Op zich is dit geen raar standpunt. Jij wil vast ook diefstal, kp, fraude niet optioneel maken. Ja, zul je zeggen, maar dat zijn allemaal misdaden/overtredingen die anderen schaden, en euthanasie/abortus niet.gambieter schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:21:
Het probleem met kdekker's en de algemene streng-religieuze aanpak blijft bestaan:
- zij willen geen euthanasie of abortus. Wetgeving verplicht ze niet er gebruik van te maken, maar ze willen het dictatoriaal verbieden voor iedereen.
Akkoord, maar dat vinden de tegenstanders van euthanasie/abortus nou precies ook van euthanasie/abortus, dat die anderen schaden (hun definitie van schade is wellicht anders dan de jouwe)
Met andere woorden, de tegenstelling is niet die tussen hen die "dictatoriaal verbieden voor iedereen" (streng-religieuzen) en hen die "pragmatisch dingen willen regelen" (liberalen), maar nog steeds tussen hen die euthanasie/abortus (bijna) altijd verkeerd/schadelijk vinden en hen die daar wat ruimer instaan.
Overigens zie ik bij de zgn. liberalen dezelfde dictatoriale trekjes als bij de streng-religieuzen. Ook de liberalen willen hun definitie van het goede leven, de manier waarop zij hun kinderen op willen voeden opdringen aan iedereen. Zie bijv..
Ik begrijp heel goed dat liberalen, zoals die van de JOVD, hun kinderen op deze manier op willen voeden. Als ik liberaal was, zou ik waarschijnlijk hetzelfde doen - en dit meen ik oprecht. Maar ga alsjeblieft mij als Christen niet voorschrijven hoe ik mijn kinderen opvoed. In dit stuk van de JOVD zie je mooi de dictatoriale neigingen van veel libertijnen: in plaats van alle levensovertuigingen te sponsoren (wat een prima invulling is van het goede principe 'neutrale staat') wil de JOVD slechts één levensovertuiging sponsoren, namelijk die van henzelf.Kinderen horen op school kennis te maken met levensovertuigingen in de breedte, inclusief het atheïsme. De ene week met de hele klas naar een moskee of de synagoge, de andere week leest een juf of meester voor uit de bijbel en weer een week later staat het humanisme centraal. Door op alle scholen het vak levensbeschouwing te integreren, kunnen kinderen zelf de keuze maken om ergens wel of niet in te geloven. Niet de levensovertuiging van ouders, maar de ontwikkeling van het kind hoort centraal te staan op school. Zo wordt het wereldbeeld van onze toekomstige generatie verbreed.
https://www.jovd.nl/persb...iding-tussen-kerk-en-klas
Hoe jammer ook, de liberale visie op het goede leven is gewoon niet neutraal en daarmee verheven boven andere levensovertuigingen. Het feit dat we deze discussie al paginalang hier voeren bewijst dat. Tenslotte, voor mij verweten wordt dat ik zeg "maar hullie doen het ook": ik heb er alle begrip voor dat liberalen hun levensvisie op willen dringen aan anderen. M.i. ontkom je daar niet aan, in welke samenleving dan ook.