Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:46
job schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:52:
[...]

Wat lukt er niet dan? Pair bonding werkt al wel met je huidige modem?Welke modem versie heb je geïnstalleerd? Welke versie adviseert draytek zelf voor kpn?
Zeker weten dat het modem pairbonding ondersteunt? Ik kan er weinig over vinden (het lijkt er overigens ook op alsof dit model nog niet te koop is).
Ja, zeker weten dat dit modem pairbonding ondersteund, staat er ook gewoon op.
Ik denk zelf dat de software nog niet helemaal af is, firmware is van januari RC.
Beide lijnen trainen in maar bridge modus werkt om een of andere vage reden niet.

Afbeeldingslocatie: http://xgamer.nl/pair.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
akatar schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:51:
[...]

Ja, zeker weten dat dit modem pairbonding ondersteund, staat er ook gewoon op.
Ik denk zelf dat de software nog niet helemaal af is, firmware is van januari RC.
Beide lijnen trainen in maar bridge modus werkt om een of andere vage reden niet.
Voor je met bridge mode begint, is het niet verstandiger om te kijken of je een internet verbinding kunt opbouwen met de Draytek zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Dat is de volgende stap, maar de firmware is nogal buggy, opties die je uit zet staan na een herstart weer aan en andersom. Ander probleem is dat er geen firmware of informatie beschikbaar is, aangezien dit modem nog niet "officieel" op de markt gebracht is. (je komt dit modem niet tegen op de draytek website) Ik mag aannemen dat er inmiddels wel een stabiele firmware is ipv de release candidate die er nu opstaat.

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Draytek, hoop dat daar maandag een reactie opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:55

job

akatar schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:51:

[afbeelding]
Bedankt voor de afbeelding. Ik kon echt heel weinig over het modem vinden.

Welke firmware heb je er nu in staan. Draytek levert altijd meerdere varianten mee van een firmware versie.
Bijvoorbeeld 01 & 02 voor DE, 03 voor NL, 04 voor BE. Ik geef maar een voorbeeld.
Welke geschikt is voor welke staat vaak in de release notes. Maar ook is het nuttig soms een andere versie voor een ander land te gebruiken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door job op 11-03-2017 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
job schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 17:07:
[...]

Bedankt voor de afbeelding. Ik kon echt heel weinig over het modem vinden.

Welke firmware heb je er nu in staan. Draytek levert altijd meerdere versies mee in de download.
Bijvoorbeeld 01 & 02 voor DE, 03 voor NL, 04 voor BE. Ik geef maar een voorbeeld.
Welke geschikt is voor welke staat vaak in de release notes. Maar ook is het nuttig soms een andere versie voor een ander land te gebruiken. :)
Januari RC 3.85, er is geen cd meegeleverd en op de website valt voor dit modem niets te downloaden.

http://www.draytek.com.tw/ftp/
ook hier niets.

[ Voor 3% gewijzigd door akatar op 11-03-2017 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Maar nog niet officeel leverbaar dus. Hmm.. dan vrees ik dat je nog even moet wachten totdat deze wel leverbaar is. Kans is er dat er nu een firmware opzit die niet werkt met de techniek die KPN gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
akatar schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 17:08:
[...]

Januari RC 3.85, er is geen cd meegeleverd en op de website valt voor dit modem niets te downloaden.

http://www.draytek.com.tw/ftp/
ook hier niets.
Op die website is in ieder geval een handleiding te vinden. Daar zie ik ook de MPoA optie staan. Dit werkt bij mij met mijn VDSL2 verbinding met setting [1483 Bridged IP LLC]. Ik weet niet of je dit al hebt geprobeerd. Vergeet niet om [Enable bridge mode] aan te vinken. Dit heeft mij op mijn Vigor 130 een L2 bridge opgeleverd.

[ Voor 10% gewijzigd door luxan op 11-03-2017 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Ik zie voor de 2862 niets staan?
Met de 130 had ik geen problemen om deze in bridge modus te krijgen, maar deze.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Ik heb geen 2862 dus ik kan je niet stap voor stap door de GUI helpen. Wat ik uit de user manual heb kunnen opmaken is dat er voor xDSL twee verbindingsopties zijn, in een tabblad constructie. Volgens de manual is dit te vinden achter [WAN>>Internet Access]. Het eerste tabblad heeft de titel [PPPoE/PPPoA], die moet je niet hebben.

Het tweede tabblad met titel [MPoA (RFC1483/2684)] bevat de instellingen voor bridge mode. Dit is Multi-PVC channel 2. Encapsulation op [1483 Bridged IP LLC] zetten. Dan in de box [Bridge Mode] een vinkje bij [Enable Bridge Mode]. Misschien dat die settings werken.

Nogmaals, ik haal dit allemaal uit de manual, of het er in de RC van jou firmware er ook zo uit ziet, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Dit zijn een aantal screenshots van mijn config, even ter controle, dit is correct?

Afbeeldingslocatie: http://xgamer.nl/vd1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://xgamer.nl/vd2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://xgamer.nl/vd3.JPG

Kan het later pas testen ivm tv-kijkers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Dit is zoals ik het zou inricthen. Of het werkt is een tweede. En televisie kijken is zo 2016, laat ze lekker youtuben op 4G :P

[ Voor 34% gewijzigd door luxan op 11-03-2017 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Aan het eind van allerlei pogingen loop ik iedere keer tegen hetzelfde aan, krijg geen ip adres.

Afbeeldingslocatie: http://xgamer.nl/ip.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkpeters
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 16:59
Wildfire schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:18:
[...]

Betonkast zal ik ook wel een fotootje van maken als ik weer eens een werkbon ervoor krijg. Oh ja en een A12 (actieve variant van de B12) heb ik ook al een paar keer gehad. Nauwelijks ruimte om je kont in te keren. :P

Optaters? Yup, bij solderen al meerdere malen meegemaakt. Het is niets ernstigs maar 96 volt is niet fijn. :+

Waaierkasten? Ik haat waaierkasten... regelmatig ontbreekt nou net de labelling op het aderpaar wat ik moet hebben en kan ik dus naar de hoofdverdeler gaan om daar een pieper op te hangen zodat ik het aderpaar kan uitpiepen. En moet ik daarna dus weer terug naar de hoofdverdeler om de pieper op te halen. Zo duurt een klusje van 5 minuten al snel 30-45 minuten met dat op en en neer rijden. :(
@Wildfire Je maakt het jezelf ook wel enigszins lastig haha. Tip: pak een ader met label, rijdt naar de tfc om hem om te steken, bel kanvas voor aanpassing en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:35

Wildfire

Joy to the world!

henkpeters schreef op zondag 12 maart 2017 @ 01:12:
[...]

@Wildfire Je maakt het jezelf ook wel enigszins lastig haha. Tip: pak een ader met label, rijdt naar de tfc om hem om te steken, bel kanvas voor aanpassing en klaar :)
Dat zou ook kunnen ja, maar mij is aangegeven dat het toch echt de bedoeling is de ader uit m'n bon te doen en niet om te steken. Dus dan doe ik het zo. Kost me meer tijd dus minder opdrachten te doen op een dag. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:26
akatar schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 23:55:
Aan het eind van allerlei pogingen loop ik iedere keer tegen hetzelfde aan, krijg geen ip adres.

[afbeelding]
Moet je niet PPPoA/PPPoE selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Volgens mij niet, mij Draytek 130 werkt prima met dezelfde instellingen.
Hoop dat Draytek support morgen reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
akatar schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 23:55:

[afbeelding]
Voor een full bridge setup kun je het beste MPoA gebruiken. Je VLAN/PPPoE instellingen (in ieder geval voor KPN/XS4All) dien je te configureren op je router.

Als je echter de draytek als router wilt gebruiken bij KPN/XS4All zul je PPPoE in moeten stellen. Verder is het van belang dat je de VLAN tag insertion goed hebt ingesteld bij deze setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat je wilt bereiken akatar.
Je zegt dat je zegt dat je de draytek wilt bridgen, maar ook dat het ding een ipadres moet krijgen. Dat gaat niet samen. Je moet kiezen (zoals hierboven ook staat).

Kan je ons wat meer vertellen over hoe je de boel wilt inrichten, dus wat moet de draytek doen en wat komt er achter de draytek te hangen?

[ Voor 38% gewijzigd door job op 12-03-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
De inrichting is simpel,
Ik had vvdsl met een Draytek 130 icm een edgerouter, sinds een paar maanden heb ik pairbonding en heb dus een modem nodig die EN pairbonding ondersteund EN in bridge modus kan, het nieuwe model van Draytek dus.
Als je nogmaals kijkt naar mijn laatst geplaatste screenshot zie je dat WAN1 niet in bridge modus staat, deze had ik uitgezet om te kijken of de router wel werkt in routermode.

Tevens zie je dat 1 van de 2 lijnen altijd een up-snelheid heeft van 0, dus ga ik er (voor alsnog) vanuit dat deze firmware versie de nodige foutjes bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
luxan schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 19:08:
Dit is zoals ik het zou inricthen. Of het werkt is een tweede. En televisie kijken is zo 2016, laat ze lekker youtuben op 4G :P
Je hebt gelijk en toch heb ik het verloren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

akatar schreef op zondag 12 maart 2017 @ 11:05:
De inrichting is simpel,
Ik had vvdsl met een Draytek 130 icm een edgerouter, sinds een paar maanden heb ik pairbonding en heb dus een modem nodig die EN pairbonding ondersteund EN in bridge modus kan, het nieuwe model van Draytek dus.
Als je nogmaals kijkt naar mijn laatst geplaatste screenshot zie je dat WAN1 niet in bridge modus staat, deze had ik uitgezet om te kijken of de router wel werkt in routermode.

Tevens zie je dat 1 van de 2 lijnen altijd een up-snelheid heeft van 0, dus ga ik er (voor alsnog) vanuit dat deze firmware versie de nodige foutjes bevat.
Ah, je hebt al ervaring met draytek. Lijkt mij dat de instellingen voor je nieuwe modem niet anders zou moeten zijn. :)
Krijg je het met 1 lijn (dus zonder bonding) wel voorelkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Ook met 1 lijn komt er vanaf kpn geen ip adres, niet in bridge modus en ook niet in router modus.
Ik gok op een niet goed werkende firmware versie in deze router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
akatar schreef op zondag 12 maart 2017 @ 13:44:
Ook met 1 lijn komt er vanaf kpn geen ip adres, niet in bridge modus en ook niet in router modus.
Ik gok op een niet goed werkende firmware versie in deze router.
Heb je in router modus voor PPPoE je VLAN tag insertion goed staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
In routermodus had ik vlan6 inderdaad goed staan, in bridge modus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 16:19

B2

wa' seggie?

akatar schreef op zondag 12 maart 2017 @ 14:05:
In routermodus had ik vlan6 inderdaad goed staan, in bridge modus niet nodig.
Ik ben heel benieuwd wanneer je het werkend hebt. Ik wil het Draytek modem zelf ook graag gaan gebruiken bij KPN of XS4all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
B2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:21:
[...]

Ik ben heel benieuwd wanneer je het werkend hebt. Ik wil het Draytek modem zelf ook graag gaan gebruiken bij KPN of XS4all.
Om een lang verhaal kort te maken, bridge modus kan je wel aanvinken, helaas werkt dit niet en gaat er misschien ook niet komen (aldus helpdesk draytek)
Dus is het modem voor mensen die hem als bridge willen gebruiken met bv een edgerouter erachter compleet overbodig.

Voor de mensen die hem willen gebruiken als modem met router functies is hij wel ok......
Voor de rest van de mensen, lekker laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

akatar schreef op maandag 13 maart 2017 @ 17:37:
[...]

Om een lang verhaal kort te maken, bridge modus kan je wel aanvinken, helaas werkt dit niet en gaat er misschien ook niet komen (aldus helpdesk draytek)
Dus is het modem voor mensen die hem als bridge willen gebruiken met bv een edgerouter erachter compleet overbodig.
Serieus? Waarom zou Draytek dit niet doen? Dit zit standaard in al hun andere modems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Tsja, blijkbaar vinden ze dit overbodig of niet nodig voor de meeste mensen?
Kwestie van modem retour....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

akatar schreef op maandag 13 maart 2017 @ 18:23:
Tsja, blijkbaar vinden ze dit overbodig of niet nodig voor de meeste mensen?
Kwestie van modem retour....
Ik zou de officiële firmware afwachten, volgens mij heb jij een product wat officieel nog niet eens uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-06 12:15
Is dit modem uberhaupt al te verkrijgen in nederland? Kan via google niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
B2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 18:29:
[...]

Ik zou de officiële firmware afwachten, volgens mij heb ik een product wat officieel nog niet eens uit is.
Deze info komt gewoon van Draytek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Is bij KPN Ziggo Sport golf en racing in hd, sinds 13-2-2017 zijn deze kanalen in HD, bij KPN staat niets vermeld.
http://www.ziggosporttota...en-golf-nu-ook-in-hd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithric
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-06 14:58
Ithric schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:07:
Dit zijn de waardes nu:
[afbeelding]

Dit was eerder deze week:
[afbeelding]
Update :) :
Nou ik had het er zelf bij gelaten, werd ik vanochtend door KPN gebeld dat ze vermoede dat de verbinding niet optimaal was.

Komt de monteur langs en na ander half uur in de wijkkast bezig geweest te zijn heb ik nu 56/11 ipv 31/10.
Er zat dus iets in de kast niet goed blijkbaar. *O*

Top service van KPN door zelf mij te bellen en snel een monteur te sturen.

Recente meting

Bedankt voor de gene die mij geholpen heeft of dit heeft aangeboden, uiteindelijk is het toch enorm omhoog gegaan. (ik begon met 20/3, voordat pair bonding actief werd gemaakt)

[ Voor 9% gewijzigd door Ithric op 15-03-2017 18:18 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:25
Afbeeldingslocatie: http://beta.speedtest.net/result/6133047094.png

Link Status Up
Showtime 512 h 42 min 3 s
Modulation Type VDSL
Actual Rate(Up/Down) 32188/109081 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 50225/108720 kbps
Noise Margin(Up/Down) 5/5.3 dB
Line Attenuation(Up/Down) 13.5/8.5 dB
Output Power(Up/Down) 1.5/12.3 dBm
Data Path(Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave Depth(Up/Down) 4/8
Interleave Delay(Up/Down) 0/0 ms
INP(Up/Down) 57/78 symbols
Profile 17a
CRC Errors(Up/Down) 0/0
FEC Errors(Up/Down) 253/476741

Zijn dit goede waardes? Met name die FEC errors.

[ Voor 3% gewijzigd door wortelsoft op 15-03-2017 18:46 . Reden: Je moetw el je tv ontvanger uitzetten tijdens testen.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:47
Dat is prima. FEC fouten zijn fouten die hersteld kunnen worden door je modem. Niks aan de hand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
krakendmodem schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 18:54:
Dat is prima. FEC fouten zijn fouten die hersteld kunnen worden door je modem. Niks aan de hand dus.
Al helemaal als je bekijkt dat het modem al heel lang up is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Zeker. Al doet mijn lijntje het ook niet slecht :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EAukc4C.jpg

Een dikke jaar geleden stond de attainable nog op iets van 75Mb geloof ik. Die klimt dus elke maand een beetje omhoog :). Ging de actuele rate nu ook maar eens omhoog :P

[ Voor 45% gewijzigd door krakendmodem op 15-03-2017 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:25
Ik moet zeggen dat ik het allemaal heel positief vind. Ik ben overgestapt van ziggo naar NLEx en die kpn spullen werken prima. Vooral de tv ontvanger is een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik heb hier een aantal berichten gezien over het verdwijnen van de geplande upgrades uit Fourstack. Weet iemand ook waarom en of (of eigenlijk liever wanneer) deze upgrades weer terugkomen in het overzicht (als ze al terugkomen)?

Ik zit sinds mijn verhuizing weer op een Ziggo-lijn, aangezien ik 42 Mbit max. een beetje schamel vind. De geplande upgrade zou in Q4 2017 plaatsvinden (mooi op tijd), maar is nu dus verdwenen. :'(

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 18-03-2017 22:10 . Reden: rare kleine foutjes verwijderd ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Jungian schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:46:
Ik heb hier een aantal berichten gezien over het verdwijnen van de geplande upgrades uit Fourstack. Weet iemand ook waarom en of (of eigenlijk liever wanneer) deze upgrade waar terugkomen in het overzicht (als ze al terugkomen)?

Ik zit sinds mijn verhuizing weer op een Ziggo-lijn, aangezien ik 42 Mbit max. een beetje schamel vind. De geplande upgrade zou in Q4 2017 plaatsvinden (mooi op tijd), maar is nu dus verdwenen. :'(
De meeste worden opnieuw ingepland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Plekken die ik nog in de gaten hou helaas nog niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

RobinF schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:48:
[...]

De meeste worden opnieuw ingepland
Is er enige indicatie hoe lang dat herplannen gaat duren? Ik heb niet echt haast, maar ben wel erg benieuwd. :o

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Jungian schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 22:16:
[...]

Is er enige indicatie hoe lang dat herplannen gaat duren? Ik heb niet echt haast, maar ben wel erg benieuwd. :o
Ik zou het niet weten maar deze week zijn er ook enkele upgrades opnieuw ingepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 11:23
krakendmodem schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:16:
Plekken die ik nog in de gaten hou helaas nog niet :P
Hier bij ook nog niet, stond gepland voor Q3 2017.... Afwachten of in ons dorp de upgrade überhaupt door gaat. Telt wel ca. 2700 inwoners dus zal wel niet genoeg opleveren ben ik bang.

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:10
Ik woon ook in een klein dorp en bij mij is het pas nog doorgevoerd en een staat hierachter staat gepland voor mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
tlpeter schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 23:47:
Ik woon ook in een klein dorp en bij mij is het pas nog doorgevoerd en een staat hierachter staat gepland voor mei.
Nice!! Ik hoop dan echt dat mijn gevoel niet klopt. Zou wel lekker zijn. Glas is me écht te duur, betaal dan ruim twee keer zoveel als dat ik nu doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

timmie1 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 00:46:

Heeft KPN toevallig geen rondleidingen in bepaalde centrales of zo? :P Ik weet dat KPN haar centrales goed bewaakt en een streng beveiligingsbeleid heeft met aan- en afmelden maar ik zou het wel eens zelf van binnen willen zien en horen. En in het buitenland doen ze het ook :P
Vroeger toen er nog pulsen werden gedraaid, gaf de toenmalige PTT (ergens in de jaren '80) eens een rondleiding door de centrale van Woerden. Helaas was dat voor mijn tijd, maar ik kwam er toevallig achter toen ik archieven van oude kranten tegenkwam. Het was zelfs een hot-item op de voorpagina van de wekelijkse regionale krant als alle aansluitingen voor telefoonnummers op waren, en de PTT nieuwe centrales en uitbreidingen moesten bouwen wat weer eens enkele weken kon duren :P.

Volgens zeggen van anderen werd er in de grote hoofdverdelers (toen telefooncentrales genoemd?) non-stop en continu gewerkt, waaronder veel onderhoud. Ook schijnt (?) er in een apart gedeelte van de gebouwen de nummer-opvraag-dienst (telefoonnummer 07 o.i.d ?) gevestigd. Dacht ik :P

Als je een centrale wilt zien, dan moet je eens naar het telecom-museum in Rotterdam gaan. Je ziet daar in een deel van de actieve-telefooncentrale een opstelling van diverse oude telefooncentrales die nog werken _O_. Een klein deel van het gebouw is helaas afgesloten, en alleen voor KPN-monteurs. Maar als je binnen bent, laat het wel de stijl zien hoe de centrales is ingedeeld ;). Vroeger was alles in de centrale bezet door de PTT, maar doordat alles kleiner is geworden zijn er nou eenmaal veel ruimtes leeg, geloof ik.

Als je de mensen lief aankijkt, mag je misschien de kabelruimte onderin wel bekijken.
Damn... zeg, wat een hoop kabels... _O_

Misschien kan @Wildfire wat over de ruimtes in zo'n centrale vertellen? En of er in de grotere hoofdverdelers nog continu wel iemand aanwezig is?

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 20-03-2017 00:09 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

AW_Bos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 00:05:

[...]

Misschien kan @Wildfire wat over de ruimtes in zo'n centrale vertellen? En of er in de grotere hoofdverdelers nog continu wel iemand aanwezig is?
De grotere hoofdverdelers zijn tegenwoordig ook gewoon onbemand. Uitzonderingen daargelaten als bv. het een groter gebouw betreft waarin ook andere bedrijven zijn gevestigd (komt weleens voor), maar dan nog is de hoofdverdeler zelf dus niet bemand en kun je hooguit zeggen dat er in het gehele gebouw wel mensen aanwezig zijn. :P

Als iemand iets wil weten vraag het gerust. Als ik het weet en het niet iets betreft wat ik niet mag vertellen (:P) antwoord ik graag hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

@Wildfire Ghehe, dit wordt toch wordt meer een KPN-infrastructuur topic. :P
Werk je alleen in hoofdverdelers/wijkcentrales waar je speciale instructie hebt gehad misschien, of is het soms zo dat je wel eens in een hoofdverdeler/wijkcentrale komt waar je nog nooit geweest bent?

Stel: Klant Piet Pietersen een storing heeft op de ADSL. Hoe vind je zijn lijntje en de aansluiting dan precies, en hoe weet je waar je in de grotere hoofdverdelers moet zijn? Die gebouwen in de grotere steden zijn best wel groot te noemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

AW_Bos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 00:22:
@Wildfire Ghehe, dit wordt toch wordt meer een KPN-infrastructuur topic. :P
Werk je alleen in hoofdverdelers/wijkcentrales waar je speciale instructie hebt gehad misschien, of is het soms zo dat je wel eens in een hoofdverdeler/wijkcentrale komt waar je nog nooit geweest bent?

Stel: Klant Piet Pietersen een storing heeft op de ADSL. Hoe vind je zijn lijntje en de aansluiting dan precies, en hoe weet je waar je in de grotere hoofdverdelers moet zijn? Die gebouwen in de grotere steden zijn best wel groot te noemen.
Standaard inrichting helpt een hoop! Zo heb je een tweedeling in hoofdverdelers: een verticale zijde (afgaande kant, dat zijn dus de verbindingen naar de klant toe) en een horizontale zijde (de voeding, dus waar het signaal zelf op zit). Beide zijdes kennen diverse nummeringsystemen die ik natuurlijk geleerd heb.

Kortom: in kan werken met alle hoofd- en kabelverdelers. En ik kom dus ook af en toe in hoofdverdelers waar ik nog nooit geweest ben. Geen enkel probleem.

In de echt grotere gebouwen is het soms wel even zoeken naar de hoofdverdeler-ruimte zelf, want vaak zijn er dan meerdere verdiepingen en een hoop lege kantoren. :P

Bij storingsmeldingen is het eigenlijk heel eenvoudig: ik krijg dan in mijn werkbon de gegevens van de route door het net van de betreffende lijn. Ik weet zo precies in welke kabelverdeler(s) ik moet zijn en waar nog van toepassing (als een klant niet op een buitenring zit, zoals bij jouw ADSL-voorbeeld dus het geval is) ook de hoofdverdeler.

-- Edit: 

knipper-de-knipper-de-knip

Ik hoorde van een collega KPN'er dat het blijkbaar verboden is om infra-gegevens en foto's van centrales e.d. publiekelijk te delen. Ook al kan volgens mij niemand iets met die foto's en infra-gegevens doen, ik neem liever geen risico en heb de betreffende data/foto's verwijderd...

[ Voor 75% gewijzigd door Wildfire op 20-03-2017 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Xessive schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 23:09:
[...]

Hier bij ook nog niet, stond gepland voor Q3 2017.... Afwachten of in ons dorp de upgrade überhaupt door gaat. Telt wel ca. 2700 inwoners dus zal wel niet genoeg opleveren ben ik bang.
Hier stond ook al jaren een upgrade gepland, ik keek er letterlijk al tijden naar uit, want die 60mbit/s is nu imho echt prehistorisch aan het worden. Wat zie ik enkele weken geleden: weg. :( Dorp met ~5500 inwoners. Ze hebben laatst wel een meuk nieuwe kasten neergezet en een hoop glasvezel getrokken, maar ik vermoed dat dit voor het nieuwbouw project achter ons huis is.

Maar goed, 'gelukkig' niet alleen bij mij dus. 180mbit/s (90mbit/s pairbonding) is nogal een vooruitgang, helaas zijn de prijzen ook nog steeds een beetje belabberd hoog in vergelijking met Ziggo (tegenover de snelheid).

[ Voor 11% gewijzigd door Kuusj op 20-03-2017 01:36 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:10
Hier is dat ook gebeurd, eerst de nieuwe wijk. Ik ben pas omgezet en de straat achter mij volgt over twee maanden. Als de kasten zijn geüpgrade dan zal jij waarschijnlijk ook omgezet gaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door tlpeter op 20-03-2017 06:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
kuusj98 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 01:31:
[...]

Hier stond ook al jaren een upgrade gepland, ik keek er letterlijk al tijden naar uit, want die 60mbit/s is nu imho echt prehistorisch aan het worden. Wat zie ik enkele weken geleden: weg. :( Dorp met ~5500 inwoners. Ze hebben laatst wel een meuk nieuwe kasten neergezet en een hoop glasvezel getrokken, maar ik vermoed dat dit voor het nieuwbouw project achter ons huis is.

Maar goed, 'gelukkig' niet alleen bij mij dus. 180mbit/s (90mbit/s pairbonding) is nogal een vooruitgang, helaas zijn de prijzen ook nog steeds een beetje belabberd hoog in vergelijking met Ziggo (tegenover de snelheid).
Eeehh, 60mbit prehistorisch.... Ik heb 8 mbit, das volgens mij nét na de Big Bang 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
kuusj98 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 01:31:
[...]

Dan zijn er toch een hoop mensen die iyho prehistorisch internet hebben, velen van hen overigens bewust. Snelheden boven de 60Mbps zijn bij de meeste internetproviders toch echt premium abonnementen, zeker op het xDSL netwerk.

Begin vorig jaar nog steeg Nederland naar de 5e plek met een gemiddelde snelheid van 17,0Mbps! Zuid-Korea stond bovenaan met 26,7 Mbps. Het kwartaal daarna waren de snelheden respectievelijk 17,9Mbps (NL) en 28Mbps (KR). De gemiddelden zijn overigens niet enorm gestegen in de afgelopen maanden.

Ik vind 10Mbps eerder een snelheid die het predikaat prehistorisch verdient. Feit is helaas dat er nog genoeg mensen zijn die daar zelfs (ver) onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Zelfs met 10Mbps kun je veruit de meeste taken prima uitvoeren. Ik denk dat als een budgetprovider weer een 10Mb pakket zou invoeren voor bijvoorbeeld 9,95 euro per maand, dat je nog best wat klanten binnen kunt harken.. Dat soort snelheden zijn goed genoeg voor een simpele wifi hotspot waar niet al te intensief internetverkeer is. Mijn werkgever heeft per device een snelheid van 3Mbps, waarop de meeste dingen gewoon goed werken. YouTube in HD gaat natuurlijk wat langzamer, maar je zit niet op WiFi van je werkgever om YouTube te kijken ;). Sites bezoeken kan prima.

Ziggo biedt momenteel ook een 25Mb pakket voor een tientje aan, dus er is wel markt voor. Alleen bepaald ziggo of je daarvan gebruik mag maken en moet er natuurlijk wel een kabelaansluiting zijn.

Daarbij, wij hebben momenteel een 50Mb verbinding, en dat is voor mij snel zat.

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 20-03-2017 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
De meeste tweepersoons huishoudens zouden meer dan genoeg hebben aan 10Mbps. De meeste mensen die een 60+ Mbps abonnement hebben, hebben dat aangeschaft vanwege extra's zoals een pluspakket, meer dan 2 TV's, Spotify Premium of een hogere upload.

Ik heb een paar jaar geleden gemeten hoeveel van mijn 17Mbps verbinding ik werkelijk verbruikte. Ik kwam op 15% van de maximale capaciteit over de periode van 1 maand. Dat was inclusief mijn torrent/newsserver downloads op mijn NAS en Netflix.

Een jaar of 15 geleden was ik werkzaam bij een marktonderzoeksbureau. We hadden ook een grote landelijke ISP in ons portfolio. De collega die verantwoordelijk was voor dat account heeft mij eens gevraagd welke voordelen glasvezel volgens mij had in de ogen van de gemiddelde consument. Ik heb hem toen verteld: "Geen enkele" en ik vind dat nog steeds waar. Het zal Henk en Ingrid worst wezen wat voor draad er gebruikt word om het internet het huis in te krijgen. Het is voor hen veel belangrijker dat het werkt en dat het binnen het budget past.

Ik vind overigens dat we in Nederland zo snel mogelijk een landelijk dekkend glasvezel netwerk moeten aanleggen zodat iedereen overal goed en snel internet kan aanvragen maar ik realizeer me ook dat dat een kostbare operatie is die in de ogen van Henk en Ingrid geen meerwaarde heeft ten opzichte van VDSL via de buitenring. Ik houd daarom mijn adem niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Ik heb liever 20Mbps met een ping van 4ms, dan 60Mbps met een ping van 25ms ofzo.
De latency doet erg veel voor de gebruikerservaring. Vooral als je lekker aan het browsen bent is het fijn als pagina's instant op je scherm staan.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 20-03-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ping van 20ms is opzich te doen.. maar was wel lachen dat ik op een 8Mb adsl lijn een lagere latency had van rond de 10ms en het surfen veel 'lekkerder' ging dan nu op 50Mb VDSL. :P Je merkt het verschil namelijk wel ietsjes. Maar over algemeen gaat het prima.

Interleaving is een bitch

4G heeft tot nu toe dezelfde latency (25ms) als onze dsl lijn, dus het verschil is vrijwel niet te merken.

[ Voor 15% gewijzigd door krakendmodem op 20-03-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Wildfire schreef op maandag 20 maart 2017 @ 00:59:
[...]

Standaard inrichting helpt een hoop! Zo heb je een tweedeling in hoofdverdelers: een verticale zijde (afgaande kant, dat zijn dus de verbindingen naar de klant toe) en een horizontale zijde (de voeding, dus waar het signaal zelf op zit). Beide zijdes kennen diverse nummeringsystemen die ik natuurlijk geleerd heb.

Kortom: in kan werken met alle hoofd- en kabelverdelers. En ik kom dus ook af en toe in hoofdverdelers waar ik nog nooit geweest ben. Geen enkel probleem.

In de echt grotere gebouwen is het soms wel even zoeken naar de hoofdverdeler-ruimte zelf, want vaak zijn er dan meerdere verdiepingen en een hoop lege kantoren. :P

Bij storingsmeldingen is het eigenlijk heel eenvoudig: ik krijg dan in mijn werkbon de gegevens van de route door het net van de betreffende lijn. Ik weet zo precies in welke kabelverdeler(s) ik moet zijn en waar nog van toepassing (als een klant niet op een buitenring zit, zoals bij jouw ADSL-voorbeeld dus het geval is) ook de hoofdverdeler.

-- Edit: 

knipper-de-knipper-de-knip

Ik hoorde van een collega KPN'er dat het blijkbaar verboden is om infra-gegevens en foto's van centrales e.d. publiekelijk te delen. Ook al kan volgens mij niemand iets met die foto's en infra-gegevens doen, ik neem liever geen risico en heb de betreffende data/foto's verwijderd...
Alsnog respect voor je uitgebreide post (die je deels terrecht verwijderd hebt). Ik heb het gisteren aandachtig gelezen en was diep onder de indruk. :). Verder logisch dat je het hebt weggeknipt, ik had er zelf al een idee van 'wow, dit gaat wel erg diep!'.

Over die foto's... tja.... die data wordt overal gedeeld. Er zijn meer mensen die daar profijt van zullen hebben dat het schade kan aanrichten aan een bedrijf. We weten in ieder geval dat er geen kaboutertjes met insteekpennen in de wijkcentrales staan door te verbinden. ;)

@Wildfire Ik hoop niet dat ik iets vraag wat verboden is. Maar het omzetten van vDSL naar vectoring vDSL. Gaat dat in de wijkcentrale en de kabelkast in de wijk? En is de kans groot dat als ik van mijn ISP een datum en tijd van omzetting krijg dat ik dan een monteurtje in de kabelkast zal zien :P?

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 20-03-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:30
AW_Bos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:09:
[...]

Alsnog respect voor je uitgebreide post (die je deels terrecht verwijderd hebt). Ik heb het gisteren aandachtig gelezen en was diep onder de indruk. :). Verder logisch dat je het hebt weggeknipt, ik had er zelf al een idee van 'wow, dit gaat wel erg diep!'.

Over die foto's... tja.... die data wordt overal gedeeld. Er zijn meer mensen die daar profijt van zullen hebben dat het schade kan aanrichten aan een bedrijf. We weten in ieder geval dat er geen kaboutertjes met insteekpennen in de wijkcentrales staan door te verbinden. ;)

@Wildfire Ik hoop niet dat ik iets vraag wat verboden is. Maar het omzetten van vDSL naar vectoring vDSL. Gaat dat in de wijkcentrale en de kabelkast in de wijk? En is de kans groot dat als ik van mijn ISP een datum en tijd van omzetting krijg dat ik dan een monteurtje in de kabelkast zal zien :P?
Van VDSL naar VVDSL vergt geen fysieke aanpassing door een monteur Niet bij je thuis, noch in de centrale of straatkast. Het is een softwarematige wijziging op de DSLAM poort. Van ADSL naar VDSL trouwens ook...
Dus nee, geen monteur te zien tegen die tijd.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Barre73 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:00:
[...]

Van VDSL naar VVDSL vergt geen fysieke aanpassing door een monteur Niet bij je thuis, noch in de centrale of straatkast. Het is een softwarematige wijziging op de DSLAM poort. Van ADSL naar VDSL trouwens ook...
Apart... Vorige keer van ADSL naar VDSL lag wel mijn analoge telefoon er opeens uit door een kabelbreukje in de hoofdverdeler (aldus de monteur die door dankzij mij door de storingsdienst opgetrommeld was). Dus toch soms een fysieke aanpassing in de centrale? Of heeft het met oude centrales v.s. nieuwe centrales te maken?

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 20-03-2017 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

[...]

Onjuist... bij overstappen naar een ander soort verbinding moet ik toch echt regelmatig in de hoofd- en/of kabelverdeler wat wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 12:15
[...]

VDSL (wijkcentrale) naar VVDSL (buitenring) zal toch juist een aanpassing in de straatkast nodig hebben? Er loopt binnen de straatkast in de oude situatie immers een verbinding van de inkomende centrale naar het aderpaar van de klant, en er moet een verbinding worden gelegd van de interne DSLAM naar datzelfde aderpaar die er op dat moment nog niet is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Voor de liefhebbers die wat meer willen weten over de infrastructuur van de KPN en de werking van de hoofdverdeler. Dit kwam ik zojuist tegen ;)

http://support.watel.nl/telefoonnet_wijk/

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 21-03-2017 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
DiedB schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 00:51:
[...]

VDSL (wijkcentrale) naar VVDSL (buitenring) zal toch juist een aanpassing in de straatkast nodig hebben? Er loopt binnen de straatkast in de oude situatie immers een verbinding van de inkomende centrale naar het aderpaar van de klant, en er moet een verbinding worden gelegd van de interne DSLAM naar datzelfde aderpaar die er op dat moment nog niet is?
Als je VDSL vanuit de centrale krijgt ga je niet over naar de straatkast voor VVDSL.
Je zit met je lijn op een straatkast Dslam of direct op de nummercentrale Dslam. Dat blijft zo. Als je nu VDSL uit de centrale hebt kan je nog geen VVDSL krijgen. Als je nu VDSL uit de straatkast krijgt kan je gewoon om naar VVDSL. En volgens mij blijf je dan op dezelfde Dslam poort zitten en is er dus geen nieuwe kruisdraad nodig. Maar dat check ik nog even.

Ter verduidelijking omdat het het wat door elkaar gaat lopen: Een DSL-lijn eindigt qua koper in de centrale of in een actieve straatkast.Daarna gaat de verbinding via een kruisdraad (patch) in een Dslam en verder via glas naar een switch op de centrale en zo het netwerk in. Voorheen zaten die Dslams alleen in een centrale en daar kwam uiteindelijk alle lijnen uit. Toen KPN begon met het plaatsen van Dslams in straatkasten en die kasten aansluiten op glasvezel, werden de koperlijnen van die woningen die via die kast naar de centrale liepen, in die kast afgekapt en omgezet naar de Dslam in die kast. Daarmee was de koperafstand fors verkleind en de snelheid dus verhoogd. De gebruikte DSL techniek (ADSL, VDSL, VVDSL) staat daar in principe los van. De Dslam kan alle alle technieken door elkaar leveren.
Wel zag je in de praktijk dat mensen die een ADSL of VDSL lijn tot in de centrale hadden, pas omgezet werden naar de Dslam in de kast, nadat ze een nieuw abonnement hadden genomen. Inmiddels probeer KPN dat wel anders te doen maar dat kunnen ze alleen voor eigen klanten doen. De klanten bij WBA providers kunnen niet pro-actief naar een andere Dslam omgezet worden zonder verzoek van de betreffende provider.

[ Voor 40% gewijzigd door Barre73 op 21-03-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03
Als je nu op vdsl zit via een straatkast dient er eerst een update van de kaarten te komen voor je op vvdsl kan.

Je kan namelijk niet vdsl en vvdsl gaan bieden vanuit een buitenring dat gaat elkaar storen.

Je zit dus in een straatkast of met iedereen op vdsl of met iedereen op vvdsl. Wanneer een vdsl kast omgezet wordt naar vvdsl wordt er een update gedraaid en je blijft dan op de zelfde poort zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door Jan-man op 21-03-2017 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels288
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 15:50
In mijn wijk is dus een week geleden vvdsl geactiveerd zodat ik ipv 30mbit 100mbit kan halen(zonder bonding) alleen telfort verteld mij dat ze dat niet voor mij om kunnen zetten, ik heb dus nu een nieuw jaar contract afgesloten alleen doen ze daar natuurlijk weer erg lang over. Maar als het goed is zou ik dus binnenkort overgezet kunnen worden of hoe werkt dat?

Link Status Up
Showtime 27 h 31 min 27 s
Modulation Type VDSL
Actual Rate(Up/Down) 8792/28995 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 8833/30035 kbps
Noise Margin(Up/Down) 6.3/5.9 dB
Line Attenuation(Up/Down) 41.4/20 dB
Output Power(Up/Down) 6.6/18.5 dBm
Data Path(Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave Depth(Up/Down) 2/4
Interleave Delay(Up/Down) 0/0 ms
INP(Up/Down) 45/44 symbols
Profile 8b
CRC Errors(Up/Down) 0/0
FEC Errors(Up/Down) 54/25616

Wat Koper
Beschikbaar Small green check
Distributiepunt(en) Burg-AAL2, Burg-C
Internet Snelheid 180 Mbit/s
itv 2 HD

Technologie
Internet Snelheid
ADSL2+ 13 Mbit/s
VDSL2* 100 Mbit/s
Bonding* 180 Mbit/s

[ Voor 48% gewijzigd door niels288 op 21-03-2017 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Je bent nu op een wijkcentrale aangesloten die verder van je huis staat. Er is dus nu ongeveer 30Mb mogelijk. Aan de snelheid te zien zit je ongeveer een dikke kilometer van de wijkcentrale

Binnenkort wordt je aangesloten op een kabelverdeler/straatkast die wat dichterbij je huis staat. (paar 100m Max) De afstand van de lijn neemt dus flink af waardoor de snelheid omhoog gaat. Een monteur gaat dus je lijn omzetten in een straatkast.

[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 21-03-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels288
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 15:50
Aah oke, afwachten dus ;) volgens breedbandwinkel.nl zit ik 1038 meter van de wijkcentrale en 378 meter van de straatkast

[ Voor 65% gewijzigd door niels288 op 21-03-2017 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Heb nu vdsl, heb eerst 50 mbit genomen en nu 100 genomen.

En haal 112/38 met diverse uploadtests. Bevalt dus prima. Upload is hoger dan volgens t contract, maar dat zie ik bij meerdere mensen. Geen idee wat daar de reden achter is. Volgens mij volgens specs zou het 15 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 21:50
Ik ben onlangs van profiel veranderd. Ik zat op 8a en nu op 17a. Ik ben aangesloten op de wijkcentrale dus snap ik eigenlijk niet waarom ze dit gedaan hebben. Iemand een idee?

Er stond vroeger wel een update gepland naar een nieuw te bouwen kleine straatkast maar net als bij veel mensen werd dit tekens/vele malen uitgesteld en de update is inmiddels verdwenen bij netco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Frankie02 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:28:
Ik ben onlangs van profiel veranderd. Ik zat op 8a en nu op 17a. Ik ben aangesloten op de wijkcentrale dus snap ik eigenlijk niet waarom ze dit gedaan hebben. Iemand een idee?

Er stond vroeger wel een update gepland naar een nieuw te bouwen kleine straatkast maar net als bij veel mensen werd dit tekens/vele malen uitgesteld en de update is inmiddels verdwenen bij netco.
Dat doet de Dynamic Line Management. Die houdt je lijn in de gaten en als je lijn stabiel genoeg is, kom je op 17a terecht. Niks aan te doen. (Of zo vaak de stekkertjes eruit trekken dat die weer ingrijpt, dan reset ie op den duur je lijn weer).

Bij korte lijnen gaat de snelheid omhoog. Bij langere lijnen kan de snelheid zelfs lager uitvallen dan op profiel 8.

Weet niet wat je afstand is, maar indien je niet al te ver van de wijkcentrale zit kan de snelheid nu iets hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Ik heb de problemen met de Fritz!Box afgesplitst naar een los topic: Problemen met Fritz!box 7581. Op die manier gaan er niet meerdere berichten door elkaar lopen.

Graag daar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ik heb bij mijn buurman met Alles in 1 Instap van KPN even een speedtest gedraaid, en ipv van de 20/2Mb (wat in praktijk 30/10 was), komt er nu ook gewoon 50Mbit/10Mb down uit zijn modem. Ik heb gekeken of er een abonnementswijziging was gedaan, maar dat was het niet. Hij heeft nog een verouderd instap pakket waarbij er voor opnemen dus ook nog bijbetaald moest worden.

http://www.speedtest.net/nl/result/i/2028453322

Ik ga bij iemand anders die aan een buitenring hangt ook eens kijken met zijn instap pakket. Ik ben wel benieuwd wat voor snelheid die momenteel krijgt. Wij (mijn buurman en ik) zitten namelijk al aan de max van wat de lijn aankan.

Mocht het instap pakket echt rond de 50Mb zitten, dan is het in mijn geval alleen maar voordeliger om te downgraden naar het goedkoopste pakket, aangezien wij alleen internet hebben lopen bij KPN.

Of komt KPN binnenkort met nieuwe abonnementen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
krakendmodem schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:49:
Ik heb bij mijn buurman met Alles in 1 Instap van KPN even een speedtest gedraaid, en ipv van de 20/2Mb (wat in praktijk 30/10 was), komt er nu ook gewoon 50Mbit/10Mb down uit zijn modem. Ik heb gekeken of er een abonnementswijziging was gedaan, maar dat was het niet. Hij heeft nog een verouderd instap pakket waarbij er voor opnemen dus ook nog bijbetaald moest worden.

Ik ga bij iemand anders die aan een buitenring hangt ook eens kijken met zijn instap pakket. Ik ben wel benieuwd wat voor snelheid die momenteel krijgt. Wij (mijn buurman en ik) zitten namelijk al aan de max van wat de lijn aankan.

Mocht het instap pakket echt rond de 50Mb zitten, dan is het in mijn geval alleen maar voordeliger om te downgraden naar het goedkoopste pakket, aangezien wij alleen internet hebben lopen bij KPN.

Volgensmij zijn er plannen om het instap abonnement aan te pakken, kan zo even niet meer de link vinden. Of de rest ook wijzigt weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
luxan schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:01:
De meeste tweepersoons huishoudens zouden meer dan genoeg hebben aan 10Mbps. De meeste mensen die een 60+ Mbps abonnement hebben, hebben dat aangeschaft vanwege extra's zoals een pluspakket, meer dan 2 TV's, Spotify Premium of een hogere upload.

Ik heb een paar jaar geleden gemeten hoeveel van mijn 17Mbps verbinding ik werkelijk verbruikte. Ik kwam op 15% van de maximale capaciteit over de periode van 1 maand. Dat was inclusief mijn torrent/newsserver downloads op mijn NAS en Netflix.

Een jaar of 15 geleden was ik werkzaam bij een marktonderzoeksbureau. We hadden ook een grote landelijke ISP in ons portfolio. De collega die verantwoordelijk was voor dat account heeft mij eens gevraagd welke voordelen glasvezel volgens mij had in de ogen van de gemiddelde consument. Ik heb hem toen verteld: "Geen enkele" en ik vind dat nog steeds waar. Het zal Henk en Ingrid worst wezen wat voor draad er gebruikt word om het internet het huis in te krijgen. Het is voor hen veel belangrijker dat het werkt en dat het binnen het budget past.

Ik vind overigens dat we in Nederland zo snel mogelijk een landelijk dekkend glasvezel netwerk moeten aanleggen zodat iedereen overal goed en snel internet kan aanvragen maar ik realizeer me ook dat dat een kostbare operatie is die in de ogen van Henk en Ingrid geen meerwaarde heeft ten opzichte van VDSL via de buitenring. Ik houd daarom mijn adem niet in.
Ik zit hier in het dorp in ern glasvezel groep om hier glasvezel te krijgen. Ik heb zelf vvdsl met 100/ 30 en vind glas zelf niet echt nodig. De prijs ligt al 20 euro hoger dan vdsl en zie er nu nog niet het voordeel van voor mijzelf. Maar ik help graag mee om bij ons in het dorp glasvezel te krijgen en zeker in het buitengebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:02
krakendmodem schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:49:

Ik heb het ook gemerkt bij klanten met een instap abonnement. Eentje komt van een oud contract met ADSL2+ 8/1 en haalt ook gewoon de 50/10.

Het wordt tijd dat ze die nieuwe abonnementen eens introduceren, er zijn ondertussen genoeg mensen die BVVDSL met 2x100/30 kunnen aanvragen volgens de checks. En ik wacht met smart op 60Mbit upload. :P

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Kpn heeft op dit moment bij een xx duizend klanten een proef lopen met 50/10 voor instap abbonees. Is dus niet zeker dat dat ook zo zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:16
vincedd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:40:
[...]
Ik zit hier in het dorp in ern glasvezel groep om hier glasvezel te krijgen. Ik heb zelf vvdsl met 100/ 30 en vind glas zelf niet echt nodig. De prijs ligt al 20 euro hoger dan vdsl
offtopic:
Glasvezel is nooit verkeerd. De kosten van een abonnement hangen af van de providers die diensten leveren, er zijn 3-in-1 pakketten met 500Mbps voor €45 per maand. Netrebel bied zelfs 1Gbps voor €50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Jan-man schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:26:
[...]

Kan 2 redenen hebben.

1. Deze lag er al voordat het een glasgebied werd en is dus de omzetting naar actieve kast stop gezet daarna. Dit heb ik hier ook in de straat daar lag de glas voor de actieve kast er en 3 maanden later kwam er groen licht voor ftth.

2. Er zit een groot wooncomplex/flat vlakbij die niet verglast kan worden. Dan wordt soms de wijkkast alsnog opgebouwd. Heb ik eens meegemaakt bij een 200 senioren appartementen gebouw.
Even hier op terugkomend :P.

Er wordt inderdaad een soort flatje direct ernaast gebouwd. Dus die zal dan wel op DSL komen te hangen. Kwam er vanmiddag weer langs :)Toch apart dat daar dan geen glas komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Jan-man schreef op zondag 26 maart 2017 @ 23:23:
Kpn heeft op dit moment bij een xx duizend klanten een proef lopen met 50/10 voor instap abbonees. Is dus niet zeker dat dat ook zo zal blijven.
Kwam vandaag bij een klant met het instap abonnement, maar die kreeg 50 om 50. Ze wist echter niets van een test. Benieuwd of het hier een profielfout is of toch onderdeel van de test. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ik neem aan dat dat glas is? :P Of bonding.. met een instappakket..

Hier is ook niks bekend over een test. Wel hebben de buren een mailtje gehad dat KPN werkzaamheden aan het netwerk heeft uitgevoerd. Alle buren kregen die mail.. behalve wij... }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:16
Ik zit hier in het buitengebied en de snelheid via DSL was nooit al zo denderend, maar 2.5-3 Mbit moest altijd wel lukken. Net genoeg voor wat internetten/mailen, af en toe Youtube filmpje op 480p ging ook wel. Fourstack gaf altijd 2 Mbit aan. Maar nu ineens komt de snelheid op het Fritzbox modem niet meer boven de 1.3 Mbit uit en geeft Fourstack nog maar 1 Mbit aan. Heeft iemand zoiets eerder al gehad, dat door wijzigingen bij KPN de snelheid achteruit ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Het gaat lekker bij de KPN voor wat betreft ombouwen van de straatkasten naar VVDSL, merk ik...
Voor de vierde keer is de ombouw al weer uitgesteld:

https://vvdsl.diederik.it/details?id=7242
Ik ben nu wel nieuwsgierig wat er loos is, en of het niet opeens op zal draven tot een moment van: "Helaas, VVDSL gaat niet meer gebeuren".

Beetje jammer dat uitstellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
AW_Bos schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 00:03:
Het gaat lekker bij de KPN voor wat betreft ombouwen van de straatkasten naar VVDSL, merk ik...

Ik ben nu wel nieuwsgierig wat er loos is, en of het niet opeens op zal draven tot een moment van: "Helaas, VVDSL gaat niet meer gebeuren".

Staat tiental berichten terug al dat de hele planning geanuleerd is vanwege kosten ed. Zal in de loop van tijd weer een nieuwe planning komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 12:15
AW_Bos schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 00:03:

Dat valt nog wel mee hoor. Die wordt waarschijnlijk eind april gewoon uitgevoerd.

Het kan altijd erger:
https://vvdsl.diederik.it/details?id=1283

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:55
Maandag wordt mijn T-mobile Thuis 80/8 abonnement aangesloten. Ik had nu al mijn modem aangesloten en zie dat er een connectie is zonder internet. Ik heb twee vragen: Zijn dit waardes zoals ik die op mijn adres mag verwachten en begint het modem nu al met het leren op de verbinding naar de DLM of moet daarvoor eerst het internet actief zijn? (en maakt het voor opleveren iets uit of het modem aan staat?)

Centrale: Gn-C, GN-AAX
Afstand: 853m (ik kan uit mijn raam de verdeler GN-ADM zien :'( )
Netco: 50mbit
KPN-site: 57down /12up
quote: Huawei HG659
DSL synchronization status: Up
Connection status: Showtime
Upstream line rate (kbit/s): 10319
Downstream line rate (kbit/s): 42351
Maximum upstream rate (kbit/s): 13787
Maximum downstream rate (kbit/s): 43183
Upstream noise safety coefficient (dB): 4.5
Downstream noise safety coefficient (dB):5.9
Upstream interleave depth: 0
Downstream interleave depth: 0
Line standard: VDSL
Upstream line attenuation (dB): 35.5
Downstream line attenuation (dB): 17.2
Upstream output power (dBmV): 6.6
Downstream output power (dBmV): 10.9
Downstream interleave depth: None
DSL up time: 0 days 0 hours 31 minutes 47 seconds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:08
Ik heb in mijn ZTE H369A (experia box v10) een wifi gast account kado gekregen... Staat standaart uit trouwens. Gekregen na fabrieks-reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
markdejong schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 23:04:
Ik heb in mijn ZTE H369A (experia box v10) een wifi gast account kado gekregen... Staat standaart uit trouwens. Gekregen na fabrieks-reset.
Krijgen 80.000 mensen per dag met een V10 momenteel.... is de nieuwe firmware.

Mocht je het wel aanzetten, kijk dan even door bij de instellingen van dat gast-netwerk. Standaard staat traffic shaping aan en daarbij op maximaal 10 Mbit. Kan je uitzetten of aanpassen naar meer of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
mar-10 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:58:
Maandag wordt mijn T-mobile Thuis 80/8 abonnement aangesloten. Ik had nu al mijn modem aangesloten en zie dat er een connectie is zonder internet. Ik heb twee vragen: Zijn dit waardes zoals ik die op mijn adres mag verwachten en begint het modem nu al met het leren op de verbinding naar de DLM of moet daarvoor eerst het internet actief zijn? (en maakt het voor opleveren iets uit of het modem aan staat?)

Centrale: Gn-C, GN-AAX
Afstand: 853m (ik kan uit mijn raam de verdeler GN-ADM zien :'( )
Netco: 50mbit
KPN-site: 57down /12up

[...]
Je loopt wel kans dat je rond de 45Mb blijft steken, maar meer dan 50 zal het niet worden gezien de afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar-10
ik ben er tevreden mee :)
Pair bonding is later nog altijd een optie. Isra zit nu op oranje/wit aangesloten

[ Voor 68% gewijzigd door mar-10 op 01-04-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
mar-10 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 11:16:
ik ben er tevreden mee :)
Pair bonding is later nog altijd een optie. Isra zit nu op oranje/wit aangesloten
Hou er rekening mee dat het dan wel beschikbaar moet zijn. Waarschijnlijk is dat nu niet het geval, aangezien je "maar" 50Mb mogelijk is als Netco dat aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar-10
krakendmodem schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 12:53:
[...]

Hou er rekening mee dat het dan wel beschikbaar moet zijn. Waarschijnlijk is dat nu niet het geval, aangezien je "maar" 50Mb mogelijk is als Netco dat aangeeft.
Ik heb het topic eens doorgebladerd. Daarvoor zal ik bij KPN een tweede lijn moeten aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

mar-10 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:44:
[...]

Ik heb het topic eens doorgebladerd. Daarvoor zal ik bij KPN een tweede lijn moeten aanvragen
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dat kan ook :P.

Ben benieuwd hoe snel je vervolgens pairbonding kan aanvragen. KPN wil namelijk wel dat je eerst een belbasis analoog abonnementje afsluit neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar-10
Ik zit nu nog aan mijn jaarcontract T-mobile vast, ik heb dus geen haast. Sowieso hoop ik dat er binnenkort nog een quad-play-korting komt, maar dat mag vast in het t-mobile-thuis-topic besproken worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar-10
Ander vraagje: beperkt T-Mobile Thuis de upload tot in mijn geval 10 mbit?
Dit is geen klacht. Ik heb een 80/8 abonnement en de upload haal ik zoals in het plaatje te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6188584321.png

Upstream line rate (kbit/s): 10334
Downstream line rate (kbit/s): 52610
Maximum upstream rate (kbit/s): 13620
Maximum downstream rate (kbit/s): 52014
Upstream noise safety coefficient (dB): 4.4
Downstream noise safety coefficient (dB): 5.1
Upstream interleave depth: 0
Downstream interleave depth: 0
Line standard: VDSL
Upstream line attenuation (dB): 35.4
Downstream line attenuation (dB): 17.2
Upstream output power (dBmV): 6.6
Downstream output power (dBmV): 11.1

PS: Netco was gisteravond al van 50 naar 44 teruggegaan, ik kan mijn huidig abonnement niet eens meer bij T-Mobile bestellen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-06 11:23
@mar-10 waarschijnlijk ben je terug gezet naar 50/10 Mbps profiel. Heeft niks te maken met T-Mobile, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar-10
@Pilovali Ik kan in de Huawei helaas niet zien met welk DSL-profiel gecommuniceerd wordt.
Pagina: 1 ... 38 ... 77 Laatste