Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Hier ook 1 fase 35A met inductie, 2 boilers en 2 airco's.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb ook 1 fase 35A, elektrisch koken, 2 boilers en 1 airco. De steker is onlangs uit de CV ketel sinds ik ook een boiler heb voor de douche, maar zit nog steeds te twijfelen of ik het gascontract moet opzeggen. Als back-up voor een hele koude winter of voor het vullen van de badkuip (heb ik 1x in 9 jaar gedaan) is het toch wel erg makkelijk.Speedy-Andre schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:26:
Done that and I like it![]()
Hier ook 1 fase 35A met inductie, 2 boilers en 2 airco's.
Het opzeggen van de gasaansluiting doe ik dan voornamelijk voor het idee en dat ik kan zeggen dat ik echt geen gasaansluiting meer heb. Het geld lig ik eerlijk gezegd nog niet eens wakker van...
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Je moet natuurlijk even niet uit het oog verliezen dat de gas infrastructuur en de werkelijke gas levering door twee verschillende bedrijven gerealiseerd wordt.JeroenH schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:20:
[...]
Het is een grof schandaal dat de netbeheerders en energieleveranciers de vaste kosten van een aansluiting de laatste paar jaar zo hard omhoog gooien, zodat de variabele kosten omlaag kunnen. Dat is lijnrecht in tegen het principe "de gebruiker betaalt" en dus onduurzaam.
Als we kijken naar een toekomst met veel decentrale opwek en uitwisseling van energie (elektriciteit) zullen we niet aan iets van vast kosten voor een aansluiting ontkomen, maar zolang 99% van de huishoudens nog verbruikers zijn ben ik het er mee oneens.
Echter, voorlopig is het een gegeven en zul je er in je beslissingen rekening mee moeten houden. Je gasaansluiting af laten sluiten scheelt je vastrecht, maar je e-aansluiting verzwaren kost je weer extra vastrecht. Een flessengas-abonnement (maar ook zelf laten vullen en daarvoor heen en weer rijden e.d.) heeft ook weer extra kosten, nog afgezien van het gedoe wat je daarvan hebt en de veiligheidsrisico's.
Je bent er achter aan het komen dat er heel veel mechanismen zijn die duurzaam gedrag ontmoedigen. Welkom in de grotemensenwereld...(en wees blij dat je geen stadsverwarming hebt, of beschermd stadsgezicht, e.d. Dan ben je pas in de aap gelogeerd)
Aansluiting:
Hoeveel je ook gebruikt een gas aansluiting heb je, de kosten daarvan liggen (wettelijk) vast. +BTW
De gebruiker betaald zijn aansluiting.
Verbruik:
Vervolgens koop je bij een ander bedrijf gas, per m3 met een flinke opslag aan belasting (energie en BTW).
De gebruiker betaald zijn verbruik.
Uit jullie berekeningen volgt dat het verstandiger is het restgebruik gas te vervangen door elektriciteit waardoor je geen vast recht betaald voor gas. Flessegas heb ik ook aan gedacht maar niet echt een optie. Inductie is gewoon veel beter.
Extra Kosten terug levering Elektriciteit.
Zolang de verbruik en opwek in balans is lijkt me extra kosten voor de aansluiting (Vastrecht) niet nodig. Dat er mogelijk wat aanpassingen aan het net nodig zijn door de verschoven verbuik/opwek patronen is een logisch, Om het netwerk (eenmalig) aan te passen is er extra geld nodig, maar dat is ook het geval als er ergens plotseling een forse verbruiker word toegevoegd. Niets nieuws onder de zon
E-Vastrecht:
De E-aansluiting van 1x35A naar 3x25A kost geen extra vastrecht alleen eenmalig ombouw kosten bij de infrastructuur leverancier (meest 200 euro) en natuurlijk de kast met automaten. Deze kosten heb je door het afsluiten van het gas snel terug verdiend.
Mooi moment om het eens op te knappen en wat reserve in te bouwen, heb ik laatst ook bij mijn dochter gedaan. Zat zelfs geen hoofdschakelaar in. Ze hebben nog geen geld voor een WP ....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
In kleine ruimtes zoals het toilet heb ik een convectie kacheltje voor die keer dat het daar te koud is.
Tot nu toe houden de airco's het prima warm, ook als er regelmatig defrosts zijn.
Als ik de L/W wp's topics zie is het defrost probleem een stukje ernstiger dan bij airco's
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
I stand corrected (over die kosten van een verzwaring van e-aansluiting).
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Hier het zelfde verhaal, 48 cuub/jaarWillie Wortel schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:51:
[...]
Dit is te belachelijk voor woorden, ik laat het er niet bij zitten, ik ga alle 2e kamer leden aanschrijven, ik heb hoge kosten gemaakt voor een warmtepomp (een beetje voor het milieu en een beetje om de kosten te drukken) en nu dit. Dat de gas vast recht hetzelfde blijft bij laag verbruik heb ik niet bij stil gestaan.
Ik kan niet verder investeren in electra zoals koken etc omdat mijn groepenkast dan moet worden aangepast van 1x35a naar 3x25a.
Maar jij hebt toch al een slimme meter? Waarom dan geen 3 fase aanvragen bij stedin(170,-) en gas de deur uit?
Ik doe dat hier nog niet omdat ik mijn ferraris niet kwijt wil, maar als het niet anders meer kan en een slimme meter moet vraag ik gelijk 3 fase aan, dan kan ik weer 50A verder bouwen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Is die ferraris 250 euro per jaar extra waard? ik denk het niet. Bij de juiste energie leverancier doen ze het gewoon goed.Rol-Co schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:34:
[...]
Hier het zelfde verhaal, 48 cuub/jaar
Maar jij hebt toch al een slimme meter? Waarom dan geen 3 fase aanvragen bij stedin(170,-) en gas de deur uit?
Ik doe dat hier nog niet omdat ik mijn ferraris niet kwijt wil, maar als het niet anders meer kan en een slimme meter moet vraag ik gelijk 3 fase aan, dan kan ik weer 50A verder bouwen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Het is natuurlijk geen 250,-WoudseHoeve schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:55:
[...]
Is die ferraris 250 euro per jaar extra waard? ik denk het niet. Bij de juiste energie leverancier doen ze het gewoon goed.
Iets van 114,- inmiddels en de 48 cuub gas min de elektra kosten, de panelen dekken het inmiddels ook niet meer af dus moet gewoon inkopen.
Maar dat het in groningen in stort ligt niet meer aan mij iedergeval.
periodiek tarief Liander: 2017Rol-Co schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:39:
[...]
Het is natuurlijk geen 250,-
Iets van 114,- inmiddels en de 48 cuub gas min de elektra kosten, de panelen dekken het inmiddels ook niet meer af dus moet gewoon inkopen.
Maar dat het in groningen in stort ligt niet meer aan mij ieder geval.
t/m 10 m3/h (jaarverbruik minder dan 500 Nm3/jaar) 125,0311
t/m 10 m3/h (jaarverbruik 500 t/m 4000 m3/jaar) 175,9975
t/m 10 m3/h (jaarverbruik meer dan 4000 m3/jaar) 277,8861
De vast recht tarieven in 2017 zijn flink gestegen voor gas. Ik betaal de laatste (278).
Kun je je gas niet laten afsluiten dan? Ik doe sinds een jaar ook alles electrisch (warmtepomp); geen moment spijt van gehad.Willie Wortel schreef op maandag 15 mei 2017 @ 08:20:
Das lekker dan.........
Bij stedin ligt dat iets andersWoudseHoeve schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:02:
[...]
periodiek tarief Liander: 2017
t/m 10 m3/h (jaarverbruik minder dan 500 Nm3/jaar) 125,0311
t/m 10 m3/h (jaarverbruik 500 t/m 4000 m3/jaar) 175,9975
t/m 10 m3/h (jaarverbruik meer dan 4000 m3/jaar) 277,8861
De vast recht tarieven in 2017 zijn flink gestegen voor gas. Ik betaal de laatste (278).
https://www.stedin.net/~/...-2017-tarieven-kv-gas.pdf
97,- p/j
Als Liander ergens een klusje laat uitvoeren dan huren ze een compleet aanneembedrijf inRol-Co schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:43:
[...]
Bij stedin ligt dat iets anders
97,- p/j
Dat (tabel 6) is een onbemeten aansluiting. Tabel 5 geeft het juiste voorbeeld voor een woning. Scheelt 6 euro met Liander.Rol-Co schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:43:
[...]
Bij stedin ligt dat iets anders
97,- p/j
En is gelijk aan 0-500 cuub, tabel 5 is 500-4000Skyaero schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:20:
[...]
Dat (tabel 6) is een onbemeten aansluiting. Tabel 5 geeft het juiste voorbeeld voor een woning. Scheelt 6 euro met Liander.
Pas in oktober hoef ik de afweging te maken of ik dienst opzeg of nog een jaartje .
Mogelijk dat er meer duidelijkheid komt voor tussentijds opzeggen van de gas-aansluiting .
Demissionair minister Kamp heeft aangegeven deze maand nog met antwoorden te komen op eerdere kamervragen
Mijn netbeheerder zit ergens in midden moot, maar heeft ook nog wat kleine letters zodat het nog kan verdubbelen.
(zoals technisch oordeel of enkel inpandig afsluiten verantwoord is of toch maar buiten (op zadel naar de huisaansluiting zit ook een afsluiter alleen is dat in de grond, maar met een heel ander prijskaartje, wil je vooraf weten wat het wordt ~ 130 euro, waar dan 120 of 655 nog bijkomt voor afsluiten zelf, dat is dan niet eens verwijderen van de aansluiting
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Van mij hoeft hij niet helemaal weg tot aan de straat (al is dat slechts 50 cm) , gewoon een slot er op is prima.Domba schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:41:
De kosten gasverwijdering of afsluitten wisselt ook nog eens flink per netbeheerder.
Pas in oktober hoef ik de afweging te maken of ik dienst opzeg of nog een jaartje .
Mogelijk dat er meer duidelijkheid komt voor tussentijds opzeggen van de gas-aansluiting .
Demissionair minister Kamp heeft aangegeven deze maand nog met antwoorden te komen op eerdere kamervragen
Mijn netbeheerder zit ergens in midden moot, maar heeft ook nog wat kleine letters zodat het nog kan verdubbelen.
(zoals technisch oordeel of enkel inpandig afsluiten verantwoord is of toch maar buiten (op zadel naar de huisaansluiting zit ook een afsluiter alleen is dat in de grond, maar met een heel ander prijskaartje, wil je vooraf weten wat het wordt ~ 130 euro, waar dan 120 of 655 nog bijkomt voor afsluiten zelf, dat is dan niet eens verwijderen van de aansluiting
Ik zit in een ander netwerkgebied, maar niet elke netwerkbeheerder denk daar het zelfde over, zo heb ik al eens te horen gekregen, dat afsluiten met slotje maar voor beperkte periode zou kunnen (een jaar) daarna aansluiten of verwijderen.Rol-Co schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:08:
[...]
Van mij hoeft hij niet helemaal weg tot aan de straat (al is dat slechts 50 cm) , gewoon een slot er op is prima.
Dan is gelijk verwijderen de goedkoopste oplossing als prijsopgave niet met kleine letters was
Prijsaangave is met uitdrukkelijke vermelding enkel voor standaard aansluitingen, anders worden werkelijke kosten berekend, zonder specificeren wat standaard is.
2 klinkers eruit en een schep grond om een deksel van een buis te kunnen openen en met special met lange steel sleutel een afsluiter dicht te zetten kost al 655 euro.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat is de dienst op zeggen bij de energieleverancier, bijv aan einde jaarcontract.Proton_ schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:31:
@Domba het lijkt erop dat gewoon je contract opzeggen ze geen poot om op te staan geeft om kosten voor afsluiten op jou te verhalen. Je hebt immers geen contract meer.
Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?
Dat is netbeheerders niet ontgaan, die zijn al geheel in lobby mode
Maar wat willen we nu?....Van het gas af of niet. Ik word doodziek van die traineer regeltjes.Domba schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:54:
[...]
Dat is de dienst op zeggen bij de energieleverancier, bijv aan einde jaarcontract.
Dat is netbeheerders niet ontgaan, die zijn al geheel in lobby mode
Aan de ene kant wordt er subsidie gegeven op een warmtepomp zodat voldaan kan worden aan afgesproken klimaat regels, aan de andere kant wordt er geld gevraagd als de omschakeling voltooid is omdat dit is afgesproken met een ander instituut.
Nee, want tabel 6 is onbemeterde situatie. Voor een woning < 500 m3/jaar komt er dus nog zo'n 25 euro per jaar aan meterkosten bij. Je komt dus op 122 euro/jaar uit voor een woning < 500 m3/jaar. Liander zat op 125 euro/jaar, dus zoveel scheelt het allemaal niet.Rol-Co schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:38:
[...]
En is gelijk aan 0-500 cuub, tabel 5 is 500-4000
Ja klopt, het metertje komt er nog bij. Is natuurlijk nog geen eerder genoemde 250,-Skyaero schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:15:
[...]
Nee, want tabel 6 is onbemeterde situatie. Voor een woning < 500 m3/jaar komt er dus nog zo'n 25 euro per jaar aan meterkosten bij. Je komt dus op 122 euro/jaar uit voor een woning < 500 m3/jaar. Liander zat op 125 euro/jaar, dus zoveel scheelt het allemaal niet.
@ JeroenH: Wat bedoel je hier mee
kan helaas de pagina niet openen / deze pagina is niet bereikbaar ??
Oh, hij is al weer weg! Liander was er kennelijk echt niet blij mee. Het was inderdaad een goed behoorlijk gemaakte namaakwebsite van Liander, met allerlei negatieve zaken, bv. dat ze de tarieven zo sterk omhooggooien, dat hun directeur sabattical zit te houden voor € 4400000 per jaar en dat ze teruglevering/zonnepanelen liever niet hebben.JAN-B schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:34:
[...]
@ JeroenH: Wat bedoel je hier mee![]()
kan helaas de pagina niet openen / deze pagina is niet bereikbaar ??
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Maar er is nog zoiets als de Cache pagina's.
Wel jammer hij had er best wel wat geregistreerd staan. die een doorverwijzing hadden.
Komt wel weer een keer als parodie terug (iets meer duidelijk dat het niet van Liander is)
http://reversewhois.domai...9d41a3ac6e622f05c5836966b
Maar het was zoiets als
Meters en meterstanden
Langskomen doen we al jaren niet meer
De slimme meter
Hoe we dagelijks uw standen uitlezen en verkopen
Zelf energie opwekken
Dit hebben we toch liever niet
Energie besparen
Ook dit hebben we liever niet
Het laatste nieuws
11 maart 2017 CEO heeft dit jaar sabbatical
Netbeheer Nederland: Slimme energiemeters in huis correct en nauwkeurig
Peter verdient dit jaar iets meer dan 440.000 euro (maar ietsje boven de norm dus), voor hem niet genoeg dus hij is dit jaar met betaald sabbatical.
Peter: "Na 8 jaar graaien.. uh een nederig salarisje was het hoog tijd voor betaald verlof"
Jaarcijfers 2016: Weer meer winst
Jaarcijfers 2016: resultaat stijgt door verkoop Endinet
Na wat kosten bleef er van uw geld nog
€ 282 miljoen over, iets meer dan vorig jaar (€ 235 miljoen)...
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Google nieuws Toshiba Nuclear
En vervolgens trekt het de rest van Toshiba waarschijnlijk mee
Dit , hierom en hierom
ISDE subsidie is maatregel die past bij het klimaat doel, maar is in eerste instantie bedoeld op een markt te creëren, niet alleen WP, maar ook pelletkachel en zonne-warmteWillie Wortel schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 07:49:
[...]
Maar wat willen we nu?....Van het gas af of niet. Ik word doodziek van die traineer regeltjes.
Aan de ene kant wordt er subsidie gegeven op een warmtepomp zodat voldaan kan worden aan afgesproken klimaat regels, aan de andere kant wordt er geld gevraagd als de omschakeling voltooid is omdat dit is afgesproken met een ander instituut.
Want als gasland was de sector er geheel op ingesteld op het vervangen van gasketeltjes, die paar duizend WP's per jaar is weinig in verhouding met de vervangingsmarkt van ca 300.000-400.000 Gas-CV ketels per jaar.
Wat heel interessant zou zijn, of er ook een beweging is binnen de WP's naar de minder installatie intensieve L/W tov de W/W . (alleen RVO heeft die info)
Netbeheerders moet je als bedrijf zien, ze verrichten steeds meer commerciële activiteiten naast de wettelijke taken en zelfs dat is niet transparant voor ACM die toezicht moet houden
misschien staan er nog screenshots in (onze) twitter-berichten....JeroenH schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:54:
[...]
Oh, hij is al weer weg! Liander was er kennelijk echt niet blij mee. Het was inderdaad een goed behoorlijk gemaakte namaakwebsite van Liander, met allerlei negatieve zaken, bv. dat ze de tarieven zo sterk omhooggooien, dat hun directeur sabattical zit te houden voor € 4400000 per jaar en dat ze teruglevering/zonnepanelen liever niet hebben.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Call center mevrouw:
"Jammer dat u in deze situatie wilt overstappen. Misschien dat we in de toekomst nog iets voor u kunnen betekenen"
De keuze is dan snel gemaakt.
Jammer, want ik had GreenChoice altijd erg hoog zitten.
Het wordt nu Energieflex of VandeBron.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ze belde dat ze mij terug willen als klant, maar kunnen niets bieden wat interessant is dus dan houd het snel op.
Gistermorgen stond mijn vrouw voor haar auto met een lege accu (deuren niet goed gesloten).
Laden duurt te lang en de auto-garage lag nog in bed (6.00 uur).
Gelukkig heb ik een klein autonoom accu-PV systeem voor de nachtverlichting in garage en oprit.
Accu ontkoppeld van de Steca en starten maar.
Mooi toch, die zon
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Waarschijnlijk niet.hesselbeertje schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:35:
@Rol-Co Ik begrijp het ook niet. Wat is er makkelijker dan een klant die al klant is? Die is toch altijd in het voordeel tegenover een nieuwe klant (administratieve handelingen, afwachten of ze wel betalen, etc)
Als je, na je prima aanbod voor een jaar, een "slechter" contract afsluit (of helemaal geen), verdient GC toch een paar Euro meer aan je.
Reken maar dat e.e.a. tot op het bot wordt doorgerekend.
Als je dan in die 'bak' een warmtewisselaar maakt voor een W/W warmtepomp en dit afval water naar 0°C trekt dan kun je daar misschien wel efficient je huis mee verwarmen. Het mooie is dat water bij 0°C ijs wil gaan vormen, wat heel veel energy kost (80kWh/1m3).
Onder afval warmte versta ik per dag:
- Ventilatie lucht van 20°C 125m3/h, bij 0°C 'bak' is dit al gauw 1kW is 24kWh.
- Douche water na het putje van 30°C a 150liter (2 personen) bij 0°C 'bak' is ongeveer 4.5kWh.
- Verbruik water wc, wasbak, etc. van 20°C a 100liter bij 0°C bak is ongeveer 2kWh.
- Regenwater ?
- ander ?
Als de bak vol is zou het mooi zijn als het ijs(water) het riool in valt en het warmere water in de bak blijft.
Iemand ideeen hierover?
Ja, het idee dat dat een gigantisch gore bak wordt die na een jaar verstopt zit met voedelresten, vet, haar, wc-papier...Kloekie schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:20:
Na veel lezen over warmtepompen (L/L, L/W, W/W, Ventilatie) kom ik uit op de volgende "duurzame" gedachte. Eigenlijk zou je alle afval warmte moeten opvangen in een grote 'bak'.
Als je dan in die 'bak' een warmtewisselaar maakt voor een W/W warmtepomp en dit afval water naar 0°C trekt dan kun je daar misschien wel efficient je huis mee verwarmen. Het mooie is dat water bij 0°C ijs wil gaan vormen, wat heel veel energy kost (80kWh/1m3).
Onder afval warmte versta ik per dag:
- Douche water na het putje van 30°C a 150liter (2 personen) bij 0°C 'bak' is ongeveer 4.5kWh.
- Verbruik water wc, wasbak, etc. van 20°C a 100liter bij 0°C bak is ongeveer 2kWh.
- Regenwater ?
- ander ?
Als de bak vol is zou het mooi zijn als het ijs(water) het riool in valt en het warmere water in de bak blijft.
Iemand ideeen hierover?
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Bevriezen kost geen energie maar levert energie op. Energie-opslag in fase-overgang (van zout over het algemeen) wordt toegepast in bv zonnecentrales. In huissituaties is het gebruikelijker om warmteopslag in een aquifer te doen.Kloekie schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:20:
Ventilatie kun je efficiënter warmtewisselen tussen ingaande en uitgaande lucht, lijkt me. Je wil je huis normaal niet permanent op 20°C (1/3e 20°C, 2/3e 15°C bv?) hebben en je referentiepunt moet de buitentemperatuur zijn, van gemiddeld 10°C, dus +10°C resp +5°C.Onder afval warmte versta ik per dag:
Afvalwater-warmteterugwinning wordt in dit topic meer besproken. Blader eens terug om te lezen hoe dat werkt. Ook hier is de "bak"-temperatuur niet je referentiepunt, het gaat je om de dT van inkomend leidingwater tov uitgaand rioolwater.- Douche water na het putje van 30°C a 150liter (2 personen) bij 0°C 'bak' is ongeveer 4.5kWh.
Huh? Een faseovergang kost juist vaak heel veel energie. Het voordeel is echter dat het de andere kant op (ontdooien bijvoorbeeld) dus ook veel energie oplevert. Met andere woorden: er is een grote capaciteit beschikbaar bij goed gebruik van fase overgang. Maar het is natuurlijk zeker niet zo dat bevriezen energie oplevert.....Bacchus schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:47:
[...]
Bevriezen kost geen energie maar levert energie op. Energie-opslag in fase-overgang (van zout over het algemeen) wordt toegepast in bv zonnecentrales. In huissituaties is het gebruikelijker om warmteopslag in een aquifer te doen.
Nevermind, verkeerd opgevat.
[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 17-05-2017 15:10 ]
Ook ik hop zo heen en weer GC > Qurrent > GC (sinds maart weer)
Geen van de leveranciers die ik tot nu toe heb gehad (de goede volgens WiseNederland )willen de internet prijs of dicht daarbij (onderste uit de kan hoeft niet echt) bieden.
Het is toch echt wel zoals de reclame van zo'n overstapdienst duidelijk maakt ("slapende klanten")
Dit , hierom en hierom
... ontdooien kost energie. Kijk maar naar je magnetron.EddoH schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:27:
[...]
Huh? Een faseovergang kost juist vaak heel veel energie. Het voordeel is echter dat het de andere kant op (ontdooien bijvoorbeeld) dus ook veel energie oplevert. Met andere woorden: er is een grote capaciteit beschikbaar bij goed gebruik van fase overgang. Maar het is natuurlijk zeker niet zo dat bevriezen energie oplevert.....
Bevriezen levert energie op: de radiator van je diepvriezer wordt veel warmer dan je op basis van het compressorvermogen mag verwachten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ah wacht, jullie bedoelen dat de bevroren staat van een materiaal minder energie bevat dan de ontdooide staat van een materiaal. Ik bekeek het van een andere kant: het bevriezen (ontrekken van warmte uit de omgeving om te bevriezen) kost energie.Proton_ schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:54:
[...]
... ontdooien kost energie. Kijk maar naar je magnetron.
Bevriezen levert energie op: de radiator van je diepvriezer wordt veel warmer dan je op basis van het compressorvermogen mag verwachten.
Zoals het er geschreven wordt leek het mij alsof bevriezen de wet van behoud van energie omzeilt wordt ofzo... My bad..
[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 17-05-2017 15:16 ]
Hoezo levert bevriezen energie op? Ik kan daar niet helemaal bij.
En dan wil je dus dingen bevriezen in de winter als je dus die warmte nodig hebt?
Het gaat dus letterlijk om de overgang van vloeibaar naar bevriezen?
Dus stel: je hebt een lucht/water warmtepomp die je "omgekeerd" gaat gebruiken. Je zet een bak met water buiten (werkt alleen als het buiten tussen de 0 en 10 graden is misschien) en je gaat dit bevriezen, waarbij je de warmte verplaatst naar binnenhuis? (waar de lucht wisselaar normaliter juist buiten staat)
Normaliter haalt een warmtepomp (lucht/water) iets van een COP van 4. Dit zakt vaak wat in als het kouder wordt buiten.
Met wat voor COP kan er gerekend worden bij bevriezing?
Bovenstaande is natuurlijk allemaal veel te simpel gedacht, maar gewoon voor mijn beeldvorming.
[ Voor 16% gewijzigd door !null op 17-05-2017 16:02 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Als iets ontdooit, onttrekt het warmte aan de omgeving -> 'neemt energie op'!null schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:59:
Pff, ik heb echt niet genoeg opgelet bij Natuurkunde, al was ik er niet slecht in. Ik denk echter dat mijn Havo natuurkunde dit soort dingen helaas nooit gedekt heeft.
Hoezo levert bevriezen energie op? Ik kan daar niet helemaal bij.
En dan wil je dus dingen bevriezen in de winter als je dus die warmte nodig hebt?
Het gaat dus letterlijk om de overgang van vloeibaar naar bevriezen?
Dus stel: je hebt een lucht/water warmtepomp die je "omgekeerd" gaat gebruiken. Je zet een bak met water buiten (werkt alleen als het buiten tussen de 0 en 10 graden is misschien) en je gaat dit bevriezen, waarbij je de warmte verplaatst naar binnenhuis? (waar de lucht wisselaar normaliter juist buiten staat)
Normaliter haalt een warmtepomp (lucht/water) iets van een COP van 4. Dit zakt vaak wat in als het kouder wordt buiten.
Met wat voor COP kan er gerekend worden bij bevriezing?
Bovenstaande is natuurlijk allemaal veel te simpel gedacht, maar gewoon voor mijn beeldvorming.
Als iets bevriest, geeft het warmte af aan de omgeving -> 'geeft energie vrij'
De som van deze 2 is altijd 0.
Omdat bijvoorbeeld een faseovergang van water naar ijs en andersom veel energie nodig heeft/afstaat is het goed te gebruiken als een opslag van energie = accu.
eisspeicher funktion
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=LVrcTnLKZjM]
Dit , hierom en hierom
Dat wordt ook wel adiabatische koeling genoemd.
Het omgekeerde daarvam is condensatie waar bij bv een hr ketel weer extra energie vrij komt.
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Zegt faseovergangen je misschien iets? Bij de overgang van een fase (vast, vloeibaar, gas) naar een andere fase is veel energie mee gepaard.!null schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:59:
Pff, ik heb echt niet genoeg opgelet bij Natuurkunde, al was ik er niet slecht in. Ik denk echter dat mijn Havo natuurkunde dit soort dingen helaas nooit gedekt heeft.
Als je een ijsblokje van -10 °C verwarmd heb je verwarmingsenergie nodig. Op een gegeven moment is het ijsblokje 0 °C. Op dat moment begint de faseovergang. Je moet er nog steeds energie in stoppen, maar de temperatuur blijft 0 °C. Op een gegeven moment is al het ijs gesmolten en heb je 0 °C water. De energie die je erin hebt gestoken is gebruikt om de faseovergang te realiseren. We noemen dit smeltenergie. Gaan we verder verwarmen, dan begint het water warmer te worden. Eenzelfde proces vindt plaats bij verdamping (100 °C). Een pan met kokend water blijft op 100 °C, maar de energie die je er nog in stopt wordt gebruikt om waterdamp te maken.
Omgekeerd, Als je water afkoelt, wordt er energie uit het water onttrokken. Op een gegeven moment zit je op 0 °C water. Als je dan nog meer energie onttrekt, wordt het ijs.
Dat er energie onttrokken/vrij komt kun je heel makkelijk proefondervindelijk proberen. Pak een koude deksel en houd deze boven een pan met kokend water. Je zult de waterdamp zien condenseren op het deksel. Tegelijkertijd wordt de deksel warm. De energie die vrij komt van de faseovergang van waterdamp naar water wordt dus gebruikt om je stalen deksel te verwarmen.
Om een beeld te geven. De smeltwarmte van ijs naar water is 334 kJ/kg. De hoeveelheid energie die je nodig hebt om 0 °C ijs naar 0 °C water de laten smelten is ongeveer net zoveel als dat je nodig hebt om diezelfde hoeveelheid 0 °C water vervolgens naar 80 °C te verwarmen.
Waar de verwarring waarschijnlijk ontstaat is of je er actief moeite voor moet doen. Zet een beker met water op de noordpool en het bevriest. De energie die vrij komt bij de faseovergang wordt aan de noordpoollucht afgegeven. De lucht wordt dus iets warmer.
Zet je dezelfde beker met water in je huiskamer, dan gebeurt er niets. Dat komt omdat warmte-energie altijd van een hoge temperatuur naar een lage temperatuur beweegt. Omdat op de noordpool de lucht kouder is dan het kopje water, gaat de warmte-energie uit het kopje naar de lucht, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Wil je dit thuis doen, dan moet de energie tegen het temperatuurverschil in bewegen. Immers, de warme huiskamerlucht wil je kopje koud water juist opwarmen, niet afkoelen. Om het kopje water te koelen moet de warmtestroom tegen het temperatuursverval in, en dat kost moeite ("energie"). De naam 'warmtepomp' komt ook van het feit dat deze warmte tegen het temperatuurverschil in pompt.
Zet je een kopje water in de vriezer, dan is het water warmer dan de vriezer. Het natuurlijke proces is dan dat warmte uit het kopje de vriezerlucht opwarmt (net zoals op de noordpool). Er gaat dus energie uit het water -> water bevriest. Maar omdat we de vriezerlucht op -18 °C willen houden, zodat ook het volgende kopje water bevriest. Moeten we de warmte uit de vriezerlucht naar de keukenlucht verplaatsten. De keukenlucht is warmer dan de vriezerlucht, dus hebben we een actieve pomp nodig die dit realiseert.
oeps, iets langer geworden dan de bedoeling was.
[ Voor 11% gewijzigd door Skyaero op 18-05-2017 11:08 ]
Bedankt, goede uitleg, ik moet hem waarschijnlijk later nog een keer lezen.
Had inderdaad al gezien dat het met faseovergangen te maken heeft, wat ik wel ken van die koelingsystemen die werken op verdamping.
Dus het bevriezen is interessant om de warmte te winnen. Dit zal met een warmtepomp moeten gebeuren, anders is dus niet mogelijk.
Het moet dan ook weer ontdooien, en nu snap ik de reacties over het opwarmen ervan met restwarmte uit je huis.
Wat ik probeer te begrijpen is in hoeverre je "gratis extra energie" of warmte krijgt bij het bevriezen. Er moet nog steeds een warmtepomp werken, maar krijgt die ineens meer warmte te verplaatsen dan normaal en draait dan met een hogere COP? (waar dus de winst zit)
Ik zou geneigd zijn om te denken dat de warmtepomp gewoon langer moet draaien om het te bevriezen, op dezelfde manier dat je langer moet verwarmen om de fase overgang van bevroren naar vloeibaar moet maken.
Met langer bedoel ik dus eigenlijk extra energie kwijt zijn zonder de temperatuur te kunnen veranderen omdat de energie nodig is om de fase overgang te kunnen maken.
Maar ik begrijp dat mijn denkwijze daarin verkeerd is.
Klopt het dat het bevriezen dan ook net zoveel energie biedt als de smeltwarmte? Dus 1 liter water bevriezen geeft net zoveel energie als water op 80 graden? (ten opzichte van 0 graden geredeneerd)
Is ook mijn eerste stapje richting een "slimmer" huis, dus ben nog wat onbekend in dit deel van het forum.
[ Voor 3% gewijzigd door Wannial op 18-05-2017 14:02 ]
Je krijgt geen gratis extra energie. Je kunt het hetzelfde zien als water opwarmen naar 80 graden of weer afkoelen naar 0, alleen nu komt diezelfde hoeveelheid energie vrij / moet je erin stoppen alleen door de faseovergang, terwijl de temperatuur hetzelfde blijft.!null schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:48:
@Skyaero
Wat ik probeer te begrijpen is in hoeverre je "gratis extra energie" of warmte krijgt bij het bevriezen. Er moet nog steeds een warmtepomp werken, maar krijgt die ineens meer warmte te verplaatsen dan normaal en draait dan met een hogere COP? (waar dus de winst zit)
De capaciteit van je materiaal gaat alleen maar omhoog.
Nee, dit klopt.!null schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:48:
@Skyaero
Ik zou geneigd zijn om te denken dat de warmtepomp gewoon langer moet draaien om het te bevriezen, op dezelfde manier dat je langer moet verwarmen om de fase overgang van bevroren naar vloeibaar moet maken.
Met langer bedoel ik dus eigenlijk extra energie kwijt zijn zonder de temperatuur te kunnen veranderen omdat de energie nodig is om de fase overgang te kunnen maken.
Maar ik begrijp dat mijn denkwijze daarin verkeerd is.
[ Voor 28% gewijzigd door EddoH op 18-05-2017 14:41 ]
Het is mij in ieder geval een hoop meer duidelijk, namelijk dat ik het nog niet helemaal begrijp
Ik snap niet zo goed waar je die COP vandaan haalt. Er is nergens gezegd dat het principe een betere COP voor warmtepompen kan bewerkstelligen?!null schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:08:
Ok, dus dan zou het niet zo zijn dat een warmtepomp gedurende de faseovergang met een hogere COP kan draaien en daar dus winst te behalen is? Maar dat kan ook niet het geval zijn, want anders zouden deze bedrijven er niet naar kijken.
Het is mij in ieder geval een hoop meer duidelijk, namelijk dat ik het nog niet helemaal begrijp
Maar daarvoor weet ik te weinig over de exacte warmtepompdetails.
Het "rendement" (COP) van een warmtepomp wordt bepaald door het temperatuurverschil tussen de bron en afgifte. Hoe groter het verschil, hoe lager de COP.!null schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:24:
Ik probeer te begrijpen waar de winst zit, en hoe je die eruit haalt.
Stel je hebt een lucht/water warmtepomp. Buiten is het 5 °C en je wilt 35 °C water maken. Het temperatuurverschil is 30 °C en je COP is dan bijvoorbeeld 5. Nu wordt het echt winter en is het buiten -10 °C. Je temperatuursverschil is nu 45 °C, waardoor de COP daalt tot 2,5. Je COP is lager, terwijl je op precies dit moment veel warmte nodig hebt.
Daar komen WKO (warmte-koude-opslag) systemen bij kijken. Deze systemen gebruiken de bodem als bron. De temperatuur van de bron kant is vrijwel een constante 10 °C. Je hebt dus een relatief klein temperatuurverschil en daarmee een hoge COP (+/- 6) de hele winter. Nadeel van een WKO systeem zijn de hoge kosten voor het boren.
Neem een tussenoplossing: pak een grote waterzak en warm deze op tot 20 °C, bijvoorbeeld met restwarmte uit de woning. Je gebruikt de waterzak nu als bron. Gebruik je veel warmte, dan daalt de temperatuur tot 0 °C. In mijn vorige bericht heb ik laten zien het energieverschil in water tussen 0 en 20 °C een factor vier kleiner is, dan de smeltwarmte. Als je dus ook nog de smeltwarmte kunt benutten (de brontemperatuur blijft dan nog 0 °C), heb je een veel kleinere waterzak nodig.
Of dit soort waterzakken echt gaan doorbreken is overigens nog maar de vraag. Woningen worden zodanig goed geïsoleerd dat een lucht/water warmtepomp meestal volstaat. En voor grotere complexen, welke meestal ook een behoorlijke koelvraag hebben, is een WKO gewoon super. Daarnaast kunnen we de komende 10 jaar ook nog andere technieken verwachten, zoals thermochemische opslag.
Hetzelfde is ook waar voor douche water, een douche water WTW kan nooit onder de aangevoerde water temperatuur koelen (~12°C gemiddeld volgens mij in NL).
Daarnaast kun je in een bak het oppervlak van de warmtewisselaar vele malen groter maken dan bij een WTW oplossing.
Nadeel is natuurlijk wel dat een WP bij 0°C een stuk minder efficient is dan bij 10°C.
Ik denk dat je het beste hier terecht kunt: Domotica. Ervaringen en vragen.Wannial schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:01:
Ik ben aan het kijken naar de opties om met een telefoon/smartwatch (bijv met nfc) deuren te openen (lezer naast de deur voor bijv garagedeur). Is daar een preferent topic waar ik dit het best in kan zetten.
Is ook mijn eerste stapje richting een "slimmer" huis, dus ben nog wat onbekend in dit deel van het forum.
Momentane COP is maar een deel van totaal, als het goed is heb je voor de L/W WP rekening mee gehouden dat buitentemperatuur niet constant is.Skyaero schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:00:
Stel je hebt een lucht/water warmtepomp. Buiten is het 5 °C en je wilt 35 °C water maken. Het temperatuurverschil is 30 °C en je COP is dan bijvoorbeeld 5. Nu wordt het echt winter en is het buiten -10 °C. Je temperatuursverschil is nu 45 °C, waardoor de COP daalt tot 2,5. Je COP is lager, terwijl je op precies dit moment veel warmte nodig hebt.
Daar komen WKO (warmte-koude-opslag) systemen bij kijken. Deze systemen gebruiken de bodem als bron. De temperatuur van de bron kant is vrijwel een constante 10 °C. Je hebt dus een relatief klein temperatuurverschil en daarmee een hoge COP (+/- 6) de hele winter. Nadeel van een WKO systeem zijn de hoge kosten voor het boren.
Onafhankelijke praktijk gegevens liggen niet voor het oprapen voor een vergelijk.
Beide w/w en l/w zijn onderdeel van een systeem en benodigen nog aanvullende hulpenergie gezien over een jaar bijv standby, circulatie etc, maar zonder praktijkgegevens uit omgeving is nog niet zo eenvoudig vergelijken.
Bij relatief beperkte warmte weegt het aandeel hulpenergie in praktijk op totaal nog fors mee en kan zelfs een l/w WP op jaarbasis in totaal minder kWh's benodigen dan een w/w WP voor zelfde hoeveelheid warmte.
Voor L/W speelt locatie een belangrijke rol, voor gematigd klimaat als SCOP wordt voor fabrieks specs Straatsburg aangehouden, maar zelfs binnen Nederland zijn er verschillen, 5km uit de kust of 100km van de kust ergens op de hei verschilt nog al.
Totaal aantal kWh's is nog al eenvoudig vast te leggen, maar bij een klein systeem, is registratie warmteopwek nog een aardige post op de totale installatiekosten als ook dat warmtemeters, geijkt zijn voor een dT=30C terwijl een R410a WP met een dT=2 tot 5C werkt en ijkingsprotocol vereist lang niet altijd dat meter doormeet voor dT <3C, vandaar er nog weinig in NL een warmtemeter in de installatie hebben, in Duitsland is een vereiste voor de BAFA.
Door de EU wordt erop aangestuurd dat de WP's in toekomst wel al de geschikte sensoren hebben, wat een vergelijk tussen verschillende typen-WP's al stuk gemakkelijker maakt
Laboratorium gegevens voor kleine WP's gebruiken als vergelijk is ongeveer het zelfde als fabrieks brandstofverbruikgegevens voor auto's vergelijken met de praktijk.

Ik wacht er al een een hele tijd op, maar ga nu toch over op een gewone boiler (met mogelijk PCM erin).Skyaero schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:00:
Daarnaast kunnen we de komende 10 jaar ook nog andere technieken verwachten, zoals thermochemische opslag.
Wel al 2 partijen die het in een experiment proberen (kan ze even niet meer vinden)
Seizoensopslag van warmte

Dit , hierom en hierom
Ze had ook even na kunnen vragen of het toegestaan was in plaats van achteraf voor een verrassing komen te staan.
Voor de 6 panelen aan de gevel kun je altijd wel een ander plekje vinden. Ik zie nog een vrij stuk dak op een garage. De buitenunit van de WP kan ook verplaatst worden zodat die ook uit het zicht staat.
[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 19-05-2017 10:27 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Maar ik ken die welstandsmensen inmiddels wel. Nee zeggen is het enige wat ze kunnen, in plaats van in gesprek gaan. En duurzaamheid kan ze geen zak schelen. Walgelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 19-05-2017 10:31 ]
Tja, het zijn en blijven ambtenaren.JeroenH schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:31:
Dat het onhandig is om geen vergunning aan te vragen als dat moet in je wijk ben ik met je eens.
Maar ik ken die welstandsmensen inmiddels wel. Nee zeggen is het enige wat ze kunnen, in plaats van in gesprek gaan. En duurzaamheid kan ze geen zak schelen. Walgelijk.
De enige oplossing voor die mevrouw is om de panelen ergens anders op te hangen. Ik zag dat de daken van de buren nog paneelvrij waren. Daar kunnen de oude poly's ook nog op. Heel de buurt energierekening vrij.
Denk in oplossingen, niet in problemen....
Volgens mij zag ik die dame van Urgenda ook nog voorbij flitsen, misschien een gevalletje precedent schepping?
Urgenda biedt nul-op-de-meter woningrenovaties aan. Het heet ThuisBaas en heeft een bak met geld gekregen van de postcodeloterij. Deze woning zal wel door ThuisBaas zijn gerenoveerd.drielp schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:40:
[...]
Volgens mij zag ik die dame van Urgenda ook nog voorbij flitsen, misschien een gevalletje precedent schepping?
Die 'dame' heet trouwens Marjan Minnesma
[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 19-05-2017 11:10 ]
Ik ga offertes vragen CHECK
Ik ga een gevelwijziging doen CHECK
......................
Ik denk dat ik een vergunning moet aanvragen kan ik dat checken?
Ja, dat kan in een paar stappen https://www.omgevingsloke...init=true&clear-case=true
Het koste me 8 klikken om te weten dat ik een vergunning moet aanvragen (dat wist ik wel maar nu illustratief).
En dan ga je vervolgens een vooroverleg in om te polsen, maar zoals gezegd een gevel welke aan het openbaar gebied grenst is bijna heilig tenzij je het gelijk goed doet. Bijvoorbeeld een volledig andere gevel welke contrasteert met de neven liggende panden.
Sorry, ik snap dat de regels niet leuk zijn en dat ze om moeten.
Ook ik loop tegen grenzen aan maar kijk naar oplossingen binnen het bestaande gedeelte.
Zo moest het dakleer vervangen worden van de garage en wilde we daarna heatpipes erop plaatsen.
Wat mag en welke vergunning... Mmmmm veel te weinig heatpipes kan ik nu plaatsen en constructie moet aangepast worden en getoetst.
Kijken naar het bestemmingplan leverde de volgende oplossing op.
Van platdak naar zadeldak (30M3 extra zolder ruimte voor opslag en plaatsing boiler).
60 heatpipes i.p.v. 25 en alles zonder vergunning omdat het binnen de kaders van het bestemmingplan valt. GEEN VERGUNNING DUS!
Kosten? € 1500,-- meer dan de platdak opstelling. Daarbij wel aangetekend dat ik het zelf heb uitgevoerd.
Dit , hierom en hierom
Dat weet ik, ze is niet vies van wat publiciteit. Op zich geen probleem, het is voor een goede zaak. Daarom dacht ik ook aan een precedent schepping, Urgenda weet heel goed wat wel en niet is toegestaan.Skyaero schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:10:
[...]
Urgenda biedt nul-op-de-meter woningrenovaties aan. Het heet ThuisBaas en heeft een bak met geld gekregen van de postcodeloterij. Deze woning zal wel door ThuisBaas zijn gerenoveerd
Als de plaatselijke regelgeving je teveel wordt, dan moet je actie ondernemen, je huis in de verkoop zetten en het ergens anders opnieuw gaan proberen.
Onder het motto: "Het is niet al vaart en galop, maar als ik val dan sta ik op" en "voor elk probleem is een oplossing te bedenken", zoiets.
*gaat snel met de honden wandelen*
Ik denk dat er meer meespeeld, want opening juni 2016 was door de gemeentesecretaris, bij gebrek aan de burgemeester voor de officiële openingshandeling,drielp schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:24:
[...]
Dat weet ik, ze is niet vies van wat publiciteit. Op zich geen probleem, het is voor een goede zaak. Daarom dacht ik ook aan een precedent schepping, Urgenda weet heel goed wat wel en niet is toegestaan.
Ook op de website van de Gemeente is de aparte webpagina over de opening inmiddels niet meer toegankelijk http://duurzaam.beemster....rste-energieneutrale-huis
Zou het serieus geen probleem zijn geweest als ze haar panelen in een kantoor-achtige donker-glazen voorzetgevel had verwerkt? Dat zou wel heel triest zijn.ollie1965 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:13:
En dan ga je vervolgens een vooroverleg in om te polsen, maar zoals gezegd een gevel welke aan het openbaar gebied grenst is bijna heilig tenzij je het gelijk goed doet. Bijvoorbeeld een volledig andere gevel welke contrasteert met de neven liggende panden.
Ook dan ben je waarschijnlijk vergunningplichtig, maar wel met een kans van slagen. Je zou het kunnen brengen als extra isolerende voorzetwand.Bacchus schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:31:
[...]
Zou het serieus geen probleem zijn geweest als ze haar panelen in een kantoor-achtige donker-glazen voorzetgevel had verwerkt? Dat zou wel heel triest zijn.
Toch vind ik het stiekem wel interessant, ik ga deze zomer verhuizen naar een vrij oude woning en ik wil het liefst voor ik er in ga alles nul-op-de meter hebben, als zo'n toko alles in één keer regelt scheelt het zelf ook veel uitzoekwerk.Skyaero schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:10:
[...]
Urgenda biedt nul-op-de-meter woningrenovaties aan. Het heet ThuisBaas en heeft een bak met geld gekregen van de postcodeloterij. Deze woning zal wel door ThuisBaas zijn gerenoveerd.
Eens kijken of er meer bedrijven zijn die het aanbieden, want ik val net buiten het gebied en heb het idee dat bij Urgenda alles met een gouden randje is zo duur is het meestal.
Dat "uitzoekwerk" is niet moeilijk en scheelt je "bakken" met geld.Erasmo schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:46:
[...]
Toch vind ik het stiekem wel interessant, ik ga deze zomer verhuizen naar een vrij oude woning en ik wil het liefst voor ik er in ga alles nul-op-de meter hebben, als zo'n toko alles in één keer regelt scheelt het zelf ook veel uitzoekwerk.
Eens kijken of er meer bedrijven zijn die het aanbieden, want ik val net buiten het gebied en heb het idee dat bij Urgenda alles met een gouden randje is zo duur is het meestal.
Moet je er wel wat zelf voor doen...Er is genoeg ervaring hier op het duurzame energie forum.
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2017 17:19 ]
Bacchus schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:31:
[...]
Zou het serieus geen probleem zijn geweest als ze haar panelen in een kantoor-achtige donker-glazen voorzetgevel had verwerkt? Dat zou wel heel triest zijn.
Urgenda, ik denk dat Thuisbaas nog geen zelfstandig BV is/was, heeft het aangenomen met een nul-op-meter garantie voor opdrachtgever, maar een steekje laten vallen.Erasmo schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:46:
[...]
Toch vind ik het stiekem wel interessant, ik ga deze zomer verhuizen naar een vrij oude woning en ik wil het liefst voor ik er in ga alles nul-op-de meter hebben, als zo'n toko alles in één keer regelt scheelt het zelf ook veel uitzoekwerk.
Zoals @ollie1965 aan geeft ga naar omgevingsloket en met paar klikken weet je al of je erin moet verdiepen en knelpunten zijn snel helder.
Maar moet je dat doien als een volledig ontzorgings pakket kiest?
Blijkbaar is na een verzoek om handhaving, als nog een poging gedaan om een omgevingsvergunning aan te vragen maar afgewezen.
Maar die aanvraag was niet enkel PV & WP, ook afbreken van de schoorsteen.
Zoiets alleen al ligt lastig in een wijk (Vinex) met allemaal overwegend identieke blokken van woningen.
Dat verzoek om die schoorsteen is begrijpelijk, die zit met zijn schaduw waarschijnlijk een herschikking van de panelen in de weg zodat ze op het dakvlak passen.
Maar wel bijzonder om de muur te nemen met een boom (of bomen, zo duidelijk is dat filmpje niet) ervoor op het zuiden over algemeen groeien bomen en levert PV op west of iets er voorbij al snel meer rendement
In principe weet ik zelf al wel wat er nodig is, maar het is wel fijn om één aanspreekpunt te hebben voor alle zaken. Omdat bijvoorbeeld het huis wat ik op het oog heb geen spouwmuur heeft wordt het al lastiger, ga je een extra buitenschil aanleggen(lastig, gevel ligt direct aan de straat) of compenseer je het met extra opwek. En balansventilatie aanleggen in een huis van meer dan 100 jaar oud is ook iets waar goed over nagedacht moet worden.AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:18:
[...]
Dat "uitzoekwerk" is niet moeilijk en scheelt je "bakken" met geld.
Moet je er wel wat zelf voor doen...Er is genoeg ervaring hier op het duurzame energie forum.
Voor de rest is het natuurlijk redelijk van het zelfde laken een pak, alle niet HR-ramen eruit en vervangen door driedubbel glas, CO2 gestuurde balansventilatie in iedere ruimte, CV-ketel eruit en vervangen door een lucht-water wp met pakweg 300L boilervat, alle platte en schuine daken vol plempen met pv en je bent er wel.
In principe weet ik welke maatregelen er nodig zijn maar omdat het een oud huis betreft is het opzich geen slecht idee om er iemand bij te halen die niks anders doet. Omdat ik nog niet over ben doe ik liever alles in één keer goed zodat ik in een mooi gasloos energiepositief huis kan trekken.
Vergeet niet dat de nul-op-de-meter ideologie pas een jaar of twee bestaat. De meeste bouw/installatie bedrijven hebben nog niet zo heel veel ervaring.Erasmo schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:08:
[...]
In principe weet ik welke maatregelen er nodig zijn maar omdat het een oud huis betreft is het opzich geen slecht idee om er iemand bij te halen die niks anders doet.
Sterker nog, ik denk dat er in dit forum meer kennis en ervaring te vinden is dan bij een gemiddeld bouwbedrijf.
Ja alle vragen die ik bij installateur had neergelegd kwam nauwelijks reactie op. Advies was :hang maar gewoon een gasketel neer. Al die "nieuwe" dingen werkt nog niet.Skyaero schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:43:
[...]
Vergeet niet dat de nul-op-de-meter ideologie pas een jaar of twee bestaat. De meeste bouw/installatie bedrijven hebben nog niet zo heel veel ervaring.
Sterker nog, ik denk dat er in dit forum meer kennis en ervaring te vinden is dan bij een gemiddeld bouwbedrijf.
En zonnepanelen doet men alleen standaard veilige oplossingen. Even doordenken en een goed advies op maat is er over het algemeen niet bij.
Hier op het forum zit veel meer kennis! En "men" is heel behulpzaam
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Het is op de ventilatie na al bijna helemaal uitgedacht, ik zit alleen met de isolatie. Het is een enkelsteens huis en een extra schil is lastig omdat ik dan een stukje stoep inneem
Qua ventilatie, de badkamer zit op de begane grond in de bijbouw, met daarachter een technisch hok waar nu de cv hangt. Dus de badkamer, woonkamer en keuken kun je mooi vanuit daar doen. Alleen dan zit je met de bovenverdieping waar twee slaapkamers zijn, je zou eventueel via de oude schouw of de wc-ventilatiepijp naar boven kunnen gaan maar wie weet is een extra systeem boven vanaf de vliering ook een mogelijkheid. Moet het alleen wel een beetje met elkaar samen werken.
In de slaapkamer zou ik (zelfregelende) roosters plaatsen. Tenzij je van plan was om deze kamers warm te gaan stoken.
Zoiets als Urgenda, heeft het voor uitzoeken had tot voor kort maar twee, ik dacht ook nog parttimers voor coordinatie, is ook al redelijk standaard aanpak met PVT panelen
Ik weet maar twee personen, die het misschien een uitdaging zou vinden, met voldoende netwerk voor iets niet standaards

Roamor in "Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment."
Ik hoor graag wat jullie ervan denken.
Je zou kunnen denken aan ytong multipor, dit kan je aan de binnenkant aanbrengen en met 12-16 cm haal je behoorlijke isolatiewaarden. Voordeel is dat dat materiaal dampopen is. Zeker bij steensmuren is de kans op vochtproblemen groot en daar heb je met een dampopensysteem geen probleem mee.Erasmo schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 20:32:
Het is op de ventilatie na al bijna helemaal uitgedacht, ik zit alleen met de isolatie. Het is een enkelsteens huis en een extra schil is lastig omdat ik dan een stukje stoep inneemAan de andere kant, het is een tussenwoning dus als de ramen, het dak en de bijbouw zijn gedaan zal het qua warmteverlies wel redelijk ingeperkt zijn.
Ten tijde van de SolarFreezer-prototype aankondiging heb ik er ook al eens naar gekeken, maar ik zie geen 'winst' door fase-overgang in je buffer. Het enige voordeel is dat de warmtecapaciteit van je buffer materiaal omhoog gaat, dus kan je met minder volume af.!null schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:24:
Ik probeer te begrijpen waar de winst zit, en hoe je die eruit haalt.
Het heikele punt is voldoende warmte opwekken in hartje winter. Met de huidige generatie L/W wp's, die tot -10* C werken, is dat niet zo'n probleem meer. Maar een speciale fase-overgang buffer verhelpt dit probleem natuurlijk niet.

De bij heeft het al moeilijk genoeg; dus als je een plekje hebt in de tuin....
De enige winst is dus opslag van je warmte buffer.
Zoals gezegd lijkt een warmte buffer al niet snel interessant in ons klimaat. Kijkend naar mijn eigen recente geisoleerde woning ben je idd sneller klaar met een lucht/water warmtepomp.
Het is me nu duidelijk in ieder geval.
Nu nog eens even inlezen of die Solarfreezer van een tijdje terug (Nederlands bedrijf) ook dat principe gebruikte of dat dat over iets anders ging.
Edit: Ja die maakt ook gebruik van de fase-overgang in een totale oplossing.
[ Voor 6% gewijzigd door !null op 22-05-2017 15:58 ]
Maximaal 600 MW. As we speak een dikke 400 MW, geen kattenp*s
http://livemegawatt.com/gemini/
[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 22-05-2017 23:52 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Daar is aardig wat tijd ingestopt, ziet er allemaal mooi verzorgd uit. Alleen al om op dit soort ideeën te komen getuigd van grenzeloze creativiteit.Roamor schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:46:
Even een schaamteloze plug van mijn nieuwe 12/24V setup in huis:
[afbeelding]
Roamor in "Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment."
Ik hoor graag wat jullie ervan denken.
Doet me hieraan denken: was onlangs op bezoek bij een kennis in een passiefhuis (vorig jaar gebouwd, oa: gasloos, aardwarmtepomp, RC ca 7,5, centrale balansventilatie, flink wat zonnepanelen, triple glas, veel glas op zuid en weinig op noord, buitenzonwering).Skyaero schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:43:
[...]
Vergeet niet dat de nul-op-de-meter ideologie pas een jaar of twee bestaat. De meeste bouw/installatie bedrijven hebben nog niet zo heel veel ervaring.
- "Als we met ons vieren zijn, moeten we niet te lang douchen, anders doucht de laatste lauw... de buren hebben dat ook, zij hebben maar een extra vat laten installeren."
- "Hebben jullie douche-wtw?"
- "Nee".
There's nothing moister than an oyster.
Dank je. Het is ook vooral inspiratie door anderen, en hopelijk kunnen anderen weer wat met mijn ervaringen.Willie Wortel schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:52:
[...]
Daar is aardig wat tijd ingestopt, ziet er allemaal mooi verzorgd uit. Alleen al om op dit soort ideeën te komen getuigd van grenzeloze creativiteit.
Een paar gaatjes boren in een stuk hout en een bosje stro is vaak al genoeg. En als je écht lui bent haal je er een voor een habbekrats in de winkel(~€5).Roamor schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:51:
Leuk om te zien dat mijn nieuwe bijenhotel al nieuwe bezoekers heeft:
[afbeelding]
![]()
Dat zijn van die dingen waar ik me zo aan kan irriteren. Probeer maar eens een lokale aannemer te vinden die het wél snapt. Ik heb nu twee aannemers gevonden die claimen duurzaam te (ver)bouwen maar vraag zeker wel eerst referenties op.zeegerd schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 09:09:
[...]
Doet me hieraan denken: was onlangs op bezoek bij een kennis in een passiefhuis (vorig jaar gebouwd, oa: gasloos, aardwarmtepomp, RC ca 7,5, centrale balansventilatie, flink wat zonnepanelen, triple glas, veel glas op zuid en weinig op noord, buitenzonwering).
- "Als we met ons vieren zijn, moeten we niet te lang douchen, anders doucht de laatste lauw... de buren hebben dat ook, zij hebben maar een extra vat laten installeren."
- "Hebben jullie douche-wtw?"
- "Nee".
Ondertussen een ander, veel interessanter huis gevonden. De verkoper had een fout gemaakt met het energielabel waardoor ie G kreeg terwijl er wel op een WC-raampje en wat glas in lood na overal dubbel glas is en ook zijn de muren aan de binnenkant geïsoleerd dmv. voorzetwanden.
Mooie oplossing!!Roamor schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:51:
Leuk om te zien dat mijn nieuwe bijenhotel al nieuwe bezoekers heeft:
[afbeelding]
![]()
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
We hebben gekozen bij Vandebron voor een 1-jarig contract. De overstap via Gaslicht.com gemaakt, maar daar zijn geen speciale redenen voor. Er zijn op dit moment legio van dit soort sites.
Toch vind ik het jammer dat we bij Greenchoice weg gaan. Het is/was toch een van de pioniers in het verleden.
We zijn benieuwd hoe gladjes deze "oversteek" gaat verlopen. We krijgen nog koude rillingen als we denken aan de overstap van Essent naar Greenchoice, jaren geleden. Wat was dat een ellende.
Zit je dan ook in het vdb zonnecollectief? Of een andere "duurzame" bron...
Ik ben reeds 2 jaar lid bij hun. Bevalt prima.
...ennuh, wat is de vermelde terugleververgoeding?
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2017 16:45 ]
Predikant duurzaamheid rocks.....tis een echt goedmens,.... Een beter milieu begint bij een ander.
leuke lectuur fabels~feiten klimaat
[ Voor 30% gewijzigd door Willie Wortel op 28-05-2017 08:31 ]
Overstappen gaan vrij gesmeerd tegenwoordig.Schinnen-groen schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:59:
Aangezien ons contract bij Greenchoice per 1-7 a.s. afloopt en er (na telefonisch contact) geen mogelijkheid bleek te zijn om gebruik te mogen maken van hun aanbieding op internet voor nieuwe klanten, de knoop vandaag doorgehakt.
We hebben gekozen bij Vandebron voor een 1-jarig contract. De overstap via Gaslicht.com gemaakt, maar daar zijn geen speciale redenen voor. Er zijn op dit moment legio van dit soort sites.
Toch vind ik het jammer dat we bij Greenchoice weg gaan. Het is/was toch een van de pioniers in het verleden.
We zijn benieuwd hoe gladjes deze "oversteek" gaat verlopen. We krijgen nog koude rillingen als we denken aan de overstap van Essent naar Greenchoice, jaren geleden. Wat was dat een ellende.
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.