Als je 10'jaar met zijn 2e werkt, en dan heb je het nog over de goede/gouden tijd kan je wel een stukje wegleggen voor de hypo af te betalen.Schinnen-groen schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:21:
Ik lees hier: aflossingsvrije hypo, versneld aflossen, spaargeld gaat op, eerder stoppen met werken en leuke dingen doen.
Welnu:
In 2005 een huis gekocht (75% aflossingsvrij en de rest zelf bijgelegd= winst vorig huis) waar wij wilden blijven wonen, beiden werkend.
Aardig wat gespaard. Zuinig geleefd en weinig behoefte aan vakantiereizen. Twee linkse linker handen (ik ben links) dus bijna alles samen zelf gedaan.
Op dit moment betalen wij nog €0,07 hypotheek per maand (geen tikfout). Drie jaar geleden ben ik gestopt met werken en huisman geworden.
Elke maand komt er geld binnen en elke maand gaat een aardig bedrag richting spaarrekening. Immers je maandlasten zijn significant lager en het verschil wordt niet gemist.
Dat spaarbedrag neemt dus weer snel toe en kan worden gebruikt voor alles-en-nog-wat.
We konden altijd al met 1 salaris uit de voeten.
Maar goed, als je een stuk jonger bent dan wij zijn, je opgroeiende kinderen hebt en evt. later nog moet verhuizen vanwege werk etc. dan gelden andere zaken.
Aan het begin van mijn werkzaam leven heb ik wel een aantal zaken geregeld die er nu voor zorgen dat het met het pensioen straks ook wel snor zit. Daar zijn lijfrentes voor verzonnen.
Ook een periode met aandelen gespeeld. Dat heb ik opgegeven na een aantal zeperds met o.a. AH, ING, Fortis, etc.
Gewoon sparen en deposito's hebben ons veel meer opgebracht. Maar die tijd is helaas geweest, gezien de huidige rentestand.
Ik werk al vanaf dat ik mijn huis kocht in 99 alleen en moet de boel financieel alleen draaiende houden met 3 kids, inmiddels in die tijd 3 failliete bedrijven, 1x WW, 1 overname verder en redelijk steady nu maar dan ga ik mijn spaargeld niet in mijn huis steken zodat ik er niet meer bij kan.... Dat huis interesseerd me niets namelijk ik woon er in en zie de hypo wat ik betaal (rente) puur als een soort huur. Aan het eind verkopen we hem, geven het geld terug en klaar, we hebben het niet nodig als we de pijp uit zijn.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging