De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.960 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Je zoekt een platform waar je apparatuur van meerdere fabrikanten kunt koppelen. Denk aan een Homey, of een open source domoticapakket op bijv een raspberry pi, zoals home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja idd ik wil niet 3 verschillende apps op me telefoon met 3 verschillende controller units in huis als het ware

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Aan alle duurzame kroeghangers:

Een fijn uiteinde en een geweldig 2018 !!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanaf welke aanvoer temperatuur spreek je over LTV
als ik de folder lees van de nefit enviline dan kan deze een cv aanvoertemp bereiken van 65 gr.
mijn hr ketel staat op 60 hier met normale radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
55 graden of lager, ZLTV 40 graden of lager afaik

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie warmtepompen voorbij komen die tot een CVaanvoer temp gaan van 55 danwel 60gr
voor mijn gevoel zou ik dan mijn gewone radiatoren kunnen gebruiken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Hou in de gaten dat warmteafgifte van oude verwarmingen enorm naar beneden gaat onder 60 graden. De kale prijs van nieuwe verwarmingen viel mij enorm mee. De reden dat ik ze nog niet vervangen heb is dat ik waarschijnlijk vloerverwarming onder de houten vloer ga maken en ze er daarna uiteindelijk uitgaan, maar als het vervangen van oude verwarmingen door nieuwe kost weinig, voor zo'n 100 euro per verwarming kom je al een heel eind.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Lardman
Waar moet ik aan denken bij oude verwarmingen. Bedoel je die leden radiatoren ofzo?

Als ik de warmteafgifte tabellen mag geloven dan gaat het vermogen een een paneelradiator net zo hard omlaag als bij een convector. De paneelradiator geeft stralingswarmte en heeft meer massa, wat ik beide prettig vind met een warmtepomp. Vandaar mijn keus voor een paneelradiator.
Daar in tegen kan je bij een convector beter geforceerde verwarming toepassen met een ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

indien de vraag ergens ander hoort hoor ik het graag
begin vorig jaar hebben we de badkamer vernieuwt tevens in het washok nog een oude wasbak weggehaald. de warm en koudwaterleiding is daar afgedopt.
echter sindsdien hebben we last van waterslag en voor mijn gevoel word dit steeds erger
eerst was het alleen bij de kraan in de badkamer tegenwoording ook bij toilet beneden of kraan in de keuken.

kan het zijn dat er lucht zit in het punt waar deze afgedopt is ( oude wasbak ) of is de watermeter aan het stukgaan. ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag in het appartementen complex van mijn moeder in de rondte gerend met een kitspuit. Met de westerstorm kwam deze via de kieren rond het kozijn via de spouw de huiskamer in. Zo ook onder de vensterbank door en een barst in de muur.

Deze spouwmuur is dus volledig leeg denk ik, en de lucht staat dus ook echt niet stil. Maar goed, met een uurtje kitten kwam er schot in en heb ik een stuk of 4 eenden lokfluiten stil gekregen. Winst!

Zowel aan de oost als west zijde tocht het letterlijk de woonkamer of slaapkamers in. Bizar eigenlijk.

Eigenlijk zou het gehele complex van 1978 van spouwmuurvulling voorzien moeten worden, maar ja, dat zie ik met circa 80 woningen niet zo snel gebeuren. Zou wel een mooi projectje voor een ondernemer zijn denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Dre schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:56:
@Lardman
Waar moet ik aan denken bij oude verwarmingen. Bedoel je die leden radiatoren ofzo?

Als ik de warmteafgifte tabellen mag geloven dan gaat het vermogen een een paneelradiator net zo hard omlaag als bij een convector. De paneelradiator geeft stralingswarmte en heeft meer massa, wat ik beide prettig vind met een warmtepomp. Vandaar mijn keus voor een paneelradiator.
Daar in tegen kan je bij een convector beter geforceerde verwarming toepassen met een ventilator.
Ik doel op standaard oude verwarmingen met weinig lamellen en ontworpen voor 90/70/20 (aanvoer, retour, kamertemp). Als je standaard verwarmingen van tegenwoordig bekijkt zitten daar veel meer lamellen in en zie je dat ze al ontworpen zijn voor 70/65/20. Hoe ouder de verwarmingen hoe relatief beroerder ze het doen bij 35 graden, dat is het enige punt dat ik wil maken.

On a sidenote, ik denk dat het bij ons thuis een Loria gaat worden uiteindelijk, maar daar over later en in een ander topic meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Jan Rotmans hoogleraar duurzame transities wil Nederland in 10 jaar van het aardgas af.
Dat zou ook goed zijn voor het milieu, maar of dat gaat lukken? Het afsluiten alleen al is bij Liander niet echt goedkoop te noemen met dik 600 euro. Bij netbeheerder Eneco kost het niets. Beetje raar. :?
https://www.installatiepr...huishoudens-van-gasnet-af

De warmtewinner van Eneco blijkt tegen te vallen, hier al door de experts voorspeld.
https://www.installatiepr...warmtewinner-vallen-tegen

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 04-01-2018 10:32 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Gasschuif Die warmtewinner zuigt dus simpelweg harder af dan de bestaande MV systemen die de mensen al hadden?
Of werd hij ook vrolijk in huizen gehangen zonder MV? Dan snap ik het helemaal.
Al zal er waarschijnlijk wel wat winst in de luchtkwaliteit zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

!null schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:37:
@Gasschuif Die warmtewinner zuigt dus simpelweg harder af dan de bestaande MV systemen die de mensen al hadden?
Nee dat hoeft niet maar kan wel, de MV laat je meestal niet constant op stand 3 draaien :)
De WW zorgt voor overventilatie als je het vergelijkt met hoe de MV gewoonlijk wordt gebruikt.
Uit het verhaal maak ik op dat hij op de verkeerde momenten werkt zoals in de nacht en ochtend wanneer het buiten het koudst is.
Je haalt dan onvermijdelijk koude lucht via de raamroosters in huis waardoor de warmtevraag toeneemt en dus ook het verbruik icm dalende efficiëntie van de WW.
Je zou zeggen dat dit gegeven bekend zou moeten zijn omdat deze systemen al veel langer bestaan ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Speedy-Andre @!null
Waarschijnlijk wordt er nu ongeveer geventileerd zoals het hoort.
Want werkelijk niemand gebruikt een MV of WTW op de juiste stand, ze staan overal 99% van de tijd op stand 1 en het systeem is zelden of nooit ingeregeld.

En met ventileren kijk je niet naar de buitentemperatuur, maar naar luchtkwaliteit binnen.
Dus ook als het buiten extreem koud is, moet er gewoon geventileerd worden.

Als het werkelijk zo is dat de luchtkwaliteit verbeterd zou zijn bij die 120 adressen, dan maakt dat nog iets goed voor de ww...

[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 04-01-2018 12:23 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ze worden niet alleen slecht/niet ingeregeld, ook verkeerd aangesloten ;w
In mijn straat werkt stand 2 nergens omdat de fase niet op het moedercontact van de schakelaar zit 8)7
2 draden omwisselen en je hebt wel alle 3 standen :z
Zal wel de zelfde slaapkop geweest zijn die de schakelaar tijdens de bouw overal heeft aangesloten.
Onderhoud aan het systeem is er ook zo goed als niet, wie kijkt of de ventielen dichtgeslibt zijn en of je ze nog kan afstellen?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gasschuif schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:25:
Jan Rotmans hoogleraar duurzame transities wil Nederland in 10 jaar van het aardgas af.
Dat zou ook goed zijn voor het milieu, maar of dat gaat lukken?
Grootschalige elektrificatie van verwarming is op zich prima mogelijk, je hoeft dan inderdaad geen twee kleinschalige netten meer te onderhouden. Maar voor het totale gasverbruik maakt het weinig uit - je krijgt dan feitelijk een centralisatie van de verwarmingsmarkt zoals bv in Frankrijk - in de winter wordt een grote vloot aan gasgestookte centrales opgestart, die via het elektriciteitsnetwerk de huizen verwarmen.

Combineer je dat met de geplande grootschalige uitbouw van biogas/syngas in Europa, plus de bestaande aardgasopslag infrastructuur, dan kan je op deze manier inderdaad de seizoensgebonden verwarmingsvraag op den duur vergroenen, iets wat via wind/zon niet mogelijk is. (edit: dan bedoel ik dus, niet mogelijk zonder elektriciteitsopslag die kosteneffectief is over 1 laad-ontlaad cyclus per jaar)

Let wel, dit kost nog behoorlijk tijd. Op het moment is de totale biomethaan productie van Europa circa 2 miljard kuub per jaar wat nog lang niet genoeg is voor de winter behoefte, maar de plannen zijn behoorlijk ambitieus en een groei naar 25 mld kuub in 2020 lijkt mogelijk als de randvoorwaarden voor extra investeringen worden vastgelegd. Ter vergelijking, Groningen gaat 21 miljard per jaar doen tot 2020.

De vraag is alleen waar dit gas eerst naartoe moet gaan: als het in eerste instantie de transportsector in wordt geduwd (als vervanger voor diesel), hoe langer verwarming op aardgas gebaseerd blijft. Alsnog netto een flinke verbetering natuurlijk, vooral in luchtkwaliteit.

[ Voor 30% gewijzigd door Dreamvoid op 04-01-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Helaas kom ik net onderstaand bericht tegen.Vind ik persoonlijk jammer om te lezen. Had met een beetje steun wellicht kunnen gaan expanderen. Er zijn veel locaties op deze aardbol waar dit heel goed zou kunnen werken. Het is een goede component in de reneweble energy mix. We hebben dit nodig en het wordt gedirigeerd door de maan. Dus gaat min of meer vanzelf en heeft een (zeer) voorspelbaar karakter.
Er zit veel kennis en innovatie bij deze toko en getijden energie kan op de juiste locatie (heel) veel energie opwekken. Hoop dat het desondanks toch nog goed gaat komen.
https://www.duurzaambedri...-in-financieel-zwaar-weer

[ Voor 34% gewijzigd door Gasschuif op 06-01-2018 19:46 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Gasschuif schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:29:
Helaas kom ik net onderstaand bericht tegen.Vind ik persoonlijk jammer om te lezen. Had met een beetje steun wellicht kunnen gaan expanderen. Er zijn veel locaties op deze aardbol waar dit heel goed zou kunnen werken. Het is een goede component in de reneweble energy mix. We hebben dit nodig en het wordt gedirigeerd door de maan. Dus gaat min of meer vanzelf en heeft een (zeer) voorspelbaar karakter.
Er zit veel kennis en innovatie bij deze toko en getijden energie kan op de juiste locatie (heel) veel energie opwekken. Hoop dat het desondanks toch nog goed gaat komen.
https://www.duurzaambedri...-in-financieel-zwaar-weer
Op zich is dit vrij normaal - er zijn honderden manieren om groene stroom op te wekken, sommigen blijken nou eenmaal in de praktijk niet zo zinnig. Al die schattige small-scale wind turbines ook bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vanochtend was er iemand van Holland Solar bij BNR. Hij meldde dat er maar liefst 200GW of omgerekend 2000km2 aan PV nodig is in 2050 om aan de duurzame vraag te voldoen en los te zijn van fossiel.

Ik heb net even een bierviltberekening gemaakt. Bij TenneT wordt op dit moment ongeveer 19000MW aan vermogen gevraagd/geleverd. Uitgaande van een PV paneel van 250W ( gemakshalve 2 vierkante meter per paneel ) en een opwek van 175W per paneel dan kom ik uit op:

19000MW / 175W per paneel = 108571427 zonnepanelen, uitgaande van 2m2 per paneel is dat omgerekend 217km2 aan zonnepanelen.

Zat die man bij BNR er nu een factor 10 naast of zit ik ergens hopeloos te schutteren?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Een makkelijke manier om orde-grootte te berekenen: per persoon heeft een rijk westers land zo'n 1kW continu nodig. Zeg dat we 20 miljoen mensen in 2050 hebben, dan willen we dus 20GW continuvermogen.

Dit is echter puur elektrisch vermogen van heel Nederland inclusief alle industrie en whatever. Niet alle primaire energie wordt voor elektriciteit gebruikt, sterker nog, maar ongeveer 25-30% van alle primaire energie wordt omgezet naar elektriciteit, de rest wordt 'direct' gebruikt, voornamelijk als voertuigbrandstof en voor staalproductie. Als je al deze energie ook wilt verduurzamen, en je houdt rekening met de hogere thermodynamische efficiëntie van elektrische processen, dan kom je gewoonlijk ruwweg twee keer zo hoog uit, dus iets van 40-50GW. Gooi daar de capaciteitsfactor van wind en zonne-energie overheen, en 200GW aan geïnstalleerd nominaal vermogen klopt wel zo'n beetje.

't is maar 20x10km aan energie-opwek. Dat kunnen we met gemak verbergen op ons deel van de noordzee, of we doen wat we altijd al hadden moeten doen en annexeren België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

mkleinman schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:15:
Uitgaande van een PV paneel van 250W ( gemakshalve 2 vierkante meter per paneel ) en een opwek van 175W per paneel dan kom ik uit op […]
De 175W is hopeloos optimistisch :)
1 Wp levert ca 1 kWh per jaar. Dat is een gemiddeld vermogen van 0,11 watt.
Een 250 Wp paneel levert dus jaargemiddeld ca 28 watt, geen 175.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, we komen bij 2000km2 al een heel eind met ons dak oppervlak (maar niet helemaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kookt er hier iemand toevallig op flessengas? Nu de warmtepomp er staat is koken op aardgas wel errug duur per kuup en ik ga het liefst zo snel mogelijk van het aardgasnet af, maar pas over een jaar of 5 staat het hier in de planning de keuken te vervangen. Wellicht is een paar jaar koken op flessengas een goede tussenvorm.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Erasmo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:30:
Kookt er hier iemand toevallig op flessengas? Nu de warmtepomp er staat is koken op aardgas wel errug duur per kuup en ik ga het liefst zo snel mogelijk van het aardgasnet af, maar pas over een jaar of 5 staat het hier in de planning de keuken te vervangen. Wellicht is een paar jaar koken op flessengas een goede tussenvorm.
Is het niet makkelijker om de plaat voor een inductieplaat te vervangen? Of is dit toevallig een compleet fornuis, want dan is het best lastig. Ik zag dat losse fornuizen snel naar de 2k euro gaan.

Hier gaat tzt de gasplaat er gewoon uit voor een inductieplaat, die is ook makkelijk schoon te maken en kan ook in de nieuwe keuken gewoon geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Hoewel er inductieplaten met een soort wokvoorziening bestaan heb ik toch veel plezier van een échte wokbrander. We koken hier daarom op zo'n kookplaat:

Afbeeldingslocatie: https://www.keukenloods.nl/images/artikelen/1920/1080/0/10/hd955100nb.jpg?1513759803

maar ik ben wel benieuwd hoe ik verder moet als we geen gas meer krijgen. Daarom ben ik ook geïnteresseerd in flessengas.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dan neem je toch een inductiewok? Werkt een stuk lekkerder dan gas, en geen troep die overal in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bedenk je wel dat flessengas al gauw twee keer zo duur is per kWh dan aardgas. Als ik zo snel even een vergelijk maak zal je gasverbruik al onder de 250 m3 moeten zijn wil flessengas goedkoper zijn. En dan zit je nog met de nadelen: met flessen sjouwen en propaan is zwaarder dan lucht, dus bij een lek blijft het laag bij de grond hangen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:44:
[...]

Is het niet makkelijker om de plaat voor een inductieplaat te vervangen? Of is dit toevallig een compleet fornuis, want dan is het best lastig. Ik zag dat losse fornuizen snel naar de 2k euro gaan.

Hier gaat tzt de gasplaat er gewoon uit voor een inductieplaat, die is ook makkelijk schoon te maken en kan ook in de nieuwe keuken gewoon geplaatst worden.
De keuken is hier vrij oud en gaat nog maar een jaar of 5 mee. Uiteindelijk wil ik wel over op inductie maar daarvoor moet er een driefase-kabel aangelegd worden naar de keuken, en dat doe ik liever als de hele boel toch vernieuwd wordt. Met een ombouwsetje kan ik mijn gasfornuis voor een paar tientjes omzetten naar flessengas.
Maasluip schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:15:
Bedenk je wel dat flessengas al gauw twee keer zo duur is per kWh dan aardgas. Als ik zo snel even een vergelijk maak zal je gasverbruik al onder de 250 m3 moeten zijn wil flessengas goedkoper zijn. En dan zit je nog met de nadelen: met flessen sjouwen en propaan is zwaarder dan lucht, dus bij een lek blijft het laag bij de grond hangen.
Ik verwacht toch niet echt om jaarlijks meer dan 250m3 te gebruiken om enkel mee te koken :+
mux schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:15:
Dan neem je toch een inductiewok? Werkt een stuk lekkerder dan gas, en geen troep die overal in komt.
Trouwens nog gefeliciteerd met de aanschaf van je elektrische auto :)

[ Voor 9% gewijzigd door Erasmo op 11-01-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op een naar binnen draaiende buitendeur wil/moet ik een tochtstrip plaatsen (met borstels). Is dit beter om buiten te plaatsen of binnen? Bij binnen zal ie enkel afdekken. Buiten zal deze de dorpel raken en dus echt afsluiten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:13
Maasluip schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:15:
Volgens mij moet je serieus heel erg je best doen om meer dan 250 kuub aan gas te verbruiken voor koken :D En heb je in je rekensom ook vastrecht voor gas meegenomen? Ik zou in ieder geval nooit alleen voor een gasfornuis, laat staan voor alleen een wokbrander, nog een gasaansluiting nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Vincm Ja, juist met het vastrecht. Flessengas is per kWh twee keer zo duur als aardgas, dus als je het vastrecht niet mee zou nemen dan zou het een no-brainer zijn.
Ik zou iig nooit voor flessengas gaan in huis, maar dat komt dan denk ik ook omdat ik ervaring heb met flessengas op een boot (en vooral het sjouwen met flessen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

kmf schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:47:
Op een naar binnen draaiende buitendeur wil/moet ik een tochtstrip plaatsen (met borstels). Is dit beter om buiten te plaatsen of binnen? Bij binnen zal ie enkel afdekken. Buiten zal deze de dorpel raken en dus echt afsluiten.
Opties, ik heb een opdeklat gebruikt aan de binnenzijde met siliconen tochband.
https://www.gamma.nl/asso...-9x32-mm-270-cm/p/B579988
Met de volgende tochtband.
https://www.gamma.nl/asso...3-meter-2-stuks/p/B545581

Eerst de plint geschilderd, daarna in de binnenkant er tegenaan geschroefd. Wel een sleuf moeten maken voor de slotplaat en de deurstop bovenaan.

Een vriend van mij heeft de gewone opbouw tochtstrip profiel aan de buitenzijde geplaatst van het deurkozijn. Op die manier duwt de deur tegen het tochstrip profiel en sluit deze af.

Bij mijn moeder kon dit niet en heb ik deze gewoon aan de rand van de deur gedaan en vastgespijkerd, dat sloot goed genoeg af zonder ingrijpende wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maasluip schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:59:
@Vincm Ja, juist met het vastrecht. Flessengas is per kWh twee keer zo duur als aardgas, dus als je het vastrecht niet mee zou nemen dan zou het een no-brainer zijn.
Ik zou iig nooit voor flessengas gaan in huis, maar dat komt dan denk ik ook omdat ik ervaring heb met flessengas op een boot (en vooral het sjouwen met flessen).
Ik hou van koken maar hier zit het eten sowieso meestal in de slowcooker of oven. En ik kan letterlijk op 200m flessen wisselen, een beetje sjouwen is voor mij geen probleem iig. Hoe lang deed jij meestal met een fles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:16

ericplan

5180 Wp PV

Maasluip schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:59:
Je kan ook lichtgewichtflessen gebruiken. Nog veiliger ook. (Benegas)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:52:
[...]

Je kan ook lichtgewichtflessen gebruiken. Nog veiliger ook. (Benegas)
Dat scheelt inderdaad een aardige slok op een borrel. Zelf verbruik ik een grote fles per jaar bij het onkruid wegbranden. Die kunststof verpakking is een stuk lichter.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erasmo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:26:
[...]

Ik hou van koken maar hier zit het eten sowieso meestal in de slowcooker of oven. En ik kan letterlijk op 200m flessen wisselen, een beetje sjouwen is voor mij geen probleem iig. Hoe lang deed jij meestal met een fles?
Daar is geen peil op te trekken want je gebruikte gas voor koken, warm water en verwarming. Plus verschillend aantal mensen en je bent ook niet alle dagen op een boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maasluip schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:11:
[...]

Daar is geen peil op te trekken want je gebruikte gas voor koken, warm water en verwarming. Plus verschillend aantal mensen en je bent ook niet alle dagen op een boot.
Kijk dan sleep je al wat meer als je het ook voor verwarming gebruikt. Met alleen kookgas verwacht ik toch wel een paar maanden met een fles te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Van woonschip bewoners begrepen dat ze zo'n 2-3 flessen per jaar gebruiken om te koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik woon in Frankrijk waar je flessen nodig hebt om op gas te koken, en inderdaad 2-3 flessen per jaar klopt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Wat zit er in een fles ( veel maten te verkrijgen...) een 10 kg kost 35 euro?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb zo'n plastic gas fles die je kunt vullen bij het LPG tankstation, ook wel praktisch, veilig en licht.
Maar dat is voor de camper.
Wij gaan ook over op volledig inductie koken en van het gas af.

[ Voor 30% gewijzigd door !null op 11-01-2018 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Erasmo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:30:
puur gasplaat naar inductie hoeft toch niet zo duur te zijn?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

€300 brengt je een heel eind, maar er is ook een meterkast aanpassing nodig... en soms nieuwe pannen. Onder de €1k moet altijd wel lukken, tenzij je een dure smaak hebt ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BarryH schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:35:
[...]

puur gasplaat naar inductie hoeft toch niet zo duur te zijn?
Er moet een nieuwe 3-fase kabel naar de keuken getrokken worden, en deze keuken gaat niet meer dan een jaar of 5 mee. Dus een paar jaar op flessengas is prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Erasmo Dan ligt die kabel er toch mooi? Als die kabel nu onder of achter je keukenkastjes uit komt dan is dat toch ook prima voor je nieuwe keuken?

Een fornuisgroep op een fase kost een paar tientjes, en de kabel ook niet veel. De moeite blijft hetzelfde.
Wij hebben nu voor 600 euro een kookplaat van bosch met genoeg slimme functies. Kan nog wel wat goedkoper.
Maar je kunt hem ook gewoon meenemen naat je nieuwe keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:26:
[...]

Dan mobiele inductie met 2 zones erbij, naast slowcooker, oven, magnetron, airfryer, ..... kan gewoon op het stopcontact. Ik heb deze gewoon over het gasfornuis geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/1478/1478265.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Kon geen andere plek vinden voor vraagje aan de electra kenners.

Ik heb Ledlampjes E27 fitting besteld. Op 3plekken prima, maar op 1 plek niet.

Als ik de schakelaar in de wcd uit zet, gaat de ledkamp niet _helemaal_ uit. Er blijft schijnbaar een heel klein beetje spanning op staan?

Schijnt aan isolatie tussen de fase en de nuldraad te liggen lees ik? Of aan lange lengte. Maar het is in een keukentje, dus "lang" zal de lengte niet zijn.

Als je de fase en de nul schakelt moet het op gelost zijn. Is er ook een andere oplossing?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

25k weerstand of een kleine gloeilamp parallel aan de lamp.

[ Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 12-01-2018 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Atomic2005 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:30:
Kon geen andere plek vinden voor vraagje aan de electra kenners.

Ik heb Ledlampjes E27 fitting besteld. Op 3plekken prima, maar op 1 plek niet.

Als ik de schakelaar in de wcd uit zet, gaat de ledkamp niet _helemaal_ uit. Er blijft schijnbaar een heel klein beetje spanning op staan?

Schijnt aan isolatie tussen de fase en de nuldraad te liggen lees ik? Of aan lange lengte. Maar het is in een keukentje, dus "lang" zal de lengte niet zijn.

Als je de fase en de nul schakelt moet het op gelost zijn. Is er ook een andere oplossing?
Aangezien de LED al bij een zeer lage stroom/spanning iets oplicht is de inductie spanning die wordt opgewekt in de draad naar de lamp al voldoende.
Bij een normale schakelaar wordt alleen de fase geschakeld. Als je een dubbelpolige schakelaar neemt heb je het probleem niet.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

met een beetje gasfles kan je zo'n wokbrander ongeveer 10 a 12 uur gebruiken.
het jaarvebruik van een volledige gaskookplaat is ongeveer 40m3
in dit geval is het 1 ipv 4/5 pitten. maar wel een wat zwaardere dus zeg ff grof geschat 10m3
gezien dat je een vervent gaswokker bent.

een Gasfles van 10kg propaan is ongeveer 5m3
dus met 2 a 3 flessen op jaarbasis moet dit te doen zijn kost je ruwweg 60 euro / jaar

echter neem even de volgende punten mee
<1> heb je ruimte om die gasfles te plaatsen , gaat dit niet ten koste van een kastje of ga je deze fles aansluiten op de bestaande gasleiding
<2> is je wokbrander thuis hier geschikt voor

<3> dekt je verzekering als er iets gebeurt beter vooraf checken dan achteraf janken

persoonlijk ben ik ook een vervent liefhebber van koken op gas maar als ik gas de deur uit kan doen dan neem ik het inductie koken voor lief.de besparing op gas is me dat zeker waard mits ik electra zelf opwek natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ZuinigeRijder schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:14:
[...]

Dan mobiele inductie met 2 zones erbij, naast slowcooker, oven, magnetron, airfryer, ..... kan gewoon op het stopcontact. Ik heb deze gewoon over het gasfornuis geplaatst.

[afbeelding]
Goede, met twee pitten moet het opzich wel te doen zijn, ik werk ook veel met de slowcooker en oven en gebruik eigenlijk zelden meer dan twee pitten. Deze kun je zo in een wcd steken, scheelt kabels trekken. Maar eens een kijkje nemen op marktplaats en dan kan ik met een beetje geluk nog dit weekend de gaskraan dichtdraaien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Of gewoon deze ophangen (2 stuks)
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00331627/

Overigens hebben de "echte" kookplaten veel meer functies voor het koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik kook nu al zo'n 5-6 jaar op inductie en dat bevalt echt super. Ik herken me niet in de koks die verknocht zijn aan koken op gas. Laatst een klimaatinstallatie ontworpen voor een grootkeuken en daar gaat alles elektrisch / via inductie, komt geen gas aan de pas.

Vooral het schoonmaken en instelbare timers van de verschillende pitten vind ik super om maar nog te zwijgen over de verhoogde veiligheid met kleine kinderen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

!null schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:16:
Of gewoon deze ophangen (2 stuks)
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00331627/

Overigens hebben de "echte" kookplaten veel meer functies voor het koken.
Scheelt een wcd in de keuken. Ik heb waarschijnlijk een dubbele op de kop kunnen tikken die ik morgen of kan halen. Dat er minder functies op zitten boeit me niet zolang de piepers maar gaar raken.

Vanmorgen de gaskraan dicht gedraaid en nu op zoek naar de beste manier om het gas op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

De 7,2 kW inductie kookplaat zit hier samen met een 3+ kW over op 1 groep van 16A. Gaat al jaren goed, maar ik moet wel zeggen dat we de oven en de inductie Boost bijna niet gebruiken.

Het gemeten vermogen per pit is hieronder weergegeven:
Stand:LinksAchterLinksVoorRechtsAchterRechtsVoor
1PWMPWMPWMPWM
2PWMPWMPWMPWM
3PWMPWMPWMPWM
4PWMPWMPWMPWM
5580 Watt580 Watt740 Watt650 Watt
6715 Watt640 Watt930 Watt820 Watt
7930 Watt840 Watt1140 Watt990 Watt
81240 Watt1000 Watt1320 Watt1150 Watt
91800 Watt1400 Watt1810 Watt1600 Watt
Boost2550 Watt-2800 Watt-

De aansluiting links en rechts van de kookplaat zit deugdelijk met elkaar verbonden en aangesloten met een degelijke stekker op een degelijke wandcontactdoos. Daarom is het verbruik ook makkelijk te meten met een tussenmeter :9
Het vorige (belabberde) Siemens gasfornuis stopte ongeveer 1200 Watt in een pan, de rest van het gas (700 Watt) vloog denk ik direct de afzuigkap in. Over efficiency gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Rhaelak schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:35:
Ik kook nu al zo'n 5-6 jaar op inductie en dat bevalt echt super. Ik herken me niet in de koks die verknocht zijn aan koken op gas. Laatst een klimaatinstallatie ontworpen voor een grootkeuken en daar gaat alles elektrisch / via inductie, komt geen gas aan de pas.

Vooral het schoonmaken en instelbare timers van de verschillende pitten vind ik super om maar nog te zwijgen over de verhoogde veiligheid met kleine kinderen in huis.
Er zijn een paar toepassingen, zoals wokken (eerdergenoemd), die traditioneel wat lastiger gaan op inductie. Maar daar is sinds enige tijd ook meer dan genoeg voor beschikbaar, vandaar m'n eerdere suggestie om een inductiewok te nemen.

Mooie van inductie is dat alles nog een stapje harder kan dan gas. Het is echt heel prettig koken omdat je van het ene op het andere moment van vol vermogen naar niks of omgekeerd kunt gaan, en vol vermogen is zeker 2x zoveel als een grote pit op het gasfornuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Dre Geef mij een halve minuut en ik krijg die groep er wel uit geknald :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

mux schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:05:
[...]
Er zijn een paar toepassingen, zoals wokken (eerdergenoemd), die traditioneel wat lastiger gaan op inductie. Maar daar is sinds enige tijd ook meer dan genoeg voor beschikbaar
Toen we zes jaar geleden bij Miele gingen kijken hadden ze zo'n wokplaat met een kuil:

Afbeeldingslocatie: http://www.inductie-koken.nl/images/HI3271W-wok.jpg

Neemt veel ruimte in die je nergens anders voor kunt gebruiken, en leverde bij lange na niet zoveel energie in de pan af als een gasbrander. Maar ik zie dat er nu veel postieve meningen over wokken op inductie te vinden zijn. I stand corrected.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:19

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Erasmo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:32:
[...]

Vanmorgen de gaskraan dicht gedraaid en nu op zoek naar de beste manier om het gas op te zeggen.
Heb je je hier al ingelezen?
Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?

Zeker als je in Liandergebied zit de moeite waard. ;)

Edit: Ik zie net dat je daar al zit...

[ Voor 5% gewijzigd door Klaver 4 op 12-01-2018 17:48 ]

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

art schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:28:
Toen we zes jaar geleden bij Miele gingen kijken hadden ze zo'n wokplaat met een kuil:

[afbeelding]

Neemt veel ruimte in die je nergens anders voor kunt gebruiken, en leverde bij lange na niet zoveel energie in de pan af als een gasbrander. Maar ik zie dat er nu veel postieve meningen over wokken op inductie te vinden zijn. I stand corrected.
Dit is nog steeds min of meer het soort inductie-wok'brander' dat je meestal ziet. Er zit echter wel veel verschil tussen; veel van de opbouw/losse inductie-wokplaten zijn maar 1,5kW, en dat is echt te weinig om hard op te wokken. Je moet op zoek naar de inbouw-versies die op Perilex gaan (6,6 of 7,2kW). Die hebben een hoogste stand die meestal iets van 3-3,5kW is, en dat werkt goed.

Neemt wel veel ruimte in ja. Ik ben me niet zo snel bewust van een ruimtebesparende versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[quote]Klaver 4 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:31:
[...]

Heb je je hier al ingelezen?
Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?

Zeker als je in Liandergebied zit de moeite waard. ;)
Edit: Ik zie net dat je daar al zit...
[/quoteOptie A via de achterdeur wordt het voor mij, helaas wel Liander.

[ Voor 27% gewijzigd door Erasmo op 12-01-2018 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Onze weg naar 0-op-de-meter wordt duur! Vanuit de bouw lagen er al 9 zonnepanelen op het dak (2430 Wp), maar door verwarming met een warmtepomp leveren die 9 panelen niet genoeg om ons stroomverbruik in zijn geheel te compenseren. Ter referentie: buitenmaten van onze woning zijn 10,1 x 5,7 meter, plat dak, waar ook al een WP op staat, dus beperkte ruimte.

Met een installateur contact gehad om mijn idee uit te leggen: in plaats van 9 zonnepanelen op zuid, zouden er ook 14 zonnepanelen in oost-west opstelling kunnen komen te liggen. Dat betekent echter wel dat de gehele installatie op nieuwe frames moet, dus eigenlijk geheel gedemonteerd moet worden. Omdat er ook een andere omvormer bij moet kan je dus eigenlijk gewoon spreken van een geheel nieuwe installatie, waarbij ik zou kunnen overwegen om mijn oude installatie in zijn geheel te verkopen.

Nu heb heb ik een prijs gekregen voor het demonteren, plaatsen op nieuwe frames en 5 extra zonnepanelen van hetzelfde type plus een nieuwe omvormer (=3678 euro incl. btw) of gewoon een geheel nieuwe installatie van 14 zonnepanelen, ander type en 10 Wp per paneel meer (= 5751 euro incl. btw).

Als ik met heel veel geluk 2000 euro zou krijgen voor mijn oude installatie naar een hobbyist (iemand op Tweakers interesse? :P) dan wordt 3751 euro voor 'slechts' 5 panelen meer toch wel een hele dure toevoeging |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Vincm Bij mij is de EPC zuid gerichte opstelling set meegenomen/omgebouwd naar een oost-west opstelling door de leverancier van de extra set. Onze bevestiging was gelukkig opnieuw te gebruiken. Met de projectontwikkelaar afgesproken dat zij de boel wel op het dak zouden leggen, maar niet netjes op de plek omdat deze toch verschoven zou gaan worden. Formeel kon dat niet, maar ik heb het informeel wel kunnen regelen. Ik heb nu twee omvormers hangen, een voor de EPC set en een voor de nieuwe panelen.

Zonnepanelen configuratie
EPC set links, eigen set in 7-5-5-7 configuratie ernaast (t.b.v. ruimte voor eventuele L/W warmtepomp).

[ Voor 22% gewijzigd door Milmoor op 16-01-2018 13:53 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:15
@Vincm €2000 voor 2400Wp lijkt me aan de hoge kant voor een tweedehands set, want je kunt daar geen BTW op aftrekken en op nieuw wel.

Je zegt dat het een plat dak is. Is het dan geen overweging voor jou om gewoon zelf (een deel van) het werk te doen? Ik heb het idee dat arbeid toch wel een grote factor is in die offerte en op een plat dak kun je gewoon relaxt lopen en dus werken zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
waarom niet de huidige installatie behouden (alleen in richting verplaatsen, eventueel op nieuw frame.)
En dan daarnaast nog een kleine installatie erbij.
Misschien niet de meest efficiënte oplossing. Maar wel goedkoop, eenvoudig en makkelijk zelf te doen trouwens.

Overigens vindt ik max 14 panelen op 10x5,7 meter niet echt veel. Staat die warmtepomp zo ongunstig?

Wat voor omvormer hangt er nu? Kun je daar niet gewoon een paar (passende) panelen in de string erbij doen, of twee parallelle strings maken.
Een beetje aftoppen zal hij misschien wel doen, maar dat verlies is echt minimaal. (t.o.v. de meerprijs van een nieuwe omvormer)

[ Voor 27% gewijzigd door NovapaX op 16-01-2018 12:37 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Vincm Kun je niet nog wat zonnepanelen kwijt op een schuurtje of op een veranda? Of een carport bouwen die je nu misschien nog niet hebt, van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Dre schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:39:
De 7,2 kW inductie kookplaat zit hier samen met een 3+ kW over op 1 groep van 16A. Gaat al jaren goed, maar ik moet wel zeggen dat we de oven en de inductie Boost bijna niet gebruiken.

Het gemeten vermogen per pit is hieronder weergegeven:
Stand:LinksAchterLinksVoorRechtsAchterRechtsVoor
1PWMPWMPWMPWM
2PWMPWMPWMPWM
3PWMPWMPWMPWM
4PWMPWMPWMPWM
5580 Watt580 Watt740 Watt650 Watt
6715 Watt640 Watt930 Watt820 Watt
7930 Watt840 Watt1140 Watt990 Watt
81240 Watt1000 Watt1320 Watt1150 Watt
91800 Watt1400 Watt1810 Watt1600 Watt
Boost2550 Watt-2800 Watt-

De aansluiting links en rechts van de kookplaat zit deugdelijk met elkaar verbonden en aangesloten met een degelijke stekker op een degelijke wandcontactdoos. Daarom is het verbruik ook makkelijk te meten met een tussenmeter :9
Het vorige (belabberde) Siemens gasfornuis stopte ongeveer 1200 Watt in een pan, de rest van het gas (700 Watt) vloog denk ik direct de afzuigkap in. Over efficiency gesproken.
De powerboost van mijn kookplaat trekt hier gewoon 3,7 Kw per pit. Dat kan ik met twee pitten tegelijk doen. Dan zou een zekering van 16A wel vrij vlot doorvliegen hoor.
http://www.siemens-home.b...ab=section-technicalspecs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Klopt, die halve minuut van !null zit aardig in de buurt heb ik getest. Maarja, wat wil je met 44 Ampère door een 16 Ampère automaat.

Alles op 1 groep is niet handig als je veel pitten tegelijkertijd op een hoge stand hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Lardman schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:05:
Hou in de gaten dat warmteafgifte van oude verwarmingen enorm naar beneden gaat onder 60 graden. De kale prijs van nieuwe verwarmingen viel mij enorm mee. De reden dat ik ze nog niet vervangen heb is dat ik waarschijnlijk vloerverwarming onder de houten vloer ga maken en ze er daarna uiteindelijk uitgaan, maar als het vervangen van oude verwarmingen door nieuwe kost weinig, voor zo'n 100 euro per verwarming kom je al een heel eind.
Ik heb net een 2600x500 t11 vervangen door t22: eur 470 incl. Installatie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Paul C schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:30:
@Vincm €2000 voor 2400Wp lijkt me aan de hoge kant voor een tweedehands set, want je kunt daar geen BTW op aftrekken en op nieuw wel.

Je zegt dat het een plat dak is. Is het dan geen overweging voor jou om gewoon zelf (een deel van) het werk te doen? Ik heb het idee dat arbeid toch wel een grote factor is in die offerte en op een plat dak kun je gewoon relaxt lopen en dus werken zou ik zeggen.
Woning is bijna 10 meter hoog. Met een laddertje op de uitbouw (2 meter diep) kan je er net zelf op klimmen, maar om een beetje veilig met zonnepanelen en andere materialen heen en weer te sjouwen moet er wel een serieus klimrek of hoogwerkertje bij komen. Maar ik denk er over na!
!null schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:37:
@Vincm Kun je niet nog wat zonnepanelen kwijt op een schuurtje of op een veranda? Of een carport bouwen die je nu misschien nog niet hebt, van zonnepanelen.
Geen ruimte op ons kaveltje voor een carport helaas. Ik heb op mijn uitbouw nog wel ruim om +- 4 panelen van 1.60 meter te liggen, die liggen dan op west-noord-west (net als de tuin) en krijgen pas vanaf 12:00 zon en die is begin van de avond weg door schaduw van de achterburen (ook bijna 10 meter hoog, plat dak, op nog geen 30 meter afstand). Op het schuurtje (schuin dak op het oost-zuid-oost) van 2x3 meter zou ik ook nog 3 panelen kwijt kunnen. Voor mijn gevoel werkt dat dan maar marginaal!
NovapaX schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:35:
waarom niet de huidige installatie behouden (alleen in richting verplaatsen, eventueel op nieuw frame.)
En dan daarnaast nog een kleine installatie erbij.
Misschien niet de meest efficiënte oplossing. Maar wel goedkoop, eenvoudig en makkelijk zelf te doen trouwens.

Overigens vindt ik max 14 panelen op 10x5,7 meter niet echt veel. Staat die warmtepomp zo ongunstig?

Wat voor omvormer hangt er nu? Kun je daar niet gewoon een paar (passende) panelen in de string erbij doen, of twee parallelle strings maken.
Een beetje aftoppen zal hij misschien wel doen, maar dat verlies is echt minimaal. (t.o.v. de meerprijs van een nieuwe omvormer)
Ja, de warmtepomp staat best wel ongunstig. Die is 1.35 meter hoog en moet ook nog een bepaalde afstand van de dakrand staan i.v.m. wind en zicht. De ruimte om de warmtepomp heen die vermeden moet worden is dus aardig groot. Zie uiterst linkse woning op deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5a5f67413472b/5a5f674127c7e-IMG_5075.jpg

De omvormer is een Goodwe 2500 NS, dus daar past weinig meer bij als er al 2430 Wp ligt, kan helaas maar 1 string in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:15
@Vincm Geen enkele reden waarom 3 losse panelen op een klein omvormertje niet goed zou werken. Vanaf dat dak is het huis ook nog maar 6m hoog, dus je vangt waarschijnlijk nog een behoorlijk groot deel van de zon. Sowieso is het diffuse aandeel zon niet te onderschatten in Nederland.

Ook voor je bestaande dak zou een of meerdere kleine omvormers wel eens een oplossing kunnen zijn.

Je Goodwe omvormer kan ook nog best wat vermogen bij. Je omvormer hoeft niet meer dan 80% van het paneelvermogen te hebben en mag zelfs best wat minder hebben. Dat is helemaal niet ongunstig.

Echter als ik jouw dak zo zie en je wilt waarschijnlijk de maximale opbrengst van het dak halen, dan wil je wellicht gaan optimizen. Dan hoef je ook geen rekening meer te houden met de schaduw van je warmtepomp en kun je zelfs een paar panelen op de schuur en de aanbouw mee aansluiten op 1 omvormer afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Vincm De setjes op de schuur en uitbouw gaan wellicht niet zo ideaal werken, maar ze gaan zeker helpen en het is makkelijk te installeren. Kun je waarschijnlijk gewoon zelf doen, dus dan vallen de kosten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
In oost-west kan je op die omvormer makkelijk 4kWp op kwijt imo.
Zelfs oost-west parallelle stringen zou nog kunnen werken.

In oost-west moet je volgens mij wel 4 rijen van 3 en dan nog 6 x 1 paneel kwijt kunnen. dus zo:

🀆🀆🀆🀆
🀆🀆🀆🀆
🀆🀆🀆🀆🀆🀆🀆🀆🀆🀆

De 9 bestaande panelen allemaal gericht op oost in één string, 9 nieuwe panelen (met hetzelfde voltage!) alemaal gericht op west in één string. De beide stringen parallel aansluiten op de een mppt.
(of je hangt er een tweede omvormer naast, dat kan natuurlijk ook makkelijk, maar kost wel een stuk meer, terwijl je met flink aftoppen misschien maar 15% per jaar verliest)
Volgens mij valt het verlies dan nog wel mee ook.
Je zou, met een beetje wil, denk ik zelfs nog de bestaande montage kunnen hergebruiken.

Edit: misschien is 10 panelen achter elkaar net te veel voor de lengte van de woning. Dan zou je er twee af moeten halen, kom je nog op 16 panelen.

[ Voor 34% gewijzigd door NovapaX op 17-01-2018 16:57 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Thanks voor jullie suggesties. Ik ga eens zoeken naar een setje van 4 en een setje van 3 voor op de uitbouw en het schuurtje. Deze Zou bijvoorbeeld op de uitbouw passen, omvormer die buiten (onder de zonnepanelen) past, en aansluiten op het stroomnet via het lichtpunt. Mag volgens mij nog net gezien het vermogen die de set levert, maar als ik dan ook nog 3 panelen erbij zet op het schuurtje en daar aansluit (zelfde groep in de meterkast) mag dat al niet meer.

@NovapaX, je schetst een rij van 10 panelen naast elkaar. De woning is 10.1 meter lang maar de dakranden zijn wel een cm of 35 dik. Hou ik 9,4 meter over. Zou een rij van 9 panelen net moeten passen, maar 10 niet.

Zonnepanelen die er nu liggen zijn Canadian Solar CS6P-265-270P, 1.638 x 982 cm. Had ik nog niet vermeld.

De woning is 5.7 meter breed met gelukkig maar aan 1 kant een dakrand van +- 30 cm, dus 3 rijen breed (3x1.64 = 4.9 meter), zou net moeten kunnen.

Daarvan zou ik er dus 8 van bij moeten kopen, bijbehorende kabels, frames for 17 panelen (8 dubbele en een enkele, huidige frames gebruiken lijkt me niet wenselijk want die nemen best wel wat ruimte in), MPPT erbij om ze op aan te sluiten en die op mijn bestaande omvormer? Heb ik zo een goed beeld van deze optie?

[ Voor 17% gewijzigd door Vincm op 17-01-2018 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De Goodwe heeft maar 1 ingang, schroom niet om er gewoon nog 1 bij te hangen. Ik heb er hier 3, een SMA 3000 TL-21 met 2 ingangen voor oost-west 11 om 6. Een SMA 2000HF met 12 SF voor schuur/overkapping en een Soladin 600 met 2 stuks 200Wp van de dakkappel.

Een Soladin kan je met 3 of 4 panelen in serie prima gebruiken. Alternatief is meteen micro omvormers, weer een andere bak met wormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Vincm schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:20:
Daarvan zou ik er dus 8 van bij moeten kopen, bijbehorende kabels, frames for 17 panelen (8 dubbele en een enkele, huidige frames gebruiken lijkt me niet wenselijk want die nemen best wel wat ruimte in), MPPT erbij om ze op aan te sluiten en die op mijn bestaande omvormer? Heb ik zo een goed beeld van deze optie?
Als je ongelijke stringen maakt (9+8 moet je sowieso een extra omvormer erbij plaatsen)

Dat bevestigingssysteem ziet er uit als flatfix fusion. In principe is dat perfect om een oost-west installatie te maken.
https://duckduckgo.com/?q...sion&iax=images&ia=images
Maar neemt tussen de oost-west rijen wel iets meer ruimte in ja. Maar je kunt dat dus prima hergebruiken, ideaal juist.

Persoonlijk zou ik eerst proberen om nog 7 dezelfde panelen erbij te kopen en 2 maal een string van 8 panelen op de ene ingang van de huidige omvormer parallel aan te sluiten.
Mocht dat echt te veel verlies geven dan kun je er altijd nog:
- een tweede omvormer naast hangen. (maar dan moet je dus ook een kabel naar de meterkast trekken en op een aparte groep aansluiten.)
- de omvormer vervangen voor eentje met twee mppt's en/of alles aan een solaredge of ander optimizer systeem hangen op 1 omvormer.

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 17-01-2018 19:23 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mooie productie van Skipper-93 gisteren overigens. Heeft de nodige uurtjes volle bak gedraaid :D

https://pvoutput.org/intr...a=1&vmin=200&vmax=250&m=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Hier de energiezuinige vaatwasser uit 2012 kapot. om minder water te hoeven gebruiken zit er een klep in die water of naar de bovenste of de onderste sproeier leidt. deze klep zit vast.....
reparatie ca. 250 eur.

volgens de monteur gaan de vaatwassers nu nog ca. 7 jaar mee, ivm 20 jaar vroeger.
een oud beestje icm warmte uit zonneboiler of pv opgewekte kwh kan dus wel eens duurzamer uitkomen dan een moderne...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor al het witgoed van tegenwoordig geld dat ze niet meer zolang mee gaan als vroeger
uitzonderingen daargelaten. daarom hebben wij hier ook zoiets van waarom een droger kopen van 1200 euro die 10jr meegaat bijv als je met 2 stuks van 400 euro 14 jr haalt gemiddeld. bijkomend voordeel die 2e is weer zuiniger en moderner dan de 1e

2jr terug een warmtepomp droger gekocht ==> besparing 500 kwh per jaar tov oude droger
nu nieuwe wasmachine eco bubble ==> verwachte besparing tov oude 100 kwh per jaar
afgelopen jaar voor het eerst 10kwh overschot gehad, nu met de nieuwe wasmachine en overal ledverlichting verwachten we dit jaar 2018 een overschot van 200 kwh te halen. indien dat lukt gaan we kijken voor een closeinboiler in de keuken . ==> minder gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 14:28
BarryH schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:41:
Hier de energiezuinige vaatwasser uit 2012 kapot. om minder water te hoeven gebruiken zit er een klep in die water of naar de bovenste of de onderste sproeier leidt. deze klep zit vast.....
reparatie ca. 250 eur.

volgens de monteur gaan de vaatwassers nu nog ca. 7 jaar mee, ivm 20 jaar vroeger.
een oud beestje icm warmte uit zonneboiler of pv opgewekte kwh kan dus wel eens duurzamer uitkomen dan een moderne...
Toevallig kreeg onze zuinige vaatwasser ook opeens kuren met een melding over watertoevoer. Nadat ik de stekker er uit had getrokken was het probleem vooralsnog verdwenen. Hopelijk blijft dat zo; die van ons is ook pas enkele jaren oud, en ik begin nu te vrezen dat dit ook zo'n klep-verhaal wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vaatwasser is bij ons ook een problemenkindje. Gelukkig heb ik gecombineerd gekocht zodat we iets van 6 jaar garantie hebben ofzo.
Ik geloof echter wel dat ze een heel stuk zuiniger zijn dan een oude. Maar wellicht niet zo relevant als je warmte genoeg over hebt van een zonneboiler o.i.d.

@Verwijderd Een droger is wel echt een slecht voorbeeld. Die oude droger die je voor 100 euro kan scoren verbrand al in een jaar tijd meer energie dan een nieuwe zou kosten.
Wij hebben zo'n Zanussi warmtepompdroger, kostte iets van 450 euro ofzo? Verdient zijn geld zeer makkelijk terug, en een groter verschil in witgoed verbruik kun je denk ik niet maken.

[ Voor 38% gewijzigd door !null op 22-01-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt idd , een warmtepomp droger gebruikt minderr dan 1/3 van een gewone condensdroger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Wat een horror verhalen met die vaatwassers. Wij hebben wel 2 jaar geleden gekozen voor ongeveer de zuinigste die we konden vinden maar het verschil tussen A++ en A+++ was financieel wel erg groot en de besparing minimaal. Ik ga wel binnenkort de warmwater leiding erop aansluiten zodat ik deze kan vullen met voorverwarmd water van de ZB,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:54

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

In 2017 lijkt voor ruim 850 MWp aan zonnepanelen te zijn bijgeplaatst! _/-\o_

2010: 90 megawattpiek (21 megawattpiek nieuw geplaatst).
2011: 149 megawattpiek (59 megawattpiek nieuw geplaatst).
2012: 369 megawattpiek (220 megawattpiek nieuw geplaatst).
2013: 746 megawattpiek (377 megawattpiek nieuw geplaatst).
2014: 1.048 megawattpiek (302 megawattpiek nieuw geplaatst).
2015: 1.515 megawattpiek (467 megawattpiek nieuw geplaatst).
2016: 2.049 megawattpiek (534 megawattpiek nieuw geplaatst).
2017: 2.902 megawattpiek (853 megawattpiek nieuw geplaatst).
bron: https://solarmagazine.nl/...len-geinstalleerd-in-2017

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Sinds er niet alleen maar stimulans is voor kleinschalig (salderen op prive daken) maar nu ook grootschalig gaat de groei ineens een stuk rapper, al blijft het nog altijd moeilijk concurreren met (onshore) wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Dreamvoid schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 00:35:
Sinds er niet alleen maar stimulans is voor kleinschalig (salderen op prive daken) maar nu ook grootschalig gaat de groei ineens een stuk rapper, al blijft het nog altijd moeilijk concurreren met (onshore) wind.
Ik had gedacht dat het zakelijke deel vanwege de relatief grote SDE+ parken ruim het grootste deel zou zijn, maar volgens het Nationaal Solar Trendrapport was het ongeveer de helft
Van de 853 megawattpiek nieuw pv-vermogen werd 437 megawattpiek 'zakelijk' geplaatst en 415 megawattpiek door particulieren.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

https://solarmagazine.nl/...01455-fdfb2826de-87686889

Minister Wiebes heeft in het Algemeen Overleg Energie de aanwezige kamerleden toegezegd om uiterlijk in de maand maart al hen te informeren over de uitwerking van de opvolger van de salderingsregeling.

Nieuwsgierig hoe de nieuwe salderingsregeling er eruit komt te zien.

[ Voor 22% gewijzigd door backupdevice op 24-01-2018 08:57 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Terpen Tijn schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:28:
[...]

Toevallig kreeg onze zuinige vaatwasser ook opeens kuren met een melding over watertoevoer. Nadat ik de stekker er uit had getrokken was het probleem vooralsnog verdwenen. Hopelijk blijft dat zo; die van ons is ook pas enkele jaren oud, en ik begin nu te vrezen dat dit ook zo'n klep-verhaal wordt.
Hier ook melding over de watertoevoer. Keukenleverancier gebeld en een dag later erop belde AEG. Die gaven aan dat ik moest proberen om een paar keer op hete stand te wassen. Dat doe ik nu elke paar weken en nu blijft het probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De Tesla Big Battery blijft een gamechanger.
Tesla’s giant battery in Australia made around $1 million in just a few days
Last week, Tesla’s massive battery was paid up to $1000/MWh to charge itself and now it could have cleared up to $1 million in the last few days. Australia’s Renew Economy reports:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Het 'probleem' in Nederland is dat het elektriciteitsnet hier nog veel te stabiel is, waardoor zo'n Tesla batterij bij ons nog niet financieel haalbaar is. Dat betekent blijkbaar ook dat we dus nog 'ongestoord' veel meer zon PV, windmolens, warmtepompen en EV laders kunnen toevoegen aan het net.

Pas wanneer het net instabieler wordt en de elektraprijzen flink gaan fluctueren, wordt energieopslag financieel haalbaar. Of demand-side switching natuurlijk: https://www.ensoc.nl/nieu...an-snel-deels-van-gas-af/

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 29-01-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zodra je inderdaad met 1000 $/MWh stroomprijzen hebt te maken, dan kan je een batterij wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verbruik 5658kWh per jaar, waarvan 2766 gexporteerd en 4623 geimporteerd. Als ik 90% van de export zou kunnen opslaan (2489kWh )en gebruiken tegen 90% efficient dan komt dat neer op 2240 kWh. Als het prijsverschil tussen import en export 10 cent zou zijn komt dat neer op circa 224 euro per jaar aan vermeden inkoop kosten. Dan blijft er nog steeds 249kWh meer over die ik dan tegen ~20 cent/kWh moet inkopen voor nog eens 50 euro per jaar.

Een Tesla Powerwall 2 van circa 7000 euro zou dan in ongeveer 3140,2 jaar terugverdiend zijn. Dus als je letterlijk *niets* voor de stroom zou krijgen komt het uit op 20 jaar. Well played.

Tijd voor een accu van een habbekrats met een simpele lader en omvormer om de auto te laden uit de huis accu.Dat zou dan minder dan 2000 euro moeten kosten om het binnen 1012 jaar terug te verdienen, en dan moet deze ook nog groter dan 10kWh zijn. Tricky.

[ Voor 9% gewijzigd door databeestje op 30-01-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik heb nog veel liever dat accu's per woning nooit interessant worden en er nooit komen.

Volgens mij praktisch niet aan te ontkomen dat het een verspilling van grondstoffen wordt, de helft van de tijd doet die accu niets.

Liever zie ik gewoon een oplossing in het grid (of dat nou op wijk, land of continentniveau is).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
databeestje schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 18:54:
Als het prijsverschil tussen import en export 10 cent zou zijn
10 cent per kWh? Da's 100 EUR/MWh, het Europese stroomnet moet in serieus slechte conditie raken wil je die batterij vaak op zo'n prijsverschil kunnen cyclen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

assje schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:08:

Liever zie ik gewoon een oplossing in het grid (of dat nou op wijk, land of continentniveau is).
En hoe moet die oplossing er dan uit zien? Zolang er nog altijd een tekort aan zonnestroom is is het grid natuurlijk de beste oplossing, maar wat is de oplossing als je op zonnige dagen landelijk gezien 100% van je energiebehoeft met zonnepanelen kunt dekken? Dan is exporteren ook nog maar de vraag, want je buren hebben hetzelfde probleem.
Dan is het weggooien of opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
assje schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:08:
Ik heb nog veel liever dat accu's per woning nooit interessant worden en er nooit komen.

Volgens mij praktisch niet aan te ontkomen dat het een verspilling van grondstoffen wordt, de helft van de tijd doet die accu niets.

Hangt van de sturing af. Als je kan zorgen dat al die accu's samen net zo werken als 1 grote accu (en dat kan!) dan heb je gelijk ook voordelen van decentralisatie, verbeterde spanningskwaliteit en robuustheid tegen uitvallen van het net. De vraag is vooral of het economisch dan interessant is ten opzichte van 1 grote accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Maasluip schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:11:
[...]

En hoe moet die oplossing er dan uit zien? Zolang er nog altijd een tekort aan zonnestroom is is het grid natuurlijk de beste oplossing, maar wat is de oplossing als je op zonnige dagen landelijk gezien 100% van je energiebehoeft met zonnepanelen kunt dekken? Dan is exporteren ook nog maar de vraag, want je buren hebben hetzelfde probleem.
Dan gaat het mij om de afweging gecentraliseerd opslaan versus de situatie waar iedereen privé een batterij heeft vanwege financieel gewin.

Liever dan met gemeenschapsgeld een efficiënte situatie creëren wat mij betreft. Zodra iedereen begint accu's aan zijn muur te hangen (bijvoorbeeld vanwege afbouw salderen) is dat voor mij duidelijk gefaald beleid.
GENETX schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:44:
[...]

Hangt van de sturing af. Als je kan zorgen dat al die accu's samen net zo werken als 1 grote accu (en dat kan!) dan heb je gelijk ook voordelen van decentralisatie, verbeterde spanningskwaliteit en robuustheid tegen uitvallen van het net. De vraag is vooral of het economisch dan interessant is ten opzichte van 1 grote accu.
Akkoord, die optie had ik nog niet echt overwogen. Wel denk ik dat het suboptimaal is qua veiligheid, koeling en ga zo maar door.

Waar ik dan wel weer iets in zie is het privé ter beschikking stellen van een batterij die je toch al hebt; de elektrische auto. Als ik normaal maar 50% van mijn batterij nodig heb kan ik hem dan gewoon instellen de andere helft voor het net beschikbaar te houden . Hier kan dan wel een financiële incentive voor zijn, opladen als tarief <xx euro is en terugleveren als het >xx euro is.

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 31-01-2018 08:47 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
assje schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:44:
Akkoord, die optie had ik nog niet echt overwogen. Wel denk ik dat het suboptimaal is qua veiligheid, koeling en ga zo maar door.
Koeling is denk ik niet direct het grootste probleem, cyberaanvallen nog wel. Maar op zich zijn daar ook trucjes (die werken zoals een immuumsysteem) voor te bedenken.
Waar ik dan wel weer iets in zie is het privé ter beschikking stellen van een batterij die je toch al hebt; de elektrische auto. Als ik normaal maar 50% van mijn batterij nodig heb kan ik hem dan gewoon instellen de andere helft voor het net beschikbaar te houden . Hier kan dan wel een financiële incentive voor zijn, opladen als tarief <xx euro is en terugleveren als het >xx euro is.
Uiteraard! Alleen een auto is niet altijd beschikbaar bij je thuis aan de laadpaal... Maar als de EV aanwezig is, kunnen we hem gewoon gebruiken als een normale accu en ook zorgen dat deze weer op tijd vol is. Er staat ook niets in de weg om zowel EV's, batterijen, maar ook warmtepompen met warmtevaten bijvoorbeeld, tegelijkertijd aan te sturen in een gedecentraliseerd smart grid en daarbij al deze technieken (nagenoeg) optimaal in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:11:
[...]

Zover komt het ws niet, als je er van uit gaat dat je met stroom uit aardgas nu en biogas/biomassa de komende jaren de fluctuaties redelijk makkelijk kan opvangen dan hoef je gelukkig nog niet op grote schaal aan de dure en vervuilende batterijen. Interconnectie capaciteit bouwen is i.h.a. ook goedkoper dan stroom opslag in batterijen.
Pagina: 1 ... 44 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.