[/]Dat (niet vrij van waarde-oordelen) een begrijpelijke tegenwerping (anti-religieus niet). De scheiding tussen informatie over iets geven en een standpunt uitdragen is hierin moeilijk te vinden, maar dat betekent niet dat hij onvindbaar is. (De waarde-oordeel tegenwerping, hoewel begrijpelijk, is dan ook uiteindelijk onterecht denk ik).
Ik vind namelijk dat je kinderen mag (misschien zelfs moet) vertellen dat niet iedereen zich in het homo-huwelijk kan vinden. En ook de redenen waarom dat zo is. Ik denk echter dat je daarbij moet zeggen dat die redenen per groep, ja zelfs per persoon, verschillen. Er is geen one-size-fits-all tegenwerping. En ook dat de kloppendheid van die redenen onbewijsbaar is. Dat betekent niet dat daarmee de samenlevingsvorm voor iedereen gelegitimeerd moet zijn. Je hoeft kinderen alleen duidelijk te maken waarom voor de samenleving als geheel de argumenten om het homohuwelijk te verbieden minder krachtig zijn dan de argumenten om het niet te verbieden.
Bottom line: Er is een asymmetrie tussen de gevolgen van iets toestaan en het verbieden. Het is het best te vergelijken met het life-dinner principe in de biologie. Als een roofdier een prooi bejaagd en hij is succesvol, is de prooi dood, maar als hij onsuccesvol is, heeft het roofdier slechts honger. Als je het homo-huwelijk verbied, kan
niemand met iemand van hetzelfde geslacht trouwen. Als je het toestaat kunnen tegenstanders er nog steeds
wél voor kiezen om
niet met iemand van hetzelfde geslacht te trouwen. Dat zou kinderen ook duidelijk gemaakt moeten worden op school.
Voorlichting over seks en samenlevingsvormen betekent voor mij dus niet dat je kinderen vertelt dat ze ergens een voorstander van móeten zijn, maar wel ervoor zorgen dat men weet wat het is en hoe het werkt.
Dit is inderdaad het kromme, en iets wat al vaker langsgekomen is in deze topics. Het bijzonder onderwijs mag discrimineren, het openbaar onderwijs niet. Zo krom als een hoepel en ontzettend hypocriet, maar de religieuze medemensen begrijpen dat niet, hun context is zo verwrongen dat ze het normaal vinden.
Maar ik vraag me dus af of die openbare school de leerkracht niet mág ontslaan, of dat simpelweg niet wil.
Als religieuzen het mogen, moeten niet religieuzen het ook mogen imo. Maar er is misschien in Nederland dan weer een extra verschil tussen niet religieus bijzonder onderwijs en openbaar onderwijs.
Hoe dan ook denk ik dat we in Nederland (en ook elders, zie bijv. recente schandalen over orthodox joodse scholen in het VK, en eerder over islamitische trojan horses in Birmingham) moeten aanpakken. Religieus onderwijs hoort in een zondagsschool en door de week dient "normaal onderwijs" gevolgd te worden dunkt me. En ja, die visie is niet vrij van een waarde-oordeel. Zelfs zonder waarde-oordelen op te leggen kun je imo legitiem de vrijheid van religieuze scholen beperken. Ik ben het met je eens dat religieuzen die bijzonder onderwijs als vrijbrief voor propaganda zien en een mogelijke beknotting van hun propaganda-vrijheid als discriminatie zien, blijk geven van een verwrongen denkraam.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France