Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20:45
Darkz0rs schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:22:
[...]

volgens mij krijg je ook gratis de slechtste routering of valt dat mee?

p.s. upload is nooit geknepen, altijd max (30 is max)
Ik merk echt geen enkel probleem. Wij hebben in ons vorige huis altijd glasvezel gehad, en ik merk letterlijk geen verschil nu met DSL. Het huis hangt ook vol met Unifi spul, en verder wordt er niet gegamed etc. Alles is streaming.

Qua upload knijpen, houdt dat in dat als ik een andere provider (bv Youfone om wat te noemen) neem met een 100/10 pakket, ik alsnog die 30 upload krijg? Nogmaals de 30 wordt hier gewoon gehaald met het Online.nl abbo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:47
mwa schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:24:
[...]

Ik merk echt geen enkel probleem. Wij hebben in ons vorige huis altijd glasvezel gehad, en ik merk letterlijk geen verschil nu met DSL. Het huis hangt ook vol met Unifi spul, en verder wordt er niet gegamed etc. Alles is streaming.

Qua upload knijpen, houdt dat in dat als ik een andere provider (bv Youfone om wat te noemen) neem met een 100/10 pakket, ik alsnog die 30 upload krijg? Nogmaals de 30 wordt hier gewoon gehaald met het Online.nl abbo.
Ja naar mijn weten geeft youfone gewoon max up.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:41
wopper schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:47:
Nooit gedacht maar vandaag na 13 jaar Ziggo opgezegd na de testperiode met KPN VDSL (vplus) en ik ben om ;-)

Iemand die hier misschien weet wanneer de EB 10A IPv6 prefixdelegation krijgt?

Via de KPN chat kom ik er niet uit, maar een fors aantal van jullie heeft toch zelf een FritzBox zelf geplaatst? Deze kerel blijft maar herhalen dat ik er een moet huren ipv zelf regelen, maar dat doen jullie toch ook niet?

Kortom:
-Als je niet belt met KPN, heb je dan uberhaupt gegevens nodig?
-Als je zelf een fritzbox, whateverbox, regels hoe kom je dan aan je PPPoE logins?
Je kan elk modem zelf plaatsen mits geschikt. Je hoeft zeker geen Fritzbox te huren bij KPN als je zelf voldoende kennis hebt om dit te doen. Alle instellingen die je nodig hebt staan hier:

https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Als je geen telefonie hebt via KPN heb je die SIP gegevens in ieder geval niet nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkz0rs
ik kan er werkelijk niet bij dat de v10 geen bridge modus ondersteund. Ik had allang al overgestapt als dit er in zit :-(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:10
Darkz0rs schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:49:
ik kan er werkelijk niet bij dat de v10 geen bridge modus ondersteund. Ik had allang al overgestapt als dit er in zit :-(
Ja en toch valt dat mij mee, ik heb als netwerk consultant ook altijd die uitspraak. Maar nu er 10 dagen op gedraaid te hebben neem ik geen enkel nadeel waar. Door de UDM router van UniFi in de DMZ van de EB10A te plaatsen gaat het als een zonnetje. Alle VPN's werken gewoon, websites zijn benaderbaar van buitenaf.

Enige wat mij tegenvalt is dat de EB10A geen prefix delegation ondersteund. Daarom ook mijn vraag weet iemand @krakendmodem misschien of je een V10 van marktplaats gewoon kan booten thuis? Dat KPN gewoon IPv6 out of the box doet is wel weer nice.
Darkz0rs schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:16:
[...]
wat had je bij ziggo en wat nu bij KPN ? ik zit in een zelfde schuitje en ben de prijsverhogingen redelijk zat. Dus dacht aan KPN of sub-aanbieders. En dan TV via Kijk of CD of whatevahhh :p
Ik heb/had het complete pakket met 250/25. Met de NEXT tv unit vanuit het eerste levermoment (kan nu niet meer bij dit abonnement).

Zelf ben ik zeker een Ziggo fan, mooi core netwerk. Alleen met de puma6/7 chips en mijn smokeping metingen liep het mentaal wat spaak :P Uiteindelijk met de UBEE1318 een wat strakkere lijn maar je merkt bij Ziggo dat je in een gedeeld coax segment zit, en mijn segment is relatief vol waardoor er veel smoke is in smokeping.

Qua prijzen, en dan kijk ik even naar het komende jaar.

Ziggo na verhoging 69
KPN nu 6 maanden 45 en daarna 60e per maand 200/30 (praktijk 210/33) 1 TV 200mbit (zonder opnemen)

nadelen versus voordelen.
  • KPN heeft geen Videoland op hun IPTV kastje.
  • Ziggo DVB-C kijkt wat rustiger bij bewegende beelden, maar wij kijken eerde een docu dan een wedstrijd
  • Ziggo NEXT + iPad app zijn qua GUI en bediening echt een fantastische product combinatie.
  • KPN IPTV GUI krijgt gelukkig ook een update binnenkort.
  • Opnemen gebruiken wij niet, wel vaak even pauzeren. Opnemen is iets wat bij Ziggo wel in de NEXT propositie valt.
  • QoS is bij KPN (omwille van TV) extreem goed ingeregeld, bij volle up of download zijn de grafieken nog steeds zonder loss. Dat is iets wat Ziggo niet lukt.
wopper in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10" nog wat plaatjes rondom deze posts.

meesterlijke plaat Ziggo -> KPN vPLUS

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ginojo
  • Registratie: maart 2016
  • Niet online
wopper schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:47:

Kortom:
-Als je niet belt met KPN, heb je dan uberhaupt gegevens nodig?
-Als je zelf een fritzbox, whateverbox, regels hoe kom je dan aan je PPPoE logins?
Nee, je hebt geen sip-gegevens nodig als je niet belt.

En geen, de PPPoE gegevens maken niet uit. Je mag daar zelf iets invullen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:00
wopper schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:23:
[...]

Ja en toch valt dat mij mee, ik heb als netwerk consultant ook altijd die uitspraak. Maar nu er 10 dagen op gedraaid te hebben neem ik geen enkel nadeel waar. Door de UDM router van UniFi in de DMZ van de EB10A te plaatsen gaat het als een zonnetje. Alle VPN's werken gewoon, websites zijn benaderbaar van buitenaf.

Enige wat mij tegenvalt is dat de EB10A geen prefix delegation ondersteund. Daarom ook mijn vraag weet iemand @krakendmodem misschien of je een V10 van marktplaats gewoon kan booten thuis? Dat KPN gewoon IPv6 out of the box doet is wel weer nice.

[...]

Ik heb/had het complete pakket met 250/25. Met de NEXT tv unit vanuit het eerste levermoment (kan nu niet meer bij dit abonnement).

Zelf ben ik zeker een Ziggo fan, mooi core netwerk. Alleen met de puma6/7 chips en mijn smokeping metingen liep het mentaal wat spaak :P Uiteindelijk met de UBEE1318 een wat strakkere lijn maar je merkt bij Ziggo dat je in een gedeeld coax segment zit, en mijn segment is relatief vol waardoor er veel smoke is in smokeping.

Qua prijzen, en dan kijk ik even naar het komende jaar.

Ziggo na verhoging 69
KPN nu 6 maanden 45 en daarna 60e per maand 200/30 (praktijk 210/33) 1 TV 200mbit (zonder opnemen)

nadelen versus voordelen.
  • KPN heeft geen Videoland op hun IPTV kastje.
  • Ziggo DVB-C kijkt wat rustiger bij bewegende beelden, maar wij kijken eerde een docu dan een wedstrijd
  • Ziggo NEXT + iPad app zijn qua GUI en bediening echt een fantastische product combinatie.
  • KPN IPTV GUI krijgt gelukkig ook een update binnenkort.
  • Opnemen gebruiken wij niet, wel vaak even pauzeren. Opnemen is iets wat bij Ziggo wel in de NEXT propositie valt.
  • QoS is bij KPN (omwille van TV) extreem goed ingeregeld, bij volle up of download zijn de grafieken nog steeds zonder loss. Dat is iets wat Ziggo niet lukt.
wopper in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10" nog wat plaatjes rondom deze posts.

[Afbeelding] meesterlijke plaat Ziggo -> KPN vPLUS
Je kan inderdaad gewoon een V10 vanaf marktplaats/kringloop halen en deze thuis aansluiten.

Advies is wel om deze te resetten en daarna aan te sluiten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krakendmodem
mwa schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:20:
Momenteel hebben wij hier een Online.nl abbo van 100/30. Deze gebruiken wij met volle tevredenheid en halen de snelheid ook prima. Nu is het jaarcontract bijna voorbij, en wil ik nogmaals van een Online.nl actie gebruikmaken (6 maanden voor 19euro, daarna 34euro). Dus ik zat wat via de internetvergelijkingssites te kijjken, en zag dat Online.nl ook de enige is die 100/30 aanbiedt. Zelfs KPN biedt als pakket tot max 20 up aan, en alle overige providers gaan maar tot 100/10. Waarom zal dit zijn? Online.nl is volgens mij een budgetmerk, maar geven EN de hoogte upload en het goedkoopste maandbedrag.
Upload wordt ook niet geknepen bij KPN. Sterker nog, de lijn vanuit je huis naar de straatkast is gewoon KPN.

De enige reden die ik kan verzinnen is dat er ook nog klanten zijn die geen 100/30 kunnen halen maar wel 100/10 (pairbonding) of zelfs maar 50/10. Dan is KPN "eerlijker" over de te verwachten upload dan online. Online biedt geen pairbonding, en in mijn geval zou Online dan ook maximaal 50/10 bieden (DSL vanuit wijkcentrale). Kan online wel roepen dat ze maximaal 100/30 bieden, maar dat haal ik dan nooit.

Goedkope maandbedrag is niet zo moeilijk. De hardware en backbone van Online schijnt niet altijd heel denderend te zijn en de service ook niet. (Door een fout van Online bijna een maand Offline geweest, maar oplossen homaar). En als iets te duur wordt, dan halen ze het eruit. Kijk maar naar de Discovery zenders, die halen ze er misschien uit aangezien de M7 groep er niet voor wil betalen.

[Voor 15% gewijzigd door krakendmodem op 11-05-2020 17:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkz0rs
@krakendmodem Waarom kiezen voor KPN of in dit geval online dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wopper
krakendmodem schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:53:
[...]

Goedkope maandbedrag is niet zo moeilijk. De hardware en backbone van Online schijnt niet altijd heel denderend te zijn en de service ook niet. (Door een fout van Online bijna een maand Offline geweest, maar oplossen homaar). En als iets te duur wordt, dan halen ze het eruit. Kijk maar naar de Discovery zenders, die halen ze er misschien uit aangezien de M7 groep er niet voor wil betalen.
Exact, alle partijen dragen hetzelfde af aan de lastmile kosten voor het huren van het pad over het koperdraadje. Als ze goedkoper aanbieden dan moet er ergens anders vandaan komen, je kan op hardware bezuinigen, op hoge beschikbaarheid ontwerpen, op goedkoper(en minder goed) peering/transit inkopen. En ik heb dezelfde verhalen gehoord over Online, schijnt een drama te zijn als je eenmaal wat hebt. Loonkosten klantenservice ook een grote bezuinigingspost.

In dat opzicht ga ik liever voor een paar euro meer bij een grote partij zitten, die ook echt een naam hoog te houden heeft. Ook daar worden fouten gemaakt, weet je nog die landelijke TV storing voor een aantal dagen _/-\o_
Darkz0rs schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:14:
Ik blijf het lastig vinden, ik wil graag me eigen asus router aimesh systeem houden. Maar zit niet te wachten om me eigen modem te moeten kopen. KPN vraagt absurd geld voor een Fritzbox. blijft volgens mij online en tmobile over. en dat zijn nou weer niet de best aangeschreven partijen.
Even meedenken of ik je goed begrijp: Je hebt altijd een modem en een eigen router nodig. Dan is het enige verschil nu toch dat er tussen de modem en je eigen router een 192.168.x.y subnet zit ipv een publiek aders _/-\o_ Want bij Ziggo heb je ook beide devices aan staan. Je zou eens met Ziggo kunnen bellen en hem in routed modus kunnen laten plaatsten, en test dat eens. Ik heb tot op heden nog geen nadelen gevonden, en ik ben best kritisch.

Als ik op mijn eigen router niet meerdere vlans voor servers zou hebben, dan had ik zelfs als netwerktweaker prima afgekund met een EB 10A. Het is dat ik wat testen draai voor UniFi anders had ik die UDM misschien wel vervangen door een Fr!tzbox. En inderdaad een Fr!tz box huren voor 7.49 per maand is je reinste onzin, die koop je 1x, en zoals hieronder gemeld logt die automatisch zelf in. (ik krab nu achter mijn oor of ik een EBv10 van marktplaats haal of een Fr!tz)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Darkz0rs
@wopper het gaat me natuurlijk niet om 2 apparaten. Ik wil gewoon een modem "punt". De provider hoeft mijn wifi/router/in_house netwerk niet te regelen. Dat is me eigen pakkie An. Kortom ik wil net als bij Ziggo een modem in bridge modus, die een extern op geeft aan me router. KPN en sub partners hebben geen andere modellen dan de V10. En dat trek ik vrij weinig. Ik vind persoonlijk nat achter nat of dmz een beetje viezzz en niet van deze tijd. Maar goed. Ik wil alles even door rekenen. KPN sluit nu toch geen bonding af dus wellicht een budget KPN provider en dan een draytekje of zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krakendmodem
Darkz0rs schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:19:
@krakendmodem Waarom kiezen voor KPN of in dit geval online dan?
Dat is per klant weer anders. Waarom wil iedereen een Miele en geen Zanussi? Ze kunnen beide immers de was doen. ;).

Ik heb met beide providers ervaring en heb het volgende gemerkt.

Apparatuur: de TV ontvangers van KPN hebben meer functionaliteit dan de ontvangers van Online. Ook zappen de ontvangers van KPN behoorlijk snel. De online ontvangers zijn merkbaar trager. Netflix, YouTube, Prime zijn via de KPN ontvangers te krijgen, bij Online niet. (Again, dit is per klant weer anders. Het is voor mij geen usp, maar bijvoorbeeld klanten die 0 verstand of moeite willen doen weer ideaal).

Internet: Er zijn genoeg klanten op internet te vinden die problemen met de snelheid hebben. Overdag prima 100Mb/s, maar in de avond zakt de snelheid behoorlijk ver terug tot soms onder de 5Mbit. Er is te weinig capaciteit op de backbone van Online, waardoor klanten met traag internet komen te zitten. Roepen dat je van het KPN netwerk gebruik maakt is dan ook een beetje idioot, KPN levert de lijn tot je huis en daarna gaat alles alsnog via het netwerk van Euronet/Online. Online heeft veel klanten weten te werven, maar de capaciteit ontbreekt.

Service: diverse malen met Online aan de lijn gehangen, zelfs voor een storing die een maand heeft geduurd, maar Online gaf ons de schuld; het lag niet aan Online. (Er stond geen DSL signaal meer op de lijn, hoe dat aan ons kan liggen...). Pas na een maand ging er een monteur op pad die in de centrale weer de draadjes aansloot. Nog geen 5 minuten werk. De ISP KPN stuurt direct een monteur als ze geen signaal meten op de lijn. Soms nog dezelfde dag.

Modem: nog steeds een 2,4Ghz modem sturen (zwarte zyxel) sturen anno 2020. KPN biedt al jaren een DualBand WiFi vanuit z'n modems. Die nieuw zyxels die op de Online website staan ben ik nog niet tegengekomen. De Experiabox is natuurlijk voor de Tweaker niet voldoende, maar het is bij KPN redelijk simpel een ander modem aan te sluiten.

Routering/capaciteit: is bij KPN toch wat beter geregeld (maar is ook niet raar met 2 miljoen klanten).

Mocht je met bovenstaande geen problemen hebben, dan is online inderdaad prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkz0rs
@krakendmodem goed verhaal. Ik twijfel nogmaals om het hierboven door mij gemelde deel. Ik wil alleen internet (tv is bij Ziggo absoluut beter). En KPN en CD blijven toch een beetje minder. Ik wil acceptabel en vooral de prijs omlaag hebben. Een beetje tv en desnoods aanvullen met cord-cutting options. Stabiel en snel internet is dus de key.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• krakendmodem
Darkz0rs schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:22:
@krakendmodem goed verhaal. Ik twijfel nogmaals om het hierboven door mij gemelde deel. Ik wil alleen internet (tv is bij Ziggo absoluut beter). En KPN en CD blijven toch een beetje minder. Ik wil acceptabel en vooral de prijs omlaag hebben. Een beetje tv en desnoods aanvullen met cord-cutting options. Stabiel en snel internet is dus de key.
Als snel en stabiel internet belangrijk is (voor mij ook) dan kun je ook eventueel bij een Oxxio/Budget Thuis kijken. Dat is gewoon KPN Netwerk, maar dan voordeliger. Als je glasvezel hebt kun je voor relatief weinig geld 500Mb krijgen. Anders 100/30.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
@krakendmodem

Hmm, je zegt dat Online dus eigen netwerk heeft, dat is nieuw voor me. Had de pereceptie dat je naast Ziggo en Kpn, er maar 1 had (op netwekt van Kpn) en dat is T-mobile. Of is dat ook zo, en is T-mobile de enige met wat kabels in de grond, en heeft Online (slechts) een eigen server/routerings park?

Ja sorry ik vind het moeilijk om een overzicht te vinden van wie wat is op het Kpn netwerk....volgens mij zowat alleen maar resellers. Enige dat ik over T-mobile weet is dat Tele2 het ook levert, maar dan.... Tele2 is dochter ofzo van T-mobile

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krakendmodem
Sjah schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:32:
@krakendmodem

Hmm, je zegt dat Online dus eigen netwerk heeft, dat is nieuw voor me. Had de pereceptie dat je naast Ziggo en Kpn, er maar 1 had (op netwekt van Kpn) en dat is T-mobile. Of is dat ook zo, en is T-mobile de enige met wat kabels in de grond, en heeft Online (slechts) een eigen server/routerings park?

Ja sorry ik vind het moeilijk om een overzicht te vinden van wie wat is op het Kpn netwerk....volgens mij zowat alleen maar resellers. Enige dat ik over T-mobile weet is dat Tele2 het ook levert, maar dan.... Tele2 is dochter ofzo van T-mobile
Om het simpel te houden. De meeste providers hebben een "eigen netwerk", maar die hebben vervolgens de voor het gedeelte tussen de wijkcentrale en je aansluiting thuis weer KPN nodig. De lijnen vanuit de centrale tot aan huis is van de netwerkbeheerder KPN.

KPN levert het verkeer van bijvoorbeeld T-Mobile/Tele2/Online vervolgens bij deze providers af (dat serverpark) en vanuit daar ga je dan het internet op. En vanuit daar kan een T-Mobile/Tele2 of Online alsnog bepalen wat er met je verkeer gebeurt. Zoals T-Mobile die nog niet zo heel lang geleden besloot al het verkeer via Duitsland te routeren om kosten te besparen.

Je hebt ook nog providers ie het volledige pakket van KPN verkopen. Bijvoorbeeld Telfort/Budget Alles in 1 of Youfone internet is wel het volledige KPN product. Je verkeer gaat dan ook via de ISP KPN.

De providers die roepen gebruik te maken van het netwerk van KPN is dus ook een beetje om vertrouwen te wekken. Dat roepen ze ook omdat het eerste gedeelte inderdaad via KPN loopt, maar daarna niet meer.
T-Mobile/Tele2 en Online hebben in ieder geval een eigen backbone.

Tele2 heeft ook een eigen netwerk liggen door het land (oude Versatel netwerk). T-Mobile heeft met de overname van Vodafone Thuis (toen nog DSL) ook een eigen glasnetwerk.

Nu Tele2 en T-Mobile samen zijn, kunnen ze ook elkaar glasvezelnetwerk gebruiken. Maar dat zijn vaak verbindingen tot aan een wijkcentrale. Vanuit daar is het dan weer de koperkabel/glasvezelkabel van KPN.

[Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 11-05-2020 20:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Dank. :)

Je begint met "om het simpel te houden".
Zoek echter om een uitputtende (zeg studieboekniveau) uitleg, bijv, waar houdt het Kpn op...is dat al bij de straatkast....etc. en wat IS dan precies van T-mobile. En prima dat serverpark van T-mobile of Kpn is, of zelfs Online, ik ben geinteresseerd in de konsekwenties.

Geeft niks als jij dat soort antwoorden ook niet weet, was teleurgesteld dat er geen beroepsmatig iemand er een blog oid aan wijdde, ik vond die niet.

[Voor 12% gewijzigd door Sjah op 11-05-2020 21:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkz0rs
krakendmodem schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:31:
[...]

Als snel en stabiel internet belangrijk is (voor mij ook) dan kun je ook eventueel bij een Oxxio/Budget Thuis kijken. Dat is gewoon KPN Netwerk, maar dan voordeliger. Als je glasvezel hebt kun je voor relatief weinig geld 500Mb krijgen. Anders 100/30.
Nu nog ff bridge voor de V10 en ik ben happy.
Kan ik trouwens op beide aderparen een abo aanvragen?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• wopper
Sjah schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:28:
Dank. :)

Je begint met "om het simpel te houden".
Zoek echter om een uitputtende (zeg studieboekniveau) uitleg, bijv, waar houdt het Kpn op...is dat al bij de straatkast....etc. en wat IS dan precies van T-mobile. En prima dat serverpark van T-mobile of Kpn is, of zelfs Online, ik ben geinteresseerd in de konsekwenties.

Geeft niks als jij dat soort antwoorden ook niet weet, was teleurgesteld dat er geen beroepsmatig iemand er een blog oid aan wijdde, ik vond die niet.
Als je onderscheid maakt tussen de Core van een netwerk en de LastMile dan krijg je al een heldere scheidingslijn.

Vroeger werden alle koperdraadjes (=lastmile) vanuit huizen op de DSLAMS van Tele2, KPN, MerkX en MerkY in de wijkcentrales geknoopt. Toen de snelheden hoger werden, werd ook de gevoeligheid voor storingen hoger. Vectored DSL/VPLUS kan alleen goed werken als het door één centrale wordt aangestuurd op een lijn bundel richting de huizen. Als je dat vanuit twee centrales zou doen dan krijg je storing van/door elkaar, en klaagt de hele wijk. Vanaf dat moment heeft KPN gezegd " iedereen de wijkcentrale uit". En KPN is WBA gaan aanbieden, een dienst van virtuele draadjes over de fysieke koperdraden. Hierdoor hebben zij de volledige regie over het netwerk en kunnen de nieuwste technieken zonder afhankelijkheden van anderen worden toegepast.

Mijn telefoonlijn, en die van de buurman komen allebei op dezelfde straatkast uit op +/- 300meter afstand. Het lijntje van de buurman termineert in het virtuele netwerk "Oxxio". En mijn lijntje termineert in het virtuele netwerk "KPN" . En zie dat als labels en niet als fysieke verbindingen. Vanaf de straatkast gaat er maar 1 of 2 glasfibers naar de echte core toe.

Mijn fysieke koperlijn krijgt het virtuele label KPN, en de fysieke koperlijn van de buurman krijgt het virtuele label Oxxio zodra wij beide de straatkast verlaten om het internet op te gaan. Dit is nog allemaal het WBA netwerk van KPN, elke aanbieder op VDSL heeft een eigen labeltje om het verkeerspad naar hun eigen core netwerk te bepalen.

Vanuit de straatkast kom je dan uit op de core van je eigen provider, dat is geografisch verdeeld en dat kan je afspreken met KPN WBA waar je bundel ontsloten wordt. Op dat punt komen er diverse WBA regio's samen binnen op een 10G of hogere glas verbinding. En dat kan voor KPN Amsterdam zijn en voor Oxxio Rotterdam. Op die locaties. ga je pas echt over naar de apparatuur van de provider. Daar op die provider eigen apparatuur doe je ook pas de PPPoE authenticatie en krijg je jouw diensten profiel aangeboden, welke horen bij jouw abonnement.

En vanuit dat core netwerk ontsluit je naar het grote w.w.w. En afhankelijk van je kwaliteit en omzet kan je internet via snelle paden inkopen of juist via goedkopere lange paden. Maar voor Ingrid & Henk is internet = Internet.

Je kan heel simpel stellen dat bijna alles vanaf jouw aansluiting tot in het echte datacenter van je aanbieder over KPN WBA verloopt. En dat huurt jouw aanbieder voor een vaste prijs van KPN, waarbij ik ook aanneem dat KPN verantwoordelijk is voor de storingsbehandeling.

Totzover mijn beeld van hoe het netwerk in elkaar steekt, er zullen ook vast nog wijkcentrales zijn waar nog oude DSLAMS staan. En dan kom je nog letterlijk uit met jouw koperdraadje fysiek op de DSLAM van Tele2 en vanuit die eigen DSLAM gaan ze dan naar hun eigen core netwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Dank @Wopper en nogmaals @krakendmodem, jullie inzichten geven mij al stuk beter beeld, en eigenlijk heb ik veel respect voor alleen al het typen dat jullie voor me doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wopper
The Zep Man schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:29:
[...]
Zie hier het antwoord van AVM.

Je kan proberen om een Fritz!Box 7581 op de kop te tikken. Die heeft ondersteuning voor full bridge mode (mode = dsldmode_full_bridge), en kan je tweedehands voor minder dan 100 EUR krijgen. Een 7583 is overbodig, omdat die enkel betere ondersteuning heeft voor draadloze netwerken (en ISDN ondersteuning, die jij waarschijnlijk niet nodig hebt). Bovendien is die providerexclusief.
De marktplaats search staat aan ;-)

Hoe weet de box van KPN haar IPTV multicast streams af? Laad je eerst een KPN config en daarna edit+checksum je deze waardoor e.a. blijft werken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ginojo
  • Niet online
wopper schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:20:
[...]

Hoe weet de box van KPN haar IPTV multicast streams af? Laad je eerst een KPN config en daarna edit+checksum je deze waardoor e.a. blijft werken?
Ik dacht dat dit met dhcp mee ging (classless-static-route).
Weet de exacte technische werking hier niet van moet ik bekennen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:02
Ik vond laatst een spreadsheet wat interessant kan zijn voor de DSL diehards onder ons.
Het betreft een document met gebruikte lijnkaarten en de technologische mogelijkheden van zo'n lijnkaart.
Door middel van het door de modem gerapporteerde nummer* kun je dan blijkbaar opzoeken op wat voor lijnkaart je aangesloten bent en wat jouw lijnkaart aankan.

De toepassende providers die rechts naast de gebruikte lijnkaarten staan, zijn wel de Duitse providers. Maar een aantal van deze kaarten worden ook in Nederland toegepast.

*Bij een fritzbox is dit nummer te vinden in het tabblad Internet -> DSL-informatie, onder het kopje DSL centrale

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Weet iemand wat de overweging van kpn is om ergens Vplus wel of niet aan te bieden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:20
Ik woon in een rijtjeshuis, volgens fourstack kan ik max 100Mbps koper krijgen (heb ik nu). Alle huizen rechts van mij kunnen bonded krijgen. Kan iemand iets hierover zeggen? Zou het voor mij toch ook mogelijk zijn bonded te krijgen?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Darkz0rs
MerijnB schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:58:
Ik woon in een rijtjeshuis, volgens fourstack kan ik max 100Mbps koper krijgen (heb ik nu). Alle huizen rechts van mij kunnen bonded krijgen. Kan iemand iets hierover zeggen? Zou het voor mij toch ook mogelijk zijn bonded te krijgen?
Ik weet dat dit lijkt te kloppen. Simpelweg omdat de lijnen niet zijn ingelast. Mijn kant van de straat kan ook bonded krijgen. De overkant tot de helft niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wopper
JvS schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:45:
Weet iemand wat de overweging van kpn is om ergens Vplus wel of niet aan te bieden?
Ik denk de post onder je; welke lijnkaarten er in een node zitten.
timmie1 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:22:
Ik vond laatst een spreadsheet wat interessant kan zijn voor de DSL diehards onder ons.
Het betreft een document met gebruikte lijnkaarten en de technologische mogelijkheden van zo'n lijnkaart.
Door middel van het door de modem gerapporteerde nummer* kun je dan blijkbaar opzoeken op wat voor lijnkaart je aangesloten bent en wat jouw lijnkaart aankan.

De toepassende providers die rechts naast de gebruikte lijnkaarten staan, zijn wel de Duitse providers. Maar een aantal van deze kaarten worden ook in Nederland toegepast.

*Bij een fritzbox is dit nummer te vinden in het tabblad Internet -> DSL-informatie, onder het kopje DSL centrale
[Afbeelding]
Cool lekker nerdy 8) Weet jij toevallig welke KPN gebruikt, ik heb nog geen Fritz.

[Voor 69% gewijzigd door wopper op 12-05-2020 20:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• krakendmodem
wopper schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:19:
[...]

[...]

Cool lekker nerdy 8) Weet jij toevallig welke KPN gebruikt, ik heb nog geen Fritz.
Kan volgens mij per centrale verschillen.

Broadcom kom je veel tegen, maar er waren dacht ik ook andere leveranciers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wopper
Ik was net eens aan het onderzoeken naar vPLUS 35B modems welke meer de Tweaker/Techie tegemoet komen. En dan hopelijk ook bridge modus ondersteund.

Via @The Zep Man weet ik dat de Fritz 7581 met een omweg (config aanpassen, checksum corrigeren) naar bridge modus om te zetten is.

Nu viel mijn oog ook op https://www.draytek.nl/pr...-165-serie/?tab=overzicht de Draytek 165 waar ook vPLUS in zit en ze adverteren groots met bridge modus. @Darkz0rs

Welk merk zouden jullie het meeste toespitsen op stabiel & Tweaker gehalte?

BTW: ik bedacht mij nog. Als ik de PPPoE sessie vanaf de achterliggende router laat termineren in vlan 6, dan komt het publieke IP op de WAN port van deze router -> TOP.

Hoe gaat dat met IPTV, want dat is een ander vlan nummer 4. Kan ik die dan nog op de Draytek of de Fritz laten uitbreken en daar de TV in pluggen? Ik heb een vermoeden dat je niet in vlan 4 vanaf de hobby router een PPPoE sessie op kan zetten in vlan 4 en nogmaals vanaf vlan6 op je eigen router?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:43

Illusion

(the art of)

timmie1 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:22:

[Afbeelding]
De mijne staat er niet in. Wordt door fritzbox herkend als: Nokia Broadcom 11.3.63

Dat blijkt overigens een nieuwe notatie te zijn die je hier kan omrekenen: https://meinkontes.de/fw-translatev3.php

Maar dan kom ik op 176.111 en die staat er ook niet in.

[Voor 7% gewijzigd door Illusion op 12-05-2020 20:56]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Ja, maar ergens wordt toch gekozen welke lijnkaarten er in een node gezet worden? Mijn wijkkast is 3 maanden geleden geschikt gemaakt voor vdsl, maarom is daar dan geen vplus ingezet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:57:
[...]

Ja, maar ergens wordt toch gekozen welke lijnkaarten er in een node gezet worden? Mijn wijkkast is 3 maanden geleden geschikt gemaakt voor vdsl, maarom is daar dan geen vplus ingezet?
Eerst moeten alle bestaande VDSL lijnen worden omgezet naar de kast die nu nog vanuit de centrale komen dan pas kan de volledige snelheid worden open gezet. Anders storen deze op elkaar. Tevens moeten de klanten ook de juiste modems hebben zodat deze ook communiceren met de vplus processorkaart.

Ze moeten namelijk SRA ( Seamless Rate Adaptation) ondersteunen.

[Voor 5% gewijzigd door Racer89 op 12-05-2020 21:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ginojo
  • Niet online
wopper schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:52:
Hoe gaat dat met IPTV, want dat is een ander vlan nummer 4. Kan ik die dan nog op de Draytek of de Fritz laten uitbreken en daar de TV in pluggen? Ik heb een vermoeden dat je niet in vlan 4 vanaf de hobby router een PPPoE sessie op kan zetten in vlan 4 en nogmaals vanaf vlan6 op je eigen router?
Je hebt geen 2e PPPoE sessie nodig op het iptv vlan. Daar krijg je via dhcp gewoon een adres op in het iptv netwerk. Ikzelf het een vigor 165 met pfsense bridged erachter waar ik pppoe voor inet heb en dhcp client draai op het iptv vlan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wopper
ginojo schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:19:
[...]

Je hebt geen 2e PPPoE sessie nodig op het iptv vlan. Daar krijg je via dhcp gewoon een adres op in het iptv netwerk. Ikzelf het een vigor 165 met pfsense bridged erachter waar ik pppoe voor inet heb en dhcp client draai op het iptv vlan.
Dat klinkt wel goed, kan je vlan 4 dan nog opsplitsen naar Port2 en vlan 6 (PPPoE) op Port1?

Mijn achterliggende router (unifi UDM) kan namelijk nog niet zo heel veel, het maximale wat ik nu zie is een PPPoE sessie op vlan 6. Hij ondersteund ook geen IGMP-Proxy, het zou fijn zijn als dat stukje IPTV gewoon in de Draytek 165 kan blijven op Port 2. En dat ik dan het internet via Port 1 naar de UDM kan halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkz0rs
@wopper helaas hier geen vPlus. Wel 90 mbit of bonding op 180

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:15
Hoeveel aders komen er binnen? Als het er maar 2 zijn dan houdt het sowieso op. Als het er meer zijn kun je kpn vragen of bonded mogelijk is omdat er wel 4 aders binnenkomen.

[Voor 10% gewijzigd door jongetje op 12-05-2020 22:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:52
Ik kan wel voor je checken of laswerk mogelijk is, moet je even je pc+huisnummer dm'en

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkz0rs
jongetje schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:47:
[...]

Hoeveel aders komen er binnen? Als het er maar 2 zijn dan houdt het sowieso op. Als het er meer zijn kun je kpn vragen of bonded mogelijk is omdat er wel 4 aders binnenkomen.
Correctie, bij mijn over beuren zitten er keurig 4. Ergens zijn er 2 niet in gelast. En KPN (hun provider) gaat dit niet inlassen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
Darkz0rs schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:54:
[...]

Correctie, bij mijn over beuren zitten er keurig 4. Ergens zijn er 2 niet in gelast. En KPN (hun provider) gaat dit niet inlassen.
Dat is dan balen voor ze. Maar als je al 100mbit haalt geen ramp. Ik haal met 1 paar 30mbit dus met bonded heb ik wat meer ruimte en haal ik ruim 60mbit met mijn 50mbit Hussel pakket. Dus dan is de noodzaak er wat meer.

[Voor 3% gewijzigd door jongetje op 12-05-2020 22:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
mad-dog schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:52:
[...]

Ik kan wel voor je checken of laswerk mogelijk is, moet je even je pc+huisnummer dm'en
Lassen is altijd mogelijk, maar of de provider dat wilt / betaald is een ander verhaal. Het trucje met de analoge lijn aanvragen werkt helaas niet meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ginojo
  • Niet online
wopper schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:28:
[...]
Dat klinkt wel goed, kan je vlan 4 dan nog opsplitsen naar Port2 en vlan 6 (PPPoE) op Port1?
Dat zou zover ik weet moeten kunnen, maar weet dat het instellen hiervan niet makkelijk zal zijn. Ik heb de vigor 165 gewoon in full-bridge gezet, dus heb weinig met de ‘half’-bridge te maken gehad. Check even of je aparte dhcp parameters (voornamelijk vendor-class-identifier) kan meegeven in de vigor, anders krijg je geen adres in het iptv netwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkz0rs
@jongetje pff 60 vind ik echt te kort. Ik kan 90 krijgen echter twijfel ik of ik dit voldoende vind. Ik heb nu 100.

@Racer89 nope, ze hebben KPN. En er zijn simpelweg geen aders om in te lassen en ze gaan niet graven.

• Sjah
  • Nu online
@Darkz0rs :
Ben zelf van 250 (in reallife 240) Ziggo naar BudgetThuis 100 gegaan. Mis die 240 geen moment. Of je moet werkelijk veel games/films leechen. Ja dan wil 250, of zelfs 500 wel (omdat het kan he, misschien is het meer dat bij de kabel). En als ze zeggen dat je 90 kan krijgen, best goeie kans dat je dan 100 haalt. Komop, duik gewoon dat water in.

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:08

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

wopper schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:52:
Nu viel mijn oog ook op https://www.draytek.nl/pr...-165-serie/?tab=overzicht de Draytek 165 waar ook vPLUS in zit en ze adverteren groots met bridge modus. @Darkz0rs

Welk merk zouden jullie het meeste toespitsen op stabiel & Tweaker gehalte?
Ik heb op mijn xDSL lijntje altijd een DrayTek gebruikt en dat werkte altijd echt PERFECT! d:)b

Het totale rijtje :
- Alcatel Home @ Pro mode.
- Alcatel 510v1
- DrayTek 2820
- DrayTek 2860

8) :*) :Y)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Racer89
  • Niet online
@Darkz0rs Er zijn geen aders of ze willen niet graven is een verschil. Meestal zijn er altijd wel aders beschikbaar in de aftak kabel die in de straat ligt. Probleem is dat hier kosten aan zitten en dat willen ze tegenwoordig niet meer. Vooral als een klant al één lijn heeft. Er wordt gewoon vol op glas ingezet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:20
Racer89 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:06:
@Darkz0rs Er zijn geen aders of ze willen niet graven is een verschil. Meestal zijn er altijd wel aders beschikbaar in de aftak kabel die in de straat ligt. Probleem is dat hier kosten aan zitten en dat willen ze tegenwoordig niet meer. Vooral als een klant al één lijn heeft. Er wordt gewoon vol op glas ingezet.
Kom maar met dat glas ;)

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
Darkz0rs schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:28:
@jongetje pff 60 vind ik echt te kort. Ik kan 90 krijgen echter twijfel ik of ik dit voldoende vind. Ik heb nu 100.
Waarom twijfel je?
Muziek streamen is tussen de 64kbit en 512kbit
Een HD televisiestream is 8mbit
Een Netflix uhd stream is max. 25mbit
Videobellen is ongeveer 1 a 3 mbit heb ik gemeten afgelopen weken
Voor normaal te kunnen internetten is 10mbit al voldoende.

Waarom heb je dan genoeg aan 100 en te kort aan 90mbit? Ik redt het prima met 60 en ging vorig jaar ook goed met de toen 40Mbit bij Ziggo.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Racer89 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:08:
[...]

Eerst moeten alle bestaande VDSL lijnen worden omgezet naar de kast die nu nog vanuit de centrale komen dan pas kan de volledige snelheid worden open gezet. Anders storen deze op elkaar. Tevens moeten de klanten ook de juiste modems hebben zodat deze ook communiceren met de vplus processorkaart.

Ze moeten namelijk SRA ( Seamless Rate Adaptation) ondersteunen.
Ok thanks voor je antwoord, ik begrijp het nog niet helemaal, want de wijkkast hier is helemaal nieuw geschikt gemaakt voor VDSL. Daarvoor had je enkel adsl verbinding met de wijkcentrale veel verder. Er is in die situatie toch helemaal geen sprake van "bestaande VDSL2 verbindingen" op de aansluitingen uit mijn wijkkast?

Maar los daarvan, dan geldt dit toch voor alle kasten? Ik begrijp niet helemaal waarom bij de ene dan wel iedereen wordt overgezet naar vplus en bij de andere niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:11
jongetje schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:08:
[...]

Waarom twijfel je?

Waarom heb je dan genoeg aan 100 en te kort aan 90mbit? Ik redt het prima met 60 en ging vorig jaar ook goed met de toen 40Mbit bij Ziggo.
Precies dit, moet hoeveel mensen deel je de lijn? Ik heb 2 jaar terug de Ziggo omgezet van de middelste dacht toen 120/12 naar de goedkoopste 40/4? De internet lijn deel ik met mijn vrouw en na een half jaar vroeg ik en heb jij wat gemerkt aan het internet? :P Nou niks dus, heb haar 1 keer met uploaden horen zeggen wat gaat dit lang duren! :( De overstap naar een DSL was dus goed mogelijk en heb nu 100/30 :9~ . Eerste keer wat uploaden hoorde ik een blije vrouw dat het zo snel ging. Makkelijke is dat wij nooit live tv kijken. Zijn nu veel minder kwijt per maand en hebben veel sneller internet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Barre73
JvS schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:28:
[...]

Ok thanks voor je antwoord, ik begrijp het nog niet helemaal, want de wijkkast hier is helemaal nieuw geschikt gemaakt voor VDSL. Daarvoor had je enkel adsl verbinding met de wijkcentrale veel verder. Er is in die situatie toch helemaal geen sprake van "bestaande VDSL2 verbindingen" op de aansluitingen uit mijn wijkkast?

Maar los daarvan, dan geldt dit toch voor alle kasten? Ik begrijp niet helemaal waarom bij de ene dan wel iedereen wordt overgezet naar vplus en bij de andere niet.
Hoe weet jij dat er enkel ADSL lijnen vanuit de wijkcentrale liepen? Dat is onmogelijk. KPN heeft al vele jaren VDSL lijnen vanuit de wijkcentrales naar woningen lopen. Max 50 Mbit als je dichtbij woont.
Los daarvan: niet elke kast wordt uitgerust met Vplus. De overwegingen daarin zijn uiteraard kostentechnisch. Is het de investering waard, wetende dat het om een klein aantal klanten gaat en wetende dat de FttH uitrol volop bezig is en die kost ook heel veel geld. Je kan elke euro maar 1 keer uitgeven dus bij KPN wordt constant gekeken wat er wel en niet kan met het budget dat ze is toegewezen.

• Darkz0rs
jongetje schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:08:
[...]

Waarom twijfel je?

Hey, nou eigenlijk heel eenvoudig. Ik heb nu StartXXL dat is een 100Mbit verbinding. We kijken TV via COAX dat eet dus geen BW. Mijn dochters 8 / 13 kijken veel YT, Disney etc. Zelf heb ik van de week een filmpje gekeken. En die trok bijn 40Mbit voor een 4K UHD HDR (SW9 film). Kortom er word best wel wat aan BW gebruikt. Nu is er ook nog veel video overleg. En Ik werk thuis. Nu kan het mij persoonlijk niet schelen dat me werk langer duurt, het is maar werk :p

Nu realiseer ik me dat ik met een 90/25 daar niet al te veel van zal gaan merken. Echter heb ik hier een Asus AImesh systeem dus voor mij zeer belangrijk dat ik een modem kan aansluiten (zonder router en geen DMZ shit). In mijn router zitten functies die een V10 niet over kunnen nemen (een hele berg), Als ik dan de rekensom maak en dus een modem zelf moet kopen. 100~150euro en dan de verdeel sleutel maak over 12 mnd. Dat dan de kosten irrelevant zijn.

Nu zijn natuurlijk de reactie snelheden van VDSL wel beter dan coax. Maar dan moet je niet naar Tmobile of Online. Maar die hebben modems die bridge ondersteunen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:02
Illusion schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:52:
[...]

De mijne staat er niet in. Wordt door fritzbox herkend als: Nokia Broadcom 11.3.63

Dat blijkt overigens een nieuwe notatie te zijn die je hier kan omrekenen: https://meinkontes.de/fw-translatev3.php

In dat geval weten we 2 dingen: Het betreft wel een Broadcom chipset en het is een lijnkaart die niet in Duitsland in gebruik is. :P
[...]

[...]

KPN gebruikt sowieso een van de modellen van Adtran in de hiX 5600 serie.

• mwa
Wellicht een domme vraag, maar is Youfone nu een label van KPN (als in, van begin tot einde KPN) zoals Online.nl dat dan weer niet is?

• Darkz0rs
mwa schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:35:
Wellicht een domme vraag, maar is Youfone nu een label van KPN (als in, van begin tot einde KPN) zoals Online.nl dat dan weer niet is?
klopt

• mwa
Ok dus als de keuze is tussen Online en Youfone, jaarprijs hetzelfde plus verbindingssnelheid (100/30), dan is de keuze snel gemaakt toch?

• Darkz0rs
mwa schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:38:
[...]

Ok dus als de keuze is tussen Online en Youfone, jaarprijs hetzelfde plus verbindingssnelheid (100/30), dan is de keuze snel gemaakt toch?
nope... ik wik en weeg al 2 maanden. wrong person to ask :-)

• jongetje
Youfone is geen dochter (en dus label) van KPN (zoals XS4all is en Telfort was) als je dat bedoelt. Dit is een ander bedrijf met eigen administratie die het KPN pakket doorverkoopt onder hun naam.

• mwa
jongetje schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:12:
[...]

Youfone is geen dochter (en dus label) van KPN (zoals XS4all is en Telfort was) als je dat bedoelt. Dit is een ander bedrijf met eigen administratie die het KPN pakket doorverkoopt onder hun naam.
Maar qua techniek (dus data afhandeling etc) is het wel in z’n geheel KPN?

• Barre73
jongetje schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:12:
[...]

En zelfs dat niet helemaal want het TV product hebben ze anders bedacht. Waarbij ze niet de multicast live streams afnemen maar de mindere OTT streams en die in een Android Box aanbieden.

• Darkz0rs
Barre73 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:43:
[...]

En zelfs dat niet helemaal want het TV product hebben ze anders bedacht. Waarbij ze niet de multicast live streams afnemen maar de mindere OTT streams en die in een Android Box aanbieden.
Is dat youfone, en is dat op iedere android box te gebruiken, en kan je daar opnemen ?

• wopper
Barre73 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:43:
[...]

Is Oxxio/Budget de enige aanbieder waar je 100% KPN krijgt op alle diensten?
Darkz0rs schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:11:
[...]

Nu zijn natuurlijk de reactie snelheden van VDSL wel beter dan coax. Maar dan moet je niet naar Tmobile of Online. Maar die hebben modems die bridge ondersteunen.
Welke modems zijn dat, bedoel je fiber of VDSL? Want het laatste stukje is KPN WBA, waardoor je dan ook bij KPN deze bridge modems zou kunnen toepassen.

[Voor 36% gewijzigd door wopper op 13-05-2020 16:14]

• Darkz0rs
wopper schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:09:
[...]

[...]

Welke modems zijn dat, bedoel je fiber of VDSL? Want het laatste stukje is KPN WBA, waardoor je dan ook bij KPN deze bridge modems zou kunnen toepassen.
Online heeft volgens mij zeiksel en tmobile iets van Huawei.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Barre73
Darkz0rs schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:00:
[...]

Is dat youfone, en is dat op iedere android box te gebruiken, en kan je daar opnemen ?
Nee, niet op elke android box. Ja, met opnemen. Er is een eigen Youfone topic hier op Tweakers als je meer info zoekt.

• Barre73
wopper schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:09:
[...]

Oxxio en Budget zijn twee verschillende aanbieders. Dus dat zijn er twee. En daarnaast uiteraard XS4All nog steeds.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barre73
Darkz0rs schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:11:
[...]

Hey, nou eigenlijk heel eenvoudig. Ik heb nu StartXXL dat is een 100Mbit verbinding. We kijken TV via COAX dat eet dus geen BW. Mijn dochters 8 / 13 kijken veel YT, Disney etc. Zelf heb ik van de week een filmpje gekeken. En die trok bijn 40Mbit voor een 4K UHD HDR (SW9 film). Kortom er word best wel wat aan BW gebruikt. Nu is er ook nog veel video overleg. En Ik werk thuis. Nu kan het mij persoonlijk niet schelen dat me werk langer duurt, het is maar werk :p

Nu realiseer ik me dat ik met een 90/25 daar niet al te veel van zal gaan merken. Echter heb ik hier een Asus AImesh systeem dus voor mij zeer belangrijk dat ik een modem kan aansluiten (zonder router en geen DMZ shit). In mijn router zitten functies die een V10 niet over kunnen nemen (een hele berg), Als ik dan de rekensom maak en dus een modem zelf moet kopen. 100~150euro en dan de verdeel sleutel maak over 12 mnd. Dat dan de kosten irrelevant zijn.

Dus gewoon zelf een DSL modem kopen, al dan niet via Marktplaats. Is Cheap Connect niet iets voor je dan? Leveren geen modem mee maar wel volledige ondersteuning voor het kiezen van je eigen modem. Alleen geen TV helaas..

https://www.cheapconnect.nl/internet/

• Darkz0rs
Barre73 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:36:
[...]

Dus gewoon zelf een DSL modem kopen, al dan niet via Marktplaats. Is Cheap Connect niet iets voor je dan? Leveren geen modem mee maar wel volledige ondersteuning voor het kiezen van je eigen modem. Alleen geen TV helaas..

https://www.cheapconnect.nl/internet/
Haha nee bedankt 😉. Hobby clubje.
Ik denk dat het iets zal worden van de KPN resellers. Maar even kijken of ik een modempje kan vinden en of ik de directie mee ga krijgen in mijn plannen. Offline opnemen is toch iets moois wat wij toch al jaren fijn gebruiken bij Ziggo.

Wel raar overigens via KPN kan ik nu 200/30 bestellen echter geeft netco minder aan.

De KPN site tript nu heb ik in ene glasvezel beschikbaar....

[Voor 10% gewijzigd door Darkz0rs op 14-05-2020 00:01]

• wopper
Illusion schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:52:
[...]

vPLUS 35b geeft

Broadcom:
192.244

Iemand hier een idee wopper in "[AVM FRITZ!Box 7581] Problemen" ?

[Voor 10% gewijzigd door wopper op 14-05-2020 08:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vond het ook allemaal uiterst doorzichtig. Ben nu voor Budget gegaan. Die leek mij ook een reseller van een volledig KPN pakket. Maar of dat echt zo is en welke providers dat wel en niet zijn is me niet geheel duidelijk.

T-mobile duidelijk niet, Online blijkbaar ook niet. Heb je nog cheap connect, youfone, Budget Internet, Oxxio. Ik heb zelf het idee dat Budget echt het KPN pakketje volledig afneemt en doorverkoopt maar echt helder is het me niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mad-dog
JvS schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:34:
[...]

Ik vond het ook allemaal uiterst doorzichtig. Ben nu voor Budget gegaan. Die leek mij ook een reseller van een volledig KPN pakket. Maar of dat echt zo is en welke providers dat wel en niet zijn is me niet geheel duidelijk.

T-mobile duidelijk niet, Online blijkbaar ook niet. Heb je nog cheap connect, youfone, Budget Internet, Oxxio. Ik heb zelf het idee dat Budget echt het KPN pakketje volledig afneemt en doorverkoopt maar echt helder is het me niet.
Alleen Budget en Oxxio nemen het volledige KPN pakket af als niet-dochter van KPN

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ah chill, terecht voor budget gekozen dus :).

Ultra goedkope KPN verbinding

• Sjah
  • Nu online
JvS schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:31:
Ah chill, terecht voor budget gekozen dus :).

Ultra goedkope KPN verbinding
En het kan misschien nog goedkoper bij Budget. Als ik zie hoeveel tv-reclame Budget Thuis maakt, zit er nog steeds goeie marge op.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355

nero355

Darkz0rs schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:39:
nope... ik wik en weeg al 2 maanden. wrong person to ask :-)
Tegen de tijd dat jij hebt besloten om VDSL2 te nemen mag je zo'n DrayTek 130/165 al gaan vervangen, want dan is er weer iets nieuws op de markt of heb je inderdaad ineens Glasvezel in de wijk liggen! >:) _O- :+

Doe toch niet zo moeilijk vent! Stap gewoon over! :P

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Darkz0rs
nero355 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:38:
[...]

Tegen de tijd dat jij hebt besloten om VDSL2 te nemen mag je zo'n DrayTek 130/165 al gaan vervangen, want dan is er weer iets nieuws op de markt of heb je inderdaad ineens Glasvezel in de wijk liggen! >:) _O- :+

Hahaha ja man, ik ben nu de mogelijk tv opties aan het bekijken. Maar ik ben voorzichtig. Zit letterlijk al sinds Casema bij die club.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wopper
nero355 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:38:
[...]

Ja of niet, want stel dat het hem niet bevalt, dan hebben wij het gedaan :+ _/-\o_

--------------

Ik blijf toch verrekte veel ICMP loss hebben op mijn 7581 FritzBox, dan doet die V10A dat toch fantastisch. Router achter router (double nat) werkt ook prima met de huidige processor kracht. Ik had gisteren nog even IPV6 werkend op de Fritzbox met prefix delegation, de UDM router gaat niet goed om met MSS clamping waardoor alles op IPV6 werkt behalve browsen :9 (payload)

Genoeg hobby uurtjes zitten inmiddels in VDSL, ook een voordeel van overstappen 8)

Zo strak is de lijn nog nooit geweest in de Ziggo tijd, glas-look-a-like

[Voor 39% gewijzigd door wopper op 14-05-2020 17:39]

• Darkz0rs
@nero355 en @wopper ik overweeg gewoon Budget Internet only. En dan de V10 nat achter nat bv DMZ of zo.

Moet even hier een test casus doen qua VPN en zo...

Trouwens gisteravond KPN volledig in de trip.... ik had VPLUS... paar uur later zelfs glasvezel.
En nu weer 88Mbit / 25Mbit. Die gaat werkelijk ook alle kanten op.

Iemand deze gebruikt. Mooi prijsje voor modem only. klik

[Voor 54% gewijzigd door Darkz0rs op 14-05-2020 20:49]

• Q-bone
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:39

Q-bone

Dusss...

Wij hebben tijdens onze verbouwing de kpn lijn gevonden, echter deze is tot in de muur, geen isra, helemaal niets. Buiten opgegraven maar geen extra lengte.

Enig idee hoe wij vdsl aan kunnen vragen?

bla?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:06

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Q-bone schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:37:
Wij hebben tijdens onze verbouwing de kpn lijn gevonden, echter deze is tot in de muur, geen isra, helemaal niets. Buiten opgegraven maar geen extra lengte.

Enig idee hoe wij vdsl aan kunnen vragen?
Gewoon aanvragen en aangeven dat het IS/RA punt defect is.. Zullen misschien wel kosten berekend worden maar dit lijkt mij de enige methode. Wellicht deal maken dat je 2 jaar abo. afsluit als hun op hun kosten de aansluiting fixen ;)

Er is een hoop mogelijk in die zin :)

www.google.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mad-dog
MisteRMeesteR schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:54:
[...]

Gewoon aanvragen en aangeven dat het IS/RA punt defect is.. Zullen misschien wel kosten berekend worden maar dit lijkt mij de enige methode. Wellicht deal maken dat je 2 jaar abo. afsluit als hun op hun kosten de aansluiting fixen ;)

Er is een hoop mogelijk in die zin :)
Reeds besproken in PM. Gaat om pairbonding waarbij er nog een aderpaar ingelast moet worden met klein laswerk :).

In de praktijk rekent WBA hier nooit kosten voor

• Darkz0rs
Het is gewoon een avond dingetje...ik kan in ene weer glasvezel bestellen. Haha

@wopper tag :-)

Ping is idd op de KPN lijn beduidend beter dan bij ziggo. lager, maar vooral constant.
Ik test dit nu op DSL reports. Ik ben me raspberry kwijt (smokeping)

[Voor 55% gewijzigd door Darkz0rs op 16-05-2020 12:47]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wopper
Online via de Draytek Vigor 165 met een PPPoE sessie op mijn eigen router vlan6 tag.

Ik had gedacht dat er nog wel latency bij zou komen, maar dat boxje is echt geniaal te noemen. Voor de mensen die echte echt echt bridge willen op VDSL is dit de uitkomst. Hij transleert alleen van Ethernet (vlan trunk) naar een VDSL trunk.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
64 bytes from 195.121.1.34: seq=2 ttl=62 time=5.604 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=3 ttl=62 time=5.357 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=4 ttl=62 time=5.551 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=5 ttl=62 time=5.393 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=6 ttl=62 time=5.391 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=7 ttl=62 time=5.251 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=8 ttl=62 time=5.476 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=9 ttl=62 time=5.402 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=10 ttl=62 time=5.382 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=11 ttl=62 time=5.332 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=12 ttl=62 time=5.551 ms

[Voor 8% gewijzigd door wopper op 16-05-2020 19:53]

• fmrama
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 23:30
Sorry, verkeerd geplaatst.

[Voor 92% gewijzigd door fmrama op 16-05-2020 17:14]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355

nero355

wopper schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:59:
Online via de Vigor 165 met een PPPoE sessie op mijn eigen router vlan6 tag.

Ik had gedacht dat er nog wel latency bij zou komen, maar dat boxje is echt geniaal te noemen. Voor de mensen die echte echt echt bridge willen op VDSL is dit de uitkomst. Hij transleert alleen van Ethernet (vlan trunk) naar een VDSL trunk.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
DrayTek xDSL producten zijn gewoon het beste wat je kan krijgen als xDSL gebruiker! 8) d:)b :Y) _O_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wopper
nero355 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:24:
[...]

DrayTek xDSL producten zijn gewoon het beste wat je kan krijgen als xDSL gebruiker! 8) d:)b :Y) _O_
Nou ik heb ook een FritzBox gehaald via marktplaats, maar dat viel mij toch knap tegen. Software is goed maar niet overdreven slim.

Ben het dus met je eens.

[Voor 3% gewijzigd door wopper op 16-05-2020 20:21]

• Darkz0rs
brrrr, dus geen fritzbox.... ik dacht een fritz te halen als het allemaal beviel. Mischien wel via cheap of zo... allemaal moeilijk. We gaan nu eerst IPTV proberen in alle vormen.

• krakendmodem
wopper schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:59:
Online via de Draytek Vigor 165 met een PPPoE sessie op mijn eigen router vlan6 tag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Is de latency ook veel lager dan met een ander modem?

Dan is het wel een gokje waard. Al voldoet een fritzbox voor mij ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:04
wopper schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:21:
Nou ik heb ook een FritzBox gehaald via marktplaats, maar dat viel mij toch knap tegen. Software is goed maar niet overdreven slim.
Eens. Daarom gebruik ik die van mij enkel als bridge. De rest van de software heb ik geen interesse in. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

wopper schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:21:

Ben het dus met je eens.
Eerlijk gezegd net als ZyXel altijd best wel troep gevonden... :$

Ook inderdaad een veel te beperkte WebGUI waar je weinig mee kan :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wopper
The Zep Man schreef op zondag 17 mei 2020 @ 00:05:
[...]
Eens. Daarom gebruik ik die van mij enkel als bridge. De rest van de software heb ik geen interesse in. ;)
De 7581 viel mij wat tegen, ik had bijvoorbeeld wel vlan, interfaces op het LAN willen toevoegen + FW rules ertussen. Het is echt een consumer modem, met een nerd GUI qua protocol parameters.

Bridge heb ik op de 7581 niet geprobeerd, hij geeft op ICMP zoveel loss (in routed mode) dat ik niet de moeite heb genomen die ar7.cfg te gaan editten etc. Is dat echt alleen die config editten, checksum maken, uploaden booten en draaien? En kan je dan nog in de Fritz komen bij de GUI?
krakendmodem schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:17:
[...]

Is de latency ook veel lager dan met een ander modem?

Dan is het wel een gokje waard. Al voldoet een fritzbox voor mij ook.
Nee de latency is niet lager dan de EB V10A, maar gelijkwaardig. Het grote voordeel is dat de Vigor 165 zonder al te veel inspanningen (2 vinkjes) alles bridge en je ook nog normaal beheer over je interface kan houden op de andere port. Als ik de datasheets van een 2865 bekijk dan kan je daar (net als de 165) best veel virtueledraadjes leggen tussen xDSL en LAN, ofwel vlans doorzetten/mappen. Maar dat heb ik niet nodig omdat ik het full bridge vinkje heb aangeklikt _/-\o_

Ik heb nog een onderzoek lopen met een VDSL collega op XS4ALL hij heeft zo'n 10seconden hogere ping met een Vigor130. Ben benieuwd of hij zijn huidige provider modem eens aan wil sluiten om te kijken of de Vigor 130 idd latency toevoegd, de Vigor 165 in ieder geval niet.

Ik denk dat ik uiteindelijk terug zal gaan naar Ziggo, het was van mij een zeer lang gekoesterde wens om deze verbinding over koper eens goed te testen en bridge modus op VDSL te onderzoeken. Nu de techniek hype afneemt en de nerd feitjes verzameld zijn. Denk ik dat de all-in-one (mobiel) pakket kortingen van Ziggo teveel lonken. Met het aanleggen van glas alhier zal mijn drukke coax segment ook leger worden, en de latency meer KPN look a like (wish)

Ben wel van mening dat KPN beter peert op het internet, zijn handelen veel af via hun eigen NL-IX platform in Nederland.

Dat geeft kortere paden dan de wereldwijde Ziggo peering policy, die is vrij star " je moet betalen als je onze klanten van snelle data wilt voorzien". En bij KPN lijkt het " wil je de eyeballs (term voor content kijkers/klanten) van KPN bedienen van snelle data, peer dan op KPN haar NL-IX" (wij van wc eend adviseren wc eend) Dit is op dit moment mijn hypothese na wat lezen, feiten over peering mogen altijd gedeeld worden.

[Voor 5% gewijzigd door wopper op 17-05-2020 08:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:04
Bridge heb ik op de 7581 niet geprobeerd, hij geeft op ICMP zoveel loss (in routed mode) dat ik niet de moeite heb genomen die ar7.cfg te gaan editten etc. Is dat echt alleen die config editten, checksum maken, uploaden booten en draaien? En kan je dan nog in de Fritz komen bij de GUI?
Ja en ja. De web-interface van de Fritz!Box is nog steeds te bezoeken via het geconfigureerde IP adres (standaard: 192.168.178.1). Dat zal alleen niet vanaf een geconfigureerde router gaan die een PPPoE verbinding opzet, tenzij je daarnaast een aparte configuratie voor de WAN interface maakt om ook een statisch IP adres in het betreffende netwerk te hebben. Het is makkelijker om even een kabeltje in de Fritz!Box te prikken met een notebook, en op de notebook een statisch IP adres te configureren.

In de praktijk boeit die web-interface mij niet, omdat ik niets anders op die Fritz!Box doe en die toch niet direct vanaf het Internet bereikbaar is. In een configuratie die ik beheer wordt een 7583 van XS4ALL gebruikt, die ik zie als onderdeel van het abonneeovernamepunt.

[Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 17-05-2020 09:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkz0rs
@wopper terug naar Ziggo omg..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krakendmodem
wopper schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:33:
[...]

De 7581 viel mij wat tegen, ik had bijvoorbeeld wel vlan, interfaces op het LAN willen toevoegen + FW rules ertussen. Het is echt een consumer modem, met een nerd GUI qua protocol parameters.

[...]

Nee de latency is niet lager dan de EB V10A, maar gelijkwaardig. Het grote voordeel is dat de Vigor 165 zonder al te veel inspanningen (2 vinkjes) alles bridge en je ook nog normaal beheer over je interface kan houden op de andere port. Als ik de datasheets van een 2865 bekijk dan kan je daar (net als de 165) best veel virtueledraadjes leggen tussen xDSL en LAN, ofwel vlans doorzetten/mappen. Maar dat heb ik niet nodig omdat ik het full bridge vinkje heb aangeklikt _/-\o_

Ik heb nog een onderzoek lopen met een VDSL collega op XS4ALL hij heeft zo'n 10seconden hogere ping met een Vigor130. Ben benieuwd of hij zijn huidige provider modem eens aan wil sluiten om te kijken of de Vigor 130 idd latency toevoegd, de Vigor 165 in ieder geval niet.

Ik denk dat ik uiteindelijk terug zal gaan naar Ziggo, het was van mij een zeer lang gekoesterde wens om deze verbinding over koper eens goed te testen en bridge modus op VDSL te onderzoeken. Nu de techniek hype afneemt en de nerd feitjes verzameld zijn. Denk ik dat de all-in-one (mobiel) pakket kortingen van Ziggo teveel lonken. Met het aanleggen van glas alhier zal mijn drukke coax segment ook leger worden, en de latency meer KPN look a like (wish)

Ben wel van mening dat KPN beter peert op het internet, zijn handelen veel af via hun eigen NL-IX platform in Nederland.

Dat geeft kortere paden dan de wereldwijde Ziggo peering policy, die is vrij star " je moet betalen als je onze klanten van snelle data wilt voorzien". En bij KPN lijkt het " wil je de eyeballs (term voor content kijkers/klanten) van KPN bedienen van snelle data, peer dan op KPN haar NL-IX" (wij van wc eend adviseren wc eend) Dit is op dit moment mijn hypothese na wat lezen, feiten over peering mogen altijd gedeeld worden.
Ik weet dat er bij Draytek verschillende softwareversies in loop zijn; zelfs een iets ander SW met een andere driver kan iets hoger/of lager uitvallen qua latency.

10 seconden? :D dat komt niet goed :+. Kan bovengenoemde reden zijn. (Als het met een ander modem wel lager uitvalt).

Ik ga binnenkort een oude thinclient eens inzetten op een oudere VDSL2 lijn; deze lijn draait 80% van de tijd idle en kan dus mooi die verbinding met Smokeping in de gaten houden. Abonnement is ook antiek: 20/2. Maar wel weer een zakelijke verbinding met vast IP, ben benieuwd of dat qua routering ook nog wat uitmaakt of niet.

Hier ligt de glasvezel al in de meterkast en zodra deze actief is gaan we ook van DSL naar de glasvezel. Toch vind ik DSL wel een leuke techniek waar je veel aan kan tweaken/knutselen. Veel meer vrijheid dan Ziggo momenteel aanbiedt met z'n modems. En omdat ik ook KPN mobiel unlimited heb, is Ziggo voor mij geen optie. Glasvezel 100/100 kan ik prima mee leven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

nero355 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:24:
[...]

* MisteRMeesteR aait zijn Cisco 897VA nog maar eensch, écht een alles in 1 doos met uitgebreide FW, SSL VPN, PoE indien nodig, dual WAN middels SFP poort indien nodig en nog veul meer :+

5ms :o

code:
1
2
3
4
5
Cisco897VA-VDSL#ping vrf INTERNET 145.132.x.y
Type escape sequence to abort.
Sending 5, 100-byte ICMP Echos to 145.132.x.y, timeout is 2 seconds:
!!!!!
Success rate is 100 percent (5/5), round-trip min/avg/max = 4/4/4 ms

* MisteRMeesteR Drops mic 8)

@wopper je kunt voor een paar tientjes ook een Cisco 887VA kopen, krijg je van mij de bridge configuratie ;)

[Voor 22% gewijzigd door MisteRMeesteR op 17-05-2020 10:36]

www.google.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Moet je wel een cursus van 5000 euro nemen om hem uberhaupt te kunnen configureren? :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wopper
MisteRMeesteR schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:32:
[...]

* MisteRMeesteR aait zijn Cisco 897VA nog maar eensch, écht een alles in 1 doos met uitgebreide FW, SSL VPN, PoE indien nodig, dual WAN middels SFP poort indien nodig en nog veul meer :+

code:
1
2
3
4
5
!!!!!

@wopper je kunt voor een paar tientjes ook een Cisco 887VA kopen, krijg je van mij de bridge configuratie ;)
Hahaha nee tnx, dat heb ik al eens gehad met een 1841 thuis dat is mij toch minder bevallen. Ik test heel graag met netwerken en spullen maar een cisco is mij even een stap te ver _/-\o_ Wel een hele nette bridge config/latency, ik wist niet dat dat de cisco dat ook kon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wopper
JvS schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:56:
Moet je wel een cursus van 5000 euro nemen om hem uberhaupt te kunnen configureren? :P
Ja of je scheiding goed voorbereiden want veel tijd voor je vrouw heb je vast niet meer _/-\o_ Grapje natuurlijk, ik zit zelf zakelijk de hele dag op Cisco apparatuur te kloppen.

[Voor 12% gewijzigd door wopper op 17-05-2020 11:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wopper
Tis hobby he;-) de een zit uren achter een hengel de ander zit uren achter zijn modems en IP netwerk ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

wopper schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:42:
[...]

Hahaha nee tnx, dat heb ik al eens gehad met een 1841 thuis dat is mij toch minder bevallen. Ik test heel graag met netwerken en spullen maar een cisco is mij even een stap te ver _/-\o_ Wel een hele nette bridge config/latency, ik wist niet dat dat de cisco dat ook kon.
Het ging toch om enkel de bridge functionaliteit? :+
Dat is dan configure and forget :)
JvS schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:56:
Haha, dat valt wel mee hoor ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkz0rs
@wopper stuur je mij je draytek..en de fritzbox.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

MisteRMeesteR schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:32:

code:
1
2
3
4
5
!!!!!

Kan uiteraard ook, maar vaak kosten die grofweg twee keer zoveel als een DrayTek dus dat zou ik niet gauw zomaar aan iemand aanraden :)

En hoe zit het met licenties eigenlijk ?!
Cisco wil vaak ook daarvoor wel wat centjes zien...

Lang lang laaaang geleden hebben we zakelijk zowel een ADSL als SDSL Cisco model naast elkaar gehad in Bridge Mode : Nooit problemen mee gehad! :Y) d:)b 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

nero355 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:20:
[...]

Kan uiteraard ook, maar vaak kosten die grofweg twee keer zoveel als een DrayTek dus dat zou ik niet gauw zomaar aan iemand aanraden :)

En hoe zit het met licenties eigenlijk ?!
Cisco wil vaak ook daarvoor wel wat centjes zien...

Lang lang laaaang geleden hebben we zakelijk zowel een ADSL als SDSL Cisco model naast elkaar gehad in Bridge Mode : Nooit problemen mee gehad! :Y) d:)b 8)
Voor puur bridge functionaliteit volstaat een base license die altijd aanwezig is op de 887VA, wil je de 887VA zelf gaan gebruiken als bijv. RG, dan heb je idd voor sommige zaken aanvullende licenties nodig.

www.google.nl

Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True