Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hmmm tsja het is niet altijd een onverdeeld genoegen
Haha, nee, niet gevraagd en dus ook niet gekregenWas even benieuwd of je die dashcam nog gekregen heb
Dat klopt wel ongeveer, maar de term FUD (Fear, Uncertainty and Doubt - Angst, Onzekerheid en Twijfel) impliceert ook dat iemand met opzet een discussie probeert te vertroebelen met halve waarheden, zaken uit context, e.d. zodat twijfel ontstaat over het al dan niet waar zijn van iets.JAN-B schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:51:
@ JeroenH : FUD = dis information lees ik op die engelstalige site ; het beste te omschrijven als nep / valse info
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Blijkbaar heb je zijn reactie niet (goed) gelezen. Die nuanceert en beschouwt dat ene relatief nogal kleine feit van een hoge hotelprijs in een groter plaatje.Willie Wortel schreef op zondag 25 juni 2017 @ 18:38:
@JeroenH schreef : Ik zie nergens in het artikel de prijs van een hotelkamer staan. (Weer) gebaseerd op niets dus.
Nou heb ik het onderbouwd en nou is het weer niet goed. Dat het je niet welgevallig is kan ik helaas niets veranderen.
Als je dat snapt, lijkt het me weinig zinvol om weer en alleen op dat detail terug te komen. Of als je je er zo aan stoort, maak er werk van op het juiste platform. Misschien bij de organisatie vd conferentie oid.
There's nothing moister than an oyster.
zeegerd ...Nee,....... ik snap het, helemaal duidelijk,.... had het niet mogen plaatsen hier. Ik verdien straf..de kalaboes.....zeegerd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:43:
[...]
Blijkbaar heb je zijn reactie niet (goed) gelezen. Die nuanceert en beschouwt dat ene relatief nogal kleine feit van een hoge hotelprijs in een groter plaatje.
Kan het vergelijken met de milieu zone in Rotterdam, moet ook afgeschaft worden, de paar oude diesel auto's is ook een relatief klein feit/detail/uitstoot in een groter plaatje.
De nieuwe kolen centrale kan blijven draaien,...... is maar een klein detail in het mondiale milieu plaatje.
....etc...
We moeten het grote plaatje zien,.... wist ik veel.
Je zal wel afgelost worden want ik heb gemerkt dat Jeroen H... van Ecofys Eneco zijn emmer en schepje na 3 weken heeft ingeleverd. Ik wist trouwens niet dat hier beroeps milieu predikanten actief waren.
Voor mij heeft het geen zin om hier wat te kwekken, alle kennis is al aanwezig, zelf zal ik er geen traan om laten.
Nou je hebt je zin..... blij .....toch
De anti-klimaat-, anti-milieu-, anti-duurzaamheids-mensen die ik bewust in mijn bubble houd bestookten me de afgelopen paar dagen met berichten over een "onderzoek" waaruit zou blijken dat het produceren van een accu voor een Model S even veel energie kost/CO2 uitstoot als acht jaar rijden in een fossiele auto.
Dat ligt dan toch weer wat genuanceerder:
That Tesla Battery Emissions Study Making the Rounds? It's Bunk.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
De waarde van een studie van een jaar oud over PV of EVs zit hem meer in voortgang bij te houden ten opzichte van vorige studies dan de status quo te documenteren, het is al verouderd bij publicatie.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
[ Voor 5% gewijzigd door mux op 26-06-2017 16:32 ]
tabel 13 is erg interessant.
Ze stappen erg makkelijk over een factor 10 100 verschil in uitkomst tussen de studies heen (en nemen de hoogste).
Hermann Scheer had het over een 100.000 daken plan in Duitsland. Inmiddels zijn we een paar jaar verder. Zou een 1-miljoen daken plan haalbaar zijn in Nederland?
Zeker, hier oost west nagenoeg volgelegd. Enige dak zonder pv mag een dak met veel schaduw Vd omgeving zijn. Dus 2 mln daken?(hoeveel zijn er eigenlijk)Dre schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:29:
Net nog een interessante documentaire gezien:
[video]
Hermann Scheer had het over een 100.000 daken plan in Duitsland. Inmiddels zijn we een paar jaar verder. Zou een 1-miljoen daken plan haalbaar zijn in Nederland?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Tja, GL heeft zichzelf in een hoekje gemanouvreerd.
De overgebleven kandidaten hebben niet zo'n goed track record als het over de lange termijn gaat (en GL is onbewezen).
Ik vind het lastig te geloven dat de Nederlandse politiek ooit iets zoals de Deltawerken opgestart heeft, maar het schijnt toch gebeurd te zijn. Er is reden voor hoop.
En nog zijn vorige baan bij een bonus-omval-bank.JeroenH schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:41:
Bovenstaande belooft denk ik niet veel goeds voor milieu, klimaat en duurzame energie in Nederland... Of zie ik het te somber in?
Breekpunten is 1, maar mee besturen en veranderen (ook al is het niet genoeg in je ogen/partijprogramma) is 2. Soms moet je een (paar) stappen terug doen om 1 stap vooruit te komen in een andere richting. En veranderen kun je alleen doen als je meedoet en niet als je aan de kant commentaar geeft.Proton_ schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:54:
Tja, GL heeft zichzelf in een hoekje gemanouvreerd.
De overgebleven kandidaten hebben niet zo'n goed track record als het over de lange termijn gaat (en GL is onbewezen).
Pas als je samen de verandering hebt ingezet kun je doorpakken/tempo maken.
Ik vind het echt doodzonde dat GL niet wilde aansluiten en gelijk 100% wilde scoren (en dat uit de mond van iemand die Groen Rechts wel goed vind).
Pas als de nood hoog is (targets worden niet gehaald (CO2) en bestuurders slaan internationaal een flater), of het kalf verdronken is (doden van de watersnood na jaren geen/onvoldoende onderhoud), dan komen de meeste bestuurders in actie.Ik vind het lastig te geloven dat de Nederlandse politiek ooit iets zoals de Deltawerken opgestart heeft, maar het schijnt toch gebeurd te zijn. Er is reden voor hoop.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Zo dat is deels weer goed gezet door mij.blissard schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:34:
@ollie1965 er komt inderdaad wel actie, maar zelfs bij iets concreets als een watersnood ramp duurde het 45 jaar voor zijn de laatste werkzaamheden nog steeds niet afgerond waren.
Volgens mij riep Beatrix iets in 1986 (nog live gezien) toen ze de sluizen liet zakken op de oosterschelde, en vervolgens zijn we daarna alles weer gaan verhogen naar een nieuw niveau en is er (in 96?) weer een plan bijgekomen voor de rivieren.
Iets wat in de crisis jaren (van de vorige eeuw) begint kun je niet in een hoog tempo herstellen als ook het land nog steeds hersteld moet worden na een wereldoorlog.
Ook voor het plan om straks CO2 neutraal te zijn (riep daar iemand 2050) zal er heftig moeten worden geinvesteerd, dat kan (in mijn ogen) alleen maar als we hier ook een green tech industrie/dienstverlening opzetten zodat er een banen verschuiving plaats vind.
Dit , hierom en hierom
Dat is dan ook geen prestatie van de politiek maar van (zeker toen nog) hardcore ingenieursorganisatie Rijkswaterstaat. Dat de dijken niet voldeden was al lang duidelijk, de plannen lagen grotendeels al op de plank. Er was alleen een watersnoodramp met 1.800 doden voor nodig om budget (en zo goed als carte blanche) te krijgen voor de uitvoer.Proton_ schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:54:
@JeroenH
Ik vind het lastig te geloven dat de Nederlandse politiek ooit iets zoals de Deltawerken opgestart heeft, maar het schijnt toch gebeurd te zijn. Er is reden voor hoop.
De honderden doden die jaarlijks door kolenstook vallen lijken dan weer geen reden om een stap vooruit te doen.
ollie1965 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 07:54:
[...]
Zo dat is deels weer goed gezet door mij.![]()
Volgens mij riep Beatrix iets in 1986 (nog live gezien) toen ze de sluizen liet zakken op de oosterschelde, en vervolgens zijn we daarna alles weer gaan verhogen naar een nieuw niveau en is er (in 96?) weer een plan bijgekomen voor de rivieren.
Iets wat in de crisis jaren (van de vorige eeuw) begint kun je niet in een hoog tempo herstellen als ook het land nog steeds hersteld moet worden na een wereldoorlog.
Ook voor het plan om straks CO2 neutraal te zijn (riep daar iemand 2050) zal er heftig moeten worden geinvesteerd, dat kan (in mijn ogen) alleen maar als we hier ook een green tech industrie/dienstverlening opzetten zodat er een banen verschuiving plaats vind.
Er is altijd een (nieuw) grootste probleem en dus altijd iets om ons druk om te maken. Het is alleen wel mooi om te zien dat ons huidige grootste probleem pas in de toekomst werkelijk gevaar oplevert. We hebben dus tijd om het op te lossen.
Ik heb gisteravond zitten googlen naar de Deltawerken (interessante site, video) en toen kon ik me ook ineens herinneren dit live gezien te hebben. Ik word oud zegollie1965 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 07:54:
Volgens mij riep Beatrix iets in 1986 (nog live gezien)
Het verschil is denk ik dat de dreiging van het water tastbaar was - de eerste bouwerkzaamheden aan de Deltawerken begonnen slechts een paar jaar na de watersnoodramp. De dreiging(en) a.g.v. van de klimaatsverandering zijn hier nog niet tastbaar*, en dat lijkt het moeilijk te maken om aan de gang te gaan.Ook voor het plan om straks CO2 neutraal te zijn (riep daar iemand 2050) zal er heftig moeten worden geinvesteerd, dat kan (in mijn ogen) alleen maar als we hier ook een green tech industrie/dienstverlening opzetten zodat er een banen verschuiving plaats vind.
* Heftiger noodweer, meer hittegolven, klimaatvluchtelingen, e.d. nog even buiten beschouwing gelaten. Hmmmm, misschien toch al tastbaar? Maar blijkbaar nog niet tastbaar genoeg.
Cynisch, I know.
Maar de dijken houden niet alle gevolgen van de klimaatsverandering tegen... Tegelijk gaan wij als klein landje geen heel grote deuk maken in de klimaatsverandering. Maar bij dat soort gedachten kom ik toch altijd weer bij dit plaatje terug:mux schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:05:
Tja, je kunt ook zeggen dat we al goed zitten. De afgelopen paar jaren zijn door onze beste vriend Rijkswaterstaat alle zwakke punten in onze zeeweringen gefikst. We kunnen al ruim 1 meter zeespiegelstijging hebben, en dit alles kostte maar een paarhonderd miljoen (0% van ons BNP). We hebben onze tijd dus al 'afgekocht'.
Cynisch, I know.

@JeroenH de dreiging van klimaatverandering is voor ons gewoon nog niet reeel genoeg, sterker nog, landen op grotere (Noorder)breedtes profiteren van een (kleine) klimaatopwarming. En liberaal Nederland (wederom VVD en deels CDA) hebben niks met grote vraagstukken waar brede overheidsmaatregelen nodig zijn om op te lossen. Dat strookt niet met de ideologie.
Misschien moeten we hier ook maar eens een hittegolf ala 2003 hebben, met 30.000 doden om de politiek wakker te schudden.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Dan gaan we hier massaal airco's ophangenstyno schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:34:
Misschien moeten we hier ook maar eens een hittegolf ala 2003 hebben, met 30.000 doden om de politiek wakker te schudden.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Denk tijd en geld gebrek. En geen prioriteit.styno schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:26:
@Atomic2005 En om welke reden kon dat in Frankrijk in 2003 niet?
Denk dat het bij ons ook totaal geen prio heeft. Paar jaar minder AOW x zoveel duizend bejaarden scheelt de staat ook serieus geld. En dunt de bezetting in de bejaarden/verpleeghuizen ook weer wat uit.styno schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:32:
@Atomic2005 En waarom denk je dat dit bij ons niet zou gebeuren en wij wel massaal airco's ophangen?
Opmerking was ook half sarcastisch bedoeld.
Yep en besparing op levenseinde pil van D66, dubbele winst dus.Atomic2005 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:44:
[...]
Denk dat het bij ons ook totaal geen prio heeft. Paar jaar minder AOW x zoveel duizend bejaarden scheelt de staat ook serieus geld. En dunt de bezetting in de bejaarden/verpleeghuizen ook weer wat uit.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Fixed that for you. Zie bijv:styno schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:34:
En liberaal conservatief Nederland (wederom VVD en deels CDA) hebben niks met grote vraagstukken waar brede overheidsmaatregelen nodig zijn om op te lossen. Dat strookt niet met de ideologie.
https://decorrespondent.n...-maken/138632670-0314eb25
Bas Jacobs (hoogleraar economie) heeft het ook al enige keren uitgelegd, al kan ik het zo snel niet exact vinden. Hij zei in elk geval: wil je liberaal stemmen, dan stem je D66 of GL.

/edit:
Haarscherp stuk in de Correspondent weer.
[ Voor 12% gewijzigd door styno op 27-06-2017 15:35 ]
Op deze voorstelling met 2 dimensies valt ook nog wel wat af te dingen, maar dat gaat wel erg off-topic. Belangrijkste wellicht is vaak al te zien aan het stelsel, waarbij in grote lijnen links=progressief en rechts=conservatief, dus stiekem 1 dimensie.styno schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:21:
@zeegerd ik dacht dat daarmee vooral progressief bedoeld werd maar goed, maakt mij het uit
[afbeelding]
Men zegt het zelf eigenlijk ook al, dat het niet zo makkelijk is: https://www.prodemos.nl/l...en/indeling-van-partijen/
Terwijl wiki er nog wat rechtstreekser over is: Wikipedia: Politiek spectrum
Opvallend dat volgens dit laatste assenstelsel de VVD de meest rechtse partij is van ons land (ik gok dat velen eerder denken aan PVV, SGP,...). In de VS staat 'liberal' tegenwoordig ongeveer gelijk aan links, al dan niet met de toevoeging 'gevaarlijk' ervoor - aldus Trumpisten, die allicht de VVD een gevaarlijk linkse partij zouden vinden. Ik vind het eerder een draak in wolfskleren.
http://www.lunos.de/en/

Dit , hierom en hierom
Mooie dingen zijn dat, wat ik wel een nadeel vind is dat ze per stuk weinig lucht verplaatsen. Zeker als het stil moet.
1 zo'n unit in je woonkamer is ook veel te weinig. Voor een slaapkamer waar 1 persoon slaapt kan het wel.
Slaap kamer 2 personen staat climarad hele nacht te draaien op bijna maximale stand om lucht op niveau te houden.
Wat dat betreft is een centrale unit met geluiddempers dan toch wel weer een betere oplossing.
Zelfde ervaring met een climarad in de woonkamer. Na een poosje draait ie op (bijna) vol vermogen en stopt daar ook niet meer mee. Het geluid is zo hard dat je er terdege van bewust bent tijdens gesprekken. Ik zou er geen oog dicht bij doen als ik zo'n ding op de slaapkamer had.trekker22 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:49:
Vind climarad zelfs tegenvallen qua geluid/aan zijn.
Slaap kamer 2 personen staat climarad hele nacht te draaien op bijna maximale stand om lucht op niveau te houden.
woonkamer lijkt me ook niks; met inslaap vallen werkt het wel. of soms als dat niet wil lukken een uurtje op pauze.styno schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:05:
[...]
Zelfde ervaring met een climarad in de woonkamer. Na een poosje draait ie op (bijna) vol vermogen en stopt daar ook niet meer mee. Het geluid is zo hard dat je er terdege van bewust bent tijdens gesprekken. Ik zou er geen oog dicht bij doen als ik zo'n ding op de slaapkamer had.
maar wel geen muf hok meer wat eerst altijd was.
Toch viel het me wel tegen dat geluidsniveau, lijkt me dat beter kan?
Ja, volgens mij kunnen die dingen veel stiller. Ten eerste is er de PWM aansturing die hoorbaar is: bij langzame toeren hoor je 'rrrrrrr' en de ventilator lijkt niet akoustisch ontkoppeld te zijn van de behuizing. Ten tweede is er de luchtkeerklep die met een servo open/dicht gaat, zelfde problemen als punt één. Ten derde maakt de lucht nogal wat bochten door het apparaat heen en zouden bijv. hoeken vloeiender kunnen waardoor minder turbulentie ontstaat. Ten vierde is er totaal geen geluidsisolatie aanwezig, een kap van bijv. deels schuimachtig materiaal zou al heel wat frequenties kunnen drukken.
Ik geloof dat er inmiddels een V2 is die stiller zou moeten zijn. Hoeveel dat is, geen idee.
Maar vind het nog luid.
http://www.powerengineeri...e-in-the-netherlands.html
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Erg fijne HIT panelen. Die hebben vast een lieve duit gekost? Net even ander formaat (met 5'' cellen) en zeer laag temperatuur coëfficiënt (nog beter dan SF panelen).ollie1965 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:02:
Na alle passieve maatregelen, vandaag de eerste volgende stap.
Het was de planning dat dit een 1/2 jaar eerder was, maar ja vandaag dan maar.
[afbeelding]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Je kunt het maar 1x goed doen. Dus voor ons is dat dan maximaal vol leggen met maximale opbrengst, dan kom je op dit soort panelen uit (ik althans). Dus de komende tijd dik overschot, maar mogelijk net voor de winter wegwerken in, een nog aan te schaffen, zonneboilerset (elektrisch element).antonboonstra schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:28:
[...]
Erg fijne HIT panelen. Die hebben vast een lieve duit gekost? Net even ander formaat (met 5'' cellen) en zeer laag temperatuur coëfficiënt (nog beter dan SF panelen).
Een flinke duit? Duurzaamheid ≠ geld, TVT enz.
Dit , hierom en hierom
Iemand enig idee waarom?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Sommigen brengen de kosten liever linksom in rekening, anderen rechtsom; de m3 en/of kWh zullen dan wel weer in de andere richting verschillen.Rol-Co schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:48:
Het is hier weer tijd voor een nieuw energie contract, iemand nog tips? Het viel mij op dat veel leveranciers 80-90,- aan vaste leverings kosten berekenen behalve energie direct, die slechts 12,-
Iemand enig idee waarom?
Grootste verschil, als het je puur om de kosten gaat, is de overstapbonus... helaas. Dus ik zou gewoon de prijsvergelijkers even nalopen.
Daar was ik mee bezigTerpen Tijn schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 22:04:
[...]
Sommigen brengen de kosten liever linksom in rekening, anderen rechtsom; de m3 en/of kWh zullen dan wel weer in de andere richting verschillen.
Grootste verschil, als het je puur om de kosten gaat, is de overstapbonus... helaas. Dus ik zou gewoon de prijsvergelijkers even nalopen.
Stroom en gas prijs boeit me dan weer niet veel met een 1000 kWh en 40 cuub gas, die laatste gaat er nog uit ook dit jaar.
Ik kwam de laatste jaren gek genoeg weer bij de mastodonten uit. Wel gemerkt dat het verbruik niet heel veel uitmaakt; als je dat tenminste binnen het redelijke varieert (e.g., ik ga nooit 3000 m3 gas verstoken). Ergens wel jammer dat energie besparen hier nauwelijks zichtbaar in wordt.Rol-Co schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 22:10:
[...]
Daar was ik mee bezigenergie direct bijv geeft 100 bonus maar door de lage leveringskosten van 12,05 x2 is dat stukken voordeliger dan een vandebron met 2x 90,- vaste leveringskosten maar 245,- bonus.
Stroom en gas prijs boeit me dan weer niet veel met een 1000 kWh en 40 cuub gas, die laatste gaat er nog uit ook dit jaar.
Ja dat kan ook, de grote jongens zitten ook wel in de top 5 maar zijn wel duurder, het verbruik wat je invult maakt wel degelijk iets uit, maar soms alleen op de bonus.Terpen Tijn schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 22:20:
[...]
Ik kwam de laatste jaren gek genoeg weer bij de mastodonten uit. Wel gemerkt dat het verbruik niet heel veel uitmaakt; als je dat tenminste binnen het redelijke varieert (e.g., ik ga nooit 3000 m3 gast verstoken). Ergens wel jammer dat energie besparen hier nauwelijks zichtbaar in wordt.
Energie opslag in een accu (100 megawatt) om het net stabiel te houden. Elon Musk heeft na een eerdere twitter oproep nu een deal gesloten met de overheid van South Australia.
http://www.sbs.com.au/new...s-largest-lithium-battery
Dit , hierom en hierom
Waarom? omdat ze dan werk hebben?Skyaero schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:13:
Ik heb nu al medelijden met de engineers die dit moeten bouwen
Waarom precies dan? Wat ik ervan gezien heb is er sprake van een betonnen fundering met kabel trenches waarover 19 inch racks met accu's en inverters geplaatst worden. Aangezien het naast een wind park in aanbouw geplaatst wordt is een lokale trafo voorziening al ter plaatse.Skyaero schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:13:
Ik heb nu al medelijden met de engineers die dit moeten bouwen
Omdat zij onder enorme tijdsdruk komen te staan.FunFair schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:18:
Waarom? omdat ze dan werk hebben?
Die ervaring zul je zelf misschien ook wel hebben met klanten of een manager die (onrealistisch) korte deadlines stelt en daar jouw probleem van maakt.
Elon Musk staat nu niet echt bekend om dat hij het goed voor heeft met zijn personeel. Het personeelsverloop binnen Tesla en SpaceX is dan ook ongekend hoog.
[ Voor 45% gewijzigd door Skyaero op 07-07-2017 15:12 ]
En wat heeft het personeelsverloop te maken met de duurzaamheid achter het plaatsen van een 100 MWh accu?Skyaero schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:09:
[...]
Omdat zij onder enorme tijdsdruk komen te staan.
Die ervaring zul je zelf misschien ook wel hebben met klanten of een manager die (onrealistisch) korte deadlines stelt en daar jouw probleem van maakt.
Elon Musk staat nu niet echt bekend om dat hij het goed voor heeft met zijn personeel. Het personeelsverloop binnen Tesla en SpaceX is dan ook ongekend hoog.
Dat duurzame inzet van medewerkers belangrijk is snap ik, maar dat is volgens mij niet de focus van dit topic
Heb je het oorspronkelijke artikel gelezen? Musk heeft een weddenschap afgesloten dat deze accu binnen 100 dagen operationeel is, anders is deze gratis voor de klantFunFair schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:37:
[...]
En wat heeft het personeelsverloop te maken met de duurzaamheid achter het plaatsen van een 100 MWh accu?
Dat duurzame inzet van medewerkers belangrijk is snap ik, maar dat is volgens mij niet de focus van dit topic
Binnen 100 dagen een 120 MWh accu operationeel krijgen is geen kattepis. Vandaar mijn opmerking dat ik medelijden heb met de engineers welke nu de verantwoordelijkheid krijgen dat Musk zijn weddenschap wint.
Die gene die bij de ontwikkeling van alle producten werken lopen op hun tenen, maar willen ook op hun tenen lopen is mijn mening (vaak dan wel, de uitzondering daar gelaten).
Bij de mensen op de werkvloer is de "pressure" minder.
En ik denk niet dat er zo snel gegokt wordt met 50 miljoen, de klok gaat ook pas lopen als alle procedures afgerond zijn.
Voordat die klok start is volgens mij alles al gedesigend en is al aangekomen in de haven van Port Pirie of Adelaide.
Dit , hierom en hierom
Het schaalt mooi lineair.
Inderdaad, de infra is het meeste werk, maar windparken worden ook in dit tempo uit de grond gestampt (van hoogspanningsaansluiting tot eerste molen online). En daar is veel meer zwaar materieel voor nodig.
Ik denk dat men nog wel wat moet doen om het totaal te controleren/beheersen.
Zo is de schaal ook voor een betonplaat/gebouw nog wel wat werk (voor dit aantal MW). Maar volgens mij willen hier wel wat bouwbedrijven aan mee helpen om ook nu naam prominent in beeld te krijgen.
Dit , hierom en hierom
Er gaan geen Gigafactory units in Tesla auto's, de GF maakt een nieuw, groter, type batterij waarvoor de Model S en Model X niet ontworpen zijn. De GF batterijen gaan op dit moment volledig naar powerpacks.mux schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:10:
Gezien de gigafactory momenteel 30GWh/jr aan batterijen maakt en deze linea recta in hun standaard tesla-units worden gegooid, lijkt het me eigenlijk helemaal niet zo moeilijk voor ze. Hun productie-pipeline kan het makkelijk aan, ze kunnen in 100 dagen tientallen van deze projecten produceren. De voornaamste bottleneck is integratie (het aanleggen van de hoogspanningstrafo's en -leidingen), niet zozeer batterijproductie.
Edit: ik las 'units' als auto's maar dat zouden ook powerpacks kunnen zijn en dan klopt het verhaal weer
[ Voor 6% gewijzigd door styno op 08-07-2017 12:51 ]
Ik ben begonnen met mijn woonkamer verbouwen, en ben daarbij de schouw aan het slopen. Het gaat om een appartementencomplex, en mijn onderbuurman heeft verleden jaar zijn schouw en rookkanaal ook weggehaald, dus ik kon nu ook aan de gang.
Ik heb dus straks, 2 rookkanalen die naar het dak gaan (4 meter).
Is het verstandig om deze kans te gebruiken voor iets van ventilatie/luchtverversing? en zo ja wat zouden jullie dan aanraden?
Of gewoon dichtmaken, en zoals ik eigenlijk al jaren doe, gewoon lekker het raam open.
Lijkt mij een goed moment om te investeren in een WTW unit. Dan kunnen eventuele raamroosters dicht gezet (en geïsoleerd) worden en heb je extra, gefilterde lucht in huis met minder warmteverlies. Eventueel aanvullend met CO2 sensor. Zorg wel voor gladde luchtkanalen, zodat je deze nooit hoeft schoon te maken.duc848 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:31:
vraagje, in hopelijk het goede forum:
Ik ben begonnen met mijn woonkamer verbouwen, en ben daarbij de schouw aan het slopen. Het gaat om een appartementencomplex, en mijn onderbuurman heeft verleden jaar zijn schouw en rookkanaal ook weggehaald, dus ik kon nu ook aan de gang.
Ik heb dus straks, 2 rookkanalen die naar het dak gaan (4 meter).
Is het verstandig om deze kans te gebruiken voor iets van ventilatie/luchtverversing? en zo ja wat zouden jullie dan aanraden?
Of gewoon dichtmaken, en zoals ik eigenlijk al jaren doe, gewoon lekker het raam open.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Hier heb ik wel aan zitten denken, maar behalve dat deze behoorlijk duur zijn, passen ze ook niet echt lekker in een verlaagd plafond. De kamer die ik nu verbouw is de laatste kamer van mijn appartement, dan heb ik alles gehad.antonboonstra schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:50:
[...]
Lijkt mij een goed moment om te investeren in een WTW unit. Dan kunnen eventuele raamroosters dicht gezet (en geïsoleerd) worden en heb je extra, gefilterde lucht in huis met minder warmteverlies. Eventueel aanvullend met CO2 sensor. Zorg wel voor gladde luchtkanalen, zodat je deze nooit hoeft schoon te maken.
Als ik een nieuw huis heb, dan ga ik wel elke kamer proberen te voorzien van een luchtverversings systeem. Nu had ik me huis al half verbouwd, voordat ik achter dit soort mooie producten kwam, anders had ik ze wel ingebouwd
Zelf dacht ik eraan om misschien in iedergeval een gladde ventilatie buis door het kanaal heen te laten zakken.. Daar zou dan een ventilator in kunnen, of in de toekomst maakt dat het leggen van leidingen voor bijvoorbeeld een airco wel een stuk makkelijker.
Er zijn volgens mij voldoende speciale WTW units voor in het verlaagd plafond. http://www.inatherm.nl/148/4944/VEX_300C_-_plafondunits.htmlduc848 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:00:
[...]
Hier heb ik wel aan zitten denken, maar behalve dat deze behoorlijk duur zijn, passen ze ook niet echt lekker in een verlaagd plafond.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Aanvoer van schone lucht via het dak is meestal vuile lucht. Immers op zo'n dak zijn zijn veel verschillende soorten uitlaten, ik zou eerst controleren of er in een straal van 4 meter geen uitlaat is.
Dit , hierom en hierom
Verdien je nog wat.
Triodos is echter een dure, als mijn vrouw en ik allebei een rekening nemen, én een gezamenlijke, dan mag dat €114 per jaar kosten. Diezelfde combinatie kost bij ASN slechts € 72 per jaar, en ik zie geen wezenlijk verschil in voorwaarden/mogelijkheden. Daarnaast heeft Triodos geen eigen credit card, en ASN wel.
Voor ASN gaan dan maar? Maar volgens dit soort artikelen is die bank niet zo duurzaam als ze zich voordoen. Triodos lijkt een stuk duurzamer als je wat googlet, maar heeft dan weer vrij close links met religie, iets wat voor mij niet zo hoeft.
Veel andere opties zijn er niet, als ik dit soort schema's check, of wel?
Het 'Welke bank?' topicJeroenH schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:28:
Ik wil snel en geheel weg bij mijn huidige bank, dus op zoek naar wat anders. Iets met een duurzaam randje als het kan. Dan kom je al snel terecht bij Triodos of ASN, toch?
Triodos is echter een dure, als mijn vrouw en ik allebei een rekening nemen, én een gezamenlijke, dan mag dat €114 per jaar kosten. Diezelfde combinatie kost bij ASN slechts € 72 per jaar, en ik zie geen wezenlijk verschil in voorwaarden/mogelijkheden. Daarnaast heeft Triodos geen eigen credit card, en ASN wel.
Voor ASN gaan dan maar? Maar volgens dit soort artikelen is die bank niet zo duurzaam als ze zich voordoen. Triodos lijkt een stuk duurzamer als je wat googlet, maar heeft dan weer vrij close links met religie, iets wat voor mij niet zo hoeft.
Misschien vindt je daar wat antwoorden.
Ik zit nu vier jaar bij de asn en dat bevalt prima.
Duurzaamheid heeft hier altijd wel wat geld gekost, maar ASN is imho een goede keuze.JeroenH schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:28:
Ik wil snel en geheel weg bij mijn huidige bank, dus op zoek naar wat anders. Iets met een duurzaam randje als het kan. Dan kom je al snel terecht bij Triodos of ASN, toch?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ikzelf heb wel voor Triodos bank gekozen. Close links met religie had ik niet van gehoord, hoeft van mij ook niet zo, maar goed. Ik heb echter maar 1 en/of rekening, dat is stuk goedkoper. Maar jij wilt er 3 om gescheiden geldstromen te houden, neem ik aan? Dat kan natuurlijk valide zijn.JeroenH schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:28:
Inderdaad heeft Triodos geen creditcard, die heb ik dus bij ASN genomen met als tegenrekening de Triodos rekening. Next best option wat mij betreft.
En als het je echt na aan het hart ligt, dan is een beetje extra betalen toch niet zo erg? Ik bedoel het echt heel aardig als ik zeg: "Put your money where your mouth is". :-)
Look behind you! A three headed monkey!
ASN is nu onderdeel van de Volksbank (nieuwe bank door staat opgezet boven de SNS koepel).
Triodos is voort gekomen uit een antroprosopische beweging. En er zijn nog wel eens linken te vinden
"'De antroposofische beweging en de beweging tot religieuze vernieuwing, De Christengemeenschap, waren de inspiratiebronnen van de mensen die Triodos Bank hebben opgericht. Triodos Bank is – in alle vrijheid – verbonden met de door Rudolf Steiner geïnitieerde geesteswetenschap, de antroposofie, die daarmee een belangrijke grondslag voor het werk van Triodos Bank vormt"
Het is net als kiezen bij een politieke partij, je blijft altijd punten houden waar je het net niet helemaal mee eens bent.
ASN heeft overigens geen Hypotheek of ben je daar al vanaf?
Dit , hierom en hierom
Zonnepanelen zijn al 3,5 jaar aanwezig naar volle tevredenheid!Rol-Co schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:24:
Kabels door die buis en zonnepanelen op het dak.
Verdien je nog wat.
Daarbij heb ik hier ook een hoop advies gehad
Hier al vele jaren geleden alles van ING overgezet naar ASN. De kinderen hebben er intussen ook een spaarrekening evenals de vrouw. Je krijgt op je lopende rekening ook enige (heel weinig, maar toch) rente zodat de kosten weer wat gedrukt worden. Kleinigheid misschien, maar ik werk er vaak mee: hun app is dik in orde.JeroenH schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:28:
Eindelijk duidelijkheid tot 2023Erasmo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:51:
Salderen blijft tot 2023
![]()
http://nos.nl/artikel/218...t-2023-zelfde-tarief.html
Zoals sommige wel weten kijk ik veel in down under ( je moet ergens een tik van hebben) naar de ontwikkelingen die daar gaande zijn op het gebied van duurzaamheid en de zeer snelle transitie naar local grids en zelf voorzienend op het gebied van elektriciteit voorziening.
Ik volg daarbij ook Josh Byrne (& Associates).
Vandaag weer een paar mooie dingen gezien, aangezien ze down under het grootste vloeroppervlak gebruiken voor behuizing/wonen (ter wereld) zijn er nu projecten om compacter te gaan wonen, zelf de E op te wekken, 60% minder waterverbruik enz enz enz. En dat allemaal mede mogelijk gemaakt door de staat (Western Australia in dit geval).
Voor degene die ergens willen starten
http://www.landcorp.com.au/innovation/wgv/ (overzicht test huisblok project)
http://www.landcorp.com.a...n/wgv/initiatives/energy/ energie project voor micro grid
Overige gedachten (en vele video's op termijn over o.a. bovenstaande)
https://densitybydesign.com.au/
Dit , hierom en hierom
21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP
De EasyDrain is ook niet echt duur. Ik zou kijken naar welke makkelijker te reinigen is.Cor-Jan schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:57:
Kent iemand de Zypho Douche WTW ?? (https://www.greentherm.ie...water-heat-recovery-unit/) Ziet er inderdaad hetzelfde uit als de EasyDrain, maar is een stuk eerder terugverdient.
Maar we hebben ook een apart Douche WTW topic.
De foto en de maten zijn praktisch hetzelfde in ieder geval.
Waarom krijgt zo'n slecht (onderbouw) stuk tekst zoveel media-aandacht?
Opinions are just like asses... everyone’s got one.Atomic2005 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:29:
https://jdreport.com/elek...ewoon-vies-en-vervuilend/
Waarom krijgt zo'n slecht (onderbouw) stuk tekst zoveel media-aandacht?
....en weer over tot de orde van de dag
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Misschien wordt het plaatje anders door een plotselinge wijziging in onze situatie, maar omdat ik echt geen keus kan maken tussen ASN en Triodos op basis van de diensten die ze leveren en de verschillen in duurzame insteek, zou ik dan denk ik toch kiezen voor ASN. Ik kan mijn geld maar één keer uitgeven.
Ik ben al jaren tevreden klant bij de Triodos maar ik zie liever dat je bij de ASN gaat bankieren dan bij een ander. Heb onlangs zelfs mijn hypotheek afgesloten bij de Triodos, het koppelen van de rente aan het energielabel vind ik een interessant idee en voor een duurzame Tweakert kan dat nog aardig voordelig uitvallen(1,45% voor 10 jaar vast)
[ Voor 38% gewijzigd door Erasmo op 17-07-2017 11:03 ]
Hebben ze ook een goede app voor Android? Ik doe tegenwoordig bijna alle bankzaken via de app, dat dit wel een erg belangrijk punt voor mij is. Ik zit nu nog bij de Rabo, maar zit er al langer over te denken om te switchen.Erasmo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:00:
Het is de keuze tussen lood en oud ijzer maar dan positief
Ik ben al jaren tevreden klant bij de Triodos maar ik zie liever dat je bij de ASN gaat bankieren dan bij een ander.
Ik kan er prima mee uit de voeten;antonboonstra schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:03:
[...]
Hebben ze ook een goede app voor Android? Ik doe tegenwoordig bijna alle bankzaken via de app, dat dit wel een erg belangrijk punt voor mij is. Ik zit nu nog bij de Rabo, maar zit er al langer over te denken om te switchen.
https://www.triodos.nl/nl...biel-bankieren-overzicht/
Ik zit nu met de rekening ook bij Triodos. Heb ook gekeken naar de duurzame korting op hypotheek.Erasmo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:00:
Het is de keuze tussen lood en oud ijzer maar dan positief
Ik ben al jaren tevreden klant bij de Triodos maar ik zie liever dat je bij de ASN gaat bankieren dan bij een ander. Heb onlangs zelfs mijn hypotheek afgesloten bij de Triodos, het koppelen van de rente aan het energielabel vind ik een interessant idee en voor een duurzame Tweakert kan dat nog aardig voordelig uitvallen(1,45% voor 10 jaar vast)
Het huis leende zich er wel voor. Maar ik kon echt een stuk minder lenen bij Triodos. Helaas had ik het maximale nodig wat ik zou mogen lenen, omdat ik het inkomen van m'n partner niet mee kon nemen. Hypotheek valt hierdoor reuze mee gelukkig. Rente stond ook nog wat hoger dan nu.
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.