Moet het profiel bij lijnbonding op beide lijnen gelijk zijn? Bij mij wisselt het. Soms na een herstart is ie beide 17a en soms 17a en 8 b. Mijn abo gaat tot 50 mbits.
Ditzelfde vraag staat bij mij ook open. Mijn lijn wisseld namelijk telkens af van 17a - 8b, 17a - 17a of 8b - 8bfmrama schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:02:
Moet het profiel bij lijnbonding op beide lijnen gelijk zijn? Bij mij wisselt het. Soms na een herstart is ie beide 17a en soms 17a en 8 b. Mijn abo gaat tot 50 mbits.
Zie foto, lijn is soms ook instabiel.....

Moet niet, is wel het bestefmrama schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:02:
Heb wel gemerkt dat, als ik de ExperiaBox v8 aka Arcadyan VGV7519 van Astoria Networks aansluit op mijn lijn, dat deze hoger intraint dan de ZTE H369A aka ExperiaBox v10 van ZTE Corporation..
Zie bijlage....
Zie bijlage....

Precies wat het zegt. Wil je maximale prestatie of maximale stabiliteit? In het eerste geval heb je wat meer kans op bitfouten, in het laatste geval gaat je snelheid wat omlaag maar is er minder kans op bitfouten.Requa schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:35:
Iemand enig idee waar dit voor staat/is ?
Gaat om een H368N (ExperiaBox v9)
[afbeelding]
Kan behulpzaam zijn als je een wat kwakkelende lijn hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 11-01-2017 21:50 ]
Bedankt voor het antwoord!Wildfire schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:49:
[...]
Precies wat het zegt. Wil je maximale prestatie of maximale stabiliteit? In het eerste geval heb je wat meer kans op bitfouten, in het laatste geval gaat je snelheid wat omlaag maar is er minder kans op bitfouten.
Kan behulpzaam zijn als je een wat kwakkelende lijn hebt.
Alleen vind ik het nogal opmerkelijk dat KPN zo'n optie überhaupt beschikbaar stelt. Gezien het feit ze normaal gesproken alles dichtimmeren in hun ExperiaBox(en).....
Is dit ook beschikbaar op de ZTE H369A (ExperiaBox v10) zoniet, wie weet of deze ook op dit model beschikbaar komt....
Zit niet op de V10. Waarom het wel op de V9 zit, ik weet het zelf ook nietRequa schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:15:
[...]
Bedankt voor het antwoord!
Alleen vind ik het nogal opmerkelijk dat KPN zo'n optie überhaupt beschikbaar stelt. Gezien het feit ze normaal gesproken alles dichtimmeren in hun ExperiaBox(en).....
Is dit ook beschikbaar op de ZTE H369A (ExperiaBox v10) zoniet, wie weet of deze ook op dit model beschikbaar komt....
Zou eerst wel toen weer niet toen weer wel en laatste keer zijden ze we weten nog niet of het erin komt maar blijkbaar toch wel dus. Als je lijn stabiel is lekker afblijven.
Die performance/stabiliteit op de V9 is er dan blijkbaar nog niet zo lang. De Fritzboxjes hebben dit al veel langer. Maar als ik die opties gebruikte, dan klapte de lijn eruit: pas bij de maximale stabiliteit kwam de lijn weer online. En zoiets lijkt me ook overbodig, de DSLAM regelt dat wel lijkt me 
En toen ik een V8 had, waren er zoveel fouten op de lijn dat het modem crashte en opnieuw begon met intrainen... dat duurde vervolgens vijf minuten voordat ie weer online kwam, om vervolgens na een halfuur weer te crashen.
Ik hang direct aan een nummercentrale, dus daar zal wel wat verschil in zitten.
Is hier precies andersom. De v9/v10 traint hoger in dan een V8 op onze lijn en is veel stabieler. Ik heb een V8 in de auto liggen, zal die eens aansluiten.Requa schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:49:
Heb wel gemerkt dat, als ik de ExperiaBox v8 aka Arcadyan VGV7519 van Astoria Networks aansluit op mijn lijn, dat deze hoger intraint dan de ZTE H369A aka ExperiaBox v10 van ZTE Corporation..
Zie bijlage....
[afbeelding]
En toen ik een V8 had, waren er zoveel fouten op de lijn dat het modem crashte en opnieuw begon met intrainen... dat duurde vervolgens vijf minuten voordat ie weer online kwam, om vervolgens na een halfuur weer te crashen.
[ Voor 16% gewijzigd door krakendmodem op 12-01-2017 06:43 ]
Ik heb via de mijnKPN omgeving ons contract aangepast. We hebben hetzelfde contract en dezelfde snelheid gehouden, maar betalen nu iets minder
Alleen is de snelheid ook minder geworden... Ipv 50/10 halen we nu:

...
De lijn is gereset waardoor de DLM actief is geworden. Maar even afwachten dus.
Alleen is de snelheid ook minder geworden... Ipv 50/10 halen we nu:

...
De lijn is gereset waardoor de DLM actief is geworden. Maar even afwachten dus.
Eerlijk gezegd heb ik nooit echt problemen gehad of ondervonden met de ExperiaBox v8. Met de v9 daarintegen, liep ik alleen maar tegen problemen aan... o.a. een onstabiele lijn.krakendmodem schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 06:38:
Die performance/stabiliteit op de V9 is er dan blijkbaar nog niet zo lang. De Fritzboxjes hebben dit al veel langer. Maar als ik die opties gebruikte, dan klapte de lijn eruit: pas bij de maximale stabiliteit kwam de lijn weer online. En zoiets lijkt me ook overbodig, de DSLAM regelt dat wel lijkt me
[...]
Is hier precies andersom. De v9/v10 traint hoger in dan een V8 op onze lijn en is veel stabieler. Ik heb een V8 in de auto liggen, zal die eens aansluiten.
Dit is trouwens wat breedbandwinkel aangeeft:

Hee, waar kan ik dit zien op Breedbandwinkel? Ik zie nergens afstanden als ik mijn adres invul?Requa schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 23:28:
[...]
Eerlijk gezegd heb ik nooit echt problemen gehad of ondervonden met de ExperiaBox v8. Met de v9 daarintegen, liep ik alleen maar tegen problemen aan... o.a. een onstabiele lijn.
Dit is trouwens wat breedbandwinkel aangeeft:
...
Verwijderd
Je kunt met je muis boven de download- of upload-snelheden staan, dan zie jeCerberus_tm schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:17:
... Ik zie nergens afstanden als ik mijn adres invul?
naast de verwachte snelheid bij DSL ook de afstand tot centrale en straatkast.
Bij een mobiele telefoon of tablet waarvan die screenshot is zal je waarschijnlijk
ook wel op de snelheden moeten tikken,
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2017 22:57 ]
Oo boven de snelheden bij een specifiek abonnement, ik zie het! 127 meter van de kast, not bad.
P.S. Gok eens met hoeveel procent mijn upload- en downloadsnelheid omhoog zullen gaan met mijn nieuwe DSL-abonnement, als ik de juffrouw van Tele2 mag geloven?
P.S. Gok eens met hoeveel procent mijn upload- en downloadsnelheid omhoog zullen gaan met mijn nieuwe DSL-abonnement, als ik de juffrouw van Tele2 mag geloven?
[ Voor 11% gewijzigd door Cerberus_tm op 13-01-2017 23:01 ]
Verwijderd
Hangt er vanaf of die kast een actieve kast is en of het Vectored VDSL is of niet.
Op zich zou je, als dat een actieve kast is gevoed via glasvezel, bij VDSL wel
het maximale waar ze mee adverteren moeten kunnen halen op die afstand.
En qua upload zelfs meer als waar ze mee adverteren.
Maar hoeveel procent zou ik niet kunnen gokken. Ik weet niet wat je nu hebt.
Als je een oud ADSL abo had dan zou het zomaar wel eens een paar honderd procent kunnen zijn.
het maximale waar ze mee adverteren moeten kunnen halen op die afstand.
En qua upload zelfs meer als waar ze mee adverteren.
Als je een oud ADSL abo had dan zou het zomaar wel eens een paar honderd procent kunnen zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2017 01:39 ]
Mooie gok. Ik vergelijk hier wat ik nu haal met Ookla speed test 's nachts, met de daadwerkelijk te behalen snelheid die de mevrouw van Tele2 mij meldde. Het is:Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:27:
Hangt er vanaf of die kast een actieve kast is en of het Vectored VDSL is of niet.
het maximale waar ze mee adverteren moeten kunnen halen. En qua upload
zelfs meer als waar ze mee adverteren.
Download: + 1300% (van 7.5 naar 100 Mbps)
Upload: +4100% (van 0.8 naar 33 Mbps)
Een foto uploaden duurt nu eeuwen, met mijn 100 KB/s. Hoop echt dat 't allemaal goed zal werken.
P.S. Ik zie nu dat je ook actief bent op het forum van Tele2, chapeau.
[ Voor 3% gewijzigd door Cerberus_tm op 13-01-2017 23:57 ]
Verwijderd
Zooo? 1300% en 4100% zelfs wel! Ja dat zal ook wel als je van zo'n langzame ADSL verbinding komt. 
Zal vast wel goed werken. Als ze 100/33 Mb beloven dan is het (V)VDSL, wat ze van KPN afnemen.
(Zoals een hoop andere aanbieders ook doen.) Dus het zou qua snelheid en zo gewoon goed moeten zijn.
Klopt ja, ik ben ook op hun forum actief. Een paar jaar al. Ik heb zelf ook zo'n langzame ADSL verbinding.
Nou ja, ietsje sneller, 12,3 down en 0,9 Mbps up. Maar het is tegenwoordig ook alleen mijn reserve verbinding.
Heb nu een zwaar overkill 1000 Mbps glasvezel verbinding van Tweak.
Zal vast wel goed werken. Als ze 100/33 Mb beloven dan is het (V)VDSL, wat ze van KPN afnemen.
(Zoals een hoop andere aanbieders ook doen.) Dus het zou qua snelheid en zo gewoon goed moeten zijn.
Klopt ja, ik ben ook op hun forum actief. Een paar jaar al. Ik heb zelf ook zo'n langzame ADSL verbinding.
Nou ja, ietsje sneller, 12,3 down en 0,9 Mbps up. Maar het is tegenwoordig ook alleen mijn reserve verbinding.
Heb nu een zwaar overkill 1000 Mbps glasvezel verbinding van Tweak.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2017 14:36 ]
Mooi om te weten dat het waarschijnlijk goed zal werken. Ik zie twee kasten staan enkele tientallen meters tegenover mijn huis; ik hoop dat 1 daarvan de wijkkast is. Ik meen ook wel een keer gezien te hebben dat iemand daar met draadjes bezig was die er Internet-achtig uitzagen (of zou dat toch ook iets met kabel of electra te maken kunnen hebben?).
Als reserve, dat verklaart het! Glas heb ik hier niet, maar sinds kort dus VDSL, dus ik ben blij genoeg. Trek je die 1 Gbps ooit leeg met iets?
Als reserve, dat verklaart het! Glas heb ik hier niet, maar sinds kort dus VDSL, dus ik ben blij genoeg. Trek je die 1 Gbps ooit leeg met iets?
Verwijderd
Dat kan ik me wel voorstellen.Cerberus_tm schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:46:
...Glas heb ik hier niet, maar sinds kort dus VDSL, dus ik ben blij genoeg.
Welnee...Daarom zei ik ook al zwaar overkill.Trek je die 1 Gbps ooit leeg met iets?
Nah ja, of je moet dan al bewust meerdere streams tegelijkertijd downloaden. Met nieuwsgroepen
en torrents of zo. En met meerdere computers tegelijk bezig zijn. Dan zal het zeker wel helpen.
Maar 200/200 of zoiets was voor mij ook wel best geweest. Met die paar apparaten die hier on-line zijn.
Torrents en andere downloads gaan mij in ieder geval snel genoeg.
Maar het was 50/50 of 1000/1000 bij Tweak in gebieden waar ze eigen apparatuur hebben staan.
En het verschil in prijs tussen die 2 is € 5,- (En ook een goed 3-in-1 pakket.) Dus dan maar dat.
Vooral dat je een goeie upload hebt zal je dan zeker wel merken als je dat straks hebt. Dat je niet meer
minutenlang moet wachten om alleen maar een paar fotootjes naar Facebook te zetten of zoiets simpels.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2017 15:28 ]
Ja, I know. Maar 1000 is wel een lekker getal...
Precies, ik wilde vooral vanwege de uploadsnelheid naar iets anders. Foto's uploaden, telefoon en computer synchroniseren, online-backups, dat soort dingen zijn niet te doen.
Precies, ik wilde vooral vanwege de uploadsnelheid naar iets anders. Foto's uploaden, telefoon en computer synchroniseren, online-backups, dat soort dingen zijn niet te doen.
23 januari komt guidion bij m'n moeder vdsl 50 mbit van xs4all aansluiten.
Nou woont zij in een seniorenwoning met een lexcom home patch systeem. Het isra (2b met 1 aderpaar ingelast) in de kast schuin tegenover de kast waar het patch systeem zit.
Er komen nu 2 draadjes uit het isra en die kabel (utp) loopt via muur/plafond uit in het patch systeem. Waar ik beetje bang voor ben is dat guidion dit niet gaat snappen en die draadjes los gaat trekken en het modem direct op het isra gaat aansluiten conform hun opdracht. Echter ik wil graag dat het in de patch kast komt te staan zodat gebruik kan worden gemaakt van de bekabeling in het huis (wellicht voor iptv in de toekomst).
Vraag is dus: hoe kan ik testen welke kabel in de patch kast de juiste is? Er zit nu geen signaal op het isra natuurlijk. Ik heb wel een lan tester maar heb begrepen dat je die nooit moet gebruiken met apparatuur aan de andere kant door verschil in voltage. Of heeft guidion hier ervaring mee en kunnen ze (tegen meer prijs ongetwijfeld) dit wel zo aansluiten? In die kast waar het isra zit zit niks qua stroom etc. Dus het zou enorm onhandig zijn om het modem daar neer te zetten.
Heeft er iemand een tip?
Kasper
Nou woont zij in een seniorenwoning met een lexcom home patch systeem. Het isra (2b met 1 aderpaar ingelast) in de kast schuin tegenover de kast waar het patch systeem zit.
Er komen nu 2 draadjes uit het isra en die kabel (utp) loopt via muur/plafond uit in het patch systeem. Waar ik beetje bang voor ben is dat guidion dit niet gaat snappen en die draadjes los gaat trekken en het modem direct op het isra gaat aansluiten conform hun opdracht. Echter ik wil graag dat het in de patch kast komt te staan zodat gebruik kan worden gemaakt van de bekabeling in het huis (wellicht voor iptv in de toekomst).
Vraag is dus: hoe kan ik testen welke kabel in de patch kast de juiste is? Er zit nu geen signaal op het isra natuurlijk. Ik heb wel een lan tester maar heb begrepen dat je die nooit moet gebruiken met apparatuur aan de andere kant door verschil in voltage. Of heeft guidion hier ervaring mee en kunnen ze (tegen meer prijs ongetwijfeld) dit wel zo aansluiten? In die kast waar het isra zit zit niks qua stroom etc. Dus het zou enorm onhandig zijn om het modem daar neer te zetten.
Heeft er iemand een tip?
Kasper
[ Voor 10% gewijzigd door Kasper1985 op 14-01-2017 13:43 ]
Dus eigenlijk is het ISRA punt in jouw geval verlengd naar die patchkast. Het lijkt me geen probleem voor Guidion om de Fritzbox dan daar aan te sluiten. Zoals je zegt moet je dan nog wel weten welke kabel in die patchkast van het ISRA punt afkomt maar dat moet die monteur echt wel kunnen uitvinden met een pieper of desnoods met de Fritzbox zelf (proberen tot er signaal op komt...).Kasper1985 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:41:
23 januari komt guidion bij m'n moeder vdsl 50 mbit van xs4all aansluiten.
Heeft er iemand een tip?
Kasper
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Inmiddels andere software geprobeerd (In mijn modem zat 3.7.9.1; zit nu op 3.7.9.4), maar de verbinding blijft voor upstream op interleaved staan:
Kwa snelheid heb ik niks te klagen (Eind van de maand toch weer terug naar 50/30), maar ping wordt niet beter. Maar we hebben internet en gamen doe ik toch niet, dus die paar ms extra: Daar lig ik niet wakker van.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| > vdsl status vdsl status ---------------------- ATU-R Info (hw: annex A, f/w: annex A/B/C) ----------- Running Mode : 17A State : SHOWTIME DS Actual Rate : 94496000 bps US Actual Rate : 30303000 bps DS Attainable Rate :105415000 bps US Attainable Rate : 32611000 bps DS Path Mode : Fast US Path Mode : Interleave DS Interleave Depth : 1 US Interleave Depth : 274 NE Current Attenuation : 7 dB Cur SNR Margin : 10 dB DS actual PSD : -9.-2 dB US actual PSD : 12. 9 dB NE CRC Count : 0 FE CRC Count : 322 NE ES Count : 0 FE ES Count : 21 Xdsl Reset Times : 0 Xdsl Link Times : 1 ITU Version[0] : b5004946 ITU Version[1] : 544e0000 VDSL Firmware Version : 05-07-01-0A-01-07 [with Vectoring support] Power Management Mode : DSL_G997_PMS_L0 Test Mode : DISABLE -------------------------------- ATU-C Info --------------------------------- Far Current Attenuation : 0 dB Far SNR Margin : 5 dB CO ITU Version[0] : b5004244 CO ITU Version[1] : 434db0c7 DSLAM CHIPSET VENDOR : < BDCM > |
Kwa snelheid heb ik niks te klagen (Eind van de maand toch weer terug naar 50/30), maar ping wordt niet beter. Maar we hebben internet en gamen doe ik toch niet, dus die paar ms extra: Daar lig ik niet wakker van.
Starck schreef op maandag 2 januari 2017 @ 08:21:
Dit zijn mijn waardes.
Telfort (kpn speedtest doet 102 down, 31 up, ~10 ms ping) met een Draytek 2860n+
Het lijkt er op dat jouw US Path mode niet op fast staat.
Misschien moet je eens een andere modem firmware proberen.
Zelf heb ik meerdere geprobeerd en deze (VECTOR3 576D17_A/B/C HW: A) kwam bij mij als beste uit de bus.
Hier nog even mijn lijnwaardes en speedtest op ongeveer 300 meter van wijkkast met pairbonding en vectored VDSL op beide lijnen.

Mooie snelheid vind ik zelf, nu nog even wachten tot KPN de cáp eraf haalt

[ Voor 3% gewijzigd door supayoshi op 16-01-2017 12:59 ]
Hoe kom je in vredesnaam dan aan pairbonding? Met 1 lijn haal je al makkelijk het maximale abonnement van 100 Mbit en dan zou je geen pairbonding aangeboden moeten krijgen.supayoshi schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:59:
Hier nog even mijn lijnwaardes en speedtest op ongeveer 300 meter van wijkkast met pairbonding en vectored VDSL op beide lijnen.
Niet dat ik je het misgun hoor, maar het is wel vreemd.
Volgensmij was dat doen zo'n slimme actie toen fourstack de waarden fout aangafBarre73 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:25:
[...]
Hoe kom je in vredesnaam dan aan pairbonding? Met 1 lijn haal je al makkelijk het maximale abonnement van 100 Mbit en dan zou je geen pairbonding aangeboden moeten krijgen.
Niet dat ik je het misgun hoor, maar het is wel vreemd.
Hij haalt gewoon aan uploadsnelheid al meer dan ik met m'n downloadsnelheid 
En met dat soort verbindingen snap ik wel dat KPN voorlopig even niks qua uitrol van glas doet.
En met dat soort verbindingen snap ik wel dat KPN voorlopig even niks qua uitrol van glas doet.
[ Voor 39% gewijzigd door krakendmodem op 16-01-2017 15:03 ]
Line ID Line1 Line2
Link status Up Up
Showtime 257 h 21 min 33 s 257 h 21 min 33 s
Modulation type VDSL VDSL
Actual rate (Up/Down) 29003/98856 kbps 26219/98727 kbps
Attainable rate (Up/Down) 38884/108972 kbps 34569/112788 kbps
Noise margin (Up/Down) 6/8.5 dB 5.6/9.8 dB
Line attenuation (Up/Down) 12.1/8.2 dB 11.7/8.1 dB
Output power (Up/Down) 0.3/13.8 dBm -0.2/13.6 dBm
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved Interleaved/Interleaved
Interleave depth (Up/Down) 2/8 2/8
Interleave delay (Up/Down) 0/0 ms 0/0 ms
INP (Up/Down) 62/80 Symbolen 57/78 Symbolen
Profile 17a 17a
CRC errors (Up/Down) 0/0 0/0
FEC errors (Up/Down) 572/3158314 2189/7777
Bonding totaal bereik (Up/Down) 55222/197583 kbps
speedtest - 100,75Mbps down 52,37Mbps up - ping 11 ms
ik heb ook pairbonding op 310 meter van de kast
Link status Up Up
Showtime 257 h 21 min 33 s 257 h 21 min 33 s
Modulation type VDSL VDSL
Actual rate (Up/Down) 29003/98856 kbps 26219/98727 kbps
Attainable rate (Up/Down) 38884/108972 kbps 34569/112788 kbps
Noise margin (Up/Down) 6/8.5 dB 5.6/9.8 dB
Line attenuation (Up/Down) 12.1/8.2 dB 11.7/8.1 dB
Output power (Up/Down) 0.3/13.8 dBm -0.2/13.6 dBm
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved Interleaved/Interleaved
Interleave depth (Up/Down) 2/8 2/8
Interleave delay (Up/Down) 0/0 ms 0/0 ms
INP (Up/Down) 62/80 Symbolen 57/78 Symbolen
Profile 17a 17a
CRC errors (Up/Down) 0/0 0/0
FEC errors (Up/Down) 572/3158314 2189/7777
Bonding totaal bereik (Up/Down) 55222/197583 kbps
speedtest - 100,75Mbps down 52,37Mbps up - ping 11 ms
ik heb ook pairbonding op 310 meter van de kast
Meh 

Geen bonding en geen vectoring
Link status Up
Showtime 17 h 47 min 22 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 10220/55016 kbps
Attainable rate (Up/Down) 14816/82216 kbps
Noise margin (Up/Down) 10.2/9.5 dB
Line attenuation (Up/Down) 19.8/11.3 dB
Output power (Up/Down) -5.8/14.5 dBm
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave depth (Up/Down) 373/1167
Interleave delay (Up/Down) 4/8 ms
INP (Up/Down) 1/3.5 Symbolen
Profile 17a
CRC errors (Up/Down) 2/0
FEC errors (Up/Down) 927/1215
Afstand is 560 meter naar de nummercentrale.

Geen bonding en geen vectoring
Link status Up
Showtime 17 h 47 min 22 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 10220/55016 kbps
Attainable rate (Up/Down) 14816/82216 kbps
Noise margin (Up/Down) 10.2/9.5 dB
Line attenuation (Up/Down) 19.8/11.3 dB
Output power (Up/Down) -5.8/14.5 dBm
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave depth (Up/Down) 373/1167
Interleave delay (Up/Down) 4/8 ms
INP (Up/Down) 1/3.5 Symbolen
Profile 17a
CRC errors (Up/Down) 2/0
FEC errors (Up/Down) 927/1215
Afstand is 560 meter naar de nummercentrale.
[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 16-01-2017 20:22 ]
Weet iemand waarom diverse aanbieders adverteren met 100/10, terwijl ze in werkelijkheid 100/30 halen, en terwijl ze geen hogere snelheid verkopen? Het is toch gek dat NLE en Telfort mij maximaal 100/10 aanbieden (hebben niks hogers dan dat, behalve glas)? Dat terwijl Tele2 en Online gewoon 100/30 aanbieden (wat ik volgens de juffrouw van Tele2 ook zal moeten kunnen halen)?
Dat weet ik eigenlijk ook niet. Alle providers nemen de verbinding af bij KPN en zijn alle 100Mb pakketten hetzelfde, dus ook met 30Mb
Je haalt dus via elke provider, ook Telfort, die 30Mb up als je op een buitenring zit.
In mijn geval zou ik hier niet meer dan 10Mb upload halen. Slim, want zo bespaar je weer het gezeik met mensen die hun snelheden niet halen. Ik hang namelijk niet aan een straatkast.
Er is volgens mij al eens een antwoord hier over geweest, maar die kan ik zo niet terugvinden
Je haalt dus via elke provider, ook Telfort, die 30Mb up als je op een buitenring zit.
In mijn geval zou ik hier niet meer dan 10Mb upload halen. Slim, want zo bespaar je weer het gezeik met mensen die hun snelheden niet halen. Ik hang namelijk niet aan een straatkast.
Er is volgens mij al eens een antwoord hier over geweest, maar die kan ik zo niet terugvinden
[ Voor 26% gewijzigd door krakendmodem op 17-01-2017 07:15 ]
Dat zal zeker te maken hebben met het feit dat heel veel mensen die 30 niet krijgen maar bij 5 blijven steken. Dat zijn de mensen wiens aansluiting direct op de centrale zit en dus niet op een actieve straatkast, en dan is de max. 50/5.Cerberus_tm schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 01:29:
Weet iemand waarom diverse aanbieders adverteren met 100/10, terwijl ze in werkelijkheid 100/30 halen, en terwijl ze geen hogere snelheid verkopen? Het is toch gek dat NLE en Telfort mij maximaal 100/10 aanbieden (hebben niks hogers dan dat, behalve glas)? Dat terwijl Tele2 en Online gewoon 100/30 aanbieden (wat ik volgens de juffrouw van Tele2 ook zal moeten kunnen halen)?
Dan kun je ondervangen met de standaard zin "TOT 30 Mbit upload" maar het aantal klanten dat die 30 niet kan krijgen is wel heel groot en dat geeft zeker heel veel klachten.
Ze kopen bij KPN "tot 100 / tot 30" in (die tarieven zijn openbaar te vinden op de site van KPN Wholesale) dus ze zouden mogen adverteren met die 30. Maar het lijkt mij voorlopig slimmer dat niet te doen tot ook klanten die in de centrale zijn aangesloten, die 100/30 kunnen halen.
Verwijderd
Dat zal vast zo zijn omdat er nog lang niet overal 30 Mb upload mogelijk is. Voorlopig lijkt datCerberus_tm schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 01:29:
alleen op Vectored VDSL lijnen te halen, en op een korte afstand van de straatkast.
Maken Tele2 en Online ook reclame met die upload dan? Denk het niet eigenlijk.
Bij de postcodechecks zou het wel naar boven kunnen komen dat die hogere upload mogelijk is.
Tele2 vermeld sinds enige tijd wel duidelijk 100/30 snelheden bij hun Internet Extra over VVDSL:Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:37:
[...]
Dat zal vast zo zijn omdat er nog lang niet overal 30 Mb upload mogelijk is. Voorlopig lijkt dat
alleen op Vectored VDSL lijnen te halen, en op een korte afstand van de straatkast.
Maken Tele2 en Online ook reclame met die upload dan? Denk het niet eigenlijk.
Bij de postcodechecks zou het wel naar boven kunnen komen dat die hogere upload mogelijk is.
https://www.tele2.nl/lightbox/internet-specs/
Mijn Fritzbox 7490 werkt rechtstreeks op mijn nieuwe VodafoneThuis - Internet only aansluiting. Ook mijn eigen SIP provider's telefoonnummers werken. Na wat zoeken en proberen ben ik tot de instelling op het onderstaande plaatje gekomen.
Mijn vraag gaat over de VPI en VCI waarden.Ik begrijp dat deze 2 ATM instellingen voor bepaalde xDSL aansluitingen nodig zijn. Maar dat zelfs als ATM daarvoor gebruikt wordt, deze waarden ook verwaarloosd kunnen worden door de provider (bij ethernet frames over ATM). Ik zal het aan Vodafone vragen, maar betwijfel of er antwoord komt als ik de andere topics lees. Ze lijken die informatie geheim te willen houden evenals het admin wachtwoord van de verstrekte modem/router.
Moet ik mij zorgen maken over de goede VPI en VCI waarden, of zijn ze gewoon 'goed' nu alles werkt (1 dag)?
Zie https://1drv.ms/f/s!AivkqTo7U8gngeA5QXdIpbyxPhHs1Q
Mijn vraag gaat over de VPI en VCI waarden.Ik begrijp dat deze 2 ATM instellingen voor bepaalde xDSL aansluitingen nodig zijn. Maar dat zelfs als ATM daarvoor gebruikt wordt, deze waarden ook verwaarloosd kunnen worden door de provider (bij ethernet frames over ATM). Ik zal het aan Vodafone vragen, maar betwijfel of er antwoord komt als ik de andere topics lees. Ze lijken die informatie geheim te willen houden evenals het admin wachtwoord van de verstrekte modem/router.
Moet ik mij zorgen maken over de goede VPI en VCI waarden, of zijn ze gewoon 'goed' nu alles werkt (1 dag)?
Ik denk dat dit komt omdat Tele2 die 100Mbit/s alleen maar kan bieden via VVDSL. KPN kan die 100Mbit/s ook via BVDSL bieden.Prolution schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:34:
[...]
Tele2 vermeld sinds enige tijd wel duidelijk 100/30 snelheden bij hun Internet Extra over VVDSL:
https://www.tele2.nl/lightbox/internet-specs/
Volgensmij heb je die VPI/VCI in dit geval niet nodig. Je verbinding gebruikt toch PTM?Dick99999 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:37:
Mijn Fritzbox 7490 werkt rechtstreeks op mijn nieuwe VodafoneThuis - Internet only aansluiting. Ook mijn eigen SIP provider's telefoonnummers werken. Na wat zoeken en proberen ben ik tot de instelling op het onderstaande plaatje gekomen.
Dank je, ik kende PTM niet, maar begrijp dat het een alternatief voor ATM is en dat die Packet Transfer Mode geen VPI/VCI adressering gebruikt? Dat zou mooi zijn. En blijkbaar kiest de Fritzbox 7490 automatisch de goede transfer mode.RobinF schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:10:
[...]
[...]
Volgens mij heb je die VPI/VCI in dit geval niet nodig. Je verbinding gebruikt toch PTM?
Zijn er nog centrales die maar 5Mbit upload doen? Voor zover ik weet doen alle wijkcentrales nu toch max 10Mb upload?Barre73 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:23:
[...]
Dat zal zeker te maken hebben met het feit dat heel veel mensen die 30 niet krijgen maar bij 5 blijven steken. Dat zijn de mensen wiens aansluiting direct op de centrale zit en dus niet op een actieve straatkast, en dan is de max. 50/5.
Dan kun je ondervangen met de standaard zin "TOT 30 Mbit upload" maar het aantal klanten dat die 30 niet kan krijgen is wel heel groot en dat geeft zeker heel veel klachten.
Ze kopen bij KPN "tot 100 / tot 30" in (die tarieven zijn openbaar te vinden op de site van KPN Wholesale) dus ze zouden mogen adverteren met die 30. Maar het lijkt mij voorlopig slimmer dat niet te doen tot ook klanten die in de centrale zijn aangesloten, die 100/30 kunnen halen.
Hier haal ik momenteel 9.8Mb up, een hele verbetering, zeker als ik images ga uploaden naar m'n VPS, dan is 10Mb toch een stukkie fijner werken dan die magere 5Mbit.
@allen: Over het vermelden van 30 Mbps up tegen 10 Mbps up: er zijn toch best veel mensen die wel 30 kunnen halen, dus dan is het toch gek om dat officieel helemaal niet aan te bieden als "tot 30"?
En mensen die 30 up niet halen halen 100 down toch ook niet, terwijl dat wel door alle aanbieders aangeboden wordt?
En er wordt mij op die sites verteld "op Uw adres is 100 down mogelijk", wat dus op mijn postcode toegespitst is: dan kunnen ze toch ook wel "30 up" erbij zeggen? Bij de mensen die dat niet halen kun je dan vermelden wat hun snelheid dan wel zou zijn.
Kortom, ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom sommige aanbieders die 30 wel noemen, en de andere allemaal 10 noemen. (Waarom trouwens nooit iets ertussenin?) Het is sowieso "tot", dat weten we; en bij "op Uw postcode" kun je dan de realistische snelheden noemen. Dat is toch voor iedereen duidelijk?
Nou, ja, ik ga toch al naar Tele2, die gewoon 30 aanbiedt, dus het maakt mij persoonlijk niet meer uit. Maar het is wel een reden geweest waarom ik niet voor Telfort heb gekozen.
En mensen die 30 up niet halen halen 100 down toch ook niet, terwijl dat wel door alle aanbieders aangeboden wordt?
En er wordt mij op die sites verteld "op Uw adres is 100 down mogelijk", wat dus op mijn postcode toegespitst is: dan kunnen ze toch ook wel "30 up" erbij zeggen? Bij de mensen die dat niet halen kun je dan vermelden wat hun snelheid dan wel zou zijn.
Kortom, ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom sommige aanbieders die 30 wel noemen, en de andere allemaal 10 noemen. (Waarom trouwens nooit iets ertussenin?) Het is sowieso "tot", dat weten we; en bij "op Uw postcode" kun je dan de realistische snelheden noemen. Dat is toch voor iedereen duidelijk?
Nou, ja, ik ga toch al naar Tele2, die gewoon 30 aanbiedt, dus het maakt mij persoonlijk niet meer uit. Maar het is wel een reden geweest waarom ik niet voor Telfort heb gekozen.
Mensen die op een wijkcentrale zijn aangesloten kunnen ook wel 100Mb down krijgen, maar alleen met pairbonding. Op dit moment leveren alleen KPN en xs4all dat.Cerberus_tm schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:28:
@allen: Over het vermelden van 30 Mbps up tegen 10 Mbps up: er zijn toch best veel mensen die wel 30 kunnen halen, dus dan is het toch gek om dat officieel helemaal niet aan te bieden als "tot 30"?
Dan is het 100Mb down en 10 up. En dat is wat KPN ook op zijn site heeft staan.
Telfort levert ook gewoon die 30Mb. Net als Tele2, fiber.nl, kpn, etc. De providers dekken zich alleen in om gezeik te verkomen.
Daarnaast wordt er bij op de postcode check netjes vermeld dat ik niet meer dan 50Mb kan krijgen, 100Mb kan ik dus niet eens aanvinken.
[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 17-01-2017 19:25 ]
O, okee, ik geloof dat ik het nu begrijp. Niet iedereen die 100 down kan krijgen kan ook 30 up krijgen, en daarom is het eenvoudiger voor die bedrijven om te adverteren met een up-snelheid die door meer mensen behaald kan worden.krakendmodem schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:20:
[...]
Mensen die op een wijkcentrale zijn aangesloten kunnen ook wel 100Mb down krijgen, maar alleen met pairbonding. Op dit moment leveren alleen KPN en xs4all dat.
Dan is het 100Mb down en 10 up. En dat is wat KPN ook op zijn site heeft staan.
Telfort levert ook gewoon die 30Mb. Net als Tele2, fiber.nl, kpn, etc. De providers dekken zich alleen in om gezeik te verkomen.
Daarnaast wordt er bij op de postcode check netjes vermeld dat ik niet meer dan 50Mb kan krijgen, 100Mb kan ik dus niet eens aanvinken.
Toch denk ik nog steeds dat het onverstandig is, omdat ze nu ook mensen zoals ik afschrikken. Andersom zie ik er niet echt een probleem is als ze gewoon met "tot 100/30" adverteren, en dan bij de postcodecheck vermelden "Uw maximale upload zal 10 zijn". En als mensen alleen maar een snelheid kunnen halen die dicht op een lager abonnement zit, dan kan het bedrijf voor hen het hogere abonnement grijs maken.
Jammer voor jou, ik gun jou ook 100/30, uiteraard!
Juist.Cerberus_tm schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:14:
[...]
O, okee, ik geloof dat ik het nu begrijp. Niet iedereen die 100 down kan krijgen kan ook 30 up krijgen, en daarom is het eenvoudiger voor die bedrijven om te adverteren met een up-snelheid die door meer mensen behaald kan worden.
Toch denk ik nog steeds dat het onverstandig is, omdat ze nu ook mensen zoals ik afschrikken. Andersom zie ik er niet echt een probleem is als ze gewoon met "tot 100/30" adverteren, en dan bij de postcodecheck vermelden "Uw maximale upload zal 10 zijn". En als mensen alleen maar een snelheid kunnen halen die dicht op een lager abonnement zit, dan kan het bedrijf voor hen het hogere abonnement grijs maken.
Jammer voor jou, ik gun jou ook 100/30, uiteraard!
Mja, KPN en andere bedrijven zullen er wel voor gekozen hebben om het eerst zo te vermelden. 10Mbit up is sowieso meer verkrijgbaar dan 30Mb, en er zijn altijd mensen die er over kunnen zeiken als ze die 30 dan niet halen bijvoorbeeld. Nu staat er volgens het contract dat er 10Mb leverbaar is, alles sneller dan die 10Mb is mooi meegenomen. Als KPN met 30Mb gaat adverteren, dan loop je kans dat mensen gaan bellen als er maar bijvoorbeeld 25Mb upload is.
Die optie die je benoemd is er al, een sneller pakket dan 50Mb is op mijn adres niet beschikbaar, dus er wordt óf gewoon geen 100Mb pakket getoond, óf grijs gemaakt met de melding "Helaas, op dit adres is geen hogere snelheid mogelijk".
Tele2 en co. kiezen voor een andere aanpak. Prima natuurlijk, want hiermee hopen ze meer klanten te kunnen trekken.
En 50Mb is eigenlijk ruim zat. De upload is met 10Mb opzich prima te pruimen. Tuurlijk, sneller is altijd beter, zeker omdat hier een NAS draait die af en toe een backup maakt naar een andere NAS, en die trekt de hele upload vol, en dat merk je dan
Het is hier al vaker uitgelegd. Het is niet dat KPN de centrales moet aanpakken. In de centrale hangt al dezelfde Dslam als in de straatkasten.
Vectoring kan echter niet aangezet worden zolang er andere operators met apparatuur in die centrale zitten en via dezelfde koperkabels ook nog leveren aan klanten (VDSL en adsl). Dat krijg je teveel storing op de lijnen.
Daarvoor heeft KPN het VULA aanbod gemaakt. Waarbij operators hun eigen apparatuur loslaten en alles via de DSLAM van KPN doen. Dan ben je die storing kwijt en kan iedereen hetzelfde leveren vanuit de centrale.
Maar ja.... je kan Online, Tele2 en Vodafone niet dwingen daaraan mee te werken dus dat is een traject van langere adem. Het loopt al wel hoor. Maar niet massaal.
Vectoring kan echter niet aangezet worden zolang er andere operators met apparatuur in die centrale zitten en via dezelfde koperkabels ook nog leveren aan klanten (VDSL en adsl). Dat krijg je teveel storing op de lijnen.
Daarvoor heeft KPN het VULA aanbod gemaakt. Waarbij operators hun eigen apparatuur loslaten en alles via de DSLAM van KPN doen. Dan ben je die storing kwijt en kan iedereen hetzelfde leveren vanuit de centrale.
Maar ja.... je kan Online, Tele2 en Vodafone niet dwingen daaraan mee te werken dus dat is een traject van langere adem. Het loopt al wel hoor. Maar niet massaal.
Met aanpakken bedoelde ik ook dat KPN een beetje gaat "pushen" dat die andere providers hun apparatuur er weg halen. Ik denk dat dat nog wel even kan gaan duren.
Pushen.... dat klinkt voor ons logisch maar als je ziet hoeveel regels KPN van de ACM opgelegd heeft gekregen om misbruik van macht maar te voorkomen, dan snap je wel dat pushen geen optie is...krakendmodem schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:58:
Met aanpakken bedoelde ik ook dat KPN een beetje gaat "pushen" dat die andere providers hun apparatuur er weg halen. Ik denk dat dat nog wel even kan gaan duren.
Het zou mooi zijn om per centrale te kunnen zien welke partijen er nog apparatuur hebben staan, naming and shaming zegmaar.Barre73 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:00:
[...]
Pushen.... dat klinkt voor ons logisch maar als je ziet hoeveel regels KPN van de ACM opgelegd heeft gekregen om misbruik van macht maar te voorkomen, dan snap je wel dat pushen geen optie is...
Vandaag bij een nieuwe klant een BVVDSL verbinding opgeleverd. Getest en kreeg 60 mbit upload
Nu nog hopen dat het als abonnement voor de consument beschikbaar komt. Dan hang ik meteen bij XS4ALL (waar ik nu zit) aan de lijn!Wildfire schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:35:
Vandaag bij een nieuwe klant een BVVDSL verbinding opgeleverd. Getest en kreeg 60 mbit upload
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ik snap je helemaal... 60mbit is leuk maar officieel heb je een veel lagere. Wordt het ooit lager kun je dus niet klagen. Officieel zou je maar iets van 6mbit upload hebben...Eiríkr schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:22:
[...]
Nu nog hopen dat het als abonnement voor de consument beschikbaar komt. Dan hang ik meteen bij XS4ALL (waar ik nu zit) aan de lijn!
Gents
als je overstapt naar NLE, via welke provider ben je dan op het internet ontsloten? Via de reguliere KPN core? Aangezien het TV netwerk wel van KPN is?
als je overstapt naar NLE, via welke provider ben je dan op het internet ontsloten? Via de reguliere KPN core? Aangezien het TV netwerk wel van KPN is?
Het is KPN Wholesale, dus aan de achterkant is het gewoon KPN.
Ik zie hier: ffk in "[Energiebedrijf NLE] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 1" in het Speedtest plaatje ook 'KPN' staan en volgens mij zei iemand in het topic ook dat hij een KPN IP-adres heeft.
Ik zie hier: ffk in "[Energiebedrijf NLE] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 1" in het Speedtest plaatje ook 'KPN' staan en volgens mij zei iemand in het topic ook dat hij een KPN IP-adres heeft.
Dat klinkt wel goed, ze zijn echt spotgoedkoop.
Het is kpn.ik heb een kpn ip adres. Als je het modem op telfort insteld kan je gewoon gebruik maken van het internet en televisie. Bij Nle begrijpen ze er noets meer van dat ik een eigenmodem heb draaien. Ze zeggen dat kpn de instellingen niet vrijgeeft.hier het antwoord van nle:ThinkPadd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:06:
Het is KPN Wholesale, dus aan de achterkant is het gewoon KPN.
Goedemorgen Vince,
Ik heb het voor je uitgezocht en het is mogelijk om jouw telefoonnummer te porteren naar een andere provider. Wel ben ik benieuwd naar welke provider je wilt overstappen, je hebt natuurlijk wel jouw internetverbinding nog bij ons lopen.
Ook leer ik graag van je en vind je reacties op het forum erg interessant! Ik ben dan ook erg benieuwd hoe je aan de gegevens voor de instellingen van het modem bent gekomen. Wij hebben contact met KPN gehad en zij geven deze gegevens niet zomaar vrij.
Ik hoor het graag van je.
Groet,
Mariska
dit kan je aanpassen in de instellingen.in het Speedtest plaatje ook 'KPN' staan
Weet je dat zeker? De server kan je aanpassen, maar er is gewoon een database met welke ISP welke IPs afneemt. En KPN verkoopt heel wat IP adressen doormarkdejong schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:35:
[...]
dit kan je aanpassen in de instellingen.
[ Voor 7% gewijzigd door RobinF op 20-01-2017 21:59 ]
Gewoon ff je IP checken op www.ripe.net? Kun je gelijk zien in welke subnet hij valt mocht dit je interreseren
www.google.nl
Ik bedoelde alleen de server van speedtest!
Toch niet goedkoper dan andere maatschappijen?stormfly schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:22:
Dat klinkt wel goed, ze zijn echt spotgoedkoop.

Voor mij gaat het VVDSL aanbod alleen op, helaas geen glas. Er zijn soortgelijke goedkope partijen, ik zit nu bij Ziggo. Maar ik wil liever niet bij een kleinere speler zoals Tele2. KPN heeft zijn televisie diensten etc goed op orde (ik spreek niet over storingen maar functionaliteit). Ik kijk vaak via de iPad tv in bed etc. Dat krijg je bij NLE of Telfort er gewoon bij.
Hoe kleiner de club hoe slechter de internationale peering over het internet, kortom hoe slechter je internet ervaring of grotere kans op een volle link in de avonduren. Bij een club die via de KPN core gaat, routeert NLE echt zelf los van het gebruik van KPN ip adressen?
Kan iemand zijn IP van NLE eens rechtsboven in https://www.ripe.net stoppen? En vertellen door welk AS nummer je aan het internet hangt? Ik hoop 286 of 1136 ;-)
Online heb ik geen gevoel bij, behalve wel een hoog storingsgehalte ;-)
Vergeet niet dat Ziggo hier superstabiel is en ze zijn ook nog vrij goed met serviceoplosser als je echt een storing hebt. Ik monitor mijn lijn van binnenuit en van buiten uit en op elke moment haal ik 150/15 en ik heb nooit downtime, anders dan mijn eigen onderhoud ;-)
Op het forum lees je dat NLE over het oplossen van problemen er gewoonweg langer over doet, maar ja 270e per jaar winst
Hoe zit dat ook al weer met TV kwaliteit over VVDSL, Ziggo is 10-12Mbit en KPN 8Mbit oid?
Hoe kleiner de club hoe slechter de internationale peering over het internet, kortom hoe slechter je internet ervaring of grotere kans op een volle link in de avonduren. Bij een club die via de KPN core gaat, routeert NLE echt zelf los van het gebruik van KPN ip adressen?
Kan iemand zijn IP van NLE eens rechtsboven in https://www.ripe.net stoppen? En vertellen door welk AS nummer je aan het internet hangt? Ik hoop 286 of 1136 ;-)
Vergeet niet dat Ziggo hier superstabiel is en ze zijn ook nog vrij goed met serviceoplosser als je echt een storing hebt. Ik monitor mijn lijn van binnenuit en van buiten uit en op elke moment haal ik 150/15 en ik heb nooit downtime, anders dan mijn eigen onderhoud ;-)
Op het forum lees je dat NLE over het oplossen van problemen er gewoonweg langer over doet, maar ja 270e per jaar winst
Hoe zit dat ook al weer met TV kwaliteit over VVDSL, Ziggo is 10-12Mbit en KPN 8Mbit oid?
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 21-01-2017 07:00 ]
Ziggo was vroeger 12 Mbit. Tegenwoordig is het flexibel. Varieert ook tussen de 8 en de 12. KPN is inderdaad ongeveer 12. Maar dat is alleen de bandbreedte van de stream. Het zijn wel beiden 1080i streams, zij het met een andere compressietechniek.stormfly schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 06:59:
Zie je het verschil? Sommigen wel een beetje, sommigen niet. Ik niet...
En uiteraard gaat de gebruikte bandbreedte van je beschikbare totale bandbreedte af. Dat is wel de technische bandbreedte trouwens. Dus als jij een 110Mbit verbinding (attainable rate) hebt met een 100 Mbit abonnement, dan gaat je TV stream eerst van die "reserve" 10 Mbit af.
En die 110 Mbit zie je bij veel mensen die binnen 400 meter van de kast wonen.
Helder verhaal, ik dacht alleen gelezen te hebben dat KPN een lagere stream (<12Mbit) op VVDSL aanbiedt dan op het glasvezel platform, klinkt jou dat bekend?
Klopt. Op VVDSL heb je geen 'GlasHD kanalen', vanaf zenders 661 - 699. Deze zijn op je STB simpelweg niet beschikbaar.stormfly schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 09:26:
Helder verhaal, ik dacht alleen gelezen te hebben dat KPN een lagere stream (<12Mbit) op VVDSL aanbiedt dan op het glasvezel platform, klinkt jou dat bekend?
www.google.nl
Mijn IP-adres van NLE zit in de 86.91.0.0 - 86.91.255.255 reeks. AS8737 geloof ik. De domeinnamen hebben nog direct-adsl.nl erin.stormfly schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 06:59:
Vergeet je tv en telefonie?Cerberus_tm schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 01:13:
Toch niet goedkoper dan andere maatschappijen?
[ Voor 19% gewijzigd door ffk op 21-01-2017 10:23 ]
Ik heb zoiets van: eerst een jaartje bij een niet al te budget provider om te kijken hoe de lijnkwaliteit is. Als dat goed is, dan durf ik ook wel naar een budget provider zoals Tele2. Het is tegenwoordig toch allemaal KPN Wholesale via de straatkast, dus qua snelheid ofzo zit er geen verschil tussen providers.stormfly schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 06:59:
[...]
Maar ik wil liever niet bij een kleinere speler zoals Tele2.
[...]
Internet is voor mij een pijp die data van A naar B (en terug) kan brengen. Qua TV zijn we ook niet veeleisend, als NPO1,2,3 en RTL4 e.d. er maar op zit is het prima.Telefoon hebben we onze smartphones voor.
Dat maakt overstappen wel een stuk makkelijker moet ik zeggen
Je kunt beter de maandprijs berekenen door maand 1 t/m 12 op te tellen, eenmalige kosten erbij optellen en dat totaal dan delen door 12. Alleen naar maandbedrag kijken schiet niet echt op. De ene provider heeft eerste 3 mnd voor 0 euro, de ander heeft de eerste 6 mnd voor 10 euro etc.Cerberus_tm schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 01:13:
[...]
Toch niet goedkoper dan andere maatschappijen?
[afbeelding]
[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2017 10:27 ]
De 8 Mbit die ik noemde is op (V)VDSL. De hierboven genoemde glasHD streams zijn 12-12 Mbits en alleen voor de eerste 10 nederlandse zenders (NPO, SBS en RTL). En inderdaad alleen op glasvezel beschikbaar.MisteRMeesteR schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 09:55:
[...]
Klopt. Op VVDSL heb je geen 'GlasHD kanalen', vanaf zenders 661 - 699. Deze zijn op je STB simpelweg niet beschikbaar.
Hopelijk gaat dat ook nog veranderen want VVDSL van 100 Mbit kan dat natuurlijk makkelijk aan.
(En KPN draait een pilot met UHD zenders met een bandbreedte van 24 Mbit)
Ik heb VVDSL en mijn ouders FTTH en als ik hun STB bij mij aansluit heb ik gewoon de GlasHD multicast streams beschikbaarBarre73 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:31:
[...]
De 8 Mbit die ik noemde is op (V)VDSL. De hierboven genoemde glasHD streams zijn 12-12 Mbits en alleen voor de eerste 10 nederlandse zenders (NPO, SBS en RTL). En inderdaad alleen op glasvezel beschikbaar.
Hopelijk gaat dat ook nog veranderen want VVDSL van 100 Mbit kan dat natuurlijk makkelijk aan.
(En KPN draait een pilot met UHD zenders met een bandbreedte van 24 Mbit)
Ik heb dan ook op mijn ouders hun verbinding een extra STB aangevraagd en deze bij mij geplaatst
Die 4K pilot is volgens mij zelfs 28Mbit.
www.google.nl
Tnx guys zit in elke STB al de " normale <12Mbit " HD indeling al op 1-10 of nog steeds op hoge kanalen? Volgens mij ging KPN dat aanpassen?
Slim van die STB verplaatsen ;-)
http://bgp.he.net/AS1136#_graph4 die IP prefix komt uit AS 1136 dat is wel gunstig dat is KPN. De maintainer op ripe klopt niet helemaal met de praktijk.
Slim van die STB verplaatsen ;-)
http://bgp.he.net/AS1136#_graph4 die IP prefix komt uit AS 1136 dat is wel gunstig dat is KPN. De maintainer op ripe klopt niet helemaal met de praktijk.
Dit is AS1136, de AS waar alle(?) KPN consumenten IPs in vallen.ffk schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:13:
[...]
Mijn IP-adres van NLE zit in de 86.91.0.0 - 86.91.255.255 reeks. AS8737 geloof ik. De domeinnamen hebben nog direct-adsl.nl erin.
Daar twijfel ik dus ook over, ik heb geen idee hoe de koperlijn hier is. Sterker nog hij is nog een stukje verlengd dus ik ben benieuwd wat ik haal. Maar het mooiste is als het slecht is dat je kan zeggen " ach kost maar 30e per maand nog 11 maanden te gaanThinkPadd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:17:
[...]
Ik heb zoiets van: eerst een jaartje bij een niet al te budget provider om te kijken hoe de lijnkwaliteit is. Als dat goed is, dan durf ik ook wel naar een budget provider zoals Tele2. Het is tegenwoordig toch allemaal KPN Wholesale via de straatkast, dus qua snelheid ofzo zit er geen verschil tussen providers.
Enige waar ik nog over twijfel is dat ik nu actieve smartcards heb van Ziggo die dan gaan vervallen, ik kan nu al mijn kids tv laten kijken gratis. Maar over 10 jaar hebben ze pas een TV leeftijd dus tja, is dat niet een beetje een utopie om zo lang bij een provider te blijven. In geld 270e per jaar verschil kan je rationeel zeggen dat je dan een hoop losse ontvangers kan bij huren
Alle genoemde aanbieders hebben voor zover ik kan zien een vaste prijs per maand, dus geen eerste 3 maanden voor 0 euro, etc.ThinkPadd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:17:
[...]
Je kunt beter de maandprijs berekenen door maand 1 t/m 12 op te tellen, eenmalige kosten erbij optellen en dat totaal dan delen door 12. Alleen naar maandbedrag kijken schiet niet echt op. De ene provider heeft eerste 3 mnd voor 0 euro, de ander heeft de eerste 6 mnd voor 10 euro etc.
De eenmalige kosten zou je kunnen delen door het eerste jaar, maar ik weet van mezelf dat ik altijd vergeet over te stappen na een jaar, net zoals de meeste mensen, denk ik. Ook omdat het vervelend gedoe is, kans dat er bij de overzetting iets misgaat, etc. Dus je weet nooit over hoeveel jaar je die eenmalige kosten zou moeten uitsmeren. En sowieso is zijn die eenmalige kosten een beetje peanuts, behalve misschien de €50 borg voor het modem, die ik bij Fiber als eenmalig heb aangemerkt.
Ow ik gebruik die dingen zelf niet en ken bijna niemand die dat wel doet, dus heb daar geen rekening mee gehouden.
Toch komt Tele2 er beter, uit qua kwaliteit en storingen van het Internet, dan KPN DSL, volgens de providermonitor van de Consumentenbond:stormfly schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 06:59:
Voor mij gaat het VVDSL aanbod alleen op, helaas geen glas. Er zijn soortgelijke goedkope partijen, ik zit nu bij Ziggo. Maar ik wil liever niet bij een kleinere speler zoals Tele2. KPN heeft zijn televisie diensten etc goed op orde (ik spreek niet over storingen maar functionaliteit). Ik kijk vaak via de iPad tv in bed etc. Dat krijg je bij NLE of Telfort er gewoon bij.

Dus ik vraag me af hoeveel dat allemaal uitmaakt. Mijn ervaring bij Tele2 is wel prima, zit erbij sinds 2010 (het plan was uiteraard om elk jaar over te stappen naar de beste deal, maar ja...).
Sorry maar de consumentenbond bewijst keer op keer dat ze geen verstand hebben van dit soort zaken. En dit soort onderzoeken zijn op basis van consumentenbeleving. Niet bepaald objectief dus.
Kpn heeft afgelopen jaar 1 keer een grote landelijke storing van minstens een dag gehad. Dat was ook alleen bij klanten van KPN zelf. Dat werkt dan wel heel hard door in zulke cijfers. Terwijl Tele2 misschien drie kleine storingen had maar daar klaagden dan maar weinig mensen over.
Kpn heeft afgelopen jaar 1 keer een grote landelijke storing van minstens een dag gehad. Dat was ook alleen bij klanten van KPN zelf. Dat werkt dan wel heel hard door in zulke cijfers. Terwijl Tele2 misschien drie kleine storingen had maar daar klaagden dan maar weinig mensen over.
Klopt speelt inderdaad mee, maar ik vindt als Networking ICT'er de core omgeving van KPN een stuk mooier dan die van Tele2 inclusief de peerings op het internet.Cerberus_tm schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:53:
[...]
Toch komt Tele2 er beter, uit qua kwaliteit en storingen van het Internet, dan KPN DSL, volgens de providermonitor van de Consumentenbond:
[afbeelding]
Dus ik vraag me af hoeveel dat allemaal uitmaakt. Mijn ervaring bij Tele2 is wel prima, zit erbij sinds 2010 (het plan was uiteraard om elk jaar over te stappen naar de beste deal, maar ja...).
De peerings van KPN vind ik ook beter dan die van Ziggo. Ziggo gooit bepaalde sites over vreemde routes waardoor de latency alsnog flink hoog is.
Ik ben het geheel met je eens dat dit nog niet heel veel zegt. Aan de andere kant zeggen alle andere speculaties en anecdotes ook heel weinig; het is een bron die je naar eigen inzicht kunt gebruiken. Zijn er serieuze aanwijzingen dat KPN significant beter is dan andere, kleine aanbieders? Dat zou ik zeer interessant vinden. Overigens doet KPN het volgens de Consumentenbond in andere periodes ook niet veel beter dan kleinere aanbieders:Barre73 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:26:
Sorry maar de consumentenbond bewijst keer op keer dat ze geen verstand hebben van dit soort zaken. En dit soort onderzoeken zijn op basis van consumentenbeleving. Niet bepaald objectief dus.
Is er ergens een of ander onderzoek of andere bron die daar quantitatief iets over kan zeggen—dat wil zeggen, zijn er ergens iets van cijfers om te duiden of je echt in de praktijk zou merken dat KPN sneller of stabieler is? Ik zeg niet dat ik het niet geloof, maar ik krijg een beetje het idee dat er weinig echte informatie over de praktische ervaring is behalve anecdotes of theoretische zaken.stormfly schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:33:
[...]
Klopt speelt inderdaad mee, maar ik vindt als Networking ICT'er de core omgeving van KPN een stuk mooier dan die van Tele2 inclusief de peerings op het internet.
Hola! Gevoel:) omdat je in het wereldje werkt of oude studiematen spreekt, sommige partijen commerciële relaties hebben etc etc.
Maar feitelijk: We hebben op kantoor een dual homed bgp fullroute internet verbinding. Van KPN en Tele2.
Als je ziet wat KPN aan verkeer trekt door hun gunstige peerings zie je wel degelijk dat zij beter "aan het internet" hangen. Zelfs ondanks dat ze nog een extras aspath prepend doen tussen hun eigen AS nummers as by design.
Een kleine provider, waar ik dan aan denk zoals Jonas of Fiber. Die kunnen mijn inziens nooit zo goed peren op het internet als de grotere partijen.
Nadeel is wel dat Ziggo sinds de fusie of Tele2 via hun internationale netwerk verkeer moeten afhandelen van de moeder maatschappij. Ipv betaald inkopen, logisch zakelijk gezien maar het geeft je niet de kortste paden.
Maar feitelijk: We hebben op kantoor een dual homed bgp fullroute internet verbinding. Van KPN en Tele2.
Als je ziet wat KPN aan verkeer trekt door hun gunstige peerings zie je wel degelijk dat zij beter "aan het internet" hangen. Zelfs ondanks dat ze nog een extras aspath prepend doen tussen hun eigen AS nummers as by design.
Een kleine provider, waar ik dan aan denk zoals Jonas of Fiber. Die kunnen mijn inziens nooit zo goed peren op het internet als de grotere partijen.
Nadeel is wel dat Ziggo sinds de fusie of Tele2 via hun internationale netwerk verkeer moeten afhandelen van de moeder maatschappij. Ipv betaald inkopen, logisch zakelijk gezien maar het geeft je niet de kortste paden.
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 21-01-2017 19:43 ]
stormfly in "[Energiebedrijf NLE] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 1"
Als iemand nog tips heeft ;-)?
Als iemand nog tips heeft ;-)?
Haha, OK< duidelijk. Dus KPN heeft duidelijk een betere verbinding bij jullie? En zou dat ook uitmaken als je een kleine gebruiker bent, die normaal de lijn totaal niet leegtrekt (zoals ik)?stormfly schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:40:
Hola! Gevoel:) omdat je in het wereldje werkt of oude studiematen spreekt, sommige partijen commerciële relaties hebben etc etc.
Tja dat is afhankelijk, maar bij een download zal je het niet zo snel merken. Maar bij een game kan een lage latency=kortste pad wel een verschil maken.
Vroeger bij ADSL ging die korte latency van de KPN core dan weer verloren in de laatste meters naar je huis, maar met VVDSL is dat eigenlijk verleden tijd.
Vroeger bij ADSL ging die korte latency van de KPN core dan weer verloren in de laatste meters naar je huis, maar met VVDSL is dat eigenlijk verleden tijd.
[ Voor 34% gewijzigd door stormfly op 22-01-2017 15:37 ]
Mijn opa en oma wonen 3km van de wijkcentrale en hebben momenteel 8Mb ADSL. Ik moet zeggen dat het internetten daar een stuk vloeiender gaat dan hier. Websites vliegen er razendsnel door door de korte response. De latency zit zo rond de 10-13ms..stormfly schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:36:
Tja dat is afhankelijk, maar bij een download zal je het niet zo snel merken. Maar bij een game kan een lage latency=kortste pad wel een verschil maken.
Ik heb hier 50Mbit VDSL vanuit de wijkcentrale met net geen 600 meter afstand. En toch een vrij hoge latency die tussen de 20-25ms zit. Vanaf modem tot wijkcentrale gaat komt er al 8ms bij.
Ik zal eens een trace doen via mijn VDSL lijn en hun ADSL lijn, wil wel eens zien of ze via dezelfde route lopen.
Bij Vectoring merkte ik dat verschil natuurlijk nog minder, daar had ik een ping van rond de 9.
Ook kon ik dat verschil vroeger wel merken met kabelinternet. Toen wij nog ADSL hadden, ging het internetten toch soepeler dan via Eurodocsis. Bij kabel duurde soms even voordat we een reactie van een website kregen, dan kwam de website er ook direct voor. Bij adsl was er na het aanklikken direct een response en stond de site op m'n scherm.
[ Voor 14% gewijzigd door krakendmodem op 22-01-2017 16:58 ]
Een klant van mij is vanmorgen gemigreerd van Tele2's eigen apparatuur naar Tele2 VULA, de download is ongeveer hetzelfde, alleen is de upload nu veel langzamer geworden. Is dat normaal?
Tele2 apparatuur:
Download: 30.73 Mbit/s
Upload: 10.44 Mbit/s
Tele2 VULA:
Download: 29.86 Mbit/s
Upload: 3.01 Mbit/s
Tele2 apparatuur:
Tele2 VULA:
Grote kans dat over een aantal dagen de upload weer correct is. Anders even contact opnemen met Tele2 dat ze de verbinding opnieuw laten intrainen, dan kom je weer op dezelfde snelheid uit.esky schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:53:
Een klant van mij is vanmorgen gemigreerd van Tele2's eigen apparatuur naar Tele2 VULA, de download is ongeveer hetzelfde, alleen is de upload nu veel langzamer geworden. Is dat normaal?
Tele2 apparatuur:
Tele2 VULA:
Dich bis echt unne foëzen haas
Waarschijnlijk is de DLM de lijn aan het finetunen. Na ongeveer drie dagen zal de snelheid als het goed is weer op het oude niveau zijn. Ik had namelijk precies hetzelfde met dezelfde waarden.esky schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:53:
Tele2 apparatuur:
Tele2 VULA:
Even een vraagje over:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Hier zou ik 75mbit over koper moeten halen. Dit kan best kloppen, geen idee.
Echter in dezelfde woontoren, maar dan 10 verdiepingen lager, een ander huisnummer, kan er maar 50mbit gehaald worden.
Terwijl alle DSL kabels bij hetzelfde punt binnenkomen (2010).
Alleen de bewoner die lager woont, zou een korte kabel kunnen hebben, en daarom juist meer snelheid?
Of weten ze precies hoe elke kabel wordt versterkt en zit de andere bewoner misschien precies op een kabel met een versterkertje minder of zwakker?
Blijft raar.
Ben nu alle huisnummers aan het checken, 50,75, 90 Mbit/s gezien, apart.
Update: Bijna overal 75 Mbit/s. Sommige 80 of 90 Mbit/s Ook een enkele 42 en 50 Mbit/s.
Grappig. Waar de afwijking zit, mogelijk actieve DSL aansluitingen?
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Hier zou ik 75mbit over koper moeten halen. Dit kan best kloppen, geen idee.
Echter in dezelfde woontoren, maar dan 10 verdiepingen lager, een ander huisnummer, kan er maar 50mbit gehaald worden.
Terwijl alle DSL kabels bij hetzelfde punt binnenkomen (2010).
Alleen de bewoner die lager woont, zou een korte kabel kunnen hebben, en daarom juist meer snelheid?
Of weten ze precies hoe elke kabel wordt versterkt en zit de andere bewoner misschien precies op een kabel met een versterkertje minder of zwakker?
Blijft raar.
Ben nu alle huisnummers aan het checken, 50,75, 90 Mbit/s gezien, apart.
Update: Bijna overal 75 Mbit/s. Sommige 80 of 90 Mbit/s Ook een enkele 42 en 50 Mbit/s.
Grappig. Waar de afwijking zit, mogelijk actieve DSL aansluitingen?
[ Voor 10% gewijzigd door neeecht op 23-01-2017 21:08 ]
Indien er DSL klanten zijn, dan neemt Netco die snelheid over. Van de andere lagere snelheden kan het zijn dat de aansluiting ergens brak is (bij de klant thuis bv.) of is het een berekening van de snelheid die er op zijn minst mogelijk zal zijn
Heb ook wel eens gehad dat er in Netco 34Mb werd aangegeven, terwijl er op die lijn gewoon 50Mb binnenkwam. Later werd dat ook bijgesteld in Netco.
Heb ook wel eens gehad dat er in Netco 34Mb werd aangegeven, terwijl er op die lijn gewoon 50Mb binnenkwam. Later werd dat ook bijgesteld in Netco.
Naar mijn mening klopt die Fourstack website ook niet 100% omdat er bij mij wordt aangegeven dat ik middels VDSL bonding 46 Mb/s zou moeten behalen, echter haal ik met moeite 37 Mb/s momenteel met de ZTE H369A.krakendmodem schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:55:
Indien er DSL klanten zijn, dan neemt Netco die snelheid over. Van de andere lagere snelheden kan het zijn dat de aansluiting ergens brak is (bij de klant thuis bv.) of is het een berekening van de snelheid die er op zijn minst mogelijk zal zijn
Als ik de Arcadyan VGV7519 aansluit, dan traint mijn lijn hoger in (40 Mb/s).
Hier heeft Netco in al die jaren nog steeds niet mijn snelheid overgenomen. Site geeft 48 mbps aan, terwijl modem ingetraind staat op 55 mbit en boven de 60 mbit kan halen.krakendmodem schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:55:
Dich bis echt unne foëzen haas
Dat had ik juist niet met de Arcadyan, de ZTE's doen het hier beter.Requa schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:09:
[...]
Naar mijn mening klopt die Fourstack website ook niet 100% omdat er bij mij wordt aangegeven dat ik middels VDSL bonding 46 Mb/s zou moeten behalen, echter haal ik met moeite 37 Mb/s momenteel met de ZTE H369A.
Als ik de Arcadyan VGV7519 aansluit, dan traint mijn lijn hoger in (40 Mb/s).
Waarschijnlijk moet het dan handmatig aangepast worden in de database? Ik heb wel eens gehad dat iemand maar 12Mb/s kreeg van de 50Mb/s in Netco, maar dat kwam uieindelijk doordat de kabel in de straat gewoon kapot was.
[ Voor 18% gewijzigd door krakendmodem op 24-01-2017 14:13 ]
Heeft iemand eigenlijk een idee hoe lang KPN nog bridged mode IPTV blijft aanhouden? Ben nu bezig om eigen router in m'n netwerk op te bouwen (pfSense) en dan merk je dat Routed IPTV de boel wel een stuk gecompliceerder maakt (IGMP Proxy e.d.) en de boel dus ook flink foutgevoeliger maakt door de extra SPOF's die je daarmee creëert.
Dat 'Méér TV' (Netflix e.d. op je settopbox) mis ik eigenlijk totaal niet, dus ik houd het gewoon bij bridged mode denk ik. Kwestie van VLAN4 naar juiste netwerkpoortje doorzetten waar je settopbox aan hangt en klaar.
Dat 'Méér TV' (Netflix e.d. op je settopbox) mis ik eigenlijk totaal niet, dus ik houd het gewoon bij bridged mode denk ik. Kwestie van VLAN4 naar juiste netwerkpoortje doorzetten waar je settopbox aan hangt en klaar.
offtopic:
P.S. Waar is 'HvanderT' eigenlijk gebleven? Die had altijd wel interessante verhalen
Al een tijd niet meer gezien...
P.S. Waar is 'HvanderT' eigenlijk gebleven? Die had altijd wel interessante verhalen
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2017 14:15 ]
Dan ligt dat verschil in de chip van de DSLAM, als deze verschillend zijn, dan.krakendmodem schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:12:
[...]
Dat had ik juist niet met de Arcadyan, de ZTE's doen het hier beter.
Waarschijnlijk moet het dan handmatig aangepast worden in de database? Ik heb wel eens gehad dat iemand maar 12Mb/s kreeg van de 50Mb/s in Netco, maar dat kwam uieindelijk doordat de kabel in de straat gewoon kapot was.
Denk er momenteel aan om de ZTE H369A eruit te gooien om weer de Arcadyan VGV7519 aan te sluiten en WiFi op dat ding uit te zetten om vervolgens 2 accespoints van KPN aan te sluiten (heb er al 1) voor het WiFi gedeelte.
Aangezien die Arcadyan VGV7519 mij meer snelheid kan geven t.o.v. de ZTE H369A, is het voor mij het overwegen waard..
Ik het laatst getest of ik op mijn "zelfbouw netwerk" de STB's weer over vlan4 in bridge kan krijgen. Maar ze krijgen dan geen IP meer. Hier doet bridged het dus in ieder geval niet meerThinkPadd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:14:
Heeft iemand eigenlijk een idee hoe lang KPN nog bridged mode IPTV blijft aanhouden? Ben nu bezig om eigen router in m'n netwerk op te bouwen (pfSense) en dan merk je dat Routed IPTV de boel wel een stuk gecompliceerder maakt (IGMP Proxy e.d.) en de boel dus ook flink foutgevoeliger maakt door de extra SPOF's die je daarmee creëert.
offtopic:
P.S. Waar is 'HvanderT' eigenlijk gebleven? Die had altijd wel interessante verhalenAl een tijd niet meer gezien...
Overigens had ik tot afgelopen weekend alles via mijn Mikrotik lopen. Alleen kon ik mijn STB's niet meer opnieuw opstarten in deze situatie. Ze bleven hangen op het laatste "gele blokje" bij de opstart sequence van de STB. Uiteindelijk gisteren de Fritzbox er weer tussen gehangen en her en der wat utp kabels aangesloten tussen de fritzbox en de Mikrotik. Wat bridges gemaakt waardoor de STB's die in vlan 44 zitten vanuit de 1e en de 2e verdieping nu via de bridge op de Fritzbox uitkomen. Daarnaast nog 1 touwtje voor het VAS subnet en een touwtje voor "het gewone internet".
Alleen blijft Mikrotik over een possible loop zeuren. Vanavond nog maar even verder prutsen
[ Voor 24% gewijzigd door Newjersey op 24-01-2017 15:50 ]
Vreemd. Ik heb nu een Fritzbox 7360 als modem & router en daarmee werkt bridged nog wel prima.
Bevreemd mij ook erg. Ik had tot voor kort een Cisco 887VA als modem met hier vlan 4 en 6 gebridged naar een poort op m'n Mikrotik.ThinkPadd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:48:
Vreemd. Ik heb nu een Fritzbox 7360 als modem & router en daarmee werkt bridged nog wel prima.
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:14:
offtopic:
P.S. Waar is 'HvanderT' eigenlijk gebleven? Die had altijd wel interessante verhalenAl een tijd niet meer gezien...
offtopic:
Dat is krakendmodem volgensmij
Dat is krakendmodem volgensmij
KiekeboeThinkPadd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:14:
offtopic:
Kan gebeuren ja. Een defecte kabel betekent niet altijd dat er helemaal geen verbinding is, het kan ook simpelweg veel errors op je lijn geven waarmee de effectieve snelheid flink omlaag wordt gehaald.krakendmodem schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:12:
[...]
Ik heb wel eens gehad dat iemand maar 12Mb/s kreeg van de 50Mb/s in Netco, maar dat kwam uieindelijk doordat de kabel in de straat gewoon kapot was.
En defecte kabels... tsja, komt nogal eens voor. Vandaag ook weer gehad... erg slechte meetwaardes (capaciteit die op-en-neer jojode en isolatiewaardes in de kilo-ohms), ook de 2e dikader was slecht. Moest dus ondergronds aansturen die mogen gaan graven...
Let op:
Voor sommige providers zijn er losse xDSL topics, problemen met die providers bij voorkeur bespreken in die topics:
- ~[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- ~[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- ~[Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20
- Tweak (DSL) ervaringen topic - Deel 26
- [Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI
- ~[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2
- ~[Oxxio] Ervaringen & Discussie
- ~[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2
- [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres.
Voor sommige providers zijn er losse xDSL topics, problemen met die providers bij voorkeur bespreken in die topics:
- ~[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- ~[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- Tweak (DSL) ervaringen topic - Deel 26
- [Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI
- ~[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2
- ~[Oxxio] Ervaringen & Discussie
- ~[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2
- [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres.