De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.922 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Schinnen-groen schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:21:
Ik lees hier: aflossingsvrije hypo, versneld aflossen, spaargeld gaat op, eerder stoppen met werken en leuke dingen doen.

Welnu:

In 2005 een huis gekocht (75% aflossingsvrij en de rest zelf bijgelegd= winst vorig huis) waar wij wilden blijven wonen, beiden werkend.
Aardig wat gespaard. Zuinig geleefd en weinig behoefte aan vakantiereizen. Twee linkse linker handen (ik ben links) dus bijna alles samen zelf gedaan.
Op dit moment betalen wij nog €0,07 hypotheek per maand (geen tikfout). Drie jaar geleden ben ik gestopt met werken en huisman geworden.

Elke maand komt er geld binnen en elke maand gaat een aardig bedrag richting spaarrekening. Immers je maandlasten zijn significant lager en het verschil wordt niet gemist.

Dat spaarbedrag neemt dus weer snel toe en kan worden gebruikt voor alles-en-nog-wat.
We konden altijd al met 1 salaris uit de voeten.

Maar goed, als je een stuk jonger bent dan wij zijn, je opgroeiende kinderen hebt en evt. later nog moet verhuizen vanwege werk etc. dan gelden andere zaken.

Aan het begin van mijn werkzaam leven heb ik wel een aantal zaken geregeld die er nu voor zorgen dat het met het pensioen straks ook wel snor zit. Daar zijn lijfrentes voor verzonnen.

Ook een periode met aandelen gespeeld. Dat heb ik opgegeven na een aantal zeperds met o.a. AH, ING, Fortis, etc.
Gewoon sparen en deposito's hebben ons veel meer opgebracht. Maar die tijd is helaas geweest, gezien de huidige rentestand.
Als je 10'jaar met zijn 2e werkt, en dan heb je het nog over de goede/gouden tijd kan je wel een stukje wegleggen voor de hypo af te betalen.
Ik werk al vanaf dat ik mijn huis kocht in 99 alleen en moet de boel financieel alleen draaiende houden met 3 kids, inmiddels in die tijd 3 failliete bedrijven, 1x WW, 1 overname verder en redelijk steady nu maar dan ga ik mijn spaargeld niet in mijn huis steken zodat ik er niet meer bij kan.... Dat huis interesseerd me niets namelijk ik woon er in en zie de hypo wat ik betaal (rente) puur als een soort huur. Aan het eind verkopen we hem, geven het geld terug en klaar, we hebben het niet nodig als we de pijp uit zijn.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Als je hem dan nog gefinancierd krijgt. Kan mij voorstellen dat een hypotheekverstrekker bij een 65+'er wat moeilijker gaat doen bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 10:08:
[...]

Als je 10'jaar met zijn 2e werkt, en dan heb je het nog over de goede/gouden tijd kan je wel een stukje wegleggen voor de hypo af te betalen.
Ik werk al vanaf dat ik mijn huis kocht in 99 alleen en moet de boel financieel alleen draaiende houden met 3 kids, inmiddels in die tijd 3 failliete bedrijven, 1x WW, 1 overname verder en redelijk steady nu maar dan ga ik mijn spaargeld niet in mijn huis steken zodat ik er niet meer bij kan.... Dat huis interesseerd me niets namelijk ik woon er in en zie de hypo wat ik betaal (rente) puur als een soort huur. Aan het eind verkopen we hem, geven het geld terug en klaar, we hebben het niet nodig als we de pijp uit zijn.
Dat zei ik ook.
Elke situatie is anders. Wij hebben ook geen kinderen.
Gezien het aankoopbedrag van bijna 3 ton in 2005 en de huidige OZB-waarde van 230 duizend, hebben we (op papier) ook nog eens 70 duizend ingeleverd. Echter door de verkoop van ons vorige huis was er een winst en dat brengt op dit moment het totale "verlies" terug tot 10-duizend.
Dat wordt weer goedgemaakt doordat we geen rente meer betalen.
En dat geld is dan elke maand weer vrij voor andere dingen.

Zou ooit de nood aan de man zijn, dan verkopen we het huis. En anders laten we het na aan goede doelen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Schinnen-groen schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:21:

Op dit moment betalen wij nog €0,07 hypotheek per maand (geen tikfout).
Dat is niet veel ; waarom niet 0,00 € :?
Drie jaar geleden ben ik gestopt met werken en huisman geworden.
Dat is vreemd , in je profiel staat bij beroep Docent :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

JAN-B schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:24:
[...]

[...]
Ook een docent kan voor zn 65ste stoppen :P En daarbij, ik update mn profiel ook niet jaarlijks.. 8)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JAN-B schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:24:
[...]

[...]
Als je de hypo volledig aflost, dan vervalt deze. Zolang die nog doorloopt, kan je goedkoop een tweede hypo opnemen (indien ooit noodzakelijk).

Ik ga ervan uit dat je beroep is waarvoor je hebt gestudeerd. Als je op een bepaalt moment geen betaalde arbeid verricht, vervalt je beroep dan?
Zou in het profiel hebben gestaan "werkzaam als", zou je een punt hebben.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
Schinnen-groen schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:54:
[...]
Als je de hypo volledig aflost, dan vervalt deze. Zolang die nog doorloopt, kan je goedkoop een tweede hypo opnemen (indien ooit noodzakelijk).
een hypo door laten lopen is toch een oppassertje, er is een max looptijd dat je de hypotheekrente mag aftrekken, dus soms is het beter hem te stoppen en de extra kosten te nemen van een nieuwe hypotheek.
maar situaties kunnen verschillen, dus welke methode beter is is dan ook erg verschillend. ;)

maar jij zit nu wel een aardig eind onder de Eigenwoningforfait.
(die is ongeveer 0,75% van je WOZ waarde.)
als je rente per jaar lager is als dat bedrag krijg je de rest als korting op je belasting. >:)
(ben er nog niet uit hoe en waar je dan die korting precies op krijgt, dus welke box en hoe dat verrekend word.
of te wel hoeveel dat oplevert?)

wij zitten nog niet onder dat bedrag. (spaarhypotheek, dus veel rente aftrek en dan haal je dat bedrag niet.)
maar daar zullen we rap gaan komen (binnen 2,5 jaar, en nu zeker afgelopen maand zijn de aflossings-klemmen van de hypotheek af gegaan, en kunnen we nu geheel boete vrij de zaak gaan aflossen. we hebben nog maar 12k€ te gaan. >:) ).

voor de mensen die denken dat veel hypotheek hebben nog goed is, ga rekenen, lol. dat valt erg tegen.
minder is echt beter, maar kan goed begrijpen dat niet iedereen dit zomaar kan. (je situatie kan zo anders zijn als die van mij, dat het anders kan uitpakken. ook veel verschillende (oude)hypotheek vormen die nog steeds mogenlijk zijn wat veel verschil maakt.)
een lage of geen hypotheek nog huur hoeven te betalen geeft veel vrijheid en financiële ruimte.
een hypotheek kan ook een blok aan je been zijn. :-(

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:56:
[...]

voor de mensen die denken dat veel hypotheek hebben nog goed is, ga rekenen, lol. dat valt erg tegen.
Inderdaad. Mijn vader, van de oude stempel, indertijd nog een verhoging van de hypotheek gedaan om een boot te kopen "want je hebt toch zoveel overwaarde" (financieel verder geen enkel probleem) blijft zelfs nu hij gepensioneerd is maar zeggen dat hij zijn aflossingsvrije hypotheek niet aflost. Waarom???? ;( En ondertussen ook wel het maximale bedrag om geen vermogensbelasting te betalen op zijn spaarrekening hebben staan.

Ik heb zelf uitgerekend dat als ik mijn volledige ruimte voor extra bijstorten in mijn spaarhypotheek ga gebruiken (je zit nog aan de 1:10 ratio vast natuurlijk) dat mij dat € 18.000 euro bespaart. Dat is dus hoeveel ik minder zou betalen, inclusief het geld dat ik moet gebruiken om bij te storten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Maasluip schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:28:
[...]
blijft zelfs nu hij gepensioneerd is maar zeggen dat hij zijn aflossingsvrije hypotheek niet aflost. Waarom????
Op zijn leeftijd begrijp ik dat volledig, je kan het geld niet mee nemen....
Ik ben 58 en ga niet de rest van mijn leven krom liggen om de hypotheek af te lossen om dood te gaan zonder hypotheek......
De rente is goed betaalbaar, met wat subsidie (bel.aftrek, ook al wordt dat afgebouwd en zal een deel na 2030 niet meer aftrekbaar zijn), Ik zorg voor meer dan voldoende kapitaal buffer, heb mijn vaste lasten verlaagd (Isolatie, zonneboiler, zonnepanelen, enz). De kids gaan zelf maar hun huisvesting en kapitaal buffer regelen.
;( En ondertussen ook wel het maximale bedrag om geen vermogensbelasting te betalen op zijn spaarrekening hebben staan.
Alles erboven Opmaken en van leven, alles er onder is buffer maar kan steeds lager worden. En geven aan de kids kan altijd, liever met een warme hand als een koude. Als je aflost kan warm niet meer.
Ik heb zelf uitgerekend dat als ik mijn volledige ruimte voor extra bijstorten in mijn spaarhypotheek ga gebruiken (je zit nog aan de 1:10 ratio vast natuurlijk) dat mij dat € 18.000 euro bespaart. Dat is dus hoeveel ik minder zou betalen, inclusief het geld dat ik moet gebruiken om bij te storten.
Spaarhypotheek en gekoppeld banksparen:
Bijstorten: Volgens mij mag dat nu niet meer. Ik ben met de bank in overleg geweest mbt tot het maximaliseren van de huidige inleg en zodra de limiet (het hypotheek bedrag) is bereikt alles boete vrij aflossen. De bank wist nog niet de exacte veranderingen die worden doorgevoerd. Wel mag je nu de spaarhypotheek en banksparen niet meer wijzigen. Wijzigen = spaarbedrag veranderen.

Je moet niet vergeten dat de winst pas komt na het omslagpunt
(Betaalde rente - Belasting voordeel) < Ontvangen rente.
Dus pas als de spaarhypotheek al een tijdje loopt.
Na het omslagpunt levert het geld op en dus vervroegd aflossen is niet handig en niet nodig.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

een hypo door laten lopen is toch een oppassertje, er is een max looptijd dat je de hypotheekrente mag aftrekken, dus soms is het beter hem te stoppen en de extra kosten te nemen van een nieuwe hypotheek.
maar situaties kunnen verschillen, dus welke methode beter is is dan ook erg verschillend. ;)
Het nieuwe deel loopt weer 30 jaar.
als je rente per jaar lager is als dat bedrag krijg je de rest als korting op je belasting. >:)
(ben er nog niet uit hoe en waar je dan die korting precies op krijgt, dus welke box en hoe dat verrekend word.
Het is heel simpel. Je betaald nooit meer EWF als dat je rente betaald.
wij zitten nog niet onder dat bedrag. (spaarhypotheek, dus veel rente aftrek en dan haal je dat bedrag niet.)
maar daar zullen we rap gaan komen (binnen 2,5 jaar, en nu zeker afgelopen maand zijn de aflossings-klemmen van de hypotheek af gegaan, en kunnen we nu geheel boete vrij de zaak gaan aflossen. we hebben nog maar 12k€ te gaan. >:) ).
Je zit dus in het leuke deel van de spaarhypotheek? lekker laten lopen.
minder is echt beter,
Ik heb gerekend en het kan niet uit, ik leen goed koop geld waar ik leuke (lees duurzame) dingen mee doe.
maar kan goed begrijpen dat niet iedereen dit zomaar kan. (je situatie kan zo anders zijn als die van mij, dat het anders kan uitpakken. ook veel verschillende (oude)hypotheek vormen die nog steeds mogenlijk zijn wat veel verschil maakt.)
een lage of geen hypotheek nog huur hoeven te betalen geeft veel vrijheid en financiële ruimte.
Het geld dat ik niet heb afgelost geeft mij financieel veel meer vrijheid en ruimte. Met een klein deel van het rendement betaal ik makkelijk de bruto rente. De rest is dus "over" = financiële ruimte. Al mijn investeringen zijn duurzaam ( Windmolens (meewind), Zonnepanelen(crowdfunding), Tesla, ASN duurzaam fonds, etc).

Daarmee kan ik dus een verschil maken, als ik het aan de bank geef voor een beetje minder rente niet.

Ik moet toegeven ik zit wel comfortabel met de hypo < 60% van de taxatie waarde, ik loop geen of een zeer klein "onderwater" risico, historisch gegroeid.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[...]

minder is echt beter, maar kan goed begrijpen dat niet iedereen dit zomaar kan. (je situatie kan zo anders zijn als die van mij, dat het anders kan uitpakken. ook veel verschillende (oude)hypotheek vormen die nog steeds mogenlijk zijn wat veel verschil maakt.)
Eigenwoningforfait: google eens op "Wet Hillen" daar vind je veel info en rekenvoorbeelden. Die wilde de vorige regering afschaffen, maar is hen niet gelukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:28:
[...]

Inderdaad. Mijn vader, van de oude stempel, indertijd nog een verhoging van de hypotheek gedaan om een boot te kopen "want je hebt toch zoveel overwaarde" (financieel verder geen enkel probleem) blijft zelfs nu hij gepensioneerd is maar zeggen dat hij zijn aflossingsvrije hypotheek niet aflost. Waarom???? ;( En ondertussen ook wel het maximale bedrag om geen vermogensbelasting te betalen op zijn spaarrekening hebben staan.

Precies dat dus.
Onze hypo liep op 20 jaar, 4,25%. Wij praten hier dus, bij 10 jaar volledig aflossen, over een rentebetaling van 102.000 Euro.
Dat zijn veel Euro's die gestort worden op de "Schinnen-groen-bank" en niet op een andere. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:52:
[...]
Eigenwoningforfait: google eens op "Wet Hillen" daar vind je veel info en rekenvoorbeelden. Die wilde de vorige regering afschaffen, maar is hen niet gelukt ;)
https://www.belastingdien..._kleine_eigenwoningschuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:16:
[...]

Het nieuwe deel loopt weer 30 jaar.

[...]

Het is heel simpel. Je betaald nooit meer EWF als dat je rente betaald.

[...]

Je zit dus in het leuke deel van de spaarhypotheek? lekker laten lopen.

[...]

Ik heb gerekend en het kan niet uit, ik leen goed koop geld waar ik leuke (lees duurzame) dingen mee doe.

[...]

Het geld dat ik niet heb afgelost geeft mij financieel veel meer vrijheid en ruimte. Met een klein deel van het rendement betaal ik makkelijk de bruto rente. De rest is dus "over" = financiële ruimte. Al mijn investeringen zijn duurzaam ( Windmolens (meewind), Zonnepanelen(crowdfunding), Tesla, ASN duurzaam fonds, etc).

Daarmee kan ik dus een verschil maken, als ik het aan de bank geef voor een beetje minder rente niet.

Ik moet toegeven ik zit wel comfortabel met de hypo < 60% van de taxatie waarde, ik loop geen of een zeer klein "onderwater" risico, historisch gegroeid.
Geld dat in beleggingen en investeringen zit, is (buiten het risico-dragende karakter ervan) niet direct besteedbaar. Alleen geld op een (spaar-)rekening is dat wel. Verkoop je aandelen/beleggingen om hiervoor iets anders te kopen, dan kost dat vaak geld. Hier spreekt een ervaringsdeskundige :|

Zolang je geen hypotheek hebt van 0%, kost een hypotheek dus geld. Hoe laag de rente ook is en hoeveel je ook fiscaal kunt aftrekken.

Maar zoals al is gezegd: elke keuze is persoonlijk en afhankelijk van individuele omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Onthou dat schuld ook verdampt door inflatie. De inflatie is de laatste 15 jaar (start euro tot nu) 120% of 8% op jaarbasis.

Berekening:

de euro is 2 x 1 gulden + 10% of te wel fl 2,20
Nu koop je minder voor een euro als 15 jaar geleden voor 1 gulden.

Wie kan leven met schulden is een rijk mens. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:10:
[...]
Geld dat in beleggingen en investeringen zit, is (buiten het risico-dragende karakter ervan) niet direct besteedbaar. Alleen geld op een (spaar-)rekening is dat wel. Verkoop je aandelen/beleggingen om hiervoor iets anders te kopen, dan kost dat vaak geld. Hier spreekt een ervaringsdeskundige :|
Dat klopt natuurlijk wel. Maar de aan/verkoop kosten zijn inmiddels zo laag dat de opbrengsten veel hoger zijn als de kosten. Daar naast houd je altijd een deel in cash zodat je snel geld beschikbaar heb. Ook al is het verschillend alles wat ik via Binck heb staan kan ik binnen een paar minuten verzilveren en overmaken, binnen en dag beschikbaar tegen lage kosten. Ook tijdelijk zonder verkoop.
Er zijn ook beleggingen die zomaar 3 maanden of zelfs jaren kan duren voordat die weer beschikbaar gemaakt kunnen worden. Dus alleen dat deel wat je zeer hoogst waarschijnlijk voorlopig niet nodig hebt.
Mijn doel is "Duurzaam beleggen", niet om een nieuwe auto te kopen (doe ik toch niet).
Zolang je geen hypotheek hebt van 0%, kost een hypotheek dus geld. Hoe laag de rente ook is en hoeveel je ook fiscaal kunt aftrekken.
Dat is dus niet zo. Maar als je er niet comfortabel mee bent om (niet afgelost) spaargeld te investeren in duurzame laag risico beleggingen (met veel spreiding) moet je dat ook niet doen. Nachtrust is ook belangrijk.
Maar zoals al is gezegd: elke keuze is persoonlijk en afhankelijk van individuele omstandigheden.
Inderdaad de keuze is persoonlijk en afhankelijk van omstandigheden, het rekensommetje niet, het verschuift mogelijk wat. (tenzij je natuurlijk nog tegen 12% rood staat op een betaal rekening of CC, dat moet je snel aflossen : Omstandigheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@WoudseHoeve

"Dat is dus niet zo..".
Dit vraagt om een stukje uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

@migjes Wet Hillen scheelt je inderdaad weer een paar euro belasting. Mooi meegenomen.
Volgens mij moet een spaarhypotheek minimaal 20 jaar lopen, anders wordt het spaarbedrag van Box 1 naar Box 3 verplaatst meen ik, oftewel dat wordt dan vermogensbelasting aftikken.

In algemene zin: geld lenen kost geld, dus minder/geen hypotheek is altijd goedkoper dan een hoge/volledige hypotheek. Investeren in je huis is laag risico met vast rendement.
Op de zeer lange termijn is investeren met laag risico en weinig kans op verlies altijd gunstiger voor het eindbedrag dan middelgrote kans op verlies.

@WoudseHoeve Zelf sparen/belegen is uiteraard ook een prima optie, al zal niet iedereen die beurs risico's willen nemen. Daarnaast zal je de portefeuille (periodiek) in de gaten moeten houden uiteraard. Beleggen kost nog wel wat kennis en moeite in ieder geval.

@Willie Wortel Schuld verdampt door inflatie alleen wanneer de schuld gelijk blijft en het inkomen toeneemt. Het besteedbaar inkomen staat al 10 jaar bijna stil door toegenomen zorg- en pensioenpremies en de inflatie is steeds minder geworden de laatste jaren. Dus die vlieger gaat steeds minder op tegenwoordig.

Naar mijn idee is het probleem de start/tussen fase van het aflossen. Als je de eerste 30K aflost, ben je veel cash kwijt maar bespaar je, bij huidige rentestand, maar circa 100,- euro/maand.
De mensen hebben dus veel geld gespaard (30K), lossen af en dan 'zit het vast in de stenen', dus geen geld meer voor nieuwe auto/vakantie etc. Het hele punt is natuurlijk dan je vervolgens door moet zetten, liefst richting de 100K. Dan maakt het een serieus verschil in de maandlasten en dan pas wordt je financiële levenssituatie pas anders. Dan kan je gaan nadenken over een dag in de week minder werken of nog harder gaan aflossen.
Maar goed, vertel iemand maar eens dat hij/zij 100K moet gaan sparen... :+

Een puntje van risico is dat met een hypotheek de bank de facto eigenaar van de woning is. De bank heeft ook minder leuke voorwaarden in het hypotheek contract zitten. Bijv. mocht je huis de onderwater komen te staan, door dat de huizenmarkt in waarde zakt, dan kan de bank je verplichten het 'onderwater' bedrag af te lossen. Eventjes 10K-15K aftikken is toch minder leuk als het van de bank verplicht moet en meestal ook niet op de meest gunstige momenten...

Ander punt is dat je een stuk van de overwaarde zult moeten opeten als je ooit in de bijstand terecht komt. Dit is wellicht iets om rekening mee te houden, zeker op latere leeftijd.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Jack schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:17:
@migjes Wet Hillen scheelt je inderdaad weer een paar euro belasting. Mooi meegenomen.
Volgens mij moet een spaarhypotheek minimaal 20 jaar lopen, anders wordt het spaarbedrag van Box 1 naar Box 3 verplaatst meen ik, oftewel dat wordt dan vermogensbelasting aftikken.
Tijdsklem spaarhypotheek eigen woning is per 1 april vervallen
http://www.accountancyvan...ekering-per-1-april-2017/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
Willie Wortel schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:31:
Onthou dat schuld ook verdampt door inflatie. De inflatie is de laatste 15 jaar (start euro tot nu) 120% of 8% op jaarbasis.

Berekening:

de euro is 2 x 1 gulden + 10% of te wel fl 2,20
Nu koop je minder voor een euro als 15 jaar geleden voor 1 gulden.

Wie kan leven met schulden is een rijk mens. >:)
Waar haal je dat gestoord hoge inflatiecijfer vandaan? Volgens het CBS zit je grofweg een factor vier te hoog op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Skyaero schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:42:
[...]
Tijdsklem spaarhypotheek eigen woning is per 1 april vervallen
http://www.accountancyvan...ekering-per-1-april-2017/
Op de belastingdienst site staat alleen dat het veranderd is maar geen uitleg/regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Bacchus schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:43:
[...]

Waar haal je dat gestoord hoge inflatiecijfer vandaan? Volgens het CBS zit je grofweg een factor vier te hoog op jaarbasis.
Het reële inflatiecijfer ligt echt wel hoger dan waar het CBS mee rekent. Het voorbeeld mandje word aangepast om op het gewenste inflatiepercentage te komen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:01:
@WoudseHoeve
"Dat is dus niet zo..".
Dit vraagt om een stukje uitleg.
Simpel 1.4% rente bij 42% aftrek = 0.812% op jaar basis (eigenlijk meer door het EWF)
Beleggen ASN duurzaam fonds (hoge spreiding) gaf gemiddeld 15% per jaar over de laatste 5 jaar ( tussen 2007 en 2009 ging het per saldo naar beleden) (-30% in 3 jaar). Maar een hypotheek is een lange termijn belegging in vastgoed.

Dus het verschil tussen 1.4%(bruto) en 15%(bruto) is "winst". In die winst zit ook je risico dekking en mogelijkheid van rente verhoging. Spreiding in beleggingen en looptijd is dus gewenst.

Dus als je opeens hoort dat je nog een jaar te leven hebt en leuke dingen wil gaan doen (bucket list) heb je daar geld voor nodig. Dat krijg je niet van de bank terug, simpel.
Ook als je niet direct dood gaat, iedereen gaat een keer, kan je het gebruiken voor de goede dingen in het leven zonder dat je daardoor direct in de problemen komt. Voordat je ging sparen/aflossen kon je de rente ook betalen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Atomic2005 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:10:
[...]
Het reële inflatiecijfer ligt echt wel hoger dan waar het CBS mee rekent. Het voorbeeld mandje word aangepast om op het gewenste inflatiepercentage te komen :X
Ja tuurlijk, jij denkt ook dat je van vaccinaties ziek wordt? en dat windmolens alleen maar op subsidie draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:14:
[...]

Simpel 1.4% rente bij 42% aftrek = 0.812% op jaar basis (eigenlijk meer door het EWF)
Beleggen ASN duurzaam fonds (hoge spreiding) gaf gemiddeld 15% per jaar over de laatste 5 jaar ( tussen 2007 en 2009 ging het per saldo naar beleden) (-30% in 3 jaar). Maar een hypotheek is een lange termijn belegging in vastgoed.

Dus het verschil tussen 1.4%(bruto) en 15%(bruto) is "winst". In die winst zit ook je risico dekking en mogelijkheid van rente verhoging. Spreiding in beleggingen en looptijd is dus gewenst.

Dus als je opeens hoort dat je nog een jaar te leven hebt en leuke dingen wil gaan doen (bucket list) heb je daar geld voor nodig. Dat krijg je niet van de bank terug, simpel.
Ook als je niet direct dood gaat, iedereen gaat een keer, kan je het gebruiken voor de goede dingen in het leven zonder dat je daardoor direct in de problemen komt. Voordat je ging sparen/aflossen kon je de rente ook betalen .....
Ja, ja. Dat hoort zich aan als een beleggingshypotheek-achtige. Daar is al veel over bekend.
Een hypo kost dus gewoon geld. Dat je daarnaast probeert geld te verdienen waarbij de opbrengst meer is dan je netto hypo-last is een tweede.
Je kan ook op de zaterdag gaan bijbeunen, dat geld gebruikt voor de hypotheekrente en dan zeggen dat je in deze situatie zelfs geld overhoudt.
Dit soort redenaties.. Arme mensen die in 2007 jouw hebben gevolgd met dezelfde aanpak.

Maar goed, het leven is..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Jack schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:17:
15 jaar is het max bedrag een stuk lager.
In algemene zin: geld lenen kost geld, dus minder/geen hypotheek is altijd goedkoper dan een hoge/volledige hypotheek. Investeren in je huis is laag risico met vast rendement.
Op de zeer lange termijn is investeren met laag risico en weinig kans op verlies altijd gunstiger voor het eindbedrag dan middelgrote kans op verlies.
mmm waarom lenen dan al die grote ( en kleine) bedrijven geld om hun bedrijfs voeren te financieren? (niet te spreken over de overheid). Omdat ze meer kunnen verdienen als het kost. (en ja dat gaat ook wel eens fout)
@WoudseHoeve Zelf sparen/belegen is uiteraard ook een prima optie, al zal niet iedereen die beurs risico's willen nemen. Daarnaast zal je de portefeuille (periodiek) in de gaten moeten houden uiteraard. Beleggen kost nog wel wat kennis en moeite in ieder geval.
Risico's zijn er zeker, maar dat moet je beheersen, het simpelst is een wereld index fund kopen en niet naar kijken. Ik koop alleen duurzame index funds, nog steeds heel veel spreiding
@Willie Wortel Schuld verdampt door inflatie alleen wanneer de schuld gelijk blijft en het inkomen toeneemt. Het besteedbaar inkomen staat al 10 jaar bijna stil door toegenomen zorg- en pensioenpremies en de inflatie is steeds minder geworden de laatste jaren. Dus die vlieger gaat steeds minder op tegenwoordig.
Vroeger :) halveerde je schuld in 30 jaar. Maar de reele rente is nu wel erg dicht bij 0.
Naar mijn idee is het probleem de start/tussen fase van het aflossen. Als je de eerste 30K aflost, ben je veel cash kwijt maar bespaar je, bij huidige rentestand, maar circa 100,- euro/maand.
De mensen hebben dus veel geld gespaard (30K), lossen af en dan 'zit het vast in de stenen', dus geen geld meer voor nieuwe auto/vakantie etc. Het hele punt is natuurlijk dan je vervolgens door moet zetten, liefst richting de 100K. Dan maakt het een serieus verschil in de maandlasten en dan pas wordt je financiële levenssituatie pas anders. Dan kan je gaan nadenken over een dag in de week minder werken of nog harder gaan aflossen.
Maar goed, vertel iemand maar eens dat hij/zij 100K moet gaan sparen... :+
Daar is discipline voor nodig, dat is duidelijk, geen nieuwe auto kopen met geld voor de "aflossing"
Een puntje van risico is dat met een hypotheek de bank de facto eigenaar van de woning is. De bank heeft ook minder leuke voorwaarden in het hypotheek contract zitten. Bijv. mocht je huis de onderwater komen te staan, door dat de huizenmarkt in waarde zakt, dan kan de bank je verplichten het 'onderwater' bedrag af te lossen. Eventjes 10K-15K aftikken is toch minder leuk als het van de bank verplicht moet en meestal ook niet op de meest gunstige momenten...
Als je de aflossing gewoon gespaard hebt is dat geen enkel probleem. Zolang jij de rekening kan betalen is je huis van jou.
Ander punt is dat je een stuk van de overwaarde zult moeten opeten als je ooit in de bijstand terecht komt. Dit is wellicht iets om rekening mee te houden, zeker op latere leeftijd.
mm dat kan dus niet. Alles wat je hebt afgelost zit vast. Zeker als de bank weet dat je in de bijstand zit. Dan mogen ze het niet eens geven uitlenen.
"De Belastingdienst ziet de waarde van de eigen woning namelijk als eigen vermogen. Wat de waarde precies is, bereken je door de waarde van je huis te verminderen met het bedrag van de hypotheek dat je nog af moet lossen. Daarnaast rekent de Belastingdienst de eerste 49.900 euro van de waarde van het huis niet tot het eigen vermogen."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:16:
[...]

Ja tuurlijk, jij denkt ook dat je van vaccinaties ziek wordt? en dat windmolens alleen maar op subsidie draaien?
Voor sommige mensen: ja.
Voor sommige windmolenprojecten: ja.

Dat laat natuurlijk onverlet dat niet vaccineren erg dom is en windmolenparken best een goed idee is.

Ik nuanceer.. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

WoudseHoeve schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:16:
[...]

Laat maar, anders komen we in een wellus-nietus discussie.
Waarom haal je vaccinaties er eigenlijk bij?

Edit : @WoudseHoeve Via welk kanaal kun doe jij aan groene crowdfunding ?

[ Voor 10% gewijzigd door Atomic2005 op 09-05-2017 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

WoudseHoeve schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:27:
mm dat kan dus niet. Alles wat je hebt afgelost zit vast. Zeker als de bank weet dat je in de bijstand zit. Dan mogen ze het niet eens geven uitlenen.
"De Belastingdienst ziet de waarde van de eigen woning namelijk als eigen vermogen. Wat de waarde precies is, bereken je door de waarde van je huis te verminderen met het bedrag van de hypotheek dat je nog af moet lossen. Daarnaast rekent de Belastingdienst de eerste 49.900 euro van de waarde van het huis niet tot het eigen vermogen."
Zeker wel. Het verhaal op de Belastingdienst website gaat verder:
Als de overwaarde van uw huis hoger is dan € 50.100 dan kan "Uw gemeente u verplichten om een (extra) hypotheek op de woning te nemen."
Uiteraard is de bank zeker niet happig om een hypotheek te verstrekken aan mensen zonder baan, dus val je vervolgens tussen wal en schip. En dat gebeurt wel eens in de praktijk helaas :'(

[Specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Bacchus schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:43:
[...]

Ik heb toch uitleg gegeven, daar is toch geen woord Spaans bij.

CBS.....cijfers..... kijk alleen maar naar je ziektekosten verzekering, bij ingang en nu, eigen bijdrage, toen en nu, wat er in het pakket zit toen en nu, de prijs van medicijnen toen en nu.
Je mag mijn rekeningen wel bekijken hoor, heb ze allemaal, nog wel van 25 jaar geleden.

Dat volgens het CBS de vliegreizen duurder/goedkoper zijn geworden interesseert mij niet, die koop ik niet. Die cijfers zijn dus relatief en niet op een ieder van toepassing. Inflatie cijfers worden zo laag mogelijk gehouden om de uitkeringen te drukken. Mensen met veel spaargeld zijn dubbel het haasje, geen rente ontvangen maar wel een torenhoge belasting op bezit + inflatie.

Wat dacht je van pensioenen die al jaren niet meer worden geïndexeerd, bv de maandelijkse 500 euro die je als 50 jarige nu heb gespaard voor je pensioen zijn als je 67 bent nog niet de helft meer waard, alles dank zij het beleid van de ECB (negatieve rente), gratis geld voor een ieder 60 miljard per mnd, eind dit jaar al 3000 miljard.. helikopter geld...laat maar komen die inflatie denkt Dragi de oud Goldman Sachs man.

ADD: ik heb een heel klein deukje (kleiner dan mijn duim) (onderaan in de achterkant, haast niet zichtbaar) in mijn Camper, In Frankrijk gooide een idioot een steen ..... vond het blijkbaar leuk.
Prijs opvraag bij 2 uitdeukers / spuiters : om de prijs te drukken.... zonder bon contante betaling ..... 650 euro (1430 gulden), 520 euro (1120 gulden)...... De Euro is nu al geen reet meer waard.

[ Voor 11% gewijzigd door Willie Wortel op 09-05-2017 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Willie Wortel schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:50:
[...]

ADD: ik heb een heel klein deukje (kleiner dan mijn duim) (onderaan in de achterkant, haast niet zichtbaar) in mijn Camper, In Frankrijk gooide een idioot een steen ..... vond het blijkbaar leuk.
Prijs opvraag bij 2 uitdeukers / spuiters : om de prijs te drukken.... zonder bon contante betaling ..... 650 euro (1430 gulden), 520 euro (1120 gulden)...... De Euro is nu al geen reet meer waard.
Carglass doet nu ook in kleine deukjes,

https://www.carglass.nl/kleine-autoschade/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Atomic2005 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:30:
[...]
Laat maar, anders komen we in een wellus-nietus discussie.
Waarom haal je vaccinaties er eigenlijk bij?
Edit : @WoudseHoeve Via welk kanaal kun doe jij aan groene crowdfunding ?
Greencrowd.nl ( greenferm, Ecotop )
Duurzaaminvesteren.nl ( Lagerwij, Zelfstroom)
RxChange ( Fastned )
SimBid ( Zelfstroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Jack schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:24:
[...]
Zeker wel. Het verhaal op de Belastingdienst website gaat verder:
Als de overwaarde van uw huis hoger is dan € 50.100 dan kan "Uw gemeente u verplichten om een (extra) hypotheek op de woning te nemen."
Uiteraard is de bank zeker niet happig om een hypotheek te verstrekken aan mensen zonder baan, dus val je vervolgens tussen wal en schip. En dat gebeurt wel eens in de praktijk helaas :'(
Dat bedoel ik, zal een bank nooit doen, tenzij er een zeer laag risico is door geen of lage bestaande hypotheek.
En de rente per definitie niet aftrekbaar ( niet dat er veel af te trekken is in de bijstand ...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Willie Wortel schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:50:
[...]
Ik heb toch uitleg gegeven, daar is toch geen woord Spaans bij.

CBS.....cijfers..... kijk alleen maar naar je ziektekosten verzekering, bij ingang en nu, eigen bijdrage, toen en nu, wat er in het pakket zit toen en nu, de prijs van medicijnen toen en nu.
Je mag mijn rekeningen wel bekijken hoor, heb ze allemaal, nog wel van 25 jaar geleden.
Mijn particuliere zorgverzekering in 2000 was net zo duur als hij nu is (1600 gulden + 1000 gulden eigen risico), 95 euro p/m. In het pakket zijn veel nieuwe behandelingen bij gekomen. Sommige zaken ook er uit. En ja ik had ook een dik eigen risico, dat scheelde flink in de premie. We hebben het wel over 17 jaar geleden!
Vond laatst nog een oude Gamma folder .... prijzen waren helemaal niet gestegen.....
Dat volgens het CBS de vliegreizen duurder/goedkoper zijn geworden interesseert mij niet, die koop ik niet. Die cijfers zijn dus relatief en niet op een ieder van toepassing.
Maar er is meer als zorgverzekering, Jij heb bepaalde zaken niet nodig maar personen die je (indirect) inhuurt wel, dus dat kan je niet weg laten.
Inflatie cijfers worden zo laag mogelijk gehouden om de uitkeringen te drukken. Mensen met veel spaargeld zijn dubbel het haasje, geen rente ontvangen maar wel een torenhoge belasting op bezit + inflatie.
Dat kan niet die cijfers zijn erg controleerbaar. inflatie
Belasting op bezit is net flink verlaagd voor de kleine spaarder. (begrijp me niet verkeerd, ik vind het de grootste onzin, ik heb er al belasting over betaald, het is niet duurzaam)
Wat dacht je van pensioenen die al jaren niet meer worden geïndexeerd, bv de maandelijkse 500 euro die je als 50 jarige nu heb gespaard voor je pensioen zijn als je 67 bent nog niet de helft meer waard, alles dank zij het beleid van de ECB (negatieve rente), gratis geld voor een ieder 60 miljard per mnd, eind dit jaar al 3000 miljard.. helikopter geld...laat maar komen die inflatie denkt Dragi de oud Goldman Sachs man.
Daar is iedereen het over eens, pensioen fondsen zin nog nooit zo vet geweest, niet indexeren is onzin.
Daar gaat onze samenleving kapot aan , dat zwart werken ...... >:)
De euro tov de dollar en de Yen doet het best wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
[weg]

[ Voor 99% gewijzigd door Bacchus op 10-05-2017 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:33:
[...]

Mijn particuliere zorgverzekering in 2000 was net zo duur als hij nu is (1600 gulden + 1000 gulden eigen risico), 95 euro p/m
[...]
Ja die kosten van de particulier van toen zijn nu gelijk aan met de kosten van een verzekering van nu voor:

https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/
regel: Uw partner heeft nog niet de AOW-leeftijd

En de huren zijn ook niet gestegen....we hebben het allemaal heel veel beter, voedselbanken bestaan niet. We hebben geen inflatie en Dragi van de ECB heeft de juiste beslissing genomen met gratis geld. En alle geld komt terug met rente. We zijn een tevreden volk...want dat schrijft het CPB. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:53
Willie Wortel schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:59:
[...]
En de huren zijn ook niet gestegen....we hebben het allemaal heel veel beter, voedselbanken bestaan niet. We hebben geen inflatie en Dragi van de ECB heeft de juiste beslissing genomen met gratis geld. En alle geld komt terug met rente. We zijn een tevreden volk...want dat schrijft het CPB. 8)
Je bedoelt het sarcastisch maar wat je zegt klopt bijna gewoon. We hebben het beter dan we het ooit gehad hebben, grootste bedreiging van onze verzorgingsstaat zijn de steeds grotere mogelijkheden op medisch gebied die vanzelf onbetaalbaar worden.

Vroeger was alles beter...... (zegt iedere generatie weer)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
assje schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:11:
[...]

Je bedoelt het sarcastisch
sarcasme heeft een negatieve lading en zo ben ik helemaal niet.

Vroeger hadden we het niet beter, de verschillen waren kleiner daardoor viel armoede minder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Zonder het te onderbouwen met cijfers kan ik wel stellen dat de gulden is vervangen door de euro, ik denk dat iedereen het daar wel mee eens is en dat het door de invoering van de euro ook alles gewoon duurder is geworden.

Vooral zakelijk is dit het geval. Hanteerde wij vroeger een uurtarief van Fl. 65,-- voor een servicemonteur, kost dezelfde servicemonteur afhankelijk van de discipline tussen de € 55 en €75,--.

CV monteur die thuis over de vloer kwam kost ook gewoon € 66,-- in de btw.

En wat Dragi van de ECB doet is natuurlijk niet de juiste weg. Geld lenen mag dan niets meer kosten voor banken en overheden. Voor het MKB kost het zeer zeker nog steeds veel. Op een zakelijk krediet betaal je zo 7% rente bij een bank terwijl die het voor niks leent bij de ECB, als je tenminste al een krediet verstrekt krijgt van de bank als MKB-er. Mede daarom is crowdfunding populair geworden, niet omdat de banken zo ruimhartig zijn met kredieten te verstrekken.

Ik sluit me aan bij @Willie Wortel . De kloof tussen rijk en arm was voorheen kleiner. Nu wordt dat alleen maar groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Willie Wortel schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:59:
[...]

Ja die kosten van de particulier van toen zijn nu gelijk aan met de kosten van een verzekering van nu voor:

https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/
regel: Uw partner heeft nog niet de AOW-leeftijd
Ik begrijp niet wat je probeert te vertellen. De AOW is laag ja, maar je krijgt ook nog een berg toeslagen.
En de huren zijn ook niet gestegen....
Huren zijn met de inflatie gestegen.
we hebben het allemaal heel veel beter,
Inderdaad, alleen zijn de eisen ook gestegen.
voedselbanken bestaan niet.
Voedselbanken zouden niet moeten bestaan. Als voorbeeld had ik een moeder van 3 op stal met twee paardjes en een auto. Ze kreeg bijstand en een hele berg toeslagen. Ze kreeg netto meer als 1800 euro binnen ...... En een Tv, computer, fietsen, enz gratis van de gemeente, primaire levensbehoefte.
We hebben geen inflatie en Dragi van de ECB heeft de juiste beslissing genomen met gratis geld.
Ik ben geen econoom dus ik kan dat niet beoordelen. Lage rente is goed voor bedrijven (dus voor hun werknemers) en hypotheek houders maar niet goed voor spaarders en pensioenfondsen. Inmiddels betaal ik meer dan ooit aan pensioen premie maar ook nog nooit zo weinig aan rente voor mijn hypotheek. Tja ik weet het niet.
En alle geld komt terug met rente.
Las gisteren net in een klein berichtje dat de Staat winst gaat maken op de redding van ABN. Geld komt terug. SNS ohhh de vastgoed portefeuille was toch meer waard als ze dachten. ISAVE: er blijft geld over, DSB er blijft geld over. Iedereen dacht dat het geld ging kosten maar de waarheid is anders, dat wordt dan even niet uitgebreid in het nieuws gebracht, alleen de rampspoed.
We zijn een tevreden volk...want dat schrijft het CPB. 8)
Daar zit hem het probleem, een groot deel van de bevolking is tevreden, echter voor een klein deel is het niet goed genoeg of ze hebben fout beslissingen gemaakt. Dat zijn de mensen die het hardst schreeuwen en aandacht krijgen en een groot aantal die eigenlijk tevreden waren overtuigen dat ze het slecht hebben. Daar wordt door media en politiek misbruik van gemaakt. Als het maar vaak genoeg in het nieuws komt is het waar ...... gewoon jammer.

En ja de kloof tussen arm en rijk is groter geworden. Maar arm is minder arm geworden .... De rijken zijn ook de werkgevers van de armen, het zijn de motoren van de economie. Ja ze zouden wel wat meer belasting kunnen afdragen. Maar voorlopig betalen ze wel dik vermogens belasting.

Ik wil trouwens pleiten voor een basis inkomen voor iedereen boven de 18 gelijk. gewoon 900 (of zo) per maand, geen belasting over heffen, geen WW, bijstand AOW Stuffie enz. Als je gaat werken betaal je belasting, Als je dingen koopt betaal je belasting. Het kan gewoon uit en heeft er niemand meer honger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Rhaelak schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:21:
Zonder het te onderbouwen met cijfers kan ik wel stellen dat de gulden is vervangen door de euro, ik denk dat iedereen het daar wel mee eens is en dat het door de invoering van de euro ook alles gewoon duurder is geworden.
Dat is dus ene gevoel, lastig met algemene cijfers te onder bouwen. Een beetje fiets kostte zo maar 600 gulden, nu kost hij zo maar 300 euro ..... heel veel dingen zijn absoluut niet duurder geworden (brandstoffen wel maar dat is correct).
Vooral zakelijk is dit het geval. Hanteerde wij vroeger een uurtarief van Fl. 65,-- voor een servicemonteur, kost dezelfde servicemonteur afhankelijk van de discipline tussen de € 55 en €75,--.
CV monteur die thuis over de vloer kwam kost ook gewoon € 66,-- in de btw.
Die monteur heeft veel kosten die wel degelijk hoger geworden zijn maar wij niet zien.
Maar blijkbaar is dat nodig om je gestegen kosten, salaris en belasting te betalen zonder failliet te gaan.
En wat Dragi van de ECB doet is natuurlijk niet de juiste weg. Geld lenen mag dan niets meer kosten voor banken en overheden. Voor het MKB kost het zeer zeker nog steeds veel. Op een zakelijk krediet betaal je zo 7% rente bij een bank terwijl die het voor niks leent bij de ECB, als je tenminste al een krediet verstrekt krijgt van de bank als MKB-er. Mede daarom is crowdfunding populair geworden, niet omdat de banken zo ruimhartig zijn met kredieten te verstrekken.
Daar ben ik het mee eens, ik begrijp ook niet waarom die mkb rente zo hoog blijft. Er zijn voldoende investeerders die, bij een goede onderbouwing, het voor 3% doen.
Ik sluit me aan bij @Willie Wortel . De kloof tussen rijk en arm was voorheen kleiner. Nu wordt dat alleen maar groter.
Arm wordt minder arm en er zijn er ook veel minder van. Dat die kloof groter wordt is niet erg, die rijken zijn geen maatstaf voor je eigen rijkdom. Net als dat die nieuwe auto van de buren tov mijn 17 jaar oude 2dehandsje dat niet is. Rijk zijn is een gevoel en niet te meten in euro's.

Guldens zijn iets van vroeger, die zijn niet meer, dat is al ruim 17 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
WoudseHoeve schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:08:

Die monteur heeft veel kosten die wel degelijk hoger geworden zijn maar wij niet zien.
Maar blijkbaar is dat nodig om je gestegen kosten, salaris en belasting te betalen zonder failliet te gaan.
Mwah als ik de nacalculaties bekijk verdienen we nu meer per uur aan een monteur dan voorheen. Ook wij hebben de Euro aangegrepen om de brutowinst te verhogen, met succes. Net zoals zoveel andere ondernemers dat hebben gedaan. Ondanks dat de monteurs ook meer verdienen, houden we er netto nog steeds meer aan over.

Arm wordt minder arm en er zijn er ook veel minder van. Dat die kloof groter wordt is niet erg, die rijken zijn geen maatstaf voor je eigen rijkdom. Net als dat die nieuwe auto van de buren tov mijn 17 jaar oude 2dehandsje dat niet is. Rijk zijn is een gevoel en niet te meten in euro's.

Guldens zijn iets van vroeger, die zijn niet meer, dat is al ruim 17 jaar geleden.
[/quote]

Ik hoef ook zeker niet terug naar het gulden tijdperk, dat is verleden tijd. Wat ik wel storend vind is dat een, ook in NL, kleine groep mensen meer dan de helft van het vermogen van de wereld in hun zak hebben. Bedenk maar eens wat voor invloed die hebben op onze politiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Wederom wordt ik op mijn wenken bediend.

Draghi: Lage rente is slecht voor pensioen, recessie is erger

http://www.ad.nl/politiek...cessie-is-erger~a761d04c/

en nog een veel beter stuk:

http://www.elsevier.nl/ec...r-over-ecb-beleid-501847/

Die Italiaan is compleet de weg kwijt en hoort het veld te ruimen. Zal zeker niet gebeuren met Nederlandse hulp omdat 1 op de 5 kiesgerechtigden op Pinoccio de volksleugenaar hebben gestemd. Onthoud dat Goldman Sachs (Dragis's oude werkgever) de aanleiding was van een wereldwijde crisis. Maar we krijgen alles terug met rente. En nu hou ik op, mijn punt is duidelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Willie Wortel op 10-05-2017 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Leuke nieuwe info over de Tesla Solar Roof.
Tegen aanbetaling van €930 kun je nu een plekje in de wachtrij reserveren. Levering buiten de VS vanaf volgend jaar.
Tesla claimt dat het 3x sterker is dan gewone dakpannen. En zet dat kracht bij met levenslange garantie en een slomo filmpje.
De prijs is niet direct duidelijk van de Tesla site, maar een aantal websites hebben een offerte gevraagd en daar kwam de prijs lager uit dan was gehoopt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58
http://liander.org/

goed kijken :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
@JeroenH nieuwe website en hobby? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat, "Onmogelijk om vlot te regelen"? Strakke tekst toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

De jaarcijfers zijn ook duidelijk, wel een heldere site zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh, en de CEO op sabbatical met € 440.000.
De speld nieuwe stijl :D Je kunt tegenwoordig toch ook op andere manieren url's spoofen dat je daadwerkelijk www.liander.nl ziet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hahaha, nee hoor geen tijd meer voor en zo goed als dit opgezet is (qua inhoud) kan ik het niet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Het lijkt erop dat GroenRechts beter is dan Boerenverstand. Sorry voor de mogelijk denigrerende vergelijking maar het viel me wel even op.

Meer nieuws over de onderhandelingen waarbij het CDA de spelbreker lijkt te zijn en er een prominent persoon dit nu ook uit.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@antonboonstra @Erasmo Ik zat zo eens te denken toen er weer een motorrijder langs kwam, "loud pipes save lives" toch? Zo'n Zero is natuurlijk fluisterstil en ook om even ontkoppeld de motor in de toerenbegrenzer te trekken om de aandacht op je te vestigen als je afgesneden wordt is er niet bij.
Hoe zit dat op zo'n Zero? Heeft die een extra luide claxon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nog meer rijden alsof iedere automobilist je dood wilt hebben :P

Maar tenzij je met open pijpen rijdt dan hoort een automobilist je ook amper, helemaal nu auto's zo'n goede geluidsisolatie hebben. Ik heb er zelf een vrij luide claxon op zitten en zorg dat er altijd een ontsnappingsroute is en dat je zo min mogelijk in de dode hoek zit.(en een helmcamera voor het ergste scenario)

Maar ook op de brandstofmotor heb ik wel eens capriolen gehad, mensen die zonder te kijken opzij gaan reageren sowieso amper op een motor, ook al drop je een revbomb en ga je in de toeter hangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Erasmo schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 17:57:

Maar tenzij je met open pijpen rijdt dan hoort een automobilist je ook amper, helemaal nu auto's zo'n goede geluidsisolatie hebben. Ik heb er zelf een vrij luide claxon op zitten en zorg dat er altijd een ontsnappingsroute is en dat je zo min mogelijk in de dode hoek zit.(en een helmcamera voor het ergste scenario)

Maar ook op de brandstofmotor heb ik wel eens capriolen gehad, mensen die zonder te kijken opzij gaan reageren sowieso amper op een motor, ook al drop je een revbomb en ga je in de toeter hangen.
Het is op de motor ook alsof veel autorijders je gewoon geen ruimte "gunnen". Ze proberen je ook bewust klem te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Op de motor ben je extra kwetsbaar, dus je moet altijd opletten voor twee. Proberen te anticiperen wat je medeweggebruikers gaan doen. Dat kost best wat extra inspanning (mentaal) en daarom is motorrijden (vooral in druk verkeer) ook best vermoeiend. Zoals Erasmo al aangeeft, moet je jezelf ook zo weinig mogelijk in situaties brengen waar het fout zou kunnen gaan, zoals in een dode hoek.

Dit geldt voor een elektrische motor niet anders als voor een brandstofmotor, die ik trouwens ook nog steeds heb. Bij een motortoertocht van een dag, is het bereik van de elektrische motor toch net ontoereikend.

Een luide uitlaat is naar mijn mening echt schijnveiligheid of een excuus voor mensen die zo'n knalpijp zo stoer vinden. Volgens mij in alle gevallen hoort een automobilist de motor pas als deze al voor hem/haar rijdt.

Waar ik wel een groot verschil merk is bij fietsers en voetgangers. Zij doen best veel op gehoor. Zo zat ik op een boerenweggetje al een tijdje misschien twee meter achter een fietser die vrolijk aan het slingeren was op de weg, omdat hij dacht dat hij de enige was. Toen moest ik echt even (beschaafd) toeteren voordat hij schrok en aan de kant ging. Met fietsers en voetgangers hou ik dan ook extra rekening door mijn snelheid aan te passen en veel ruimte tussen ons te houden, vooral als ik van achteren aan kom rijden.

De claxon is luid genoeg (volgens mij niet extra luid), maar wel makkelijker te bedienen omdat je bij een 'noodsituatie' niet eerst de koppeling in hoeft te knijpen. Soms zie ik dat een automobilist niet goed oplet en wellicht iemand gaat inhalen (je kunt op de motor heel mooi een auto inkijken). In zo'n geval heb ik mijn duim al bij de toeter.

Uiteraard is bovenstaand de theorie en zal ik in de praktijk ook niet 100% van de tijd foutloos rijden. Daarom is het belangrijk om altijd met een buffer te rijden, zodat je een foutje kan veroorloven. Anders is het er op gokken dat de ander wel goed oplet en daar gok ik liever niet op...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben sinds een paar jaar anders tegen motorrijden aan gaan kijken. Twee redenen:

Ik ben meer gaan rijden en vooral in druk verkeer zie ik ze toch belachelijke dingen doen. Motorrijden gevaarlijk? Ja van nature, door het gebrek aan bescherming door het voertuig, maar de motorrijders zelf rijden in het algemeen ook echt niet veilig, vind ik. Gewoon met 70-80 kmh tussen de autostromen door blijven rijden terwijl die al 50-60 kmh rijden. En maar slalommen tussen de spiegels, en er maar op hopen dat er geen automobilist plotseling van rij wisselt. Brrrrrr. En dat alles voor een paar minuten tijdwinst. En ondanks dat ik denk dat ik goed oplet schrik ik me toch regelmatig helemaal het apezuur als er weer eentje rakelings langs mijn spiegel scheurt. Waarom blijven jullie niet gewoon tussen de auto's rijden?!?

En natuurlijk, als je een individuele motorrijder spreekt, rijdt hij* niet zo.

Verder werk ik in een ziekenhuis, op de radiologie (ICT). Ik heb het met de artsen over van alles, ik schijn de eerste ICT'er te zien die ze zien die geïnteresseerd is in hun werk en probeert e.e.a. te snappen. Motorrijden kwam ook eens langs als onderwerp. De SEH-artsen hadden een uitdrukking voor motorrijden: "uitgestelde zelfmoord". Dat vind ik nogal wat.

Mijn punt is: mij niet gezien. Waarom zou ik mijn leven wagen voor wat lol of wat tijdwinst? De statistieken liegen niet. Ik vraag een dashcam voor mijn verjaardag, ik weet vrij zeker dat ik daarmee wat, eh, "opvallende" toeren van motorrijders ga vastleggen.

* Jaja, of zij. Maar natuurlijk toch meestal hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

De Amerikaans uitdrukking is "Donor", en dan met name als het regent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13
't Is een beetje offtopic, maar ik wil ook nog een duit in 't zakje doen.
Ik maak graag ruimte voor motorrijders als ze bij een file of langzaam rijdend verkeer tussen de auto's door laveren.
Ik merk zelf dat je (ja dat is helemaal fout) soms met je gedachte bij iets anders als het verkeer bent en dat je je dan even niet realiseert dat je bij het wisselen van rijbaan alert moet zijn op motorrijders.
Met name als na de winter er weer meer motorrijders op de weg te vinden zijn, moet ik weer even aan het idee wennen dat er zich niet alleen auto's op de weg bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Kreukelzone zijn je knieën en je neus :(
Enne in de auto hoef ik niet de regen en wind te doorstaan .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Erasmo schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 17:57:
Dat geld ook voor een auto: iedereen is gek behalve ik ..... Anticiperen heet dat.
Maar tenzij je met open pijpen rijdt dan hoort een automobilist je ook amper, helemaal nu auto's zo'n goede geluidsisolatie hebben. Ik heb er zelf een vrij luide claxon op zitten en zorg dat er altijd een ontsnappingsroute is en dat je zo min mogelijk in de dode hoek zit
Dat geld exact hetzelfde voor auto rijden. ( motorrijders met een dikke helm met muziek ..... )
.(en een helmcamera voor het ergste scenario)
Helmcamera : Wordt her daardoor veiliger?
Auto's hoor ik ook niet ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Of ik de meeste ervaring heb met het motorrijden (al 32 jaar met jaren ertussen van + 50.000km) weet ik niet, en of het/dat er toe doet al helemaal niet.

Maar ik heb 4 ongelukken gehad,
- overmoedig en jong in een scherpe bocht de bocht net niet gehaald en een vluchtheuvel geraakt
- 2x (!) maal van voren geraakt door een automobilist die hem voor een stoplicht in zijn achteruit zet (2x Rotterdam centrum komt het daar door :+ )
- schuin achterop een auto (krassen op bumper) aangetikt op de A12 Den Haag uit (tussen centrum en bezuidenhout), regen, dame wisselde van rijstrook over een doorgetrokken streep........

De gehele randstad jaren doorkruist in de file, alle fluor hesjes, alarmlichten, luide pijpen en al het andere werkt niet.
Kijken, kijken, kijken, anticiperen, anticiperen en anticiperen, had ik al kijken en anticiperen gezegd :+

En dat voor minimaal 2 personen natuurlijk (1 jezelf, 2 minimaal 1 automobilist)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als de 2-wielers er in een stilstaande file met 70 tussendoor knallen dan vragen ze om ... :+
Of ligt dat dan weer aan A'dam?
Om over de stank uit de uitlaat maar te zwijgen, alsof ze allemaal van voor 1980 zijn :F

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
1 keer met motor onderuit tgv diesel/oliespoor in de regen. Verder 20-30.000km p jaar schadevrij. Ook wel VRO 1 tm 3 (verhoogde rijvaardigheidopleiding) gevolgd just in case

Files als motorrijder passeer ik middendoor met max 10km/u verschil in snelheid. Rijdt het verkeer weer zeg 40-50 dan gewoon weer normale positie. Jevwilt niet geplet worden door achteropkomende/appende auto/vrachtwagen

[ Voor 39% gewijzigd door NielsTn op 11-05-2017 22:22 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 22:19:
Om over de stank uit de uitlaat maar te zwijgen, alsof ze allemaal van voor 1980 zijn :F
Wat mij nog meer irriteert: oude brommers en scooters die mij als fietser met een klein snelheidsverschil inhalen. Wat een lucht.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het liefst nog in een tunnel, dan heb je alles dubbel incl. het kabaal :9
De invaliden hokjes op wielen kunnen er ook wat van :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Atomic2005 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:13:
Het is op de motor ook alsof veel autorijders je gewoon geen ruimte "gunnen". Ze proberen je ook bewust klem te rijden.
Ik ben ervan overtuigd dat dat schijn is en dat misschien wel 50% van de automobilisten een motorrijder veel te laat en niet zelden gewoon nooit zien. Persoonlijk geef ik motorrijders die ik opmerk juist een beetje extra ruimte, die overigens ook soms weer door een andere automobilist wordt ingepikt..
antonboonstra schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:31:
Volgens mij in alle gevallen hoort een automobilist de motor pas als deze al voor hem/haar rijdt.
Een gemiddelde motorfiets is in een moderne auto hooguit hoorbaar als hij naast de bestuurdersdeur rijdt.
WoudseHoeve schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 21:03:
Helmcamera : Wordt her daardoor veiliger?
Nee maar je hebt wel wat vermaak op je crematie.

[ Voor 7% gewijzigd door Bacchus op 12-05-2017 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Speedy-Andre schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 22:19:
Als de 2-wielers er in een stilstaande file met 70 tussendoor knallen dan vragen ze om ... :+
Of ligt dat dan weer aan A'dam?
Zoals er automobilisten zijn die hard rijden op plaatsen waar het niet kan/mag heb je die ook bij motorrijders.
En dan zit jij nog in de auto met een filter ervoor. Moet je weten hoe een oude "Renndiesel W123" 300D ruikt na 35-40 jaar zonder ooit een goede revisie gehad te hebben (gelukkig zijn die oude brikke weer snel uit het straatbeeld geweerd met het ophogen van de oldtimer leeftijd).

Euh, hoe moet ik je naam hier interpreteren? :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Een interieurfiltertje van een auto houdt maar weinig tegen lijkt mij.
(tenzij je een Tesla hebt)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JeroenH schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:54:
.Gewoon met 70-80 kmh tussen de autostromen door blijven rijden terwijl die al 50-60 kmh rijden.
Dit zijn inderdaad ongeveer de grenzen die ik als motorrijder aanhoudt.

Als een file oplost heb je ook vaak dat je nog net even een prettig gaatje wil pakken en dan gaat het ook op wat hogere snelheid.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Bacchus schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 07:34:
[...]
Ik ben ervan overtuigd dat dat schijn is en dat misschien wel 50% van de automobilisten een motorrijder veel te laat en niet zelden gewoon nooit zien. Persoonlijk geef ik motorrijders die ik opmerk juist een beetje extra ruimte, die overigens ook soms weer door een andere automobilist wordt ingepikt..
Als een auto op de snelweg (achter) op me af komt rijden op de rechterbaan en (te) laat naar links gaat. Op een manier waaraan je kunt zien dat deze je wel gezien heeft. Je daarna inhaalt, met zn rechterwielen aan mijn (rechterkant) van de middenlijn. Daarna naar rechts gaan, zonder richtingaanwijzer, amper 20meter voor me..

Dan heeft zo iemand het in mijn ogen niet begrepen. Dan zie je de motorrijder niet als een volwaardig motorvoertuig.

Ik moet wel zeggen dat dat gelukkig voornamelijk in het westen en midden van het land gebeurd. En laat dat nu net de regio zijn waar ik (op de motor) minder kom. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Heeft ook te maken met hoeveel zicht je hebt.

Je ziet figuren die in de wat grotere hogere bussen rijden, ook dichterop auto's voor hun gaan rijden, omdat ze er toch overheen kunnen kijken. Dat is niet echt een goed idee, maar dat gaat een beetje vanzelf (tenzij ze er wat langer over na zouden denken)
Zo is dat ook met motorrijders denk ik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:13

backupdevice

No Risk , Full Push

Atomic2005 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:13:
[...]

Kan me voorstellen dat dat als een motor rijder wel eens lijkt ja. Zelfde heb ik als auto bestuurder in langzaamrijdend verkeer wanneer ik tegelijkertijd naar voren, in mijn binnenspiegel EN rechterspiegel moet kijken om te zorgen dat ik niet een motorrijder de ruimte niet gunt als hij met 30KM snelhedisverschil langs je raast.

/frustratie ;)

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
backupdevice schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:33:
[...]

Kan me voorstellen dat dat als een motor rijder wel eens lijkt ja. Zelfde heb ik als auto bestuurder in langzaamrijdend verkeer wanneer ik tegelijkertijd naar voren, in mijn binnenspiegel EN rechterspiegel moet kijken om te zorgen dat ik niet een motorrijder de ruimte niet gunt als hij met 30KM snelhedisverschil langs je raast.

/frustratie ;)
Of je rijdt gewoon met je linkerwiel langs de streep en kijkt helemaal nergens naar zo lang je niet van baan wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ollie1965 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 07:53:
[...]

Euh, hoe moet ik je naam hier interpreteren? :+
Dat is iets uit het verleden, dat ging over snel internet (via de kabel) toen ik nog inbelde rond 2001 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

assje schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:51:
[...]
Of je rijdt gewoon met je linkerwiel langs de streep en kijkt helemaal nergens naar zo lang je niet van baan wisselt.
Ik hoop dat je bedoelt de rechterstreep, zodat je ruimte laat aan de linkerkant? Motorrijders moeten kiezen voor de ruimte tussen de meest linkse banen. (https://www.anwb.nl/verke...n-over-motoren-in-de-file)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
antonboonstra schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:36:
[...]

Ik hoop dat je bedoelt de rechterstreep, zodat je ruimte laat aan de linkerkant? Motorrijders moeten kiezen voor de ruimte tussen de meest linkse banen. (https://www.anwb.nl/verke...n-over-motoren-in-de-file)
Als hij klaagt dat hij zijn rechter buitenspiegel in de gaten moet houden ga ik er vanuit dat hij op de meest linkse baan rijdt. In dat geval dus wel degelijk links het wiel langs de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Speedy-Andre schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:06:
[...]

Dat is iets uit het verleden, dat ging over snel internet (via de kabel) toen ik nog inbelde rond 2001 O-)
Dat geldt voor meer Nick's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:13

backupdevice

No Risk , Full Push

assje schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:51:
[...]

Kan. Maar beter is om gewoon SAMEN op te letten en niet alleen de verantwoordelijkheid bij de automobilist neer te leggen.

Maar back ontopic zou ik zeggen :)

[ Voor 89% gewijzigd door backupdevice op 12-05-2017 12:09 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
Het verstandigste lijkt me om gewoon in je baan te blijven en je te houden aan de regels, dan kan elke weggebruiker nog een keer foutje maken van 10 cm zonder dat je meteen een niet-duurzame botsing hebt.

(want dit "...met 70-80 kmh tussen de autostromen door blijven rijden terwijl die al 50-60 kmh rijden..." is onnodig gevaarlijk voor alle verkeersdeelnemers en bevorderd het begrip voor motorrijders in het algemeen niet. #mijnfrustratie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Tijdens mijn studietijd gereden op een Heinkel scooter en daarna op een door mij gerestaureerde Jawa 250cc 1-pitter.

DAT was pas stinken......

Tijdens mijn "midlife crisis" weer eens de oude liefde opgepakt en een Yamaha chopper gekocht.
In de middag afgehaald bij de dealer (nieuw) en 4 uur later was die gestolen.

Daarna weer braaf de auto genomen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

rube schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 13:00:
Het verstandigste lijkt me om gewoon in je baan te blijven en je te houden aan de regels, dan kan elke weggebruiker nog een keer foutje maken van 10 cm zonder dat je meteen een niet-duurzame botsing hebt.

(want dit "...met 70-80 kmh tussen de autostromen door blijven rijden terwijl die al 50-60 kmh rijden..." is onnodig gevaarlijk voor alle verkeersdeelnemers en bevorderd het begrip voor motorrijders in het algemeen niet. #mijnfrustratie)
Tussen de auto's door terwijl die sneller dan 30kmh rijden lijkt me heel onverstandig. Lokt ook veel onbegrip en frustratie bij autorijders op.

Ja, ik probeer heel defensief op de motor te rijden, aangezien je een 15x grotere kans op een ongeval hebt. Aangezien ik in mijn nabije omgeving verschillende mensen heb die in het ziekenhuis op de seh werken, en op radiologie ook aardig wat verhalen langs horen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:02
Mijn Toon heeft blijkbaar een optie 'Tapwater voorverwarmen' welke aan staat. Een dag zoals gisteren heeft mij 0,7 kuub gas gekocht, terwijl we helemaal geen gas hebben gebruikt. Korte situatie:
- koken is elektrisch
- kraan beneden heeft (stroom)boiler

We verbruiken dus alleen gas tijdens het douchen en voor de verwarming in de winter.

Onze CV is 12 jaar oud, zijn er hier mensen die ervaring hebben met het uitschakelen van het tapwater voorverwarmen? Bespaart dit (veel) geld en is het het wachten op warm douchewater waard? En werkt het ook in de winter als de CV soms moet aanslaan, of kan je de optie dan sowieso het beste aan laten staan aangezien de CV soms meerdere keren per dag aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
President schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 18:14:
Onze CV is 12 jaar oud, zijn er hier mensen die ervaring hebben met het uitschakelen van het tapwater voorverwarmen? Bespaart dit (veel) geld en is het het wachten op warm douchewater waard? En werkt het ook in de winter als de CV soms moet aanslaan, of kan je de optie dan sowieso het beste aan laten staan aangezien de CV soms meerdere keren per dag aanslaat.
De comfortstand, zoals deze functie heet, zorgt dat er een klein voorraadvat altijd warm water heeft. Het geeft je 5-10 seconden sneller warm water.

Ik heb hem uit staan (en altijd uit gehad) en er dus nooit aan gemeten, maar mijn inschatting is dat het zo'n 20 m3 gas per jaar scheelt.

De comfortstand mag je uitschakelen. Elke CV ketel heeft ook nog een separate vorstbeveiliging. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Das lekker dan.........

Ik heb in 1 jaar 30 kuub gas verbruikt.

Vastrecht 122,--

30 kuub x 0,60 cent = 18 euro

per kuub (122 + 18) / 30 = 4,66 euro per kuub.

Koopie .....toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Willie Wortel schreef op maandag 15 mei 2017 @ 08:20:
Das lekker dan.........

Vastrecht 122,--

Koopie .....toch?
Dat kan hoger: 7,29 euro per kuub :P
Gasafrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
antonboonstra schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:33:
[...]

[afbeelding]
Dit is te belachelijk voor woorden, ik laat het er niet bij zitten, ik ga alle 2e kamer leden aanschrijven, ik heb hoge kosten gemaakt voor een warmtepomp (een beetje voor het milieu en een beetje om de kosten te drukken) en nu dit. Dat de gas vast recht hetzelfde blijft bij laag verbruik heb ik niet bij stil gestaan.

Ik kan niet verder investeren in electra zoals koken etc omdat mijn groepenkast dan moet worden aangepast van 1x35a naar 3x25a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Is gewoon goochelen met cijfers wat jullie doen.
Als je stroomverbruik is afgedekt met zonnepanelen en je gebruikt 30 M3 gas per jaar dan kun je als je ieder jaar wisselt van leverancier en een bonus krijgt nog geld terug krijgen en dan is die M3 gas niet meer zo duur.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:47
Willie Wortel schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:51:
[...]

Dit is te belachelijk voor woorden, ik laat het er niet bij zitten, ik ga alle 2e kamer leden aanschrijven, ik heb hoge kosten gemaakt voor een warmtepomp (een beetje voor het milieu en een beetje om de kosten te drukken) en nu dit. Dat de gas vast recht hetzelfde blijft bij laag verbruik heb ik niet bij stil gestaan.

Ik kan niet verder investeren in electra zoals koken etc omdat mijn groepenkast dan moet worden aangepast van 1x35a naar 3x25a.
Sorry hoor, maar dat is toch algemeen bekend? Het heet niet voor niets 'vast recht'. Waarom geen fornuis op flessengas, als je zo graag van het gas af wilt? Een auto waar je maar 5 km per jaar mee rijdt, betaal je ook volle wegenbelasting voor. Het is aan jou als consument of je daarmee akkoord gaat, of een alternatief zoekt.

[ Voor 10% gewijzigd door hesselbeertje op 15-05-2017 10:00 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
hesselbeertje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:58:
[...]

Sorry hoor, maar dat is toch algemeen bekend? Het heet niet voor niets 'vast recht'. Waarom geen fornuis op flessengas, als je zo graag van het gas af wilt?
Het is toch normaal dat als je ergens weinig gebruik van maak dat je dan ook maar weinig bij hoeft te dragen. Als ik bier in de kroeg drink wordt ik toch ook afgerekend op verbruik.

veel verbruiken veel betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 15-05-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Als er entree is voor het feestje dat je bezoekt, is dat ongeacht of je maar 5 minuten blijft, gewoon het volle pond. Vind je dat niet eerlijk, dan blijf je langer of ga je helemaal niet.

[ Voor 23% gewijzigd door hesselbeertje op 15-05-2017 10:04 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
hesselbeertje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:58:
[...]

Een auto waar je maar 5 km per jaar mee rijdt, betaal je ook volle wegenbelasting voor.
Dat is een oude socialistische gedachte, collectief betalen ..... gewoon rekening rijden en betalen voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Of het een goede gedachte is, doet er niet toe. Je hebt zelf de keuze. Sterker nog, door af te haken zet je een statement neer. Als meer consumenten dat zouden doen, verandert het systeem vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
hesselbeertje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:05:
Of het een goede gedachte is, doet er niet toe. Je hebt zelf de keuze. Sterker nog, door af te haken zet je een statement neer. Als meer consumenten dat zouden doen, verandert het systeem vanzelf.
Mooi niet met sommige dingen laat de overheid je geen keus, daar wordt afgerekend op bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Willie Wortel schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:51:
[...]
Dat de gas vast recht hetzelfde blijft bij laag verbruik heb ik niet bij stil gestaan.

Vastrecht is ook lager bij <500 m3 (zie ook Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar). Waarom moet je je meterkast aanpassen voor elektrisch koken? Dit kan toch ook prima op een 2x16A kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Bezit is ook een keuze ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

antonboonstra schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:33:
[...]

[afbeelding]
Haha het lijkt wel benzine, je betaalt meer belasting dan het gas zelf kost 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@antonboonstra en @Willie Wortel
Ik mis de heffingskorting in jullie berekening.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die staat bij de stroom en wordt daar altijd verrekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Willie Wortel schreef op maandag 15 mei 2017 @ 08:20:
Das lekker dan.........

Vastrecht 122,--

Koopie .....toch?
Het is een grof schandaal dat de netbeheerders en energieleveranciers de vaste kosten van een aansluiting de laatste paar jaar zo hard omhoog gooien, zodat de variabele kosten omlaag kunnen. Dat is lijnrecht in tegen het principe "de gebruiker betaalt" en dus onduurzaam.

Als we kijken naar een toekomst met veel decentrale opwek en uitwisseling van energie (elektriciteit) zullen we niet aan iets van vast kosten voor een aansluiting ontkomen, maar zolang 99% van de huishoudens nog verbruikers zijn ben ik het er mee oneens.

Echter, voorlopig is het een gegeven en zul je er in je beslissingen rekening mee moeten houden. Je gasaansluiting af laten sluiten scheelt je vastrecht, maar je e-aansluiting verzwaren kost je weer extra vastrecht. Een flessengas-abonnement (maar ook zelf laten vullen en daarvoor heen en weer rijden e.d.) heeft ook weer extra kosten, nog afgezien van het gedoe wat je daarvan hebt en de veiligheidsrisico's.

Je bent er achter aan het komen dat er heel veel mechanismen zijn die duurzaam gedrag ontmoedigen. Welkom in de grotemensenwereld... ;) (en wees blij dat je geen stadsverwarming hebt, of beschermd stadsgezicht, e.d. Dan ben je pas in de aap gelogeerd)

Pagina: 1 ... 33 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.