• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Keypunchie schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:56:
Maar je bent de eerste die het zo recht-toe-recht-aan uitlegt en de getalletjes voor me kan uitleggen. Bedankt!
Graag gedaan. Wij zitten hier op totaal +/- 1600 meter van de centrale af. Pair-bonding keurig verdeeld over 2 straatkasten. Waarvan een op +/- 1450 van de centrale en +/- 150meter van ons huis. Snelheid is 40/4. Daar valt prima mee te leven al zou wat meer upload welkom zijn _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door tubejack op 13-09-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 12:48
sjaft schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:29:
Als je het modem van je provider aansluit heb je dezelfde waarden? Zo ja? Hoe is je aansluitsituatie? (ISRA -- kabel -- modem). Dit lijkt een probleem met de lijnkwaliteit. Gezien de attainable snelheid zit je 1200m+ van de centrale af. Op een leuk stukje koper zou je richting de 40/7MBits moeten kunnen gaan (nooit garanties, maar vooruit ;)). Dus als het goed aangesloten is en je haalt met je andere modem dezelfde snelheden, laat dan je provider KPN opschakelen.
Ik zal hem weer eens terug hangen... ISRA is doorverlengd met CAT6 door de vorige bewoner, maar wel op een nette manier. Heb ook echt zeer weinig CRC errors op de lijn..misschien toch maar eens een DLM reset aanvragen bij T-Mobile...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nog meer mensen die opeens een snellere verbinding hebben :?

Zit net wat te downloaden en blijkbaar kan ik nu met 7,5 MB/s downloaden i.p.v. 6,25 MB/s :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:58:
Nog meer mensen die opeens een snellere verbinding hebben :?

Zit net wat te downloaden en blijkbaar kan ik nu met 7,5 MB/s downloaden i.p.v. 6,25 MB/s :)
Ja, 70 Mbit/s, ik merkte ook al deze week. KPN

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 16:21
Hebben jullie Vectoring?

Hier nog 6.5MB/s. 50Mbit uit de CO

• brommer1
  • Niet online
ja, par bonding.

Technologie Internet Snelheid
Koper/DSL 213 Mbit/s
Bonded Koper/DSL 215 Mbit/s

postcode 2253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Actual rate (Up/Down) 10220/55016 kbps
Attainable rate (Up/Down) 14976/81215 kbps

Die hogere snelheid zit er voor mij nog niet in voorlopig.

Maximaal 50Mbit leverbaar hier.
Wat halen jullie dan op speedtest? Waarschijnlijk 60Mbit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

krakendmodem schreef op zondag 16 september 2018 @ 02:14:
Yup!

60/30 Mbps nu i.p.v. 50/30 Mbps :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
krakendmodem schreef Wat halen jullie dan op speedtest? Waarschijnlijk 60Mbit?

Yup!

61/30 Mbps nu i.p.v. 50/30 Mbps Ping 9ms
Bij mij zijn 2 computers met draadje met de modem verbonden.

"213.10.215.XX","9/16/2018 10:38 AM","GMT","61.33","30.94","9","Ede","50"
"213.10.215.XX","9/16/2018 10:48 AM","GMT","61.12","30.91","8","Den Haag","50"
"213.10.215.XX","9/16/2018 10:49 AM","GMT","61.38","30.79","9","Amsterdam","50"

[ Voor 50% gewijzigd door brommer1 op 16-09-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Meh, ik wil ook ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Misschien bij KPN zelf, misschien alleen voor hun eigen KPN klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
brommer1 schreef op zondag 16 september 2018 @ 18:14:
[...]

Misschien bij KPN zelf, misschien alleen voor hun eigen KPN klanten?
Ik ben klant bij KPN. ;).

Heb het 50Mb (instap) pakket. Dat was op papier eerst altijd 40Mbit, maar we kregen toen al tijden 50Mbit. Later is dat op papier ook aangepast naar 50Mbit.

Maar onze aansluiting kan momenteel niet harder dan 50Mbit. Beperking omdat we nog op de oude wijkcentrale zitten en geen Vectoring hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaft
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 00:49
krakendmodem schreef op zondag 16 september 2018 @ 02:14:
Actual rate (Up/Down) 10220/55016 kbps
Attainable rate (Up/Down) 14976/81215 kbps

Die hogere snelheid zit er voor mij nog niet in voorlopig.

Maximaal 50Mbit leverbaar hier.
Je attainable zegt iets anders? Deze geeft aan wat je max kunt halen op dit moment. Dus met een abonnement welke een hogere snelheid heeft ga je snelheden halen richting je attainable rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
sjaft schreef op zondag 16 september 2018 @ 18:59:
[...]

Je attainable zegt iets anders? Deze geeft aan wat je max kunt halen op dit moment. Dus met een abonnement welke een hogere snelheid heeft ga je snelheden halen richting je attainable rate.
Ja en nee.

Mijn buren hebben namelijk een 100Mb abonnement, maar krijgen ook maar 50Mb binnen. (Dat pakket was uiteindelijk voordeliger dan een goedkoper instappakket). De wijkcentrale hier kan maar maximaal 50Mb leveren. Het profiel van deze verbinding is gecapped op 50Mb down. Ook al ligt de attainable hoger, door de beperking die KPN op de verbinding zet is dat niet mogelijk.

Als ik op de website van KPN iets wil bestellen, geeft deze hier ook maximaal 50Mb aan. Netco geeft ook maximaal 50Mb aan.

Vanuit een straatkast wordt Vectoring geleverd, waardoor er veel hogere snelheden mogelijk zijn. De wijkcentrales hebben (nog) geen vectoring, waardoor deze tot maximaal 50Mb kunnen leveren.

De reden hiervoor is dat er in de grote wijkcentrales ook apparatuur/verbindingen van andere providers staan. Bij gebruik van Vectoring moet die apparatuur de centrale uit, het stoort namelijk op elkaar. En daarom zet KPN er maximaal 50Mb op.

Zou die wijkcentrale alleen maar VDSL doen, dan zou de snelheid gewoon omhoog kunnen naar wat de lijn maximaal kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

krakendmodem schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:29:
Vanuit een straatkast wordt Vectoring geleverd, waardoor er veel hogere snelheden mogelijk zijn. De wijkcentrales hebben (nog) geen vectoring, waardoor deze tot maximaal 50Mb kunnen leveren.
En maximaal 10 Mbps upload toch ?

Zelf zit ik inderdaad op een straatkast, want anders had ik veeeel meer verlies, zoals ik vroeger bijvoorbeeld nooit aan de 20Mbps van ADSL2+ kwam : 12 Mbps was toen de limiet ;(
Dat was ook toen de reden dat ik 2 of 3 keer mijn abonnement heb laten downgraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
nero355 schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:29:
[...]

En maximaal 10 Mbps upload toch ?

Zelf zit ik inderdaad op een straatkast, want anders had ik veeeel meer verlies, zoals ik vroeger bijvoorbeeld nooit aan de 20Mbps van ADSL2+ kwam : 12 Mbps was toen de limiet ;(
Dat was ook toen de reden dat ik 2 of 3 keer mijn abonnement heb laten downgraden!
Inderdaad 50/10.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/android/4255358657.png

Tik meestal net de 51Mbit aan.

Wij hebben zelf eigenlijk nooit ADSL2+ gehad. Vanaf ADSL 8Mbit naar VDSL 50Mbit.

We hebben wel geluk gehad. we wonen 500 meter van de centrale.

[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 17-09-2018 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storebaelt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-03-2023
krakendmodem schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:29:
[...]

Ik heb enkele weken dit topic gevolgd, omdat ik -eindelijk- een update op mijn internetsnelheid zou kunnen krijgen. Vorige week aangesloten vanuit een straatkast met Vectoring en nu op een snelheid van 100/30 Mb. Dit alles mogelijk omdat ik in de buitenring zit en de straatkast sinds juli j.l. met een glas verbonden is met de wijkcentrale, die hier >1000m vandaan staat. Erg blij met de verbetering, die heel constant is. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:48

MsG

Forumzwerver

Weten hier eigenlijk mensen hoe het zit met de infrastructuur binnen een flat en de verantwoordelijkheid?

Elke woning heeft zijn eigen ISRA-punt, zoals het hoort. Die is daarnaast in de meeste woningen (vermoedelijk ooit door de woningbouw gedaan? of in opdracht door KPN zelf) verlengd naar de muur. Waarbij het daadwerkelijke ISRA-punt in de hal zit, in de meterkast en vanaf daar een kabel de muur in gaat naar een RJ11 aansluitpunt.

Het betreft een oude flat uit ~ 1974.

Waar ik tegen aanloop is dat de ene woning keurig 100/30 krijgt en een andere woning maar de helft en alles daartussenin.

Als je op fourstack rondklikt in mijn flat krijg je ook verschil in te behalen snelheden. Ik krijg KPN niet echt mee en omdat ik zelf bij NLE zit moet ik het aldoor via hen spelen. En bij het woord monteur valt aldoor meteen een rekening. KPN is blijkbaar tevreden als je signaal hebt, wat dat betreft wordt je sneller geholpen als je ook echt geen signaal hebt.

Daarnaast ben ik een beetje bang afgescheept te worden door KPN die heel makkelijk kunnen zeggen, zonder enige meten dat het ons probleem is omdat het in de woningen is doorgelegd naar de woonkamers.

Eigenlijk zou ik zelf wel willen kunnen zien/meten of het probleem nou in de flat-infrastructuur vóór de meterkast zit, of toch wel het woningbouw-eigen stuk in de woningen zelf. Zijn hier AliExpress-achtige tools voor of iets? Of iets meten met een multimeter? Ik weet wel dat de aanleg per woning soms heel provisorisch moet, omdat het een en ander wel seriëel geschakeld loopt. Zo heeft de monteur bij mij maar de onderburen afgesloten van ADSL en mij rechtstreeks verbonden met de buren dááronder, want de onderbuurman had toch Ziggo.

Er lijkt een beetje een verantwoordelijkheidsvacuum te zijn tussen de aansluiting naar de flat toe en de individuele ISRA-punten in de woning. Is alles daartussen nou voor KPN, of moet de woningbouw de infra in de flat maar moderniseren? Via de social media en de telefoon doet KPN aldoor moeilijk omdat ik geen rechtstreekse klant ben.

Op deze manier is mijn onderbuurman omzeilt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1eQuwC4.png

Modemwaarden zijburen (niet de buren waarover ik eerder spreek). Bij oplevering (ik heb het als Tweaker-buurman voor haar geïnstalleerd, haalde ze keurig 100/30) later is dit blijkbaar zwaar ingezakt zonder wijzigingen aan haar kant:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y152GJV.png

Mijn eigen modemwaarden (ik heb de 100/30 nooit aan kunnen tikken)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S38iZRJ.png

Mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen, of wellicht ook ervaring hebben met een flat en diens infrastructuur?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@MsG KPN is normaal verantwoordelijk tot aan het ISRA punt, alles wat er achter verlengd is op wat voor een manier dan ook is voor de klant zelf of de provider bij wie je op dat moment bent aangesloten.

Ik kan de kabel niet helemaal goed zien, het lijkt wel op een stapnet kabel. Dit kan ook verklaren waarom er zoveel verschil in snelheden zit. Meestal zitten in de kelder kasten waar de kabels samen komen en deze worden verdeeld. Het type kabel wat in stapnet zit is niet echt geschikt voor de VVDSL snelheden. Deze hebben veel last van overspraak. Echter is daar helaas weinig aan te doen. Bijkomend probleem is de lengte van de lijn zelf. Als hier stapnet tussen zit, is de daad werkelijke afstand ook meestal langer dan wat op papier staat.

Je kunt natuurlijk altijd proberen om het modem zelf op het ISRA aan te sluiten, en te kijken of het helpt.

De afbeelding wat je plaatst is een gel doosje. Deze worden ook vaker in kruipruimtes en kelder gebruikt. Deze zijn tevens tegen de vochtigheid. Je moet het zien als een soort kroonsteentje. De kabels zijn gewoon binnenin doorverbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

MsG schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:34:
[...]
Waar ik tegen aanloop is dat de ene woning keurig 100/30 krijgt en een andere woning maar de helft en alles daartussenin.
[...]
Mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen, of wellicht ook ervaring hebben met een flat en diens infrastructuur?
Ervaring....

Ik woon in een flat op de zesde verdieping, in deze opgang zitten 19 aansluitingen waarvan 9 daadwerkelijk voor xDSL gebruikt worden, de rest van de bewoners gebruikt Ziggo.
IS/RA punten zijn hier allemaal in de woonkamer (niets verlegd of verlengd), model 4-polige varkenssnuit tenzij KPN netwerk langs is geweest i.v.m. klachten, dan zit er een nette RJ-huppeldepup aansluiting.

Ik hou sinds begin mei 2018 via https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ de snelheden in de gaten van deze aansluitingen.

Ik zie dat één aansluiting sterk fluctueert in snelheid (tussen 13 Mbps en 24 Mbps en een aantal waarden daar tussenin), de laagste snelheid in dit blokje is momenteel 15 Mbps (die van mij, was ooit 24 Mbps :( ) en de rest fluctueert 1 of 2 Mbps maar is redelijk stabiel.

We zitten hier op iets van 1600 meter van de wijkcentrale, er zit allemaal koperdraad tussen centrale en aansluitingen.
Het wachten is op de kabelverdeler, zo'n 300 m verderop in de straat, die op de nominatie staat om een upgrade naar straatkast te krijgen, dan zou alles anders moeten worden.

[ Voor 0% gewijzigd door hp-got op 21-09-2018 14:25 . Reden: typo ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:48

MsG

Forumzwerver

Racer89 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:48:
@MsG KPN is normaal verantwoordelijk tot aan het ISRA punt, alles wat er achter verlengd is op wat voor een manier dan ook is voor de klant zelf of de provider bij wie je op dat moment bent aangesloten.

Ik kan de kabel niet helemaal goed zien, het lijkt wel op een stapnet kabel. Dit kan ook verklaren waarom er zoveel verschil in snelheden zit. Meestal zitten in de kelder kasten waar de kabels samen komen en deze worden verdeeld. Het type kabel wat in stapnet zit is niet echt geschikt voor de VVDSL snelheden. Deze hebben veel last van overspraak. Echter is daar helaas weinig aan te doen. Bijkomend probleem is de lengte van de lijn zelf. Als hier stapnet tussen zit, is de daad werkelijke afstand ook meestal langer dan wat op papier staat.

Je kunt natuurlijk altijd proberen om het modem zelf op het ISRA aan te sluiten, en te kijken of het helpt.

De afbeelding wat je plaatst is een gel doosje. Deze worden ook vaker in kruipruimtes en kelder gebruikt. Deze zijn tevens tegen de vochtigheid. Je moet het zien als een soort kroonsteentje. De kabels zijn gewoon binnenin doorverbonden.
Thanks voor jullie antwoorden. De monteur heeft het ISRA mooi afgedekt en doorverbonden met het signaal naar de woonkamer. Ik kan daar dus niet zonder schade het modem op aansluiten. Valt er ook iets te meten zonder dat het meteen apparatuur moet zijn van 100'en euro's? Ik wil eigenlijk even aantonen dat het signaal vanaf het infra al verlies heeft, zodat ze niet de "ja maar in jullie huis is de verbinding doorgelust, dan MOET het wel daar in zitten"-joker op tafel gooien.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
MsG schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:43:
[...]

Thanks voor jullie antwoorden. De monteur heeft het ISRA mooi afgedekt en doorverbonden met het signaal naar de woonkamer. Ik kan daar dus niet zonder schade het modem op aansluiten. Valt er ook iets te meten zonder dat het meteen apparatuur moet zijn van 100'en euro's? Ik wil eigenlijk even aantonen dat het signaal vanaf het infra al verlies heeft, zodat ze niet de "ja maar in jullie huis is de verbinding doorgelust, dan MOET het wel daar in zitten"-joker op tafel gooien.
Dat wordt lastig om dat zo 1 2 3 te meten. Eenvoudigste manier is modem op isra hangen en kijken wat het verschil is tussen isra en achter de kabel in jou woning. Maar aangezien het isra is afgedekt wordt het al lastig. Kun je dat niet gewoon open maken? Ik weet niet hoe het ISRA is afgedekt?

@hp-got Mijn ouders zitten op 1700 mtr. Daar fluctueert de snelheid ook soms. Je zit gewoon een beetje op het randje van de vdsl snelheid. Het verlies op die afstand is gewoon te groot. Aan de ene kant kun je beter 15 mb stabiel hebben dan 24 mb instabiel. Er is namelijk niks ergers dan een klapperende verbinding.

[ Voor 15% gewijzigd door Racer89 op 21-09-2018 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 12:48
sjaft schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:29:
Als je het modem van je provider aansluit heb je dezelfde waarden? Zo ja? Hoe is je aansluitsituatie? (ISRA -- kabel -- modem). Dit lijkt een probleem met de lijnkwaliteit. Gezien de attainable snelheid zit je 1200m+ van de centrale af. Op een leuk stukje koper zou je richting de 40/7MBits moeten kunnen gaan (nooit garanties, maar vooruit ;)). Dus als het goed aangesloten is en je haalt met je andere modem dezelfde snelheden, laat dan je provider KPN opschakelen.
Goed nieuws, modem van provider aangehangen en traint nu elke nacht iets hoger in.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BfDtx7U.jpg

Als die bijna bij de attainable rate is ga ik die Vigor toch weer even proberen. Vind het toch wel prettig als ik mijn modem in admin beheer heb...

EDIT:
Vandaag Draytek er aan gehangen, oude modem was ingetraind op zo'n 27 Mbit. Draytek doet direct 33/34Mbit. Atainnable is zelfs nog iets hoger geworden dan dat ie was...

Update:
Draytek doet nu profiel 17a, maar heeft nu een lagere downstream dan met profiel 8b, is hier iets aan te doen ?
Heb liever een goede downstream dan upstream...

[ Voor 19% gewijzigd door tomdabom op 25-09-2018 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-06 22:42

SECURITEH

Man of legend.

Wildfire schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:37:
[...]

Ze horen beide op hetzelfde profiel. Maar jouw aanname klopt niet, de kabels zijn niet altijd even lang, hoe raar dat ook klinkt. Zeker als er ondergronds op de route ooit herstelwerkzaamheden zijn geweest kan het zijn dat de ene lijn wat langer meet dan de andere.

Maar dan nog zouden ze gewoon op 17A moeten gaan zitten, er is dus onbalans en dat wordt *ergens* door veroorzaakt...
Ook het concept "vreemde voeding" zorgt ervoor dat dit niet zo hoeft te zijn.

Een korte uitleg wat vreemde voeding is:
Een kabelverdeler kan vanuit meerdere kabels uit de centrale verbindingen leveren, deze kabels hoeven niet dezelfde routes af te leggen maar komen dus samen wel (deels) uit in dezelfde verdeler. Dit zou op te lossen zijn door de verbindingen om te steken (dus zorgen dat 1 klant vanuit 1 kabel gevoed word en een andere klant dus op de andere voeding gezet word) maar zo in dat detail word er niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Wildfire

Joy to the world!

SECURITEH schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 07:35:
[...]

Ook het concept "vreemde voeding" zorgt ervoor dat dit niet zo hoeft te zijn.

Een korte uitleg wat vreemde voeding is:
Een kabelverdeler kan vanuit meerdere kabels uit de centrale verbindingen leveren, deze kabels hoeven niet dezelfde routes af te leggen maar komen dus samen wel (deels) uit in dezelfde verdeler. Dit zou op te lossen zijn door de verbindingen om te steken (dus zorgen dat 1 klant vanuit 1 kabel gevoed word en een andere klant dus op de andere voeding gezet word) maar zo in dat detail word er niet naar gekeken.
Hetgeen niet van toepassing is als je verbinding vanaf een buitenring komt trouwens. Dan begint je verbinding in de kabelverdeler zelf.

Sowieso zeggen wij monteurs eerder dat beide lijnen ("dikaders") niet in dezelfde stergroep zitten. Bij voorkeur pakken we bij pairbonding altijd dikaders in dezelfde stergroep.

Trouwens vreemde voeding niet te verwarren met vreemde spanning, komt ook wel eens voor, dan is er spanning aanwezig op de lijn wat niet hoort (tenzij je shared line PSTN/ISDN hebt, dan hoort er natuurlijk wel spanning aanwezig te zijn).

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 06-10-2018 10:39 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH

SECURITEH

Man of legend.

Wildfire schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 09:47:
[...]

Hetgeen niet van toepassing is als je verbinding vanaf een buitenring komt trouwens. Dan begint je verbinding in de kabelverdeler zelf.
Ook bij een BR kan dit van toepassing zijn, een BR is namelijk afhankelijk van de afstand van een centrale en hier hoeft geen KVD tussen te zitten.

Ik ben geen monteur en zal daar ook nooit iets zinnigs over kunnen zeggen maar een stergroep kan van verschillende punten voeding krijgen... Wat dat betreft is er geen limitatie (heb je wel eens de logica in een RAMPUT bekeken?).

Vreemde spanning is nieuw voor mij en het zou goed zijn als jij hier meer over zou vertellen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
SECURITEH schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 05:23:
[...]

Ook bij een BR kan dit van toepassing zijn, een BR is namelijk afhankelijk van de afstand van een centrale en hier hoeft geen KVD tussen te zitten.

Ik ben geen monteur en zal daar ook nooit iets zinnigs over kunnen zeggen maar een stergroep kan van verschillende punten voeding krijgen... Wat dat betreft is er geen limitatie (heb je wel eens de logica in een RAMPUT bekeken?).

Vreemde spanning is nieuw voor mij en het zou goed zijn als jij hier meer over zou vertellen. :)
Als je een kabel hebt waar bv een DSL verbinding door heen gaat, deze is zonder spanning. De stergroep er naast zit een PSTN 49 volt of een ISDN 90 volt. En je hebt last van een slechte isolatie in de kabel. Kan ook bv door vocht komen. Dan kan het voorkomen dat die spanning op de DSL lijn komt te staan. En is deze vreemde spanning meer dan een paar volt dan gaat jou DSL hier last van krijgen. Dan heb je dus last van vreemde spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

SECURITEH schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 05:23:
[...]

Nee, een buitenring kabelverdeler wordt gevoed door glasvezel dus heeft verder in principe niets met de hoofdverdeler te maken. Nou ja, tenzij het nog een oude verbinding is die nog wel via de hoofdverdeler loopt, maar in principe komen bij een buitenring kabelverdeler de verbindingen zelf op glasvezel binnen.
Hetzij spanning aanwezig als gevolg van kabelschade waardoor bijvoorbeeld spanning van een nabij gelegen PSTN of ISDN-lijn lekt, hetzij geïnduceerde spanning wederom als gevolg van kabelschade i.c.m. natte grond.

Als je dan een paar volt of meer hebt op je lijn is dat niet goed voor je DSL-verbinding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Racer89 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:31:
Als je een kabel hebt waar bv een DSL verbinding door heen gaat, deze is zonder spanning. De stergroep er naast zit een PSTN 49 volt of een ISDN 90 volt. En je hebt last van een slechte isolatie in de kabel. Kan ook bv door vocht komen. Dan kan het voorkomen dat die spanning op de DSL lijn komt te staan. En is deze vreemde spanning meer dan een paar volt dan gaat jou DSL hier last van krijgen. Dan heb je dus last van vreemde spanning.
Best ironisch dat zoiets kan voorkomen als je ziet hoe druk sommige mensen zich maken over de keuze UTP/STP/FTP in hun eigen woning in dit topic bijvoorbeeld : Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH

SECURITEH

Man of legend.

Wildfire schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:29:
[...]

Nee, een buitenring kabelverdeler wordt gevoed door glasvezel dus heeft verder in principe niets met de hoofdverdeler te maken. Nou ja, tenzij het nog een oude verbinding is die nog wel via de hoofdverdeler loopt, maar in principe komen bij een buitenring kabelverdeler de verbindingen zelf op glasvezel binnen.
Als er een geactiveerde BR KVD aanwezig is is dit waar, maar dit is vaak niet het geval en verder lopen bijvoorbeeld alarmlijnen nog wel puur over koper. Het is te simpel om te stellen dat "alle" BR verbindingen over glas lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

SECURITEH schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

Als er een geactiveerde BR KVD aanwezig is is dit waar, maar dit is vaak niet het geval en verder lopen bijvoorbeeld alarmlijnen nog wel puur over koper. Het is te simpel om te stellen dat "alle" BR verbindingen over glas lopen.
Telefonieverbindingen niet nee, die komen bijna allemaal nog uit de hoofdverdeler -- alhoewel dat met de migratie naar ePOTS uiteindelijk zal veranderen omdat men dan uiteindelijk de hoofdverdelers kan opdoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maikel233
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-01-2023
Wildfire schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:22:
[...]

Telefonieverbindingen niet nee, die komen bijna allemaal nog uit de hoofdverdeler -- alhoewel dat met de migratie naar ePOTS uiteindelijk zal veranderen omdat men dan uiteindelijk de hoofdverdelers kan opdoeken.
Klopt Collega :)

Alleen zijn ze hier nog wel een tijdje mee bezig. Van mij hoeft het niet snel al te snel te gebeuren vindt het wel fijn zo'n HVD Lekker warm, toilet wat wil je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

maikel233 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:53:
[...]

Klopt Collega :)

Alleen zijn ze hier nog wel een tijdje mee bezig. Van mij hoeft het niet snel al te snel te gebeuren vindt het wel fijn zo'n HVD Lekker warm, toilet wat wil je nog meer?
Tegen de tijd dat de hoofdverdelers echt worden opgedoekt hoop ik dat ik alweer ergens anders werk. Vooral het toilet is fijn om te hebben, een grote boodschap wil je echt niet bij een klant op zijn toilet doen. :P

Maar ja, als je nagaat dat op sommige hoofdverdelers het toilet al is verdwenen en er enkel nog een bordje "buiten gebruik" hangt...

Maar goed, dit is verder niet zo relevant voor dit topic. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 18-10-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ik hoorde laatst van een monteur dat het in de HVD niet veel warmer is dan buiten.. Geeft die apparatuur dan zo veel/weinig warmte af? Of staat er dan een kacheltje aan? :+.

WC is dan wel handig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

krakendmodem schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 05:26:
Ik hoorde laatst van een monteur dat het in de HVD niet veel warmer is dan buiten.. Geeft die apparatuur dan zo veel/weinig warmte af? Of staat er dan een kacheltje aan? :+.

WC is dan wel handig ja.
Het hangt een beetje van de hoofdverdeler in kwestie af. Sommigen is het echt warm, sommigen valt het erg mee.

Vooral kleine hoofdverdelers met veel apparatuur willen weleens erg warm zijn -- wel allemaal nog ruim binnen de marges voor alle apparatuur, KPN heeft natuurlijk ook koeling in de hoofdverdelers om het niet te warm te laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Afgelopen nacht is de ombouw van de kabelverdeler waarop ik aangesloten ben tot echte straatkast afgesloten, ik zou nu VVDSL moeten kunnen krijgen tot 101 Mbps.
https://netco-fpi-info.fo...lt_address=7823AC+143+KVD

Mijn Fritz 7490 ziet die vectoring echter niet, die is nog steeds ingetraind op "gewoon" VDSL2 profiel 8b met 15 Mbps.
Ik heb het ding opnieuw laten synchroniseren, maar dat leverde niets nieuws op.

Vraag: moet vectoring apart aangezet worden?
Zo ja, moet ik daarom vragen of gebeurt dat vanzelf een keer?
Zo nee, wat is er dan aan de hand?

-edit-
Ik zie net dat de "approximate line length" die mijn Fritz rapporteert nog steeds ruim 1300 meter is.
De straatkast staat ongeveer 300 meter bij mijn huis vandaan.
Vreemd......

[ Voor 13% gewijzigd door hp-got op 19-10-2018 08:57 . Reden: line length toegevoegd ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
hp-got schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:05:
Afgelopen nacht is de ombouw van de kabelverdeler waarop ik aangesloten ben tot echte straatkast afgesloten, ik zou nu VVDSL moeten kunnen krijgen tot 101 Mbps.
https://netco-fpi-info.fo...lt_address=7823AC+143+KVD

Mijn Fritz 7490 ziet die vectoring echter niet, die is nog steeds ingetraind op "gewoon" VDSL2 profiel 8b met 15 Mbps.
Ik heb het ding opnieuw laten synchroniseren, maar dat leverde niets nieuws op.

Vraag: moet vectoring apart aangezet worden?
Zo ja, moet ik daarom vragen of gebeurt dat vanzelf een keer?
Zo nee, wat is er dan aan de hand?

-edit-
Ik zie net dat de "approximate line length" die mijn Fritz rapporteert nog steeds ruim 1300 meter is.
De straatkast staat ongeveer 300 meter bij mijn huis vandaan.
Vreemd......
Je bent waarschijnlijk nog steeds op de wijkcentrale aangesloten ipv op de straatkast. Snelste is om je provider even te bellen en "klagen" dat je internet traag is. Dan zien ze zelf wel wat er misgaat. (Als er 100 mogelijk is en maar 15 binnenkomt is dat snel duidelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

krakendmodem schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:44:
[...]

Je bent waarschijnlijk nog steeds op de wijkcentrale aangesloten ipv op de straatkast.
Thanks, daar had ik nog niet aan gedacht.

Dat zou misschien ook verklaren waarom er bij mijn adres (evenals bij al mijn directe buren die van die kast gebruik maken) in fourstack staat: Distributiepunt(en) SDF, MDF
Ik had alleen SDF wel genoeg gevonden ;)

Ik begin me wel af te vragen hoe dit schakeltechnisch allemaal in elkaar zit, maar dat leer ik misschien nog wel eens.

Anyway, provider is op de hoogte, even afwachten maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 10:36
hp-got schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:21:
[...]

Dat zou misschien ook verklaren waarom er bij mijn adres (evenals bij al mijn directe buren die van die kast gebruik maken) in fourstack staat: Distributiepunt(en) SDF, MDF

Ik begin me wel af te vragen hoe dit schakeltechnisch allemaal in elkaar zit, maar dat leer ik misschien nog wel eens.

Hier is de kast op 14-09-2018 overgegaan op VVDSL.
En pas 17-10-2018, 5 weken later dus, is het op mijn lijn echt actief gekomen, kon niet eerder volgens KPN.
Iets met administratief verwerken.
(Down van 17Mb naar 102Mb! :), up van 2Mb naar 25Mb :*) )

[ Voor 4% gewijzigd door Medic op 19-10-2018 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
hp-got schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:21:
[...]

Meestal gaat hier nog wat weken overheen. Er moet namelijk parallel aan jou verbinding een tweede worden opgezet in de kast. En dan ook een datum wanneer er fysiek de draad wordt omgezet in de kast. Zodat ook op die dag het signaal vanuit de centrale wordt uitgezet en in de kast aangezet.

Het kan zijn dat jij als een van de eerste wordt overgezet omdat je al hebt gebeld. Maar meestal gebeurd dit met hele bulken dat in ene keer 50 klanten worden omgezet. Dan hoeft er namelijk maar 1x een monteur naar de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Racer89 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:58:
[...]
Er moet namelijk parallel aan jou verbinding een tweede worden opgezet in de kast. En dan ook een datum wanneer er fysiek de draad wordt omgezet in de kast.
[...]
Dan hoeft er namelijk maar 1x een monteur naar de kast.
Kijk, dat bedoelde ik met mijn opmerking dat ik me afvroeg hoe het schakeltechnisch allemaal in elkaar zat.
Ik was al aan het bedenken hoe dit elektronisch opgelost zou kunnen zijn, maar als ik het goed begrijp is het op fysiek niveau een kwestie van draadjes omsteken in de straatkast. Ongeveer zoals vroegâh in de telefooncentrale, toen er nog telefonistes zaten in plaats van hefdraaikiesrelais. Dat betekent geduld hebben......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
hp-got schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:27:
[...]

Kijk, dat bedoelde ik met mijn opmerking dat ik me afvroeg hoe het schakeltechnisch allemaal in elkaar zat.
Ik was al aan het bedenken hoe dit elektronisch opgelost zou kunnen zijn, maar als ik het goed begrijp is het op fysiek niveau een kwestie van draadjes omsteken in de straatkast. Ongeveer zoals vroegâh in de telefooncentrale, toen er nog telefonistes zaten in plaats van hefdraaikiesrelais. Dat betekent geduld hebben......
Het is inderdaad de draad los maken wat nu naar de centrale gaat, en vervolgens deze aansluiting op de uitgang van de nieuwe straatkast. Zodat je signaal uit deze DSLAM komt i.p.v. de DSLAM uit de centrale.

Even onderstaand foto van internet geplukt, de stroken wat je rechts boven ziet hier moet jou draad dan opgezet worden. Er zijn verschillende uitvoeringen en kasten. Echter is het principe altijd hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://www.madicom.nl/wp-content/uploads/950_670-7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Racer89 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:42:
[...]
Even onderstaand foto van internet geplukt, de stroken wat je rechts boven ziet hier moet jou draad dan opgezet worden.
Wederom bedankt (y)

Ik stelde me dat deel van het circuit al voor als een soort uit de kluiten gewassen verzameling kroonsteentjes (niet denigrerend bedoeld, maar daar kwam ik al redenerend wel op uit) :)

Het lijkt me wel een gepuzzel trouwens, als ik dit zo zie zijn de draden niet voorzien van labeltjes of andere identificatie. Je moet het dan waarschijnlijk van goede administratie hebben? Draadjes met coördinaten <rij, kolom> horen bij pand <postcode, huisnummer> of zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maikel233
hp-got schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:58:
[...]

Wederom bedankt (y)

Ik stelde me dat deel van het circuit al voor als een soort uit de kluiten gewassen verzameling kroonsteentjes (niet denigrerend bedoeld, maar daar kwam ik al redenerend wel op uit) :)

Het lijkt me wel een gepuzzel trouwens, als ik dit zo zie zijn de draden niet voorzien van labeltjes of andere identificatie. Je moet het dan waarschijnlijk van goede administratie hebben? Draadjes met coördinaten <rij, kolom> horen bij pand <postcode, huisnummer> of zoiets?
De poorten zijn gelabeld echter is de telling niet altijd hetzelfde hangt van de kast en regio af..
Je hebt echter een voedende poort waar je verbinding vandaan komt dit kan bijna elke poort zijn in de kast en je hebt je klant poort die staat vast hoort bij je <postcode, huisnummer> Het is niet echt gepuzzel want je draadje gaat gewoon van poort A naar poort B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 12:17

slaay

Natuurbeleven.com

Een vraag die ik al vaker gesteld heb; hoe staat het met de uitrol van VVDSL bij VDSL-CO aansluitingen?
Op https://www.kpn-wholesale...mdf-access-collocatie.htm lees ik, dat KPN geen nieuwe partijen meer toegang hoeft te geven in de wijkcentrales. Maar jammer genoeg staat er niets over huidige partijen die al hun eigen apparatuur in de wijkcentrales hebben staan.
Want dat is toch het probleem dat KPN geen VVDSL kan/wil uitrollen doordat er nog apparatuur van andere partijen in de wijkcentrales staat?
Is trouwens bekend hoeveel aansluitingen er rechtstreeks verbonden zijn op de MDF? Of beter gezegd, hoeveel mensen nu geen VVDSL kunnen krijgen doordat ze rechtstreeks op de wijkcentrale zijn aangesloten?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 09:25
slaay schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:54:
Een vraag die ik al vaker gesteld heb; hoe staat het met de uitrol van VVDSL bij VDSL-CO aansluitingen?
Op https://www.kpn-wholesale...mdf-access-collocatie.htm lees ik, dat KPN geen nieuwe partijen meer toegang hoeft te geven in de wijkcentrales. Maar jammer genoeg staat er niets over huidige partijen die al hun eigen apparatuur in de wijkcentrales hebben staan.
Want dat is toch het probleem dat KPN geen VVDSL kan/wil uitrollen doordat er nog apparatuur van andere partijen in de wijkcentrales staat?
Is trouwens bekend hoeveel aansluitingen er rechtstreeks verbonden zijn op de MDF? Of beter gezegd, hoeveel mensen nu geen VVDSL kunnen krijgen doordat ze rechtstreeks op de wijkcentrale zijn aangesloten?
Dit zegt inderdaad helaas niet over bestaande apparatuur van andere providers. Wat inderdaad wel het probleem is om VVDSL uit te rollen direct uit de centrale. Hiervoor is KPN al jaren bezig met VULA, waarmee providers via wholesale over KPN apparatuur hun producten leveren, zonder eigen apparatuur. Echter is het al tijden doodstil hierover.. dus het niet meer hoeven toe laten van nieuwe apparatuur is weer een stap, en biedt hopelijk ook wat handvatten en kansen om VULA te verwezenlijken..
Mbt jouw overige vragen, geen idee, zullen er best behoorlijk wat zijn gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-06 09:38
slaay schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:54:
Hier staat de lijst van centrales waar wel/niet apparatuur van derden staat:
https://www.kpn-wholesale...breedband-toegang/wba.htm

Helaas is de lijst niet toegankelijk, zit een slotje op. Anders had je kunnen checken of er in 'jouw' centrale nog apparatuur staat (en die provider een schop onder zijn kont kunnen geven ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetCompany
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 22:31
Wij hebben zeer wisselende ervaringen met dit modem.
Op sommige plekken werkt het perfect op andere plekken totaal niet, instabiele lijn, bond die niet op komt (terwijl een Experiabox het dan wel gewoon doet met bonding).

Lijkt dus inderdaad iets te zijn met verschillende DSLAM's / DSLAM software.

Echter KPN nog XpertData (draytek importeur) kunnen iets zinnigs zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 20:11
akatar schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:38:
[...]

Die versie werkt naar behoren.
Hier nog even op terugkomend. Hoe heb je MTU in de Zyxel ingesteld en hoe op je router?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 18:50
Eiríkr schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:27:
[...]

Hier nog even op terugkomend. Hoe heb je MTU in de Zyxel ingesteld en hoe op je router?
Om eerlijk te zijn, staat deze op de standaard waarde (niet naar gekeken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

NetCompany schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:00:
Wij hebben zeer wisselende ervaringen met dit modem.
Op sommige plekken werkt het perfect op andere plekken totaal niet, instabiele lijn, bond die niet op komt (terwijl een Experiabox het dan wel gewoon doet met bonding).

Lijkt dus inderdaad iets te zijn met verschillende DSLAM's / DSLAM software.

Echter KPN nog XpertData (draytek importeur) kunnen iets zinnigs zeggen..
Ehh... je bedoelt de DrayTek 2862B neem ik aan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NetCompany
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 22:31
nero355 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:20:
[...]

Ehh... je bedoelt de DrayTek 2862B neem ik aan :?
Inderaad de 2862B, op de probleem-locaties is de Draytek 2862B niet bruikbaar (instabiel, geen bonding en lagere intrainsnelheden dan een Draytek 130), heb alle beschikbare firmware versies geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
NetCompany schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:22:
[...]

Inderaad de 2862B, op de probleem-locaties is de Draytek 2862B niet bruikbaar (instabiel, geen bonding en lagere intrainsnelheden dan een Draytek 130), heb alle beschikbare firmware versies geprobeerd.
Das inderdaad een lastig..
Draytek:
Er komt geen nieuwe firmware voor dit probleem, KPN moet de dslams updaten, dan is het opgelost.
Helaas weet niemand of dit gaat gebeuren (wanneer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Ik heb gisteren mijn FRITZ!Box 7581 weer in full bridge geplaatst met daarachter een Qotom met pfSense en het werkt gewoon prima.

Ik heb dus besloten niet meer te investeren in een Zyxel of DrayTek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Racer89 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:58:
[...]
Het kan zijn dat jij als een van de eerste wordt overgezet omdat je al hebt gebeld. Maar meestal gebeurd dit met hele bulken dat in ene keer 50 klanten worden omgezet. Dan hoeft er namelijk maar 1x een monteur naar de kast.
Even een update: vandaag is mijn aansluiting omgezet naar de actieve straatkast.

Dat is redelijk snel gegaan, de kast is een week geleden opgeleverd en ik vroeg het (uiteraard :)) de dag van oplevering aan mijn provider.

De snelheid die nu geleverd kan worden is astronomisch (als je van een wijkcentrale op 1600 meter afkomt tenminste).

Ik hou het nog even bij de ca. 30 Mbps die nu daadwerkelijk geleverd wordt.
Ik heb een 25 Mbps abonnement, heb daar eigenlijk wel genoeg aan, maar dit voelt wel veel "lekkerder" dan de 12 tot hooguit 15 Mbps die ik voorheen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:16
Wat zou KPN hier leveran als je een 200/20Mbps abonnement bestelt?
200/30 zonder bonding, of toch 200/60 mét bonding?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/niM5ICTI481T2dFOXKVhoQgd/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Mijn gok: Zonder bonding, want is goedkoper voor KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybermage
  • Laatst online: 08-06 17:14
theblindman schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:18:
[Afbeelding]
Had dezelfde situatie. bonding werd niet uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
Cybermage2you schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:48:
[...]

Had dezelfde situatie. bonding werd niet uitgeleverd.
Hoe hoog is de werkelijke upload snelheid als je niet via bonding maar over vvdsl geleverd krijgt? Is dat ook 60 mbit up net als bij bonding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
henk26 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:37:
[...]

Hoe hoog is de werkelijke upload snelheid als je niet via bonding maar over vvdsl geleverd krijgt? Is dat ook 60 mbit up net als bij bonding?
zit op de 33,0 Mbit/s temminste bij mij dan. Ik heb xs4all.
weet niet hoe dat bij andere providers zit of ze de upload knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 17:56
theblindman schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:18:
[Afbeelding]
In de toekomst kan je wss 400mbit halen als die 2lijnen bonded gaan.

nieuws: KPN gaat 400Mbit/s-dsl vanaf tweede kwartaal breed beschikbaar maken

[ Voor 20% gewijzigd door Minaaj op 28-10-2018 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
Cybermage2you schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:50:
[...]

zit op de 33,0 Mbit/s temminste bij mij dan. Ik heb xs4all.
weet niet hoe dat bij andere providers zit of ze de upload knijpen.
Traint het modem in op max 33 mbit/s of hoger? M.a.w. is jouw profiel gecapped op 30 mbit/s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
henk26 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:08:
[...]

Traint het modem in op max 33 mbit/s of hoger? M.a.w. is jouw profiel gecapped op 30 mbit/s?
Volgens xs4all zou ik 200 Mbit/s 20 Mbit/s horen te krijgen maar krijg in praktijk meer.
Kan niet wachten totdat nieuwe technieken 400 mbit op gaan leveren dan zijn ze gelijk aan de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Cybermage2you schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:35:
[...]

Volgens xs4all zou ik 200 Mbit/s 20 Mbit/s horen te krijgen maar krijg in praktijk meer.
Kan niet wachten totdat nieuwe technieken 400 mbit op gaan leveren dan zijn ze gelijk aan de kabel.
Niet voor lang: nieuws: Ziggo test 1Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 in Utrecht - update

Ik vraag me af wat de strategie van KPN is in deze. Er wordt duidelijk niet groots geïnvesteerd in FTTH. Men kiest ervoor het maximale uit het bestaande koper te halen en dat valt uit te leggen. Denk aan aandeelhouders en andere belangen.

Maar hoe zit dat in de toekomst? Wordt G.fast het eindpunt voor koper? Is snelheid straks geen 'dingetje' meer zoals dat nu ook al het geval is met de CPU in je computer? Of gaat het koper er uit en zijn we thuis online via 5G en verder? Dan kunnen ze één pakket voor internet access aanbieden in plaats van en een abonnement op je mobiel en een abonnement thuis. Dat valt commercieel leuk aan te kleden incl. een access point zodat je thuis Wi-Fi hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Eiríkr schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:55:
[...]
Maar hoe zit dat in de toekomst? Wordt G.fast het eindpunt voor koper? Is snelheid straks geen 'dingetje' meer zoals dat nu ook al het geval is met de CPU in je computer? Of gaat het koper er uit en zijn we thuis online via 5G en verder? Dan kunnen ze één pakket voor internet access aanbieden in plaats van en een abonnement op je mobiel en een abonnement thuis. Dat valt commercieel leuk aan te kleden incl. een access point zodat je thuis Wi-Fi hebt.
KPN heeft al vele malen meer bandbreedte dan Ziggo doordat de verbinding niet gedeeld is. Ik denk dat daardoor diepe investeringen niet erg nodig zijn :X

KPN kan consistent 400 mbit/s leveren met G.FAST. Ziggo kan een paar gbit/s verdelen over 600 modems. Wanneer er echt meer bandbreedte gebruikt gaat worden zit Ziggo daar krap omdat het een shared medium is.

Bij een shared medium is het logischer om hoge topsnelheid te bieden (want dat kan) alleen deze heb je ook nodig om een hoge gemiddelde snelheid te leveren.

De A1 tegenover een smalle prive-weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
[...]

Niet voor lang: nieuws: Ziggo test 1Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 in Utrecht - update

Ik vraag me af wat de strategie van KPN is in deze. Er wordt duidelijk niet groots geïnvesteerd in FTTH. Men kiest ervoor het maximale uit het bestaande koper te halen en dat valt uit te leggen. Denk aan aandeelhouders en andere belangen.

Ik heb zelf KPN glas. De huidige snelheid van mijn pakket is 100/30. Voor mij in de praktijk meer dan genoeg. Met vvdsl kan KPN al hogere snelheden leveren die voor de mainstream gebruiker snel genoeg zijn. Gevoelsmatig hoeft KPN om die reden ook niet te investeren in een duur fiber netwerk wat voor haar qua omzet niets meer oplevert en op korte termijn heel veel geld kost. Het is gezien de huidige bandbreedte vraag denk ik dan ook een goede zet van KPN om in het huidige kopernetwerk te investeren. Kwalitatief (latency, ping, snelheid) kan een vvdsl verbinding makkelijk meekomen met een Ziggo aansluiting, zeker als het gaat om een bonding aansluiting. Niet alleen omdat je dan standaard al een hogere upload krijgt dan bij Ziggo het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Ja begrijp me niet verkeerd hoor, hier spreekt een enthousiast XS4ALL BVVDSL klant ;) Ziggo komt er niet in. Die 200/60 werkt voor mij in de praktijk heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-06 13:03
ANdrode schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:32:
[...]

KPN heeft al vele malen meer bandbreedte dan Ziggo doordat de verbinding niet gedeeld is. Ik denk dat daardoor diepe investeringen niet erg nodig zijn :X

KPN kan consistent 400 mbit/s leveren met G.FAST. Ziggo kan een paar gbit/s verdelen over 600 modems. Wanneer er echt meer bandbreedte gebruikt gaat worden zit Ziggo daar krap omdat het een shared medium is.

Bij een shared medium is het logischer om hoge topsnelheid te bieden (want dat kan) alleen deze heb je ook nodig om een hoge gemiddelde snelheid te leveren.

De A1 tegenover een smalle prive-weg :+
Doordat Ziggo momenteel rap bezig is om analoge TV geheel uit te schakelen krijgen ze wel ineens een stuk meer bandbreedte beschikbaar op dat shared medium....

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

De toekomst bij KPN is zeker FttH. Ze hebben immers al 2,3 miljoen aansluitingen op FttH. Een niet te verwaarlozen aantal. Door de opwaardering van straatkasten kan je met relatief kleine investeringen in vrij korte tijd grote groepen bereiken. Maar het is niet iets dat de komende 10 jaar stand houdt.
Dus terwijl ze nu dus al een heel groot deel van Nederland hebben voorzien van nieuwe straatkasten, en ook nog bezig zijn, kunnen ze zich voor de komende jaren weer richten op de aanleg van FttH. Dat duurt nou eenmaal aanzienlijk langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:39:
[...]

Doordat Ziggo momenteel rap bezig is om analoge TV geheel uit te schakelen krijgen ze wel ineens een stuk meer bandbreedte beschikbaar op dat shared medium....
Klopt - daar hebben ze een voordeel. Alleen uiteindelijk moeten ze naar behoorlijk kleine netwerken toe (kan prima, het zijn heel veel bundels glasvezel de de <30KM naar de CMTS afleggen) en dan heb je nog steeds beperkingen wanneer er in één straat veel zware gebruikers zitten.

Ik ben het er mee eens dat voor KPN glasvezel de oplossing is.

Wat betreft architectuur weet ik niet zeker wat ze gaa doen. FTTH is mooi maar GPON werkt ook en heeft minder actieve infrastructuur nodig. Wanneer KPN echter ontbundelde diensten aan moet blijven bieden dan denk ik dat GPON geen optie is om op grote schaal uit te rollen.

GPON vanaf de POP is een derde optie. Ik weet niet waar de kosten van ISP's zitten als ze voor ODF gaan en of de apparatuur dan de kosten zijn of uberhaupt de toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

henk26 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:52:
Ik heb zelf KPN glas. De huidige snelheid van mijn pakket is 100/30.
Glasvezel is 100/100 Mbps mag ik hopen :?

Die 100/30 Mbps snelheid hoort bij VDSL2 :)

/EDIT : Blijkbaar niet dus... WTF?! KPN?!?! :F Over jezelf in de voet schieten gesproken... |:(

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 03-11-2018 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:51

Trackerfire

BTC HODLER

nero355 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:58:
[...]

Hoe gek ook. Vrienden van ons zitten ook op glas (nieuwbouw) en nemen ook het 100/10 abo af. Dat ze vervolgens 100/60 krijgen zal aan de instellingen liggen maar het klopt dus wel.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Trackerfire schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:18:
[...]

Hoe gek ook. Vrienden van ons zitten ook op glas (nieuwbouw) en nemen ook het 100/30 abo af. Dat ze vervolgens 100/60 krijgen zal aan de instellingen liggen maar het klopt dus wel.
Er bestaat geen 100/30 abonnement. Niet op glas en niet op VVDSL.
Je neemt het 100/10 abonnement af. Op VDSL is de upload opengezet en haal je meestal rond de 30 in de praktijk.
Op glas is die upload officieel dus ook 10 Mbit maar KPN krijgt het afknijpen niet goed voor elkaar dus krijg je ongeveer 60.
Die twee hebben dus niets met elkaar te maken. Het zijn ook twee volledige aparte netwerken.

NB: op glas kan je een aparte upgrade nemen naar 100/100, maar de standaard is 100/10 (in de praktijk dus 100/60).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
nero355 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:58:
[...]

Ik heb het 100/10 abbo, in de praktijk krijg ik 105/35. Voor € 5,- per maand kan je upgraden naar 100/100, maar dat is mij dat beetje extra upload snelheid niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
Eiríkr schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:55:
Ja begrijp me niet verkeerd hoor, hier spreekt een enthousiast XS4ALL BVVDSL klant ;) Ziggo komt er niet in. Die 200/60 werkt voor mij in de praktijk heel goed.
Bij mij ook niet. Alleen die klanten service al.
Alleen als je mensen hoort met een ziggo 400 mbit verbinding 55MB per seconden trekken met downloaden dan zeg je dat wil ik ook :) Dus kpn kom op met de nieuwe technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Cybermage2you schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:49:
[...]

Alleen als je mensen hoort met een ziggo 400 mbit verbinding 55MB per seconden trekken met downloaden dan zeg je dat wil ik ook :) Dus kpn kom op met de nieuwe technieken.
Vertellen ze er dan ook bij dat ze €62,50 / 84,50 per maand betalen? ;) Ik heb 50/30 Mbit voor pakweg 1/3e van de prijs en ik (n=1) gebruik de maximale snelheid nog niet eens 2% van de tijd. En als ik het al doe, dan is wachten vaak geen issue. Naar verluidt denken steeds meer Nederlanders zo, want bij Ziggo betaalt men gemiddeld niet zo veel: nieuws: Klanten betalen gemiddeld 46 euro voor Ziggo-diensten

KPN lijkt veel meer in te zetten op die ‘kleine’ gebruikers die minder hoge snelheden nodig hebben. Laat de grootverbruikers de verbindingen van Ziggo maar voltrekken, wat nog duur is qua upgrades ook. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel233
Cybermage2you schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:49:
[...]

KPN biedt dit ook (Reggefiber) glasvezel Alleen is dit meestal voor bedrijven bedoeld.
Ik zelf zit ook bij Ziggo ik haal 450mbit 45/50mb per seconde maar hier betaal je ook best wat voor zit rond de 85-90 euro per maand.
Ik moet wel zeggen dat de Service van KPN het beste is als je gaat vergelijken met andere providers.

[ Voor 18% gewijzigd door maikel233 op 04-11-2018 01:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boukej
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-06 10:32
akatar schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 18:58:
[...]
Hij zou het gewoon moeten doen, alleen heeft dit model geen bridge modus.
Ik heb dit model gehad en werkte op een kpn bonding verbinding, vanwege het missen van een bridgemodus is deze retour gegaan.
Ik heb hierover contact gehad met Draytek Support. Ik kreeg het volgende antwoord terug: "[..]De Vigor 2862B ondersteund Full Bridge op de Bonded VDSL zodat dan het VLAN Tag en PPoE/DHCP naar het eerst volgende netwerk apparaat/router/firewall wordt gestuurd. Dit eindapparaat is dan verantwoordelijk voor het verkrijgen van het publiek IP-adres.[..]".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akatar
boukej schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:36:
[...]

Ik heb hierover contact gehad met Draytek Support. Ik kreeg het volgende antwoord terug: "[..]De Vigor 2862B ondersteund Full Bridge op de Bonded VDSL zodat dan het VLAN Tag en PPoE/DHCP naar het eerst volgende netwerk apparaat/router/firewall wordt gestuurd. Dit eindapparaat is dan verantwoordelijk voor het verkrijgen van het publiek IP-adres.[..]".
Dit is een post uit 2017, toen had dit modem nog geen full bridge, dit is in een latere software versie toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Hoe werkt het eigenlijk bij straatkasten met de capaciteit van verschillende providers; hebben Telfort, Online, T-Mobile, XS4All etc hun eigen apparatuur en capaciteit? Of is dat één grote pool?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:22
MensionXL schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:27:
Hoe werkt het eigenlijk bij straatkasten met de capaciteit van verschillende providers; hebben Telfort, Online, T-Mobile, XS4All etc hun eigen apparatuur en capaciteit? Of is dat één grote pool?
Alles loopt via DSLAM's van KPN. Vervolgens wordt per poort bepaald op welke ISP de klant wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Jeffrey87 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:26:
[...]

Alles loopt via DSLAM's van KPN. Vervolgens wordt per poort bepaald op welke ISP de klant wordt aangesloten.
Stel dat ik met provider X tijdens piektijden echt dramatische snelheden haal, is het dan heel aannemelijk dat dat met een andere xdsl provider opgelost zal zijn (op dezelfde straatkast)? Mag hopen dat er geen grote bottlenecks op de backbone te vinden zijn :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

MensionXL schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:59:
[...]

Stel dat ik met provider X tijdens piektijden echt dramatische snelheden haal, is het dan heel aannemelijk dat dat met een andere xdsl provider opgelost zal zijn (op dezelfde straatkast)? Mag hopen dat er geen grote bottlenecks op de backbone te vinden zijn :)
Er zal op de DSLAM’s vast wel iets met QoS gedaan worden waarbij bijvoorbeeld KPN voorrang krijgt.

www.google.nl

• krakendmodem
MensionXL schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:59:
[...]

Dat is heel goed mogelijk dat een andere provider er geen last van heeft. KPN routeert het verkeer dan naar de VLAN van provider X, en heeft er op dat moment niks meer mee te maken. Maar dan hebben meerdere klanten er last van, ook de klanten die niet op de kast zijn aangesloten.

De backbone van provider X kan dan soms vol zitten, en dan heb je gewoon "pech". Online.nl kan daar ook wat van.

Het moet wel heel extreem gaan dat die kast overbelast raakt. Dan zou iedereen met een 100Mb/s verbinding de lijn continue moeten dichtrekken.

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 15-11-2018 12:49 ]

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:22
krakendmodem schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:48:
[...]

Het moet wel heel extreem gaan dat die kast overbelast raakt. Dan zou iedereen met een 100Mb/s verbinding de lijn continue moeten dichtrekken.
Weet iemand hoeveel bandbreedte er naar zo'n straatkast ligt?

• ANdrode
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op woensdag 14 november 2018 @ 20:16:
[...]

Er zal op de DSLAM’s vast wel iets met QoS gedaan worden waarbij bijvoorbeeld KPN voorrang krijgt.
Lijkt mij erg onwaarschijnlijk omdat daar een 'knip' zit tussen de bedrijven. Hiermee zou KPN grote acties van de ACM uitlokken terwijl het erg makkelijk is om een netwerk te ontwerpen dat genoeg bandbreedte heeft vanaf de DSLAM tot waar je de PPPOE sessies aflevert.
Wel overboekt maar minder dan 200:1 wat bij Ziggo al goed gaat

[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 15-11-2018 13:24 ]

• krakendmodem
Jeffrey87 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:17:
[...]

Enkele gigabits. Weet niet precies hoeveel. Ruim voldoende in ieder geval ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

krakendmodem schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:42:
[...]

Enkele gigabits. Weet niet precies hoeveel. Ruim voldoende in ieder geval ;)
Naar een VVDSL kast minimaal 2 x 1GB en naar een FTTH kast minimaal 2 x 10GB direct gekoppeld aan de MC-locatie van de regio (Access Area).

www.google.nl

• krakendmodem
MisteRMeesteR schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:22:
[...]

Naar een VVDSL kast minimaal 2 x 1GB en naar een FTTH kast minimaal 2 x 10GB direct gekoppeld aan de MC-locatie van de regio (Access Area).
Nu ben ik wel benieuwd wat er naar een MDF wijkcentrale ligt :). Daar hang ik nog aan namelijk, met vele anderen hier op de buurt. Verschilt dat per centrale?

MDF is een kleintje, met +- 4000 aansluitingen in het PSTN/POTS tijdperk.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

krakendmodem schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:26:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd wat er naar een MDF wijkcentrale ligt :). Daar hang ik nog aan namelijk, met vele anderen hier op de buurt. Verschilt dat per centrale?

MDF is een kleintje, met +- 4000 aansluitingen in het PSTN/POTS tijdperk.
In de MDF hangt meestal een Metro Bridge (een grote switch) waarop de DSLAM’s en CPE’s die bij eindklanten staan zitten aangesloten.

Deze Metro Bridge zit vaak weer met ‘n’ x 10Gbit aan de MC locatie gekoppeld.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jeffrey87 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:17:
Ik geloof dat vroeger de overboeking bij KPN altijd 1:28 was en bij andere providers 1:40 dus whatever de bandbreedte is daar zal je in het ergste geval last van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:48
Ik draai al een tijd de fritz 7581 in “modem only mode”.

Sinds gisteren wat issues nadat ze tv haperde de boel herstart fritz/router/switches etc. En kom met geen mogelijkheid meer online. Soms traint er 1 lijn in soms 2 kruipt de snelheid op maar dan krijg ik op de router geen pppoe opgezet (waiting for pado packets). Al googelend zag im dat fritz os 7 inmiddels uit is.

Iemand al ervaring met OS 7 en de fritzbox “hack”?

Misschien kan ik als onderdeel van het troubleshooten meteen de update meepakken.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Kasper1985 schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:04:

Sinds gisteren wat issues nadat ze tv haperde de boel herstart fritz/router/switches etc. En kom met geen mogelijkheid meer online. Soms traint er 1 lijn in soms 2 kruipt de snelheid op maar dan krijg ik op de router geen pppoe opgezet (waiting for pado packets). Al googelend zag im dat fritz os 7 inmiddels uit is.

Misschien kan ik als onderdeel van het troubleshooten meteen de update meepakken.

Kasper
Ik draai op dezelfde manier (full bridge hack) en durf nog niet te upgraden. Als jij het wilt proberen zou ik dat waarderen :> Echter waarom zou het opeens niet meer werken en is een upgrade dan wel de oplossing? Niks mis met de bekabeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Nee bekabeling was oke. Bleek dat de eerste switch z’n configuratie kwijt was na de herstart. Daarin stonden de vlans niet meer ingesteld. Heel raar want dat is nooit eerder voorgekomen.

Ik kan me voorstellen dat een xs4all aan avm kan verzoeken deze “hack” te patchen. Ze zijn niet gek natuurlijk en lezen misschien hier ook wel mee.

Aan de andere kant weet ik niet hoe makkelijk zoiets te patchen is.

Ze zouden het gewoon beschikbaar moeten maken in de gui desnoods begraven onder een enorme disclaimer ofzo.

Hier werkt alles weer maar updaten wacht ik ook nog even mee. Zolang de fritzbox alleen layer 1 afhandelt ben ik niet zo bang om oude firmware te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28
Ik houd al een aantal jaar Fourstack in de gaten voor de DSL snelheid op mijn adres. Aantal jaar geleden stond er een upgrade gepland en was opeens weg. Toen was de snelheid 37Mbit down en voor mij net op het randje om over te stappen van Ziggo (40Mbit waarbij de TV via coax loopt en hier niets afsnoept). Sinds een week is dit opeens gezakt naar 27Mbit, ook andere adressen in de buurt van familie zijn 10Mbit gezakt. Weet iemand hoe dit kan? Ik woon midden in Den Haag en begrijp niet waarom KPN hier niets aan doet en zo juist klanten aan Ziggo verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:35

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Kasper1985 schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:04:

...

Eiríkr schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:59:
[...]

Ik draai op dezelfde manier (full bridge hack) en durf nog niet te upgraden. Als jij het wilt proberen zou ik dat waarderen :> Echter waarom zou het opeens niet meer werken en is een upgrade dan wel de oplossing? Niks mis met de bekabeling?
Ik draai de 7581 in full bridge. Heb simpelweg geupgrade naar Fritz 7, geen probleem, de "hack" bleef gewoon behouden.
jongetje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:26:
Aantal jaar geleden stond er een upgrade gepland en was opeens weg. Toen was de snelheid 37Mbit down en voor mij net op het randje om over te stappen van Ziggo (40Mbit waarbij de TV via coax loopt en hier niets afsnoept). Sinds een week is dit opeens gezakt naar 27Mbit, ook andere adressen in de buurt van familie zijn 10Mbit gezakt. Weet iemand hoe dit kan? Ik woon midden in Den Haag en begrijp niet waarom KPN hier niets aan doet en zo juist klanten aan Ziggo verliezen.
Een aantal dagen geleden zijn die snelheidsschattingen aangepast (verlaagd). De schatting op mijn adres is nu lager dan de daadwerkelijke snelheid.

[ Voor 33% gewijzigd door Kanarie op 21-11-2018 12:13 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@jongetje De data op Fourstack is als het goed is gebasseerd op een intern KPN systeem.

Dit systeem basseert z'n output o.a. op historische data. Is er in een buurt veel storing/snelheids gerelateerde tickets etc. dan zal de verwachting worden bijgesteld naar beneden. Dit gebeurt eens in de zoveel tijd en niet live.

Althans het bovenstaande was het geval in de tijd dat ik op de 2e lijn zat bij Telfort. Ook in het interne systeem kon de snelheid ineens verlaagd zijn van de ene op de andere dag. Omdat ons bestel systeem hieraan gekoppelt was kon het dus zo zijn dat het voor een klant ineens niet meer mogelijk was om TV te bestellen omdat de minimum te behalen snelheid daarvoor niet gehaald kon worden.

Dit alles in een poging om een zo correct mogelijke verwachting te scheppen bij de klant.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 09:25
jongetje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:26:
Ik houd al een aantal jaar Fourstack in de gaten voor de DSL snelheid op mijn adres. Aantal jaar geleden stond er een upgrade gepland en was opeens weg. Toen was de snelheid 37Mbit down en voor mij net op het randje om over te stappen van Ziggo (40Mbit waarbij de TV via coax loopt en hier niets afsnoept). Sinds een week is dit opeens gezakt naar 27Mbit, ook andere adressen in de buurt van familie zijn 10Mbit gezakt. Weet iemand hoe dit kan? Ik woon midden in Den Haag en begrijp niet waarom KPN hier niets aan doet en zo juist klanten aan Ziggo verliezen.
Zie antwoord hier boven.
Waarom ze er niets aan doen? Goeie vraag. Gezien je snelheid zou het zomaar zo kunnen zijn dat je direct op de wijkcentrale zit, net als ik overigens.. Doordat er nog steeds apparatuur van andere providers in de wijkcentrale staat kan KPN vectoring vanaf de wijkcentrale niet realiseren. Ze zijn hier al jaren mee bezig dmv een VULA aanbod, waardoor die apparatuur van andere providers verwijderd kan worden. Echter is het al een tijd angstvallig stil hierover.. Voor mij is dit reden geweest om over te stappen naar Ziggo, uitzichtloosheid met een bonded 60Mbit/s lijntje zat.. tegen de tijd dat KPN het geregeld heeft gaan we wel weer terug..
Maar, aangezien je kijkt naar een 40Mbit pakket van ziggo, is het geen optie om eens bij Xs4all te kijken?
Langzaamste abonnement is 50Mbit/s, plus Xs4all laat waar mogelijk een extra aderpaar in lassen om bonding te kunnen realiseren. Kom je ineens op 50Mbit/s en idd nog voldoende headroom om TV overheen te laten lopen zonder dat het invloed heeft op je internet snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28
ExiZTeNcE schreef op zondag 25 november 2018 @ 08:18:
[...]
Maar, aangezien je kijkt naar een 40Mbit pakket van ziggo, is het geen optie om eens bij Xs4all te kijken?
Langzaamste abonnement is 50Mbit/s, plus Xs4all laat waar mogelijk een extra aderpaar in lassen om bonding te kunnen realiseren. Kom je ineens op 50Mbit/s en idd nog voldoende headroom om TV overheen te laten lopen zonder dat het invloed heeft op je internet snelheid.
Dat begrijp ik. Alleen betaal ik daar 61euro per maand voor 50Mbit en bij Ziggo kost me de 40Mbit met TV me 48,50 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
jongetje schreef op zondag 25 november 2018 @ 08:57:
[...]

Dat begrijp ik. Alleen betaal ik daar 61euro per maand voor 50Mbit en bij Ziggo kost me de 40Mbit met TV me 48,50 per maand.
Echter is TV bij ziggo zonder opnemen..
Pagina: 1 ... 60 ... 77 Laatste