Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 42 43 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
mkleinman schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:13:
[...]

En opbouw/droogbouw vloerverwarming? Mijn vloer is net 25mm omhoog gekomen.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar hoe zit dat met isolatie eronder?

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

quote:
klump4u schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:25:
[...]

Daar heb ik ook aan gedacht, maar hoe zit dat met isolatie eronder?
Ik heb in mijn kruipruimte zelf een pakket van 10 en 20cm extra isolatie onder de vloer erbij geplakt. Op mijn kale betonnen vloer is een dunne laag folie met isolatie ( 4mm aangebracht totaal ). Daar bovenop ligt een gipslaag van 25mm ( droogbouw ) waarin het patroon is gefreesd.

Dus isolatie zit bij mij onderop.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• swapevent
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16-01 14:39
hahaha bij een houtkachel wel maar ik bedoel idd pelletkachel

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
mkleinman schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:31:
[...]

Ik heb in mijn kruipruimte zelf een pakket van 10 en 20cm extra isolatie onder de vloer erbij geplakt. Op mijn kale betonnen vloer is een dunne laag folie met isolatie ( 4mm aangebracht totaal ). Daar bovenop ligt een gipslaag van 25mm ( droogbouw ) waarin het patroon is gefreesd.

Dus isolatie zit bij mij onderop.
Duidelijk, ik heb de halve woonkamer(zitgedeelte) met hout met daaronder ongeveer 20cm kruipruimte, de andere helft is volgens mij beton op zand en de keuken is beton op 2 cm tempex.
Totaal 41 M3, als ik alles zelf eruit sloop en 40cm dik laat vullen met schuimbeton met daarop vloerverwarming en een anhydriet gietdekvloer zou ik ongeveer §7500,00 kwijt zijn en dan nog afwerken met tegels of PVC.
En dan pas een warmte pomp.
Keuzes,keuzes?

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:57
Een gietdekvloer kun je toch zo op wonen, dan hoeven er geen tegels of pvc op

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
No Hands schreef op maandag 20 november 2017 @ 17:49:
Een gietdekvloer kun je toch zo op wonen, dan hoeven er geen tegels of pvc op
Ligt er maar net aan wat je mooi vindt.

• Sjors81
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19:27
is ook iemand bekend met de radiatoren van heatsave? https://www.heatsave.nl/hoofdverwarming/

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

quote:
klump4u schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:53:
Totaal 41 M3, als ik alles zelf eruit sloop en 40cm dik laat vullen met schuimbeton met daarop vloerverwarming en een anhydriet gietdekvloer zou ik ongeveer §7500,00 kwijt
Doen! En je kan veel zelf doen aan uitgraven.
Overigens is EPS ook een optie als isolatie (zelf gedaan) zie ook mijn fotoalbum ter inspiratie

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:05

T-MOB

Echte chocomel eerst!

quote:
antonboonstra schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:53:
[...]
Ik teken niet, omdat ik denk dat CO2 afvang noodzakelijk is om de klimaatdoelstellingen te halen en dit momenteel een techniek in ontwikkeling is, die subsidies nodig heeft om 'volwassen' te worden. Niet veel anders dan bijvoorbeeld windmolens op zee, waarbij je ziet dat de subsidies ervoor hebben gezorgd dat de kostprijs nu gigantisch is gedaald.
Het is in zoverre anders dat CCS in de plannen van het kabinet alleen maar dient om zo lang mogelijk gas te kunnen blijven stoken. Dat is een strategische beslissing omdat wij een aantal jaar terug het domme pad zijn ingeslagen om "gasrotonde" van Europa te willen worden. Als gas overal in de ban gaat moet ons gasgebouw miljarden afschrijven. Nu is het ook de taak van de overheid om die belangen te behartigen, maar het is schrijnend dat dit met klimaatgeld gebeurt.

Want het kabinet wendt een fors deel van de duurzaamheidssubsidies aan voor CCS. Zoveel dat het ten koste gaat van echte oplossingen. Naar mijn mening is CCS vooral een doekje voor het bloeden zolang we onvoldoende alternatieven hebben. Er is niets mis met het stimuleren van een voorbeeld-CCS-project, of met het subsidieren van onderzoek. Er is wel wat mis om praktisch je hele klimaatbeleid er op te funderen.

Let wel, zonder dat er bewezen is dat CCS daadwerkelijk op de benodigde schaal kan gaan werken. En zeker zonder bewijs dat met gas + CCS-opgewekte energie ooit economisch leveensvatbaar wordt. CCS kost ongeveer 10% tot 40% van je rendement. En dan zijn er nog kosten van het daadwerkelijk opslaan van de CO2. Je leest her en der geschatte kosten van CCS op ongeveer $60 per ton CO2. Een gascentrale doet 360g/kWh, dat maakt ~2ct voor de opslag plus ~2ct voor het verloren rendement (bij 25% verlies). 4 cent die bovenop de kostprijs van de opwek in de gascentrale komt (van +/- 6ct).

Kostprijs van wind-op-zee lag in 2016 op 7.6ct kWh. Kostprijs van PV zit volgens mij rond de 6ct kWh. Een gascentrale heeft wel wat praktische voordelen qua beschikbaarheid. Maar gegeven de prijzen van hernieuwbare energie zie ik niet hoe het ooit zonder subsidie kan gaan werken. Een subsidie met wat morele bezwaren ook, want want anders is het dan dat de maatschappij betaalt voor het opruimen van de rotzooi van de fossiele industrie?

Why is everything here completely pointless?

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:08
quote:
Wat een vage termen op die site...

• T-MOB

T-MOB

Echte chocomel eerst!

En wat een onzinverhaal. Een kWh bijft een kWh, of je dat nu direct afgeeft of vertraagd via een steen. Er is eigenlijk maar 1 manier om dat zuiniger te maken. En dat is door die kWh te gebruiken om extra energie van elders naar binnen te trekken -> een warmtepomp dus.
Verder kun je nog jezelf "foppen": Stralingswarmte ervaren mensen als comfortabel (daarom kun je met 15 graden en een zonnetje prima buiten zitten. Door een warmtebron te gebruiken die vooral stralingswarmte levert kun je het dus met een lagere binnentemperatuur toch comfortabel hebben.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Het zijn elektrische kachels met een hoge thermische massa (steen). Idee is dat je 's nachts bij daltarief, de stenen opwarmt ("accumulatie") en overdag de warmte kunt gebruiken.

Strikt genomen staat er geen enkele incorrectheid op de website, maar de woordkeuze en zinsopbouw is zodanig dat het eenvoudig verkeerd gelezen kan worden (er staat "duurzame100% zuivere accumulatie", maar dat is makkelijk te lezen als 100% duurzaam).

Verwarring zaaien om over-priced elektrische kachels te verkopen.

• T-MOB

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Nou het is wel misleidender hoor. Ze schrijven dat je slecht 1 tot 2 uur hoeft te stoken om 4-8 uur verwarming te hebben. Zonder feitelijk te liegen wekken ze de indruk dat je 50 tot 75% minder verbruikt dan bij een "normale" elektrische kachel.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 03:45
En dat hij zo zuinig is en het "eco-friendly" plaatje.

Douche WTW

• Sjors81
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19:27
exact. ik als redelijke 'leek' dacht dit ook. Eigenlijk adverteren ze met een COP van 4 :-)

• swapevent
net stukje gelezen over energiebelasting tijdens deze regeerperiode
de energiebelasting op gas is sinds 2008 toegenomen met schrik niet 60%

de energiebelasting op electra bijna 50% sinds 2008
en dan willen ze deze de komende jaren nog eens schrikbarend verhogen

• Skyaero
  • Niet online
quote:
T-MOB schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:08:
Nou het is wel misleidender hoor. Ze schrijven dat je slecht 1 tot 2 uur hoeft te stoken om 4-8 uur verwarming te hebben. Zonder feitelijk te liegen wekken ze de indruk dat je 50 tot 75% minder verbruikt dan bij een "normale" elektrische kachel.
Je CV ketel staat ook niet continue aan, maar maakt 2 vollasturen om je woning 8 uur te verwarmen.
quote:
swapevent schreef op donderdag 23 november 2017 @ 07:47:
net stukje gelezen over energiebelasting tijdens deze regeerperiode
de energiebelasting op gas is sinds 2008 toegenomen met schrik niet 60%

de energiebelasting op electra bijna 50% sinds 2008
en dan willen ze deze de komende jaren nog eens schrikbarend verhogen
Selectief conclusies trekken.
De energiebelasting is per 1 januari 2009 flink verhoogt, maar daarna vrijwel constant gebleven. Door het jaar 2008 te kiezen wordt dus een eenzijdig beeld geschetst.

Hier zijn de cijfers:
https://opendata.cbs.nl/#...22/table?ts=1511422754284
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

Skyaero wijzigde deze reactie 23-11-2017 08:43 (19%)

• swapevent
kijkende vanaf 2011 is er op gas ook 9ct per m3 bijgekomen aan energiebelasting
dat is ook maar liefst 50%
tevens hebben ze ettelijke jaren geleden de zogenoemde energieopslag toeslag bedacht
dat was een verkapte vorm van extra verhoging

daarnaast ik heb gekeken vanaf 2e helft 2008 omdat er per 1 juni 2008 er een extra verhoging is doorgevoerd. dus vanaf juni 2008 tot heden is er 60% bijgekomen op gas en 50% op electra

het is immers allang bekend dat de energieheffing op stroom zich stabiliseerd de komende jaren daarentegen word de energieheffing op gas stelsematig grof verhoogt om dit te compenseren.

• T-MOB

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Belasting op energieconsumptie is imho vooral toe te juichen. Dat maakt het immers lonender om er zuinig mee om te gaan en het stimuleert eigen opwek. Wat ik vooral pijnlijk vind in dat lijstje is dat de belasting voor grootverbruikers die al belachelijk laag is niet zo'n scherpe stijging kent.

Ik wil trouwens ook nog opmerken dat er voor consumenten een jaarlijkse korting van 380 euro geldt op de energiebelasting. Het tarief per kWh is dan wel fors omhoog gegaan, de eerste 3000kWh zijn door de vrijstelling feitelijk belastingvrij (bij geen gasgebruik).

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:30

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

quote:
T-MOB schreef op donderdag 23 november 2017 @ 09:58:
Belasting op energieconsumptie is imho vooral toe te juichen. Dat maakt het immers lonender om er zuinig mee om te gaan en het stimuleert eigen opwek. Wat ik vooral pijnlijk vind in dat lijstje is dat de belasting voor grootverbruikers die al belachelijk laag is niet zo'n scherpe stijging kent.

Ik wil trouwens ook nog opmerken dat er voor consumenten een jaarlijkse korting van 380 euro geldt op de energiebelasting. Het tarief per kWh is dan wel fors omhoog gegaan, de eerste 3000kWh zijn door de vrijstelling feitelijk belastingvrij (bij geen gasgebruik).
1. hoeveel bewoners hebben geen eigen dak in NL? Dat stimuleren is dus alleen mogelijk voor een beperkt aantal bewoners.
2. de jaarlijkse korting is al gedurende de afgelopen jaren langzaam naar beneden gebracht en gaat ik de komende jaren nog verder naar beneden. Ik zie dat als een "nieuwe vorm van belasting innen".

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten. De waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• Skyaero
  • Niet online
quote:
swapevent schreef op donderdag 23 november 2017 @ 09:31:
omdat er per 1 juni 2008 er een extra verhoging is doorgevoerd. dus vanaf juni 2008 tot heden is er 60% bijgekomen op gas en 50% op electra
Nogmaals, de grootste verhogen voor elektriciteit (ik heb het niet over gas) vond plaats op 1 januari 2009 (van 7,5 naar 10,8 eurocent/kWh, een verhoging van 44%), vlak na de door jouw gekozen referentiepunt. Kies je 1 januari 2009 als referentiepunt, dan is de verhoging op elektriciteit nagenoeg 0%.

Het referentiepunt is dus gekozen om een (vooringenomen) conclusie te ondersteunen en is een prachtig voorbeeld van statistiek op een verkeerde manier gebruiken. "There are lies, damned lies and statistics".
Daarnaast moet je op dit soort termijnen ook gewoon corrigeren voor inflatie.
quote:
het is immers allang bekend dat de energieheffing op stroom zich stabiliseert de komende jaren daarentegen word de energieheffing op gas stelselmatig grof verhoogt om dit te compenseren.
Wat heeft dit te maken met de conclusies over het historische verloop van de energiebelasting?
Overigens draai je oorzaak en gevolg om. Omdat er wordt gestreefd naar aardgasloos is de belasting op aardgas begin vorig jaar flink verhoogd, ter compensatie is daarom de energiebelasting op elektriciteit verlaagd.
quote:
T-MOB schreef op donderdag 23 november 2017 @ 09:58:
Nee?

Als ik kijk naar de Statline cijfers zie je in januari 2001 (invoering nieuwe energiewet) voor kleingebruikers de energiebelasting op 58 euro/1000 kWh staan en voor grootgebruikers 5,9 euro/1000kWh. In 2015 was dit respectievelijk 123 en 13,7 euro/1000 kWh. De stijgingen zijn dus percentueel vrijwel gelijk.

En in 2016, toen voor consumenten de energiebelasting bijna 2 cent naar beneden ging, ging deze voor industrie < 10 GWh gewoon 1 cent omhoog.

Skyaero wijzigde deze reactie 23-11-2017 11:18 (24%)

• swapevent
quote:
Omdat er wordt gestreefd naar aardgasloos is de belasting op aardgas begin vorig jaar flink verhoogd, ter compensatie is daarom de energiebelasting op elektriciteit verlaagd.
bij bijvoorbeeld 1500 m3 aan gas moet je dus 1500 * 0,09 euro meer betalen is 135 eur
ter compensatie op electra ohja dat is 0 volgens jou dus ben je netto nog steeds 135 euro duurder uit

• T-MOB

T-MOB

Echte chocomel eerst!

quote:
Skyaero schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:12:

Nee?

Als ik kijk naar de Statline cijfers zie je in januari 2001 (invoering nieuwe energiewet) voor kleingebruikers de energiebelasting op 58 euro/1000 kWh staan en voor grootgebruikers 5,9 euro/1000kWh. In 2015 was dit respectievelijk 123 en 13,7 euro/1000 kWh. De stijgingen zijn dus percentueel vrijwel gelijk.
Over die periode bezien heb je gelijk. Als je naar de afgelopen 10 jaar kijkt echter niet. Ik zou willen dat grootverbruikers extra belast worden in plaats van minder. En ik zie dus vooral een tendens die de verkeerde kant op gaat.
Wat mij betreft ging het al mis bij de invoering van de energiewet door consumenten 10x zoveel te belasten als bedrijven.. Want dat is er dus ook: als je 20 jaar terug begint met kijken dan is het verschil tussen consumenten en grootvervuilers belachelijk.

• swapevent
de verwachting is zowiezo dat bij een gelijkblijvend verbruik men in 2018 zo'n 160 euro duurder uit is op jaarbasis en in den haag roepen ze dan heel vrolijk ja de heffing op electra houden we wel laag echter ter compensatie word die op gas verhoogt.

• !null
Ah dus goede timing dat de gasaansluiting volgend jaar de deur uit gaat.

Douche WTW

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:36

Erasmo

Laadpaaljager

Kwam vandaag toevallig weer een artikel tegen over het gefaalde project om een CO2 af te vangen van ťťn kolencentrale en het in een oud gasveld te stoppen. In totaal was er §330 miljoen subsidie beschikbaar :9

Wat had je in plaats met dat geld kunnen doen?
- 10.970 Renault ZoŽ's cadeau kunnen geven
- 66.000 keer een subsidie van §5.000 op de aankoop van een EV kunnen doen
- 220.000 1-fase laadpalen kunnen plaatsen
- 1534 complete Fastned stations kunnen bouwen

Maar nee er moet wat CO2 uit een fossiele centrale mee worden afgevangen 8)7

Flickr

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:06
@Erasmo is die subsidie nu uitgegeven of niet? Ik kan dat in het artikel niet vinden, en het is wel de basis voor jouw verhaal.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:18
Met 10k Zoes die tien jaar lang 15k km rijden bespaar je ongeveer 165 miljoen kilo CO2.
Dat klinkt veel, maar de Hemwegcentrale bijvoorbeeld doet 4 miljard kg per jaar. Een jaar CO2 van 1 centrale afvangen voor hetzelfde geld zou dus 6x meer CO2 uit de atmosfeer houden.
Dat maakt me geen voorstander, maar het is makkelijk de schaal van het probleem te verliezen :)

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
quote:
Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:29:
Met 10k Zoes die tien jaar lang 15k km rijden bespaar je ongeveer 165 miljoen kilo CO2.
Dat zal je ook niet realiseren, bij het verplaatsten in het wagenpark van benzineverbruik naar elektrisch realiseer je maar een deel van die CO2 winst aan-de-uitlaat daadwerkelijk, de extra stroom die hiervoor opgewekt wordt is in Nederland gasgestookt - en dat is niet CO2 neutraal.

Het voordeel van elektrisch rijden zit hem voornamelijk in de lokale luchtkwaliteit (SOx, NOx en fijnstof), niet zozeer in de CO2 winst.

Er is in principe niet zoveel mis met CCS, we zullen uiteindelijk toch aan moeten zelfs al is de CO2 uitstoot van de wereld terug naar nul. De vraag is hoe je dit het meest efficient kan doen. Intuitief klinkt opslag in gasvelden in mijn oren niet erg ideaal (wat is het risico van lekkage?) maar zoals met alle wetenschap - wat intuitief lijkt, is niet noodzakelijk waar.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 28-11-2017 15:18 (24%)

specs

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
blissard schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:38:
@Erasmo is die subsidie nu uitgegeven of niet? Ik kan dat in het artikel niet vinden, en het is wel de basis voor jouw verhaal.
Nee het is niet uitgegeven, dus zelfs met §330 miljoen subsidie is het niet aantrekkelijk genoeg. Met CCS is er imho in principe juist van alles mis, helemaal als je met gemeenschapsgeld cadeautjes geeft aan grote kolenmolochen.

Kolencentrales zijn verschrikkelijk vieze dingen die voor hun eigenaars goedkope stinkstroom kunnen produceren per kWh omdat de maatschappij de rest van de kosten noodgedwongen incasseert.
En zelfs dan zijn hernieuwbare, schone energiebronnen al even goedkoop of worden ze dat wel de komende jaren.
Kool ligt al op z'n sterfbed maar probeert nog zoveel mogelijk geld te verdienen/stelen van de gemeenschap voordat ze de pijp uit gaan.
Voor de CCS van 1 centrale kon je in Nederland het ultieme fijnmazige snellaadnetwerk aanleggen(meer dan 1000 fastned-achtige stations, zoveel tankstations zijn er niet eens langs de snelweg!) dat zich nog terug verdiend ook.

Flickr

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:06
@Erasmo dus die dingen die je allemaal van dat geld zou kunnen kopen kunnen nog steeds. De investeringen die jij voorstelt gaan er alleen zorgen voor dat we meer kilometers kunnen maken. Dat is ook niet de vooruitgang die kolencentrales onnodig gaat maken want zelfs al gebruiken die EV’s maar een kwart van de energie die brandstof auto’s gebruiken, dan nog moet er opwek capaciteit bij.
Dat kool op zijn sterfbed ligt is ook een overdreven optimistische kijk op de wereld. Volgens mij is het in Nederland (en Duitsland) nog goed voor 30% van de opwek. Zou mooi zijn als dat anders wordt.

• Dreamvoid
@Erasmo: investeren in meer electriciteitsconsumptie maakt de electriciteitsproductie niet groener.

specs

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, maar a) elektrische auto's (die van dat laadnetwerk gebruik maken) verbruiken minder energie dan benzine- en dieselauto's en b) die elektrische energie kun je wel groen opwekken. En die vergroening van de energieproductie zal de komende jaren alleen maar in versneld tempo doorgevoerd worden.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Dreamvoid
Dat is alleen een heel andere kwestie, dan heb je het over extra investeringen daar weer bovenop om die extra productie tegelijk ook te vergroenen.

Totdat je de huidige electriciteitsproductie voorbij de 100% vergroend hebt, is een verschuiving naar electrische auto's in Nederland enkel een move van olie naar aardgas - waar je die extra stroomvraag mee opvangt. Dat klinkt depressief maar het is in principe al geweldig nieuws voor de luchtkwaliteit (SOx, NOx, fijnstof), en voor een klein deel CO2 (de winst van gasgestookte stroom versus benzine).

Er zijn een stuk goedkopere manieren om vanaf dit punt CO2 uitstoot te verlagen dan electrificatie van de transportsector: energiebesparing investeringen, simpelweg meer windparken bouwen, meer biogas installaties, etc. Maar voor lokale luchtkwaliteit is het een compleet ander verhaal - extra windstroom en biogas zorgen niet voor een schonere binnenstad. De grote driver achter de push voor electrisch rijden (net als CNG/LNG voertuigen) binnen Europa is ook voornamelijk de luchtkwaliteit/smog issue, dieselgate, etc, niet zozeer CO2 reductie.

In landen waar de marginale electriciteitsproductie groen is (Noorwegen bv met hun hydro) leveren electrische auto's dan ook een veel grotere CO2 reductie, de worst case is in landen als Polen en Duitsland, waar je marginale stroomproductie grotendeels kolengestookt is.

specs

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16-01 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

@Dreamvoid
Je moet groter denken als alleen Nederland, onze stroom komt heel vaak uit onze omringende landen, we zouden nu al zonder kolen centrales kunnen. Denemarken, Duitsland enz hebben al veel meer duurzame stroom als wij, ook geregeld te veel.

Aardgas ipv olie is al een forse CO2 besparing, zeker als efficiŽntie omhoog gaat.
Zolang ze maar niet die domme waterstof auto's propageren.
Daarnaast is autonoom rijden alleen goed mogelijk met EV's, en daar moeten we zo snel mogelijk naartoe.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• swapevent
even een vraagje ivm kerstverlichting
ik heb hie r6 boompjes met ledlampjes erin
dit idee eigenlijk

nu had ik het idee om deze op een controller voor ledkerstverlichting te schakelen zodat ze om en om aan of uit gaan .

echter ondanks dat dit het zelfde merk en type boompjes is zie ik dat er 3 stuks op 24v zijn en 3 stuks op 31v.

als ik ze nu alle 6 op een 24V trafo aansluit branden de leds dan wat minder fel ?
of alle 6 op de 31V trafo gaan ze dan eerder stuk?

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 23:18
Hebben ze dezelfde aantal zichtbare leds? Het is beter om leds te 'underdriven' dan te overdriven.... je kunt dus beter eerst 24v proberen.

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• swapevent
zonder de trafo zie je letterlijk geen verschil
ook de trafo aansluiting is identiek . het was dat het me opviel dat op het info sticktertje staat dat tie 31v terwijl op de andere 24v staat.

maar gewoon aansluiten via de 24V over zo'n "random play "controller heen moet kunnen dus ?

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 23:18
zou niet zien waarom niet.

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Roamor
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Zijn beide wel hetzelfde soort spanning? DC/AC?

Logitech Squeezebox Classic te koop.

• Dreamvoid
quote:
WoudseHoeve schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:31:
@Dreamvoid
Je moet groter denken als alleen Nederland, onze stroom komt heel vaak uit onze omringende landen, we zouden nu al zonder kolen centrales kunnen. Denemarken, Duitsland enz hebben al veel meer duurzame stroom als wij, ook geregeld te veel.
Dat zou enkel CO2 vermijden als die overtollige windstroom anders afgeschakeld zou worden. Het gaat hier om de marginale kWh, en groene stroom is alleen op zeer beperkte plekken en tijdstippen de marginale kWh. Als in Denemarken wind regelmatig afgeschakeld moet worden, dan begint het idd zinnig te worden om *daar* elektrische auto's te stimuleren, en niet hier. Of investeren in het alternatief, extra exportcapaciteit.
quote:
Aardgas ipv olie is al een forse CO2 besparing, zeker als efficiŽntie omhoog gaat.
Zolang waterstof superduur is tov aardgas/biogas en stroom hoef je daar niet bang voor te zijn.
quote:
Daarnaast is autonoom rijden alleen goed mogelijk met EV's, en daar moeten we zo snel mogelijk naartoe.
Autonoom rijden is een sensors+AI zaak, dat is in principe technologieneutraal.

specs

• swapevent
je moet je panelen wel beetje onderhouden natuurlijk dus niet zo

• !null
Wel heel groen bezig!

Douche WTW

• Skyaero
  • Niet online
Misschien heeft iemand nog een paar geiten in de aanbieding.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
WoudseHoeve schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:31:
@Dreamvoid

In Duitsland stoken ze nu wel veel bruinkool, is dus probleem verplaatsen naar Duitsland.

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14-01 11:59

flippo765

4170 Wp subsidieloos

quote:
Skyaero schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:26:
Misschien heeft iemand nog een paar geiten in de aanbieding.
Of je plaatst ze iets hoger zodat je eronder gewoon kan verbouwen.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15-01 16:22
Verbod voor brommers en scooters op benzine,
Mooi nu nog in de rest van Nederland;

https://www.duurzaamnieuw...s-en-scooters-op-benzine/

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Meridiaan
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 02-12-2017
quote:
HereIsTom schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:28:

De rest van Nederland heeft niet altijd een verbod nodig ;)

Bestand tegen de weersinvloeden van de polder:

Meridiaan wijzigde deze reactie 01-12-2017 15:15 (4%)

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19:59

databeestje

Von PrutsHausen

quote:
Meridiaan schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:19:
[...]

De rest van Nederland heeft niet altijd een verbod nodig ;)

Bestand tegen de weersinvloeden van de polder:

[afbeelding]
Unauthorized (401)

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• swapevent
en zo worden we nu al weer voor de 3e keer genaait door rutte3
https://www.telegraaf.nl/...erekening-wordt-nog-hoger

precario zou toch afgeschaft worden ?
https://www.rijksoverheid...cariobelasting-per-1-juli

swapevent wijzigde deze reactie 01-12-2017 06:56 (20%)

• ligretto
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16-01 15:03
Sinds kort eigenaar van een mooi jaren '30 woning, met nu nog slechte tot redelijke isolatie. Merk wel dat als ik de verwarming 's nachts uit doe, het over ťťn nacht (deze week best fris buiten) afkoelt van 18 naar 14 graden binnentemperatuur. Hoe gaan jullie om met de temperatuur en thermostaat? Houden jullie de verwarming 's nachts aan? Op een bepaalde temperatuur? Ik wil hier naar kijken puur voor energieverbruik en niet echt voor comfort, ik merk er toch niks van als ik slaap of weg ben, behalve in de portomonnee.

Ik vergelijk het met wanneer ik een pan water aan de kook wil brengen, wat mij veel meer energie (warmte) kost dan een pan water aan de kook houden. Oftewel, iets warm houden (mijn huis op ongeveer 18 graden houden) zou minder energie kosten dan mijn huis overdag / 's nachts (als niemand thuis is of baat heeft bij warmte) af te laten koelen en bij thuiskomst na werk weer op te warmen.

Ik ben sinds enkele dagen aan het meten met mijn Toon, maar wil het ook eens theoretisch benaderen. Wat zijn jullie tips / ervaringen?

• swapevent
stookgedrag hier van 1mei tot 1 oktober staat de CV uit.
vervolgens van 1 oktober tot 1 mei als volgt

van 0700 uur tot 21:30 uur ingesteld op 20gr binnnen
van 21:30 tot 07:00 uur ingesteld op 15gr

gemiddeld koelt het snachts 2-3gr af . Alleen als het snachts echt gaat vriezen dus -2 of lager dan laat ik snachts ook de thermostaat op 20gr binnenstaan. doe je dat niet dan merkt je het gelijk smorgens is afgekoelt naar 15gr .

moet er wel bijzeggen sinds wij een modulerende thermostaat hebben is het stookgedrag gelijkmatiger

met de aanuit begon deze pas om 07 uur te stoken. met de modulerende thermostaat is het om 7 uur op ingestelde temperatuur in huis.

• Skyaero
  • Niet online
quote:
HereIsTom schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:28:

Ik zien nergens een verbod.
Ik zie een intentie om delen van Amsterdam te sluiten voor scooters "Amsterdam wil ..."

De rest van het artikel gaat over de verhogen van de norm voor nieuwe scooters (minimaal EURO-4 per 1 januari 2018), maar dat is landelijk beleid.

• !null
quote:
Skyaero schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:25:
[...]

Ik zie een intentie om delen van Amsterdam te sluiten voor scooters "Amsterdam wil ..."

De rest van het artikel gaat over de verhogen van de norm voor nieuwe scooters (minimaal EURO-4 per 1 januari 2018), maar dat is landelijk beleid.
Ik zag laatst al een bordje hangen met verbod op scooters vanaf 1 Januari 2018. Welke scooters precies weet ik niet, ik reed er te snel langs. Maar dit bordje hing ergens waar je de A10 onderdoor ging vanaf de weilanden. Dit betekent dat ze ook Amsterdam Noord meenemen, dus dat is een stuk grotere milieuzone dan bij auto's (wat nu alleen nog zakelijk is)

Douche WTW

• Dreamvoid
Goede zaak in principe, niet zozeer voor de CO2 maar wel voor de lokale luchtkwaliteit (en lawaai).

Er zit natuurlijk wel een sterk sociaal aspect aan, benzinebrommers en scooters worden voor het overgrote deel gebruikt door de lage inkomens, dus die worden wel extra op kosten gejaagd - daar iets goeds voor verzinnen is niet eenvoudig.

specs

• T-MOB

T-MOB

Echte chocomel eerst!

quote:
ligretto schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 07:19:

Ik vergelijk het met wanneer ik een pan water aan de kook wil brengen, wat mij veel meer energie (warmte) kost dan een pan water aan de kook houden. Oftewel, iets warm houden (mijn huis op ongeveer 18 graden houden) zou minder energie kosten dan mijn huis overdag / 's nachts (als niemand thuis is of baat heeft bij warmte) af te laten koelen en bij thuiskomst na werk weer op te warmen.
Hier maak je een denkfout. Om een pan water warm te houden moet je hem eerst opwarmen. Om op tijdstip x een pan warm water te hebben is het altijd voordeliger om hem op x-opwarmtijd op te warmen dan om eerst op te warmen en dan warm te houden.
quote:
Ik ben sinds enkele dagen aan het meten met mijn Toon, maar wil het ook eens theoretisch benaderen. Wat zijn jullie tips / ervaringen?
In de theoretische benadering moet je niet kijken naar het opwarmen, maar naar je warmteverlies. Dat is immers wat je moet compenseren met verwarmen. Het verlies is evenredig aan de temperatuur. Dus een huis van 20 graden verliest meer dan een huis van 16 graden. Af laten koelen en dan weer opwarmen is daardoor altijd voordiger.

• loyske
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:48
Aangezien het in de gang van ons huis altijd koud is, overweeg ik om een strook enkelglas naast de voordeur te vervangen door HR++ glas. Zou dit effect hebben?
Het is een houten kozijn en heb ruimte genoeg voor dikker glas.
Houten voordeur heeft al een tochtstrip en brievenbusklep.

Hele huis is al HR++ glas (kunststof kozijnen), spouwmuur- en dakisolatie.

• !null
quote:
loyske schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:24:
Aangezien het in de gang van ons huis altijd koud is, overweeg ik om een strook enkelglas naast de voordeur te vervangen door HR++ glas. Zou dit effect hebben?
Het is een houten kozijn en heb ruimte genoeg voor dikker glas.
Houten voordeur heeft al een tochtstrip en brievenbusklep.

Hele huis is al HR++ glas (kunststof kozijnen), spouwmuur- en dakisolatie.
Ik weet de situatie niet precies, maar je kunt ook een dik gordijn voor dat gedeelte hangen.

Of een voorzet ruit plaatsen voor het enkel glas, als je het simpel wil houden.

Douche WTW

• Terpen Tijn
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22:49
Hoeveel kost zo'n ruitje HR++ nu helemaal? 100 euro geplaatst? Echt een no-brainer als er nog enkelglas in zit. Daar kun je dan trouwens ook weer een dik gordijn voorhangen.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Als het kan qua kozijnen zou je er zelfs driedubbel glas in kunnen zetten.

Flickr

• HereIsTom
quote:
Skyaero schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:25:
[...]

Vanaf 1 januari is het toch echt verboden voor brommers en scooters binnen de ring van A10 in Amsterdam!
Heel mooi, daarom zouden die dingen per direct in heel Nederland verboden moet worden!
Fijnstof is doodsoorzaak nummer 1 en wordt grotendeels door die stinkscooters veroorzaakt, verder maken ze teveel lawaai en zijn ze te gevaarlijk!

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• HereIsTom
quote:
ligretto schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 07:19:
Sinds kort eigenaar van een mooi jaren '30 woning, met nu nog slechte tot redelijke isolatie. Merk wel dat als ik de verwarming 's nachts uit doe, het over ťťn nacht (deze week best fris buiten) afkoelt van 18 naar 14 graden binnentemperatuur. Hoe gaan jullie om met de temperatuur en thermostaat? Houden jullie de verwarming 's nachts aan? Op een bepaalde temperatuur? Ik wil hier naar kijken puur voor energieverbruik en niet echt voor comfort, ik merk er toch niks van als ik slaap of weg ben, behalve in de portomonnee.

Verwarming zo laag mogelijk als je naar bed gaat of langere tijd weg gaat kost minder dan het weer opwarmen, dat is al uit diverse onderzoeken gebleken!
Het is echt niet waar dat iets warm houden meer kost dan het weer opwarmen!
Bij ons gaat hij op 12į, bij vorst koelt het dan ook af naar 14į

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Heb wel eens begrepen dat onder 15 graden niet goed is ivm schimmels ofzo.

Maar of dat waar is?

Gok en steun de NCFS - 1530Wp op het dak in Hoorn.

• HereIsTom
quote:
hjs schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 21:45:
Heb wel eens begrepen dat onder 15 graden niet goed is ivm schimmels ofzo.

Maar of dat waar is?
Dat is alleen bij hele oude huizen waar je overdag ook al last van vocht hebt.

• swapevent
je kan niet een eenduidige richtlijn geven hiervoor
als het gaat vriezen kost het minder gas om snachts ook de woning op 20 gr te houden dan van 15gr weer verwarmen naar 20gr . maar dat is in ons geval

een zeer goed geisoleerde woning kan je snachts wel laag zetten daar de afkoeling dan bijv van 20 naar 18gr gaat ipv 20 naar 15

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:56

mux

99% efficient!

Da's een fabeltje - het kost altijd minder gas om je verwarming langer uit te laten staan. Het kost wel meer *tijd* om je huis weer te verwarmen naar bijv. 20 graden.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• !null
Heel interessant is overigens (voor de echte diehards onder ons) om lokaal te verwarmen. Dus verwarming bijvoorbeeld op 16 zetten, en dan op de plaatsen waar je daadwerkelijk zit lokaal te verwarmen (bijvoorbeeld met infrarood paneel o.i.d.)
Lijkt niet echt heel nuttig in een nieuw huis, maar in een oud huis wellicht interessant.

Edit: Ik vond dit in ieder geval een interessante techniek, maar ik denk niet dat ik het er thuis snel doorheen ga krijgen :+
Bovendien is het huis zeer goed geisoleerd. Dusdanig weinig energieverbruik dat je met een warmtepomp de hele ruimte kan verwarmen ipv met een paar infrarood panelen lokaal, voor hetzelfde geld.

Op een werkplek op zolder kunnen we het wellicht wel met infrarood panelen doen, dat scheelt de hele zolder op warmen.

!null wijzigde deze reactie 04-12-2017 14:01 (40%)

Douche WTW

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
swapevent schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:29:
je kan niet een eenduidige richtlijn geven hiervoor
als het gaat vriezen kost het minder gas om snachts ook de woning op 20 gr te houden dan van 15gr weer verwarmen naar 20gr . maar dat is in ons geval

een zeer goed geisoleerde woning kan je snachts wel laag zetten daar de afkoeling dan bijv van 20 naar 18gr gaat ipv 20 naar 15
Laat je de automoto voor het stoplicht ook altijd 4000 rpm draaien?

Flickr

• swapevent
nee maar ik laat mijn diesel wel altijd een half uur stationair opwarmen
en als ik thuis kom laat ik m nog minstens een kwartier nadraaien ivm het terugkoelen van de motor naar normale bedrijfstemperatuur 8)7 8)7

maar ff zere neus nu.
een hoekwoning zal algauw een 300m3 gas per jaar meer vebruiken dan een tussenwoning
dus in die situatie kan het zomaar beter zijn de thermostaat snachts ook op 20gr te houden ipv afkoelen en weer opwarmen

• T-MOB

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Nee, het is gewoon pertinente onzin dat het minder gas kost om je huis op temperatuur te houden dan om af te laten koelen en weer op te warmen. Hoeveel warmte je verliest is afhankelijk van het verschil in temperatuur tussen buiten en binnen. Hoe hoger de binnentemperatuur, hoe hoger het verschil en hoe harder je dus moet stoken.
Stel dat je 10 watt verliest per graad verschil. Bij een buitentemperatuur van 0 en een binnentemperatuur van 20 graden verlies je dan in 12 uur 2400Wh.
Stel nu dat we dat in 1 uur laten afkoelen naar 16 graden en vervolgens ook 1 uur opwamen naar 20. Dan verliezen we gedurende 10 uur 160W en gedurende 2 uur (gemiddeld) 180W. Dat geeft een totaal energieverlies van 1960Wh.

De parameters zijn natuurlijk fictief. Maar het gaat om het principe, er is geen enkele manier waarop je zo'n som kunt doen waarin een scenario van warm houden gunstiger uitpakt dan af laten koelen en wederverwarmen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:01

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-C5 5050Wp

quote:
Erasmo schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:58:
[...]

Laat je de automoto voor het stoplicht ook altijd 4000 rpm draaien?
Ja, anders slaat hij af :+

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW Gasloos sinds aug 2016

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:22
@ huis warm houden of niet.

jep, het gaat om de delta T tussen binnen en buiten.
hoe kleiner die is de minder je verliest.
(met hoe meer isolatie de minder snel je de warmte verliest.)

maar dan toch, heb ik een situatie die anders is. ;)
laat ik mijn huis afkoelen, dan koelt het maar 1 graad af in de 12 uur nacht.
en dan heb ik een buiten temperatuur nodig van -5 anders haal ik dat niet.

dit komt grote deels door de vloer verwarming, ik verwarm een +/- 1200kilo beton.
en dat duurt wel een 12 uur om af te koelen.

daar naast, heb ik nu een ventilatie lucht warmtepomp. (inventum ecolution)
die uit zetten is niet slim, dan ventileer ik warmte naar buiten die ik net zo makkelijk terug kan halen.
ook is die maar een 1,4kW, dus het duurt meer als 12 uur om mijn huis daar mee te verwarmen, dus kan die beter gewoon door laten draaien.
(het verwarmen van het huis lukt allen als de buiten temperatuur boven de 2-4 graden is.
dat is de lucht uit temperatuur van de ventilatie lucht warmtepomp.)

hier door is mijn huiskamer nu gewoon 24x7 gewoon 21 tot 22 graden.
(warmtepomp probeert er een 22 graden van te maken, de cv probeert er 21 graden van te maken.)
heel de winter door, en dit kost mij een 300m3 gas + (gesaldeerde) 1500kWh.
(inc koken en douchen/badderen)

lekker lux is het wel, altijd een warme vloer. ;)
en kosten zijn goed te doen.
(ik zou nu nog meer PV willen, zodat ik zelf meer van mijn eigen opgewekte stroom kan gebruiken en minder hoef te salderen, maar dat komt nog wel.)

migjes wijzigde deze reactie 04-12-2017 15:29 (3%)

7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16-01 14:59
quote:
migjes schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:25:

(ik zou nu nog meer PV willen, zodat ik zelf meer van mijn eigen opgewekte stroom kan gebruiken en minder hoef te salderen, maar dat komt nog wel.)
Kun je dat uitleggen? Je overschot in de periode van april - september wordt nog groter, terwijl je in de slechte maanden inderdaad iets meer zelf direct kunt gebruiken. Volgens mij saldeer je nog meer naarmate je meer PV legt.

Of zie ik het verkeerd ;)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:22
quote:
Cranberry schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:37:
[...]

Kun je dat uitleggen? Je overschot in de periode van april - september wordt nog groter, terwijl je in de slechte maanden inderdaad iets meer zelf direct kunt gebruiken. Volgens mij saldeer je nog meer naarmate je meer PV legt.

Of zie ik het verkeerd ;)
nop, je ziet het goed.

alleen voor mij is het dus in de zomer in over productie gaan wat ik verder niet nodig heb de rest van het jaar. (wat ik geen probleem vind.)
maar als bij product haal ik dan ook in de winter maanden een hogere W.
nu de ventilatie warmtepomp er bij draait heb ik in de winter maanden een 300W meer "sluip" verbruik.
en die krijg ik nu maar erg slecht gedekt en dat vind ik een beetje jammer, maar goed oplosbaar met een 1kWptje extra. ;)
(en is altijd nog goedkoper als een accu. ;) )

7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 01:58
quote:
Cor-Jan schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:57:
Kent iemand de Zypho Douche WTW ?? (https://www.greentherm.ie...water-heat-recovery-unit/) Ziet er inderdaad hetzelfde uit als de EasyDrain, maar is een stuk eerder terugverdient.
Net een Easydrain Douche WTW via marktplaats op de kop getikt, kom ik erachter dat het letterlijk een Zypho is (staat erop): http://www.zypho.eu/en/zypho-efficiency/ . Dus mocht je die ergens kunnen vinden, ze zijn exact hetzelfde zover als ik het kan zien

• Cor-Jan
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 00:56
quote:
adnanoner schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:06:[...]Net een Easydrain Douche WTW via marktplaats op de kop getikt, kom ik erachter dat het letterlijk een Zypho is (staat erop): http://www.zypho.eu/en/zypho-efficiency/ . Dus mocht je die ergens kunnen vinden, ze zijn exact hetzelfde zover als ik het kan zien
HAHAHA, Da's sterk :) Ik had al zo'n vermoede. Ga je hem in je douche maken of ergens in de afvoer ? Ik zit te denken om deze bij mij in de kruipruimte te plaatsen waar de afvoer van de douche het grote riool in gaat. Daar heb ik ook de aanvroer (waterontharder) en dus zou dat de beste plek zijn (denk ik). Mijn douche is net door de vorige eigenaar van de woning gedaan en is helemaal top.

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Pluimers ;( Toen ze er waren voor de spouwmuurofferte heb ik ze gelijk een offerte laten maken voor een paar enkel glas ramen die vervangen moeten worden. Vorige week de lokale glaszetter langs laten komen en die vraagt de helft en past nog triple glas toe waar het kan ook 8)7

Flickr

• loisnotten
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12-12-2017
*knip*, byebye spammer

ThinkPad wijzigde deze reactie 13-12-2017 19:01 (94%)

• HereIsTom
Iemand ervaring met kunststof kozijnen?
Vandaag hebben ze bij ons kunststof kozijnen geplaatst, daarbij hebben ze om de randen dat groene purschuim gedaan, morgen komen ze het afwerken.
Maar nu de wind erop staat voel ik gewoon tocht langs dat purschuim en bij een harde windvlaag fluit het zelfs!
Is dat normaal?

https://www.dropbox.com/s...2017-12-13%2012.31.00.jpg

HereIsTom wijzigde deze reactie 13-12-2017 23:36 (10%)

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:56

mux

99% efficient!

Nee, dat hoort niet, maar is niet persť een probleem met de kozijnen. Dat kan ook aan je spouwmuur liggen.

Een kunststof kozijn wordt (meestal) geplaatst in een stelkozijn, in feite een rechthoek van watervast multiplex of staal dat vastgemaakt wordt in het raamgat waarin het kozijn wordt vastgeschroefd. Het stelkozijn dient min of meer luchtdicht in de spouw gezet te worden, en vervolgens zit er op het kozijn een rubber afdichting waarmee wederom een luchtdichte verbinding naar het stelkozijn wordt gemaakt. Dat zorgt ervoor dat er geen luchtbeweging mogelijk kan zijn langs het raam.

Soms wordt het stelkozijn niet helemaal luchtdicht in de spouw gezet, of heb je geen volledig stelkozijn maar een tweezijdig kozijn (alleen links en rechts, boven en onder zijn open). Als je een open spouw met ventilatie/antikrimpgaten naar buiten toe hebt, kan daardoor de wind door de spouw heen naar binnen komen. Wederom, eigenlijk hoort dat niet en horen de missende stukken opgevuld te worden, maar de afwerklatten houden dit dan tegen.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23:15

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

Zo'n 1 a 2 keer per stookseizoen vergeet m'n slimme thermostaat de nachtverlaging. Vannacht was de eerste keer van dit seizoen. Waardoor het komt is een groot vraagteken. De thermostaat in kwestie: een Honeywell Round Modulation.

ZonPHP site PVOutput site

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zoals misschien wel bekend heeft Tesla een tijdje geleden een grote accu neergezet in Zuid-AustraliŽ om daar lokale instabiliteitsproblemen van het net op te lossen.

Het heeft een neveneffect: een 560 MW kolencentrale op 1.000 km afstand valt onverwacht uit en voordat de contractuele backupcentrale 6 seconden later is opgestart heeft de Tesla batterij de situatie al onder controle.
Het wordt daar met een leuk verhaaltje opgeschreven, maar dit bewijst wel de stabiliserende werking van dergelijke opslag. Niet alleen voor het net, maar ook voor de energiemarkt zelf.

Open Source landkaart

• styno
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09-01 16:41

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

quote:
Maasluip schreef op woensdag 20 december 2017 @ 08:38:
Zoals misschien wel bekend heeft Tesla een tijdje geleden een grote accu neergezet in Zuid-AustraliŽ om daar lokale instabiliteitsproblemen van het net op te lossen.
Mooie showcase voor grid-tied batterijen inderdaad.

2 observaties, die natuurlijk niet nieuw zijn:
- De aloude internet meme dat wind onbetrouwbaar is en de stabiliteit van de grid in gevaar brengt blijkt ook hier weer een eenzijdige kijk op de zaken. Grote traditionele (fossiele) centrale trippen ook regelmatig waarbij binnen een paar seconden een heel groot vermogen van het net valt wat veel hot-standby en frequency reserve capaciteit vraagt.
- Meedoen aan o.a. de primaire frequentieregeling is een lucratieve bezigheid voor dit soort systemen en door de veel snellere reactietijd dan traditionele centrales verlaagt het de benodigde dure frequency reserve.

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
11xSunpower SPR-225@SMA SB2500HF-30 (2013: 1122kWh/kWp)
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
styno schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:31:
[...]

- Meedoen aan o.a. de primaire frequentieregeling is een lucratieve bezigheid voor dit soort systemen en door de veel snellere reactietijd dan traditionele centrales verlaagt het de benodigde dure frequency reserve.
Inderdaad. Om het wel even in perspectief te zetten: deze accu heeft een maximaal vermogen van 100 MW (en een capaciteit van 126 kWh), in Duitsland is een primaire regeling van 3.000 MW opgesteld.
Maar het klopt, dit bewijst wel de kracht van accu's: het direkt kunnen regelen.

Open Source landkaart

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16-01 12:00

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

quote:
Maasluip schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:19:
[...]
Inderdaad. Om het wel even in perspectief te zetten: deze accu heeft een maximaal vermogen van 100 MW (en een capaciteit van 126 kWh), in Duitsland is een primaire regeling van 3.000 MW opgesteld.
Maar het klopt, dit bewijst wel de kracht van accu's: het direkt kunnen regelen.
Dan vind ik het des te indrukwekkender dat met gemiddeld vermogen van zo'n 5 MW voor 3 minuten (~ 250 kWh), de frequentie alweer hersteld was. Hebben ze nu een 10x te grote accu besteld?

Met een capaciteit van 126 kWh bedoel je neem ik aan 126 MWh? Scheelt slechts een factor duizend :P

antonboonstra wijzigde deze reactie 20-12-2017 20:17 (3%)

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• Raolte
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19:26
Btw terug vragen van zonnepanelen voor juni 2013
Weet iemand hier nog iets meer van ? Een voorbeeld brief of zo

https://www.nu.nl/geldzak...nel-btw-terug-vragen.html

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
Raolte schreef op donderdag 21 december 2017 @ 07:42:
Btw terug vragen van zonnepanelen voor juni 2013
Weet iemand hier nog iets meer van ? Een voorbeeld brief of zo

https://www.nu.nl/geldzak...nel-btw-terug-vragen.html
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

vast wat info in te vinden ;)

Gok en steun de NCFS - 1530Wp op het dak in Hoorn.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
antonboonstra schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:16:
[...]

Dan vind ik het des te indrukwekkender dat met gemiddeld vermogen van zo'n 5 MW voor 3 minuten (~ 250 kWh), de frequentie alweer hersteld was. Hebben ze nu een 10x te grote accu besteld?
Tegelijkertijd werd ook de kolenbackup aangezwengeld. De Tesla batterij had het in zijn eentje niet gered met 125 MWh tegen een last van 560 MWh die afvalt.
quote:
Met een capaciteit van 126 kWh bedoel je neem ik aan 126 MWh? Scheelt slechts een factor duizend :P
:+ Inderdaad.

Open Source landkaart

• styno
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09-01 16:41

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Er speelt, denk ik, ook nog de afstand tussen de beide centrales, de kolencentrale die uitviel stond 1000km verderop. Mogelijk kon de Tesla batterij niet veel meer injecteren om de lokale spanning niet te ver te laten oplopen? Plus dat andere online centrales ook automatisch gas bij geven.

@Maasluip Dat DE 3000MW primaire reserve heeft komt natuurlijk deels door de aanwezigheid van zeer grote centrales, die is nodig mochten twee 1+GW centrales trippen op ruwweg hetzelfde moment. Met minder van dergelijke grote en meer kleine decentrale centrales is er ook minder primaire reserve nodig.

Plus dat er minder primaire reserve nodig is als deze veel sneller kan reageren (arresting capaciteit), geholpen door goedkopere secudaire reserve. Uiteindelijk zie ik de dure primaire capaciteit dus afnemen, of door het aanbod van batterij systemen goedkoper worden.

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
11xSunpower SPR-225@SMA SB2500HF-30 (2013: 1122kWh/kWp)
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die 1000 km geeft wel aan dat het Australische net een volstrekt andere topologie heeft dan het Europese. Ik weet niet of je hier Łberhaupt op 1000 km afstand iets kunt uithalen, zelfs als het binnen een land is. Stel dat in MŁnchen of Marseille 500 MW uitvalt, kun je dat in Flensburg of Lille opvangen?

Open Source landkaart

• Dreamvoid
quote:
Maasluip schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:27:
Die 1000 km geeft wel aan dat het Australische net een volstrekt andere topologie heeft dan het Europese. Ik weet niet of je hier Łberhaupt op 1000 km afstand iets kunt uithalen, zelfs als het binnen een land is. Stel dat in MŁnchen of Marseille 500 MW uitvalt, kun je dat in Flensburg of Lille opvangen?
Als er genoeg capaciteit in de regionale/crossborder interconnecties is wel.

specs

• HenkS_
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22-12-2017
Re: "DE 3000 MW primaire reserve".

Dat schijnt 3000 MW voor heel Europa te zijn: http://www.tennet.org/eng...tion/primary_reserve.aspx

Wat met batterijen valt te verdienen (per week): https://www.regelleistung.net/ext/tender/results/5872

Hoe het precies werkt: http://www.mainsfrequency.com/

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:43

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
ericplan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:06:
Zo'n 1 a 2 keer per stookseizoen vergeet m'n slimme thermostaat de nachtverlaging. Vannacht was de eerste keer van dit seizoen. Waardoor het komt is een groot vraagteken. De thermostaat in kwestie: een Honeywell Round Modulation.
misschien een software-fout/bug? Melding gemaakt bij Honeywell?

ZonPHP -=- Mijn Renault Zoe Intens -=- Duchenne Heroes 2013/2015

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 23:54
De opbrengst van duurzame energie is in 2017 weer flink toegenomen.

De opbrengst van zonneenergie is in 2017 zelfs met 40% gestegen
De opbrengst van windmolens is met een derde toegenomen
De opbrengst van biogas is ongeveer gelijk gebleven
https://www.nu.nl/economi...0-procent-toegenomen.html

De opbrengst van 16 TWh in 2017 uit deze drie bronnen is goed voor ongeveer 13% van de ongeveer 120 TWh die we elke jaar in Nederland aan elektriciteit verbruiken
https://opendata.cbs.nl/#...77/table?ts=1514548002280

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Ons huis heeft heteluchtverwarming (HLV). De HLV unit staat met de CV ketel in een ruimte op de 1e verdieping, precies boven de meterkast. Het viel me op dat de ruimte van de meterkast flink warm wordt. Blijkbaar is er geen, of in elk geval te weinig, isolatiemateriaal onder de HLV unit waardoor de ruimte eronder flink warm wordt. Dit is warmteverlies, en daarom wil ik de bovenkant van de meterkast van isolatiemateriaal voorzien.

Zie onderstaande foto (in de meterkast, van beneden naar boven genomen

Hoe zou ik dit het beste kunnen isoleren?
EPS platen heb ik nog op voorraad maar het lijkt me monnikenwerk om dit op maat te maken met alle leidingen. Zou ik er gewoon wat glaswol tegenaan kunnen maken? Dit is vrij flexibel. Maar als ik dit koop dan heb ik direct een enorme rol. Hebben jullie hiermee ervaring of ideeŽn?

hmmz

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 23:54
quote:
DJ^ schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:22:

Hoe zou ik dit het beste kunnen isoleren?
EPS platen heb ik nog op voorraad maar het lijkt me monnikenwerk om dit op maat te maken met alle leidingen. Zou ik er gewoon wat glaswol tegenaan kunnen maken? Dit is vrij flexibel. Maar als ik dit koop dan heb ik direct een enorme rol. Hebben jullie hiermee ervaring of ideeŽn?
Die grote spleten kun je ook prima vullen met schuim.
https://www.gamma.nl/asso...urschuim-750-ml/p/B516242

Misschien liever vanaf de bovenkant

TWyk wijzigde deze reactie 30-12-2017 10:40 (3%)

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

quote:
TWyk schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:39:
[...]

Die grote spleten kun je ook prima vullen met schuim.
https://www.gamma.nl/asso...urschuim-750-ml/p/B516242

Misschien liever vanaf de bovenkant
Voor de spleten is dat een goeie. Voor de rest zie ik dat niet zitten omdat het dan een dikke smeerboel wordt.
Vanaf de bovenkant is niet mogelijk helaas.

DJ^ wijzigde deze reactie 30-12-2017 11:43 (5%)

hmmz

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@DJ^
Maak er gewoon een plaffonetje in met een isolatieplaat (pir plaat of styrodur)
Dan ben je van die lelijke slangen ook af.
Dichtpurren zou ik ook niet doen. Kan altijd makkelijk zijn om er nog eens een leiding door te trekken.

3430 Wp-z 2550 Wp-n op SMA-STP-6000 TL-20: Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16-01 12:00

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

quote:
TWyk schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:50:
De opbrengst van duurzame energie is in 2017 weer flink toegenomen.

De opbrengst van zonneenergie is in 2017 zelfs met 40% gestegen
De opbrengst van windmolens is met een derde toegenomen
De opbrengst van biogas is ongeveer gelijk gebleven
https://www.nu.nl/economi...0-procent-toegenomen.html

De opbrengst van 16 TWh in 2017 uit deze drie bronnen is goed voor ongeveer 13% van de ongeveer 120 TWh die we elke jaar in Nederland aan elektriciteit verbruiken
https://opendata.cbs.nl/#...77/table?ts=1514548002280
Martien Visser plaatst regelmatig grafieken uit de EnTranCe database op Twitter. Deze database wordt ook gebruikt voor de website www.energieopwek.nl waar ook het artikel op nu.nl naar verwijst.

Let op dat deze grafiek het percentage laat ziet t.o.v. van de totale hoeveelheid energie in Nederland verbruikt, niet alleen de elektriciteit.

antonboonstra wijzigde deze reactie 30-12-2017 17:09 (8%)

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• swapevent
ik wil toch wat meer gaan doen met alles via een app bedienen hier in huis
echter heb nu al verschillende systemen gezien die bijv via wifi aan/uit schakelen
maar dan geen camera's of via een of andere home unit werken maar dan niet bijv de rolluiken kunnen bedienen.

wat wil ik :
2 wifi camera's
ten minste 3 aan/uit schakelaar binnen en 2 buiten via wifi
2 keer rolluik bediening
en dat liefst eigenlijk via 1 systeem
iemand die me ff opweg kan helpen , zoals gezegt tot nog toe of camera of bijv aan.uit maar niet deze combi gevonden

Pagina: 1 ... 42 43 44 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*