Heb het momenteel zo draaien:
1x Accespoint
1x ExperiaBox v8
1x ConnectBox
1x Accespoint
1x ExperiaBox v8
1x ConnectBox

Hier was de lijn verder wel stabiel, "schoon", geen fouten, alleen maar op 12Mb ingetraind. Uiteindelijk nadat ik er officieel een klacht van had ingediend kwam VolkerWessels met drie busjes langs om die kabel te maken. Sindsdien komt er weer strak 50Mb uit de lijn, met 82Mb attainable. Stuk beter dan 12.Wildfire schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:35:
[...]
Kan gebeuren ja. Een defecte kabel betekent niet altijd dat er helemaal geen verbinding is, het kan ook simpelweg veel errors op je lijn geven waarmee de effectieve snelheid flink omlaag wordt gehaald.
En defecte kabels... tsja, komt nogal eens voor. Vandaag ook weer gehad... erg slechte meetwaardes (capaciteit die op-en-neer jojode en isolatiewaardes in de kilo-ohms), ook de 2e dikader was slecht. Moest dus ondergronds aansturen die mogen gaan graven...
Ik heb ook enkele adressen gecheckt, en het lijkt erop dat de daadwerkelijke behaalde snelheid wordt getoond op adressen die een actieve aansluiting hebben. Adressen die via een ander medium internetten wordt altijd een lagere snelheid getoond.neeecht schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:58:
Even een vraagje over:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
....
Grappig. Waar de afwijking zit, mogelijk actieve DSL aansluitingen?
[ Voor 95% gewijzigd door Kasper1985 op 26-01-2017 00:54 ]
wopper schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:36:[...]
Mijn opa en oma wonen 3km van de wijkcentrale en hebben momenteel 8Mb ADSL. Ik moet zeggen dat het internetten daar een stuk vloeiender gaat dan hier. Websites vliegen er razendsnel door door de korte response. De latency zit zo rond de 10-13ms..
Ik heb hier 50Mbit VDSL vanuit de wijkcentrale met net geen 600 meter afstand. En toch een vrij hoge latency die tussen de 20-25ms zit. Vanaf modem tot wijkcentrale gaat komt er al 8ms bij.
Ik zal eens een trace doen via mijn VDSL lijn en hun ADSL lijn, wil wel eens zien of ze via dezelfde route lopen.
Bij Vectoring merkte ik dat verschil natuurlijk nog minder, daar had ik een ping van rond de 9.
Ook kon ik dat verschil vroeger wel merken met kabelinternet. Toen wij nog ADSL hadden, ging het internetten toch soepeler dan via Eurodocsis. Bij kabel duurde soms even voordat we een reactie van een website kregen, dan kwam de website er ook direct voor. Bij adsl was er na het aanklikken direct een response en stond de site op m'n scherm.
OK, thanks, interessant.Tja dat is afhankelijk, maar bij een download zal je het niet zo snel merken. Maar bij een game kan een lage latency=kortste pad wel een verschil maken.
Vroeger bij ADSL ging die korte latency van de KPN core dan weer verloren in de laatste meters naar je huis, maar met VVDSL is dat eigenlijk verleden tijd.
[ Voor 6% gewijzigd door Cerberus_tm op 26-01-2017 00:48 ]
[ Voor 8% gewijzigd door White_Collar op 26-01-2017 15:13 ]
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
In welke Postcode gebied is dat? voordat ik bonding had, had ik een mooie 100mbit lijn. alleen nu.... -hier ook amsterdam-White_Collar schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:09:
Bvvdsl is hier net opgeleverd in hartje Amsterdam.
Over de 5ghz haal ik gewoon netjes 103 mbit down en 62 mbit upload.
En als ik de waardes bekijk, heeft aderpaar 2 er vooral erg veel zin in![]()
![]()
![]()
[afbeelding]
Jawel, beide lijnen zijn niet goed. Ik heb even gerekend aan de CRC-fouten:Indodraakje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:46:
[...]
In welke Postcode gebied is dat? voordat ik bonding had, had ik een mooie 100mbit lijn. alleen nu.... -hier ook amsterdam-
[afbeelding]
[..]
sinds ik 100mbit ontvang heeft het geen nut om kpn er naar te laten kijken, want zij gaan zeggen "je ontvangt de 100mbit toch?"
[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 26-01-2017 20:32 ]
KPN inderdaad en dit speelt al een paar maanden sinds 2016 (och wat is dit toch zo leuk om te zeggen).Wildfire schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 20:24:
[...]
Jawel, beide lijnen zijn niet goed. Ik heb even gerekend aan de CRC-fouten:
Lijn 1 -- 22 CRC-fouten per kwartier
Lijn 2 -- 16 CRC-fouten per kwartier
KPN Hanteert een maximum van 1 CRC-fout per kwartier, jij zit hier ruimschoots overheen.
Daarnaast zijn de lijnen niet even lang in bedrijf. Reboot je modem eens zodat de aderparen tegelijkertijd in sync kunnen komen.
Welke provider heb je trouwens? Neem aan KPN?
Zoals ik al zei, ik kan je lijn wel nameten als je wil. Kan ik kijken of er daar nog rare dingen te zien zijn. Soms springt er daar dan nog iets uit. Er is iig meer info te zien dan vanuit het modem zelfIndodraakje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 20:34:
[...]
KPN inderdaad en dit speelt al een paar maanden sinds 2016 (och wat is dit toch zo leuk om te zeggen).
Maar wat ik lees op het forum is als ik niet noemenswaardige TV storingen heb(voor de crc fouten) of dropouts van internet *afkloppen* dan gaan ze er hoogstwaarschijnlijk niks aan doen.
Ik zal de modem wel rebooten en over een uur posten met een screen.
[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 26-01-2017 20:42 ]
Dat zou Top zijnWildfire schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 20:40:
[...]
Zoals ik al zei, ik kan je lijn wel nameten als je wil. Kan ik kijken of er daar nog rare dingen te zien zijn. Soms springt er daar dan nog iets uit. Er is iig meer info te zien dan vanuit het modem zelf
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2017 08:18 ]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/50012477ThinkPadd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:18:
Kerel wat maak je er een moeilijk verhaal van voor jezelf. Als het niet werkt dan laat je toch een monteur langskomen en als je daar geen zin in hebt dan zeg je de boel toch op als ze je die mogelijkheid geven?
Je hebt een enorm lange post gemaakt over allerlei technische details, maar ik snap nog steeds niet wat je probleem is. Heb je geen internet? Heb je geen TV?
Als het probleem niet in twee regels is samen te vatten dan snap ik ook wel dat Vodafone er geen zin meer in heeft.
Maakt het ook uit of je aan een straatkast of aan een nummercentrale hangt?Jan-man schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:52:
Voor de kpn koper gebruikers per 1 feb kun je meer dan 2 kastjes itv nemen. Afhankelijk van je snelheid tot 6 kastjes. Zojuist bevestigd door kpn.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb hier een lijstje vanuit kpn met snelheden vs max decoders ontvangen zal die vanavond wel online zetten.Barre73 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:12:
De normen voor het aantal decoders versus de over te houden internetsnelheid e.d zijn nog niet openbaar gemaakt dus daar zal je dan op moeten wachten.
Als KPN een ondergrens houdt van 10 Mbit voor internet en 8 Mbit per decoder dan zal je technisch haalbare snelheid dus bij 6 decoders dus op 58 Mbit moeten zitten. Dan mag je dus niet zonder bonding aan een centrale zitten want die zit op max 50.
Maar dat is allemaal theorie. Maar even kijken wat het werkelijk gaat worden.
[ Voor 40% gewijzigd door Jan-man op 27-01-2017 16:31 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 27-01-2017 16:39 ]
Verwijderd
Geloof me dat ik 6 maand geleden bij gesprek nummero uno ook belde met slechts de mededeling dat het internet het niet deed. Maar als die pannenkoeken steeds hetzelfde blijven doen en steeds zeggen "vanaf onze kant lijkt niks mis" dan wordt een verhaal per keer een paar zinnen langer.ThinkPadd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:53:
[...]
Als het probleem niet in twee regels is samen te vatten dan snap ik ook wel dat Vodafone er geen zin meer in heeft.
Verwijderd
Dank je.luxan schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:43:
KPN/XS4All/Telfort gebruiken ook dezelfde VLAN ID's voor glas en VDSL. Ze zetten dus in weze hetzelfde 'signaal' op de VDSL en de glasverbinding. Vergelijk het met een vervoerder die via de snelweg gaat en eentje die de provinciaalse weg neemt. Ze hebben hier niet een compleet andere auto voor nodig.
In het geval van ADSL vs VDSL is er weer wel een groot verschil (zoals ook te zien is in de instellingen die je meegeeft.) ADSL kan niet omgaan met VLAN's (en is daarom ook nutteloos als referentie voor VDSL verbindingen in deze situatie.) Je ziet hier echter wel instellingen voor terug in je modem (de eerste drie entries.)
Verder zou ik idd, zoals ThinkPad meld, gewoon even een monteur langs laten komen zodat die het probleem kan oplossen.
@Cameleon75Maar als jij denkt dat jij het probleem uit twee zinnen kan halen 'be my guest'. Maar eerlijk gezegd denk ik dat jij ook niet verder komt dan reset'jes en modem of kabel-swap. Dus als je je beperkte kennis wilt camoufleren met Trollen ga dan gewoon lekker elders dat doen.
Verwijderd
Volgens mij begint dat bij hem en de wijze waarop hij zich tegen mij uitlaat over hoe ik schrijf. Niet iedereen is in staat het in tweet-vorm te communiceren.Barre73 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:24:
[...]
@Cameleon75
1) het is niet slim om een moderator zo bot te beledigen.
2) Als je de moeite had genomen om het profiel van Thinkpad te bekijken dan had je gezien waar hij allemaal kennis en ervaring mee heeft. En dat is heel veel.
Ga alsjeblieft heel snel normaal doen met korte posten met alleen maar de relevante informatie, en vooral zonder mensen aan te vallen en te beledigen. Dan is misschien nog wel iemand bereid te helpen.
Misschien was dit niet zo bedoeld, maar ik vond het niet echt oké.ThinkPadd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:53:
[...]
[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 28-01-2017 17:26 ]
Verwijderd
Als je al zoveel gezeik had met je VDSL verbinding had ik al lang even een Draytek of ander eigen modem opgehangen waarbij je álles helemaal zelf kan instellen. Dan weet je zeker dat je geen foute profielen ofzo 'opgestuurd' krijgt.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2017 17:52 ]
Is (bijna) overal zo. Ik heb onlangs iemand laten omzetten naar ADSL2, maar die snelheid gaat pas omhoog rond 7 februari, dan wordt er in de wijkcentrale de lijn op een andere DSLAM geprikt.kazuka schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:24:
Het was alweer een tijd geleden dat ik mijn abonnement heb laten aanpassen naar iets snellers (of langzamers) bij een provider maar ik wist niet dat dit tegenwoordig al in real-time kon
Bij KPN kun je nu voor 2,50 EUR meer de upgrade van 60 naar 100Mbit doen. Dus ik netjes aangevraagd op de website met de gedachte dat ik binnen een paar werkdagen een bevestiging zou krijgen.
Niets is minder waar, nog geen 60 seconden na het aanvragen op de website herstart mijn modem met de nieuwe snelheid![]()
Is dit bij andere (kabel)providers ook zo geregeld?
OK het ging mij om de toon. Verder wel eens.ThinkPadd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:25:
offtopic:
Het staat er misschien wat bot, excuses daarvoor als het zo overkomt. Maar m'n gedachte erachter blijft wel gelijk, ik snap namelijk nog steeds niet wat het probleem is. Ik lees allemaal dingen over VLANs en instellingen van VDSL vs glasvezel, maar ik kan dus niet ontcijferen of er nou ook echt een verbindingsprobleem o.i.d. is. Als dat er wel is dan zou ik Cameleon75 willen aanraden om wat beknopter te zijn: "Hey Vodafone, m'n internet doet het niet, kan er een monteur komen?".
Als er daadwerkelijk iets met VLANs o.i.d. mis zou zijn dan zouden alle Vodafone klanten daar toch last van hebben
Ben je hier nog verder mee gekomen? Heb net m'n hele netwerk omgekat en zie nu dat ik met de Vigor 130 een ping naar 8.8.8.8 heb van 22-23 msZerobase schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:05:
[...]
De meest recente software zit al in het modem, De Vigor 130 ondersteunt mogelijk geen 'US path mode Fast' (wel voor downstream - DS) ben ik ergens tegengekomen.
We zoeken verder.
[...]
Modem code 6 is bij mij de snelste,ThinkPadd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:57:
[...]
Ben je hier nog verder mee gekomen? Heb net m'n hele netwerk omgekat en zie nu dat ik met de Vigor 130 een ping naar 8.8.8.8 heb van 22-23 msVoorheen (met Fritz!box 7360 eraan) was dit 12ms ofzo.
Heb nu 3.8.0 fw erin, modemversie 5 meen ik.
Zo goed als alle upgrades staan niet meer op netcojozy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:47:
Netco gaf bij mij al 2 jaar lang aan dat vectoring aan zou gaan en dus 100mbit gehaald kon worden. Echter werd de datum waarop telkens naar achteren geschoven en nu 2 jaar verder is er helemaal geen geplande upgraden meer te zien op postcode 1947HC.
Is dit normaal? Contact gehad met kpn maar die geven een antwoord dat zij daar niet over gaan.
Haal nu met vdsl2 wel 48 mbit down en 10 up (gecapped) dus zeker niet verkeerd maar vvdsl is welkom. What to do?
Wil je daarmee zeggen dat het alleen een netco ding is of dat het overal geannuleerd kan zijn?RobinF schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:39:
[...]
Zo goed als alle upgrades staan niet meer op netco
Sorry dat had ik beter kunnen verwoorden. Ik wil daarmee zeggen dat het alleen een netco ding is.jozy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:41:
[...]
Wil je daarmee zeggen dat het alleen een netco ding is of dat het overal geannuleerd kan zijn?
Op welke manier kun je nu dan achterhalen of er een upgrade gepland staat?RobinF schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:39:
[...]
Dich bis echt unne foëzen haas
Aan je postcode te zien zit jij niet op een straatkast maar direct op de centrale. In dat geval kan KPN pas Vectoring gaan aanzetten als alle andere operators in de centrale hun apparatuur hebben weggehaald en allemaal via de DSlam van KPN gaan leveren (zoek maar eens op VULA). Tot dat moment stoort de Vectoring van KPN binnen de kabel op het signaal van anderen. En dat mag uiteraard niet.jozy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:47:
Netco gaf bij mij al 2 jaar lang aan dat vectoring aan zou gaan en dus 100mbit gehaald kon worden. Echter werd de datum waarop telkens naar achteren geschoven en nu 2 jaar verder is er helemaal geen geplande upgraden meer te zien op postcode 1947HC.
Is dit normaal? Contact gehad met kpn maar die geven een antwoord dat zij daar niet over gaan.
Haal nu met vdsl2 wel 48 mbit down en 10 up (gecapped) dus zeker niet verkeerd maar vvdsl is welkom. What to do?
[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 29-01-2017 12:29 ]
Zal het eens proberen. Wat voor ping haal jij naar 8.8.8.8 ?akatar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:32:
[...]
Modem code 6 is bij mij de snelste,
heb je die al geprobeerd?
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 29-01-2017 11:42 ]
klacht indienen. Dan komen ze wel snel het probleem oplossen.akatar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:05:
Ik gebruik 3.8 en mijn ping naar 8.8.8.8 = 20
Maar dit is een problematische verbinding, ik heb eigenlijk pairbonding maar de ene lijn gooit de andere er steeds af. Dus i.p.v. 80 Mbit heb ik iets van 34 ofzo.
Duurt nu al bijna 5 jaar...........
De muliti skill monteur is hier minimaal 2x in de week, nu ook al weer een aantal weken. Hij meet dat er van alles mis is in de wijkkast.krakendmodem schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:37:
[...]
klacht indienen. Dan komen ze wel snel het probleem oplossen.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Een lijntje deed maar 12Mb van de 50. Na talloze monteurs een klacht ingediend via klachtenkompas, direct een paar dagen later stonden er drie busjes met graafmachine om de straat open te trekken.
[ Voor 12% gewijzigd door akatar op 29-01-2017 12:52 ]
Dat is al meer dan genoeg om een klacht in te dienen. Gewoon doen dus.akatar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:47:
[...]
De muliti skill monteur is hier minimaal 2x in de week, nu ook al weer een aantal weken. Hij meet dat er van alles mis is in de wijkkast.
Ik hoop al jaren dat het een keer wordt opgelost, ben in ieder geval blij dat er al een tijdje een Multi skill monteur op zit, het niveau van de monteurs die ik hier heb gezien is bedroevend.
Met als dieptepunt:
Ik zie het al, een blauwe netwerkkabel, deze niet gebruiken dan gaat het hele dorp plat, hierdoor komt het probleem (helaas was ik toen niet thuis)
en
Ik ga je op een lager profiel zetten, de dslam schreeuwt met 100 Mbit en onderweg raakt hij de helft kwijt.
Misschien toch maar over een paar weken een klacht indienen..
edit:
Met een v10 modem werkt het redelijk, raakt af en toe een lijn kwijt. Met mijn fritzbox werkt het totaal niet. De lijnen vallen beide constant om en om weg.
Ik heb nu een draytek in gebruik met 1 lijn.
Ik wil het V10 modem om een aantal redenen niet gebruiken, blijft op dit moment de draytek met 1 lijn over.
Heldere uitleg incl bron, bedankt ervoor. Jammer dat het 1 richting op is, KPN kan toch niet jaren wachten totdat concullega's een keer besluiten hun apparatuur weg te halen? KPN moet toch ook door om de concurrentie aan te kunnen met kabel en/of glas.Barre73 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:36:
[...]
Aan je postcode te zien zit jij niet op een straatkast maar direct op de centrale. In dat geval kan KPN pas Vectoring gaan aanzetten als alle andere operators in de centrale hun apparatuur hebben weggehaald en allemaal via de DSlam van KPN gaan leveren (zoek maar eens op VULA). Tot dat moment stoort de Vectoring van KPN binnen de kabel op het signaal van anderen. En dat mag uiteraard niet.
KPN is hier dus afhankelijk van de snelheid en medewerking van anderen. Denk daarbij aan Tele2, Vodafone (nu T-Mobile) en Online.
Dit is schijnbaar nu ook uit de pc check gehaald, naar ik aanneem vanwege de onvoorspelbaarheid.
Achtergrond: https://www.acm.nl/nl/pub...oegang-kopernetwerk-VULA/
Je ziet dat dit dus al anderhalf jaar loopt sinds de overeenstemming tussen KPN en de anderen...
[ Voor 10% gewijzigd door jozy op 29-01-2017 19:47 ]
Klachtenkompas is tijdelijk offline!krakendmodem schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:45:
[...]
Dat is al meer dan genoeg om een klacht in te dienen. Gewoon doen dus.
Ik had er wel baat bij, binnen twee dagen opgelost.
[ Voor 10% gewijzigd door akatar op 29-01-2017 21:02 . Reden: site werkt weer ]
Dan zijn er maar twee draadjes (1 aderpaar) ingelast op de "hoofdkabel" onder de straat/weg.jozy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:40:
[...]
Heldere uitleg incl bron, bedankt ervoor. Jammer dat het 1 richting op is, KPN kan toch niet jaren wachten totdat concullega's een keer besluiten hun apparatuur weg te halen? KPN moet toch ook door om de concurrentie aan te kunnen met kabel en/of glas.
Nog een vraagje: thuis komen er bij mij 4 draadjes binnen en niet 2. Toch zegt netco dat er geen bonding mogelijk is. Waar is het nog meer afhankelijk van om bonding te hebben? Of kan bonding pas nadat je overgezet bent op een straatkast ipv direkt op de centrale?
[ Voor 26% gewijzigd door krakendmodem op 29-01-2017 21:53 ]
Klopt. 21 januari is er 'iets' gebeurd:RobinF schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:39:
[...]
Zelf heb ik de modem 6 firmware erin gezet zodat hij al wat hoger intraind verschil van 15 mbit...ThinkPadd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:57:
[...]
Ben je hier nog verder mee gekomen? Heb net m'n hele netwerk omgekat en zie nu dat ik met de Vigor 130 een ping naar 8.8.8.8 heb van 22-23 msVoorheen (met Fritz!box 7360 eraan) was dit 12ms ofzo.
Heb nu 3.8.0 fw erin, modemversie 5 meen ik.
akatar schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:32:
[...]
Modem code 6 is bij mij de snelste,
heb je die al geprobeerd?
Met modem 6 firmware is de ping alleen maar slechter geworden. Waar ik het eerder had over 23ms ping is het nu zelfs 26ms geworden:velderkamp schreef op maandag 30 januari 2017 @ 07:33:
[...]
Zelf heb ik de modem 6 firmware erin gezet zodat hij al wat hoger intraind verschil van 15 mbit...
Met een ping van ongeveer 15 ms misschien dat die firmware beter werkt..
1
2
3
4
5
6
| PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=0 ttl=47 time=26.393 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=47 time=26.368 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=47 time=26.197 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=47 time=26.283 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=47 time=26.297 ms |
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2017 08:13 ]
IGMP snooping gebruik ik hier niet heb de IPTV kastjes in een seperaat VLAN zitten om er zeker van te zijn dat het lan netwerk er totaal geen last en ook vice versa (als er een langzaam apparaat op zit en de snelheid van iptv kastjes naar beneden zou halen)ThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:10:
[...]
[...]
Met modem 6 firmware is de ping alleen maar slechter geworden. Waar ik het eerder had over 23ms ping is het nu zelfs 26ms geworden:
code:
1 2 3 4 5 6 PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=0 ttl=47 time=26.393 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=47 time=26.368 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=47 time=26.197 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=47 time=26.283 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=47 time=26.297 ms
Die pings voer ik uit vanaf pfSense, die via de switch aan het modem (in bridge) hangt. Geen wifi-netwerk dat de boel kan vertragen o.i.d.
Ik heb Draytek gevraagd of ze nog tips hebben om de ping te verlagen.
Met modem 6 traint hij inderdaad wat hoger in dan met m5, maar juist de lage ping maakt dat pagina's responsiever aanvoelen. Hieronder mijn huidige waardes met de modem 6 firmware:
[afbeelding]
Ander vraagje, ik heb een pricewatch: ZyXEL GS1900-24E managed switch gekocht. Wat is de juiste instelling voor IGMP Snooping?
Standaard staat hij op 'Disable', maar toen ik hem naar 'Enable' had gezet en die andere naar 'Drop' of 'Router Port' had ik telkens maar 5 sec. beeld op een zender. Ik moest dan heen-en-weer zappen om steeds weer even kort beeld te hebben.
[afbeelding]
Betreft ping naar 8.8.8.8
C:\Users\Vincent>ping 8.8.8.8
Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=20ms TTL=46
Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 20ms, Maximum = 20ms, Average = 20ms
C:\Users\Vincent>
Ping naar google
C:\Users\Vincent>ping google.nl
Pinging google.nl [2a00:1450:400e:807::2003] with 32 bytes of data:
Reply from 2a00:1450:400e:807::2003: time=15ms
Reply from 2a00:1450:400e:807::2003: time=16ms
Ping statistics for 2a00:1450:400e:807::2003:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 15ms, Maximum = 16ms, Average = 15ms
C:\Users\Vincent>
Ik geloof dat die website door DiedB wordt bijgewerkt.Pilovali schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:50:
Weet iemand wie vvdsl.diederik.it up to date houd? Er mist namelijk een KVD en telefooncentrale.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| Vigor> vdsl status ---------------------- ATU-R Info (hw: annex A, f/w: annex A/B/C) ----------- Running Mode : 17A State : SHOWTIME DS Actual Rate : 94496000 bps US Actual Rate : 30303000 bps DS Attainable Rate :105568000 bps US Attainable Rate : 32314000 bps DS Path Mode : Fast US Path Mode : Interleave DS Interleave Depth : 1 US Interleave Depth : 274 NE Current Attenuation : 7 dB Cur SNR Margin : 10 dB DS actual PSD : -9.-2 dB US actual PSD : 12. 9 dB NE CRC Count : 0 FE CRC Count : 322 NE ES Count : 0 FE ES Count : 21 Xdsl Reset Times : 0 Xdsl Link Times : 1 ITU Version[0] : b5004946 ITU Version[1] : 544e0000 VDSL Firmware Version : 05-07-01-0A-01-07 [with Vectoring support] Power Management Mode : DSL_G997_PMS_L0 Test Mode : DISABLE -------------------------------- ATU-C Info --------------------------------- Far Current Attenuation : 0 dB Far SNR Margin : 5 dB CO ITU Version[0] : b5004244 CO ITU Version[1] : 434db0c7 DSLAM CHIPSET VENDOR : < BDCM > |
Ah, IGMP Snooping is alleen maar nodig als je Routed IPTV gebruikt en de settopbox(en) in je normale LAN meedraaien zeker?velderkamp schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:48:
[...]
IGMP snooping gebruik ik hier niet heb de IPTV kastjes in een seperaat VLAN zitten om er zeker van te zijn dat het lan netwerk er totaal geen last en ook vice versa (als er een langzaam apparaat op zit en de snelheid van iptv kastjes naar beneden zou halen)
Hierbij een snip van mijn DSL status van de vigor130:
[afbeelding]
Staan wat errors, maar de verbinding is goed stabiel en ondervind eigenlijk geen problemen
[...]
Toch wel jammer dat die ping niet lager is te krijgen dan 20ms, zoals ik zei was het bij de Fritz!box 15-16ms.Zerobase schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:54:
Ik heb op mijn Vigor 130 modem versie 5 draaien (3.7.9.4). Andere versies deden het allemaal slechter. UPstream blijft op 'interleave' staan. Dit zorgt dus voor een 'slechtere' ping, gemiddeld rond de 20ms:
code:
1 [...]
Laat het modem nu gewoon draaien op modem versie 5. De iets mindere ping neem ik maar voor lief.
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2017 09:25 ]
IGMP Snooping heeft ook de optie immediate-leave. Zodra de laatste host de multicast stream verlaat, vervalt de gehele multicast stream, zonder IGMP Snooping immediate-leave blijft de stream staan en kost het je dus bandbreedte.ThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:01:
[...]
Ah, IGMP Snooping is alleen maar nodig als je Routed IPTV gebruikt en de settopbox(en) in je normale LAN meedraaien zeker?
Ik heb IPTV nu in bridged mode staan (settopbox rechtstreeks aan VLAN4), scheelt een hoop gedoe. Kan nu pfSense gewoon offline gooien en TV blijft wel werken. Scheelt een hoop ergernis van de misses
Netflix e.d. gebruiken we toch niet via de settopbox. IPTV zit dan in een eigen VLAN, dus dan hoef ik niet met IGMP Snooping aan de gang begrijp ik?
www.google.nl
Bij mij heb ik ook de IPTV routed gemaakt alleen via een seperate vlan met name om toch de "Meer TV" optie te kunnen gebruiken dus daarom gebruik ik die IGMP snooping functie need..ThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:01:
[...]
Ah, IGMP Snooping is alleen maar nodig als je Routed IPTV gebruikt en de settopbox(en) in je normale LAN meedraaien zeker?
Ik heb IPTV nu in bridged mode staan (settopbox rechtstreeks aan VLAN4), scheelt een hoop gedoe. Kan nu pfSense gewoon offline gooien en TV blijft wel werken. Scheelt een hoop ergernis van de misses
Netflix e.d. gebruiken we toch niet via de settopbox. IPTV zit dan in een eigen VLAN, dus dan hoef ik niet met IGMP Snooping aan de gang begrijp ik?
[...]
Toch wel jammer dat die ping niet lager is te krijgen dan 20ms, zoals ik zei was het bij de Fritz!box 15-16ms.
De Fritz!box stond 'G.INP' aan. Ik zie hier dat de interleaving de lijn stabieler kan maken, maar wel overhead toevoegt in latency.
Waarom trouwens niet naar 3.8.0 ? Of ben je teruggegaan?
Ik zie trouwens in de release notes op de UK site van Draytek dat er een firmware is die G.INP ondersteunt (zoek op '3.7.8.1'). De firmware is hier te downloaden (zoek even op 'Vigor 130').
Zou dat kunnen werken hier in NL op een KPN-netwerk? Heb het ook even aan Draytek gevraagd, maar nog geen reactie.
Mijn server doet het zware werk, maar ik kan handmatig dingen toevoegen. Stuur maar een PB.timmie1 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:53:
[...]
Ik geloof dat die website door DiedB wordt bijgewerkt.
Heb nu maar gevraagd of G.INP ook in te schakelen is in mijn huidige (non-UK) firmware, dat heeft uiteraard de voorkeur. De UK firmware zou wel gewoon op de Vigor 130 geflashed moeten kunnen worden zeiden ze. Ik vroeg namelijk of de boel dan niet gebricked zou wordenquote: Draytek SupportVolgens ons ondersteunen de non-UK firmware versies ook G.INP.
Dit zou volgens ons onderhuids in de firmware / code moeten zitten.
We zijn benieuwd naar je testresultaten.
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2017 14:34 ]
Ik heb het een paar dagen aangezien (een week) en de waardes zijn iets beter nu:slaay schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:03:
[...]
Grote kans dat over een aantal dagen de upload weer correct is. Anders even contact opnemen met Tele2 dat ze de verbinding opnieuw laten intrainen, dan kom je weer op dezelfde snelheid uit.
Ik zou zeggen. probeer het eensThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:33:
Heb reactie van Draytek support, maar het antwoord is nogal wazig:
[...]
Heb nu maar gevraagd of G.INP ook in te schakelen is in mijn huidige (non-UK) firmware, dat heeft uiteraard de voorkeur. De UK firmware zou wel gewoon op de Vigor 130 geflashed moeten kunnen worden zeiden ze. Ik vroeg namelijk of de boel dan niet gebricked zou worden
Zou die uploadsnelheid realistisch zijn ((V)VDSL)? Ik dacht dat ergens rond de 30 Mbit/s het maximum was?Op dit adres is de maximaal haalbare internetsnelheid 100 Mbit/s down en 64 Mbit/s up.
Heb de .all firmware erop gezet en dat leek goed te gaan. Maar ik kon niet meer in de webinterface komen, hij was nog wel te pingen. Gelukkig is er een programma om de firmware te uploaden als de webinterface niet bereikbaar is. Die heb ik nu gedraaid en de UK (BT) firmware lijkt erop te staan en ik kan weer in de webinterface komen. Ik ga morgenavond even verder proberen.
Is via bonding gok ik.Cerberus_tm schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:29:
Op de website van KPN staat het volgende:
[...]
Zou die uploadsnelheid realistisch zijn ((V)VDSL)? Ik dacht dat ergens rond de 30 Mbit/s het maximum was?
[ Voor 97% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2017 08:06 ]
Je kan beter checken op fourstackCerberus_tm schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:36:
Hmm maar zou je dan geen 200 Mbps neerladen moeten krijgen?
Er zijn gebruikers die een bonded vectored VDSL verbinding hebben met een upload van ~60Mbit, ze zijn ook in dit topic te vinden. Men heeft voorlopig alleen snelheidsbegrenzing op download, upload is zo hoog als de lijn technisch toestaat(maximaal 10Mbit bij direchte aansluiting op nummercentrale, 60 bij een actieve VVDSL verdeelkast en met BVVDSL lijnen) zonder beperkingen van de providers.Cerberus_tm schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:13:
O, OK, bij Fourstack zegt hij inderdaad 200 Mbps neerladen. Maar dat is dus met bonding. Wat geen enkele aanbieder blijkbaar aan mij aanbiedt. (Kan het dan zijn dat je toch 60 Mbps opladen haalt? Nee, toch?)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Idem dito voor mij:Cerberus_tm schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:29:
[...]
Zou die uploadsnelheid realistisch zijn ((V)VDSL)? Ik dacht dat ergens rond de 30 Mbit/s het maximum was?
Ik wil graag overstappen van Ziggo omdat ik geen zin meer heb in het betalen voor een TV abbonement wat ik niet meer gebruik, en ik constant gezeur heb met de administratie.Jouw internetsnelheid
Op dit adres is de maximaal haalbare internetsnelheid 100 Mbit/s down en 57 Mbit/s up.
Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066
[ Voor 33% gewijzigd door krakendmodem op 31-01-2017 11:32 ]
Kan je iets specifieker zijn? Op welke website van welke KPN staat dit? Ik heb dit zelf nog nooit ergens gezien bij KPN op de website.Cerberus_tm schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:29:
Op dit adres is de maximaal haalbare internetsnelheid 100 Mbit/s down en 64 Mbit/s up.
[ Voor 45% gewijzigd door Barre73 op 31-01-2017 11:47 ]
Ik kijk nu op fourstack en ik zie dat de VDSL2+ nu 100 mbit/s zegt, maar bonded nog steeds 180 mbit/s. Hmm, dan schat ik de kans dat ik pairbonding kan krijgen gelijk een stuk lager. Misschien dat ik het geregeld kan krijgen als ik zeg dat ik alleen overstap als ik die pairbonding krijg voor de upload ofzo. En ik denk dat ik de beste kans heb bij Xs4all ipv KPN aangezien daar wat kundigere mensen zitten aan de telefoon, tenzij dat in 2 jaar rap achteruit is gegaan.krakendmodem schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:31:
Indien je met één lijntje al 100Mb kan halen, dan krijg je geen bonding. En dus "maar" 30 upload.
In jouw geval zou bonding misschien wel aangesloten kunnen worden, maar dat weet ik niet zeker.
Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066
Zoek dan hier op GoT eerst even op pairbonding en XS4all. Staat me bij dat het FB modem dat daarvoor gebruikt wordt vele problemen kent momenteel...Denizz schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:51:
[...]
Ik kijk nu op fourstack en ik zie dat de VDSL2+ nu 100 mbit/s zegt, maar bonded nog steeds 180 mbit/s. Hmm, dan schat ik de kans dat ik pairbonding kan krijgen gelijk een stuk lager. Misschien dat ik het geregeld kan krijgen als ik zeg dat ik alleen overstap als ik die pairbonding krijg voor de upload ofzo. En ik denk dat ik de beste kans heb bij Xs4all ipv KPN aangezien daar wat kundigere mensen zitten aan de telefoon, tenzij dat in 2 jaar rap achteruit is gegaan.
Ah, heb dat al eens een tijdje terug opgevangen inderaad. De Fritzbox 7580 uit mijn hoofd. Maar die werd/wordt niet eens geleverd aan nieuwe klanten toendertijd, mede hierdoor geloof ik.Barre73 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:53:
[...]
Zoek dan hier op GoT eerst even op pairbonding en XS4all. Staat me bij dat het FB modem dat daarvoor gebruikt wordt vele problemen kent momenteel...
Linkje: https://xs4all.gebruikers...?thread_id=787&rowstart=0fmrama schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:14:
De fb 7581 wordt nog steeds geleverd door xs4 all. En idd veel problemen. Kijk maar eens op het xs4all forum.
[ Voor 6% gewijzigd door Cerberus_tm op 31-01-2017 13:32 ]
Ik moet wel blind zijn... ik had heel die regel in groene letters niet gezien. Nu wel. Dank je!Cerberus_tm schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:30:
@Barre, @timmie, anderen:
OK ik geloof dat ik het begrijp: als je 100 down kunt halen, krijg je normaliter geen bonded, en is je upload dus maximaal ca. 30. Met bonding zou je 200/60 kunnen halen, maar dat wordt dus weinig gedaan, omdat alle maatschappijen download op 100 maximeren, en ze dan ook geen bonding toepassen. Alleen zijn er wel uitzonderingen waargenomen.
Ik maak even een screenshot van KPN, ik ga naar dit adres:
https://bestellen.kpn.com/pakket/basis/internet/
[afbeelding]
[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 31-01-2017 13:50 ]
Het betreft de Fritzbox 7581 (niet de 7580, dat is een ander apparaat met in elk geval andere WiFi)Barre73 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:53:
[...]
Zoek dan hier op GoT eerst even op pairbonding en XS4all. Staat me bij dat het FB modem dat daarvoor gebruikt wordt vele problemen kent momenteel...
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb een Siemens Gigaset C470IP DECT VOIP en heb het basis station uit zijn functie gezet en de handset direct bij de fritzbox 7581 aangemeld. Wel een beetje verwarrend dat er twee telefoonboeken zijn, die van de fritzbox en van de handset zelf, maar het werkt verder goed en het geluid is uitstekend. Voip provider is Cheapconnect.TD-er schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:10:
[...]
Het betreft de Fritzbox 7581 (niet de 7580, dat is een ander apparaat met in elk geval andere WiFi)
En het verschilt sterk met wat je gebruikt of je er veel problemen mee ervaart.
Dect telefonie schijnt een ramp te zijn, maar die gebruik ik niet. Analoge ingang met draadloze handset werkt prima.
Die problemen waren me ook opgevallen, ook dat hij soms niet aangeeft in welke poort een apparaat zit, maar verder geen problemen met stabiliteit.Wel is 'ie duidelijk nog niet af. Veel stukken nog in 't Duits, online-monitoring die gewoon niet werkt,
[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 31-01-2017 22:05 ]
[ Voor 23% gewijzigd door guido66 op 31-01-2017 22:09 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Voor die prijzen mag dat ook wel.. Prima provider, maar ze zijn een beetje duur hé.miezel01 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:45:
XS4ALL zeker wel pair-bonding. Ook als je de 100Mbps al haalt. Eigen ervaring.
Vanavond nog even weer verder geprobeerd, maar na het opstarten van de Vigor130 kon ik hem wel pingen (192.168.1.1) maar wederom niet in de webinterface komen met die UK firmware erop. De ACT en DSL lampjes knipperden tegelijk aan en uit, als een soort storingscode. Heb zowel de .all als de .rst firmware geprobeerd, maar bij beiden zelfde fenomeen. Lijkt niet helemaal goed te gaan dus.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2017 22:24 ]
Er komt op zeer kort termijn een pairbonding modem uit van Draytek, hier wacht ik met spanning op.ThinkPadd schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:22:
[...]
Vanavond nog even weer verder geprobeerd, maar na het opstarten van de Vigor130 kon ik hem wel pingen (192.168.1.1) maar wederom niet in de webinterface komen met die UK firmware erop. De ACT en DSL lampjes knipperden tegelijk aan en uit, als een soort storingscode. Heb zowel de .all als de .rst firmware geprobeerd, maar bij beiden zelfde fenomeen. Lijkt niet helemaal goed te gaan dus.
Via de webinterface kun je de firmware dan niet bijwerken, gelukkig heeft Draytek daar een tooltje voor, zodat je hem weer werkend kunt krijgen zonder webinterface te hoeven gebruiken
Ik zag in de releasenotes dat modemcode 5 en 6 zijn aan te raden. Op internet vond ik nog een post hoe je kan checken of G.INP actief is. Dat wil ik binnenkort nog even weer proberen.
Mocht dat allemaal geen baat hebben, dan ga ik nog even weer contact opnemen met Draytek Support. Het kan toch niet zo zijn dat een duur modem slechter presteert (hij traint ook een stuk lager in, 82 vs 107Mbit) dan de default Experiabox V8
Zou ook wel fijn als deze dan ook gelijk de jumbo frames aan kan, zodat mss clamp niet meer nodig is...akatar schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:37:
[...]
Er komt op zeer kort termijn een pairbonding modem uit van Draytek, hier wacht ik met spanning op.
Ehm, dat was allang bekend?osmanov schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:14:
Toch mooi nieuws vandaag dat KPN wel wat ziet in NG.PON, G.fast en Vplus! G.fast als vervanging voor VDSL2 zou echt geweldig zijn.
Zie https://www.telecompaper....xtra-besparingen--1181782
Dat is toch niet zo raar? Door vorst kan een graafverbod opgelegd worden. Aanleggen van kabels gaat dan vrij lastig.esky schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:46:
Volgens de kwartaalcijfers van het vierde kwartaal heeft nu 75% van de huishoudens toegang tot een snelheid van minimaal 100Mbit, een kwartaal eerder was dat 74%.
[ Voor 28% gewijzigd door White_Collar op 01-02-2017 14:00 ]
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq