Ik heb eens gekeken naar de prijzen van Allego snelladers in Nederland. Buiten Fastned zijn dit voorlopig de meeste
snelladers van één provider die je in NL tegenkomt.
Ik heb de prijzen volgens de volgende laadpassen/-apps meegenomen:
New Motion - €0,63/kWh
Smoov - €0,69/kWh
Nuon - €2,7467 start + €0,2783/minuut (hoe verzinnen ze het, zoveel cijfers achter de komma!)
Plugsurfing - €0,246/min + €0,68/kWh
Nextcharge - €0,29 start + €0,76/kWh
Nu was ik benieuwd wie de goedkoopste zou zijn en na hoeveel kWh of minuten laden.
Ik ben uitgegaan van mijn eigen auto, een Ioniq, die met 45 kW van 20% naar 80% laadt (volgens ervaring de range waarbinnen
een constante laadsnelheid van 45 kW wordt aangehouden).
Dat is 16,5 kWh in 22 minuten oftewel 0,75 kWh/min.
Vervolgens heb ik de prijzen van de verschillende betaalwijzen in een grafiek tegen de tijd en de kWh geladen geplot.
Dan zie je dat New Motion de goedkoopste is, echter tot circa 10,5 kWh of 14 minuten. Daarna wordt de NUON app/laadpas snel stukken goedkoper, met op het eind zo'n €1,50 goedkoper dan New Motion (we blijven Hollanders hè

).
En daarme kom je op het eind van de sessie op €0,54/ kWh, net iets goedkoper dan Shell (Reeuwijk), maar daar geldt weer een starttarief van €0,25.
Dit geldt alleen voor het laden met een constant vermogen. Boven de 80% neemt het vermogen af en wordt New Motion wellicht op den duur weer goedkoper (want die rekent af per kWh en niet per minuut).
Leuk om eens uit te zoeken, maar eigenlijk te gek voor woorden dat de prijzen voor het laden zo ondoorzichtig zijn dat je deze berekeningen moet maken om prijsbewust te kunnen zijn....
[
Voor 10% gewijzigd door
pmiddeld op 05-03-2018 23:31
]