Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
NEE, .......styno schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:31:
Even terugkomen op een oude post van Willie:
[...]
Post na post, het lijkt/is allemaal zo eenzijdig en gekleurd...
wat lezen we:
Met deze kennis kunnen we ons nogmaals de vraag stellen: draaien windmolens op subsidie? Het antwoord daarop is nog steeds ‘ja.’ Zonder subsidie is het bouwen van windmolens voor marktpartijen momenteel nog niet echt interessant.
Zonne energie op eigen kracht gebouwd.: YES.
https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=12106&sid=10049
[ Voor 9% gewijzigd door Willie Wortel op 02-06-2017 14:45 ]
Willie heeft gelijk dat de hele alternatieve energie-opwekking op dit moment voor een groot deel gedragen wordt door subsidies.
Daarnaast heeft Styno een punt dat de "klassieke" energie-opwekking dat ook is.
Maar er is een subtiel verschil in beide situaties (of ik zie het verkeert, kan ook). De subsidies die worden verstrekt komen uit belastinggeld van iedereen, dus ook bedrijven.
Er is nu een SDE+ regeling die dit meer bij de particuliere gebruikers legt.
Tenminste, dat heb ik uit het verhaal van SDE+ begrepen.
Als ik de financiële stukken m.b.t. die regeling even voor de geest haal (financiële beschouwingen afgelopen periode), dan gaat dat de particulier de komende jaren een zeer aanzienlijk bedrag kosten op de jaarrekening(-en) voor energie. Die heffing is sterk progressief richting komende jaren.
De vervuiler betaalt, komt dan m.i. wel erg scheef te liggen. Zeker voor de groep die veel geld steekt in isolatie, PV WP, etc.
Als ik het mis heb, dan wordt ik hier ongetwijfeld door @styno op terechtgewezen.
Hiervoor bij voorbaat dank
aanvulling:
Waar ik wel boos over kan worden is het feit dat vliegtuigen mogen rondvliegen met belastingvrije kerosine. Voor een paar tientjes naar Lissabon, etc.
Ik zou het zeer kunnen waarderen als die brandstof op dezelfde manier zou worden belast als dat ook met de brandstof voor andere vervoersmiddelen zou gebeuren.
Dit geld zou dan weer een mooie investering vormen voor meer milieubeleid.
[ Voor 15% gewijzigd door Schinnen-groen op 02-06-2017 15:25 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Nee, je leest selectief. Iedereen weet heus dat windenergie zichtbare subsidies nodig heeft/had maar je negeert daarbij steevast de onzichtbare subside voor kolenstroom.
Die onzichtbare subsidie betaal je ook maar het staat niet als losse post op je supermarktbon, gemeentelijke rioleringsbelasting, belasting voor rijkswaterstaat en waterschap, levensverzekering en ziektekostenverzekering.
Zonder de subsidie door externalisering van de negatieve gevolgen van kolenstook kan een kolencentrale ook niet uit. Wat wil je nu, helemaal geen stroom of wil je een eerlijke energiemarkt?Met deze kennis kunnen we ons nogmaals de vraag stellen: draaien windmolens op subsidie? Het antwoord daarop is nog steeds ‘ja.’ Zonder subsidie is het bouwen van windmolens voor marktpartijen momenteel nog niet echt interessant.
Heel goed van je. Maar zonder subsidie (saldering) kan die ook niet uit.Zonne energie op eigen kracht gebouwd.: YES.
https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=12106&sid=10049
Je verhaal kraakt...
@Schinnen-groen We zijn het heus eens over dat de reactie van de overheid op een probleem lang niet altijd optimaal is. Maar als je alleen klaagt over duurzame energie subsidies dan ben je in mijn optiek geen eerlijke discussie aan het voeren.
In mijn optiek zou ook eerst gekeken moeten worden naar hoe de energiemarkt een level playingfield gemaakt kan worden i.p.v. deze historische scheefheid te corrigeren met subsidieverbandjes.
Zoals hoogleeraar transitiekunde Rotmans zegt: bestaande belangen zijn nauw verwoven met de macht en hebben historische voordelen opgebouwd die moeilijk door dezelfde macht te ontmantelen zijn. Het is daarom makkelijker om nieuwkomers een voordeeltje te geven dan oude voordelen in te trekken. Klagen is makkelijk maar de oplossing uitvoeren is niet zo eenvoudig.
Helemaal mee eens maar ook hier geldt dat het bij de wortel fixen van het probleem (internalisatie van maatschapppelijke kosten) erg lastig is:Waar ik wel boos over kan worden is het feit dat vliegtuigen mogen rondvliegen met belastingvrije kerosine. Voor een paar tientjes naar Lissabon, etc.
Ik zou het zeer kunnen waarderen als die brandstof op dezelfde manier zou worden belast als dat ook met de brandstof voor andere vervoersmiddelen zou gebeuren.
Dit geld zou dan weer een mooie investering vormen voor meer milieubeleid.
Als binnen de EU niet iedereen met je belasting plan instemt dan zeggen KLM en andere maatschappijen gewoon, wij vliegen wel van een andere luchthaven. En als je de vele rondes klimaatonderhandelingen hebt gevolgd dan weet je dat het knap lastig is om met tientallen landen tot een overeenkomst te komen die niet sterk verwaterd is door allerlei nationale belangen. En dan heb je nog de groep die bij het het lezen van het woord "belasting" direct al in een stuip trekt, daar zijn politieke partijen ook gevoelig voor. Het is niet zo eenvoudig.
[ Voor 42% gewijzigd door styno op 02-06-2017 15:42 ]
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Ohhhh wat ben je goed (ook al had je datzelfde geld ook gegeven zonder de subsidie)Willie Wortel schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:11:
[...]
Voor de Warmtepomp, ....Klopt en weggegeven.
Dit mag je wel weten hoor, mooie gelegenheid: Wij steunen financieel een Sri Lankaans gezin en de 3 kinderen mogen op onze kosten studeren en krijgen zelfs ook privéles one on one. Wat dacht je daarvan.....
Ik vind het individueel steunen van personen in ontwikkelings-landen "not done" dit trekt de ontwikkeling van de burgers in het desbetreffende land scheef en leid tot interne problemen. Zeker als je 2600 euro naar 1 gezin gooit.
Als je wat wil doen geef dan een "micro lening", dan kan je ook weer wat nieuws doen wanneer het geld weer wordt terug betaald en het is niet vrijblijvend.
Of steun een stichting die wat in het land doet ter ontwikkeling van het hele land, bv: de energie voorziening. Dan is je bereik van je steun stukken beter. Ook stel je waarschijnlijk veel meer kinderen instaat om te gaan leren en studeren.
Steun bijvoorbeeld WakaWaka die helpen grote groepen tegelijk met een betere energie voorziening (Rwanda)
Ik vind ook het steunen van (bijvoorbeeld) een voedselbank in Nederland de grootste onzin. Geef aan organisaties die in ontwikkelings-landen echt verschil maken in de ontwikkeling van het land en de inwoners, die vaak ECHT sterven van de honger.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Geef een persoon een vis en hij heeft geen honger meer, leer een persoon vissen en hij heeft altijd eten.
Ontwikkelingshulp is een verdienmodel geworden, met alle nare gevolgen van dien. Hele industrieën eten hier hun brood van.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Als subsidies voor een energiebron zo'n enorm probleem zou zijn, waarom blijven we dan subsidies pompen in de fossiele en nucleaire industrie? Als we daar morgen mee stoppen kunnen overmorgen de subsidies op wind en zon e.d. stoppen.
Je vertelt het halve verhaal vriend, en daar heb ik een hekel aan. Ik zei eerder dat ik er vriendelijkheidshalve vanuit ging dat je gewoon verkeerd geïnformeerd was, nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Volgens mij ben een Troll. En als je nou nog wat nieuws te vertellen had was het nog interessant geweest, maar ik zie alleen maar rechts, neoliberaal, klimaatontkennend, conspiracy theory-gezwets, waarvan het meeste simpel te ontkrachten is.
Ik kom over een paar weken nog wel eens buurten, tabee.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
[ Voor 248% gewijzigd door Willie Wortel op 03-06-2017 07:31 ]
Is Frankrijk vergeten dat het in de jaren 60~70 duizenden tonnen radioactief afval in de zee heeft gekieperd.
Ga dat eerst eens opruimen charlatan.
Op het nieuws weten ze nu al dat de temperatuur 0,3 graden stijgt door besluit Trump.
Vind ik zo knap dat ze dat nu al weten.
https://twitter.com/teleg...%2F%2Fwww.geenstijl.nl%2F
als we het over het milieu hebben zijn "onze leiders en bewindsvoerders" ook niet thuis als er weer eens een luchthaven uit wil breiden. In dit geval Rotterdam airport wil het aantal passagiers en navenant vluchten opvoeren van 1,7 miljoen passagiers naar 2,9 miljoen passagiers. Dat de uitstoot van deze vliegtuigen de luchtkwaliteit vernielt en omwonenden ziek worden van uitstoot en geluid wordt onder de tafel geveegd.
http://www.ad.nl/rotterda...we-bestemmingen~a8ef541a/
Maar het kan eigenlijk ook niet anders, een ongeremde bevolkingsgroei in combinatie met goedkope vluchten. Je zou wel gek zijn om op de fiets
Lees ik in de Telegraaf: Van Koenders tot Leonardo DiCaprio en van Obama tot John Legend: de wereld is woest nu Trump uit het klimaatverdrag van Parijs stapt.
Het is ook een goedmens ook hè DiCaprio.........die komt toch altijd op de fiets....of toch niet.
EN: https://www.powned.tv/art...prive-jets-voor-eco-award
DiCaprio: een beter milieu begint bij jezelf daar heb je geen verdrag voor nodig.
Volgens mij denken de goedemensen dat we achterlijk zijn of zo.
Bekijk gerust het wagenpark van de verontwaardigde sterren ....... misschien gaan ze op de fiets schoenen kopen.
Het is gewoon KEK om als milieu brulboei te fungeren, daar scoor je mee. Iedereen kan dat, goochel met een paar cijfers (onderbouwen is niet nodig want die gegevens zijn er toch niet) en vertel dat dit nooit eerder is voorgevallen, noem het klimaat verandering. Maar Pas Op noem het geen opwarming want die is toch niet constant, dat is uitgezocht. bron hoeft niet, nou eentje dan:
Dick Thoenes, em. prof. chemische procestechnologie TU Eindhoven:
Is het “extra broeikaseffect” in de praktijk bewezen?
Nee, dat is nooit bewezen. We kunnen namelijk in de atmosfeer deze proef niet uitvoeren.
In de atmosfeer is, ondanks aanzienlijke verhoging van het CO2-gehalte in de 20e eeuw, geen duidelijke temperatuurstijging opgetreden. De temperatuur van de atmosfeer is alleen gestegen tussen 1979 en 1998 (0,4°C). Van 1940 tot 1979 is ze iets gedaald (0,2°C) en na 1998 gemiddeld ongeveer constant gebleven. De gemiddelde stijging sinds 1940 is dus ongeveer 0,2°C. De CO2-concentratie is echter de hele tijd voortdurend toegenomen.
bron: http://www.groenerekenkam...d-van-co2-op-het-klimaat/
En als slotwoord:
Er worden heel wat grafiekjes en berekeningen "verbeterd" om de klimaat HOAX "aannemelijker" te doen lijken zodat er meer knaken uit de zakken kunnen worden getrokken. Echte problemen worden niet aangepakt door onze nep leiders omdat dat politieke zelfmoord betekend.
[ Voor 213% gewijzigd door Willie Wortel op 03-06-2017 08:59 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Mompelt zachtjes mee......Atomic2005 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:16:
Moppelt iets van .... "respect voor elkaars mening".... en "niet op de man/vrouw spelen"
Het Parijs akkoord, wat nou klimaat......
Het is de meeste niet ontgaan (opgevallen) dat China en de EU plots dikke vrinden zijn geworden (Claude Juncker blij) en China (heimelijk) een middenvinger opsteekt naar de US.
https://www.trouw.nl/home...-elkaars-armen-~a35b0871/
Nu doet China als voorbeeldig koopman niets voor niets, zijn ogenschijnlijk begaan met het klimaat ......... maar ondertussen.....
is er een dispuut in de Zuid-Chinese Zee wat zo maar op een oorlog tussen omringende landen in de Zuid-Chinese Zee kan uitdraaien.
http://nos.nl/artikel/217...lle-zuid-chinese-zee.html
Volgens bescheiden schattingen van de Amerikaanse Energy Information Administration liggen onder het zeebed 11 miljard vaten olie en 5380 biljoen kubieke meter gas, ruim meer dan de totale Europese reserves.
Welke kant zal de EU kiezen, zijn de Chinezen kooplui of niet?
https://www.oneworld.nl/v...iale-machtsverschuivingen
Het draait om de Knaken,...Nou hou ik echt op.
Maar het gaat om het door mij gelinkte artikel.prein2 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 05:55:
Voor de goede discussie kun je beter niet de groene rekenkamer linken.. Als en één site is die zonder feiten de halve waarheid verteld zijn zij het..
Wie ben ik om een professor doctorandus ingenieur tegen te spreken? Dat deze professor mijn hypothese ondersteund is mooi en het tegendeel in niet bewezen door de "wetenschap".
---------------
Stel dat deze aarde niet bewoond wordt door de mens. Eind klimaat (overlast) probleem.....toch..... Wat is dan het probleem ? .....laat ik helpen.....de mens?
-------------------------
En waarom ik tegen milieu subsidie ben.
Omdat de gemiddelde arbeider wel wat anders aan zijn hoofd heeft dan het kopen van een Warmtepomp, Pellet kachel of elektrische auto, dat is gewoon een te grote investering. Jan de arbeider is bezig te overleven. Bepaalde bevolkingsgroepen profiteren onevenredig veel.
subsidie tesla:
Dan even Tesla Model S. Dit jaar werden er tot en met september 2016 1263 stuks genoteerd. Prijzen van iets minder dan 80 mille tot ruim 150.000 euro. Geen BPM van toepassing, derving voor de overheid 1263 x (minstens) 25.000 = 31.575.000 euro. In negen maanden tijd derft de overheid dus ruim 37 miljoen euro belasting. Laat maar zitten, Tesla-rijders. Nee, wegenbelasting hoeven we ook niet. Cadeautje van de overheid, héél laag genomen, 1000 euro per jaar. Totaal tot en met september 1494 Tesla's = 1.494.000 euro belasting die Eric Wiebes mist.
Het bittere bijsmaakje van dit verhaal is dat mensen die Fiat Pandaatjes rijden of Citroën C1 weer de pineut zijn. Voorbeeld: de goedkoopste C1 kost 10.500 euro. BPM 1.270 euro. Verkoop tot en met september 3.057 stuks, totaal door C1-rijders betaalde BPM 3.882.390 euro. Die 3.057 C1-rijders betalen ook meer dan 700.000 euro per jaar motorrijtuigenbelasting. Anders gezegd: de mensen die zich in kleine autootjes moeten verplaatsen, hoesten de bedragen op die de fiscus niet in rekening brengt aan mensen die in peperdure auto's rijden.
bron: http://www.nlkiosk.nl/subsidie-op-tesla-is-asociaal/
Ik moest voor mijn campertje vorig jaar 14.000 euro BPM neertikken. Milieu belasting...... en ruim 90 euro per maand Houderschapsbelasting, ik rij nooit in Nederland, sterker ik rij haast nooit. Te belachelijk voor woorden.
Het verschil is gewoon te groot geworden.
[ Voor 57% gewijzigd door Willie Wortel op 04-06-2017 10:06 ]
Overleven ??? Jan met de pet heeft het nog nooit zo goed gehad.Willie Wortel schreef op zondag 4 juni 2017 @ 08:10:
[...]
Maar het gaat om het door mij gelinkte artikel.
Wie ben ik om een professor doctorandus ingenieur tegen te spreken? Dat deze professor mijn hypothese ondersteund is mooi en het tegendeel in niet bewezen door de "wetenschap".
---------------
Stel dat deze aarde niet bewoond wordt door de mens. Eind klimaat (overlast) probleem.....toch..... Wat is dan het probleem ? .....laat ik helpen.....de mens?
-------------------------
En waarom ik tegen milieu subsidie ben.
Omdat de gemiddelde arbeider wel wat anders aan zijn hoofd heeft dan het kopen van een Warmtepomp, Pellet kachel of elektrische auto, dat is gewoon een te grote investering. Jan de arbeider is bezig te overleven. Bepaalde bevolkingsgroepen profiteren onevenredig veel.
Je bent gewoon jaloers, die Leaf, twizzy etc rijders krijgen dezelfde belasting voordelen, deze belasting voordelen zijn een kwestie van sturen, maar het is duidelijk dat je dat niet wil begrijpen.subsidie tesla:
Dan even Tesla Model S. Dit jaar werden er tot en met september 2016 1263 stuks genoteerd. Prijzen van iets minder dan 80 mille tot ruim 150.000 euro. Geen BPM van toepassing, derving voor de overheid 1263 x (minstens) 25.000 = 31.575.000 euro. In negen maanden tijd derft de overheid dus ruim 37 miljoen euro belasting. Laat maar zitten, Tesla-rijders. Nee, wegenbelasting hoeven we ook niet. Cadeautje van de overheid, héél laag genomen, 1000 euro per jaar. Totaal tot en met september 1494 Tesla's = 1.494.000 euro belasting die Eric Wiebes mist.
Jammer genoeg zijn er nog steeds belasting voordelen op veel fossiele brandstoffen, zelf meer als voor duurzaam, als we die stopzetten hebben we geen belasting voordelen voor duurzaam nodig.
Ik denk dat er meer dikke BMW's, ferraries, Mercedessen enz rond rijden als tesla's. EN die betalen veeel meer bpm wegenbelasting enz. Een goedkope auto is gewoon goedkoop. Mensen hoeven zich helemaal niet in goedkope autotjes verplaatsen ze kunnen ook op de fiets, bromfiets, motor of gewoon OV.Het bittere bijsmaakje van dit verhaal is dat mensen die Fiat Pandaatjes rijden of Citroën C1 weer de pineut zijn. Voorbeeld: de goedkoopste C1 kost 10.500 euro. BPM 1.270 euro. Verkoop tot en met september 3.057 stuks, totaal door C1-rijders betaalde BPM 3.882.390 euro. Die 3.057 C1-rijders betalen ook meer dan 700.000 euro per jaar motorrijtuigenbelasting. Anders gezegd: de mensen die zich in kleine autootjes moeten verplaatsen, hoesten de bedragen op die de fiscus niet in rekening brengt aan mensen die in peperdure auto's rijden.
Ja campers zijn duur, je hoeft trouwens niet zoveel te betalen, Ik kan geen camper kopen voor zoveel geld. ik ben tegen campers.bron: http://www.nlkiosk.nl/subsidie-op-tesla-is-asociaal/
Ik moest voor mijn campertje vorig jaar 14.000 euro BPM neertikken. Milieu belasting...... en ruim 90 euro per maand Houderschapsbelasting, ik rij nooit in Nederland, sterker ik rij haast nooit. Te belachelijk voor woorden.
Ik vind het feit dat jij een dikke vette camper kan kopen en een groot deel van de arbeiders alleen een rogelend pandatje een te groot verschil, ik zou dus maar de camper verkopen en het geld aan die zielige panda rijders geven toch? sociaal ? kleine verschillen?Het verschil is gewoon te groot geworden.
Die Tesla rijders stoten geen smerige CO2 NOx roet enz uit, jij met die dikke camper wel, hoe durf je! Ongehoord.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Die schade is misschien niet zo direct zichtbaar voor je, maar hij is er wel, en wordt gedragen door ons allemaal. Als je zonder enige financiële consequenties zomaar zou kunnen vervuilen, zijn effectief alle andere Nederlanders (en mensen in de rest van de wereld) jouw vervuilende hobby indirect aan het subsidiëren. Die milieubelasting is een - inadequate, maar in ieder geval sociaal redelijk significante - compensatie voor de schade die je hebt gedaan en zult doen.
Er zijn veel dingen waar je over rechtmatig kunt klagen, ook op het gebied van subsidies e.d., maar moeten betalen voor de consequenties van je acties is er geen van.
Bestaan die?Erasmo schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:54:
Er is niemand die je tegen houdt om voor een elektrische camper te gaan. Scheelt weer €14.000 en €90.
edit: verhip:
http://yushift.com/magazine/elektrische-variant-vw-camper
Maar wat gaat die kosten en wanneer staat dit in de showroom
[ Voor 24% gewijzigd door Schinnen-groen op 04-06-2017 15:13 ]
Jazeker, op basis van de Nissan E-NV200. En anders is ombouwen altijd nog een optie, kost wat extra maar het zou aardig break-even uit moeten komen qua BPM.
[ Voor 10% gewijzigd door ZuinigeRijder op 04-06-2017 17:48 ]
Je moet niet alles betrekken op jezelf, dat je geen camper kan betalen, daar ben je niet minder om. Er zijn toch ook andere leuke dingen die je kan doen?WoudseHoeve schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:17:
[...]
........ Ik kan geen camper kopen voor zoveel geld. ik ben tegen campers.
[...]
Die Tesla rijders stoten geen smerige CO2 NOx roet enz uit, jij met die dikke camper wel, hoe durf je! Ongehoord.
Verder, ....hoe weet jij nu dat een Tesla geen CO2 uitstoot.?
Het ligt er maar aan waar die Tesla zijn stekker inplugt. Bruinkool Electra zat in Europa. Dit heet in mijn taal CO2 verlegd.
daarnaast, de productie van elektrische auto's, is het ijzer gesmeed met zonne-energie of komt het uit de hoogovens van IJmuiden. Wat dacht je van de batterijen.... en.... als ze straks aan het einde van d'r leven zijn.
Wat dacht je van de infra structuur van de wegen. Moeten de wegen niet onderhouden worden, werken de stoplichten gratis, mag daar alleen de panda rijder voor de kosten opdraaien of......?
Wat dacht je van de slijtage van de banden van electra auto's, de fijn stof ervan.......of slijten die banden niet? Wat dacht je van de remmen van de auto, komt daar niets af, slijten die niet?....
Nee, het zit anders,.........Er is in Nederland een tweedeling ontstaan in de maatschappij.
Een boven en onderlaag. De onderlaag mag betalen voor de bovenlaag. De bovenlaag krijgt onevenredig veel douceurtjes.
ADD:
en uitstoot camper, mijn camper rijdt 5,5 liter per 100 kilometer per 85 kilometer per uur.
Ga maar calculeren wat meer CO2 uitstoot, jij in het vliegtuig of mijn vrouw en ik in het campertje.
http://www.myclimate.org/?gclid=CKimpIfdpNQCFQaVGwodyD0BlQ
Je zal versteld staan. Laat het maar horen.....
[ Voor 17% gewijzigd door Willie Wortel op 04-06-2017 19:42 ]
En......ik had het kunnen weten, wordt er weer niet goed gelezen.
ik rij nooit in Nederland, sterker ik rij haast nooit.Ik moest voor mijn campertje vorig jaar 14.000 euro BPM neertikken. Milieu belasting...... en ruim 90 euro per maand Houderschapsbelasting, ik rij nooit in Nederland, sterker ik rij haast nooit. Te belachelijk voor woorden.
Als we nu eens beginnen met een systeem dat een ieder betaalt per gereden kilometer (Geen houderschap, geen BPM ), dus dat iedere vervuiler betaald voor zijn "vervuiling", dus ook betalen voor vervoer per vliegtuig. Dus ook Electra rijders, die vervuilen ook ! Alle vervuilers.....
Dan zal ik niet meer, zoals genoemd wordt "klagen". Spreken we dit af?
Is dat een goed begin of niet.....nou.....
Ik ben niet zielig, ik stop mijn geld in belangrijke duurzame projecten in plaats mezelf te wentelen in luxe. Ik probeer iedereen aan de zonnepalen te krijgen, enz.Willie Wortel schreef op zondag 4 juni 2017 @ 18:57:
[...]
Je moet niet alles betrekken op jezelf, dat je geen camper kan betalen, daar ben je niet minder om. Er zijn toch ook andere leuke dingen die je kan doen?
Herhaling, alle laadpunten draaien op duurzaam opgewekte stroom. hier en daar ene thuis stopcontact daargelaten.Verder, ....hoe weet jij nu dat een Tesla geen CO2 uitstoot.?
Het ligt er maar aan waar die Tesla zijn stekker inplugt. Bruinkool Electra zat in Europa. Dit heet in mijn taal CO2 verlegd.
Ik dacht dat er er was aangegeven dat elektrische auto's geen CO2 uitstoten als ze rijden, in productie zal het niet veel schelen. Maar erg groot aandeel is inmiddels gerecycled staal. Dat kost veel minder CO2. Zeker als een belangrijk deel aluminium is.daarnaast, de productie van elektrische auto's, is het ijzer gesmeed met zonne-energie of komt het uit de hoogovens van IJmuiden. Wat dacht je van de batterijen.... en.... als ze straks aan het einde van d'r leven zijn.
Sinds wanneer wordt de BPM en Wegenbelasting besteed aan het onderhoud van de wegen? Slechts een heel klein stukkie, Anders zouden we op gouden wegen kunnen rijden. Zodra er voldoende elektrische auto's rond rijden gaan die echt wel weer belasting betalen, liefst per k/m zodat jan met de pet ook auto kan rijden.Wat dacht je van de infra structuur van de wegen. Moeten de wegen niet onderhouden worden, werken de stoplichten gratis, mag daar alleen de panda rijder voor de kosten opdraaien of......?
Banden zijn identiek ( iets lagere rol weerstand), remmen zijn echt anders, het grootste deel elektromechanisch (regeneratief remmen)Wat dacht je van de slijtage van de banden van electra auto's, de fijn stof ervan.......of slijten die banden niet? Wat dacht je van de remmen van de auto, komt daar niets af, slijten die niet?....
Die tweedeling bestaat in je hoofd. Volgens mij betaal je boven de 2x modaal of zo dik meer belasting als de panda rijder. Voor dure huizen betaal je ook dik meer. Behalve als je heel veel stroom gebruikt dan weer minder, dat kan niet, vervuiler betaald.Nee, het zit anders,.........Er is in Nederland een tweedeling ontstaan in de maatschappij.
Een boven en onderlaag. De onderlaag mag betalen voor de bovenlaag. De bovenlaag krijgt onevenredig veel douceurtjes.
Volgens https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/vliegen-of-ander-vakantievervoer/ is de auto (met meer inzittenden) beter als met het vliegtuig. Bij 1 persoon maakt het niet uit.ADD:
en uitstoot camper, mijn camper rijdt 5,5 liter per 100 kilometer per 85 kilometer per uur.
Ga maar calculeren wat meer CO2 uitstoot, jij in het vliegtuig of mijn vrouw en ik in het campertje.
Je zal versteld staan. Laat het maar horen.....
En waar je rijd maakt niet uit. CO2 kent geen grenzen. het gaat meer over de afstand.
Daarnaast geloof ik er geen bal van dat je op 85km per uur blijft hangen....
Je heb zalf een probleem, jij leest alleen wat je uitkomt.Willie Wortel schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:18:
Ik weet dat ik me in het honk bevind gelijk die van een motorclub.![]()
En......ik had het kunnen weten, wordt er weer niet goed gelezen.
Zoals gezegd maakt het geen bal uit waar je rijd, CO2 is een globaal probleem.ik rij nooit in Nederland, sterker ik rij haast nooit.
Dat is nu net het lastige, dat betekend afspraken met land als America ......Als we nu eens beginnen met een systeem dat een ieder betaalt per gereden kilometer (Geen houderschap, geen BPM ), dus dat iedere vervuiler betaald voor zijn "vervuiling", dus ook betalen voor vervoer per vliegtuig. Dus ook Electra rijders, die vervuilen ook ! Alle vervuilers.....
Dan zal ik niet meer, zoals genoemd wordt "klagen". Spreken we dit af?
Is dat een goed begin of niet.....nou.....
Auto's per km afrekenen lijkt me een goed plan. maar dan blijven de EV's nog steeds "gratis".
Vergis je niet dat de huidige EV rijders de weg vrijmaken voor de massa productie van dezelfde typen auto's voor de mensen die nu Panda's of Aygo's rijden, zonder deze early adapters kan er geen massa introductie plaatsvinden. En wij als samenleving vinden het belangrijk dat ze er komen. Daarom betalen ze nu even geen belastingen.
Maar jij in je "ik" fixatie kan dat niet begrijpen, je kijkt alleen naar jezelf, je stelt jezelf altijd voorop. Maar de realiteit is dat de wereld een "wij" is, we moeten het echt samen doen, dan komen we verder.
groet.
https://duurzamehuizenroute.nl/
De mogelijkheid om bij ruim 700huizen in Nederland binnen te kijken, de eigenaar vragen te stellen etc. Allemaal huizen met NoM, Duurzaam, Warmtepompen, wtw's etc etc.
Ook Tweakers die hier lid van zijn toevallig?
Nee maar wel bekend. Zelf enkele jaren openhuis gehouden bij de Solardays, maar dat (europees) initiatief is nu ook ten onder gegaan, helaasAtomic2005 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:13:
Iemand dit initiatief al langs zien komen?
De mogelijkheid om bij ruim 700huizen in Nederland binnen te kijken, de eigenaar vragen te stellen etc. Allemaal huizen met NoM, Duurzaam, Warmtepompen, wtw's etc etc.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Federaal minister van Duurzame Ontwikkeling Marie-Christine Marghem (MR) wil voor ons land (België) een versoepeling van het klimaatakkoord van Parijs
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2996805
Kijken wat nu de reacties in de wereld zijn,....... zal vast geen wake met kaarsjes worden.
Heb een aantal huizen bezocht, erg handig om inspiratie op te doen en handige oplossingen in het echt te zien.Atomic2005 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:13:
Ik had vorig jaar open huis, dit jaar weer denk ik. We moeten toch ander mensen overtuigenAtomic2005 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:13:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Londen - Vliegen wordt steeds goedkoper. Afgelopen jaar zijn de bodemtarieven bij zogenoemde prijsvechters met ruim 30% gedaald, van gemiddeld 64 naar 44 euro. Die prijsvechters zijn nu al goed voor een derde van alle vluchten in Europa. De ticketoorlog gaat dit jaar naar verwachting voor nog lagere prijzen zorgen.
Budgetmaatschappijen verlagen de kosten en kleden hun product verder uit. Zij vallen niet alleen fullservice concurrenten aan, maar knokken ook harder met elkaar om iedere passagier, aldus het Duitse luchtvaartcentrum DLR en het Britse expertbureau Flightglobal.
Stunttickets van tientje
Flightglobal wijst op de nieuwste trend: ’ultra lowcost’ vliegen. Ryanair gooit komend najaar de knuppel in het hoenderhok met stunttickets vanaf een tientje. „Ook in Noord-Amerika en het Verre Oosten zet deze tarievenslag door. De reiziger is spekkoper, maar moet wel minder comfort voor lief nemen.”
bron telegraaf.
http://www.telegraaf.nl/d...n_voor_een_prikkie__.html
MORAAL VAN HET VERHAAL:
Dit staat toch haaks op het gesloten (nep) Klimaat akkoord.?, waar de hele wereld over jubelt ?
Het draait om de knaken.
Het niet belastten van vliegtuigbrandstof is niet meer van deze tijd.
JA,.......
-de Tesla autorijder van een pak um beet een ton, hoeft niet mee te betalen aan de infrastructuur die het rijden mogelijk maakt en houdt. Het is ook significant drukken van de CO2 uitstoot.........jaja ... ik haal al dieper adem.
- de vliegtuig passagier die geen belasting hoeft te betalen voor zijn vervuilende ritje. Een ritje Bali enkele reis verbruikt al snel 100.000 liter kerosine.
Nee......
- de Panda rijder,.....bloeden zal die voor zijn mega vervuiling..... BPM, Houderschapsbelasting en mega tax op de brandstof. Nee we zullen hem krijgen die vieze vervuiler.
Dus ze willen verder onderhandelen binnen de EU, dat is hun goed recht. De afspraken voor de gehele EU blijven hetzelfde en als landen bereid zijn om intern wat te schuiven waarom niet.Willie Wortel schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 08:13:
Klimaat akkoord..... de eerste scheurtjes, het draait om de knaken.
Federaal minister van Duurzame Ontwikkeling Marie-Christine Marghem (MR) wil voor ons land (België) een versoepeling van het klimaatakkoord van Parijs
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2996805
Kijken wat nu de reacties in de wereld zijn,....... zal vast geen wake met kaarsjes worden.
Als je nu een discussie aan wilt gaan, huilie huilie dan moet je eerst goed leren lezen.Erasmo schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:15:
Jaja hullie rijken met hun Tesla etc. etc. Wel klagen maar ondertussen zelf anno 2017 nog een gloednieuwe verbrandingsmotor camper kopen.
[...]
Daarnaast wil de US ook opnieuw onderhandelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Willie Wortel op 06-06-2017 13:23 ]
Helaas staat er hullie en niet huilie.Willie Wortel schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:21:
[...]
Als je nu een discussie aan wilt gaan, huilie huilie dan moet je eerst goed leren lezen.
Daarnaast wil de US ook opnieuw onderhandelen.
Maar alsnog de stekker er compleet uit trekken en vervolgens de schijn ophouden dat je opnieuw gaat onderhandelen is heel wat anders dan in één van de deelnemende partijen(de EU) kijken of er intern wat zeken herverdeeld kunnen worden.
In een 777 kost dat ritje 3 l/100 km.pax, ronduit concurrerend met jouw stikstofoxiden-brakend campertje, dus. Ik ben het overigens met je eens dat vliegtuigbrandstof net zo belast hoort te worden als andere brandstoffen.Willie Wortel schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:28:
- de vliegtuig passagier die geen belasting hoeft te betalen voor zijn vervuilende ritje. Een ritje Bali enkele reis verbruikt al snel 100.000 liter kerosine.
Nee..... de Panda rijder...... die pakken we.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hallo Bacchus, kan je stelling / bewering met cijfers onderbouwen?Bacchus schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:54:
[...]
In een 777 kost dat ritje 3 l/100 km.pax, ronduit concurrerend met jouw stikstofoxiden-brakend campertje, dus. Ik ben het overigens met je eens dat vliegtuigbrandstof net zo belast hoort te worden als andere brandstoffen.
een reisje naar Bali...... 1persoon VV

een reisje naar Bali ...... 2persoon VV

een reisje Barcelona .....2 persoon VV

mijn campertje naar spanje 2 persoon VV

mijn campertje verbruikt 5,5 liter per 100 kilometer (volgens het boekje 4,9 liter)
bron:
Nee, jij doet een bewering...jij moet bewijzen.Bacchus schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:44:
Begin jij eens, zou ik zeggen. Dit bericht hierboven zegt precies niks.
Jij schreef: In een 777 kost dat ritje 3 l/100 km.pax, ronduit concurrerend met jouw stikstofoxiden-brakend campertje,
Mijn post zegt echt iets anders.
----------------------------------
De scooter is enorm vervuilend
Hoewel scooters* een stuk kleiner en lichter zijn dan auto's, vervuilen de meesten vele malen meer. De meest vieze scooters stoten tot wel 2.700 keer zoveel schadelijke stoffen uit als een bestelbusje!
BPM of houderschap belasting nad nakkie:
https://milieudefensie.nl...ODujYCgqdQCFcfgGwodyekB4g
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de scheepsvaart, van die vervuiling val je helemaal van je stoel af.
Containerschepen stoten per jaar een hoeveelheid zwaveloxiden uit gelijk aan de uitstoot van tot wel 50 miljoen auto’s !! ja 50 miljoen auto's.
https://www.groen7.nl/con...tot-wel-50-miljoen-autos/
Maar het oudere autootje, die trouwens wel wegenbelasting moet ophoesten wordt geweerd uit Rdam centrum.....ja die maatregel snijdt hout.
[ Voor 36% gewijzigd door Willie Wortel op 06-06-2017 15:07 ]
Leuk initiatief! Ik heb mijn eigen huis ook gelijk maar toegevoegd. Geen idee of er überhaupt interesse in is, maar ik ben graag bereid om wat te vertellen over mijn duurzame stappen en ervaringen.Atomic2005 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:13:
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
800 kg vs 1100 kg, dat is het verschil niet en valt weg in de aannames en keuzes van het model (+/- 50% lijkt me heel optimistisch).
Dan nog doet een zelfontbrander orde-groottes meer NOx en fijnstof dan een straalmotor (of turboprop).
Het lijkt aannemelijk dat als ik met een busvlucht naar Gatwick vlieg, dat minder schadelijk is (in NOx, roet, fijnstof én CO2) dan als mijn collega met een sjoemelCaddy van de zaak naar Zwitserland dieselt.
De politieke wil op een accijns op kerosine is er echt wel, alleen is internationale coördinatie en handhaving een onopgelost probleem dat vooral tijd kost.
Idem containerschepen, al gaat dat specifiek over zwaveloxiden en zijn 50 miljoen auto's op wereldschaal niet schokkend veel (en het geeft ook aan hoe effectief ontzwavelde autobrandstoffen werken).
In de haven van Rotterdam zal je die uitstoot niet meten, de HFO wordt pas aangezet in internationale wateren.
Tweetakt brommers worden ook al aangepakt; binnen 10 jaar zullen ze grotendeels gerecycled zijn.
En wat is je punt?
"Ik doe niks zolang dat andere, moeilijkere en kleinere probleem niet eerst opgelost is"?
"Ik mag vervuilen omdat hullie het ook doen?"
"Het verdrag van Parijs is zinloos omdat het niet meteen alle problemen aanpakt?"
Kies maar, allemaal onverdedigbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 06-06-2017 15:23 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee Proton ook jij bent niet eerlijk. Hoe gaat men naar Schiphol, op de fiets? Moet allemaal bijgeteld worden, evenals de crew.... is die komen lopen.....wat dacht je van al het personeel om zo een ding op te laten stijgen.Proton_ schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:22:
ff serieus... @Willie Wortel heb je niet in de gaten dat je screenshot het punt van @Bacchus onderschrijft?
800 kg vs 1100 kg, dat is het verschil niet en valt weg in de aannames en keuzes van het model (+/- 50% lijkt me heel optimistisch).
Daarnaast een auto die APK gekeurd is, is geschikt voor heel Nederland....
[ Voor 6% gewijzigd door Willie Wortel op 06-06-2017 15:29 ]
Ik ga wel elektrisch naar Schiphol (trein of Zoe) maar niet naar Barcelona.
Vandaar de +/-50% en kan je hooguit zeggen dat het elkaar niet veel ontloopt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Proton, ja zo kunnen we idd nog doorgaan, je weet ik heb je heel hoog zitten en wil alleen maar aangeven dat de verhoudingen zoek zijn. Het is niet eerlijk meer.Proton_ schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:29:
@Willie Wortel Precies, waar stop je? Reken je de productie van het asfalt ook mee, de mensen achter de matrixborden van 3000 km snelweg?
Ik ga wel elektrisch naar Schiphol (trein of Zoe) maar niet naar Barcelona.
Vandaar de +/-50% en kan je hooguit zeggen dat het elkaar niet veel ontloopt.
Brommers: Niks geen BPM "verkoop verbod brommers op benzine". Gewoon verbieden, net als voor auto's met verbrandingsmotoren (2025).Willie Wortel schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:05:
Ik ben niet te moeilijk hoor,....... Camper vervuilend (niet anders dan een verbouwd busje)........ wat dacht je van de (2 takt) brommertjes, plezier vaartuigen........ nada nakkie aan BPM .... of houderschap belasting..... niks helemaal niks ......
Nee..... de Panda rijder...... die pakken we.
Daardoor is deze discussie dus niets zeggend geworden.
Alleen nog wat 2de hands campertjes en Pandatjes op benzine .... Nu ook de vrachtwagens, busjes, (vracht)boten en vliegtuigen nog.
Alleen nog wat fijnstof uitstoot van de slijtende bandjes. De Noordzee vol met windmolens met wat "plan lievense" stijl energie buffers, (locale)zonnepanelen met (locale)(wijk)buffers en prijs gedreven verbruikers.
O ja nog wat km heffing voor de infrastructuur.
Mogelijk nog iedereen aan de groente, dat schijnt ook te schelen. (daar heb ik persoonlijk moeite mee
Het wijzen naar een ander is zo simpel, als het water stijgt zijn we allemaal gelijk.
en uitstoot:
de 15 grootste schepen ter wereld stoten net zoveel uit als 760 miljoen auto’s
maar met een ouder autootje mag je niet een Rotterdamse milieu zone binnen rijden ondanks APK gekeurd.
[ Voor 22% gewijzigd door Willie Wortel op 06-06-2017 19:10 ]
heeft in haar wijsheid? het subsidiebeleid betreffende
het milieu alweer veranderd c.q. versoberd (verwarming met warmtepompen).
Niets is zo betrouwbaar en toekomstvast als het Nederlandse subsidiebeleid

Zie deze bijdrage enz..
Gekke Henkie alleen is niet zo gek, maar wie heeft hem dat nou weer ingefluisterd?
Kijk je naar de budgetaire verdeling van de aanvragen (WP, pelletkachels, biomassa, zonneboilers) tot 31 mei 2017 dan zou je iets kunnen vermoeden.
Ik stelde voor per 1 januari 2018 de energiebelasting op gas met minimaal 5 cent (tot 10? cent)
te verhogen, maar ik heb begrepen dat dit al in de kabinetsplannen zo afgesproken wordt.
Interessante uiteenzetting in deze context van CE Delft (in opdracht van ENECO).
[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 06-06-2017 19:54 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Over uitstoot van schepen hadden we het al gehad: dat gaat over internationale wateren en uitstoot van SO2 (niet CO2!) dat vooral lokale invloed heeft (en ook die normen worden langzaam aangescherpt).
Het ouder autootje kan je in Rotterdam toch niet parkeren. Zet 'm op Vijfsluizen en metro naar binnen. APK is vooral een maatregel dat je auto geen direct gevaar voor de andere weggebruikers vormt en is geeft verder geen rechten ofzo. Net als dat wegenbelasting gewoon op de grote hoop eindigt en niet geoormerkt is voor infrastructuur, en ook geen recht op weggebruik geeft (of dat niet geeft aan voortuigen die dat niet betalen).
Je mag het jammer vinden, je mag het een slecht besluit vinden, maar het is wél onderbouwd.
Je bent slim zat om dat te begrijpen.
Moet toch wel heerlijk zijn, zo'n simpele gedachten stroom .... voor alles een oplossing.Willie Wortel schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:59:
Nee, stoppen met die onzin belastingen en alles herzien. De echte vervuiler betaald, en geen selectieve belastingen waarbij de grootste lobby groep aan het langste eind trekt. Geen onzin subsidie maar alleen voor echte research/innovatie. Alleen zo krijg je een breed draagvlak. Maar aangezien de nep volksvertegenwoordigers het onderling nog niet eens kunnen worden zal het wel bij wishfull thinking blijven.
en uitstoot:
de 15 grootste schepen ter wereld stoten net zoveel uit als 760 miljoen auto’s
maar met een ouder autootje mag je niet een Rotterdamse milieu zone binnen rijden ondanks APK gekeurd.belachelijk.
Dit bedoel ik nu,........ de gewone man/vrouw in de Breitnerstraat drie hoog achter staat met d'r rug tegen de muur. Geen geld voor renovatie (technisch niet eens mogelijk) maar wel een hogere belasting betalen op gas ....waarvoor?dunklefaser schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:39:
Ik stelde voor per 1 januari 2018 de energiebelasting op gas met minimaal 5 cent (tot 10? cent)
te verhogen, maar ik heb begrepen dat dit al in de kabinetsplannen zo afgesproken wordt.
Simpel of niet maar de regering slaat gewoon door.
----
@Proton_ je schreef Het ouder autootje kan je in Rotterdam toch niet parkeren...
Je koopt een auto, de auto is APK gekeurd om te rijden op de Nederlandse weg, maar niet overal. Dat is zo belachelijk.
Het heeft weinig te maken met hoe vervuilend de auto is, het gaat om het aantal draaiuren van de motor.. een schone motor met meer draaiuren kan veel vervuilender zijn dan een oude met minder draaiuren.
[ Voor 26% gewijzigd door Willie Wortel op 07-06-2017 08:03 ]
Hier in zuidwest Friesland valt het mee. Thuis niets aan de hand, en omgeving nog niet gezien.
Alle panelen zitten er nog op al klappert er wel een kabeltje ofzo..
[ Voor 41% gewijzigd door No Hands op 07-06-2017 08:09 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Hier in Noord-Limburg weinig storm gehad. Nee ik maak mij geen zorgenAtomic2005 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:00:
Zijn er mensen die schade hebben van dit stormachtige weer?
Hier in zuidwest Friesland valt het mee. Thuis niets aan de hand, en omgeving nog niet gezien.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Cherrytomatenplantjes zijn afgebrokenAtomic2005 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:00:
Zijn er mensen die schade hebben van dit stormachtige weer?
Ja, daar maakte ik me ook al druk om ja. Ga zo even tuin bekijken.

@No Hands Misschien toch vastzetten, jaren achtereen klapperen kan zo ineens tot uitval van je installatie leiden.
@Skyaero Mijn wigwam met capucijners is omgevallen, nou ja, er zijn ergere dingen.
@Atomic2005 @styno jullie zijn veel te serieus op de vroege ochtend
Hahaha valt mee. net eerste bakje koffie klaar gezetSkyaero schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:25:
Hé, nu moeten duurzaam gekweekte cherrytomaatjes vervangen worden door Gronings-gasgestookte kasvarianten.
@Atomic2005 @styno jullie zijn veel te serieus op de vroege ochtendKoffie?

Zou mooi zijn als je dit kan koppelen aan opladen elektrische auto/verwarmen warm water enz.

Verwijderd
Inderdaad te simpel bekeken (door jou)Willie Wortel schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:56:
[...]
Dit bedoel ik nu,........ de gewone man/vrouw in de Breitnerstraat drie hoog achter staat met d'r rug tegen de muur. Geen geld voor renovatie (technisch niet eens mogelijk) maar wel een hogere belasting betalen op gas ....waarvoor?
Simpel of niet maar de regering slaat gewoon door.
Ik had er nog iets aan achtergrond info toegevoegd over de "Verschuiving Energiebelasting. Verkenning effecten" van CE Delft (in opdracht van ENECO).
Dit zou je eerst nog kunnen lezen, misschien zou je dan erachter komen dat de soep waarschijnlijk niet zo heet gegeten wordt, tenminste niet door de "gewone man/vrouw in de Breitnerstraat drie hoog achter staat met d'r rug tegen de muur."
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 07-06-2017 10:05 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Het is maar wat je negatief vindt...... toch.Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:01:
@Willie Wortel Ik vind eigenlijk dat je met je continue negatieve kijk op alles .....
De belasting op gas is al eerder verhoogd en de belasting op Electra verlaagd om o.a. de aanschaf van een warmtepomp aantrekkelijker te maken.
Ja maar het is hoog.. als we straks de buitengevel gaan isoleren staat er weer een steiger tot de dakgoot, dan ga ik het op het dak ook gelijk proberen op te lossen.styno schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:17:
@No Hands Misschien toch vastzetten, jaren achtereen klapperen kan zo ineens tot uitval van je installatie leiden.
Wat bedoel je nou toch iedere keer met rechts,....rechts het uitkomt.?styno schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:17:
Wat schattig, die oprechte zorg om het welzijn van de minder bedeelde in de Breitnerstraat zodra het rechts toevallig goed uitkomt.
Ik dacht dat een rechtvaardige verdeling van lusten en lasten een links standpunt was.?
Wegens tijdgebrek, ga ik jullie weer een tijdje verlaten, ben druk bezig met andere werkzaamheden.
[ Voor 11% gewijzigd door Willie Wortel op 07-06-2017 11:22 ]
Ik lees veel positieve ervaringen erover hier op Tweakers, maar ben nog geen negatieve ervaringen (binnen of buiten Tweakers) tegengekomen.
Eerst wees de bouwer naar de sanitairboer, toen naar de loodgieter en uiteindelijk afgewezen want: paste niet in het projectmatige karakter (onderliggend: zowel loodgieter, sanitairboer en bouwer moeten dan aanpassingen doen en de kans op fouten wordt te groot)
Dat bovenstaande dus, als zelfs verschillende hotemetoten zeggen dat de bouw veel te conservatief is en de ervaringen zijn dat het product het gewoon doet dan lijkt het meer de bouwsector die het probleem is.
Ik zou wel eens willen weten wat zij dan aanvoeren wat de slechte ervaringen zijn van een "niet actief" product.
Het werkt (bewezen door vele instituten) of het werkt niet.
Het enigste wat ik wel eens gelezen heb is verminderd rendement vanwege bepaalde zeep afzetting bij een douchegoot WTW.
Maar ja "mensen worden ook ziek van een balansventilatie WTW", maar de filters tijdig vervangen en kanalen laten inregelen willen ze ook niet aan.
Zo krijg ik ook "alles kapot/slecht werkend"
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Hier alleen maar positief.Skyaero schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:51:
Op een hele andere voet: Zijn er mensen met negatieve ervaringen met douche-WTW's?
Ik lees veel positieve ervaringen erover hier op Tweakers, maar ben nog geen negatieve ervaringen (binnen of buiten Tweakers) tegengekomen.
***members only***
Ik heb toen (met de bouwer BAM) gevraagd wat het zou kosten. Namen ze op zich wel serieus op (het stond dus niet in de optielijst) en het zou dan 1700 euro kosten. Dat vond ik natuurlijk wel veel. Kreeg je wel netjes een plaat erbij die je los kon schroeven om erbij te kunnen, dus dat soort dingen telde ook mee.
Maar ik had later tijdens de kijkdagen al gezien dat de 40 of 50mm afvoer van m'n douche al apart naar beneden kwam in de leidingkoker, waarna hij een bochtje maakte en alsnog de grote rioolpijp in ging.
Alsof het ervoor bedoelt is

Vervolgens een half jaartje later na intrekken de muur open gemaakt, het bochtje naar de rioolpijp 2 meter lager gezet, en de douche wtw pijp er tussen te zetten.
Heb nu op een 10 minuten douchebeurt 1/3e gas besparing. Bij het na elkaar douchen is de bonus nog groter.
En heb de Technea/Heitech pijp voor 200 eu van marktplaats gescoord, dan nog wat aansluitspul, dus allemaal niet erg prijzig.
Wellicht, als zij de verantwoordelijkheid niet willen nemen, kun je ze vragen om een optie voor het naar beneden brengen van de douche/bad afvoer in de leidingkoker (of wellicht is dat al het geval!) ipv dat het allemaal in de betonvloer gegoten zit, en je de douche afvoer niet meer los van de rioolafvoer kunt hebben.
2e alternatief is een WTW douchegoot in de badkamer te maken. Heel duur van Aco met supergoed rendement, of goedkoop van Easydrain. Maar dan moet je dus wel een inloopdouche hebben.
Maar dan moet je dit dus meenemen in de badkamerbouw.
Naar mijn mening zouden die dingen verplicht moeten zijn in de nieuwbouw. Wordt ook wel getracht via de EPC berekening.
[ Voor 3% gewijzigd door !null op 07-06-2017 13:18 ]
Op welke manier zou ik deze zo aan mijn huisinstallatie kunnen koppelen dat deze overdag opgeladen wordt, en 's avonds wanneer de zonnepanelen niet meer genereren zijn energie afstaat aan het huis?
De UPS heeft volgens de specificaties een maximale output van 2700 watt. Als ik naar het totale verbruik van mijn huis in rust kijk (dus geen oven / wasmachine / droger / stofzuiger) schommelt dat tussen de 100 en 200 watt continu.
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Nu er nog gesaldeerd kan worden niet beginnen aan zulke zaken zou mijn advies zijn. De UPS verbruikt continue energie en daar staat m.i. op dit moment niets tegenover.
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Dat word weg gestreept idd. Pas als je meer opwekt aan het einde van het jaar dan dat je _totaal_ hebt verbruikt gaat die 7cent terugleververgoeding pas tellen.Skef schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:22:
@Cranberry maar het salderen, tja, dat schiet niet echt op... Als ik verbruik kost het mij 21 cent per kWh, en als ik teruglever levert me dat 7 cent op. Terugleveren is dus niet heel interessant, het is interessanter om overdag je grootverbruikers (vaatwasser, wasmachine) te laten draaien of om de stroom op te slaan en 's avonds langzaam te consumeren.
En salderen gaat tot 2023. Dus batterij heeft pas dan zin.
Elektriciteit kost nu iets van 19 cent per kWh....Skef schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:22:
@Cranberry maar het salderen, tja, dat schiet niet echt op... Als ik verbruik kost het mij 21 cent per kWh, en als ik teruglever levert me dat 7 cent op. Terugleveren is dus niet heel interessant, het is interessanter om overdag je grootverbruikers (vaatwasser, wasmachine) te laten draaien of om de stroom op te slaan en 's avonds langzaam te consumeren.
Salderen werkt over een jaar.
Veel leveranciers salderen financieel.
De (kosten verbruik hoog - kosten terug leveren hoog) + ( kosten verbruik laag - prijs verbruik laag) = totaal.
Waarbij kosten voor verbruik en terug leveren gelijk zijn maar verschillend tussen hoog en laag.
Alleen als er een negatief bedrag overblijft gaat de "kolenfooi" prijs gelden, sommige leveranciers blijven de volle mep betalen tot een bepaald aantal kWh.
Het blijft dus interessant om het verbruik in het laag tarief te doen, ook al is het verschil niet zo groot.
Minimaal (2/7 + feestdagen) van de opwek vind in laag tarief plaats.
Mogelijk dat nieuwe saldering regelingen het eigen gebruik voor zullen trekken (omdat het lastig te meten is) waardoor een timer op de vriezer (overdag koelen) of accu's voordelig wordt.
Niet doen ..... het net is een veel simpelere accu.....Skef schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:17:
Nog weer eens iets anders: Ik heb sinds kort zonnepanelen, en ben me nu ook eens wat meer aan het verdiepen in het eventueel lokaal opslaan van mijn opgewekte energie. Nu heb ik nog een APC 2U rackmount 3000VA UPS liggen...
Op welke manier zou ik deze zo aan mijn huisinstallatie kunnen koppelen dat deze overdag opgeladen wordt, en 's avonds wanneer de zonnepanelen niet meer genereren zijn energie afstaat aan het huis?
De UPS heeft volgens de specificaties een maximale output van 2700 watt. Als ik naar het totale verbruik van mijn huis in rust kijk (dus geen oven / wasmachine / droger / stofzuiger) schommelt dat tussen de 100 en 200 watt continu.
Of 's nachts de hoofdschakelaar uit
Een hele bult zonnepanelen in een executieveiling, totaal niet mijn ding, ik ben dan ook niet bekend op dit sub-forum, maar misschien ziet iemand hier er wat in en heeft iemand er wat aan.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
komt wel vaker langs, belangrijk om te weten is dat er nog extra kosten bijkomen nadat je een winnend bod hebt uitgebracht. Dan kan het koopje soms toch minder voordelig zijn...True schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 20:37:
Ik kwam onlangs deze toevallig tegen: https://www.bva-auctions.com/auction/index/27692
Een hele bult zonnepanelen in een executieveiling, totaal niet mijn ding, ik ben dan ook niet bekend op dit sub-forum, maar misschien ziet iemand hier er wat in en heeft iemand er wat aan.
Dat is niet waar, je ziet de uiteindelijke kosten staat als je je bod verifieert, je krijgt niet achteraf nog weer kosten. Kosten is bij deze veiling 21% btw dus met kosten er bij is dat x1.4 je bod is wat je moet betalen(op een enkele Euro of een paar cent na i.v.m. afronding), zie je er ook altijd wel bij staan.NielsTn schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:37:
[...]
komt wel vaker langs, belangrijk om te weten is dat er nog extra kosten bijkomen nadat je een winnend bod hebt uitgebracht. Dan kan het koopje soms toch minder voordelig zijn...
Ik weet niet hoeveel je normaal moet betalen voor dit soort dingen, maar meestal zijn de veilingen erg scherp zolang ze niet gericht zijn op huismoeders en andere mensen 90% van de nieuwprijs willen betalen voor een refurbished product. Ik denk dat deze veiling daar ook onder valt.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik heb wel eens eerder wat via BVA gekocht, en ook een veiling in de gaten gehouden van zonnepanelen.True schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:18:
Ik denk dat deze veiling daar ook onder valt.
Die zonnepanelen gingen echt voor hoge prijzen weg. Echt belachelijk hoog.
Dat ik er van overtuigd ben dat als je niet merk gebonden bent, ergens anders een betere deal kan vinden. Gewoon via normale verkoopkanalen, in plaats van zo'n veiling zonder garantie.
Ik vond het in ieder geval nergens op slaan. Zelf zou ik nooit meer dan 80% van de nieuwwaarde van iets geven, want dan is het toch echt veel beter om het via een normaal verkoopkanaal te kopen.
Er waren ook zonneboilers bij. Wel mooie systemen (alles geintegreerd, erg netjes) die voor aardig wat weggingen, terwijl die door het bedrijf gemaakt werden dat failliet ging. Fraai is dat als er wat kapot gaat.
Dus verwacht er niet te veel van. Ook al zijn er inderdaad geen onverwachte extra kosten.
http://www.elsevierweekbl...-komt-voor-de-val-510987/
heb je geen abo, kost maar weinig voor zo een kwaliteitskrant, je kan een aantal stukken vrij lezen bij aanmelden.
Lees anders gerust verder in de commentaren onderaan het artikel.
Als je toegang hebt:
http://www.elsevierweekbl...el-klimaatakkoord-92627w/
[ Voor 13% gewijzigd door Willie Wortel op 08-06-2017 08:02 ]
Dat klopt, maar pas als je een bod plaatst zie je hoeveel het is. Dus die partij panelen die je voor € 175 ziet staan kosten minimaal € 250 (want je eigen bod komt er ook nog eens bij).True schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:18:
[...]
Dat is niet waar, je ziet de uiteindelijke kosten staat als je je bod verifieert, je krijgt niet achteraf nog weer kosten. Kosten is bij deze veiling 21% btw dus met kosten er bij is dat x1.4 je bod is wat je moet betalen(op een enkele Euro of een paar cent na i.v.m. afronding), zie je er ook altijd wel bij staan.
Ik heb er eens een kookplaat gekocht en ben er nog altijd heel tevreden over, maar garantie tot de deur.
Signatures zijn voor boomers.
Ja, voordat je je bod bevestigd ja.Maasluip schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:04:
[...]
Dat klopt, maar pas als je een bod plaatst zie je hoeveel het is. Dus die partij panelen die je voor € 175 ziet staan kosten minimaal € 250 (want je eigen bod komt er ook nog eens bij).
Ik heb er eens een kookplaat gekocht en ben er nog altijd heel tevreden over, maar garantie tot de deur.
Mijn inziens geen onverwachte kosten.
Bij dit soort dingen zoals zonnepanelen of andere courante zaken zegt het startbedrag toch niks.
Ook wel eens zaken gezien die er voor een dusdanig hoog startbedrag op stonden, dat je ze elders op internet al goedkoper kan kopen, met garantie.
In zoverre dat je die kosten niet ziet als je zo naar die website gaat en denkt "oh, goeie deal!!null schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:26:
[...]
Ja, voordat je je bod bevestigd ja.
Mijn inziens geen onverwachte kosten.

Waarom zet je dat niet direkt in de prijs, of waarom zet je niet ergens duidelijk neer dat "21% plus veilingkosten" betekent dat je 41,5% toeslag betaalt.
Signatures zijn voor boomers.
Ik was benieuwd naar je onderschrift in combinatie met de discussie die ik je regelmatig hier zie voeren.
Ik dacht laat ik hem eens googlen
Als je vrienden het niet accepteren als je een andere mening hebt, verander dan niet wat je denkt. Verander van vrienden
Ik ben er nog niet uit waar hij vandaan komt en hoe ik de google resultaten moet interpreteren
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Hahaha, dat heb ik ook met:ollie1965 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:33:
@Willie Wortel
Ik was benieuwd naar je onderschrift in combinatie met de discussie die ik je regelmatig hier zie voeren.
Ik dacht laat ik heb eens googlen
Als je vrienden het niet accepteren als je een andere mening hebt, verander dan niet wat je denkt. Verander van vrienden
Ik ben er nog niet uit waar hij vandaan komt en hoe ik de google resultaten moet interpreteren
Klimaatpublicist Marcel Crok (46) loopt tegen dezelfde problemen aan. Nadat hij keer op keer zijn twijfels uitte over de mate waarin de aarde door CO2 uitstoot zal opwarmen, droogde het aantal schrijfopdrachten op. ,,Redacties weigeren mijn stukken. Terwijl er niemand in Nederland is die meer weet over het klimaat dan ik.”
Ja Marcel, mijn advies,.....GO WITH THE FLOW............lul gewoon met een ieder mee dan vang je de minste wind. Je schoorsteen moet toch ook roken ...toch....
http://www.ad.nl/binnenla...-religieenrsquo~ab8827eb/
VVD-klimaatcriticus mag aanblijven als Statenlid.
Paymans maakte in een radioprogramma een aantal omstreden uitspraken over klimaatverandering.
Paymans is inmiddels teruggefloten door zijn eigen partij. Hij mag zich niet langer uiten over klimaatverandering. Pauline Bouvy, VVD-bestuursvoorzitter van regio Zuid-Holland, zegt dat de uitspraken van het Statenlid niet in lijn zijn met de visie van de VVD.
Hoe bedoel je vrijheid van.......
http://www.elsevierweekbl...ven-als-statenlid-512053/
In Rotterdam liggen midden in de milieu zone de Cruise schepen met draaiende stroom generatoren die zoveel stank produceren dat de bewoners steen en been klagen..... maar een oud autotje, APK gekeurd, mag de stad niet doorkruisen. Het draait overal om de knaken.
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.