Dan klopt het wat je zei, vooral die laatste zin ("Of het ontstaan van geesten moet op een andere manier verklaard worden."): je moet kunnen uitsluiten dat er andere oorzaken zijn. Je moet tot één oorzaak komen.
Een hele uitleg geven over inflatie zou me veel te ver leiden (maar grosso modo klopt het wat ik gezegd heb). Ik heb je daarom wat professioneel bronnenmateriaal gegeven. Wat je nu doet, is niet de zaak maar de man aanvallen. Dat "inhoudelijke vragen kunnen beantwoorden" is een gigantisch eufemisme, want je stelt geen vragen. Dus /ignore.Gomez12 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:50:
Jij stelde dat het zo werkt, niet ik.
Blind vertrouwen als er beschreven is op een manier waarin je gelooft en het rustig herhalen maar geen inhoudelijke vragen kunnen beantwoorden over wat je zegt. Hmmm, waar kende ik dat ook alweer van...
Dat is geen tegenargument voor wat ik gezegd heb: als je wel een keuze maakt om iets te doen, is dat ergens op gebaseerd, is daar een reden voor. Mensen doen altijd dingen (dat wat ze doen) om redenen. Als je geen reden hebt om iets te doen, of er is geen reden om iets te doen, zal je dat niet doen.Spheroid schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:57:
Nee. Niets doen is niet de default (of zou het niet moeten zijn). Niets doen is ook een keuze. Een keuze met potentieel grote gevolgen. Door je bijvoorbeeld afzijdig te houden bij misstanden steun je vaak impliciet de "powers that be", of je het nu wil of niet.
Mensen hebben uiteraard allerlei redenen om allerlei dingen te doen, maar dat betekent, vind ik, niet dat jij het recht hebt om te zeggen dat dat de default is. De default is niet-bestaan. Mensen en alle andere biologische organismen worden echter met een Doel gemaakt. Mensen zijn gewoon zo geprogrammeerd om allerlei dingen te willen doen. Daardoor is het voor mensen niet evident om niets te doen, aangezien ze gemanipuleerd worden om anders te handelen. Maar filosofisch gezien zie ik niet waarom dat de default zou zijn (tenzij je iets anders met default bedoelt: ik vermoed 'het pad van de minste weerstand' gezien dat is hoe mensen zich meestal gedragen, cf. wilskracht en delayed gratification).
Het zijn net die psychologische zaken die ik interessant vind, wat mijn oorspronkelijke punt was.
Problematischer inderdaad, maar niet op de manier waarop jij bedoelt. Problematischer namelijk in de zin dat epistemologisch gezien je zonder meningen hoort te starten. Aannames leiden namelijk tot problemen = fouten.In het geval van meningen is je stelling nog problematischer. Onze hersenen zijn namelijk al bij de geboorte geen tabula rasa, er zitten dingen in. Waaronder instinctieve manieren om oordelen te vellen.
Iemand die zonder religie zou opgroeien, zou geen mening over god hebben: hij weet immers niet eens van het idee van god of religie af. Om je argument te herleiden naar een absurdum: zo zou ik over oneindig veel dingen een mening moeten hebben volgens jou.De keuze, of je het wil of niet, is niet tussen niets aanhangen of het communisme aanhangen, maar tussen het communisme aanhangen of een alternatief aanhangen.
Misschien is dat ook iets wat je bedoelt met default: de staat van de wereld waarin iemand terechtkomt en zich bevindt?
Nee, omdat je ervan af weet en het je beïnvloedt en het idee je gedachten overneemt, lijkt het alsof je een keuze moet maken. Ik heb nog nooit drugs geconsumeerd, dus voor is het alsof drugs niet bestaan. Iemand die naar de prehistorie zou geteleporteerd worden, zou alles wat hij bezat heel erg missen etc., terwijl de mensen rondom hem zich van niets bewust zouden zijn.[...]
Nee. Omdat het mogelijk is moet je een keuze maken het al dan niet te doen. Die keuze wordt vergemakkelijkt/bemoeilijkt door sommige factoren (instinct, omgeving, etc.).
Ik denk dat dit gedoe over default weinig vruchtbaar is. Het laat m'n hoofd spinnen en naarmate deze post vorderde kon ik steeds minder helder nadenken, dus nvm sommige opmerkingen. Ik sta echter nog steeds achter het stuk tekst dat ik eerder geschreven heb:Juist doordat seks en voortplanting in een situatie met goede voorlichting en toegang tot anti-conceptiemiddelen lostgekoppeld kunnen zijn wordt het krijgen van kinderen een keuze. Maar dat betekent niet dat geen kinderen krijgen de default-optie is. Ik zou stellen dat de keuze geen kinderen te krijgen in ieder geval op de korte termijn meer planning vergt (je moet tenslotte vantevoren naar de drogist/apotheek, en afhankelijk van de methode, in the heat of the moment met een condoom gaan hannesen). Als iets dus de default optie zou zijn zou dat evenwel de keuze om wel kinderen te krijgen kunnen zijn.
Het psychologische is wat me interesseert, wat mensen drijft dingen te doen. Ik kan voortplanting bijvoorbeeld evengoed veranderen door make-up opdoen, of kleren dragen, of voetballen.Overigens heb ik soms wel eens over verslaving nagedacht, en ik zie een gelijkenis. Mensen maken altijd gebruik van de mogelijkheden die ze hebben, en daaraan meten mensen zich. Wie bijvoorbeeld gewoon is een iPhone te hebben of alcohol te drinken, zal het niet fijn vinden als dat verdwijnt. Maar stel dat die dingen niet bestonden. Dan waren er geen keuzes die je daarover "moest" maken. Wie nog nooit gerookt heeft, zal geen enkele noodzaak, of nog beter, geen enkel verlangen hebben om te roken. Dat is waarom ik mensen hun verlangen om zich voort te planten wel interessant vind; in principe is er geen keuze die je "moet" maken.
Ik denk dat dat laatste stuk na de puntkomma wat verwarrend of onduidelijk is. Wat ik feitelijk bedoel, en hier komt het, is dat niets de default is gezien "niets" simpelweg geen verklaring nodig heeft. Mensen doen echter wel dingen (niet niets), en dat heeft een verklaring nodig. Die verklaring is uiteraard evolutionair. Hoe mensen zich gedragen is psychologisch.
Ik weet niet wat je nu eigenlijk aan te merken had op die redenering, waar je het niet mee eens bent. Maar goed, ik ben moe.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand