Het zij zo.
Elk jaar dus switchen na 1 jaar, via internet dan maar....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Volgens mijn kan je nu gewooon bij VDB blijven, die hebben geen speciale prijzen voor nieuwe klanten.
Ben je ook met het gezeur van een niet geheel jaar kwijt.
Ik geef nu de meterstanden ieder jaar door aan VDB op 1-januari, is wel leuk en handig, ik stap niet meer over. De filosofie van VDB bevalt me wel.
Vorige week nog met VDB in Purmerend geweest, een dik zonneveld van dichtbij bekeken, best wel grappig.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:14:
Volgens mijn kan je nu gewooon bij VDB blijven, die hebben geen speciale prijzen voor nieuwe klanten.
Ben je ook met het gezeur van een niet geheel jaar kwijt.
Ik geef nu de meterstanden ieder jaar door aan VDB op 1-januari, is wel leuk en handig, ik stap niet meer over. De filosofie van VDB bevalt me wel.
Vorige week nog met VDB in Purmerend geweest, een dik zonneveld van dichtbij bekeken, best wel grappig.
Dat kan natuurlijk ook :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Volgens mij is iedereen geheel onthouder geworden ......

Volume Fastned H1-2017 125% gegroeid tov H1-2016, triple digits!

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

Dit jaar Fastned al meer gebruikt dan heel vorig jaar, al zou je dat met circa 20kWh31,23kWh niet zeggen 8)

[ Voor 9% gewijzigd door databeestje op 27-07-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik ook, EV sinds 2015 maar vorige maand was de eerste Fastned-beleving :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik gebruik mijn accu alleen voor het starten van de TD5 .....
Maar ben wel aandeelhouder Fastned, ik steun dit soort bedrijven graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
WoudseHoeve schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 20:36:
Ik gebruik mijn accu alleen voor het starten van de TD5 .....
Maar ben wel aandeelhouder Fastned, ik steun dit soort bedrijven graag.
Je kan hem inruilen op zo'n elektrisch Nissan busje :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

!null schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 20:51:
[...]

Je kan hem inruilen op zo'n elektrisch Nissan busje :*)
Maar die heeft geen 4wd en kan zijn kar niet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, eh.. nou ja, dan stel ik een Model X voor :P
(even de kraan open zetten voor wat gratis geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

!null schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 13:59:
Ok, eh.. nou ja, dan stel ik een Model X voor :P
(even de kraan open zetten voor wat gratis geld)
Misschien is de Bollinger B1 meer iets van zijn budget, vraag me alleen wel af of deze ooit de plas zal oversteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Of de elektrische Laro Defender (nu een special voor stealth wildsafaris) gaat in serieproductie :)

Landrover heeft een reputatie van eenvoudig sleutelen en er zijn veel voorbeelden van DIY conversies.

[ Voor 50% gewijzigd door Proton_ op 28-07-2017 15:53 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

databeestje schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 14:00:
[...]

Misschien is de Bollinger B1 meer iets van zijn budget, vraag me alleen wel af of deze ooit de plas zal oversteken.
Die zal hier nooit door de keuring komen idd.
De E-nv200 mag maar 460 kg trekken ongeremd, meer wordt niet vermeld .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@WoudseHoeve anders importeer je een Workhorse W15 :)
Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/377ycd6bf8tz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 13:54
sinds kort in het bezit van zonnepanelen en een warmtepompboiler. huidige elektraverbruik is (incl. verwacht gebruik van wpb) circa 3600 kwh. Hou daardoor 1400kwh over om terug te leveren of wellicht nog mijn gasverbruik omlaag te krijgen.

Een l/w warmtepomp is bij mij niet interessant (ontbreken van ltv) en voor een l/l warmtepomp krijg ik waarschijnlijk de handjes niet voor op elkaar. Nog los van de benodigde investering. Nu liep ik tegen een mooi elektrisch kacheltje aan die er mooi uit ziet en ook nog een redelijke capaciteit heeft. Het is niet de bedoeling om hiermee mijn gehele woonkamer te verwarmen (46m2) maar met name om in het voor- en najaar hier wellicht al mee uit de voeten kan. het gaat om dit type: https://www.luchtreiniger...l-verwarming-tot-18m.html

Ik ben dan mogelijk van plan om 2 exemplaren hiervan aan te schaffen. Mocht het niet naar wens zijn dan verhuizen ze naar de kinderkamers (2x 17m2). Ik ga er vanuit dat ik met 2x 1200 watt minimaal 584 uren kan verwarmen bij een overschot van 1400kwh. Klopt dat? In de praktijk zal het imo meer zijn aangezien ze niet altijd full power staan te draaien. Op welke manier zouden jullie ze gebruiken? Altijd mee laten draaien of alleen in het voor- en najaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Sjors81 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:18:
Een l/w warmtepomp is bij mij niet interessant (ontbreken van ltv) en voor een l/l warmtepomp krijg ik waarschijnlijk de handjes niet voor op elkaar. Nog los van de benodigde investering. Nu liep ik tegen een mooi elektrisch kacheltje aan die er mooi uit ziet en ook nog een redelijke capaciteit heeft. Het is niet de bedoeling om hiermee mijn gehele woonkamer te verwarmen (46m2) maar met name om in het voor- en najaar hier wellicht al mee uit de voeten kan. het gaat om dit type: https://www.luchtreiniger...l-verwarming-tot-18m.html

Ik ben dan mogelijk van plan om 2 exemplaren hiervan aan te schaffen. Mocht het niet naar wens zijn dan verhuizen ze naar de kinderkamers (2x 17m2). Ik ga er vanuit dat ik met 2x 1200 watt minimaal 584 uren kan verwarmen bij een overschot van 1400kwh. Klopt dat? In de praktijk zal het imo meer zijn aangezien ze niet altijd full power staan te draaien. Op welke manier zouden jullie ze gebruiken? Altijd mee laten draaien of alleen in het voor- en najaar?
Een elektrische kachel is nou niet echt duurzaam. Dit is blijkbaar alleen een financiële keuze die je maakt, omdat je weinig voor teruggeleverde stroom krijgt. Als je er écht geen warmtepomp doorheen krijgt, zou ik gewoon overstappen naar Greenchoice waar je 11 cent per kWh (ex BTW) krijgt voor de overtollige stroom en blijf gewoon op gas stoken.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 13:54
antonboonstra schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:24:
[...]

Een elektrische kachel is nou niet echt duurzaam. Dit is blijkbaar alleen een financiële keuze die je maakt, omdat je weinig voor teruggeleverde stroom krijgt. Als je er écht geen warmtepomp doorheen krijgt, zou ik gewoon overstappen naar Greenchoice waar je 11 cent per kWh (ex BTW) krijgt voor de overtollige stroom en blijf gewoon op gas stoken.
je hebt gelijk duurzaam is het niet en daardoor wellicht het juiste topic. afweging is in dit geval puur financieel ja. ik meende dat ik ooit nog een specifiek topic ben tegengekomen hier maar kon het zo niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Wat is er niet leuk te vinden aan een L/L warmtepomp, beter bekend als airco die ook kan verwarmen ..... Die liggen al bij de bouw markt mobiel voor 500 euro en split vanaf 800. De split airco's hebben de hoogste COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Sjors81 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:18:
sinds kort in het bezit van zonnepanelen en een warmtepompboiler. huidige elektraverbruik is (incl. verwacht gebruik van wpb) circa 3600 kwh. Hou daardoor 1400kwh over om terug te leveren of wellicht nog mijn gasverbruik omlaag te krijgen.

Ik kan met paneelradiatoren en ledenrAdiatoren tot de vorstgrens met 30-32 graden het huis warm houden. Dus lw wp kan uit. Komende winter met radiator boosters (dbe) aan de gang om te kijken of het nog lager kan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Kom net een uiterst optimistisch stukje tegen over reneweble energie. :'(

https://doorbraak.be/hernieuwbare-energie-duurzame-mythe/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 16:42
Wat doen mensen negatief over zonnepanelen en windmolens.

Mensen:
De zon schijnt WEL altijd (als het hier dag is is het in China nacht)
Het waait ook ALTIJD, alleen niet altijd op de plek waar jij bent. Maar als we een wereldwijd stroomnetwerk aanleggen kunnen we overschotten transporteren naar tekorten en hebben we een stuk minder batterijen nodig.

Overigens, als we op dit tempo door gaan met zonnepanelen aanleggen hebben we in 2050 een groot gedeelte van de wereld energievraag duurzaam. Om de hele wereld duurzaam op zonne-energie te laten draaien heb je een oppervlakte nodig ter grootte van Spanje, dus dat valt best wel mee. We hebben namelijk al een paar procent van die oppervlakte en daar komt elk jaar meer bij.
Daar komt nog bij dat het geld oplevert om zonnepanelen te hebben, dus het komt wel goed met de zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Haha, precies uitgelegd hoe Belgie zichzelf verlamt >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
wouterg00 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:58:
[...]

Wat doen mensen negatief over zonnepanelen en windmolens.

Mensen:
De zon schijnt WEL altijd (als het hier dag is is het in China nacht)
Het waait ook ALTIJD, alleen niet altijd op de plek waar jij bent. Maar als we een wereldwijd stroomnetwerk aanleggen kunnen we overschotten transporteren naar tekorten en hebben we een stuk minder batterijen nodig.
Zo'n wereldwijd energienetwerk is een mooi idee, en wat energieverliezen betreft ook nog haalbaar, maar als je richting westen wilt kom je ten westen van Ierland een enorm brede plas water tegen, en als je richting oosten en china wilt, dan moet je door een aantal landen die, diplomatiek uitgedrukt, niet al te politiek stabiel zijn...

Het wordt tijd dat die HVDC-kabels naar IJsland een keer gelegd worden, zodat we daar constant stroom uit geothermie kunnen halen. IJsland zie ik wel als een betrouwbaar en stabiel land om energie van te betrekken. (Oke, afgezien van dat ze ooit een stunt met een bank uitgehaald hebben :) )

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik vind het mooi dat hij in ieder geval bronnen heeft bij de beweringen.
Dat die onderzoeken zonder uitzondering verkeerde aannames doen, verouderd of op oude data gebaseerd zijn, ontgaat iemand gemakkelijk.

Edit:
HVDC naar Schotland, Lofoten, IJsland, Groenland, Newfoundland is haalbaar en in veel opzichten makkelijker dan de telegraaf-
en telefoonkabels van vorige eeuw.
Onderweg kom je heel wat mogelijkheden tegen voor offshore wind, pumped hydro, geothermal etc.

[ Voor 39% gewijzigd door Proton_ op 03-08-2017 14:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:39
Voorlopig hoeven we alleen lokaal de netten te versterken. Congestie is een relatief lokaal probleem. Het grootste pijnpunt zit 'm momenteel in het transport tussen noord en zuid Duitsland. Denemarken is het enige land in Europa wat soms verzadigd is met duurzame energie (d.w.z. meer opwek dan er in het land verbruikt wordt), maar Denemarken kan dat prima exporteren. Alle andere landen in Europa hebben hier nog niet mee te maken en de meeste zijn nog heel ver van een dergelijke situatie verwijderd. *

Naast Denemarken komt alleen Duitsland langzaam aan in de buurt van een situatie waar het op uitzonderlijke dagen verzadigd kan zijn (zonnige, windrijke zon- én feestdagen), zoals afgelopen pasen. Tot een land verzadigd is kan het in principe de extra opwek gewoon opvangen door fossiele centrales uit te zetten. Pas als een land 100% op duurzaam draait is het noodzakelijk om te gaan exporteren naar andere landen die op dat moment extra duurzame energie kunnen gebruiken. **

Echter ondanks dat de meeste landen nog lang niet verzadigd zijn liggen er al forse verbindingen met buurlanden. De hele CWE- en Norpol markt zit boven de 10% van het totale opwekvermogen (dat is dus inclusief al het fossiel spul wat we gewoon uit kunnen zetten). De EU heeft als doel gesteld dat dit voor alle landen op minimaal 10% moet komen en stimuleert dat ook sterk. Het VK is meerdere kabels aan het leggen (naar Noorwegen, Belgie en Denemarken). Het probleem voor west Europa zit 'm in de verbinding tussen Spanje en Frankrijk die te zwak is. Ik kan helaas geen recenter plaatje vinden dan deze uit 2014, maar er zijn sindsdien verschillende interconnecties bijgekomen:
Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/Fabio_Monforti/publication/293044667/figure/fig9/AS:329976776806408@1455684002411/Interconnection-levels-for-electricity-for-EU-countries-in-2014-Data-show-the-ratio.png

Voorlopig kan er dus nog heel veel duurzame opwek capaciteit bijgebouwd worden. Economisch en ecologisch is het zelfs niet eens gunstig om meteen extra verbindingen te willen aanleggen. Die verbindingen zijn hartstikke duur en hebben zelf ook een niet verwaarloosbare milieu-impact. Dus zelfs in Duitsland waar ze de situatie van potentiele verzadiging naderen is het niet zo dat ze ala minuut extra verbindingen nodig hebben. Het is waarschijnlijk veel gunstiger om heel af en toe wat potentiele duurzame energie verloren te laten gaan.

Hoe dan ook, zelfs met de rappe uitbouw van de afgelopen 10 jaar zijn er nog geen duidelijke grenzen in zicht voor de hoeveelheid duurzame energie die we in het Europese net kunnen integreren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over lokale opslag d.m.v. accu's en slimme vraagregeling, wat m.i. allebei zeer valide technologieën zijn.

* Er draaien wel meer laden soms of regelmatig op 100% duurzaam, maar dat zijn landen met veel waterkracht. Deze kunnen gewoon het water sparen in de stuwmeren tot momenten dat het minder waait en de zon niet schijnt. Pas als waterkracht op minimaal staat is een land verzadigd.
** Dit is puur vanuit een maximalisering van het aandeel duurzame energie bekeken, want economisch is het al veel eerder interessant om te gaan exporteren. Dat zien we dan ook op grote schaal gebeuren. Voor CO2 reductie kan het ook nuttig zijn om te exporteren.
Oekiejoekie schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:48:
[...]
Het wordt tijd dat die HVDC-kabels naar IJsland een keer gelegd worden, zodat we daar constant stroom uit geothermie kunnen halen. IJsland zie ik wel als een betrouwbaar en stabiel land om energie van te betrekken. (Oke, afgezien van dat ze ooit een stunt met een bank uitgehaald hebben :) )
Dat project loopt dus al:
http://www2.nationalgrid..../Interconnectors/Iceland/

[ Voor 9% gewijzigd door Paul C op 03-08-2017 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Paul C Binnen de EU zijn interconnects leuk voor stabiliteit en verdelen van zon en wind, maar als alternatief voor opslag is het pas echt nuttig als je tijdzones overspant. Bonuspunten voor de andere kant van de evenaar, voor een alternerend seizoenspatroon.
Zo gezien is voor West-Europa een interconnect met Brazilië of Chili een mooi doel :)
Desertec on steroids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:10
http://www.mainsfrequency.com/

Een interessante site die dit onderwerp raakt.

Hoeveel KW er nodig is om de frequentie op 50Hz te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
Proton_ schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:06:
@Paul C Binnen de EU zijn interconnects leuk voor stabiliteit en verdelen van zon en wind, maar als alternatief voor opslag is het pas echt nuttig als je tijdzones overspant. Bonuspunten voor de andere kant van de evenaar, voor een alternerend seizoenspatroon.
Zo gezien is voor West-Europa een interconnect met Brazilië of Chili een mooi doel :)
Desertec on steroids.
Mijn punt is juist dat we voorlopig geen opslag nodig hebben* en dus ook geen intercontinentale interconnects.

Er is in de EU nu 1 land dat soms meer duurzame elektriciteit opwekt dan het op dat moment verbruikt. De meeste EU landen zijn nog heel ver van dat punt verwijderd. Dus voordat er een moment komt dat we EU breed meer duurzame elektriciteit opwekken dan de totale consumptie op dat moment duurt helaas nog een hele tijd.

* We kunnen best opslag gebruiken, maar niet om problemen op te lossen die opgelost zouden worden door de interconnects die jij voorstelt. Die problemen zijn er namelijk nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@Paul C

Kijk eens op onderstaande link, de bestaande hoogspanning infrastructuur.
Inderdaad is uitwisseling naar Spanje (nog) niet optimaal.
De kaart is volgens mij niet super actueel, windpark Gemini, recent aan het net zie ik nog niet. (wel 600 MW)

Ik ben overigens wel voor razendsnelle implementatie voor uitwisseling tussen de continenten (HVDC)
Zon en wind kunnen dan door Europa (en verder...) reizen, en vraag en aanbod koppelen. Tussen een go en realisatie ben je gauw een jaar of twee drie verder, en het gaat snel omhoog met de zon en de wind volgens mij, of ben ik nu te optimistisch ?

Ideaal is een koppeling 50 Hz/60 Hz tussen Europa en US, gaat nog een uitdaging worden. Met HVDC geen enkel probleem op de koperverbinding na. Via IJsland en Groenland gaat dat ooit hopelijk lukken.
Heb ik het nog niet over de verbinding naar het oosten, richting China... :P
Ook naar het zuiden, Marokko via de Middellandse zee zie ik uitdagingen voor HVDC, veel zon en ruimte daar. Het verlies is 2% per 1000 km tov 5% voor 380 kV

Het is altijd met deze aardbol: 50 % zit in de zon, de rest niet, en wereldwijd geïntegreerd waait het altijd.
Een technisch transport probleem dus. Oplosbaar, (met en een beetje politiek natuurlijk, die niet ziende blind is)

http://www.hoogspanningsn...ctuele-netkaarten/entsoe/

[ Voor 80% gewijzigd door Gasschuif op 04-08-2017 01:50 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul C
@Gasschuif
Vooropgesteld:
Ik ben voor het verder interconnecten van landen en elektriciteitsnetwerken.

Spanje is al verbonden met Marokko via een 600/900MW assymetrische verbinding. Marokko en Portugal zijn bezig met een onderzoek naar de mogelijkheid van een 1GW interconnector. Marokko en Algerije zijn al verbonden. Er liggen ook plannen voor verbindingen tussen Sicilië en zowel Tunesië als Libië. Echter loopt dat niet zo'n vaart meer sinds de arabische lente.

Dit zijn allemaal projecten met een heel lange looptijd.

Over verbinden met de VS:
De VS heeft zelf z'n zaakjes nog niet eens op orde:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/NERC-map-en.svg
Er valt daar nog een wereld te winnen door simpelweg te zorgen dat heel de VS op een lijn komt (figuurlijk) en zorgt dat elektriciteit binnen de landsgrenzen volop uitgewisseld kan worden. Je zou misschien anders denken voor het land of the free, maar de elektriciteitsmarkt is daar veel minder open en vrij dan hier. Er zijn daar (voornamelijk) geprivatiseerde monopolisten die sterk gereguleerd worden. Deze bedrijven bezitten zowel de netten, als de opwek als de retail kanalen. In Europa hebben we gewoon beurzen waar de prijzen bepaald worden. Deze beurzen zijn voor een groot deel van Europa aan elkaar gekoppeld zodat de transportcapaciteit automatisch benut wordt om de stroom te kopen waar hij het goedkoopst is.

Dan even de techniek; state of the art is momenteel:
- de NSN Link die nu in aanbouw is. 700km door zee tussen UK en Noorwegen. Deze krijgt een capaciteit van 1400MW.
- de NorNed verbinding van 530km tussen Nederland Noorwegen van 700MW.
- de Western Link die nu in de UK in aanbouw is. 2200MW over dik 400km grotendeels via zee.
- de verbinding tussen Xinjiang - Anhui in China. 10GW over 3.333km. Maar dit gaat via kabel door de lucht. Geen kabels omwikkeld met isolatie. Dus dit kun je niet zomaar op de bodem van de zee leggen. Dit is vrijwel onvergelijkbaar.

In de EU wekken we jaarlijks ongeveer 3.000TWh op. Stel dat je hiervan 3% wilt kunnen uitwisselen met de VS (een vrij lage, maar niet insignificante hoeveelheid). Stel je gaat er vanuit dat die link 24/7 op vol vermogen loopt (niet onrealistisch, want de meeste van dit soort interconnectoren draait bijna altijd voluit), dan heb je 10GW nodig. 10GW kun je niet zomaar overal op het net zetten, dus de kortste afstand tussen Ierland en Nova Scotia valt af. Je zult wat grotere verbruikscentra moeten koppelen waar het net daadwerkelijk zulke hoeveelheden aankan. Je komt dan al snel op een dikke 5000km.

Je hebt dus een kabel nodig die 10x zo lang is als de huidig langste onderzeese kabel en 7-8x langer dan langste kabel huidig in aanleg. Er moet door die kabel ook nog eens 5x meer vermogen kunnen dan door de huidig grootste kabel of er moeten er meerdere komen.

Mogelijk?
Waarschijnlijk wel als we echt willen. Maar de kosten en risico's zullen wel gigantisch zijn.

Nodig?
Voorlopig absoluut niet. We kunnen de duurzame opwek nog gigantisch uitbreiden zolang we de opwek maar binnen Europa kunnen verdelen een daardoor uitgelijken. We kunnen veel beter investeren in betere verbindingen binnen de EU, binnen Europa en vervolgens ook de zuid mediterraanse landen. Dat zijn projecten die we nu al doen omdat ze simpelweg economisch zinvol zijn. Tegen de tijd dat het in zicht komt dat we binnen de EU soms met overschotten komen te zitten kunnen we wel kijken wat dan de beste techniek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Paul C helemaal waar, intercontinentale interconnects zijn nu nog niet zinvol, en wellicht nooit.
Het is een reactie op het Belgische artikel dat 100% duurzaam onmogelijk is, terwijl het met techniek van vandaag al kan - er zijn geen doorbraken nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een ander nadeel van intercontinentale interconnects is dat we weer afhankelijk worden van gebieden waar we het mogelijk niet mee kunnen vinden. Nu draait Putin de gaskraan dicht als we weer eens geen paprika's sturen, straks schakelt Chelsey Clinton de atlantische lijn uit, omdat we de VS niet willen helpen in Mexico.

Ik denk dat we als Europa gewoon onze eigen boontjes moeten doppen. Zelfs Noord-Afrika is een regio waar je vraagtegens bij kunt zetten hoe afhankelijk je er van wil zijn. Het klinkt leuk om de woestijn vol te zetten met PV, maar die kunnen 'spontaan' stoppen met leveren als wij bijvoorbeeld geen vluchtingen opnemen.

Overigens hebben we in Europe al heel wat hydro-opslag in gebruik (o.a. Scandinavie, Zwitserland, Schotland, Luxemburg), welke nog niet maximaal benut wordt.

Overigens hier een interactieve map van het europese net: https://www.entsoe.eu/map/Pages/default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Klopt, er zitten ook geopolitieke kanten aan. Het mooiste voor stabiliteit is als je een wederzijdse afhankelijkheid kan creëren.

Maar goed, het is sowieso toekomstmuziek, if ever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@Paul C

Bedankt voor je heldere en uitgebreide toelichting(en), je bent heel goed thuis in de wereld van de interconnects zo te lezen, en weet er meer van als ik. De tijd zal het leren.

Terzijde: Tennet gaat starten met een groot Noordzee project 'Hub en Spoke' concept voor grootschalige ontwikkeling van windenergie op de Noordzee. Gaat wel een lange termijn project worden, gereed rond 2050

https://www.tennet.eu/nl/...north-sea-infrastructure/

[ Voor 44% gewijzigd door Gasschuif op 04-08-2017 10:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

@Paul C Hoewel een flink deel van je betoog klopt, is het niet waar dat een hogere capaciteit kabel persé dikker/duurder/moeilijker moet zijn. Onderzeese kabels zijn, voor transmissiekabels, best supercheap namelijk. Paar miljoen per kilometer, inclusief leggen. Peulenschilletje. Om het vermogen te verhogen, wordt bijna uitsluitend de spanning omhoog gegooid. Het is economisch niet zinnig om kabels dikker te maken.

Er zijn twee grote kostenfactoren:
- Tektonische activiteit, grond waarop/in de kabel komt te liggen, kortom: siting. Waar en hoe leg je de kabel. Dit is niet persé overal duur, maar simpelweg ongetest en dus een gigantische risicofactor. De midatlantische rug is best een dingetje.
- DC/AC transformatie. Dit is de échte kostenpost. Alle kosten van een DC-link zitten hem in transformatie.

Maar, en dit is waarom deze kabels interessant zijn: ze leveren geld op! Niet zuinig ook. Stel je legt een Atlantische kabel met 100GW nominale capaciteit, en die draait ideaal (ca. 60% CF). Kostentechnisch verwacht je dat zo'n kabel ~€2M/MW kost, dus dat je in de buurt van 200 miljard kwijt bent aan die kabel. Echter, je shuttlet er ook 500TWh per jaar overheen. Stel dat je hem puur commercieel laat aanleggen en dus verwacht dat een common carrier een ROI van 6% per jaar verwacht. Dan moet je 200 miljard terugverdienen over 12 jaar, dus 6000TWh. Dat is maar €33/MWh opcenten voor transport, veel lager dan de typische spread in groothandelsprijzen van elektriciteit, zeker wanneer je hiermee storage vermijdt.

En niet alleen dat: doordat je dag-nachtcapaciteit kunt spreiden over een groter gebied, hoef je minder opwekcapaciteit aan te leggen - theoretisch bespaar je op zijn minst de nominale capaciteit van de link aan overcapaciteit (100GW x 60% = 60GW). Dat alleen al bespaart je ~260 miljard aan windmolens of ~500 miljard aan zonnepanelen. Instant profit.

Kortom, de correcte manier om naar dit soort infrastructuur te kijken, is door het hele plaatje te zien:
- Wat kost het?
- Wat brengt het op?
- Welke extra kosten verwacht ik hiermee te moeten betalen
- Welke kosten vermijd ik hiermee te betalen
------------------- +
- Totaalplaatje

Wanneer je dus naar de verschillende reeds bestaande interconnects kijkt, zie je dat ze bijna allemaal direct winstgevend zijn: Basslink verdient ~AUD 40M per jaar, NorNed meer dan 100M per jaar, enz. Gezien hogere capaciteit en grotere lengtes relatief goedkoper zijn om aan te leggen, is de verwachting dat de écht grote intercontinentale verbindingen nog goedkoper zullen zijn en sneller winstgevend.

(edit: dit gaat echt puur over het kostenplaatje, politiek is een totaal ander verhaal en - zoals altijd - dat is uiteraard waar de echte knelpunten liggen. Hoe de fuck ga je tussen de VS en Europa een kabel leggen, laat staan nog veel volatielere relaties zoals China-Indonesië-Australië)

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 04-08-2017 12:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:51
Zo! Vorige week verhuisd naar onze nieuwe woning - in twee dagen 7(8)7 Maar het is allemaal gelukt en het is in de meeste kamers inmiddels bewoonbaar.

Alvast aan het nadenken over de te maken duurzaamheidsslagen natuurlijk:
  • Woning heeft een platdak met op een het noord-oosten een schuin dakje. Is niet 100% optimaal voor zonne-energie maar dat gaat natuurlijk wel helemaal vol. Ik denk dat ik zelfs de schuur helemaal vol leg. Ik moet nog even goed kijken naar de zonuren die dat dak ontvangt, maar ik denk dat dat zinvol is.
  • Het is een woning uit 2000 dus vele malen beter geïsoleerd dan onze vorige woning uit 1926. Dat alleen al is een grote duurzaamheidsslag. Maar hier en daar heb ik al wel wat zaken gezien die beter kunnen (bv. de brievenbus).
  • De woning heeft een eigen oprit. Niet alleen vind ik dat eerlijker (nu betaal ik zelf voor de plek die mijn auto inneemt ipv die kosten af te wentelen op de gemeenschap) het biedt ook ook goede mogelijkheden voor een e-auto.
  • Al onze dagelijkse dingetjes behalve werk zitten op loop- en fietsafstand.
  • Sinds gisteren weer begonnen met het dagelijks opschrijven van de meterstanden, een beetje een beeld krijgen van hoe het verbruik van het systeem woning + bewoners op dit moment is.
Voor de wat verdere toekomst denk ik aan een warmtepomp en dan de blokverwarming de deur uit, maar de financiële reserves zijn momenteel wat laag (goh hoe kan dat nou?), dus die moeten eerst waar aangezuiverd worden. PV heeft mijn prioriteit. Maar door een kutgeintje van de ING waarmee ze me €7000 afhandig gemaakt hebben moet ik ook daar een tijdje voor sparen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
JeroenH schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:56:
Maar door een kutgeintje van de ING waarmee ze me €7000 afhandig gemaakt hebben moet ik ook daar een tijdje voor sparen.
Gefeliciteerd en vele duurzaam woongenot gewenst!

Ben nieuwsgierig naar de streek van ING. Iets met hypotheek?
Of ben ik te nieuwsgierig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cranberry schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:09:
Gefeliciteerd en vele duurzaam woongenot gewenst!
Dank je wel :)
Ben nieuwsgierig naar de streek van ING. Iets met hypotheek?
Of ben ik te nieuwsgierig?
Het komt er op neer dat ze ons tien jaar terug een "financieel product" :r :r hebben aangesmeerd waarbij je een kleine korting op je rente krijgt, maar bij tussentijds aflossen (ook voor verkoop woning) een enorme boete krijgt. Dat kwam pas heel laat aan het licht waardoor we geen kant meer op konden. Klachten ingediend, rechtsbijstand erbij gehaald, maar einde van het liedje is dat ze ons er in geluisd hebben, en dat we die € 7000 "gewoon" over konden maken.

Boeven zijn het, ratten. Bah. Het moet overduidelijk geweest zijn dat we daar als starters zaten die echt geen 30 of zelfs 20 jaar in ons huisje zouden blijven wonen. En we zijn niet de enigen; google maar eens naar "ing voordeelrente component 2", dan vind je nog meer mensen die zich op die manier in de luren hebben laten liggen.

De enige lichtpuntjes zijn dat het a) als rente wordt gezien en dus aftrekbaar is en b) dat we in de gelukkige omstandigheid verkeerden dat we dat geld gespaard hadden. Dus geen (extra) schuld.

Maar dus op dit moment ook geen geld voor PV :(

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 07-08-2017 14:30 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@JeroenH Gefeliciteerd! Ben je ook in een andere regio gaan wonen waar je meer PV-vrijheid hebt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
@JeroenH Da's flink beroerd. Als ik vanavond thuis ben, ga ik ook onze hypotheekpolis nog eens nakijken op dergelijke adders.
We zijn nl. ook op actief op zoek naar een andere woning en hebben momenteel ook een hypotheek bij ING.

Iets anders: één van de eerste dingen waar ik naar kijk is de mogelijkheid om zonnepanelen te installeren. Als dat niet fatsoenlijk kan, dan valt het huis voor mij al min of meer af. Herkenbaar? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cranberry op 07-08-2017 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:35:
@JeroenH Gefeliciteerd! Ben je ook in een andere regio gaan wonen waar je meer PV-vrijheid hebt? :P
Ja en nee. Het is in dezelfde wijk in dezelfde stad, dus er geldt ook daar beschermd stadsgezicht.

Maar, het huis is veel nieuwer dan de meeste andere woningen in de wijk die uit de jaren '20 en '30 komen, en het heeft een plat dak. Als ik in de openbare bekendmakingen kijk dan doet men daar niet moeilijk over.

-edit-

Maar ik ga de vergunning wel op naam van mijn vrouw aanvragen ;)
Cranberry schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:36:
@JeroenH Da's flink beroerd. Als ik vanavond thuis ben, ga ik ook onze hypotheekpolis nog eens nakijken op dergelijke adders.
We zijn nl. ook op actief op zoek naar een andere woning en hebben momenteel ook een hypotheek bij ING.
Zou ik zeker even doen. Let wel: als je een volgende hypotheek bij de ING afsluit dan vervalt de boete, dat is natuurlijk het hele doel van de regeling. Maar wij hadden hier a) geen tijd meer voor en b) een ING hypotheek zou over de hele looptijd zo'n € 10000 duurder geweest zijn - zelfs met de "voorsprong" van die € 7000.
Iets anders: één van de eerste dingen waar ik naar kijk is de mogelijkheid om zonnepanelen te installeren. Als dat niet fatsoenlijk kan, dan valt het huis voor mij al min of meer af. Herkenbaar? ;)
Jazeker :) Mijn vrouw wilde graag in deze wijk blijven vanwege lokatie ouders, vrienden, school vd kinderen, etc. (en ik ook wel), maar dat is dus voor 90% jaren '20/'30-woningen waarop zonnepanelen in Hilversum helaas problematisch zijn (beschermd stadsgezicht). Daarom was ik blij dat we deze woning vonden waarop PV ten minste normaal kan, als is het dak misschien niet 100% optimaal.

Maar er waren meer factoren: zo wilde ik per sé een nieuwere woning vanwege de veel betere isolatie, en wilde ik heel graag een eigen oprit vanwege de factoren die ik hierboven noemde. En natuurlijk waren er de "normale" eisen en wensen zoals de grootte en indeling.

[ Voor 60% gewijzigd door JeroenH op 07-08-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zo! Vorige week verhuisd naar onze nieuwe woning - in twee dagen 7(8)7 Maar het is allemaal gelukt en het is in de meeste kamers inmiddels bewoonbaar.

een grote duurzaamheidsslag. Maar hier en daar heb ik al wel wat zaken gezien die beter kunnen (bv. de brievenbus).
Gefeliciteerd!

Een vergelijkbaar probleem hier, ik dacht aan een tas met rits aan de bovenkant die ik over de opening aan de binnenzijde kan maken zodat het echt afgesloten is. Niet te duur en flexibel. Nog geen knap sluitende klep gevonden die niet de wereld kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Gefeliciteerd Jeroen, ik wens je veel woongenot!

Wat betreft die brievenbus, ik sta ook open voor suggesties want zelfs met twee kleppen en een borstel tocht dat ding vreselijk.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:57
styno schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:34:
Gefeliciteerd Jeroen, ik wens je veel woongenot!

Wat betreft die brievenbus, ik sta ook open voor suggesties want zelfs met twee kleppen en een borstel tocht dat ding vreselijk.
Brievenbus dichtmaken en buitenshuis een brievenbus? Savonds als je thuiskomt neem je de post mee naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Mijn brievenbus (plastic ding in de deur) tochtte ook bij het leven. Ik heb er tochtstrip onder geplakt en dat werkt boven verwachting. Geen voelbare tocht meer.

Qua koudebrug zal het nog steeds niet optimaal zijn, maar het is wel een stuk verbeterd en aanmerkelijk goedkoper dan de geïsoleerde brievenbus van Homebox. http://hmbx.nl/product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt er toch gewoon een houten box omheen maken waar de post in valt? Die dan weer met een klep van boven te openen is?

Hier is het niet zo snel een probleem, behalve dat hij soms open kan blijven staan als de postbode langs is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rhaelak schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:12:
Mijn brievenbus (plastic ding in de deur) tochtte ook bij het leven. Ik heb er tochtstrip onder geplakt en dat werkt boven verwachting. Geen voelbare tocht meer.

Qua koudebrug zal het nog steeds niet optimaal zijn, maar het is wel een stuk verbeterd en aanmerkelijk goedkoper dan de geïsoleerde brievenbus van Homebox. http://hmbx.nl/product
Mijn eerste gedachte was holy cow, € 150 voor een brievenbus :X . Maar als ik als voorbeeld even bij de Gamma rondblader, dan kost een hoogwaardige "normale" brievenbus ook zomaar meer dan € 60. De vraag wordt dan natuurlijk, bespaart zo'n brievenbus over zijn levensduur die € 90 wel aan aardgas-/warmtekosten?

Ik sluit de aanschaf van zo'n Homebox niet op voorhand uit, maar ik ga van de winter eerst eens aankijken hoeveel het tocht door de huidige brievenbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Neem trouwens ook even mee dat voordeuren in z'n geheel vaak vrij slechte isolatie bieden. Daar kun je dan ook wat mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dik gordijn achter hangen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:37:
[...]

Mijn eerste gedachte was holy cow, € 150 voor een brievenbus :X . Maar als ik als voorbeeld even bij de Gamma rondblader, dan kost een hoogwaardige "normale" brievenbus ook zomaar meer dan € 60. De vraag wordt dan natuurlijk, bespaart zo'n brievenbus over zijn levensduur die € 90 wel aan aardgas-/warmtekosten?
Kan goedkoper hoor
27 euro
https://www.bol.com/nl/p/...2x40-cm/9200000013755932/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sja, het kan altijd goedkoper, de Gamma heeft ook een brievenbusje voor € 17, maar wat voor kwaliteit is dat? En over isolatie/tochtwering hoeven we het voor dat bedrag denk ik helemaal niet te hebben.

En een los kastje is een mogelijkheid, maar dan zit ik nog altijd met een rechthoekig gat in mijn voordeur wat niet zo makkelijk onzichtbaar dicht te maken is.

Maar goed, eerst de situatie maar eens aankijken de komende winter. Ik vind het hele proces van analyseren wel weer leuk :) in mijn vorige woning was ik wel een beetje klaar, de verdere zinvolle stappen kon ik daar niet nemen door toedoen van de gemeente (beschermd gezicht) maar hier kan ik weer verder. En hier begin ik met label B, terwijl ik er in de vorige woning mee eindigde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien de reden van de tocht door de brievenbus aanpakken?
Onderdruk door ventilatie en schoorstenen?
Een van de redenen dat ik voor wtw balans ventilatie gekozen heb.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Wind kan ook een probleem zijn. Mijn brievenbus klappert regelmatig in de herfst.
Ik bedenk mij net dat ik mijn voordeur eens moet aanpakken. Ik kan bijna naar binnen kijken onderin de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De voordeur is bij mij ook altijd een koud gedeelte geweest, nu ipv enkel glas isolatie glas (veilighelds glas zelfs) wat tochtstrip en een borstel voor de brievenbus, dat scheelt een stuk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Brievenbus aan de binnenkant voorzien van de Ecoflap?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is al goedkoper, of gewoon een dik lap zware stof of vilt ervoor hangen, dat er altijd overheen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik vind dat zielig voor de post-bezorger, die krijgt nauwelijks de brieven/post er meer door. Verwacht dan ook brieven-propjes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Diezelfde postbezorger die ervoor zorgt dat, bij vries temperaturen, de hele straat nog z'n brievenbus open heeft staan met een brief er nog half in?

(volgende keer dat ik dat zie ga ik hem er op aanspreken, je kunt zo al die brieven pakken. Gelukkig niet vaak meer gezien dat dat gebeurde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
Dat is rete irritant inderdaad. Laatst eentje die om half elf in de avond folders in de brievenbus deed. Soms lig ik dan in bed en staat de hele nacht door klep open. Niet lekker in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

tlpeter schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:19:
Dat is rete irritant inderdaad. Laatst eentje die om half elf in de avond folders in de brievenbus deed. Soms lig ik dan in bed en staat de hele nacht door klep open. Niet lekker in de winter.
Daar zijn ja/nee stickers voor, beter voor het milieu.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
De folders wil ik wel maar de klep die open blijft staan omdat ze te beroerd zijn om het helemaal naar binnen te duwen wil ik niet :)
Het is gewoon laksheid een ik hoefde dat vroeger niet te doen en had ik gegarandeerd een klacht en kreeg ik op mijn flikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Borstel plus binnenplaat in diverse kleuren:
http://www.brievenbus-exp...o-binnenbriefplaat/224837?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Naar aanleiding van de discussie over interconnectors afgelopen weekend:

https://www.electricitymap.org/

Even inzoomen naar Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Gewoon een buiten brievenbus nemen. Geen openstaande flap of koudebrug. Was voor mij een no-brainer toen de voordeur aan vervanging toe was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik stem nog steeds voor de hoes van een kussen met de rits aan de bovenzijde (~40x60). Zelfs van leer of met hippe post print. Ik had er laatst een gezien bij de woon shop in Alkmaar, maar was net te smal. Eerdaags maar even in de kwantum en leen bakker stropen of ze daar iets passends hebben.

Een zak is lekker plat (als er niets in zit) want anders gaat de deur zo slecht open ivm een verwarming. Daarnaast past ook incourante post er gemakkelijk in.

Je maakt er dan een mooi venster in voor de doorvoer en zet de oude binnenplaat hier overheen en monteert die van binnenuit het kussen op dezelfde plaats weer vast. Als het zover is stuur ik foto's.

Afgelopen winter had ik met tape er een plastic vuilniszak aan gemaakt, en die stond helemaal bol de gang in. We hebben een kattenluik in de achterdeur (oost) waardoor met de westenwind het eigenlijk het liefste het hele huis door wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tijd voor een sluis in je kattenluik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Erasmo schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:40:
Tijd voor een sluis in je kattenluik :P
Of een hetelucht gordijn :) is die kat ook gelijk droog.

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 09-08-2017 20:49 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Weet er iemand een adres waar je als particulier standaardmaten vacuumisolatiepanelen (isodun, Kingspan Optim-R) kan kopen? Ik kom alleen maar juichverhalen en groothandels tegen...
Het idee is om een boiler die al vrij krap staat te na-isoleren.
Voor deuren van de discussie hierboven is het natuurlijk ook geschikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Proton_ Wellicht via Raab Karcher? Kun je het misschien daar als particulier kopen? Dacht dat dat kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@!null bedankt voor de tip. Op de webshop hebben ze 't niet in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 09-08-2017 21:05 ]

• Gasschuif

Gasschuif

Subsidie voor Amsterdamse huiseigenaren die van aardgas afstappen.
https://www.volkskrant.nl...rdgas-afstappen~a4510632/

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
!null schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:39:
Diezelfde postbezorger die ervoor zorgt dat, bij vries temperaturen, de hele straat nog z'n brievenbus open heeft staan met een brief er nog half in?

(volgende keer dat ik dat zie ga ik hem er op aanspreken, je kunt zo al die brieven pakken. Gelukkig niet vaak meer gezien dat dat gebeurde)
Hier de ecoflap geplaatst, dat sluit goed af door ingenieus systeem
https://www.renewable-ene...ap-brievenbus-gemonteerd/

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar eens even in gaan lezen wat daar voor nodig is. Heb al een zonneboiler, maar met een warmtepomp zou ik inderdaad van het gas af kunnen stappen. Dit had ik zelf als plan voor later, maar misschien hoeft dat dus niet zo lang te wachten.

Edit: iets meer info gevonden:
https://www.amsterdam.nl/...ardgasloos_definitief.pdf

Het is wel mooi, het lijkt erop dat men 100% van kosten wil vergoeden, en zelfs de aparte kosten om de gas aansluiting te verwijderen gaat vergoeden. (605 euro)
Moet nog even verder lezen.

[ Voor 26% gewijzigd door !null op 11-08-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je dat kan stapelen met de maatregelen van de RVO dan kun je inderdaad zo'n beetje gratis om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Misschien krijg ik ook subsidie om het nieuwe appartementencomplex te mogen slopen, dan vebruiken ze minder energie, en doet mijn zonneboiler het weer beter :P

Ben benieuwd hoe het samenwerkt met de RVO subsidie, als hier al 100% staat. Maar de voorwaarden zijn me nog niet duidelijk, bij de RVO subsidie moet je namelijk uit een goedgekeurd lijstje kiezen. Hier lijkt dat vrijer te zijn, maar krijg je alleen subsidie als je je echt af laat sluiten van het gas.

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ JeroenH : Gefeliciteerd met je nieuwe woning en veel woon plezier !
ik las in 1 ander topic > 4 verdiepingen, dus nogal een ruim huis , denk ik zo ...

Aangezien ik nogal nieuwsgierig ben , ben je toch uitgekomen bij de ASN of Triodos bank > hypotheek :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:55:
@ JeroenH : Gefeliciteerd met je nieuwe woning en veel woon plezier !
ik las in 1 ander topic > 4 verdiepingen, dus nogal een ruim huis , denk ik zo ...

Aangezien ik nogal nieuwsgierig ben , ben je toch uitgekomen bij de ASN of Triodos bank > hypotheek :?
Nee, bij Aegon. Ik heb bij onze hypotheekadviseur gevraagd om ook die twee banken in de vergelijking mee te nemen, maar verschil in zowel maandbedrag als het totale verschil over de looptijd was me toch te gortig. Als in: de keus tussen wel of geen zonnepanelen, die orde van grootte. Ook ik kan mijn euro's maar één keer uitgeven...

Het is inderdaad een ruim huis. In plaats van over het voeteneind uit mijn bed te klimmen kan ik nu gewoon aan de zijkant eruit stappen. Luxe!

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 17-08-2017 12:19 ]

• !null
Even een vraag over EPC berekening. Om aan te kunnen tonen dat je een woning naar nul-op-meter wijzigt, staat er het volgende:

NOM: opwek en gebruik van energie worden bepaald onder standaard condities en rekenmethode, zoals
vastgelegd in de Nederlandse norm: NEN 7120.

Mijn nieuwbouwwoning heeft geloof ik al een EPC van 0,4 (moet ik nog even uitzoeken)
Later heb ik nog een zonneboiler geplaatst (EPC reductie moet ik nog uitzoeken) en een douche-wtw pijp (EPC reductie 0,04 a 0,06)

Ik heb dan twee vragen:

- Het lijkt erop dat ik dan met een verdere EPC reductie door zonnepanelen een nul-op-meter kan behalen, terwijl dat in de praktijk nog niet het geval zal zijn. Klopt dit?

- Is het redelijk om te beginnen met de bestaande EPC waarmee het huis is gebouwd, en verder te rekenen? Wat dat verder rekenen, kan ik zelf nog wel uitzoeken.
Zou ik alles opnieuw moeten berekenen, dan zou het beter zijn om een vakman een berekening te laten maken, met kosten van dien

• Skyaero
  • Niet online
Aan wie moet je het aantonen? Definities van nul-op-de-meter verschillen nog wel eens.

Probleem is dat EPC geen gebruiksgebonden deel berekend. En verlichting is alleen forfaitair. Voor het gebouwgebonden deel (verwarming/ventilatie/tapwater/koeling) en opbrengst PV kun je sowieso de EPC wel gebruiken.

• !null
@Skyaero
Het is voor de lokale gemeente subsidie hier. Het stukje tekst komt uit de subsidie beschrijving.

Ik zie ook staan dat ik de toekomstig vermeden energiekosten moet vermelden. Dat is prima, en dat zal dus samen geleverd worden met de EPC berekening van 0.
Nu nog uitvinden of ik dit zelf kan doen (gerekend vanaf de al bestaande EPC van de woning) of dat ik dit opnieuw moet laten berekenen door een vakman. Daar zag ik even zo gauw een prijs van 200 euro, en ik betwijfel of dat aan particulieren is.
Nu gaat het me niet om die 200 euro op het totaal, maar wel dat ik dan van te voren moet doen, met mogelijk nog een iteratie als ik toch een fout heb gemaakt. En potentieel de hele subsidie niet kan genieten als blijkt dat het niet mogelijk is, of alsnog te duur wordt.

Edit: Ik zeg wel EPC 0, maar dat stellen ze eigenlijk niet letterlijk in het document. Moet ik nul-op-meter gelijkstellen aan EPC 0 of heb ik dit fout?

Edit2: Volgens mij werkt het helemaal niet zoals ik denk :+
EPC berekening is van van alles afhankelijk, en werkt dus samen. Dus het is volgens mij alleen maar mogelijk om een totale berekening aan te leveren.

Nu probeer ik een beeld te krijgen hoeveel zonnepanelen ik neer moet leggen om naar EPC 0 te komen. Komend vanaf EPC 0,4, waarna ik dus douche wtw en 80 heatpipes zonneboiler heb neergelegd.

Mijn conclusie is dat ik dat niet weet :')
Maar het zal wel minder zijn dan wat ik daadwerkelijk neer zou willen leggen. Dus als ik met bovenstaande info ook nog eens 4000Wp systeem neerleg (op carport), zou ik toch denken dat ik wel op EPC 0 moet komen. Ook geen idee wat een warmtepomp doet.

[ Voor 36% gewijzigd door !null op 17-08-2017 14:59 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wil er niemand vriendjes worden met mij?
Krijg je 75 euro... 8)
https://vrienden.vandebron.nl/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Skyaero
  • Niet online
!null schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:41:
@Skyaero
Het is voor de lokale gemeente subsidie hier. Het stukje tekst komt uit de subsidie beschrijving.
Als het echt nul op de meter is, moet je evenveel energie opwekken als je gebruikt. Dat is inclusief het gebruikersdeel. Je zit op dat moment op een negatieve EPC waarde.

EPC = 0 wil zeggen dat alleen het gebouwgebonden deel (verwarming/verlichting/ventilatie/licht/tapwater) energieneutraal is.

In de EPC is het overigens mogelijk dat gasverbruik wordt gecompenseerd met PV panelen, terwijl bij veel definities van nul-op-de-meter dit niet mag.

Zou je een link naar het document geven, of wil je niet dat iedereen weet in welke woonplaats je woont?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:08:

- Het lijkt erop dat ik dan met een verdere EPC reductie door zonnepanelen een nul-op-meter kan behalen, terwijl dat in de praktijk nog niet het geval zal zijn. Klopt dit?
Ja, want je om te kunnen zeggen dat een woning in de toekomst nul-op-de-meter is moet je een aantal aannames doen, zoals de te verwachten verwarmingsvraag en de te verwachten zonneinstraling.
Maar als die definitie afwijkt van de praktijk, als het eens een erg koud of donker jaar is, dan kan het dus zijn dat je eigen productie niet voldoende is.
Of als je standaard warmer stookt dan de aannames zijn. Ik als alleenstaande zal bijvoorbeeld in de praktijk sneller een nul-op-de-meter woning hebben dan een gezin met 4 kinderen, maar de definities zullen daar waarschijnlijk geen rekening mee houden.

Signatures zijn voor boomers.

• !null
@Maasluip Skyaero zegt dus dat je dan op een negatieve EPC kunt gaan zitten.

Ik ben benieuwd wat de gemeente voor uitkomst wil van deze EPC, of dat er een definitie is van een EPC van een nul-op-meter woning.

Ik zou toch zeggen dat ik een heel eind moet komen. Beginnen met EPC 0,4 -> douche wtw -> grote zonneboiler -> warmtepomp -> 4000wp systeem om restant te compenseren.

De gemeente heeft nog niet veel antwoorden, heb gebeld met de subsidie afdeling en die zeggen ook nog meer info te moeten krijgen. Subsidie zal er zijn vanaf 1 september, en dan zou er ook mensen moeten zijn die de specifieke vragen kunnen beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
In de huursector is nul-op-de-meter vrij goed afgedekt. Daar mag het weersafhankelijk energiegebruik worden omgerekend naar een standaard jaar.

Daarnaast is er een energiebundel (uit mijn hoofd: 25 kWh/m2/jaar maar minimaal 1800 kWh/jaar en maximaal 2700 kWh/jaar) voor het gebruiksgedeelte. De bouwer/installateur moet aantonen dat deze bundel beschikbaar is gesteld (d.w.z. opgewekt door PV en niet gebruikt door het gebouwgebonden deel) aan bewoner. Het maakt dan niet uit of de bewoner meer heeft gebruikt (bijvoorbeeld zonnebank), zolang minimaal de bundel maar beschikbaar was.

Enige wat volgens mij nog niet afgedekt is, is of er gecorrigeerd mag worden voor goede/slechte zonjaren.

@!null Gemeente zal toch echt de rekenmethodiek moeten specificeren. Er is (nog) geen officiële rekenmethodiek voor nul-op-de-meter

[ Voor 0% gewijzigd door Skyaero op 17-08-2017 15:33 . Reden: zpelvaut ]

• !null
@Skyaero Ok duidelijk.

Nou ja, in algemene zin reken ik nu met 3500kWh totaalverbruik (incl warmtepomp verbruik) en zit ik volgens mij aardig in een goede positie voor deze subsidie. Ook omdat ik nu maar 350m3/jaar doe.

Het gasloos worden is me redelijk duidelijk. Hiervoor ga ik offertes opvragen e.d., daar heb ik vertrouwen in.

Maar wat betreft nul-op-meter moet er nog wat meer duidelijk worden, maar het lijkt in ieder geval haalbaar.
Hiervoor moet ik dus wel ruimte vinden voor de zonnepanelen, daarop kan ik besluiten een carport te maken van zonnepanelen.

Pagina: 1 ... 39 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.