Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zal ik dan eerst een vergunning aanvragen bij de gemeente om de straat te mogen openbreken.
En ik ben niet de enige die in de wijk woont hoor. Zou wel fijn zijn overigens.

EDIT:
Op twee tramhaltes bij mij vandaan was het wel interessant voor KPN :
https://www.emerce.nl/nieuws/glasvezel-amsterdam-nieuwwest
https://www.westerpost.nl...de-aker-krijgt-glasvezel/
De bookmark naar het artikel waar de rechter KPN in het gelijk heeft gesteld dat ze niet hoeven te graven om glasvezel aan te leggen in delen van Nieuw-West ben ik kwijt. Uitgerekend die link. De rechtzaak was aangespannen door andere ISP's die glasvezel wilden aanbieden. KPN vond het inderdaad niet rendabel.\Tijd om te verhuizen. Het is toch een absolute kud-wijk.

[ Voor 65% gewijzigd door NxCPU op 07-08-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:25
NxCPU schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:14:
Zal ik dan eerst een vergunning aanvragen bij de gemeente om de straat te mogen openbreken.
En ik ben niet de enige die in de wijk woont hoor. Zou wel fijn zijn overigens.

EDIT:
Op twee tramhaltes bij mij vandaan was het wel interessant voor KPN :
https://www.emerce.nl/nieuws/glasvezel-amsterdam-nieuwwest
https://www.westerpost.nl...de-aker-krijgt-glasvezel/
De bookmark naar het artikel waar de rechter KPN in het gelijk heeft gesteld dat ze niet hoeven te graven om glasvezel aan te leggen in delen van Nieuw-West ben ik kwijt. Uitgerekend die link. De rechtzaak was aangespannen door andere ISP's die glasvezel wilden aanbieden. KPN vond het inderdaad niet rendabel.\Tijd om te verhuizen. Het is toch een absolute kud-wijk.
Het wordt hier al een beetje uitgelegd maar wat er bij jou is gedaan is Fiber tot the Curb. De verbindingen tussen de centrale en de kast die van koperkabel waren, worden vervangen voor glasvezel. Dus tussen kast en centrale is dan een gigantische bandbreedte mogelijk. Van de kast naar je huis blijft dezelfde koperkabel (scheelt ook een heleboel graven).
Maar de afstand op koper van centrale naar woning verandert van bijv 1 km naar hooguit 20 of 30 meter op koper (en de rest op glas). Met de nieuwe DSL technieken vanuit die kast kom je dan straks op 220 Mbit download. En nu nog op 110.
Glasvezel in de woning is FttH. Op dit moment is dat nog niet mogelijk vanuit een wijkkast die voor het kopernetwerk is aangesloten op glasvezel.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
@Barre73 Wat jij schrijft klopt allemaal en de Fourstack website bevestigd dat ook. Alleen Koper/DSL. Koper/DSL 111Mbit, bonded koper/DSL 222Mbit. Geen FttCFttH. Op mijn postcode+huisnummer.
Ik kan er echter geen begrip voor opbrengen. Het is redelijk frustrerend dat die wijkkast (en het glasnetwerk dus) zo dichtbij is. Had in de tuin kunnen staan.

In een artikel van 2009 staat ( https://www.emerce.nl/nie...-glasklanten-in-amsterdam ) :
Een voorsprong betekent overigens in technische zin snel een achterstand: apparatuur voor glasvezel aansluitingen wordt immers nog steeds goedkoper en beter. Dus kan Amsterdam straks voor 800 tot 900 euro gaan aanleggen terwijl dat drie jaar terug nog een paar honderd euro meer was. Technisch moet het van KPN nu perfect worden om snel grote aantallen woningen te kunnen ontsluiten met glas.
Steeds snellere en betere apparatuur dus, die ook nog eens steeds goedkoper werd en beter. Dat is 8 jaar geleden. Het gedeelte goedkoper zal uiteraard wel gestagneerd zijn ergens.
Hier (Hoge kosten aanleg glasvezelkabel) las ik wat de kosten per aansluiting zijn. Maar bij meerdere aansluitingen lijkt er al snel (althans door Ziggo) geschrapt te worden in de kosten van het graven. Ik weet niet of KPN andere/hogere kosten dan Ziggo heeft bij het aanleggen.
Maar die 800 tot 900 Euro van 8 jaar geleden die zou nu toch wel lager zijn voor de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:37
NxCPU schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:33:
Het is redelijk frustrerend dat die wijkkast (en het glasnetwerk dus) zo dichtbij is. Had in de tuin kunnen staan.
KPN (Reggefiber) legt eigenlijk alleen nog maar glasvezel (FTTH) aan naar nieuwbouw huizen.Zie dit artikel voor wat achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
esky schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:46:
KPN (Reggefiber) legt eigenlijk alleen nog maar glasvezel (FTTH) aan naar nieuwbouw huizen.Zie dit artikel voor wat achtergrond.
Bedankt voor de link. Conclusie: Amsterdam behoort met slechts 17% beschikbare glasvezel toegang tot de digitale rimboe van Nederland. En ik woon dus in de digitale rimboe van Amsterdam. :+
Dit wordt een lange week. Zucht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Na mijn werkzaamheden heb ik ernstig last van een klapperende lijn maar toeval bestaat! Het ligt gelukkig niet aan mij. pfew! Momenteel staan er 3 wagens van KPN bij de wijkkast en is men druk in overleg. Ze gaan een ander inschakelen die het eea moet vervangen. Blijkbaar mogen/kunnen ze dat zelf niet.
De lijn klapt er vooral uit wanneer het druk is op het internet en steeds vaker. Er is vermoedelijk hardware aan het sterven.
Edit: Schuuring is in de straatkast geweest en verbinding is weer in orde :)

[ Voor 26% gewijzigd door Ploink op 08-08-2017 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-07 08:33
Barre73 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 22:25:
[...]
Met de nieuwe DSL technieken vanuit die kast kom je dan straks op 220 Mbit download. En nu nog op 110.
Die 220 Mbit is nu al geruime tijd technisch mogelijk, alleen abonnementen zijn er niet.

Als het goed is gaat KPN dit najaar Bonded Vplus testen, waarbij download snelheden tot bijna 450 Mbit/s mogelijk zijn. Je hebt er als consument alleen niet veel aan als de providers geen hogere snelheden aanbieden en je die wel wenst. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Speed61 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:58:
[...]

Die 220 Mbit is nu al geruime tijd technisch mogelijk, alleen abonnementen zijn er niet.

Als het goed is gaat KPN dit najaar Bonded Vplus testen, waarbij download snelheden tot bijna 450 Mbit/s mogelijk zijn. Je hebt er als consument alleen niet veel aan als de providers geen hogere snelheden aanbieden en je die wel wenst. :/
Ik heb heel bewust de snelheden voor een enkel aderpaar genoemd. Dus nu max 110. Straks max 220/225 met VPlus. Jij refereert aan de pairbonding mogelijkheden maar er zijn toch nog veel huizen zonder beschikbare pairbonding. Vandaar die "enkele" snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
Weet niet of het al in dit topic genoemd is, maar de aannemers van KPN zijn sinds enige tijd weer met de verdere fysieke uitrol van DSL begonnen.

[ Voor 26% gewijzigd door Speed61 op 09-08-2017 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:47

slaay

Natuurbeleven.com

Speed61 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 07:57:
Weet niet of het al in dit topic genoemd is, maar de aannemers van KPN zijn sinds enige tijd weer met de verdere fysieke uitrol van DSL begonnen.
VVDSL bedoel je?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik nam al aan dat hij bedoelde dat er weer wijkkasten worden verglaasd. En dat klopt. Het lag een paar maanden stil in afwachting van ontwerpen, opdrachten en vergunningen. Maar nu is het weer volop op stoom gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:14

Illusion

(the art of)

NxCPU schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:05:
[...]

Bedankt voor de link. Conclusie: Amsterdam behoort met slechts 17% beschikbare glasvezel toegang tot de digitale rimboe van Nederland. En ik woon dus in de digitale rimboe van Amsterdam. :+
Dit wordt een lange week. Zucht!
Ah joh, ik kijk vanuit mijn flat naar de overkant van de straat waar een glasvezel-POP staat. Die is dus gemaakt om glasvezel tot in de huizen te verdelen.
Blijkt dat het bestuur van mijn flat er tijdens de vraagbundeling voor gekozen heeft om dit af te houden "want is vast heel duur".
En dat zonder overleg met de bewoners....

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
@Illusion Aan de hand van wat jij schrijft (het kan ook juist andersom) begin ik nu toch wel wat begrip op te brengen voor de beslissing van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 09:39
@Illusion

(beetje offtopic)
Dat soort dingen hoort toch in een VVE besproken te worden? Dat mag het bestuur toch niet alleen beslissen in een flat.
Hoewel ik moet zeggen dat ons bestuur soms ook dingen op eigen houtje beslist.

Waar ik meer moeite mee heb (en daar kan het bestuur weinig aan doen) is die domme bouw van mijn flat: De meterkast in de hal waardoor ik OF genoegen moet nemen met een minder goed functionerend modem door de telefoonkabel van ISRA-punt naar mijn flat (hemelsbreed 28 meter, kabellengte waarschijnlijk veel langer). Of op de 1 of andere manier een lange netwerkkabel trekken. Zou niet weten hoe en ook niet mijn ding, waardoor de WIFI van het modem waardeloos wordt.

Als ik de toekomst had kunnen kijken, had ik aan de bouwer gevraagd om het ISRA-punt in het verwarmingshok aan te leggen en niet in de meterkast, maar ja in 1999 hadden we nog bijna geen breedband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Johandmc schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:50:
@Illusion

(beetje offtopic)
.....

Waar ik meer moeite mee heb (en daar kan het bestuur weinig aan doen) is die domme bouw van mijn flat: De meterkast in de hal waardoor ik OF genoegen moet nemen met een minder goed functionerend modem door de telefoonkabel van ISRA-punt naar mijn flat (hemelsbreed 28 meter, kabellengte waarschijnlijk veel langer). Of op de 1 of andere manier een lange netwerkkabel trekken. Zou niet weten hoe en ook niet mijn ding, waardoor de WIFI van het modem waardeloos wordt.

Als ik de toekomst had kunnen kijken, had ik aan de bouwer gevraagd om het ISRA-punt in het verwarmingshok aan te leggen en niet in de meterkast, maar ja in 1999 hadden we nog bijna geen breedband.
Maar daar is een prima verklaring voor: Probeer maar eens een standleiding van gas of elektra te vervangen als je daarvoor perse bij een hele kolom a 13 woningen op dezelfde dag binnen moet zijn. Bij mij zijn de standleidingen van gas en elektra slechts voor de helft vervangen,
omdat de bovenburen niet meewerkten.

Meterkast op de gang is zo gek nog niet... stuk makkelijker met glasvezel aanleggen ook. 😇

[ Voor 7% gewijzigd door Illusion op 09-08-2017 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Illusion schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:12:
[...]

Maar daar is een prima verklaring voor: Probeer maar eens een standleiding van gas of elektra te vervangen als je daarvoor perse bij een hele kolom a 13 woningen op dezelfde dag binnen moet zijn. Bij mij zijn de standleidingen van gas en elektra slechts voor de helft vervangen,
omdat de bovenburen niet meewerkten.

Meterkast op de gang is zo gek nog niet... stuk makkelijker met glasvezel aanleggen ook. 😇
Wat die VVE betreft: Dat had niet gemogen zonder een algemene ledenvergadering. Zowel voor toestemming als voor afwijzing. Ik ken meerdere gevallen waarin het VVE bestuur door de overige leden is terug gefloten en er alsnog is aangelegd.

Meterkast op de gang: Meest simpele is vaak dat een coaxkabel of een telefoonkabel die in een buis van de meterkast naar het appartement loopt, er uit wordt getrokken, en vervangen voor een UTP. Alles na het ISRA of het AOP (dat is van coax) is van de bewoner zelf namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Barre73 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:02:
[...]
Wat die VVE betreft: Dat had niet gemogen zonder een algemene ledenvergadering. Zowel voor toestemming als voor afwijzing. Ik ken meerdere gevallen waarin het VVE bestuur door de overige leden is terug gefloten en er alsnog is aangelegd.
...
Tsjah, dan moet je er wel achterkomen voordat de aanleg al afgerond is. Ik hoorde het pas een jaar later, toen ik zelf bestuurslid werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Kan nu 51 Mbit/s krijgen was eerst 39 Mbit/s.
Geplande upgrade Q4 2017 81Mbit/s. Wordt Ziggo steeds meer zat (vooral de prijs), misschien volgend jaar eens overstappen. Upload speed die ik nu heb is 15Mbit/s ben benieuwd hoeveel er te halen is met DSL als de upgrade is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:49
30Mbit en met pair bonding 60Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:44
ik zit bij een boer die momenteel elke avond en in het weekend ineens van 10Mbit naar 0.30Mbit up/down gaat. Het modem heb ik al eens vervangen, maar ik denk niet dat het daar aan ligt. Monteur komt zaterdag langs en ik zal dan ook gezellig met hem babbelen :+

Anders had ik 4G buitengebied aangevraagd, maar dat is hier niet leverbaar aangezien de 12Mbit volgens Netco leverbaar is. (We komen niet verder dan 10 normaal gesproken)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NV2A4FN.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nOT9eVl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Wat is je vraag nu? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Oeps. :D.

Vergeten weg te halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:55

Wildfire

Joy to the world!

krakendmodem schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:54:
ik zit bij een boer die momenteel elke avond en in het weekend ineens van 10Mbit naar 0.30Mbit up/down gaat. Het modem heb ik al eens vervangen, maar ik denk niet dat het daar aan ligt. Monteur komt zaterdag langs en ik zal dan ook gezellig met hem babbelen :+

Anders had ik 4G buitengebied aangevraagd, maar dat is hier niet leverbaar aangezien de 12Mbit volgens Netco leverbaar is. (We komen niet verder dan 10 normaal gesproken)

[afbeelding]

[afbeelding]
Aantal CRC-fouten ligt te hoog dus er is duidelijk iets niet goed. Maar wat, tsja, daar kan ik verder ook niet veel op zeggen...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

krakendmodem schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:54:

[afbeelding]

[afbeelding]
Als het iets regelmatigs is: Zit er misschien een alarminstallatie oid. op de lijn die regelmatig (zonder splitter) een statusrapport verstuurt ofzo? Zit de modem direct op de isra met een kort kabeltje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
tlpeter schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:22:
30Mbit en met pair bonding 60Mbit.
Mits je op een wijk-kast zit. Bij een oude nummercentrale is dat 10 Mbps upload voor 1 lijn en 2x 5.5 Mbps voor pairbonding.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:20:
[...]

Als het iets regelmatigs is: Zit er misschien een alarminstallatie oid. op de lijn die regelmatig (zonder splitter) een statusrapport verstuurt ofzo? Zit de modem direct op de isra met een kort kabeltje?
Er heeft wel een splitter tussen gezeten, maar die heb ik 11 dagen geleden weggehaald en een nieuw kabeltje direct op het ISRA gepatcht (is een ISRA20).
Oude situatie:

https://imgur.com/a/v3KBZ

Het gekke is dat altijd de verbinding gedurende de dag langzamer wordt. Overdag is het vaak ook gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 20:40
krakendmodem schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:22:
[...]

Er heeft wel een splitter tussen gezeten, maar die heb ik 11 dagen geleden weggehaald en een nieuw kabeltje direct op het ISRA gepatcht (is een ISRA20).
Oude situatie:

https://imgur.com/a/v3KBZ

Het gekke is dat altijd de verbinding gedurende de dag langzamer wordt. Overdag is het vaak ook gewoon goed.
dan is het heel goed mogelijk dat iemand de lijn verstoord, zend amateur ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Wildfire schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:12:
[...]

Aantal CRC-fouten ligt te hoog dus er is duidelijk iets niet goed. Maar wat, tsja, daar kan ik verder ook niet veel op zeggen...
Klopt, maar ik krijg de lijn zelf niet stabieler helaas. Dan zou de monteur eventueel een ander aderpaartje kunnen pakken om te kijken of dat werkt.

En anders toch een 4G oplossing, ook al geeft KPN aan dat er zelfs 13Mbit gehaald kan worden op dat adres, maar niet met deze instabiele lijn.
akatar schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:23:
[...]

Er zitten wel piraten in de buurt inderdaad, maar geen idee of die dat veroorzaakt.

Ik wacht het af. Wat eventueel nog zou kunnen is een nieuwe experiabox of een poortwissel.
Toch gek dat ineens de snelheid zover zakt dat alles onbruikbaar wordt, zelfs telefonie stopt er dan mee.

[ Voor 30% gewijzigd door krakendmodem op 09-08-2017 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

akatar schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:23:
[...]
Piraat zou kunnen, zendamateur is onwaarschijnlijk. Jouw installatie kan niet goed zijn waardoor je bijvoorbeeld een zendamateur door jouw draadloze boxen hoort. Maar dat is meestal niet de schuld van die zendamateur maar van de fabrikant van jouw apparatuur. Vaak genoeg meegemaakt dat boze buurman de controlerende instanties inschakelde en vervolgens te horen kreeg dat die vastgesteld hadden dat de zendamateur alles netjes volgens de regels deed en de zendamateur niets te verwijten viel. Leg dat maar eens uit aan die boze buurman. Vooral omdat de fabrikant van zijn boxen 50 cent bespaard had door ontstorende onderdelen niet te monteren. Er was wel plaats op de print voor die onderdelen.

Omgekeerd komt veel vaker voor. Vooral powerline adapters zijn rotdingen die zendamateurs het leven zuur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
Barre73 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:25:
Ik nam al aan dat hij bedoelde dat er weer wijkkasten worden verglaasd. En dat klopt. Het lag een paar maanden stil in afwachting van ontwerpen, opdrachten en vergunningen. Maar nu is het weer volop op stoom gekomen.
Heeft wel iets langer stilgelegen( of nagenoeg stilgelegen) dan een paar maanden hoor ;)

Weet niet hoe jij aan je info komt maar ik heb begrepen dat er bij de aannemers een handjes tekort bij de engineering bestaat en het nog wel even kan duren voordat de aanleg weer op stoom komt. Je kunt niet even een blik engineers opentrekken. Maar misschien is mijn info alweer achterhaald :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Speed61 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:27:
Weet niet hoe jij aan je info komt maar ik heb begrepen dat er bij de aannemers een handjes tekort bij de engineering bestaat en het nog wel even kan duren voordat de aanleg weer op stoom komt. Je kunt niet even een blik engineers opentrekken. Maar misschien is mijn info alweer achterhaald :?
Volgens deze site staan er voor de rest van 2017 niet veel upgrades gepland, Q1 2018 lijkt er wel weer wat te gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
esky schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:06:
[...]

Volgens deze site staan er voor de rest van 2017 niet veel upgrades gepland, Q1 2018 lijkt er wel weer wat te gaan gebeuren.
Deze week is er heel veel aangepast. Een deel is echt verdwenen, maar er zijn ook heel veel die foutief zijn verdwenen uit de planning van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Als je ze eerst ontslaat of geen werk meer geeft, zoals ik van een KPN monteur hoorde. Schiet het inderdaad niet op. KPN wat is nu belangrijker? Je aandeelhouders of je klanten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 20:40
De aandeelhouders, zoals bij (bijna) elk bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
akatar schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 17:11:
De aandeelhouders, zoals bij (bijna) elk bedrijf.
Er zijn zat bedrijven, die het wél lukt, beide tevreden houden.
Ik schat de kennis bij KPN hoog in, daar ligt het allemaal niet aan.
Net als de gewone man of vrouw, dicht bij de klant op de werkvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Johandmc schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:50:
... Waar ik meer moeite mee heb (en daar kan het bestuur weinig aan doen) is die domme bouw van mijn flat: De meterkast in de hal waardoor ik OF genoegen moet nemen met een minder goed functionerend modem door de telefoonkabel van ISRA-punt naar mijn flat (hemelsbreed 28 meter, kabellengte waarschijnlijk veel langer). Of op de 1 of andere manier een lange netwerkkabel trekken. Zou niet weten hoe en ook niet mijn ding, waardoor de WIFI van het modem waardeloos wordt.

Kijk even of de meterkast tegen een muur van je eigen woning aan is. Als dat zo is kun je iemand inhuren om een gat door de muur heen te boren naar binnen (of zelf doen afhankelijk van het type muur).
Een vriend van mij heeft dat zo'n 6 jaar geleden ook laten doen., omdat de muur naar het trappenhuis met de meterkast een spouwmuur met isolatie is. Mooi afgewerkt met een stuk PVC buis door de 2 muren, maar niet door de spouw. Bij hem kwam het wat ongelukkig uit in een slaapkamer. Maar wel boven het verlaagd plafond (door de hele woning aangelegd). Binnen heeft hij zelf (met een 18 mm diameter x 450 mm lange Piranha steenboor) gaten geboord door de muren, boven het verlaagd plafond. Daar gaan net 3 UTP kabels met stekker (een voor een) doorheen. De laatste stekker wat moeilijker omdat er al 2 kabels door de muur heen zijn. Komt je VVDSL snelheid niet in gedrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 09:39
Heel aardig dat jullie meedenken, maar zo is de constructie bij ons/mij niet. Ik kan het niet uittekenen maar de situatie is al volgt: Wij hebben een gezamenlijke hal, waarin 4 meterkasten zitten, een gewoon huisnummer bijv. 1 en 1a 1b 1c. Deze appartementen zijn naast elkaar gebouwd en omdat ik op de andere hoek zit, zijn de telefoonkabels van KPN (vermoed waar ik hier wat over gelezen had NORM88) doorgetrokken vanaf de meterkast naar mijn appartement. Hemelsbreed iets van 4 x 7 = 28 meter maar omdat je nog omhoog en omlaag moet door het plafond (ja de kabel gaat omhoog) komt er nog aardig wat meters bij. Ik kan moelijk bij de buren gaten boren. Maar goed ondanks dat ik misschien wat inboet op snelheid en een misschien klapperend modem heb in mijn appartement ben ik niet echt ontevreden mee. KPN/XS4ALL misschien wel ;) maar dan hadden ze dat maar bij de bouw moeten bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
T-Mobile verhoogt prijs en snelheid van abonnementen voor dsl-internet.

Leveren ze nu ook pair bonding? Welke providers leveren er nu allemaal pair bonding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1986
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:50
1: Nee
2:xs4all op de wijkkast.
Mijn snelheid:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6543950263.png
En geloof ook kpn op wijkcentrale om de snelheid te verhogen dacht tot 100mbit? (correct me if i,m wrong)

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan1986 op 16-08-2017 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Arjan1986 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:56:
Mijn snelheid:
[afbeelding]
En geloof ook kpn op wijkcentrale om de snelheid te verhogen dacht tot 100mbit? (correct me if i,m wrong)
KPN levert op de wijkkast ook pairbonding hoor. KPN levert overal pairbonding als dat nodig is om de gevraagde abonnementssnelheid te halen (of zo dicht mogelijk bij te komen). Uiteraard moeten er wel 2 aderparen beschikbaar zijn in de woning, volgens Fourstack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1986
Barre73 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:25:
[...]

KPN levert op de wijkkast ook pairbonding hoor. KPN levert overal pairbonding als dat nodig is om de gevraagde abopnnementssnelheid te halen (of zo dicht mogelijk bij te komen). Uiteraard moeten er wel 2 aderparen beschikbaar zijn in de woning, volgens Fourstack.
Klopt, bedankt voor het aanvullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Mijn snelheid:
[afbeelding]
Ik overweeg vanaf eind september ook pair bonding. En zal dan (helaas) terug moeten naar KPN.
De uploadsnelheid van 64,63 Mb/s is 2x de snelheid van een enkele lijn.
Wat is de downloadsnelheid die je op jouw postcode+huisnummer over een enkele lijn zou hebben ?
Hopelijk niet 100 Mb/s, anders is het een teleurstelling vergeleken met 158,45 Mb/s voor bonded. In dat geval doe ik het niet.
Dit is wat er op mijn adres maximaal mogelijk is : https://postimg.org/image/noa61vqc3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1986
Nee die 160mbit is niet mijn totale snelheid maar is gecapt door xs4all, bij mij heeft de service van xs4all en de uploadsnelheid de doorslag gegeven.

https://www.imgdumper.nl/...9469dfe92e2-Snelheid1.jpg

https://www.imgdumper.nl/...946a0c4727f-Snelheid2.jpg

Overigens is dit het snelste wat beschikbaar is op mijn adres t.o.v. ander aanbieders zoals caiway met zijn 120/12 of kpn + dochterondernemingen op een enkele lijn van 100/30.

[ Voor 28% gewijzigd door Arjan1986 op 16-08-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
NxCPU schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:58:
[...]

Ik overweeg vanaf eind september ook pair bonding. En zal dan (helaas) terug moeten naar KPN.
De uploadsnelheid van 64,63 Mb/s is 2x de snelheid van een enkele lijn.
Wat is de downloadsnelheid die je op jouw postcode+huisnummer over een enkele lijn zou hebben ?
Hopelijk niet 100 Mb/s, anders is het een teleurstelling vergeleken met 158,45 Mb/s voor bonded. In dat geval doe ik het niet.
Dit is wat er op mijn adres maximaal mogelijk is : https://postimg.org/image/noa61vqc3/
Xs4all doet ook aan pairbonding. Is een beter alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
@Arjan1986 Thanks voor de info en de screenshots. Jammer van die cap man. Ik heb er weer vertrouwen in. ;)

@tlpeter Weet ik dat Xs4all ook pairbonding doet. Ik bedoelde met KPN eigenlijk het KPN blok/kamp. Want Xs4all en Telfort zijn toch slechts labels van KPN. De een voor prijsdumpen (en zonder bonding), de ander voor betere service. En KPN zelf ergens ertussen in.

• esky
ACM heeft laten onderzoeken of het mogelijk en nodig is toegang tot vaste netten (DSL, glasvezel en coax) te reguleren. Hier staan wat rekenmodellen waarin je kunt zien of het lucratief is je eigen provider op te zetten op DSL, glasvezel en coax :)

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Omdat er geen XS4ALL xDSL topic is, even in deze. Ik heb geïnformeerd of en wanneer XS4ALL 4K UHD gaat aanbieden. Naar verwachting in november. De discussie over het aanbod is niet nodig jongens, ik was gewoon benieuwd ;)

Hopelijk gaat KPN de glas kanalen in de toekomst ook aanbieden aan (B)(V)VDSL klanten.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• krakendmodem
Ik hoop het wel. De HD kwaliteit van KPN valt me soms nog wel tegen, als ik het vergelijk met HD via de schotel.

Vanaf RTL 4 vind ik de HD kwaliteit maar wat matig eigenlijk. 701, 702, 703 gaan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Ik heb net met KPN Klantenservice Internet, TV, Bellen telefonisch contact gehad.
Ik had 2 vragen willen stellen over pair bonding (maar ben daar niet aan toegekomen) :
1. Welke kleuren bedrading moeten in het ISRA-punt aanwezig zijn om te bepalen of de 2 vereiste aderparen binnenkomen ?
2. Wat zijn de extra kosten die verbonden zijn aan pair bonding ?

Want, toen ik zei dat ik geinteresseerd was in een VVDSL abonnement met pair bonding, werd eerst om mijn postcode huisnummer gevraagd.
Na ongeveer een minuut krijg ik antwoord dat pair bonding mogelijk was, maar dat ik het niet kreeg omdat ik de maximale snelheid van een abonnement op mijn adres kon verwachten. Mocht achteraf gecontstateerd worden dat de download en upload snelheden bij mij toch veel lager waren dan kon het als nog.

??????????

Is dit een l.u.l. verhaal of de waarheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik had een abbo voor 40 maar haalde 20 en toen is bij mij gratis alles omgezet.
Wat heb je nu en wat haal je aan snelheid?
Misschien denken aan een upgrade want dan haal je het niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

NxCPU schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:54:
Ik heb net met KPN Klantenservice Internet, TV, Bellen telefonisch contact gehad.
Ik had 2 vragen willen stellen over pair bonding (maar ben daar niet aan toegekomen) :
1. Welke kleuren bedrading moeten in het ISRA-punt aanwezig zijn om te bepalen of de 2 vereiste aderparen binnenkomen ?
2. Wat zijn de extra kosten die verbonden zijn aan pair bonding ?

Want, toen ik zei dat ik geinteresseerd was in een VVDSL abonnement met pair bonding, werd eerst om mijn postcode huisnummer gevraagd.
Na ongeveer een minuut krijg ik antwoord dat pair bonding mogelijk was, maar dat ik het niet kreeg omdat ik de maximale snelheid van een abonnement op mijn adres kon verwachten. Mocht achteraf gecontstateerd worden dat de download en upload snelheden bij mij toch veel lager waren dan kon het als nog.

??????????

Is dit een l.u.l. verhaal of de waarheid ?
KPN biedt max 100 mbit aan via xDSL, dus als jij 100 mbit haalt via een enkel paar dan gaan ze geen bonding aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Ik heb nu een Internet 80 (80 Mb/s) bij T-Mobile Thuis. Alleen internet.
Toen het nog Vodafone Thuis was, haalde ik (de 6 maanden die ik bij hun was) altijd 98 Mb/s down en 31 Mb/s up. Maar een dag na de overname door T-Mobile is de downloadsnelheid van mijn abonnement met 20 Mb/s gecastreerd. Nu dus 77 Mb/s down en 31 Mb/s up.
Op mijn pc+nr is max 111 Mb/s down mogelijk (222 Mb/s pair bonded down) : https://postimg.org/image/noa61vqc3/
Bij KPN (voor Vodafone Thuis) heb ik de omzetting van ADSL2+ naar VVDSL meegemaakt en de eerste maand gratis echt 98 Mb/s down en 31 Mb/s up gehad.

[off-topic]Nu (6 maanden na de overname) wil T-Mobile mij de afgepakte 20 Mb/s terug verkopen voor €4,-- p/m (abonnementswijziging).
Het verhaal is hier in een reactie op een nieuwsartikel over de prijs- en snelheidsverhogingen bij T-Mobile : NxCPU in 'nieuws: T-Mobile verhoogt snelheid van abonnementen voor dsl-intern...
[/off-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

NxCPU schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:28:
Ik heb nu een Internet 80 (80 Mb/s) bij T-Mobile Thuis. Alleen internet.
Toen het nog Vodafone Thuis was, haalde ik (de 6 maanden die ik bij hun was) altijd 98 Mb/s down en 31 Mb/s up. Maar een dag na de overname door T-Mobile is de downloadsnelheid van mijn abonnement met 20 Mb/s gecastreerd. Nu dus 77 Mb/s down en 31 Mb/s up.
Op mijn pc+nr is max 111 Mb/s down mogelijk (222 Mb/s pair bonded down) : https://postimg.org/image/noa61vqc3/
Bij KPN (voor Vodafone Thuis) heb ik de omzetting van ADSL2+ naar VVDSL meegemaakt en de eerste maand gratis echt 98 Mb/s down en 31 Mb/s up gehad.
Waarschijnlijk hadden ze je bij Vodafone nog 'uncapped' staan, krijg je gewoon max haalbare, maar hebben ze bij T-Mobile je terug gezet naar je daadwerkelijke snelheid van je abo.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
slaay schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:19:
[...]

KPN biedt max 100 mbit aan via xDSL, dus als jij 100 mbit haalt via een enkel paar dan gaan ze geen bonding aanbieden.
Dankjewel. Dus geen l.u.l. verhaal.
Toch snap ik het niet. Als ik het dubbele wil betalen is dat toch dom. Zie de tweede vraag die ik wilde stellen.

Overigens, wat het nog dommer maakt, pair bonding bij Xs4all 158.45 Mb/s down en 64.63 Mb/s up :
Mijn snelheid:
[afbeelding]
Straf voor een enkele snelle verbinding bij KPN. Ik ga hetzelfde vragen bij KPN's label Xs4all.

[ Voor 41% gewijzigd door NxCPU op 18-08-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
SinergyX schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:30:
[...]

Waarschijnlijk hadden ze je bij Vodafone nog 'uncapped' staan, krijg je gewoon max haalbare, maar hebben ze bij T-Mobile je terug gezet naar je daadwerkelijke snelheid van je abo.
Nee. Want geen 2 TV-boxen en geen telefonie betekende bij Vodafone geen 20 Mb/s reservering. Bij Internet 80 met TV kreeg je 2x TV-Box. Zo is het aan mij uitgelegd en uitgevoerd.
Maar ze beweren bij T-mobile dat ze niet reserveren en cappen. En 17 dagen na het openen van het draadje op het forum hierover komen ze met 20 Mb/s extra voor €4 p/m meer. Eerst afpakken en dan terugverkopen.

EDIT: Excuses voor de dubbele post. Dat krijg je als er meerdere reacties voorbij komen.

[ Voor 8% gewijzigd door NxCPU op 18-08-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

NxCPU schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:34:
[...]

Nee. Want geen 2 TV-boxen en geen telefonie betekende bij Vodafone geen 20 Mb/s reservering. Zo is het aan mij uitgelegd en uitgevoerd.
Maar ze beweren bij T-mobile dat ze niet reserveren en cappen. En 17 dagen na het openen van het draadje op het forum hierover komen ze met 20 Mb/s extra voor €4 p/m meer. Eerst afpakken en dan terugverkopen.

EDIT: Excuses voor de dubbele post. Dat krijg je als er meerdere reacties voorbij komen.
Dat hebben ze dan weer sneaky gedaan. Snap trouwens uberhaubt niet waarom KPN maar max 100mbit levert, xs4all (=KPN) kan wel 160Mbit met bonding, geen idee of zij uncapped gaan, onze buren kunnen tot over de 200mbit via bonding, maar vinden xs4all daarin gewoon nog te duur, is 72,50 in de maand tegen terwijl caiway bijna 2 tientjes goedkoper is.

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 18-08-2017 12:43 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:13
NxCPU schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:31:
[...]

Dankjewel. Dus geen l.u.l. verhaal.
Toch snap ik het niet. Als ik het dubbele wil betalen is dat toch dom. Zie de tweede vraag die ik wilde stellen.
Er zijn geen extra kosten bij pair bonding, zowel bij het aansluiten niet als bij het abonnement. Het voordeel van pair bonding is dat de tv-streams van de overhead gebruik maken, dus je internet snelheid blijft 100Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
@SinergyX Thanks. Ik had mijn post al gedit met een pair bonding resultaat (van Arjan1986) van Xs4all. Heeft elkaar gekruist.
Ik ga Xs4all vanmiddag of vanavond bellen/emailen over hun Plus pakket (alleen internet).

@Pierre_nr1 Geen extra kosten klinkt goed. Over de snelheid die 100 Mb/s blijft, bij Xs4all zie ik bij internetsnelheid toch echt "Koper (tot): 160 Mbit/s 16 Mbit/s" bij het Plus pakket staan (alleen internet). Schijnbaar doet KPN dit zelf niet.

Volgens mij doet Xs4all als enige het juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Bij xs4all kun je inderdaad 160 down met 16 up maar dit zal, via een wijkkast, een upload geven van 30 per aderpaar.
Ik heb een abbo voor 80 met 80 down en 60 up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Misschien kan ik nog wat helderheid bieden:

Wat de vraag betreft over kleuren draden: Is niet relevant. Elk huis heeft 4 aders binnen omdat de standaard invoerkabel 4-aderig is. Van belang is of alle vier aders in de hoofdkabel zijn opgelast en zodoende op de kabelverdeler ook. Dat is maar op 1 plek te controleren, namelijk bij Fourstack (https://netco-fpi-info.fourstack.nl/).
Als daar staat dat pairbonding mogelijk is, dan kan het. Zo niet, dan niet. Klinkt simpel maar zo is het wel. Elke DSL provider gebruikt die database. Dus even zelf checken.
En zoals hier al aangegeven: omdat de exstra kosten niet voor rekening van de klant komen bepaalt de provider zelf wanneer dit ingexzet wordt. Dus alleen als het nodig is om de afgenomen abonnementssnelheid te kunnen bieden. Kan dat met 1 lijn, dan is pairbonding niet nodig.

Binnen de KPN groep is XS4all de kleinste provider. Zij zijn als eerste begonnen met het aanbieden van meer dan 100 Mbit op een DSL abonnement. Daarvoor heb je op dit moment altijd pairbonding nodig (dus ook niet voor iedereen mogelijk). Dat vergt ten eerste hogere kosten voor de provider. De eenmalige kosten richting KPN Wholesale zijn vrij hoog en als provider betaal je voor beide lijnen huur. Daarnaast is het ook een flinke operatie voor monteurs. Zowel inframonteurs (die in de kast alles moeten aansluiten) als de huismonteur die bij de mensen thuis komt om alles in orde te maken (ISRA aanpassen, Y-kabel, etc).
Als KPN met haar grote klantenbestand dat zou gaan aanbieden en iedereen met een 100 Mbit abonnement zou ophogen naar 160 Mbit, zou dat de capaciteit van de organisatie compleet opslokken, en meer.

Zoals veel mensen weten is KPN al vrij ver met V-Plus waarbij er tot 224 Mbit op een enkele lijn gehaald kan worden mits je max 400 meter van een wijkkast woont. Mijn gok is dat men daarop wacht tot ze via DSL het standaard 100 Mbit abonnement gaan ophogen naar 160 of zoiets.

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 18-08-2017 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
NxCPU schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:54:
....
Na ongeveer een minuut krijg ik antwoord dat pair bonding mogelijk was, maar dat ik het niet kreeg omdat ik de maximale snelheid van een abonnement op mijn adres kon verwachten.
...
Voor zover ik weet zijn er altijd minimaal 4 aders aanwezig in een ISRA punt, bij oudere aansluitingen vaak meer, bv voor de oude draadomroep. Kleuren verschillen, zoek maar eens wat afbeeldingen met google.
Wij hebben een kabel met rood/blauw, oranje/wit aders. Het staandaard paar voor de telefoon zit op rood/blauw en het tweede paar voor pair bonding moet dus wel oranje/wit zijn. Ik heb ze beide aangesloten maar het 2e paar is niet actief omdat XS4ALL hetzelfde argument geeft als KPN, je krijgt alleen pair bonding als het nodig is om de gegarandeerde snelheid te halen. Ik vermoed dat hier ook extra apparatuur voor nodig is in de wijkkast dus dat zou een nutteloze investering zijn.

Jouw kabel komt uit in de straatkast, dus in princiepe kan de monteur bepalen welke aders gebruikt worden. In onze vorige woning zat bv TELE2 nog met zijn apparatuur op ons eerste paar, dus toen we overstapten heeft XS4ALL zijn signaal maar aangesloten op een tweede paar (zonder bonding) en onze ISRA aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:13
NxCPU schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:56:
@SinergyX Thanks. Ik had mijn post al gedit met een pair bonding resultaat (van Arjan1986) van Xs4all. Heeft elkaar gekruist.
Ik ga Xs4all vanmiddag of vanavond bellen/emailen over hun Plus pakket (alleen internet).

@Pierre_nr1 Geen extra kosten klinkt goed. Over de snelheid die 100 Mb/s blijft, bij Xs4all zie ik bij internetsnelheid toch echt "Koper (tot): 160 Mbit/s 16 Mbit/s" bij het Plus pakket staan (alleen internet). Schijnbaar doet KPN dit zelf niet.

Volgens mij doet Xs4all als enige het juiste.
Geen idee, maar als ik 2 ITV tv-streams (samen zo'n 16Mbit) aan het kijken ben, dan heeft mijn pc nog steeds een 100Mbit download. De overhead wordt gebruikt voor de tv-streams, en dit is alleen als je pair bonding hebt bij de KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
@tlpeter Thanks.

@Barre73 Ik had al een Fourstack screenshot gelinkt. Daar staat pair bonding als bechikbaar. En OK, het is dus weer een kosten issue. Wel begrijpelijk. Maar vervelend om te horen. Ik woon overigens op 8 stappen van de wijkkast. Ik ben weer op het spek gebonden.

@Ploink Ik had vanmorgen even het ISRA-punt opengeschroefd en de kleuren en aantal kabels opgeschreven. Komt precies overeen met wat jij schrijft. En alleen rood+blauw gaat naar het modem. Oranje+wit blijft in het ISRA-punt.

@Pierre_nr1 Dat is wel netjes van KPN.
Alleen jammer dat ik zo'n goede verbinding kan krigen over een aderpaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1986
NxCPU schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:22:
Alleen jammer dat ik zo'n goede verbinding kan krigen over een aderpaar. :+
Jammer? dit is juist beter jij zit nog tenminste vlak bij een straatkast (net als ik :*) ) i.p.v. 1 of meer km op een wijkcentrale.
Ik zou niet meer terug willen waar je 20 Mbit of met wat geluk net wat meer haalt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
@Arjan1986 Zie clowntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 11:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

AW_Bos schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:27:
[...]

Het lijkt nu mee te vallen, en de laatste reboot was 20 juli. Ik denk eerder dat de verbinding met de wijkkast niet stabiel was? Lijkt nu vanzelf opgelost te zijn.
En het probleem is terug. Een maand een stabiele verbinding en nu weer een klapperende verbinding.... **zucht**

Ik vraag me af of het eerder aan de infrastructuur buiten mijn huis ligt dan in mijn huis omdat het een maand goed en stabiel bleef.

Wat denken jullie? Morgen ga ik sws xs4all bellen, want dit gaat nergens over. :/

Heb een isra uit 1992 en de FB7360 (v1).
Zou dit de bottleneck zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 21-08-2017 00:15 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:03:

[..]

Daarnaast is het ook een flinke operatie voor monteurs. Zowel inframonteurs (die in de kast alles moeten aansluiten) als de huismonteur die bij de mensen thuis komt om alles in orde te maken (ISRA aanpassen, Y-kabel, etc).
Voor mij als monteur is pairbonding nauwelijks meer werk dan een enkele aansluiting. In een kabelverdeler is het enkel één extra kruisdraad trekken en bij de klant thuis moeten we toch al een pairbonding-geschikt ISRA plaatsen dus daar kost het ook nauwelijks extra tijd. Op een totale installatie kost het hooguit een paar minuten extra. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Wildfire schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 00:19:
[...]

Voor mij als monteur is pairbonding nauwelijks meer werk dan een enkele aansluiting. In een kabelverdeler is het enkel één extra kruisdraad trekken en bij de klant thuis moeten we toch al een pairbonding-geschikt ISRA plaatsen dus daar kost het ook nauwelijks extra tijd. Op een totale installatie kost het hooguit een paar minuten extra. :)
Overstap op pairbonding was inderdaad zo gepiept bij ons thuis. Ontzettend tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 00:19:
[...]

Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde bestaande klanten die een pairbonding moeten krijgen omdat ze door KPN van ca. 100 Mbit abonnement naar boven de 100 Mbit worden gezet (zoals bij XS4all naar 160 Mbit).
Dan moet je dus voor al die klanten opnieuw naar de kast voor een kruisdraad, er moeten voldoende Dslam poorten zijn (en waarschijnlijk dus ook veel kaarten bijplaatsen of zelfs hele Dslams), voor al die klanten moet je naar binnen om een pairbonding-ISRA aan te leggen, etc..
Als monteur weet jij ook wel dat dat een hele hoge druk zou leggen op de monteursorganisatie, zowel KPN monteurs, als externen.
Dat lijkt mij de reden dat KPN met zijn hele grote kalntenbestand dit nu niet doet.

Voor nieuwe aansluitingen is het inderdaad minder werk en zoals jij aangeeft, blijkbaar ongeveer net zoveel als niet-pairbonding klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:49
Is Tele2 inmiddels ook zover dat ze aanbieden over het KPN wholesale netwerk? Ofwel dat je via de straatkasten/buitenring gaat? Tele2 kan bij mij 100Mbit leveren dus ik neig naar een ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
stormfly schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:12:
Is Tele2 inmiddels ook zover dat ze aanbieden over het KPN wholesale netwerk? Ofwel dat je via de straatkasten/buitenring gaat? Tele2 kan bij mij 100Mbit leveren dus ik neig naar een ja?
Tele2 levert al heel lang via KPN WBA. Dus het antwoord is inderdaad "ja".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@Barre73 thnx ik stam nog uit de tijd dat Tele2 hun DSLAM's uit de centrales moest gaan verwijderen ;-) top om te horen dat het inmiddels gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
stormfly schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:12:
In 2015 heeft Tele2 met KPN een VULA overeenkomst gesloten. Volgens mij zijn ze in 2016 begonnen bestaande klanten te migreren. Ik neem aan dat ze daar inmiddels wel een keer klaar mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
esky schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:12:
[...]

In 2015 heeft Tele2 met KPN een VULA overeenkomst gesloten. Volgens mij zijn ze in 2016 begonnen bestaande klanten te migreren. Ik neem aan dat ze daar inmiddels wel een keer klaar mee zijn.
Jeps maar ze moesten apparatuur weghalen uit de centrales en die was nog niet afgeschreven, van wat ik weet was dat een strategische onderhandeling met een uitkoop voorstel vanuit Tele2. Voor de straatkasten lijkt het mij zeer snel om te zetten, maar alles wat vanaf eigen DSLAM's in de wijkcentrales werd bediend, daar knelde het volgens mij.

Maar ik heb er geen studie van gemaak :) kan zijn dat de feiten anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esky schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:12:
Nou? Volgens mij zijn er nog steeds wel (een paar?) centrales waar Tele2 wel via eigen apparatuur levert.
Ik had (wel net gisteren opgezegd, loopt nog tot 21 september) ook nog On-Net ADSL van Tele2.
Vanaf 2013 heb ik dat gehad.

Via de availability check van hun wholesalepagina (waar je verder niet veel aan hebt) is/ was dit ook te zien.
Als ik daar nu mijn postcode weer even invul is er onder andere ADSL2+
via Bbned ATM, Tele2 DSL P2P en WBA DSL P2P mogelijk.

Die had ik nog als reserve voor als mijn glasvezelverbinding er uit zou liggen.
Eigenlijk nooit nodig gehad en twee internetverbindingen is toch wel een beetje overkill. >:)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2017 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Klopt het dat je bij NLE, zenderpakketten aan en uit zetten uit geschakelt is, dat het alleen via de app van NLE kan, in mijn NLE kan het ook niet.
Zoja dat is erg onhandig, want ik heb geen mobil, dan moet ik toch naar een andere provider om kijken na een jaar, dit is mij te basic, dan maar meer betalen met een betere service.

Werkt mijn service: zenderpakketten aan en uit zetten alleen bij de KPN? bij welke providers is het uit geschakeld dat je zenderpakketten aan en uit kan zetten? of bepaald de provider het beleid?

[ Voor 27% gewijzigd door brommer1 op 22-08-2017 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
brommer1 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:15:
Klopt het dat je bij NLE, bij tv instellingen; mijn service: zenderpakketten aan en uit zetten uit geschakelt is, dat het alleen via de app van NLE kan, in mijn NLE kan het ook niet.
Zoja dat is erg onhandig, want ik heb geen mobil, dan moet ik toch naar een andere provider om kijken na een jaar, dit is mij te basic, dan maar meer betalen met een betere service.

Werkt mijn service: zenderpakketten aan en uit zetten alleen bij de KPN? bij welke providers is het uit geschakeld dat je zenderpakketten aan en uit kan zetten? of bepaald de provider het beleid?
Kan je die vraag niet beter in het NLE topic stellen?
[Energiebedrijf NLE] Ervaringen & Vragen - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik ben er achter gekomen via NLE forum dat het alleen via NLE-app kan, zeer omslachtig.

Ik wil graag weten wat het beleid is over de zenderpakketten aan/uitzetten, werkt de tv-modem instelling, mijn service: zenderpakketten aan en uit zetten alleen bij de KPN? en kan de provider dat bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Hoeveel Mbit zijn de 4K streams van KPN? Op glas bieden ze 12Mbit en dat is scherper/gelijk aan Ziggo, maar op xDSL slechts 8Mbit.

Als je nu het 4K pakket neemt heb je dan ook +12Mbit op een 1080P TV ;-)?

En sluiten ze hier bonding voor aan of gaat het van je download snelheid af als je op 2 TV's 4K kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

stormfly schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:23:
Hoeveel Mbit zijn de 4K streams van KPN? Op glas bieden ze 12Mbit en dat is scherper/gelijk aan Ziggo, maar op xDSL slechts 8Mbit.

En sluiten ze hier bonding voor aan of gaat het van je download snelheid af als je op 2 TV's 4K kijkt?
Volgens mij 28Mbit

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
stormfly schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:23:

Naar mijn beste weten is een 4K pakket niet mogelijk op VDSL. Ook niet als je via VVDSL 100 Mbit haalt of meer. Sterker nog: De "glasstreams" van 12 Mbit die je noemt worden ook niet op (V)VDSL geleverd. Alleen op glasvezel, zoals de naam al deed vermoeden....

Overigens zijn dit de bitrates bij KPN:
SD: 3,5 Mb/s
HD: 7, 5 Mb/s
GlasHD: 12,75 Mb/s
4K UHD: 25 Mb/s

EDIT: Ik heb het even nagezocht op het forum en als je minimaal 100 Mbit op je aansluiting kan krijgen (volgens Fourstack) kan je inderdaad het 4K pakket bestellen.
Lullige is wel dat er maar 1 4K zender is, namelijk Xite. En dat is dan ook nog eens maar 1 programma in een loop geloof ik.
Alle andere zenders worden gewoon in HD (7,5 Mbit) doorgegeven op een VVDSL aansluiting.Want de HD glaszenders worden inderdaad niet doorgegeven zoals ik al zei.
Dus de meerwaarde van een 4K decoder is hooguit de 4K doorgifte van Netflix als je je bij Netflix het goede abonnement hebt. En de decoder is volgens sommigen mooier. En je bent voorbereid op de toekomst.
Maar verder....

Wat de andere vraag betreft: Je TV streams gaan altijd van de technische snelheid af. Wat er daarna overblijft is voor je internetsnelheid (en dat wordt dan gecapt als je een abonnement met lage snelheid hebt)
De max technische snelheid zonder bonding is ca 110 Mbit. Dus bij het kijken van die ene 4K stream zou je dan nog 110-25 = 85 Mbit overhouden. Met een 100 Mbit abonnement.

Dus je kan zelf de rekensom maken: Attainable rate (in je modem) minus TV streams = over te houden internetsnelheid.

Ik heb mensen gezien met pairbonding die 180 of zelfs 224 Mbits hebben als mogelijke snelheid. Dan heb je dus wel ruim voldoende marge om je 100 Mbit internetsnelheid te blijven halen.

[ Voor 65% gewijzigd door Barre73 op 22-08-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:53:

[...]

Wat de andere vraag betreft: Je TV streams gaan altijd van de technische snelheid af.
Niet bij glasvezel, daar komen de TV streams afzonderlijk binnen en staan los van je internetverbinding zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Cool goede info thanks! Webcare noemt het ook als 28Mbit en ze sluiten geen bonding aan als je al 100Mbit haalt over een enkele lijn. Overigens is 100Mbit ook de minimale waarde voor een 4K dienstverlening.

Ik had nog niet nagedacht over het feit dat de reguliere TV zenders over niet 4K streams binnenkomen, goede tip ;-)

28Mbit dat is echt veel verkeer, een heel gros xDSL aansluitingen heeft dat als maximale lijn waarde :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 21:53

vr6-only

Blub Blub

Wildfire schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:12:
[...]

Niet bij glasvezel, daar komen de TV streams afzonderlijk binnen en staan los van je internetverbinding zelf.
Ook bij FttH geldt dit. Echter merk je het enkel wanneer je op een 100Mbit kaart zit en je daadwerkelijk het 100Mbit abonnement als extra neemt. In dat geval kun je dus niet 100Mbit halen en TV kijken tegelijk. Immers is de maximale link "maar" 100Mbit.

Op FttH is dat echter op te lossen door bijvoorbeeld 1 maand het 500Mbit pakket* te activeren. Dan zetten ze je over naar een 1Gbit kaart en heb je dat probleem ook niet meer. Bij het uitzetten migreren ze je vervolgens niet terug naar een 100Mbit kaart.

*Indien beschikbaar.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Ik heb hier XS4ALL met het modem actief op 214,6 Mbit/s / 66,0 Mbit/s. Zou fijn zijn als de glas kanalen beschikbaar komen voor dit soort aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:12:
[...]

VDSL en glas werken eigenlijk hetzelfde. 1 internetlijn en via VLans worden de drie diensten gescheiden. Er wordt ook maar 1 vezel gebruikt. Als KPN een 1000 Mbit abonnement zou hebben zouden de TV streams ook ten koste gaan van die 1000 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Eiríkr schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:50:
Ik heb hier XS4ALL met het modem actief op 214,6 Mbit/s / 66,0 Mbit/s. Zou fijn zijn als de glas kanalen beschikbaar komen voor dit soort aansluitingen.
Dan woon je naast de straatkast :)? Wat haal je effectief bij een speedtest? 160/66?

Glas lijkt een dood spoor bij KPN, focus lijkt naar nieuwbouw te zijn verschoven. Koester je koper lijn dichtbij de straatkast maar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
stormfly schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 02:57:
[...]

Dan woon je naast de straatkast :)? Wat haal je effectief bij een speedtest? 160/66?

Glas lijkt een dood spoor bij KPN, focus lijkt naar nieuwbouw te zijn verschoven. Koester je koper lijn dichtbij de straatkast maar :9
Sorry voor de verwarring, ik bedoel de KPN "glas" tv kanalen met "extra" hoge bitrate. Mijn modem traint inderdaad zo in. Ik haal effectief 160/60+. Download kunnen ze cappen, upload niet. Echt een heel fijne verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:21:
Via de availability check van hun wholesalepagina (waar je verder niet veel aan hebt) is/ was dit ook te zien.
Als ik daar nu mijn postcode weer even invul is er onder andere ADSL2+
via Bbned ATM, Tele2 DSL P2P en WBA DSL P2P mogelijk.
Grappig inderdaad. Als ik kijk voor een centrale waar in januari een klant van mij is overgezet van dsl via een Tele2 dslam naar VULA staan er nogsteeds Bbned en Tele2 dsl diensten leverbaar. Zou dit ook verklaren waarom de geplande updates van KPN op deze centrale verdwenen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

AW_Bos schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 00:08:
[...]

En het probleem is terug. Een maand een stabiele verbinding en nu weer een klapperende verbinding.... **zucht**

Ik vraag me af of het eerder aan de infrastructuur buiten mijn huis ligt dan in mijn huis omdat het een maand goed en stabiel bleef.

Wat denken jullie? Morgen ga ik sws xs4all bellen, want dit gaat nergens over. :/

Heb een isra uit 1992 en de FB7360 (v1).
Zou dit de bottleneck zijn?
Inmiddels via XS4ALL de FB7360 vervangen met topmodelletje 7581.
Alles draait als een zonnetje met 0 (CRC) errors op de lijn. En ook geen spontane uitval... oOo.
(op vannacht na, maar dat was gepland)

Alleen benieuwd waarom ze mijn oude nog terug willen, maar die krijgen ze graag terug dan :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 23-08-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
esky schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:55:
[...]

Grappig inderdaad. Als ik kijk voor een centrale waar in januari een klant van mij is overgezet van dsl via een Tele2 dslam naar VULA staan er nogsteeds Bbned en Tele2 dsl diensten leverbaar. Zou dit ook verklaren waarom de geplande updates van KPN op deze centrale verdwenen zijn?
Er zijn nog genoeg centrales waar een DSLAM van Tele2 (Versatel) of BBNED draait. BBNED is recent overgenomen door tele2. Hebben ze geen eigen DSLAM dan huren ze die bij KPN. Dus ze kunnen bijna overal leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Racer89 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:56:
[...]

Er zijn nog genoeg centrales waar een DSLAM van Tele2 (Versatel) of BBNED draait. BBNED is recent overgenomen door tele2. Hebben ze geen eigen DSLAM dan huren ze die bij KPN. Dus ze kunnen bijna overal leveren.
Met recent bedoel je 2010: nieuws: Tele2 neemt BBned over van Telecom Italia

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:04
AW_Bos schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:11:
[...]

Inmiddels via XS4ALL de FB7360 vervangen met topmodelletje 7581.
Alles draait als een zonnetje met 0 (CRC) errors op de lijn. En ook geen spontane uitval... oOo.
(op vannacht na, maar dat was gepland)

Alleen benieuwd waarom ze mijn oude nog terug willen, maar die krijgen ze graag terug dan :Y)
Ik heb vorige week ook een 7581 geïnstalleerd bij familie. Snap alleen niet waarom XS4ALL die dingen nog steeds met 6.80 uitlevert. De mijne kwam in maart met 6.54 (was echt bagger firmware, de eerste release), 6.80 zat nog vol fouten (de bekende herstarts), 6.83 was beter en de meest recente 6.85 is ok afgezien van de issues in de UI die er nog steeds in zitten).

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• AW_Bos

AW_Bos

@loekf2 Een batch die je al ingekocht hebt, ga je niet even uit het magazijn halen om alsnog even per stuk te upgraden. Ik meen (maar weet niet meer zeker) dat FB vanzelf meldde dat hij zichzelf kon updaten. Zo heb ik ook 6.85. Wat zijn volgens jouw de bugs in de UI dan?

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:04
AW_Bos schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:45:
@loekf2 Een batch die je al ingekocht hebt, ga je niet even uit het magazijn halen om alsnog even per stuk te upgraden. Ik meen (maar weet niet meer zeker) dat FB vanzelf meldde dat hij zichzelf kon updaten. Zo heb ik ook 6.85. Wat zijn volgens jouw de bugs in de UI dan?
Mijn grootste ergernis is dat je hem moet installeren met 6.80, die wat nukken heeft zoals het blijven hangen in de connectie check en als je bv. VOIP wilt configureren knalt ie terug naar het login scherm. Niet echt een "idiot proof" setup. Ook updaten gaat soms niet goed en knalt ie terug naar het login scherm zonder iets gedaan te hebben. Ik deed een handmatige check en na terug gegaan te zijn naar het login scherm zag ie wel de update en ging het wel goed.

Qua UI, de DSL statistieken staan nog steeds op nul volgens mij, denk aan de grafiekjes voor SNR etc.

Overigens knalt XS4ALL er gewoon een update op ongeacht of je al de laatste firmware hebt of niet, mits je provider config settings (of zoiets) aan hebt staan.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Barre73
Racer89 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:56:
[...]

Maar dat is dus het hele punt. Die Dslams van andere partijen dan KPN moeten overal weg uit de centrales en de andere partijen moeten overal gaan leveren over de Dslam van KPN (via VULA). Dat is de enige manier om Vectoring op de klantlijnen vanuit een centrale (directnet) te kunnen activeren.Voor elke klant, ook niet-KPN.

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:15
Barre73 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:42:
[...]

Maar dat is dus het hele punt. Die Dslams van andere partijen dan KPN moeten overal weg uit de centrales en de andere partijen moeten overal gaan leveren over de Dslam van KPN (via VULA). Dat is de enige manier om Vectoring op de klantlijnen vanuit een centrale (directnet) te kunnen activeren.Voor elke klant, ook niet-KPN.
Is er ook iets bekend over de planning wanneer dit gaat gebeuren? Ik heb van een aantal zakelijke locaties vdsl lijnen lopen waarvan een aantal met pair bonding die helaas direct op de centrale zitten. Max 100 mbit dus. Vectoring kan mij snel genoeg aan gezet worden op de centrales, maar helaas zie ik nog weinig aankondigingen op dit vlak voorbij komen, anders dan de aanpassingen aan allerlei straatkasten.

• Barre73
henk26 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:49:
[...]

Is er ook iets bekend over de planning wanneer dit gaat gebeuren? Ik heb van een aantal zakelijke locaties vdsl lijnen lopen waarvan een aantal met pair bonding die helaas direct op de centrale zitten. Max 100 mbit dus. Vectoring kan mij snel genoeg aan gezet worden op de centrales, maar helaas zie ik nog weinig aankondigingen op dit vlak voorbij komen, anders dan de aanpassingen aan allerlei straatkasten.
Sorry... kan ik niks zinnigs over zeggen op dit moment. Ik verwacht wel binnen nu en een jaar.

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

@Barre73

Hoe werkt dat? Als in één centrale alle dslams van derden verdwenen zijn, wordt dan direct vectoring ingeschakeld of gebeurt dat pas als in alle centrales in Nederland de dslams van derden verdwenen zijn?

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:15
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom dit zo lang duurt. Al met al zijn er heel veel aansluitingen die direct op een centrale zitten. Als KPN echt de concurrentie met ziggo wil aangaan, dan zullen ze niet te lang moeten wachten met het upgraden van de centrales. Kijk dat de acm eisen heeft gesteld dat vectoring niet mag storen op andere lijnen begrijp ik, maar er zijn toch inmiddels centrales waar geen andere apparatuur meer staat? Laten ze die alvast upgraden.
Pagina: 1 ... 47 ... 77 Laatste