Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Bij mij in de gemeente hebben ze ook zo hun tragedies. Zelfs buiten de stad heb je beschermd gezicht / landschappelijke inpassing problematiek.JeroenH schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:22:
En de beschermd gezichttragedie gaat ook maar door: http://www.leidschdagblad...-Wen-er-maar-aan_?lref=R3
Strijd voor boerenwindmolen in Zuidhorn
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Wat een gedoe over zo'n kleine windturbine zeg...antonboonstra schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:37:
[...]
Bij mij in de gemeente hebben ze ook zo hun tragedies. Zelfs buiten de stad heb je beschermd gezicht / landschappelijke inpassing problematiek.
Strijd voor boerenwindmolen in Zuidhorn
En, uit het artikel:
Anticiperen?'Dorpsbewoners in Houwerzijl willen zelfs wel een tweede molen, waarin ze kunnen anticiperen.'
-edit-
Hoewel Zuidhorn nou niet echt midden in het aardbevingsgebied ligt lijkt het me nou niet echt getuigen van solidariteit met de mede-Groningers om een dergelijk initiatief op subjectieve gronden de kop in te drukken. Elke (grofweg) 10 kWh die dat ding opwekt is weer een kuub minder aardgas verstookt en dus een kuub minder aardgas uit de grond getrokken. Behoud van het landschap, jaja.
[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 22-01-2017 18:59 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
https://www.google.nl/map...!3d53.2431482!4d6.4081044
Ik vind het wel een leuk dingetje, niet zo efficiënt als een mega-Siemens maar in de platte polder kun je er zelf toch aardig wat energie mee opwekken. http://www.eazwind.com/nl/product/JeroenH schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:54:
[...]
Wat een gedoe over zo'n kleine windturbine zeg...
En, uit het artikel:
[...]
Anticiperen?
-edit-
Hoewel Zuidhorn nou niet echt midden in het aardbevingsgebied ligt lijkt het me nou niet echt getuigen van solidariteit met de mede-Groningers om een dergelijk initiatief op subjectieve gronden de kop in te drukken. Elke (grofweg) 10 kWh die dat ding opwekt is weer een kuub minder aardgas verstookt en dus een kuub minder aardgas uit de grond getrokken. Behoud van het landschap, jaja.
En houten wieken, hoe tof is dat
[ Voor 4% gewijzigd door Erasmo op 23-01-2017 10:53 ]
Ja precies! Als je het dan hebt over kleine windturbines is dit de vorm die nog zinvol kan zijn. Open terrein, opgesteld op enige hoogte. In een windrijk gebied zou iets dergelijks net uit kunnen.Erasmo schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:49:
[...]
Ik vind het wel een leuk dingetje, niet zo efficiënt als een mega-Siemens maar in de platte polder kun je er zelf toch aardig wat energie mee opwekken. http://www.eazwind.com/nl/product/
En houten wieken, hoe tof is dat
Eens kijken of er ergens opbrengstcijfers van bekend zijn, ben wel benieuwd.Skyaero schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:57:
Een Cv van 0.39 (nom wind speed = 7.2 m/s, nom power = 10 kW, r = 6m) vind ik dan wel wat hoog voor zo'n klein ding. En dan ga ik er van uit dat de 10 kW uit de wind komt en niet uit de generator.
Hier in Nederland is het van mindere toepassing maar in dunbevolktere landen zijn nog veel boerderijen en kleine dorpjes afhankelijk van hun eigen opwekking, daarvoor zijn ze ideaal, helemaal in combinatie met pv.JeroenH schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:14:
[...]
Ja precies! Als je het dan hebt over kleine windturbines is dit de vorm die nog zinvol kan zijn. Open terrein, opgesteld op enige hoogte. In een windrijk gebied zou iets dergelijks net uit kunnen.
Helaas zijn ze net nog te duur om er zelf ergens een te plaatsen en uit de SDE+ ruif te gaan eten. Aan de andere kant, met de juiste lening...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Hmz. Nuff said.Tip 1: Verwarmen middels elektrische vloerverwarming
Een beetje hetzelfde als hierboven.Tip 2: Alsof je in de zon staat, verwarmen met infrarood warmtepanelen
Dat heet een warmtepomp.Tip 3: Zet een airco in voor verkoeling in de zomer en verwarming in de winter
Dat heet airconditioningTip 4: Kies voor verwarmen middels een warmtepomp
Zonneboiler: nee, want beperkte opslag en te veel overschot in de zomer. De zonnepanelen gebruik je natuurlijk om opties 1-4 te laten werken. Ja, die hebben ook overschot in de zomer maar daarmee kun je tenminste je buren van elektriciteit voorzien.Tip 5: Verwarmen via een zonneboiler en zonnepanelen
Interessant. Leg nog een keer uit hoe dat CO2-vrij is?Tip 6: Sluit een pelletkachel aan op je CV-installatie
Dat is dus een warmtepomp.Tip 7: Verwarmen met ijs
Daadwerkelijk een innovatie! Interessant gegeven.Tip 8: Verwarm duurzaam met muurverf
Verwarmen d.m.v. elektriciteit. Zie 1 en 2.Tip 9: Maak gebruik van de warmte van servers
Ook hier weer: hoe is dit CO2-vrij? En serieus, een petroleumkachel? Willen we echt 60 jaar terug in de tijd?Tip 10: Zet een petroleumkachel of houtkachel in
Al met al welgeteld één goede tip, 3 bekende methodes en 6 domme opties. Is dat nu werkelijk de staat van duurzame energie in Nederland?
Signatures zijn voor boomers.
Wat dat betreft zouden houtkachels verboden moeten worden in stedelijke gebieden. Ik weet het dat is bij sommige tegen het zere been, maar de zooi die ik uit veel schoorstenen zie komen is echt absurd. Als het nou een rocket stove is met een rendement van >94% dan vind ik het nog prima.Maasluip schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:17:
Ook hier weer: hoe is dit CO2-vrij? En serieus, een petroleumkachel? Willen we echt 60 jaar terug in de tijd?
Al met al welgeteld één goede tip, 3 bekende methodes en 6 domme opties. Is dat nu werkelijk de staat van duurzame energie in Nederland?
Pretroleumkachel voorstellen is wel echt debiel.
Afgelopen week ontvingen wij een brief van de gemeente Rotterdam dat er een lezing komt in ons dorp (deelgemeente) over LED verlichting en over PV panelen omdat Rotterdam duurzaam wonen hoog in het vaandel heeft.
Als het nou over PV en WP's ging. LED is toch inmiddels wel bekend zou je denken. En laten we eerlijk zijn verwarming is toch het zwaargewicht qua energieverbruik.
Dus tja waarschijnlijk is het niveau in Nederland toch echt aanmerkelijk lager dan wat je zou verwachten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zere been reactieRhaelak schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:40:
Wat dat betreft zouden houtkachels verboden moeten worden in stedelijke gebieden. Ik weet het dat is bij sommige tegen het zere been, maar de zooi die ik uit veel schoorstenen zie komen is echt absurd. Als het nou een rocket stove is met een rendement van >94% dan vind ik het nog prima.
Dus omdat er heel veel auto's te hard rijden schaffen we ze maar af?
Of moeten we deze dan maar gewoon verplicht stellen met jaarlijks een keuring, en bij auto's een snelheidsbegrenzer inbouwen en autonoom rijden verplichten?
Moeilijk hé die democratie
Klopt als een bus, ook in mijn gemeente een keer in een groepje mee gedacht (aftrap en eerste sessies met wethouder), maar als men wel nulwoningen/passiefwoningen en oude woning voorraad wilt ombouwen maar niet het bouwvlak/bouwhoogte wilt aanpassenPretroleumkachel voorstellen is wel echt debiel.
Afgelopen week ontvingen wij een brief van de gemeente Rotterdam dat er een lezing komt in ons dorp (deelgemeente) over LED verlichting en over PV panelen omdat Rotterdam duurzaam wonen hoog in het vaandel heeft.
Als het nou over PV en WP's ging. LED is toch inmiddels wel bekend zou je denken. En laten we eerlijk zijn verwarming is toch het zwaargewicht qua energieverbruik.
Dus tja waarschijnlijk is het niveau in Nederland toch echt aanmerkelijk lager dan wat je zou verwachten.

Energiebesparings voorlichting was precies hetzelfde, nee wij doen het zelf en mensen die ik geïnspireerd krijg ga ik voor om deze te helpen.
"Generiek" is niet aan mij besteed, negatieve energie bestrijden doe ik al lang niet meer.
Over 2 weken een presentatie bij de scouting over hoe ze gasloos kunnen gaan en in welke (lange) termijnplanning dit past met het financiële budget. Heeft 2 jaar gekost door elke klus zaterdag (8x per jaar) bij de scouting "het woord te verkondigen" hoe het ook kan en goedkoper dan nu!
Maar ze willen er voor gaan met de middelen die ze hebben.
[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 30-01-2017 10:49 . Reden: typo ]
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
CO2-vrij is natuurlijk bullshit maar plaats het binnen een context en er is imho een toepassingsgebied. Snel en gericht verwarmen van (onverwarmde) ruimtes bijv. Noem een zolder(kamer), schuur of garage die maar eens in de zoveel tijd een paar uur gebruikt wordt. In dat geval vind ik het zo'n gekke tip nog niet.Maasluip schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:17:
Ook hier weer: hoe is dit CO2-vrij? En serieus, een petroleumkachel? Willen we echt 60 jaar terug in de tijd?
Zal vast tegen het zere been zijn voor sommigen maar een beter alternatief (snel, gericht, comfortabel, portable, veilig en economisch) kreeg ik niet verzonnen dus ja hier is ook een (welliswaar heel modern model) petroleumkachel aanwezig. Mochten zombies de wereld overnemen zitten wij er iig ook warmpjes bij.
Met dit weer en in het buitengebied wonende stinkt het hier behoorlijk en dus extra smog.
In het dorp is dit nog veel erger.
Het is veel meer dan co2 alleen. Het gaat met name om fijnstof en paks.
Qua (pellet)kachel, ik denk dat ze CO2 neutraal bedoelen. Qua verwarmen met servers, het is inderdaad verwarmen met elektriciteit zonder de cop van een warmtepomp maar die berekeningen moeten toch gemaakt worden, dan kun je er net zo goed een huis mee verwarmen. Ik draai hier 's winters ook F@H op mijn pc.Maasluip schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:17:
Van www.zelfenergieproduceren.nl krijg ik regelmatig een nieuwsbrief, nu met alternatieven voor verwarming omdat het vanaf 2050 blijkbaar verboden om thuis CO2 uit te stoten (eerste keer dat ik daarvan hoor). Maar het linkt naar een blog met wat dubieuze adviezen.
[...]
Hmz. Nuff said.
[...]
Een beetje hetzelfde als hierboven.
[...]
Dat heet een warmtepomp.
[...]
Dat heet airconditioning
[...]
Zonneboiler: nee, want beperkte opslag en te veel overschot in de zomer. De zonnepanelen gebruik je natuurlijk om opties 1-4 te laten werken. Ja, die hebben ook overschot in de zomer maar daarmee kun je tenminste je buren van elektriciteit voorzien.
[...]
Interessant. Leg nog een keer uit hoe dat CO2-vrij is?
[...]
Dat is dus een warmtepomp.
[...]
Daadwerkelijk een innovatie! Interessant gegeven.
[...]
Verwarmen d.m.v. elektriciteit. Zie 1 en 2.
[...]
Mooi dat de scouting eraan wilt wat ze kunnen! Dat is het goede voorbeeld voor die jonge welpen. Door daar energie aan te besteden kan er toch wat moois uitkomen.ollie1965 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:48:
[...]
Zere been reactie![]()
Dus omdat er heel veel auto's te hard rijden schaffen we ze maar af?
Of moeten we deze dan maar gewoon verplicht stellen met jaarlijks een keuring, en bij auto's een snelheidsbegrenzer inbouwen en autonoom rijden verplichten?
Moeilijk hé die democratie![]()
[...]
Klopt als een bus, ook in mijn gemeente een keer in een groepje mee gedacht (aftrap en eerste sessies met wethouder), maar als men wel nulwoningen/passiefwoningen en oude woning voorraad wilt ombouwen maar niet het bouwvlak/bouwhoogte wilt aanpassen![]()
Energiebesparings voorlichting was precies hetzelfde, nee wij doen het zelf en mensen die ik geïnspireerd krijg ga ik voor om deze te helpen.
"Generiek" is niet aan mij besteed, negatieve energie bestrijden doe ik al lang niet meer.
Over 2 weken een presentatie bij de scouting over hoe ze gasloos kunnen gaan en in welke (lange) termijnplanning dit past met het financiële budget. Heeft 2 jaar gekost door elke klus zaterdag (8x per jaar) bij de scouting "het woord te verkondigen" hoe het ook kan en goedkoper dan nu!
Maar ze willen er voor gaan met de middelen die ze hebben.
Zo'n filter zou een zeer goede oplossing zijn. Ik weet ook wel dat als zoiets verplicht zou worden dat de goede stokers lijden onder de slechte, maar als je soms de ziet wat voor soort hout er wordt verstookt (gerust oude schutting met lak erop) dan vraag ik me af of iemand het niet snapt of gewoon zo asociaal is.
Wat ik overgens enorm verbazend vind is hoeveel nut het heeft gehad om 100mm buis als extra kruipruimte ventilatie te plaatsen tijdens een tuin renovatie. (veel minder gestookt deze koude tijd) dan vorig jaar
Tja vanalles
Houtkachel en subsidie? Vertel!!izdp schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:38:
Ja, een filter verplicht stellen zou ik normaal vinden. Helemaal gezien de subsidie.
Met dit weer en in het buitengebied wonende stinkt het hier behoorlijk en dus extra smog.
In het dorp is dit nog veel erger.
Het is veel meer dan co2 alleen. Het gaat met name om fijnstof en paks.
Pettelkachel en subsidie dat klopt, maar hinder die jij ondervind is van een houtkachel.
De kans dat jij hinder ondervind van een pettelkachel is......... lager dan een houtkachel met een filter.
Dan maar helemaal verbieden, dus ook pettelkachels?
Gelukkig zitten er in de stichting (beheer eigen scouting gebouw) mensen die, en op de centen letten en het woord "goed rentmeesterschap" in alle vormen kunnen vertalen.Rhaelak schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:28:
[...]
Mooi dat de scouting eraan wilt wat ze kunnen! Dat is het goede voorbeeld voor die jonge welpen. Door daar energie aan te besteden kan er toch wat moois uitkomen.
Zo'n filter zou een zeer goede oplossing zijn. Ik weet ook wel dat als zoiets verplicht zou worden dat de goede stokers lijden onder de slechte, maar als je soms de ziet wat voor soort hout er wordt verstookt (gerust oude schutting met lak erop) dan vraag ik me af of iemand het niet snapt of gewoon zo asociaal is.
PV: check, sinds 2013 en dik overschot.
Gasverbruik verminderen: check, warm water keuken elektrisch (i.p.v. gasketel met 12 meter leiding) 2015 (overschot PV)
Gasverbruik verminderen: elektrisch koken: april 2017 (overschot PV)
Gasverbruik verminderen: van gas af voor verwarming gebouw en sanitair 2017-2025?
Scouting was voorbeeld voor gemeente voor PV promotie van verenigingen om subsidies "rendabel" aan te wenden. Letterlijke woord van de wethouder "alle verenigingen moeten dit doen op hun gebouwen", inmiddels zijn een paar buurthuizen en sportclubs om.
Dit , hierom en hierom
Filters voor alle bio-gestookte kachels is wat ik bepleit.
Dit kader ik onder het kopje duurzaam bezig zijn.
Wat anders dan financieel gewin.
Vrijdag wordt balansventilatie/wtw-unit geïnstalleerd, en dan dit weekend verhuizen. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat bevallen in onze nieuwe duurzame, comfortabele woning
Als ik dat even nareken kom ik uit op een tvt van 55 jaar (bij een stroomprijs van 18 ct/kWh) Brecht kan, volgens de uitzending, zo'n 470 kWh per jaar opwekken.Bij Brecht thuis is de windsnelheid ongeveer 4 meter per seconde. Daarmee kan ze jaarlijks 500 kWh per jaar opwekken met een windmolen. Dat is niet dekkend voor haar huishouden. Maar, naast haar zonnepanelen is het natuurlijk een prettig idee om ook als de zon niet schijnt, duurzame energie op te wekken. Een windleaf kost een paar duizend euro doen. De terugverdientijd zou voor Brecht dan zo’n 15 jaar zijn. Volgens windchallenge gaat de windleaf ongeveer 20 jaar mee.
Even de kosten op een rijtje:
Molen met mastvoet | 3280.00 | Euro |
verzendkosten | 100,00 | Euro |
Installatiekosten | 475,00 | Euro |
BTW | 809,55 | Euro |
Totaat | 4664.55 | Euro |
(bron)
Flink wat hoger dan de genoemde prijs en zitten de kosten van de omvormer hier bij in? Ook wel apart dat deze omvormer met een stekker mag worden aangesloten.
Of Brecht betaald een absurd hoge kWh prijs, of Windchallenge doet een klein beetje jokken.
Overigens best een leuk molentje en als de prijs niet zo hoog was zou ik zeker interesse hebben.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Dat.drielp schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:22:
of Windchallenge doet een klein beetje jokken.
Ik verbaas me me er al lang niet meer over dat mensen zich blijven laten foppen door de "belofte" (lees: leugen) van kleine windturbines. Maar marketing gaat het niet winnen van de natuurwetten. Wind moet je groot doen, niet klein.
Het onderwerp was eigenlijk één grote commercial voor Windchallenge. En dat valt me een beetje tegen van de presentatrice(s) van het programma.JeroenH schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:53:
[...]
Dat.
Ik verbaas me me er al lang niet meer over dat mensen zich blijven laten foppen door de "belofte" (lees: leugen) van kleine windturbines. Maar marketing gaat het niet winnen van de natuurwetten. Wind moet je groot doen, niet klein.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
http://www.ad.nl/nieuws/w...troom-migranten~af1fdbb6/
https://www.cbs.nl/nl-nl/...bouwwoningen-in-vijf-jaar
http://www.ad.nl/rotterda...molens-in-regio~a91e9e92/
Onze MP, volksmenner en lachende leugenaar, de heer Rutte noemt dit vooruitgang en goed voor NL.... ik heb zo mijn twijfels. Op gebied van milieu zal ik er 1 uitlichten, stel dat 25% van de 110.000 nieuwkomers een auto gaat rijden........
Aantal geboorten is 1% van de totale bevolking.
Tenzij we allemaal 100 worden reproduceren wij onszelf niet.
Als de babyboomgolf komt te overlijden dan zul je dit benadrukt zien in cijfers.
En ja, het huidige migratie-overschot maskeert dit.
Enne een auto rijden van een uitkering, want zo worden ze toch weggezet?
Mooi niet.....Ik lees me altijd in voordat ik wat meld...izdp schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:33:
Als de babyboomgolf komt te overlijden dan zul je dit benadrukt zien in cijfers.
http://statline.cbs.nl/St...828&HDR=T,G1,G3&STB=G2,G4
https://www.cbs.nl/-/medi...roei-op-korte-termijn.pdf
Met zo'n cijfer is het onmogelijk dat je jezelf reproduceert.
Alleen een migratie-overschot kan dat deels/totaal/meer dan dat, veranderen aan de totale bevolking.
[cbs]
In de eerste helft van 2016 passeert het inwonertal van Nederland naar verwachting de 17 miljoen. De grens van 18 miljoen inwoners wordt volgens de huidige inzichten negentien jaar later overschreven, in 2035. In 2060 telt Nederland naar verwachting 18,2 miljoen
[/cbs]
Ik denk dat milieu vraagstukken versimpelt kunnen worden door geboorte beperking cq migratie stop. Het is makkelijk om mee te lullen met de flow en veel wind/verontwaardiging ontvang als anders denkende.
Ik zie de mens aan de top van de probleem piramide. Waarom kan hier niet op een volwassen manier over gediscussieerd worden zonder weggezet te worden als een minderwaardig mens?
Volgens mij toont de prognose aan (blz 13) het gelijk aan van idzp.Willie Wortel schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:23:
Maakt mij in deze niet uit of de bevolkingsgroei komt door migratie, feit is dat het er groei blijft, ook over 40 jaar.![]()
[cbs]
In de eerste helft van 2016 passeert het inwonertal van Nederland naar verwachting de 17 miljoen. De grens van 18 miljoen inwoners wordt volgens de huidige inzichten negentien jaar later overschreven, in 2035. In 2060 telt Nederland naar verwachting 18,2 miljoen
[/cbs]
Ik denk dat milieu vraagstukken versimpelt kunnen worden door geboorte beperking cq migratie stop. Het is makkelijk om mee te lullen met de flow en veel wind/verontwaardiging ontvang als anders denkende.
Ik zie de mens aan de top van de probleem piramide. Waarom kan hier niet op een volwassen manier over gediscussieerd worden zonder weggezet te worden als een minderwaardig mens?
Waarom trek je het kleed van slachtoffer aan? Ik gaf je toch normaal antwoord?Willie Wortel schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:23:
Maakt mij in deze niet uit of de bevolkingsgroei komt door migratie, feit is dat het er groei blijft, ook over 40 jaar.![]()
[cbs]
[/cbs]
Migratie doet helemaal niets aan de totale bevolking op deze aardkloot.
Daarvoor kan je beter een gesprekje met de Paus aanvragen.
Edit: een gunstig effect qua totale populatie is dat migranten vrij snel qua geboorten richting ons geboortecijfer komen.
[ Voor 5% gewijzigd door izdp op 01-02-2017 20:56 ]
izdp schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:52:
[...]
Waarom trek je het kleed van slachtoffer aan? Ik gaf je toch normaal antwoord?
Hiermee wil je (onder andere) mij in een bepaalde hoek zetten zoals de leraar op een lagere school, ...... een uitkering = geld... (= notatie bij bank en niet meer dan dat), is onverbrekelijk verbonden met socialisme.......socialisten willen altijd alles delen...van een ander ...... (vraag dat maar aan socialist "Exota kogel" ..... Marcel van Dam) ).izdp schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:33:
Enne een auto rijden van een uitkering, want zo worden ze toch weggezet?
Dit is voor mij einde kroegbezoek, lebberen maakt meer kapot dan me lief is.
Er moeten 6 miljard mensen dood.
En dat gaan we natuurlijk eerlijk verdelen tussen arm en rijk. Of vermoorden we 1,3 miljard mensen extra in Zuid Azië en Afrika? Dan hoeft er in West-Europa niemand dood. Wel zo lekker voor ons.
Lugubere materie.
Dit heeft dus niets met het milieu te maken zoals jij het aankaartte.Willie Wortel schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:31:
[...]
[...]
Hiermee wil je (onder andere) mij in een bepaalde hoek zetten zoals de leraar op een lagere school, ...... een uitkering = geld... (= notatie bij bank en niet meer dan dat), is onverbrekelijk verbonden met socialisme.......socialisten willen altijd alles delen...van een ander ...... (vraag dat maar aan socialist "Exota kogel" ..... Marcel van Dam) ).
Dit is voor mij einde kroegbezoek, lebberen maakt meer kapot dan me lief is.
Oneigenlijk verbond jij het met de migratie.
Dat heb ik weerlegd.
Nu komt je aap uit je mouw.
Je wilt niet delen of niet nog meer.
Niet ik, maar jij kiest zelf om in die bepaalde hoek te staan.
Hooguit kan je mij verwijten dat ik je ondertoon goed had verstaan.
Wees dan ook ruiterlijk en maak je punten.
Nu trek je enkel je wc door.
http://www.rtvnoord.nl/ni...ikkeling-nieuwe-windmolen
Op die manier kun je het zien, maar of ik dat nou persoonlijk eerlijk vind.JeroenH schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:11:
Re: (over-)bevolking:
En dat gaan we natuurlijk eerlijk verdelen tussen arm en rijk. Of vermoorden we 1,3 miljard mensen extra in Zuid Azië en Afrika? Dan hoeft er in West-Europa niemand dood. Wel zo lekker voor ons.
Lugubere materie.
En nogal wat basis aannames maar nog steeds geen toekomst perspectief.
Want alle Aziaten vermoorden, waar komt dan de wereld productie van (bijvoorbeeld) sokken straks vandaan?
Oké gaan we weer zelf doen........ wacht geen productiemiddelen meer. Dan gaan we daar mensen naartoe verhuizen, moeten we die dan ook gaan vermoorden omdat ze in Azie wonen
En de rijken vervuilen het meest, tja ik voel een golf aankomen van rijken die binnen de uitvoeringsperiode alles hebben wat ze willen en geen CO2 meer uitstoten
Maar om mensen wakker te schudden is het een leuk stuk.
Ah ja wij kunnen dit jaar meer water verspillen en meer auto rijden want we eten weer een dag minder vlees in de week
Dit , hierom en hierom
Inderdaad luguber, maar je kan dan wel weer een kek stukje schrijven.JeroenH schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:11:
Re: (over-)bevolking:
Lugubere materie.
Mooi hoe je een vergelijking met tig variabelen kunt oplossen.
Maar je kan natuurlijk ook eens aan die andere variabelen "draaien"
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik zal het proberen uit te leggen. Ik heb een CV ketel met boiler. Het water in deze boiler moet je op ca 60 graden houden ivm legionella. Iedere keer dat je vervolgens warm water gebruikt gaat die 60 graden dus door de leidingen naar je tappunt, maar ik wil helemaal geen 60 graden water hebben. Tijdens het gebruik wordt dus aardig wat warmte onttrokken aan het water om de leidingen op te warmen.
Is het niet verstandiger om na de boiler het water te mengen met koud water zodat het bijvoorbeeld 45 graden gaat worden ? Meestal douch je toch echt niet zo heet en voor de rest gebruik je volgens mij ook niet zulk heet water. Gaat er dan niet veel minder energie verloren met het verwarmen van de leidingen ?
Je moet natuurlijk je leidingen ook goed isoleren, maar er zijn veel plekken in huis waar ik niet bij kan (in de afwerk vloer, achter dubbelle wanden, etc etc)
21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP
Dat wordt heel lastig, drie kwart (?) van het jaar gaat die warmte namelijk niet verloren, daar verwarm je gewoon je woning mee (op een plaats waar dat niet direct gewenst is wellicht maar alsnog).Cor-Jan schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:37:
Heeft iemand al eens gerekend aan het verlies tussen de CV en het punt waar je het water nodig hebt ?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Warmtecapaciteit
Per strekkende meter is de koperhoeveelheid: 1 mm x pi x 15 mm x 1000 mm = 47,1 cm3
Koper heeft een soortelijk gewicht van 8,9 g/cm3
Koper heeft een soortelijke warmte van 0,385 J/g/K
De warmtecapaciteit van een koperleiding is daarmee 8,9 x 47,1 x 0,385 = 161 J / K / m
Per strekkende meter leiding is de waterhoeveelheid: (15/2 mm)^2 * pi * 1000mm = 176 cm3
Water heeft een soortelijk gewicht van 0,98 g/cm3
Water heeft een soortelijke warmte van 4,18 J/g/K
De warmtecapaciteit van het water is daarmee 0.98 x 176 x 4,18 = 721 J / K / m
De totale warmtecapaciteit van de leiding is dus 161 + 721 = 882 J / K / m
Opwarmenergie
Aangenomen dat de omgevingstemperatuur 15 graden is.
Bij een aanvoertemperatuur van 45 graden Celsius is de benodigde warmte: (45-15) * 721 = 21 kJ/m
Bij een aanvoertemperatuur van 60 graden Celsius is de benodigde warmte: (60-15) * 721 = 32 kJ/m
Het verschil is dus 11 kJ per meter leiding per tapbeurt. Stel je hebt 10 tapbeurten per dag, dan komt dit neer op een besparing van 40 MJ/m/jaar. Stel je leiding is 6 meter lang, je bespaart met jou voorstel dan 8 gas m3 jaar.
Ter vergelijking, 1 minuut minder douchen per dag (9 l/min douche, 1 persoon), bespaart ongeveer 14 m3 gas per jaar.
Isolatie
De koperen leiding heeft een verliesoppervlak van (15 + 2) mm pi x 1000 mm = 0,053 m2 per strekkende meter
Convectieweerstand tussen leiding en lucht is R = 0,13 m2K/W
Het warmteverlies komt daarmee neer op 0,053 / 0,13 = 0,41 W/K/m
Bij 45 graden Celsius is het verlies: 0,41 * (45- 15) = 12,3 W/m
Bij 60 graden Celsius is het verlies: 0,41 * (45- 15) = 18,5 W/m
In perspectief, bij 60 graden Celsius water, 1 minuut douchen en 6 meter ongeisoleerde leiding is je verlies 0.09 m3 gas per jaar.
Bij 2 personen, elk 10 minuten douchen per dag, zit je op 1,8 m3 gas per jaar, niet superveel. Maar zet dit even in perspectief: het kost je EUR 1,10 per jaar aan energie. 6 meter buisisolatie kost je iets van 3 euro. Binnen drie jaar terugverdient.
En het gaat nog harder als je tapwaterleiding door onverwarmde ruimtes (bijvoorbeeld zolder of fundering) loopt.
Dus 12 jaar als je er vanuit gaat dat 9/12 maanden gestookt wordt in de woning.Skyaero schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:04:
In perspectief, bij 60 graden Celsius water, 1 minuut douchen en 6 meter ongeisoleerde leiding is je verlies 0.09 m3 gas per jaar.
Bij 2 personen, elk 10 minuten douchen per dag, zit je op 1,8 m3 gas per jaar, niet superveel. Maar zet dit even in perspectief: het kost je EUR 1,10 per jaar aan energie. 6 meter buisisolatie kost je iets van 3 euro. Binnen drie jaar terugverdient.
Onverwarmd maakt nog niet zoveel uit, als ze maar geïsoleerd zijn (kruipruimte zal wel een direct verlies geven).En het gaat nog harder als je tapwaterleiding door onverwarmde ruimtes (bijvoorbeeld zolder of fundering) loopt.
Als jij je zolder warm stookt koelen de kamers eronder weer minder hard af. Uiteindelijk is het enige verlies dat wat naar buiten gaat (en dan kan inderdaad wel beïnvloed worden door op de verkeerde plaats te stoken, bijvoorbeeld een ongebruikte kamer).
[ Voor 30% gewijzigd door assje op 09-02-2017 17:19 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat hangt er helemaal van af waar de leidingen lopen. Zeker in oudere woningen lopen veel leidingen via onverwarmde ruimtes. Dan wil je juist isoleren, omdat het in de winter nog kouder is dan de 15 graden Celsius waar ik mee heb gerekend.assje schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:17:
[...]
Dus 12 jaar als je er vanuit gaat dat 9/12 maanden gestookt wordt in de woning.
Maar uiteindelijk zijn de verliezen (door stilstand of door niet-geïsoleerde buizen) relatief klein ten opzichte van de hoeveelheid warm water die door het doucheputje/gootsteen gaat.
Volgens mij ging de vraag over Sanitair Water. Leidingen voor SWW mogen niet geïsoleerd worden i.v.m. legionella. Na gebruik van warm water dienen deze leidingen snel af te koelen.Skyaero schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:23:
[...]
Dat hangt er helemaal van af waar de leidingen lopen. Zeker in oudere woningen lopen veel leidingen via onverwarmde ruimtes. Dan wil je juist isoleren, omdat het in de winter nog kouder is dan de 15 graden Celsius waar ik mee heb gerekend.
Maar uiteindelijk zijn de verliezen (door stilstand of door niet-geïsoleerde buizen) relatief klein ten opzichte van de hoeveelheid warm water die door het doucheputje/gootsteen gaat.
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Dus de voor geisoleerde alupex leidingen mogen niet voor sanitair wam water...?Klaver 4 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:31:
[...]
Volgens mij ging de vraag over Sanitair Water. Leidingen voor SWW mogen niet geïsoleerd worden i.v.m. legionella. Na gebruik van warm water dienen deze leidingen snel af te koelen.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Een onverwarmde kamer verwarmen is nog geen verlies, het hogere verlies naar buiten toe voor die kamer door de hogere temperatuur wel.Skyaero schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:23:
[...]
Dat hangt er helemaal van af waar de leidingen lopen. Zeker in oudere woningen lopen veel leidingen via onverwarmde ruimtes. Dan wil je juist isoleren, omdat het in de winter nog kouder is dan de 15 graden Celsius waar ik mee heb gerekend.
Misschien is het verstandiger om een cvketel zonder boiler te nemen, dan scheelde bij ons 30% in gasverbruik!Cor-Jan schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:37:
Heeft iemand al eens gerekend aan het verlies tussen de CV en het punt waar je het water nodig hebt ?
Ik zal het proberen uit te leggen. Ik heb een CV ketel met boiler. Het water in deze boiler moet je op ca 60 graden houden ivm legionella. Iedere keer dat je vervolgens warm water gebruikt gaat die 60 graden dus door de leidingen naar je tappunt, maar ik wil helemaal geen 60 graden water hebben. Tijdens het gebruik wordt dus aardig wat warmte onttrokken aan het water om de leidingen op te warmen.
Is het niet verstandiger om na de boiler het water te mengen met koud water zodat het bijvoorbeeld 45 graden gaat worden ? Meestal douch je toch echt niet zo heet en voor de rest gebruik je volgens mij ook niet zulk heet water. Gaat er dan niet veel minder energie verloren met het verwarmen van de leidingen ?
Je moet natuurlijk je leidingen ook goed isoleren, maar er zijn veel plekken in huis waar ik niet bij kan (in de afwerk vloer, achter dubbelle wanden, etc etc)
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Info uit de Nefit handleiding.
Onzin. Het niet isoleren van leidingen is geen legionella-preventiemaatregel conform wetgeving. Zorgen dat er elke paar dagen 60 graden water doorheen gaat is in woningen meer dan genoeg.Klaver 4 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:31:
[...]
Volgens mij ging de vraag over Sanitair Water. Leidingen voor SWW mogen niet geïsoleerd worden i.v.m. legionella. Na gebruik van warm water dienen deze leidingen snel af te koelen.
Je kan de boiler vaak ook uitschakelen. In mijn ketel heet dat "comfortstand warm water."HereIsTom schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:43:
[...]
Misschien is het verstandiger om een cvketel zonder boiler te nemen, dan scheelde bij ons 30% in gasverbruik!
Aangezien mijn twee meest gebruikte tappunten vlak bij elkaar liggen maar de CV-ketel meer dan tien meter leiding verderop ligt, overweeg ik wel om mijn warm water anders te gaan regelen. Dat zou ineens een mooi stapje op weg naar een aardgasloze (al vind ik -arme voorlopig wel goed genoeg) woning kunnen zijn.
Ja inderdaad dat kan op onze nieuwe Remeha Tzerra ketel ook, de tapwaterfunctie uitgezet, scheelt 15sec. langer voordat het water heet isBacchus schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:34:
[...]
Je kan de boiler vaak ook uitschakelen. In mijn ketel heet dat "comfortstand warm water."
Aangezien mijn twee meest gebruikte tappunten vlak bij elkaar liggen maar de CV-ketel meer dan tien meter leiding verderop ligt, overweeg ik wel om mijn warm water anders te gaan regelen. Dat zou ineens een mooi stapje op weg naar een aardgasloze (al vind ik -arme voorlopig wel goed genoeg) woning kunnen zijn.
Maar op veel oude ketels kan het niet, en die verbruiken dan ook vaak meer dan 1m3 gas per dag om het water warm te houden.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Helaas krijg je dus ook geen warm water als je de tapfunctie uit zet.
diskeltische lurker
Niet helemaal denk ik, leidingen lopen in muren en door vloeren waar ik het niet warm wil krijgen. Maar ik begrijp je punt.assje schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:41:
[...]
Dat wordt heel lastig, drie kwart (?) van het jaar gaat die warmte namelijk niet verloren, daar verwarm je gewoon je woning mee (op een plaats waar dat niet direct gewenst is wellicht maar alsnog).
Één woord : WOW !Skyaero schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:04:
Een normale waterleiding is een roodkoperen buis van 15 mm binnendiameter en een wanddikte van 1 mm.
..........
En het gaat nog harder als je tapwaterleiding door onverwarmde ruimtes (bijvoorbeeld zolder of fundering) loopt.
Dit bevestigd dus wel dat wanneer je de temeperatuur aanpast er iets aan besparing is. Isoleren is natuurlijk het beste, maar daarvoor zou ik het 1/2 trapgat moeten afbreken. Ik heb een ruimte in het trapgat waar de leidingen ongeisoleerd doorheen lopen. En natuurlijk de vloer open breken, ook niet zo'n leuke klus.
Bedankt voor het narekenen, wellicht toch maar een mengkraan zetten net na de boiler, want beetje besparen kan zeker geen kwaad
Dat staat inderdaad op mijn verlanglijstje, een CV ketel zonder boiler, maar zit nog even te twijfelen, want we hebben een dubbele douchkabine met stort douche en twee losse kranen. Toen we het huis kochten was volgens de eigenaar dit nodig omdat wanneer je beide douches gebruikt (dus incl. stort douche) dan red je het niet met een reguliere ketel.HereIsTom schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:43:
[...]
Misschien is het verstandiger om een cvketel zonder boiler te nemen, dan scheelde bij ons 30% in gasverbruik!
Nu doen wij dat niet, dus denk dat ik met een leuke CW4 of CW5 goed uit de voeten kan voor een stortdouche met losse handdouche.
Bedankt voor het mee denken !
Maar die opgewarmde muren en vloeren zorgen vervolgens voor verminderde afkoeling van alles er omheen.Cor-Jan schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:53:
[...]
Niet helemaal denk ik, leidingen lopen in muren en door vloeren waar ik het niet warm wil krijgen. Maar ik begrijp je punt.
Dus alsnog, het verlies is dat wat naar buiten gaat.
Niet met dwtwSkyaero schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:31:
CW4 voor een stortdouche is wat krapjes. Zou ik minimaal CW5 gaan
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb mijn tap al een jaar of 6 op 40 graden staan in de zomer en 50 graden als het echt koud is buiten.izdp schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:49:
Ergens anders al gezegd: je hoeft niet tot 60 graden te verwarmen als je elke dag tapt. Pas als je paar dagen niet tapt ga je risico lopen.
Info uit de Nefit handleiding.
Volgens mij valt het allemaal wel mee

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 12-02-2017 14:32 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Beide goede tip, zal eens de douche afvoer opzoeken, weet nu al bijna dat in de koof niet de waterleiding naar de CV ketel loopt, maar dwtw is natuurlijk goed bij CW4 en CW5.
Tja een dubbele douche met stortdouche is natuurlijk zeer energie onzuinig en niet meer van deze tijd.Cor-Jan schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 21:00:
[...]
Dat staat inderdaad op mijn verlanglijstje, een CV ketel zonder boiler, maar zit nog even te twijfelen, want we hebben een dubbele douchkabine met stort douche en twee losse kranen. Toen we het huis kochten was volgens de eigenaar dit nodig omdat wanneer je beide douches gebruikt (dus incl. stort douche) dan red je het niet met een reguliere ketel.
Nu doen wij dat niet, dus denk dat ik met een leuke CW4 of CW5 goed uit de voeten kan voor een stortdouche met losse handdouche.
Bedankt voor het mee denken !
Gebruikt inderdaad heel veel warm water en dus gas!
Inderdaad, maar zat al in het huis toen we het kochten (2,5 jaar terug). CV Ketel met boiler is nu 10 jaar oud, dus ik denk dat we daar rekening mee moeten gaan houden. In mijn vorige woning zat nog de originele vanaf de bouw (1988), die heeft er 26 jaar in gezeten, dus wellicht kunnen we er nog even tegen>HereIsTom schreef op zondag 12 februari 2017 @ 15:36:
[...]
Tja een dubbele douche met stortdouche is natuurlijk zeer energie onzuinig en niet meer van deze tijd.
Gebruikt inderdaad heel veel warm water en dus gas!
Wel ga ik eens kijken of we op een eenvoudige manier een dwtw kunnen plaatsen zonder dat we het 1/2 huis moeten afbreken. Volgens mij loopt de afvoer van de douche in een koof in de gang, dus wellicht kunnen we die mooi "openmaken" en dat een dwtw plaatsen die vervolgens het water naar de zolder (waar de CV Ketel staat) voorverwarmd
Toen wij hier kwamen wonen was de ketel die er hing met boiler ook 10 jaar oud, deze hebben we snel vervangen door een nieuwe, waardoor het gasverbruik bijna 50% is gedaald.Cor-Jan schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:33:
[...]
Inderdaad, maar zat al in het huis toen we het kochten (2,5 jaar terug). CV Ketel met boiler is nu 10 jaar oud, dus ik denk dat we daar rekening mee moeten gaan houden. In mijn vorige woning zat nog de originele vanaf de bouw (1988), die heeft er 26 jaar in gezeten, dus wellicht kunnen we er nog even tegen>
Huidige nieuwe ketels zijn alweer veel zuiniger dan ketels van een paar jaar geleden.
Vraag is bij een paar installateurs welke nieuwe ketel past bij de stortdouche als je die niet kwijt wilt.
Gaan we zeker doen, eerst een de warmtepomp aansluiten zodat we iets meer informatie hebben qua verwarming etc. Wellicht volgend jaar en dan de boiler vervangen door een zonneboiler. Dan zijn we in één keer klaarHereIsTom schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:45:
[...]
Toen wij hier kwamen wonen was de ketel die er hing met boiler ook 10 jaar oud, deze hebben we snel vervangen door een nieuwe, waardoor het gasverbruik bijna 50% is gedaald.
Huidige nieuwe ketels zijn alweer veel zuiniger dan ketels van een paar jaar geleden.
Vraag is bij een paar installateurs welke nieuwe ketel past bij de stortdouche als je die niet kwijt wilt.
Waarom is er eigenlijk geen centraal balansventilatie-topic voor dit soort dingen?
Ik heb ook een Zehnder whr 930 deluxe rf.Vincm schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:51:
Iemand ervaring met radiografische sensoren/aansturingen (CO2/hygro presence) voor Zehnder Stork balansventilaties? Mijn systeem (WHR 930 luxe RF) is vandaag gemonteerd en ik wil er een CO2 sensor (eventueel met uitbreidingssensor voor 1e verdieping/slaapkamers) en hygro sensor voor de badkamer voor aanschaffen, maar ik heb mijn twijfels of de CO2 sensor wel zijn RF signaal door 2 verdiepingsvloeren kan sturen (nieuwbouw, beton, etc) - wifi werkt bijvoorbeeld ook al dramatisch als je een verdieping omhoog gaat. Nu zijn een aantal van die sensoren als master- en slave in te stellen, maar niet een CO2 hoofd-aansturing als slave op een hygro-sensor als master (die zit dichterbij de technische ruimte).
Waarom is er eigenlijk geen centraal balansventilatie-topic voor dit soort dingen?
In de badkamer 1 verdieping eronder heb ik de draadloze 230 volt hygrosensor en deze werkt perfect.
Alleen de CO2 sensor heb ik met de 0-10 volt aansluiting gedaan, dit kwam omdat ik de thermostaatkabel moest vernieuwen en een 2e leg je er zo bij.
Over deze sensor ben ik tevens zeer tevreden.
Ik wil nog een 2e Co2 sensor op de 1e verdieping, maar gezien deze draadloos moet en best wel geprijst is, moet die nog even wachten.
Let even op als je 2 RF modules neemt, welke je eerst moet pairen! Dit staat helaas niet in de handleidong van de whr, maar wel in de handleiding van de hygro en co2 sensor!
Dit ivm master - slave die elkaar kunnen storen.
In principe zou 2 verdiepingen gewapend beton geen probleem mogen opleveren, maar voor de zekerheid kan je zehnder altijd even bellen (misschien woon je in een huis van 500m2
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Bij mij gaat ie door 2 betonnen vloeren heenVincm schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:51:
Iemand ervaring met radiografische sensoren/aansturingen (CO2/hygro presence) voor Zehnder Stork balansventilaties? Mijn systeem (WHR 930 luxe RF) is vandaag gemonteerd en ik wil er een CO2 sensor (eventueel met uitbreidingssensor voor 1e verdieping/slaapkamers) en hygro sensor voor de badkamer voor aanschaffen, maar ik heb mijn twijfels of de CO2 sensor wel zijn RF signaal door 2 verdiepingsvloeren kan sturen (nieuwbouw, beton, etc) - wifi werkt bijvoorbeeld ook al dramatisch als je een verdieping omhoog gaat. Nu zijn een aantal van die sensoren als master- en slave in te stellen, maar niet een CO2 hoofd-aansturing als slave op een hygro-sensor als master (die zit dichterbij de technische ruimte).
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Thanks voor de info! Ik las inderdaad iets over pairen van masters en slaves, maar ik zag in een tabel dat je geen CO2 hoofdbediening als slave van een hygrosensor in kan stellen.DJKroon schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:00:
[...]
Ik heb ook een Zehnder whr 930 deluxe rf.
In de badkamer 1 verdieping eronder heb ik de draadloze 230 volt hygrosensor en deze werkt perfect.
Alleen de CO2 sensor heb ik met de 0-10 volt aansluiting gedaan, dit kwam omdat ik de thermostaatkabel moest vernieuwen en een 2e leg je er zo bij.
Over deze sensor ben ik tevens zeer tevreden.
Ik wil nog een 2e Co2 sensor op de 1e verdieping, maar gezien deze draadloos moet en best wel geprijst is, moet die nog even wachten.
Let even op als je 2 RF modules neemt, welke je eerst moet pairen! Dit staat helaas niet in de handleidong van de whr, maar wel in de handleiding van de hygro en co2 sensor!
Dit ivm master - slave die elkaar kunnen storen.
In principe zou 2 verdiepingen gewapend beton geen probleem mogen opleveren, maar voor de zekerheid kan je zehnder altijd even bellen (misschien woon je in een huis van 500m2).
Bij mijn woning heb ik gezegd dat er geen kabel getrokken hoeft te worden voor een thermostaat of MV-besturing, laat staan de inbouwdozen (ik koos toen al voor de RF versie). Uiteindelijk hebben ze per abuis die inbouwdozen en kabels toch geplaatst (2 op begane grond en 1 op de eerste verdieping). Die inbouwdozen zijn nu weggewerkt achter behang maar kan ik ze gebruiken voor een 230v aansluiting óf ik hang er de bedrade versie in. Echter, draadloze communicatie spreekt me meer aan om het in de toekomst ook aan een app of HomeKit te kunnen hangen.
Geen 500 m2 huis (helaas)
Mooi!BarryH schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 07:19:
[...]
Bij mij gaat ie door 2 betonnen vloeren heen
Das mooi een warmtepomp, die zijn voor ons helaas te kostbaar en verdienen we dus ook nooit terug.Cor-Jan schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:14:
[...]
Gaan we zeker doen, eerst een de warmtepomp aansluiten zodat we iets meer informatie hebben qua verwarming etc. Wellicht volgend jaar en dan de boiler vervangen door een zonneboiler. Dan zijn we in één keer klaar
Net als een zonneboiler, te duur voor ons laag verbruik.
Misschien eens een blik werpen in het warmtepomp forum voor de mogelijkheden en kosten daarvan?HereIsTom schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 19:20:
[...]
Das mooi een warmtepomp, die zijn voor ons helaas te kostbaar en verdienen we dus ook nooit terug.
Net als een zonneboiler, te duur voor ons laag verbruik.
Met import uit Spanje / Frankrijk en de huidige subsidieregeling zijn er mono's die voor onder de 1000 op je stoep staan.
Het is dan wel erg aantrekkelijk om groen mee te doen.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Staat een mooie klaar, binnenkort aansluiten, subsidie is al binnencrazyharrie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:45:
[...]
Misschien eens een blik werpen in het warmtepomp forum voor de mogelijkheden en kosten daarvan?
Met import uit Spanje / Frankrijk en de huidige subsidieregeling zijn er mono's die voor onder de 1000 op je stoep staan.
Het is dan wel erg aantrekkelijk om groen mee te doen.
Die dieronvriendelijke zonnepanelen ook altijd

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Past hier wel in denk ik? Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatieVincm schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:51:
[...]
Mezelf even quoten: Het is gelukt! De CO2 sensor hangt (op de begane grond) en koppelde probleemloos aan de apparatuur 2 verdiepingen hoger. De installateur is bezig met inregelen van de ventielen en dan hebben we, ruim 2 weken na verhuizing, eindelijk goede ventilatie.Vincm schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:06:
[...]
Thanks voor de info! Ik las inderdaad iets over pairen van masters en slaves, maar ik zag in een tabel dat je geen CO2 hoofdbediening als slave van een hygrosensor in kan stellen.
Bij mijn woning heb ik gezegd dat er geen kabel getrokken hoeft te worden voor een thermostaat of MV-besturing, laat staan de inbouwdozen (ik koos toen al voor de RF versie). Uiteindelijk hebben ze per abuis die inbouwdozen en kabels toch geplaatst (2 op begane grond en 1 op de eerste verdieping). Die inbouwdozen zijn nu weggewerkt achter behang maar kan ik ze gebruiken voor een 230v aansluiting óf ik hang er de bedrade versie in. Echter, draadloze communicatie spreekt me meer aan om het in de toekomst ook aan een app of HomeKit te kunnen hangen.
Geen 500 m2 huis (helaas)Ik ga wel even bellen met Zehnder zodra dat kan.
[...]
Mooi!
Nu nog een hygro-sensor in de badkamer en, als het toch benauwd wordt 's nachts, een tweede CO2 sensor...
Edit: CO2 sensor geeft wel een heel licht piepje, even afwachten of dat nog wegtrekt.
[ Voor 3% gewijzigd door Vincm op 21-02-2017 15:31 ]

https://twitter.com/HenriBontenbal/status/834325101218783233
Kan ik zeggen dat een kwart van de accu van de auto geladen is wind energiemenzo schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:10:
Vanochtend kwam ongeveer 25% van onze elektriciteitsproductie uit wind.
[afbeelding]
Even vergeleken, lijkt inderdaad op coil whine. Gelukkig niet heel storend, alleen als je er vlak langs loopt. Ervaring mee?Erasmo schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:25:
Wat voor een piepje, een beetje coil whine achtig?
Dan denk ik ook wel dat er redelijk veilig te zeggen is dat er 4x zo veel windenergie kan komen, voor er energieopslag nodig gaat zijn, In combinatie met Noorse stuwmeren nog meer.menzo schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:10:
[afbeelding]
Ja er kan zo heel veel bij.marcop23 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:54:
[...]
Dan denk ik ook wel dat er redelijk veilig te zeggen is dat er 4x zo veel windenergie kan komen, voor er energieopslag nodig gaat zijn, In combinatie met Noorse stuwmeren nog meer.
Deze stats zijn van de de zelfde twitteraar:
Alle data heeft hij van https://transparency.entsoe.eu/ Ik ben wel benieuwd naar de grafiek van vandaag. Als er interesse is zal ik die ook hier reposten als Henri hem op twitter zet.Hoeveel windenergie t.o.v. het verbruik gisteren (woensdag)?
Nederland: 22%
Denemarken: 104%
Duitsland: 52%
VK: 19%
Ierland: 42%
Spanje: 11%
Alleen in videokaartenVincm schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:38:
[...]
Even vergeleken, lijkt inderdaad op coil whine. Gelukkig niet heel storend, alleen als je er vlak langs loopt. Ervaring mee?
Ik heb een probleem om de data van die site te valideren. Ik zit naar generation en cross-border transmission te kijken. Je zou zeggen dat generation minus cross-border transmission het landelijke verbruik is. Maar als ik dat optel kom ik soms op een negatief verbruik uit en soms op een heel hoog positief verbruik.menzo schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 22:29:
[...]
Ja er kan zo heel veel bij.
Deze stats zijn van de de zelfde twitteraar:
[...]
Alle data heeft hij van https://transparency.entsoe.eu/ Ik ben wel benieuwd naar de grafiek van vandaag. Als er interesse is zal ik die ook hier reposten als Henri hem op twitter zet.
Bijvoorbeeld 15 februari. Dit is de opwekgrafiek:

Dit is data per kwartier, dus ik neem aan dat je voor uurlijkse data de 4 kwartieren bij elkaar moet optellen.
Dit is de cross-border transmission (eigen grafiek want de data krijg je niet geaggregeerd)

Positief is export, negatief is import, als je de twee optelt heb je dus de netto export.
Dan kom je in de ochtend uit op een netto negatief verbruik. De productie is kleiner dan de export.
En op het eind van de dag, als in de productiegrafiek de windenergie toeneemt, neemt de export niet echt toe en zou je een intern verbruik van 7.500 MW hebben, meer dan midden op de dag.
Ook fossile coal staat altijd op 1. Dat kan niet kloppen.
Oh, als ik wat verder terug ga in de historie komen er opeens wat meer geloofwaardige grafieken:
3 februari (kan ik geloven): | 4 februari (niet geloofwaardig): |
---|---|
![]() | ![]() |
Ik zeg: de laatste historie zijn geschatte waardes.
[ Voor 16% gewijzigd door Maasluip op 24-02-2017 10:37 ]
Ja, ik heb het idee dat data van bepaalde bronnen er wat later in komen (gas een kolen). Als je opwek per type en verbruik vergelijkt kom je soms ook op groote verschillen uit.Maasluip schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:37:
[...]
Ik heb een probleem om de data van die site te valideren. Ik zit naar generation en cross-border transmission te kijken. Je zou zeggen dat generation minus cross-border transmission het landelijke verbruik is. Maar als ik dat optel kom ik soms op een negatief verbruik uit en soms op een heel hoog positief verbruik.
Bijvoorbeeld 15 februari. Dit is de opwekgrafiek:
[afbeelding]
Dit is data per kwartier, dus ik neem aan dat je voor uurlijkse data de 4 kwartieren bij elkaar moet optellen.
Dit is de cross-border transmission (eigen grafiek want de data krijg je niet geaggregeerd)
[afbeelding]
Positief is export, negatief is import, als je de twee optelt heb je dus de netto export.
Dan kom je in de ochtend uit op een netto negatief verbruik. De productie is kleiner dan de export.
En op het eind van de dag, als in de productiegrafiek de windenergie toeneemt, neemt de export niet echt toe en zou je een intern verbruik van 7.500 MW hebben, meer dan midden op de dag.
Ook fossile coal staat altijd op 1. Dat kan niet kloppen.
Oh, als ik wat verder terug ga in de historie komen er opeens wat meer geloofwaardige grafieken:
3 februari (kan ik geloven): 4 februari (niet geloofwaardig): [afbeelding][/url] [afbeelding]
Ik zeg: de laatste historie zijn geschatte waardes.
Niet alle centrales leveren live data.
Iemand ook een idee waar de data precies staat. Ik ben naar generation -> generation per production type gegaan, maar voor Nederland kom je dan tot ongeveer 3,5 GW. Daar mist nog ongeveer 10 GW aan productie.menzo schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 22:29:
Alle data heeft hij van https://transparency.entsoe.eu/ Ik ben wel benieuwd naar de grafiek van vandaag. Als er interesse is zal ik die ook hier reposten als Henri hem op twitter zet.
edit: ik moet eerst de rest van de berichten lezen voordat ik reageer

[ Voor 7% gewijzigd door Skyaero op 24-02-2017 17:11 ]
Ik ben wel benieuwd naar de windproductie met die storm gisteren?menzo schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:10:
[afbeelding]
Ja daar ben ik ook benieuwd naar, de twitteraar heeft nog niets gepost. Als hij dat niet doet morgen ga ik maar in de data spitten.HereIsTom schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:48:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar de windproductie met die storm gisteren?
https://windeurope.org/about-wind/daily-wind/
Ja daar was ik al bang voor! Bij hele harde wind draaien de molens iets uit de wind zodat ze minder wind vangen en boven windkracht 9 schakelen ze uit.menzo schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:04:
Ik heb de data op een andere site gevonden. Gister was het maar 16.4%. Als het te hard waait gaan veel van de molens uit.
https://windeurope.org/about-wind/daily-wind/
Als dat niet zou zijn kan er dit gebeuren;

http://www.rug.nl/sciencelinx/nieuws/2017/02/20170206_eae
Het lijkt me niet optimaal qua kWh/€ of kWh/m² als je geen gaten wil.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Interessant dat er geen brand (of zelfs maar rook) in de generator uitbreekt, is die afgekoppeld ofzo?HereIsTom schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:52:
[...]
Ja daar was ik al bang voor! Bij hele harde wind draaien de molens iets uit de wind zodat ze minder wind vangen en boven windkracht 9 schakelen ze uit.
Als dat niet zou zijn kan er dit gebeuren;
[video]
De generator kan wel wat hebben. Het is ook niet de generator die boem zegt. Een van de drie bladen is overbelast en breekt af. Daardoor is de turbine niet langer in balans en knalt de boel uit elkaar.Bacchus schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:33:
[...]
Interessant dat er geen brand (of zelfs maar rook) in de generator uitbreekt, is die afgekoppeld ofzo?

Wel grappig, wij hebben de badkamer laten renoveren en konden meteen douche wtw plaatsen. We hebben een cw4 ketel en regen doucheSkyaero schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:31:
CW4 voor een stortdouche is wat krapjes. Zou ik minimaal CW5 gaan
Na 4 jaar lekte de douche wtw en is er paar weken uitgeweest. En verhip wat hadden we ineens een karige regendouche en wist ik meteen dat een douche wtw goed zijn werk deed.
Blij dat de wtw weer terug is en ik met comfort kan douchen. Misschien niet zo duurzaam maar lekker douchen is een voor ontspanning.
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.