Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Heb het momenteel zo draaien:

1x Accespoint
1x ExperiaBox v8
1x ConnectBox

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qer5Ydx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:06
Wildfire schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:35:
[...]

Kan gebeuren ja. Een defecte kabel betekent niet altijd dat er helemaal geen verbinding is, het kan ook simpelweg veel errors op je lijn geven waarmee de effectieve snelheid flink omlaag wordt gehaald.

En defecte kabels... tsja, komt nogal eens voor. Vandaag ook weer gehad... erg slechte meetwaardes (capaciteit die op-en-neer jojode en isolatiewaardes in de kilo-ohms), ook de 2e dikader was slecht. Moest dus ondergronds aansturen die mogen gaan graven...
Hier was de lijn verder wel stabiel, "schoon", geen fouten, alleen maar op 12Mb ingetraind. Uiteindelijk nadat ik er officieel een klacht van had ingediend kwam VolkerWessels met drie busjes langs om die kabel te maken. Sindsdien komt er weer strak 50Mb uit de lijn, met 82Mb attainable. Stuk beter dan 12.

Helaas is het wel erg lastig om uiteindelijk de KPN die kabels te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:39
neeecht schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:58:
Even een vraagje over:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
....
Grappig. Waar de afwijking zit, mogelijk actieve DSL aansluitingen?
Ik heb ook enkele adressen gecheckt, en het lijkt erop dat de daadwerkelijke behaalde snelheid wordt getoond op adressen die een actieve aansluiting hebben. Adressen die via een ander medium internetten wordt altijd een lagere snelheid getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:24
Bericht in ander topic geplaatst waar het misschien beter thuis hoort

[ Voor 95% gewijzigd door Kasper1985 op 26-01-2017 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
krakendmodem schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:51:
[...]

Mijn opa en oma wonen 3km van de wijkcentrale en hebben momenteel 8Mb ADSL. Ik moet zeggen dat het internetten daar een stuk vloeiender gaat dan hier. Websites vliegen er razendsnel door door de korte response. De latency zit zo rond de 10-13ms..

Ik heb hier 50Mbit VDSL vanuit de wijkcentrale met net geen 600 meter afstand. En toch een vrij hoge latency die tussen de 20-25ms zit. Vanaf modem tot wijkcentrale gaat komt er al 8ms bij.

Ik zal eens een trace doen via mijn VDSL lijn en hun ADSL lijn, wil wel eens zien of ze via dezelfde route lopen.

Bij Vectoring merkte ik dat verschil natuurlijk nog minder, daar had ik een ping van rond de 9.

Ook kon ik dat verschil vroeger wel merken met kabelinternet. Toen wij nog ADSL hadden, ging het internetten toch soepeler dan via Eurodocsis. Bij kabel duurde soms even voordat we een reactie van een website kregen, dan kwam de website er ook direct voor. Bij adsl was er na het aanklikken direct een response en stond de site op m'n scherm.
wopper schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:36:
Tja dat is afhankelijk, maar bij een download zal je het niet zo snel merken. Maar bij een game kan een lage latency=kortste pad wel een verschil maken.

Vroeger bij ADSL ging die korte latency van de KPN core dan weer verloren in de laatste meters naar je huis, maar met VVDSL is dat eigenlijk verleden tijd.
OK, thanks, interessant.

[ Voor 6% gewijzigd door Cerberus_tm op 26-01-2017 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Ik had gisteren een meevaller, ik heb een oud huis gekocht (+- 1900) en daar komt nog zo'n hele oude telefoonkabel binnen met katoen omwikkeling. toch maar de gok genomen om hierop DSL af te nemen en dan ook gisteren alles gemonteerd. alleen de rode en de witte ader zitten aangesloten op mijn ISRA maar tot mijn verbazing binnen enkele minuten na het aansluiten een voor t oog nette verbinding met praktisch 100/30 megabit verbinding!

hopen dat het zo blijft en na het overhuizen ook de TV dienst stabiel blijkt te zijn. blijkt toch dat er wat rek in die oude kabel zit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:19
Bvvdsl is hier net opgeleverd in hartje Amsterdam.
Over de 5ghz haal ik gewoon netjes 103 mbit down en 62 mbit upload.

En als ik de waardes bekijk, heeft aderpaar 2 er vooral erg veel zin in :D :D _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1701/216230/TUeSZU6s.png

[ Voor 8% gewijzigd door White_Collar op 26-01-2017 15:13 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indodraakje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 13:29
White_Collar schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:09:
Bvvdsl is hier net opgeleverd in hartje Amsterdam.
Over de 5ghz haal ik gewoon netjes 103 mbit down en 62 mbit upload.

En als ik de waardes bekijk, heeft aderpaar 2 er vooral erg veel zin in :D :D _/-\o_

[afbeelding]
In welke Postcode gebied is dat? voordat ik bonding had, had ik een mooie 100mbit lijn. alleen nu.... -hier ook amsterdam-

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1701/216270/SROYA7jE.jpg

oude situatie voor pairbonding:
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1701/216286/7kJivNwg.png

sinds ik 100mbit ontvang heeft het geen nut om kpn er naar te laten kijken, want zij gaan zeggen "je ontvangt de 100mbit toch?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:59
Enig idee of je een experiabox van KPN kan aansluiten op een Tele2 verbinding?
En dat ie dan op 1 of andere manier de settings binnen hengelt?
Lijkt me sterk maar vroeg het me toch af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29

Wildfire

Joy to the world!

Indodraakje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:46:
[...]

In welke Postcode gebied is dat? voordat ik bonding had, had ik een mooie 100mbit lijn. alleen nu.... -hier ook amsterdam-

[afbeelding]

[..]

sinds ik 100mbit ontvang heeft het geen nut om kpn er naar te laten kijken, want zij gaan zeggen "je ontvangt de 100mbit toch?"
Jawel, beide lijnen zijn niet goed. Ik heb even gerekend aan de CRC-fouten:

Lijn 1 -- 22 CRC-fouten per kwartier
Lijn 2 -- 16 CRC-fouten per kwartier

KPN Hanteert een maximum van 1 CRC-fout per kwartier, jij zit hier ruimschoots overheen.

Daarnaast zijn de lijnen niet even lang in bedrijf. Reboot je modem eens zodat de aderparen tegelijkertijd in sync kunnen komen.

Welke provider heb je trouwens? Neem aan KPN? Als je KPN hebt (of een van de dochterondernemingen) kan ik wel ff een kijkje nemen naar je lijn, DM me dan even je postcode/huisnummer.

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 26-01-2017 20:32 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indodraakje
Wildfire schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 20:24:
[...]

Jawel, beide lijnen zijn niet goed. Ik heb even gerekend aan de CRC-fouten:

Lijn 1 -- 22 CRC-fouten per kwartier
Lijn 2 -- 16 CRC-fouten per kwartier

KPN Hanteert een maximum van 1 CRC-fout per kwartier, jij zit hier ruimschoots overheen.

Daarnaast zijn de lijnen niet even lang in bedrijf. Reboot je modem eens zodat de aderparen tegelijkertijd in sync kunnen komen.

Welke provider heb je trouwens? Neem aan KPN?
KPN inderdaad en dit speelt al een paar maanden sinds 2016 (och wat is dit toch zo leuk om te zeggen).

Maar wat ik lees op het forum is als ik niet noemenswaardige TV storingen heb(voor de crc fouten) of dropouts van internet *afkloppen* dan gaan ze er hoogstwaarschijnlijk niks aan doen.

Ik zal de modem wel rebooten en over een uur posten met een screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29

Wildfire

Joy to the world!

Indodraakje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 20:34:
[...]

KPN inderdaad en dit speelt al een paar maanden sinds 2016 (och wat is dit toch zo leuk om te zeggen).

Maar wat ik lees op het forum is als ik niet noemenswaardige TV storingen heb(voor de crc fouten) of dropouts van internet *afkloppen* dan gaan ze er hoogstwaarschijnlijk niks aan doen.

Ik zal de modem wel rebooten en over een uur posten met een screen.
Zoals ik al zei, ik kan je lijn wel nameten als je wil. Kan ik kijken of er daar nog rare dingen te zien zijn. Soms springt er daar dan nog iets uit. Er is iig meer info te zien dan vanuit het modem zelf :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 26-01-2017 20:42 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indodraakje
Wildfire schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 20:40:
[...]

Zoals ik al zei, ik kan je lijn wel nameten als je wil. Kan ik kijken of er daar nog rare dingen te zien zijn. Soms springt er daar dan nog iets uit. Er is iig meer info te zien dan vanuit het modem zelf :)
Dat zou Top zijn :) heb perongeluk de enter knop al gedrukt. dus info is al onderweg :)

Alvast Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Mensen,

vraagje. Ik heb VDSL van Vodafone (Alles-in-1 en dus ook TV en Telefoon). En specifiek over VLAN ID's 100, 300 en 640 of die ook op VDSL gevonden worden of dat dit toebehoort aan alleen maar glasvezelkabel. Je kan in principe door naar het vet gedrukte tekst denk ik, al schuilt er wel een beetje nuttige bijkomende info hieronder. Dan snap je ook mijn huidige positie.

En na 6 maand van issues met de verbinding en 80-100 gesprekken met iedereen van de klantenservice inclusief de teammanager heeft men bij Vodafone besloten mij te willen laten vallen als klant. Dit willen ze eigenlijk al 2 a 3 maand, maar ik vind dat ze er voor zijn het probleem op te lossen. Kennelijk zijn VT en ik het daar dus niet met elkaar over eens, want hoewel ze toegeven dat er nog mogelijkheden zijn om uit te pluizen, zien ze mij liever gaan om toch maar kosten te besparen.

En terwijl zij gedurende 6 maand gezocht hebben naar ruis op het koper (wat er natuurlijk niet is) heb ik overuren gedraaid op Google en Youtube om mijzelf het e.e.a. bij te brengen van Internet-protocollen. Ik kan je zeggen ik word er groen en geel van.
Maar, ik ben toch ergens op gestuit! Nou ja op heel veel eigenlijk, maar ik kreeg de laatste tijd het vermoeden dat ik op een Glasvezel-profiel ben gezet en niet op VDSL, ook al lijken verder alle instellingen zo alsof ik VDSL heb.
Het blijven natuurlijk 2 verschillende dingen dat aanleveren van de firmware door Vodafone en het aanleveren van de data stroom. Maar goed, VT wil dus niet meewerken en zelfs hun eigen proefopstelling niet gebruiken om de instellingen te vergelijken om zaken uit te sluiten. Ze hebben mij gezegd dat ik hen niet meer mag benaderen hierover. Het is dus een money-issue voor hun en ze zeggen dat ik weer moet gaan betalen voor deze niet voldoende werkende dienst of anders mijn recht op kosteloze vroegtijdige opzegging moet gaan gebruiken. Klinkt mij meer alsof het een plicht is en een vorm van chantage.

Enfin, lastig om dit af te scheiden van mijn technische vraag daar het na 80-100 gesprekken van frustratie en onwil van VT onlosmakend met elkaar verbonden is geworden. Excuses voor hen die dat stoort. Dus ik kom direct ter zake en laten we hopen dat ik de focus vasthoud:

Daarom deze technische vraag:

Ik heb als VDSL afnemer een HG659 modem (de 5de inmiddels) maar nou krijg ik dus langs de DSL poort mijn Internet via VLAN ID 300, Management via VLAN ID 100 en IPTVVDSL via, je raad het al, VLAN ID 640.
Nu is het zo dat ik bij geen enkele zoekopdracht op 1 van die VLAN ID's ben gestuit op een VDSL aansluiting. En dus puur en alleen op Glasvezel gerelateerde zaken.
Vodafone Thuis klantenservice zegt daarover dat VDSL en Glasvezel ook niet zo veel verschillen dus dat die VLAN ID's ook best naar een VDSL modem kunnen zoals de HG659. Echter, en ik kan mij daar nu in vergissen, loopt het signaal van DSL en Glas niet via eenzelfde poort het modem binnen. Dus zelfs al zou ik gebruik maken van deze VLAN ID's die in elk geval voor glasvezel aansluitingen bestemd zijn dan zou dat signaal dus binnen moeten komen op de WAN-poort. En dat lijkt me dus een vreemde zaak voor een (V)DSL aansluiting.
En nu zijn er een hoop zaken die erg vreemd lijken in de modem settings, zo heb ik in One Key-diagnose geen IP's voor Internet, heeft VID100 geen DNS-servers, vervalt het modem na (factory)reset in "Bridge Modus", al was dit voorheen "Aanmelden zonder account". Hierbij deed IPTVVDSL dus VID640 het helemaal niet. En alle default instellingen lijken niet te zijn wat zou moeten zorgen voor werking. Tenslotte kwam TV pas online toen ik van CPE fungeert als de DNS-proxy omschakelde naar Handmatig de DNS-server voor LAN-apparaten configureren. Hierbij gebruikte ik Google's 8.8.8.8 en 8.8.4.4.
Het komt mij dus over dat vele signalen elkaar in de weg zitten en de interne en externe IP-adressen niet juist op elkaar afgestemd zijn. Ik kan me daarbij voorstellen dat middels toegang via de WAN poort vs de DSL poort er een andere route bewandelt wordt waardoor allereerst automatisch aanmelden niet lukt en ten tweede geen correcte communicatie plaats vindt tussen LAN en Internet. Waardoor het, op haar beurt, logisch is dat mijn modem constateert dat het geen Ethernet-verbinding heeft. Maar omdat het geheel toch binnen komt en er een (tijdelijk?) IP is ontvangen kan ik dan toch op internet actief zijn. Helaas maar voor 21 dagen want daarna valt het modem elke 48 uur in een "inactieve verbindingsstatus" met een 'onbekende' DSL-sync-status. Maar zelfs dan heb ik nog beperkt internet toegang. Bovendien zegt Vodafone het modem gewoon "online" te kunnen zien.

Wie zou mij hierbij van feedback kunnen voorzien die of wel bevestigd dat deze VID's niet bij VDSL behoren of wel ontkracht wat ik hierboven schrijf.

Voor wie wil weten waar te zoeken:
1) Log in op je modem. user/user werkt vast
2) Klik op het tabblad "Internet"
3) Als het er al niet op staat klik dan daar onder op "internetinstellingen"
4) je zou nu de volgende zaken moeten zien:
(of vergelijkbaar settings. En hoewel het nu lijkt of ik geheel online ben is dat meer het vervolg van klooien met instellingen die allemaal kort werkende effecten lijken te hebben. Het modem verkeerd namelijk in Bridge modus (default) en dat, zoals we allemaal weten, is geen optie! Bovendien geen DNS-servers bij VID100 spreekt ook boekdelen volgens mij)

Internetinstellingen
U kunt de verbindingsstatus van de HG659 weergeven en de verbindingsparameters aanpassen op basis van het gebruikersscenario.

INTERNET_VOICE_R_0_37
Toegangstype: DSL
IPv4-status: Niet verbonden

TR069_R_0_34
IPv4-status: Niet verbonden

IPTVDSL (of Other_B_8_71)
Verbindingsstatus: Niet verbonden

INTERNET_VOICE_R_VID_300
Toegangstype: VDSL
IPv4-status: Verbonden
IPv4-adres: 31.201.x.x
Primaire IPv4 DNS-server: 37.143.x.x
Secundaire IPv4 DNS-server: 37.143.x.x
Standaard IPv4-gateway: 31.201.x.x

IPTVVDSL (of Other_B_VID_640)

Toegangstype: VDSL
Verbindingsstatus: Verbonden

TR069_R_VID_100
Toegangstype:VDSL
IPv4-status: Verbonden
IPv4-adres: 10.130.x.x
Primaire IPv4 DNS-server:
Secundaire IPv4 DNS-server:
Standaard IPv4-gateway: 10.130.x.x

Ik zou al erg gebaat zijn met een screenshot of tekstkopie van iemand anders zijn/haar Vodafone HG659 tabblad van de internetinstellingen. Ik wil namelijk weten of de VID's gelijk zijn of afwijken. Vergeet niet je IP adressen de laatste 2 blokjes te vervangen door een x of in geval van een screenshot onleesbaar te maken. Ik zou echter wel graag zien waar er wél en niet IP-adressen staan dus laat op zijn minst het eerste blok staan. Hoewel ideaal is als het iemand betreft met het exact zelfde abonnement als ik, zie ik toch ook wel nut in andere abonnementsvormen waaronder ADSL.

Het allermooiste zou nog zijn als een VT Glasvezelgebruiker die eerder op VDSL zat en dat modem nog heeft de optie heeft om een "lab-test" te doen door het HG659 modem af te stoffen en deze indien daar een optie voor is aan te sluiten via de DSL poort. Als dit een vergelijkbaar resultaat geeft als ik ervaar t.a.v. ontbrekende IP-adressen, om maar wat te noemen, dan zou dat zelfs in één klap mijn theorie bevestigen dat VT mij inderdaad op een verkeerd profiel heeft gezet. Maar lijkt me dan wel zaak dat je dan weet wat je doet. Ik ben niet op de hoogte van de ins en outs daarvan.

Alvast bedankt! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kerel wat maak je er een moeilijk verhaal van voor jezelf. Als het niet werkt dan laat je toch een monteur langskomen en als je daar geen zin in hebt dan zeg je de boel toch op als ze je die mogelijkheid geven?
Je hebt een enorm lange post gemaakt over allerlei technische details, maar ik snap nog steeds niet wat je probleem is. Heb je geen internet? Heb je geen TV?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2017 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
KPN/XS4All/Telfort gebruiken ook dezelfde VLAN ID's voor glas en VDSL. Ze zetten dus in weze hetzelfde 'signaal' op de VDSL en de glasverbinding. Vergelijk het met een vervoerder die via de snelweg gaat en eentje die de provinciaalse weg neemt. Ze hebben hier niet een compleet andere auto voor nodig.

In het geval van ADSL vs VDSL is er weer wel een groot verschil (zoals ook te zien is in de instellingen die je meegeeft.) ADSL kan niet omgaan met VLAN's (en is daarom ook nutteloos als referentie voor VDSL verbindingen in deze situatie.) Je ziet hier echter wel instellingen voor terug in je modem (de eerste drie entries.)

Verder zou ik idd, zoals ThinkPad meld, gewoon even een monteur langs laten komen zodat die het probleem kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Mja, ik zou gewoon opzeggen. Als je zoveel gezeik hebt met Vodafone, zeg dan de boel op en neem XS4ALL. Betaal je de hoofdprijs maar heb je tenminste wel service.
ThinkPadd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:18:
Kerel wat maak je er een moeilijk verhaal van voor jezelf. Als het niet werkt dan laat je toch een monteur langskomen en als je daar geen zin in hebt dan zeg je de boel toch op als ze je die mogelijkheid geven?
Je hebt een enorm lange post gemaakt over allerlei technische details, maar ik snap nog steeds niet wat je probleem is. Heb je geen internet? Heb je geen TV?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/50012477

Die al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Als het probleem niet in twee regels is samen te vatten dan snap ik ook wel dat Vodafone er geen zin meer in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:06
Voor de kpn koper gebruikers per 1 feb kun je meer dan 2 kastjes itv nemen. Afhankelijk van je snelheid tot 6 kastjes. Zojuist bevestigd door kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Jan-man schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:52:
Voor de kpn koper gebruikers per 1 feb kun je meer dan 2 kastjes itv nemen. Afhankelijk van je snelheid tot 6 kastjes. Zojuist bevestigd door kpn.
Maakt het ook uit of je aan een straatkast of aan een nummercentrale hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Nee is afhankelijk welke snelheid je haalt. Maakt dus niet uit waar je op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:21
De normen voor het aantal decoders versus de over te houden internetsnelheid e.d zijn nog niet openbaar gemaakt dus daar zal je dan op moeten wachten.
Als KPN een ondergrens houdt van 10 Mbit voor internet en 8 Mbit per decoder dan zal je technisch haalbare snelheid dus bij 6 decoders dus op 58 Mbit moeten zitten. Dan mag je dus niet zonder bonding aan een centrale zitten want die zit op max 50.

Maar dat is allemaal theorie. Maar even kijken wat het werkelijk gaat worden.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Let er wel op dat die TV-kastjes het liefst een eigen draadje naar de modem hebben en niet met z'n 2-en achter een switch zitten in de rest van je LAN.
Het werkt wel, maar je krijgt dusdanig veel geknipper op je netwerk dat het meer low-end netwerkspul onherroepelijk vastloopt.
Hier meegemaakt met een accesspoint (low-end Linksys ding) en de HomeWizard.

Waren trouwens de kastjes die XS4all levert.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Daarom moet je ook een switch nemen die IGMP Snooping doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Barre73 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:12:
De normen voor het aantal decoders versus de over te houden internetsnelheid e.d zijn nog niet openbaar gemaakt dus daar zal je dan op moeten wachten.
Als KPN een ondergrens houdt van 10 Mbit voor internet en 8 Mbit per decoder dan zal je technisch haalbare snelheid dus bij 6 decoders dus op 58 Mbit moeten zitten. Dan mag je dus niet zonder bonding aan een centrale zitten want die zit op max 50.

Maar dat is allemaal theorie. Maar even kijken wat het werkelijk gaat worden.
Ik heb hier een lijstje vanuit kpn met snelheden vs max decoders ontvangen zal die vanavond wel online zetten.

Edit: had hem nog in de mail staan.

Beschikbare internetsnelheid / Maximaal aantal iTV tuners dat aangesloten kan worden /        Maximaal aantal iTV tuners waarop in HD-kwaliteit gekeken kan worden

Eerste cijfer voor de schuine streep is max sd ontvangers.

Tweede cijfer achter de schuine streep is max hd ontvangers.

ADSL 5.488 bits/s of meer 1/0

VDSL 4.936 bits/s of meer 2/0

ADSL 9.143 bits/s of meer 2/0

VDSL 8.222 bits/s of meer 2/0

ADSL 9.942 bits/s of meer 2/1

VDSL 8.941 bits/s of meer 2/1

ADSL 13.597 bits/s of meer 2/1

VDSL 12.227 bits/s of meer 2/1

ADSL 18.050 bits/s of meer 2/2

VDSL 16.233 bits/s of meer 2/2

VDSL 39.765 bits/s of meer 4/2

VDSL 45.024 bits/s of meer 5/2

VDSL 47.324 bits/s of meer 5/3

VDSL 50.282 bits/s of meer 6/3

VDSL 58.991 bits/s of meer 6/4

VDSL 70.658 bits/s of meer 6/5

VDSL 82.324 bits/s of meer 6/6

FttH 82.324 bits/s of meer 6/6

[ Voor 40% gewijzigd door Jan-man op 27-01-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik zie dat ze vanaf 47 Mbit rekenen met minimaal 10 Mbit voor internet overhouden en met 12 Mbit bandbreedte per decoder. Dat beantwoordt hopelijk een andere vurige wens van velen, namelijk de HD glasstreams ook op VDSL.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 27-01-2017 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:53:
[...]

Als het probleem niet in twee regels is samen te vatten dan snap ik ook wel dat Vodafone er geen zin meer in heeft.
Geloof me dat ik 6 maand geleden bij gesprek nummero uno ook belde met slechts de mededeling dat het internet het niet deed. Maar als die pannenkoeken steeds hetzelfde blijven doen en steeds zeggen "vanaf onze kant lijkt niks mis" dan wordt een verhaal per keer een paar zinnen langer.

Hoewel ik er blind van uitga, gezien je vooringenomen woordkeuze, dat jij er van uitgaat dat ik overdrijf met '80-100 gesprekken' kan ik je zeggen dat mijn 47ste gesprek met de teamleider was van VT en het waren zijn woorden dat dát het 47ste gesprek was. Dat was in November en sinds toen heeft de teller zeker niet stil gestaan. Maar als jij denkt dat jij het probleem uit twee zinnen kan halen 'be my guest'. Maar eerlijk gezegd denk ik dat jij ook niet verder komt dan reset'jes en modem of kabel-swap. Dus als je je beperkte kennis wilt camoufleren met Trollen ga dan gewoon lekker elders dat doen.

In twee zinnen:
1) De inmiddels 5 modems vervallen allen exact 21 dagen na aanmelding (of na een storing bij Vodafone) in een inactieve status en als ik dan een (factory) reset doe kom ik in een traject terecht waarbij ik elke 48 uur het modem moet resetten waardoor ik denk dat er geen lease verstrekt wordt vanaf Vodafone waarbij ik dus meer heb aan een ICT'er dan aan een monteur.
2) Bij de instellingen in het modem missen diverse (DNS/Gateway/adres) IPv4's, het modem vervalt steeds in "Bridge-modus" (wat niet zou mogen kunnen), de KPN-monteur is al langs geweest (om mijn perfecte lijn te testen) en die liet het ticket open staan voor vervolgstappen (wat echter geblokkeerd door Vodafone), de TV doet het alleen in "Bridge-modus" (en niet in "verbinding maken zonder gebruikersaccount-modus" die als enige benaderen is) en zo zijn er nog tal van zaken om op te noemen die wijzen op een fout aangemaakt profiel maar helaas komt men bij Vodafone niet verder dan mijn lijn monitoren op ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

luxan schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:43:
KPN/XS4All/Telfort gebruiken ook dezelfde VLAN ID's voor glas en VDSL. Ze zetten dus in weze hetzelfde 'signaal' op de VDSL en de glasverbinding. Vergelijk het met een vervoerder die via de snelweg gaat en eentje die de provinciaalse weg neemt. Ze hebben hier niet een compleet andere auto voor nodig.

In het geval van ADSL vs VDSL is er weer wel een groot verschil (zoals ook te zien is in de instellingen die je meegeeft.) ADSL kan niet omgaan met VLAN's (en is daarom ook nutteloos als referentie voor VDSL verbindingen in deze situatie.) Je ziet hier echter wel instellingen voor terug in je modem (de eerste drie entries.)

Verder zou ik idd, zoals ThinkPad meld, gewoon even een monteur langs laten komen zodat die het probleem kan oplossen.
Dank je.

Goed te weten dat het dus niet ongewoon is. Zelf lijkt me ADSL en VDSL meer aan elkaar verbonden. Er wordt tenslotte doorgaans van (x)DSL gesproken over de meeste zaken. Maar dan daar ook een streep door. Blijft weinig meer over dan een 'human error aan Vodafone's kant'.

Maar wat je metafoor betreft en daarop verlengende. Als die twee dan uit eindelijk aankomen op bestemming moet de ene auto wel naar binnen via de provinciale poort en de andere via de snelweg poort. En het lijkt me om dat ook duidelijk te krijgen voor de poort beheerder dat de auto's een sticker op het raam hebben hoe ze daar zijn gekomen. En dus ook vanaf daar de verdere route mee krijgen en ook alvast weer voor terug. En als dan auto VDSL instructies meekrijgt voor auto Fiber, dan lijkt het me dat daar een hoop geknoei komt bij andere poortjes. kortom WAN vs DSL ingang.

Een monteur is ook al zover het station gepasseerd. Ik heb een ICT'er nodig en Admin-rechten vrees ik om het probleem überhaupt aangewezen te krijgen. Hardware is 5x getest en vervangen en dus echt wel goed. Het betreft ergens een instelling. En aangezien ik die van Vodafone niet openbaar kan vinden, en zij die ook niet willen geven, kan ik slechts gissen naar wat juist is. Default settings lijken duidelijk niet te werken.

Technische hulpvraag bij Vodafone is nutteloos. Ik krijg alleen eerstelijns te spreken en die weten gewoon te weinig. Vodafone weigert simpelweg alle medewerking. En in plaats van de meest simpele informatie met me langs te lopen gaan ze me 45 minuten lang proberen mij mijn contract op te laten zeggen. Ze verzuimen dus hun plicht als Service provider. Enfin, het advies om er dus een monteur bij te halen is reeds lang achterhaalt.

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met "Je ziet hier echter wel instellingen voor terug in je modem (de eerste drie entries.)"
Maar ik denk dat dat komt omdat ik met alleen maar user-rights weinig te zien krijg van de instellingen. Ik heb overigens ook niet het idee dat het modem niet op VDSL is ingesteld, dus volgens mij is dat dan ook niet echt van belang. Toch?

In elk geval dank voor je feedback betreffende de VID's hoewel ik graag nog eens de verificatie wil hebben van een VDSL Vodafone gebruiken, liefst met inzicht op de data/waar wel en niet IP's staan om maar wat te noemen. Zien is weten tenslotte.
Want geen DNS 1/2 bij Management (VID100) lijkt me wat raar en ook al geen IP-adressen bij internet als ik "One Key-diagnose" activeer is gewoon raar. Dat duidt volgens mij op miscommunicatie met de DHCP van Vodafone. Maar wie ben ik?!
Bij IPTVVDSL (VID640) al helemaal niks behalve wel/niet verbonden. Ethernet dus standaard op "niet aangesloten" dus dat zal wel duiden op de niet gebruikte WAN-poort denk ik dan maar. Al wordt er wel geduid op de diverse aangesloten Ethernet-apparaten. En tot slot trof ik met WireShark geen VLAN sporen aan. Daar gaat echt geen monteur wijs uit worden.

Nogmaals dank voor je nuttige feedback. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Maar als jij denkt dat jij het probleem uit twee zinnen kan halen 'be my guest'. Maar eerlijk gezegd denk ik dat jij ook niet verder komt dan reset'jes en modem of kabel-swap. Dus als je je beperkte kennis wilt camoufleren met Trollen ga dan gewoon lekker elders dat doen.
@Cameleon75

1) het is niet slim om een moderator zo bot te beledigen.
2) Als je de moeite had genomen om het profiel van Thinkpad te bekijken dan had je gezien waar hij allemaal kennis en ervaring mee heeft. En dat is heel veel.

Ga alsjeblieft heel snel normaal doen met korte posten met alleen maar de relevante informatie, en vooral zonder mensen aan te vallen en te beledigen. Dan is misschien nog wel iemand bereid te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:24:
[...]

@Cameleon75

1) het is niet slim om een moderator zo bot te beledigen.
2) Als je de moeite had genomen om het profiel van Thinkpad te bekijken dan had je gezien waar hij allemaal kennis en ervaring mee heeft. En dat is heel veel.

Ga alsjeblieft heel snel normaal doen met korte posten met alleen maar de relevante informatie, en vooral zonder mensen aan te vallen en te beledigen. Dan is misschien nog wel iemand bereid te helpen.
Volgens mij begint dat bij hem en de wijze waarop hij zich tegen mij uitlaat over hoe ik schrijf. Niet iedereen is in staat het in tweet-vorm te communiceren.

Mijn internetprobleem is héél al lang niet meer in 2 zinnen samen te vatten. Dat ik mijn emoties in deze zaak ook op papier zet (zeker in het "ervaringen en meningen" topic over T-Mobile Thuis pka Vodafone Thuis) en hoe ik dat doe mag voor hem, en zeker een moderator, geen reden zijn om zich laatdunkend over mij uit te laten.
Ik dwing niemand te lezen wat ik schrijf. En als ik daadwerkelijk alle info zou vermelden over ALLE ondernomen stappen vrees ik dat het niet eens op een gehele pagina zal passen. Dus of hij het wel of niet te lang vindt, dat is niet relevant voor mij. Klaarblijkelijk is dit de manier hoe ik mijzelf kenbaar probeer te maken. En duidelijk is dat een ander het wel zonder probleem oppikt, dus dan ligt het gewoon aan zijn aandachtsspanne en niet aan wat ik probeer te communiceren. Ja, mijn teksten zijn lang en ja het is soms uitgebreid. Maar dat betekent niet dat hij mij hoeft te kleineren met de wijze waarop hij het naar mij overbrengt. Hij ziet het zelfs als reden om mijn stukken als een soort van vermaak aan anderen te presenteren. En van begin tot eind heeft deze moderator niks constructief aangediend. En ik heb toch echt betere dingen te doen dan alle mensen hun profiel te bekijken. Dus op geen een moment heeft deze persoon zich gedragen als een specialist in iets en ook niet als een moderator. Het enige wat hij aan mijn voeten gooit is op een botte en provocerende wijze mijn hulpvraag af te blaffen. Dus wat jij 'beledigen' noemt is voor mij omschrijven hoe ik zijn communicatie aan mijn adres ervaar. En die wijze ervaar ik als erg vervelend. Ik vind het al vervelend genoeg dat ik anderen lastig moet vallen met het probleem dat ik al heb.

Dus als iemand korte berichten wilt zal deze afgebakende vragen kunnen stellen. Want ik ben niet of nauwelijks in staat het zo samen te vatten. En dan heb ik het al teruggebouwd tot alleen de VLAN ID's en nog valt hij me aan. Terwijl, hoe uitgebreid ook, er vrij gemakkelijk bij het scrollen van de tekst al door een persoon met 'kennis en ervaring' opgemaakt kon worden wat ik vroeg. Zoals ook blijkt.

Ik doe mijn best om helder te communiceren en aan het toeval niks over te laten. Kennelijk is die deugt ook een beperking daar het voor anderen lastig is om het nog te lezen. Maar daarom hoeft er nog niet gedaan te worden of ik oud-Grieks aan het schrijven ben. Ik ben nieuw en hij is de ervaren jongen. Wel, laat hem dan ook gewoon het goede voorbeeld stellen en zich de betere tonen van ons twee. Want ik zijn profiel lezen of hij mijn tekst. Klaarblijkelijk oordeelt hij puur op uiterlijk en niet op inhoud ervan. Daar jaag je iemand wel mee op de kast.

Maar ik ben hier niet om een conflict te starten ik ben gewoon op zoek naar iemand met voldoende kennis die de speld in mijn hooiberg kan vinden. En helaas heb ik ook te weinig info om te kunnen zeggen wat er mis is.

Dus tja, het blijft lastig zonder een lang bericht... en ja deze is ook weer lang. Maar je bericht vraagt ook om repliek, daar er twee zijden zijn in elk verhaal. En misschien dat je mijn kant nu ook wel van kan begrijpen.

Maar goed gemaakt, ik sluit wel weer een compromis om de wereld af te schermen van mijn afwijkend gedrag.

Ik open mijn eigen topic wel, zodat ik anderen niet lastig val met lange teksten. Dan is de keuze verder aan hen of ze wel of niet hun kennis willen doen gelden i.p.v. mijn tekst of vooral de lengte ervan af te kraken. Klaarblijkelijk is het probleem dat ik ervaar uniek in zijn soort, want anders had ik het wel gevonden. Ik knoei al 15 jaar met PC's van mezelf en anderen en heb nog nooit een ander nodig gehad het op te lossen.

Bovendien kan ik in een eigen topic naar hartenlust mijn complete modem instellingen posten. Want voor iemand die echt kennis van zaken heeft gaat ie daardoor heen als een stripboek en ziet ongetwijfeld in 1 oogopslag wat er mis kan zijn en waardoor het mogelijk komt. Hoop ik dan, want met alleen een user-account is het lastig zaken te achterhalen. Reden dat ik door de bomen het bos ook niet meer zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Het was alweer een tijd geleden dat ik mijn abonnement heb laten aanpassen naar iets snellers (of langzamers) bij een provider maar ik wist niet dat dit tegenwoordig al in real-time kon :P

Bij KPN kun je nu voor 2,50 EUR meer de upgrade van 60 naar 100Mbit doen. Dus ik netjes aangevraagd op de website met de gedachte dat ik binnen een paar werkdagen een bevestiging zou krijgen.

Niets is minder waar, nog geen 60 seconden na het aanvragen op de website herstart mijn modem met de nieuwe snelheid :D

Is dit bij andere (kabel)providers ook zo geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:53:
[...]

Misschien was dit niet zo bedoeld, maar ik vond het niet echt oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
offtopic:
Het staat er misschien wat bot, excuses daarvoor als het zo overkomt. Maar m'n gedachte erachter blijft wel gelijk, ik snap namelijk nog steeds niet wat het probleem is. Ik lees allemaal dingen over VLANs en instellingen van VDSL vs glasvezel, maar ik kan dus niet ontcijferen of er nou ook echt een verbindingsprobleem o.i.d. is. Als dat er wel is dan zou ik Cameleon75 willen aanraden om wat beknopter te zijn: "Hey Vodafone, m'n internet doet het niet, kan er een monteur komen?".
Als er daadwerkelijk iets met VLANs o.i.d. mis zou zijn dan zouden alle Vodafone klanten daar toch last van hebben ;)

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 28-01-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je al zoveel gezeik had met je VDSL verbinding had ik al lang even een Draytek of ander eigen modem opgehangen waarbij je álles helemaal zelf kan instellen. Dan weet je zeker dat je geen foute profielen ofzo 'opgestuurd' krijgt.

Wat ik gok dat er aan de hand is (ik heb -niet- je hele (véél te lange) verhalen doorgelezen)
Je internetverbinding valt iedere keer uit (na 48 uur) na een factory reset -> Modem is zich op een (te) hoge snelheid aan het intrainen -> Hier had ik ook eens last van, toen heb ik simpelweg de SNR margin in m'n Draytek wat hoger gezet -> Resultaat, modem traint zich op een iets lagere snelheid in -> Problemen opgelost.

Anyway, wat zijn je Line Statistics? (op het moment dat je verbinding niet meer werk).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2017 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
kazuka schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:24:
Het was alweer een tijd geleden dat ik mijn abonnement heb laten aanpassen naar iets snellers (of langzamers) bij een provider maar ik wist niet dat dit tegenwoordig al in real-time kon :P

Bij KPN kun je nu voor 2,50 EUR meer de upgrade van 60 naar 100Mbit doen. Dus ik netjes aangevraagd op de website met de gedachte dat ik binnen een paar werkdagen een bevestiging zou krijgen.

Niets is minder waar, nog geen 60 seconden na het aanvragen op de website herstart mijn modem met de nieuwe snelheid :D

Is dit bij andere (kabel)providers ook zo geregeld?
Is (bijna) overal zo. Ik heb onlangs iemand laten omzetten naar ADSL2, maar die snelheid gaat pas omhoog rond 7 februari, dan wordt er in de wijkcentrale de lijn op een andere DSLAM geprikt.

Ik had onlangs de snelheid ook gewijzigd, duurde inderdaad een paar minuten en toen ging de modem zich ook rebooten. Ik krijg alleen nog steeds dezelfde snelheid als voor de wijzigingen :P. Maar dat was een downgrade, dus zou kunnen dat pas de volgende maand de snelheid naar beneden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:25:
offtopic:
Het staat er misschien wat bot, excuses daarvoor als het zo overkomt. Maar m'n gedachte erachter blijft wel gelijk, ik snap namelijk nog steeds niet wat het probleem is. Ik lees allemaal dingen over VLANs en instellingen van VDSL vs glasvezel, maar ik kan dus niet ontcijferen of er nou ook echt een verbindingsprobleem o.i.d. is. Als dat er wel is dan zou ik Cameleon75 willen aanraden om wat beknopter te zijn: "Hey Vodafone, m'n internet doet het niet, kan er een monteur komen?".
Als er daadwerkelijk iets met VLANs o.i.d. mis zou zijn dan zouden alle Vodafone klanten daar toch last van hebben ;)
OK het ging mij om de toon. Verder wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Zerobase schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:05:
[...]
De meest recente software zit al in het modem, De Vigor 130 ondersteunt mogelijk geen 'US path mode Fast' (wel voor downstream - DS) ben ik ergens tegengekomen.

We zoeken verder.
[...]
Ben je hier nog verder mee gekomen? Heb net m'n hele netwerk omgekat en zie nu dat ik met de Vigor 130 een ping naar 8.8.8.8 heb van 22-23 ms :( Voorheen (met Fritz!box 7360 eraan) was dit 12ms ofzo.
Heb nu 3.8.0 fw erin, modemversie 5 meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:57:
[...]

Ben je hier nog verder mee gekomen? Heb net m'n hele netwerk omgekat en zie nu dat ik met de Vigor 130 een ping naar 8.8.8.8 heb van 22-23 ms :( Voorheen (met Fritz!box 7360 eraan) was dit 12ms ofzo.
Modem code 6 is bij mij de snelste,
heb je die al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 23:27
Netco gaf bij mij al 2 jaar lang aan dat vectoring aan zou gaan en dus 100mbit gehaald kon worden. Echter werd de datum waarop telkens naar achteren geschoven en nu 2 jaar verder is er helemaal geen geplande upgraden meer te zien op postcode 1947HC.

Is dit normaal? Contact gehad met kpn maar die geven een antwoord dat zij daar niet over gaan.

Haal nu met vdsl2 wel 48 mbit down en 10 up (gecapped) dus zeker niet verkeerd maar vvdsl is welkom. What to do?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Bellen voor een goedkope aanbieding of tijdelijk overstappen.
Ik zit in hetzelfde geval, alleen hier hebben ze nog nooit een upgrade geplanned gehad. Ook 50/10 hier.

"normaal" weet ik ze niet, maar er zijn veel meer adressen waar de upgrade jammer genoeg verdwenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
Er zal vast een reden voor zijn, zoals eerder geopperd in dit topic de oude spullen van andere providers. Maar ik dacht dat kpn een 2 sporen beleid had. Of glas of vvdsl maar nu blijkt dat dus niet helemaal te kloppen. Zeker de gebieden die al vdsl2 hebben en een kleine upgrade behoeven snap ik niet waarom dit is geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Laatst online: 09-09 21:21
jozy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:47:
Netco gaf bij mij al 2 jaar lang aan dat vectoring aan zou gaan en dus 100mbit gehaald kon worden. Echter werd de datum waarop telkens naar achteren geschoven en nu 2 jaar verder is er helemaal geen geplande upgraden meer te zien op postcode 1947HC.

Is dit normaal? Contact gehad met kpn maar die geven een antwoord dat zij daar niet over gaan.

Haal nu met vdsl2 wel 48 mbit down en 10 up (gecapped) dus zeker niet verkeerd maar vvdsl is welkom. What to do?
Zo goed als alle upgrades staan niet meer op netco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
RobinF schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:39:
[...]

Wil je daarmee zeggen dat het alleen een netco ding is of dat het overal geannuleerd kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Laatst online: 09-09 21:21
jozy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:41:
[...]

Wil je daarmee zeggen dat het alleen een netco ding is of dat het overal geannuleerd kan zijn?
Sorry dat had ik beter kunnen verwoorden. Ik wil daarmee zeggen dat het alleen een netco ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:32

slaay

Natuurbeleven.com

[...]

Op welke manier kun je nu dan achterhalen of er een upgrade gepland staat?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jozy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:47:

Aan je postcode te zien zit jij niet op een straatkast maar direct op de centrale. In dat geval kan KPN pas Vectoring gaan aanzetten als alle andere operators in de centrale hun apparatuur hebben weggehaald en allemaal via de DSlam van KPN gaan leveren (zoek maar eens op VULA). Tot dat moment stoort de Vectoring van KPN binnen de kabel op het signaal van anderen. En dat mag uiteraard niet.
KPN is hier dus afhankelijk van de snelheid en medewerking van anderen. Denk daarbij aan Tele2, Vodafone (nu T-Mobile) en Online.
Dit is schijnbaar nu ook uit de pc check gehaald, naar ik aanneem vanwege de onvoorspelbaarheid.

Achtergrond: https://www.acm.nl/nl/pub...oegang-kopernetwerk-VULA/

Je ziet dat dit dus al anderhalf jaar loopt sinds de overeenstemming tussen KPN en de anderen...

[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 29-01-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
akatar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:32:
[...]

Zal het eens proberen. Wat voor ping haal jij naar 8.8.8.8 ?
En jij gebruikt ook fw. 3.8.0 ? Of nog 3.7.9.4 ?

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 29-01-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Ik gebruik 3.8 en mijn ping naar 8.8.8.8 = 20
Maar dit is een problematische verbinding, ik heb eigenlijk pairbonding maar de ene lijn gooit de andere er steeds af. Dus i.p.v. 80 Mbit heb ik iets van 34 ofzo.

Duurt nu al bijna 5 jaar...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
akatar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:05:
Ik gebruik 3.8 en mijn ping naar 8.8.8.8 = 20
Maar dit is een problematische verbinding, ik heb eigenlijk pairbonding maar de ene lijn gooit de andere er steeds af. Dus i.p.v. 80 Mbit heb ik iets van 34 ofzo.

Duurt nu al bijna 5 jaar...........
klacht indienen. Dan komen ze wel snel het probleem oplossen.

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Een lijntje deed maar 12Mb van de 50. Na talloze monteurs een klacht ingediend via klachtenkompas, direct een paar dagen later stonden er drie busjes met graafmachine om de straat open te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
krakendmodem schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:37:
[...]
klacht indienen. Dan komen ze wel snel het probleem oplossen.

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Een lijntje deed maar 12Mb van de 50. Na talloze monteurs een klacht ingediend via klachtenkompas, direct een paar dagen later stonden er drie busjes met graafmachine om de straat open te trekken.
De muliti skill monteur is hier minimaal 2x in de week, nu ook al weer een aantal weken. Hij meet dat er van alles mis is in de wijkkast.

Ik hoop al jaren dat het een keer wordt opgelost, ben in ieder geval blij dat er al een tijdje een Multi skill monteur op zit, het niveau van de monteurs die ik hier heb gezien is bedroevend.

Met als dieptepunt:
Ik zie het al, een blauwe netwerkkabel, deze niet gebruiken dan gaat het hele dorp plat, hierdoor komt het probleem (helaas was ik toen niet thuis)

en

Ik ga je op een lager profiel zetten, de dslam schreeuwt met 100 Mbit en onderweg raakt hij de helft kwijt.

Misschien toch maar over een paar weken een klacht indienen..

edit:
Met een v10 modem werkt het redelijk, raakt af en toe een lijn kwijt. Met mijn fritzbox werkt het totaal niet. De lijnen vallen beide constant om en om weg.
Ik heb nu een draytek in gebruik met 1 lijn.

Ik wil het V10 modem om een aantal redenen niet gebruiken, blijft op dit moment de draytek met 1 lijn over.

[ Voor 12% gewijzigd door akatar op 29-01-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
akatar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:47:
[...]

De muliti skill monteur is hier minimaal 2x in de week, nu ook al weer een aantal weken. Hij meet dat er van alles mis is in de wijkkast.

Ik hoop al jaren dat het een keer wordt opgelost, ben in ieder geval blij dat er al een tijdje een Multi skill monteur op zit, het niveau van de monteurs die ik hier heb gezien is bedroevend.

Met als dieptepunt:
Ik zie het al, een blauwe netwerkkabel, deze niet gebruiken dan gaat het hele dorp plat, hierdoor komt het probleem (helaas was ik toen niet thuis)

en

Ik ga je op een lager profiel zetten, de dslam schreeuwt met 100 Mbit en onderweg raakt hij de helft kwijt.

Misschien toch maar over een paar weken een klacht indienen..

edit:
Met een v10 modem werkt het redelijk, raakt af en toe een lijn kwijt. Met mijn fritzbox werkt het totaal niet. De lijnen vallen beide constant om en om weg.
Ik heb nu een draytek in gebruik met 1 lijn.

Ik wil het V10 modem om een aantal redenen niet gebruiken, blijft op dit moment de draytek met 1 lijn over.
Dat is al meer dan genoeg om een klacht in te dienen. Gewoon doen dus.
Ik had er wel baat bij, binnen twee dagen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
Barre73 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:36:
[...]

Aan je postcode te zien zit jij niet op een straatkast maar direct op de centrale. In dat geval kan KPN pas Vectoring gaan aanzetten als alle andere operators in de centrale hun apparatuur hebben weggehaald en allemaal via de DSlam van KPN gaan leveren (zoek maar eens op VULA). Tot dat moment stoort de Vectoring van KPN binnen de kabel op het signaal van anderen. En dat mag uiteraard niet.
KPN is hier dus afhankelijk van de snelheid en medewerking van anderen. Denk daarbij aan Tele2, Vodafone (nu T-Mobile) en Online.
Dit is schijnbaar nu ook uit de pc check gehaald, naar ik aanneem vanwege de onvoorspelbaarheid.

Achtergrond: https://www.acm.nl/nl/pub...oegang-kopernetwerk-VULA/

Je ziet dat dit dus al anderhalf jaar loopt sinds de overeenstemming tussen KPN en de anderen...
Heldere uitleg incl bron, bedankt ervoor. Jammer dat het 1 richting op is, KPN kan toch niet jaren wachten totdat concullega's een keer besluiten hun apparatuur weg te halen? KPN moet toch ook door om de concurrentie aan te kunnen met kabel en/of glas.

Wat me wel is opgevallen in de laatste half jaar tot een jaar is dat mijn DSLlam gegevens zijn veranderd, fritzbox zegt het volgende nu. :

Broadcom
176.199
B5004244434D
8285081C
41413132

Dit was vroeger een Ikanos of zo iets, kan me het niet goed herinneren. Zijn die broadcom's geschikt voor vvdsl of heeft dat er niks mee te maken?

Nog een vraagje: thuis komen er bij mij 4 draadjes binnen en niet 2. Toch zegt netco dat er geen bonding mogelijk is. Waar is het nog meer afhankelijk van om bonding te hebben? Of kan bonding pas nadat je overgezet bent op een straatkast ipv direkt op de centrale?

[ Voor 10% gewijzigd door jozy op 29-01-2017 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
krakendmodem schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:45:
[...]

Dat is al meer dan genoeg om een klacht in te dienen. Gewoon doen dus.
Ik had er wel baat bij, binnen twee dagen opgelost.
Klachtenkompas is tijdelijk offline!
Heb ik weer.

site werkt weer, klacht ingediend

[ Voor 10% gewijzigd door akatar op 29-01-2017 21:02 . Reden: site werkt weer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
jozy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:40:
[...]

Heldere uitleg incl bron, bedankt ervoor. Jammer dat het 1 richting op is, KPN kan toch niet jaren wachten totdat concullega's een keer besluiten hun apparatuur weg te halen? KPN moet toch ook door om de concurrentie aan te kunnen met kabel en/of glas.

Nog een vraagje: thuis komen er bij mij 4 draadjes binnen en niet 2. Toch zegt netco dat er geen bonding mogelijk is. Waar is het nog meer afhankelijk van om bonding te hebben? Of kan bonding pas nadat je overgezet bent op een straatkast ipv direkt op de centrale?
Dan zijn er maar twee draadjes (1 aderpaar) ingelast op de "hoofdkabel" onder de straat/weg.

Bonding is zowel vanuit de centrale als een straatkast mogelijk. Moet het alleen wel beschikbaar zijn in je huis :+

Even een vraagje tussendoor: Kan iemand ook ergens bij KPN zien welke provider er op een adres actief is? Er is een internetverbinding op 82B, en daar maakte A, B, C en D gebruik van. 82B gaat verhuizen, en internetverbinding is dus opgezegd.. Alleen kan ik de (ISRA)aansluitingen van A, C en D nog niet vinden in de kamers.. Ik heb namelijk mijn twijfels op welk adres die huidige (Vodafone) verbinding nu actief is..

[ Voor 26% gewijzigd door krakendmodem op 29-01-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:02
[...]
Klopt. 21 januari is er 'iets' gebeurd:
https://vvdsl.diederik.it/updates
https://vvdsl.diederik.it/map?updated=2017-01-21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05-2023
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:57:
[...]

Zelf heb ik de modem 6 firmware erin gezet zodat hij al wat hoger intraind verschil van 15 mbit...
Met een ping van ongeveer 15 ms misschien dat die firmware beter werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
akatar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:32:
[...]

velderkamp schreef op maandag 30 januari 2017 @ 07:33:
[...]

Zelf heb ik de modem 6 firmware erin gezet zodat hij al wat hoger intraind verschil van 15 mbit...
Met een ping van ongeveer 15 ms misschien dat die firmware beter werkt..
Met modem 6 firmware is de ping alleen maar slechter geworden. Waar ik het eerder had over 23ms ping is het nu zelfs 26ms geworden:
code:
1
2
3
4
5
6
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=0 ttl=47 time=26.393 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=47 time=26.368 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=47 time=26.197 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=47 time=26.283 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=47 time=26.297 ms

Die pings voer ik uit vanaf pfSense, die via de switch aan het modem (in bridge) hangt. Geen wifi-netwerk dat de boel kan vertragen o.i.d.
Ik heb Draytek gevraagd of ze nog tips hebben om de ping te verlagen.

Met modem 6 traint hij inderdaad wat hoger in dan met m5, maar juist de lage ping maakt dat pagina's responsiever aanvoelen. Hieronder mijn huidige waardes met de modem 6 firmware:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AErYpBLpfGe8mzUF81p0U8G2/full.png

Ander vraagje, ik heb een pricewatch: ZyXEL GS1900-24E managed switch gekocht. Wat is de juiste instelling voor IGMP Snooping?

Standaard staat hij op 'Disable', maar toen ik hem naar 'Enable' had gezet en die andere naar 'Drop' of 'Router Port' had ik telkens maar 5 sec. beeld op een zender. Ik moest dan heen-en-weer zappen om steeds weer even kort beeld te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YFUVaStS7WnyaN3TEBdciG6Q/full.png

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2017 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
ThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:10:
[...]

[...]

Met modem 6 firmware is de ping alleen maar slechter geworden. Waar ik het eerder had over 23ms ping is het nu zelfs 26ms geworden:
code:
1
2
3
4
5
6
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=0 ttl=47 time=26.393 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=47 time=26.368 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=47 time=26.197 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=47 time=26.283 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=47 time=26.297 ms

Die pings voer ik uit vanaf pfSense, die via de switch aan het modem (in bridge) hangt. Geen wifi-netwerk dat de boel kan vertragen o.i.d.
Ik heb Draytek gevraagd of ze nog tips hebben om de ping te verlagen.

Met modem 6 traint hij inderdaad wat hoger in dan met m5, maar juist de lage ping maakt dat pagina's responsiever aanvoelen. Hieronder mijn huidige waardes met de modem 6 firmware:
[afbeelding]

Ander vraagje, ik heb een pricewatch: ZyXEL GS1900-24E managed switch gekocht. Wat is de juiste instelling voor IGMP Snooping?

Standaard staat hij op 'Disable', maar toen ik hem naar 'Enable' had gezet en die andere naar 'Drop' of 'Router Port' had ik telkens maar 5 sec. beeld op een zender. Ik moest dan heen-en-weer zappen om steeds weer even kort beeld te hebben.
[afbeelding]
IGMP snooping gebruik ik hier niet heb de IPTV kastjes in een seperaat VLAN zitten om er zeker van te zijn dat het lan netwerk er totaal geen last en ook vice versa (als er een langzaam apparaat op zit en de snelheid van iptv kastjes naar beneden zou halen)

Hierbij een snip van mijn DSL status van de vigor130:

Afbeeldingslocatie: https://boinx.nl/vigor130.png

Staan wat errors, maar de verbinding is goed stabiel en ondervind eigenlijk geen problemen
Betreft ping naar 8.8.8.8
C:\Users\Vincent>ping 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=20ms TTL=46

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 20ms, Maximum = 20ms, Average = 20ms

C:\Users\Vincent>

Ping naar google

C:\Users\Vincent>ping google.nl

Pinging google.nl [2a00:1450:400e:807::2003] with 32 bytes of data:
Reply from 2a00:1450:400e:807::2003: time=15ms
Reply from 2a00:1450:400e:807::2003: time=16ms

Ping statistics for 2a00:1450:400e:807::2003:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 15ms, Maximum = 16ms, Average = 15ms

C:\Users\Vincent>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 16:46
Weet iemand wie vvdsl.diederik.it up to date houd? Er mist namelijk een KVD en telefooncentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:32
Pilovali schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:50:
Weet iemand wie vvdsl.diederik.it up to date houd? Er mist namelijk een KVD en telefooncentrale.
Ik geloof dat die website door DiedB wordt bijgewerkt.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik heb op mijn Vigor 130 modem versie 5 draaien (3.7.9.4). Andere versies deden het allemaal slechter. UPstream blijft op 'interleave' staan. Dit zorgt dus voor een 'slechtere' ping, gemiddeld rond de 20ms:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vigor> vdsl status
  ---------------------- ATU-R Info (hw: annex A, f/w: annex A/B/C) -----------
   Running Mode            :      17A       State                : SHOWTIME
   DS Actual Rate          : 94496000 bps   US Actual Rate       : 30303000 bps
   DS Attainable Rate      :105568000 bps   US Attainable Rate   : 32314000 bps
   DS Path Mode            :        Fast    US Path Mode         :  Interleave
   DS Interleave Depth     :        1       US Interleave Depth  :      274
   NE Current Attenuation  :        7 dB    Cur SNR Margin       :       10  dB
   DS actual PSD           :    -9.-2 dB    US actual PSD        :    12. 9  dB
   NE CRC Count            :        0       FE CRC Count         :      322
   NE ES Count             :        0       FE  ES Count         :       21
   Xdsl Reset Times        :        0       Xdsl Link  Times     :        1
   ITU Version[0]          : b5004946       ITU Version[1]       : 544e0000
   VDSL Firmware Version   : 05-07-01-0A-01-07   [with Vectoring support]
   Power Management Mode   : DSL_G997_PMS_L0
   Test Mode               : DISABLE
  -------------------------------- ATU-C Info ---------------------------------
   Far Current Attenuation :        0 dB    Far SNR Margin       :        5  dB
   CO ITU Version[0]       : b5004244       CO ITU Version[1]    : 434db0c7
   DSLAM CHIPSET VENDOR    : < BDCM >

Laat het modem nu gewoon draaien op modem versie 5. De iets mindere ping neem ik maar voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
velderkamp schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:48:
[...]

IGMP snooping gebruik ik hier niet heb de IPTV kastjes in een seperaat VLAN zitten om er zeker van te zijn dat het lan netwerk er totaal geen last en ook vice versa (als er een langzaam apparaat op zit en de snelheid van iptv kastjes naar beneden zou halen)

Hierbij een snip van mijn DSL status van de vigor130:

[afbeelding]

Staan wat errors, maar de verbinding is goed stabiel en ondervind eigenlijk geen problemen

[...]
Ah, IGMP Snooping is alleen maar nodig als je Routed IPTV gebruikt en de settopbox(en) in je normale LAN meedraaien zeker?
Ik heb IPTV nu in bridged mode staan (settopbox rechtstreeks aan VLAN4), scheelt een hoop gedoe. Kan nu pfSense gewoon offline gooien en TV blijft wel werken. Scheelt een hoop ergernis van de misses ;)
Netflix e.d. gebruiken we toch niet via de settopbox. IPTV zit dan in een eigen VLAN, dus dan hoef ik niet met IGMP Snooping aan de gang begrijp ik?
Zerobase schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:54:
Ik heb op mijn Vigor 130 modem versie 5 draaien (3.7.9.4). Andere versies deden het allemaal slechter. UPstream blijft op 'interleave' staan. Dit zorgt dus voor een 'slechtere' ping, gemiddeld rond de 20ms:

code:
1
[...]

Laat het modem nu gewoon draaien op modem versie 5. De iets mindere ping neem ik maar voor lief.
Toch wel jammer dat die ping niet lager is te krijgen dan 20ms, zoals ik zei was het bij de Fritz!box 15-16ms.
De Fritz!box stond 'G.INP' aan. Ik zie hier dat de interleaving de lijn stabieler kan maken, maar wel overhead toevoegt in latency.

Waarom trouwens niet naar 3.8.0 ? Of ben je teruggegaan?

Ik zie trouwens in de release notes op de UK site van Draytek dat er een firmware is die G.INP ondersteunt (zoek op '3.7.8.1'). De firmware is hier te downloaden (zoek even op 'Vigor 130').
Zou dat kunnen werken hier in NL op een KPN-netwerk? Heb het ook even aan Draytek gevraagd, maar nog geen reactie.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2017 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

ThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:01:
[...]

Ah, IGMP Snooping is alleen maar nodig als je Routed IPTV gebruikt en de settopbox(en) in je normale LAN meedraaien zeker?
Ik heb IPTV nu in bridged mode staan (settopbox rechtstreeks aan VLAN4), scheelt een hoop gedoe. Kan nu pfSense gewoon offline gooien en TV blijft wel werken. Scheelt een hoop ergernis van de misses ;)
Netflix e.d. gebruiken we toch niet via de settopbox. IPTV zit dan in een eigen VLAN, dus dan hoef ik niet met IGMP Snooping aan de gang begrijp ik?
IGMP Snooping heeft ook de optie immediate-leave. Zodra de laatste host de multicast stream verlaat, vervalt de gehele multicast stream, zonder IGMP Snooping immediate-leave blijft de stream staan en kost het je dus bandbreedte.

Ik gebruik ook IPTV in bridge (VLAN4 wordt door mijn gehele netwerk doorgegeven tot het access poortje op de switch waar de STB aan hangt) en gebruik wel degelijk IGMP snooping met name om bovenstaande reden.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Die optie lijk ik niet te hebben (screenshot) in mijn switch.
Hoofdvraag is of ik, met IPTV in bridge mode en VLAN4 alleen naar poortje van settopbox, ook iets met IGMP Snooping moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
ThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:01:
[...]

[...]

Toch wel jammer dat die ping niet lager is te krijgen dan 20ms, zoals ik zei was het bij de Fritz!box 15-16ms.
De Fritz!box stond 'G.INP' aan. Ik zie hier dat de interleaving de lijn stabieler kan maken, maar wel overhead toevoegt in latency.

Waarom trouwens niet naar 3.8.0 ? Of ben je teruggegaan?

Ik zie trouwens in de release notes op de UK site van Draytek dat er een firmware is die G.INP ondersteunt (zoek op '3.7.8.1'). De firmware is hier te downloaden (zoek even op 'Vigor 130').
Zou dat kunnen werken hier in NL op een KPN-netwerk? Heb het ook even aan Draytek gevraagd, maar nog geen reactie.
Bij mij heb ik ook de IPTV routed gemaakt alleen via een seperate vlan met name om toch de "Meer TV" optie te kunnen gebruiken dus daarom gebruik ik die IGMP snooping functie need..
Opzet bij ons vigor130->edgerouter sfp en dan nog wat managed switches.

Ik draai op versie 3.7.9.3 en wil eigenlijk over naar een zyxel modem omdat deze bonding ondersteund :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
timmie1 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:53:
[...]

Ik geloof dat die website door DiedB wordt bijgewerkt.
Mijn server doet het zware werk, maar ik kan handmatig dingen toevoegen. Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy21
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05:20
Ik heb mijn iptv's ook aangesloten via mijn Netgear R7000. Alles werkt perfect, ook de tv gids, uitzending gemist etc en hoefde enkel IGMP uit te zetten. Dus geen switches en dergelijke.

Maar nu heb ik dit zo, maar wat is nu het voordeel tov dat de iptv's op de Experia box zijn aangesloten en al m'n overige internet gewoon via de Netgear gaan?

Ps heb er verder (nog) niet heel veel verstand van allemaal:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Heb reactie van Draytek support, maar het antwoord is nogal wazig:
quote: Draytek Support
Volgens ons ondersteunen de non-UK firmware versies ook G.INP.
Dit zou volgens ons onderhuids in de firmware / code moeten zitten.
We zijn benieuwd naar je testresultaten.
Heb nu maar gevraagd of G.INP ook in te schakelen is in mijn huidige (non-UK) firmware, dat heeft uiteraard de voorkeur. De UK firmware zou wel gewoon op de Vigor 130 geflashed moeten kunnen worden zeiden ze. Ik vroeg namelijk of de boel dan niet gebricked zou worden ;)

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2017 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
slaay schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:03:
[...]

Grote kans dat over een aantal dagen de upload weer correct is. Anders even contact opnemen met Tele2 dat ze de verbinding opnieuw laten intrainen, dan kom je weer op dezelfde snelheid uit.
Ik heb het een paar dagen aangezien (een week) en de waardes zijn iets beter nu:

Download: 31.41 Mbit/s
Upload: 6.50 Mbit/s

Dus ik met Tele2 gebeld, krijg ik een wazig verhaal dat ze er niks aan kunnen doen en dat er volgens hun database maar 28Mbit mogelijk is, terwijl er in fourstack 42Mbit staat wat met op minder dan 700meter van de centrale ook wel normaal lijkt. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
ThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:33:
Heb reactie van Draytek support, maar het antwoord is nogal wazig:

[...]

Heb nu maar gevraagd of G.INP ook in te schakelen is in mijn huidige (non-UK) firmware, dat heeft uiteraard de voorkeur. De UK firmware zou wel gewoon op de Vigor 130 geflashed moeten kunnen worden zeiden ze. Ik vroeg namelijk of de boel dan niet gebricked zou worden ;)
Ik zou zeggen. probeer het eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Op de website van KPN staat het volgende:
Op dit adres is de maximaal haalbare internetsnelheid 100 Mbit/s down en 64 Mbit/s up.
Zou die uploadsnelheid realistisch zijn ((V)VDSL)? Ik dacht dat ergens rond de 30 Mbit/s het maximum was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
akatar schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:48:
[...]

Heb de .all firmware erop gezet en dat leek goed te gaan. Maar ik kon niet meer in de webinterface komen, hij was nog wel te pingen. Gelukkig is er een programma om de firmware te uploaden als de webinterface niet bereikbaar is. Die heb ik nu gedraaid en de UK (BT) firmware lijkt erop te staan en ik kan weer in de webinterface komen. Ik ga morgenavond even verder proberen.

Heb nu trouwens m'n Experiabox V8 in bridge gezet en dan heb ik op m'n laptop een ping van 17ms naar 8.8.8.8 :*) Ben dus nog niet echt overtuigd van die Draytek Vigor 130 eerlijk gezegd.
Cerberus_tm schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:29:

[...]

Zou die uploadsnelheid realistisch zijn ((V)VDSL)? Ik dacht dat ergens rond de 30 Mbit/s het maximum was?
Is via bonding gok ik.

[ Voor 97% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2017 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Hmm maar zou je dan geen 200 Mbps neerladen moeten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Cerberus_tm schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:36:
Hmm maar zou je dan geen 200 Mbps neerladen moeten krijgen?
Je kan beter checken op fourstack
Bij mij geef kpn aan 100Mbit, bij fourstack 80 Mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
O, OK, bij Fourstack zegt hij inderdaad 200 Mbps neerladen. Maar dat is dus met bonding. Wat geen enkele aanbieder blijkbaar aan mij aanbiedt. (Kan het dan zijn dat je toch 60 Mbps opladen haalt? Nee, toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:32
Cerberus_tm schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:13:
O, OK, bij Fourstack zegt hij inderdaad 200 Mbps neerladen. Maar dat is dus met bonding. Wat geen enkele aanbieder blijkbaar aan mij aanbiedt. (Kan het dan zijn dat je toch 60 Mbps opladen haalt? Nee, toch?)
Er zijn gebruikers die een bonded vectored VDSL verbinding hebben met een upload van ~60Mbit, ze zijn ook in dit topic te vinden. Men heeft voorlopig alleen snelheidsbegrenzing op download, upload is zo hoog als de lijn technisch toestaat(maximaal 10Mbit bij direchte aansluiting op nummercentrale, 60 bij een actieve VVDSL verdeelkast en met BVVDSL lijnen) zonder beperkingen van de providers.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:01

[...]

Idem dito voor mij:
Jouw internetsnelheid

Op dit adres is de maximaal haalbare internetsnelheid 100 Mbit/s down en 57 Mbit/s up.
Ik wil graag overstappen van Ziggo omdat ik geen zin meer heb in het betalen voor een TV abbonement wat ik niet meer gebruik, en ik constant gezeur heb met de administratie.

Ik denk dat er nog niets is 'geregeld' qua bonding in mijn meterkast. Wordt bonding dan voor mij aangelegd als ik een 100 mbit pakket neem? Ik heb namenlijk de upload snelheid harder nodig dan de download. Ik heb nu expres het 300/30 pakket van Ziggo voor het met 30 mbit opladen :+. Volgens mij heb ik 90 mbit over een enkele lijn volgens Fourstack.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Indien je met één lijntje al 100Mb kan halen, dan krijg je geen bonding. En dus "maar" 30 upload.

In jouw geval zou bonding misschien wel aangesloten kunnen worden, maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 33% gewijzigd door krakendmodem op 31-01-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

Op dit adres is de maximaal haalbare internetsnelheid 100 Mbit/s down en 64 Mbit/s up.

Kan je iets specifieker zijn? Op welke website van welke KPN staat dit? Ik heb dit zelf nog nooit ergens gezien bij KPN op de website.

Het kan trouwens wel maar dan inderdaad met pairbonding. De maximale snelheid op een enkele VVDSL lijn is ca 110 Mbit down en ruim 30 up. Als er 64 up staat zou dat op basis van bonding moeten zijn.

Dan zou je dus pairbonding krijgen maar wordt de download gecapt op 100 en de upload wordt niet gecapt en komt dus rond de 60 uit (64 blijkbaar).

Maar dat zou niet mogen gebeuren omdat je zonder pairbonding ook al die maximale abonnementssnelheid van 100 kan halen. En in die gevallen zou KPN geen pairbonding inzetten omdat dat gewoon zonde van het geld is.
Het klinkt dan ook een beetje als blij maken met een dooie mus.

Er zijn een paar mensen hier op het forum die het wel hebben maar die hebben dus pairbonding gekregen terwijl ze dat eigenlijk niet hadden moeten krijgen (of hoeven krijgen). Daar zou ik geen rechten aan ontlenen.

[ Voor 45% gewijzigd door Barre73 op 31-01-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
krakendmodem schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:31:
Indien je met één lijntje al 100Mb kan halen, dan krijg je geen bonding. En dus "maar" 30 upload.

In jouw geval zou bonding misschien wel aangesloten kunnen worden, maar dat weet ik niet zeker.
Ik kijk nu op fourstack en ik zie dat de VDSL2+ nu 100 mbit/s zegt, maar bonded nog steeds 180 mbit/s. Hmm, dan schat ik de kans dat ik pairbonding kan krijgen gelijk een stuk lager. Misschien dat ik het geregeld kan krijgen als ik zeg dat ik alleen overstap als ik die pairbonding krijg voor de upload ofzo. En ik denk dat ik de beste kans heb bij Xs4all ipv KPN aangezien daar wat kundigere mensen zitten aan de telefoon, tenzij dat in 2 jaar rap achteruit is gegaan.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Denizz schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:51:
[...]

Ik kijk nu op fourstack en ik zie dat de VDSL2+ nu 100 mbit/s zegt, maar bonded nog steeds 180 mbit/s. Hmm, dan schat ik de kans dat ik pairbonding kan krijgen gelijk een stuk lager. Misschien dat ik het geregeld kan krijgen als ik zeg dat ik alleen overstap als ik die pairbonding krijg voor de upload ofzo. En ik denk dat ik de beste kans heb bij Xs4all ipv KPN aangezien daar wat kundigere mensen zitten aan de telefoon, tenzij dat in 2 jaar rap achteruit is gegaan.
Zoek dan hier op GoT eerst even op pairbonding en XS4all. Staat me bij dat het FB modem dat daarvoor gebruikt wordt vele problemen kent momenteel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
Barre73 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:53:
[...]

Zoek dan hier op GoT eerst even op pairbonding en XS4all. Staat me bij dat het FB modem dat daarvoor gebruikt wordt vele problemen kent momenteel...
Ah, heb dat al eens een tijdje terug opgevangen inderaad. De Fritzbox 7580 uit mijn hoofd. Maar die werd/wordt niet eens geleverd aan nieuwe klanten toendertijd, mede hierdoor geloof ik.

Hmm, een Experiabox van KPN... ze schijnen niet meer zo erg te zijn als eerst, maar het fijne aan die Ziggo Connectdoos die ik nu heb is dat hij kan fungeren als een dom doorgeefluik aan mn router. Toch een nadeeltje, maar nu je dit gezegd hebt over dat PB niet helemaal soepeltjes loopt bij Xs4all lijkt mij dat ik toch maar eens bij KPN moet aankloppen en hopelijk een kundig persoon aan de lijn krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 15:44
De fb 7581 wordt nog steeds geleverd door xs4 all. En idd veel problemen. Kijk maar eens op het xs4all forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
fmrama schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:14:
De fb 7581 wordt nog steeds geleverd door xs4 all. En idd veel problemen. Kijk maar eens op het xs4all forum.
Linkje: https://xs4all.gebruikers...?thread_id=787&rowstart=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
@Barre, @timmie, anderen:

OK ik geloof dat ik het begrijp: als je 100 down kunt halen, krijg je normaliter geen bonded, en is je upload dus maximaal ca. 30. Met bonding zou je 200/60 kunnen halen, maar dat wordt dus weinig gedaan, omdat alle maatschappijen download op 100 maximeren, en ze dan ook geen bonding toepassen. Alleen zijn er wel uitzonderingen waargenomen.

Ik maak even een screenshot van KPN, ik ga naar dit adres:
https://bestellen.kpn.com/pakket/basis/internet/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7dWh78o.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Cerberus_tm op 31-01-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Cerberus_tm schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:30:
@Barre, @timmie, anderen:

OK ik geloof dat ik het begrijp: als je 100 down kunt halen, krijg je normaliter geen bonded, en is je upload dus maximaal ca. 30. Met bonding zou je 200/60 kunnen halen, maar dat wordt dus weinig gedaan, omdat alle maatschappijen download op 100 maximeren, en ze dan ook geen bonding toepassen. Alleen zijn er wel uitzonderingen waargenomen.

Ik maak even een screenshot van KPN, ik ga naar dit adres:
https://bestellen.kpn.com/pakket/basis/internet/

[afbeelding]
Ik moet wel blind zijn... ik had heel die regel in groene letters niet gezien. Nu wel. Dank je!

Wat betreft je conclusie: Helemaal begrepen. Zo is het dus.
Zodra er abonnementen beschikbaar komen van meer dan 100 mbit op DSL (bijvoorbeeld 150 of zo), dan zou dit dus veranderen in:
"Op dit adres is de maximaal haalbare internetsnelheid 150 Mbit/s down en 64 Mbit/s up"

[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 31-01-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Misschien is hij nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Barre73 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:53:
[...]

Het betreft de Fritzbox 7581 (niet de 7580, dat is een ander apparaat met in elk geval andere WiFi)
En het verschilt sterk met wat je gebruikt of je er veel problemen mee ervaart.
Dect telefonie schijnt een ramp te zijn, maar die gebruik ik niet. Analoge ingang met draadloze handset werkt prima.
Wel is 'ie duidelijk nog niet af. Veel stukken nog in 't Duits, online-monitoring die gewoon niet werkt, verkeerde weergave van netwerksnelheid op je LAN, issues (tot aan crash + reboot van router) bij het aanpassen van IP-adressen van apparaten in je netwerk, etc.

Kortom, is zeker niet de stabiliteit die je van Fritzbox mag verwachten, maar onwerkbaar is 'ie zeker niet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezel01
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01-2017
XS4ALL zeker wel pair-bonding. Ook als je de 100Mbps al haalt. Eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
TD-er schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:10:
[...]

Het betreft de Fritzbox 7581 (niet de 7580, dat is een ander apparaat met in elk geval andere WiFi)
En het verschilt sterk met wat je gebruikt of je er veel problemen mee ervaart.
Dect telefonie schijnt een ramp te zijn, maar die gebruik ik niet. Analoge ingang met draadloze handset werkt prima.
Ik heb een Siemens Gigaset C470IP DECT VOIP en heb het basis station uit zijn functie gezet en de handset direct bij de fritzbox 7581 aangemeld. Wel een beetje verwarrend dat er twee telefoonboeken zijn, die van de fritzbox en van de handset zelf, maar het werkt verder goed en het geluid is uitstekend. Voip provider is Cheapconnect.
Niet alle DECT toestellen houden zich even goed aan de standaard, dus het is goed mogelijk dat ze niet allemaal compatibel zijn.
Wel is 'ie duidelijk nog niet af. Veel stukken nog in 't Duits, online-monitoring die gewoon niet werkt,
Die problemen waren me ook opgevallen, ook dat hij soms niet aangeeft in welke poort een apparaat zit, maar verder geen problemen met stabiliteit.

[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 31-01-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:27
Nee, siemens toestellen werken goed maar hun eigen Fritz!fons geven de meeste problemen! Het geluid is ook veel slechter als bv. met een 7369.

[ Voor 23% gewijzigd door guido66 op 31-01-2017 22:09 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
miezel01 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:45:
XS4ALL zeker wel pair-bonding. Ook als je de 100Mbps al haalt. Eigen ervaring.
Voor die prijzen mag dat ook wel.. Prima provider, maar ze zijn een beetje duur hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
akatar schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:48:
[...]

Vanavond nog even weer verder geprobeerd, maar na het opstarten van de Vigor130 kon ik hem wel pingen (192.168.1.1) maar wederom niet in de webinterface komen met die UK firmware erop. De ACT en DSL lampjes knipperden tegelijk aan en uit, als een soort storingscode. Heb zowel de .all als de .rst firmware geprobeerd, maar bij beiden zelfde fenomeen. Lijkt niet helemaal goed te gaan dus.
Via de webinterface kun je de firmware dan niet bijwerken, gelukkig heeft Draytek daar een tooltje voor, zodat je hem weer werkend kunt krijgen zonder webinterface te hoeven gebruiken ;)

Ik zag in de releasenotes dat modemcode 5 en 6 zijn aan te raden. Op internet vond ik nog een post hoe je kan checken of G.INP actief is. Dat wil ik binnenkort nog even weer proberen.

Mocht dat allemaal geen baat hebben, dan ga ik nog even weer contact opnemen met Draytek Support. Het kan toch niet zo zijn dat een duur modem slechter presteert (hij traint ook een stuk lager in, 82 vs 107Mbit) dan de default Experiabox V8 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2017 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
ThinkPadd schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:22:
[...]

Vanavond nog even weer verder geprobeerd, maar na het opstarten van de Vigor130 kon ik hem wel pingen (192.168.1.1) maar wederom niet in de webinterface komen met die UK firmware erop. De ACT en DSL lampjes knipperden tegelijk aan en uit, als een soort storingscode. Heb zowel de .all als de .rst firmware geprobeerd, maar bij beiden zelfde fenomeen. Lijkt niet helemaal goed te gaan dus.
Via de webinterface kun je de firmware dan niet bijwerken, gelukkig heeft Draytek daar een tooltje voor, zodat je hem weer werkend kunt krijgen zonder webinterface te hoeven gebruiken ;)

Ik zag in de releasenotes dat modemcode 5 en 6 zijn aan te raden. Op internet vond ik nog een post hoe je kan checken of G.INP actief is. Dat wil ik binnenkort nog even weer proberen.

Mocht dat allemaal geen baat hebben, dan ga ik nog even weer contact opnemen met Draytek Support. Het kan toch niet zo zijn dat een duur modem slechter presteert (hij traint ook een stuk lager in, 82 vs 107Mbit) dan de default Experiabox V8 8)7
Er komt op zeer kort termijn een pairbonding modem uit van Draytek, hier wacht ik met spanning op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
akatar schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:37:
[...]

Er komt op zeer kort termijn een pairbonding modem uit van Draytek, hier wacht ik met spanning op.
Zou ook wel fijn als deze dan ook gelijk de jumbo frames aan kan, zodat mss clamp niet meer nodig is...
Dan mis ik wel bij de vigor130...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmanov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:32
Toch mooi nieuws vandaag dat KPN wel wat ziet in NG.PON, G.fast en Vplus! G.fast als vervanging voor VDSL2 zou echt geweldig zijn.

Zie https://www.telecompaper....xtra-besparingen--1181782

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 16:26
Hallo,

Sinds afgelopen twee weken heb ik regelmatig line drops op mijn VDSL verbinding. XS4All geeft aan dat mijn modem waardes slecht zijn. Kan iemand dit beamen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FCBFqUg.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
Volgens de kwartaalcijfers van het vierde kwartaal heeft nu 75% van de huishoudens toegang tot een snelheid van minimaal 100Mbit, een kwartaal eerder was dat 74%. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:19
osmanov schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:14:
Toch mooi nieuws vandaag dat KPN wel wat ziet in NG.PON, G.fast en Vplus! G.fast als vervanging voor VDSL2 zou echt geweldig zijn.

Zie https://www.telecompaper....xtra-besparingen--1181782
Ehm, dat was allang bekend? :X Ze zijn al een poosje bezig met Vplus en daar zijn al diverse persberichten van dat er veldtesten worden gedaan.
esky schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:46:
Volgens de kwartaalcijfers van het vierde kwartaal heeft nu 75% van de huishoudens toegang tot een snelheid van minimaal 100Mbit, een kwartaal eerder was dat 74%. :X
Dat is toch niet zo raar? Door vorst kan een graafverbod opgelegd worden. Aanleggen van kabels gaat dan vrij lastig.

[ Voor 28% gewijzigd door White_Collar op 01-02-2017 14:00 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:14
Wel interessant om te zien wat KPN verwacht qua snelheden met technieken zoals (Bonded) Vplus & G.Fast.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SocotW3.png
Mooie snelheden van >500Mbit lijken technisch mogelijk, echter biedt KPN nog altijd geen 200Mbit (Bonded Vectoring) pakket aan, misschien hebben ze meer vertrouwen in Vplus over een enkel aderpaar, en wachten ze daarop?
Pagina: 1 ... 34 ... 77 Laatste