Bij kpn heb ik bijna 10 jaar hetzelfde ip adres gehad, met verschillende modems en dus verschillende MAC adressen. Toch bleef het IP hetzelfde.
Denk dat ik misschien de reden heb gevonden waarom bij mij het ip adres gewijzigd kan zijn, ik log in met letterlijk: mac@internet wat gebeurd er als iemand anders dat ook doet?
Denk dat 'mac' nog moet veranderen in het juiste mac adres
oeps momentje
Denk dat 'mac' nog moet veranderen in het juiste mac adres
Ja, dat klopt. Bij providers die PPoE gebruiken kan je ip-adres hetzelfde blijven ongeacht mac-adres. Ik zeg alleen dat je er niet op zou moeten rekenen. En ik zeg ook dat dit niet per se geld voor elke DSL provider, omdat de keuze tussen PPPoE fn DHCP helemaal los staat van het onderliggende medium.krakendmodem schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:26:
Bij kpn heb ik bijna 10 jaar hetzelfde ip adres gehad, met verschillende modems en dus verschillende MAC adressen. Toch bleef het IP hetzelfde.
Heck, ze zouden zelfs ipv6-only kunnen gaan, puur op basis van RA's. Of helemaal ouderwets met IP's uitdelen met de hand in een brief, die je dan zelf met de hand moet instellen op je eigen apparatuur (dit is dan weer wel echt statisch). Allemaal helemaal onafhankelijk van het onderliggende medium.
Is er trouwens al wat meer bekend over het nieuwe modem van (ik meen) Draytek welke VDSL Bonding gaat ondersteunen?
Kan het even niet meer zien, wat ik me herinner <300M. (Edit: ik twijfel hier wel over, want de tele2 site geeft aan iets minder dan 1km.)krakendmodem schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:00:
[...]
Mwah, ik weet niet hoe ver je van de centrale zit, maar hoe je momenteel 50Mb wil gaan halen lijkt me sterk. Dan zal er wel wat gerepareerd moeten worden lijkt me.
De volgende punten weet ik wel:
- De KPN site geeft aan dat ik met mij abonement (60/6), verwacht wordt dat ik rond de 55 haal
- De monteur gaf aan 50Mb moet zeker mogelijk zijn met pairbonding
- Fourstack geeft aan 55mb met pairbonding
De monteur gaf ook iets aan over mogelijk abonnement niet goed omgezet is voor pairbonding.
Ga vanavond wel even bellen, eens kijken wat ze voor me kunnen betekenen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ithric op 22-02-2017 09:07 ]
Ik kwam gisteravond thuis en hee via WLAN geen internet. Mijn 7581 had weer eens een restart gehad. Via LAN wel internet, maar via WLAN niet. WLAN (2.4 GHz en 5 GHz) wel gewoon aanwezig. Ik doe een factory reset en tot mijn verbazing wel DSL, maar geen internet. Nog een keer een reset en toen weer alles ok. Moest m'n AVM repeater (WLAN bridge mode, zo'n 1750E) ook restarten, omdat ie geen internet access bleek geven.TD-er schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 06:57:
Mogelijk dat je ook gewoon in de webinterface een reconnect kunt doen en het dan ook werkt, maar gezien de bugs in de nieuwe 7581, zou een reboot mijn voorkeur hebben
Moet zeggen, blijft een leuk modem die 7581, vol bugs. Blijkbaar wordt de SW na een restart niet goed gereset en nog erger is een factory reset ook een hit-or-miss. Moet wel zeggen dat ik na de update van 6.54 (= totale bagger) naar 6.80 geen factory reset had gedaan, maar alleen een update.
Daarna nog de XS4ALL helpdesk aan de lijn gehad. Je ze worden ook doodziek van klanten met issues met dit modem, vooral nieuwe klanten die geen verbinding krijgen met dit modem en continue restarts.
Kreeg te horen dat het modem met de 6.80 FW nog steeds niet ok is en aan het pushen zijn voor een volgende update van AVM. Geen termijn natuurlijk.
Wat een drama... 1st class internet wordt zo wel een beetje 2nd class internet.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Zelfs voor 1 kilometer is dit wel heel weinig. Op 1 kilometer kan je al vaak gewoon 30Mb halen op een enkele lijn.Ithric schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:01:
[...]
Kan het even niet meer zien, wat ik me herinner <300M. (Edit: ik twijfel hier wel over, want de tele2 site geeft aan iets minder dan 1km.)
De volgende punten weet ik wel:Lijkt mij dus dat <20Mb (wat minder is dan zonder pairbonding), toch wel aan de lage kant is na een halve week intrainen.
- De KPN site geeft aan dat ik met mij abonement (60/6), verwacht wordt dat ik rond de 55 haal
- De monteur gaf aan 50Mb moet zeker mogelijk zijn met pairbonding
- Fourstack geeft aan 55mb met pairbonding
De monteur gaf ook iets aan over mogelijk abonnement niet goed omgezet is voor pairbonding.
Ga vanavond wel even bellen, eens kijken wat ze voor me kunnen betekenen.
Op breedbandwinkel.nl even je adres invullen, en dan met de muis over de beschikbare snelheden gaan. Dan zie je grofweg een schatting van de afstand tot de wijkcentrale.
Weet ikPeetz0r schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:38:
[...]
Ja, dat klopt. Bij providers die PPoE gebruiken kan je ip-adres hetzelfde blijven ongeacht mac-adres. Ik zeg alleen dat je er niet op zou moeten rekenen. En ik zeg ook dat dit niet per se geld voor elke DSL provider, omdat de keuze tussen PPPoE fn DHCP helemaal los staat van het onderliggende medium.
Heck, ze zouden zelfs ipv6-only kunnen gaan, puur op basis van RA's. Of helemaal ouderwets met IP's uitdelen met de hand in een brief, die je dan zelf met de hand moet instellen op je eigen apparatuur (dit is dan weer wel echt statisch). Allemaal helemaal onafhankelijk van het onderliggende medium.
Bij KPN heb ik een week het modem uit gehad, ip bleef hetzelfde. Maar net hoe de provider alles heeft ingesteld.
[ Voor 5% gewijzigd door krakendmodem op 22-02-2017 10:05 ]
Ik dacht gisteren/vanochtend zal wel goed gaan, maar twijfel toch best wel nu. (vandaar dat ik even ga bellen vanavond)krakendmodem schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:01:
[...]
Zelfs voor 1 kilometer is dit wel heel weinig. Op 1 kilometer kan je al vaak gewoon 30Mb halen op een enkele lijn.
Op breedbandwinkel.nl even je adres invullen, en dan met de muis over de beschikbare snelheden gaan. Dan zie je grofweg een schatting van de afstand tot de wijkcentrale.
ik keek zojuist ook op breedbandwinkel, maar het zag er anders uit en vond het even niet zo snel.
Na nogmaals kijken heb ik de gegeven gevonden:
Afstand tot uw wijkcentrale: 978M
Afstand tot uw straatkast: 214M
Dus ik zit toch ruim binnen de 300M die ik eerder aangaf, dus volgens mij klopt 50-55Mb ook wel redelijk dan als ik even kijk.
Edit:
Bedankt voor je reactie in iedergeval en andere die ook gereageerd hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Ithric op 22-02-2017 11:22 ]
Als je wijkkast niet actief is, dan wordt je doorgelust naar de wijkcentrale. Mocht je wel op de straatkast met actieve apparatuur aangesloten zijn, dan heb je wel een hele slechte lijn.
Vreemd, laatst aan het klooien geweest met m'n Telfort verbinding, heb er 3 verschillende modems aan gehad en IP-adres is niet één keer gewijzigd. Heb nog steeds het IP-adres wat ik vanaf de dag van activatie had.krakendmodem schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:03:
[...]
Bij een Telfort lijntje die ik ook heb hoef ik het modem maar om te wisselen of een dagje uit te zetten, dan krijg ik een ander ip.
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2017 12:57 ]
De wijkkast is gewoon actief, de monteur had daar vrijdag de aanpassing op gedaan.krakendmodem schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:36:
Als je wijkkast niet actief is, dan wordt je doorgelust naar de wijkcentrale. Mocht je wel op de straatkast met actieve apparatuur aangesloten zijn, dan heb je wel een hele slechte lijn.
Hij had de verkeerde poort gepakt, maar dit was binnen 5 minuten omgezet. (in de straat aan de overkant)
Das gek. Dit betreft wel een goedkoop 'zakelijk' internet pakket. Lijkt me sterk dat dit het kan zijn, maar de mogelijkheid is er. de instellingen zijn precies hetzelfde als voor een consumentenlijn. Telfort profiel in de fritz.box pakt ie meteen.ThinkPadd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:57:
[...]
Vreemd, laatst aan het klooien geweest met m'n Telfort verbinding, heb er 3 verschillende modems aan gehad en IP-adres is niet één keer gewijzigd. Heb nog steeds het IP-adres wat ik vanaf de dag van activatie had.
Zal eens inloggen en kijken wat ie nu doet.
Dan zeker even bellen.Ithric schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:05:
[...]
De wijkkast is gewoon actief, de monteur had data vrijdag de aanpassing op gedaan.
Hij had de verkeerde poort gepakt, maar dit was binnen 5 minuten omgezet. (in de straat aan de overkant)
Ter aanvulling op bovenstaand:
Ik heb van xs4all gewoon een statisch (vast) IP. Deze stond ook vermeld in de welkomst brief met wachtwoorden ed. Voorzover ik weet is xs4all de enige die een écht statisch IP aanbiedt.
Ik heb van xs4all gewoon een statisch (vast) IP. Deze stond ook vermeld in de welkomst brief met wachtwoorden ed. Voorzover ik weet is xs4all de enige die een écht statisch IP aanbiedt.
IMHO is een IP-adres pas statisch als de end-user een IP, gatewat en netmask toegewezen krijgt. Niet via DHCP.
Nou net contact gehad met KPN, er is dus wel wat mis met de lijn. (de helpdesk zag ook maar 20Mbit naar het modem)
Morgen avond komt er al een monteur, dat had ik dus niet verwacht zo snel al.
Dus maar even afwachten, gelukkig heb ik deze snelheid al jaren, dus ik mis verder nog niks.
Morgen avond komt er al een monteur, dat had ik dus niet verwacht zo snel al.
Dus maar even afwachten, gelukkig heb ik deze snelheid al jaren, dus ik mis verder nog niks.
Mja, ik heb wel eens zelfs de zelfde dag nog een monteur gehad, dus snel zijn ze zeker.Ithric schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:36:
Nou net contact gehad met KPN, er is dus wel wat mis met de lijn. (de helpdesk zag ook maar 20Mbit naar het modem)
Morgen avond komt er al een monteur, dat had ik dus niet verwacht zo snel al.![]()
Hoop alleen dat die monteur wat voor je kan doen. Mogelijk is de lijn niet lekker en mag de schop in de grond.
Ik heb vandaag gebeld en ik word omgezet naar bvvdsl. Ader wordt er bij gezet (of gelast) en een nieuw modem komt er aan.krakendmodem schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 19:02:
[...]
Indien je de juiste apparatuur (modem) hebt hangen, dan kan je automatisch overgezet worden. Maar als je even belt met je provider, dan zetten ze het meteen in gang en hoef je niet te wachten.
Ik denk niet dat ie gelast wordt. Dat kost KPN namelijk aardig wat geld en doen ze niet voor consumententlpeter schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:21:
[...]
Ik heb vandaag gebeld en ik word omgezet naar bvvdsl. Ader wordt er bij gezet (of gelast) en een nieuw modem komt er aan.
Ik ben zelf kabellasser geweest en ik heb dit nog nooit gehoord. Waarom zouden ze dat niet doen?
Als je niet al 2 aderparen afgelast hebt in de hoofdkabel, zal KPN geen opdracht geven om alsnog een tweede aderpaar af te lassen. Simpelweg te duur.tlpeter schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:27:
Ik ben zelf kabellasser geweest en ik heb dit nog nooit gehoord. Waarom zouden ze dat niet doen?
Slechts op 1 manier krijg je dat voor elkaar, namelijk door het aanvragen van een tweede fysieke (analoge) lijn.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Zou kunnen hoor. Waarschijnlijk is de hele kabel al gelast.
Aan de andere kant verdient KPN ook veel geld door 60Mb pakketten af te kappen op 50Mb. En dat terwijl er pairbonding mogelijk is (maar niet actief op dat moment). Ik heb een paar keer moeten bellen de lijn om te laten zetten naar een bonding lijntje. Regulier VDSL2 uit een wijkcentrale, dus Max 50Mb per lijn.RobinF schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:24:
[...]
Ik denk niet dat ie gelast wordt. Dat kost KPN namelijk aardig wat geld en doen ze niet voor consumenten
En hoe was het afgelopen?Ithric schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:36:
Morgen avond komt er al een monteur, dat had ik dus niet verwacht zo snel al.![]()
Tenzij volgens canvas er 2 dikaders zijn ingelast (geweest) dan gaat gewoon de shop in de grond na bezoek installatie monteur die na metingen ondergronds zal aansturen.Barre73 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:30:
[...]
Als je niet al 2 aderparen afgelast hebt in de hoofdkabel, zal KPN geen opdracht geven om alsnog een tweede aderpaar af te lassen. Simpelweg te duur.
Slechts op 1 manier krijg je dat voor elkaar, namelijk door het aanvragen van een tweede fysieke (analoge) lijn.
Als volgens canvas maar 1 ader is ingelast kun je zoiezo geen bonding aanvragen en zal mits dat wel lukt de order door de monteur weer worden omgezet naar een enkele lijn aangezien je ook geen ondergronds kunt aansturen voor de 2e dikader.
Gisteren ochtend is er een test gedaan, daarna ging internet van 20Mb naar 32Mb.
S'avonds kwam de monteur mooi op tijd, deze heeft de ISRA aansluitingen anders gemaakt.
(hopelijk snappen jullie wat ik probeer uit te beelden, kon geen foto vinden)
Voorheen:
Kabel 1 ___
Kabel 2 ___---
Nu:
Kabel 1 -----___---- Kabel 2
(Dit zou ik moeten vergelijken als een waterleiding gaf hij aan, dan kan het makkelijker en beter verbinding maken.)
Daarna heeft hij meen ik de lijn doorgemeten (weet niet of ook de koperleiding was doorgemeten), daaruit maakte hij op dat ik 32Mb maximaal kan halen. (22Mb op de eerste lijn en 9-10Mb op de tweede lijn.)
Waar ik voorheen veel FEC errors op Lijn 2 had, heb ik die gisteren niet gezien.
Ik zal de komende dagen de FEC errors in de gaten houden en of er toch progresie in komt.
(weet niet goed wat ik moet geloven momenteel over de verwachte snelheid:
- 50-55Mb: 2-3 bronnen, Fourstack, Verwachte snelheid bij KPN aangegeven en de monteur welke bonding aansloot
- 32Mb: 1 bron, de monteur van gisteren avond
Als mensen ervaring hiermee hebben of tips zijn deze altijd welkom natuurlijk. (ben vooral blij dat ik nu weer van 17-18Mb speedtest naar 30Mb+ ben gegaan.
[ Voor 2% gewijzigd door Ithric op 24-02-2017 11:16 . Reden: Zinnen nagelopen en verbeterd... ]
12 mb tussen 2 dikaders is anders wel een flink verschil vind ik. Zou hooguit 5 mb verschil in moeten zitten afhankelijk van de afstand.
Weet je ook wat de lengte naar de hoofdverdeler is ?
[ Voor 49% gewijzigd door Jan-man op 24-02-2017 13:30 ]
(Volgens breedbandwinkel, als ik een schatting maak naar de straatkast klopt het hemelsbreed wel ongeveer)Jan-man schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:28:
12 mb tussen 2 dikaders is anders wel een flink verschil vind ik. Zou hooguit 5 mb verschil in moeten zitten afhankelijk van de afstand.
Zal vanavond nog even een nieuwe screenshot maken en uploaden, zodat ze naast elkaar kunnen voor vergelijk.
Ik datdus ook een beetje (de verhouding lijkt niet te kloppen momenteel), voorheen zat ik op 1 ader paar al op 20Mb en ik ging uit van ongeveer een verdubbeling (dus >40Mb)
Hoe moet ik trouwens het verschil tussen Upload en download zien, want de upload

[ Voor 9% gewijzigd door Ithric op 24-02-2017 14:04 . Reden: Beter zins opbouw, volgende keer maar eerst even doorlezen. ]
Dat is dus precies wat ik zeg. Als er volgens Fourstack geen 2 aderparen ingelast zijn, is er geen bonding mogelijk. En om bonding mogelijk te maken zal KPN niet speciaal daarvoor een tweede aderpaar (of dikader zoals jij het noemt) inlassen.Jan-man schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:35:
[...]
Tenzij volgens canvas er 2 dikaders zijn ingelast (geweest) dan gaat gewoon de shop in de grond na bezoek installatie monteur die na metingen ondergronds zal aansturen.
Als volgens canvas maar 1 ader is ingelast kun je zoiezo geen bonding aanvragen en zal mits dat wel lukt de order door de monteur weer worden omgezet naar een enkele lijn aangezien je ook geen ondergronds kunt aansturen voor de 2e dikader.
Dus we zeggen hetzelfde.
980 meter moet je toch zeker 2 x 30 mb moeten kunnen halen. Of heb je toevallig een stap58 kabel ?Ithric schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:59:
[...]
(Volgens breedbandwinkel, als ik een schatting maak naar de straatkast klopt het hemelsbreed wel ongeveer)
Zal vanavond nog even een nieuwe screenshot maken en uploaden, zodat ze naast elkaar kunnen voor vergelijk.
Ik datdus ook een beetje (de verhouding lijkt niet te kloppen momenteel), voorheen zat ik op 1 ader paar al op 20Mb en ik ging uit van ongeveer een verdubbeling (dus >40Mb)
Hoe moet ik trouwens het verschil tussen Upload en download zien, want de uploadis wel van 3Mb naar 10Mb gegaan namelijk. (zegt dit niks of toch iets)
Moet deze ff kwijt 
Techniek | Bandbreedte | Max. snelheid | Max. lengte |
ADSL2+ | 2.2 MHz | ~10 Mb/s | ~ 4 km |
24 Mb/s | ~ 1 km | ||
VDSL2 | 8.8 MHz | 50 Mb/s | 1 km |
17.6 MHz | 100 Mb/s | 600 m | |
VPlus | 35.3 MHz | 200 Mb/s | 400 m |
300 Mb/s | 200 m | ||
G.fast | 106 MHz | 500 Mb/s | 100 m |
[ Voor 8% gewijzigd door Balance op 02-03-2017 17:53 ]
Ik weet neit helemaal waarom je dat ineens plaatst hier? Maar onderstaande vult het wel mooi aan :-)Balance schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:51:
Moet deze ff kwijt
Techniek Bandbreedte Max. snelheid Max. lengte ADSL2+ 2.2 MHz ~10 Mb/s ~ 4 km 24 Mb/s ~ 1 km VDSL2 8.8 MHz 50 Mb/s 1 km 17.6 MHz 100 Mb/s 600 m VPlus 35.3 MHz 200 Mb/s 400 m 300 Mb/s 200 m G.fast 106 MHz 500 Mb/s 100 m
nieuws: KPN levert eerste aansluitingen met techniek voor 400Mbit/s-dsl
Vandaag wezen kringloopwinkelen en kwam een leuke (nieuwe zo te zien) Experiabox V9 tegen voor een euro. Die heb ik dus maar meegenomen, kijken of er wat mee te spelen viel.
Zojuist het ding even aangesloten en ingelogd op het modem. Meteen een telefoonnummer zichtbaar uit de regio waar het modem vandaan kwam, en dus de aansluiting waar het nummer op geregistreerd stond ook snel gevonden. Glasvezelgebied in ieder geval, het broadband lampje begon direct te knipperen. Net een reset gegeven, ga ik binnenkort op wat DSL lijnen wat testjes draaien voor de fun
Ook was ik vandaag in Ermelo en kwam ik daar een kabelverdeler (Google Maps) tegen waar een blauwe buis uit de grond steekt. Zelfs toen deze straat door Google in de zomer van 2016 op de foto werd gezet stak die buis er al uit.
Nu weet ik dat daar glasvezel ligt, en via netco krijg ik ook netjes te zien dat er gewoon 500Mb mogelijk is op een adres. Weet iemand waarom er dan uberhaupt een buis bij die kast omhoog komt? Daar ligt al een behoorlijke tijd glas dacht ik
.
Zojuist het ding even aangesloten en ingelogd op het modem. Meteen een telefoonnummer zichtbaar uit de regio waar het modem vandaan kwam, en dus de aansluiting waar het nummer op geregistreerd stond ook snel gevonden. Glasvezelgebied in ieder geval, het broadband lampje begon direct te knipperen. Net een reset gegeven, ga ik binnenkort op wat DSL lijnen wat testjes draaien voor de fun
Ook was ik vandaag in Ermelo en kwam ik daar een kabelverdeler (Google Maps) tegen waar een blauwe buis uit de grond steekt. Zelfs toen deze straat door Google in de zomer van 2016 op de foto werd gezet stak die buis er al uit.
Nu weet ik dat daar glasvezel ligt, en via netco krijg ik ook netjes te zien dat er gewoon 500Mb mogelijk is op een adres. Weet iemand waarom er dan uberhaupt een buis bij die kast omhoog komt? Daar ligt al een behoorlijke tijd glas dacht ik
[ Voor 5% gewijzigd door krakendmodem op 04-03-2017 19:48 ]
Die kabelverdeler is niet een actieve kast, hier zit geen glas op aangesloten. Die blauwe buis is wellicht ter voorbereiding ooit, ik weet het niet.krakendmodem schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:47:
Vandaag wezen kringloopwinkelen en kwam een leuke (nieuwe zo te zien) Experiabox V9 tegen voor een euro. Die heb ik dus maar meegenomen, kijken of er wat mee te spelen viel.
Nu weet ik dat daar glasvezel ligt, en via netco krijg ik ook netjes te zien dat er gewoon 500Mb mogelijk is op een adres. Weet iemand waarom er dan uberhaupt een buis bij die kast omhoog komt? Daar ligt al een behoorlijke tijd glas dacht ik.
Maar die kabelverdeler is dus iig niet actief en behoort dus niet tot de buitenring.
Dat bedoel ik juistWildfire schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:55:
[...]
Die kabelverdeler is niet een actieve kast, hier zit geen glas op aangesloten. Die blauwe buis is wellicht ter voorbereiding ooit, ik weet het niet.
Maar die kabelverdeler is dus iig niet actief en behoort dus niet tot de buitenring.
Mogelijk een geannuleerde ombouwing naar een buitenring zou ik dan zeggen.krakendmodem schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:57:
[...]
Dat bedoel ik juist. Geen actieve kast, maar in die straat ligt dus al glasvezel van Reggefiber, dus vraag me af waarom er uberhaupt een buis naar die kast toe ligt. (nu dus de grond uit steekt).
Let wel even op dat het geen heling betreft. Want zover ik kan zien geeft KPN alleen maar Experiaboxen uit waarbij KPN eigenaar blijft van het apparaat.krakendmodem schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:47:
Nu weet ik dat daar glasvezel ligt, en via netco krijg ik ook netjes te zien dat er gewoon 500Mb mogelijk is op een adres. Weet iemand waarom er dan uberhaupt een buis bij die kast omhoog komt? Daar ligt al een behoorlijke tijd glas dacht ik.
Dich bis echt unne foëzen haas
Ik weet dat die dingen van KPN blijven, maar ik denk dat ze geen moeite gaan doen om een modem dat in een kringloop lag.slaay schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:13:
[...]
Let wel even op dat het geen heling betreft. Want zover ik kan zien geeft KPN alleen maar Experiaboxen uit waarbij KPN eigenaar blijft van het apparaat.
In vrijwel elke kringloop/rommelmarkt liggen wel meerdere van die Eperiaboxen, zelfs boxen die ze al jaren niet meer uitleveren. (Thomsom/Speedtouches). Die dingen zijn geen stuiver meer waard. Als KPN die dingen zo graag terug wil, dan hadden ze er borg voor moeten vragen, netz oals UPC vroeger ook altijd deed. In Nederland zullen er ook wel duizenden van die dingen in omloop zijn, dus ik wens KPN veel succes als ze die allemaal ineens terug willen.
Officieel zit ik inderdaad fout. Maar ik denk dat dit wel meevalt. KPN houdt waarschijnlijk niet actief bij wie welke modem heeft ontvangen en weer heeft teruggestuurd. En al zou dat wel zo zijn, een monteur wisselt die dingen zo voor je om, en dan weet KPN alsnog niet waar dat modem is gebleven. (die monteurs zetten namelijk het omgewisselde modem ook soms in bij een andere klant)
Normaal gesproken stuur ik die oude meuk ook gewoon terug naar KPN. Uiteindelijk komt dit modem wel weer op een plek te hangen waar nog een oud Thomson/Arcadyan hangt. Ik blij, KPN blij. Zij hebben hun oude meuk terug en die V9 krijgt weer een nuttige toepassing.
KPN houdt zich inderdaad niet bezig met het terugkrijgen van die modems. Daarmij schrikken ze veel klanten af en die oude troep is toch niets meer waard.
Kan 2 redenen hebben.krakendmodem schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:57:
[...]
Dat bedoel ik juist. Geen actieve kast, maar in die straat ligt dus al glasvezel van Reggefiber, dus vraag me af waarom er uberhaupt een buis naar die kast toe ligt. (nu dus de grond uit steekt).
1. Deze lag er al voordat het een glasgebied werd en is dus de omzetting naar actieve kast stop gezet daarna. Dit heb ik hier ook in de straat daar lag de glas voor de actieve kast er en 3 maanden later kwam er groen licht voor ftth.
2. Er zit een groot wooncomplex/flat vlakbij die niet verglast kan worden. Dan wordt soms de wijkkast alsnog opgebouwd. Heb ik eens meegemaakt bij een 200 senioren appartementen gebouw.
Zou beide kunnen, als ik random wat postcodes uit Ermelo invul zie ik dat er in veel gebieden ook gewoon Vectoring DSL wordt aangeboden, naast dat er glasvezel beschikbaar is. En ik dacht dat er rond 2013 glas kwam daar.Jan-man schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:26:
[...]
Kan 2 redenen hebben.
1. Deze lag er al voordat het een glasgebied werd en is dus de omzetting naar actieve kast stop gezet daarna. Dit heb ik hier ook in de straat daar lag de glas voor de actieve kast er en 3 maanden later kwam er groen licht voor ftth.
2. Er zit een groot wooncomplex/flat vlakbij die niet verglast kan worden. Dan wordt soms de wijkkast alsnog opgebouwd. Heb ik eens meegemaakt bij een 200 senioren appartementen gebouw.
Luxe positie daar
Volgens mij is het alleen heling als je makkelijk had kunnen weten dat een zaak gestolen was. Is dat in dit geval makkelijk?
Ik denk niet wat de gemiddelde persoon weet wat precies het beleid bij KPN is wat betreft het terugvragen van modems. Ik zelf zou het in elk geval niet weten.
Verder lijkt het mij best mogelijk dat KPN soms partijen overbodige modems verkoopt of weggooit, of dat ze oudere modellen verkopen of weggooien. Ik zou niet denken dat die dingen tweedehands heel veel waard zijn. Dus ik denk niet dat van mij redelijkerwijs kan worden verwacht dat ik weet of zoiets gestolen is.
Dat ligt anders bij een fiets voor een verdachte prijs op een verdachte plaats, zoals een prima fiets voor €10 op straat kopen.
Ik denk niet wat de gemiddelde persoon weet wat precies het beleid bij KPN is wat betreft het terugvragen van modems. Ik zelf zou het in elk geval niet weten.
Verder lijkt het mij best mogelijk dat KPN soms partijen overbodige modems verkoopt of weggooit, of dat ze oudere modellen verkopen of weggooien. Ik zou niet denken dat die dingen tweedehands heel veel waard zijn. Dus ik denk niet dat van mij redelijkerwijs kan worden verwacht dat ik weet of zoiets gestolen is.
Dat ligt anders bij een fiets voor een verdachte prijs op een verdachte plaats, zoals een prima fiets voor €10 op straat kopen.
Ik beloofde vorig week foto's van kabel- en hoofdverdelers en ik besef me zojuist dat ik het elke dag weer compleet vergeet. Ik ga m'n best doen het morgen niet te vergeten
Die worden gerecycled. Alleen als jij jouw Experiabox niet terug geeft en KPN geeft jou een boete (t.h.v. de vervangingswaarde) wordt jij eigenaar van de ExperiaboxCerberus_tm schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:39:
Volgens mij is het alleen heling als je makkelijk had kunnen weten dat een zaak gestolen was. Is dat in dit geval makkelijk?
Graag, ik ben wel benieuwd als voormalig hoofd en kabelverdeler monteur.Wildfire schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:14:
Ik beloofde vorig week foto's van kabel- en hoofdverdelers en ik besef me zojuist dat ik het elke dag weer compleet vergeet. Ik ga m'n best doen het morgen niet te vergeten
Het is voor mij alweer zo'n 15 jaar geleden denk dat ik er in heb gewerkt.
De befaambe B20 kasten en de kleienere varianten er van.
De soldeerstroken in die dingen waar je in de zomer een optater van kreeg door de ISDN lijnen
De waaier kasten die groen uitgeslagen waren etc etc
Soms mis het wel nog hoor, zeker wanneer het zonnetje lekker schijnt met een graatje of 20.
In de herst heb ik hier gelukkig geen last van

Zojuist is er een uiterst vriendelijke KPN monteur geweest om mijn DSL verbinding op te leveren.
Hij heeft heel netjes gelijk het ISRA vervangen. ( Wat eigenlijk de hoofdreden van de monteur inschakelen was, mede door het advies hier op het forum. Het jaren 50 PTT kastje is niet meer
).

En de modem waardes :
Link status Up
Showtime 0 h 54 min 19 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 33031/108836 kbps
Attainable rate (Up/Down) 53633/110202 kbps
Noise margin (Up/Down) 6.1/5.4 dB
Line attenuation (Up/Down) 11.6/8.2 dB
Output power (Up/Down) 0.3/11.9 dBm
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave depth (Up/Down) 4/8
Interleave delay (Up/Down) 0/0 ms
INP (Up/Down) 62/78 Symbolen
Profile 17a
CRC errors (Up/Down) 0/0
FEC errors (Up/Down) 0/64
Volgens mij niet slecht voor een oud flatje met stap58.
Ik wil jullie allemaal nogmaals danken voor de adviezen en reacties!
Hij heeft heel netjes gelijk het ISRA vervangen. ( Wat eigenlijk de hoofdreden van de monteur inschakelen was, mede door het advies hier op het forum. Het jaren 50 PTT kastje is niet meer

En de modem waardes :
Link status Up
Showtime 0 h 54 min 19 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 33031/108836 kbps
Attainable rate (Up/Down) 53633/110202 kbps
Noise margin (Up/Down) 6.1/5.4 dB
Line attenuation (Up/Down) 11.6/8.2 dB
Output power (Up/Down) 0.3/11.9 dBm
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave depth (Up/Down) 4/8
Interleave delay (Up/Down) 0/0 ms
INP (Up/Down) 62/78 Symbolen
Profile 17a
CRC errors (Up/Down) 0/0
FEC errors (Up/Down) 0/64
Volgens mij niet slecht voor een oud flatje met stap58.
Ik wil jullie allemaal nogmaals danken voor de adviezen en reacties!
Oh d'r is niet veel veranderd hoor... Enige echt anders zijn de buitenring kabelverdelers.tlpeter schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 07:42:
[...]
Graag, ik ben wel benieuwd als voormalig hoofd en kabelverdeler monteur.
De soldeerstroken in die dingen waar je in de zomer een optater van kreeg door de ISDN lijnen
De waaier kasten die groen uitgeslagen waren etc etc![]()
Soms mis het wel nog hoor, zeker wanneer het zonnetje lekker schijnt met een graatje of 20.
Heb een paar foto's geschoten, o.a. van de grote hoofdverdeler bij de Spoorlaan in Tilburg.
Ik verheugde mij op een geplande VDSL update in 4e Q 2017 (via fourstack) maar die is nu helaas verdwenen
Er zijn geen geplande update's.
:)
EDIT:tlpeter schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 07:42:
[...]
Graag, ik ben wel benieuwd als voormalig hoofd en kabelverdeler monteur.
De waaier kasten die groen uitgeslagen waren etc etc![]()
knipper-de-knipper-de-knip
Ik hoorde van een collega KPN'er dat het blijkbaar verboden is om infra-gegevens en foto's van centrales e.d. publiekelijk te delen. Ik neem daarom geen risico en heb de betreffende data/foto's verwijderd...
[ Voor 87% gewijzigd door Wildfire op 20-03-2017 18:40 ]
Die laatste twee staan naast een weg, stel nou dat er een auto tegenaan rijdt en alle draadjes los worden gerukt. Hoe lang zou het dan duren voordat alles weer op de juiste manier is aangesloten?
Wees niet bang, heb geen snode plannen ofzo, gewoon benieuwd
Oeh, da's echt een k*tklus zeg. Gelukkig is dat voor de jongens van ondergronds.ThinkPadd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:57:
Die laatste twee staan naast een weg, stel nou dat er een auto tegenaan rijdt en alle draadjes los worden gerukt. Hoe lang zou het dan duren voordat alles weer op de juiste manier is aangesloten?
Ja, het gebeurt weleens dat een kabelverdeler omver wordt gereden. Dan ligt meteen een hele wijk eruit. Maar meestal komt er dan nog dezelfde dag nog een team om het te herstellen.
Oh, en mocht één van de kabelverdelers op mijn foto's ooit kapot zijn kloppen we eerst bij jou aan.
[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 07-03-2017 23:04 ]
Dan heb je binnen notime een klein leger aan ondergronds monteurs er staan en binnen 24/48 uur werkt alles weer. Heb het meegemaakt paar jaar terug 😁.ThinkPadd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:57:
Hoe is het met het geluid in de centrale, ik weet nog van vroeger dat het een complete geratel was dat 24 uur per dag door ging. Nog steeds zeil op de vloer en de verrijdbare trap...

Bij mij ook zoiets. Maart 2017 werd 28 maart 2017 en dat is nu helaas mei 2017 geworden.Tony schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:28:
Ik verheugde mij op een geplande VDSL update in 4e Q 2017 (via fourstack) maar die is nu helaas verdwenenEr zijn geen geplande update's.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Je hoort wel wat apparatuur ja, maar de meeste zooi staat in aparte ruimtes. Valt allemaal erg mee dus, tenminste in de meeste hoofdverdelers.Speedmaster schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:36:
Hoe is het met het geluid in de centrale, ik weet nog van vroeger dat het een complete geratel was dat 24 uur per dag door ging. Nog steeds zeil op de vloer en de verrijdbare trap...
Bedankt voor de foto's! Zouden er meer moeten doen, de laatste foto's uit een grote centrale die ik heb gezien staan al paar jaar op het forum van gebruikers.eu.Wildfire schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:18:
[...]
Betonkast zal ik ook wel een fotootje van maken als ik weer eens een werkbon ervoor krijg. Oh ja en een A12 (actieve variant van de B12) heb ik ook al een paar keer gehad. Nauwelijks ruimte om je kont in te keren.
Optaters? Yup, bij solderen al meerdere malen meegemaakt. Het is niets ernstigs maar 96 volt is niet fijn.
Waaierkasten? Ik haat waaierkasten... regelmatig ontbreekt nou net de labelling op het aderpaar wat ik moet hebben en kan ik dus naar de hoofdverdeler gaan om daar een pieper op te hangen zodat ik het aderpaar kan uitpiepen. En moet ik daarna dus weer terug naar de hoofdverdeler om de pieper op te halen. Zo duurt een klusje van 5 minuten al snel 30-45 minuten met dat op en en neer rijden.
Paar fotootjes
Deze drie: hoofdverdeler Oisterwijk
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Was bezig met een storing, je ziet daar een access terminator (soort testmodem) hangen aan een SIP-poort.
Deze vier: hoofdverdeler aan de Spoorlaan in Tilburg
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Solderen kom je bij veel hoofdverdelers nog tegen. Geef mij maar LSA verbindingen zoals hieronder, prikken met een LSA-tang en klaar. Solderen kost gewoon meer tijd, het is meer gedoe.
[afbeelding]
Deze twee: een kabelverdeler (niet actief, dus geen buitenring) in Oisterwijk. Puur natuur zoals te zien
[afbeelding]
[afbeelding]
Niet alle kabelverdelers zijn even netjes helaas... ik zorg er iig voor mijn eigen rotzooi meteen op te ruimen altijd.
Een buitenring kabelverdeler in Tilburg
[afbeelding]
Het gedeelte rechts bevat dus de binnenkomende glasvezel verbindingen en de apparatuur.
Wat is dat voor ding, rechtsonder in de actieve wijkkast op de laatste foto? Lijkt wel een soort van ISRA punt of zoiets?
Heeft KPN toevallig geen rondleidingen in bepaalde centrales of zo?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Ik denk dat dat onderdeel is van het alarmsysteem van de kast.timmie1 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 00:46:
[...]
Wat is dat voor ding, rechtsonder in de actieve wijkkast op de laatste foto? Lijkt wel een soort van ISRA punt of zoiets?
Nope, geen rondleidingen. Zou ik als monteur ook niet bepaald gewenst vinden eerlijk gezegd...Heeft KPN toevallig geen rondleidingen in bepaalde centrales of zo?Ik weet dat KPN haar centrales goed bewaakt en een streng beveiligingsbeleid heeft met aan- en afmelden maar ik zou het wel eens zelf van binnen willen zien en horen. En in het buitenland doen ze het ook
Nog even compleet off-topicWildfire schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 00:50:
Nope, geen rondleidingen. Zou ik als monteur ook niet bepaald gewenst vinden eerlijk gezegd...
Wel een verschil met vroeger, toen het nog PTT was, liep als jochie van 5 vaak in de zomermaanden een dag mee met mijn vader. Die was verantwoordelijk voor de montage in diverse centrales in Zuid-Holland. Reden we met een auto van de RAC langs de diverse centrales om te kijken naar de voortgang van het monteren van apparatuur in de diverse centrales. Heb aardig wat centrales gezien in district Rotterdam.
Is de hoofdzekering van de 220Vtimmie1 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 00:46:
[...]
Heb vandaag even gekeken en inderdaad, het is een soort zekering van de stroomvoorziening.
Ach dat is mij de afgelopen 2.5 jaar al een keer of 6-7 overkomen. Op een gegeven moment stond er dat ze volgende week zouden upgraden. En dat een week of 5 achter elkaar. Volgende week dus. En dan was het weer weg en dan weer een jaar later, een half jaar naar voren en toen dat er bijna was weer een jaar naar achteren.Tony schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:28:
Ik verheugde mij op een geplande VDSL update in 4e Q 2017 (via fourstack) maar die is nu helaas verdwenenEr zijn geen geplande update's.
[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 09-03-2017 10:29 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Wat ik heb begrepen is de uitrol van vvdsl kasten vrijwel stop gezet. Zou vanwege de kosten zijn maar weet niet of dat 100% klopt wat diegene zij.
Betekent dit dat de upgrades gemeld op fourstack geannuleerd gaan worden?Jan-man schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:51:
Wat ik heb begrepen is de uitrol van vvdsl kasten vrijwel stop gezet. Zou vanwege de kosten zijn maar weet niet of dat 100% klopt wat diegene zij.
Your Friendly Neighborhood Moderator
En dan? Stoppen ze helemaal met het investeren in hun netwerk? Of komt er een alternatief?Jan-man schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:51:
Zoals met elk bedrijf, evalueert KPN elk jaar hun financiën en op basis daarvan worden grote uitgaven gerealiseerd of uitgesteld.
[ Voor 3% gewijzigd door vr6-only op 09-03-2017 11:11 ]
It ain't stupid if it works!
Ok, dus ze gaan de concurrentie met Ziggo niet meer aan? Ik vind dit echt vaag.
Ik betwijfel het. Er worden anders nog steeds heel wat kasten geupgraded (de laatste tijd) en er staan nog heel veel gepland (waarbij sommigen zelfs naar voren gehaald worden)
Natuurlijk wel. Waarom denk je dat G.FAST en VPlus er komt?tiguan schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:12:
Ok, dus ze gaan de concurrentie met Ziggo niet meer aan? Ik vind dit echt vaag.
Daarmee bied je wel meer snelheid, maar die technieken werken op dezelfde, of kortere, afstanden als Vectoring (17a) en om echt de concurrentie aan te kunnen gaan moeten er meer straatkasten komenWildfire schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:23:
[...]
Natuurlijk wel. Waarom denk je dat G.FAST en VPlus er komt?
Laatst was ik bij iemand die geen echt ISRA punt heeft. Bij hem ligt in de kruipruimte een KPN grondkabel met aan elk aderpaar een telefoonkabel gedraaid (letterlijk koperkern om koperkern gedraaid met de hand). Dit was door KPN 20 jaar geleden gedaan. Aan het eind (3 meter) van de eene telefoonkabel zit in de meterkast een varkenssnuit waar het VDSL modem in zit.
Nu vraag ik mij af of dit ervoor kan zorgen dat zijn snelheid lager is dan op fourstack staat en of KPN dit (aangestuurd door de provider) zou kunnen/moeten omzetten in een normale ISRA?
Nu vraag ik mij af of dit ervoor kan zorgen dat zijn snelheid lager is dan op fourstack staat en of KPN dit (aangestuurd door de provider) zou kunnen/moeten omzetten in een normale ISRA?
Ja dat kan een probleem zijn.
Eigenlijk moeten de draden in de lengte met elkaar verbonden zijn.
Eigenlijk moeten de draden in de lengte met elkaar verbonden zijn.
Iemand meldde dit 3 maanden geleden ook in dit topic, maar sindsdien zijn er nog honderden kasten geupgrade. Bovendien wordt de planning actief bijgehouden. Ik betwijfel dit dus een beetje.Jan-man schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:51:
https://vvdsl.diederik.it/updates?upgraded=1
Er staat steeds 'no upgrade' als oude status omdat de upgrade een paar dagen eerder verdwijnt, terwijl de database nog niet is geupdate met de nieuwe naam van de kast.
Bovendien kan KPN niet echt anders, zo snel mogelijk het netwerk ombouwen en van die centrales af.
[ Voor 16% gewijzigd door DiedB op 09-03-2017 13:40 ]
Zitten centrales tussen die je prima als een (kleine) serverruimte kunt verhuren
.
Ik had het over de fysieke aanleg die gestopt is; dus het leggen van glasvezelbuis en plaatsen straatkasten. Er is in ieder geval eind vorig jaar ook een te kort (te weinig besteld) aan straatkasten geweest en het merendeel van de bij aannemers zoals VWT ingeleende engineers is noodgedwongen de laan uit gestuurd. Er is gewoon niet voldoende werk meer.DiedB schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:33:
Iemand meldde dit 3 maanden geleden ook in dit topic, maar sindsdien zijn er nog honderden kasten geupgrade. Bovendien wordt de planning actief bijgehouden. Ik betwijfel dit dus een beetje.
KPN is zwaar aan het bezuinigen helaas en probeert voorlopig d.m.v. goedkope softwarematige oplossingen (zoals Vplus) bij te blijven.
Dit zou wel eens waar kunnen zijn. Ik heb in de vorige paar maand zo 123 geen upgrade kunnen vinden die "ineens" verschenen is.Speed61 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:48:
[...]
Ik had het over de fysieke aanleg die gestopt is; dus het leggen van glasvezelbuis en plaatsen straatkasten. Er is in ieder geval eind vorig jaar ook een te kort (te weinig besteld) aan straatkasten geweest en het merendeel van de bij aannemers zoals VWT ingeleende engineers is noodgedwongen de laan uit gestuurd. Er is gewoon niet voldoende werk meer.
KPN is zwaar aan het bezuinigen helaas en probeert voorlopig d.m.v. goedkope softwarematige oplossingen (zoals Vplus) bij te blijven.
Ah, helder. Dat zou dus betekenen dat bij de upgrades die op dit moment uitgevoerd worden, de kast en glasvezel al eerder zijn gerealiseerd?Speed61 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:48:
[...]
Ik had het over de fysieke aanleg die gestopt is; dus het leggen van glasvezelbuis en plaatsen straatkasten. Er is in ieder geval eind vorig jaar ook een te kort (te weinig besteld) aan straatkasten geweest en het merendeel van de bij aannemers zoals VWT ingeleende engineers is noodgedwongen de laan uit gestuurd. Er is gewoon niet voldoende werk meer.
Ik zie dit in Gouda in ieder geval wel gebeuren. Een aantal kasten dat nu een upgrade krijgt is al minstens 8 jaar geleden vervangen (als ik Street View mag geloven), toch wel benieuwd waarom de upgrade dan nu pas wordt doorgevoerd.
Wanneer is dit besluit genomen? Betekent dit dat alle upgrades die op lange termijn staan waarschijnlijk niet meer zullen worden uitgevoerd?
[ Voor 9% gewijzigd door DiedB op 09-03-2017 19:49 ]
Hier nog een aantal foto's van 2 jaar terug, mijn tijd al monteur. Leuk werk, was enkel na een tijdje de huisinstallaties wel zat(modem/pc/2x tv aansluiten in nog geen 2 uur).
De beruchte waaierkast

KVD in Elburg, bootjes op de achtergrond:)

Kurth 3600 lijnmeter

Klant draaide op 1 ader van verbinding A, en 1 ader van verbinding B, haalde maar 2mb ofzo

Ben even de naam kwijt, maar een oude verdeler van beton

en van binnen, lekker solderen

Ook even de naam van kwijt, maar met die vreselijke telling in ieder geval
De beruchte waaierkast

KVD in Elburg, bootjes op de achtergrond:)

Kurth 3600 lijnmeter

Klant draaide op 1 ader van verbinding A, en 1 ader van verbinding B, haalde maar 2mb ofzo

Ben even de naam kwijt, maar een oude verdeler van beton

en van binnen, lekker solderen

Ook even de naam van kwijt, maar met die vreselijke telling in ieder geval

Die betonnen kasten zijn de B12 of B20.
Er is ook een B3 dacht ik maar daar kun je echt je kont niet in keren.
Same here. Stond voor Q3 2017 maar nu staat dat er geen upgrades geplanned staat.Tony schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:28:
Er is echter wel in bepaalde straten vdsl, althans volgens die site van tele2 (zakelijk?). Heb de link zo even niet beschikbaar op mijn mobiel. https://www.tele2.nl/wholesale/availability-check/ Als ik dan kijk hoever ze van de centrale afzitten is dat 2900 meter. Ik zit er 2733 vandaan maar kan alleen adsl2+ afnemen (via telfort).
Zie de verschillen tussen volgende postcodes: 7961NK / 13 en 7961AD / 30.
(Mocht iemand weten wat die ATM DSL, Ethernet Circuit, Ethernet DSL Circuit, Internet, WEM, Leased Circuit betekenen dan hoor ik dat graag

Zat te hopen op vdsl maar ik denk dat ik dat wel kan vergeten. Gezien onze financiële situatie is kabel en glas te duur en gaan we er bij de basispakketten qua kinderzenders flink op achteruit....
[ Voor 15% gewijzigd door Xessive op 09-03-2017 20:50 . Reden: Aanvulling ]
Seriously? Nope, not a bit...
De fysieke aanleg is zeker niet gestopt. Er is een pauze ingelast om nieuwe engineering te maken vanuit KPN en de aannemers opnieuw aan te sturen. De nieuwe planningen verschijnen nu al langzaam weer in de systemen.Speed61 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:48:
[...]
Er zijn er wel meer maar de B12 en B20 zijn de meest voorkomende (die op de foto is een B12). Ook al zie je die soldeer stroken (gelukkig) niet al te veel meer.tlpeter schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:17:
Die betonnen kasten zijn de B12 of B20.
Het klopt dat er weer een begin is gemaakt...Barre73 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:30:
[...]
De fysieke aanleg is zeker niet gestopt. Er is een pauze ingelast om nieuwe engineering te maken vanuit KPN en de aannemers opnieuw aan te sturen. De nieuwe planningen verschijnen nu al langzaam weer in de systemen.
[ Voor 100% gewijzigd door SECURITEH op 09-03-2017 23:00 ]
Ja.DiedB schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:47:
[...]
Ah, helder. Dat zou dus betekenen dat bij de upgrades die op dit moment uitgevoerd worden, de kast en glasvezel al eerder zijn gerealiseerd?
Dat speelde in het derde kwartaal van vorig jaar in ieder geval al.Wanneer is dit besluit genomen? Betekent dit dat alle upgrades die op lange termijn staan waarschijnlijk niet meer zullen worden uitgevoerd?
Je hebt daarna nog te maken met lopende opdrachten.
Dat is mij niet bekend, maar aangezien het aantal engineers (ook onlangs nog) is afgebouwd, zal de fysieke uitrol wel op een laag pitje blijven staan voorlopig.Barre73 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:30:
[...]
De fysieke aanleg is zeker niet gestopt. Er is een pauze ingelast om nieuwe engineering te maken vanuit KPN en de aannemers opnieuw aan te sturen. De nieuwe planningen verschijnen nu al langzaam weer in de systemen.
Wat bedoel je met die engineering vanuit KPN?
Die besteden dit werk namelijk allemaal uit.
Je hebt High-Level en Low-Level design en engineering. High-Level ontwerp en engineering doet KPN nog altijd zelf. Allinq en VWT doen de rest.Speed61 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:05:
[...]
Dat is mij niet bekend, maar aangezien het aantal engineers (ook onlangs nog) is afgebouwd, zal de fysieke uitrol wel op een laag pitje blijven staan voorlopig.
Wat bedoel je met die engineering vanuit KPN?
Die besteden dit werk namelijk allemaal uit.
Het is voor een onderaannemer onmogelijk om in te schatten waar KPN behoefte heeft aan capaciteit. Dat zullen zij dus zelf moeten aanleveren.
It ain't stupid if it works!
Niet helemaal, je hebt alleen wel toegang nodig tot de juiste gegevens en die mensen heb je ook bij de partners zitten.vr6-only schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:40:
[...]
Het is voor een onderaannemer onmogelijk om in te schatten waar KPN behoefte heeft aan capaciteit. Dat zullen zij dus zelf moeten aanleveren.
Inmiddels heb ik hier het pairbonding modem liggen van Draytek, de 2862.
Helaas krijg ik deze niet werkend, zijn er meer mensen die deze inmiddels hebben?
Helaas krijg ik deze niet werkend, zijn er meer mensen die deze inmiddels hebben?
Is het mogelijk bij KPN tv-decoder te kiezen uit 2 talen b.v. engels/nederlands?
https://www.ziggo.nl/klan...n/#met-een-mediabox/Humax
Standaard worden programma's, films en series uitgezonden in de taal waarin ze zijn opgenomen. Soms kun je dit aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld bij veel animatiefilms kiezen tussen Nederlands gesproken of Engels gesproken. De gesproken taal noemen we ook wel de audiotrack.
b.v. Eurosport, Golf, MotorTV, dat mis ik, kom van Ziggo.
Standaard worden programma's, films en series uitgezonden in de taal waarin ze zijn opgenomen. Soms kun je dit aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld bij veel animatiefilms kiezen tussen Nederlands gesproken of Engels gesproken. De gesproken taal noemen we ook wel de audiotrack.
[ Voor 70% gewijzigd door brommer1 op 11-03-2017 19:39 ]
Dat heeft niks met de Experiabox te maken. Dat is alleen je modem/router. Wat jij wil zit in de tv kastjes van Motorola.brommer1 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 13:03:
Is het mogelijk met de Experia Box V10 om gesproken taal aanpassen?
Bij Ziggo kan je de Humax/Horizon Box op talen in stellen.B2 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 13:40:
[...]
Dat heeft niks met de Experiabox te maken. Dat is alleen je modem/router. Wat jij wil zit in de tv kastjes van Motorola.
Ja, en bij xDSL gaat het weer anders.brommer1 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 13:55:
Bij Ziggo kan je de Humax/Horizon Box op talen in stellen...
Nou ja, dat heeft verder niks met een verschil tussen Coax/ DSL te maken.
Dat komt alleen omdat die Horizon box een tv/ media player en een modem/ router tegelijk is. Bij Ziggo
kom je trouwens ook wel tegen dat mensen een losse modem en een 'gewone' HD mediaplayer hebben.
Maar op de mediabox/ tv-decoder die je nu hebt moeten verschillende talen
en ondertiteling bij een aantal kanalen ook wel in te stellen zijn.
Ik weet niet precies hoe, want ik zit bij Tweak op glasvezel. Maar daar kan het ook.
[ Voor 70% gewijzigd door jeroenmuzikant op 12-03-2017 01:50 ]
Is de 2862 het nieuw aangekondige bonding modem?akatar schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 11:55:
Ja, dit modem is het pairbonding modem van draytek.B2 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:12:
[...]
Is de 2862 het nieuw aangekondige bonding modem?
Wat lukt er niet dan? Pair bonding werkt al wel met je huidige modem?Welke modem versie heb je geïnstalleerd? Welke versie adviseert draytek zelf voor kpn?akatar schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 11:55:
Zeker weten dat het modem pairbonding ondersteunt? Ik kan er weinig over vinden (het lijkt er overigens ook op alsof dit model nog niet te koop is).
[ Voor 34% gewijzigd door job op 11-03-2017 16:02 ]
Goed punt. Het modem is idd erug nieuw. Het staat op de lijst voor CeBIT 2017 (eind maart) en de datasheet die ik heb kunnen vinden op internet doet vermoeden dat Draytek varianten heeft die geen bonding ondersteunen.job schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:52:
[...]
Zeker weten dat het modem pairbonding ondersteunt? Ik kan er weinig over vinden (het lijkt er overigens ook op alsof dit model nog niet te koop is).
Heb je wel de 2862B of 2862Bn dan?akatar schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:18:
[...]
Ja, dit modem is het pairbonding modem van draytek.
Juiste instellingen gedaan? Heb je wel signaal?
Let op:
Voor sommige providers zijn er losse xDSL topics, problemen met die providers bij voorkeur bespreken in die topics:
- ~[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- ~[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- ~[Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20
- Tweak (DSL) ervaringen topic - Deel 26
- [Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI
- ~[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2
- ~[Oxxio] Ervaringen & Discussie
- ~[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2
- [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres.
Voor sommige providers zijn er losse xDSL topics, problemen met die providers bij voorkeur bespreken in die topics:
- ~[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- ~[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- Tweak (DSL) ervaringen topic - Deel 26
- [Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI
- ~[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2
- ~[Oxxio] Ervaringen & Discussie
- ~[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2
- [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres.