Ik zeg nee of in elke geval hebben wij hem als mensheid nog niet gevonden (als hij te vinden is of wellicht wel te begrijpen is door ons?). Of vind jij dat dat we die al wel gevonden hebben? Zoja op welke basis dan?
Het is niet alleen van DIT moment, maar ook nog eens op DEZE plaats en bij DEZE personen, want in de kamer ernaast (of in Japan) kan er wel een soortgelijk onderzoek plaatsvinden met een andere uitkomst en dan heb je tot er een herhaling is gedaan in wezen 2 waarheden.
Ja, en het mooie van wetenschap is dat deze 2 waarheden naast elkaar mogen bestaan en met elkaar in discussie mogen gaan, waarbij wellicht de 3de waarheid naar boven komt uit dat proces, die geldiger lijkt als de eerste 2.
Zoals ik zeg, hoever in the rabbit's hole wil je gaan. Want ik vind het allemaal steeds zwaarder offtopic gaan en ook steeds irrelevanter worden, want deze hele theoretische gedachtengang zegt helemaal niets ten goede over religie.
Het wordt meestal alleen maar gehanteerd om te pogen wetenschap naar beneden te halen, terwijl het religie niet omhoog stuwt, sterker nog zou je consequent zijn en ook op dezelfde manier naar religie kijken dan blijft daar veelal helemaal niets meer van over, want dan ga je opeens krijgen dat je nog niet eens met zekerheid kunt zeggen of je de bijbel gelezen hebt, of dat uberhaupt het boek ooit wel bestaan heeft.
Alleen wetenschap heeft nog meerdere onderbouwingen/testmethodes voor 1 stelling, terwijl religies er over het algemeen maar 1 hebben (het heilige boek en dat dan extreem subjectief gelezen).
Oftewel ga je op deze manier zagen aan de poten van de wetenschap, dan zaag je bijna altijd ook direct aan het enige bestaansrecht van menig religie.
Dus tja, ik zie de relevantie niet in dit topic.
In een ander topic kan het wellicht interessant zijn omdat de vraag opzich interessant kan zijn, maar in dit topic draagt het niets bij aan de zin of de onzin van religie.
Ik vind vooral opmerkelijk (en daarmee relevant voor dit topic) dat uit alles blijkt dat je er een zero-sum-game van maakt. Blijkbaar is het "zagen aan de poten van de wetenschap", "wetenschap naar beneden halen" en relateer je direct dit dan zou gebeuren om de religie omhoog te halen, alsof het of het een of het ander is.
Hoewel ik een hartgrondige hekel heb aan de opmerking "gelovige van de wetenschap" lijkt dit erop in zoverre dat het reageren erg lijkt zoals een gelovige die reageert als hij op de zwakheden in zijn geloof wordt aangesproken. Waarbij dan even en in bijzin de hele kerkelijke wetenschap (ja die is er ook, sterker nog een deel onze huidige wetenschap komt daaruit voort, bouwt op die fundamenten) wordt gereduceerd tot 1 boek. Dan ga je (b.v. in de katholiek leer) volledig voorbij aan mensen als Augustinus van Hippo die zeer nuttige dingen gezegd heeft (is ook nog wel het nodige op af te dingen met de moderne kennis, maar dat is op Newton ook). De kerkelijk leer is op wel iets meer gebouwd als op puur wat de paus over de bijbel roept. En dan zeg ik nog niets over het feit dat je het dan alleen over een christelijk God (of wellicht wereldgodsdiensten) hebt.
En als laatste vraag ik me af waarom je zo nerveus wordt van in "the rabbit hole" te gaan. Blijkbaar mag dat wel voor harde wetenschappen (Einstein heeft ook alles beredeneerd en kon eigenlijk geen drol bewijzen met harde meetgegevens op dat moment), maar dat dat niet voor (op dezelfde wetenschappelijke basis) voor filosofie en theologie?
Dus ja, ik vind het wel relevant voor dit topic omdat het andere perspectieven toevoegt. Wellicht geen gemakkelijke perspectieven, maar het is toch echt wetenschap hoor. En vooral het perspectief dat het geen zero-sum is, lijkt mij een nuttige toevoeging.
Tenzij dit topic puur voor het verheerlijken van de wetenschap is, waarbij mensen die dat als uitgangspunt nemen, samen meesluikt kunnen lachen over de simplistische wijze waarop ze nu weer een gelovige hebben aangepakt. Dan moeten je het melden, heb je van mijn offtopic geblaat geen last meer.
Tenzij je Zin en Onzin puur op pakt als een sociologisch nut, maar dan is 99% van alles wat er in dit topic gesteld wordt offtopic. Maar dan heb je het veelmeer op de structuren van religie en wat die betekenen voor een samenleving als over geloven op zich. Dan is God per definitie offtopic, want daar heb je het dan niet over.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......