Sjah schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:28:
Dank.
Je begint met "om het simpel te houden".
Zoek echter om een uitputtende (zeg studieboekniveau) uitleg, bijv, waar houdt het Kpn op...is dat al bij de straatkast....etc. en wat IS dan precies van T-mobile. En prima dat serverpark van T-mobile of Kpn is, of zelfs Online, ik ben geinteresseerd in de konsekwenties.
Geeft niks als jij dat soort antwoorden ook niet weet, was teleurgesteld dat er geen beroepsmatig iemand er een blog oid aan wijdde, ik vond die niet.
Als je onderscheid maakt tussen de Core van een netwerk en de LastMile dan krijg je al een heldere scheidingslijn.
Vroeger werden alle koperdraadjes (=lastmile) vanuit huizen op de DSLAMS van Tele2, KPN, MerkX en MerkY in de wijkcentrales geknoopt. Toen de snelheden hoger werden, werd ook de gevoeligheid voor storingen hoger. Vectored DSL/VPLUS kan alleen goed werken als het door één centrale wordt aangestuurd op een lijn bundel richting de huizen. Als je dat vanuit twee centrales zou doen dan krijg je storing van/door elkaar, en klaagt de hele wijk. Vanaf dat moment heeft KPN gezegd " iedereen de wijkcentrale uit". En KPN is WBA gaan aanbieden, een dienst van virtuele draadjes over de fysieke koperdraden. Hierdoor hebben zij de volledige regie over het netwerk en kunnen de nieuwste technieken zonder afhankelijkheden van anderen worden toegepast.
Mijn telefoonlijn, en die van de buurman komen allebei op dezelfde straatkast uit op +/- 300meter afstand. Het lijntje van de buurman termineert in het virtuele netwerk "Oxxio". En mijn lijntje termineert in het virtuele netwerk "KPN" . En zie dat als
labels en niet als fysieke verbindingen. Vanaf de straatkast gaat er maar 1 of 2 glasfibers naar de echte core toe.
Mijn fysieke koperlijn krijgt het virtuele label KPN, en de fysieke koperlijn van de buurman krijgt het virtuele label Oxxio zodra wij beide de straatkast verlaten om het internet op te gaan. Dit is nog allemaal het WBA netwerk van KPN, elke aanbieder op VDSL heeft een eigen labeltje om het verkeerspad naar hun eigen core netwerk te bepalen.
Vanuit de straatkast kom je dan uit op de core van je eigen provider, dat is geografisch verdeeld en dat kan je afspreken met KPN WBA waar je bundel ontsloten wordt. Op dat punt komen er diverse WBA regio's samen binnen op een 10G of hogere glas verbinding. En dat kan voor KPN Amsterdam zijn en voor Oxxio Rotterdam. Op die locaties. ga je pas echt over naar de apparatuur van de provider. Daar op die provider eigen apparatuur doe je ook pas de PPPoE authenticatie en krijg je jouw diensten profiel aangeboden, welke horen bij jouw abonnement.
En vanuit dat core netwerk ontsluit je naar het grote w.w.w. En afhankelijk van je kwaliteit en omzet kan je internet via snelle paden inkopen of juist via goedkopere lange paden. Maar voor Ingrid & Henk is internet = Internet.
Je kan heel simpel stellen dat bijna alles vanaf jouw aansluiting tot in het echte datacenter van je aanbieder over KPN WBA verloopt. En dat huurt jouw aanbieder voor een vaste prijs van KPN, waarbij ik ook aanneem dat KPN verantwoordelijk is voor de storingsbehandeling.
Totzover mijn beeld van hoe het netwerk in elkaar steekt, er zullen ook vast nog wijkcentrales zijn waar nog oude DSLAMS staan. En dan kom je nog letterlijk uit met jouw koperdraadje fysiek op de DSLAM van Tele2 en vanuit die eigen DSLAM gaan ze dan naar hun eigen core netwerk.