Hoge kosten aanleg glasvezelkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 783147

Topicstarter
Ik heb een nieuwbouwwoning in een dorp waar enkele jaren geleden glasvezel is aangesloten. Ondanks dat er ook een coaxnetwerk ligt, kan ik geen keuze maken en moet ik een glasvezelaansluiting aanvragen. Hoewel het perceel waar ik mijn huis gebouwd heb destijds ook al als bouwkavel bekend stond bij de gemeente is er geen glasvezelkabel 'klaar gelegd'.
Omdat ik graag snel internet wil, heb ik 14 weken geleden een glasvezel abonnement aangevraagd zonder een indicatie te krijgen van de kosten. De provider heeft vervolgens een verzoek ingediend bij hun vaste kabelbedrijf voor een offerte. Na 12 weken ontving ik een offerte van de provider van €3569,50 voor een na-aanleg vanaf het wijkverdeelpunt. Dit punt ligt aan het einde van mijn straat, ongeveer 160 meter van mijn huis af.

Ik vind deze kosten erg hoog. Zeker omdat ik ook geen alternatief heb. Ik betaal immers het grootste gedeelte van de aansluiting aan de provider om vervolgens een abonnement te nemen bij dezelfde provider voor de dienst die ik ga afnemen. Ik kan ook niet voor een andere provider kiezen of offertes aanvragen bij andere kabelbedrijven omdat dit voor mijn gemeente vastligt.

Is het normaal dat de kosten zo hoog liggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 13:23

WoBBeL

*zwaai*

Heb je een fysieke coax aansluiting in je huis? Want je geeft aan dat je dat niet kunt aanvragen, maar heb je hem wel?

Glasvezel later aansluiten kan heel duur zijn bij FTTH. In welke regio zit je, is dat Reggefiber gebied of Cogas (of nog iets anders?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 783147 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 15:32:

Is het normaal dat de kosten zo hoog liggen?
Is er in die gemeente al glasvezel? Zo ja, is dit aanbesteed of door de gemeente in opdracht gegeven? Wat hebben anderen betaald? Wat zegt de gemeente over de kosten? Heb je zelf al een glasvezelboer gebeld?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Het is veel geld maar duur niet perse. 160m opengraven kost nou eenmaal een behoorlijk aantal manuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 00:19

bille

Don't call me Buff

Malt007 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 16:15:
Het is veel geld maar duur niet perse. 160m opengraven kost nou eenmaal een behoorlijk aantal manuren.
Voor een particulier is dit een belachelijk hoog bedrag. Voor coax aansluitingen bij een kabelboer worden ook geen graafwerkzaamheden berekend (wellicht alleen deels verdisconteerd in de abo prijs).
Ondanks dat er ook een coaxnetwerk ligt, kan ik geen keuze maken en moet ik een glasvezelaansluiting aanvragen.
[...]
het perceel waar ik mijn huis gebouwd heb
Je hebt dus ook geen coax liggen begrijp ik en je hebt zelf je huis laten bouwen. Geen idee of coax onder NUTS voorzieningen valt (ik denk zomaar van niet) dus de gemeente is daarvoor niet echt verantwoordelijk. Anders dan riool en water.

Wellicht had je in je bouwplan rekening moeten houden met de aanleg van dergelijke voorzieningen, dan had je het in je hypotheek kunnen meefinancieren.

Wat je ook nog even kan nagaan is of er niet meerdere huizen in de buurt nog geen kabel hebben. Dan kan je wellicht het grootste deel van de 160m delen. Met zijn 10e wordt dat ineens wel goed betaalbaar toch?

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-06 16:46
Ik ben (zakelijk) bezig met het verkrijgen van een breedbandverbinding op 2 locaties waar geen kabel of glasvezel ligt, alleen een telefoonkabel/ADSL.

In eerste instantie alleen voor 1 locatie (oud fabriekspand/magazijn) diverse offertes opgevraagd waarvan het ingraven van de kabel varieert tussen € 1.925 en € 3.500 excl. BTW. Hier komt dan nog een contract aan te hangen met redelijk hoge maandlasten.

Vervolgens maar eens Ziggo gebeld en die willen kosteloos een Coax kabel aanleggen. Dit alvast maar eens in gang gezet ook als hebben we daar nog geen zakelijk contract lopen. Dit is qua maandlast en bandbreedte namelijk een interessante optie tov glasvezel.

Voor de andere locatie (winkelpand) ook een offerte aangevraagd voor aanleg Coax en daar is de afstand helaas te groot voor een kosteloze aanleg. Ik moest rekening houden met 25 a 30 euro per meter en de afstand was ongeveer 260 meter. De offerte hiervoor volgt nog.

Het ligt er dus allemaal maar net aan hoe ver je van de wijkcentrale af zit, zowel bij coax als glasvezel.

Je geeft in je post aan dat je een glasvezelverbinding moet hebben. Is coax echt geen optie voor je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:38
bille schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 16:27:
[...]

Voor een particulier is dit een belachelijk hoog bedrag. Voor coax aansluitingen bij een kabelboer worden ook geen graafwerkzaamheden berekend (wellicht alleen deels verdisconteerd in de abo prijs).
Volgens mij zal een kabelboer ook gewoon kosten berekenen voor het aanleggen van een coax aansluiting als dit bij de bouw niet gedaan is, hier in de buurt zijn bijv. een aantal huizen die nooit een coax aansluiting hebben gehad vanwege de toenmalige enigzins landelijke ligging. Nu door uitbreidingen liggen deze huizen tegen de nieuwbouw aan, maar bij een aanvraag voor coax wordt komt er gewoon een offerte met aanleg kosten.

Toen hier glasvezel is aangelegd een jaar of 8 geleden was aanleg en montage tot in de meterkast gratis, zonder abonnement verplichting. Dit was echter wel een keuze, je kon ook kiezen om de aanleg tot aan de meterkast niet uit te laten voeren maar de aansluiting aan de weg te laten stoppen. Hierbij zat wel echter de melding dat wanneer je ooit een glasvezel abo wilde, en geen gebruik had gemaakt van het aanbod van de gratis aanleg tot aan de meterkast dat er dan achteraf enkele honderden euro's in rekening gebracht zouden worden voor de aanleg tot aan de meterkast (stukje van een meter of 10 vanaf de weg). In dat perspectief valt een aanleg van 160 meter voor +-€3500 nog enigzins mee.

Dat het voor een particulier veel geld is ben ik zeker met je eens, maar een graafploeg inhuren kost natuurlijk voor een particuliere aansluiting niets meer of minder dan wanneer het een zakelijke aansluiting zou betreffen.Misschien enkel dat je bij een zakelijke aansluiting op een industrie terrein met iets meer vergunningen van doen hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 17-06-2016 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Graven is nou eenmaal een hoop werk en dus prijzig. Misschien kan je kijken of er meerdere mensen mee willen doen, dan zijn de kosten misschien wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-06 16:46
Dat gaf Ziggo ook aan.

Als meerdere van onze (bedrijfs)buren mee wilden doen was er zelfs een flinke besparing (of gratis aanleg) mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 00:19

bille

Don't call me Buff

Dennism schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:14:
[...]
Dat het voor een particulier veel geld is ben ik zeker met je eens, maar een graafploeg e.d. inhuren kost natuurlijk voor een particuliere aansluiting niets meer of minder dan wanneer het een zakelijke aansluiting zou betreffen.
Snap ik. Eigenlijk zou de gemeente bij het voorbereiden van bouwgronden gewoon naast de nuts buizen ook direct infrastructuur buizen moeten regelen. De fibers zouden natuurlijk makkelijk door een buis getrokken kunnen worden. Het hoge bedrag heeft natuurlijk vooral te maken met het gegeven dat ze x straten open moeten breken e.d. Als ze gewoon een kabeltje hadden kunnen trekken dan was je een factor 10 goedkoper uitgeweest.

Pech voor de TS ben ik bang.
Ik kan ook niet voor een andere provider kiezen of offertes aanvragen bij andere kabelbedrijven omdat dit voor mijn gemeente vastligt.
Hoe dat zit vraag ik me ook af. Voor zakelijke verbindingen geldt iig dat je gewoon kan kiezen welke provider je wilt hebben en wie je de kabel wilt laten aanleggen. Echter niet alle infra bedrijven hebben landelijke dekking dus daar zit wel wat beperking. Denk dat de gemeente moeilijk kan eisen dat je bijv, alleen maar Reggefiber kan kiezen o.i.d. Toch?

[ Voor 24% gewijzigd door bille op 17-06-2016 17:29 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:38
bille schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:26:

Hoe dat zit vraag ik me ook af. Voor zakelijke verbindingen geldt iig dat je gewoon kan kiezen welke provider je wilt hebben en wie je de kabel wilt laten aanleggen. Echter niet alle infra bedrijven hebben landelijke dekking dus daar zit wel wat beperking. Denk dat de gemeente moeilijk kan eisen dat je bijv, alleen maar Reggefiber kan kiezen o.i.d. Toch?
Kabelbedrijven heb je het normaliter maar 1 per gemeente, Ziggo zakelijk over coax is volgens mij ook alleen verkrijgbaar in regio's waar Ziggo ook het consumenten gedeelte qua coax beheerd, zakelijk glas heb je vaak wel meer opties, maar als consument wil je vaak geen zakelijke glasvezel (als je het al kan aanvragen) gezien de vaak relatief lage bandbreedte en hoge maandelijkse kosten (denk snel aan 220+ euro voor KPN 20mbit), zit dan natuurlijk wel een SLA op en een 1:1 garantie. Maar particulier glas is voor zover ik weet vaak weer 1 partij die de infra doet in een bepaalde gemeente, waarna je kan kiezen tussen de ISP's die op dat netwerk diensten aanbieden (als er meerdere ISP's zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Laatst online: 00:39
bille schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:26:
[...]

Snap ik. Eigenlijk zou de gemeente bij het voorbereiden van bouwgronden gewoon naast de nuts buizen ook direct infrastructuur buizen moeten regelen. De fibers zouden natuurlijk makkelijk door een buis getrokken kunnen worden.

Pech voor de TS ben ik bang.
De gemeente regelt ook alle buizen bij het klaarmaken van de bouwgronden. Partijen als Reggefiber, Ziggo, Caiway, etc...zitten ook gewoon bij die overleggen en worden op precies dezelfde manier behandeld als Liander, Enexis, Vitens etc..

Met andere woorden: Tijdens het bouwrijp maken van het terrein worden alle nutspartijen (dus ook de telecombeheerders) in staat gesteld hun hoofdinfra aan te leggen (meestal in combi/overleg met elkaar). Of ze dat met lege buizen of meteen met kabels doen is aan hen uiteraard.
De gemeente zelf is alleen verantwoordelijk voor riolering. Alle andere nutsvoorzieningen zijn verantwoordelijkheid van de bedrijven zelf, niet van de gemeente.Gemeente probeert alleen te coördineren (en niet altijd even goed)

Hier lijkt iets fout gegaan te zijn in die voorbereidingsfase. Ik ben ook heel nieuwsgierig welke postcode dit betreft of welke partij die offerte heeft afgegeven.
@Mulders83 : Zou je die vragen nog eens willen beantwoorden?

[ Voor 9% gewijzigd door Barre73 op 21-06-2016 09:21 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 11:20
Barre73 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:19:
[...]
De gemeente regelt ook alle buizen bij het klaarmaken van de bouwgronden. Partijen als Reggefiber, Ziggo, Caiway, etc...zitten ook gewoon bij die overleggen en worden op precies dezelfde manier behandeld als Liander, Enexis, Vitens etc..

Met andere woorden: Tijdens het bouwrijp maken van het terrein worden alle nutspartijen (dus ook de telecombeheerders) in staat gesteld hun hoofdinfra aan te leggen (meestal in combi/overleg met elkaar). Of ze dat met lege buizen of meteen met kabels doen is aan hen uiteraard.
De gemeente zelf is alleen verantwoordelijk voor riolering. Alle andere nutsvoorzieningen zijn verantwoordelijkheid van de bedrijven zelf, niet van de gemeente.Gemeente probeert alleen te coördineren (en niet altijd even goed)
Ik heb begin vorig jaar een nieuwbouw woning gekocht en die wordt begin september van dit jaar eindelijk opgeleverd (rijwoning) in H.I.Ambacht waar Caiway de coax aanbieder is en Reggefiber/KPN over glasvezel gaat.
Uiteindelijk worden wij gratis aangesloten op beide tot in huis. Eerst was er sprake dat beide alleen in de meterkast zouden zitten. Uiteindelijk is de coax kabel tot in de woonkamer betaald door Caiway. Mogelijk dat er wel anders mee om wordt gegaan bij vrijstaande woningen t.o.v. rijwoningen, maar als TS zou ik zeker even met aannemer en gemeente hierover contact zoeken. Ik ben ook zeer benieuwd om welke partijen het gaat.

Helaas wordt er door een beslissing van enkele jaren terug (2008 begreep ik in ander topic) daar niet langer DSL/TEL aangesloten als er al glasvezel komt (bij KPN/Reggefiber netwerk) of je moet flink bijbetalen om deze door te trekken (de bestaande huizen in dezelfde straat van net voor de crisis hebben dit namelijk wel). de reden dat ik dit als optie had gewild is de prijsstelling van dergelijke pakketten rond de 40 euro ipv 46-50 vaste prijs per per maand te betalen (Telfort/Vodafone).

Al zou ik maar wat graag een Vodafone 20/20 down/up glas aansluiting willen aangaan voor 23.50 (alleen internet) of 39.50 p/mnd inclusief tv en vast bellen, maar helaas is dit niet mogelijk op ons toekomstig adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-06 11:16
funrider schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:07:
[...]

Al zou ik maar wat graag een Vodafone 20/20 down/up glas aansluiting willen aangaan voor 23.50 (alleen internet) of 39.50 p/mnd inclusief tv en vast bellen, maar helaas is dit niet mogelijk op ons toekomstig adres.
Waarom kan dat niet? Als je een Reggefiber glasaansluiting krijgt dan kan je daar toch een Vodafone glas abo op afsluiten?

Overigens is een nieuwbouwwijk niet te vergelijken met een nieuwbouw woning in een bestaande wijk.
Puur een kosten/baten afweging die gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 11:20
Arjant2 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:20:
[...]

Waarom kan dat niet? Als je een Reggefiber glasaansluiting krijgt dan kan je daar toch een Vodafone glas abo op afsluiten?
Wel 50/50 of 100/100, maar niet 20/20 van Vodafone omdat de wijkkast niet geschikt is hiervoor. Vodafone heeft geen eigen apparatuur erin zitten bij ons blijkbaar. Ik hoop dat Vodafone dit spoedig gaat uitbreiden. Nu is dit slechts in sommige plaatsen/wijken mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-06 20:28
Ik heb toevallig zelf net een haalbaarheidsonderzoek laten doen door Reggefiber voor een bestaand adres in Hengelo (ov) waar alleen Ziggo ligt en ik graag glasvezel wil hebben: E 4424,97 inclusief BTW. Graven is blijkbaar duur, ook al ligt er op 200 meter afstand een nieuwbouwwijk die wel glas krijgt. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Feni schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:08:
Ik heb toevallig zelf net een haalbaarheidsonderzoek laten doen door Reggefiber voor een bestaand adres in Hengelo (ov) waar alleen Ziggo ligt en ik graag glasvezel wil hebben: E 4424,97 inclusief BTW. Graven is blijkbaar duur, ook al ligt er op 200 meter afstand een nieuwbouwwijk die wel glas krijgt. :-(
in nieuwbouwwijken ligt geen kopernet dus dan maakt het niet heel veel meer uit om glas of koper te leggen. Dus dan wordt er glas gelegd (vanaf een bepaald aantal woningen in het project). Vandaar die aanleg.

De vuistregel bij Haalbaarheidsonderzoeken is 25 euro per meter inclusief alles (graven, lassen, afwerken in huis en in een verdeelpunt). Dus dan is jouw offerte nog relatief gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
Ik las het inderdaad. Probleem voor mij is dat ik professioneel een goede upload nodig heb. Ziggo is duur en heeft max 30mbit up, VDSL2 is zelfs met vectoring en pair bonding (wat toch niet kan op ons adres) huilen met de pet op.

We gaan maar rondvragen in de straat of er meer geïnteresseerden zijn, hopelijk kunnen de kosten per aansluiting dan naar een acceptabel niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Feni schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:08:
...: E 4424,97 inclusief BTW. Graven is blijkbaar duur, ook al ligt er op 200 meter afstand een nieuwbouwwijk die wel glas krijgt. :-(
Het graven op zich is niet duur, het hele circus er omheen wel. :|

Uiteindelijk zal het niet zoveel uitmaken of nou 1 fysiek adres in een bepaalde straat aangesloten gaat worden, of gelijk de hele straat.
Afhankelijk van de routering vanuit de wijkPOP moet er een behoorlijk stuk opengetrokken worden.
Daar moeten mannetjes + gereedschap + machinerie voor komen en ingepland worden.
Ligt er b.v. reserve mantelbuis/beschikbare mof al ergens in de grond? Of moet de hele routering vanuit de POP gerealiseerd worden?
Er dient toestemming bij de lokale overheid geregeld te worden. Het hele papiertraject moet afgehandeld worden. Vervolgens zijn er weer andere mannetjes (vrijwel nooit vrouwen) die de fibers bij jouw thuis en in de wijkPOP moeten afmonteren. Plus de provisioning van de ISP/KPN Wholesale/Reggefiber. En na afloop moet alles ook weer dicht en netjes bestraat zijn.

Tja, wat is duur? Maar idd, een individuele FttH realisatie is naar verhouding een prijzig grapje.

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 03-08-2017 09:33 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 20:06
Feni schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:18:
Probleem voor mij is dat ik professioneel een goede upload nodig heb. Ziggo is duur en heeft max 30mbit up
40Mbit/s, volgens de Ziggo site met zakelijke pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
Dat scheelt inderdaad wel iets, maar is voor wat je krijgt erg duur met 94 euro per maand (78 ex btw) en zeker in vergelijking met mijn huidige Tweak abbo (1gbps up/down) voor 55 euro per maand. Nu is dat natuurlijk wel erg goedkoop, maar ook regulier KPN glasvezel met 100 of 500mbps up voor 64 of 72 euro per maand is een zegen ten opzichte van 40mbps.

Het is treurig om te zien dat sinds de overname van Reggefiber door KPN de verglazing van bestaande woningen is stopgezet. VDSL2 is vast goed genoeg voor de massa, maar de interne Tweaker huilt wel een beetje hierom. ;-)

Aanvulling: het verbouwde pand 50 meter naast ons heeft wel fiber (max 500mbit), het betreft dus een nog kleinere afstand dan gedacht. :(

[ Voor 11% gewijzigd door Feni op 03-08-2017 13:09 . Reden: ziggo zakelijk = ex btw ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 08:37

|sWORDs|

vSphere/ESXi

bille schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 16:27:
[...]

Voor coax aansluitingen bij een kabelboer worden ook geen graafwerkzaamheden berekend

[...]
Zeker wel, ik heb rekeningen van Ziggo tot 9000 euro gezien en dat was voor ongeveer de halve afstand (85-90 meter) zonder bestrating die open moest.

[ Voor 33% gewijzigd door |sWORDs| op 03-08-2017 13:01 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Feni schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:57:
Dat scheelt inderdaad wel iets, maar is voor wat je krijgt erg duur met 94 euro per maand (78 ex btw) en zeker in vergelijking met mijn huidige Tweak abbo (1gbps up/down) voor 55 euro per maand. Nu is dat natuurlijk wel erg goedkoop, maar ook regulier KPN glasvezel met 100 of 500mbps up voor 64 of 72 euro per maand is een zegen ten opzichte van 40mbps.

Het is treurig om te zien dat sinds de overname van Reggefiber door KPN de verglazing van bestaande woningen is stopgezet. VDSL2 is vast goed genoeg voor de massa, maar de interne Tweaker huilt wel een beetje hierom. ;-)

Aanvulling: het verbouwde pand 50 meter naast ons heeft wel fiber (max 500mbit), het betreft dus een nog kleinere afstand dan gedacht. :(
Maar het gaat niet om de afstand vanaf het laatste pand. Die heeft zijn eigen kabel vanaf het ondergrondse verdeelpunt. Voor jouw woning moet dus ook een nieuwe kabel vanaf dat verdeelpunt worden aangelegd. Dat punt zal zeker een stuk verder weg liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CityGirl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-01-2023
Hi, ik wilde graag even een oude glasvezel-koe uit de sloot halen.
Wij gaan binnenkort verhuizen naar een oud huis in landelijk Drents (buiten-)gebied. Weliswaar in de nabijheid van een grote stad (Groningen), maar toch net 200 meter buiten de provincie- en gemeentegrens van Groningen.
Omdat de vorige bewoners geen 750 euro voor de aanleg van glasvezel wilden betalen, heb ik erg veel moeite moeten doen om überhaupt een aanbieder te vinden die wél de glasvezel van de buren door wilde trekken naar onze woning. Ziggo en alle andere aanbieders doen dat 200 meter verderop (gratis), maar dus niet over de provinciegrens. Daarom worden we 'veroordeeld' tot één enkele aanbieder die vervolgens een aannemer heeft gevraagd voor een offerte. Ik dacht dat we inmiddels in 2023 leefden en de prijzen ook wel wat meer glasvezelvriendelijk waren geworden, maar ik schrok wel wat van het door hen voorgestelde bedrag van 3000 euro voor het doortrekken van de kabel vanaf de buren (50 meter of 195 meter).
Is dit nog steeds een normale prijs?
Is dit monopolie echt niet te doorbreken?
Is er nog een alternatief om dezelfde kwaliteit en snelheid alsnog in huis te halen voor minder geld?
Ik hoor het graag van de kenners!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:00
@CityGirl Is starlink satelliet internet van elon musk wat ?
https://www.starlink.com/
Niet goedkoop, en kost ook veel stroom. maar misschien toch een optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
CityGirl schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:37:
Wij gaan binnenkort verhuizen naar een oud huis in landelijk Drents (buiten-)gebied. Weliswaar in de nabijheid van een grote stad (Groningen), maar toch net 200 meter buiten de provincie- en gemeentegrens van Groningen.
Omdat de vorige bewoners geen 750 euro voor de aanleg van glasvezel wilden betalen, heb ik erg veel moeite moeten doen om überhaupt een aanbieder te vinden die wél de glasvezel van de buren door wilde trekken naar onze woning. Ziggo en alle andere aanbieders doen dat 200 meter verderop (gratis), maar dus niet over de provinciegrens. Daarom worden we 'veroordeeld' tot één enkele aanbieder die vervolgens een aannemer heeft gevraagd voor een offerte. Ik dacht dat we inmiddels in 2023 leefden en de prijzen ook wel wat meer glasvezelvriendelijk waren geworden, maar ik schrok wel wat van het door hen voorgestelde bedrag van 3000 euro voor het doortrekken van de kabel vanaf de buren (50 meter of 195 meter).
Is er nog een alternatief om dezelfde kwaliteit en snelheid alsnog in huis te halen voor minder geld?
Het heeft echt niets te maken met monopolie maar alles met de markt van vraag en aanbod bij aannemers. De kale prijs voor graven en leggen van een glasvezel kabel is gemiddeld bij aannemers nu rond de 20 euro per meter. Daar kan je dan nog gemiddeld 5 euro per meter bij optellen voor alle bijkomende zaken zoals:
Lassen van de kabel in een ondergronds distributiepunt (inclusief het zoeken, opgraven en weer netjes achterlaten)
Tuinboring indien van toepassing
In de woning brengen en afwerken van de kabel
Leges en vergunningskosten voor gemeente of andere overheid.

En dat alles ex BTW dus tel er 21 procent bij op. Kom je op gemiddeld ruim 30 euro per meter als leidraad.

Jij kan als bewoner niet altijd inschatten wat de afstand is tenzij je precies weet van waaraf ze moeten graven. Maar bij 50 meter zit je dus op 1500 euro en bij 195 meter op 5850 euro. Daar zit die 3000 euro nog tussenin.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Vergeet het afmonteren aan beide kanten niet. Dat is ook een kostenpost van +/- 400.- zonder BTW als er op dezelfde locatie niet meerdere aansluitingen te doen zijn. Daarna nog een poppetje die langs komt om de lijn te controleren en dan kan je zelf de apparatuur uit het welkomstpakket aansluiten. Deze kosten worden bij meerdere aansluitingen door de provider op zich genomen, in de hoop dat ze de komende 20 jaar wat klanten er bij krijgen, maar voor een enkele aanvraag mag je het zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CityGirl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-01-2023
Ok, dank! Slikken en schikken dus. Jammer dat alles niet meteen aangelegd is. Ik had best willen betalen voor aanleggen vanaf de straat tot in het huis. Tot 1500€ ook nog wel. Maar over 3000€ ga ik nog even nadenken (en de kinderen om bijdragen vragen 😜).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Dat is een normale prijs. Er moeten vergunningen aangevraagd worden. Graaf en lasploeg moet komen. Er moeten tekeningen gemaakt worden en aangeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hier veel mensen die twijfelen (ze zijn overal glasvezel aan het aanleggen in de stad), ik adviseer ze altijd maar het aan te laten sluiten (het is nu gratis). Maar er komen ook veel klachten over de aannemer (nieuwe vergunningen zijn zelfs tijdelijk stopgelegd), dus ik verwacht dat er ook veel mensen weigeren en veel mensen weten gewoon niet wat het is en waar het goed voor is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:20
Marzman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:51:
Hier veel mensen die twijfelen (ze zijn overal glasvezel aan het aanleggen in de stad), ik adviseer ze altijd maar het aan te laten sluiten (het is nu gratis). Maar er komen ook veel klachten over de aannemer (nieuwe vergunningen zijn zelfs tijdelijk stopgelegd), dus ik verwacht dat er ook veel mensen weigeren en veel mensen weten gewoon niet wat het is en waar het goed voor is.
Denk dat er daarvoor teveel variabelen zijn? Hier in het dorp is een Duitse firma bezig namens Delta Fiber, maar die droppen overal al een klosje kabel onder de stoep bij de woningen. Later aansluiten is dan minder een probleem dan nog een kabel door de straat moeten brengen. Interessant gegeven. Ze gaan overal aansluiten tenzij je weigert. Dus intussen wordt met graven overal een klosje ingegraven en als ze gaan aansluiten mogen ze bij elke woning nog eens opnieuw graven om de kabel tot aan de woning te kunnen schieten?

En in steden zie je nu ook veel dat er concurrentie komt. Als in: een provider heeft al aangelegd en er komt nu een tweede bij. Of zelfs dat er twee tegelijkertijd bezig zijn met de "aanleg" (al dan niet plan proces met vergunningen, marktonderzoek, ...). Daarbij kan ik mij ook indenken dat het animo een stuk minder is en evt de weerstand / klachten (bij graafwerkzaamheden) groter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja dit gaat langzamerhand echt een ding worden bij koop en verkoop van een huis. Is er glasvezel en is er al een netwerk in huis. Vooral als het huis als zijnde af verkocht wordt. Bij een opknapper maakt het niet uit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Laatst online: 21:50
Frogmen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:00:
Tja dit gaat langzamerhand echt een ding worden bij koop en verkoop van een huis. Is er glasvezel en is er al een netwerk in huis. Vooral als het huis als zijnde af verkocht wordt. Bij een opknapper maakt het niet uit.
Ik kom nog nieuwbouw tegen met vanuit de garage één coax en één UTP naar de woonkamer waar de tv komt, verder niets. Nergens anders in huis een aansluiting, ook boven niet terwijl het huis vol beton en isolatie zit. Dan vraag ik me toch af welke elektricien dat in deze tijd zo af durft te leveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:00
Andros schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:15:
[...]

Ik kom nog nieuwbouw tegen met vanuit de garage één coax en één UTP naar de woonkamer waar de tv komt, verder niets. Nergens anders in huis een aansluiting, ook boven niet terwijl het huis vol beton en isolatie zit. Dan vraag ik me toch af welke elektricien dat in deze tijd zo af durft te leveren...
Tenzij vastgelegd in wetgeving is het aan de eerste koper/eigenaar/opdrachtgever om dit op te nemen in de specificaties voor het bouwen. Loze leidingen tussen de verschillende ruimtes in het pand zijn meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
W1ck1e schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:28:
[...]
Tenzij vastgelegd in wetgeving is het aan de eerste koper/eigenaar/opdrachtgever om dit op te nemen in de specificaties voor het bouwen. Loze leidingen tussen de verschillende ruimtes in het pand zijn meerwerk.
Te weinig mensen die het belang beseffen en teveel mensen die de meerkosten (die vaak belachelijk hoog zijn) willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Barre73 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Te weinig mensen die het belang beseffen en teveel mensen die de meerkosten (die vaak belachelijk hoog zijn) willen betalen.
Dat.

Er is overigens een norm voor (NTA8055), maar het is niet verplcht, geen koper weet ervan en het drijft de prijs verder omhoog.

Dat gezegd: aanwezigheid van glasvezel is een pre bij verkoop, maar fatsoenlijke binnenhuis-mogelijkheden net zo. Het hoeft niet allemaal afgemonteerd te zijn, maar loze leidingen naar in ieder geval de belangrijkste verbruiksruimtes zijn echt een pre.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarwetijger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08-2024
Ik vind het een koopje >:) ik heb nu een offerte van €8.100 voor een na-aansluiting op glasvezel van ons nieuwe huis, ook in Drenthe trouwens. Er is niet eens coax/ziggo.
Ons huidige huis heeft net gratis glasvezel tot in de meterkast. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Laatst online: 21:49
Die 3000 euro zou ik graag willen betalen, ziggo ligt hier 3 huizen van mij af, de afgelopen jaren 2x een aanvraag gedaan (prive en een aantal jaren later zakelijk) was ongeveer rond de 7000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:43

jurroen

Security en privacy geek

akatar schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:17:
[...]

Die 3000 euro zou ik graag willen betalen, ziggo ligt hier 3 huizen van mij af, de afgelopen jaren 2x een aanvraag gedaan (prive en een aantal jaren later zakelijk) was ongeveer rond de 7000 euro.
Laatst een offerte opgevraagd voor doortrekken van fiber over ongeveer 3km. Was een dikke ton. Moesten namelijk ook door/om een rivier heen :+

Kan altijd erger dus.

[ Voor 3% gewijzigd door jurroen op 26-03-2024 23:40 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1