Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:48
Als je maar 1 lijn hebt en je service lampje is groen dan heb je geen bonding (gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-06 10:44
*knip*. Hoe goed bedoeld ook, maak de volgende keer even een TR aan.

[ Voor 71% gewijzigd door rens-br op 08-02-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:24
Wildfire schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:09:
[...]

Dat laatste, nee hoor. Vaak zat bij klanten geweest die naar bonding gingen. Y-kabel erin, modem regelde de rest, klaar. :)

Hooguit inderdaad ISRA aanpassen voor bonding, maar aan het modem heb ik nooit iets hoeven te doen behalve de Y-kabel aan te sluiten.
Hoe wil jij dan aan de backend systeem motive laten weten dat pairbonding actief moet komen en het juiste profile ingeladen wordt? Zonder het gebruik van de activatie pagina loopt het behoorlijk schreef in de administratie van de kpn leverstraat.

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Posts en reacties van brommer1 weer verplaatst naar: [KPN] Beloofde snelheid wordt niet gehaald.

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 08-02-2017 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
Uh... wat is een TR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-06 19:43
Ik vermoed een topic report.

[ Voor 5% gewijzigd door Pilovali op 08-02-2017 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Pilovali schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:51:
[...]

Ik vermoed een topic report.
@Kasper1985, TR is inderdaad een Topic Report en die knop kan je vinden boven elk topic en bij elke post en heet 'Rapporteer'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
OK duidelijk. Zal ik in het vervolg gebruik van maken. Het was inderdaad goed bedoeld en niet mijn bedoeling om op de stoel van een moderator te gaan zitten terwijl ik dat niet ben.

Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@kasper1985
offtopic:
Geeft niks. Bedankt voor het begrip.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 08-02-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:00

Wildfire

Joy to the world!

White_Collar schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:10:
[...]

Hoe wil jij dan aan de backend systeem motive laten weten dat pairbonding actief moet komen en het juiste profile ingeladen wordt? Zonder het gebruik van de activatie pagina loopt het behoorlijk schreef in de administratie van de kpn leverstraat.
Kleine correctie op mijn vorige post: bij bonding hoef ik niet altijd de activatiepagina te doorlopen. En wanneer dat wel moet zijn beide lijnen van tevoren al beide netjes in de lucht op correcte snelheden enzo. Wanneer dan de pairbonding activatie is doorlopen zie ik niets veranderen aan de lijnen, ze blijven ook gewoon in de lucht en gaan dus ook niet opnieuw sync zoeken wat je zou verwachten bij een nieuw profiel.

Waarom het niet altijd nodig is weet ik ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 08-02-2017 20:41 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-06 19:24
Het was vroeger nodig om alle diensten over te zetten naar de juiste leverstraat zodat ook alle logins en diensten het zelfde bleven.

Tegenwoordig ziet de leverstraat zelf wanneer je de bonding actief maakt en start zelf die procedure. Scheelt weer 15 min werk :)

Dat is iig de kpn procedure.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-man op 08-02-2017 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithric
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 19:54
Ithric schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:18:
Nou binnenkort is het zover, ik krijg meer snelheid dan 20/2 nu.
Pairbonding wordt geactiveerd, hopelijk krijg ik nu ~40/4. *O*

*ging best vlot bij KPN, enkel misschien een nieuwe Experia box benodigd. (heb de V8 zover ik zie in foto's, ben niet thuis)
*Even dit topic doorlezen*
Weet iemand toevallig hoe Bonding ongeveer in zijn werk gaat als ze dat activeren?
Ik zag in de mail staan dat het tot 2 uur kon duren (on-site), komt hij eerst bij jou thuis langs en gaat daarna naar de wijkkast?
Lijkt me wel interesant dus hoop dat hij eerst langskomt en ik dan mee kan spieken bij de wijkkast. :+
(Echter 2 uur lijkt mij best veel?)

Weet ook iemand of de V8 hiermee om kan gaan, heb wel aangegeven welk modem ik had en toen gaven ze aan dat een V10 mogelijk nodig is.
Echter is me nu dus ook onduidelijk of de monteur deze meeneemt of niet. (ga dit vanavond anders wel even na)

Dus mochten mensen tips hebben voordat het gebeurd of erna hoor ik het graag.
(wat ik wel gezien heb is dat het aderpaar wat nu niet gebruikt wordt in de wijkkast geactiveerd moet worden en ze in de systemen ook een aanpassingen moeten maken. (dat gebeurd op de dag zelf)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-06 15:21
V8 kan bonding aan.

V10 zou ik lekker aansluiten. De V8 vind ik persoonlijk een drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 14:13
Ithric schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:50:
[...]

Weet iemand toevallig hoe Bonding ongeveer in zijn werk gaat als ze dat activeren?
Ik zag in de mail staan dat het tot 2 uur kon duren (on-site), komt hij eerst bij jou thuis langs en gaat daarna naar de wijkkast?
Lijkt me wel interesant dus hoop dat hij eerst langskomt en ik dan mee kan spieken bij de wijkkast. :+

Weet ook iemand of de V8 hiermee om kan gaan, heb wel aangegeven welk modem ik had en toen gaven ze aan dat een V10 mogelijk nodig is.
Echter is me nu dus ook onduidelijk of de monteur deze meeneemt of niet. (ga dit vanavond anders wel even na)

(wat ik wel gezien heb is dat het aderpaar wat nu niet gebruikt wordt in de wijkkast geactiveerd moet worden en ze in de systemen ook een aanpassingen moeten maken. (dat gebeurd op de dag zelf)
Werk vindt altijd eerst plaats in de straatkast. Daar vindt bijvoorbeeld ook het trekken van de tweede kruisdraad plaats (op de tweede poort van de Dslam). Anders is er bij de klant niet zoveel te doen namelijk :-)
Voor zover ik weet komt bij bonding altijd een V10 maar hoe dat zit met lopende contracten en bestaande abonnees weet ik niet helemaal zeker.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Barre73 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:39:
[...]

Werk vindt altijd eerst plaats in de straatkast. Daar vindt bijvoorbeeld ook het trekken van de tweede kruisdraad plaats (op de tweede poort van de Dslam). Anders is er bij de klant niet zoveel te doen namelijk :-)
Voor zover ik weet komt bij bonding altijd een V10 maar hoe dat zit met lopende contracten en bestaande abonnees weet ik niet helemaal zeker.
Niet altijd, hoor. De ExperiaBox v8 t/m de v10 zijn allemaal geschikt voor bonding. De v8 traint hoger in, maar daardoor lever je wel stabiliteit in meestal. De v9 wordt ook nog geleverd, mijn buren zijn afgelopen maand overgestapt naar bonding en kregen een v9 toegestuurd... ligt er maar net aan wat hun voorraad is, verwacht ik... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Requa schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:27:
[...]

Niet altijd, hoor. De ExperiaBox v8 t/m de v10 zijn allemaal geschikt voor bonding. De v8 traint hoger in, maar daardoor lever je wel stabiliteit in meestal. De v9 wordt ook nog geleverd, mijn buren zijn afgelopen maand overgestapt naar bonding en kregen een v9 toegestuurd... ligt er maar net aan wat hun voorraad is, verwacht ik... :+
Dat is toch wel heel bijzonder. Elke nieuwe VDSL abonnee krijgt standaard een V10 gestuurd, tot grote frustratie van glasvezelabonnees, maar nu met bonding ineens niet meer?

De V9 zou helemaal niet meer gebruikt gaan worden op VDSL omdat daarbij niet meer dan 85 Mbit gehaald kan worden (ligt aan de V9, niet aan de VDSL lijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
Ithric schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:50:
[...]

Betreft een combi order waar eerst de draden worden getrokken en dan direct de monteur naar je toe komt voor installatie.

Wijkkast stelt niks voor is een kast met allemaal draadjes. En het actieve gedeelte indien het een buitenring is moet zoveel mogelijk dicht blijven. Hoofdverdeler mag je zoiezo niet binnenkomen.

Je hebt een v8 en die voldoet aan de specificaties voor bonding dus je zal geen nieuw modem krijgen.
Barre73 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:42:
[...]

Dat is toch wel heel bijzonder. Elke nieuwe VDSL abonnee krijgt standaard een V10 gestuurd, tot grote frustratie van glasvezelabonnees, maar nu met bonding ineens niet meer?

De V9 zou helemaal niet meer gebruikt gaan worden op VDSL omdat daarbij niet meer dan 85 Mbit gehaald kan worden (ligt aan de V9, niet aan de VDSL lijn).
Is maar net welk abbonement ze afnemen. Als ze maar 60/6 of 20/2 afnemen is de v9 voldoende. Tevens geld het alleen voor vvdsl die 85 mb. Ald de klant dus vdsl bonding krijgt is er niks aan de hand.

Op de v9 staat overigens geen hold.

Glasvezel wordt tegenwoordig mondjesmaat ook weer de v10 geleverd dus de v8/9 zullen wel opraken.

[ Voor 21% gewijzigd door Jan-man op 09-02-2017 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/9x72q0Q.png
Dit zie ik ook niet vaak. Een klein stukje buiten m'n dorp (waar je in het centrum 4 Mbps op ADSL haalt). Dat wordt 4G of Ziggo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Jan-man schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:47:

[...]

Betreft een combi order waar eerst de draden worden getrokken en dan direct de monteur naar je toe komt voor installatie.
Yup. Eerst trek ik het extra draadje (en zet eventueel het eerste aderpaar nog om naar een SIP-stift als je bv. nog rechtstreeks op de centrale doorgelust zat) en dan kom ik naar je toe :)
Wijkkast stelt niks voor is een kast met allemaal draadjes.
Draadjes genoeg ja, maar dan nog wel iets om je aandacht goed bij te houden.
En het actieve gedeelte indien het een buitenring is moet zoveel mogelijk dicht blijven.
Daar hebben wij als monteur ook niets te zoeken. Mogen we niet aankomen.
Hoofdverdeler mag je zoiezo niet binnenkomen.
Jullie niet, ik wel :+

Zal wel eens foto's maken van de diverse soorten kabelverdelers. En hoofdverdelers. Mooi ter illustratie. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pilovali
Wildfire schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:58:
[...]
Zal wel eens foto's maken van de diverse soorten kabelverdelers. En hoofdverdelers. Mooi ter illustratie. :)
Graag! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 20:32

B2

wa' seggie?

Barre73 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:42:
[...]

Dat zelfde probleem heb ik overigens met een V10. Komt 93Mbit binnen via bonding, slechts 85Mbit eruit aan de LAN kant. (bedraad gemeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithric
[...]
Yup. Eerst trek ik het extra draadje (en zet eventueel het eerste aderpaar nog om naar een SIP-stift als je bv. nog rechtstreeks op de centrale doorgelust zat) en dan kom ik naar je toe :)
Als je in Purmerend moet zijn tussen 14.00 en 16.00 laat maar even weten, dan heb je kans dat je hier langs komt. (al weet ik niet waar je precies allemaal werkzaamheden doet, is wel van wat in je profiel staat :+ )

Ben benieuwd, heb je eventueel nog tips zodat ik het makkelijker voor de monteur kan maken?
-ISRA zit in de woonkamer met een telefoonaansluitdoos.
-Router/modem wou ik ook even beneden zetten aangezien hij een beetje weggebouwd zit. (dan ook direct een kort lankabeltje eraan om de TV te testen en eventueel de laptop van de monteur?)
-Wifi/router codes en dergelijke bij de hand natuurlijk
*of is dat laatste niet handig ivm inleren, want na het bezoek gaat hij weer naar de oude lokatie dan*

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
B2 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:10:
[...]

Dat zelfde probleem heb ik overigens met een V10. Komt 93Mbit binnen via bonding, slechts 85Mbit eruit aan de LAN kant. (bedraad gemeten)
Dat is de overhead. klopt dus wel

Bij klanten waar 110Mb op het modem binnen komt, houden die ook ongeveer 100Mb over.
Ik haal op mijn VDSL lijn van 55Mb ook maar 50Mb. 5Mbit overhead verkeer.

Hoe hoger de lijn in traint, hoe meer overhead je zal hebben. Dat is trouwens bij alle netwerken zo. Ook op je LAN zal je nooit 100Mb halen, maar eerder een 94mb bruikbare snelheid. De overhead is die resterende 6Mb. Dit is bij een 100Mb Ethernet. Bij gigabit zal het rond de 940Mb/s zitten.

http://acer-nl.custhelp.c...ssnelheid-van-een-netwerk

[ Voor 5% gewijzigd door krakendmodem op 10-02-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
[...]

[...]

Draadjes genoeg ja, maar dan nog wel iets om je aandacht goed bij te houden.

[...]

Daar hebben wij als monteur ook niets te zoeken. Mogen we niet aankomen.

[...]

Jullie niet, ik wel :+

Kleine correctie collega haha Jullie niet, Wij wel B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
krakendmodem schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:40:
[...]

Dat is de overhead. klopt dus wel

Bij klanten waar 110Mb op het modem binnen komt, houden die ook ongeveer 100Mb over.
Ik haal op mijn VDSL lijn van 55Mb ook maar 50Mb. 5Mbit overhead verkeer.

Hoe hoger de lijn in traint, hoe meer overhead je zal hebben. Dat is trouwens bij alle netwerken zo. Ook op je LAN zal je nooit 100Mb halen, maar eerder een 94mb bruikbare snelheid. De overhead is die resterende 6Mb. Dit is bij een 100Mb Ethernet. Bij gigabit zal het rond de 940Mb/s zitten.

http://acer-nl.custhelp.c...ssnelheid-van-een-netwerk
Plus dat kpn een paar mb vrijhoud voor de telefoon en dergelijke zodat die altijd bereikbaar blijven. Soort van qos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hier haal ik met een enkele Telfort vdsl2 lijn 111,2 down en 31,5 up. Ik gebruik hierbij de Fritzbox 7490 en de wijkcentralekastjes staan naast mijn huis. Sinds het gebruik van de Fritzbox heb ik geen last meer van frequente synchronisaties, wekenlang blijft de connectie ononderbroken op deze snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Rocketman schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:54:
Hier haal ik met een enkele Telfort vdsl2 lijn 111,2 up en 31,5 down. Ik gebruik hierbij de Fritzbox 7490 en de wijkcentralekastjes staan naast mijn huis. Sinds het gebruik van de Fritzbox heb ik geen last meer van frequente synchronisaties, wekenlang blijft de connectie ononderbroken op deze snelheid.
Doe mij ook even 111mb up? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Rocketman schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:54:
Hier haal ik met een enkele Telfort vdsl2 lijn 111,2 down en 31,5 up. Ik gebruik hierbij de Fritzbox 7490 en de wijkcentralekastjes staan naast mijn huis. Sinds het gebruik van de Fritzbox heb ik geen last meer van frequente synchronisaties, wekenlang blijft de connectie ononderbroken op deze snelheid.
Wat bedoel je met "ik haal"? Bedoel je dan de binnenkomende lijn (attainable) of de snelheid die je uiteindelijk bedraad haalt op je computer? Of de actual rate?

NB: Ik realiseer me dat die DSL-waardes bij de Fritzbox niet altijd betrouwbaar zijn door een bug in de firmware. Dus hopelijk schept dat hier niet meer verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Nu online
Barre73 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:54:
[...]

Wat bedoel je met "ik haal"? Bedoel je dan de binnenkomende lijn (attainable) of de snelheid die je uiteindelijk bedraad haalt op je computer? Of de actual rate?

NB: Ik realiseer me dat die DSL-waardes bij de Fritzbox niet altijd betrouwbaar zijn door een bug in de firmware. Dus hopelijk schept dat hier niet meer verwarring.
De attainable throughput is respectievelijk 113156 kbit/s en 37223 kbit/s.
De current throughput bedragen 111212 kbit/s en 31513 kbit/s.
Met Newsleecher in het usenet haal ik 12,14 MB/s downloadsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Vandaag was ik al blij genoeg klaar te zijn bij een kabelverdeler en vluchtte ik wegens koude vingers elke keer snel terug m'n wagen in :P

Jullie houden de foto's tegoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-06 15:37
Inmiddels maak ik 2 maanden gebruik van VDSL2 en ben positief verrast door de resultaten. Vooral de lage latency had ik niet verwacht. Op dit moment zie ik als consument geen reden waarom glasvezel voor mij interessant zou zijn, omdat VDSL2 een goedkoper alternatief is. In de toekomst kan dit uiteraard veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6046584657.png

Bovenstaande resultaat is behaald terwijl een tv en een pc aanstonden waarop een programma/ film werden gestreamd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ithric schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:49:
[...]

Als je in Purmerend moet zijn tussen 14.00 en 16.00 laat maar even weten, dan heb je kans dat je hier langs komt. (al weet ik niet waar je precies allemaal werkzaamheden doet, is wel van wat in je profiel staat :+ )
In mijn profiel staat niets over Purmerend. Kan ook niet, ben ik nog nooit van m'n leven geweest namelijk :P
Ben benieuwd, heb je eventueel nog tips zodat ik het makkelijker voor de monteur kan maken?
-ISRA zit in de woonkamer met een telefoonaansluitdoos.
Omdat in principe het modem altijd vlakbij het ISRA komt te staan/hangen is het handig als de monteur ruimte heeft om te kunnen werken. En dat er stroom aanwezig is :P

Verder test de monteur natuurlijk uiteindelijk of alles werkt, tenminste da's wel de bedoeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Bij m'n grootouders is de snelheid ook verhoogd :P. Zoals verwacht de latency ook een beetje ;)

Van 8000 naar bijna 13000kbps.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nrEBPhC.png

Speedtest doet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/10Yilqk.png

Komt aardig overheen met de 11Mb op netco-fpi-info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Waar er eerder nog aangekondigd werd dat er een upgrade in de pijp zat tot 100mbit is dit nu niet meer het geval. Fourstack geeft geen geplande upgrades meer aan en alles blijft bij het oude (12/1). Had goede hoop dat er 100/10 in de straat zou komen maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb al jaren een telfort vdsl2 verbinding op zo'n 700m van de centrale. Deze haalde in het begin de 50mbit, de laatste paar jaar 40mbit, maar de laatste paar maanden zakte dit steeds verder in tot zo'n 32mbit, en soms 27. Ander modem en andere firmwares in de 130 boden geen soelaas.

Ik heb in de draytek 130 nu de vdsl snr margin op 1dB gezet, wat me weer een downlink van 41mbit geeft. Dit heeft wel een enorme interleave waarde als gevolg, waardoor de latency behoorlijk hoog is. (31ms naar de gateway).

Nu ben ik geen gamer, dus is dit niet echt een probleem. Toch ben ik benieuwd wanneer vectoring uit de centrales eindelijk eens geactiveerd kan worden om dit soort lijnen wat op te peppen..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
 ---------------------- ATU-R Info (hw: annex A, f/w: annex A/B/C) -----------
   Running Mode            :      17A       State                : SHOWTIME
   DS Actual Rate          : 41564000 bps   US Actual Rate       :  7488000 bps
   DS Attainable Rate      : 51298648 bps   US Attainable Rate   :  8696000 bps
   DS Path Mode            :  Interleave    US Path Mode         :  Interleave 
   DS Interleave Depth     :     1270       US Interleave Depth  :      271 
   NE Current Attenuation  :       20 dB    Cur SNR Margin       :        1  dB
   DS actual PSD           :     5. 3 dB    US actual PSD        :    14. 5  dB
   NE CRC Count            :        8       FE CRC Count         :       68
   NE ES Count             :        4       FE  ES Count         :      344
   Xdsl Reset Times        :        0       Xdsl Link  Times     :        5
   ITU Version[0]          : b5004946       ITU Version[1]       : 544e0000
   VDSL Firmware Version   : 05-07-06-0D-01-07   [with Vectoring support] 
   Power Management Mode   : DSL_G997_PMS_L0 
   Test Mode               : DISABLE 
  -------------------------------- ATU-C Info ---------------------------------
   Far Current Attenuation :       27 dB    Far SNR Margin       :        7  dB
   CO ITU Version[0]       : b500494b       CO ITU Version[1]    : 4e530101
   DSLAM CHIPSET VENDOR    : < IKNS >
>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
HammerNL schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:10:
Ik heb sinds vandaag itv bij KPN, het viel mij op dat ik, als BVVDSL klant, nu ook HD Glas kanalen kan bekijken. Heb hier nog niks over gelezen. Nog meer mensen die dit kunnen bevestigen? Zie ook hier.
Blijkt dus een fout te zijn, ben benieuwd wanneer de Glas zenders hier weer op zwart gaan :)
Blijft toch armoedig anno 2017, maar goed, ik ken de achterliggende cijfertjes niet.
Joran Moderator 6361 reacties 4 dagen geleden
Sorry voor de anticlimax, maar hier lijkt iets fout te zijn gegaan. Het staan niet in de planning om deze zenders uit te rollen voor (B)(V)VDSL klanten. We zoeken nog uit wat hier mis is gegaan!
Argumentatie:
Ward_ KPN medewerker 106 reacties 55 minuten geleden
Marco_H schreef:
@KPN:
Wat zijn de/mogelijke/eventuele argumenten om HD-plus niet te activeren voor VDSL klanten?

De belangrijkste is bandbreedte. Er is nu eenmaal overboeking vanaf de kast naar de centrale (de glasvezelroute). Dat de glasvezel zelf grote hoeveelheden bandbreedte aankan, wil niet zeggen dat de apparatuur die er aan vast zit dat ook kan. Denk daarbij aan de Dslam in de kast. Die heeft ook een maximale doorvoer. Daarnaast komt er op die centrale heel veel data binnen die over de hoofdringen moet worden doorgetransporteerd. En dan bedoel ik alles. KPN Mobiel, Zakelijk, PoP's (FttH aansluitingen), en dus ook al die aansluitingen achter de VDSL-wijkkasten.

Eerder in dit topic maakt iemand de rekensom aan de hand van de multicast streams. Maar die zijn het probleem niet. Het begint lastig te worden op het moment dat iemand pauzeert en verder gaat kijken, of dat een opname wordt bekeken (of een uitzending Gemist). Dan worden het Unicast streams en gaat er dus werkelijk 12 Mbit per zender naar de ontvanger toe. Althans, als deze HD Glas zit te kijken.

Dat is ook de hele reden dat HD-op-1 nog altijd in een gefaseerde start zit. Je haalt een heleboel extra bandbreedte binnen als je alleen HD zenders kijkt (8 Mbit). En dus nog 50% meer als je HD Glas zenders gaat gebruiken voor opnemen, pauzeren e.,d.

Geloof me als ik zeg dat er echt serieus wordt gekeken naar dit soort dingen. Het is niet alleen een kostenoverweging, maar ook een netwerkoverweging. Het netwerk van KPN wordt elke dag weer verder opgewaardeerd (vooral in de backbones dan) maar er is soms bijna niet tegenop te graven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:28
Tele schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:40:
[...]
Ander modem en andere firmwares in de 130 boden geen soelaas.
[...]
Heb je de modem 4 driver al geprobeerd? Die geeft op mijn Vigor 130 de beste resultaten: ThinkPadd in "Het grote xDSL-topic"
Ik zit wel op een wijkkast op 3-400 meter afstand en heb wél vectoring, maar toen ik er nog geen modem 4 firmware op had was de ping ook slecht.

In jouw geval moet er eerst wat in de centrale gaan veranderen, maar misschien kun je de modem 4 driver eens proberen? Dan weet je iig zeker dat je Vigor 130 al klaar staat voor als er ooit vectoring geactiveerd gaat worden.

Al is jouw ping wel erg hoog trouwens, toen ik nog rechtstreeks op de centrale zat (met 1014m koperlengte ertussen) was m'n ping al vrij OK: ThinkPadd in "Telfort xDSL Internet ervaringen topic - Deel 20"
Maar misschien dat mijn centrale al verder is qua upgrades dan de jouwe.

Ben benieuwd of die modem 4 bij jou ook verbetering brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:01:
[...]

Ben benieuwd of die modem 4 bij jou ook verbetering brengt.
:) Bovenstaand resultaat is al met de modem 4 firmware, Ginp wordt nog niet ondersteund vanaf de centrale, maar hij kan inderdaad maar klaar staan :*)

Met het vdsl snr -xx (-45 / 1dB in mijn geval) commando kan je in ieder geval een balans vinden tussen doorvoersnelheid en latency, in mijn geval heb ik wat latency opgeofferd om de oude doorvoersnelheid weer te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-06 17:25
Anoniem: 235591 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 15:17:
Waar er eerder nog aangekondigd werd dat er een upgrade in de pijp zat tot 100mbit is dit nu niet meer het geval. Fourstack geeft geen geplande upgrades meer aan en alles blijft bij het oude (12/1). Had goede hoop dat er 100/10 in de straat zou komen maar helaas.
Stond er een specifieke dag met Plus min een week?
Ik had dit ook maar nu staat er de hogere snelheid in fourstack. Kan even duren voor dit is bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Het stond er al een tijdje met een datum plus of minus een kwartaal. Het zou Q3 opgeleverd zijn maar nu heb ik er een hard hoofd in dat het ook gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dit is nog eens een uptime.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MYzfJ2il.png
132 dagen :).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iPseH4wl.png

De v8 haalt iets hogere snelheden (maar snelheid blijft toch 20/2Mb), maar dan lever je behoorlijk in op stabiliteit.

Dit is overigens een Telfort zakelijk lijntje. 8/1. Ik zie dat dat pakket inmiddels niet meer verkocht wordt.
http://www.speedtest.net/my-result/i/1972404876

[ Voor 22% gewijzigd door krakendmodem op 13-02-2017 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 02:22
Ik ben net verhuisd van Hoofddorp naar Den Haag. Mijn oude adres was 126 meter van een straatkast, de nieuwe 137 meter. Beiden lekker dichtbij. Op mijn oude adres haalde ik 50/10 met een attainable van rond de 100/50 zelfs. Op mijn nieuwe adres haal ik slechts 30/3, maar wel met een attainable van bijna de 50/10 waar ik voor betaal. Ik heb namelijk DSL 50 van tweak. Hieronder de dsl stats van zowel oud als nieuw.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GMauPLSl.png
Het modem is exact dezelfde als voorheen, ik heb em zelf verhuisd. De afstand tussen het isra-punt en het modem is 1 meter. Ik heb verschillende kabels geprobeerd, zowel op de varkenssnuit als op de schroefcontacten erachter. Maakt allemaal geen verschil.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hDaC0DVm.jpg
Is er iets dat ik kan doen om dichterbij de 50/10 te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:48
Als daarachter een kabel zit met alle kleuren van de regenboog en je zit op zwart of wit aangesloten, dan zit je op een stap58. Vaak heb je dan eerder last van overspraak, maar als je 44mb attainable hebt zou het sneller moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Peetz0r schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:37:
Ik ben net verhuisd van Hoofddorp naar Den Haag. Mijn oude adres was 126 meter van een straatkast, de nieuwe 137 meter. Beiden lekker dichtbij. Op mijn oude adres haalde ik 50/10 met een attainable van rond de 100/50 zelfs. Op mijn nieuwe adres haal ik slechts 30/3, maar wel met een attainable van bijna de 50/10 waar ik voor betaal. Ik heb namelijk DSL 50 van tweak. Hieronder de dsl stats van zowel oud als nieuw.
[afbeelding]
Het modem is exact dezelfde als voorheen, ik heb em zelf verhuisd. De afstand tussen het isra-punt en het modem is 1 meter. Ik heb verschillende kabels geprobeerd, zowel op de varkenssnuit als op de schroefcontacten erachter. Maakt allemaal geen verschil.
[afbeelding]
Is er iets dat ik kan doen om dichterbij de 50/10 te komen?
Geef de DLM even de tijd, daarmee gaat het modem proberen de snelheid te verhogen mits de lijn stabiel genoeg is. Vaak wordt dit 's nachts gedaan. Kan best dat je lijn in de komende nachten dichter naar de 44 Mbit toe gaat. Geen garantie echter, als er teveel fouten op je lijn zijn dan schakelt hij niet omhoog.

[ Voor 3% gewijzigd door Satch op 13-02-2017 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
t mac schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:50:
Als daarachter een kabel zit met alle kleuren van de regenboog en je zit op zwart of wit aangesloten, dan zit je op een stap58. Vaak heb je dan eerder last van overspraak, maar als je 44mb attainable hebt zou het sneller moeten kunnen.
Ik heb inderdaad allemaal kleuren erachter. En in zou inderdaad wel een snelheid dichter bij de 44 verwachten.
Satch schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:54:
[...]

Geef de DLM even de tijd, daarmee gaat het modem proberen de snelheid te verhogen mits de lijn stabiel genoeg is. Vaak wordt dit 's nachts gedaan. Kan best dat je lijn in de komende nachten dichter naar de 44 Mbit toe gaat. Geen garantie echter, als er teveel fouten op je lijn zijn dan schakelt hij niet omhoog.
Laten we afwachten. Komende nacht sla ik elke minuut deze snelheid op...
code:
1
2
3
2017-02-13T22:51:51+01:00    Line Rate: 3.460 Mbps 33.093 Mbps   Actual Net Data Rate: 3.430 Mbps 33.018 Mbps   Attainable Net Data Rate: 10.189 Mbps 45.265 Mbps   
2017-02-13T22:52:07+01:00    Line Rate: 3.460 Mbps 33.093 Mbps   Actual Net Data Rate: 3.430 Mbps 33.018 Mbps   Attainable Net Data Rate: 10.189 Mbps 45.152 Mbps   
2017-02-13T22:53:08+01:00    Line Rate: 3.460 Mbps 33.093 Mbps   Actual Net Data Rate: 3.430 Mbps 33.018 Mbps   Attainable Net Data Rate: 10.189 Mbps 45.168 Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 12:15
@Peetz0r 33/3 is een startprofiel, de lijn gaat dus mits stabiel binnen een week hoger intrainen (gebeurt 's nachts rond 3:00). Je noemt dat je heel dicht bij een straatkast zit, is dit een actieve straatkast? Als dat zo is zou ik veel hogere waarden verwachten. Wat is de afstand tot de centrale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
DiedB schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:08:
@Peetz0r 33/3 is een startprofiel, de lijn gaat dus mits stabiel binnen een week hoger intrainen (gebeurt 's nachts rond 3:00). Je noemt dat je heel dicht bij een straatkast zit, is dit een actieve straatkast? Als dat zo is zou ik veel hogere waarden verwachten. Wat is de afstand tot de centrale?
De afstand tot de centrale is ruim 2700 meter. No way dat je >30M haalt over bijna 3km, dus de kast moet wel actief zijn ;) Ik dacht dat alle straatkasten per definitie actief zouden zijn...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Meeste straatkasten zijn actief, maar er zitten nog kasten tussen waar vectoring niet aanstaat en waardoor je dus niet die hele hoge snelheden momenteel ziet.

Nu gaat de DLM de lijn inregelen. Na twee/drie dagen heb je als het goed is je 50/10 weer.

Je profiel staat nu ook op 8b, daar haal je de 50Mb al vrijwel niet mee. Na een dag of twee staat ie op 17a en dan gaan de sluizen open ;)

[ Voor 22% gewijzigd door krakendmodem op 14-02-2017 08:20 . Reden: Toch maar eens SwiftKey verwijderen van de telefoon :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evius
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 23:25
Dag Tweak vrienden. _/-\o_

Misschien dat ik deze vraag aan jullie mag stellen.
Ik ben van plan over te gaan op een xDSL verbinding vanwege aanhoudende problemen met kabel in onze wijk. Wat mij betreft gaat dat na lang onderzoek KPN worden, maar dat ter zijde...
Ik heb nog een zeer oud PTT isra in de woonkamer waarvan ik van de inhoud even deze foto heb geschoten :
http://i.imgur.com/LM7EQFb.jpg

Ik zelf herken de kleuren niet echt, en vraag me af of alles eigenlijk wel goed zit, dit is namelijk een net van de dingen waar ik geen kaas van gegeten heb. Sowieso kan een monteur altijd nog natuurlijk, maar ik weet graag waar ik aan toe ben :) Wat denken jullie er van?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
EX!G3N schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:35:

Ik ben van plan over te gaan op een xDSL verbinding vanwege aanhoudende problemen met kabel in onze wijk. Wat mij betreft gaat dat na lang onderzoek KPN worden, maar dat ter zijde...
Ik heb nog een zeer oud PTT isra in de woonkamer waarvan ik van de inhoud even deze foto heb geschoten :

Ik zelf herken de kleuren niet echt, en vraag me af of alles eigenlijk wel goed zit, dit is namelijk een net van de dingen waar ik geen kaas van gegeten heb. Sowieso kan een monteur altijd nog natuurlijk, maar ik weet graag waar ik aan toe ben :) Wat denken jullie er van?

Of die goed zit kom je pas achter zodra de lijn actief is en je je modem aansluit. Waarschijnlijk wel. Zoniet, dan gewoon KPN bellen. Monteur hoeft niet per se meteen, kan achteraf ook nog.

Je zou kunnen overwegen om je kabel-aansluiting pas op te zeggen nadat je gezien hebt dat dsl werkt. Dan betaal je een maand of twee dubbel, maar heb je praktisch garantie dat je geen downtime hebt todat je zelf de stekkers omprikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

EX!G3N schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:35:

Oeh da's een oudje ja. Lijkt erop dat je op de bovenkant van de onderste aansluiting zwart en transparant hebt. Da's aderpaar 1. Koppel daar wel even die blauwe ader af, anders heb je een bridged tap wat voor storingen kan zorgen.

Aderpaar 2 is trouwens wit en transparant, die lijken boven gekoppeld te zijn. Koppel die op de onderste twee pinnen en je bent klaar voor pairbonding als dat op je adres beschikbaar is. Let op dat onderop al aders lijken te zitten, deze eerst afkoppelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 15-02-2017 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evius
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 23:25
Peetz0r schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:40:
[...]

Of die goed zit kom je pas achter zodra de lijn actief is en je je modem aansluit. Waarschijnlijk wel. Zoniet, dan gewoon KPN bellen. Monteur hoeft niet per se meteen, kan achteraf ook nog.

Je zou kunnen overwegen om je kabel-aansluiting pas op te zeggen nadat je gezien hebt dat dsl werkt. Dan betaal je een maand of twee dubbel, maar heb je praktisch garantie dat je geen downtime hebt todat je zelf de stekkers omprikt.
Goed idee inderdaad, daar zat ik zelf ook aan te denken. Liever een maandje extra betalen dan zonder.
Wildfire schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 00:46:
[...]

Oeh da's een oudje ja. Lijkt erop dat je op de bovenkant van de onderste aansluiting zwart en transparant hebt. Da's aderpaar 1. Koppel daar wel even die blauwe ader af, anders heb je een bridged tap wat voor storingen kan zorgen.

Aderpaar 2 is trouwens wit en transparant, die lijken boven gekoppeld te zijn. Koppel die op de onderste twee pinnen en je bent klaar voor pairbonding als dat op je adres beschikbaar is. Let op dat onderop al aders lijken te zitten, deze eerst afkoppelen.
Bedankt voor de tips. Ik ga het in orde maken, en dan maar hopen dat de rest van de zut niet gaar is O-)
Volgens fourstack zou 100mb haalbaar moeten zijn, en ik zag via een andere website dat de afstand tot de straatkast iets van 211 meter is. Ik ben erg benieuwd wat er uiteindelijk uit komt. Ik zal de resultaten na oplevering met jullie delen, dat is wel zo leuk :)

Nogmaals dank voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Peetz0r schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:54:
Laten we afwachten. Komende nacht sla ik elke minuut deze snelheid op...
code:
1
2
3
2017-02-13T22:51:51+01:00    Line Rate: 3.460 Mbps 33.093 Mbps   Actual Net Data Rate: 3.430 Mbps 33.018 Mbps   Attainable Net Data Rate: 10.189 Mbps 45.265 Mbps   
2017-02-13T22:52:07+01:00    Line Rate: 3.460 Mbps 33.093 Mbps   Actual Net Data Rate: 3.430 Mbps 33.018 Mbps   Attainable Net Data Rate: 10.189 Mbps 45.152 Mbps   
2017-02-13T22:53:08+01:00    Line Rate: 3.460 Mbps 33.093 Mbps   Actual Net Data Rate: 3.430 Mbps 33.018 Mbps   Attainable Net Data Rate: 10.189 Mbps 45.168 Mbps
Duurde iets langer dan "komende nacht", maar dan heb je ook wat...
code:
1
2
3
4
5
2017-02-15T02:32:47+01:00        Line Rate: 3.460 Mbps 33.093 Mbps       Actual Net Data Rate: 3.430 Mbps 33.018 Mbps   Attainable Net Data Rate: 10.189 Mbps 45.261 Mbps       
2017-02-15T02:33:48+01:00        Line Rate: 3.460 Mbps 33.093 Mbps       Actual Net Data Rate: 3.430 Mbps 33.018 Mbps   Attainable Net Data Rate: 10.189 Mbps 45.226 Mbps       
2017-02-15T02:34:49+01:00        Line Rate: 0.000 Mbps 0.000 Mbps        Actual Net Data Rate: 0.000 Mbps 0.000 Mbps    Attainable Net Data Rate: 0.000 Mbps 0.000 Mbps 
2017-02-15T02:35:50+01:00        Line Rate: 7.148 Mbps 42.088 Mbps       Actual Net Data Rate: 7.116 Mbps 42.017 Mbps   Attainable Net Data Rate: 23.895 Mbps 48.019 Mbps       
2017-02-15T02:36:51+01:00        Line Rate: 7.148 Mbps 42.088 Mbps       Actual Net Data Rate: 7.116 Mbps 42.017 Mbps   Attainable Net Data Rate: 23.895 Mbps 48.038 Mbps

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ru508Hsl.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Even een korte analyse wat er met de internet snelheden mogelijk wordt als KPN VPlus inschakelt. De informatie is gebaseerd op de onderstaande slide uit een presentatie van 1 februari 2017 van KPN en het feit dat ongeveer 75% van de huishoudens de mogelijkheid heeft tot pair bonding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F3E7QxiysRbUkLU0gt7vEcsU/full.png

Uit deze slide komen we een aantal dingen te weten:
  • 50% van de gebruikers heeft een lijn korter dan 300 meter
  • 80% van de gebruikers heeft een lijn korter dan 600 meter
Als we dan kijken naar wie bepaalde snelheden kunnen halen:
  • 50% van het netwerk is korter dan 300 meter, en 75% beschikt over pair-bonding. 37.5% kan dus een snelheid van 500 Mb/s halen.
  • ~30% van het netwerk heeft een lijn korter dan 200 meter. Nog ongeveer 40% van het netwerk heeft een lijn korter dan 500 meter, waarvan weer 75% over pair-bonding beschikt. 30% +30% = 60% kan dus een snelheid van 300 Mb/s halen.
  • ~60% van het netwerk heeft een lijn korter dan 400 meter. Nog 20% van het netwerk heeft een lijn korter dan 600 meter, waarvan weer 75% over pair-bonding beschikt. 60% + 15% = 75% kan dus een snelheid van 300 Mb/s halen.
In een tabel:
SnelheidZonder PBMet PBTotaal
500 Mb/s-37.5%37.5%
300 Mb/s30%30%60%
200 Mb/s60%15%75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Wat is een goede telefoonkabel voor VDSL2 van mijn Israpunt naar de woonkamer waar de telefoon aansluiting voor de modem is, ik heb nu een dunne grijze kabel.

telefoonkabel

[ Voor 40% gewijzigd door brommer1 op 15-02-2017 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

brommer1 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 19:50:
Wat is een goede telefoonkabel voor VDSL2 van mijn Israpunt naar de woonkamer waar de telefoon aansluiting voor de modem is, ik heb nu een dunne grijze kabel.

[afbeelding]
Gewoon een 4-aderige UTP kabel gebruiken. Doen wij als monteur ook altijd als het echt nodig is.

Want: sowieso zien wij altijd liever het modem zo dichtbij mogelijk het ISRA-punt zelf en dus niet verlengen enzo.

Maar wat je ook doet: platte telefoonkabel altijd vermijden!

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 15-02-2017 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Laatst online: 10-06 13:26
Volgens TeamKPN (o.a. gelinkt in de TopicStart) heeft 90% van de huishoudens 2 aderparen.

• Jan-man
Evius schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:35:

Wildfire schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 00:46:
[...]

Dit isra mag onder geen beding gebruikt worden voor pairbonding.

Gewoon even kpn langs laten komen dan vervangen ze gratis het isra voor de moderne opbouw variant. Stap58 is al een gevoelig systeem dus je wilt zeker geen varkensneus isra hebben!.

[ Voor 32% gewijzigd door Jan-man op 16-02-2017 07:07 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Jan-man schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 07:05:
[...]

[...]

e

Gewoon even kpn langs laten komen dan vervangen ze gratis het isra voor de moderne opbouw variant. Stap58 is al een gevoelig systeem dus je wilt zeker geen varkensneus isra hebben!.
Heb hier ook zo'n aansluiting.
Nergens problemen mee hoor.
Als het werkt werkt het haal hier gewoon 110 down en 30 up.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Jan-man
chucky666 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:03:
[...]

Heb hier ook zo'n aansluiting.
Nergens problemen mee hoor.
Als het werkt werkt het haal hier gewoon 110 down en 30 up.
Dat het werkt betekent nog niet dat het juist is!. Als ik een varkensneus gebruik voor een installatie en er komt een kwaliteits controle dan mag ik terug komen om hem te vervangen.

Zeker 40/50% van de storingen kun je herleiden naar het isra. De clipjes in de varkensneus kunnen sterk coroderen en de veer spanning wordt steeds minder zeker na 20+ jaar.

Als jij een storing gaat melden is het eerste wat kpn doet het isra vervangen.

• ThinkPad
Even een vraag, binnenkort verlaten we onze huurwoning.
Toen we hier kwamen wonen zat er een lasdop ISRA, met een kort RJ11 snoertje. Die RJ11 ging onderin een opbouwdoosje (varkenssnuit). In dat opbouwdoosje zaten ook twee telefoonkabels (woonkamer/slaapkamer) gemonteerd (schroefjes).

Er is eens een monteur van Guidion geweest, die heeft een modern ISRA geplaatst (tweede van rechts). Daar zit nu een RJ11-RJ11 kabel ingeprikt die naar m'n modem gaat.

Maar de twee telefoonaansluitingen zijn niet meer aangesloten en de blote koperuiteindes bungelen nu wat in de meterkast. Ik gebruikte ze zelf niet, maar eigenlijk moet ik de situatie weer terugbrengen zoals het was toen wij erin kwamen. Als iemand nu een vaste telefoon wil aansluiten dan is dat niet mogelijk. Hoe pak ik dat aan?

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2017 09:15 ]

• stormfly
  • Laatst online: 08:29
Waarom zou je dat doen, want je wilt nu iets uit vroegere jaren (fixed telefoon toestel op nachtkastje bedraad) gaan herstellen. Terwijl je aan kunt nemen dat de volgende bewoner ook zijn vVDSL modem direct in wil prikken en online zijn? En dan in zijn modem 1 kabel naar de woonkamer prikt voor zijn DECT telefoon.

Is dit in overleg niet te parkeren als "upgrade van de infra tijdens bewoning" ?

Ik zou op die loze kabels een RJ knijpen dat ze hem zelf in de huidige ISRA kunnen stoppen als ze een analoge lijn aanvragen. Bij het verlaten van de woning prik je de lijn naar de woonkamer in het ISRA en lijkt het mij OK.

Ik geloof niet dat als je KPN belt "ik wil een stokoud ISRA terug laten plaatsen heeft u die nog liggen" :+ dat ze je serieus nemen

[ Voor 42% gewijzigd door stormfly op 16-02-2017 08:48 ]

• ThinkPad
De telefoonkabels hoeven van mij niet rechtstreeks op het ISRA, dat is inderdaad een situatie die niet veel meer zal voorkomen tegenwoordig. Het gaat mij er meer om dat de blote kabeluiteinden nu bungelen, daar zal ik toch iets mee moeten. De twee telefoonaansluitingen zijn nu immers onbruikbaar ;)

Het opbouwdoosje heeft een RJ11 aansluiting aan de onderkant, en er kan dan een varkenssnuit stekker in. In dat doosje zaten voorheen ook de twee telefoonkabels afgemonteerd (schroefjes). RJ11 op solid kabel knijpen lijkt mij niet handig, geeft geen goede betrouwbare connectie.
Van dat doosje zou je dan met RJ11<>RJ11 kabel naar het modem kunnen toch, naar de 'phone' aansluiting? Volgens mij is dat de situatie zoals het zou worden aangesloten als ik wel vaste telefoon zou hebben.

Als je dan geen xDSL gebruikt maar alleen analoge telefonie dan kun je met een RJ11<>RJ11 van ISRA naar dat opbouwdoosje de boel patchen. Als je telefonie via xDSL hebt dan sluit je de RJ11 op het modem aan en op het opbouwdoosje. Het ISRA wil ik uiteraard niet terugplaatsen, het gaat mij meer om dat de twee telefoonkabels nu niet gebruikt kunnen worden en ik geen zin heb in gelazer met de verhuurder.

[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2017 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Als je zon opbouw doosje hebt is dat wel het slimste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
Gewoon een rj11 doosje op het draadeinde zetten lijkt me de meest nette oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 16-02-2017 09:39 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Jan-man schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 07:05:

[..]

Soms heb je geen keus. Gisteren bij een klant ook een varkenssnuit gedaan, want de nieuwe ISRA kon ik echt niet inbouwen zonder de halve muur te slopen.

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Even hier op inhakend, aangezien ik dit aansluitdoosje wil laten vervallen en dus zelf een y-kabel wil maken die direct op het ISRA zit
ThinkPadd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:48:
RJ11 op solid kabel knijpen lijkt mij niet handig, geeft geen goede betrouwbare connectie.
Ik moet nog van die rj11 pluggen bestellen, is zoiets dan geschikt of is dat toch niet betrouwbaar? Volgens de specs geschikt voor solid/ronde kabel.

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-06 20:06
Wildfire schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:45:
[...]

Gewoon een 4-aderige UTP kabel gebruiken. Doen wij als monteur ook altijd als het echt nodig is.

Want: sowieso zien wij altijd liever het modem zo dichtbij mogelijk het ISRA-punt zelf en dus niet verlengen enzo.

Maar wat je ook doet: platte telefoonkabel altijd vermijden!
Heb je een adresje waar 4 aderige utp kabel te krijgen is voor de particulier.
Vr.gr.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:52

Speedmaster

Make my day...

fmrama schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:17:
[...]

Heb je een adresje waar 4 aderige utp kabel te krijgen is voor de particulier.
Vr.gr.
|:( |:( http://www.allekabels.nl |:( |:(

• Peetz0r
Laat die emoticons maar weg.

Op veel websites kan ik wel telefoonkabels vinden, maar enkel 'rond' en 'plat', nergens gespecificeerd of het cat5 oid is. Ook vind je op die websites wel kabels die utp cat5 zijn, maar daar staat weer niet bij of het 4 aders zijn (meestal is het ook 8 aders natuurlijk).

Een directe link aan een productpagina van cat5 met 4 aders zou welkom zijn ;)

Wat natuurlijk een optie is, is om gewoon 8-aderige utp te pakken (elke willekeurige netwerkkabel), en daarvan 4 van de aders zo kort mogelijk af te knippen voordat je de andere 4 aders in de connector steekt. Geen garantie dat het netjes in de connector past, maar het kan prima werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Peetz0r op 22-02-2017 07:03 ]

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

vr6-only

Blub Blub

CAT5e nog onlangs op een RJ11 aansluiting gedrukt. Past prima en werkt ook prima. Weliswaar was dit om de telefoonaansluiting te kunnen gebruiken op de Experiabox in de meterkast. Overal in huis hebben ze CAT5e aangelegd en niet specifiek voor tel. een andere kabel.

Het betrof deze kabel: https://www.sandervunderi...at-5e-doos-100-meter.html

Hetzelfde geldt voor de out-let. Een RJ45 out-let kan ook prima een RJ11 connector hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door vr6-only op 16-02-2017 15:42 ]

It ain't stupid if it works!

• fmrama
Ik heb nog effe ziiten googlen en kwam op deze. Ik verwacht dat niet bij HB

https://www.hornbach.nl/s...aren/5197615/artikel.html

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Waarom zou je niet een 8-aderige kabel gebruiken?
Het gaat er om dat de aders getwist zijn en dat is ook zo bij gewone UTP-kabel.
Je moet ze dan uiteraard wel per aderpaar gebruiken, dus de 2 aansluitingen waar het DSL-signaal over gaat (of 4 bij pairbonding) per set over 1 kabelpaar (met twist dus) laten gaan.
En of dat nu hele oude CAT5 (of zelfs CAT3) kabel is, of iets wat Gbit aan kan (CAT5e of hoger), maakt niet uit. Zolang het maar koperdraad is en geen Coper Cladded Aluminium (CCA)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• fmrama
Idd. Gaat de normale utp 8 aderige prima. Ik denk nl dat de 4 aderige cu alleen door kpn gebruikt wordt. En dat die van hornbach zeker geen cu is maar cca.

• krakendmodem
Ik had bij een soort gelijke situatie een UTP kabel gepakt die nog over was. De ene kant van de RJ45 connector kon ik zo in het modem (Fritzbox) prikken, die heeft namelijk voor de WAN (DSL aansluiting) een RJ45 aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/upload/d81fb511-a5d1-41e6-8b7e-70c4f5a58d8f_image460354703934954094.png

Aan de andere kant van de kabel heb ik de RJ45 plugje eraf geknipt en direct op het ISRA gepatcht :P. (blauwe en witte ader zo uit m'n hoofd).

Met dat stukje UTP kabel van 5 meter heb ik minder verlies dan met zo'n standaard 30cm kabeltje die bij het installatiepakket zat :*). Dus het kan prima.
Jan-man schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:32:
[...]

Dat het werkt betekent nog niet dat het juist is!. Als ik een varkensneus gebruik voor een installatie en er komt een kwaliteits controle dan mag ik terug komen om hem te vervangen.

Zeker 40/50% van de storingen kun je herleiden naar het isra. De clipjes in de varkensneus kunnen sterk coroderen en de veer spanning wordt steeds minder zeker na 20+ jaar.

Als jij een storing gaat melden is het eerste wat kpn doet het isra vervangen.
In de keren dat ik KPN langs heb moeten laten komen om een storing op te laten lossen, is er maar 1 keer een ISRA vervangen, de lasdop werd vervangen voor een nieuwe ISRA2 doosje omdat bonding mogelijk was. Achteraf nutteloos aangezien het 1ste aderpaar later defect bleek te zijn ;).

Dit waren bij verschillende adressen in Overijssel, Friesland en Groningen. Maar die oude lasdoppen lieten de monteurs (helaas) wel zitten.

We hebben wel eens een klapperende lijn gehad, waarvan ik wist dat het door het modem (een V8) kwam. Maar de monteur wilde de lasdop niet vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 16-02-2017 21:03 ]

• jeroenmuzikant
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-07-2020
TD-er schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:25:
...En of dat nu hele oude CAT5 (of zelfs CAT3) kabel is, of iets wat Gbit aan kan (CAT5e of hoger), maakt niet uit. Zolang het maar koperdraad is en geen Coper Cladded Aluminium (CCA)
fmrama schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:31:
Idd. Gaat de normale utp 8 aderige prima. Ik denk nl dat de 4 aderige cu alleen door kpn gebruikt wordt. En dat die van hornbach zeker geen cu is maar cca.
Daarom zetten ze waarschijnlijk ook zo overdreven er bij dat het niet terug kan worden gebracht, want het word speciaal voor jou gemaakt. Speciaal voor jou hoor. ;) Jaa duh, ze hakken het op de maat af die je wilt hebben. Nou een bepaalde lengte zou heus wel vaker voorkomen dus dat hoeft daarom geen probleem te zijn. Je kunt er alleen later wel eens achter komen dat de prestaties tegenvallen en dat het copper cladded aluminium is. En dat zal de hoofdreden ook meteen wel zijn dat je het niet terug kunt brengen. 8)

[ Voor 35% gewijzigd door jeroenmuzikant op 16-02-2017 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 13:04
Balance schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 14:33:
Uit deze slide komen we een aantal dingen te weten:
  • 50% van de gebruikers heeft een lijn korter dan 300 meter
  • 80% van de gebruikers heeft een lijn korter dan 600 meter
Ik zit op 550meter van mijn straatkast, helaas zijn er nog geen plannen om deze actief te maken dus zit ik met een 1450 meter lange lijn naar de centrale. Ik vermoed dat mijn lijn wel bij die 80% korter dan 600 meter wordt gerekend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

esky schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:22:
[...]

Ik zit op 550meter van mijn straatkast, helaas zijn er nog geen plannen om deze actief te maken dus zit ik met een 1450 meter lange lijn naar de centrale. Ik vermoed dat mijn lijn wel bij die 80% korter dan 600 meter wordt gerekend....
Het zijn ook gewoon de cijfers 'op papier', niet de praktijkcijfers. Ik krijg ook bij elke test 80mbit en bonding te zien, in de praktijk gaat dat absoluut niet werken. Daarnaast hebben zij een gigantische overlap in kabel en glasvezel gebieden, zou best kunnen dat die overige 20% precies valt in gebieden waar ook geen kabel of glasvezel is, dat die 20% veel zwaarder weegt dan de 80% waarvan groot deel op glas/kabel zit.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithric
Vrijdag is de monteur langsgekomen en alles ging goed.

Mijn ISRA bleek toch in de meterkast te zitten, hij heeft direct de aansluiting naar boven gelegd dus de lijn moet stabieler/beter werken nu.

Nog even paar dagen afwachten, het begon met 18/10 en is nu langzaam boven de 20/10 uitgekomen gisteren avond. (de monteur gaf aan dat ik onder de 50 moet gaan bellen want dat moet zeker mogelijk zijn.)

Upload ging dus direct van 2/2.5 naar 10 (2x 5) _/-\o_

Kortom top service en een aardige/behulpzame monteur van KPN d:)b )

EDIT: Heb nu een V10, waar dat voorheen V8 was.

[ Voor 8% gewijzigd door Ithric op 20-02-2017 12:22 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Er is inmiddels een update voor de 7581 fritzbox. Iemand al ervaringen met of DECT issues (dus toestel aanmelden op fritz als dect station) hiermee zijn opgelost?

Ik heb op dit moment de 7581 voor dsl staan en de 7369 als dect station. Opzich werkt dit prima maar ik kwam erachter dat na een kwartier de verbinding verbreekt als ik bel met de vaste lijn.

Met meerdere personen dit gehad zowel iemand die in het buitenland zat als gewoon in Nederland. Ik vermoed toch dat dit iets bij xs4all is.

Ik belde met de helpdesk en die beweerden dat alle issues met de 7581 verholpen zijn en wilde dat ik die weer als dect ging gebruiken. Voordat ik daarmee akkoord ga ben ik eerst benieuwd of iemand hier al ervaringen heeft?

[ Voor 63% gewijzigd door Kasper1985 op 20-02-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Hier meer over de nieuwe firmware voor de 7581.

https://xs4all.gebruikers...wthread.php?thread_id=787
en
https://xs4all.gebruikers...wthread.php?thread_id=774

Mijn conclusie: voordat ik iemand over laat stappen naar de 7581 wacht ik minstens nog één nieuwe firmware af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De 5 GHz is wel wat meer kritisch geworden.
Ik krijg 'm op geen enkel ander kanaal dan 36 en heb 'm opnieuw moeten laten detecteren voordat 'ie zichtbaar was op de 5 GHz.
Dect heb ik niet gebruikt, ik gebruik mijn oude vertrouwde Panasonic Dect handsets gewoon met het originele basisstation op de analoge FON1 aansluiting. Met de 7340 kon die handset wel verbinden, maar dan werkte nummerweergave niet.

Er zitten nog steeds zat schoonheidsbugs in de 6.80 firmware, maar met alleen IP-TV, bellen via de FON1 en internetten werkt 'ie verder prima.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ithric schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:16:
[...]

Vrijdag is de monteur langsgekomen en alles ging goed.

Mijn ISRA bleek toch in de meterkast te zitten, hij heeft direct de aansluiting naar boven gelegd dus de lijn moet stabieler/beter werken nu.

Nog even paar dagen afwachten, het begon met 18/10 en is nu langzaam boven de 20/10 uitgekomen gisteren avond. (de monteur gaf aan dat ik onder de 50 moet gaan bellen want dat moet zeker mogelijk zijn.)

Upload ging dus direct van 2/2.5 naar 10 (2x 5) _/-\o_

Kortom top service en een aardige/behulpzame monteur van KPN d:)b )

EDIT: Heb nu een V10, waar dat voorheen V8 was.
Ik ben wel benieuwd naar je lijnwaarden op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:57
Kasper1985 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:52:
Er is inmiddels een update voor de 7581 fritzbox. Iemand al ervaringen met of DECT issues (dus toestel aanmelden op fritz als dect station) hiermee zijn opgelost?

Ik heb op dit moment de 7581 voor dsl staan en de 7369 als dect station. Opzich werkt dit prima maar ik kwam erachter dat na een kwartier de verbinding verbreekt als ik bel met de vaste lijn.

Met meerdere personen dit gehad zowel iemand die in het buitenland zat als gewoon in Nederland. Ik vermoed toch dat dit iets bij xs4all is.

Ik belde met de helpdesk en die beweerden dat alle issues met de 7581 verholpen zijn en wilde dat ik die weer als dect ging gebruiken. Voordat ik daarmee akkoord ga ben ik eerst benieuwd of iemand hier al ervaringen heeft?
Ik zou de commenteren op:

https://xs4all.gebruikers...hread_id=787&rowstart=330

of

https://xs4all.gebruikers...wthread.php?thread_id=774

eens lezen. Volgens mij nog veel ellende met DECT, ook met de 6.80 update voor de 7581. Ik heb zo'n ding sinds vorige week vrijdag in de meterkast staan. Wat indrukken:
  • Het is schandalig dat XS4ALL dit modem met firmware 6.54 zo naar klanten stuurt. Er zitten fouten in de UI en wizard voor eerste installatie (interface blijft op een gegeven moment hangen, je moet dan back klikken ipv next
  • Als dit modem speciaal voor de NL markt is gemaakt (7580 is hier niet te koop, die heeft MU-MIMO en geen bonding), waarom geen NL taal ?)
  • Veel issues met DECT, restarts, berichten over packet losses, 5 GHz heeft last van een te strakke DFS (als je 5 GHz vast zet op bv. channel 36 zal je er minder last van hebben), af en toe uitval van 2.4 GHz, schoonheidsfoutjes als verwisselen van FON1 en FON2, verkeerd rapporteren van de LAN poorten status, mix van Duits en Engels in de UI. Kortom dit modem was gewoon niet af toen ze met de uitrol ergens in November vorig jaar begonnen
  • Ik heb ook iets raars gezien met het pairen met de AVM 1750E WIFI repeater. Moest een factory reset doen om die repeater met het modem te laten verbinding (WLAN bridge functie).
  • De 6.80 release die vorige week uit kwam verbetert zeker de stabiliteit. Ik heb een restart gezien, het modem is nu 48 uur up. Verder lijken de DECT issues minder, maar nog steeds niet 100% ok. Ook irritant dat de DSL statistics allemaal op nul staan. Andere kant, de ingetrainde snelheid wordt wel goed weergegeven, bv weer niet voor de 7490 met de 6.80 update.
XS4ALL claimt dat elke firmware "uitvoerig" getest wordt. Ik geloof er geen snars van. Ze laten hier echt steken vallen. Ze moeten veel harder AVM aanpakken om een goed product te leveren. Overigens als je Duitse forums leest, zijn er ook nog steeds issues met de FRITZ!Box 7580 voor de Duitse markt.

Een factory reset na de 6.80 update schijnt ook te helpen (XS4ALL roept dat ook). Ik doe dat nooit met modem firmware. Zou toch verwachten dat de programmeurs settings in persistent storage tussen updates met rust laten.

Ik denk dat het voor een deel veroorzaakt is omdat AVM voor de 758x series overgestapt is op een nieuwe Lantiq/Intel chipset. Neemt niet weg dat AVM gewoon z'n werk moet doen en XS4ALL wat meer moet geven om z'n klanten.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithric
krakendmodem schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 01:13:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar je lijnwaarden op dit moment.
Ik zal vanavond even de waardes doorgeven uit het modem.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02-2024

ffk

Zo net zag ik een v8 en een v9 modem bij de kringloopwinkel liggen. Zijn deze modems beter dan de v10? Zijn er trouwens meer mensen die vandaag een veel lagere ping hebben dan normaal?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
C:\Users\Gebruiker>tracert google.nl

Traceren van de route naar google.nl [172.217.17.131]
via maximaal 30 hops:

1   <1 ms     1 ms     1 ms  mijnmodem.kpn.home [192.168.2.254]
  2     4 ms     4 ms     4 ms  static.kpn.net [195.190.228.65]
  3     8 ms    11 ms     7 ms  nl-asd-dc2-git-cr03.kpn.net [213.75.1.81]
  4    10 ms     7 ms     7 ms  nl-asd-dc2-ice-ir01.kpn.net [213.75.1.80]
  5     8 ms     8 ms     8 ms  72.14.214.137
  6     8 ms     7 ms     8 ms  108.170.241.161
  7     7 ms     7 ms     7 ms  108.170.236.227
  8     8 ms     8 ms     8 ms  ams15s30-in-f3.1e100.net [172.217.17.131]

De trace is voltooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Laatst online: 10-06 13:26
ffk schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:18:
Zo net zag ik een v8 en een v9 modem bij de kringloopwinkel liggen. Zijn deze modems beter dan de v10? Zijn er trouwens meer mensen die vandaag een veel lagere ping hebben dan normaal?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

via maximaal 30 hops:

De trace is voltooid.
Die zijn niet beter afhankelijk van waar je hem voor gebruikt. Verder is het bijna altijd heling omdat die dingen van KPN zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 13:56

slaay

Natuurbeleven.com

RobinF schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 16:35:
[...]

Die zijn niet beter afhankelijk van waar je hem voor gebruikt. Verder is het bijna altijd heling omdat die dingen van KPN zijn.
Moet je voor de 'gein' eens even op marktplaats kijken..

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
ffk schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:18:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

via maximaal 30 hops:

De trace is voltooid.
V10 heeft 5Ghz AC wifi en is veel minder beperkt dan de andere twee. V9 is opzich ook een prima apparaat.

V8 is leuk omdat ie in bridge kan en je daarmee bijna alle nadelen van dat modem eruit sloopt.

Als ik een trace doe naar google.nl, dan krijg ik bij elke trace weer een ander ip adres. Gebruik daarom maar het ip waar jij een trace naar deed.
De routes zijn zowat hetzelfde, alleen is bij mij de latency wel veel hoger. Hier is dus niks veranderd. (het verschil tussen 4ms en 24ms merk je wel).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
tracert 172.217.17.131

Tracing route to ams15s30-in-f131.1e100.net [172.217.17.131]
over a maximum of 30 hops:

1     1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.2.254
  2    16 ms    16 ms    17 ms  195.190.228.83
  3    24 ms    24 ms    22 ms  nl-zl-dc2-git-cr02.kpn.net [213.75.64.237]
  4    23 ms    26 ms    25 ms  nl-rt-dc2-ice-ir01.kpn.net [213.75.64.236]
  5    24 ms    24 ms    24 ms  72.14.198.161
  6    22 ms    22 ms    22 ms  108.170.241.129
  7    26 ms    24 ms    24 ms  108.170.236.225
  8    25 ms    25 ms    25 ms  ams15s30-in-f131.1e100.net [172.217.17.131]

Trace complete.

Op mijn lijntje draait nog steeds interleaving. Verhoogt wel wat de latency maar de verbinding zelf lijdt er niet onder en de verbinding is superstabiel.

[ Voor 31% gewijzigd door krakendmodem op 21-02-2017 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-06 17:25
Iemand een idee of je automatisch wordt omgezet wanneer een upgrade heeft plaatsgevonden?
Ik heb nog steeds de zelfde snelheid terwijl ik een abonnement heb voor een hogere snelheid.
Ik haal nu 22mb terwijl ik een abonnement heb voor 50mb
Ik zou theoretisch 180mb moeten kunnen halen met bonding en 100mb met vdsl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
tlpeter schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 18:58:
Iemand een idee of je automatisch wordt omgezet wanneer een upgrade heeft plaatsgevonden?
Ik heb nog steeds de zelfde snelheid terwijl ik een abonnement heb voor een hogere snelheid.
Ik haal nu 22mb terwijl ik een abonnement heb voor 50mb
Ik zou theoretisch 180mb moeten kunnen halen met bonding en 100mb met vdsl.
Indien je de juiste apparatuur (modem) hebt hangen, dan kan je automatisch overgezet worden. Maar als je even belt met je provider, dan zetten ze het meteen in gang en hoef je niet te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithric
Hierbij de lijnwaarde op het modem, lijkt wel of ik geknelt wordt.
Na vrijdag is hij alleen maar aan het zakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SZlkprHK2eEK2UCl5YDpmbEN/medium.jpg

Haal nu 17.51Mbps en voor de bonding was dit 19.83Mbps (speedtest.net), maar ik heb nog vertrouwen dus wacht wel even rustig tot donderdag/vrijdag. 8)

EDIT: lijn 2 heeft ook best veel CRC errors, of valt het nog mee?

EDIT2: Heb het volgende pakket bij KPN:
Alles-in-1 Thuis Standaard
60 Mbit/s upload
6 Mbit/s download

[ Voor 17% gewijzigd door Ithric op 21-02-2017 19:38 . Reden: Foto aangepast naar Grote thumbnail ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ithric schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 19:19:
Hierbij de lijnwaarde op het modem, lijkt wel of ik geknelt wordt.
Na vrijdag is hij alleen maar aan het zakken.
[afbeelding]

Haal nu 17.51Mbps en voor de bonding was dit 19.83Mbps (speedtest.net), maar ik heb nog vertrouwen dus wacht wel even rustig tot donderdag/vrijdag. 8)

EDIT: lijn 2 heeft ook best veel CRC errors, of valt het nog mee?

EDIT2: Heb het volgende pakket bij KPN:
Alles-in-1 Thuis Standaard
60 Mbit/s upload
6 Mbit/s download
Mwah, ik weet niet hoe ver je van de centrale zit, maar hoe je momenteel 50Mb wil gaan halen lijkt me sterk. Dan zal er wel wat gerepareerd moeten worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05-2023
Humm, sinds gisteravond is mijn ip adres veranderd en werkt de ipv6 gateway niet meer, meer mensen hier last van?

Kan ook geen storingen vinden.

Weet iemand of de prefix veranderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mijn modem had om 0:38 uur vannacht ook gemaild dat er een "nieuw" adres was, echter is dat nog steeds gelijk.
DSL-lijn is niet verbroken, dus geen herstart van het modem.
Hier XS4all met Fritzbox 7581 modem.

Ik heb wel eens vaker gehad dat IPv6 niet meteen weer beschikbaar was, of zelfs IPv6 only (geen IPv4 adres dus). Net alsof beide DHCP-servers aan de provider-kant onafhankelijk van elkaar een timeout gaven. Herstart modem was in die gevallen altijd een oplossing. (was met de Fritzbox 7340)
Mogelijk dat je ook gewoon in de webinterface een reconnect kunt doen en het dan ook werkt, maar gezien de bugs in de nieuwe 7581, zou een reboot mijn voorkeur hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
Werk hier met een Draytek Vigor 130 met een edgerouter erachter, reboot lijkt inderdaad wel nut te hebben gehad, maar toch nog steeds ander ip.
Dacht dat dsl altijd statisch was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
velderkamp schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 07:15:
Werk hier met een Draytek Vigor 130 met een edgerouter erachter, reboot lijkt inderdaad wel nut te hebben gehad, maar toch nog steeds ander ip.
Dacht dat dsl altijd statisch was.
Neejoh, het medium (dsl, coax, glas) staat helemaal los van hoe ip-adressen uitgedeeld worden. En ga er maar niet vanuit dat je ooit nog een statisch ipv4-adres krijgt tenzij het specifiek op je factuur staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
Peetz0r schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 07:18:
[...]

Neejoh, het medium (dsl, coax, glas) staat helemaal los van hoe ip-adressen uitgedeeld worden. En ga er maar niet vanuit dat je ooit nog een statisch ipv4-adres krijgt tenzij het specifiek op je factuur staat ;)
Duidelijk, toch dan vreemd dat het ipv6 in eens niet meer werkte het leek wel of de prefix delegatie veranderd was ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Peetz0r schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 07:18:
[...]

Nou ja en nee, bij DSL vraag je je IP op via PPOE. Waardoor dat IP wel dichter op de gebruiker is gebonden dan bij HFC (Coax) waarbij het modem MAC een rol speelt in de IP aanvraag. Bij DSL + PPOE is het jouw eigen useraccount die een IP opvraagt.

DSL, nagenoeg statisch
HFC, bij gebruik van hetzelfde modem nagenoeg statisch

Of speelt bij DSL het modem MAC ook een rol?

PS: ja het klopt bij consumer internet heb je formeel geen statisch adres, maar in de praktijk wel.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 22-02-2017 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
stormfly schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 07:38:
[...]

Nou ja en nee, bij DSL vraag je je IP op via PPOE. Waardoor dat IP wel dichter op de gebruiker is gebonden
Dit klopt voor KPN DSL, niet voor elke provider. Tweak doet gewoon DHCP op basis van MAC.
dan bij HFC (Coax) waarbij het modem MAC een rol speelt in de IP aanvraag. Bij DSL + PPOE is het jouw eigen useraccount die een IP opvraagt.
Ja, bij kabel is het ook DHCP op basis van MAC.
DSL, nagenoeg statisch
HFC, bij gebruik van hetzelfde modem nagenoeg statisch
Leuke samenvatting, maar het is gewoon niet waar dat het medium en ip-adres-uitdeelmethode iets met elkaar te maken hebben. Het is gewoon zo dat 's lands grootste DSL provider toevallig PPPoE gebruikt, en 's lands grootste kabel-provider toevallig DHCP.
Of speelt bij DSL het modem MAC ook een rol?
Ja dus ;)
PS: ja het klopt bij consumer internet heb je formeel geen statisch adres, maar in de praktijk wel.
Dit is de meest correcte zin in je reactie. Formeel heb je geen statisch ip. Er kunnen allerlei redenen zijn dat je ip verandert. Kan zijn dat je een reboot doet terwijl je dhcp lease net verloopt. Kan zijn dat ze hun netwerk een beetje reorganiseren en toewijzingen veranderen. Kan zijn dat ze een blok adressen vrij willen maken en je daardoor een adres uit een ander blok krijgt. Zat redenen te bedenken.

Sowieso, het ipv4-adres dat je misschien al jaren hebt is niet van jou en is wel schaars en dus waardevol. Reken nergens op tenzij er zwart-op-wit in je contract staat dat je adres statisch is (en je er dus voor betaalt). Als je ooit je adres kwijt bent, dan heb je simpelweg pech, en je mag blij zijn dat je een nieuwe hebt en niet in CG-NAT terecht komt :p
Pagina: 1 ... 36 ... 77 Laatste