Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:21
White_Collar schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:56:
[...]

Ehm, dat was allang bekend? :X Ze zijn al een poosje bezig met Vplus en daar zijn al diverse persberichten van dat er veldtesten worden gedaan.

[...]

Dat is toch niet zo raar? Door vorst kan een graafverbod opgelegd worden. Aanleggen van kabels gaat dan vrij lastig.
Er is het hele vierde kwartaal geen enkele onderbreking wegens vorst geweest. En minder leuk: er is altijd 85% geroepen. Dat is dus 75% geworden....

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Barre73 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:25:
[...]

Er is het hele vierde kwartaal geen enkele onderbreking wegens vorst geweest. En minder leuk: er is altijd 85% geroepen. Dat is dus 75% geworden....
Dat lijkt mij sterk want het is wel koud geweest

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook zo 'leuk': KPN beweerd nu, en eerder ook al, dat er 1 Gb op FttH mogelijk is.
Maar ze bieden het zelf nog steeds helemaal niet aan! 500 Mb is de max momenteel bij hun....
Gelukkig bij Tweak wel mogelijk. 8)

Bij DSL gaat het ook al heel lang over hogere snelheden in de rapportage. Ik ben benieuwd
wanneer we daar de eerste resultaten van zullen zien. 200 Of 300 down op BVVDSL
of met Vplus. Al is dat laatste wel alleen maar voor korte(re) afstanden...
Wel al 60 Mb upload gezien op DSL. Nu nog een hogere download daar bij.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:30:
Ook zo 'leuk': KPN beweerd nu, en eerder ook al, dat er 1 Gb op FttH mogelijk is.
Maar ze bieden het zelf nog steeds helemaal niet aan! 500 Mb is de max momenteel bij hun....
Dus? Dat iets kan, wil nog niet zeggen dat ze het aanbieden.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:54
Prolution schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:08:
Wel interessant om te zien wat KPN verwacht qua snelheden met technieken zoals (Bonded) Vplus & G.Fast.

[afbeelding]
Mooie snelheden van >500Mbit lijken technisch mogelijk, echter biedt KPN nog altijd geen 200Mbit (Bonded Vectoring) pakket aan, misschien hebben ze meer vertrouwen in Vplus over een enkel aderpaar, en wachten ze daarop?
Ik snap zelf niet waar de verschillen tussen theorie (het plaatje van kpn) en de praktijk in zit.
Zelf haal ik met bvvdsl iets van 70 Mbit, terwijl ik volgens het plaatje (950 meter) ruim boven de 100 moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
White_Collar schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:30:
[...]

Dit is nou precies mijn werk dus je mag me echt geloven... er is geen breek of graafverbod geweest in de laatste maanden van 2016. De eerste van deze winter kwam pas rond 9 januari (voornamelijk in het oosten dan ook nog),
En ja, er waren begin december een paar nachten met vorst maar de dagen waren dan ook weer 5 graden boven nul en dan kunnen ze hooguit wat later beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
akatar schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:39:
[...]

Ik snap zelf niet waar de verschillen tussen theorie (het plaatje van kpn) en de praktijk in zit.
Zelf haal ik met bvvdsl iets van 70 Mbit, terwijl ik volgens het plaatje (950 meter) ruim boven de 100 moet halen.
In jouw geval zou ik zeggen: Kwaliteit kabel tot de wijkkast en klopt die 950 meter wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Die 950 meter is gemeten door de Multi skill monteur vanuit mijn woning, zijn tester gaf dit aan.

Afbeeldingslocatie: http://xgamer.nl/fb.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door akatar op 01-02-2017 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Barre73 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:52:
[...]

In jouw geval zou ik zeggen: Kwaliteit kabel tot de wijkkast en klopt die 950 meter wel?
Ik betwijfel of die 950 meter klopt. Maar ik ben ook erg benieuwd naar wat de DSL Status zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
RobinF schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:54:
[...]

Ik betwijfel of die 950 meter klopt. Maar ik ben ook erg benieuwd naar wat de DSL Status zegt
Dsl status toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Nu online
Barre73 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:44:
[...]

Dit is nou precies mijn werk dus je mag me echt geloven... er is geen breek of graafverbod geweest in de laatste maanden van 2016. De eerste van deze winter kwam pas rond 9 januari (voornamelijk in het oosten dan ook nog),
En ja, er waren begin december een paar nachten met vorst maar de dagen waren dan ook weer 5 graden boven nul en dan kunnen ze hooguit wat later beginnen.
Dat weet ik don't worry. Het verbaasd mij eerlijk gezegd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Die 950 zal wel kloppen dan. Ik heb te weinig verstand van dB, noise ratio's en zo. Wat wel heel bijzonder is, is dat de current throughput hoger is dan de attainable??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Das een foutje in de fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:22:
Mocht dat allemaal geen baat hebben, dan ga ik nog even weer contact opnemen met Draytek Support. Het kan toch niet zo zijn dat een duur modem slechter presteert (hij traint ook een stuk lager in, 82 vs 107Mbit) dan de default Experiabox V8 8)7
Via telnet kun je de target SNR (signal-to-noise) margin aanpassen en dus effectief zelf kiezen waarop hij intrained met de commando's
vdsl snr ? (bekijk de huidige snr)
vdsl snr x (waarbij x = -50 to 50 voor -5 tot +5dB)
Draytek's staan normaal wat 'conservatief' afgesteld (omdat stabiliteit belangrijker is dan snelheid)

Ik zou zelf op minimaal 8dB ofzo gaan zitten als je gezeik hebt met je verbinding. Maakt die paar mbit echt zoveel uit?
akatar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:47:
[...]

edit:
Met een v10 modem werkt het redelijk, raakt af en toe een lijn kwijt. Met mijn fritzbox werkt het totaal niet. De lijnen vallen beide constant om en om weg.
Ik heb nu een draytek in gebruik met 1 lijn.

Ik wil het V10 modem om een aantal redenen niet gebruiken, blijft op dit moment de draytek met 1 lijn over.
Je kunt even proberen wat ik hierboven zeg. Die 5dB is een vrij marginale marge (har-har). Doe er eens een paar dB bij...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2017 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:06
Barre73 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 18:45:
Die 950 zal wel kloppen dan. Ik heb te weinig verstand van dB, noise ratio's en zo. Wat wel heel bijzonder is, is dat de current throughput hoger is dan de attainable??
Vroegaah (of nog steeds) kon je bij een "simpele" ADSL lijn aan de dB al zien hoever je van de wijkcentale zat door het aantal dB door 10 te delen. Dan kreeg je een aardige schatting van de afstand (bijvoorbeeld 28dB is 2,8 kilometer.)

Tegenwoordig lijkt dat wat anders te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:13:
[...]

Via telnet kun je de target SNR (signal-to-noise) margin aanpassen en dus effectief zelf kiezen waarop hij intrained met de commando's
vdsl snr ? (bekijk de huidige snr)
vdsl snr x (waarbij x = -50 to 50 voor -5 tot +5dB)
Draytek's staan normaal wat 'conservatief' afgesteld (omdat stabiliteit belangrijker is dan snelheid)

Ik zou zelf op minimaal 8dB ofzo gaan zitten als je gezeik hebt met je verbinding. Maakt die paar mbit echt zoveel uit?
Het aantal Mbit's maakt mij niet heel veel uit, dat is ook niet waar ik over val. Ik gaf het meer aan om het grote verschil te benadrukken tussen de Draytek en andere modems.
Waar ik wel over val, is dat de Vigor130 geen G.INP lijkt te doen (de 'path mode' blijft op 'interleaved' staan i.p.v. 'fast'). Daardoor heb ik een vrij beroerde ping van 23-25ms, terwijl de Experiabox V8 in bridge een ping van 15-16ms laat zien. Nogal een verschil. Juist die lage ping maakt voor mijn gevoel dat pagina's responsiever aanvoelen. Die paar Mbit verschil gaat het verschil niet maken, flink downloaden doe ik al jaren niet meer. En die intrain waardes trekken na een paar uur aangesloten laten ook nog wel bij denk ik, nu zat de Draytek maar een uur aangesloten ofzo.

Bedankt voor je commando's, ik zal eens kijken binnenkort.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 01-02-2017 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 11:53
(wegehaald bij het t-mobile thuis forum)
Mijn Internet Only VDSL synchroniseert regelmatig opnieuw. Foutmelding is meestal "DSL not responding (no DSL synchronization)" en dan "Intenet connection cleared". De sync gaat daarna altijd goed van 60/30 mbs naar 80/30 Mbs.
Ik heb een Fritzbox 7490 direct op de VDSL lijn.
Ik lees op Internet dat mijn signaal-ruis en lijn demping waarden te laag zou zijn. Mijn waarden staan hieronder. Als ik de Voda modem HG659 neem, gaat daar zelfs nog 1 db vanaf.

Zijn mijn waarden inderdaad laag? Zo ja, heeft iemand nog een suggestie wat ik kan doen?
                                    Direction
	                   eenheid  Rcv     Send	
Signal-to-noise ratio       dB       6        7
Bitswap                             on       on
Line attenuation            dB       7        6
Profile                    17a      
G.Vector                           full     full

Max. DSLAM throughput   kbit/s   111216   33032
Min. DSLAM throughput   kbit/s      784       0
Attainable throughput   kbit/s   107823   50634
Current throughput      kbit/s   107823   31416
Seamless rate adaptation            on       on
Latency                           fast     fast
Impulse Noise Protection (INP)      74       76
G.INP                               on       on
Carrier record                       A43     A43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dick99999 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:24:
(wegehaald bij het t-mobile thuis forum)
Mijn Internet Only VDSL synchroniseert regelmatig opnieuw. Foutmelding is meestal "DSL not responding (no DSL synchronization)" en dan "Intenet connection cleared". De sync gaat daarna altijd goed van 60/30 mbs naar 80/30 Mbs.
Ik heb een Fritzbox 7490 direct op de VDSL lijn.
Ik lees op Internet dat mijn signaal-ruis en lijn demping waarden te laag zou zijn. Mijn waarden staan hieronder. Als ik de Voda modem HG659 neem, gaat daar zelfs nog 1 db vanaf.

Zijn mijn waarden inderdaad laag? Zo ja, heeft iemand nog een suggestie wat ik kan doen?
                                    Direction
	                   eenheid  Rcv     Send	
Signal-to-noise ratio       dB       6        7
Bitswap                             on       on
Line attenuation            dB       7        6
Profile                    17a      

Max. DSLAM throughput   kbit/s   111216   33032
Min. DSLAM throughput   kbit/s      784       0
Attainable throughput   kbit/s   107823   50634
Current throughput      kbit/s   107823   31416
Seamless rate adaptation            on       on
Latency                           fast     fast
Impulse Noise Protection (INP)      74       76
G.INP                               on       on
Carrier record                       A43     A43
Ja, even uitzoeken hoe je dit doet op je Fritzbox.
ThinkPadd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:20:
[...]

Het aantal Mbit's maakt mij niet heel veel uit, dat is ook niet waar ik over val. Ik gaf het meer aan om het grote verschil te benadrukken tussen de Draytek en andere modems.
Waar ik wel over val, is dat de Vigor130 geen G.INP lijkt te doen (de 'path mode' blijft op 'interleaved' staan i.p.v. 'fast'). Daardoor heb ik een vrij beroerde ping van 23-25ms, terwijl de Experiabox V8 in bridge een ping van 15-16ms laat zien. Nogal een verschil. Juist die lage ping maakt voor mijn gevoel dat pagina's responsiever aanvoelen. Die paar Mbit verschil gaat het verschil niet maken, flink downloaden doe ik al jaren niet meer. En die intrain waardes trekken na een paar uur aangesloten laten ook nog wel bij denk ik, nu zat de Draytek maar een uur aangesloten ofzo.

Bedankt voor je commando's, ik zal eens kijken binnenkort.
Oh, m'n Draytek 2860 doet dat wel gewoon. Ping naar Google is ook maar 15ms inderdaad. Volgens mij heb ik daar ook niets voor hoeven in te stellen...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:28:
[...]
Oh, m'n Draytek 2860 doet dat wel gewoon. Ping naar Google is ook maar 15ms inderdaad. Volgens mij heb ik daar ook niets voor hoeven in te stellen...
Bij jou zal er dan bij 'US Path mode' dan ook 'Fast' staan, i.p.v. 'Interleaved'. Die laatste is veel trager.
Ben met Draytek Support bezig, ik wil ook graag G.INP ingeschakeld hebben. In de UK-firmware zit het volgens de releasenotes wel, maar die UK-firmware krijg ik dus niet aan de gang. En de NL helpdesk lijkt verder helaas niet echt een optie te hebben om het te forceren o.i.d.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 01-02-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
Ik zit trouwens al tijden te wachten tot ik bij KPN een 3e iTV ontvanger kan bestellen, en dat lijkt nu eindelijk te kunnen! Via mijn KPN kan ik nu ook met mijn vdsl-verbinding tot 6 ontvangers aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:28:
[...]
Ja, even uitzoeken hoe je dit doet op je Fritzbox.
[...]
Die instelling stond op de 1 na laagste (stabieler). Heb deze op de laagste gezet. Maar het blijft omstreeks de 6 db. Misschien is dat goed?
Tijdens het inleren loopt de de snr receive terug van 16 db naar 6 db.
Fritzbox 7490 
If your DSL connection is unstable or cannot be established, push 
the control gradually to the left and check if the connection 
becomes more stable. If you do not notice any changes, 
push the control back to "Max. performance".

Maximum            Maximum
                               Stability          Perdormance
Receive Direction 	          x   (voor alle waarden
Intended signal-to-noise ratio 	  x     5 stappen mogelijk)
Impulse Noise Protection (INP) 	  x
Identification of radio
requency interference (RFI)       x	
Send Direction 	
Intended signal-to-noise ratio    x 

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:56:
[...]

In de UK-firmware zit het volgens de releasenotes wel, maar die UK-firmware krijg ik dus niet aan de gang.
Ik heb even bekeken hoe het bij m'n Vigor 2860 zit. In de UK-firmware staat inderdaad duidelijk omschreven dat G.INP toegevoegd is vanaf een bepaalde modemcode, alleen zit in de firmware die ik met de auto-update krijg een met precies dezelfde modemcode (die dus neem ik aan ook G.INP heeft ondanks dat er niets in de releasenotes staan). De UK documentatie is gewoon veel uitgebreider. Misschien kun je dus ook voor je Vigor 130 een firmware met dezelfde modemcode zoeken als die specifieke UK firmware.

Ik heb ook geprobeerd de UK firmware er op te zetten, en had precies hetzelfde probleem met de knipperende lampjes en moest ook de flash-tool gebruiken om de router weer aan de praat te krijgen. Lijkt toch iets hardware specifieks met de UK firmware's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:37:
[...]

Ik heb even bekeken hoe het bij m'n Vigor 2860 zit. In de UK-firmware staat inderdaad duidelijk omschreven dat G.INP toegevoegd is vanaf een bepaalde modemcode, alleen zit in de firmware die ik met de auto-update krijg een met precies dezelfde modemcode (die dus neem ik aan ook G.INP heeft ondanks dat er niets in de releasenotes staan). De UK documentatie is gewoon veel uitgebreider. Misschien kun je dus ook voor je Vigor 130 een firmware met dezelfde modemcode zoeken als die specifieke UK firmware.

Ik heb ook geprobeerd de UK firmware er op te zetten, en had precies hetzelfde probleem met de knipperende lampjes en moest ook de flash-tool gebruiken om de router weer aan de praat te krijgen. Lijkt toch iets hardware specifieks met de UK firmware's zijn.
Weet jij hoe ik erachter kan komen welke modemfirmware er in die UK-firmware gebruikt wordt, als ik de webinterface niet kan openen en daar de versie dus niet kan aflezen?

Ik heb nog even weer contact gehad met Draytek support en ze zeiden dit:
G.INP wordt standaard ondersteund op de G.Vectoring Support modem drivers(codes). De G.INP zal onderhuids Automatisch aan/uit gezet worden. Hiervoor is geen WUI functie/CLI commando beschikbaar.

Er is een nieuwe modemcode beschikbaar te weten "NBN" . Deze allernieuwste modem driver "597f17" is bedoeld voor de Australische ISP NBN. Van deze firmware is de G.INP functie specifiek succesvol getest in het lab van de fabrikant. Probeer daarom deze firmware eens om te kijken of hier de lijn kwaliteit beter is .

Deze firmware staat op de onderstaande link:

http://www.draytek.com.tw...0/Vigor130_v3.8.0_NBN.zip

Met vriendelijke groet,

DrayTek Support
Ik zal eens kijken of ik die firmware aan de praat kan krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2017 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:40:
[...]

Weet jij hoe ik erachter kan komen welke modemfirmware er in die UK-firmware gebruikt wordt, als ik de webinterface niet kan openen en daar de versie dus niet kan aflezen?
Stond bij mij in de filename "v2860_3843BT_576D17.rst" waarbij de modemcode dus 576D17 is :P

En ook in de releasenotes:
Modem code 576D17 supports G.INP (G.998.4 TX and RX retransmission) and Vectoring
(G.993.5)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:46:
[...]

Stond bij mij in de filename "v2860_3843BT_576D17.rst" waarbij de modemcode dus 576D17 is :P

En ook in de releasenotes:

[...]
Ik zie in de UK releasenotes dat er sinds modemcode 576D17 G.INP beschikbaar is.
In de internationale release notes wordt die modemcode genoemd bij variant 4
VDSL2 576d17 & ADSL 572801 will be used for Modem 4 (G.Vectoring).
Laat ik nou net die firmware niet hebben geprobeerd, heb alleen modemcode 6 en 7 geprobeerd omdat daar recommended for Netherland ISP - KPN. bij stond :Y)
Ik zal die modemcode 4 eens proberen en kijken wat voor ping ik daarmee haal. En daarna die Australische firmware die Draytek Support NL noemt.

Bedankt voor het verschaffen van duidelijkheid omtrent die firmware versies :)

[ Voor 65% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2017 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:03:
[...]

Ik zie in de UK releasenotes dat er sinds modemcode 576D17 G.INP beschikbaar is.
In de internationale release notes wordt die modemcode genoemd bij variant 4
[...]

Laat ik nou net die firmware niet hebben geprobeerd, heb alleen modemcode 6 en 7 geprobeerd omdat daar recommended for Netherland ISP - KPN. bij stond :Y)
Ik zal die modemcode 4 eens proberen en kijken wat voor ping ik daarmee haal. En daarna die Australische firmware die Draytek Support NL noemt.

Bedankt voor het verschaffen van duidelijkheid omtrent die firmware versies :)
Ook mooi om te weten dat de modemcode's van de 130 en 2860 blijkbaar hetzelfde zijn. Had al zo'n vermoeden dat de modemhardware gewoon hetzelfde is. Je kunt ook een losse modemcode zonder de rest van de firmware flashen namelijk. Ik zal eens kijken of ik die 'NBN' modemcode van de 130 op m'n 2760 kan krijgen. (Alhoewel, hij werkt nu eindelijk helemaal goed. Misschien moet ik er gewoon vanaf blijven :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:21:
[...]

Ook mooi om te weten dat de modemcode's van de 130 en 2860 blijkbaar hetzelfde zijn. Had al zo'n vermoeden dat de modemhardware gewoon hetzelfde is. Je kunt ook een losse modemcode zonder de rest van de firmware flashen namelijk. Ik zal eens kijken of ik die 'NBN' modemcode van de 130 op m'n 2760 kan krijgen. (Alhoewel, hij werkt nu eindelijk helemaal goed. Misschien moet ik er gewoon vanaf blijven :P)
Wat ik zo 123 niet kan vinden (of ik kijk eroverheen): welke firmware draai jij nu op je 2860 en wat doet een ping naar 8.8.8.8 qua miliseconden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:28:
[...]

Wat ik zo 123 niet kan vinden (of ik kijk eroverheen): welke firmware draai jij nu op je 2860 en wat doet een ping naar 8.8.8.8 qua miliseconden?
Ik draai modem code 573307 (ik heb een Annex B modem!).
Deze komt uit de firmware "Vigor2860 v3.8.4.3 Vector 3"
8.8.8.8 zit op 15 of 16ms, maar google.nl doet 10ms!

Edit: Vigor 130 modemcode uploaden lukt niet. Maar 1 firmware geleden (3.8.4.2) is er ook een 'NBN' firmware voor de 2860. Die zal ik er eens in zetten... Modemcode daarvan is 579c17. v3.8.4.2-03 Annex A is 576d17. v3.8.4.2-03 Annex B is 573307
Edit 2: Nope. 3.8.4.2_NBN geeft me ook 573307

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2017 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Zerobase schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:05:
De meest recente software zit al in het modem, De Vigor 130 ondersteunt mogelijk geen 'US path mode Fast' (wel voor downstream - DS) ben ik ergens tegengekomen.
[...]
akatar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:32:
[...]
Modem code 6 is bij mij de snelste,
heb je die al geprobeerd?
velderkamp schreef op maandag 30 januari 2017 @ 07:33:
[...]
Zelf heb ik de modem 6 firmware erin gezet zodat hij al wat hoger intraind verschil van 15 mbit...
Met een ping van ongeveer 15 ms misschien dat die firmware beter werkt..
Look what i've got:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZjHr3GdJ3U2W1Iozzp4G0PwQ/full.png

De winnende combinatie voor de Vigor 130 op een Telfort (KPN Wholesale) VDSL-lijn via de straatkast is dus de 576D17 modemdriver. Voor de Vigor 130 is deze te vinden in de 'modem 4' firmware, terwijl in de release notes firmware 5 en 6 juist wordt aangeraden voor KPN. Maar die twee activeren G.INP blijkbaar niet waardoor je latency veel trager is (26-27ms) :X
De 'upstream path' gaat met de m4 van 'Interleaved' naar 'Fast' en zorgt dus voor een lagere ping omdat G.INP actief wordt in het modem (mits je straatkast dit ook actief heeft).

Heb niet goed meer naar de intrainwaardes gekeken (nu hij in bridge zit kan ik ook niet makkelijk bij de webinterface) maar dit is wel fijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XXZ1oGmjhz9a52Iae5b8OK1b/full.png

Edit:

Update anno 2020: SvenHazejager in "Het grote xDSL-topic"

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 29-05-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Een downstream van 90Mb op speedtest terwijl het modem 81 aangeeft?

En wat haal je als je een gewone experiabox erop aansluit?
Ik zit overigens ook wel eens te kijken naar zo'n modem, maar ik denk dat onze VDSL CO verbinding er niet sneller van wordt. Zeker niet met de latency. Terwijl de buren aan de overkant overduidelijk G.INP aan hebben (rond de 10ms) staan, zit ik nog met interleaving op deze lijn. (23ms gemiddeld.)

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6019988136.png

[ Voor 65% gewijzigd door krakendmodem op 02-02-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dat screenshot van de modemwaardes was toen hij er nog maar net aan hing. De Speedtest is van een kwartier later ofzo. Experiabox deed 107 om 30 meen ik.

Ik zal over een aantal dagen nog eens kijken in de webinterface van de Vigor 130.

Als je nu trouwens geen G.INP hebt met de standaard Experiabox, dan gaat een Vigor 130 daar niks aan veranderen hoor ;) Bij mij was het zo dat ik met de Experiabox V8 en een Fritz!box 7360 wél G.INP had, maar met de Vigor 130 dus niet, door de verkeerde modemfirmware.

De Vigor heb ik puur omdat ik een transparante bridge zocht omdat ik m'n eigen router erachter heb (pfSense in een VM), als je gewoon een goed modem wilt hebben met ruime instelmogelijkheden, dan voldoet een Fritz!box (7360) ook prima als je de Experiabox beu bent.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
ThinkPadd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:37:
Dat screenshot van de modemwaardes was toen hij er nog maar net aan hing. De Speedtest is van een kwartier later ofzo. Experiabox deed 107 om 30 meen ik.

Ik zal over een aantal dagen nog eens kijken in de webinterface van de Vigor 130.

Als je nu trouwens geen G.INP hebt met de standaard Experiabox, dan gaat een Vigor 130 daar niks aan veranderen hoor ;) Bij mij was het zo dat ik met de Experiabox V8 en een Fritz!box 7360 wél G.INP had, maar met de Vigor 130 dus niet, door de verkeerde modemfirmware.

De Vigor heb ik puur omdat ik een transparante bridge zocht omdat ik m'n eigen router erachter heb (pfSense in een VM), als je gewoon een goed modem wilt hebben met ruime instelmogelijkheden, dan voldoet een Fritz!box (7360) ook prima als je de Experiabox beu bent.
Nee dat had ik door dat er geen verbetering op zal treden. :P. Met een Fritzbox 7360 ligt de latency nog hoger zelfs.. (28ms) Dus heb de V10 er maar weer aan hangen.

Verschilt wel veel welke server je pakt. De servers rondom Amsterdam geven betere resultaten in latency dan de servers om de hoek (zoals in P'wolde, 35km hier vandaan).

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6020021705.png

Opzich ook niet gek, bij het uitvoeren van een tracert zit ik bij de 3e hop al in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithric
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 10:52
Nou binnenkort is het zover, ik krijg meer snelheid dan 20/2 nu.
Pairbonding wordt geactiveerd, hopelijk krijg ik nu ~40/4. *O*

*ging best vlot bij KPN, enkel misschien een nieuwe Experia box benodigd. (heb de V8 zover ik zie in foto's, ben niet thuis)
*Even dit topic doorlezen*

[ Voor 5% gewijzigd door Ithric op 03-02-2017 09:18 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
krakendmodem schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:29:
Een downstream van 90Mb op speedtest terwijl het modem 81 aangeeft?
[...]
Aantal uren verder, zodat de Vigor 130 kans heeft gehad om goed in te trainen op m'n lijntje: Speedtest plaatje.
98 om 30 :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Hier ook de 3.8.0 firmware geladen in de Draytek 130 en ook bingo!
US Path mode staat nu ook op fast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vigor> vdsl status
  ---------------------- ATU-R Info (hw: annex A, f/w: annex A/B/C) -----------
   Running Mode            :      17A       State                : SHOWTIME
   DS Actual Rate          :110346000 bps   US Actual Rate       : 31421000 bps
   DS Attainable Rate      :111826152 bps   US Attainable Rate   : 42100000 bps
   DS Path Mode            :        Fast    US Path Mode         :        Fast
   DS Interleave Depth     :        1       US Interleave Depth  :        1
   NE Current Attenuation  :        7 dB    Cur SNR Margin       :        5  dB
   DS actual PSD           :    -8.-8 dB    US actual PSD        :    12. 4  dB
   NE CRC Count            :        0       FE CRC Count         :      335
   NE ES Count             :        0       FE  ES Count         :       21
   Xdsl Reset Times        :        0       Xdsl Link  Times     :        1
   ITU Version[0]          : b5004946       ITU Version[1]       : 544e0000
   VDSL Firmware Version   : 05-07-09-0F-01-07   [with Vectoring support]
   Power Management Mode   : DSL_G997_PMS_L0
   Test Mode               : DISABLE
  -------------------------------- ATU-C Info ---------------------------------
   Far Current Attenuation :        6 dB    Far SNR Margin       :        5  dB
   CO ITU Version[0]       : b5004244       CO ITU Version[1]    : 434db0c7
   DSLAM CHIPSET VENDOR    : < BDCM >

Modem traint voor de downstreamsnelheid zelfs 10Mbit hoger in als voorheen!

En niet onbelangrijk: De pings lopen ook sneller:
code:
1
2
3
4
5
6
:/ $ sudo ping tweakers.net
PING tweakers.net (213.239.154.31) 56(84) bytes of data.
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=1 ttl=59 time=14.7 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=2 ttl=59 time=14.7 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=3 ttl=59 time=14.4 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=4 ttl=59 time=14.4 ms

Kortom: 8)
...

De winnende combinatie voor de Vigor 130 op een Telfort (KPN Wholesale) VDSL-lijn via de straatkast is dus de 576D17 modemdriver. Voor de Vigor 130 is deze te vinden in de 'modem 4' firmware, terwijl in de release notes firmware 5 en 6 juist wordt aangeraden voor KPN. Maar die twee activeren G.INP blijkbaar niet waardoor je latency veel trager is (26-27ms) :X
De 'upstream path' gaat met de m4 van 'Interleaved' naar 'Fast' en zorgt dus voor een lagere ping omdat G.INP actief wordt in het modem (mits je straatkast dit ook actief heeft).

Heb niet goed meer naar de intrainwaardes gekeken (nu hij in bridge zit kan ik ook niet makkelijk bij de webinterface) maar dit is wel fijn:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Zerobase schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:06:
Hier ook de 3.8.0 firmware geladen in de Draytek 130 en ook bingo!
US Path mode staat nu ook op fast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vigor> vdsl status
   Running Mode            :      17A       State                : SHOWTIME
   DS Actual Rate          :110346000 bps   US Actual Rate       : 31421000 bps
   DS Attainable Rate      :111826152 bps   US Attainable Rate   : 42100000 bps
   DS Path Mode            :        Fast    US Path Mode         :        Fast
   DS Interleave Depth     :        1       US Interleave Depth  :        1
   NE Current Attenuation  :        7 dB    Cur SNR Margin       :        5  dB
   DS actual PSD           :    -8.-8 dB    US actual PSD        :    12. 4  dB
   NE CRC Count            :        0       FE CRC Count         :      335
   NE ES Count             :        0       FE  ES Count         :       21
   Xdsl Reset Times        :        0       Xdsl Link  Times     :        1
   ITU Version[0]          : b5004946       ITU Version[1]       : 544e0000
   VDSL Firmware Version   : 05-07-09-0F-01-07   [with Vectoring support]
   Power Management Mode   : DSL_G997_PMS_L0
   Test Mode               : DISABLE
   Far Current Attenuation :        6 dB    Far SNR Margin       :        5  dB
   CO ITU Version[0]       : b5004244       CO ITU Version[1]    : 434db0c7
   DSLAM CHIPSET VENDOR    : < BDCM >

Modem traint voor de downstreamsnelheid zelfs 10Mbit hoger in als voorheen!

En niet onbelangrijk: De pings lopen ook sneller:
code:
1
2
3
4
5
6
:/ $ sudo ping tweakers.net
PING tweakers.net (213.239.154.31) 56(84) bytes of data.
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=1 ttl=59 time=14.7 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=2 ttl=59 time=14.7 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=3 ttl=59 time=14.4 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=4 ttl=59 time=14.4 ms

Kortom: 8)

[...]
Ook met modem code 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Fourstack website klopt niet, hoop ik voor ze? Mijn geplande upgrade is weg namelijk, in onze hele straat... Q1 2018, foetsie... ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:00:

[Energiebedrijf NLE] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 1 is op dit moment de prijskiller in de markt, alleen over de klantenservice lees je vrij veel slechte verhalen. Ik zeg niet dat je het daarom niet moet doen, je moet je alleen afvragen of je daar het geduld voor hebt ;) Als het werkt, dan werkt het wel goed wat ik zo zie in dat topic.
Tele2 is anders €2 goedkoper voor 100/30 VDSL gewoon Internet (€28). Ik ben vandaag overgegaan, jee! Op mijn telefoon over Wifi 5GHz:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/esxNWRx.jpg

Op mijn PC werkt de kabel niet, en heb alleen een oude dongle, dus dat gaat minder snel. Maar upload nog altijd bijna 2000% sneller dan voorheen (15 Mbps upload i.p.v. 0.8).

Ik zit gewoon op het modem van ZTE van Tele2. Wat voor profijt zou ik ervan kunnen hebben als ik een eigen modem zou kopen en gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door Cerberus_tm op 04-02-2017 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
Ja, modem code 4.

Tele2 VVDSL vanuit de straatkast. 110/30 voor E 25,- (Internet basis 50/5 + bellen met tijdelijk gratis dubbele snelheid nog voor de oude prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Cerberus_tm schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 00:27:
[...]

Tele2 is anders €2 goedkoper voor 100/30 VDSL gewoon Internet (€28). Ik ben vandaag overgegaan, jee! Op mijn telefoon over Wifi 5GHz:

[afbeelding]

Op mijn PC werkt de kabel niet, en heb alleen een oude dongle, dus dat gaat minder snel. Maar upload nog altijd bijna 2000% sneller dan voorheen (15 Mbps upload i.p.v. 0.8).

Ik zit gewoon op het modem van ZTE van Tele2. Wat voor profijt zou ik ervan kunnen hebben als ik een eigen modem zou kopen en gebruiken?
Als je echt alles zelf in beheer wil hebben, dan zou je een eigen modem eraan kunnen hangen. Ik zou het lekker zo laten, die ZTE modems gebruikt KPN ook en die zijn prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Requa schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 23:10:
Fourstack website klopt niet, hoop ik voor ze? Mijn geplande upgrade is weg namelijk, in onze hele straat... Q1 2018, foetsie... ;w
Klopt wel. Helaas.

Alle upgrades die verder dan een jaar uitgesteld zijn, zijn van de site gehaald.

Hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
krakendmodem schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 07:05:
[...]

Als je echt alles zelf in beheer wil hebben, dan zou je een eigen modem eraan kunnen hangen. Ik zou het lekker zo laten, die ZTE modems gebruikt KPN ook en die zijn prima.
OK dat dacht ik eigenlijk al. Alleen voor het geval je iets speciaals wilt instellen dat standaard niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:32

slaay

Natuurbeleven.com

De reden dat wijkcentrales (nog) niet voorzien worden van VVDSL is dat er apparatuur van andere partijen staat en dit zou zorgen dat het VVDSL signaal zou storen op de apparatuur van andere partijen. KPN hoopt dat de andere partijen hun apparatuur weghalen en VULA afnemen. Maar waarom zou je als partij je spullen weghalen als je daarvoor flink betaald hebt? En VULA afnemen bij KPN is toch wel veel uit handen geven en je verkoopargument zoals 'in eigen beheer' over boord gooien.

Nu ben ik benieuwd hoe de ACM tegen deze situatie aankijkt. Want KPN 'dwingt' hiermee weer een monopolie af mbt apparatuur in wijkcentrales. Of was het juist KPN die andere partijen toestemming heeft gegeven om eigen apparatuur te plaatsen zonder dat KPN gedwongen is door de ACM?

Kortom, welke partij zou doorslaggevend kunnen zijn om ook VVDSL in wijkcentrales uit te kunnen gaan rollen? KPN, ACM of de andere partijen die eigen apparatuur gebruiken?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• velderkamp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05-2023
ThinkPadd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:12:
[...]

[...]

[...]

[...]

Look what i've got:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Hier ook zojuist de upgrade gedaan met de modem 4 firmware wel van de nl site van draytek gedownload toen ik hem de uk haalde deed de router het niet meer.. moest via tftp herstellen..
Waardes zijn stukken beter moet ik eerlijk bekennen:

Vigor> vdsl status
Running Mode : 17A State : SHOWTIME
DS Actual Rate :104826000 bps US Actual Rate : 31172000 bps
DS Attainable Rate :109173616 bps US Attainable Rate : 43177000 bps
DS Path Mode : Fast US Path Mode : Fast
DS Interleave Depth : 1 US Interleave Depth : 1
NE Current Attenuation : 15 dB Cur SNR Margin : 6 dB
DS actual PSD : 7. 0 dB US actual PSD : 13. 3 dB
NE CRC Count : 0 FE CRC Count : 0
NE ES Count : 0 FE ES Count : 0
Xdsl Reset Times : 0 Xdsl Link Times : 1
ITU Version[0] : b5004946 ITU Version[1] : 544e0000
VDSL Firmware Version : 05-07-06-0D-01-07 [with Vectoring support]
Power Management Mode : DSL_G997_PMS_L0
Test Mode : DISABLE
Far Current Attenuation : 16 dB Far SNR Margin : 5 dB
CO ITU Version[0] : b5004244 CO ITU Version[1] : 434db0c7
DSLAM CHIPSET VENDOR : < BDCM >
Vigor>

ping google.nl
PING google.nl (172.217.17.99): 56 data bytes
64 bytes from 172.217.17.99: icmp_seq=0 ttl=56 time=10.687 ms
64 bytes from 172.217.17.99: icmp_seq=1 ttl=56 time=10.607 ms
64 bytes from 172.217.17.99: icmp_seq=2 ttl=56 time=10.782 ms
^C
--- google.nl ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 10.607/10.692/10.782/0.072 ms

ping 8.8.8.8
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=0 ttl=46 time=12.766 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=46 time=13.258 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=46 time=13.109 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=46 time=12.789 ms
^C
--- 8.8.8.8 ping statistics ---
4 packets transmitted, 4 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 12.766/12.981/13.258/0.210 ms

Zoals je ziet is de ping super...

Misschien morgen eens testen of nu ook de jumbo frames werken zodat MSS clamp niet meer nodig is.
Of heeft iemand dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
slaay schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 09:34:
De reden dat wijkcentrales (nog) niet voorzien worden van VVDSL is dat er apparatuur van andere partijen staat en dit zou zorgen dat het VVDSL signaal zou storen op de apparatuur van andere partijen. KPN hoopt dat de andere partijen hun apparatuur weghalen en VULA afnemen. Maar waarom zou je als partij je spullen weghalen als je daarvoor flink betaald hebt? En VULA afnemen bij KPN is toch wel veel uit handen geven en je verkoopargument zoals 'in eigen beheer' over boord gooien.

Nu ben ik benieuwd hoe de ACM tegen deze situatie aankijkt. Want KPN 'dwingt' hiermee weer een monopolie af mbt apparatuur in wijkcentrales. Of was het juist KPN die andere partijen toestemming heeft gegeven om eigen apparatuur te plaatsen zonder dat KPN gedwongen is door de ACM?

Kortom, welke partij zou doorslaggevend kunnen zijn om ook VVDSL in wijkcentrales uit te kunnen gaan rollen? KPN, ACM of de andere partijen die eigen apparatuur gebruiken?
Je ziet 1 ding over het hoofd. De andere partijen kunnen ook geen VVDSL uitrollen vanuit de wijkcentrales....
Het verkoopargument "in eigen beheer" heb ik in DSL land maar heel weinig gezien dus dat lijkt me niet de doorslag te geven.

De doorslaggevende partij is in dit geval de andere operators. En ja, er zal apparatuur zijn geplaatst die nog niet was afgeschreven. En misschien zit daar ook wel weer een vergoeding in de afspraken. Die kennen wij niet.
KPN heeft niets afgedwongen. Als je de brief van de ACM goed leest staat daar ook letterlijk dat KPN zelf afspraken heeft kunnen maken met de anderen en dat de ACM daar mee kan leven. Dus die hebben niks hoeven opleggen. Als ik het zo inschat is het argument dat elke operator (zowel KPN als de drie anderen) niet meer dan 50Mbit kunnen leveren op een groot deel van de klanten, namelijk diegenen die direct op de centrale zitten. In het gezamenlijke gevecht tegen Ziggo is dat een belangrijk argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24

job

krakendmodem schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 07:07:
[...]

Klopt wel. Helaas.

Alle upgrades die verder dan een jaar uitgesteld zijn, zijn van de site gehaald.

Hier ook.
Er is wel meer uitgehaald dan dat. Ook tientallen upgrades in Q1 2017 zijn verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
velderkamp schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:59:
[...]

Hier ook zojuist de upgrade gedaan met de modem 4 firmware wel van de nl site van draytek gedownload toen ik hem de uk haalde deed de router het niet meer.. moest via tftp herstellen..
Waardes zijn stukken beter moet ik eerlijk bekennen:

Vigor> vdsl status
Running Mode : 17A State : SHOWTIME
DS Actual Rate :104826000 bps US Actual Rate : 31172000 bps
DS Attainable Rate :109173616 bps US Attainable Rate : 43177000 bps
DS Path Mode : Fast US Path Mode : Fast
DS Interleave Depth : 1 US Interleave Depth : 1
NE Current Attenuation : 15 dB Cur SNR Margin : 6 dB
DS actual PSD : 7. 0 dB US actual PSD : 13. 3 dB
NE CRC Count : 0 FE CRC Count : 0
NE ES Count : 0 FE ES Count : 0
Xdsl Reset Times : 0 Xdsl Link Times : 1
ITU Version\[0] : b5004946 ITU Version\[1] : 544e0000
VDSL Firmware Version : 05-07-06-0D-01-07 [with Vectoring support]
Power Management Mode : DSL_G997_PMS_L0
Test Mode : DISABLE
Far Current Attenuation : 16 dB Far SNR Margin : 5 dB
CO ITU Version\[0] : b5004244 CO ITU Version\[1] : 434db0c7
DSLAM CHIPSET VENDOR : < BDCM >
Vigor>

ping google.nl
PING google.nl (172.217.17.99): 56 data bytes
64 bytes from 172.217.17.99: icmp_seq=0 ttl=56 time=10.687 ms
64 bytes from 172.217.17.99: icmp_seq=1 ttl=56 time=10.607 ms
64 bytes from 172.217.17.99: icmp_seq=2 ttl=56 time=10.782 ms
^C
--- google.nl ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 10.607/10.692/10.782/0.072 ms

ping 8.8.8.8
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=0 ttl=46 time=12.766 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=46 time=13.258 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=46 time=13.109 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=46 time=12.789 ms
^C
--- 8.8.8.8 ping statistics ---
4 packets transmitted, 4 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 12.766/12.981/13.258/0.210 ms

Zoals je ziet is de ping super...

Misschien morgen eens testen of nu ook de jumbo frames werken zodat MSS clamp niet meer nodig is.
Of heeft iemand dat al geprobeerd?
Hier nu ook modem code 4 in mijn Draytek gezet... en ook hier een lagere ping!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heel Tweakers aan de G.INP! :D

Ik ga binnenkort verhuizen en zit dan op de wijkcentrale in plaats van op de straatkast :( Woon dan praktisch naast de wijkcentrale.. Hopelijk activeren ze daar ooit Vectoring. Te gek voor woorden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Latency bij G.INP is prima, vergelijkbaar met Vectoring. Alleen de snelheid is wat minder leuk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
krakendmodem schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 06:32:
Ach ik heb hier maar 50Mb. :+. Daar red ik me prima mee.

En dat zal de komende tijd niet veranderen.
Oh, en ik heb hier 32 Mb/s (Modem traint 40 in - 8 --> KPN iTV HD) en ook nog eens met bonding. Daarnaast voor het komende jaar geen geplande upgrades (meer) ;w

Edit:

Hoe kan het zo zijn dat mijn actual rate hoger is dan de attainable rate?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qHeOx5u1xq0h1RY4omPDGDqu/thumb.png

[ Voor 24% gewijzigd door Requa op 04-02-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

White_Collar schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:30:
[...]

De enige periode sinds de winter een jaar geleden met breek verboden is in de afgelopen 2 weken geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:24
Ja hoor ik ben over op xs4all.

BVDSL zeggen ze.
Op dag van oplevering kwam er een Test en label monteur van KPN. Die vond de waardes op beide aderparen veel te slecht. Heeft ondergronds aangestuurd. Die kwam eerst meten. De ondergrondse monteur vond aderpaar 1 prima maar op aderpaar 2 zat een rare 25 volt in de meting. Dus hij moest gaan graven. Dat duurt hier in Amsterdam vanwege de vergunningen bureaucratie 3 werkdagen.

Inmddels hebben ze gegraven en leek alles te werken. Tot wat verder in de middag op de dag van graven de verbinding wegviel.

Nu zit ik met 1 dood aderpaar en het andere aderpaar wat niet hoger wil leveren dan 67 mbit. Volgens fourstack is 200 mbit met bonding mogelijk.

Xs4all gebeld die stuurde weer een monteur een Guidion monteur met wijkkast bevoegdheden. Toppie! Die giing weer meten en kwam met het verhaal dat beide aderparen nog steeds zeer slecht zijn. Heeft weer ondergronds aangestuurd en die komt nou morgen tussen 8 en 10.

Het gekke is dat het ene overzichtje in de fritzbox aangeeft dat de 2e lijn niet reageert. Maar in onderstaand lijkt het toch dat ie iets oppikt van 2 lijnen.

Ik heb nog geprobeerd om dan maar 1 aderpaar aan te sluiten. Dat ging een tijdje goed op 100mbit (!) maar inmiddels is dat dus ook ingezakt naar 67mbit.

Dit alles met 2 typen fritz boxen. Ik beging een beetje spijt te krijgen van mijn overstap ondanks de ellende bij Ziggo die ik achter me gelaten heb.

1. DSL active since:
14 hour and 1 minute
VDSL2 - G.Vector (full)
2. not connected
No response for:
14 hours and 15 minutes

Max. DSLAM throughput kbit/s 100016 100016 60016 60016
Min. DSLAM throughput kbit/s 1560 0 0 0
Attainable throughput kbit/s 65200 65108 44153 25945
Current throughput kbit/s 67720 62032 28976 25936
Seamless rate adaptation on off on off

Latency fast fast fast fast
Impulse noise protection 71.4 71.5 77.9 79.9
G.INP on on

Signal-to-noise ratio dB 17 19 7 5
Bitswap on off off off
Line attenuation dB 12 12 10 10

Profile 17a
G.Vector full full

Carrier record A43 A43 A43 A43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Kun je een screenshot maken en uploaden? Uit de copy-paste van twee lijnen valt niet heel veel info te trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9NI8Ky8w6MhHLiKamWGZIdCL/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FLKtlmBV5QYJbgsFfbivK3d5/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SGhPfrNNHxRTip7wMqX8qe9a/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/217fXmExARm37746CgATSVPK/thumb.png

Edit: even het oude modem aangesloten. Nog steeds maar 1 aderpaar maar nu wel op 100mbit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DQtOjETkAPoake46Xzj9rtUQ/thumb.jpg

Bij deze

Dank!

[ Voor 79% gewijzigd door Kasper1985 op 05-02-2017 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Ik zou nog bijna zeggen dat je 2e lijn in de kabelverdeler per ongeluk is aangesloten op de verbinding van iemand anders...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
De 7581 zit vol met bugs, en is met afstand het slechtste wat AVM ooit op de markt heeft gebracht. Sinds de introductie draait de helpdesk van XS4ALL overuren. Heb je toevallig ook een 7369 tot je beschikking?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Guido: net m'n post geedit. Met 7369 65 mbit en met 7581 op 100mbit

Upload ook stuk hoger. De 7369 geeft ook sporadisch het probleem dat als ik bel met een dect toestel de pppoe verbinding eruit klapt. Dan is er nog wel sync maar zegt xs4all toedeledokie...

Ze zijn dus allebei zo buggy als de pest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Dat is opmerkelijk. Mijn 7369 klapt er alleen uit als ik de stekker er uit trek. Verder 100% stabiel en ook perfecte werking van dect toestellen. De 7581 staat bij mij alweer een maand in de doos te wachten op een update, vooral dect is op de 7581 rampzalig.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ik heb het bellen op de 7369 via de "fon" poort nog niet aan de praat gekregen.

Hoe heb je dect in gebruik? Met de FB als base station of met een kabeltje?

Ik blijf het bizar vinden dat die 100 mbit alleen haalbaar is met de 7581. Ben benieuwd waar volker wessels morgen mee aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Kasper1985 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:31:
Guido: net m'n post geedit. Met 7369 65 mbit en met 7581 op 100mbit

Upload ook stuk hoger. De 7369 geeft ook sporadisch het probleem dat als ik bel met een dect toestel de pppoe verbinding eruit klapt. Dan is er nog wel sync maar zegt xs4all toedeledokie...

Ze zijn dus allebei zo buggy als de pest
Je houdt dus nu eerst je oude modem aan de verbinding? Je hebt nu 100Mb.. Komt je tweede lijn ook online als je daar een modem op aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Het "oude" modem is de 7581 die kan alleen aangesloten worden met een y kabeltje. Ik ben bang dat de boel eruit klapt als ik nu 1 aderpaar los haal.

Voordat er eenmaal verbinding is duurt ongeveer 30-45 minuten. Sync gaat vrij snel maar de PPPoE sessie opzetten duurt een eeuwigheid. Dat is trouwens op beide modems.

Wat me ook beetje tegenvalt is de speedtest resultaten. Met een cat6 ftp kabel van fritzbox naar iMac heb ik altijd een verlies van 10-15 mbit. Is dit normaal? Heb dit getest met de speedtest van xs4all en kpn speedtest.net server.

[ Voor 7% gewijzigd door Kasper1985 op 05-02-2017 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Kasper1985 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:59:
Het "oude" modem is de 7581 die kan alleen aangesloten worden met een y kabeltje. Ik ben bang dat de boel eruit klapt als ik nu 1 aderpaar los haal.

Voordat er eenmaal verbinding is duurt ongeveer 30-45 minuten. Sync gaat vrij snel maar de PPPoE sessie opzetten duurt een eeuwigheid. Dat is trouwens op beide modems.

Wat me ook beetje tegenvalt is de speedtest resultaten. Met een cat6 ftp kabel van fritzbox heb ik altijd een verlies van 10-15 mbit. Is dit normaal?
Is de DSL ingang van de fritzbox ook rj45? Daar heb ik een RJ11 telefoonstekker (kabeltje va 30cm) ook in gehad en dat werkte gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Nee de vdsl ingang is rj11 maar er zit maar 1 ingang op. Dus met een vaag kabeltje aangesloten in de vorm van een y. Eerst 2 rj11 plugjes en dan uiteindelijk 1 rj11 plugje. Met een stukje ertussen om van 2 kabeltjes 1 te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:58:
[...]

Maak een klacht aan op een website zoals klachtenkompas.nl. KPN reageert daar ook op en die afdeling die die klachten behandelt hebben kunnen meer dan een standaard belmiep die een script voorleest. Die stuurt dan een externe partij en die trekt als het moet gewoon de straat voor je open.

Ik heb die methode helaas ook moeten gebruiken om een kabel te laten repareren.
Als je een account op het KPN forum aanmaakt en je probleem daar voor legt wordt je door Webcare geholpen. Ook veel beter dan sommige KS belmedewerkers. Die Webcare zijn dezelfde mensen als die je klacht via klacht.nl oid behandelen.
Is dus de snellere weg zogezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Toendertijd had ik via de webcare ook niet de 'juiste' persoon te pakken. Via klachtenkompas kreeg ik vrij snel telefoon dat er een afspraak gemaakt werd om de boel te controleren. Vervolgens kwam er op die dag drie busjes van VolkerWessels langs om die kabel te fixen.

Iets waar ik al het hele jaar om had gezeurd bij zowel webcare (twitter, dat wel) en telefonisch.

Blijkbaar had ik dan de goeie te pakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Dit is flink verlies ten opzichte van wat het modem aangeeft. Is dit normaal bij DSL?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YyJ7ldpFXzfQojQQ5owwV8SQ/thumb.png

[ Voor 24% gewijzigd door Kasper1985 op 06-02-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Kasper1985 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:33:
Dit is flink verlies ten opzichte van wat het modem aangeeft. Is dit normaal bij DSL?

[afbeelding]

[afbeelding]
Wat geeft je modem dan aan?
En hoe is je PC verbonden met het modem? Bedraad of WiFi?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02-2024

ffk

Kasper1985 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:33:
Jouw ping is niet normaal laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
TD-er: modem zegt 100 (zie screenshots als je beetje terug scrolt) cat6 kabel van fritzbox lan poort naar imac. Imac heeft geen firewall of virusscanners etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Kasper1985 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:43:
Ik heb het bellen op de 7369 via de "fon" poort nog niet aan de praat gekregen.

Hoe heb je dect in gebruik? Met de FB als base station of met een kabeltje?

Ik blijf het bizar vinden dat die 100 mbit alleen haalbaar is met de 7581. Ben benieuwd waar volker wessels morgen mee aankomt.
FB als base station voor mijn 3 Fritzfons. Het vreemde is dat de grootste problemen juist met deze toestellen optreden. Gigaset toestellen schijnen wel te werken met de 7581.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
guido66 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:28:
De 7581 zit vol met bugs, en is met afstand het slechtste wat AVM ooit op de markt heeft gebracht. Sinds de introductie draait de helpdesk van XS4ALL overuren. Heb je toevallig ook een 7369 tot je beschikking?
Volledig mee eens. Ik was er zo klaar mee, heb vorige week een DrayTek Vigor aangeschaft met daarachter een Ubiquiti router. ALLE vage problemen zijn opgelost.

En ja mensen, ook ik ben aan de G.INP met de Vigor 130 :9 De modem 4 firmware 'does the trick'.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
ffk schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:45:
[...]

Jouw ping is niet normaal laag.
Valt wel mee. Had zelf ook zo'n aansluiting gehad met een ping van rond de 8 tot 10ms. En de servers staan ook in het netwerk van de provider, dus daar komt ook nog wat winst uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Eiríkr schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:31:
[...]

Volledig mee eens. Ik was er zo klaar mee, heb vorige week een DrayTek Vigor aangeschaft met daarachter een Ubiquiti router. ALLE vage problemen zijn opgelost.

En ja mensen, ook ik ben aan de G.INP met de Vigor 130 :9 De modem 4 firmware 'does the trick'.
Draytek heeft (nog) geen bonding modems voorzover ik weet. Hoor van meerdere kanten positieve dingen over Draytek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Kasper1985 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 08:34:
[...]

Draytek heeft (nog) geen bonding modems voorzover ik weet. Hoor van meerdere kanten positieve dingen over Draytek
Ik las hier op GoT ergens dat er een bonding modem komt dit jaar. Ik zit echter voorlopig prima met de Vigor 130 en XS4ALL. Haal namelijk netjes de 100 Mbit/s op één paar. XS4ALL biedt mij dus ook geen bonding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ik zit "verplicht" op bonding. dwz ik heb gewoon een 100 mbit lijntje aangevraagd en dat werd automatisch bonding. Geen idee waarom.Met alle problemen van de afgelopen week vroeg ik de helpdesk of ik niet gewoon simpel op 1 aderpaar mocht omdat dit hele bonding verhaal nogal experimenteel op me overkwam.

Nee dat kon niet zomaar dat werd gezien als een downgrade. Schijnbaar is bonding ook een configuratie in de straatkast dus ik durf het niet aan om een Draytek aan te schaffen en dat uit te gaan proberen. Voor hetzelfde geld wil de ene lijn niet werken zonder de andere.

Maar Volker Wessels is net weg. Blijkbaar zat er iets niet goed tussen de 1e en laatste kast waardoor de lijn dus slecht was en 1 aderpaar gewoon niet aangesloten zat.

Inmiddels is de 7581 opnieuw ingetraind op 2 lijnen en kom ik op een upload van ruim 60 mbit. Niet dat ik dat ooit zou gebruiken maar je hoort mij dus niet klagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZLKGtMHxR3YDASIAbFNBpPGI/thumb.png

Kasper

[ Voor 7% gewijzigd door Kasper1985 op 06-02-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Kasper1985 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:28:
Ik zit "verplicht" op bonding. dwz ik heb gewoon een 100 mbit lijntje aangevraagd en dat werd automatisch bonding. Geen idee waarom.Met alle problemen van de afgelopen week vroeg ik de helpdesk of ik niet gewoon simpel op 1 aderpaar mocht omdat dit hele bonding verhaal nogal experimenteel op me overkwam.

Nee dat kon niet zomaar dat werd gezien als een downgrade. Schijnbaar is bonding ook een configuratie in de straatkast dus ik durf het niet aan om een Draytek aan te schaffen en dat uit te gaan proberen. Voor hetzelfde geld wil de ene lijn niet werken zonder de andere.

Maar Volker Wessels is net weg. Blijkbaar zat er iets niet goed tussen de 1e en laatste kast waardoor de lijn dus slecht was en 1 aderpaar gewoon niet aangesloten zat.

Inmiddels is de 7581 opnieuw ingetraind op 2 lijnen en kom ik op een upload van ruim 60 mbit. Niet dat ik dat ooit zou gebruiken maar je hoort mij dus niet klagen.

[afbeelding]

Kasper
Kan goed zijn dat je op één aderpaar maar 50 Mbit/s haalt en ze daarom bonding toepassen. Lekker van die upload!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 15:44
@Kasper 1985, Waar haal je de snelheidstester van xs4 all vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb even de problemen van brommer1 afgesplitst naar een los topic, aangezien er inmiddels zoveel berichten stonden. Graag hier verder: [KPN] Beloofde snelheid wordt niet gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
rens-br schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:18:
[mbr]Ik heb even de problemen van brommer1 afgesplitst naar een los topic, aangezien er inmiddels zoveel berichten stonden. Graag hier verder: [KPN] Beloofde snelheid wordt niet gehaald.[/]
Hartelijk dank :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Kasper1985 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:20:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Edit: even het oude modem aangesloten. Nog steeds maar 1 aderpaar maar nu wel op 100mbit

[afbeelding]

Bij deze

Dank!
Op mijn Fritzbox 7490 kan ik de DSL stabiliteit uitwissen tegen snelheid, zie link. Ik neem aan dat de Fritz 7581 dat ook kan. Heb je met die waarden geëxperimenteerd?
Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/0B1NcH4WaZGkiczh3NXVyTlY3NGM/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:32
Dick99999 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:51:
[...]

Op mijn Fritzbox 7490 kan ik de DSL stabiliteit uitwissen tegen snelheid, zie link. Ik neem aan dat de Fritz 7581 dat ook kan. Heb je met die waarden geëxperimenteerd?
[afbeelding]
Je plaatje is stuk ;)

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Was 20 sec stuk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Dick99999 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:51:
[...]

[afbeelding]
Ja heb ik mee gespeeld. De 7581 past dit zelf weer aan naar alles naar maximum snelheid met uitzondering van de eerste die staat altijd op maximum stabiliteit.

Firmware bugje misschien? De 7369 heeft hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Mijn provider is Vodafone thuis, nu T-mobile thuis geworden. Ik ben op mijn fritz 7490 links op DSL stand 1 begonnen (stabieler) en heb nu alles op stand 4 staan (sneller). Stand 1 leverde hersync problemen op, soms zelfs om de ~4 uur.
Nu op stand 4 ben ik dat probleem nu al 3 dagen kwijt. Sneller lijkt in mijn geval dus stabieler. Ik ga stand 5 nog wel een keer proberen.

Weet iemand trouwens hoe je kan achterhalen of je de verschillende waarden onderling zou moeten laten verschillen? Dus bijvoorbeeld hoe te weten of Impulse Noise Protection (INP) naar 1 (stabieler) mag maar Intended signal-to-noise ratio (SNR) naar 5 (sneller) kan?
Link naar plaatje staat 4 posts hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Bij de weg: Uit betrouwbare bron vernomen dat er 1 maart een Draytek bonding modem/router op de Europese markt gaat verschijnen.

Deze bron kon nog niks vertellen over verdere specificaties en bijvoorbeeld verschillende versies met/zonder wifi etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Kasper1985 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:45:
Bij de weg: Uit betrouwbare bron vernomen dat er 1 maart een Draytek bonding modem/router op de Europese markt gaat verschijnen.

Deze bron kon nog niks vertellen over verdere specificaties en bijvoorbeeld verschillende versies met/zonder wifi etc.
Iets wat rack-mountable is zou fijn zijn. Die Cisco's (887VA onder andere) zijn EOL, en dat is het enige prosumer spul dat ik ken wat betreft xDSL. Bonding/Vplus/G.fast support en één 10GbE poort en het kan wel weer een jaar of 10 mee. Ubiquiti USG eronder en je kunt vooruit :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Hoezo zijn die Cisco's end of life? Ik ken die modems, maar zo raar spul is dat toch niet? Ik was laatst nog ergens waar die dingen nieuwe werden opgehangen.

Het doet wat het moet doen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Heb even een langere download aangezet maar zie nu dat de snelheid enorm fluctureert over langere periode.

Vroeger (adsl tijd) was het zo dat de buren directe invloed hadden op de snelheid. Ik dacht zelf dat dit met vdsl2 niet meer zo was maar ben er een beetje uit.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Heb even gegoogled maar kwam weinig meer tegen dan fok forum topics uit de vroege jaren '00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Bij DSL heb je een eigen lijntje naar de centrale waardoor in theorie je snelheid niet ging lijden als de buren gingen downloaden. Vanaf de wijkcentrale werd de verbinding wel gedeeld met de andere gebruikers (overboeking).

Het probleem met trager internet als de buren online waren speelde toen veel meer bij kabel internet. Een iemand kon de volledige verbinding al dichttrekken en dat merkte je dan, aangezien de verbinding in de wijk werd gedeeld.

Tegenwoordig speelt dit probleem niet meer omdat er genoeg capaciteit is, zowel bij kabel en adsl.

Het probleem met je fluctuerende download kan dus ook vele andere oorzaken hebben. Dat kan bij de server zitten, het netwerk waar de server aan hangt, je provider, etc.

[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 06-02-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:26

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

DiedB schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:46:
[...]
Die Cisco's (887VA onder andere) zijn EOL, en dat is het enige prosumer spul dat ik ken wat betreft xDSL.
Hoezo EOL?

klik
End-of-Sale Date: None Announced
End-of-Support Date: None Announced
Ben erg content met de 887VA achter mijn XS4ALL lijntje hier. In combinatie met SRA zeer stabiele waardes zonder error's of drops.

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb sinds vandaag itv bij KPN, het viel mij op dat ik, als BVVDSL klant, nu ook HD Glas kanalen kan bekijken. Heb hier nog niks over gelezen. Nog meer mensen die dit kunnen bevestigen? Zie ook hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:26

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

HammerNL schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:10:
Ik heb sinds vandaag itv bij KPN, het viel mij op dat ik, als BVVDSL klant, nu ook HD Glas kanalen kan bekijken. Heb hier nog niks over gelezen. Nog meer mensen die dit kunnen bevestigen? Zie ook hier.
Het heeft bij mijn altijd al gewerkt over VVDSL. In die zin dat ik een STB van mijn ouders (welke FTTH hebben) gewoon achter mijn VVDSL lijntje kom plaatsen en op die manier naar de GlasHD streams kon kijken.

De restrictie zat hem erin dat de kanalenlijst werd gepushed op basis van abonnee nummer welke je op de STB instelt. De GlasHD kanalen werden simpelweg niet getoond in het overzicht terwijl de multicaststreams wel op het netwerk aanwezig waren, en zijn. :9

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonfox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Even een vraag over het upgraden van van een KPN adsl aansluiting: op dit moment hebben we in een huis met 3 appartementen een gedeelde aansluiting die volgens speedtest.net 70 mbit down en 20 mbit up haalt qua snelheid.

Nu gaat er een huurder weg, en gaan we het abonnement opnieuw afsluiten op een andere naam, we hebben hierbij de optie op voor 100/10 mbit snelheid te kiezen voor €2,50 per maand meer. Behalve dat de upload nu in werkelijkheid al hoger is klinkt dat natuurlijk aantrekkelijk.

Maar kan dit wel? Want volgens netco-fpi-info.fourstack.nl kunnen we max. 75 mbit halen zonder bonding.
Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/9z5ernel7/netco_fpi_info.png

Na wat rondkijken in huis heb ik volgens mij het ISRA punt gevonden. In dit geval een kast van metaal waar PTT op staat, dus dat zou dus de KPN aansluiting moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/5d0k4zbf7/ptt_kpn_isra_metaal_kast.jpg

En aangezien het slot er niet op zat kon ik dit zien:
Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/eco2hb8zr/ptt_kpn_isra_metaal_kast_aansluitingen.jpg

Dichtbij, hier zie je de huidige aansluiting (de kabel naar onder) die dus maar 2 aders heeft:
Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/sx42yids5/ptt_kpn_isra_metaal_kast_aansluitingen_closeup.jpg

Is het te doen om zelf de andere aders aan te sluiten om bonding te krijgen? En welke aansluiting is dan gebruikelijk? Of zet KPN er gewoon signaal op en moet je dat zelf uitzoeken? (met andere woorden, kunnen we dan waarschijnlijk beter een monteur laten komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Nu online
Nee, bonding moet altijd door een monteur geïnstalleerd worden.

Nadat de draden zijn getrokken in een kvd of centrale komt de monteur naar je toe om het bij jou thuis af te ronden. Ook moet hij de activatiecode starten die een ander modem configuratie triggered (bonding profiel)

[ Voor 63% gewijzigd door White_Collar op 07-02-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonfox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Bedankt White_Collar, dan blijf ik er verder vanaf en laat ik de monteur alles netjes aansluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:51
Als het een kpn verbinding betreft dan wordt er zoiezo een monteur aangestuurd. Is het niet kpn dan wordt er alleen een test&label uitgevoerd en moet je zelf de rest doen of er komt later een monteur van de provider.

Activatie is tegenwoordig niet meer nodig dat gebeurt automatich als je het modem juist aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Jan-man schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 15:01:
Als het een kpn verbinding betreft dan wordt er zoiezo een monteur aangestuurd. Is het niet kpn dan wordt er alleen een test&label uitgevoerd en moet je zelf de rest doen of er komt later een monteur van de provider.

Activatie is tegenwoordig niet meer nodig dat gebeurt automatich als je het modem juist aansluit.
Er is maar 1 andere partij die bonding doet en dat is XS4All. Maar in alle gevallen moet een monteur de bonding aansluiten met de Y-kabel etc, of dat nu een KPN of een Guidion monteur is.

En in dit geval wordt het nog een uitdaging als ik kijk naar het aantal binnenkomende aders. Maar goed, liever genoeg dan te weinig (als ze allemaal opgelast zijn in de straatkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:51
Andere partijen leveren naja kunnen pairbonding leveren. Tele2 en vodafone levert bijvoorbeeld ook pairbonding hoewel ik dat alleen zakelijk tegen ben gekomen.

Kost alleen een hoop geld pairbonding dus de meesten zullen wel denken bekijk het maar.

Kpn komt niet voorbij het isra omdat ze dat niet mogen bij wholesale en in het geval van een schroef isra zoals hierboven zullen ze doosje ernaast zetten welke op de juiste aders van het isra worden aangesloten.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-man op 07-02-2017 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

White_Collar schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:01:
Nee, bonding moet altijd door een monteur geïnstalleerd worden.

Nadat de draden zijn getrokken in een kvd of centrale komt de monteur naar je toe om het bij jou thuis af te ronden. Ook moet hij de activatiecode starten die een ander modem configuratie triggered (bonding profiel)
Dat laatste, nee hoor. Vaak zat bij klanten geweest die naar bonding gingen. Y-kabel erin, modem regelde de rest, klaar. :)

Hooguit inderdaad ISRA aanpassen voor bonding, maar aan het modem heb ik nooit iets hoeven te doen behalve de Y-kabel aan te sluiten.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1 ... 35 ... 77 Laatste