De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.915 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@psy

Zo'n zolder kan knap heet worden. Als het budget het toelaat zou ik serieus overwegen het asbest te laten verwijderen (misschien nog subsidie mogelijkheden?) en dan kiezen voor de oplossing zoals je zelf ook al omschreef.

Mocht je in de toekomst de woning willen verkopen ben je verplicht te vermelden dat er asbest aanwezig is en dat kan dan toch voor jou negatief uitpakken met de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Rhaelak schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:23:
@psy

Zo'n zolder kan knap heet worden. Als het budget het toelaat zou ik serieus overwegen het asbest te laten verwijderen (misschien nog subsidie mogelijkheden?) en dan kiezen voor de oplossing zoals je zelf ook al omschreef.

Mocht je in de toekomst de woning willen verkopen ben je verplicht te vermelden dat er asbest aanwezig is en dat kan dan toch voor jou negatief uitpakken met de verkoop.
Die keuze is al gemaakt, al het asbest gaat eruit. Heb al asbestinventarisatie laten doen. Dakbeschot dus ook eruit, ik kan het dus laten vervangen door bv Unidek platen met hoge RC waarde.

Helaas trouwens geen subsidie. Dakbeschot zit aan binnenkant en subsidie is alleen als het asbest betreft aan buitenlant.

[ Voor 8% gewijzigd door psy op 03-04-2017 14:30 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Weet iemand of je na al eerdere ontvangst van subsidie voor genomen energiebesparende maatregelen (2 maatregelen al gedaan) alsnog subsidie mag aanvragen voor een derde andere energiebesparende maatregel? Mag dit uberhaupt niet meer of moeten het er dan weer minimaal 2 zijn?

[ Voor 49% gewijzigd door siepie77 op 03-04-2017 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:56
Even mijn knutselprojectje delen hier...
Zeer eenvoudig maar het werkt bijzonder goed

Mijn Remeha quinta CV en Remeha Zenta zonneboiler snappen elkaar niet zo goed.
Als de zonneboiler lekker warm is slaat de CV toch aan bij warm water verbruik.
Vervolgens raakt de CV volledig in de war omdat de aanvoer heter is dan de wens.
Bijvoorbeeld 75 aanvoer terwijl de CV vraag het tot 65 graden wil verwarmen.

Meestal zet ik de CV domweg uit maargoed daan moet je steeds naar boven lopen als er wel of niet zon is.

Voorop de Zenta zonneboiler zit enkel een display met 5 leds om de capaciteit aan te geven.
Hier gaat draad naartoe met anders. 2 zijn er voor de voeding van 5 volt en die andere 2 voor een serieel signaal.

Afbeeldingslocatie: https://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Zonneboiler/zenta.png

Afbeeldingslocatie: https://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Zonneboiler/20170325_091156.jpg

In het display zit een HEF4094BP waarop met een 220 ohm weerstandje de LED's zijn aangesloten.
De LED's hangen aan +5V en het IC geeft een 0 als ze moeten branden. Dus net andersom als je zou verwachten.

Hierop heb ik simpelweg een BC557 (PNP) aangesloten met een 1K weerstandje en een 10K pull-up.

Afbeeldingslocatie: http://www.electronics-tutorials.ws/articles/switch6.gif?x98918

Als het water warm is trekt het relais aan en onderbreekt deze de flowswitch van de CV.
Er zit nog een schakelaartje waarmee je kan kiezen tussen LED 2 of LED 3.
2 LED's is nog wel ok voor douchen of een 40 graden was maar te weinig voor b.v een 60 graden wasje.

Dus als er geen LED's branden of als de zonne boiler uit staat is het relais in rust.
Dan is de flowswitch aan en werkt de CV normaal.
En de flowswitch is onderbroken als het relais is aangetrokken.

Het verbruik in rust is opgelopen van 2.2Wh naar 3.1Wh als het relais aanstaat.
Met het relais uit heb ik nog niet kunnen meten omdat het lekker zonnig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:56

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Subsidie op energiebesparende maatregelen terwijl de grootste geldroof in de geschiedenis nu uitgevoerd wordt door de ECB, elektronisch euro's drukken, de teller eind dit jaar 3000 miljard. De gevolgen overstijgen straks ruimschoots de verwachtingen, zelfs van de meest grote eurofiel.

Maar ga rustig voort met subsidie op energiebesparende maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Willie Wortel schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:10:
Maar ga rustig voort met subsidie op energiebesparende maatregelen.
Mensen leggen massaal zonnepanelen op het dak zonder dat er een subsidie is.

Zelfs in olie en gasstaten bouwen ze elektriciteitscentrales met zonnepanelen omdat dat goedkoper is dan gas. In India hetzelfde met kolen. Alles zonder hulp van overheid.

En wereldwijd gezien wordt er tegenwoordig meer geinvesteerd in duurzame technieken dan in fossiele energie. Door bedrijven.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
!null schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:02:
[...]

....
Mensen leggen massaal zonnepanelen op het dak zonder dat er een subsidie is.

..................
Hallo Null,
Een oud collega van mij heeft ook zonnepanelen op zijn dak laten leggen. Heeft teruggaaf BTW ......

Zijn woorden: :)
Hij doet het voor het milieu..........

Van de teruggaaf BTW met een beetje erbij gaat hij en zijn vrouw een ruime week naar BALI.........
Per persoon is dat 3.5 TON CO2, het vliegtuig gebruikt op zijn gemak 120.000 ltr brandstof per enkele reis.
In de reis zit 0.0 euro accijns op brandstof.

Ik rij met mijn campertje naar Spanje, 0.5 ton CO2 (retour totaal ongeacht personen),.... accijns op brandstof ruim 400 euro. Tol 285 euro. Wegenbelasting (houderschap, belasting op bezit) 1100 euro, (en ik rij nooit in Nederland)

Maar we doen het allemaal voor het milieu....toch

En over de geldroof van de ECB,....... mij maakt het niet meer uit, ik heb een horizon van (ik hoop nog) enkele jaren....maar voor de jongeren zijn de druiven zuur. Ik bedoelde dat men zich daar drukker over moet maken dan over het milieu. Het milieu is een verloren strijd in een zo glad als een aal zijnde politieke arena. Alles draait om de knaken en multinationals en niet om de mens en/of milieu, de EU is één lobby machine van de multies.

De duurzame subsidie premie is een douceurtje, een beetje wisselgeld voor het winkelende publiek in de Amsterdamse pc-Hooftstraat. (versus ECB geldroof)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Zeg, dit is geen plek voor aluhoedjes, Willie Wortel. Terug ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
mux schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:35:
Zeg, dit is geen plek voor aluhoedjes, Willie Wortel. Terug ontopic.
Topic,....welk topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Willie Wortel schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:19:
[...]

Van de teruggaaf BTW met een beetje erbij gaat hij en zijn vrouw een ruime week naar BALI.........
Per persoon is dat 3.5 TON CO2, het vliegtuig gebruikt op zijn gemak 120.000 ltr brandstof per enkele reis.
In de reis zit 0.0 euro accijns op brandstof.
Dat is sowieso ook onbegrijpelijk. Voor een paar tientjes kom je met het vliegtuig overal in europa, terwijl je er met de trein net de grens mee over komt. |:( En als je ziet hoeveel overlast je daarmee veroorzaakt (geluid, stank, CO2)....

Van mij mag de vliegtaks weer ingevoerd worden, of tenminste een accijns op vliegtuigbrandstof. Nu is er toch vrijwel geen stimulans voor zuinigere en stillere vliegtuigen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rhaelak
Die lage prijzen voor vliegtickets zijn gewoon absurd en zou afgeschaft moeten worden. Accijns invoeren op kerosine en dikke co2 compensatie invoeren.

Maar met een partij als de VVD als grootste en CDA kan je zoiets wel vergeten. Hoewel? De jongerenafdeling van de VVD begint zich nu toch ook echt wel zorgen te maken over het klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Rhaelak schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:50:
Die lage prijzen voor vliegtickets zijn gewoon absurd en zou afgeschaft moeten worden. Accijns invoeren op kerosine en dikke co2 compensatie invoeren.

Maar met een partij als de VVD als grootste en CDA kan je zoiets wel vergeten. Hoewel? De jongerenafdeling van de VVD begint zich nu toch ook echt wel zorgen te maken over het klimaat.
De invoering in Nederland van accijns op jet A-1 zou betekenen dat Schiphol een hoop klandizie zou gaan missen en dat willen we natuurlijk niet, toch?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
drielp schreef op donderdag 6 april 2017 @ 23:05:
[...]

De invoering in Nederland van accijns op jet A-1 zou betekenen dat Schiphol een hoop klandizie zou gaan missen en dat willen we natuurlijk niet, toch?
Dit moet je niet willen als land alleen, het klimaat kent geen muur bij de landsgrens, dit moet mondiaal aan banden gelegd worden, of accijns helpt weet ik niet. Nu zijn het krokodillentranen die landen laten op een klimaattop. (zijstraat: glyfosaat aangepakt ?....nee, Bayer is te machtig)

Anno 2017 hebben de Multinationals het (nog steeds) voor het zeggen en heeft de burger het nakijken. Alles voor de knaken, het milieu is bijzaak.

--------------------
Er zijn maar weinigen die echt bezorgd zijn, discussie verzieken (aluhoedje), bekpraten, goedkoop scoren en rug steken (duimpje geven) zonder inhoudelijk in te gaan is tegenwoordig plausibel. Dit is niet mijn ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhaelak
drielp schreef op donderdag 6 april 2017 @ 23:05:
[...]

Je moet dat niet alleen in NL invoeren. Maar tenminste gelijk in heel Europa en hopelijk ooit (snel) wereldwijd.

En wat zou het als het wél in NL ingevoerd zou worden? Minder vluchten? Minder geluidsoverlast, minder luchtvervuiling, minder fijnstof (wat dus een echte killer is). Zou dat echt allemaal zo erg zijn? Ten koste van wat? Ach we offeren het milieu maar weer op het altaar van de economie. Alles voor groei. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 14:28
na wat topics door te hebben gelopen denk ik dat ik toch mijn vraag hier het beste maar even in de groep kan gooien... Om er een geheel nieuw topic voor te openen gaat ook weer wat ver ;)

Onze CV-ketel stamt uit 2000, en moet nu echt vervangen gaan worden. Ik heb daarvoor al verschillende offertes gekregen voor zowel een Intergas ketel als voor een Remeha, maar ik wil de thermostaat ook gelijk vervangen. Bij een van de offertes zit er ook een Honeywell Evohome bij.

Aangezien ik hier ook wel wat zaken van domotica heb draaien (voornamelijk via ZWave, middels een Vera en als test ook via Domoticz. En sinds kort ook een Philips HUE), wil ik eigenlijk dat ik mijn thermostaat ook met domotica kan bedienen of in elk geval uitlezen. Zijn er dan nog dingen waarop te letten? Op dit moment zitten op mijn radiatoren alleen maar domme draaiknoppen, maar die zou ik dan tzt ook willen vervangen mogelijk.

Nu weet ik dat er op het CV landschap in de afgelopen jaren andere technieken van modulair aansturen gekomen zijn, maar is dat 1 standaard (OpenTherm?), of zijn er meerdere varianten? OpenHAB kwam ik ook ergens tegen volgens mij, maar of dat een ander woord voor hetzelfde is of een andere techniek waarbij ze elkaar uitsluiten?

In het kort:
Wat heb ik aan CV kant en qua thermostaat nodig om deze middels domotica (Domoticz/Vera/Hue?) te kunnen besturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

L201 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:15:
na wat topics door te hebben gelopen denk ik dat ik toch mijn vraag hier het beste maar even in de groep kan gooien... Om er een geheel nieuw topic voor te openen gaat ook weer wat ver ;)

Onze CV-ketel stamt uit 2000, en moet nu echt vervangen gaan worden. Ik heb daarvoor al verschillende offertes gekregen voor zowel een Intergas ketel als voor een Remeha, maar ik wil de thermostaat ook gelijk vervangen. Bij een van de offertes zit er ook een Honeywell Evohome bij.

Aangezien ik hier ook wel wat zaken van domotica heb draaien (voornamelijk via ZWave, middels een Vera en als test ook via Domoticz. En sinds kort ook een Philips HUE), wil ik eigenlijk dat ik mijn thermostaat ook met domotica kan bedienen of in elk geval uitlezen. Zijn er dan nog dingen waarop te letten? Op dit moment zitten op mijn radiatoren alleen maar domme draaiknoppen, maar die zou ik dan tzt ook willen vervangen mogelijk.

Nu weet ik dat er op het CV landschap in de afgelopen jaren andere technieken van modulair aansturen gekomen zijn, maar is dat 1 standaard (OpenTherm?), of zijn er meerdere varianten? OpenHAB kwam ik ook ergens tegen volgens mij, maar of dat een ander woord voor hetzelfde is of een andere techniek waarbij ze elkaar uitsluiten?

In het kort:
Wat heb ik aan CV kant en qua thermostaat nodig om deze middels domotica (Domoticz/Vera/Hue?) te kunnen besturen?
Met de thermostaat kan ik je niet helpen, maar ik had wel een wedervraag. Was je ook aan het kijken naar alternatieve hybride CV ketels met een zonneboiler of een warmtepomp?

Mijn ketel heeft dezelfde leeftijd, en was ook naar het kijken voor mogelijke alternatieven, maar de fysieke ruimte waar deze moet passen is toch wel een dingetje.

Ik gebruik nog een klok thermostaat van Honeywell, het plastic is inmiddels verkleurd. Het werkt al een jaar of 7 naar tevredenheid, maar uit principe zou ik hem niet aan het internet willen. Het is wel handig om er iets mee te kunnen doen zoals luisteren naar telefoons op de wifi om aan te gaan of iets dergelijks.

Ik heb wel alle radiatorknoppen vervangen door thermostaat kranen, dan worden ruimtes die al/nog warm zijn niet verder verwarmd. Van een collega weet ik wel dat er knoppen zijn die je per kamer aan kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:18

ericplan

5180 Wp PV

Last van scriptjochies die m'n ZonPHP-productie willen weten op 22-7-2238 of iets uit 1926 en dat elke seconde. Preventief maar een paar bestanden hernoemd, maar hoe voorkom je dit?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Altijd hetzelfde IP? Dan blokkeren op IP.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nee, meerdere. Moet nog even de logs verder bekijken en analyseren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:29
ericplan schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:58:
Last van scriptjochies die m'n ZonPHP-productie willen weten op 22-7-2238 of iets uit 1926 en dat elke seconde. Preventief maar een paar bestanden hernoemd, maar hoe voorkom je dit?
Beste manier is calls per min te limiteren... en log eens voor de grap locatie en user agent..?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:20:
Nee, meerdere. Moet nog even de logs verder bekijken en analyseren.
Vooral bots dus,
MJ12bot die op een aantal bestanden elke datum-combinatie probeert, Dotbot, AhrefsBot en slurp van Yahoo.

Zal m'n .htaccess bestand maar eens bewerken. Op m'n Zonphp-site zit ik niet op vreemd verkeer te wachten.

-edit
Iemand een goed werkend voorbeeld?

[ Voor 20% gewijzigd door ericplan op 11-04-2017 17:06 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:38

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

ericplan schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:50:
[...]

Vooral bots dus,
MJ12bot die op een aantal bestanden elke datum-combinatie probeert, Dotbot, AhrefsBot en slurp van Yahoo.

Zal m'n .htaccess bestand maar eens bewerken. Op m'n Zonphp-site zit ik niet op vreemd verkeer te wachten.

-edit
Iemand een goed werkend voorbeeld?
Heb ZonPhp op een synology draaien en heb ongeveer 53000 ip's geblacklist. Hoop dat ik er weinig last van heb. Kun je de externe vragen loggen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ericplan schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:58:
Kun je vooraan in het script niet controleren wat het opgevraagde jaartal is? Als dit <2000 of groter dan het huidig jaar is, serveer je gewoon een blanco pagina. Kost het je in ieder geval weinig dataverkeer en processorkracht.
PHP:
1
if($jaartal<2000 || $jaartal>date("Y")) exit("Year is out-of-range");

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 12-04-2017 13:23 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
niki_lauda schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:22:
[...]

Heb ZonPhp op een synology draaien en heb ongeveer 53000 ip's geblacklist. Hoop dat ik er weinig last van heb. Kun je de externe vragen loggen??
Ik weet niet precies aan wie je wil serveren maar is het niet logischer een paar ranges te whitelisten, dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

antonboonstra schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:20:
[...]

Kun je vooraan in het script niet controleren wat het opgevraagde jaartal is? Als dit <2000 of groter dan het huidig jaar is, serveer je gewoon een blanco pagina. Kost het je in ieder geval weinig dataverkeer en processorkracht.
PHP:
1
if($jaartal<2000 || $jaartal>date("Y")) exit("Year is out-of-range");
Dat klinkt als een goede oplossing, ga ik mee aan de slag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:39
Als het legitieme search-bots zijn (mj12, Yahoo, ....) kan je eventueel met robots.txt werken om ze weg te houden. Zie je uberhaupt GETs voor robots.txt?

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

DigiK-oz schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:36:
Als het legitieme search-bots zijn (mj12, Yahoo, ....) kan je eventueel met robots.txt werken om ze weg te houden. Zie je uberhaupt GETs voor robots.txt?
Ik heb een aantal files even hernoemd, vandaar de 404. En vooral van MJ12. Let vooral even op de opgevraagde datum.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:02:04 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-22 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:02:15 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-23 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:02:21 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-24 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:02:24 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-25 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:02:29 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-29 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:02:33 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-3 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:02:36 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-30 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:02:39 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-31 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:02:42 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-4 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:02:47 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-5 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:02:50 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-6 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:02:54 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-7 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:02:58 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-8 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:03:01 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=2099-12-9 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:03:09 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=21-01-2210 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:03:12 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=21-02-2210 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:03:17 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=21-03-2210 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:03:20 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=21-04-2210 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:03:24 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=21-05-2210 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:03:31 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=21-06-2211 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:03:37 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=21-07-2210 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:03:43 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=21-08-2210 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:03:49 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=21-09-2210 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"
69.30.198.178 - - [12/Apr/2017:02:03:54 +0200] "GET /zonphp/dag_overzicht.php?dag=21-10-2210 HTTP/1.1" 404 285 "-" "Mozilla/5.0 (compatible; MJ12bot/v1.4.7; http://mj12bot.com/)"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:39
OK, maar van i.i.g. MJ12 en yahoo (bots voor searchengine) weet ik dat, voordat een site gecrawled wordt, de robots.txt file wordt opgevraagd om te zien of er uberhaupt gecrawled mág worden. Dus zou je ook (als 1e) een GET moeten zien van robots.txt.

Als dat zo is, kun je in de robots.txt gewoon aangeven dat de site niet gecrawled mag worden en zie je ze niet meer terug afgezien van zo af en toe het opvragen van de robots.txt

Whatever

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:38

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Iedereen, die geen kwade bedoelingen heeft mag mijn opbrengsten zien, (mijn verbruik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Kennen jullie Easy Energy al? Ik kwam het vandaag dus tegen en het is iets waarvan ik al heel lang zeg dat het er in de toekomst moet komen:
Stroom tegen beursprijs. Via de slimme meter per uur afrekenen voor de day-ahead uurprijs. _/-\o_

Hier hangt alleen nog geen slimme meter, maar anders ging ik vandaag nog overstappen. Lijkt me ook heel interessant om vervolgens slimme verbruikers te maken, bijvoorbeeld warmtepompen en elektrisch laden schakelen op basis van de stroomprijs.

Salderen hebben ze ook slim opgelost: Dat doe je ook tegen de uurprijs. Dus eerst streep je binnen het uur levering weg tegen verbruik en het overschot krijg je terug tegen uurprijs (ik neem aan inc. belasting, maar dat zal ik eens navragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Paul C schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:22:
Kennen jullie Easy Energy al? Ik kwam het vandaag dus tegen en het is iets waarvan ik al heel lang zeg dat het er in de toekomst moet komen:
Stroom tegen beursprijs. Via de slimme meter per uur afrekenen voor de day-ahead uurprijs. _/-\o_

Hier hangt alleen nog geen slimme meter, maar anders ging ik vandaag nog overstappen. Lijkt me ook heel interessant om vervolgens slimme verbruikers te maken, bijvoorbeeld warmtepompen en elektrisch laden schakelen op basis van de stroomprijs.

Salderen hebben ze ook slim opgelost: Dat doe je ook tegen de uurprijs. Dus eerst streep je binnen het uur levering weg tegen verbruik en het overschot krijg je terug tegen uurprijs (ik neem aan inc. belasting, maar dat zal ik eens navragen).
Is dat niet vergelijkbaar met Zweden of Denemarken geloof ik, waar je binnen 15 minuten het weer zelf gebruikt moet hebben?

Hier nog steeds lekker aan het doormeubelen met de batterij energie opslag controller. De software werkt al redelijk, maar mist nog het e.e.a. aan componenten om Live te gaan. Ik denk dan ook dat zeker met warmte pompen het wellicht genoeg is om circa 1kW aan regelvermogen te hebben, dat offset het achtergrond verbruik en eventueel de warmtepomp ~1kW elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:15

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Lol gehad deze ochtend.
Wordt gebeld

Your Speeking with Microsoft you are down loading large data virus.
Ollie what are virus?
Your are downloading large data virus
Ollie: what are virus?
Virus is hacking your computer
Ollie: like in hy-jacking a plane?
Virus is very dangerus
Ollie: oké
You must start up your computer
Ollie: Euhm, that is not possible the computer is to a repairshop it had abnormal behavair
Did you already start up your computer?
Ollie: no the computer is in a repairshop
Ollie i can't do that it's in a repairshop
Oke will call back

1 uur later

Your speaking with microsoft your computer is in danger
Ollie: why?
Large virus on your computer
Ollie: could you put me through to Microsoft Netherlands at Shiphol, my englisch is not so good
Large virus on your computer, must start up your computer
Ollie: could you put me through to Microsoft Netherlands at Shiphol, my englisch is not so good
Must start up your computer.
......................
......................
Vele lachwekkende zinnen verder (hij stond op de luidspeaker en mijn zoon en vrouw lachten op de achtergrond)

Steed meer gefrustreerde stem aan de andere zijde:
I will block your computer if you don't start it up.
Ollie Oké
BAMMM (het leek wel of hij nog een fysieke hoorn erop gooide

Enfin was ik op mijn werk eindelijk gewent aan het Roemeens/Pools Engels van Microsoft uit hun callcenter in Duitsland, krijgen we dit weer :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
databeestje schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:55:
[...]

Is dat niet vergelijkbaar met Zweden of Denemarken geloof ik, waar je binnen 15 minuten het weer zelf gebruikt moet hebben?

Hier nog steeds lekker aan het doormeubelen met de batterij energie opslag controller. De software werkt al redelijk, maar mist nog het e.e.a. aan componenten om Live te gaan. Ik denk dan ook dat zeker met warmte pompen het wellicht genoeg is om circa 1kW aan regelvermogen te hebben, dat offset het achtergrond verbruik en eventueel de warmtepomp ~1kW elektrisch.
Wanneer zien we een update (via je website), wat je allemaal aan elkaar aan het knopen bent? :9
Ik ben zeer benieuwd.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

ollie1965 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:40:
Lol gehad deze ochtend.
Wordt gebeld

Your Speeking with Microsoft you are down loading large data virus.
Ollie what are virus?
Your are downloading large data virus
Ollie: what are virus?
Virus is hacking your computer
Ollie: like in hy-jacking a plane?
Virus is very dangerus
Ollie: oké
Ollie: Euhm, that is not possible the computer is to a repairshop it had abnormal behavair
Did you already start up your computer?
Ollie: no the computer is in a repairshop
Ollie i can't do that it's in a repairshop
Oke will call back

1 uur later

Your speaking with microsoft your computer is in danger
Ollie: why?
Large virus on your computer
Large virus on your computer, must start up your computer
Must start up your computer.
......................
......................
Vele lachwekkende zinnen verder (hij stond op de luidspeaker en mijn zoon en vrouw lachten op de achtergrond)

Steed meer gefrustreerde stem aan de andere zijde:
I will block your computer if you don't start it up.
Ollie Oké
BAMMM (het leek wel of hij nog een fysieke hoorn erop gooide

Enfin was ik op mijn werk eindelijk gewent aan het Roemeens/Pools Engels van Microsoft uit hun callcenter in Duitsland, krijgen we dit weer :+
Haha, dan ken je deze vast ook. Die is hilarisch :)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

styno schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:22:
[...]

Haha, dan ken je deze vast ook. Die is hilarisch :)
Ja er zijn meerdere. Er blijken er te zijn die er een sport van maken net zoals die "419 scam emails" (http://www.419eater.com/html/trophy_room.htm)
Als je een middag lol wilt hebben moet je eens googlen. Ooit een foto gezien van een "Nigeriaan" doe een foto als bewijs had gestuurd terwijl hij een vis kuste (dat moest het bewijs zijn dat hij het was).

Tussen het eerste en tweede gesprek heb ik hier nog geopperd om de (net een door mijn zoon omgebouwde XP) Linux op te starten als ze weer belden. Helaas werd dit hier niet goedgekeurd.
Heb wel eens een leuke op Youtube gezien waarbij de "technical officer" er niet uitkwam in 15 minuten (lees hij had niet door dat hij op een Linux met Windows commando's aan de gang was).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:34:
[...]

Wanneer zien we een update (via je website), wat je allemaal aan elkaar aan het knopen bent? :9
Ik ben zeer benieuwd.
Er moet nog het e.e.a. aan foto's naar dingen die op mijn Thingiverse staan. De balanceer Lithium lader voor 8S is inmiddels klaar en werkt zoals het hoort. 8 USB laders, 8 TP4056 bordjes en 5 DPDT relays voor 5 volt later. :*)

De micro omvormer voor het terugleveren ligt nog steeds bij @mux dus moet ik daar nog even op wachten. Als gewone (vermogen) lader moet er nog een MeanWell HLG-185-36A komen. Het lijkt er overigens op dat 1 van de PWM regelaars niet happy is met een OptoCoupler van eBay. Dingen om uit te zoeken iig.

Als ik iets meer fondsen had ging het allemaal wat sneller :)

Nog steeds af en toe wat wijzigingen naar Github gestuurd. Kleine foutjes hier en daar, onderhoudsprogramma voor de balanceer lader erin gebouwd, uptime tellertje, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Goed bezig databeestje!

Tijdens mijn zoektocht(en) naar (toekomstige) batterij opslag kwam ik het protocol EEBUS tegen.
Smartgrid voor thuis dus...
https://www.eebus.org/ueber-uns/mitglieder/
http://www.photovoltaik4a...ma-sunny-home-manager-2.0
http://www.sma.de/en/eebu...mmunication-standard.html

Tsjah, nog duur he...Net als met alle nieuwe dingen die fabrikanten implementeren.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-04-2017 17:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ook stiekem aan het kijken voor een uurprijs elektriciteitshandel hobbyprojectje gecombineerd met pv? :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ik stuur inmiddels ook al 5 verbruikers automatisch om een zo groot mogelijk gedeelte zonnestroom rechtstreeks zelf te verbruiken.

In mijn meterkast zitten 6 kWh meters met pulsuitgang (4 voor verbruikers en 2 voor opwekking). De pulswaarden lees ik in met een Moxa E1212. Met een PHP script op een server lees ik elke minuut de pulswaarden in en bepaal ik hoeveel ik op dat moment teruglever. Op basis van instelbare grenswaarden, stuurt hetzelfde PHP script hierop automatisch de volgende verbruikers in:
  • het laden van mijn Zero SR motor. Een WCD in de garage wordt hiervoor geschakeld door een digitale uitgang van de Moxa E1212 en een hulprelais.
  • het inschakelen van een elektraboiler in de keuken. Een draadloze tussenstekker wordt via een Arduino met 433MHz RF zender geschakeld.
  • het inschakelen van een elektraboiler voor douchewater. Idem met een draadloze tussensteker.
  • het verhogen/verlagen van het setpoint van mijn warmtepomp via een API.
Voor de boilers heb ik bewust gekozen voor hotfill boilers van 500W. Ten eerste zijn deze makkelijker te schakelen met draadloze tussenstekers welke officieel maar tot 1000W kunnen schakelen. Daarnaast komt het véél vaker voor dat de zonnepanelen >500W produceren dan >2000W. Op deze manier kan ik veel vaker en voor een langere periode de boilers opwarmen met zonnestroom. Een standaard 10 liter boiler van 2000W is in een kwartier al opgewarmd, terwijl een 500W ongeveer een uur bezig is.

Handmatig schakel ik ook nog de L/L warmtepomp in. Dit kan uiteraard ook automatisch (ik maak al gebruik van de Daikin API), maar om teveel in/uit schakelingen te voorkomen doe ik dit maar niet automatisch. Lijkt mij niet gezond voor de warmtepomp. Edit: Inmiddels al zo geautomatiseerd dat ik 'm wel handmatig moet inschakelen, maar dat op basis van de PV opbrengst het setpoint automatisch wordt verhoogd of verlaagd.

Edit: Sinds 17 juni 2019 heb ik ook een elektrische auto welke ik laad d.m.v. een Zappi laadpaal. D.m.v. een stroomspoel meet de Zappi hoeveel stroom er naar het elektriciteitsnet gaat en verhoogd op basis hiervan de laadsnelheid, zodat je maximaal op eigen zonnestroom laadt.

Met de elektrische motor heb ik ook de beschikking over 12,5 kWh aan accucapaciteit. Het lijkt mij nog wel eens wat om die ook te kunnen gebruiken om bijvoorbeeld het sluipverbruik in de nacht te kunnen afdekken. 105Vdc is alleen niet echt standaard en de verbouwing zal vast niet onder de garantie van die motor vallen. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PWt4_AET6Itmut6t8psgjg_VbI=/f/image/Cx88HY5mzeVQsbrMLACsB3Sf.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door antonboonstra op 08-03-2020 12:39 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe vaak schakel je het opladen van de motor? Ik heb ook een Zero maar die laad ik het liefste in één keer op als het even kan.
Voor backup kun je beter een oude UPS ergens regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Erasmo schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:22:
Hoe vaak schakel je het opladen van de motor? Ik heb ook een Zero maar die laad ik het liefste in één keer op als het even kan.
Voor backup kun je beter een oude UPS ergens regelen.
Die schakel ik regelmatig. Wel met een bepaalde schakeldifferentie en een uitschakelvertraging uiteraard. Zo lang de accu uiteindelijk maar volledig vol is en het BMS de celbalans kan nivelleren, zou dit volgens mij geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

antonboonstra schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:17:
[...]

Die schakel ik regelmatig. Wel met een bepaalde schakeldifferentie en een uitschakelvertraging uiteraard. Zo lang de accu uiteindelijk maar volledig vol is en het BMS de celbalans kan nivelleren, zou dit volgens mij geen probleem moeten zijn.
Hmm vergeet niet dat iedere keer als de lader actief wordt de contactoren worden gesloten etc. Ik zou de motor toch gewoon in een keer naar 100% brengen en daarna van het net halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

http://www.nu.nl/duurzaam...en-later-aangesloten.html

Liander laat de bal voor de verandering weer keihard vallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Enkele opmerkelijke recentelijke ontwikkelingen die ik tegen kwam:

Met kleine stapjes schuiven we steeds verder op naar een grid gebaseerd op renewables en (batterij) storage&balancing: peaker centrales kunnen nu uitgerust worden als hybride peaker met accu's zodat de gasturbines niet in hot-standby gehouden hoeft te worden wat behoorlijk wat gas, luchtvervuiling en CO2 emissies voorkomt.

En hoe lang is het geleden dan een lulletje rozewater premier zei "Windmolens draaien op subsidie"? En hoe lang hebben we moeten horen dat wind op zee veel duurder was dan wind op land? Dat alles is hard aan het veranderen. Met de juiste heldere en stabiele wet- en regelgeving is het nu mogelijk om zonder subsidies windparken op zee aan te leggen inclusief de gridconnecties.

Ik zie ze bij de antigroenerekenkamer al het schuim op de mond krijgen, windmolens competitief en geen extra CO2 emissies door variabiliteit, twee speerpunten van hun "kritiek". Hun gedroomde thorium reactor was bij voorbaat al kansloos.

[ Voor 4% gewijzigd door styno op 21-04-2017 13:27 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

De ontwikkelingen gaan stevig door inderdaad.

Ik zag laatst al een bericht voorbij komen dat China nu genoeg windmolens heeft geplaatst om te kunnen dienen als base-load! Dus daarmee is de noodzaak tot gas/steenkool centrale als standby helemaal verdwenen.

Ook Australië zou met extra on-land windmolen parken ook in de toekomst dit als base load kunnen gebruiken. Mooie vooruitzichten.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Jack schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:36:
De ontwikkelingen gaan stevig door inderdaad.

Ik zag laatst al een bericht voorbij komen dat China nu genoeg windmolens heeft geplaatst om te kunnen dienen als base-load! Dus daarmee is de noodzaak tot gas/steenkool centrale als standby helemaal verdwenen.
Ik snap die redenatie maar baseload is alleen maar een term voor de vraag die er altijd is. Het is niet een bepaalde vorm van elektriciteit dus kun je die basis belasting invullen met elke combinatie van bronnen die je wilt. En gezien de manier waarop de markt nu werkt (prijsgestuurd plus voorrang voor duurzame energie) en wind en zon de laagste marginale kosten hebben zou je kunnen betogen dat wind en zon altijd al baseload produceerden (aangevuld met andere centrales).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

@styno Het standaard bezwaar van de gas/kolen industrie was altijd dat wind en zon te volatiel waren om de baseload te kunnen verzorgen, waardoor dus gas/kolen centrales altijd nodig zouden zijn. Zelfs de combi van verschillende duurzame bronnen was tot dusverre nog te volatiel om in alle baseload energie te voorzien.
Het moge duidelijk zijn dat wel het liefst van alle gas/kolen af willen en dat blijkt dus inderdaad nu mogelijk te zijn in China.

Voorrang voor duurzame energie geldt, voor zover ik weet, niet in alle landen. Prijsgestuurd uiteraard wel.

Hier een berichtje met meer info:
http://reneweconomy.com.a...ssil-fuel-industry-96007/

[ Voor 10% gewijzigd door Jack op 21-04-2017 15:43 ]

[Specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Jack schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:40:
@styno Het standaard bezwaar van de gas/kolen industrie was altijd dat wind en zon te volatiel waren om de baseload te kunnen verzorgen, waardoor dus gas/kolen centrales altijd nodig zouden zijn. Zelfs de combi van verschillende duurzame bronnen was tot dusverre nog te volatiel om in alle baseload energie te voorzien.
Maar het waren natuurlijk altijd al non-argumenten die op gevoelens spelen.

Immers, in NL kan kolen ook niet in baseload voorzien want die is 8 GW en er is slechts 5.6GW kolen capaciteit dus is er een combi nodig met iets anders. Net dus als met zon+wind+hydro+biomassa gecombineerd met iets anders [gas/kolen].

Met baseload alleen heb je natuurijk nog geen stabiele stroomvoorziening, traditionele baseload doet niet/slecht aan load balancing. Er is dus ook voor baseload een flexibele factor nodig om de aanbod en load schommelingen op te vangen.

Wijzen op de extra volatiliteit van renewables is een goed punt (als je heel veel renewables hebt) wat gelukkig steeds minder relevant wordt maar het baseload argument is altijd al bullshit geweest imho. Eigenlijk is het omgekeerd, door te zeggen dat jouw centrale wél baseload levert en renewables niet, geef je een beetje toe dat jouw centrale eigenlijk niet geschikt is voor een dynamisch grid en de bijbehorende load balancing (zie ook traditionele vormen van demand side management als nachtstroom tarief).
Het moge duidelijk zijn dat wel het liefst van alle gas/kolen af willen en dat blijkt dus inderdaad nu mogelijk te zijn in China.
Nee, dat is niet correct, China is voorlopig nog lang niet van gas/kolen af.
Voorrang voor duurzame energie geldt, voor zover ik weet, niet in alle landen. Prijsgestuurd uiteraard wel.
Voorrang is idd niet overal wettelijk geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Lang leve China en in zeker zin de Australische PV markt. Ze hebben nu een standaard PV omvormer die ook geschikt is voor het gebruik met accu's als energie bron en door middel van een stroom klem het vermogen aanpast om 0 terug te leveren voor verhoging van het eigen verbruik.

Is de helft van mijn Raspberry projectje al weer achterhaald :D Edoch, als ik via de Rpi de ingang aanstuur kan ik deze prima in combinatie gebruiken.

Aan de andere kant, circa 291 euro (zonder invoer etc.) voor een 1kW grid tie is niet super goedkoop, maar de meeste kun je niet met iets simpels als een stroom klem sturen. De meeste hebben ook geen software ondersteuning voor accu gebruik, zoals ondergrenzen van spanning, vermogen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Oude wijn in nieuwe zakken voorzien van een hippe naam en het gaat volledig voorbij aan de realiteit.

Het is een opiniestuk uit de climategate/antigroenerekenkamer hoek, wat verwacht je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er moet eens iemand opstaan en onderbouwd uitleggen waarom kerncentrales geen oplossing zijn om onder wisselende load te opereren. Natuurlijk zou je dat met accu's voor een deel kunnen oplossen, maar dan nog zit je met de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:26:
Lang leve China en in zeker zin de Australische PV markt. Ze hebben nu een standaard PV omvormer die ook geschikt is voor het gebruik met accu's als energie bron en door middel van een stroom klem het vermogen aanpast om 0 terug te leveren voor verhoging van het eigen verbruik.

[video]

Is de helft van mijn Raspberry projectje al weer achterhaald :D Edoch, als ik via de Rpi de ingang aanstuur kan ik deze prima in combinatie gebruiken.

Aan de andere kant, circa 291 euro (zonder invoer etc.) voor een 1kW grid tie is niet super goedkoop, maar de meeste kun je niet met iets simpels als een stroom klem sturen. De meeste hebben ook geen software ondersteuning voor accu gebruik, zoals ondergrenzen van spanning, vermogen e.d.
Zeker een interessant ding om je opwek/verbruik/handel mee te optimaliseren/automatiseren. Gelijk geabonneerd op het kanaal, leuke content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Maasluip schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:38:
Er moet eens iemand opstaan en onderbouwd uitleggen waarom kerncentrales geen oplossing zijn om onder wisselende load te opereren. Natuurlijk zou je dat met accu's voor een deel kunnen oplossen, maar dan nog zit je met de kosten.
Ik ben niet helemaal de juiste persoon, maar het controleren van een kern reactie is een relatief traag proces wat ik ervan begrijp. Er wordt vrijwel exclusief met stoom turbines gewerkt, ik kan me voorstellen dat je ergens met het circa 0,8-1,2GW per reactor een relatief log apparaat krijgt.

De fransen proberen wel zo goed als mogelijk de dag en nacht cyclus te volgen en de centrales te regelen. Op zich gaat dat wel redelijk maar is nog steeds niet echt snel (gemeten in uren). Als extra bonus is het nachttarief aanzienlijk lager om verbruik in de nacht te stimuleren zodat dit een minder groot probleem is. Toch is zelfs halvering van het tarief (ergens uit mijn geheugen) niet genoeg om dit echt voor elkaar te krijgen. Er zijn dus wel DIY bouwers die accu systemen bouwen die in de nacht laden en overdag terugleveren (ivm tarief).

Er is ook weinig aandacht geweest voor het probleem omdat het met andere oplossingen veel makkelijker op te lossen was/is. Een wind of zon park is natuurlijk super makkelijk in vermogen te knijpen en heel erg snel. Het kan alleen weer niet snel in bres springen om meer vermogen te leveren, tenzij het ding permanent geknepen is natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Er zou eens iemand op moeten staat die onderbouwd kan uitleggen waarom kerncentrales juist wel een oplossing zijn om onder wisselende load te opereren. Met volledig los van de realiteit staande opiniestukken als die van Marcel Crok wordt het alleen maar lastiger om nucleaire proponenten serieus te nemen.

Alle techniek buiten beschouwing gelaten, een kernreactor is -net als wind en zon in steeds mindere mate- een gigantische investering die vooraf opgehoest moet worden en over het verloop van decennia terug verdiend wordt. De kapitaalkosten zijn enorm hoog, terwijl de marignale kosten van productie laag zijn. De eigenaar van een kerncentrale zit helemaal niet te wachten op load balancing want als hij niet of minder produceert duurt het langer voordat de investering terug verdiend is.

Technisch kan het wel (onder voorwaarden) maar zijn er ook de nodige complicaties met additionele kosten als gevolg.

In de praktijk doen kerncentrales dan ook nauwelijks aan load following (of slechts heel grof) en is een hoog aandeel kernenergie alleen mogelijk met veel flexibele capaciteit en transmissiecapaciteit naar andere landen. (Precies datgene waarvan nucleaire proponenten beweren dat een nadeel is van renewables!)

We zien dit ook terug in de reactie van kernreactoren op marktprijzen:
Afbeeldingslocatie: https://energytransition.org/wp-content/uploads/2014/02/18plantsystemutilization.png
Bron

Marcel Crok deed een emotionele oproep in de Volkskrant waarin hij eindigt met zijn droom waarin in 2050 heel Nederland met Thorium reactoren van elektriciteit voorzien wordt.

Een nog nieuw te ontwikkelen type reactor met een onbewezen design zou in 2050 breed uitgerold zijn en heel Nederland voorzien. Waarbij hij de lezer het idee geeft dat dit ook nog eens goedkoper is dan renewables als wind en zon die zelfs nu al goedkoper zijn dan reeds gebouwde, bewezen ontwerpen en over de komende 35 jaar steeds goedkoper worden en reeds op terawatt schaal uitgerold zijn.

Totaal onrealistisch! In de Anglicaanse landen hebben ze daar een term voor: pipe dream.

Nucleair staat nu al zo commercieel onder druk dat EDF/Areva zo goed als failliet is, ware het niet dat de Franse staat voor het grootste deel aandehouder is. Het Amerikaanse Westinghouse (met het verst gevorderde 3e generatie ontwerp) is recent zo hard failliet gegaan dat het Toshiba in zijn val meesleept. Nu snap je ook wel waarom Marcel Crok overheidsgeld wil voor nucleair onderzoek naar de heilige graal, 4e generatie reactoren (maar geen overheidsgeld voor renewables); op commerciele basis wordt het niet wat. 'T zijn lastige tijden voor een libertarier...

[ Voor 9% gewijzigd door styno op 25-08-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb het zelf niet zo op kernsplitsing maar zo uit mijn hoofd kon je met een thorium reactor de halfwaardetijd van bestaand afval flink omlaag brengen terwijl het ook nog eens energie oplevert, en dat is wel tof natuurlijk. Kan helaas even geen bronnen geven, ben op mijn telefoon nu en sta op het punt om op te stijgen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Erasmo schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:25:
Ik heb het zelf niet zo op kernsplitsing maar zo uit mijn hoofd kon je met een thorium reactor de halfwaardetijd van bestaand afval flink omlaag brengen terwijl het ook nog eens energie oplevert, en dat is wel tof natuurlijk. Kan helaas even geen bronnen geven, ben op mijn telefoon nu en sta op het punt om op te stijgen :P
Thorium heeft inderdaad Uranium nodig om de kernsplitsing te starten. Die Uranium zou je theoretisch uit kernafval kunnen halen maar dat zou flink duurder kunnen blijken dan gewoon verse Uranium gebruiken. Reprocessing brengt flinke kosten plus een grote stroom afval met zich mee. Ook de Thorium cyclus levert langdurig afval op, in tegenstelling van wat je vaak leest, bijv. Technetium-99 en Selenium-79 met halfwaarde tijden van meer dan 100.000 jaar.

Marcel Crok meent dat de huidige PWR reactoren geen oplossing zijn, dus niet de Thorium variant voor klassieke PWR reactoren maar richt zijn hoop op nieuwe generatie 4 ontwerpen. Het NNL (National Nucleair Laboratories) in de UK schat in dat voor het uitwerken van die nieuwe ontwerpen zo'n 30 jaar nodig is. 2050 is voor grootschalige uitrol van zulke centrales veel te vroeg.

Het probleem met de Thorium droom is dus dat je afhankelijk wordt van onbewezen, nog te ontwikkelen technieken en aanspoort bestaande, betaalbare, alternatieven zoals renewables te negeren. Dit is een zeer risicovolle droom voor eenieder die AGW serieus neemt en het Parijs akkoord ter hand neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:11:
[...]

In de praktijk doen kerncentrales dan ook nauwelijks aan load following (of slechts heel grof) en is een hoog aandeel kernenergie alleen mogelijk met veel flexibele capaciteit en transmissiecapaciteit naar andere landen. (Precies datgene waarvan nucleaire proponenten beweren dat een nadeel is van renewables!)
Er is een reden dat kerncentrales niet aan load following doen, en dat is een technische. Kerncentrales zijn notoir slecht te regelen. Lees je maar eens in op Xenon poisoning. Als je de productie van een kerncentrale verlaagt, dan zal die na een aantal uur vanzelf oplopen omdat de hoeveelheid 135Xe opeens omlaag gaat. Normaal wordt er een gelijkblijvende hoeveelheid aan 135Xe geproduceerd door afvalproducten en 135Xe is een goede neutronenvanger. Als je de productie van de kerncentrale verlaagt zullen de atomen die vervallen tot 135Xe minder aangemaakt worden en als na een paar uur de concentratie 135Xe lager wordt gaat de kernproductie omhoog. Dus moet je hem weer omlaag regelen. Maar later gaat de productie vanzelf weer omhoog en moet je de centrale weer omlaag regelen.
Dat is de reden dat kerncentrales geen loadfollowing doen en waarom je in de grafiekjes van het Fraunhofer in Duitsland ook zo'n strake baseline van kernenergie ziet.

Dit soort gedrag van een kerncentrale stond aan de basis van Tsjernobyl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ikea Zwitserland verkoopt solar+storage.
http://www.ikea.com/ms/de_CH/campaigns/solar/index.html
Apart dat ze het in België niet aanbieden ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik ben bezig met een blogserie, gaat een beetje traag (ivm schijnbaar eindeloze drukte IRL). Ik ga niet echt met die foregone conclusion erin, het is een algemener stuk over de nuts&bolts van kernenergie, maar de conclusie blijft altijd dat kernenergie ultra-moeizaam gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:05
Ik denk dat kernenergie zowel technisch als emotioneel ontzettend lastig wordt. De andere oplossingen zijn echter ook niet eenvoudig. De huidige weerstand tegen windenergie is behoorlijk sterk. Daarnaast zet de auteur van het stuk in de Volkskrant eerlijk neer dat hij een voorstander is van groei. Er zijn niet veel groene energie voorstanders die deze groei ook omarmen. Sterker, velen willen minder energie gebruik. Als dat straks minder luxe (vliegreizen enzo) oplevert, dan wordt de weerstand tegen energietransitie nog sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Radioactief materiaal blijft toch wel een bijzonder iets, dat is wat ik in ieder geval mee gekregen heb van mijn vader. Hij heeft nog in een vliegtuig boven Nederland gevlogen voor het meten tijdens Tsjernobyl. Hij was niet onverdeeld enthousiast.

Hij heeft ook aan den lijve ondervonden hoe het de maatschappij en ook Greenpeace in beweging bracht bij het dumpen van afval op de Noordzee. Uiteindelijk is dat weer allemaal teruggedraaid, maarja, we zitten er nu nog steeds mee.

Maar goed, gelukkig loopt het vaak al stuk op andere factoren, zoals financien. Je moet je toch niet voorstellen dat er iets mis gaat in Doel en we zuid Nederland kunnen afzetten met een lint. Een cirkel van een kilometer of 50 heb je al snel. Een straal van 20 kilometer wordt al snel als een no-go gezien.

In Japan zijn de eerste dorpen in de buurt van Fukushima weer "open", de straten zijn opnieuw geasfalteerd, de verkeerslichten doen het weer. Het lijkt net echt, toch wonen er nog maar een fractie van de oorspronkelijke inwoners. Zo heeft de Japanse autoriteiten Namie weer "geopend" maar heeft de helft al aangegeven niet meer terug te keren. In een ander dorp waren er circa 170 mensen uit de 7500 die er daarvoor woonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Dankzij de centrale in Tihange (B) krijgen we in limburg en brabant jodiumpillen dit jaar verstrekt , just in case.... :(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Het trieste is dat bij het restproduct van kolen het vliegas radioactieve elementen zitten. De discussie over kern-energie moet op feiten gebeuren. Feit is dat kernenergie de schoonste en veiligste vorm van energie is na die van wind/water/zon. Overigens is de bewering dat Technetium afval producten slecht zouden zijn, klopt ook gewoon niet. Hieronder een stukje van http://energyfromthorium.com/ieer-rebuttal/

Nevertheless, it might come as a surprise to the casual reader that hundreds of thousands of people intentionally ingest Tc-99m every year as part of medical imaging procedures because it produces gamma rays that allow radiography technicians to image internal regions of the body and diagnose concerns. The use of Tc-99m thus allows physicians to forego thousands of exploratory and invasive surgeries that would otherwise risk patient health. The Tc-99m decays over the period of a few days to Tc-99, with its 100,000 half-life, extremely low levels of radiation, and low risk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Het vervangen van kernenergie door steen en bruinkool zoals in Duitsland is dan ook een ramp voor de volksgezondheid. Daarnaast is, zoals in het stuk in de Volkskrant ook wordt aangegeven, de uitstoot van CO2 sinds de energie -wende in Duitsland toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

blissard schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 17:48:
Ik denk dat kernenergie zowel technisch als emotioneel ontzettend lastig wordt.
Ja, maar niet alleen technisch of maatschappelijk. Renewables en kernenergie zijn niet compatibel en renewables gaan commercieel rondjes draaien rondom kernenergie. Het is niet voor niets dat een pro-kernenergie opiniestuk begint met het bashen van renewables, zo werkt het altijd.
De huidige weerstand tegen windenergie is behoorlijk sterk. Daarnaast zet de auteur van het stuk in de Volkskrant eerlijk neer dat hij een voorstander is van groei. Er zijn niet veel groene energie voorstanders die deze groei ook omarmen.
Waarom zou je ook. Economische groei is helemaal niet per definitie gebonden aan meer energieverbruik. Vergis je niet in de argumenten van Crok, ik ken hem langer uit de klimaatdiscussie. ZIjn argumenten volgen keurig het 'niks doen' doctrine. Immers, hij wil geen investering in renewables en hoopt op een wonder om het spook van klimaatverandering te verjagen. Ik noem dat een zeer risicovolle
Sterker, velen willen minder energie gebruik. Als dat straks minder luxe (vliegreizen enzo) oplevert, dan wordt de weerstand tegen energietransitie nog sterker.
Ja leuk, maar vliegen is nou juist een van die sectoren die het moeilijkst te decarboniseren is. Thorium, of renewables, gaan daar voor nog hele lange tijd bar weinig aan veranderen en vliegen zal de komende decennia voornamelijk nog gebaseerd zijn op fossiele brandstoffen. De enige remedie daarvoor is minder vliegen. Het is een non-argument in deze discussie.

Daarom ben ik het ook helemaal eens met deze constatering:
De andere oplossingen zijn echter ook niet eenvoudig.
Het klimaatprobleem is niet voor niets een wicked problem, er is geen wonder oplossing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• styno

styno

blissard schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 21:07:
Het vervangen van kernenergie door steen en bruinkool zoals in Duitsland is dan ook een ramp voor de volksgezondheid.
Praat asjeblieft geen internet memes na. Kolengebruik in Duitsland is dalende ondanks de uitfasering van kernenergie en groei van GDP.
Afbeeldingslocatie: https://www.cleanenergywire.org/sites/default/files/styles/large/public/images/article/2016/12/fig9-german-energy-sources-share-primary-energy-consumption-1990-2016.png
Wat je wel kunt zeggen is dat het Duitse kolengebruik lager had kunnen zijn als ze niet besloten hadden om kernenergie eerst uit te faseren.
Daarnaast is, zoals in het stuk in de Volkskrant ook wordt aangegeven, de uitstoot van CO2 sinds de energie -wende in Duitsland toegenomen.
De CO2 emissies varieren van jaar tot jaar door o.a. het weer maar de trend is zeker dalende en afhankelijk van wat je als startdatum van de energiewende beschouwd is deze dalende of hooguit gelijk gebleven.
Afbeeldingslocatie: http://www.climatechangenews.com/files/2016/03/germany-emissions-e1457969351518.png
Dus ik heb geen idee waar Crok dat vandaan haalt maar het zou me niet verbazen als hij gewoon kritiekloos misinformatie herhaalt omdat het hem goed uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Edwin de Jonge schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 21:01:
Het trieste is dat bij het restproduct van kolen het vliegas radioactieve elementen zitten.
Iedereen is het met je eens dat kolencentrales ongewenst zijn. Heus.

Maar dit is wel een interessant punt, hoeveel stoot een kolencentrale eigenlijk uit (immers, ze zijn voorzien van vliegas filters): gemiddled 0.6 TBq per centrale.
Ter vergelijking, de kerncentrale Grundremmingen, eenheden B & C in 2014 gemeten: 8 TBq
De discussie over kern-energie moet op feiten gebeuren.
Akkoord. En daar ging het ook over, het ontleden van een onrealistische droom die niet op feiten is gebaseerd en de maatschappij met grote risico's zou opzadelen, namelijk dat, onderwijl we wachten op die fantastische 4e generatie Thorium reactor, geen actie nemen en daarmee het risico lopen dat er tegen 2050 geen reactor is en er geen alternatief is.

Als we het nu toch over "feiten" hebben, zou je dan niet moeten zeggen dat (sommige?) kerncentrales meer radioactiviteit uitstoten dan kolencentrales?
Feit is dat kernenergie de schoonste en veiligste vorm van energie is na die van wind/water/zon.
Als je een paar zaken niet meeneemt. Bijv. dat we nog geen oplossing hebben voor het afval waarmee we de komende vele generaties opzadelen. Of dat er een klein (maar reeel) risico is dat er een ernstig ongeluk gebeurd wat het hele economische en veiligheid voordeel weer teniet zou doen. Ik snap dat kernenergie je lief is maar daar ging het allemaal niet om, het ging om de onrealistische droom van een opiniestuk in de VK.
Overigens is de bewering dat Technetium afval producten slecht zouden zijn, klopt ook gewoon niet. Hieronder een stukje van http://energyfromthorium.com/ieer-rebuttal/

Nevertheless, it might come as a surprise to the casual reader that hundreds of thousands of people intentionally ingest Tc-99m every year as part of medical imaging procedures because it produces gamma rays that allow radiography technicians to image internal regions of the body and diagnose concerns. The use of Tc-99m thus allows physicians to forego thousands of exploratory and invasive surgeries that would otherwise risk patient health. The Tc-99m decays over the period of a few days to Tc-99, with its 100,000 half-life, extremely low levels of radiation, and low risk.
Probeer je nu echt te beweren dat het op industriele schaal -met Thorium reactoren- produceren van het afval product Tc99 geen probleem is omdat mensen voor medische toepassingen er een heel klein beetje van innemen?

[ Voor 18% gewijzigd door styno op 22-04-2017 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
styno schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 21:55:
[...]
Praat asjeblieft geen internet memes na. Kolengebruik in Duitsland is dalende ondanks de uitfasering van kernenergie en groei van GDP.
[afbeelding]
Wat je wel kunt zeggen is dat het Duitse kolengebruik lager had kunnen zijn als ze niet besloten hadden om kernenergie eerst uit te faseren.

[...]
De CO2 emissies varieren van jaar tot jaar door o.a. het weer maar de trend is zeker dalende en afhankelijk van wat je als startdatum van de energiewende beschouwd is deze dalende of hooguit gelijk gebleven.
[afbeelding]
Dus ik heb geen idee waar Crok dat vandaan haalt maar het zou me niet verbazen als hij gewoon kritiekloos misinformatie herhaalt omdat het hem goed uitkomt.
Je hebt zeker een punt met en klakkeloos overnemen. Als ik deze bron mag geloven https://jaspervis.wordpre...-elektriciteit-uit-kolen/ dan is er een behoorlijk hogere productie duurzaam, die de vermindering van de nucleaire energie behoorlijk compenseert. De helft van de toename duurzaam is dan wel bijstook van biomassa, dus dat is niet zo gunstig als duurzaam klinkt. Wel goed dat je me op deze cijfers wijst. Dank daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21

aip

Nou, om dan maar met een positief bericht te komen, het land met de eerste industriële revolutie heeft voor het eerst een dag zonder kolen elektra gedaan:

https://twitter.com/ngcontrolroom/status/855544665172529156

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
styno schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:14:
Iedereen is het met je eens dat kolencentrales ongewenst zijn. Heus.
Er bestaat geen ideale oplossing tav nucleaire energie, ik ben er van overtuigd dat er voor alle nadelen uiteindelijk oplossingen komen.
Ik denk dat de focus moet liggen op een gezamenlijk Europees energie beleid waarbij de meest vervuilende centrales en/of oud onveilige centrales het eerst vervangen worden door alternatieven. (getijde, wind, solar, nucleair) Het is onmogelijk om alleen te gaan draaien op wind, zon en getijde. Het is van belang dat we snel onze fossiele afhankelijkheid gaan oplossen daar is een nucleaire oplossing een gedeelte van. Dat hebben de Chinezen en Indiërs ook al door en daar worden de meeste kerncentrales nu gebouwd.
Als je een paar zaken niet meeneemt. Bijv. dat we nog geen oplossing hebben voor het afval waarmee we de komende vele generaties opzadelen. Of dat er een klein (maar reeel) risico is dat er een ernstig ongeluk gebeurd wat het hele economische en veiligheid voordeel weer teniet zou doen. Ik snap dat kernenergie je lief is maar daar ging het allemaal niet om, het ging om de onrealistische droom van een opiniestuk in de VK.
[...]
Hoeveel ongelukken zijn er gebeurt en wat was de impact op menselijk leven. Neem dan alle fossiele brandstoffen ook even mee met de impact op de gezondheid van mensen. (bv fijnstof). Dan zul je nog zien dat Nucleair energie er nog steeds beter uit komt ondanks de ongelukken.

Wikipedia: Nuclear and radiation accidents and incidents
Probeer je nu echt te beweren dat het op industriele schaal -met Thorium reactoren- produceren van het afval product Tc99 geen probleem is omdat mensen voor medische toepassingen er een heel klein beetje van innemen?
Ja dat durf ik te beweren. De hoeveelheden die geproduceerd worden in thorium cycle zijn minimaal (veel minder dan in de uranium cycles) en kunnen bovendien weer opgewerkt worden tot nuttige medische toepassingen. Uit de wiki.

For this reason, the environmental chemistry of technetium is an active area of research. In 2012 the crystalline compound Notre Dame Thorium Borate-1 (NDTB-1) was presented by researchers at the University of Notre Dame. It can be tailored to safely absorb radioactive ions from nuclear waste streams. Once captured, the radioactive ions can then be exchanged for higher-charged species of a similar size, recycling the material for re-use. Lab results using the NDTB-1 crystals removed approximately 96 percent of technetium-99.[4]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Edwin de Jonge schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:18:
[...]
Er bestaat geen ideale oplossing tav nucleaire energie, ik ben er van overtuigd dat er voor alle nadelen uiteindelijk oplossingen komen.
:)
Genoeg overtuigd om de leefbare aarde onder te verwedden?

Kernenergie kan duurzaam, kernfusie in het hier en nu... met zonnepanelen.
Bewezen techniek, schaalbaar en de energiedichtheid is zo laag dat een ongeluk per definitie lokaal blijft.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Tsja, als ik de impact beschouw van een buurt batterij, windmolens, hydro en zonnepanelen als het mis gaat dan is dat wezenlijk kleiner dan een incident met een kerncentrale.

Net als bij kolen en gas centrales kunnen hernieuwbare bronnen wel in de fik gaan, maar is de impact relatief en niet blijvend beinvloed. Een windmolen verliest wel eens een blad en iedereen schreeuwt moord en brand, de grootste hinder was dat de N245 tijdelijk afgesloten was.

Tuurlijk is het wel zo dat een batterij opslag goed kan fikken, zeker als je 80MWh op een rijtje heb staan. Toch blijken deze Tesla Power oplossingen voor industrieel gebruik lang niet zo goed te branden als men gedacht had, wat een beetje knap ontwikkelwerk al niet voor resultaat heeft.

Met de komst van de goedkopere accu techniek denk ik dat economische casus voor basislast centrales een steeds lastiger verhaal wordt. Het is nu al goedkoper om 30GW aan wind in de Noordzee te bouwen met accu buffer dan ergens 30GW aan kerncentrale. Wellicht misschien nog wel goedkoper dan een nieuw gas centrale.

Het lijkt me zelfs waanzin om nu nog aan de bouw van een kolencentrale te beginnen.

Zo zie ik de sluiting van de Hemweg centrale tegemoet, daar hebben bijna 800.000 mensen profijt van door een schonere lucht. Daarnaast helpt het ons aan de klimaatdoelen van Parijs en kunnen we dat eindelijk ondertekenen. Ze zetten maar een gas centrale aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Nu nog kolencentrales bouwen kan gerust als achterhaald worden bestempeld. Maar wat gaan we dan wel doen? Met zon en wind ga je zelfs de huidige stroomhoeveelheid niet kunnen opwekken. Laat staan dat je er ook het transport en verwarming van woningen mee kunt doen. Misschien in de verre toekomst, met gebruik van super batterijen, dat dit een deel van de oplossing gaat vormen.
Maar wat gaan we NU doen om de CO2 uitstoot drastisch te beperken? Als kernenergie niet mag en CO2 opslag niet mag en windmolens in de achtertuin niet mogen en teruggang van vrijheid (mobiliteit en keuzevrijheid) niet geaccepteerd worden, dan sukkelen we gewoon met z'n allen zonder stuur de 21e eeuw door en plukken onze kleinkinderen de zure vruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het was Hermann Scheer die in, ik geloof 2008, zei dat het nieuw bouwen van een kolencentrale al waanzin was. Je zou kunnen zeggen dat hij toen al gelijk had. Een centrale bouw je niet voor 10 jaar exploitatie, het stond op de muur geschreven zouden ze zeggen.

Duitsland heeft grote stappen gemaakt met zonne energie met de "Energiewende" en aangetoond dat met financiele motivatie er 30GW aan zon gebouwd kan worden in ongeveer 10 jaar. Dat is even los van wind e.d. De SDE inschrijving voor 2017 gaat ook voor zon weer enorm hard van start, zoals beschreven door ons @zonnigtype . Alleen wind kon concureren met zon, de andere hebben bijna geen rol meer. Nederland gaat in 2017 de 2e GW aan opgesteld vermogen passeren.

We hebben overigens geen superbatterij nodig, de huidige Lithium is met ~97% cycle efficientie al goed genoeg. De ruimte is geen probleem, eigenlijk alleen de prijs per MWh.

Mijn inziens is het nieuw te realiseren wind eiland in de Noordzee met ~30GW aan windmolens en verbonden met alle landen om ons heen, een van de beste opties die we hebben. Nederland gebruikt maar iets van 11-13GW geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Edwin de Jonge schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:18:
[...]

Misschien. En als het al lukt is het de vraag: voor welke prijs.
Ik denk dat de focus moet liggen op een gezamenlijk Europees energie beleid waarbij de meest vervuilende centrales en/of oud onveilige centrales het eerst vervangen worden door alternatieven. (getijde, wind, solar, nucleair) Het is onmogelijk om alleen te gaan draaien op wind, zon en getijde. Het is van belang dat we snel onze fossiele afhankelijkheid gaan oplossen daar is een nucleaire oplossing een gedeelte van. Dat hebben de Chinezen en Indiërs ook al door en daar worden de meeste kerncentrales nu gebouwd.
Hier verschillen we duidelijk van mening. China en India zijn geen Europa. Bovendien, de woorden "snel" en "nucleair", en dan met name de nog te ontwerpen en compleet onbewezen 4e generatie reactoren op Thorium, passen niet bij elkaar.
Hoeveel ongelukken zijn er gebeurt en wat was de impact op menselijk leven. Neem dan alle fossiele brandstoffen ook even mee met de impact op de gezondheid van mensen. (bv fijnstof). Dan zul je nog zien dat Nucleair energie er nog steeds beter uit komt ondanks de ongelukken.
Ja, fijnstof is erg ongezond maar net zoals je claim over kolen vliegas is het een stroman argument. Veruit de grootste bronnen van fijnstof zijn verkeer, landbouw en scheepvaart en industrie. Niet kolen- of gas centrales. Bij kolencentrales is de fijnstof uitstoot voornamelijk afkomstig van overslag van kolen, niet de verbranding ervan.
Ja dat durf ik te beweren. De hoeveelheden die geproduceerd worden in thorium cycle zijn minimaal (veel minder dan in de uranium cycles) en kunnen bovendien weer opgewerkt worden tot nuttige medische toepassingen. Uit de wiki.

For this reason, the environmental chemistry of technetium is an active area of research. In 2012 the crystalline compound Notre Dame Thorium Borate-1 (NDTB-1) was presented by researchers at the University of Notre Dame. It can be tailored to safely absorb radioactive ions from nuclear waste streams. Once captured, the radioactive ions can then be exchanged for higher-charged species of a similar size, recycling the material for re-use. Lab results using the NDTB-1 crystals removed approximately 96 percent of technetium-99.\[4]
Ik hoop dat we het eens kunnen zijn dat een energievoorziening gebaseerd op Thorium veel meer Technetium-99 produceert dan we nodig hebben voor onze medische toepassingen. Er zijn wereldwijd maar enkele reactoren die medische isotopen produceren en we hebben alleen in Nederland al een stuk of 10 Thorium centrales nodig om alleen al de elektriciteitsbehoeft af te dekken.

Bovendien heb ik heb nog nooit een realistisch gedetailleerd plan gezien voor de isotopen afschijdings fabriek, de bijbehorende chemische reprocessing fabriek die nodig is om continue de vervuilingsproducten uit de gesmolten zout Thorium cyclus te filteren. Daarnaast is de methode die Wiki aanhaalt nog onbewezen op industriele schaal en qua prijs. Dus hoe je droog kunt beweren dat die efficient opgewerkt kunnen worden tot een medisch product (i.p.v. doelgerichte productie) en dat Technetium-99 geen afval is, is mij een raadsel. Eerlijk gezegd klinkt het nogal naief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Voor ons huisje in Spanje wil ik:

2 nieuwe batterijen kopen van rond de 110Ah
Tevens ga ik een battery balancer kopen van Victron
de accu' s staan in serie dus een 24V systeem.
het is aangesloten op een victron 24/1600 easysolar lader/omvormer.
Laden gebeurd met zonnepanelen, (en af en toe met een generator die aangesloten wordt op de Easysolar> en die laad vervolgens de accu's op)

mijn vraag welk van de 2 accu' s kan ik het beste kopen en waarom: prijsverschil is rond de 30%

http://www.trojanbattery....GM_Trojan_Data_Sheets.pdf
http://www.trojanbattery....MH_Trojan_Data_Sheets.pdf

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Pinin schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:37:
Voor ons huisje in Spanje wil ik:

2 nieuwe batterijen kopen van rond de 110Ah
Tevens ga ik een battery balancer kopen van Victron
de accu' s staan in serie dus een 24V systeem.
het is aangesloten op een victron 24/1600 easysolar lader/omvormer.
Laden gebeurd met zonnepanelen, (en af en toe met een generator die aangesloten wordt op de Easysolar> en die laad vervolgens de accu's op)

mijn vraag welk van de 2 accu' s kan ik het beste kopen en waarom: prijsverschil is rond de 30%

http://www.trojanbattery....GM_Trojan_Data_Sheets.pdf
http://www.trojanbattery....MH_Trojan_Data_Sheets.pdf
De eerste in vrijwel onderhoudsvrij, de tweede zul je regelmatig moeten aanvullen met gedemineraliseerd water. Daar staat tegenover dat de tweede vaker dieper ontladen kan worden, daardoor een iets hogere capaciteit heeft en iets hogere vermogens kan leveren dan de eerste.

Als je er niet vaak bent terwijl het systeem wel gebruikt wordt zou ik voor de eerste (AGM) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
Zo zie ik de sluiting van de Hemweg centrale tegemoet, daar hebben bijna 800.000 mensen profijt van door een schonere lucht. Daarnaast helpt het ons aan de klimaatdoelen van Parijs en kunnen we dat eindelijk ondertekenen. Ze zetten maar een gas centrale aan ;)
Vervelende daarvan is dat de Hemweg centrale relatief schoon is en dat voor de sluiting van deze centrale er 1 van Oost-Europese kwaliteit (super slecht)open mag blijven.
Nederlandse kolencentrales zijn relatief schoon.(niet schoon genoeg) Kijk maar eens op de fijnstofkaart.

https://www.luchtreiniger...d-luchtreinigeradvies.jpg

Een Europees beleid op het gebied van energie voorzieningen zou wonderen kunnen doen. Geef mij maar een vernieuwde Borsele kerncentrale ism onze buren. Zodat die Belgische centrales in Doel, Tihange en de oude Borsele centrale dicht kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
databeestje schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:25:

We hebben overigens geen superbatterij nodig, de huidige Lithium is met ~97% cycle efficientie al goed genoeg.

Mijn inziens is het nieuw te realiseren wind eiland in de Noordzee met ~30GW aan windmolens en verbonden met alle landen om ons heen, een van de beste opties die we hebben. Nederland gebruikt maar iets van 11-13GW geloof ik.
30GW wind vermogen is een mooi doel, als je deze tabel bekijkt, Wikipedia: Lijst van windmolenparken in de Noordzee , dan is dat nog wel ver weg.
Nederland gebruikt voor elektriciteitsproductie 3000 petajoule http://www.clo.nl/indicat...rbruik-per-energiedrager-
Ongeveer 3000 pj = 830.000 GWh. Een 3 MW windmolen produceert ongeveer 8 GWh per jaar. http://www.olino.org/articles/2010/01/28/windmolen-faq/ . Wil je alle energie voor stroomproductie in Nederland afdekken met wind, dan moet je dus 300.000 MW aan windmolens neerzetten. Dat is dus nog 10 keer meer dan de 30 GW en daarbij hoort dan ook een accu die windstille periodes kan overbruggen.(laten we een week van de productie in accu's willen kunnen opslaan. Dat is een accu van ca 16.000 GWh (Klopt dit sommetjes trouwens? Ik schrik er zelf van). Ga alvast maar lithium inkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 23-04-2017 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@blissard Dat geldt alleen als je van Nederland een eiland wil maken. Interconnects zijn veel goedkoper dan opslag (en helpen de buren ook om minder opslag nodig te hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Edwin de Jonge schreef op zondag 23 april 2017 @ 20:10:
[...]

Vervelende daarvan is dat de Hemweg centrale relatief schoon is en dat voor de sluiting van deze centrale er 1 van Oost-Europese kwaliteit (super slecht)open mag blijven.
Hoezo?
Nederlandse kolencentrales zijn relatief schoon.(niet schoon genoeg) Kijk maar eens op de fijnstofkaart.
https://www.luchtreiniger...d-luchtreinigeradvies.jpg
[/quote]Die kaart is compleet onbruikbaar voor hetgene je wilt aantonen. Of staan er volgens jou in de Sahara heul veul zwaar vervuilende kolencentrales?

Uit de kaart van het RIVM blijkt overigens duidelijk de invloed van wegen op fijnstof
Afbeeldingslocatie: http://www.rivm.nl/media/milieu-en-leefomgeving/hoeschoonisonzelucht/images/infographic-fijnstof--large.png En zoals ik al zei, zijn kolencentrales geen belangrijke bijdragers.
Een Europees beleid op het gebied van energie voorzieningen zou wonderen kunnen doen.
Er is Europees energie beleid.
Geef mij maar een vernieuwde Borsele kerncentrale ism onze buren. Zodat die Belgische centrales in Doel, Tihange en de oude Borsele centrale dicht kunnen.
Prima plan. Ben je een heleboel geld kwijt en netto niks opgeschoten qua luchtvervuiling.

Als er al een inzicht achter jouw reacties zit dan kan ik die niet ontdekken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Proton_ schreef op zondag 23 april 2017 @ 20:33:
@blissard Dat geldt alleen als je van Nederland een eiland wil maken. Interconnects zijn veel goedkoper dan opslag (en helpen de buren ook om minder opslag nodig te hebben).
Tuurlijk, maar dan moeten het wel verbindingen zijn met in duurzaamheid gelijkwaardige buren. Dat gaat niet (alleen) een lijntje met een Noors stuwmeer worden dan. En Duitse steenkoolcentrales zijn dan uiteraard niet acceptabel.
Maar mijn punt was en is, dat accu's niet geschikt zijn voor dit soort gigantische opslag. Iets wat jij denk ik ook vind.

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 23-04-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

@Edwin de Jonge
Ik ben het helemaal met je eens dat de energie ergens anders gemaakt wordt, maar waar ik op doel is dat de energiecentrale niet direct naast een stad met 800.000 mensen plaats staat. De fijnstof waar je aan refereert was ik van op de hoogte, dat is pijnlijk duidelijk geworden toen ik naar de lezing van Andre Kuipers ging (aanrader!). Die toonde namelijk ook diezelfde kaart, Ijmuiden zou wellicht ook wel verandering willen :)

Op dit moment komt circa 10-15% van de Europese stroom uit hernieuwbare bronnen, dus het hoeft niet automatische uit kolen te komen zoals vaak aangenomen wordt. De huidige markt voor bruinkool staat ook in Duitsland onder druk, en in Engeland is de eerste 24 uur zonder kolen een feit sinds het begin van de industriele revolutie. Dat is nog niet eerder voor gekomen.

Op 24 maart had Engeland al de primeur dat er een lager verbruik was in de avond piek als het minimale nachtverbruik. Historie wordt geschreven :D

@blissard
Misschien ligt het aan mij, maar waarom moet perse alle energie uit 1 bron komen, dat is toch niet handig? Dat doen we nu toch ook niet? Met een combinatie van wind, zon, hydro, gas, nucleair kunnen we best wel wat jaartjes doorbrengen.

Juist door accu's kan de capaciteitsfactor van windmolens en zon verbetert worden omdat we de piek van het gebruik kunnen schaven. Daarnaast is het soms goedkoper om een bufferaccu te plaatsen dan 50km nieuwe transmissie capaciteit te plaatsen. In ieder geval sneller. (mompelt iets met vergunningen)

Het grote voordeel van accu's in de distributie en transmissie is dat het veel makkelijker wordt om *ook* kerncentrales te gebruiken. Die kan blijven produceren terwijl de accu's de productie absorberen.

Als investering in Lithium denk ik wel dat je goed zit, omdat het ook in elektrische auto's gebruikt wordt. De capaciteit daar wisselt grofweg tussen de 30-60kWh praktisch gezien. Met 8 miljoen auto's in Nederland die over 30 jaar vervangen worden is dat best nog wel een ding. Zelfs een plugin-hybride heeft circa 10kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

blissard schreef op zondag 23 april 2017 @ 20:21:
[...]

30GW wind vermogen is een mooi doel, als je deze tabel bekijkt, Wikipedia: Lijst van windmolenparken in de Noordzee , dan is dat nog wel ver weg.
Nederland gebruikt voor elektriciteitsproductie 3000 petajoule http://www.clo.nl/indicat...rbruik-per-energiedrager-
Ongeveer 3000 pj = 830.000 GWh. Een 3 MW windmolen produceert ongeveer 8 GWh per jaar. http://www.olino.org/articles/2010/01/28/windmolen-faq/ . Wil je alle energie voor stroomproductie in Nederland afdekken met wind, dan moet je dus 300.000 MW aan windmolens neerzetten. Dat is dus nog 10 keer meer dan de 30 GW en daarbij hoort dan ook een accu die windstille periodes kan overbruggen.(laten we een week van de productie in accu's willen kunnen opslaan. Dat is een accu van ca 16.000 GWh (Klopt dit sommetjes trouwens? Ik schrik er zelf van). Ga alvast maar lithium inkopen.
Volgens het CBS is het Nederlandse elektriciteitsverbruik al enige jaren ~120TWh. Nieuwe windturbines op zee zijn zowel groter dan op land en als je een heel hoog aandeel wind zou willen hebben dan moet je sturen op turbines met een groot rotoroppervlak/nameplate vermogen (Su-factor) hebben zodat je een hogere capaciteitsfactor krijgt (de fractie van tijd waarop een windturbine op vol vermogen draait). De markt maakt al een beweging naar grotere turbines met een grotere Su-factor. En nu al worden nieuwe offshore parken uitgerust met turbines in de 4 tot 6 MW range. 10MW per stuk staat al aan de horizon en capaciteitsfactoren van 40 (60% is al gehaald) zijn geen uitzondering meer. Ter vergelijking, bij 60% capaciteitsfactor zit je in de range van een traditionele gemiddelde load following centrale.

120 TWh opwekken met wind betekend een gemiddelde load van 13.7 GW. Maal 40% capaciteitsfactor is 34.2 GW benodigd nameplate windvermogen. Dat is 8500 windturbines van 4MW of 5700 turbines van 6MW of 3400 turbines van 10MW. Theoretisch.

Ter vergelijk: In 2015 werd wereldwijd ruim 60GW aan nieuw windvermogen geplaatst en afgelopen jaar zal dat ~70GW geweest zijn gezien de groeicurve, waarvan 23GW alleen al in China.

Een week absolute windstilte overbruggen betekend dat je 13.7 GW * 24h * 7d = 2300 GWh ergens anders vandaan moet halen. Daar zijn 19.200 grote grid tied Tesla batterijen voor nodig of 23.000.000 100kWh Tesla's S/X of 38.300.000 Tesla Model 3's, of combinaties daarvan. Oftwel 65 jaar lang alle batterijen van de eerste Tesla Gigafactory (productiecapaciteit: 35GWh/jaar). Zeer hypothetisch.

Deze getallen verschillen wel behoorlijk met die van jou :)

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 23-04-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Klopt, maar waar komt dat grote verschil in verbruik dan vandaan? Ik heb het idee dat er overal met verschillende verbruiken gerekend wordt. De 3000 pj is wellicht incl. aardolie voor de raffinaderijen?
Hoe kom jij trouwens op de 40% factor voor de windmolens? Olino geeft toch echt 8GWh voor een 3MW molen op.

Overigens vind ik de inzet van elektrische auto's als accu een mooie paradox. Ze zorgen immers tegelijk ook voor een veel groter verbruik van electriciteit en daardoor een veel grotere vraag naar buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

blissard schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:23:
Klopt, maar waar komt dat grote verschil in verbruik dan vandaan? Ik heb het idee dat er overal met verschillende verbruiken gerekend wordt. De 3000 pj is wellicht incl. aardolie voor de raffinaderijen?
Zonder er in detail naar te kijken verwacht ik dat het verschil zit tussen totaal (incl. aardgas voor verwarmen e.d.) en puur elektriciteitsverbruik.
Hoe kom jij trouwens op de 40% factor voor de windmolens? Olino geeft toch echt 8GWh voor een 3MW molen op.
De FAQ is oud en gaat waarschijnlijk alleen over land turbines (kon het zo niet vinden). Als je naar de CBS cjfers kijkt, voor Nederlandse offshore windparken, dan zat die twee jaar geleden op 41% en dat is inclusief de wat oudere parken met lagere capaciteitsfactor. Op de wat meer noordelijkere Noordzee wordt 40+ al steevast gehaald. Ook op land zie je langzaam verbetering van de capaciteitsfactor, de verhoging van de gemiddelde ashoogte speelt daarin ook mee.

Er is pas kort meer focus gaande richting een hogere Su factor, de effecten daarvan gaan we de komende jaren zien.
Overigens vind ik de inzet van elektrische auto's als accu een mooie paradox. Ze zorgen immers tegelijk ook voor een veel groter verbruik van electriciteit en daardoor een veel grotere vraag naar buffer.
Dat klopt maar let wel, het voorbeeld was extreem hypothetisch. Het gebeurd niet dat het op zee een week lang op as-hoogte niet waait. Daarentegen kunnen auto's in een reeel scenario wel weer helpen om de balans tussen vraag en aanbod te verbeteren. De Tesla auto''s gaf ik als voorbeeld omdat je je bij een auto-accu nog iets voor kunt stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Oké, dat is een mooie ontwikkeling.

Dat van die auto's begreep ik wel. Het is echter wel een ontwikkeling die we in de toekomst mee moeten nemen. In mijn ideaal, is over 30 -50 jaar alles elektrisch (vervoer, verwarmen, verlichten) en wordt alle electriciteit duurzaam opgewekt. Dan moeten we reeel kijken naar een veel groter elektriciteitsverbruik. Dan komt 3000pj waarschijnlijk dicht in de buurt van de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

blissard schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:55:
Oké, dat is een mooie ontwikkeling.

Dat van die auto's begreep ik wel. Het is echter wel een ontwikkeling die we in de toekomst mee moeten nemen. In mijn ideaal, is over 30 -50 jaar alles elektrisch (vervoer, verwarmen, verlichten) en wordt alle electriciteit duurzaam opgewekt. Dan moeten we reeel kijken naar een veel groter elektriciteitsverbruik. Dan komt 3000pj waarschijnlijk dicht in de buurt van de realiteit.
Misschien wel, daar wil ik een andere keer nog wel aan rekenen.

Maar wat je ook niet moet vergeten is dat het primaire energieverbruik van een auto flink naar beneden gaat zodra je van brandstofmotor naar elektrisch overschakeld met een factor 4-5. Ook je huis verwarmen gaat van een efficientie < 100% (gas) naar een efficientie van ~400% (elektrisch, aangenomen dat je daarvoor een warmtepomp gebruikt), ook een factor 4. Nog afgezien van betere isolatie.

Totaal energieverbruik gaat dus flink afnemen maar flinke kans dat het elektriciteitsverbruik wel toenemeemt bij volledige elektrificatie. Tot nu toe is dat echter (nog) niet te zien in de CBS cijfers (elektriciteitsverbruik is constant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Lijkt me mooi als daar wat scenario's voor uitgerekend worden. De bandbreedte van de uitkomst wordt wel heel groot vrees ik. Gaan we in de toekomst nu veel minder mobiliteit nodig hebben door werken op afstand, of veel meer doordat geautomatiseerd transport (de opvolger van de zelfrijdende auto) transport veel goedkoper, veiliger, sneller en makkelijker maakt.
Maar als we een scenario met 2000pj nemen, hoeveel geïnstalleerd wind-vermogen moeten we dan installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Dan zit je op 550 TWh op jaarbasis i.p.v. 120 TWh (gebaseerd op je eigen getallen, heb de omrekening van Pj naar TWh niet gecontroleerd). Het gemiddelde te leveren vermogen gaat dus met een factor 7 omhoog (ware het niet dat warmteverbruik sterk seizoensgebonden is maar het gaat even om het idee). Het te installeren windvermogen is dan 96 GW oftwel 23800 10MW turbines a 40% capaciteit, bij 60% is 20700 stuks.

Ter vergelijk, ons doel voor 2020 is ongeveer 10 GW dus daarna nog even 10x zoveel en we zijn er :p

En voor wie denkt dat dit onmogelijk is, China installeert 100GW windcapaciteit in 4 jaar!

[ Voor 35% gewijzigd door styno op 23-04-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

@Maasluip, kwam nog wat informatiefs tegen over nucleair en load following, wellicht interessant vooor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@styno
Omrekening heb ik overgelaten aan een site die daar meer verstand van heeft) https://www.eenheden-omrekenen.info/index.php?type=energie
De uitkomst van jouw som geeft dan aan dat het
A. Mogelijk is
B. Er voor mijn ideaal dus 700 10MW molens per jaar geplaatst moeten worden. (Ieder jaar een Doggersbank dus). Dat is een serieuze uitdaging.
C. In de situatie waarbij iedere KWh van zee dan ca. 5cent kost, kost alle energie die we in Nederland bij elkaar gebruiken dan een kleine 30 miljard per jaar.
D. De infrastructuur, vervoer, verwarmen, alles, van Nederland moet volledig geëlektrificeerd worden.

Technisch wel uitvoerbaar. Ruimte wordt wel een probleem (we hebben geen 30 doggersbanken) Politieke haalbaarheid is ook lastig. En het gaat wat meer kosten (zeg, 10 miljard per jaar meer dan nu+investeringen ombouw van zo'n beetje alles. )

Je vergelijking met China is natuurlijk illustratief, dat begrijp ik. Vergeet niet dat China de afgelopen 10 jaar ook meer dan 30 kerncentrales met een gemiddeld vermogen van 1000MW heeft gebouwd ( ook illustratief) 8)

[ Voor 11% gewijzigd door blissard op 23-04-2017 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

@blissard China bouwt inderdaad ook in rap tempo kerncentrales (all of the above scenario), het grote voordeel van een planeconomie. :)

Historisch grafiekje:
Afbeeldingslocatie: https://reneweconomy.com.au/wp-content/uploads/2015/03/rsz_screen_shot_2015-03-16_at_114023_am.jpg
Bron

En vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: http://ceenews.info/wp-content/uploads/2017/02/year-on-year-growth-power-productionpng.png
Bron

[ Voor 27% gewijzigd door styno op 24-04-2017 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik begrijp niet waarom jullie focussen op alleen wind.
Wind heeft zon nodig en omgekeerd.
Daarnaast zullen er door interconnectie (steeds grotere gebieden) minder problemen door een te lage opwek ontstaan.

Alle soorten nucleair zijn mijns inziens ongewenst en erg dom, de kans op een grote catastrofe is, ondanks de lage kans, onaanvaardbaar voor de samenleving. Ik heb zelf in Nucleaire centrales wereldwijd gewerkt. Japan leek mij het schoonste en veiligste jongetje van de klas ....... we zien wat er gebeurd is.
Ook zien we nu het voorbeeld in Engeland waarbij de bouw van een Nucleaire centrale te lang duurt en te duur en de bouwer failliet is. Tegen de tijd dat we een Nieuwe Borsele Centrale af hebben zijn we te laat, is de techniek al vele malen ingehaald door verbeterde zonnepanelen, windmolens en andere opwek en opslag zonder de associeerde veiligheid risico's van Nucleaire installaties. "Intrinsiek veilige" nucleaire centrales (3g) bestaan niet.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@WoudseHoeve
Het gaat meer om het idee. Hoeveel moet je doen om.... (vul scenario in)
Als je scenario's klaar hebt, kun je op basis daarvan keuzes maken.
Welk scenario zou jij als ideaal zien over 30 (50) jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Het idee ?? Zolang het maar niet nucleair is, dat is gewoon te gevaarlijk, wat ze ook zeggen.
Kies ik nog liever een overgang periode met bio massa en gas centrales, ondanks de gevaren van #globalwarming.

We moeten gewoon ons stinkende best doen om de duurzame opwekking te realiseren welke voldoet aan de vraag. Het kan we moeten het alleen willen. De overheden zullen hier voor de realisatie moeten stimuleren en reguleren zodat het proces versneld wordt.

Huidige Petajoules omrekenen naar toekomstige elektrische kWh's is niet correct, de omzetting van elektriciteit naar warmte is een factor 4 efficiënter. Processen worden ook snel veel beter. Neem nu alleen het koelen van data centers, daar is een zeer grote verbetering bereikt.

Mijn inschatting is dat over 15 jaar een 80% elektrificatie is bereikt van de Nederlandse huishoudens. De overheid kan dat versnellen door de verkoop van CV ketels te verbieden. Dit zelfde geld voor vervoer, zelf de vrachtwagens en vliegtuigen zullen elektrisch worden, de accu's en laad technieken die daar voor nodig zijn worden nu ontwikkeld. Eerst de korte afstand later de langere afstanden.

Zodra de aantallen significant toe nemen zullen de kosten drastisch dalen. Dit hebben we in het verleden gezien met de overgang Paarden-auto's, Radio-TV, vaste naar mobile telefoons, etc bijna allemaal binnen 15 jaar 80% penetratie. En omdat dit duurzame aspect door velen onderschreven wordt zou het wel eens erg snel kunnen gaan.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@WoudseHoeve de opmerking over de omzetting pj naar kWh voor verwarming klopt. Dit is een fout die voorlopig wegvalt in de bandbreedte onnauwkeurigheid van ieder scenario.
Ik denk dat ieder realistisch scenario uit gaat van een overgangsperiode. Maar de vraag is naar welke situatie je toe werkt. Als je aangeeft dat dit een duurzame opwekking is, en ik lees ook dat dit voor jou geen biomassa of nucleair betekent, dan blijft zon, wind, wellicht aardwarmte en getijdenenergie over. Daar kun je volgens mij prima een scenario van maken dat iets zegt over de keuzes die je moet maken.
Dat de omslag naar electriciteit snel kan gaan denk ik ook. Juist daarom is het zaak nu een keuze te maken voor opwekking omdat we anders over 15 jaar gewoon op kolen en gas draaien. Dat over 5 jaar dan blijkt dat verwarming van woningen op electriciteit echt 4 keer efficiënter zijn dan op gas, dan kunnen we altijd de prognoses bijstellen en iets minder hectares vol leggen met zonnepanelen. (Gas->electriciteit heeft een efficiëntie van nog geen 50%, dus momenteel betekent een COP van 4 dat je 2 keer zuiniger bent dan stoken op gas)

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 24-04-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

styno schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:56:
[...]

De eerste in vrijwel onderhoudsvrij, de tweede zul je regelmatig moeten aanvullen met gedemineraliseerd water. Daar staat tegenover dat de tweede vaker dieper ontladen kan worden, daardoor een iets hogere capaciteit heeft en iets hogere vermogens kan leveren dan de eerste.

Als je er niet vaak bent terwijl het systeem wel gebruikt wordt zou ik voor de eerste (AGM) gaan.
Dank je voor je antwoord, bijvullen met demiwater klinkt niet ideaal, maar wat houdt dat in de praktijk in? elke maand? elk jaar? elke 100uur gebruik?
Ik begrijp dat dat van factoren afhangt, maar welke factoren en welke invloed hebben die? Ze staan in een kelder van max 20 graden. en ze worden -nu in elk geval- elke 3 á 4 maanden voor 1 á 2 weken gebruikt.

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1 ... 31 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.