De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.916 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Pinin schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:00:
[...]

Dank je voor je antwoord, bijvullen met demiwater klinkt niet ideaal, maar wat houdt dat in de praktijk in? elke maand? elk jaar? elke 100uur gebruik?
Ik begrijp dat dat van factoren afhangt, maar welke factoren en welke invloed hebben die? Ze staan in een kelder van max 20 graden. en ze worden -nu in elk geval- elke 3 á 4 maanden voor 1 á 2 weken gebruikt.
Normaal gesproken staan natte accu's niet meteen droog, wellicht eens in de 2 jaar bijvullen, flesje demi kost niet zo veel en de vul markering staat vaak op de zijkant.

Zorg wel dat de ruimte goed geventileerd is bij natte accu's er komt namelijk damp van af tijdens het laden. Zo lang je niet thuis bent of in de ruimte slaapt is het niet zo'n probleem. Maar de ruimte moet dus niet in open verbinding staan met het verblijf.

Een AGM of andere onderhoudsvrije accu is op zich een prima accu, maar is niet echt geschikt voor elke dag volledig ontladen. Als dat maar een paar weken gebeurt is het eigenlijk niet zo'n punt. Met 150 cycles red je het wel een paar jaar.
blissard schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:03:
@WoudseHoeve de opmerking over de omzetting pj naar kWh voor verwarming klopt. Dit is een fout die voorlopig wegvalt in de bandbreedte onnauwkeurigheid van ieder scenario.
Ik denk dat ieder realistisch scenario uit gaat van een overgangsperiode. Maar de vraag is naar welke situatie je toe werkt. Als je aangeeft dat dit een duurzame opwekking is, en ik lees ook dat dit voor jou geen biomassa of nucleair betekent, dan blijft zon, wind, wellicht aardwarmte en getijdenenergie over. Daar kun je volgens mij prima een scenario van maken dat iets zegt over de keuzes die je moet maken.
Dat de omslag naar electriciteit snel kan gaan denk ik ook. Juist daarom is het zaak nu een keuze te maken voor opwekking omdat we anders over 15 jaar gewoon op kolen en gas draaien. Dat over 5 jaar dan blijkt dat verwarming van woningen op electriciteit echt 4 keer efficiënter zijn dan op gas, dan kunnen we altijd de prognoses bijstellen en iets minder hectares vol leggen met zonnepanelen. (Gas->electriciteit heeft een efficiëntie van nog geen 50%, dus momenteel betekent een COP van 4 dat je 2 keer zuiniger bent dan stoken op gas)
Je moet in dit geval denk ik ook met de praktische beperkingen van tijd rekening houden. Ze zijn inmiddels al meer dan 10 jaar aan het bouwen aan de nieuwe Hinkley Point C centrale in Engeland en 18 miljard pond verder. Voor diezelfde 18 miljard kan je letterlijk 18GW aan panelen kopen, en deze kan je zelfs in 2 jaar plaatsen als je dat wil.

Wat ik bedoel te zeggen, PV en wind parken beginnen nuttige energie te leveren zodra de eerste velden en molens opgeleverd zijn. Je hoeft niet te wachten tot gehele park klaar is, of in het geval van gas, kern of kolen, de gehele centrale in ongeveer 4 jaar. Er is ook geen sprake van het opzetten van een logistiek apparaat om 1,6 miljoen ton kolen per jaar aan te voeren of iets in die trant. Of in het geval van gas een pijpleiding. En dat voor "maar" 630MW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:05
Ben het grotendeels met je eens databeestje. De totale tijd van initiatief tot productie is bij kerncentrales potentieel dramatisch. Tegelijk denk ikdat 18 GWpiek aan panelen (ca. 5.500 ha aan paneeloppervlak, zeg 6.000 ha totaal) ook niet zomaar te plaatsen is. Dat is 5% van de Veluwe om het extra dramatisch te doen lijken. Krijg je binnen twee jaar nog niet de procedures voor afgerond.
Maar dat ze in Engeland erg lang doen over de bouw van een kerncentrale hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dat ook voor ons geldt. Als we het zouden willen, dan is een "van de plank" centrale van Alstom echt sneller te bouwen.

En dat geldt voor elke oplossing. Als we hetzelfde zouden willen, zou de oplossing al bedacht, ontworpen en gebouwd zijn. Het probleem zit hem dan ook niet in de techniek, maar in de mens (goh) en dan vooral in de mens die structureel niet gelooft in de oplossingen van de andere mens.

[ Voor 59% gewijzigd door blissard op 24-04-2017 20:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ook niet geholpen door de zelfverklaarde experts die zeggen dat alleen de volgende generatie pas écht het ei van columbus is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:15
@blissard

Alhoewel het maar een klein deel van de 3000PJ gaat, woningen met ca 400PJ.

In de context met wind op zee, wat centrale opwekking is en woningen die de overstap maken van gas naar warmtepomp en decentrale PV. Hectares vol leggen met zonnepanelen is voor mij ook centrale opwek

Mijn menig is dat je niet zomaar 2kWh voor m3 aardgas mag nemen (SCOP >4 is geen bijzonderheid), het is eerder minder op jaarbasis, als je combineert met PV en direct eigen verbruik.
Als de buffer voor de warmtepomp niet enkel als ontkoppeling maar ook als echte warmte buffer gebruikt zodat er in de periode van oktober tot april zo weinig mogelijk van je PV opwek het net op glipt.
Stijgt je direct verbruik aanzienlijk, op moment economisch niet zo bijzonder interresant, maar wel bij verandering van 100% salderen, naar ......

Neem ik de energiebalans voor een gemiddelde woning in NL, 1250m3 aardgas & 2980kWh electricieit, na overstap naar een lucht/water warmtepomp zou dat ca 2500+2980=5480kWh worden en daarbij het dak voor zover kan vol legt met PV

Niet iedereen heeft de ruimte om 5,5-kWp PV te leggen, maar in vermogen is een L/W WP ook niet zo'n hele grote gebruiker (veelal <<2kW)
Veel zijn inverter WP's die een grootdeel van het stookseizoen in deellast draaien, zodat even verhogen mogelijk is om zoveel mogelijk van de PV opwek in de buffer te stoppen.
Tgv isolatie om met LTV de woning warm te kunnen houden, kan nog makkelijk nodige van die 2500kWh voor WP afgaan, zodat het theoretisch benodigd percentage van te halen direct verbruik nog daalt

Vanuit centrale electriciteits opwek zou je niets merken van zo'n overstap als het directe eigenverbruik zou kunnen verhogen richting 45% als je op basis van een jaar kijkt, want er gaan nog steeds ca 3000kWh heen en weer gaat over de E-meter, maar verbruiksprofiel in tijd is wel verandert
Op basis van een maand of etmaal heeft zo'n overstap natuurlijk wel impact, je zal een senario heel snel naar tijd/periode moeten gaan differentiëren met opwekprofiel, voor aantal benodigde doggerbanken voor WoZ

Voor woningen zou je voor benodigd vermogen, het energieverbruik van de maand januari moeten nemen

Iets wat niet te verwachten is, maar als iedere woning naar NoM incl WP zou gaan, zie je maar heel weinig terug van die 250-300PJ aan aardgas op jaarbasis, in meer kWh's die heen en weer gaan over de E-meter, maar dat is de demping van PV, die in andere periodes wel een bijdrage aan de duurzame opwek kan leveren.

Die zelfde woning bezitter zal via een dynamische lader ook zoveel mogelijk van zijn woning-PV opwek in zijn EV proberen te krijgen als deze eenmaal heeft, wat het verbruiks profiel nog verder verandert.

Een verbruiks profiel wat heel gevoelig wordt voor prijsprikkels, want op weg naar gasloos verliest de traditionele energieleverancier tot 60% van de omzet/cashflow (aardgas) uit levering aan woningen.
Gelijktijdig met een forse verschuiving van vele PJ van de ca 500PJ van verkeer en vervoer naar elektra (3-5kWh voor 1ltr brandstof) en dat zijn veelal niet de zelfde bedrijven in de energiesector

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Domba ik denk ook dat je decentraal voor het energieverbruik van woningen een eind kunt komen. Niet overal en niet continue, maar als basis zou het best een goed idee zijn om dit te stimuleren / verplichten. Dan moet er nog wel een en ander in regelgeving gefaciliteerd worden.
Maar daarmee is, zoals je zelf al zegt, maar een klein deel van het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zoals het er nu naar uit ziet is voor de particuliere bewoners met eigen huis, dak en oprit een combinatie van PV, warmtepomp en EV een bijzonder gunstige combinatie. De warmtepomp heb ik nog niet, de andere 2 wel.

Helaas kan ik nooit genoeg opwekken voor alle dingen, maar met 1kW accu regelvermogen kan ik makkelijk over de 30% eigengebruik heen gaan (wat de gemiddelde PV bezitter heeft, zonder accu)

Het mooiste is nog dat het ook financieel aantrekkelijk is (ook zonder salderen), maar niet iedereen wil dat geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Mijn set doet zonder accu zo'n 20%, dus jouw 30% lijkt me heel reeel. Nu nog onze saldering zo inregelen dat het opladen van jouw ev op een andere locatie verrekend wordt met de real time opbrengst van de panelen op je dak en je hebt voorlopig geen accu nodig. ( ga ik er voor het gemak vanuit dat je ev overdag niet bij je huis staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De eigengebruik cijfers kwamen overigens uit mijn PVO.org statistieken waar ik verbruik en opwek bij houdt. Nu is het zo dat ik 2/3 van het autoverbruik (2500/3500kWh) thuis laad en dus automatisch saldeer. De resterende stroom komt bij de publieke laadpalen vandaan. Maar zelfs met de veel duurdere stroom is het nog steeds erg goedkoop autorijden, ik denk ook niet echt dat het goedkoper gaat worden door de (maandelijkse) infra kosten die er mee gemoeid zijn.

Jouw voorbeeld van realtime opwek en verbruik verrekenen is technisch mogelijk, maar financieel niet haalbaar vrees ik. Je opent ook een hele grote kan met wormen met betrekking tot de privacy van de opwek gegevens. Dan nog allerlei randzaken met minder opwek dan vermogen waarmee de auto laad en de bende is compleet.

Nee hoor, gewoon flat fee houden. Ik denk wel dat er een ander tarief moet komen voor de laadpaalaanbieders. Ik doel dan niet op de stroomkosten, maar de vastrecht tarieven. Een laadpaal aanbieder kost het 230,- per jaar voor een 3x25A aansluiting. Alleen sluit dat niet goed aan bij de wens de auto's, een 3x35A voor 30/32A laden op 1 of 3 fasen zou veel beter werken. Maar die is meteen 900,- euro per jaar. Dat krijg je dus met de laadkosten er niet uit.

Wellicht is het mogelijk dat net als voor de energiebelasting kosten, die al naar 4,9 cent/kWh verlaagd zijn (van 10,9) de vastrecht van de van 3x25 te rekenen voor een 3x35. Dat zou ook mooi zijn als het voor particulieren mogelijk is die een EV thuis hebben. Ik zie erg op tegen een upgrade naar 3x35 omdat het 3 keer zo duur is.

Anyhow, met iets van 2kWh accu en wat regelcapaciteit is de 50% eigen gebruik voor de meeste mensen haalbaar. Het is niet zo dat je net zoveel capaciteit "moet" hebben als het dagverbruik, daar zijn de hybride oplossingen niet voor bedoelt, het is ook geen backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
blissard schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:09:
Maar dat ze in Engeland erg lang doen over de bouw van een kerncentrale hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dat ook voor ons geldt. Als we het zouden willen, dan is een "van de plank" centrale van Alstom echt sneller te bouwen.
Dat de centrales in aanbouw in Finland en Frankrijk er ook lang over doen en ook enkele malen over budget gaan én dat er in de afgelopen tien jaar ondanks een redelijk positief politiek klimaat geen commercieel bedrijf ook maar de kleinste suggestie doet om een centrale te bouwen, zijn wel redenen dat het hier niet gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Pinin schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:00:
[...]

Dank je voor je antwoord, bijvullen met demiwater klinkt niet ideaal, maar wat houdt dat in de praktijk in? elke maand? elk jaar? elke 100uur gebruik?
Ik begrijp dat dat van factoren afhangt, maar welke factoren en welke invloed hebben die? Ze staan in een kelder van max 20 graden. en ze worden -nu in elk geval- elke 3 á 4 maanden voor 1 á 2 weken gebruikt.
Over de regelmaat van bijvullen kan ik je helaas geen antwoord op geven. Het water 'verdampt' bij opladen als H2-gas (waterstof), dus bij de flooded variant is het ook verstandig om de ruimte goed te ventileren i.v.m. explosiegevaar.

Om de keus misschien wat makkelijker te maken, als je de accu's niet vaak diep-ontlaad dan is de AGM variant voldoende en geen omkijken naar. De temperatuur van de ruimte is wel uitstekend (niet te warm).

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

blissard schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:09:
Ben het grotendeels met je eens databeestje. De totale tijd van initiatief tot productie is bij kerncentrales potentieel dramatisch. Tegelijk denk ikdat 18 GWpiek aan panelen (ca. 5.500 ha aan paneeloppervlak, zeg 6.000 ha totaal) ook niet zomaar te plaatsen is. Dat is 5% van de Veluwe om het extra dramatisch te doen lijken. Krijg je binnen twee jaar nog niet de procedures voor afgerond.
Ter vergelijk, In Duitsland werd tijdens de PV-piek drie jaar lang 7+ GW per jaar bijgebouwd, een flink deel ervan op daken die meestal vergunningsvrij zijn (behalve in Hilversum >:) ).

Voor open veld projecten heb je alleen een gemeentelijke omgevingsvergunning nodig, tenzij >50MW dan vallen ze soms ook onder de Rijkscoordinatie regeling. Sommige gemeentes vragen zelfs om initiatieven en dan kan het snel gaan met de procedures.
Een deel van het probleem zit hem in de korte horizon van regeringen. Een ander probleem is dat er geen "van de plank" centrales zijn, elk project wordt grotendeels eenmalig on-site gebouwd. Dat is ook waarom zon en wind er rondjes omheen (gaan) draaien: fabrieksmatige massaproductie is veel goedkoper dan on-site super complexe bouwklussen.

Natuurlijk kun je nog wel wat winnen op het gebied van ervaring van de workforce. Maar tot dusver is het met de EPR: design as you go. Dat heeft ook te maken met het feit dat gedurende het planningsproces en de bouw van een centrale de techniek alweer verder is en dus worden bijv. keuze van besturingssystemen tot het laatst uitgesteld. Vandaar ook dat halverwege de bouw ineens de veiligheidssystemen afgekeurd kunnen worden, die stonden voor de bouw nog niet op papier (Olkiluoto). Of dat er een structureel probleem in het algemene ontwerp boven komt waardoor gedurende de bouw zaken gewijzigd moeten worden (Vogtle). Dit soort zaken zijn funest voor de bouwsnelheid en de uiteindelijke prijs.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@blissard
Wat betreft regelgeving volg ik niet geheel, waar je op doelt.

In principe krijg je enkel een prosumer die meer controle heeft over moment afname en ontkoppeld verbruik en met EV meer energie van zelfde soort benodigd, maar deze ook deels zelf op bepaalde moment kan opwekken

Anderszijds heb je marktpartijen die de cashflow zien opdrogen en die kunnen gaan stunten.
Alle woning pas in 2050 energieneutraal is een lange periode, in tussentijd is en nog veel marktaandeel te winnen of te verliezen, want de overstap gaat ook samen met uiteindelijk minder PJ's aan energie

Om gemiddelde woning nog is erbij te pakken voor overstap zou er marge zijn over 5490 eenheden,die na overstap terug zakt richting 3000 eenheden met ook nog eens voor een eenheid met lagere marktwaarde (gas 18-25ct en elektra 3-7ct) .
Zelfs zou er een deel van 3-4000kWh van EV bij komen, de cashflow loopt terug en marge (verhoging is niet eenvoudig in concurrende markt).

De prosumer zal je nog wel kunnen prikkelen voor een stabiel verbruikerspatroon, je vraagt hem tenslotte niet om op een ander moment te gaan eten, enkel de schakeltijd voor aantal gebruikers anders te spreiden.
Als prosumer kijkt je simpel naar de energierekening en wat eenvoudig te doen is om die lager te krijgen.

Maar mijn verbruikers profiel wordt onvoorspelbaar door de tussenliggende concurrende marktpartijen die gaan stunten, voor meer marktaandeel of behoudt ervan.
In 2014 of 2015 stroomde nog 12-13 miljard euro de gebouwde omgeving uit voor energie, maar op weg naar gasloos valt daar ca 50% langzaam weg,
Wel al worden verwoede pogingen gedaan met stevige lobby voor HT-warmtenetten om die proberen op te vissen, flinke framing van all-electric dat maar voor zeer select aantal woningen zou kunnen, terwijl enkel kwestie is van afgiftesysteem kosten gunstig passend genaakt kan worden, of meer isoleren wat een HT-warmtenet onrendabel maakt.
Prijstechnisch is warmtenet al geen alternatief voor aardgasverwarming laat staan de nog gunstigere all-electric met deel direct verbruik uit eigen PV.
Met warmtenet komt er een hoog vastrecht aansluiting erbij of in plaats van gas
De gebruikskosten voor de kWh's ook als deze volledig van inkoop komen en niet uit eigen PV dan is dat nog maar 50% van een GJ-prijs van een HT-warmtenet, die vroeg of laat ook een keer in aanmerking komt om energiebelasting af te dragen.
Want overheidsinkomsten van belastingen op gas (30ct/m3) en belasting/accijns op brandstof (60-95ct/liter) enkel te verdelen over de overgebleven kWh's voor de huishoudens zal lastig uit te leggen zijn.

Zo heb ik voor mij zelf een limiet van 5kW max piek verbruik gewoonlijk, zodat eventueel toekomstig homeaccu eenvoudig in te passen is
Maar als energieleveranciers komen met dynamisch tarief en "happy hours" van bijv. 1ct/kWh, dan kan limiter er wel af en gaat het van 1-2kW ineens naar 5-15kW.
Maar voor E-netbelasting en netverzwaring blijven het nog steeds voornamelijk PV en EV de belangrijkste niet de WP

Kan misschien wel het capaciteitstarief proberen meer te differentieren, maar een woning heeft een bepaald vermogen (kW) nodig voor gasloos te koken, als ook dat PV meer capaciteit benodigd, wel in een ander seizoen dan een WP. Je kan PV in zomer ook uitschakelen als levering niets meer opbrengt, maar dat dan wel nadat homeaccu gevuld is. Inkoopprijs kWh's is leuke basis voor TVT homeaccu, maar energie sector gaat daar maar weinig meer kWh's van verkopen aan de kleinverbruiker.

In verwarmingsperiode heb ik de aanvulling gewoon nodig van de windmolens, netjes gespreid overdag of ineens is een afnameprijs kwestie.
De benodigde hoeveelheid energie over een etmaal of aantal dagen veranderd nauwelijks of dat nu over 24 uur of 2-4 uur wordt afgenomen, wel het vermogen wat de kabeldiameter en aantal benodigde windmolens, tenminste ik 1 van vele ben

Iedereen verplicht aan een allocatie E-meter, denk dat gevoelig ligt en wel eens moeizaam kan zijn, maar nog steeds dient leverprijs bekend te zijn op moment van gebruik.
Heb je wel een redelijke afstemming met centraal opgewekt vermogen, halverwege overgang naar gasloos, dan zie ik weinig ruimte voor het grote aantal marktpartijen die de energiesector nu kent aldan niet met eigen dynamisch/flexibel tarief in de toekomst.

Eentje maakt niet uit, maar hoe meer overstappen, die hoeven geen warmtebuffer te hebben, maar vaak wel een boiler (opwarmen of anti-legionella-programma)en/of al een EV hebben om gebruik te maken "happy hours" (Dynamisch tarief hoeft niet aanbod te volgen, vandaar onderscheid happy hours en marktprijsn)
Je krijgt bij krimpende totaal benodigde energie een strijd om de kleinverbruiker, die met amper 10% aandeel van totale energieverbruik zich gedraagd, door gunstig moment te zoeken als een aandeel van wel 25% of dat nu komt door "happy-hour/hamster-uren" dynamisch tarief of prijs afhangt van aanbod marktprijs (APX), maakt weinig verschil volgens mij

Bij alle modelen die ik heb gezien, werkt het alleen maar als afnemer maar beperkt flexibel is, maar geen idee hoe het zou kunnen werken, als je veel flexibeler bent en "cherry picking" kunt doen, zoals EV die niet dagelijks moet laden, maar eens in de 2-3 dagen of in 4-5 uurtjes voldoende kan "hamsteren" voor warmte voor de rest van de dag.
Wat blijft is de netverzwaring van het laag spanningsnet van de zeer povere 1,5kW, een verzwaring naar 5kW of 10kW gelijktijdigheid. (80 woningen op 1 afzekering van 3x160A in de wijktrafo is wel een heel erg achterhaald concept)

@databeestje
Ik heb ca 1kWh accu enkel in USP-mode staan, ik heb geen idee hoe ik die meer economisch kan inzet bij mijn salderen per tarief variant.(mag ook per PM)

In mijn warmtebuffer gaat 10-15kWh,
De 6kW WP moet daarvoor aantal uren op vol vermogen voor draaien en als nwe aanpassingen af zijn, nog uren langer, want dan gaat verbruik voor ruimte verwarming gewoon door tijdens het bufferen wat op moment nog niet gaat. Het is op moment verwarmen of bufferen.

Wat praktisch het energetich gunstigste is, kan zo tegenstrijdig zijn met hoe energieleveranciers omgaan met eigen PV opwek en het resultaat voor je energierekening

Hoogtarief is voor mij het tarief met de meeste zonuren en mildste temperaturen van de dag in stookseizoen ideaal voor een L/W WP om te buffer en op koudste moment van de dag in de ochtend in te zetten

Maar mijn lucht/water warmtepompen staan in 2017 wel tijdens hoogtarief stil of nagenoeg stil en komt meeste warmte uit de buffer omdat het enige tientallen euro's tot max 150-200 euro gunstiger kan uitpakken voor mijn jaarrekening, ook al zou ik tot 3-4MWh aan netto jaarverbruik nodig hebben 8)7

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Recent is op de website van SMA het totaal PV vermogen weer aangepast naar 40,21 GW.
Het was iets van 38,4 dacht ik.

http://www.sma.de/unterne...stung-in-deutschland.html

Die Duitsers gaan als een speer, jammer dat het in Nederland "wat minder hard" gaat.
Heb ik het nog niet over de vele windmolens daar. Het kan dus wel.
Zal wel iets met de politiek te maken hebben?

Het grote interconnect eiland voor wind op de Doggersbank vind ik een prima plan.
Het eiland is een spin in het web... (zie video)

http://www.tennet.eu/nl/o...north-sea-infrastructure/

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 25-04-2017 10:32 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

styno schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:41:
[...]

Over de regelmaat van bijvullen kan ik je helaas geen antwoord op geven. Het water 'verdampt' bij opladen als H2-gas (waterstof), dus bij de flooded variant is het ook verstandig om de ruimte goed te ventileren i.v.m. explosiegevaar.

Om de keus misschien wat makkelijker te maken, als je de accu's niet vaak diep-ontlaad dan is de AGM variant voldoende en geen omkijken naar. De temperatuur van de ruimte is wel uitstekend (niet te warm).
Bedankt wederom, de keuze is niet bepaald makkelijker want de AGM kost zo'n €100,- extra per stuk.
Beide accu's kunnen toch even ver ontlaad worden, tot 60% (dat is toch diep-ontladen)
Begrijp ik dus ook een beetje dat de niet-AGM eigenlijk een iets betere accu is, maar wat onderhoud nodig heeft.

Bij onderstaande lijkt het erop dat er niet bijgevuld moet worden. Ik zie iig geen vuldoppen

http://www.trojanbattery....HS_Trojan_Data_Sheets.pdf
databeestje schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:20:
[...]
Een AGM of andere onderhoudsvrije accu is op zich een prima accu, maar is niet echt geschikt voor elke dag volledig ontladen. Als dat maar een paar weken gebeurt is het eigenlijk niet zo'n punt. Met 150 cycles red je het wel een paar jaar.
Wat is volledig ontladen, het klinkt logisch maar welk tot niveau is dat? is dat de 60% remaining bij 0gradenC waar ze het over hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Pinin op 25-04-2017 10:37 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Pinin schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:08:
Bij onderstaande lijkt het erop dat er niet bijgevuld moet worden. Ik zie iig geen vuldoppen
Uit de handleiding:
3.8
Ventilation
Deep-cycle flooded/wet lead acid batteries release small amounts of gas during usage, particularly
during the charging process. Deep-cycle AGM and gel batteries do release gas, but at a much lower rate
than the flooded types. It is critical to charge batteries in a properly ventilated area. For more assistance in
determining ventilation needs, please contact Trojan Battery Company’s technical support engineers.

4.2
Watering
(flooded/wet batteries only)
Deep-cycle flooded/wet batteries need to be watered periodically. The
frequency depends on battery usage, charging and operating temperature.
Check new batteries every few weeks to determine the watering frequency for
your application. It is normal for batteries to need more watering as they age.
Water should NEVER be added to deep-cycle AGM or gel batteries.

4.4.3
Equalizing
(deep-cycle flooded/wet batteries only)
Equalizing is an overcharge performed after fully charging deep-cycle flooded/wet batteries. An
equalizing charge prevents battery stratification and reduces sulfation which are leading causes of
battery failure. Trojan recommends equalizing every 30 days or when batteries have a low specific
gravity reading after fully charging, below 1.235, or have a wide ranging specific gravity of >0.030 points
between cells. Reference Section 8.3 for instructions on specific gravity measurement.

Deep-cycle AGM or gel batteries should NEVER be equalized.

Equalization can be performed either automatically (as programmed on the charger) or by following the
procedure below:
î Check the battery’s electrolyte level in each cell to make sure the plates are covered before charging.
î Check that all vent caps are secured properly on the battery before charging.
î Set charger to equalizing mode.
î The batteries will gas (bubble) during the equalization process.
î Measure the specific gravity every hour. Refer to Table 7 for specific gravity and voltage measurements. Discontinue the equalization charge when the specific gravity no longer rises.

WARNING: Do not equalize deep-cycle AGM or gel batteries.
Dus, ja, je moet de flooded variant wel bijvullen. Als je voor de AGM gaat: zorg dat je laadsysteem instelt op AGM batterij mode (iets andere laadkarakteristiek) en je kunt misschien de extra uitgaven voor een AGM batterij besparen door geen equalizer te hoeven kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 25-04-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

styno schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:06:
[...]
Uit de handleiding:
Ja, maar dat ene specifieke model leek geen vulcaps te hebben.

[...]

Dus, ja, je moet de flooded variant wel bijvullen. Als je voor de AGM gaat: zorg dat je laadsysteem instelt op AGM batterij mode (iets andere laadkarakteristiek) en je kunt misschien de extra uitgaven voor een AGM batterij besparen door geen equalizer te hoeven kopen.
OK, laatste vraag: (hoop ik :) ) onderstaande komt uit de manual. Een equalizer is dat het zelfde als een Battery balancer? De batterijen komen in serie te staan.
Victron raad juist aan ze wel te gebruiken en als oorzaak te zien van mijn huidige gefaalde agm batterijen.
https://www.victronenergy.nl/batteries/battery-balancer

edit: het blijkt dat balancen niet hetzelfde is als equalizen....

4.4.3 Equalizing (deep-cycle flooded/wet batteries only)
Equalizing is an overcharge performed after fully charging deep-cycle flooded/wet batteries. An
equalizing charge prevents battery stratification and reduces sulfation which are leading causes of
battery failure. Trojan recommends equalizing every 30 days or when batteries have a low specific
gravity reading after fully charging, below 1.235, or have a wide ranging specific gravity of >0.030 points
between cells. Reference Section 8.3 for instructions on specific gravity measurement.
Deep-cycle AGM or gel batteries should NEVER be equalized.
Equalization can be performed either automatically (as programmed on the charger) or by following the
procedure below:
î Check the battery’s electrolyte level in each cell to make sure the plates are covered before charging.
î Check that all vent caps are secured properly on the battery before charging.
î Set charger to equalizing mode.
î The batteries will gas (bubble) during the equalization process.
î Measure the specific gravity every hour. Refer to Table 7 for specific gravity and voltage
measurements. Discontinue the equalization charge when the specific gravity no longer rises.
WARNING Do not equalize deep-cycle AGM or gel batteries.

[ Voor 4% gewijzigd door Pinin op 25-04-2017 12:17 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Iemand hier tips over een goede installateur regio Veenendaal voor informatie en evt plaatsing van een duurzame warmte installatie. We zouden graag onze gas CV willen vervangen voor een duurzame oplossing biomassa/pellet cv, icm warmtepomp of zonneboiler. Opties zijn er echter het vinden van geschikte bedrijven die willen meewerken lijkt wat lastiger. 1 tip hier via pm gekregen deze is op vakantie maar wel nette reactie gehad dat ze er dan op terugkomen. Een ander heeft gevraagd om foto's huidige installatie en plattegronden. Heb dit allemaal netjes uitgewerkt en nooit meer iets van gehoord.

Op het internet kom je voldoende installateurs tegen echter weinig die duurzame installaties plaatsen. Die ik wel vind zijn voornamelijk ingespeeld op kantoren en grote bedrijven en niet zo zeer particulieren.

Dus mocht iemand een goed bedrijf/persoon weten hoor ik het graag.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bl4ckviper schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:53:
Dus mocht iemand een goed bedrijf/persoon weten hoor ik het graag.
Installatiebedrijf Ph De Jong in Apeldoorn - 055-5216873
Debbe B.V. in Hilversum - https://debbe.nl/

Zelf geen ervaring mee, maar het zijn bedrijven met ervaring in het installeren van pelletketels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
Bl4ckviper schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:53:
Iemand hier tips over een goede installateur regio Veenendaal voor informatie en evt plaatsing van een duurzame warmte installatie. We zouden graag onze gas CV willen vervangen voor een duurzame oplossing biomassa/pellet cv, icm warmtepomp of zonneboiler.
Nu weet ik dat je hier niet om vraagt maar ik zit ook al een tijdje te overwegen om iets in die richting te doen. Het is een van de beperkte mogelijkheden om in mijn huidige woning minder fossiel te verbruiken voor mij.
Sowieso vind ik het positief om minder gas (=fossiel) te stoken. De warmte van een kachel is ook aangenaam en het uitzicht wat gezelliger.
Maar van de andere kant vraag ik me af hoe duurzaam ik het kan noemen: Houtstook is over de linie niet schaalbaar (of dan iig niet duurzaam) en de uitstoot kan niet alleen overlast geven maar ook gewoon slecht voor de gezondheid in de buurt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Bacchus schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:12:
[...]

Nu weet ik dat je hier niet om vraagt maar ik zit ook al een tijdje te overwegen om iets in die richting te doen. Het is een van de beperkte mogelijkheden om in mijn huidige woning minder fossiel te verbruiken voor mij.
Sowieso vind ik het positief om minder gas (=fossiel) te stoken. De warmte van een kachel is ook aangenaam en het uitzicht wat gezelliger.
Maar van de andere kant vraag ik me af hoe duurzaam ik het kan noemen: Houtstook is over de linie niet schaalbaar (of dan iig niet duurzaam) en de uitstoot kan niet alleen overlast geven maar ook gewoon slecht voor de gezondheid in de buurt zijn.
De opties staan open ;) Daarom zoek ik ook iemand die mij hierin kan adviseren. Het moet natuurlijk ook leuk voor mijn portemonnee blijven.

Een warmtpomp zou dus evt ook kunnen, echter zit je dan weer met het in 2020 versoberen van saldering.
Skyaero schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:11:
[...]

Installatiebedrijf Ph De Jong in Apeldoorn - 055-5216873
Debbe B.V. in Hilversum - https://debbe.nl/

Zelf geen ervaring mee, maar het zijn bedrijven met ervaring in het installeren van pelletketels.
Die doen dus weer niet in zonneboilers of warmtepompen.

Ik ben opzoek naar een bedrijf die de opties kan geven met voor en nadelen en uiteraard het kosten plaatje.

[ Voor 20% gewijzigd door Bl4ckviper op 25-04-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Bl4ckviper

Een WP is ook rendabel zonder salderen hoor. En zover ik weet is er in ieder geval een motie aangenomen om salderen te behouden in de huidige vorm tot 2023.

Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een WP + ZB en PV dan een Hout / pelletkachel. Fijnstof is toch ook een serieuze issue en echt duurzaam vind ik niet dat je pellets of hout verstoken kan noemen, maar goed daar zijn de meningen verder over verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Bl4ckviper schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:15:
Die doen dus weer niet in zonneboilers of warmtepompen.
Heb je ze al gebeld?
Ik ben opzoek naar een bedrijf die de opties kan geven met voor en nadelen en uiteraard het kosten plaatje.
Dan heb je geen installateur, maar een installatieadviesbureau nodig. Die zijn niet goedkoop (reken op 70-80 euro per uur ex BTW)
Rhaelak schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:23:
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een WP + ZB en PV dan een Hout / pelletkachel. Fijnstof is toch ook een serieuze issue en echt duurzaam vind ik niet dat je pellets of hout verstoken kan noemen, maar goed daar zijn de meningen verder over verdeeld.
WP + ZB is kapitaalvernietiging (maar wel duurzaam). WP + PV + doucheWTW is dan een betere investering en kost net zoveel

Een WP gebruik je als je lage-temperatuur afgifte systeem hebt (bijv vloerverwarming). Pelletketels zijn een duurzamere alternatief of CV ketels en kunnen gewoon 90 graden water maken. Pelletketels zijn dus voornamelijk mooi voor woningen waar LTV niet haalbaar is, maar waar je wel van het gas af wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Rhaelak schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:23:
@Bl4ckviper

Een WP is ook rendabel zonder salderen hoor. En zover ik weet is er in ieder geval een motie aangenomen om salderen te behouden in de huidige vorm tot 2023.

Dat wordt idd een mooie discussie.

PV panelen zijn er al dus we zijn op weg.
Zoals ik al zei alle opties zijn nog open, voor en nadelen analyse en kosten baten analyse is wat ik zoek.

Als ik hier voor met 4 verschillende bedrijven om tafel moet, en alles moet ook nog eens goed samenwerken vind ik persoonlijk niet heel wenselijk.

@Skyaero
Zo een maatwerkadvies rapport zou ideaal zijn mits het ook nog direct uitvoerbaar zou zijn, maar helaas dien je zelf weer op zoek te gaan naar allerlei partijen die het uit kunnen voeren. En de genoemde prijzen in zo een rapport zijn nogal indicatief. Ik mis gewoon de opvulling (voor de particulier) van gedegen (op feiten/metingen gebaseerd) advies naar uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Bl4ckviper schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:15:
[...]

De opties staan open ;) Daarom zoek ik ook iemand die mij hierin kan adviseren. Het moet natuurlijk ook leuk voor mijn portemonnee blijven.

Een warmtpomp zou dus evt ook kunnen, echter zit je dan weer met het in 2020 versoberen van saldering.
Reken met 2kWh per m3 gas, dus 1000m3 gas is 2000kWh, dat is 700 vs 400 euro per jaar in gebruikskosten. Sluit je de gas aansluiting af en ga je inductie koken dan is het verschil groter.

Een Mitsubishi Ecodan 7,5 is circa 5.2k euro zonder installatie en doet ook SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

databeestje schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:54:
[...]

Reken met 2kWh per m3 gas, dus 1000m3 gas is 2000kWh, dat is 700 vs 400 euro per jaar in gebruikskosten. Sluit je de gas aansluiting af en ga je inductie koken dan is het verschil groter.

Een Mitsubishi Ecodan 7,5 is circa 5.2k euro zonder installatie en doet ook SWW.
Dat klinkt niet verkeerd. Maar als je verschillende ruimtes moet verwarmen (de keuken is een aparte ruimte, de badkamer, de werkkamers op de bovenverdieping), dan wordt het plaatje toch wat anders? Dat gaat niet lukken met 1 unit in de woonkamer.

Hoe werkt dit trouwens met heet water voor de keuken en de badkamer?
We hebben al PV en een zonneboiler met een 120 liter vat.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Schinnen-groen schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:05:
[...]

Dat klinkt niet verkeerd. Maar als je verschillende ruimtes moet verwarmen (de keuken is een aparte ruimte, de badkamer, de werkkamers op de bovenverdieping), dan wordt het plaatje toch wat anders? Dat gaat niet lukken met 1 unit in de woonkamer.

Hoe werkt dit trouwens met heet water voor de keuken en de badkamer?
We hebben al PV en een zonneboiler met een 120 liter vat.
Mitsubishi Ecodan 7,5 is een lucht/water warmtepomp, die in plaats komt van een gas-CV ketel.
Cruciaal is afgifte syteem.
LTV als vloer/wand of plafondverwarming heeft de voorkeur, maar radiatoren zou kunnen als het nu al lukt met max aanvoer temperatuur van 45C van gas-CV-ketel om woning comfortabel warm te houden,

Anders is er werk aan de winkel, isolatie mogelijkheden zoeken of nieuwe poging in volgend stookseizoen met verzwaring van radiatoren naar T33's of grotere.

Een drieweg klep zorgt voor omschakeling tussen verwarmen en spiraal door boiler voor warmwater en WP heeft een tempsensor in boiler om op temperatuur te houden, maar kan ook op tijdgeschakeld zijn om maar x keer per dag op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb hem in ieder geval op het budget gezet voor 2018, onze ketel is inmiddels een 17 jaar oude AWB 2HR, daar moet ik toch wat mee. De Mitsu kan als all-in-one met een 200 liter boiler besteld worden, maar geen ruimte. Dus een losse hydrobox, buffer en boiler zou op zolder moeten passen.

In mijn situatie moet er dus nog wel het e.e.a. aan voorwerk plaats vinden. Eerst maar naar een lagere temperatuur verwarming toe, dat maakt het een stuk makkelijker. Het huis is van 1985 en de isolatie is niet slecht, maar ook niet geweldig. Met 1100m3 gas per jaar is het niet verschrikkelijk voor 90m2 denk ik.

Vloerverwarming zou ik in moeten frezen, maar dan moet er ook nog een plavuizenvloer van onder het laminaat weg gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@databeestje

Ik gebruik 6kW Pansonic monoblocks (E 2860 excl installatie en ISDE), die hebben geen binnenunit, dat is een buitenunit waar simpel 2 verwamingsbuizen aan gaan en stroom erop en klaar, daarvan is 1 direct aangesloten op uitsluitend een circuit met gewone T22 radiatoren.

Een directe aansluiting komt met meer eisen aan afgifte systeem, zoals relatief weinig flowweerstand (28mm stamleiding) want je wilt tenminste 20-25ltr/min met Panasonic op max circulatiepompvermogen rondkrijgen.
Dat is wel een max flow maar wel handig voor een beetje soepele defrost, de normale verwarmings flow is 15-17ltr/min voor delta T = 5oC, hoe lager het benodigde pompvermogen hiervoor hoe beter, want die hulpenergie tikt wel door in een lagere dag-COP.
Voor direct aansluiting heb je ook flink wat radiatoren nog (liever 8 of meer), want vanwege de benodigde flow om WP warmtevermogen te transporteren (ca 175l/h per kW voor dT=5), kun je vaak ook weinig naregelingen, hoe meer radiatoren hoe meer je kunt naregelen of ergens een radiator knijpen, anders moet je uitwijken voor naregeling naar fans onder de radiator.

Een kleine buffer die voor ontkoppeling zorgt maakt het matchen tussen WP en afgifte systeem aanzienlijk makkelijker, benodigd wel wat extra hulpenergie voor een extra regelbare circulatiepomp voor het afgiftesysteem.
De WP houdt de buffer op temperatuur, veelal wordt een weers afhankelijke-regeling gebruikt en kan je nachtverlaging of 1-2 graden verhogen, maar dan zit wel al het koude water uit de radiatoren en leidingen in de buffer, de 2e-3e graad verhoging dat duurt wel even..

De 2e WP is uitsluitend vloerverwarming en boiler, de reden is niet dat die structureel op 5-6C lager temperatuur dan de radiatoren draait, maar oorspronkelijk plan was een 5-6kW ecocute R744 WP voor radiatoren en om de warmtebuffer te vullen,

Het wil niet vlotten met deze WP's., al een decennium in oa Japan verkocht worden, voor die naar EU komen, deze WP's met GWP=1 en doen we het maar zolang met een R410A WP met GWP=2088, die voor 560 euro op de oprit staat na ISDE

Want voordeel is er nauwelijk om dit vanwege COP te doen, voor 2 kleinere units te kiezen. maar het is een stuk handiger met eiland mode, als meeste gebruikers niet meer netgekoppeld zijn en ik toch meerdere manieren heb om in mijn warmte te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Heeft iemand ooit wel eens nagedacht om de warmte die de koelkast maakt op te vangen (met een slang aan de achterkant oid) en deze warmte op te slaan in een kleine boiler ? Dan zou je hiermee water kunnen "voorverwarmen" wat in je keukenboiler / doorstroom verwarmer gaat. Zou dit veel stroom besparen ? Mijn close in keukenboiler zit op 200 Kwh per jaar.

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De achterkant wordt hooguit 35 graden (? meet het eens :)) maar het is natuurlijk een leuk projectje.
Aangenomen dat een koelkast een COP van 3 heeft, is de maximale te oogsten warmte het elektriciteitsverbruik van de koelkast * 3 dus orde-grootte ~1000 kWh.

Ik zou een boiler vergeten en direct met de slang een close-in boiler hotfillen.
De warmte had anders je keuken opgewarmd, dus dat is de eerste winst in de zomer :)
De koelkast vindt een goede heatsink ook leuk voor een iets hogere COP van de compressor.
Maar een dT regeling met pomp en buffervat en de condensor isoleren lijkt me de moeite niet waard.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 22:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Proton_ schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:11:
De achterkant wordt hooguit 35 graden (? meet het eens :)) maar het is natuurlijk een leuk projectje.
Aangenomen dat een koelkast een COP van 3 heeft, is de maximale te oogsten warmte het elektriciteitsverbruik van de koelkast * 3 dus orde-grootte ~1000 kWh.

Ik zou een boiler vergeten en direct met de slang een close-in boiler hotfillen.
De warmte had anders je keuken opgewarmd, dus dat is de eerste winst in de zomer :)
De koelkast vindt een goede heatsink ook leuk voor een iets hogere COP van de compressor.
Maar een dT regeling met pomp en buffervat en de condensor isoleren lijkt me de moeite niet waard.
Hier staat de vaatwasser naast de koelkast en de diepvries, misschien aan de achterzijde extra meters koperen waterleiding op de muur monteren.
En die waterleiding op de vaatwasser aansluiten.
Kan het water in de leiding 24 uur of meer opwarmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Cor-Jan schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:58:
Heeft iemand ooit wel eens nagedacht om de warmte die de koelkast maakt op te vangen (met een slang aan de achterkant oid) en deze warmte op te slaan in een kleine boiler ? Dan zou je hiermee water kunnen "voorverwarmen" wat in je keukenboiler / doorstroom verwarmer gaat. Zou dit veel stroom besparen ? Mijn close in keukenboiler zit op 200 Kwh per jaar.
Condensor van koelkast als voorverwarmer van water.
Zoek eerst de klimaatklasse van je koelkast op, want meeste zijn geschikt voor boven een specifieke minimale ruimtetemperatuur, voor meest gangbare is die minimale temperatuur 16oC.

Alleen voor zover ik weet is klimaatklasse SN geschikt voor een ruimte temperatuur vanaf 10oC, dat is ongeveer de temperatuur waarmee drinkwater de woning binnenkomt en ook de temperatuur van condensor als er heel goede warmte overdracht is met het te voorverwarmen water.

Buiten het optimale gebied loopt de efficientie terug en benodigd deze meer energie.

Of een beveliging daarvoor gangbaar is bij koelkasten geen idee zoals uitschakeling compressor, een L/W warmtepomp heeft veelal deze beveilig van condensor wel tegen te koud retourwater, back-up verwarming bijschakelen, anders compressor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

In juni loopt mijn contract af bij GreenChoice. Ze willen ons, evenals het vorige jaar, NIET de deal geven die ze via internet aanbieden, maar een duurder 1- of 3-jarig contract met windenergie. De kWh prijs is niet (meer) belangrijk, maar de gasprijs nog wel.

Een snelle rekensom leert dat ik met een nieuw contract ruim €100,- duurder uit ben.

We zitten al bijna vanaf de oprichting bij GC en willen er niet weg, maar we worden wel stilletjes aan ertoe gedwongen.
Wat is wijsheid.

Hoe doen jullie dit eigenlijk?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

@Schinnen-groen Wij zijn mede-oprichters van een lokale duurzame energie cooperatie dat overigens gebruikt maakt van de vergunning van Greenchoice (Greenchoice was 2e keus). Wellicht zal het niet vreemd klinken dat we niet eens kijken naar andere leveranciers voor ons huishouden.

Wel is het aanbod van groene energie en alternatieve bedrijfsvormen de afgelopen jaren flink gegroeid dus je hoeft niet meer op ideologische gronden bij Greenchoice te blijven, er is meer keus. Jij mag dan wel loyaliteit voor hun voelen, zij voelen het kennelijk niet voor jou.

Sowieso, in deze business klanten lokken met een tijdelijke korting is een naar businessmodel imho.

[ Voor 40% gewijzigd door styno op 29-04-2017 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Schinnen-groen schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 08:59:
In juni loopt mijn contract af bij GreenChoice. Ze willen ons, evenals het vorige jaar, NIET de deal geven die ze via internet aanbieden, maar een duurder 1- of 3-jarig contract met windenergie. De kWh prijs is niet (meer) belangrijk, maar de gasprijs nog wel.

Een snelle rekensom leert dat ik met een nieuw contract ruim €100,- duurder uit ben.

We zitten al bijna vanaf de oprichting bij GC en willen er niet weg, maar we worden wel stilletjes aan ertoe gedwongen.
Wat is wijsheid.

Vorig jaar ook overgestapt omdat greenchoice niet meer interessant was, dus nu gewoon naar een ander gegaan, pik ik een bonusje mee en klaar.
Dan niet he...

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat is wijsheid.

Ultimatum stellen, of je krijgt de internetaanbieding of je stapt zsm over. Er zijn tegenwoordig echt groene aanbieders die je graag verwelkomen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erasmo schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 11:09:
[...]

Ultimatum stellen, of je krijgt de internetaanbieding of je stapt zsm over. Er zijn tegenwoordig echt groene aanbieders die je graag verwelkomen.
Dat had ik vorig jaar gedaan. Helaas waren ze op de helpdesk niet om te praten. Toen ik aangaf dat ik mij ga oriënteren op andere leveranciers, vonden ze dat "jammer".

Blijkbaar hebben ze klanten genoeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:38:
[...]

Vorig jaar ook overgestapt omdat greenchoice niet meer interessant was, dus nu gewoon naar een ander gegaan, pik ik een bonusje mee en klaar.
Dan niet he...
Waar zit je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Energieflex (vanaf aug) met een 260,- bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:40:
[...]

Energieflex (vanaf aug) met een 260,- bonus.
Dat is nu een stuk minder, helaas.
Zelf zit ik ook te kijken naar Vandebron, maar daar staan weinig gegevens over de leverancierswaardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:48:
[...]

Dat is nu een stuk minder, helaas.
Zelf zit ik ook te kijken naar Vandebron, maar daar staan weinig gegevens over de leverancierswaardering.
Ja dat was het na 2 weken al, zeker veel aanmeldingen :)
Mijn contract loopt van 1 aug naar 1 aug, wat na juli is waar het allemaal veranderd elk jaar.

Ik kijk niet meer groen of grijs, puur op prijs of bonus, gas verbruik ik bijna niet meer, stroom wek ik bijna net zoveel op als ik verbruik en wat ik in de nacht werkelijk krijg weet niemand.

Het er ligt ook vaak aan wat voor verbruik je in vult.
https://www.energievergelijker.nl/resultaten

Bruto invullen ;)

Edit2
Oxxio en eneco hebben een bonus van resp 270 en 260,-

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 29-04-2017 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, ook maar even aanschuiven.
Hier zijn de auto, de motor en de scooter de deur uitgegooid. Voor nu alles op de fiets.
Heb een oude dell (PC) geruild voor een elektrische fiets met een kapot accupak.
Ik heb een 'goed' accupak van van een sparta ion liggen cellen zijn goed maar de print is stuk.
Even kijken hoe dat spul over te zetten op de e-bike.
Helaas heeft het ding 26" wielen wat voor mij te klein is. Oplossing, snij het de fiets uitelkaar en mijn mountainbike (28") ook. Daar maak ik dan wel een soort van 'frankenstein' fiets van.
Heb ik het spul gelijk opgevoerd en rondom in de veren.
Voor de liefhebbers: foto's volgen..
<edit>
Ik was vergeten om erbij te zeggen de e-bike een middenmotor heeft.
Daarom het spul uit elkaar snijden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2017 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Wat is wijsheid.

Ik stap al bijna 10 jaar ieder jaar over naar de dan op dat moment gunstigste leverancier voor mij.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 14:56:
[...]

Ik stap al bijna 10 jaar ieder jaar over naar de dan op dat moment gunstigste leverancier voor mij.
En dat verloopt altijd gladjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:56:
[...]

Ja dat was het na 2 weken al, zeker veel aanmeldingen :)
Mijn contract loopt van 1 aug naar 1 aug, wat na juli is waar het allemaal veranderd elk jaar.

Ik kijk niet meer groen of grijs, puur op prijs of bonus, gas verbruik ik bijna niet meer, stroom wek ik bijna net zoveel op als ik verbruik en wat ik in de nacht werkelijk krijg weet niemand.

Het er ligt ook vaak aan wat voor verbruik je in vult.
https://www.energievergelijker.nl/resultaten

Bruto invullen ;)

Edit2
Oxxio en eneco hebben een bonus van resp 270 en 260,-
Hier loopt het van 1 juli - 1 juli.
Is het volgens jou dan handig om pas na 1 aug over te stappen? Dan zijn volgens jou de nieuwe prijzen bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Schinnen-groen
Verloopt meestal gladjes maar wel effe alles in de gaten houden en eventueel aan de bel trekken.
Prijzen van variabele tarieven veranderen meestal op 1 jan. en 1 juli.
Prijzen van vaste contracten die ik afsluit voor een jaar veranderen wekelijks op de diverse vergelijking sites.
Wat me wel opvalt is dat de gastarieven rond juli lager zijn als rond november-december

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 14:24:
Zo, ook maar even aanschuiven.
Hier zijn de auto, de motor en de scooter de deur uitgegooid. Voor nu alles op de fiets.
Heb een oude dell (PC) geruild voor een elektrische fiets met een kapot accupak.
Ik heb een 'goed' accupak van van een sparta ion liggen cellen zijn goed maar de print is stuk.
Even kijken hoe dat spul over te zetten op de e-bike.
Helaas heeft het ding 26" wielen wat voor mij te klein is. Oplossing, snij het de fiets uitelkaar en mijn mountainbike (28") ook. Daar maak ik dan wel een soort van 'frankenstein' fiets van.
Heb ik het spul gelijk opgevoerd en rondom in de veren.
Voor de liefhebbers: foto's volgen..
<edit>
Ik was vergeten om erbij te zeggen de e-bike een middenmotor heeft.
Daarom het spul uit elkaar snijden.
Een van de tweakblogs heeft een heel stuk over e-bike accu's, kan alleen even niet meer op de naam komen...
Schinnen-groen schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:26:
[...]

Dat had ik vorig jaar gedaan. Helaas waren ze op de helpdesk niet om te praten. Toen ik aangaf dat ik mij ga oriënteren op andere leveranciers, vonden ze dat "jammer".

Blijkbaar hebben ze klanten genoeg....
In dat geval is het :w Greenchoice. Dat je niet automatisch 'slapende' klanten de aanmeldbonus geeft is te begrijpen maar dit is gewoon een loyaliteitsstraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Wat is wijsheid.

Ruim twee jaar terug had ik hetzelfde probleem, GC wilde niet zakken naar de internet prijs, ook niet naar herhaaldelijk aandringen.
Ben toen overgestapt op VanDeBron.
- Ten eerste vind ik het concept goed (energie tegen kostprijs van lokale opwekkers), leven van het abonnement geld..
- Vervolgens geven ze dus ieder jaar de zelfde prijs als voor de nieuwkomers, geen verschil maar ook geen bonus.
- Goed helpdesk ( ivm verlagen voorschot door zonnepanelen)
- Overzichtelijke rekening. ( Ik heb een Ferraris dus vanzelf eigenlijk :) )
- Ook een leuke vergoeding voor overschot wanneer je het "zonne collectief" in gaat.
- klein is leuk ( dacht ik van GC ook )

Overstap was volledig probleem loos.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Domba schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:50:
@databeestje

Ik gebruik 6kW Pansonic monoblocks (E 2860 excl installatie en ISDE), die hebben geen binnenunit, dat is een buitenunit waar simpel 2 verwamingsbuizen aan gaan en stroom erop en klaar, daarvan is 1 direct aangesloten op uitsluitend een circuit met gewone T22 radiatoren.

Een directe aansluiting komt met meer eisen aan afgifte systeem, zoals relatief weinig flowweerstand (28mm stamleiding) want je wilt tenminste 20-25ltr/min met Panasonic op max circulatiepompvermogen rondkrijgen.
Dat is wel een max flow maar wel handig voor een beetje soepele defrost, de normale verwarmings flow is 15-17ltr/min voor delta T = 5oC, hoe lager het benodigde pompvermogen hiervoor hoe beter, want die hulpenergie tikt wel door in een lagere dag-COP.
Voor direct aansluiting heb je ook flink wat radiatoren nog (liever 8 of meer), want vanwege de benodigde flow om WP warmtevermogen te transporteren (ca 175l/h per kW voor dT=5), kun je vaak ook weinig naregelingen, hoe meer radiatoren hoe meer je kunt naregelen of ergens een radiator knijpen, anders moet je uitwijken voor naregeling naar fans onder de radiator.

Een kleine buffer die voor ontkoppeling zorgt maakt het matchen tussen WP en afgifte systeem aanzienlijk makkelijker, benodigd wel wat extra hulpenergie voor een extra regelbare circulatiepomp voor het afgiftesysteem.
De WP houdt de buffer op temperatuur, veelal wordt een weers afhankelijke-regeling gebruikt en kan je nachtverlaging of 1-2 graden verhogen, maar dan zit wel al het koude water uit de radiatoren en leidingen in de buffer, de 2e-3e graad verhoging dat duurt wel even..

De 2e WP is uitsluitend vloerverwarming en boiler, de reden is niet dat die structureel op 5-6C lager temperatuur dan de radiatoren draait, maar oorspronkelijk plan was een 5-6kW ecocute R744 WP voor radiatoren en om de warmtebuffer te vullen,

Het wil niet vlotten met deze WP's., al een decennium in oa Japan verkocht worden, voor die naar EU komen, deze WP's met GWP=1 en doen we het maar zolang met een R410A WP met GWP=2088, die voor 560 euro op de oprit staat na ISDE

Want voordeel is er nauwelijk om dit vanwege COP te doen, voor 2 kleinere units te kiezen. maar het is een stuk handiger met eiland mode, als meeste gebruikers niet meer netgekoppeld zijn en ik toch meerdere manieren heb om in mijn warmte te voorzien.
Kan ik hier uit opmaken dat je niet zo tevreden bent over je WP's? En waar zit hem dat dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Bl4ckviper schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:56:
[...]
Kan ik hier uit opmaken dat je niet zo tevreden bent over je WP's? En waar zit hem dat dan in?
Een R410A L/W WP is geen R744 L/W WP.
Mijn Pana monoblock's leveren op zich prima prestaties met SCOP van ca 4,5
Echter een R410A inverter L/W WP werkt het beste als deze zoveel mogelijk 24/7 kan draaien met een dT=2,4 tot 5C en dat sluit niet geheel aan bij mijn doel, flexibel met lage piek netbelasting

Een WP direct aangesloten, is eerder uitzondering dan regel, het vereist een afgifte systeem dat overweg kan met de kleine dT en de daarbij behorende flow, zonder monitoring zal er dan ook eerder en vaker sprake zijn van kleine flow of thermische mismatches.
De kans op die kleine mismatches is er niet, als je een kleine ontkoppel buffer gebruikt, kost wel ruimte.

Een ecocute of R744 werkt met een dT=40-55C en is beter geschikt voor discontinu gebruik
Zoals zoveel mogelijk draaien tijdens eigen PV-opwek en dan sla je de warmte tijdelijk in een warmtebuffer op, voor de rest van de dag.
Een warmte buffer is niet het zelfde als een ontkoppel buffer en met een R744 kan in mijn zelfde 6000ltr warmtebuffer 35 tot 40kWh tijdelijk opslaan omdat deze een veel hogere aanvoertemperatuur heeft dan een R410A WP, die niet veel verder komt dan 15kWh.

Met een R744 WP is het gemakkelijker om het heen en weer over de E-meter meer te beperken, daar wordt de piek verbruik niet direct lager van, E-koken heeft een hoger piek verbruik dan beide WP's

Met 2x R410A kan ik mijn benodigde verbruik capaciteit al beperken tot 5,7kW (1x25A) en dat kost al nodige programeren van de controlers, die de energie huishouding regelen.

Ik gooi zo nu en dan de hoofdschakelaar om te kijken/testen hoever ik ben en hoe soepel het gaat en dan verwarm ik enkel uit de warmtebuffer.
Even off-grid gaan is niet vanwege economisch reden, maar om knelpuntjes eruit te vissen die minder opvallen in de monitoring data en met nadruk op flexibel.

Want voor salderen is een motie in Tweede kamer aangenomen om deze teminste nog tot 2023 voort te zetten, maar salderen bestaat uit 2 delen.
Een belasting en een leveringsdeel, het leveringsdeel zou flexibel gemaakt kunnen worden met dynamische tarieven, wat nu al een enkele energieleverancier doet, met goedkope en duurdere periodes.
Dynamisch tarief is niet strijdig met salderen zolang voor invoeden tenminste de leveringsprijs voor afname krijgt, ook is dat maar 0,1ct/kWh

Je kan het nodige over dynamisch tarief zeggen, maar als consument en prosumer meer opslag mogelijkheden krijgen, in de vorm van EV, warmtebuffer of misschien homeaccu, dan is het gebruikte argument voor beperktere E-netverwaring niet meer relavant.
Dynamisch tarief zal juist de afname vermogenspieken meer synchroniseren zelfs, want als om 21 uur een gunstig laag uurtarief begint, dan staan alle timers op 21:00, om boiler op te warmen, EV laden en wat we nog meer hebben tegen die tijd.

Netwerkbeheerders kijken dan ook voorzichtig naar aanscherping van capaciteitstarief als een mogelijkheid om E-netverzwaring te beperken
Nu is er eigenlijk maar 1 tarief tot 3x25A, welke ruim 10x zo hoog is als waar gemiddeld mee rekening is gehouden voor gelijktijdigheid en benodigde laagspanningskabels

Er was een 1,4kW (6A) enkele jaren terug, maar netwerkbeheerder(s) hebben zich gehaast, tot bij de rechter toe, om te voorkomen dat consumenten er gebruik van gingen maken , zelfs een pilot als soft6A kon niet.

Toch kijken ze inmiddels intern weer heel voorzichtig naar die mogelijk, want tussen 6A en 3x25A zit ruim factor 10 aan vermogens verschil
Als consument ga je bij komst van dynamisch tarief, niet de regeling van je verbruik uithanden geven wanneer je WP loopt of je EV geladen wordt, dynamisch tarief zal die vermogensvraag alleen maar meer synchroniseren vanwege de incentive voor de gunstigere E-rekening.

Die incentive is er nu al bij sommige energieleveranciers
Dit jaar staan mijn WP's zoveel mogelijk tijdens hoogtarief stil, het tarief met meeste zonuren en mildste temperaturen van de dag.
Vanwege al eerder aangegeven salderen uit 2 delen bestaat en voor E-lev geldt geen vast voorgeschreven wijze hoe deze dat dient te verwerken in de E-rekening waarbij mijn huidige een hogere prijs biedt voor de zonnestroom dan de kale leveringsprijs voor afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Domba schreef op maandag 1 mei 2017 @ 18:57:
[...]

Echter een R410A inverter L/W WP werkt het beste als deze zoveel mogelijk 24/7 kan draaien met een dT=2,4 tot 5C en dat sluit niet geheel aan bij mijn doel, flexibel met lage piek netbelasting

Een ecocute of R744 werkt met een dT=40-55C en is beter geschikt voor discontinu gebruik
Over welke dT hebben we het hier? bronzijde (aanvoer/retour), CV zijde (aanvoer/retour) of tussen bron en CV (aanvoer/aanvoer)? Want ik kan me geen scenario bedenken waarin je deze dTs zou willen hebben.
Netwerkbeheerders kijken dan ook voorzichtig naar aanscherping van capaciteitstarief als een mogelijkheid om E-netverzwaring te beperken
Nu is er eigenlijk maar 1 tarief tot 3x25A, welke ruim 10x zo hoog is als waar gemiddeld mee rekening is gehouden voor gelijktijdigheid en benodigde laagspanningskabels
Grootste gevaar op dit moment is PV, omdat deze een gelijktijdigheidsfactor van (bijna) 100% heeft, terwijl warmtepompen een gelijktijdigheidsfactor hebben van ongeveer 50%.
Het probleem is dan ook niet de aansluiting, maar de gelijktijdigheid.
Als consument ga je bij komst van dynamisch tarief, niet de regeling van je verbruik uithanden geven wanneer je WP loopt of je EV geladen wordt, dynamisch tarief zal die vermogensvraag alleen maar meer synchroniseren vanwege de incentive voor de gunstigere E-rekening.
Dat is correct. Dynamische tarieven werken dan ook alleen als ook de netwerkkosten opgenomen zijn in dat dynamisch tarief. En dan wordt het in een keer heel ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Skyaero schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:14:
[...]

Over welke dT hebben we het hier? bronzijde (aanvoer/retour), CV zijde (aanvoer/retour) of tussen bron en CV (aanvoer/aanvoer)? Want ik kan me geen scenario bedenken waarin je deze dTs zou willen hebben.
Dat is de gebruikelijk Delta T bij een R410A WP, laagste thermisch vermogen vaak 50% is ca 2,4C
Dat is delta T tussen retour en aanvoer van de WP welke weer direct naar het afgifte systeem gaat in geval van een direct aangesloten WP

Laat je het verder afkoelen tov stooklijn dan gaat inverter compressor harder lopen, het omgekeerde kan ook door zoals ik dat doe met warmte injectie vanuit de warmtebuffer met variabel mx-ventiel de dT te verkleinen en constant te houden tov van aanvoer uit de WP
Daarmee kan je ca de gewenste deellast vermogen bepalen en daarmee beperkt een iets gunstigere dag-COP krijgen
[...]
Grootste gevaar op dit moment is PV, omdat deze een gelijktijdigheidsfactor van (bijna) 100% heeft, terwijl warmtepompen een gelijktijdigheidsfactor hebben van ongeveer 50%.
Het probleem is dan ook niet de aansluiting, maar de gelijktijdigheid.
[...]

Dat is correct. Dynamische tarieven werken dan ook alleen als ook de netwerkkosten opgenomen zijn in dat dynamisch tarief. En dan wordt het in een keer heel ingewikkeld.
Het systeem van voor 2009 in principe?

Een deel van de netwerkkosten (captar) is nog geoormerkt als afkomstig van variabel deel wat ingezet kan worden.
Maar netbeheerders zijn dan niet meer zo zeker dat ze voldoende inkomsten hebben om het E-net te onderhouden en tijdig te verzwaren. Sommige dingen kunnen net zo rap als PV gaan of juist niet, maar de incentive is redelijk belangrijk

Bijv aardgasprijs naar Euro 1.00/m3 en over 8 jaar alleen nog maar verkoop van EV personen auto's , dan stijgt piekbelastng als ook gelijdtijdigheid rap na 2020 richting 2025 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo het ziet er toch naar uit dat ik dit jaar nog ga verhuizen naar een huisje uit 1910. Was eerst van plan een 20-jarige lineaire hypotheek te doen maar half tegen mijn principes in doe ik waarschijnlijk toch de helft aflossingsvrij.
Dan is het doel om met de extra bestedingsruimte binnen een jaar van het gas af te zijn en een energieneutrale woning te hebben. Dus zonneboiler, wp en de rest van het dak vol met PV.

Wat is jullie mening hierover, moet dit te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Erasmo schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:46:
Zo het ziet er toch naar uit dat ik dit jaar nog ga verhuizen naar een huisje uit 1910. Was eerst van plan een 20-jarige lineaire hypotheek te doen maar half tegen mijn principes in doe ik waarschijnlijk toch de helft aflossingsvrij.
Dan is het doel om met de extra bestedingsruimte binnen een jaar van het gas af te zijn en een energieneutrale woning te hebben. Dus zonneboiler, wp en de rest van het dak vol met PV.

Zorg dat de warmtevraag zo laag mogelijk is, dus isolatie en ventilatie ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Domba schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:57:
Het systeem van voor 2009 in principe?

Een deel van de netwerkkosten (captar) is nog geoormerkt als afkomstig van variabel deel wat ingezet kan worden.
Maar netbeheerders zijn dan niet meer zo zeker dat ze voldoende inkomsten hebben om het E-net te onderhouden en tijdig te verzwaren. Sommige dingen kunnen net zo rap als PV gaan of juist niet, maar de incentive is redelijk belangrijk

Bijv aardgasprijs naar Euro 1.00/m3 en over 8 jaar alleen nog maar verkoop van EV personen auto's , dan stijgt piekbelastng als ook gelijdtijdigheid rap na 2020 richting 2025 :)
Het systeem van voor 2009 was, voor zover ik mij nog kan herinneren, gebaseerd op kWh gebruik en niet op kW.

Het systeem voor grootgebruikers lijkt er al wat meer op. Je betaalt voor de hoogste kW piek in een maand.

Maar als je congestie tegen wilt gaan zul je een incentive moeten kunnen geven om op dat moment vraagverschuiving te realiseren. Je wilt dus eigenlijk kW afrekenen tijdens congestiemomenten, maar de prijs wel op een of andere manier verdisconteren in de kWh prijs van de leverancier, zodat er een helder beeld incentive ontstaat.

Blijft natuurlijk wel de vraag of mensen daar gevoelig voor zijn. De meesten hebben geen gevoel bij energieprijzen of weten uberhaupt niet wat ze betalen. Ik denk dat een gasprijs van 1 euro/m3 ook helemaal geen grote transities in gang zet. Benzine wel, want mensen staan geregeld aan de pomp, en elke keer 100 euro aftikken voor 40 litertjes gaat er op een gegeven moment wel inhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 21:21
Je zit met name ook met acceptatie: Iedere aanbieder moet het dan doen, want met de huidige elektriciteitsprijzen gaan de meeste mensen toch echt liever 5 euro meer betalen voor dat stukje comfort dat ze absoluut geen rekening hoeven te houden met daltarieven.

Daarnaast heb je dus de synchronisatie. Dat zou je deels op kunnen venagen door de prijzen niet de dag van tevoren te publiceren, maar daar lijkt men ook niet happig op te zijn in meerdere sociale studies: maw, men wil zekerheid.

Ik blijf bij het idee om mensen een vast tarief te laten betalen (eventueel iets hoger dan nu) en op heldere manier korting kunnen krijgen voor het aanbieden van flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Als je alles gaat verbouwen ? (veel vloerverwarming/ltv en goede isolatie rondom, glas-muren-dak-kieren)
Van het gas af ?:Ja,
Energie neutraal? Dat hangt af hoeveel opwek je kan realiseren, meteen alle beschikbare ruimte vol leggen + evt een zonneboiler.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
GENETX schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 08:59:
Je zit met name ook met acceptatie: Iedere aanbieder moet het dan doen, want met de huidige elektriciteitsprijzen gaan de meeste mensen toch echt liever 5 euro meer betalen voor dat stukje comfort dat ze absoluut geen rekening hoeven te houden met daltarieven.

Daarnaast heb je dus de synchronisatie. Dat zou je deels op kunnen venagen door de prijzen niet de dag van tevoren te publiceren, maar daar lijkt men ook niet happig op te zijn in meerdere sociale studies: maw, men wil zekerheid.
Prijzen day-ahead publiceren werkt inderdaad niet. Zeker niet als het aanbod wind/zon groter wordt, want die zijn day-ahead relatief onnauwkeurig te voorspellen. Je ziet in de huidige energiemarkt al dat de intra-day markt (90 minuten vooraf) een steeds belangrijkere rol speelt in zowel de handel als de balancering. Wil je echt matching en congestie management doen, dan moet je naar real-time pricing op tijdsintervallen van 15 minuten of korter.

En dan krijg je inderdaad met zaken als acceptatie te maken. Hoewel het ook een stukje gewenning is. Is het niet Uber waarbij de prijs van dag tot dag kan verschillen voor dezelfde rit, afhankelijk van vraag/aanbod?
Ik blijf bij het idee om mensen een vast tarief te laten betalen (eventueel iets hoger dan nu) en op heldere manier korting kunnen krijgen voor het aanbieden van flex.
Probleem is dat als je niet voldoende flex krijgt aangeboden, je netwerk bij congestie of een tekort aan aanbod wel gewoon plat gaat. En dan moet je naar curtailment (gedwongen afschakeling). Dan heb je heel veel boze Nederlanders.

Ik haat het om te zeggen (want ik heb jarenlang aan smart grids gewerkt), maar misschien moeten we ook wel gewoon flink investeren in het elektriciteitsnet. Het gasnet gaat er volledig uit (vastrecht 150 euro per jaar per woning). Gebruik dat geld voor een zwaarder elektrisch net. Daarnaast zijn er op dit moment wel miljarden beschikbaar om onzinnige warmtenetten neer te leggen en daar 300+ euro per jaar aan vastrecht (+ 8000 euro eenmalige aansluitingskosten) voor te vragen.

Een oplossing om energetisch autark te worden zou natuurlijk nog mooier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Wat je (maandelijks) overhoud ligt (ook) heel erg aan de financiele kant van het verhaal. 50% aflossingsvrij van 7ton, is meer dan 50% aflossingsvrij van 3ton. En van je rentepercentage. Zet alles in een excel sheet en kijk wat het je scheelt. Het fijne aan aflossingsvrij is dat je _zelf_ bepaald wanneer je aflost. De ene maand is de andere niet.
Als je je einddoel maar voor ogen houdt.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Skyaero

Klopt voor 2009 was naar afgenomen aantal kWh in een jaar.

Maar ik zie gewoon niet hoe je dat op enkel op basis van vermogen (kW) kunt doen, even los van richting over de meter, de grootste energie verbruiker (verwarming) komt niet in vermogen boven PV of E-koken in kW uit. Met huishoudens opweg naar gasloos, zal deze over moeten stappen voor koken of die nu op warmtenet aangesloten wordt of all-electric wordt. Een deel is al elektrisch als veel ovens en magenetron of eventueel kokend waterkraan

Dan ga toch weer terug naar energie (kWh) die je in bepaalde periode verbruikt.

@GENETX

Als kleinverbruiker is er al keuze uit 56 energieleveranciers en daar komen nog steeds bij.

Geen prijzen vooraf aan de gebruiksperiode is het zelfde voor mij als een blanco check aan energieleverancier geven, waar die een bedrag mag invullen.

>95% van de tijd kun je flexibel omgaan en heb je extra capaciteit (WP's) beschikbaar omdat nu niet elke dag -10 graden buiten is.
Als ik naar de dynamische tarieven van de pilot JEM (Jouw Energie Moment) van een paar jaar terug, dan maakt het meer flexibel zijn, al vlot 300% of meer verschil voor de jaarrekening, misschien wel >500%, maar daarvoor benodig ik de uurtarieven van een heel jaar die niet heb.

De tijd of all-electric wel of niet mogelijk is al voorbij, we zitten al in de periode hoe we deze flexibiliteit beter kunnen benutten.
Veel van de huidige WP's zijn al inverters en niet meer enkel aan/uit, het is dan vrij eenvoudig om op te toeren van 0,5kW deellast naar vollast 1,6-2,2kW per WP, maar je kan ook weer in paar seconde terug naar 0,5 kW of nul door uit warmtebuffer te gebruiken.

Warmtebuffer is niet geheel zonder verliezen, net als een homeaccu, kan je een iets als een trip-around percentage van 60-80% aanhangen, maar dat staat in geen enkele verhouding als leveringsprijs excl belastingen verdubbeld of zoals bij JEM varieert met een factor 30-40 tussen hoogste en laagste uurtarief

Zo hebben al mijn controllers voor naregeling PIR & microgolf bewegingsdetectie of iemand aanwezig is in de ruimte, maar je kan net zo goed aan geolocatie, inloggen op wifi-router van smartphone, alarmsysteem aan en uit, denken.

Zodat de boiler bij afwezigheid nog even 5 graden verder mag afkoelen voor deze weer gaat opwarmen in afwachting van gunstig tarief moment, als ook warmtebuffer op een andere moment alvast warmte heeft opgeslagen en een boost kan geven zodat een ruimte in een kwartier tot half uur, 2-3 graden warmer is en daarmee weer op normale gebruikstemperatuur. Dat werkt overigens beter met radiatoren dan met trage vloerverwarming

Congestie is voornamelijk lokaal op laagspannings-net als het om netbelasting gaat, daar heeft info/status van de wijktrafo eigenlijk meer waarde dan een landelijk koppeling naar iets als APX-marktprijs ofzo.

Lokaal is eigenlijk alleen maar de netwerkbeheerder die de info heeft en niet de energieleveranciers welke het aangewezen contact voor de prosumer zijn of derden, bijvoorbeeld die regelen wanneer EV geladen wordt en daarvoor landelijk energie hebben ingekocht en die aan mij als prosumer deze doorberekenen.

Op dit moment is er niet eens een handelsplatform op laagspannings niveau die rekening houdt met regio en/of wijktrafo allocatie, er zijn enkel landelijke handelsplatforms waar het in MWh eenheden gaat terwijl bij prosumer in kWh's gaat.

In mijn ogen dient congestie info, open source data te zijn, marktpartijen hebben daar vast een andere idee over, maar hoe kan netwerkbeheerder borgen dat deze alle marktpartijen bereikt en dat die info tijdig in de vorm van een gebruikstarief voor de gebruiksperiode bij mij terecht komt, want als prosumer heb ik op bijna elk moment de keuze mogelijkheid nu gebruiken of een paar uur uitstellen.

Zonder een handelsplatform op laagspannings niveau is het indirect gewoon een monopolie van de netbeheerder die ook het tarief grotendeels bepaald.
(EDIT als deze ingrijp vanwege congestie, ipv het net te verzwaren van 1,5kW naar bijv 5kW gelijktijdigheid)
Dan kan je simpel de vraagstellen, waarvoor zijn al die energieleveranciers en andere marktpartijen nog voor nodig.

Want meeste marktpartijen hebben een winstoogmerk en dat is een geheel ander doel dan die van mij als prosumer, een lage E-rekening voor al mijn comfort mijn wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Iemand al eens gespeeld met automatische grid balancing puur op basis van de gridfrequentie i.p.v. prijs? Het lijkt me leuk om eens een proef te doen met m'n closein boiler en verneem graag tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ik heb mijn vraagtekens of dat op laagspanning werkt met grid balancing?

Als de wijktrafo kan regelen met variabele tapstanden en geen vaste tapstanden heeft, zo zie ik zelden buiten de zonuren >230V op de aansluitingen al zit ik maar 50-60 meter van wijktrafo.

Grootste deel van het jaar ligt de frequentie bij mij ook lager ergens tussen 49,96-49,99 en maar zelden er boven.
Of alle 3 moeten toevallig exact de zelfde afwijking hebben, ik de heb deze niet zelf geijkt, want als ik tussen fase verschuif is er geen afwijking die mee verhuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Domba schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:28:
Ik heb mijn vraagtekens of dat op laagspanning werkt met grid balancing?

Als de wijktrafo kan regelen met variabele tapstanden en geen vaste tapstanden heeft, zo zie ik zelden buiten de zonuren >230V op de aansluitingen al zit ik maar 50-60 meter van wijktrafo.
Het gaat mij dan ook om de frequentie want die is wel gekoppeld tussen laagspanning en midden/hoogspanning net.
Grootste deel van het jaar ligt de frequentie bij mij ook lager ergens tussen 49,96-49,99 en maar zelden er boven.
Of alle 3 moeten toevallig exact de zelfde afwijking hebben, ik de heb deze niet zelf geijkt, want als ik tussen fase verschuif is er geen afwijking die mee verhuist.
De frequentie kan gedurende de dag wel onder de 50Hz blijven maar zou over langere termijn toch op ~50Hz uit moeten komen, daar is een speciale synchronisatie regekring voor als ik het goed heb.

Er is een hele tijd geleden in dit topic ook eens gesproken over de uurlijkse frequentie pieken en dalen (met een mooi grafiekje ervan) en met de closein boiler kan ik in ieder geval voorkomen dat deze gaat opwarmen in zo'n dal. Niet dat het veel zal helpen maar daarvoor is het dan ook een uitprobeerseltje van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
styno schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:44:
[...]
Er is een hele tijd geleden in dit topic ook eens gesproken over de uurlijkse frequentie pieken en dalen (met een mooi grafiekje ervan) en met de closein boiler kan ik in ieder geval voorkomen dat deze gaat opwarmen in zo'n dal. Niet dat het veel zal helpen maar daarvoor is het dan ook een uitprobeerseltje van mij.
Ik heb om zelfde reden er naar gekeken of ik dat kon benutten, maar ik zie niet iets bruikbaar erin.
Tussen de fasen is er wel nodige beweging maar niet iets van een golfbeweging voor alle fasen, wat ik eigenlijk wel had verwacht gezien mijn omgeving en aantal jaren terug een brandje in wijktrafo vanwege overbelasting, sinds die tijd is het heel stabiel,

Wat wel zo prettig is voor de PV-omvormers, maar wat lastiger is voor de regeling en regelen van een dubbel conversie accu (netgebonden met CT-clamp zou kunnen) zodat ik voor cross-over/ eiland mode ga met onderbreking van netgebondenheid op 3 groepen of wel een 3 fase groep bestemd voor EV laden na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Domba schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:32:
[...]

Wat wel zo prettig is voor de PV-omvormers, maar wat lastiger is voor de regeling en regelen van een dubbel conversie accu (netgebonden met CT-clamp zou kunnen) zodat ik voor cross-over/ eiland mode ga met onderbreking van netgebondenheid op 3 groepen of wel een 3 fase groep bestemd voor EV laden na.
Met 3 van deze omvormers kan je alle 3 de fasen op "0" zetten.
https://www.aliexpress.co...D/124073_32627640679.html

Uiteraard moet je dan nog ergens een flinke accu scoren, en deze overdag weer laden aan de hand van de opbrengst. Maar dat is overkoombaar en goed te sturen :)

Ik zoek nog een vrijwilliger die een 1kW exemplaar kan doneren zodat ik een Raspberry daar tegen kan laten praten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@databeestje

Ja, dat is een bekende die met een CT-clamp werkt, helemaal op "0" zal lastig zijn met de standaard meegeleverde CT-clamp, beter kun je de externe aansluitings plug gebruiken voor de CT, die is minder gevoelig voor de gebruikte kabel kwaliteit , maar iets tussen 0 en 10W.

Een flinke accu scoren is wel mild uitgedrukt als je van 18650 cellen uitgaat, vanwege de benodigde stroom, wel 5kWh (wat 2x minium is) of nog beter 10kWh per inverter.
Dan heb je het over een echte homeaccu en niet een accuutje voor wat regelcapaciteit

Op I-net zijn er wel die meetdata beschikbaar hebben als je 't vraagt, maar die powerbanks zitten wel tegen 90V DC om de max stroom te beperken en dat zijn er nog steeds flink aantal cellen in serie en per "blok" nodig om die 30A max (piek) op te kunnen hoesten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Domba schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:50:
@databeestje

Ja, dat is een bekende die met een CT-clamp werkt, helemaal op "0" zal lastig zijn met de standaard meegeleverde CT-clamp, beter kun je de externe aansluitings plug gebruiken voor de CT, die is minder gevoelig voor de gebruikte kabel kwaliteit , maar iets tussen 0 en 10W.
Ik vondt het wel interresant, het is een feature die ik bij weinig andere gerenomeerde omvormers zie. Toch is er wel duidelijk een markt voor. Het was in ieder geval de eerste "PV" omvormer die ik tegenkwam met een accu instelling in het menu :9
Een flinke accu scoren is wel mild uitgedrukt als je van 18650 cellen uitgaat, vanwege de benodigde stroom, wel 5kWh (wat 2x minium is) of nog beter 10kWh per inverter.
Dan heb je het over een echte homeaccu en niet een accuutje voor wat regelcapaciteit

Op I-net zijn er wel die meetdata beschikbaar hebben als je 't vraagt, maar die powerbanks zitten wel tegen 90V DC om de max stroom te beperken en dat zijn er nog steeds flink aantal cellen in serie en per "blok" nodig om die 30A max (piek) op te kunnen hoesten,
Gebruikte Outlander accu cellen per blok van 8 is 215 euro op MP per 1.3kWh. Met 4 blokken en 16S kom je uit op 16s2p @4.1 Volt = 65.6 Volt en 5.2kWh. De accu cellen in de Outlander zijn goed voor circa 60kW vermogen. Dat loopt wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
styno schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:44:
[...]
Het gaat mij dan ook om de frequentie want die is wel gekoppeld tussen laagspanning en midden/hoogspanning net.
Wat wil je precies bereiken? Frequentie is in heel Europa exact hetzelfde. Centrales regelen zelf (via een delta-P / delta-f curve). Als een centrale buiten de grenzen van deze primaire regeling komt, gaat de onbalansmarkt in desbetreffende land lopen, oftewel secundair en tertiaire regelvermogen.

Als consument wordt je afgerekend op de kosten voor secundair en tertiaire regelvermogen. Primair regelvermogen wordt afgerekend via de systeemdiensten welke in het aansluittarief/captar zitten als ik mij niet vergis.

Als meerdere installatie regelen op frequentie kan het voorkomen dat de installaties tegen elkaar in gaan regelen. Is in het verleden wel eens gebeurd tussen een centrale in Spanje en een in Zweden.

[...]
De frequentie kan gedurende de dag wel onder de 50Hz blijven maar zou over langere termijn toch op ~50Hz uit moeten komen, daar is een speciale synchronisatie regekring voor als ik het goed heb.
Bestaat dat nog? Ik weet dat ze die in Australië een jaar of wat geleden hebben afgeschaft. Reden voor de regelkring was het synchroniseren van klokken, maar omdat de meeste klokken tegenwoordig via andere diensten synchroniseren, was de regelkring overbodig. Geen idee of ENTSOe het in Europa al heeft afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
databeestje schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:04:

Gebruikte Outlander accu cellen per blok van 8 is 215 euro op MP per 1.3kWh. Met 4 blokken en 16S kom je uit op 16s2p @4.1 Volt = 65.6 Volt en 5.2kWh. De accu cellen in de Outlander zijn goed voor circa 60kW vermogen. Dat loopt wel los.
Je bedoeld LEV40-8's, maar wat voor BMS ga je gebruiken?

Die verkoper verkoopt ook soms andere cellen, hier heeft op de foto de Noorse setup voor Nissan Leaf cellen met een SMA SI hangen, maar volgens mij heeft die daarvoor al een Infinisolar als ook een GoodWe geprobeert om de BMS aan de praat te krijgen voor die LEV40-8 cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

NielsTn schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 06:39:
[...]

Zorg dat de warmtevraag zo laag mogelijk is, dus isolatie en ventilatie ;)
Uiteraard, maar dat gaat nog wel een uitdaging worden met een enkelsteens huis. Qua isolatie heeft de vorige bewoner het aardig gedaan met isolatie aan de binnenschil en overal kunstof kozijnen met mooi dik dubbel glas. Ventilatie gaat nog wel een ding worden om te retrofitten, de keuken en badkamer zitten wel apart in een aanbouw, daar zie ik nu mogelijkheden in. De berging die er iets achter ligt wat langer maken en daar een technische ruimte in maken, daar kunnen dan de zonneboiler en warmtepomp mooi staan en vanaf daar kan dan ook de ventilatie van de benedenverdieping geregeld worden. Voor de slaapkamers boven kan er dan een apart systeem gemaakt worden.
Beneden op het dak een kleine zonneboiler maar wel met 300L vat en de rest van het dak gaat vol met pv :9
WoudseHoeve schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:47:
[...]

Als je alles gaat verbouwen ? (veel vloerverwarming/ltv en goede isolatie rondom, glas-muren-dak-kieren)
Van het gas af ?:Ja,
Energie neutraal? Dat hangt af hoeveel opwek je kan realiseren, meteen alle beschikbare ruimte vol leggen + evt een zonneboiler.
Er hoeft amper wat verbouwt te worden, dat is natuurlijk erg prettig maar in deze situatie ook een beetje een nadeel :P Maar een kleine technische ruimte kun je mooi veel spul kwijt en kan er alvast een voorbereiding gemaakt worden voor een zooi post-salderings accu's en regelbende, gewoon allemaal mooi in een serverkast met alle domoticazooi en de thuisserver erboven want het blijft een Tweakers huis :P
Atomic2005 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:07:
[...]

Wat je (maandelijks) overhoud ligt (ook) heel erg aan de financiele kant van het verhaal. 50% aflossingsvrij van 7ton, is meer dan 50% aflossingsvrij van 3ton. En van je rentepercentage. Zet alles in een excel sheet en kijk wat het je scheelt. Het fijne aan aflossingsvrij is dat je _zelf_ bepaald wanneer je aflost. De ene maand is de andere niet.
Als je je einddoel maar voor ogen houdt.
Ik heb er vandaag nog over nagedacht, mijn doel is wel zo snel mogelijk de hypotheek af te lossen (15-20 jaar) en de looptijd is dan ook maar 20 jaar.
Ik heb diverse scenario's doorgerekend in excel en onder de streep is het verschil klein bier. Dus wordt het toch inderdaad 50% aflossingsvrij zodat ik alle werkzaamheden aan het huis eerder klaar kan hebben, zelfs al zorgt de verwachte besparing van gwl dat door het later aflossen je onder de streep hetzelfde betaald het scheelt bakken met verspilde energie en dat vind ik belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@Erasmo Voordeel is wel dat je je hyp rente kunt aftrekken.En wat je aan energiekosten maandelijks niet uit hoeft te geven na de aanpassingen kun je netto-netto in zak houden/steken. Of gebruiken om (extra) af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Erasmo schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:36:
[...]
Beneden op het dak een kleine zonneboiler maar wel met 300L vat en de rest van het dak gaat vol met pv :9
Als al je al zeker bent dat er een WP komt, die kan ook prima SWW maken, dan wordt het wel doorrekenen en afwegen tegen de investering voor het gewenste comfort

Collectors zijn wel tot ca 2.5-3x zo efficient met invangen van zonnestralen dan PV, maar WP heeft voor SWW maken ook in zelfde orde aan COP.
De wekelijkse anti-legionella opwarming zal wel gehele jaar tegen COP=1 gaan, maar gewone PV-panelen zijn weer niet zo duur per m2 als een zonnecollector

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Erasmo schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:36:
[...]
Ik heb er vandaag nog over nagedacht, mijn doel is wel zo snel mogelijk de hypotheek af te lossen (15-20 jaar) en de looptijd is dan ook maar 20 jaar.
Ik heb diverse scenario's doorgerekend in excel en onder de streep is het verschil klein bier. Dus wordt het toch inderdaad 50% aflossingsvrij zodat ik alle werkzaamheden aan het huis eerder klaar kan hebben, zelfs al zorgt de verwachte besparing van gwl dat door het later aflossen je onder de streep hetzelfde betaald het scheelt bakken met verspilde energie en dat vind ik belangrijker.
Ik heb een dubbel gevoel bij aflossen, zeker als je 50% al standaard aflost.

1) Op het moment is geld goedkoop, zeker ook omdat je de hypotheek rente mag aftrekken van je inkomen. In de toekomst kan dat anders zijn maar niet aflossen betekend niet verkwisten. Sparen kan (zeker groen) je tot een respectabele vrijstelling, en zelfs daar boven valt de belasting mee.

2) Alles wat je aflost komt er niet meer uit. Daar kwam mijn schoonvader achter, hypotheek vrij huis maar geen geld meer op de bank voor leuke dingen. Nou even een hypotheek aan vragen ...... dat is niet zo simpel. Een klein beetje kon hij krijgen, je geld zit vast en verhuizen doe je niet graag als je 82 bent...

3) Met een beetje inspanning en risico kan jij je (niet afgeloste) geld daar inzetten waar je het belangrijk vind. (windmolen projecten, zonnepanelen leningen enz, groen dus, dat doet je bank vast niet met je afgeloste geld.)

4) puur financieel gezien is aflossen ook dom (gechargeerd), je kan makkelijk meer rendement maken als dat de hypotheek jouw kost. Doe er je voordeel mee. Kan je straks met minder geld alles aflossen of op een cruise gaan....

5) De gene met het grootste voordeel van je aflos gedrag zijn je erfgenamen. Die heb ik verteld dat ze het zelf moeten regelen en dat doen ze ook. Ik geef het liever zelf uit, ik kan het niet mee nemen.

Maar goed dat is een persoonlijke afweging.
Ik los bijna niets af, beleg het in windmolens, zonnepanelen, crowd funding voor groene projecten enz.
Zelfs mijn pensioen (beschikbare premie) stop ik in duurzame beleggings fondsen.

Ik hoop dat ik net even wat extra verschil maak. Dat kan ik met aflossen niet bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
Als je geen schuld open hebt kun je ook eerder afbouwen met moeten werken. Tijd prive is ook belangrijk

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

NielsTn schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:12:
Als je geen schuld open hebt kun je ook eerder afbouwen met moeten werken. Tijd prive is ook belangrijk
Als je de aflossing spaart kan je daarmee je rente betalen. En meer, ik pak makkelijk 5 tot 6% op mijn beleggingen en dat zal stijgen als de rente stijgt. Daar naast spaar ik natuurlijk meer als ik zou aflossen, lineair niet annuitair.

Ook kan je op ieder moment besluiten af te lossen. Ik zet mijn rente dus niet voor 10 of 20 jaar vast ..... moet ik nog maar zien te halen. Ik zit nu al op 36 uur, volgend jaar zal dat vast 32 worden (Kinderen het huis uit, geen glw kosten ..)

Klinkt omslachtig maar financieel gezien gunstiger. Met dit soort financiële zaken is gevoel een slechte raadgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Atomic2005 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:50:
@Erasmo Voordeel is wel dat je je hyp rente kunt aftrekken.En wat je aan energiekosten maandelijks niet uit hoeft te geven na de aanpassingen kun je netto-netto in zak houden/steken. Of gebruiken om (extra) af te lossen.
Dat laatste dus ;) Gezien de leeftijd van het huis ga ik sowieso een bouwkundige inspectie doen, eens kijken of er bedrijven zijn die dat gelijk kunnen combineren met een energiebesparingsplan.
Domba schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:01:
[...]

Als al je al zeker bent dat er een WP komt, die kan ook prima SWW maken, dan wordt het wel doorrekenen en afwegen tegen de investering voor het gewenste comfort

Collectors zijn wel tot ca 2.5-3x zo efficient met invangen van zonnestralen dan PV, maar WP heeft voor SWW maken ook in zelfde orde aan COP.
De wekelijkse anti-legionella opwarming zal wel gehele jaar tegen COP=1 gaan, maar gewone PV-panelen zijn weer niet zo duur per m2 als een zonnecollector
Dat wordt ook wel de bedoeling hoor, beide systemen zullen primair via de ZB hun warmte krijgen en als dat niet afdoende is dan maakt een WP het af. Het precieze hoe en wat moet natuurlijk nog even uitgezocht worden, maar dat ligt ook aan de huidige locatie van de CV en of het leidingwerk veel moet worden omgebouwd etc.

@WoudseHoeve Ik snap je argumenten maar ik probeer vanuit principe zo snel mogelijk schuldvrij te leven, en zelfs in mijn huidige (duurdere) huis heb ik geld zat over om te investering in allerlei zaken wat ik ook doe.
Met mijn huidige berekening ben ik ruim voor dat ik Abraham in zicht heb al van de hypotheek af. Als ik iedere maand geld wilde betalen zonder dat het na x jaar echt van mij was dan was ik wel gaan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Erasmo schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:22:
Dat wordt ook wel de bedoeling hoor, beide systemen zullen primair via de ZB hun warmte krijgen en als dat niet afdoende is dan maakt een WP het af. Het precieze hoe en wat moet natuurlijk nog even uitgezocht worden, maar dat ligt ook aan de huidige locatie van de CV en of het leidingwerk veel moet worden omgebouwd etc.
Als je genoeg hebt aan een kleine WP voor verwarming zelf, dan heeft deze in december-februari wel een redelijk klus aan, al is het maar een half lege 300ltr boiler ( ca 1,5- 2 uur).
December nog niet zo zeer maar de andere twee heb je ingeval een inverter WP deze wel grotendeels nodig voor verwarming en dat gaat niet gelijk met SWW opwarmen, zeker niet als je een afgifte systeem met weinig thermische massa hebt
Vloerverwarming en wandtemperatie hebben vaak wel de nodige thermische massa en kunnen wel even zonder, anders kan je de de boiler voorzien van een hotfil vanuit een hygienespiraal door je buffer en is een zonneboiler verder geen aanvulling meer voor SWW

Met WA-regeling is die buffer bij vorst toch al richting 35/40C warm. en heeft WP maar klein uurtje nodig om die boiler nog even wat verder op te warmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Erasmo schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:22:
@WoudseHoeve Ik snap je argumenten maar ik probeer vanuit principe zo snel mogelijk schuldvrij te leven,
Zoals gezegd is gevoel een slechte raadgever. "Schuldenvrij Leven" prijzenswaardig als persoonlijk doel, maar heeft wel alles met je "ik" te maken, een woord wat graag gebruikt wordt. "Ik kies voor mezelf" wordt tegenwoordig heel vaak gezegd, persoonlijk probeer ik liever een verschil te maken in de wereld, ook goed voor mijn "ik" als positieve bijwerking.
en zelfs in mijn huidige (duurdere) huis heb ik geld zat over om te investering in allerlei zaken wat ik ook doe.
Met mijn huidige berekening ben ik ruim voor dat ik Abraham in zicht heb al van de hypotheek af. Als ik iedere maand geld wilde betalen zonder dat het na x jaar echt van mij was dan was ik wel gaan huren.
Nu heb je nog voldoende om te doen wat je wil maar je weet niet wat er in de toekomst gebeurd.
Persoonlijk houd ik liever VOLLEDIGE regie over mijn geld. (zover de belasting en onze regering dat toelaat)
Als het eenmaal gebruikt is voor aflossen kan er niets meer mee gedaan worden, ook niet voor duurzame zaken die belangrijk zijn.

P.S. Dit is geen aanval op je persoon, alleen een observatie gebaseerd op je bericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik lees hier: aflossingsvrije hypo, versneld aflossen, spaargeld gaat op, eerder stoppen met werken en leuke dingen doen.

Welnu:

In 2005 een huis gekocht (75% aflossingsvrij en de rest zelf bijgelegd= winst vorig huis) waar wij wilden blijven wonen, beiden werkend.
Aardig wat gespaard. Zuinig geleefd en weinig behoefte aan vakantiereizen. Twee linkse linker handen (ik ben links) dus bijna alles samen zelf gedaan.
Op dit moment betalen wij nog €0,07 hypotheek per maand (geen tikfout). Drie jaar geleden ben ik gestopt met werken en huisman geworden.

Elke maand komt er geld binnen en elke maand gaat een aardig bedrag richting spaarrekening. Immers je maandlasten zijn significant lager en het verschil wordt niet gemist.

Dat spaarbedrag neemt dus weer snel toe en kan worden gebruikt voor alles-en-nog-wat.
We konden altijd al met 1 salaris uit de voeten.

Maar goed, als je een stuk jonger bent dan wij zijn, je opgroeiende kinderen hebt en evt. later nog moet verhuizen vanwege werk etc. dan gelden andere zaken.

Aan het begin van mijn werkzaam leven heb ik wel een aantal zaken geregeld die er nu voor zorgen dat het met het pensioen straks ook wel snor zit. Daar zijn lijfrentes voor verzonnen.

Ook een periode met aandelen gespeeld. Dat heb ik opgegeven na een aantal zeperds met o.a. AH, ING, Fortis, etc.
Gewoon sparen en deposito's hebben ons veel meer opgebracht. Maar die tijd is helaas geweest, gezien de huidige rentestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Tja ik heb ook een hoop geld in m'n huis zitten, is nou eenmaal zo gelopen. Het is allemaal goed, want het rendeert belachelijk enzo.
Maar nu heb je daar niks aan. Ja lage lasten is wel lekker natuurlijk, maar als ik wat groots wil dan kan dat niet zo maar. Zou ik het weer terug uit m'n hypotheek moeten trekken.
Nou hebben we helemaal niks te klagen, maar flexibel is het niet. Als we verhuizen plukken we de vruchten ervan.

Gezien de hypotheek relatief laag is, dacht ik aan een programma om het versneld af te lossen. Als we ons kwaad maken zou dat in 10 jaar kunnen (met hulp van sneeuwbal effect van steeds meer kunnen aflossen), afgelost als we 42 zouden zijn.
Maar het dient geen doel, en we zouden dan erg zuinig moeten leven terwijl je ook leuke dingen wil doen.

[ Voor 31% gewijzigd door !null op 03-05-2017 16:20 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

!null schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:17:
Tja ik heb ook een hoop geld in m'n huis zitten, is nou eenmaal zo gelopen. Het is allemaal goed, want het rendeert belachelijk enzo.
Maar nu heb je daar niks aan. Ja lage lasten is wel lekker natuurlijk, maar als ik wat groots wil dan kan dat niet zo maar. Zou ik het weer terug uit m'n hypotheek moeten trekken.
Nou hebben we helemaal niks te klagen, maar flexibel is het niet. Als we verhuizen plukken we de vruchten ervan.

Gezien de hypotheek relatief laag is, dacht ik aan een programma om het versneld af te lossen. Als we ons kwaad maken zou dat in 10 jaar kunnen (met hulp van sneeuwbal effect van steeds meer kunnen aflossen), afgelost als we 42 zouden zijn.
Maar het dient geen doel, en we zouden dan erg zuinig moeten leven terwijl je ook leuke dingen wil doen.
Als argument wordt ook steeds aangedragen dat een deel van je hypotheek aftrekbaar is. Mooi. Dat wordt nu al afgebouwd. Hoe is de situatie (je hypo loopt in de regel 30 jaar...) over 10 jaar? Daar heb ik geen probleem meer mee.
En als over een aantal jaren de huizenmarkt weer eens inklapt? No problemo!

Ondertussen spaar ik lekker voor mijn eerste e-auto.
In alle rust...

Oh ja, ik las ook iets over ik-mentaliteit (Woudse hoeve)..
Doordat we nu minder vaste lasten hebben en ik eerder kon stoppen met werken, heb ik ook de tijd om voor o.a. mijn bejaarde buur wat zaken te kunnen regelen.

Maar goed, elke situatie is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Tja aflossingsvrije delen zijn al niet meer mogelijk om af te sluiten, voor mijzelf is dat nooit relevant geweest.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Domba schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 23:28:
[...]

Als je genoeg hebt aan een kleine WP voor verwarming zelf, dan heeft deze in december-februari wel een redelijk klus aan, al is het maar een half lege 300ltr boiler ( ca 1,5- 2 uur).
December nog niet zo zeer maar de andere twee heb je ingeval een inverter WP deze wel grotendeels nodig voor verwarming en dat gaat niet gelijk met SWW opwarmen, zeker niet als je een afgifte systeem met weinig thermische massa hebt
Vloerverwarming en wandtemperatie hebben vaak wel de nodige thermische massa en kunnen wel even zonder, anders kan je de de boiler voorzien van een hotfil vanuit een hygienespiraal door je buffer en is een zonneboiler verder geen aanvulling meer voor SWW

Met WA-regeling is die buffer bij vorst toch al richting 35/40C warm. en heeft WP maar klein uurtje nodig om die boiler nog even wat verder op te warmen
Ik ben niet van plan het systeem dusdanig te overdimensioneren dat het ook met -20 buiten het huis op 22 graden kan houden terwijl ik een warm bad neem. Als er weer eens 2-3 koude horrordagen per jaar zijn dan zet ik wel een extra elektrisch kacheltje in de woonkamer, veel makkelijker en als het maar een paar dagen per jaar ingezet hoeft te worden dan valt het extra verbruik ook wel mee. Plaats wel een paneeltje extra :P
Wellicht wacht ik met de grote ingrepen tot er een kabinet gevormd is, als D66 en GL er daadwerkelijk inkomen kan dat nog wel eens wat extra subsidie opleveren voor sommige maatregelen.

Maar goed, eerst maar eens m'n oude huis verkopen en het nieuwe verkopen, dan ga ik pas echt lekker de materie in duiken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Maar goed, eerst maar eens m'n oude huis verkopen en het nieuwe verkopen, dan ga ik pas echt lekker de materie in duiken :9
Waar ga je dan wonen als je ze allebei verkocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oeps bedoelde natuurlijk kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:33:
[...]
Als argument wordt ook steeds aangedragen dat een deel van je hypotheek aftrekbaar is. Mooi. Dat wordt nu al afgebouwd. Hoe is de situatie (je hypo loopt in de regel 30 jaar...) over 10 jaar? Daar heb ik geen probleem meer mee.
Ik ook niet, die aftrek is bij de lage rente al niet vele meer... maar maakt het net ff aantrekkelijker.
En als over een aantal jaren de huizenmarkt weer eens inklapt? No problemo!
Ik ook niet, door dat ik spaar kan ik de rente blijven betalen .... verkopen doe ik toch niet (trouwens zit al met de hypotheek onder de 60% door waarde stijging, mijn eerste huis kocht ik in 1985)
Ondertussen spaar ik lekker voor mijn eerste e-auto.
In alle rust...
Daar hoef ik niet meer voor te sparen ...... ik heb niet afgelost.
Oh ja, ik las ook iets over ik-mentaliteit (Woudse hoeve)..
Doordat we nu minder vaste lasten hebben en ik eerder kon stoppen met werken, heb ik ook de tijd om voor o.a. mijn bejaarde buur wat zaken te kunnen regelen.
Dat is geen "ik" mentaliteit, dat is gewoon normaal.
Als ik niet gescheiden was in 2006 had ik ook niet meer gewerkt ...... onverwachte gebeurtenissen ...
Maar goed, elke situatie is anders.
Zeker weten en kan ook zomaar veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht een vraag die hier (of elders) al eerder is gesteld maar ik ben op zoek naar een tweede(hands) auto, liefst zo groen mogelijk dus heb ik even zitten kijken naar volledig electrische automobielen maar als ik even goed de kosten doorreken word ik daar nog niet helemaal vrolijk van maar dat ligt ook aan het referentiekader wellicht. Budget voor een tweedehands diesel of benzine slurpertje zou zo rond de 5K zijn. Nou ben ik best bereid het dubbele (of iets meer) neer te leggen voor een electrisch exemplaar maar of de aanschafprijs ligt relatief hoog of er is sprake van accuhuur wat ook best aantikt.

Met een 5~10.000 km per jaar lijkt het prive absoluut niet aantrekkelijk om electrisch te gaan rijden. De auto kan eventueel ook zakelijk aangeschaft worden maar dan zal ik er puur zakelijk hooguit de helft van dat aantal km's mee gaan rijden. (en dat wordt al best lastig) Maak ik ergens een denkfout of is het gewoon nog niet aantrekkelijk genoeg?

Wellicht handig om te vermelden, ik zal de benodigde kW's uit het net moeten trekken. Dat heb ik dus ook in de berekeningen meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien handig om hier eens te kijken: Elektrische auto's - Deel 2

Voor € 5.000 krijg je alleen maar Renault Twizy's, als je tot € 10.000 gaat dan krijg je ook Peugeot iOn/Citroën C-Zero/Mitsubishi iMiev's en een enkele Renault Fluence (die niet echt geschikt is om lange afstanden mee te rijden vanwege de laadsnelheidtraagheid).

Waarom is voor 5.000-10.000 km elektrisch rijden niet aantrekkelijk? Het grote probleem zijn de aanschafkosten, maar onderhoud en wegenbelasting (wat bij lage kilometerstanden ook harder meetelt) en brandstof is een stuk lager dan bij een andere auto. Een gemiddeld verbruik van 14 kWh/100 km is € 280 per jaar (thuisladen zonder zonnepanelen). Een benzineauto waar je 6 l/100 km mee rijdt is € 900 per jaar. Tel daar nog wegenbelasting en onderhoud bij en je komt al gauw aan € 1.000 per jaar minder kosten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:56:
Wellicht een vraag die hier (of elders) al eerder is gesteld maar ik ben op zoek naar een tweede(hands) auto, liefst zo groen mogelijk dus heb ik even zitten kijken naar volledig electrische automobielen maar als ik even goed de kosten doorreken word ik daar nog niet helemaal vrolijk van maar dat ligt ook aan het referentiekader wellicht. Budget voor een tweedehands diesel of benzine slurpertje zou zo rond de 5K zijn. Nou ben ik best bereid het dubbele (of iets meer) neer te leggen voor een electrisch exemplaar maar of de aanschafprijs ligt relatief hoog of er is sprake van accuhuur wat ook best aantikt.
Ik heb in 2015 een Mitsubishi i-MiEV aangeschaft voor circa 10k euro. Is alleen niet erg hip, wel de goedkoopste elektrische auto in de aanschaf en geen accu huur. Voor circa 3k euro extra kan je ook een Nissan Leaf vinden zonder accu huur. Veel meer auto natuurlijk, maar ook iets duurder om te rijden.

Ik ben elektrisch gaan rijden omdat het voor mijn situatie goedkoper is, maar dat hangt samen met de kilometers.
Met een 5~10.000 km per jaar lijkt het prive absoluut niet aantrekkelijk om electrisch te gaan rijden. De auto kan eventueel ook zakelijk aangeschaft worden maar dan zal ik er puur zakelijk hooguit de helft van dat aantal km's mee gaan rijden. (en dat wordt al best lastig) Maak ik ergens een denkfout of is het gewoon nog niet aantrekkelijk genoeg?

Wellicht handig om te vermelden, ik zal de benodigde kW's uit het net moeten trekken. Dat heb ik dus ook in de berekeningen meegenomen.
Hier zit dus het knelpunt, het voordeel voor elektrisch zit met name bij grotere kilometerstanden omdat de prijs per km lager is. Met 5-10k km gaat dat dus niet lukken. Met de 24k km die ik afgelopen jaar reed is het weer een stuk makkelijker, dit koste alles inclusief, maar zonder afschrijving 1400 euro per jaar. Voor een Nissan Leaf kom je op 1700-1800 bij 24k km.

Wellicht is het handigste om gewoon het e.e.a. in mijn tool te stoppen en met jouw eigen gegevens te rekenen.

Ik kan ook aanraden om anders even in het topic op bezoek te gaan. Elektrische auto's - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat ook handig is om te weten, hoe lang zijn je ritjes? Wellicht kun je met een PHEV ook al het meest volelektrisch doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:56:
Ik weet niet of je loonbelasting betaalt, anders is een leaseconstructie erg interessant. Daar zitten namelijk alle voordelen.
Wat de lease van de Zoe kost, wordt van mijn brutosalaris ingehouden. Voor de zaak kostenneutraal, voor mij een stuk goedkoper (en ik rijd een betere auto dan ik anders had aangeschaft).
Ik rijd ca. 10.000 km/jaar waarvan 20 kilometer zakelijk (afgelopen jaar 1x naar een klant gereden toen mijn vrouw vakantie had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De ondernemers doen het allemaal voor het milieu.....Laten de stekkerauto voor wat het is want ze kunnen jan lul niet meer op laten draaien voor de kosten (subsidie is stopgezet) (subsidie= de een de lusten de ander de lasten)

stukje uit RTL NIEUWS

Ondernemer Jaap Buitenhuis rijdt nu twee maanden rond in een Dodge Ram 1500. "De auto kan moeiteloos 3,5 ton trekken. Hij rijdt lekker én op gas. Goed voor het milieu. De auto heeft vijf volwaardige zitplaatsen, dus ook handig voor mijn gezin. Ik heb voortaan nog maar één auto nodig. Dit had ik tien jaar eerder moeten doen. Het is een superauto", vertelt de binnenvisser enthousiast.

Deze pick-ups worden langzaam ontdekt door ondernemers. Een zakelijke rijder betaalt maar 50 euro wegenbelasting voor dit enorme bakbeest van 2700 kilogram schoon aan de haak 8) ; ook als hij op LPG rijdt.
bron RTL NIEUWS.

en een mooie bijkomstigheid, hij neemt met gemak 2 parkeerplekken in beslag. Lang leven de VVD, goed gedaan Den Haag...jullie weten het wel. De gewone burger uitzuigen ten gunste van de zakelijke rijder.

ALS gas zo goed is voor het milieu, waarom wordt gas rijden dan extra belast voor de gewone rijder via de houderschap belasting? (wegenbelasting)

[ Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 05-05-2017 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik ben dan ook voorstander van om ook particulieren tegemoet te komen in de aanschaf van een EV.
Als de staatsschuld daarmee wat oploopt, dan vind ik dat niet zo erg, immers geld is nu goedkoop (voor een staat) en de generaties na ons vinden het vast niet erg dat we de wereld leefbaar houden ;)
Maar laat ik voorop stellen dat bij het optuigen van elke stimuleringsregeling een vooraf bekend afbouwplan hoort.
Tot nu toe is vooral daar een gebrek aan (saldering? HRA? ISDE? MIA?).
En ik vind brandstoffen eigenlijk te goedkoop (heel impopulair standpunt).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 21:31:
En ik vind brandstoffen eigenlijk te goedkoop (heel impopulair standpunt).
Ik vind vliegtuigbrandstof te goedkoop. Eerdere post van mij.

Ik heb minder opbrengst van mijn zonnepanelen doordat vliegtuigen condens en gas strepen trekken die weer plakken met waterdamp zodat er constant een sluier boven delen van Nederland hangt.
Het is gedaan met de mooie blauwe luchten.

Verder ben ik van mening dat de wegenbelasting voor iedereen en in elk EU land gelijk moet zijn, zakelijk of niet.!. Het moet gedaan zijn met het bevoorrechten van bepaalde groepen. Ik trek de discriminatie kaart. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Vliegtuigbrandstof... eens. Zeker voor inter-EU vluchten kan (en moet) daar wat aan gedaan worden.
Voor vluchten < 1000 km is met de techniek van vandaag een batterij-elektrisch vliegtuig haalbaar (ze zeggen 2030, dat is indekken en disruption voorkomen).
Schoner, stiller, alles wat men wil :)
Een subsidie en/of belasting (wortel en stok) zal de aviationwereld een duw in de juiste richting kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

In mijn ogen ook belachelijk waarom de LPG belasting de laatste jaren omhoog is gegaan. Het is een stuk schoner dan Diesel en Benzine.
Puur uit kostenoverweging hebben wij daarom nu voor een benzine auto moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Willie Wortel schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 21:00:
De ondernemers doen het allemaal voor het milieu.....Laten de stekkerauto voor wat het is want ze kunnen jan lul niet meer op laten draaien voor de kosten (subsidie is stopgezet) (subsidie= de een de lusten de ander de lasten)

stukje uit RTL NIEUWS

Ondernemer Jaap Buitenhuis rijdt nu twee maanden rond in een Dodge Ram 1500. "De auto kan moeiteloos 3,5 ton trekken. Hij rijdt lekker én op gas. Goed voor het milieu. De auto heeft vijf volwaardige zitplaatsen, dus ook handig voor mijn gezin. Ik heb voortaan nog maar één auto nodig. Dit had ik tien jaar eerder moeten doen. Het is een superauto", vertelt de binnenvisser enthousiast.

Deze pick-ups worden langzaam ontdekt door ondernemers. Een zakelijke rijder betaalt maar 50 euro wegenbelasting voor dit enorme bakbeest van 2700 kilogram schoon aan de haak 8) ; ook als hij op LPG rijdt.
bron RTL NIEUWS.

en een mooie bijkomstigheid, hij neemt met gemak 2 parkeerplekken in beslag. Lang leven de VVD, goed gedaan Den Haag...jullie weten het wel. De gewone burger uitzuigen ten gunste van de zakelijke rijder.

ALS gas zo goed is voor het milieu, waarom wordt gas rijden dan extra belast voor de gewone rijder via de houderschap belasting? (wegenbelasting)
Dergelijke ondernemers na offerte aanvraag buiten spel zetten en de order naar een duurzame ondernemer schuiven? Playin' it hard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:42
Iemand hier mee bekend?
Duizend beleggers dupe van windmolenfraude
Bron
Ruim duizend beleggers zijn gedupeerd bij een grootschalige fraude met beleggingen in windmolens, zonnepanelen en vakantiewoningen. Samen zijn de beleggers tientallen miljoenen euro’s kwijtgeraakt

Het gaat om de fondsen Centurion, Bali Investments en Hollandsche Wind. Naar de laatste doet de Fiod strafrechtelijk onderzoek. In maart zijn drie verdachten aangehouden. Twee kopstukken zitten nog vast, schrijft De Gelderlander.

“Beleggers krijgen een aanbieding die te mooi is om waar te zijn, en dat blijkt dan ook zo te zijn”, zo legt een Fiod-woordvoerder uit hoe mensen opgelicht kunnen worden. “Het klinkt als een cliché maar het is wel zo. Achteraf blijken ze hun geld kwijt te zijn.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

"Bali investments". Als je dat soort namen hoort dan moet je gewoon wegrennen. In het verleden zijn er genoeg van dat soort "investeringsprojecten" geweest die ook niet goed zijn afgelopen.
En "If it's too good to be true, it probably is".
https://www.belegger.nl/C...eem-Hollandsche-Wind.aspx
Op zich een totaal nutteloos artikel, want alhoewel de woorden "piramidespel" en ponzi-scheme" wel worden genoemd wordt Hollandsche Wind in dat artikel nergens van beschuldigd. Maar het geeft wel aan wat het waarschijnlijk zal zijn: geld van nieuwe inleggers wordt gebruikt om bestaande beleggers uit te betalen.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 32 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.