De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 106 Laatste
Acties:
  • 530.553 views

Onderwerpen

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04-2025
trekker22 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 22:23:
[...]

Wel grappig, wij hebben de badkamer laten renoveren en konden meteen douche wtw plaatsen. We hebben een cw4 ketel en regen douche
Ik zou graag gaan voor een CW4 ketel, maar denk dat we maar eens moeten beginnen met een DWTW. Zijn er naast de EcoDrain A1000 nog meer horizontale DWTW's leverbaar ? Ik heb zitten zoeken en kom alleen vertikale tegen en inbouw DWTW's. Wil graag in de kruipruimte een DWTW plaatsen want de badkamer is pas 4 jaar oud en bevalt nog prima :)

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De easydrain wtw kan denk ik ook op een gewone buis?
Afbeeldingslocatie: http://www.easydrain.com/app/uploads/sites/2/2016/06/Douchegoot-Easy-Drain-WTW5-960x640-c-center.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Cor-Jan
Proton_ schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:42:
[afbeelding]
Da's een goed idee, ga ik eens naar kijken, bedankt :)

• Cor-Jan
Heeft ooit iemand de CVpomp van zijn / haar (je weet het maar nooit) Remeha Quinta 45 al eens vervangen door een energie zuinige ? Die van mij gebruikt 50 watt in stand 1 en ik weet dat het veel beter kan.

• Cor-Jan
Proton_ schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:42:
[afbeelding]
330 euro incl. BTW, da's te overzien, volgens mij is dit wel wat.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Cor-Jan schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:52:
[...]

330 euro incl. BTW, da's te overzien, volgens mij is dit wel wat.
een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. ;)

stel je neemt die DWTW met een CW5 ketel.
dan heb je +/- 17l/m van de ketel, maar de DWTW doet daar meer van maken ongeveer een 25l/m.
(afhankelijk hoe je de DWTW aansluit, op de ketel(max 17l/m, de ketel heeft een begrenzer.) of op de koud toevoer van de meng kraan(max 25l/m of de max van de mengkraan.))

de easydrain doet maar 30l/m af voeren.
genoeg zou je denken, maar dat is wel zonder vervuiling (denk aan haar en zeep).
normaal trek je daar 1/3 van af voor de vervuilings-marge.
dus een 20l/m is eigenlijk wel de max die je daar door heen wil laten gaan.
(20l/m, dat is al absurd veel!)

makkelijk op te lossen, of een douche die nooit meer levert als 20l/m of een kleinere CW waarde ketel gebruiken met DWTW. (of het voorverwarmde water via de CV laten lopen, maar ook veel mengkranen hebben een max l/m.)

(heb zelf een afvoer van 27l/m met een regendouche die 17l/m max doet. (aanvoer van het water blijft meestal wel hangen rond de 14-16l/m, maar lastig te zeggen, nu een vreemde hybride verwarmings-systeem)
en ja mijn douche bak dreigt wel eens te overstromen omdat de afvoer het niet aan kan.
1x per jaar moet ik dus de afvoer schoon maken.

het schoonmaak spul wat easydrain aanraad, dat is marketing dat kan veel goedkoper. )

edit:
na overleg met de vrouw, stel ik dat we de afvoer niet 1x per half jaar schoonmaken.
meer 1x per jaar. (zij doet dat dus nooit, ik doe dat altijd, lol)

edit2:
nu verwarm ik mijn tapwater met een ecolution(warmtepomp) en die heeft een 50l voorraadvat met een temperatuur van 40-50 graden.
daarna gaat het door een CW4 ketel die geeft maar max 7,5l/m door.
maar de water temperatuur is dan wel 65 graden, en je doucht met iets lagere temperatuur.
en dan heb je ongeveer een 14-17l/m.

straks wil ik de cv ketel gaan vervangen voor een boiler (met/zonder zonnecollector? nog onbekend), dan heb ik een probleem.
boilers geven een bijna ongelimiteerde l/m.
mijn meng kraag(ik gebruik speciaal een bad mengkraan, in plaats van een douche mengkraan) geeft een 30l/m als max, dus ik zal ergens een begrenzer moeten gaan gebruiken. >:)
(ik baal er van dat een DWTW niet kan in mijn vloer, nog in de afvoer buis. :-( )

[ Voor 34% gewijzigd door migjes op 26-02-2017 12:54 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Cor-Jan
migjes schreef op zondag 26 februari 2017 @ 12:07:
[...]

een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. ;)

stel je neemt die DWTW met een CW5 ketel.
dan heb je +/- 17l/m van de ketel, maar de DWTW doet daar meer van maken ongeveer een 25l/m.
(afhankelijk hoe je de DWTW aansluit, op de ketel(max 17l/m, de ketel heeft een begrenzer.) of op de koud toevoer van de meng kraan(max 25l/m of de max van de mengkraan.))

de easydrain doet maar 30l/m af voeren.
genoeg zou je denken, maar dat is wel zonder vervuiling (denk aan haar en zeep).
normaal trek je daar 1/3 van af voor de vervuilings-marge.
dus een 20l/m is eigenlijk wel de max die je daar door heen wil laten gaan.
(20l/m, dat is al absurd veel!)

makkelijk op te lossen, of een douche die nooit meer levert als 20l/m of een kleinere CW waarde ketel gebruiken met DWTW. (of het voorverwarmde water via de CV laten lopen, maar ook veel mengkranen hebben een max l/m.)

(heb zelf een afvoer van 27l/m met een regendouche die 17l/m max doet. (aanvoer van het water blijft meestal wel hangen rond de 14-16l/m, maar lastig te zeggen, nu een vreemde hybride verwarmings-systeem)
en ja mijn douche bak dreigt wel eens te overstromen omdat de afvoer het niet aan kan.
1x per jaar moet ik dus de afvoer schoon maken.

het schoonmaak spul wat easydrain aanraad, dat is marketing dat kan veel goedkoper. )

edit:
na overleg met de vrouw, stel ik dat we de afvoer niet 1x per half jaar schoonmaken.
meer 1x per jaar. (zij doet dat dus nooit, ik doe dat altijd, lol)

edit2:
nu verwarm ik mijn tapwater met een ecolution(warmtepomp) en die heeft een 50l voorraadvat met een temperatuur van 40-50 graden.
daarna gaat het door een CW4 ketel die geeft maar max 7,5l/m door.
maar de water temperatuur is dan wel 65 graden, en je doucht met iets lagere temperatuur.
en dan heb je ongeveer een 14-17l/m.

straks wil ik de cv ketel gaan vervangen voor een boiler (met/zonder zonnecollector? nog onbekend), dan heb ik een probleem.
boilers geven een bijna ongelimiteerde l/m.
mijn meng kraag(ik gebruik speciaal een bad mengkraan, in plaats van een douche mengkraan) geeft een 30l/m als max, dus ik zal ergens een begrenzer moeten gaan gebruiken. >:)
(ik baal er van dat een DWTW niet kan in mijn vloer, nog in de afvoer buis. :-( )
WOW Niet aan gedacht, de doorvoer wordt inderdaad "geknepen" door de easydrain. Wat de maximale capaciteit van de kraan is weet ik niet, maar zal eens controleren wat de kraan maximaal kan (handdouche en stort douch van Hans Grohe in één). Bedankt voor de tip, hoop niet dat de douche gaat overlopen

• migjes
Cor-Jan schreef op zondag 26 februari 2017 @ 14:28:
[...]

WOW Niet aan gedacht, de doorvoer wordt inderdaad "geknepen" door de easydrain. Wat de maximale capaciteit van de kraan is weet ik niet, maar zal eens controleren wat de kraan maximaal kan (handdouche en stort douch van Hans Grohe in één). Bedankt voor de tip, hoop niet dat de douche gaat overlopen
"geknepen" is niet het goede woord.
elke afvoer heeft een max dat hij aan kan.
en 30l/m is best veel, een "normalen" afvoer doet vaak maar een +/-20l/m.

maar hou wel een leuke marge aan in de afvoer.
vet en haar geeft verstoppingen of je nu het hebt over een gewone afvoer of een DWTW. ;)

zoek even op wat je hand douche/stort douch (weet je dat zeker en bedoel je geen regen douch?) eigenlijk gebruikt, hans grohe geeft dat netjes op als ik me niet vergis.
(de meeste 2 in 1 zijn helemaal niet zoveel l/m, mijn regendouche werkt tussen de 9-17l/m.
maar boven de 12l/m word hij pas lekker prettig.
ik verwacht ongeveer de zelfde waardes van jouw systeem.)

(let wel op, welke temperatuur dat dan is, een gas ketel maakt 60-65 graden water, maar dat is iets te heet dus er word koud water bij gemengd.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
Cor-Jan schreef op zondag 26 februari 2017 @ 14:28:
[...]

vast even deze, het schoon maken van een DWTW of andere riolering:

(als mogelijk: haal siflon uit het systeem, en reinig handmatig)
laat wat warmwater door het systeem lopen, zodat alles vast warm is.
vul een klein emmertje met wat warm water.
gooi een paar schepjes soda in de afvoer en spoel door met het emmertje.
schoon...

(en voordat je koekjes vreemd smaken en je afvoer niet schoon word.
heb ik deze vast voor je:
http://www.huisvlijt.com/...-baking-soda-en-soda.html
lol, >:) )

• Cor-Jan
migjes schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:43:
[...]

schoon...

:) :) :) :) Soda gebruik ik inderdaad zelf ook (je bent niet de enige die regelmatig de afvoeren schoon maakt)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Voor actuele windproductie kun je ook hieronder kijken.
http://www.windstats.nl/

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Klein PV veldje :+
Afbeeldingslocatie: https://www.climatecentral.org/wgts/LongyangxiaDamSolarPark-2_22_17/2_17_17_Brian_LongyangxiaDamSolarPark_January2017.jpg

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Cor-Jan
Ik zit mij al een tijd te verdiepen in het voorverwarmen van water voor de CV ketel. Hoe warmer dit is hoe minder gas je gebruikt. Een DWTW lijkt me een goed oplossing, maar heeft iemand al iemand eens gedacht aan de ruimte onder je huis (kruipruimte) te gebruiken ?

Wanneer je hier bijvoorbeeld 200 liter in opslaat in een slecht geisoleerde opslag dan zal het naar verloop van tijd de temeperatuur van de kruipruimte aan gaan nemen (in mijn geval 16 graden). Het water uit de leidingen is standaard veel kouder, dus heb je toch mooi weer een paar graden gewonnen voordat je het in je CV ketel gaat gebruiken.

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Cor-Jan schreef op maandag 27 februari 2017 @ 17:16:
Ik zit mij al een tijd te verdiepen in het voorverwarmen van water voor de CV ketel. Hoe warmer dit is hoe minder gas je gebruikt. Een DWTW lijkt me een goed oplossing, maar heeft iemand al iemand eens gedacht aan de ruimte onder je huis (kruipruimte) te gebruiken ?

Wanneer je hier bijvoorbeeld 200 liter in opslaat in een slecht geisoleerde opslag dan zal het naar verloop van tijd de temeperatuur van de kruipruimte aan gaan nemen (in mijn geval 16 graden). Het water uit de leidingen is standaard veel kouder, dus heb je toch mooi weer een paar graden gewonnen voordat je het in je CV ketel gaat gebruiken.
Die warmte moet ook ergens vandaan komen, dat zal voor een flink deel warmte zijn die via de vloer naar beneden "lekt".

Economisch gezien lijkt het me sterk dat het uit kan; zelfs al beschouw je de gelekte warmte als warmte die anders verloren gegaan zou zijn, dan is het nog de vraag hoe snel de opslag-unit weer op kan warmen. En in hoeverre de temperatuur van de kruipruimte kan "herstellen" na afkoeling door de warmtevraag van de unit. Als dat een eeuwigheid duurt, dan heb je een kruipruimte van b.v 7 graden i.p.v. een kruipruimte van 16 graden... ook niet handig.

Samengevat: relatief veel euro's voor een relatief kleine/lage warmtecapaciteit. Wel een leuk onderwerp voor discussie :-).

Ecologisch/energetisch gezien scoor je uiteindelijk (op flinke termijn) wel in de plus denk ik, maar de moeite zou wellicht beter elders besteed zijn. Regenwater opslaan in je kruipruimte en gebruiken voor toilet en tuin bijvoorbeeld, ik herinner me (vermoedelijk een tweaker) die een grote waterzak in de kruipruimte van zijn nieuwbouwwoning liet neerleggen. Ervanuitgaand dat het opwarmen van water 20x zoveel kost als het produceren van schoon drinkwater (ook ooit ergens gelezen), kan daar wellicht meer mee bereikt worden.

Nu ik mijn post nog eens doorlees: een regenwater-reservoir kan natuurlijk ook die warmte opslaan :+

[ Voor 1% gewijzigd door UUDIBUUDI op 27-02-2017 18:20 . Reden: regeltje erbij ]

• Cor-Jan
UUDIBUUDI schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:19:
[...] Als dat een eeuwigheid duurt, dan heb je een kruipruimte van b.v 7 graden i.p.v. een kruipruimte van 16 graden... ook niet handig
Dat is zo, met een koude kruipruimte ben je er ook niet.
UUDIBUUDI schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:19:
[...]Regenwater opslaan in je kruipruimte en gebruiken voor toilet en tuin bijvoorbeeld, ik herinner me (vermoedelijk een tweaker) die een grote waterzak in de kruipruimte van zijn nieuwbouwwoning liet neerleggen. Ervanuitgaand dat het opwarmen van water 20x zoveel kost als het produceren van schoon drinkwater (ook ooit ergens gelezen), kan daar wellicht meer mee bereikt worden.
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar wanneer al je vanuit een bestaande woning gaat kijken wordt dit dus lastig. Daar zitten al je leidingen in het beton etc weggewerkt. Vaak heb je een mooie WC etc. Ook heb je volgens mij een pomp nodig bij de regenwateroplossing.

Wellicht is die regenwaterzakoplossing voor "voorverwarming" nog niet zo'n gek idee. We zullen eens aan google vragen hoe of wat met de kosten / capaciteit etc.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-01 18:11
Als je kruipruimte 16 graden is moet je eens kijken naar vloerisolatie. Scheelt veel meer energie.

Kruipruimtes horen goed geventileerd te worden en zal bij goede vloerisolatie ongeveer de buitentemperatuur aanhouden. Is wel wat afgezwakt en middelend, maar veel zal je er niet mee moeten opschieten.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Cor-Jan
FireWood schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:25:
Als je kruipruimte 16 graden is moet je eens kijken naar vloerisolatie. Scheelt veel meer energie.

Kruipruimtes horen goed geventileerd te worden en zal bij goede vloerisolatie ongeveer de buitentemperatuur aanhouden. Is wel wat afgezwakt en middelend, maar veel zal je er niet mee moeten opschieten.
Dat dacht ik ook, komt vast door de convectorputten. Zijn plastic "hoezen" met inimale isolatie aan de binnenkant. Dan gaan we daar toch maar eens naar kijken. Vloer zelf is geisoleerd met ca 10cm piepschuim vanuit de bouw (1992).

• ollie1965

ollie1965

Voor die gene die al aan het rekenen zijn voor na het einde van de salderingsregeling.
On Friday, my iPad flashed me a notification:

“GridCredits Event. Your battery has been requested to discharge for 44 minutes starting at 05:15 PM. You will receive $2.47.”
Voor meer leesplezier klik hier

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:32

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ollie1965 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:13:
Voor die gene die al aan het rekenen zijn voor na het einde van de salderingsregeling.
[...]
Na wat rekenen, zie ik dat ik de afgelopen 365 dagen 2823 kWh heb geproduceerd, en 'slechts' 1617 kWh heb teruggeleverd. Dat betekent dat ik 42,7% rechtstreeks zelf heb verbruikt. Dat was een jaar geleden nog maar 27,1%. En dat zonder accu's, maar alleen door verbruikers slim te schakelen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ollie1965 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:13:

[...]

Tsjah salderen is helaas ook niet oneindig houdbaar... Mocht het na 2020 zover komen stel ik voor dat we de Tweakers Energie Coöperatie oprichten, of nee wacht laten we het DPC noemen }:O :D

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-12-2025
Hmmmm, de jaarafrekening van de energieleverancier is binnengekomen.
In 2016 zonnepanelen (juli) en spouwmuurisolatie (sept) genomen.

Ruim 700 euro terug van de voorschotten en een verlaging van de voorschotten met 35%.
Daar wordt een mens vrolijk van.

--
p.s. Ja ik had de voorschotten natuurlijk al eerder moeten verlagen maar ik was te lui en nu is het wel leuker.

• Cor-Jan
Ik zit te denken over het vervangen van het glas en het verbeteren van de dakisolatie van mijn woning. Nu wil ik de werkzaamheden laten uitvoeren door een specifiek bedrijf, dit is geen isolatie bedrijf, maar een "klus" bedrijf. Wellicht zelf het glas inkopen, geen idee.

Gaat dit lukken met de RVO subsidie ? Of MOET het bedrijf die het werkzaamheden uitvoert een isolatie bedrijf (zoals pluimers oid) zijn ? Wie weet dat ??

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:12
migjes schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:43:
[...]

schoon...

Hoe vaak maak je je dwtw schoon? Afgelopen 4 jaar nooit gedaan.... misschien toch maar gewoonte van maken.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
De nieuwe Solar Roadways? Een aflevering van het normaal gesproken informatieve YT-kanaal Fully Charged.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:54:
De nieuwe Solar Roadways? Een aflevering van het normaal gesproken informatieve YT-kanaal Fully Charged.

[video]
Ik zag het, zapte na twee minuten alweer weg. Werd ie nou ontslagen omdat ie geen pv-lantaarnpaal kon ontwerpen? Die dingen staan hier al zeker 20 jaar in de regio :D

Jammer dat FC hier in is meegegaan, het is wachten op een reactie van EEVBLOG oid hierop.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 19:45

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

trekker22 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:41:
[...]

Hoe vaak maak je je dwtw schoon? Afgelopen 4 jaar nooit gedaan.... misschien toch maar gewoonte van maken.
De mijne (zelfbouw) hangt zo'n 8 jaar en vorig jaar geinspecteerd: zo goed als schoon.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• migjes
trekker22 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:41:
[...]

ik heb helaas geen DWTW. (baal, wrijf het er nog eens lekker in, jaloers, lol.)

maar heb er wel nu 2 hangen bij familie/kennissen.
1 daarvan was na 3 jaar totaal niet vervuild.
(blinkend schoon, in zoverre je een rioolpijp schoon wil noemen. >:) )
de andere was na een jaar al aardig vuil te noemen, maar dat komt grote deels door de wasmachine die daar ook door gaat (vermoed ik).
(bijde wel horizontale pijpen, die platte DWTW's geen ervaring mee, maar zoizo verticale pijpen zie ik hier ook vaker vervuilen en zo een drab laagje op de bodem van de pijp is vast niet goed voor de overdracht van warmte.)

ach een keertje schoon maken is niet fout, maar een gewoonte hoeft het niet te worden.
maar gebruik je gezonde verstand, en dan kom je er wel uit. ;)

• JeroenH
Erasmo schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:09:
Jammer dat FC hier in is meegegaan, het is wachten op een reactie van EEVBLOG oid hierop.
Ja, als ik Robert's reacties op twitter zie dan had hij niet gedacht dat hij zulke grote aantallen negatieve reacties zou krijgen, hij werd hier en daar een beetje defensief.

Het eerste wat ik dacht toen ik zag hoe het werkte was "dat loopt vast heel onprettig".

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenH schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:51:
[...]

Ja, als ik Robert's reacties op twitter zie dan had hij niet gedacht dat hij zulke grote aantallen negatieve reacties zou krijgen, hij werd hier en daar een beetje defensief.

Het eerste wat ik dacht toen ik zag hoe het werkte was "dat loopt vast heel onprettig".
Mijn grootste punt is dat ze het willen gebruiken voor de weg, iets met wet van behoud van energie enzo. Dan gaan de auto's meer verbruiken om er weer elektriciteit van te maken. Nee dank je.

Voor een terminal waar veel voetverkeer langs komt kan ik me er iets bij voorstellen, maar het blijft een ontzettend meh product.

• antonboonstra

antonboonstra

databeestje schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:37:
[...]
Voor een terminal waar veel voetverkeer langs komt kan ik me er iets bij voorstellen, maar het blijft een ontzettend meh product.
Zelfs voor waar je loopt, zou ik het geen goed product vinden. Doordat je met de ene voet naar beneden zakt, betekent het dat je met de volgende voet hoger moet stappen. Het is alsof je continu de trap oploopt.

Enige locatie waar het misschien zou werken is op een concert/festival waar iedereen staat te springen :+

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De slimme meter met afwijkingen tot 400%.
Zojuist op het nieuws van 18.00 uur.

Officiële metingen.

Die komt er hier dus nooooooit in :(

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-12-2025
Mijn vrouw en ik denken een (projectmatige) nieuwbouwwoning te kopen, dat nul op de meter is. Dat betekent dus warmtepomp (in de grond) voor de verwarming (overal vloerverwarming) en een mechanische ventilatie (gesloten systeem) met warmtewisselaar. Nu lezen we nogal veel verhalen over de herrie die met name de mechanische ventilatie kan maken. Ik vraag me daarom af of iemand kan zeggen hoe erg je dat kan horen. Als iemand met ervaring een goede vergelijking kan geven (zoveel als een koelkast, dan wel een afzuigkap), dan zou dat fijn zijn. (We hebben wel informatie van de aannemer dat het 57-70 decibel is, maar dan weet ik niet op welke afstand; bovendien wisselen de beschrijvingen van 70 decibel op internet wat. Maar als het de herrie is van een stofzuiger die permanent in de kamer naast je aan is, dan is het wel teveel.)

De wtw zelf staat in een aparte techniekkamer (met nog wat andere apparatuur), waarvan de deur in principe gesloten blijft. Maar hoe erg is het geluid dan in de kamer ernaast, en op andere verdiepingen? (Het komt natuurlijk ook door de luchleidingen door het hele huis.) We kunnen natuurlijk zelf ook wat extra isolatiemateriaal om de eenheid zetten als dat kan helpen.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een goed aangelegd ventilatiesysteem hoor je in stand 1 en 2 vrijwel niet. In stand 3 (bij intensief gebruik zoals koken of douchen) zul je de luchtstroom, en mogelijk ook de ventilator horen.

De verhalen op internet komen van ventilatiesystemen welke veelal niet goed geïnstalleerd zijn.

Een warmtepomp kan trouwens bij vol vermogen wel behoorlijk wat lawaai maken (geen stofzuigerniveau), een beetje afhankelijk van het type en vermogen.
Schinnen-groen schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:41:
De slimme meter met afwijkingen tot 400%.
Zojuist op het nieuws van 18.00 uur.

Officiële metingen.

Die komt er hier dus nooooooit in :(
Het gaat dus hier over.

Onderzoek lijkt nog niet in te zien en is dus (nog) niet te verifiëren.

Reactie van Netbeheer Nederland staat in Eenvandaag artikel

Als dit werkelijk een probleem is, is dit overigens niet gelimiteerd tot slimme meters, maar mogelijk tot alle digitale meters.

Overigens als de foto in het artikel van de UT werkelijk de opstelling is, dan heb ik een hard hoofd in dat het onderzoek wetenschappelijk stand kan houden.

Daarnaast moet de UT een cursus veiligheid krijgen. Een schuimblusser bij een elektrische opstelling 8)7

[ Voor 54% gewijzigd door Skyaero op 03-03-2017 19:18 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mijn Iskra meterstanden komen aardig overeen met de metingen van de 2 losse kWh meters voor verbruik en productie. Het is dus te makkelijk om alles over 1 kam te scheren.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Skyaero schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:05:
Een goed aangelegd ventilatiesysteem hoor je in stand 1 en 2 vrijwel niet. In stand 3 (bij intensief gebruik zoals koken of douchen) zul je de luchtstroom, en mogelijk ook de ventilator horen.

De verhalen op internet komen van ventilatiesystemen welke veelal niet goed geïnstalleerd zijn.

Een warmtepomp kan trouwens bij vol vermogen wel behoorlijk wat lawaai maken (geen stofzuigerniveau), een beetje afhankelijk van het type en vermogen.

[...]

Het gaat dus hier over.

Onderzoek lijkt nog niet in te zien en is dus (nog) niet te verifiëren.

Reactie van Netbeheer Nederland staat in Eenvandaag artikel

Als dit werkelijk een probleem is, is dit overigens niet gelimiteerd tot slimme meters, maar mogelijk tot alle digitale meters.

Overigens als de foto in het artikel van de UT werkelijk de opstelling is, dan heb ik een hard hoofd in dat het onderzoek wetenschappelijk stand kan houden.

Daarnaast moet de UT een cursus veiligheid krijgen. Een schuimblusser bij een elektrische opstelling 8)7
De meeste klachten over herrie komen door te zuinige aannemers die een te kleine pijpdiameter gebruiken.

• antonboonstra

antonboonstra

databeestje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:01:
Mijn Iskra meterstanden komen aardig overeen met de metingen van de 2 losse kWh meters voor verbruik en productie. Het is dus te makkelijk om alles over 1 kam te scheren.
Bij mij idem. Ik meet ook apart mijn verbruik en opbrengst na de hoofdmeter en deze standen komen overeen met de hoofdmeter. Dit is wel een digitale meter, maar geen slimme meter, welke in juni 2010 is geplaatst (AMPY 5227C, metercode F8F2).

Ik mag trouwens ook graag naar de opbrengsten van windenergie kijken. Nu heeft windpark de Kubbeweg een site waarop je heel mooi online de productie kunt volgen. Echter je ziet hier alleen het huidige vermogen en de maand/jaaropbrengst. Met een PHP script, hou ik de opbrengsten nu per kwartier bij en stuur ik deze door naar PVOutput.
Productie per dag: http://pvoutput.org/list....0721&g=0&z=0&gs=0&v=5&s=1
Productie gedurende de dag: http://pvoutput.org/intra...d=50721&t=0&gs=0&da=1&s=1

Er zitten alleen wel enkele beperkingen aan:
  • Ik kan het niet loggen onder opbrengsten, want dan krijg je de reactie terug dat je zonnepanelen 'moon-powered' zijn, dus log ik het onder verbruik.
  • Het maximale vermogen is 100 kW. Dat wordt lastig met 17 molens van 2MW, dus log ik het vermogen als watt, terwijl het in werkelijkheid kW is (zelf het vermogen dus x1000 doen)
  • Je mag maximaal 200 kWh per dag aan energie verbruiken. Daarom deel ik ook hier de opbrengst door 1000 (dus 1kWh = 1MWh), maar op een goede dag wordt er zelfs meer dan 200MWh geproduceerd. De opbrengst van deze dagen begrens ik dan maar op 199,999 kWh.

[ Voor 55% gewijzigd door antonboonstra op 04-03-2017 15:07 ]

• styno

styno

antonboonstra schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:51:
Ik mag trouwens ook graag naar de opbrengsten van windenergie kijken. Nu heeft windpark de Kubbeweg een site waarop je heel mooi online de productie kunt volgen. Echter je ziet hier alleen het huidige vermogen en de maand/jaaropbrengst. Met een PHP script, hou ik de opbrengsten nu per kwartier bij en stuur ik deze door naar PVOutput.
Productie per dag: http://pvoutput.org/list....0721&g=0&z=0&gs=0&v=5&s=1
Productie gedurende de dag: http://pvoutput.org/intra...d=50721&t=0&gs=0&da=1&s=1

Er zitten alleen wel enkele beperkingen aan:
  • Ik kan het niet loggen onder opbrengsten, want dan krijg je de reactie terug dat je zonnepanelen 'moon-powered' zijn, dus log ik het onder verbruik.
  • Het maximale vermogen is 100 kW. Dat wordt lastig met 17 molens van 2MW, dus log ik het vermogen als watt, terwijl het in werkelijkheid kW is (zelf het vermogen dus x1000 doen)
  • Je mag maximaal 200 kWh per dag aan energie verbruiken. Daarom deel ik ook hier de opbrengst door 1000 (dus 1kWh = 1MWh), maar op een goede dag wordt er zelfs meer dan 200MWh geproduceerd. De opbrengst van deze dagen begrens ik dan maar op 199,999 kWh.
Eneco heeft een app waarmee je de prestaties van (al?) hun windparken kunt bekijken, waaronder Kubbeweg. De app heet "Eneco Wind". Vond het wel grappig om weer eens zo'n anti-wind knakker online te zien posten dat windturbines 0 opwekten omdat het (bij de grond) niet waaide, de app liet zien dat de parken op dat moment op +/- 2/3 van hun vermogen zaten. Debunken is tegenwoordig soms zo makkelijk...

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• Celebithil
Dank voor de reacties op het geluidsniveau van wtw en warmtepomp. Dan is dus de vraag "kunnen de bouwers het goed aanleggen". Bij nieuwbouw zou dat theoretisch natuurlijk geen probleem moeten zijn.

Wat betreft de warmtepomp weten we dat die ook lawaai maakt; die komt in de trappenkast beneden (waar anders wil je hem plaatsen en hij moet natuurlijk aangesloten worden op een pijp de grond in). Dan horen we hem als het goed is dus sowieso niet in de slaapkamers en dus maken we ons daar minder zorgen over.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Check dus van te voren even alles na op internet, het model en wat voor ventilatie er wordt aangelegd, dat is helaas nog steeds een ondergeschoven kindje in de bouw.

• Cor-Jan
Voor het vervangen van mijn CVpomp ben ik aan het kijken naar een Grundfos ALPHA (1 of 2 oid). Maar ik vraag mij af of mijn CV ketel (Remeha) hier wel mee om kan gaan. Kan niet goed vinden wanneer de CV ketel de pomp aan zet of hij de vorige stand heeft onthouden. Wie weet dit ?

• Cor-Jan
migjes schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:03:
[...]
hans grohe geeft dat netjes op als ik me niet vergis.
Bingo, wat een avondje googlen al niet kan vinden. Volgens deze specs (https://www.reuter-shop.c...ht-1-2-chrome-a419294.php) dus tussen de 16 en 28 liter per minuut (da's best veel :) ) Meestal gebruiken wij de RainAir dus dan zit je op maximaal 18 liter per minuut.Overigens denk ik dat het er nooit uit komt, wanneer we de handdouch open hebben en je doet de RainAir aan dan zakt de handdouch qua capaciteit in. Kan je duidelijk voelen. De aanvoer naar de douche zal wel de beperkende factor zijn. Volgens mij is het geheel aangesloten op de standaard (12mm dacht ik) leidingen.

Volgens anders specs (http://www.badkamerconcur...t-hoofddouche-chroom.html) komt er maximaal 18l/m uit, dus begin nu te twijfelen.

Met de 30 l/m van de easydrain (nieuw) en wellicht beschikbare capacieit van 20 l/m (niet zo nieuw) dus waarschijnlijk net wel of net niet genoeg. We zoeken ook nog gewoon even verder naar een andere DWTW (voorbeelden ????) en maken de afvoer wat vaker schoon met soda :) :)

[ Voor 12% gewijzigd door Cor-Jan op 07-03-2017 11:00 ]

• migjes
Cor-Jan schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:55:
[...]

Bingo, wat een avondje googlen al niet kan vinden. Volgens deze specs (https://www.reuter-shop.c...ht-1-2-chrome-a419294.php) dus tussen de 16 en 28 liter per minuut (da's best veel :) ) Meestal gebruiken wij de RainAir dus dan zit je op maximaal 18 liter per minuut.Overigens denk ik dat het er nooit uit komt, wanneer we de handdouch open hebben en je doet de RainAir aan dan zakt de handdouch qua capaciteit in. Kan je duidelijk voelen. De aanvoer naar de douche zal wel de beperkende factor zijn. Volgens mij is het geheel aangesloten op de standaard (12mm dacht ik) leidingen.

Volgens anders specs (http://www.badkamerconcur...t-hoofddouche-chroom.html) komt er maximaal 18l/m uit, dus begin nu te twijfelen.

Met de 30 l/m van de easydrain (nieuw) en wellicht beschikbare capacieit van 20 l/m (niet zo nieuw) dus waarschijnlijk net wel of net niet genoeg. We zoeken ook nog gewoon even verder naar een andere DWTW (voorbeelden ????) en maken de afvoer wat vaker schoon met soda :) :)
oke, je weet nu de maximum van je douche, maar dat is niet alles wat je moet weten.
hoeveel levert de CV (of andere tapwater apparaat?)?
daar zit vaak ook een begrenzing. (12mm buis is niet heel snel een beperking. ;) )

dit soort douches hebben wel een maximum, maar meestal levert het systeem toch niet genoeg water.
cw4 = +/- 13l/m en cw5=16l/m.
en daar weken die douches ook vaak lekker mee, vrijwel niemand draait dat soort douches op de max. ;)
en dan red je het wel met een DWTW zoals je gaf.

• Cor-Jan
migjes schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:16:
[...]

oke, je weet nu de maximum van je douche, maar dat is niet alles wat je moet weten.
hoeveel levert de CV (of andere tapwater apparaat?)?
daar zit vaak ook een begrenzing. (12mm buis is niet heel snel een beperking. ;) )

dit soort douches hebben wel een maximum, maar meestal levert het systeem toch niet genoeg water.
cw4 = +/- 13l/m en cw5=16l/m.
en daar weken die douches ook vaak lekker mee, vrijwel niemand draait dat soort douches op de max. ;)
en dan red je het wel met een DWTW zoals je gaf.
Er zit een 120 liter boiler achter, dus dat is geen probleem, daarom denk ik dat het max de pijp diameter is. Water in de boiler wordt indirect verwarmt door de ketel. Het komt er steeds beter uit te zien.

Nu zag ik bij de easydrain dat deze ca 30% rendament heeft, wanneer je er nu twee achter elkaar plakt, heb je dan ca 60% rendament ?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:18
Nav slimme (onnauwkeurige) meters: een lijstje met naam en rang/type ;)
http://www.rtlnieuws.nl/g...eel-voor-je-elektriciteit

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• migjes
Cor-Jan schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:14:
[...]

Er zit een 120 liter boiler achter, dus dat is geen probleem, daarom denk ik dat het max de pijp diameter is. Water in de boiler wordt indirect verwarmt door de ketel. Het komt er steeds beter uit te zien.

Nu zag ik bij de easydrain dat deze ca 30% rendament heeft, wanneer je er nu twee achter elkaar plakt, heb je dan ca 60% rendament ?
tja, als je van 100% een 30% aftrekt, dan moet je daar na 70% nog een keer 30% af trekken.
maar dit kan erg tegen vallen, want wat zouden ze bedoelen met 30%?
het kan van alles betekenen, dus ik zou niet eens dit proberen maar het geld beter besteden.

je hebt dus best wel een ...systeem om je water te verwarmen dus.
(dit zou ik nooit willen in huis. vrij wel rampzalig te noemen.)
die boiler zou ik heel snel vervangen voor iets anders. ;)
begrijp goed, ik gebruik maar 650m3 gas per jaar voor mijn regendouche+verwarming+koken(+een bad).
(en nu waarschijnlijk maar <300m3 met de nieuwe warmtepomp.)

een 12mm buis kan meer water transporteren als je hele douche kan trekken.
daar zit echt geen probleem. ;)

ga eens meten hoeveel het systeem nu doet.
(dat is erg simpel, pak een emmer en hang die voor 15 seconde onder de douche.
meet hoeveel liter je hebt in de emmer en doe dat 4x (15secx4=60sec=1minuut).
dan heb je precies het aantal l/m wat je wil weten.
(wel even de douche goed laten starten, een mengkraan heeft in het begin nog geen warm water.))

(ik gok dat je op 18l/m of 22l/m uit komt, cw5+booster of cw6?)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 08-03-2017 09:44 ]

• migjes
NielsTn schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:59:
Nav slimme (onnauwkeurige) meters: een lijstje met naam en rang/type ;)
http://www.rtlnieuws.nl/g...eel-voor-je-elektriciteit
ach als we het toch in de kroeg vermelden, dan maken we er een lolletje mee.

deze gegevens zijn natuurlijk ook leuk te gebruiken. >:)
heb je zo een meter.
scoor een elektrische boiler met een deftig elektra element.
zet op het elektra element een fout fase aansnijdende dimmer.
en laat hem alleen aangaan als je PV panelen genoeg leveren.
effect is dan dat je een 50% van de energie kunt gebruiken voor de boiler en je meter ziet nog steeds 100% van de terug levering ziet.
een beetje hacken is nooit fout. >:)

(niet netjes, maar dit soort verhalen dwingen een netbeheerder wel tot actie in plaats van het weer eens te bagatelliseren. >:) )

• Cor-Jan
migjes schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:39:
[...]
je hebt dus best wel een ...systeem om je water te verwarmen dus.
(dit zou ik nooit willen in huis. vrij wel rampzalig te noemen.)
die boiler zou ik heel snel vervangen voor iets anders. ;)
Ik weet het, maar het zat er in toen we het huis kochten, komt omdat er twee douches in zitten, wij gebruiken er maar ééntje maar het vorige huishouden bestond voor 75% uit dames, dus..........

Staat zeker op de planning om de CV Ketel met de boiler te vervangen, maar hij doet het nog dus gaan we eerst de andere puntjes doen. Een DWTW heeft natuurlijk altijd zin, ook in combinatie met een CW5, Boiler of CW6.
migjes schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:39:
[...]
ga eens meten hoeveel het systeem nu doet.
(dat is erg simpel, pak een emmer en hang die voor 15 seconde onder de douche.
meet hoeveel liter je hebt in de emmer en doe dat 4x (15secx4=60sec=1minuut).
dan heb je precies het aantal l/m wat je wil weten.
(wel even de douche goed laten starten, een mengkraan heeft in het begin nog geen warm water.))

(ik gok dat je op 18l/m of 22l/m uit komt, cw5+booster of cw6?)
Ik zal straks eens een emmer meenemen de douche in, na het douchen is alles op bedrijfstemperatuur en dan weten waar we zijn. Goede tip :)

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:47
Heb even op 2 punten raad nodig, eerst het makkelijkste...

1) Ik heb momenteel een elektrische boiler van 100liter (1500w), deze wordt 's nachts opgewarmd ivm dag/nacht teller.
Hierbij is 1 van de schroeven beginnen lekken.. als ik deze niet hersteld krijg door teflon/o-ring moet deze vervangen worden. De boiler staat in huis aan de achterdeur (onder de badkamer, naast de keuken).

De vraag is echter... Zou ik gaan voor een doorstromer? Ik heb drijfkracht.. dus dat zou gaan. nadeel geen voordeel van nachttarief, voordeel geen warm water dat ik moet warm houden.
Of ik had de boiler gezien van Ariston/Wesen (100 liter Wesen Inox Flat Elektrische Boiler
) die interessant is en ook een slag kleiner dan de huidige 'ronde' boiler. Ook omdat deze van RVS zijn en het 2 aparte interne opslag ruimtes zijn.

Alternatief een zonneboiler zou echter in de garage moeten komen (+ 11 meter extra leiding) momenteel aan het twijfelen

We zijn momenteel met 2 volwassenen.. maar daar kan dus 1 kindje bij komen op 'korte' termijn.

2) we hebben nu redelijk wat acties ondernomen in het huis
1- dak isolatie 14cm pir
2- nieuw HR++ glas in bestaande houten kozijnen
3- spouwmuur isolatie grijze korrels
4- oude mazoutketel van 86 vervangen door een HR met een blauwe vlam brander (staat in de garage niet mogelijk om binnen te plaatsen) stook temperatuur 50-60 graden..
5- verwarmingsbuizen in de kruipkelder geisoleerd met armaflex 10mm+ 10mm en komt nog 5cm glaswol over

Ik ben van Belgie... dus zonnepanelen zijn niet echt interessant.. zonneboiler kan zoals hierboven gezegd enkel op de garage en deze heeft een slagschaduw van het huis (voorkant huis is op het zuid-oosten).

Het hele huis is een kruipkelder van 1meter (beton gegoten dek) ik kan in theorie 5cm pir aan het plafond (beton dallen) vast maken, maar hier wil ik even tot wachten tot dat ik de rioleringsbuizen vervangen heb.

Dingen die ik nog zou kunnen doen is bv Douche WTW maar mijn buizen zijn galva dus niet echt 100% makkelijk om zelf aan te sluiten ook niet mogelijk om wasbak apart af te voeren tegen over bad/douche..
Is er nog iets wat ik aan het vergeten ben wat ik zou kunnen doen?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik moest even zoeken, maar drijfkracht is Belgisch voor krachtstroom?

Signatures zijn voor boomers.

• Icekiller2k6
Maasluip schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:40:
[...]

Ik moest even zoeken, maar drijfkracht is Belgisch voor krachtstroom?
Inderdaad 3 fase :)
Vlaams ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Icekiller2k6 op 10-03-2017 12:48 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• migjes
vertel ook wat galva is, die term kennen we in nl ook niet. ;)
(lol rare jongens die Nederlanders, woon gelukkig vlak bij de grens.)

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Gegalvaniseerd staal gok ik, verzinkt.
Een verticale DWTW kan best met een wasbak, heb ik ook :)
PV kan ook in België uit, je moet alleen een kleine omvormer hebben (50% dimensioneren) en oost/west nemen :)

Voor een boiler kan je ook naar warmtepompboilers kijken als je een goede plek hebt waar hij herrie mag maken ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Icekiller2k6
Proton_ schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:50:
Voor een boiler kan je ook naar warmtepompboilers kijken als je een goede plek hebt waar hij herrie mag maken ;)
Warmtepomp zou ook in de garage moeten... idem probleem als met de zonneboiler dus.. :)
Dan zou ik sowieso gaan voor een 1000 liter hygiene vat.. :)
migjes schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:43:
[...]
vertel ook wat galva is, die term kennen we in nl ook niet. ;)
(lol rare jongens die Nederlanders, woon gelukkig vlak bij de grens.)
Gegalvaniseerd staal gok ik, verzinkt.
Ding ding ding ;)

Een verticale DWTW kan best met een wasbak, heb ik ook :)
PV kan ook in België uit, je moet alleen een kleine omvormer hebben (50% dimensioneren) en oost/west nemen :)
Ok dan toch eens kijken voor een DWTW.. :) zoals ik zei mn dak is zuid-oost en achterkant is dus logischer wijze noord-west..
Ik moet nog altijd op de koffie bij Migjes.. :X

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:10
Is dit ook de juiste plek om wat ervaringen te vragen over waterontharders? Laatst ging het in het warmtepomp topic ook al over volgens mij. Het is, behalve comfortabel, ook duurzaam dus het lijkt me hier goed passen.

Wie heeft er ervaring mee, en met wat voor type of merk? Prijzen lopen zo'n beetje uiteen van 800 tot 2300 euro, bijvoorbeeld voor de AquaCell. Ik heb wel wat voordelen te horen gekregen (geen stroom dus geen printplaat die kapot gaat, geen onderhoud nodig want de volume-meter zit ná het ontkalken) maar het is toch wel een behoorlijk bedrag... Is het echt zo veel beter dan een ontharder (geen verzachten) van bijvoorbeeld 1500 euro?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Vincm schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:47:
Is dit ook de juiste plek om wat ervaringen te vragen over waterontharders? Laatst ging het in het warmtepomp topic ook al over volgens mij. Het is, behalve comfortabel, ook duurzaam dus het lijkt me hier goed passen.
Heeft een eigen topic, ff zoeken ;)

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

[ Voor 8% gewijzigd door hjs op 10-03-2017 16:54 ]

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:10
:o Helemaal gemist. Ik ga volgen. dank!

• Celebithil
Zoals ik eerder schreef waren mijn vrouw en ik aan het kijken naar een nieuwbouwhuis met balansventilatie met WTW en een warmtepomp.
De verkoopmakelaar helpt niet echt hard mee, en kon alleen melden dat het precieze type WTW-systeem nog aanbesteed moest worden, misschien kon wel de pijpdiameter al wel worden doorgegeven. Dus dan vragen wij ons af:
1. Hoe breed moet zo'n pijp zijn voor een goed systeem (en waar hangt dit vanaf? Ik kan me voorstellen dat het afhangt van kamergrootte; of misschien juist de grootte van het hele huis?)
2. Zijn er nog andere vragen die ik zou kunnen/moeten stellen?
3. Ik neem aan dat het mogelijk is desnoods een beter/stiller WTW-apparaat neer te zetten, zolang de buizen maar goed liggen, als de keuze van de bouwer niet bevalt. Zo'n apparaat moet tenslotte vervangen kunnen worden als hij over 20 jaar niet meer werkt. Maar misschien heb ik het mis?

• ollie1965

ollie1965

Celebithil schreef op zondag 12 maart 2017 @ 21:51:
Zoals ik eerder schreef waren mijn vrouw en ik aan het kijken naar een nieuwbouwhuis met balansventilatie met WTW en een warmtepomp. ...................
Eisen stellen bij de bouw waarbij geluids niveau, luchtsnelheid en verversing dik boven bouwbesluit, al redelijk wat over geschreven in DED.

Bij voorbeeld 2014 (maar er zijn er zoveel meer)
Plaatsen balansventilatie met WTW

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:29
Diepe zucht... ik heb een ouderwetse draaiwiel-meter en geef keurig en accuraat jaarlijks de meterstanden door aan Eneco. Sinds november 2015 heb ik zonnepanelen, dus jawel: de meter af afgelopen februari minder aan dan in februari 2016.

Bij het indienen van de standen op de website van Eneco kreeg ik ook een popup-vraag: waarom de standen afwijken van hun verwachting - en dus 'zonnepanelen' als antwoord gegeven.

Desondanks kreeg ik nu een correctienota over 2015: de meterstand die ik vorige maand had opgegeven was lager dan de meterstand van februari 2016... en dat kan natuurlijk niet, dus heeft men zelf maar een stand verzonnen en is daarmee gaan rekenen.

Zucht, diepe zucht. Zonnepanelen. Zou ik de eerste klant bij Eneco zijn met zonnepanelen? Of moet iedere klant met zonnepanelen jaarlijks moeite doen om een correcte nota te krijgen? Of is dit klantje pesten om de slimme meter door de strot te duwen? :(

Ah ja. Van de positieve kant bekeken: de panelen beginnen alweer lekker te leveren! :9

• Dre
  • Niet online

Dre

Hmm, ik heb ook een ferrarismeter. Gelukkig wek ik net zoveel op als ik verbruik. Namelijk elke keer als ik de stand ga invullen dan is de stand gelijk aan de laatst bekende stand bij de netbeheerder. (toeval, of.....? :+ )

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.energiecommissie.nl/networks/energiecommissie/images/logo.png

Nationale Energiecommissie

Snel naar 100% schone energie uit Nederland

En nu spijkers met koppen! Van fossiel naar schoon in 2030. Het kan! Maar dan moet het nieuwe kabinet hiervoor de basis leggen. Door een Nationale Energiecommissaris aan te stellen, die boven de politiek staat. Die zorgt voor nieuwe banen, zekerheid en vrijheid om zelf energie op te wekken. De Deltawerken, maar dan voor energie.

Meedoen? Onderteken deze oproep aan het nieuwe kabinet en laat weten dat ook jij snel naar 100% duurzame energie wil.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Ben benieuwd wat het nieuwe kabinet ervan gaat maken. VVD & CDA zijn niet onwijze milieuridders, maar de rest waar ze mee samen moeten werken wel.
Dre schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:41:
Hmm, ik heb ook een ferrarismeter. Gelukkig wek ik net zoveel op als ik verbruik. Namelijk elke keer als ik de stand ga invullen dan is de stand gelijk aan de laatst bekende stand bij de netbeheerder. (toeval, of.....? :+ )
Of zit hij gewoon vast? :o

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• JeroenH
!null schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 15:47:
VVD & CDA zijn niet onwijze milieuridders,
En daar hebben het understatement van het jaar ;)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:29
vanaalten schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 18:45:
Diepe zucht... ik heb een ouderwetse draaiwiel-meter en geef keurig en accuraat jaarlijks de meterstanden door aan Eneco. Sinds november 2015 heb ik zonnepanelen, dus jawel: de meter af afgelopen februari minder aan dan in februari 2016.

Bij het indienen van de standen op de website van Eneco kreeg ik ook een popup-vraag: waarom de standen afwijken van hun verwachting - en dus 'zonnepanelen' als antwoord gegeven.

Desondanks kreeg ik nu een correctienota over 2015: de meterstand die ik vorige maand had opgegeven was lager dan de meterstand van februari 2016... en dat kan natuurlijk niet, dus heeft men zelf maar een stand verzonnen en is daarmee gaan rekenen.
...eerste reactie van de klantenservice was inderdaad dat men maar wat geschat heeft en daarmee 2015 gecorrigeerd. Dus vandaag gebeld en kwam bij een andere afdeling die toegaf dat dat een onzin-antwoord was.

De ware reden: het facturatiesysteem van Eneco kan niet met negatieve verbruikscijfers rekenen. Ik had op de dag-teller een verbruik van -654kWh. Daar heeft men dus 860kWh bij opgeteld en 2015 met 860kWh verlaagd. Geen idee waar die 860kWh vandaan komt.

Hoe dan ook, de foute berekening pakt voor mij gunstig uit: ik krijg nu 2016-opbrengst terugbetaald met de hogere energietarieven van 2015. Scheelt iets van 30 euro in mijn voordeel, dus ik laat het hierbij. Zodra de situatie omgedraaid is ga ik opnieuw klagen. >:)

Maar goed, Eneco z'n facturatiesysteem is dus een beetje uit het steenkool-tijdperk.

• !null
JeroenH schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:20:
[...]

En daar hebben het understatement van het jaar ;)
Ach, nu we Trump hebben gezien vind ik alles meevallen :+

• Dre
  • Niet online

Dre

Nah, mijn Ferraris krijgt voldoende beweging. Alleen op de plek van de kWh-stand hangt nu een briefje met de laatst bekende stand bij de netbeheerder. Dat briefje hangt een beetje in de weg om de echte stand uit te lezen.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-01 21:24
Ik heb HAD een warmtepomp over. Deze is was gratis af te halen in Ede
Deze werkt nog 100% goed. Recent is enkel een condensator vervangen.

Het is de Ecolution 120 CV lucht warmtepomp
120 staat voor 120 liter
CV staat voor naverwarming met een CV.
Deze komt op de plek van je huis ventilatie en gebruikt de restwarmte van de lucht om de boiler te verwarmen. Er zit dus een ventilator in.

Ik heb de thermostaat vervangen en nu verwarmt hij tot 65 graden ipv 58
Boven de legionella grens dus en geschikt om te gebruiken zonder CV
De oude thermostaat is nog aanwezig

Ik heb me laten vertellen dat deze apperaten net als een koelkast eigenlijk niet verslijten.
De motor kan dus nog heel lang mee.

Er is een dikke maar... Hij hangt in het trapgat en wie deze gratis wil afhalen mag deze ook zelf verwijderen.
Schade aan de trap mag je dan ook vergoeden.
Hij is in 2010 geplaatst zonder schade dus het moet kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/WP/01a.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/WP/01c.jpg

Edit
Het is jammer maar hij is weg. Wel zeer netjes gedaan door een mede tweaker.
Mijn dank voor het nette werk.

[ Voor 11% gewijzigd door Woodski op 26-03-2017 19:36 ]

• Woodski
Heeft een zonneboiler specialist een tip hoe ik goedkoop aan een nieuwe mengkautomaat kom ?
Na veel gepruttel werkt deze nu wel weer maar hij lijkt aan vervanging toe.
Goedkoper dan DEZE ben ik nog niet tegen gekomen.

[ Voor 48% gewijzigd door Woodski op 26-03-2017 19:39 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35
@Woodski waarom moest de ecolution weg? Beviel hij niet?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Woodski schreef op zondag 26 maart 2017 @ 19:38:
Heeft een zonneboiler specialist een tip hoe ik goedkoop aan een nieuwe mengkautomaat kom ?
Na veel gepruttel werkt deze nu wel weer maar hij lijkt aan vervanging toe.
Goedkoper dan DEZE ben ik nog niet tegen gekomen.
Marktplaats, ik heb er daar 1 nieuw gekocht voor 27,- incl verzenden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Atomic2005
  • Laatst online: 06-01 21:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Wat is de logica van Nuon om mij voor 40kWh elektra verbruik in te schalen voor de komende 12maanden als het afgelopen jaar (MIN ) -1150kWh is... Zucht 8)7

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:02
Atomic2005 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 00:35:
Wat is de logica van Nuon om mij voor 40kWh elektra verbruik in te schalen voor de komende 12maanden als het afgelopen jaar (MIN ) -1150kWh is... Zucht 8)7
Kunnen ze 0,75 % op jaarbasis rente vangen op je voorschot? :?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Atomic2005 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 00:35:
De aanname dat je zonnepanelen hebt? 40kWh is namelijk niet heel veel en in de zomer ga je meer produceren, mocht je zonnepanelen hebben. Dit zullen ze gewoon inschatten aan de hand van andere klanten die zo'n laag maandelijks verbruik hebben.

(Serieus, 40kWh in een maand, hoe doe je dat? dat is iets van 1,3 kWh per dag, dat is erg laag 8)7

• Woodski
blissard schreef op zondag 26 maart 2017 @ 23:18:
@Woodski waarom moest de ecolution weg? Beviel hij niet?
De WAF was helaas verlopen

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

hi, ik zit niet zo vaak in deze sectie van het forum, dus stel ik hier mijn vraag wellicht is er een meer gespecialiseerd topic voor > let me know.

In ons vakantie huisje heb ik een victron off-grid opstelling van 24V (2 batterijen van 12V in serie)
De laatste keer kreeg ik een low voltage alarm, nameten bleek één batterij beduidend lager te zijn dan de andere (meer dan 2 volt) De oorzaak weet ik niet, mogelijk een kapotte cel.

Stel dat de batterij niet echt defect is, maar gewoon minder goed dan kan ik dat volgens mij oplossen met een battery balancer. Die zijn er en kosten zo'n €80,- van Victron. Mijn vragen:
1. kan een battery balancer dit nog oplossen (batterijen zijn zo'n 3 jaar oud)
2. zijn er goede en goedkopere oplossing dan die van Victron?

www.casarodriguillo.com

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

GENETX schreef op maandag 27 maart 2017 @ 08:47:
[...]

De aanname dat je zonnepanelen hebt? 40kWh is namelijk niet heel veel en in de zomer ga je meer produceren, mocht je zonnepanelen hebben. Dit zullen ze gewoon inschatten aan de hand van andere klanten die zo'n laag maandelijks verbruik hebben.

(Serieus, 40kWh in een maand, hoe doe je dat? dat is iets van 1,3 kWh per dag, dat is erg laag 8)7
Nee, 40kWh totaal verbruik voor de komende 12maanden schatten ze in. Ipv teruglevering van ruim 1100.
(En mijn verbruik is ruim over de 200kWh per maand. Dus niet extreem laag )

En de "aanname" dat ik pv heb. Nee, ik moest ze bij Liander aanmelden omdat ik anders geen vergoeding krijg voor mn teruggeleverd kWh. Dus het staat bij Nuon aangevinkt dat ik teruglever.

Dit is gewoon een truc om een veel meer liquide middelen te hebben door het jaar heen. Zo kunnen ze 11maanden per jaar veel geld vrij maken. Stel dat ze 2miljoen klanten hebben die 11maanden lang 100euro pp teveel hebben betaald bij Nuon...... :9

[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 27-03-2017 11:44 ]

• !null
Pinin schreef op maandag 27 maart 2017 @ 08:52:
hi, ik zit niet zo vaak in deze sectie van het forum, dus stel ik hier mijn vraag wellicht is er een meer gespecialiseerd topic voor > let me know.

In ons vakantie huisje heb ik een victron off-grid opstelling van 24V (2 batterijen van 12V in serie)
De laatste keer kreeg ik een low voltage alarm, nameten bleek één batterij beduidend lager te zijn dan de andere (meer dan 2 volt) De oorzaak weet ik niet, mogelijk een kapotte cel.

Stel dat de batterij niet echt defect is, maar gewoon minder goed dan kan ik dat volgens mij oplossen met een battery balancer. Die zijn er en kosten zo'n €80,- van Victron. Mijn vragen:
Helaas ben je met de battery balancer te laat. En dan nog is de vraag of je het had kunnen voorkomen.

Een accu is nu slecht, of wellicht al bijna dood, en de ander vermoedelijk nog wel okee.
Als je er dan een nieuwe accu bij zet (van exact dezelfde specs!), dan heb je ook geen ideale situatie vanwege leeftijdsverschil. Maar wellicht dat nog uit zou kunnen met een battery balancer.
Eigenlijk zou je ze nu allebei even moeten testen op hun CCA met zo'n accutester, om te zien hoe goed ze nog zijn.

Dan kun je besluiten om er twee nieuwe in te gooien, of eentje samen met een battery balancer.

Ik mag hopen dat er geen 12v zaken zijn aangesloten op slechts 1 van de twee accu's? (wordt nog wel eens een autoradio op 1 van de 2 accu's aangesloten)

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

!null schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:30:
[...]

Helaas ben je met de battery balancer te laat. En dan nog is de vraag of je het had kunnen voorkomen.

Een accu is nu slecht, of wellicht al bijna dood, en de ander vermoedelijk nog wel okee.
Als je er dan een nieuwe accu bij zet (van exact dezelfde specs!), dan heb je ook geen ideale situatie vanwege leeftijdsverschil. Maar wellicht dat nog uit zou kunnen met een battery balancer.
Eigenlijk zou je ze nu allebei even moeten testen op hun CCA met zo'n accutester, om te zien hoe goed ze nog zijn.

Dan kun je besluiten om er twee nieuwe in te gooien, of eentje samen met een battery balancer.

Ik mag hopen dat er geen 12v zaken zijn aangesloten op slechts 1 van de twee accu's? (wordt nog wel eens een autoradio op 1 van de 2 accu's aangesloten)
Dank je voor je antwoord, de kans is klein dat ik er één ga vinden met zelfde specs. Nu is het zo dat mijn batterij monitor aangesloten is voor het afschakelen, dus er zal altijd een kleine stroom lopen om de BMV700 te voeden. Maar dit heeft dus een jaar of 3 gewerkt, maar recent kreeg ik dus de melding. De batterij monitor werkt noiet op 1 accu, maar zit gewoon op de plus van de 24V string.

nog tips voor een balancer of "moet" ik eigenlijk wel de victron nemen?

www.casarodriguillo.com

• JeroenH
Pinin schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:02:
Als je toegang hebt tot de elektrische connecties van de individuele cellen, zou je periodiek handmatig kunnen meten.

Als het compleet gesloten loodaccu's zijn, waarbij je alleen toegang hebt tot de 12V min- en pluspolen, dan kan een balancer helemaal niet veel doen (denk ik). Als de spanning van één van de twee 12V-accu's dan terugloopt heb je geen idee water in de accu aan de hand is - behalve dat hij aan het overlijden is.

• !null
Pinin schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:02:
[...]

Dank je voor je antwoord, de kans is klein dat ik er één ga vinden met zelfde specs. Nu is het zo dat mijn batterij monitor aangesloten is voor het afschakelen, dus er zal altijd een kleine stroom lopen om de BMV700 te voeden. Maar dit heeft dus een jaar of 3 gewerkt, maar recent kreeg ik dus de melding. De batterij monitor werkt noiet op 1 accu, maar zit gewoon op de plus van de 24V string.

Victron is gewoon mooi degelijk spul, maar een andere zal ook wel voldoen?

Verbruik van een BMV zal niet echt een issue zijn. Het ging er specifiek om dingen aansluiten op 1 van de twee accu's, waardoor assymetrie ontstaat.

Dus je hebt nu maar 3 jaar met de accu's kunnen doen? Dat is wel weinig.

Kun je wat meer vertellen over je setup? Wat voor specs?

edit: Ook over opbrengst en verbruik, wellicht staan ze gewoon te lang op een laag voltage waardoor ze snel kapot zijn gegaan?
JeroenH schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:36:
[...]

Als je toegang hebt tot de elektrische connecties van de individuele cellen, zou je periodiek handmatig kunnen meten.

Als het compleet gesloten loodaccu's zijn, waarbij je alleen toegang hebt tot de 12V min- en pluspolen, dan kan een balancer helemaal niet veel doen (denk ik). Als de spanning van één van de twee 12V-accu's dan terugloopt heb je geen idee water in de accu aan de hand is - behalve dat hij aan het overlijden is.
Balanceren op cellen zou mooi zijn ja, maar dat zal het niet worden. Battery balancers hebben echter nog steeds nut op accu niveau bij twee accu's. Zie het gewoon als twee grote cellen. In principe zouden ze hetzelfde moeten opereren, maar dat kun je nooit garanderen over tijd.
Dus loopt er eentje weg met een lager voltage. Hierdoor krijgt de andere accu te hoog voltage en kan deze overlijden.
Exact dezelfde problemen als bij de cellen (van je Prius :P )

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 27-03-2017 13:05 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is ook pech, plaats je (niet anoniem) een bericht onder een artikel van het NRC, is het de volgende dag gewoon weg.

https://www.nrc.nl/nieuws...orzienend-eiland-a1551226

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-01 20:59

Bij parallel schakelen van (lood)accu's zonder bescherming is het een vereiste dat ze exact dezelfde specificaties hebben. het liefst gebruik je twee accu's uit dezelfde productie batch. Als je verschillende accu's gebruikt zal de ene accu de andere laden en daarmee een onbalans veroorzaken. Na een jaartje of zo is het uit met de pret.

Als je het goed wil doen wil je dus bij zowel het laden als belasten er voor zorgen dat het symmetrisch gebeurd; dat in beide accu's dezelfde stroom loopt. In de praktijk betekend dit:
1) dat de plus en min koppel kabels tussen de accu's onderling even lang zijn.
2) De plus van de lader en verbruiker(s) op de ene accu is aangesloten en de min op de andere accu.
3) Loodaccu's nooit verder leegtrekken dan ongeveer 60%. Het aantal laadcycli gaat exponentieel naar beneden wanneer je lood accu's te ver ontlaad.
Als je accu's langere tijd niet gebruikt en niet kan laden, laad ze dan helemaal vol en berg ze koel op.

Door bovenstaande gaan mijn accu's reeds 11 jaar mee zonder noemenswaardig energie verlies. :) .

In mijn situatie gebruik ik een accubank van 2 x 105Ah (semie)tractie accu's. die zijn veel beter bestand tegen weinig, langzaam verbruik dan ordinaire start accu's uit auto's. Auto accu's zijn bedoeld voor kortdurende zware belasting (starten van de auto).

Er valt nog veel meer over te vertellen over laadschema's e.d. Het internet staat er vol mee :) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

databeestje schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:10:
Dat is ook pech, plaats je (niet anoniem) een bericht onder een artikel van het NRC, is het de volgende dag gewoon weg.

https://www.nrc.nl/nieuws...orzienend-eiland-a1551226
Die illusie van iets van objectiviteit bij MSM ben ik allang verloren.

• styno

styno

Atomic2005 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 00:11:
[...]

Die illusie van iets van objectiviteit bij MSM ben ik allang verloren.
Ik snap dat sentiment maar wat wil je dan?

Voordat je het weet creeer je een filterbubbel en zit je de hele dag aan InfoWars gekluisterd bij wijze van
spreken. De mainstream media, hoe in kwaliteit gedaald door de commercie, hebben nog altijd meer kwaliteit dan de gemiddelde blog. Dat zie je omdat ze nog wel eens rectificaties en tegengestelde meningen plaatsen, wat bij veel andere media nooit gebeurt.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:02
Grappig blog van NRC maar het is wel erg kort door de bocht aan alle kanten. Eenheden Wh en J worden door elkaar gebruikt, huishoudens en industrie worden naar believen door elkaar gebruikt, energie en elektriciteit worden soms wel en soms niet als equivalent genomen en de getallen zijn ongeloofwaardig. (heel Nederland samen een energieverbruik van 600 GWh? Volgens CBS is het 3094 PJ, dat is meer dan 859 TWh.)

• !null
Aegle schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:14:
[...]

Bij parallel schakelen van (lood)accu's
Goed verhaal, maar gaat om in serie 24V

• JeroenH
styno schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:18:
Ik snap dat sentiment maar wat wil je dan?

Voordat je het weet creeer je een filterbubbel en zit je de hele dag aan InfoWars gekluisterd bij wijze van
spreken. De mainstream media, hoe in kwaliteit gedaald door de commercie, hebben nog altijd meer kwaliteit dan de gemiddelde blog. Dat zie je omdat ze nog wel eens rectificaties en tegengestelde meningen plaatsen, wat bij veel andere media nooit gebeurt.
DIT!

Ik merk dat er onder mijn "duurzame vriendjes" een bovengemiddeld grote groep mensen is afgegleden richting de infowars/david avocado wolfe/naturalnews/martin vrijland/etc. Ik snap dat effect van het één op het ander niet helemaal. Als ik echter weer eens op FB gedeeld zie worden dat kanker weggaat als je linksdraaiend Nepalees bergwater drinkt en dat je Big Pharma vooral moet mijden, dan word ik wel pissig.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenH schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:10:
[...]

DIT!

Ik merk dat er onder mijn "duurzame vriendjes" een bovengemiddeld grote groep mensen is afgegleden richting de infowars/david avocado wolfe/naturalnews/martin vrijland/etc. Ik snap dat effect van het één op het ander niet helemaal. Als ik echter weer eens op FB gedeeld zie worden dat kanker weggaat als je linksdraaiend Nepalees bergwater drinkt en dat je Big Pharma vooral moet mijden, dan word ik wel pissig.
Tja, mijn suggestie aan de auteur was de volgende:

Om mensen in grote vrije gebieden extra te belasten omdat ze minder stroom per capita gebruiken is raar. De randstad heeft alle stroom nodig die we kunnen maken. Het plaatje moet dus iets groter getrokken worden, het waait niet overal, net als dat de zon niet overal schijnt.

Daarnaast gaf ik als tip om eens bij de netbeheerder in het NOC te gaan kijken hoe ze Europees gezien zorgen dat de stroom "gewoon werkt" met al het regelen er omheen. Dat is nog niet eens kritiek in mijn ogen.

Daarnaast gaf ik aan dat batterij opslag inmiddels goedkoper is, en efficienter dan een stroom naar gas oplossing. Het is ook maatschappelijk door de kleinere impact om de omgeving makkelijker in te passen.

Maar goed, ik ben het ook wel met je eens dat er een rol voor de journaalistiek is weggelegd om hier het kaf van het koren te scheiden. Als je een gemiddeld draadje op autoweek.nl leest met betrekking tot elektrische auto's begrijp je wellicht meteen wat ik bedoel. Tenenkrommend.

Misschien moeten we maar een kruistocht beginnen tegen alles wat niet 90% efficient is :D

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-01 20:59
!null schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:55:
[...]

Goed verhaal, maar gaat om in serie 24V
Oeps... 8)7 :+

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vind het sowieso een verhaaltje in de trand van "het kan niet dus het kan nooit". IMHO is energieopslag de volgende stap naar verduurzaming. Ja, het is nu nog duur (maar op een aantal plekken al rendabel!), en het zorgt er misschien niet voor dat je 100% op wind en zon kunt leven, maar stel je eens voor dat je met een aantal decentrale opslagpunten (of zelfs centrale punten bij energiecentrales) in de zomer een of meerdere productieunits van conventionele centrales dagen of wekenlang uit kunt zetten. Omdat je ze overdag niet nodig hebt door de overmaat aan zonneenergie (die we in Nederland nog echt niet hebben) en omdat je ze 's nachts kunt opvangen door 1) de opslag te gebruiken en 2) de overgebleven units efficienter op een hoger productieniveau kunt gebruiken.
Je kunt met een beetje modelleerwerk echt wel de stroomproductie van zon en wind een dag vooruit goed genoeg voorspellen om te zeggen of je een productieunit nodig hebt of niet.

Signatures zijn voor boomers.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

En elke 1600 km interconnect richting oost of west geeft je een tijdverplaatsing van één uur (en maar ~3% verlies).
Met slimme plaatsing van opwek en wat HVDC kan je heel wat batterijen uitsparen.

• JeroenH
Nou, er is een regeerakkoord!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C8Q09BBXsAEEM-X.jpg

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-01 09:25
Dan reken je je 2,5 jaar geleden helemaal suf op de tvt van je PV installatie, krijg je nu bij het oversluiten van je hypotheek bij Triodos 0,2% extra rentekorting omdat je EPC onder de 0.19 is gezakt...

Denk dat ik de berekening maar laat voor wat het was ;)

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:05
databeestje schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:50:
[...]

Maar goed, ik ben het ook wel met je eens dat er een rol voor de journaalistiek is weggelegd om hier het kaf van het koren te scheiden. Als je een gemiddeld draadje op autoweek.nl leest met betrekking tot elektrische auto's begrijp je wellicht meteen wat ik bedoel. Tenenkrommend.
in plaats van NRC misschien "de Correspondent" gaan lezen?
https://decorrespondent.n...cu/2269393933125-8158c13f

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:31

franssie

Save the albatross

hi, ik zit niet zo vaak in deze sectie van het forum, dus stel ik hier mijn vraag wellicht is er een meer gespecialiseerd topic voor > let me know.<>
De De EL-kroeg - Deel 4 zou je ook nog kunnen proberen. Daar zit ook enorm veel kennis van signaal sterkte tot en met hoogspanning.Jouw zwakstroom probleem, daar heeft ook vast wel iemand een mening over.

Is er eigenlijk een reden om voor 24 volt te gaan, moet je zoveel vermogen kunnen maken dat 12V teveel ampere trekt in je kabels? Bij vrachtwagens etc zie je het vaak, zware motor, zware startmotor.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-01 15:54

Milmoor

Footsteps and pictures.

NielsOo schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 19:49:
Dan reken je je 2,5 jaar geleden helemaal suf op de tvt van je PV installatie, krijg je nu bij het oversluiten van je hypotheek bij Triodos 0,2% extra rentekorting omdat je EPC onder de 0.19 is gezakt...

Denk dat ik de berekening maar laat voor wat het was ;)
Ik zit ook bij Triodos en heb zelf het dak vol panelen gelegd. Hoe bereken je de verandering in EPC? Ik zat op .49 en heb al de bijbehorende korting. Ik had 5x 270WP op Z en heb nu 5x 270WP op O plus 24x 170WP op O-W.

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 01-04-2017 18:25 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-01 09:25
Milmoor schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:10:
[...]

Ik zit ook bij Triodos en heb zelf het dak vol panelen gelegd. Hoe bereken je de verandering in EPC? Ik zat op .49 en heb al de bijbehorende korting. Ik had 5x 270WP op Z en heb nu 5x 270WP op O plus 24x 170WP op O-W.
Heb AVEB (laten ze bij Triodos ook de energiescan door doen) de EPC opnieuw laten berekenen. Ging bij mij relatief makkelijk omdat ik de EPC berekening van de nieuwbouw had.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

jaari schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:32:
[...]

in plaats van NRC misschien "de Correspondent" gaan lezen?
https://decorrespondent.n...cu/2269393933125-8158c13f
Leuk om te lezen, en ook met kloppende cijfers, dat geeft de burger moed. Zoals vaker het geval is geeft prijs toch de echte doorslag.

Zelfs als de accu geen hogere dichtheid zou krijgen, maar wel de helft zou gaan kosten, is een elektrische auto voor veel mensen veel interessanter. Het is natuurlijk veel makkelijker (voor) rekenen aan mensen als de prijs van de auto/scooter vergelijkbaar is en de helft per maand kost.

In diezelfde trend is het voor bedrijven ook de moeite om lokale buffer opslag te kopen in plaats van het verzwaren van de aansluiting. De netbeheerders hebben nu eindelijk ook die keuze. Als er 5km MS kabel opnieuw getrokken moet worden, of er lokaal een paar MW vermogen met n MWh buffer capaciteit geplaatst kan worden voor de helft loont het de moeite.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35
Linkje naar de MIT tekst waarnaar verwezen wordt. http://news.mit.edu/2016/...efficiency-longevity-0725
Als het jaar tot prototype klopt, dan hoeven we nog maar 2 maanden te wachten.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

psy

Ik gooi dit even in de groep.

Bungalow (vrijstaand dus) uit '70. Ik moet nu gaan nadenken hoe ik ga isoleren. Spouw sowieso als dit mogelijk is, maar ik zit met het dak.
Aangezien hier asbest dakbeschot in zit, wil ik dit laten verwijderen. Meteen wil ik ook de dakpannen laten vervangen. Ik kan dus isolerende platen gaan gebruiken en heb dan meteen dakisolatie.

Maar ik zou ook de zoldervloer kunnen isoleren. Dat is goedkoper natuurlijk en ook iets effectiever, want de zolder wordt niet gebruikt. Ik ben alleen bang dat ik dan niet meer goed bij de elektra/data leidingen kan komen, die net allemaal daar lopen van de etage daar onder. Ik vind het idee wel prettig dat ik daar achteraf nog goed bij kan.

Het enige wat op de zolder komt, zijn de omvormers van de (~30) PV panelen, ik denk 3 stuks :)
Maakt dat veel uit of die erg warm worden. Wellicht ook van belang?

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 10% gewijzigd door psy op 03-04-2017 12:22 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1 ... 30 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.