offtopic:
Sorry voor het late antwoord. Ik was in Duitsland (onder andere om kerken te bezoeken

.
kdekker schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:29:
[...]
Maar voor de kerk != moskee en God != Allah kun je alleen al kijken naar Indonesië. Daar mogen christenen het woord Allah niet gebruiken. Dat heeft al aan dat het verschillende personen zijn. Dat is dus zeker niet mijn eigen verzinsel (dat zou ook veel te veel eer zijn :-)).
Neen. Als het voorbeeld al relevant is, is het juist andersom. Het algemeen gebruik van hetzelfde woord voor god kan aangeven dat het om dezelfde God gaat. De zeer recente ijver van een wereldse regering (niet die van Indonesië overigens

) om daar in in te grijpen is in deze denk ik onbelangrijk vergeleken bij de eeuwenoude geschiedenis.
Maar god is een generieke term, dus het gebruik van het woord zegt niet noodzakelijkerwijs iets over de persoon. Tenslotte is het woord
ouder dan de Islam. Om te determineren of het over dezelfde persoon gaat moet je naar de inhoud van de boeken kijken.
Die inhoud is niet mis te verstaan. In het tweede hoofdstuk van de Koran bijvoorbeeld richt god zich tot zijn vorige volk:
2:47 O Children of Israel! Remember My favour wherewith I favoured you and how I preferred you to (all) creatures.
2:48 And guard yourselves against a day when no soul will in aught avail another, nor will intercession be accepted from it, nor will compensation be received from it, nor will they be helped.
2:49 And (remember) when We did deliver you from Pharaoh's folk, who were afflicting you with dreadful torment, slaying your sons and sparing your women: that was a tremendous trial from your Lord.
2:50 And when We brought you through the sea and rescued you, and drowned the folk of Pharaoh in your sight.
2:51 And when We did appoint for Moses forty nights (of solitude), and then ye chose the calf, when he had gone from you, and were wrong-doers.
...
2:53 And when We gave unto Moses the Scripture and the criterion (of right and wrong), that ye might be led aright.
...
2:55 And when ye said: O Moses! We will not believe in thee till we see Allah plainly; and even while ye gazed the lightning seized you.
Welke God zou dat nu toch zijn? Die zich tot de kinderen van Israel richt? En die Moses aanwees als profeet? Als dat niet dezelfde God is van het Oude Testament, dan weet ik het ook niet meer.
Dan kun je natuurlijk nog stellen dat de god van het Oude Testament niet de God is van het Nieuwe Testament. Maar ook daar laat de Koran geen misverstand over bestaan:
2:87 And verily We gave unto Moses the Scripture and We caused a train of messengers to follow after him, and We gave unto Jesus, son of Mary, clear proofs (of Allah's sovereignty), and We supported him with the Holy spirit. Is it ever so, that, when there cometh unto you a messenger (from Allah) with that which ye yourselves desire not, ye grow arrogant, and some ye disbelieve and some ye slay ?
bron
Dan is het enige argument om te zeggen dat het om een ander gaat, dat
jij die laatste set openbaringen niet gelooft. Maar voor een buitenstaander als ik is er geen enkel verschil te zien tussen de ene set en de andere. Sommige in het laatste bijbelboek zijn misschien wel heel ongeloofwaardig, maar het is niet aan mij om daaruit te kiezen.
Dat betekent dus dat
jij vindt dat Allah iemand anders is dan jouw God. Maar al het bewijs wijst in een andere richting. Voor Moslims is Allah wel jouw God, alleen vereer jij hem verkeerd. Net als voor
jou jouw God dezelfde is als die van de Joden, maar die vereren hem verkeerd, omdat ze Christus niet zien als Zijn Zoon (vermoed ik).
offtopic:
Daarnaast is je gebruik van het voorbeeld een beetje klok-klepel.
1. Het is niet Indonesië (maar Maleisië)
2. Het gaat niet om een totaalverbod, maar een verbod in de krant.
3. Dat verbod lijkt niet ingegeven uit de idee dat het om een andere God gaat, maar om het feit dat moslims door het gebruik ervan een andere religie zouden kunnen volgen.
bronJe weet er duidelijk wel wat van. Je weet dat kerk in het concept Ecclesia gegrondvest is. Maar er zijn ook argumenten om te stellen dat de Ecclesia die Jezus beleefde heel anders was dan de kerk nu. Dat vinden in ieder geval best veel mensen zo lijkt het. Zie bijv:
http://www.ecclesia.org/truth/ekklesia.html.
Een moslim zal misschien een moskee geen kerk noemen, omdat hij dat met de verkeerde verering van God associeert, maar daarmee heb ik hetzelfde probleem als met het jouwe. Het laat een vrij egocentrische benadering zien, waarbij voor de eigen toestand een uitzonderingspositie gecreëerd wordt.
Als we de betekenis van de woorden bekijken lijkt die houding niet te koppen. Ik neem de Oxford English Dictionary als voorbeeld. Daarin is de definitie van mosque
a. A Muslim place of worship.
vrijwel identiek aan die van church
I. A building for public worship, or the worship performed there.
1.
a. A building for public Christian worship or rites such as baptism, marriage, etc., traditionally cruciform in shape, and typically having a tower, dome, or spire; distinguished originally from an oratory or place of private prayer.
Sterker nog:
2. A building for public worship belonging to a religion other than Christianity.
Now more usually expressed by temple (cf. temple n.1 1b), or a more specific term such as mosque, synagogue, etc.; in later use (esp. in sense A. 2a) often glossing or in conjunction with one of these.
Het gaat dus om een gebouw waarin de God van de bijbel en de koran (want dat is dezelfde) wordt vereerd. Dan is een onderscheid volgens mij overbodig.
Jíj doelt echter volgens mij op betekenis nummer II in de OED:
II. Senses relating to the organization of Christianity, or a community of Christians.
Of dan misschien toch niet de hele definitie

a. The whole body of Christians collectively; Christianity. Also called catholic, universal church (see catholic adj. 5a, universal adj. 4). Cf. Visible Church at visible adj. 1c.
Dat is ook een betekenis, maar voor dit topic niet de praktischte. Voor de discussies in dit topic is de algemene definitie van plek/gebouw waar de Abrahamistische god vereerd wordt afdoende. Daarbij ben ik me ervan bewust dat er nuanceverschillen in die verering zitten. Maar die zitten er binnen de gebouwen die binnen jouw definitie van kerk zitten ook, evenals binnen de gebouwen die in jouw definitie van moskee zitten. Ik ben echter niet heel erg geïnteresseerd in of je nu varkensvlees en/of schaaldieren eet, maar wel in de maatschappelijke rol die de Abrahamistische religies spelen.
Maar dat was het niet. Het was de dominee (Paisley) die terrorisme sanctioneerde. Dat is iets heel anders dan een kerk
ganger. En het heeft ook heel lang geduurd voor de pastoor in die contreien stopte terrorisme te sanctioneren.
Mijn verwijzing naar agressie ging inderdaad meer over het starten van rechtszaken (die inderdaad niet altijd tot een veroordeling uitlopen).
Maar zolang ze überhaupt in behandeling worden genomen is er denk ik geen sprake van aggressie. Tenslotte was er dan voldoende grond voor de rechter om zich over de zaak te buigen.
Pas als men links en rechts ongegronde rechtszaken gaat proberen aan te spannen (die niet in behandeling genomen zullen worden) kun je imo spreken van aggressie. Bij de rechtszaken zal er tenslotte, ook in het geval je verliest, een oprechte vraag over je rechten geleefd hebben. Want ook de aanspannende partij, zelfs als ze wint, is tijd en geld kwijt aan rechtszaken. Het is heus geen amusant tijdverdrijf.
En misschien een meer 'gevoel' dat de ruimte om religie als collectief verschijnsel in de samenleving (subtiel) minder ruimte krijgt. Daar zijn wel voorbeelden van de noemen, maar vervuilt deze discussie alleen maar denk ik.
Daarin ligt denk ik een fundamentele onenigheid tussen ons. Ik ben een voorstander van vrijheid van geloof in de privéwereld. De inrichting van de maatschappij moet echter religie-vrij zijn denk ik. Ik vermoed dat jij vind dat maatschappelijke structuren (zoals het algemeen bestuur, of onderwijs, of economische zaken) best op religieuze grondslag gegrondvest mogen zijn. Ik vermoed zelfs dat, als die grondslag de jouwe zou zijn, je dat wenselijk zou vinden. Maar ik vraag me af of je zomaar de Zondagsluiting van winkels in zou wisselen voor een Vrijdagsluiting.
Mijn oplossing: verplicht een bepaald aantal dagen de winkel sluiten, maar aan de winkelier laten te beslissen welke dat is lijkt me dan voor alle partijen het beste. Tot mijn verbazing lijken de christelijke partijen in ons parlement daar niet in mee te gaan.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France