Weten hier eigenlijk mensen hoe het zit met de infrastructuur binnen een flat en de verantwoordelijkheid?
Elke woning heeft zijn eigen ISRA-punt, zoals het hoort. Die is daarnaast in de meeste woningen (vermoedelijk ooit door de woningbouw gedaan? of in opdracht door KPN zelf) verlengd naar de muur. Waarbij het daadwerkelijke ISRA-punt in de hal zit, in de meterkast en vanaf daar een kabel de muur in gaat naar een RJ11 aansluitpunt.
Het betreft een oude flat uit ~ 1974.
Waar ik tegen aanloop is dat de ene woning keurig 100/30 krijgt en een andere woning maar de helft en alles daartussenin.
Als je op fourstack rondklikt in mijn flat krijg je ook verschil in te behalen snelheden. Ik krijg KPN niet echt mee en omdat ik zelf bij NLE zit moet ik het aldoor via hen spelen. En bij het woord monteur valt aldoor meteen een rekening. KPN is blijkbaar tevreden als je signaal hebt, wat dat betreft wordt je sneller geholpen als je ook echt geen signaal hebt.
Daarnaast ben ik een beetje bang afgescheept te worden door KPN die heel makkelijk kunnen zeggen, zonder enige meten dat het ons probleem is omdat het in de woningen is doorgelegd naar de woonkamers.
Eigenlijk zou ik zelf wel willen kunnen zien/meten of het probleem nou in de flat-infrastructuur vóór de meterkast zit, of toch wel het woningbouw-eigen stuk in de woningen zelf. Zijn hier AliExpress-achtige tools voor of iets? Of iets meten met een multimeter? Ik weet wel dat de aanleg per woning soms heel provisorisch moet, omdat het een en ander wel seriëel geschakeld loopt. Zo heeft de monteur bij mij maar de onderburen afgesloten van ADSL en mij rechtstreeks verbonden met de buren dááronder, want de onderbuurman had toch Ziggo.
Er lijkt een beetje een verantwoordelijkheidsvacuum te zijn tussen de aansluiting naar de flat toe en de individuele ISRA-punten in de woning. Is alles daartussen nou voor KPN, of moet de woningbouw de infra in de flat maar moderniseren? Via de social media en de telefoon doet KPN aldoor moeilijk omdat ik geen rechtstreekse klant ben.
Op deze manier is mijn onderbuurman omzeilt:
Modemwaarden zijburen (niet de buren waarover ik eerder spreek). Bij oplevering (ik heb het als Tweaker-buurman voor haar geïnstalleerd, haalde ze keurig 100/30) later is dit blijkbaar zwaar ingezakt zonder wijzigingen aan haar kant:
Mijn eigen modemwaarden (ik heb de 100/30 nooit aan kunnen tikken)
Mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen, of wellicht ook ervaring hebben met een flat en diens infrastructuur?