@
blissard
Wat betreft regelgeving volg ik niet geheel, waar je op doelt.
In principe krijg je enkel een prosumer die meer controle heeft over moment afname en ontkoppeld verbruik en met EV meer energie van zelfde soort benodigd, maar deze ook deels zelf op bepaalde moment kan opwekken
Anderszijds heb je marktpartijen die de cashflow zien opdrogen en die kunnen gaan stunten.
Alle woning pas in 2050 energieneutraal is een lange periode, in tussentijd is en nog veel marktaandeel te winnen of te verliezen, want de overstap gaat ook samen met uiteindelijk minder PJ's aan energie
Om gemiddelde woning nog is erbij te pakken voor overstap zou er marge zijn over 5490 eenheden,die na overstap terug zakt richting 3000 eenheden met ook nog eens voor een eenheid met lagere marktwaarde (gas 18-25ct en elektra 3-7ct) .
Zelfs zou er een deel van 3-4000kWh van EV bij komen, de cashflow loopt terug en marge
(verhoging is niet eenvoudig in concurrende markt).
De prosumer zal je nog wel kunnen prikkelen voor een stabiel verbruikerspatroon, je vraagt hem tenslotte niet om op een ander moment te gaan eten, enkel de schakeltijd voor aantal gebruikers anders te spreiden.
Als prosumer kijkt je simpel naar de energierekening en wat eenvoudig te doen is om die lager te krijgen.
Maar mijn verbruikers profiel wordt onvoorspelbaar door de tussenliggende concurrende marktpartijen die gaan stunten, voor meer marktaandeel of behoudt ervan.
In 2014 of 2015 stroomde nog 12-13 miljard euro de gebouwde omgeving uit voor energie, maar op weg naar gasloos valt daar ca 50% langzaam weg,
Wel al worden verwoede pogingen gedaan met stevige lobby voor HT-warmtenetten om die proberen op te vissen, flinke framing van all-electric dat maar voor zeer select aantal woningen zou kunnen, terwijl enkel kwestie is van afgiftesysteem kosten gunstig passend genaakt kan worden, of meer isoleren wat een HT-warmtenet onrendabel maakt.
Prijstechnisch is warmtenet al geen alternatief voor aardgasverwarming laat staan de nog gunstigere all-electric met deel direct verbruik uit eigen PV.
Met warmtenet komt er een hoog vastrecht aansluiting erbij of in plaats van gas
De gebruikskosten voor de kWh's ook als deze volledig van inkoop komen en niet uit eigen PV dan is dat nog maar 50% van een GJ-prijs van een HT-warmtenet, die vroeg of laat ook een keer in aanmerking komt om energiebelasting af te dragen.
Want overheidsinkomsten van belastingen op gas (30ct/m
3) en belasting/accijns op brandstof (60-95ct/liter) enkel te verdelen over de overgebleven kWh's voor de huishoudens zal lastig uit te leggen zijn.
Zo heb ik voor mij zelf een limiet van 5kW max piek verbruik gewoonlijk, zodat eventueel toekomstig homeaccu eenvoudig in te passen is
Maar als energieleveranciers komen met dynamisch tarief en "happy hours" van bijv. 1ct/kWh, dan kan limiter er wel af en gaat het van 1-2kW ineens naar 5-15kW.
Maar voor E-netbelasting en netverzwaring blijven het nog steeds voornamelijk PV en EV de belangrijkste niet de WP
Kan misschien wel het capaciteitstarief proberen meer te differentieren, maar een woning heeft een bepaald vermogen (kW) nodig voor gasloos te koken, als ook dat PV meer capaciteit benodigd, wel in een ander seizoen dan een WP. Je kan PV in zomer ook uitschakelen als levering niets meer opbrengt, maar dat dan wel nadat homeaccu gevuld is. Inkoopprijs kWh's is leuke basis voor TVT homeaccu, maar energie sector gaat daar maar weinig meer kWh's van verkopen aan de kleinverbruiker.
In verwarmingsperiode heb ik de aanvulling gewoon nodig van de windmolens, netjes gespreid overdag of ineens is een afnameprijs kwestie.
De benodigde hoeveelheid energie over een etmaal of aantal dagen veranderd nauwelijks of dat nu over 24 uur of 2-4 uur wordt afgenomen, wel het vermogen wat de kabeldiameter en aantal benodigde windmolens, tenminste ik 1 van vele ben
Iedereen verplicht aan een allocatie E-meter, denk dat gevoelig ligt en wel eens moeizaam kan zijn, maar nog steeds dient leverprijs bekend te zijn op moment van gebruik.
Heb je wel een redelijke afstemming met centraal opgewekt vermogen, halverwege overgang naar gasloos, dan zie ik weinig ruimte voor het grote aantal marktpartijen die de energiesector nu kent aldan niet met eigen dynamisch/flexibel tarief in de toekomst.
Eentje maakt niet uit, maar hoe meer overstappen, die hoeven geen warmtebuffer te hebben, maar vaak wel een boiler
(opwarmen of anti-legionella-programma)en/of al een EV hebben om gebruik te maken "happy hours" (
Dynamisch tarief hoeft niet aanbod te volgen, vandaar onderscheid happy hours en marktprijsn)
Je krijgt bij krimpende totaal benodigde energie een strijd om de kleinverbruiker, die met amper 10% aandeel van totale energieverbruik zich gedraagd, door gunstig moment te zoeken als een aandeel van wel 25% of dat nu komt door "happy-hour/hamster-uren" dynamisch tarief of prijs afhangt van aanbod marktprijs (APX), maakt weinig verschil volgens mij
Bij alle modelen die ik heb gezien, werkt het alleen maar als afnemer maar beperkt flexibel is, maar geen idee hoe het zou kunnen werken, als je veel flexibeler bent en "cherry picking" kunt doen, zoals EV die niet dagelijks moet laden, maar eens in de 2-3 dagen of in 4-5 uurtjes voldoende kan "hamsteren" voor warmte voor de rest van de dag.
Wat blijft is de netverzwaring van het laag spanningsnet van de zeer povere 1,5kW, een verzwaring naar 5kW of 10kW gelijktijdigheid. (80 woningen op 1 afzekering van 3x160A in de wijktrafo is wel een heel erg achterhaald concept)
@
databeestje
Ik heb ca 1kWh accu enkel in USP-mode staan, ik heb geen idee hoe ik die meer economisch kan inzet bij mijn salderen per tarief variant.(mag ook per PM)
In mijn warmtebuffer gaat 10-15kWh,
De 6kW WP moet daarvoor aantal uren op vol vermogen voor draaien en als nwe aanpassingen af zijn, nog uren langer, want dan gaat verbruik voor ruimte verwarming gewoon door tijdens het bufferen wat op moment nog niet gaat. Het is op moment verwarmen of bufferen.
Wat praktisch het energetich gunstigste is, kan zo tegenstrijdig zijn met hoe energieleveranciers omgaan met eigen PV opwek en het resultaat voor je energierekening
Hoogtarief is voor mij het tarief met de meeste zonuren en mildste temperaturen van de dag in stookseizoen ideaal voor een L/W WP om te buffer en op koudste moment van de dag in de ochtend in te zetten
Maar mijn lucht/water warmtepompen staan in 2017 wel tijdens hoogtarief stil of nagenoeg stil en komt meeste warmte uit de buffer omdat het enige tientallen euro's tot max 150-200 euro gunstiger kan uitpakken voor mijn jaarrekening, ook al zou ik tot 3-4MWh aan netto jaarverbruik nodig hebben
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant