De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.931 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:59:
Aangezien ons contract bij Greenchoice per 1-7 a.s. afloopt en er (na telefonisch contact) geen mogelijkheid bleek te zijn om gebruik te mogen maken van hun aanbieding op internet voor nieuwe klanten, de knoop vandaag doorgehakt.
Was bij mij ook zo.
We hebben gekozen bij Vandebron voor een 1-jarig contract. De overstap via Gaslicht.com gemaakt, maar daar zijn geen speciale redenen voor. Er zijn op dit moment legio van dit soort sites.
Ach ik doe dat dan liever op hun eigen site.
Toch vind ik het jammer dat we bij Greenchoice weg gaan. Het is/was toch een van de pioniers in het verleden.
Moeten ze wel bijblijven.
We zijn benieuwd hoe gladjes deze "oversteek" gaat verlopen. We krijgen nog koude rillingen als we denken aan de overstap van Essent naar Greenchoice, jaren geleden. Wat was dat een ellende.
Ze weten tegenwoordig hoe het moet, ze waren bij mij alleen wel wat hoog in het maand bedrag, maar een goed gesprek aan de telefoon heeft dat opgelost.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:42:
@Schinnen-groen
Zit je dan ook in het vdb zonnecollectief? Of een andere "duurzame" bron...
Ik ben reeds 2 jaar lid bij hun. Bevalt prima.
...ennuh, wat is de vermelde terugleververgoeding?
De terugleververgoeding is 0,04363 Euro per kWh.
Wij zitten niet in het zonnecollectief.

Maar aangezien wij de tering naar de nering hebben gezet :) m.b.t. elektriciteitsverbruik, komen we nagenoeg op 0 uit per jaar.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 12:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Over "overstap" problemen gesproken.
Misschien een beetje over me afgeroepen. Na meerdere keren mijn schoonfamilie enthousiast te hebben gemaakt om over te stappen heb ik de overstap voor ze mogen regelen. Laten we zeggen dat ze niet digivaardig genoeg zijn om dit zelf te doen via een overstap site (oprichting net voor WOII :+ ).

Enfin ik gebruik een mailadres van ons (wat ik altijd gebruik voor contracten), de gekozen aanbieder hadden we zelf net 7 weken daarvoor afscheid van genomen (je weet wel rijk worden van slapende klanten).

Resultaat: tja 1 mailadres 2 contractadressen rekeningnummer van ons voor af te schrijven.
Maar even een verzoek gedaan om te corrigeren, krijg ik een mail terug of ik alles even kan aangeven hoe het moet staan.....

Enfin maar even gewezen op doelbinding en het verwijderen van onze gegevens

Nog even aangegeven dat ze me ook mogen bellen als ze het niet snappen.
Ik ben benieuwd wat het antwoord is, ik denk dat dit een leuke soap wordt.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De wereld is weer een beetje gekker.
http://www.nu.nl/klimaat/...limaatakkoord-parijs.html

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Nee alleen Amerika, of eigenlijk alleen trump, denktie geld mee te besparen ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Net het termijnbedrag bij Vandebron gewijzigd en krijg ik netjes een email waarbij aangegeven wordt dat het nieuwe termijnbedrag onder het StandaardJaarVerbruik ligt. Ze laten in de email dus ook netjes zien waarom ze denken dat het bedrag te laag is. :)

Een betere ervaring dan die van de Nuon, die berekende het termijnbedrag op basis van het verbruik zonder teruglevering :(

Nu is er in het afgelopen jaar los van de schuur (930Wp) en overkapping (1020Wp) ook nog 600Wp op het huis bij gekomen, dus dat moet allemaal wel loslopen voordat ik in september de nieuwe jaarrekening krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 20-09 19:05
databeestje schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:02:
Net het termijnbedrag bij Vandebron gewijzigd en krijg ik netjes een email waarbij aangegeven wordt dat het nieuwe termijnbedrag onder het StandaardJaarVerbruik ligt. Ze laten in de email dus ook netjes zien waarom ze denken dat het bedrag te laag is. :)

Een betere ervaring dan die van de Nuon, die berekende het termijnbedrag op basis van het verbruik zonder teruglevering :(

Nu is er in het afgelopen jaar los van de schuur (930Wp) en overkapping (1020Wp) ook nog 600Wp op het huis bij gekomen, dus dat moet allemaal wel loslopen voordat ik in september de nieuwe jaarrekening krijg.
Ja, de laatste twee keer dat ik overstapte was het termijnbedrag wel een kleine ergernis. Het is standaard veel te hoog, en dan kan je het pas aanpassen als de levering begint. Dan doe je dat, en dan gaat het pas de volgende maand in, zodat je in de eerste maand toch het hoge bedrag hebt betaald. Dit had ik bij zowel Nuon als Essent.

Wordt wel weer verrekend op het eind, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Afgelopen maand ben ik overgestapt naar E.ON, vanwege het te grote verschil met Greenchoice qua prijs. Groene energie is me wel wat waard, maar niet 40% extra. Daarnaast: ik heb al zonnepanelen die mijn hele stroomverbruik afdekken. Gas vergroenen door er direct bomen bij te kopen vind ik OK, maar die bomen kan ik ook op andere manieren inkopen. :)

Anyway: termijnbedrag aanpassen voordat het contract inging leek in eerste instantie niet mogelijk. Daarbij 15 minuten in de wacht gehangen voordat überhaupt werd opgenomen. En toch...na hevig aandringen ("Anders hang je even een geeltje aan je beeldscherm om direct na de startdatum e.e.a. aan te passen, zodat ik niet weer een tijd in de wacht hoef te hangen?") zou het nu toch geregeld moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:56
Roamor schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:46:
Even een schaamteloze plug van mijn nieuwe 12/24V setup in huis:

[afbeelding]

Roamor in "Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment."

Ik hoor graag wat jullie ervan denken. :)
Ik heb dat hele topic niet proberen door te lezen maar wat is de bedoeling hiervan, is het een hobbyding of probeer je kosten te besparen op 'normale' stroom?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vanmorgen een interessant stuk gelezen:

http://925.nl/archief/201...ederland-ook-kunnen-doen/

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zeker een interresant stuk, de comment met betrekking tot CO2 uitstoot per capita an zich is natuurlijk wel leuk, maar het artikel heeft wel gelijk dat het op de absolute schaal bijna niet uitmaakt.

Misschien dat een CO2 belasting toch een motivatie is om lokale industrie te stimuleren, of het in ieder geval dichterbij te produceren. Zodat er nog iets anders meespeelt dan alleen lage lonen. Het is natuurlijk wel een hellend vlak discussie. Gaan we deze belasting dan ook op import uit het buitenland heffen? Vrijstelling binnen de EU? (hebben we voor auto's al)

Ik weet het ook zo snel niet, en met een enkele regel zullen we het vast niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Het klimaatprobleem is niet voor niets een wicked problem.

Ik snap de argumentatie in het artikel wel. Nederland alleen kan het probleem niet oplossen, dat is duidelijk. Maar als gidsland kan Nederland bijvoorbeeld wél andere landen stimuleren en daarmee onze actie versterken (en daarbij expertise exporteren). Dat is een rol die we al vaak vervullen. Alleen naar de kosten kijken is slechts de helft van het economische verhaal, er zijn ook diverse baten.

Nederland als staat mag dan wel een kleine speler zijn, de individuele bedrijven en inwoners (per capita) hebben wel een relatief grote impact en dus een morele plicht om te handelen, ongeacht of een ander wel of niet iets doet.

Verschuilen achter koude statistiekjes en drogredenen als "anderen doen het ook" is een begrijpelijke maar compleet irrelevante reactie op een wicked problem, uiteindelijk raakt het ons óók en een hele rits aan economische studies hebben allang aangetoond dat nu handelen uiteindelijk goedkoper is dan uitstel.

Basale risicomanagement dwingt de noodzaak van handelen af en als anderen dat niet doen dan moeten zij "gestraft worden" (betalen) voor de toekomstige schade die zij ons berokkenen. Economen wijzen al heel lang op een (inkomsten neutrale) koolstofbelasting als de meest efficiente gereedschap is om dat te bewerkstelligen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
styno schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:00:
Ik snap de argumentatie in het artikel wel. Nederland alleen kan het probleem niet oplossen, dat is duidelijk.
Het klimaatprobleem kunnen we niet alleen oplossen. Maar soms lijken we te vergeten dat de oplossingen voor het klimaatprobleem ook andere voordelen heeft.

Denk bijvoorbeeld aan de luchtkwaliteit door het hebben van minder fijnstof.

Of politieke onafhankelijkheid van onze zeer geliefde vrienden in Rusland en Saoedi-Arabie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Skyaero schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:08:
[...]

Het klimaatprobleem kunnen we niet alleen oplossen. Maar soms lijken we te vergeten dat de oplossingen voor het klimaatprobleem ook andere voordelen heeft.

Denk bijvoorbeeld aan de luchtkwaliteit door het hebben van minder fijnstof.

Of politieke onafhankelijkheid van onze zeer geliefde vrienden in Rusland en Saoedi-Arabie.
Jazeker. Alleen naar de kosten kijken is slechts de helft van het verhaal, er zijn ook diverse baten.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54
Deze cartoon vat het wel mooi samen vind ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.climateactionreserve.org/wp-content/uploads/2012/08/climatesummit.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:38:
[...]

Ik heb dat hele topic niet proberen door te lezen maar wat is de bedoeling hiervan, is het een hobbyding of probeer je kosten te besparen op 'normale' stroom?
Vooral dit (uit de TS):

Al die adapters om 220V terug te brengen naar iets wat kleine apparaten slikken kost enorm veel energie, waarom dan niet met 12V beginnen? Mobiele apparaten, huishoudelijke apparatuur (neem de truckersvarianten), verlichting etc draaien allemaal op 12V of iets daaronder.

Voor mijn ene trackerpaneel (Shell) was het lastig om een degelijke grid-tie inverter te vinden, dus ben ik begonnen met het 12V experiment. Het is niet de bedoeling om compleet van 220V af te stappen, maar al het kleine grut en verlichting overzetten is al meegenomen.

Elke omzetting van spanning kost energie; dus als je "bron" redelijk gelijk ligt aan wat je uiteindelijk verbruikt, bespaart dat. Het is vooral hobby, ervaringen opdoen. In de toekomst worden "eilanden" van energie wel relevanter, gezien bijv. ontwikkelingen van Tesla met hun Powerwall etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:56
Roamor schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:12:
[...]

Vooral dit (uit de TS):

Al die adapters om 220V terug te brengen naar iets wat kleine apparaten slikken kost enorm veel energie, waarom dan niet met 12V beginnen? Mobiele apparaten, huishoudelijke apparatuur (neem de truckersvarianten), verlichting etc draaien allemaal op 12V of iets daaronder.

Voor mijn ene trackerpaneel (Shell) was het lastig om een degelijke grid-tie inverter te vinden, dus ben ik begonnen met het 12V experiment. Het is niet de bedoeling om compleet van 220V af te stappen, maar al het kleine grut en verlichting overzetten is al meegenomen.

Elke omzetting van spanning kost energie; dus als je "bron" redelijk gelijk ligt aan wat je uiteindelijk verbruikt, bespaart dat. Het is vooral hobby, ervaringen opdoen. In de toekomst worden "eilanden" van energie wel relevanter, gezien bijv. ontwikkelingen van Tesla met hun Powerwall etc.
Om energie te sparen dus, hoeveel verlies aan warmte heeft een lader? Hoeveel kWh per jaar? Wat kost die hele opstelling om te maken inclusief loze buizen in huis aanleggen voor dc bekabeling enzo? Leuk als hobby maar dat kan nooit je besparing aan stroom rechttrekken lijkt me.

Er zullen best meer eilanden komen in de toekomst maar die blijven nog wel even omzetten naar AC zolang DC televisies, wasdrogers en inductieplaten nog geen gemeengoed zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Plus je hebt meer kabelverliezen (lagere spanning = hogere stromen). En door de extra warmteontwikkeling is het risico op brand daarmee ook groter.

Voor DC in woningen is overigens de Europese standaard 350V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:53:
[...]

Om energie te sparen dus, hoeveel verlies aan warmte heeft een lader? Hoeveel kWh per jaar? Wat kost die hele opstelling om te maken inclusief loze buizen in huis aanleggen voor dc bekabeling enzo? Leuk als hobby maar dat kan nooit je besparing aan stroom rechttrekken lijkt me.
Dat is moeilijk te bepalen; ik heb nu een doos vol AC adapters, sommige erg zuinig, anderen weer helemaal niet. Loze buizen wilde ik sowieso al voor UTP, denk dat dat het duurste onderdeel is inderdaad. Maar geld is niet mijn drijfveer, wel duurzaamheid. :)
Skyaero schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:10:
Plus je hebt meer kabelverliezen (lagere spanning = hogere stromen). En door de extra warmteontwikkeling is het risico op brand daarmee ook groter.
Klopt helemaal, maar alle kabels zijn uiteraard afgezekerd:

Alle kabels zijn 6mm2, met tussen charge controller en accu/zonnepaneel 10A zekeringen. Alle verbruikers (2,5mm2 kabel) zijn zo laag mogelijk afgezekerd, meestal 1, 3 of 5A.

Maar als je nog vragen hebt, stel ze gerust in dat topic; anders is het een beetje dubbelop. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zolang er nog extra tax geheven wordt door de EU op zonnepanelen uit China zeg ik volmondig Fuck Parijs.
http://www.wattisduurzaam...uurder-gaan-we-smokkelen/

Zolang EU parlementariërs 4300 euro netto per maand in d'r zakken mogen steken zonder verantwoording en de EU burger per 2020 uitgeknepen wordt (naast houderschapsbelasting) door EU kilometer heffing in te voeren onder het mom van het klimaat zeg ik Fuck Parijs.
https://www.nrc.nl/nieuws...invoeren-4102815-a1519422
http://nos.nl/artikel/217...onkostenvergoedingen.html

We betalen ons al blauw aan groene subsidie belastingen. (subsidie is de een de lusten, de ander de lasten)
https://decorrespondent.n...die/466698305194-a44bd6fc

Parijs is leuk voor multinationals om de burger nog meer uit te zuigen, naast 60~80 miljard per maand nepgeld bijdrukken om je pensioen en spaargeld te laten verdampen nu ook CO2 bonds.... wat een giller. ! Fuck Parijs.
Zembla heeft hier een mooie reportage over gemaakt, oplichting bedrijven emissie rechten.

Zie ook de voordelen: Een paar graden warmer, lekker hoor ... Collectief minder op vakantie naar het zuiden, en......kunnen we ook 'middags siësta houden zoals onze zuidelijke broeders . We zien de toekomst zonnig tegemoet....toch...

http://klimaatgek.nl/wordpress/

Laat je niet gek maken, schommelingen in klimaat / temperatuur is van alle tijden.
Kom er eerlijk voor uit, we doen het voor de knaken. Overstappen energie,..... stekker auto.....

Kijk de nieuwe stekker auto van de ZZPer, ........
http://www.vanleersum.nl/lease/

Weinig wegenbelasting en volledig aftrekbaar....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9NN2FIsYFTWUNyrIaVuhf2NL/full.jpg

Denkt de zzper met zo een Dodge niet Fuck Parijs?....... wake up..
https://www.rtlz.nl/perso...aalt-haast-geen-belasting

Moraal..... de zakelijke rijder mag best dit soort autos bezitten maar niet de belasting voordelen. zolang dit nog kan zeg ik Fuck Parijs.

en als een kers op de taart:
http://www.elsevierweekbl...it-zijn-van-trump-509384/

[ Voor 23% gewijzigd door Willie Wortel op 01-06-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mooi artikel, voornamelijk over ijsberen, maar ook over het vermijden van het woord "klimaat verandering" waardoor mensen eerder luisteren.

http://foreignpolicy.com/...hey-just-dont-realize-it/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• styno

styno

Bij deze een diepe zucht richting Willy Wortel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bij de weg: ik heb het stukje tekst onder mijn postings aangepast........ :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@styno Ach, hij laat me zien hoe de wereld er buiten mijn bubbel uit ziet.
Mijn bubbel is vrolijker en zit wél logisch in elkaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Kreeg ik een paar maanden geleden een brief van mijn huis verzekering SNS.....De kosten van de verzekering worden met 15% verhoogd omdat het in Nederland meer is gaan REGENEN. ja je leest het goed.

Ik heb uiteraard direct die verzekering opgezegd.!. ben geen gekke Henkie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SqgRDyHxRTU9nGXgHlh3V99r/full.jpg

Klimaat, ....... rocks.....lul gewoon met een ieder mee en vang geen wind.

@Proton_ Mijn bubbel is vrolijker en zit wél logisch in elkaar.
Je weet niet hoe mijn bubbel eruit ziet, zodoende kan je ook niet bepalen welke vrolijker is. 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Willie Wortel op 01-06-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Willie Wortel Ik mis je punt. Is het niet vaker gaan regenen dan? Zijn er niet meer schademeldingen binnengekomen?
Of zijn dat geen goede redenen om een premie te verhogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Proton_ schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:26:
@Willie Wortel Ik mis je punt. Is het niet vaker gaan regenen dan? Zijn er niet meer schademeldingen binnengekomen?
Of zijn dat geen goede redenen om een premie te verhogen?
Nou ja, vreemd is het wel natuurlijk. Zelfde als de bakker zijn brood duurder maakt omdat er minder mensen bij hem komen.
Dat is het risico van een verzekering maatschappij, het kan jaren mee zitten maar ook eens een jaar tegen, als het mee zit krijg je ook niets terug, dan mag je alleen lezen dat er een ceo zijn zakken gevuld heeft met een bonus.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Of er meer schademeldingen zijn, kijk Proton, een verzekeringsmaatschappij is een gelegaliseerde criminele organisatie. Zonder schroom proberen ze je uit te zuigen, dit lul ik niet uit mijn nek, denk maar aan de woekerpolis. IEDERE maatschappij had ze, ze wisten van het product,....willens en wetens hebben ze de burger belazerd, opgelicht.

En historische gegevens schade meldingen...... die krijg je niet van een maatschappij, ja....gemalverseerde statistieken.

En NEE, het stormt en regent niet meer dan anders in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Precies die context miste ik, dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Niet te geloven...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik zit ook met open mond naar mijn scherm te kijken. Het is werkelijk waar niet te geloven inderdaad....

[ Voor 4% gewijzigd door MrScratch op 01-06-2017 14:52 ]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Willie Wortel schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:40:
En NEE, het stormt en regent niet meer dan anders in Nederland.
Omdat het verstandig is om uitingen van mensen die je niet kent altijd zo positief mogelijk uit te leggen (zeker als ze via een verhullend medium als geschreven tekst gebracht worden), ga ik er van uit dat je gewoon nog niet goed geïnformeerd bent.

Daarom hier wat interessant leesvoer:

https://www.nrc.nl/nieuws...e-normaal-1518886-a237558
https://www.nd.nl/nieuws/...-buien-milde.418901.lynkx
https://www.hier.nu/thema...wordt-natter-en-grilliger

En misschien wel de meest interessante: https://www.knmi.nl/kenni...eer-en-klimaatverandering
Het is waarschijnlijk dat er meer zware neerslag is gevallen en dat deze toename deze eeuw doorzet.
Zullen we de discussie over verzekeraars daarom voortzetten op basis van deze feiten? Het weer is heftiger, wordt (nog) heftiger, en zal meer schade veroorzaken. Die schade moet nu eenmaal betaald worden en veel schade wordt nu eenmaal betaald door verzekeraars. Dat ze hun premies verhogen is dus echt niet gek.

Feiten discussiëren wel zo lekker, omdat ze niet ineens anders worden als je toevallig een andere mening hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
En voor de geïnteresseerden, de daadwerkelijke cijfers: http://www.clo.nl/indicat...eid-neerslag-in-nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@JeroenH Ik weet niet hoe "eerlijk en objectief" nrc, nd en knmi zijn, maar dat terzijde.. O-)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Atomic2005 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:07:
@JeroenH Ik weet niet hoe "eerlijk en objectief" nrc, nd en knmi zijn, maar dat terzijde.. O-)
Uit welke bron zou jij dan eerlijke en objectieve informatie willen halen over het klimaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Atomic2005 Zoek een tuinder in de buurt, die hebben een goede regenmeter en soms ook logs die 30 jaar terug gaan.
En geen reden om te vervalsen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Proton_ schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:10:
@Atomic2005 Zoek een tuinder in de buurt, die hebben een goede regenmeter en soms ook logs die 30 jaar terug gaan.
En geen reden om te vervalsen :/
Bedoelde niet zo zeer qua mm regen per maand/jaar. Daarin heb je gelijk. Dat zijn gewoon "feiten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

JeroenH schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:09:
[...]

Uit welke bron zou jij dan eerlijke en objectieve informatie willen halen over het klimaat?
Daar kan ik je helaas geen (goed)antwoord op geven. Alle media hebben hun eigen (en vaak tegenstrijdige) waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Atomic2005 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:13:
Daar kan ik je helaas geen (goed)antwoord op geven. Alle media hebben hun eigen (en vaak tegenstrijdige) waarheid.
Dat is waar, maar het knmi is geen medium. Ik vroeg me voornamelijk af waar je heen wilde met je opmerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Niet te geloven, die bubbel van Willie, en jammer dat je tegenwoordig ook op Tweakers plusjes krijgt voor het verspreiden van leugens en onbewezen suggesties. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door styno op 01-06-2017 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-09 20:04
styno schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:15:
Niet te geloven, die bubbel van Willie, en jammer dat je tegenwoordig ook op Tweakers plusjes krijgt voor het verspreiden van leugens en onbewezen suggesties. 8)7
ach wat hij zegt is overall "ok"
- we worden extra belast voor groene dingen (windmolens etc) terwijl er firma's fel op cashen
- als zonnepanelen uit China zoveel goedkoper zijn waarom importeren we ze massaal niet ipv te taksen..? Geld uit diensten, onderhoudt,... zijn terug komende inkomsten, deze zijn belangrijker.
- als ze kilometerheffing willen doen, sure maar dan wel een goed mobiliteitsplan dat haalbaar is voor de meerderheid.. of bv taxi/bussen/trein tegen lager BTW tarief zonder dat ze het in eigen zak steken. Tevens moet de gewone wegenbelasting dan opgeschort worden.. want 2x iets belasten mag niet..
- De Belgische politieker die zijn 4300 euro per maand rechtvaardigt omdat ie elke 3 jaar een nieuwe wagen moet kopen...
- Temperatuurschommelingen zijn er altijd <= ook waar, maar ik geloof ook dat door de mens dit versneld wordt.
- verzekeraars moeten niet elk jaar winst uit keren maar reserveren zodat als er in de toekomst meer uitbetaald moet worden dit kan zonder de verzekering te doen stijgen.. je weet wel zoals een goede huisvader dat hoort te doen bij een economisch bedrijf. Zie je jezelf al.. naar je werkgever, tja dikke pech auto kapot ik ga een loonsverhoging moeten hebben daarvoor..

[ Voor 8% gewijzigd door Icekiller2k6 op 01-06-2017 15:28 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat zegt verder helemaal niets over of het weer extremer wordt of niet. Het hele jaar door een zachte motregen zal weinig schade aanrichten. Een paar keer per jaar een moesson met orkaan dan weer wel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

We waren het afgelopen jaar in ieder geval weer een paar windhozen rijker, waaronder eentje die toch best wel wat schade aangericht heeft hier nabij Winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Icekiller2k6 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:22:
[...]

- we worden extra belast voor groene dingen (windmolens etc) terwijl er firma's fel op cashen
- als zonnepanelen uit China zoveel goedkoper zijn waarom importeren we ze massaal niet ipv te taksen..?
- als ze kilometerheffing willen doen, sure maar dan wel een goed mobiliteitsplan dat haalbaar is voor de meerderheid.. of bv taxi/bussen/trein tegen lager BTW tarief zonder dat ze het in eigen zak steken. Tevens moet de gewone wegenbelasting dan opgeschort worden.. want 2x iets belasten mag niet..
- De Belgische politieker die zijn 4300 euro per maand rechtvaardigt omdat ie elke 3 jaar een nieuwe wagen moet kopen...
- Temperatuurschommelingen zijn er altijd <= ook waar, maar ik geloof ook dat door de mens dit versneld wordt.
- verzekeraars moeten niet elk jaar winst uit keren maar reserveren zodat als er in de toekomst meer uitbetaald moet worden dit kan zonder de verzekering te doen stijgen.. je weet wel zoals een goede huisvader dat hoort te doen bij een economisch bedrijf.
-
Nee, het is niet ok. Mij maakt zijn rechtse framing niet zoveel uit. Het zijn de feiten die niet kloppen.

Hij beweert dat verzekeraars de boel flessen en schrijft letterlijk "historische schade meldingen ... gemalverseerde statistieken" zonder één enkel bewijs.

Hij beweert "En NEE, het stormt en regent niet meer dan anders in Nederland."

Terwijl het KNMI zegt:
Zware Neerslag [..] De laatste jaren neemt dit aantal toe.

Neerslagtoename [..] In Nederland is de jaarlijkse neerslag vanaf 1906 toegenomen met 18 procent.

En beide waarnemingen bevestigen de de theoretische verwachtingen in een opwarmende wereld (Clausius Clapeyron relatie: 7% meer vocht in de atmosfeer per graad temperatuur verhoging).

Oh, wacht, het KNMI is zeker ook een gelegitimeerde criminele organisatie, net als basale natuurkunde ;(

En daar krijgt hij dan 2 plusjes voor, daar reageerde ik op. Het is triest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

styno schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:15:
Ik denk dat de bubbel van Willie meevalt, en dat velen van ons een roze bril op hebben. Hij brengt het soms wat sarcastisch en erg negatief. Maar dat is ook om een punt te maken, en mensen wakker te schudden.

Laten we vooral elkaar aanhoren, respect voor elkaar(s mening) hebben en houden.

Edit : Ik "denk" ook dat de regenbuien harder/heviger/korter zijn. Met meer mm water in kortere tijd. Dus op dat punt ben ik het niet met Willie eens.

[ Voor 11% gewijzigd door Atomic2005 op 01-06-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Atomic2005 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:34:
[...]

Laten we vooral elkaar aanhoren, respect voor elkaar(s mening) hebben en houden.
Precies dat!

En altijd open staan voor alle meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
styno schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:33:
[...]

En beide waarnemingen bevestigen de de theoretische verwachtingen in een opwarmende wereld (Clausius Clapeyron relatie: 7% meer vocht in de atmosfeer per graad temperatuur verhoging).

Oh, wacht, het KNMI is zeker ook een gelegitimeerde criminele organisatie, net als basale natuurkunde ;(

En daar krijgt hij dan 2 plusjes voor, daar reageerde ik op. Het is triest.
De manier waarop ben ik niet mee akkoord en slaat misschien redelijk door :)
Maar klimaat veranderingen zijn natuurlijk, de snelheid waarop het nu gebeurd is 'te snel'....

Verzekeraars kunnen criminelen zijn in optiek van iemand die een verzekering neemt. Bv brandverzekering is verplicht, en als ze elk jaar stijgen kun je er niets tegen doen.. Als je dan aan de andere kant hoort dat de winsten en bonussen gestegen zijn komt dit zeker als 'oneerlijk' over...
Voorbeeld waar meer mensen mee akkoord zijn: banken. Elk jaar meer winst maar wel de rentes naar beneden halen.. de bonussen zijn ook niet echt gekrompen..?

Overigens ik heb niet gezegd of akkoord gegaan met dat KNMI een criminele organisatie is.. :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Meningen zijn wat anders dan alternative facts he...

Ik heb geen probleem met zijn rechtse mening over politieke reactie op een super wicked probleem, ik heb een probleem met de onwaarheden die hij als "feiten" aandraagt om zijn mening te onderbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Icekiller2k6 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:42:
[...]

De manier waarop ben ik niet mee akkoord en slaat misschien redelijk door :)
Maar klimaat veranderingen zijn natuurlijk, de snelheid waarop het nu gebeurd is 'te snel'....
Nee. klimaatveranderingen zijn niet per definitie "natuurlijk". Het klimaat verandert niet zomaar, het klimaat veranderd als de forceringen veranderen. Meestal is daar een "natuurlijke" oorzaak zoals zonneintensiteit of vulkanische activiteit maar de zeer snelle toename van de afgelopen decennia is voornamelijk het gevolg van forse toename van broeikasgassen in de atmosfeer. Daar is niks natuurlijks aan, het zwaartepunt van de bewijslast wijst overweldigend op de oorzaak dat dit het directe gevolg is van onze industriele activiteiten.
Verzekeraars kunnen criminelen zijn in optiek van iemand die een verzekering neemt. Bv brandverzekering is verplicht, en als ze elk jaar stijgen kun je er niets tegen doen.. Als je dan aan de andere kant hoort dat de winsten en bonussen gestegen zijn komt dit zeker als 'oneerlijk' over...
Prima, die framing, dat is jouw mening maar daar had ik het niet over. Willie beweert dat verzekeringsmaatschappijen de cijfers over schademeldingen manipuleren om meer premie te kunnen innen. Hij heeft hier echter 0,0 bewijs voor en -sterker nog- onafhankelijke data door het KNMI staven de claim van de verzekeringsmaatschappij.

Dus, nogmaals, ik heb geen probleem met je mening over verzekeringsmaatschappijen maar ik protesteer tegen onbewezen beschuldigingen uit de losse hand en verdraaing van de feiten om die mening te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik zit hier zomaar in mijzelf te mijmeren:
- stel we lossen het probleem op (CO2) met alternatieve opwekking en plots is de neodinium op.
- stel alle zeldzame aardes zijn ineens verbruikt.
- stel Yellowstone krijgt een serieuze longontsteking.
- stel we krijgen op de basisschool standaard een cursus statistiek
- stel...

*gaat met de honden wandelen en verder brainstormen*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Laatst online: 22:40
Schinnen-groen schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:56:
- stel we lossen het probleem op (CO2) met alternatieve opwekking en plots is de neodinium op.
- stel...

*gaat met de honden wandelen en verder brainstormen*
Mopelt iets me overbevolking... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Schinnen-groen schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:56:
Tja, stel. Maar dat is niet zo, dit is een stroman argument.
Of niet. Ik ken ook nog wel zo'n drogreden: Het is niet nodig om te stoppen met roken want je kan morgen ook een dodelijk verkeersongeluk krijgen. Het is geen argument om klimaatverandering, waarvan we wel bewijs hebben, en invloed op de uitkomst, niet aan te pakken omdat er ook andere problemen zijn.
prima idee, en ik zou meteen ook voorstellen: een cursus bullshit detectie. Op internet staat veel te veel onzin en misleiding (Nederlands voorbeeld hiervan is de klimaatgek.wordpress.com website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
styno schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:54:
[...]
Nee. klimaatveranderingen zijn niet per definitie "natuurlijk". Het klimaat verandert niet zomaar, het klimaat veranderd als de forceringen veranderen. Meestal is daar een "natuurlijke" oorzaak zoals zonneintensiteit of vulkanische activiteit maar de zeer snelle toename van de afgelopen decennia is voornamelijk het gevolg van forse toename van broeikasgassen in de atmosfeer. Daar is niks natuurlijks aan, het zwaartepunt van de bewijslast wijst overweldigend op de oorzaak dat dit het directe gevolg is van onze industriele activiteiten.
Zoals ze nu zeggen dat koeien (methaangas) en Nox eigenlijk veel schadelijker zijn voor het milieu dan Co2
Een vrachtschip dat ongefilterd zoveel schadelijker zijn dan wagens.. Net zoals de vreemdste notie dat een nieuwe prius kopen 10x beter is dan met een bestaande vuile wagen te rijden...
https://www.quora.com/Is-...llution-than-all-the-cars

https://axleaddict.com/cars/Prius
[...]
Prima, die framing, dat is jouw mening maar daar had ik het niet over. Willie beweert dat verzekeringsmaatschappijen de cijfers over schademeldingen manipuleren om meer premie te kunnen innen. Hij heeft hier echter 0,0 bewijs voor en -sterker nog- onafhankelijke data door het KNMI staven de claim van de verzekeringsmaatschappij.

Dus, nogmaals, ik heb geen probleem met je mening over verzekeringsmaatschappijen maar ik protesteer tegen onbewezen beschuldigingen uit de losse hand en verdraaing van de feiten om die mening te rechtvaardigen.
[/quote]
Ik heb daar overheen gelezen. Ik ben echter wel van opinie (mening) dat de verzekeringsmaatschappijen hun model foutief is. Je kunt niet zomaar elk jaar je inkomsten uitgeven en als het dan een jaar tegenvalt de % rates verhogen.. dat is zo een beetje als nu gebeurd met aardappelen.. als de oogst mislukt stijgt de frietprijs ... maar als de oogst goed is dan daalt de prijs niet.... Maar iedere keer als het tegen valt stijgt ie wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Maasluip schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:26:
[...]

Dat zegt verder helemaal niets over of het weer extremer wordt of niet. Het hele jaar door een zachte motregen zal weinig schade aanrichten. Een paar keer per jaar een moesson met orkaan dan weer wel.
Klopt, de jaarlijkse neeslagsom is het probleem niet, het zijn de extremen (droogte, zware buien) die problemen veroorzaken.

Over orkanen gesproken, hier een quote van het KNMI over potentiele gevolgen van de opwarming tegen het einde van deze eeuw:
Recente berekeningen door het KNMI, met een klimaatmodel dat orkanen goed simuleert, laten zien dat aan het eind van deze eeuw ook Europa om het jaar getroffen kan worden door een “Sandy”: een orkaan die is veranderd in een zeer sterke herfststorm.
[..]
Bij het herhalen van deze berekeningen voor een warmer klimaat aan het eind van deze eeuw laat het model inderdaad een sterke toename van orkanen zien die transformeren tot herfststormen en West Europa met windkracht 12 treffen. Het model berekent in het toekomstig klimaat dertien van deze stormen met orkaankracht in 30 jaar tegen twee in het huidige klimaat.
Nu kun je natuurlijk zeggen: ja, maar het zijn slechts modelresultaten. Maar wil je het er op aan laten komen? Wij de lusten, de komende generaties de lasten? Niet echt een stelling dat de libertarische stroming welgevallig (zou moeten) zijn. Helaas zien we vandaag de dag het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goeie genade, ik had elf (!) jaar geleden toen ik deze serie topics startte niet gedacht dat ik zo'n lading FUD uitgestort zou zien worden.

:'(

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 01-06-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

styno schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:07:
[...]
Tja, stel. Maar dat is niet zo, dit is een stroman argument.

[...]
Of niet. Ik ken ook nog wel zo'n drogreden: Het is niet nodig om te stoppen met roken want je kan morgen ook een dodelijk verkeersongeluk krijgen. Het is geen argument om klimaatverandering, waarvan we wel bewijs hebben, en invloed op de uitkomst, niet aan te pakken omdat er ook andere problemen zijn.

[...]
prima idee, en ik zou meteen ook voorstellen: een cursus bullshit detectie. Op internet staat veel te veel onzin en misleiding (Nederlands voorbeeld hiervan is de klimaatgek.wordpress.com website).
Weet je dat zeker, qua neodinium* en zeldzame aardes (mobiel, etc.)
Nu maak je dezelfde fout. Het je hier info over?
Er wordt nada gerecyceld van dit spul en de voorraad is beperkt. Als ik de info hierover mag geloven.
Dat "stroman' is wel een dingetje bij jou... ;)

*Oeps, en windmolens, natuurlijk....

aanvulling:
http://www.nwea.nl/winden...-windenergie-en-neodymium

Als bovenstaande correct is, dan mea culpa.
Ik had andere info hierover gelezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Schinnen-groen op 01-06-2017 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Icekiller2k6 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:20:
[...]

Zoals ze nu zeggen dat koeien (methaangas) en Nox eigenlijk veel schadelijker zijn voor het milieu dan Co2
Ze zeggen? Je haalt een paar onderwerpen door elkaar. Milieu is niet perse hetzelfde als klimaat. Methaan is niet schadelijk voor het milieu, het is schadelijk voor het klimaat. NOx is schadeliljk zowel voor het milieu, volksgezondheid als klimaat.
Een vrachtschip dat ongefilterd zoveel schadelijker zijn dan wagens.. Net zoals de vreemdste notie dat een nieuwe prius kopen 10x beter is dan met een bestaande vuile wagen te rijden...
https://www.quora.com/Is-...llution-than-all-the-cars
Dus dring aan op het uitbannen van vuile en zwavelrijke bunkerolie als brandstof op internationale wateren. Prima, daar zal bijna iedereen het mee eens zijn. Maar dat heeft niks van doen met klimaatverandering, dat is een milieuprobleem, terwijl een Prius wel degelijk over zijn hele leven veel minder broeikasgassen uitstoot dan een vergelijkbare auto en daarmee (een klein beetje) helpt het klimaatprobleem aan te pakken.
Ik heb daar overheen gelezen. Ik ben echter wel van opinie (mening) dat de verzekeringsmaatschappijen hun model foutief is. Je kunt niet zomaar elk jaar je inkomsten uitgeven en als het dan een jaar tegenvalt de % rates verhogen.. dat is zo een beetje als nu gebeurd met aardappelen.. als de oogst mislukt stijgt de frietprijs ... maar als de oogst goed is dan daalt de prijs niet.... Maar iedere keer als het tegen valt stijgt ie wel...
Wie houdt je tegen om over te stappen op een eerlijke non-profit verzekeringsmaatschappij, of begin er een?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@styno
Je eerste en derde comment, rammelt aardig.
De veeteelt is inderdaad een groot probleem, methaanproductie. Zeg dat dan.
Je derde comment geeft aan dat de poster hier ook gelijk heeft. Zeg dat dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 01-06-2017 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Schinnen-groen schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:26:
[...]

Weet je dat zeker, qua neodinium* en zeldzame aardes (mobiel, etc.)
Ten eerste, zeldzame aardmetalen zijn niet zeldzaam. Ze zijn alleen zeldzaam tov andere metalen zoals ijzer, aluminium en koper. Ten tweede wordt neodymium voor vanalles en nogwat gebruikt, niet alleen voor windturbines en automotoren. Ten derde is neodymium geen voorwaarde voor windturbines en automotoren, alleen nu één van de meest (economisch, materiaaltechnisch) geschikte. Er zijn zat alternatieven.
Edit: ik zie nu dat je bovenstaande zelf ook al gevonden had.
Nu maak je dezelfde fout. Het je hier info over?
Er wordt nada gerecyceld van dit spul en de voorraad is beperkt. Als ik de info hierover mag geloven.
Dat komt omdat nu China de markt beheerst door hun goedkope (en vervuilende) mijnbouw methodes. Andere delen van de wereld beschikken ook over grote voorraden. En gebrek aan recycling nu zegt niks over de toekomst.
Dat "stroman' is wel een dingetje bij jou... ;)
Jammer genoeg moet ik dat woord inderdaad teveel gebruiken.
Schinnen-groen schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:40:
@styno
Je eerste en derde comment, rammelt aardig.
De veeteelt is inderdaad een groot probleem, methaanproductie. Zeg dat dan.
Je derde comment geeft aan dat de poster hier ook gelijk heeft. Zeg dat dan.
Wat rammelt er dan? Ik hoor dat graag.

[ Voor 13% gewijzigd door styno op 01-06-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@styno
Je manier van commentaar geven imho.
Bij punt 1 had de poster een goed argument en bij punt drie heeft hij helemaal een goed punt.. Alleen de manier van beantwoorden geeft dit niet aan. Dat vind ik "rammelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
styno schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:30:
[...]
Ze zeggen? Je haalt een paar onderwerpen door elkaar. Milieu is niet perse hetzelfde als klimaat. Methaan is niet schadelijk voor het milieu, het is schadelijk voor het klimaat. NOx is schadeliljk zowel voor het milieu, volksgezondheid als klimaat.
https://www.nrc.nl/nieuws...ransport-12276446-a323664
Als het klimaat dusdanig verandert dat het milieu sterft...is het dan wel of niet schadelijk..?
Klimaat en milieu zijn met elkaar verbonden..
code:
1
2
Cijfers
De veeteelt is wereldwijd verantwoordelijk voor ongeveer 18% van de broeikasgasemissies, 80% van het landgebruik door mensen en 50% van het agrarische watergebruik. Mannen produceren zo&#8217;n 3,5 kg CO2-uitstoot en vrouwen bijna 2,8 kg. Dat komt door een deel doordat mannen meer eten dan vrouwen, maar ook omdat ze meer (rund)vlees eten. Als een man een keer per week een portie rundvlees vervangt door een plantaardige vleesvervanger scheelt dat 8% in zijn wekelijkse uitstoot van broeikasgassen. Voor vrouwen scheelt dat 10%. Door bewust te kiezen wat je eet kun je je klimaatbelasting met 20% omlaag brengen. Dat kan door vlees te vervangen door haring, een eiergerecht of een plantaardige vleesvervanger. Of door een roomijsje of gebakje te laten staan. Het meeste valt te besparen op vlees, zuivel, dranken en extra&#8217;s zoals snoep en snacks.

bron http://www.voedingscentru...edie/milieuenklimaat.aspx
[...]
Dus dring aan op het uitbannen van vuile en zwavelrijke bunkerolie als brandstof op internationale wateren. Prima, daar zal bijna iedereen het mee eens zijn. Maar dat heeft niks van doen met klimaatverandering, dat is een milieuprobleem, terwijl een Prius wel degelijk over zijn hele leven veel minder broeikasgassen uitstoot dan een vergelijkbare auto en daarmee (een klein beetje) helpt het klimaatprobleem aan te pakken.
een bestaande wagen vervangen voor een Prius is een slecht idee. remember UK?
Vind niet meteen een link, maar dat je je oude wagen in kon ruilen voor korting op een nieuwe die minder verbruikte.. resultaat was dat er velden vol met 'oude' auto's stonden die vernietigd moesten worden.
Als je nu een wagen hebt die bruikbaar is is er geen enkele reden om deze in elkaar te laten persen voor een Prius wagen.
[...]
Wie houdt je tegen om over te stappen op een eerlijke non-profit verzekeringsmaatschappij, of begin er een?
Bij een lening zit dit vaak als voorwaarden.. dan zit je dus al rap 20 jaar vast aan een bank.

[ Voor 21% gewijzigd door Icekiller2k6 op 01-06-2017 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Schinnen-groen schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:49:
@styno
Je manier van commentaar geven imho.
Bij punt 1 had de poster een goed argument en bij punt drie heeft hij helemaal een goed punt.. Alleen de manier van beantwoorden geeft dit niet aan. Dat vind ik "rammelen".
Icekiller2k6 en ik hadden een discussie over de natuurlijkheid van klimaatveranderingen. Als reactie op mijn commentaar daarop verandert hij het onderwerp naar milieuproblemen waar ik (denk ik) terecht op reageer door te zeggen dat dat niet was waar we het over hadden.

Over "het derde punt", daar ging het verhaal ineens over van het bewust sjoemelen van cijfers naar het businessmodel van verzerekaars.

Het spijt me als ik niet goed op zijn punten heb gereageerd maar ik probeerde on topic te blijven. Ik vind het overigens wel gek dat je wel commentaar hebt op mijn pogingen om on-topic te blijven maar niet op het verzetten van de doelpalen van Icekiller2k6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
zullen we terug on topic gaan mss? ;) ik wou gewoon even aankaarten dat het een onderwerp is met veel facetten. En ik denk dat we hier op kunnen blijven keuvelen en er niets uitgaan komen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Icekiller2k6 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 17:02:
[...]

zullen we terug on topic gaan mss? ;) ik wou gewoon even aankaarten dat het een onderwerp is met veel facetten. En ik denk dat we hier op kunnen blijven keuvelen en er niets uitgaan komen.. :)
Kan je die laatste regel onderbouwen met harde cijfers? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

styno schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:59:
[...]

Icekiller2k6 en ik hadden een discussie over de natuurlijkheid van klimaatveranderingen. Als reactie op mijn commentaar daarop verandert hij het onderwerp naar milieuproblemen waar ik (denk ik) terecht op reageer door te zeggen dat dat niet was waar we het over hadden.

Over "het derde punt", daar ging het verhaal ineens over van het bewust sjoemelen van cijfers naar het businessmodel van verzerekaars.

Het spijt me als ik niet goed op zijn punten heb gereageerd maar ik probeerde on topic te blijven. Ik vind het overigens wel gek dat je wel commentaar hebt op mijn pogingen om on-topic te blijven maar niet op het verzetten van de doelpalen van Icekiller2k6?
Als je on-topic had willen blijven, dan had je bij het derde punt kunnen aangeven dat hij wel gelijk heeft, maar niet relevant is voor deze discussie. Idem bij punt 1.
Misschien heb ik een heel kromme beleving van dit forum, maar de meeste onderwerpen die hier aan de orde zijn gekomen waren erg vaak een spin-off van een in een andere context gestarte discussie.
Dat is discussie-technisch misschien niet volgens het boekje, maar houdt dit forum wel levendig.

Houdt mij ten goede: je moet wel bij je "punt" blijven, maar af en toe wat afdwalen (en hierop worden aangesproken), daar vind ik helemaal niets mis mee.
Pas op, dit is een mening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Icekiller2k6 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:22:
[...]

- als zonnepanelen uit China zoveel goedkoper zijn waarom importeren we ze massaal niet ipv te taksen..? Geld uit diensten, onderhoudt,... zijn terug komende inkomsten, deze zijn belangrijker.
Maarrrr, de importheffing op zonnepanelen is voor de lange termijn goed. China moet geen monopolist worden, dat is slecht op lange termijn. 'Fel cashen' doen bedrijven ook niet, waarom zouden bedrijven anders nog fossiele centrales bouwen :P Schijnbaar zijn die alsnog soms goedkoper.
Misschien, maar compleet irrelevant aan de discussie.
https://xkcd.com/1732/ Maar de temperatuur heeft altijd heeeel traag gewisseld. Let op op grafiekjes met een logaritmische tijdschaal.
- verzekeraars moeten niet elk jaar winst uit keren maar reserveren zodat als er in de toekomst meer uitbetaald moet worden dit kan zonder de verzekering te doen stijgen.. je weet wel zoals een goede huisvader dat hoort te doen bij een economisch bedrijf. Zie je jezelf al.. naar je werkgever, tja dikke pech auto kapot ik ga een loonsverhoging moeten hebben daarvoor..
Ik ga nu een beetje de Mark Rutte uitgangen misschien, maar: Veel verzekeringen zijn een keuze, op dingen als brand en WA verzekeringen na. Stormschade is daar in mijn ogen niet een van, het gebeurt immers best regelmatig. Als jij vind dat ze je oplichten, verzeker je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Icekiller2k6 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:20:
Ik heb daar overheen gelezen. Ik ben echter wel van opinie (mening) dat de verzekeringsmaatschappijen hun model foutief is. Je kunt niet zomaar elk jaar je inkomsten uitgeven en als het dan een jaar tegenvalt de % rates verhogen..
FF kijken een bedrijf (of zzp'r) moet dus zijn jaar winst op de bank zetten om in de toekomst de kosten te dekken als zijn klanten meer willen ....... Een boer doet dat wel, en een verzekeraar ook trouwens.
Ik zit bij een non profit verzekeraar (onderlinge) en die reken gewoon uit wat zijn risico is en bepaald daarna de premies. Als die te hoog waren krijg ik weer geld terug .... Kan iedereen zijn verzekeringen bij onderbrengen, heb je niks te zeuren. Je bent ook niet verplicht alles te verzekeren (een paar daar gelaten).

Een verzekeraar brengt juist een heel belangrijk aspect in een samenleving, het gezamenlijk dragen van risico's. En als de een te duur is ga je naar een ander....markt werking, simpel, niets om over te zeuren.
dat is zo een beetje als nu gebeurd met aardappelen.. als de oogst mislukt stijgt de frietprijs ... maar als de oogst goed is dan daalt de prijs niet.... Maar iedere keer als het tegen valt stijgt ie wel...
Dit is niet correct zie de aardappelen prijs Hij stijgt netjes mee met de prijs index (inflatie) in deze 17 jaar.

Prius:
Een oude bak inruilen tegen een "zuinige" prius of ander (deels) elektrisch voertuig heeft geen zin.
- Je oude auto wordt doorverkocht en blijft gewoon rijden en CO2, NOx, roet enz uitstoten.
- De nieuwe elektrische auto moet wel geladen worden met duurzame stroom ....
- Je kan hem ook vernietigen (recyclen) maar dat kost jou een bom geld ....
- Daarnaast wie zegt dat de combinatie auto recyclen(=vernietigen van de klimaat inspanning die het heeft gekost om hem te maken) samen met de productie (klimaat)kosten van de nieuwe auto een voordeel oplevert voor het klimaat??? Dat kan wel eens negatief uitvallen. (vast wel onderzoek naar gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@WoudseHoeve Ik snap je onzekerheid (de U uit FUD), maar dit is een station dat in ca. 2013 gepasseerd is.
WoudseHoeve schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:17:
[...]
Prius:
Een oude bak inruilen tegen een "zuinige" prius of ander (deels) elektrisch voertuig heeft geen zin.
- Je oude auto wordt doorverkocht en blijft gewoon rijden en CO2, NOx, roet enz uitstoten.
En duwt daarbij een nog oudere, vuilere auto van de weg. Echt waar, er worden auto's gesloopt en de grondstoffen hergebruikt.
- De nieuwe elektrische auto moet wel geladen worden met duurzame stroom ....
Ik ken niemand met een EV en grijze stroom.
Alle openbare (snel)laders zijn groen.
- Je kan hem ook vernietigen (recyclen) maar dat kost jou een bom geld ....
Je betaalt bij aanschaf een recyclingbijdrage. Daar kom je niet omheen. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand betaalt om van een barrel af te komen? De oudijzerwaarde is al genoeg om hem gratis te laten ophalen.
- Daarnaast wie zegt dat de combinatie auto recyclen(=vernietigen van de klimaat inspanning die het heeft gekost om hem te maken)
Recycling van staal en aluminium kost veel minder grondstoffen dan het opgraven, smelten en zuiveren van nieuw erts.
samen met de productie (klimaat)kosten van de nieuwe auto een voordeel oplevert voor het klimaat??? Dat kan wel eens negatief uitvallen. (vast wel onderzoek naar gedaan)
Afhankelijk wat je doel is (fijnstof, NOx, CO2 verminderen), de stroommix en de auto die je vervangt, zit je in orde-grootte 10.000 tot 200.000 km elektrisch rijden. CO2 is in 2014 door TNO onderzocht.
Het alternatief is... ja, wat? Astma voor lief nemen?
Of allemaal fietsen (ik ben voor).
Autodelen is niet genoeg in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Proton_ schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:54:
@WoudseHoeve Ik snap je onzekerheid (de U uit FUD), maar dit is een station dat in ca. 2013 gepasseerd is.
[...]
En duwt daarbij een nog oudere, vuilere auto van de weg. Echt waar, er worden auto's gesloopt en de grondstoffen hergebruikt.
Als die end of life was werd die toch wel gesloopt ..... ergens zal er een end of life auto in de chain zitten....
[...]
Ik ken niemand met een EV en grijze stroom.
Alle openbare (snel)laders zijn groen.
Dat weet ik niet, thuis laders bij een grijze (of sjoemel groen) zal toch geregeld voor komen ( geen bron, aanname)
[...]
Je betaalt bij aanschaf een recyclingbijdrage. Daar kom je niet omheen. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand betaalt om van een barrel af te komen? De oudijzerwaarde is al genoeg om hem gratis te laten ophalen.
[...]
Maar die gaat niet de huidige waarde van mijn auto vergoeden, die 6 cent per kilo (1700*0.06=102 euro). Ik rijd niet in een barrel, alleen een oudere diesel (geen elektrische auto kan 3500kg trekken)
Recycling van staal en aluminium kost veel minder grondstoffen dan het opgraven, smelten en zuiveren van nieuw erts.
Dat is correct
[...]
Afhankelijk wat je doel is (fijnstof, NOx, CO2 verminderen), de stroommix en de auto die je vervangt, zit je in orde-grootte 10.000 tot 200.000 km elektrisch rijden. CO2 is in 2014 door TNO onderzocht.
Het alternatief is... ja, wat? Astma voor lief nemen?
CPOD? Vooruitgang heeft zijn prijs, vroeger werden we niet ouder als 40, ademde we de rook van een binnenshuis slecht brandend houtvuur in .... werden we door rovende ridders en monniken overvallen (mmmm) en vermoord. Kortom zonder de huidige stand der techniek en beschaving zouden we heel anders leven, beter ? Nee dat denk ik niet, zeker niet.
Of allemaal fietsen (ik ben voor).
mmm met een aanhanger van 3500 kg .....
Autodelen is niet genoeg in ieder geval.
Autodelen scheelt alleen ruimte en mogelijk kosten ... maar geen km's (beetje misschien)

Ook elektrisch rijden heeft vast wel nadelen maar een stuk minder als die van mij .... zodra er een is die hetzelfde doet als die van mij dan ruil ik hem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Wat we wel weten...... misschien 400 jaar terugkijken......
https://www.knmi.nl/kenni...um/uitleg/eerste-metingen

Kan je aan de hand van 400? jaar historische gegevens voorspellingen doen, heb je die wijsheid?
Volmondig NEE.

Wat weten we over de natuur,..het weer......weinig, eigenlijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
@JeroenH je schreef: Kockengen was één grote plas water

Twee dagen na de enorme stortbui stonden inwoners van Kockengen nog steeds tot hun enkels in het water. Het regenwater wilde maar niet verdwijnen

Waarom,..... tegenwoordig pleppen de mensen d'r hele tuin vol met tegels.

Sterker nog, hele steden verrijzen voor nieuwe Nederlanders.

[ Voor 9% gewijzigd door Willie Wortel op 01-06-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat, en het veen blijft zakken.
De tuin van mijn vorige huis ligt 40 cm lager dan de voordeurdrempel vergeleken met de bouw in 1960.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

@Willie Wortel :
- Vaccinaties helpen niet, je wordt er ziek van en je spekt de bio industrie.
- De wereld is plat, anders zou mijn waterpas niet werken.

Dat geloof je zeker ook, dat hoor je immers ook op familie feestjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:44:
@Willie Wortel :
- Vaccinaties helpen niet, je wordt er ziek van en je spekt de bio industrie.
- De wereld is plat, anders zou mijn waterpas niet werken.

Dat geloof je zeker ook, dat hoor je immers ook op familie feestjes?
Ik weet niet welke familie feestjes jij bezoekt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 20-09 19:05
Willie Wortel schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:38:

Twee dagen na de enorme stortbui stonden inwoners van Kockengen nog steeds tot hun enkels in het water. Het regenwater wilde maar niet verdwijnen

Sterker nog, hele steden verrijzen voor nieuwe Nederlanders.
Ja, en nog erger is dat die buitenlanders dat expres doen: Juist doordat al dat regenwater op hun tuintegels blijft staan, wordt de Nederlandse samenleving homeopathisch verdunt. Ondertussen is het in Syrie wel gewoon lekker droog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
WoudseHoeve schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:17:
[...]
[...]
Nouja, de beschikbaarheid van tweedehands auto's zorgt ervoor dat er minder nieuwe autos gekocht hoeven te worden.

Stel twee situaties:
A. Auto's worden gebruikt tot 250k km, aanname 1:12 -> 1:14 -> 1:16 -> 1:18
B. Auto's worden gebruikt tot 333k km, aanname 1:12 -> 1:14.6 -> 1:17.2
Productie van de auto: 8 ton CO2, benzine 2,6 kg/L

CO2 per miljoen kilometer:
A: 24 ton productie + 177 ton benzine = 201 ton CO2
B: 16 ton productie + 181 ton benzine = 197 ton CO2
Oftewel, het verschil is toch vrijwel niets. Maar, in het echt gaat rendement waarschijnlijk meer met een wortelverband. Maar ik kan denk ik vrij slechte aannames daarover doen. Maar het zou wel betekenen dat in mijn geval een auto afrijden iets beter is qua CO2.

Edit: Berekening verbeterd, nu linear meer rendement per tijd. Heb de productie van brandstof niet meegenomen. Dat voegt echter bij beiden ~32 ton toe, maakt het relatieve verschil zelfs kleiner.

[ Voor 23% gewijzigd door marcop23 op 01-06-2017 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

WoudseHoeve schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:26:
[...]
(geen elektrische auto kan 3500kg trekken)
De model X is begrensd op 2200 kg vooral omdat zware aanhangers het niet leuk vinden om in 6 seconden naar de 100 gesleurd te worden B)
YouTube: 2017 Bentley Bentayga vs. 2016 Tesla Model X P90D Ludicrous - Head 2...
[...]
CPOD? Vooruitgang heeft zijn prijs
En geeft voortschrijdend inzicht.
[Fietsen]
mmm met een aanhanger van 3500 kg .....
35 slaven met een bakfiets, problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Europa en d'r nep leiders zijn weer eens selectief verontwaardigd.
De US trekt zich (misschien terecht) terug uit het (voor mij Fuck) Parijs verdrag.
Ze (de nep leiders) moeten zich eens druk maken om dingen waar ze wel invloed op kunnen uitoefenen.

Opwarming van de aarde, misschien hebben de Russen het wel gedaan. >:)

Ik durf te wedden dat de nep leiders geen letter uit het verdrag hebben gelezen. Hier natuurlijk iedereen. :)

En NEE, er is geen (onbetwistbaar onomstotelijk) wetenschappelijk bewijs opwarming van deze aarde veroorzaakt door de mens.

http://klimaatgek.nl/wordpress/

[ Voor 8% gewijzigd door Willie Wortel op 02-06-2017 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Maar er is wel 97% zekerheid oid. Kijk, we kunnen ook niet met 100% zekerheid zeggen dat God/Allah/whatever niet bestaat, maar dat betekent nog niet dat moeten doen alsof het 100% wel bestaat (of bij klimaatverandering: niet). Een heel sterk vermoeden is goed genoeg toch? Er staan miljoenen levens op het spel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• styno

styno

Willie Wortel schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:36:
Wat we wel weten...... misschien 400 jaar terugkijken......
https://www.knmi.nl/kenni...um/uitleg/eerste-metingen

Kan je aan de hand van 400? jaar historische gegevens voorspellingen doen, heb je die wijsheid?
Volmondig NEE.

Wat weten we over de natuur,..het weer......weinig, eigenlijk niets.
Nu projecteer je je eigen onwetendheid op de rest van de wereld. Er bestaat ook nog zoiets als paleoclimatologie. Zoek het eens op. En doe dat asjeblieft niet alleen op nep-skeptische blogs als klimaatgek die alleen jouw eigen wereldbeeld versterken.
En NEE, er is geen (onbetwistbaar onomstotelijk) wetenschappelijk bewijs opwarming van deze aarde veroorzaakt door de mens.
Sorry, daar ga ik weer, dit is een stropopredenatie.
In de wetenschap is zelden "onbetwistbaar onomstotelijk" bewijs, de grote uitzondering daarop is wiskunde. Elke wetenschappelijke onderbouwing voor de noodzaak tot beleid rondom [random onderwerp] is omgeven met onzekerheid.

Zeker voor complexe systeem wetenschappen als de medische wetenschap en ook klimatologie bestaan zelden absolute feiten, daar geldt vooral de zwaarte van de bewijslast. Wanneer vele onafhankelijke bewijslijnen uit zowel theorie, experiment en (historische) observaties convergeren tot één conclusie, en alternatieve hypothesen de observaties slechter verklaren, is het zacht gezegd nogal onwijs om die theorie te negeren omdat het die je toevallig niet goed uitkomt.

We weten niet alles van de natuur of het weer maar we weten er wel heel veel over. Ruim genoeg voor geinformeerde risicomanagement.

[ Voor 51% gewijzigd door styno op 02-06-2017 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Willie Wortel schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 07:42:
Ze (de nep leiders) moeten zich eens druk maken om dingen waar ze wel invloed op kunnen uitoefenen.
En weer kan ik je verhaal niet volgen. Nepleiders hebben toch nepinvloed?

Of moeten ze zich meer druk maken over lokale luchtkwaliteit, energie-onafhankelijkheid etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Willie Wortel schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:38:

De neerslagsom was 138mm in 48 uur en ligt daarmee ruim boven de klimatologische (=statistische) herhalingsfrequentie van eens per 1000 jaar (123mm). In lekentermen: zo'n bui kwam minder dan eens per 1000 jaar voor. Maar in een opwarmend klimaat geldt die statistiek niet meer, nu komen dat soort buien vaker voor.

De enorme hoeveelheid water was één oorzaak waarom de polder waarin het kleine dorp Kockingen ligt zo lang vol stond, maar er zijn meer redenen, hieronder volgen een paar (er zijn nog meer, lees het rapport):
Waarnemingen van bewoners in het gebied wijzen er op dat er aanzienlijke hoeveelheden water vanuit zuidelijker gelegen polders en ook vanuit het oosten via het viaduct A2 de polders Kortrijk en Portengen is ingestroomd, waardoor de wateroverlast aanzienlijk groter is geworden dan het geval zou zijn geweest indien als gevolg van alleen de neerslag op de polders Kortrijk en Portengen zelf.

De interne evaluatie van het waterschap vermeldt op dit punt alleen de instroom van een hoeveelheid gebiedsvreemd water in de orde van 40.000-80.000 m3 vanuit de Haarrijnse Plas als gevolg van technisch falen van de op afstand bedienbare stuw Ouwenaar, waardoor deze, als vermeld in een persbericht van het waterschap, op de avond van 28 juli tussen 20.00 en 01.00 uur heeft open gestaan.

De totale hoeveelheid ingestroomd gebiedsvreemd water is echter groter: - Naast de storing aan de stuw Ouwenaar is tezelfdertijd ook het noodgemaal Haarrijn door storing een aantal uren stilgevallen, waardoor het toestromende water niet naar het Amsterdam-Rijnkanaal verpompt werd, maar afstroomde naar de polders Kortrijk en Portengen. - Bovendien blijkt uit genoemde waarnemingen van bewoners dat er bij deze extreme neerslag vanuit het zuiden en oosten water over het oppervlak is toegestroomd naar de polders Kortrijk en Portengen. Daarbij heeft mogelijk de herinrichting van de Haarrijn waarbij kades zijn verlaagd ook een rol gespeeld.
En waarom het zo lang duurde voordat de polder weer leeg was:
Het enige gemaal in de polder heeft een bemalingscapaciteit van 13mm per etmaal. Met 138 mm neerslag is het geen wonder dat twee dagen later mensen in de lagere delen nog steeds natte voeten hadden, zelfs met toevoeging van noodpompen.

Wel of geen tegels in de tuin deden er bijzonder weinig toe in dit geval, beste Willie :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Proton_ schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:17:
[...]

En weer kan ik je verhaal niet volgen. Nepleiders hebben toch nepinvloed?

Of moeten ze zich meer druk maken over lokale luchtkwaliteit, energie-onafhankelijkheid etc?
Dit is een cartoon die ik graag inzet in zulke gevallen :P

Afbeeldingslocatie: http://www.climateactionreserve.org/wp-content/uploads/2012/08/climatesummit.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@styno niet zo flauw doen met feiten en onderzoek enzo. Daar kan je toch niet over discussiëren? Nou laat je de 'alternatieve feiten' van Willie niet in zijn waarde. Voor wat ze waard zijn...
@Willie Wortel kan je uitleggen waarom jouw bronnen tot de conclusie leiden dat de huidige koers (laten we het beperken tot energie) onverstandig is?
@Erasmo JeroenH in "De Duurzame Kroeg Deel 3" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

@Erasmo De vele voordelen voor de hele wereld zijn evident maar dat betekend dat het nu een paar centen kost en inmening van een criminele overheid met zijn nep leiders op hun manier van leven. Dat kan natuurlijk niet, persoonlijke vrijheden en verworvenheden Trumpen alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Proton_ schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:45:
@styno niet zo flauw doen met feiten en onderzoek enzo. Daar kan je toch niet over discussiëren? Nou laat je de 'alternatieve feiten' van Willie niet in zijn waarde. Voor wat ze waard zijn...
@Willie Wortel kan je uitleggen waarom jouw bronnen tot de conclusie leiden dat de huidige koers (laten we het beperken tot energie) onverstandig is?
Ah oeps, die kon ik niet zien omdat sommige hosts hier door de firewall worden afgevangen :P Maar de achterliggende boodschap blijft hetzelfde.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Leuke kaart, had ik nog niet eerder gezien.

https://www.electricityma...true&solar=false&page=map

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Willie Wortel schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:47:
[...]
Ik weet niet welke familie feestjes jij bezoekt. :)
Ik vind jouw gedachten gangen niet grappig, zelfs gevaarlijk voor de toekomst van mijn kinderen (ik houd het even beperkt tot mijn bloedlijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Het lijkt me dat we producten uit landen welke niet aan het verdrag van Parijs voldoen,maar moeten gaan boycotten.
Of een extra importheffing op producten uit die landen, want die worden met goedkope energie geproduceerd, en dat geeft dus oneerlijke concurentie.

Ik weet zeker wanneer bovenstaand de trend gaat worden Trump en de VS heel snel tot een ander besluit komen.

Ik wil geen producten uit landen die doelbewust de wereld en het leven op deze wereld kapot gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:45:
Ja Proton dat kan ik zeker uitleggen.

laten we hiermee beginnen.
Zolang er niets wordt gedaan aan geboorte beperking zijn alle andere maatregelen nep. Als het zo doorgaat leven er aan het eind van deze eeuw 11 miljard mensen.

@JeroenH De natuur is grillig en wat is nou 132 mm (13 emmers water per meter) 8) Een dag strenge vorst in Nederland en het zout is op. :) ......
Dus omdat het gemaal van Kockengen te weinig capaciteit heeft geven we het klimaat maar de schuld. Kockengen is gebouwd op veen grond, dit zakt ongeveer tot 1 meter per 100 jaar door bemaling. Bron hoogheemraadschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Oké we doen het vliegen in de ban, er wordt niet meer gevlogen vanaf NU.

http://www.telegraaf.nl/w...sterie_aan_banden___.html

maar kom gerust op de fiets..... :)

en de US uit het klimaat akkoord... de US heeft nooit eerder meegedaan (ook niet met Kyoto) en ieder nadeel heeft een voordeel zelfs voor de door en door corrupte EU.

http://www.elsevierweekbl...e-winnen-in-china-509720/

[ Voor 90% gewijzigd door Willie Wortel op 02-06-2017 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Willie Wortel schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:02:
[...]
Ja Proton dat kan ik zeker uitleggen.
laten we hiermee beginnen.
Zolang er niets wordt gedaan aan geboorte beperking zijn alle andere maatregelen nep.
Fijn dat je reageert.
Dit komt bij mij zo over:
"We kunnen doorgaan met vervuilen, want de wereldbevolking groeit".
Ik kan geen gedachten lezen, en mis hier echt een paar denkstappen.
Probeer je te beperken tot energiebeleid.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 02-06-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Proton_ schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:26:
[...]

Fijn dat je reageert.
Dit komt bij mij zo over:
Ik kan geen gedachten lezen, en mis hier echt een paar denkstappen.
Probeer je te beperken tot energiebeleid.
Heeft ook niks met logisch opvolgende denkstappen van doen. Motivated reasoning, dat is het en dat heeft geen logica en bewijsvorming nodig.

Eerst waren tegeltjes in de achtertuinen de oorzaak voor de overstroming, nu is het inklinking van de veengrond en wordt een extreme eens-in-de->1000-jaar neerslag gebeurtenis gebaggetaliseerd. Verzetten van de doelpalen, weer zo'n typische drogreden die nodig is om tot de gewenste conclusie te kunnen komen.

[ Voor 27% gewijzigd door styno op 02-06-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:26:
[...]

[...]
Nee, dit is een stukje moraal die onze moeders hebben bijgebracht dat hoeft niet via een verdrag. Het verdrag is voor de Multi nationals om de zakken te vullen aan subsidies.

Een goed milieu begint bij jezelf:
Als ik wandel neem ik alle vuil mee wat ik tegenkom langs de weg (echt waar). Ik heb thuis alle lampen LED, alles goed geïsoleerd, een warmtepomp en gebruik in de wintermaanden een dekentje op de bank. Verder is het hele huis geautomatiseerd om verspilling tegen te gaan.

O ja, ik heb nagenoeg NUL op de meter vanwege zonnepanelen. Dit jaar krijg ik zelfs terug. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Willie Wortel op 02-06-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat klinkt als iets dat ik kan begrijpen:
"Bedrijven zouden ook zonder subsidie of handhaving het juiste moeten doen".

Oei, ik dacht dat ik soms naïef was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Oh, die zonnepaneeltjes en warmtepomp zijn er natuurlijk zonder gehate subsidies gekomen in huize Wortel... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
styno schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:10:
Oh, die zonnepaneeltjes en warmtepomp zijn er natuurlijk zonder gehate subsidies gekomen in huize Wortel... >:)
Jazeker. De zonnepanelen waren er al voor de subsidie regeling en de BTW regeling heb ik voor bedankt.

[ Voor 13% gewijzigd door Willie Wortel op 02-06-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Er staat dat je 2300 eu gevangen hebt?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:11:
[...]

Er staat dat je 2300 eu gevangen hebt?
Voor de Warmtepomp, ....Klopt en weggegeven.

<knip>

[ Voor 73% gewijzigd door Willie Wortel op 02-06-2017 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Teveel om op te reageren, dus ik lees gewoon verder maar even mee... :/

Pagina: 1 ... 35 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.