Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Zoet of zout, en in een afbreekbaar bakje?
Of liever een gerecycled bakje?
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Zout, 100% , en een hele grote kunststof schaal.klump4u schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 23:11:
[...]
Zoet of zout, en in een afbreekbaar bakje?
Of liever een gerecycled bakje?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik pak een hapje mee.Rol-Co schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 23:13:
[...]
Zout, 100% , en een hele grote kunststof schaal.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Ook mooi om alvast de komende 8 jaar mee te nemen in je berekening ook.
En de quote van een gezin met kerst bij kaarslicht is ook tenenkrommend. Stemmingmakerij. Er zijn in Nederland ook gezinnen zonder stroom of verwarming die bij kaarslicht leven. Dat zal in elk land voorkomen, er zijn mensen die ver onder grens leven.
Hier loopt het de komende jaren ook wel aardig op.databeestje schreef op zondag 11 juni 2017 @ 08:43:
De quote van "een gezin met 4 kinderen betaalt dan 25.000 euro" was wel een beetje apart. Dat zou betekenen dat van 2000-2025 er 1000 euro per jaar afgedragen zou worden *alleen* aan duurzame energie belasting. Wut? Dat is 83 euro per maand enkel aan ODE. Nu weet ik dat de oosterburen niet goedkoop zijn, maar dit lijkt me wel een beetje sterk.
Ook mooi om alvast de komende 8 jaar mee te nemen in je berekening ook.
En de quote van een gezin met kerst bij kaarslicht is ook tenenkrommend. Stemmingmakerij. Er zijn in Nederland ook gezinnen zonder stroom of verwarming die bij kaarslicht leven. Dat zal in elk land voorkomen, er zijn mensen die ver onder grens leven.
Zie tabel in onderstaand stukje (en in de tekst, natuurlijk):
https://www.gaslicht.com/...jgt-fors-de-komende-jaren
Er is ook nog een interessante analyse van CE Delft met wat meer uitwerking en rekenvoorbeelden. Hierin wordt o.a. vermeld dat er ook een compensatie in de vorm van een algemene korting zal worden gegeven aan de particulier.
Helaas is dit een pdf en ik weet even niet hoe ik die link hier moet plaatsen.
Google maar eens op "SDE+ belasting de komende jaren". Dan vind je het genoemde stuk.
Helaas is dit uit 2015, dus kan alweer achterhaald zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Schinnen-groen op 11-06-2017 09:40 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
http://www.staatvanhetklimaat.nl/
edit:
Later als ik tijd heb (ben druk bezig met andere werkzaamheden) zal ik een ander stukje plaatsen over de "groene" Nederlandse Klimaat predikant waar letterlijk een "luchtje" aan zit.
[ Voor 27% gewijzigd door Willie Wortel op 11-06-2017 10:11 ]
Iets wat je doet, niet waarover je praat. Tot op zekere hoogte natuurlijk, zonder politiek kunnen we het uberhaupt niet sturen. Als we het over moeten laten aan de goodwill van de bedrijven dan is het bij voorbaat een kansloze zaak. Zelfs met een SDE subsidie voor PV kan ik mijn werkgever niet overtuigen, de vastgoed sector handelt alleen met een ROI van < 2 jaar.
Dat is natuurlijk tekenend voor de maatschappij waar we in leven, 7 jaar ROI is als te lang voor de meeste commerciele ondernemers. En dat is jammer.
Kijk maar zo gaat dit: https://gathering.tweaker...message/51486017#51486017Schinnen-groen schreef op zondag 11 juni 2017 @ 09:24:
[...]
Hier loopt het de komende jaren ook wel aardig op.
Zie tabel in onderstaand stukje (en in de tekst, natuurlijk):
https://www.gaslicht.com/...jgt-fors-de-komende-jaren
Er is ook nog een interessante analyse van CE Delft met wat meer uitwerking en rekenvoorbeelden. Hierin wordt o.a. vermeld dat er ook een compensatie in de vorm van een algemene korting zal worden gegeven aan de particulier.
Helaas is dit een pdf en ik weet even niet hoe ik die link hier moet plaatsen.
Google maar eens op "SDE+ belasting de komende jaren". Dan vind je het genoemde stuk.
Helaas is dit uit 2015, dus kan alweer achterhaald zijn.
Ik had de CE Delft pdf al woensdag verlinkt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Willie Wortel in "De Duurzame Kroeg Deel 3"
edit: ja, ik moet ook even leren hoe je een bericht link maakt.
[ Voor 78% gewijzigd door Willie Wortel op 11-06-2017 21:22 ]
@ Jeroen H : Dit meen je toch niet , hoop ikJeroenH schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:08:
Ik kom over een paar weken nog wel eens buurten, tabee.
(er zijn intussen al 10 dagen voorbij , is dat genoeg)
Ik bedoel eigenlijk helemaal niets met de verwijzing/link.Willie Wortel schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:17:
Ja zo gaat dat ...je bedoelt lasten verleggen waarbij de gewone man het lul is.?
Willie Wortel in "De Duurzame Kroeg Deel 3"
edit: ja, ik moet ook even leren hoe je een bericht link maakt.
Het was een additionele informatiebron i.v.m. de voorgenomen verschuiving energiebelasting.
De informatie uit het verlinkte document mag je natuurlijk
gebruiken/interpreteren zoals je zelf wilt

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
------
Ze hebben me gehoord in Rotterdam....Had het er van het weekend nog over. Cruise schepen versus oud autotje. Ja, Rotterdam doet aan het milieu.
http://www.ad.nl/rotterda...ng-vieze-auto-s~af79b2de/
------------------
Als je terug in de tijd gaat zoeken,....(er is bijzonder weinig naslagwerk moet ik zeggen maar Google is je beste vrind) Het weer en de verandering is van allerdag.
in de jaren 1830 was er een heuse volksopstand in Wales omdat er jaren voorafgaand slechte oogsten waren door hevige regenval. Huh...1830......
In the late 1830s and early 1840s, the agricultural communities of south Wales were in dire poverty.[3] In 1837 and 1838 the whole country suffered from poor harvests, worse in the south west, where atrocious seasons of rain forced farmers to buy corn at famine prices to feed themselves, their animals and their families, which further eroded what little capital they had.[3] Grain harvests collapsed,
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Rebecca_Riots
[ Voor 62% gewijzigd door Willie Wortel op 12-06-2017 20:39 ]
O wacht, je gaat natuurlijk niet in op een kritische beschouwing, want je moet niet veranderen wat je denkt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
http://www.groenerekenkamer.nl
Ook al zou het klimaat niet veranderen door het blijven verbranden van fossiele brandstoffen dan nog is het zinvol on naar alternatieven te zoeken en deze ook te gebruiken.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
"Energiebesparing en Subsidie"
Met name het onderdeel subsidie interesseerde mij.
Onder de streep kon ik helaas alleen maar achteruitgang noteren.
a) de subsidie van de gemeente voor energiebesparende maatregelen is geschrapt
b) zoals bekend is de pot van de rijksoverheid voor isolatiemaatregelen voor 2017 ook leeg (en wordt niet aangevuld)
c) per 1 juli gaat de ISDE+ subsidie voor de meest gangbare warmtepompen fors omlaag,
dit wist de gemeente nog niet (de ISDE+ subsidiepot is wel aangevuld)
Kan je met dit krachtige en consistente beleid de klimaatdoelstellingen halen?
http://www.volkskrant.nl/kijkverder/2017/water/
Om een juist beeld te krijgen over het/de klimaat (verandering) ben ik van mening om je niet te beperken tot lectuur die het meest bij je huidige denken past maar om bij de experts te buurten, vooral als je er zelf maar bar weinig van af weet.
Dus niet bij een boek van een journalist (Crok), een blog van een muziekliefhebber (Klimaatgek) of een libertarische lobbyclub (anti-GroeneRekenkamer) maar bij:
- de nationale wetenschappelijke academies van 80 landen,
- vele vooraanstaande vakrelevante wetenschappelijke verenigingen als AGU (American Geophysics Union met meer dan 60.000 leden) of de Royal Meteorological Society met meer dan 3000 leden wereldwijd,
- de tientallen jaren peer-reviewed wetenschappelijke literatuur en diens auteurs die het klimaat proberen te begrijpen,
- de meerjarige meta-rapporten die het hele vakgebied samenvatten
Die allemaal dezelfde boodschap verkondigen.
Het is bijzonder om te zien hoe bepaalde users blijkbaar meer vertrouwen leggen bij een leken publiek en communicateurs wiens mening sterk afwijkt van de experts. De enige verklaring die ik hiervoor kan verzinnen is dat die leken-bronnen de literatuur leveren die bij de wens passen en ze daarom belangrijker geacht worden dan die van de experts.

Bron
Feit is dat er een hele sterke consensus onder de experts is, de wetenschappers wiens beroep het is om het klimaat zo goed mogelijk te snappen, dat ons leken wijst op onze huidige dominante invloed op het klimaat en de grote risico's die dat heeft op voor de medebewoners van deze aardkloot en onze toekomstige generaties.
[ Voor 7% gewijzigd door styno op 13-06-2017 12:57 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Dit is niet je sterkste post hier.Proton_ schreef op maandag 12 juni 2017 @ 22:18:
@Willie Wortel Welk deel van 'langjarig stijgende trend' begrijp je niet, dat je het vergelijkt met twee lokale misoogsten achter elkaar?
O wacht, je gaat natuurlijk niet in op een kritische beschouwing, want je moet niet veranderen wat je denkt.
Welke langjarige trend bedoel je,.... ja ik begrijp hem, je bedoeld de bevolking groei en de onlosmakelijk verbonden uitstoot/vervuiling veroorzaakt door deze groei. Je zal heel wat uitlaatjes moeten vervangen en molentjes plaatsen om 1 miljoen mensen te compenseren die de laatste 10 jaar in Nederland zijn bijgeschreven.
Trouwens veel commentaar op de klimaat goeroe alhier was er ook niet toen een lokale regenbui werd aangehaald als zijnde onderdeel van een klimaat verandering.
En daarom zijn ze het op verschillende plaatsen in de wereld aan het uitbannendatabeestje schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:07:
Goed artikel over de waanzin van flesjes water.
San Fancisco
Wikipedia: Bottled water ban
Waarbij Bundanoon, New South Wales nog wel de gekste was, waterbedrijf (Coca ....) wilde daar water bottelen en het daar gewoon verkopen. En toen was er een "opstand", je ziet daar ook watertappunten.
Iets wat ik de laatste tijd hier in meer gemeenten zie (https://www.brabantwater..../Drinkwatertappunten.aspx)
Nee, geef mij maar "gewoon" bronwater (de kraan is dat bij mij)
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Veel commentaar is hier te verwachten als er een loopje met de feiten genomen wordt, daarom krijg jij veel (negatief) commentaar en anderen niet.Willie Wortel schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:23:
[...]
Dit is niet je sterkste post hier.![]()
Welke langjarige trend bedoel je,.... ja ik begrijp hem, je bedoeld de bevolking groei en de onlosmakelijk verbonden uitstoot/vervuiling veroorzaakt door deze groei. Je zal heel wat uitlaatjes moeten vervangen en molentjes plaatsen om 1 miljoen mensen te compenseren die de laatste 10 jaar in Nederland zijn bijgeschreven.
Trouwens veel commentaar op de klimaat goeroe alhier was er ook niet toen een lokale regenbui werd aangehaald als zijnde onderdeel van een klimaat verandering.
Ter herinnering:
styno in "De Duurzame Kroeg Deel 3"
en:
styno in "De Duurzame Kroeg Deel 3"
Maar zoals mux terecht zegt: met feiten en statistieken is het lastig discussieren met iemand die argumenteert in anektdotes. Ik schrijf deze posts dan ook niet voor jou, Willy, (je bent onverbetelijk en heilig overtuigd van je eigen gelijk, je hoeft dus niet te reageren!) maar voor de meelezers.
Ja, ik had dat artikel ook gelezen. Bizar vanuit het oogpunt van efficientie, milieubelasting enz maar bedrijfseconomisch gezien hardstikke logisch. De vrije markt is ook niet alles...databeestje schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:07:
Goed artikel over de waanzin van flesjes water.
[ Voor 15% gewijzigd door styno op 13-06-2017 12:51 ]
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Helemaal eens! Goedkoper, lekkerder (smaak dus persoonlijk) en weinig mileubelasting a.g.v. transport enz.ollie1965 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:33:
[...]

Dat is hier makkelijker gezegd dan op veel plaatsen in de VS waar je het kraanwater eerst moet filteren voor het goed drinkbaar is.ollie1965 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:33:
[...]
En daarom zijn ze het op verschillende plaatsen in de wereld aan het uitbannen
San Fancisco
Wikipedia: Bottled water ban
Waarbij Bundanoon, New South Wales nog wel de gekste was, waterbedrijf (Coca ....) wilde daar water bottelen en het daar gewoon verkopen. En toen was er een "opstand", je ziet daar ook watertappunten.
Iets wat ik de laatste tijd hier in meer gemeenten zie (https://www.brabantwater..../Drinkwatertappunten.aspx)
Oude benzineauto's mogen de Rotterdamse milieuzone weer in
Personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden mogen door de gemeente Rotterdam niet langer worden geweerd uit de Milieuzone. Dat blijkt uit een uitspraak van de Rotterdamse rechtbank.
Volgens de rechtbank heeft het gemeentebestuur niet aannemelijk gemaakt dat deze voertuigen gezamenlijk een onevenredig groot deel van de uitstoot van stikstofdioxide veroorzaken.
Het belachelijke van de "milieu" maatregel had ik eerder al uitgelegd.
http://www.ad.nl/rotterda...ieuzone-weer-in~abd3a100/
Onze Dect telefoon is ter ziele gegaan. De nieuwe vandaag binnen gekregen.
Verbruik station + telefoon in de houder bedraagt 1 W.
Mooi!

even rekenen:
fiets is volgende week 3 jaar oud.
14833 km / 3 = 4944 km per jaar gefietst.
Maar wacht even, ik heb (edit:) 4 fietsen + 4 mijn vrouw (echt waar) voor elke discipline 1 zeg maar. En ik gooi zelden wat weg, verkopen doe ik nooit. Bij elkaar fiets ik zo een 6000 km per jaar. (echt waar).
Het mooie is, als ik fiets kan ik geen andere dingen doen....auto rijden bijvoorbeeld.
Een beter milieu begint bij jezelf, daar heb je geen nep verdrag voor nodig.
Weet je nog hoe je vroeger was, en hoe anders de wereld? Las ik vorige week.
http://www.rtlnieuws.nl/n...mensen-mallorca-puilt-uit
Ik weet nog hoe het vroeger was.
ADD: Goed onderwijs aan de jeugd ook gericht op een beter milieu (how to) is 100x meer waard dan een nep verdrag.
[ Voor 20% gewijzigd door Willie Wortel op 15-06-2017 09:39 ]
Scheelt ook weer een sportschoolabonnement en daar hoef je dan ook niet naartoe met de auto. Toch een soort van multitasken dan: Je verplaatsen, ontspannen, sporten, van de omgeving genieten.Willie Wortel schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 07:57:
Maar wacht even, ik heb 8 fietsen (echt waar) voor elke discipline 1 zeg maar. En ik gooi zelden wat weg, verkopen doe ik nooit. Bij elkaar fiets ik zo een 6000 km per jaar. (echt waar).
Het mooie is, als ik fiets kan ik geen andere dingen doen....auto rijden bijvoorbeeld.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik moet het hier hebben van de opening van een nieuwe OV-lijn waardoor ik de overstap maak.
Kanttekening: Die moet nog openen. En ik zal nog steeds wel auto's ernaast hebben. Maar de dagelijkse kilometers zullen er niet mee worden gereden, en dat scheelt gewoon heel veel.
[ Voor 47% gewijzigd door !null op 15-06-2017 16:06 ]
[ Voor 49% gewijzigd door TWyk op 18-06-2017 18:29 ]
Hopelijk hebben ze genoeg vrije ruimte gelaten om e.e.a. af en toe schoon te poetsen.
Dat zijn ze bijvoorbeeld vergeten bij de panelen die op het MECC in Maastricht zijn gelegd.
Dan begrijp je ook meteen hoe dit soort projecten werkt.
Als de hype over is, dan zien we wel...
Toch wil ik even azijn zeiken (nuance), leuk hoor zo een projectje......om te melden voor de bühne.
We hebben het over gemiddelden. Ik gebruik met mijn warmtepomp zeker 25 kWH per dag.
1 persoon gebruikt per jaar 1500kWH (1.5MW)
Projectje = 1600 MW / 1.5 MW = Electra voor 1066 personen.
De bevolking groei in Nederland = 100.000 personen per jaar. (bron CBS) (afgelopen 9 jaar 1 miljoen)
100.000 / 1066 = 93 zonneparken a la Breda PER JAAR alleen al om de bevolking groei te dekken.
Nederland is goed bezig met zijn targets
ik ben het vaak met je eens, maar deze klopt niet. (edit: Eigenlijk had ik dan tot eind2016 moeten rekenen. Dan kom je op 731duizend in 10jaar, is 73duizend per jaar.)
eind 2006 16.357992
april 2017 17.114 616
756duizend in 10jaar = 75600 per jaar. Dus kwart minder dan jij aangaf.
bron CBS
http://statline.cbs.nl/st...=130605-0932&hdr=t&stb=g1
[ Voor 12% gewijzigd door Atomic2005 op 19-06-2017 08:06 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Als ik tijd heb zal het opzoeken. Maar zelfs 75.000 per jaar........ vermenigvuldig je het toch me 0.75 = altijd nog 70 Breda projecten to break even per jaar.
[reklame]
Ik ben druk bezig met programmeren en aanpassen van de handleiding van DaL voor de Raspberry
Een voor gebruikers (door Tweakers hobbyisten geschreven ) eenvoudig te gebruiken programma voor het loggen van data zoals de slimme meter, zonnepanelen via een so meter, temperatuur, luchtdruk vochtigheid en nog veel meer naar elk device ook extern zoals PVOutput, Ubidot, USB stick of website etc. Wat er niet in zit wordt op verzoek geprogrammeerd.
Het programma wordt nu uitvoerig getest maar we willen graag binnen een week met de eerste versie online. Dus ik ga weer verder.
link: DaL software op de RaspBerry Pi op Windows 10 IOT
[/reclame]
Bevolkingsgroei is geen liniear gebeuren.Willie Wortel schreef op maandag 19 juni 2017 @ 07:36:
[...]
Toch wil ik even azijn zeiken (nuance), leuk hoor zo een projectje......om te melden voor de bühne.
We hebben het over gemiddelden. Ik gebruik met mijn warmtepomp zeker 25 kWH per dag.
1 persoon gebruikt per jaar 1500kWH (1.5MW)
Projectje = 1600 MW / 1.5 MW = Electra voor 1066 personen.
De bevolking groei in Nederland = 100.000 personen per jaar. (bron CBS) (afgelopen 9 jaar 1 miljoen)
100.000 / 1066 = 93 zonneparken a la Breda PER JAAR alleen al om de bevolking groei te dekken.
Nederland is goed bezig met zijn targets.
http://www.pbl.nl/dossier...ntent/DemografieBevolking
Verder stelt de bron toch duidelijk:
Breda is maar 1 van 400 gemeentes in Nederland.Bestuurslid Ludo Ansems hoopt dat na Breda vele andere Nederlandse gemeenten volgen. "Wat mij betreft zou elke gemeente in Nederland zijn eigen veld moeten hebben. Al was het alleen maar om zichtbaar uit te dragen dat je als gemeente aan een duurzaam Nederland bouwt voor onze kinderen."
Idd is het niet linear daarom is de bevolking vorig jaar met 111.000 toegenomen.TWyk schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:13:
[...]
Bevolkingsgroei is geen liniear gebeuren.
http://www.pbl.nl/dossier...ntent/DemografieBevolking
Verder stelt de bron toch duidelijk:
[...]
Breda is maar 1 van 400 gemeentes in Nederland.
[...]
Bestuurslid Ludo Ansems hoopt dat na Breda vele andere Nederlandse gemeenten volgen
[...]
Ik hoop ook op winst in de loterij. Dit is toch geen absoluut gegeven....hoop.....
ADD: voor mij heet het dweilen met de kraan open.
[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 19-06-2017 10:24 ]
Er is vorig jaar in Nederland zo'n 500 MW aan capaciteit voor zonneenergie bijgekomen. Goed voor bijna 500 Gwh aan extra elektriciteit op jaarbasisWillie Wortel schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:17:
[...]
Idd is het niet linear daarom is de bevolking vorig jaar 111.000 toegenomen.
[...]
Bestuurslid Ludo Ansems hoopt dat na Breda vele andere Nederlandse gemeenten volgen
[...]
Ik hoop ook op winst in de loterij. Dit is toch geen absoluut gegeven....hoop.....
ADD: voor mij heet het dweilen met de kraan open.
Ter vergelijking, Dat is dus 300 keer meer dan wat in nu in Breda is gerealiseerd.
Daarnaast is er in 2016 aan windenergie op zee nog een 500 MW bijgekomen en op land 200 MW. Samen goed voor een extra 1500 GWh per jaar aan opgewekte stroom.
windopbrangs aangepast
[ Voor 3% gewijzigd door TWyk op 19-06-2017 14:00 ]
1,5 TWh ?TWyk schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:38:
[...]
Er is vorig jaar in Nederland zo'n 500 MW aan capaciteit voor zonneenergie bijgekomen. Goed voor bijna 500 Gwh aan extra elektriciteit op jaarbasis
Ter vergelijking, Dat is dus 300 keer meer dan wat in nu in Breda is gerealiseerd.
Daarnaast is er in 2016 aan windenergie op zee nog een 500 MW bijgekomen en op land 200 MW. Samen goed voor een extra 1,5 GWh per jaar aan opgewekte stroom.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
https://presspage-product...nergietransitie.pdf?10000
[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 19-06-2017 15:32 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Hij wordt zo'n beetje bovenop een nieuw te ontwikkelen gasveld gebouwd.
http://www.ad.nl/westland...est-gasboringen~abafd5e6/
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ah, dat zijn ze dus aan het doen. Ik dacht dat het was voor de blankenburgverbinding.Proton_ schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:34:
Gut, ik snap opeens waarom mijn volgende woning nog steeds op gas aangesloten moet worden.
Hij wordt zo'n beetje bovenop een nieuw te ontwikkelen gasveld gebouwd.
http://www.ad.nl/westland...est-gasboringen~abafd5e6/
39
Maar ze verwachten na 15 jaar de boel weer in te pakken en de bodem 10 centimeter lager achter te laten.
Veld Gaag (bij Coldenhove) raakt nu eindelijk na conventioneel fracken echt leeg.
In 2015 is een soortgelijk onderzoek van CE Delft (hier gesponsord door ENECO)drielp schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:28:
Interessant raport, gevonden via de site van Floris Wouterlood.
https://presspage-product...nergietransitie.pdf?10000
verschenen.
Door dat dit onderzoek door EY niet wordt geciteerd volgens wetenschappelijke regels, ze hebben het (waarschijnlijk) wel gebruikt, zou ik hun onderzoek bijna als plagiaatverdacht aanmerken.
Foutje: staat er wel in de bronnenlijst en in de voetnoten.
Eigenlijk is het rapport van E&Y een typisch managementrapport c.q. executive summary
waarschijnlijk geschreven voor de toekomstige beleidsmakers in Den Haag.
[ Voor 36% gewijzigd door dunklefaser op 19-06-2017 19:04 . Reden: Geen citatie door EY vlgs wetenschappelijke citaatregels ]
Opdrachtgever is Essent (zie introductie)dunklefaser schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:39:
Eigenlijk is het rapport van E&Y een typisch managementrapport c.q. executive summary
waarschijnlijk geschreven voor de toekomstige beleidsmakers in Den Haag.
Cijfers zijn van CE Delft en ECN.
Het voorstel voor een nieuwe EB structuur zal wel van Essent komen. Een lobbydocument inderdaad.
Het lijk er op dat niet alleen Essent en ENECO etc., maar natuurlijk ook de gebruikelijke verdachten zoals Milieudefensie de zgn. EB 2.0 promoten. Wat ik niet geloof dat dit een efficiƫntere en doeltreffendere EB wordt.Skyaero schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:23:
[...]
Opdrachtgever is Essent (zie introductie)
Cijfers zijn van CE Delft en ECN.
Het voorstel voor een nieuwe EB structuur zal wel van Essent komen. Een lobbydocument inderdaad.
Als ik aan de huidige uitvoerende instanties, de fiscale loophole industrie en de consultants en hun werkgelegenheid/inkomensbelangen denk vrees ik voor het eindresultaat.
Het is de boodschap, niet de boodschapper.
Ik ben geen Troll zoals jeroenH beweerde en niet jaloers zoals woudsehoeve beweerde. (jalousie is een mentale gemoedstoestand wat kan leiden tot ernstige fysieke problemen en wordt aangemerkt als een ziekte, wet WIA)
=====================
Ik heb een leuk artikeltje over de door de milieu gurus zo bejubelde elektrische auto:
De conclusie van de onderzoekers: de totale broeikasgasuitstoot van een elektrische auto is over de gehele levensduur genomen nauwelijks kleiner dan van een auto met verbrandingsmotor.
Achtergrond
Toch, zo becijferen de onderzoekers, kunnen elektrische auto’s alsnog emissies besparen in vergelijking met reguliere auto’s. Dan moet de elektriciteit alleen wel zijn opgewekt volgens de Europese energiemix, het aandeel kernenergie, gas, steenkool en hernieuwbare energie in alle Europese landen samen.
Elektrische auto’s leveren in dit geval dus wel degelijk winst op, al is die niet spectaculair. Per land kan deze balans alleen verschillen. Zo heeft BelgiĆ« veel kernenergie, terwijl Nederland veel aardgas, steenkool en windenergie gebruikt. Maak je elektriciteit uit aardgas, weten de wetenschappers, dan besparen elektrische auto’s 12 procent emissies tegenover auto’s met een benzinemotor, terwijl de winst ten opzichte van een dieselauto nul is.
Sterker nog: wordt de elektriciteit alleen maar gemaakt door steenkoolcentrales, dan stoten elektrische auto’s over de gehele levenscyclus (dus productie Ć©n gebruiksfase) 17 tot 27 procent mƩƩr CO2 uit dan auto’s met een verbrandingsmotor. Met de Europese elektriciteitsmix zijn de productie en het gebruik van een elektrische auto tezamen goed voor een CO2-uitstoot tussen de 197 en 206 gram CO2-equivalenten per kilometer. Zou de mix volledig uit windenergie bestaan, dan bedraagt zijn totale CO2-uitstoot 106 gram CO2-equivalenten per kilometer. De onderzoekers gaan er bij hun conclusies vanuit dat zowel het voertuig als de batterij 150.000 kilometer meegaat. Maak je daar 200.000 kilometer zijn, dan scoort de elektrische auto al een stuk beter: de uitstoot is dan 27 tot 29 procent lager dan een benzineauto en 17 tot 20 procent lager dan een dieselauto
Bron PDF van site duurzaam geproduceerd:https://www.google.nl/url...g2=HbOieQbHvNC9oZ5BQv-F8Q
Maar de Panda rijder moet betalen.....de vervuiler, de loeder,......BPM, houderschap (wegenbelasting) torenhoge accijns op brandstof...... tol,.....milieu stickers......ja we zullen hem krijgen.
ADD: als de kosten voor het rijden lager worden wordt het verbruik hoger, dit is de wet van Willie.
Kijk, ik lees, analiseer en geef mijn commentaar net als elk ander. Dat het commentaar niet altijd in de Guru leer past......Bij mij gaat er af en toe een lampje branden.
Dit is al een redelijk oud artikel. Een recenter onderzoek van TNO laat duidelijk de verschillen zien op pagina 13/14.Willie Wortel schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:10:
Bron PDF van site duurzaam geproduceerd:https://www.google.nl/url...g2=HbOieQbHvNC9oZ5BQv-F8Q
Een elektrische auto is echt niet op bij 150.000 km. Misschien dat de batterijen capaciteit teruggelopen is tot 70%, maar kan nog steeds zijn kilometers rijden met minder reikwijdte.
Nee, een elektrische auto is geen heilige graal, maar kan ook helpen om de balans op het elektriciteitsnet te managen, bijvoorbeeld (smart solar charging Lombok) en slim autoladen maakt de stroom goedkoper..
Het echte probleem is niet de CO2 uitstoot maar de NOx en fijnstof.

[ Voor 13% gewijzigd door ZuinigeRijder op 21-06-2017 10:19 ]
EensWillie Wortel schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:10:
@ollie1965 die moet een ieder dan maar eens goed in je oren knopen en te bekritiseren op de boodschap en niet proberen de boodschapper te grazen te nemen, weg te zieken met non args.
Het is de boodschap, niet de boodschapper.
Wees ook kritisch op jezelf: dit is een artikel uit 2013. Voor Dieselgate bijvoorbeeld, en voor de Gigafactory die volgens het artikel een grote verbetering geeft door schaalvergroting.Bron PDF van site duurzaam geproduceerd:https://www.google.nl/url...g2=HbOieQbHvNC9oZ5BQv-F8Q
Daarbij vind ik de onderbouwing dat een elektrische auto zes keer zoveel energie kost om te produceren dan een benzinewagen nogal dun, of eigenlijk gewoon afwezig. Ik vind het nogal een sterke bewering en sterke beweringen vragen om sterk bewijs. Elektrische aandrijving is namelijk veel simpeler dan een zuigermotor.
Het principe van aandrijving van auto's die we nu rijden (verbranding-zuigermotoren) is echt onmogelijk ouderwets en schrikbarend inefficiƫnt.
Sinds 2016 zijn alle accufabrieken flink opgeschaald.
Ook wordt er in het Noorse onderzoek cradle-to-grave gerekend, waarbij ik goede hoop heb dat de accupakketten >80% gerecycled gaan worden. Cradle-to-cradle had eerlijker geweest, gezien loodaccu's nu ook al laten zien voor > 90% hergebruikt te worden.
Voor lithium accu's wordt het lithium nog niet teruggewonnen, maar dat is ook een kwestie van schaal. Er zit immers heel weinig lithium in
Kobalt, koper en ijzer wordt al wel uit lithium accu's gehaald.
Ik bedoel dat niet meteen door slaan in protectionisme ofzo, maar het zal toch wel aardige gevolgen hebben voor onze economie.
Wat mensen daar over zeggen: stel eens voor dat we morgen cold fusion hebben.!null schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:16:
En het feit dat we ieder jaar met z'n alle 400 miljard euro naar het midden-oosten over maken met fantastische resultaten. Dat mag ook wel wat minder.
Ik bedoel dat niet meteen door slaan in protectionisme ofzo, maar het zal toch wel aardige gevolgen hebben voor onze economie.
Hoe fel zou dat midden oosten destabiliseren en welke gevolgen komen daaruit voort...
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Niet enkel het midden oosten draait op olie he.... petrochemie is hier in het westen ook big business..Bacchus schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:41:
Die 400 mia moeten we dus aanhouden als een soort van ontwikkelingshulp omdat de economie van sommige gebieden voor 90% op olie drijft?
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Je zou kunnen zeggen dat elke vorm waarbij we het na het winnen in de fik steken gewoon bijzonder destructief is. Voor grote CO2 compensatie zouden we kunnen beginnen door het planten van meer gewassen, eten hebben we ook nodig. Betekent alleen wel dat je meer eten gaat verbouwen zonder dat je er (noodzakelijk) geld voor kan krijgen, dan maar naar elders verschepen denk ik dan.
http://nos.nl/artikel/217...leeft-ongekende-piek.htmlNog nooit werd er in Nederland zo veel zonne-energie opgewekt als vandaag. Het aantal actieve zonnepanelen is hoger dan ooit. Combineer dat met de op veel plaatsen onbewolkte lucht en de vele zonuren op de langste dag van het jaar, en de opgewekte energie stijgt boven een theoretisch vermogen van 2400 megawatt per uur. Dat staat gelijk aan de energie van drie gasgestookte energiecentrales.
Volgens http://energieopwek.nl/ was gister de piek 1424 MW.styno schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:00:
En zonnepanelen produceerden gister in Nederland op hun piek 2.4 GW:
[...]
http://nos.nl/artikel/217...leeft-ongekende-piek.html
Er zullen nog een 'paar' niet geregistreerde installaties zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Onestone op 22-06-2017 11:23 ]
De leugenfabriek NOS is weer eens op dreef. Gisteren was het helemaal niet de beste dag voor opwek via panelen, ondanks de langste dag. Bij mij was de opwek -2kw.....styno schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:00:
En zonnepanelen produceerden gister in Nederland op hun piek 2.4 GW:
[...]
http://nos.nl/artikel/217...leeft-ongekende-piek.html
Waarom niet?....vanwege sluierbewolking en hoge temperatuur. Meten is weten.
ADD: beter koud weer en wind dan warm en langste dag.

[ Voor 21% gewijzigd door Willie Wortel op 22-06-2017 11:52 ]
Je argument is analoog aan zeggen dat de aarde niet aan het opwarmen is omdat je een sneeuwbal hebt gemaakt in je achtertuin.
Juiste analyse.mux schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:48:
Okee... dus jouw reden om dit artikel tegen te spreken is een heel erg basic begrip over hoe zonnepanelen werken, jouw eigen installatie en...
Gisteren was het helemaal niet de beste dag voor opwek via panelen, ondanks de langste dag
[ Voor 15% gewijzigd door Willie Wortel op 22-06-2017 11:53 ]
Was jij het niet die een paar posts geleden nog klaagde over de zogenaamde aanvallen op de booschapper? Nu doe je het zelf.Willie Wortel schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:42:
[...]
De leugenfabriek NOS is weer eens op dreef. Gisteren was het helemaal niet de beste dag voor opwek via panelen, ondanks de langste dag. Bij mij was de opwek -2kw.....
Waarom niet?....vanwege sluierbewolking en hoge temperatuur. Meten is weten.
ADD: beter koud weer en wind dan warm en langste dag.
[afbeelding]
Waarom vandaag een record was staat vooraan in het NOS artikel:
Doe eens normaal en denk eens na voordat je post, jouw zonnepaneeltjes zijn niet heel Nederland.Het aantal actieve zonnepanelen is hoger dan ooit. Combineer dat met de op veel plaatsen onbewolkte lucht en de vele zonuren op de langste dag van het jaar, en de opgewekte energie stijgt boven een theoretisch vermogen van 2400 megawatt per uur. Dat staat gelijk aan de energie van drie gasgestookte energiecentrales.
Dat meldt Eneco op basis van gegevens van zijn zogeheten energiehandelsvloer,[..]
Edit:
Dit is een stropop redenatie (daar ben je kennelijk heel goed in), de claim van Eneco/NOS is niet dat het de beste dag voor zonnepanelen was maar in Nederland de grootste opwek ooit was. Dat is heel wat anders.Willie Wortel schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:51:
[...]
Juiste analyse.
Gisteren was het helemaal niet de beste dag voor opwek via panelen, ondanks de langste dag
[ Voor 16% gewijzigd door styno op 22-06-2017 11:58 ]
Het kan een goed dag zijn geweest (was het ook) maar niet meer dan dat.
[ Voor 47% gewijzigd door Willie Wortel op 22-06-2017 11:58 ]

Edit:
@niet ter zake doende details hieronder: DAAR GING HET NOS ARTIKEL NIET OVER!!!
Ik hou er mee op, dit is als vechten tegen de bierkaai.

[ Voor 68% gewijzigd door styno op 22-06-2017 12:06 ]
Nee styno, dat artikel is NIET waar,
zegt een woordvoerder van Eneco. "Omdat de dag vandaag het langst is en de zon voortdurend schijnt, leveren de panelen continu dat piekvermogen."
Dit heeft te maken met temperatuur van de panelen waardoor minder energie wordt geleverd.
-----------
ADD: en tuurlijk als je panelen bij blijft bouwen zal je altijd KW records breken maar wat de woordvoerder van Eneco beweerd is onjuist.
ADD2: het heeft met heel veel factoren om er een paar te noemen: ligging , hoek, kabelverlies, temperatuur panelen en omgeving, bewolking, vliegtuig condensatie sporen, intensiteit zonlicht en tijdsduur instraling panelen. Wat de goede zodensteker beweerd is kul.
En speciaal voor de Eneco woordvoerder gemaakt, ogenschijnlijk blauwe lucht maar kost je al snel 20% van de opbrengst, vliegtuig uitlaat condensatie en sluierbewolking:

[ Voor 49% gewijzigd door Willie Wortel op 22-06-2017 12:31 ]
Lees je eigen posts nog eens door. Je zegt eerst "bekritiseer op de boodschap en probeer niet de boodschapper te grazen te nemen". Waarom roep je vervolgens dan "De leugenfabriek NOS is weer eens op dreef"? De NOS quote gewoon een Eneco woordvoerder. Dat de NOS deze quotes wel wat kritischer mag beoordelen, is een tweede...Willie Wortel schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:03:
[...]
Nee styno, dat artikel is NIET waar,
zegt een woordvoerder van Eneco. "Omdat de dag vandaag het langst is en de zon voortdurend schijnt, leveren de panelen continu dat piekvermogen."
Ik ben het trouwens wel met je eens dat de Eneco woordvoerder onzin vertelt hoor. Als je al dingen roept van "2400 megawatt per uur" dan weet je al niet waar je over praat. Ik denk dat de site http://energieopwek.nl/ er een stuk dichter bij in de buurt zit.Dit heeft te maken met temperatuur van de panelen waardoor minder energie wordt geleverd.
-----------
ADD: en tuurlijk als je panelen bij blijft bouwen zal je altijd KW records breken maar wat de woordvoerder van Eneco beweerd is onjuist.
ADD2: het heeft met heel veel factoren om er een paar te noemen: ligging , hoek, kabelverlies, temperatuur panelen en omgeving, bewolking, vliegtuig condensatie sporen, intensiteit zonlicht en tijdsduur instraling panelen. Wat de goede zodensteker beweerd is kul.
En speciaal voor de Eneco woordvoerder gemaakt, ogenschijnlijk blauwe lucht maar kost je al snel 20% van de opbrengst, vliegtuig uitlaat condensatie en sluierbewolking:
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 22-06-2017 12:47 ]
šøCanon EOS 5D IV šDJI Mavic Pro šļøZero SR ā”Tesla M3 LR š”ļøDaikin US 3.5kW āļø8815Wp šMarstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat die woordvoerder standaard fouten maakt die je in bijna elk persbericht rondom energie tegenkomt, dat individuele PV-panelen niet optimaal produceren in deze warmte, hoeken niet optimaal zijn, etc. etc. etc. dat weten wij hier allemaal en dat is allemaal waar....
...maar daar ging het artikel niet om.
De boodschap was: dat de handelsvloer van Eneco van mening is dat alle pv-installaties in Nederland tezamen nog nooit zoveel opgwekt hebben, met een (langdurige) piek van 2.4GW.
Je kan die boodschap betwisten op basis van andere websites met theoretische opwek cijfers en je kan de technische details makkelijk betwisten maar dat maakt ze geen leugenaars.
Het enige interessante van de bovenstaande discussie is het verschil tussen de twee genoemde methodes van PV-opwek inschatting.
- Energieopwek site gebruikt subsidiegegevens (over het aantal installaties) en zonkracht om de opwek te bepalen
- De handelsvloer van Eneco gebruikt waarschijnlijk informatie over te verwachten energieverbruik (weer-gerelateerd), actuele opwekgegevens, import- en export en totale handelshoeveelheden om tot de conclusie te komen dat er x-hoeveelheid onbemeten PV-opwek bij zit.
Het verschil is ongeveer 1 GW en het zou nu juist interessant zijn om te weten welke van de twee methodes dichter op de werkelijkheid zit en waar het verschil uit voort komt. Iemand ideeen?
Daarmee onderschat je de opbrengst omdat bewolking ook voor mƩƩr opbrengst kan zorgen - panelen op west hebben baat bij een bewolkte/heiige ochtend. Misschien wel meer dan oost er last van heeft?
Edit:
Heb inmiddels ook het originele persbericht van Eneco gevonden:
In het cusieve deel zit dus ook de inefficienties van warmte, hoek, bewolking etc. verwerkt.Tijdens de huidige lange zonnige dagen produceert Nederland met zonnepanelen meer energie dan ruim drie energiecentrales. Daarmee wordt de piek in elektriciteitsgebruik die ontstaat door extra inzet van met name airco’s, ruim opgevangen.
Tijdens de huidige warme dagen wordt ongeveer 10 % meer energie verbruikt dan normaal in deze periode. Dat komt overeen met 2 flinke energiecentrales extra (1500 MW). De piekvraag ligt deze dagen op 15.000- 17.000 MW. Momenteel wekken alle zonnepanelen in Nederland in totaal zo’n 2400 - 2500 MW op. Daarmee wordt de piek dus ruimschoots opgevangen door de opgewekte zonne-energie. Er is deze maand sprake van maximale zonopwekking. De zon is erg fel en het is vandaag de langste dag van het jaar.
Dat blijkt uit gegevens van de energiehandelsvloer van Eneco waar vraag en aanbod van energie zo goed mogelijk worden gebalanceerd.
[ Voor 78% gewijzigd door styno op 22-06-2017 13:44 ]
Volgens CBS schattingen was het opgesteld vermogen eind 2016 iets meer dan 2 GWp. Dat zal wellicht momenteel 2,4GWp kunnen zijn. Echter dit heeft gisteren nooit 2,4GW kunnen produceren, al was het maar om de simpele reden dat PV omvormers bijna allemaal ondergedimensioneerd zijn. Er is dus minder AC vermogen, dan DC vermogen. Ook het grootste zonnepark van Nederland (30MW) heeft een oost-west opstelling, waardoor de 30MW piek daar nooit gehaald gaat worden. De temperatuur is ook zwaar van invloed op de productie (-15% t.o.v. STC vermogen). Dit doet mij allemaal vermoeden dat energieopwek.nl veel dichterbij de waarheid zit dan de woordvoerder van Eneco.styno schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:15:
Het enige interessante van de bovenstaande discussie is het verschil tussen de twee genoemde methodes van PV-opwek inschatting.
- Energieopwek site gebruikt subsidiegegevens (over het aantal installaties) en zonkracht om de opwek te bepalen
- De handelsvloer van Eneco gebruikt waarschijnlijk informatie over te verwachten energieverbruik (weer-gerelateerd), actuele opwekgegevens, import- en export en totale handelshoeveelheden om tot de conclusie te komen dat er x-hoeveelheid onbemeten PV-opwek bij zit.
Het verschil is ongeveer 1 GW en het zou nu juist interessant zijn om te weten welke van de twee methodes dichter op de werkelijkheid zit en waar het verschil uit voort komt. Iemand ideeen?
Dit is trouwens de uitleg van energieopwek.nl

EnTranCe publiceert maandelijks rapporten over duurzame energie in Nederland en doet dit best uitgebreid en onderbouwd: http://en-tran-ce.org/new...nergy-in-the-netherlands/
[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 22-06-2017 14:00 ]
šøCanon EOS 5D IV šDJI Mavic Pro šļøZero SR ā”Tesla M3 LR š”ļøDaikin US 3.5kW āļø8815Wp šMarstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik zeg niet dat ƩƩn van beiden (in)correct is maar de voorlopige eindstand van CBS is in deze ook niet de absolute waarheid.
Wel interessant: mijn LG panelen draaiden gister ongeveer op 70% van hun Wp. Neem ik dat als referentie, dan is 0.7 x 2040 Wp = 1428 MW, evenveel als energieopwek.nl. Wijst dat dan op een correcte energieopwek of juist op onderschatting (aangenomen dat Wp sinds eind vorig jaar met ~300MWp is toegenomen en de CBS cijfers een onderschatting zijn)?
Het is overigens niet de woordvoerder van Eneco waar de claim vandaan komt maar diens handelsvloer. Wie weet hoe een handelsvloer precies op opwek aandelen komt?
[ Voor 38% gewijzigd door styno op 22-06-2017 14:31 ]
Dus wat hebben we:styno schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:32:
Edit:
Heb inmiddels ook het originele persbericht van Eneco gevonden:
* NOS haalt MW en MWh door elkaar
* De bewering dat er nooit eerder zoveel vermogen is opgesteld is waarschijnlijk juist
* Waar Eneco's cijfer van 2,4 GW zonnevermogen vandaan komt is onduidelijk (GWp? Momentaan vermogen?) maar is plausibel
* De bewering van Eneco "Er is deze maand sprake van maximale zonopwekking" lijkt me ook plausibel met een groei van 30% tov vorig jaar in opgesteld vermogen.
* En dat was allemaal niet de boodschap. Die zit al in de kop:
Piekgebruik airco’s in Nederland ruim opgevangen door zonne-energie.
en daar lijkt me ook geen speld tussen te krijgen.
Mijn gedachtenleeshoed zegt dat @Willie Wortel struikelt over het zinnetje van de NOS
Dit wordt niet onderbouwd door het Eneco persbericht.Nog nooit werd er in Nederland zo veel zonne-energie opgewekt als vandaag.
"Deze maand" in plaats van "vandaag" zou wƩl uit het persbericht kunnen worden afgeleid.
Dat doet bijna iedere niet-techneut en zelfs veel techneuten verslikken zich daarin.Proton_ schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 14:32:
[...]
Dus wat hebben we:
* NOS haalt MW en MWh door elkaar
Maar is wel heel aannemelijk, zeker ten opzichte van alle voorgaande jaren. ~800 MWp extra sinds begin 2016 en ~300 MWp sinds begin 2017 versla je niet zomaar met alleen een koudere dag. Misschien dat eerder deze maand een nóg hogere opbrengst is voorgekomen maar dat verandert de boodschap niet.Dit wordt niet onderbouwd door het Eneco persbericht.
"Deze maand" in plaats van "vandaag" zou wƩl uit het persbericht kunnen worden afgeleid.
@Proton_ hieronder: akkoord!
[ Voor 10% gewijzigd door styno op 22-06-2017 14:47 ]
Energieopwek.nl is het met mee eens.
Maar we zullen het nooit zeker weten (en het doet inderdaad niets aan de boodschap af)
[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 22-06-2017 14:47 ]
http://www.wattisduurzaam...r.com&utm_campaign=buffer
Leuk artikel/simulatie. Wanneer hij het doortrekt naar heel Nederland, had hij waterkracht ook moeten meenemen in de duurzame energiemix. Met de NorNed kabel kun je namelijk veel onnodige omzettingen (power-to-gas) en accucapaciteit voorkomen.databeestje schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:16:
Mooie simulatie van een eiland als Texel, het lezen waard.
Ook kan het economisch interessanter zijn om teveel wind- en zoncapaciteit te plaatsen die je op piekmomenten laat terugregelen. Het lijkt mij dat dit goedkoper is dan extra accu's of power-to-gas installaties.
[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 22-06-2017 15:50 ]
Ook leuk, die karakterisering van de anti-GroeneRekenkamer: shit in is shit out. Precies mijn ervaring na jarenlange blootstelling aan de GR en diens voorloper.
[ Voor 4% gewijzigd door styno op 23-06-2017 08:38 . Reden: typo's ]
Let wel: dit gaat over het huidige elektriciteitsgebruik. Texel wordt nog met name op gas warm gestookt en auto's rijden er nog op benzine/diesel.databeestje schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:16:
Mooie simulatie van een eiland als Texel, het lezen waard.
Warmtepompen zouden funest zijn in dit verhaal.
Het laat wel mooi zien dat je er met alleen accu's er niet komt. Je hebt een grotere lange-termijn opslag nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Skyaero op 22-06-2017 16:39 ]
http://www.klimaat.be/nl-...2016-klimaattop-marrakech
---------------------------
Kijk, dat het om de knaken draait.
Tussendoor wordt het thuisfront berot met cijfertjes.
http://www.rijnmond.nl/ni...gveld-rommelt-met-cijfers
Het is dus nog steeds aan de gang hier zie ik.Willie Wortel schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 20:10:
De klimaat top vorig jaar in Marrakech, hotelletje.....3000 pond per kamer per nacht. Kiezen nooit Oost Groningen, oude pekela, betalen alles uit eigen zak en zijn allemaal komen fietsen naar die top..
http://www.klimaat.be/nl-...2016-klimaattop-marrakech
Ik zie nergens in het artikel de prijs van een hotelkamer staan. (Weer) gebaseerd op niets dus.
En verder, wat maken de kosten van de hotelkamers van zo'n conferentie - in het grote plaatje - uit?
In 2008 was er een klimaatconferentie in Poznan. Ook niet om de hoek, maar ik werkte toen voor Ecofys en onze delegatie ging met de trein, en we zaten zeker niet in de duurste hotels. Ik heb begrepen dat ze in 2015 ook met de trein naar Parijs gegaan zijn. Zal wel voor meer deelnemers gelden, al zullen er heus flink wat gevlogen hebben. Beiden geen Oude Pekela, maar klimaatverandering is nou eenmaal een wereldwijd probleem. Wel zo handig om die conferenties een beetje verdeeld over de aardbol te houden, want het is voor Afrikanen, Zuid-Amerikanen etc. gewoon erg ver reizen naar Oude Pekela. Plus daar gaat geen trein heen
Betaal jij reizen voor je werkgever uit eigen zak? Ik niet, bijna niemand denk ik. En ambtenaren en wetenschappers dus ook niet. Helemaal niet raar, tenzij je het raar wilt doen overkomen omdat je heel sterk en heel drammerig een bepaalde boodschap uit wil dragen.
Je schetst (weer) een onvolledig beeld. Waarom?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Dat er groepen misbruik maken van de situatie zegt toch niets over de situatie zelf?
EDIT: Kijk gerust uitzending gemist zaterdag 24-06-2017 ongeveer 1900 uur, "Wereld Hotels"

Je zou haast als consultant geen genoegen nemen met zo een waardeloze kamer van 3000 pond toch Jeroen.
==============
@JeroenH schreef Betaal jij reizen voor je werkgever uit eigen zak?
Een ieder hoort ingetogen te zijn qua kosten als derden daarvoor op moeten opdraaien. Jij denkt toch niet dat een werkgever, buiten de EU want die vind dat je 4300 per maand onkosten niet hoeft te verantwoorden, bereid is om voor die kosten op te draaien.
In een dorp wordt je, bij die gemaakte kosten, met pek en veren op een strontkar afgevoerd. Maar het schijnt, jou reactie te zien, dood normaal.
En wat is er uiteindelijk bereikt,......wwwaaaaahhhhhhhhhh
En ze zijn zwemmend naar Marokko gegaan.
We zijn met de trein...... dat gelooft toch geen hond....
In 2008 reden de treinen (stroom) in Duitsland, Polen op stroom van BRUINKOOL gestookte centrales.
We gingen met de trein.....
NU 201?:
De centrales wekken nu nog 2,7 gigawatt aan elektriciteit op, ongeveer een kwart van de Duitse elektriciteitsproductie. De bruinkool energiecentrales worden nog niet direct helemaal gesloten, maar gaan eerst op stand-by, zodat de energiebedrijven de centrales nog kunnen inschakelen als de vraag naar stroom groter is dan het beschikbare aanbod.
bron: http://www.stichtingmilie...and-by-naar-sluiting.html
================
---------------------------
Kijk, dat het om de knaken draait.
http://www.rijnmond.nl/ni...gveld-rommelt-met-cijfers
Milieu.....welk milieu...... er worden toch knaken verdient....toch....
[ Voor 36% gewijzigd door Willie Wortel op 25-06-2017 17:43 ]
Ik ben nog steeds afwachtend op een antwoord naar mijn zoektocht van je onderschrift.
Zou je me kunnen helpen?
ollie1965 in "De Duurzame Kroeg Deel 3"
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Hoeveel bezoekers had die conferentie eigenlijk in totaal? Hoeveel hadden er zo'n dure kamer? Hoeveel zaten er in "normale" hotelletjes à ⬠100 per nacht? Die vragen stel je niet, en beantwoord je niet.Willie Wortel schreef op zondag 25 juni 2017 @ 09:40:
@JeroenH schreef : Ik zie nergens in het artikel de prijs van een hotelkamer staan. (Weer) gebaseerd op niets dus.
Kijk gerust uitzending gemist zaterdag 24-08-2017 ongeveer 1900 uur, "Wereld Hotels"
[afbeelding]
[afbeelding]
Je zou haast als consultant geen genoegen nemen met zo een waardeloze kamer van 3000 pond toch Jeroen.
Je lijkt niet te snappen dat mensen in het algemeen, als je ze de ruimte geeft, die ruimte zullen nemen. Denken dat mensen in de basis niet hebberig en inhalig zijn, is naief. Ik keur het niet goed, en ik beschouw het zeker niet als "doodnormaal", maar dat is de menselijk natuur. Dat heeft ons van de Afrikaanse steppen gebracht naar waar we nu zijn.Een ieder hoort ingetogen te zijn qua kosten als derden daarvoor op moeten opdraaien. Jij denkt toch niet dat een werkgever, buiten de EU want die vind dat je 4300 per maand onkosten niet hoeft te verantwoorden, bereid is om voor die kosten op te draaien.
In een dorp wordt je, bij die gemaakte kosten, met pek en veren op een strontkar afgevoerd. Maar het schijnt, jou reactie te zien, dood normaal.
Een akkoord wat toch maar mooi een paar notoire tegenstribbelaars mee heeft - of, helaas, had, nu Trump's VS zich waarschijnlijk terugtrekt uit het akkoord.En wat is er uiteindelijk bereikt,......wwwaaaaahhhhhhhhhh
Jaja, maak maar grappen. Natuurlijk zijn de meeste deelnemers daarheen gevlogen. Als ik mijn solar racing website nog had gehad was ik er ook heen geweest. Maar je in die richting wil denken, ben ik ik benieuwd naar hoeveel CO2 de vliegreizen van de deelnemers hebben uitgestoten, en hoe zich dat verhoudt tegenover de besparingen a.g.v. deze conferenties en de akkoorden. Het zal de "investering" waard geweest zijn.En ze zijn zwemmend naar Marokko gegaan.
Ik zat in 2008 in die trein, vriend. Noem me een leugenaar, als je de discussie die kant op wil sturen.We zijn met de trein...... dat gelooft toch geen hond....
Het laatste stuk was een dieseltrein, moehaha. Maar, ook hier weer, als de discussie op dat soort detailniveau wil voeren: ja, de elektrische centrales, zeker in Polen, draaiden op steenkool wat geen fris spul is. Maar zelfs als de CO2-uitstoot per passagierskilometer gelijk is aan die van een vliegtuig (ik verwacht dat het elkaar niet veel ontloopt) is een elektrische trein ten minste in staat te rijden op elk soort elektriciteit; fossiel, nucleair, duurzaam. Een vliegtuig zit voor zijn hele levensduur vast aan fossiele brandstoffen. De transitie is minstens zo belangrijk als het doel.In 2008 reden de treinen (stroom) in Duitsland, Polen op stroom van BRUINKOOL gestookte centrales.
We gingen met de trein.....
Ja, ik ben ook benieuwd. Want hij denkt duidelijk anders dan veel andere mensen in dit forum/topic, maar hij blijft hier toch zijn "alternative facts" posts posten - m.a.w. hij verandert niet van vrienden. Interessant. Do as I say, don't do as I do?ollie1965 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:07:
@Willie Wortel
Ik ben nog steeds afwachtend op een antwoord naar mijn zoektocht van je onderschrift.
Zou je me kunnen helpen?
ollie1965 in "De Duurzame Kroeg Deel 3"
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 25-06-2017 16:20 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Uitzending gemist van iets dat in de toekomst wordt uitgezonden, is dat nieuw?Willie Wortel schreef op zondag 25 juni 2017 @ 09:40:
Kijk gerust uitzending gemist zaterdag 24-08-2017 ongeveer 1900 uur, "Wereld Hotels"
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
@JeroenH
Wees zuinig op je energie.
[ Voor 27% gewijzigd door Willie Wortel op 25-06-2017 17:58 ]
Ah, de old standby "spelen op de man", uit het kastje "breek het glas als mijn argumenten op zijn". Ik heb het je al een paar keer zijn gebruiken.Willie Wortel schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:45:
weer op de man spelen,...gelukkig is het leven geen wedstrijd.
Als je post na post na post doet die a) eenvoudig ontkracht worden en/of b) simpelweg niet goed vallen in een forum of topic, en je blijft daarmee doorgaan, Ʃn je wil de vraag waarom je dat blijft doen niet beantwoorden, dan is het op een gegeven moment toch op? Dan gaat het niet meer om je individuele posts, maar om je "oeuvre", m.a.w. om jou. Je hebt kennelijk een doel, maar wat het is is me niet helder. Maar dat doel moet gepusht hier, ten koste van alles inclusief de waarheid, dat is wel duidelijk.
Ik heb toen ik 15 was ook lol gehad door in een Nikon-forum positieve posts of Canon te doen en andersom. Superleuk, complete chaos veroorzaken, etc. Maar nu ik volwassen ben en daar op terugkijk is dat natuurlijk superlomp. Ik verstoorde daar de discussies enorm. Het was simpelweg trollen. In het kader van "it takes one to know one" zie ik in jouw posts trollen. Het spijt me, maar dat is hoe ik het zie. Je komt een topic binnenwalsen, post allerlei onware, controversiƫle, en anderszins discutabele zaken en je ziet hoe de discussie ontspoort.
Waarom? En waarom stop je daar niet mee of ga je het elders, in een ander topic of in een ander forum doen, waar je meer gelijkgestemden vindt? M.a.w., waarom volg je het advies uit je signature zelf niet op?
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 25-06-2017 18:33 ]
Nou heb ik het onderbouwd en nou is het weer niet goed. Dat het je niet welgevallig is kan ik helaas niets veranderen.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
@ Jeroen H : Ha , fijn dat je weer even langs komtJeroenH schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:54:
Ik vraag een dashcam voor mijn verjaardag, ik weet vrij zeker dat ik daarmee wat, eh, "opvallende" toeren van motorrijders ga vastleggen.
Was even benieuwd of je die dashcam nog gekregen heb
( ja, 28 Mei , ik weet het , ben je vergeten dit jaar , sorry

@ JeroenH : FUD = dis information lees ik op die engelstalige site ; het beste te omschrijven als nep / valse infoJeroenH schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:25:
Goeie genade, ik had elf (!) jaar geleden toen ik deze serie topics startte niet gedacht dat ik zo'n lading FUD uitgestort zou zien worden.
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.