KroontjesPen schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 23:24:
Op een punt uit alle post na die van mij wil ik toch even reageren nl.
de angst om te sterven.
Die heb ik helemaal niet, integendeel. Wat mij meer zorgen geeft is als er helemaal niets is na dit leven.
Dat is de meest wetenschappelijke stelling tot nu toch als ik het allemaal goed heb gevolgd.
Wat is er niet wetenschappelijk aan het durven te zeggen dat je het niet weet?
Ik heb juist meer problemen met de "mooie verhaaltjes" van religie.
Als ik 40 maagden zou krijgen dan ben ik daar in een week doorheen, dan zijn ze geen maagd meer oftewel extreem korte beloning.
Als er iets als hel bestaat dan zullen daar ondertussen genoeg mensen zitten om de duivel verdreven te hebben en er gewoon een soort van ouwelullen club van te hebben gemaakt dus ook niet echt beangstigend meer.
Als er iets als hemel bestaat dan zou je daar eeuwig zitten en ongeacht waar ik eeuwig zou zitten, eeuwig is saai, oftewel na een paar decennia happy happy joy joy land verzand het vanzelf in een soort eeuwigdurende hel van saaiheid.
Reincarnatie is ook zo problematisch, want de wereldbevolking deidt continue uit dus er komen nieuwe mensen bij en als iedereen reïncarneert wordt het steeds voller en zit je over 2000 jaar een beetje voetje voor voetje te schuifelen over de aardbodem omdat er geen andere plek is.
Oftewel allemaal concepten waar ik nou niet echt vrolijk van kan worden als ik iets verder kijk dan de 1e paar honderd jaar.
Dan doe je eigenlijk alles voor Jan met de kort achternaam. Je zal er dan geen weet van hebben maar toch.
Eigenlijk is alles hier dus een zinloos tijdverdrijf.
Wellicht dat je alles voor jan l*l doet, maar het alternatief is dat je van alles en nog wat doet voor een toekomst waar je er niets meer van terugziet.
Oftewel richt je te overziene leven zo goed mogelijk in en pluk zoveel mogelijk van je huidige leven en geniet daar zoveel mogelijk van. Wat hierna komt weet ik niet, maar vanwege tegenstrijdigheden in de aardse uitleggen ga ik daar ook niet echt uitkomen dus interesseert het me ook niet echt.
Bijv. Redelijk universele religieuze regels zijn :
- Dood ongelovigen dat is goed
- Dood geen goede gelovigen want dat is fout
Alleen wie ongelovig is en wie goede gelovige is dat verschilt per geloof, dan kan ik gaan gokken dat x het juiste is en mijn aardse leven vergallen door gevangenisstraf of wraakdood van de andere familie, of ik kan gewoon niemand doden en een goed aards leven inrichten en dan zie ik het wel weer als ik voor de poort sta.
Helaas heeft de een daar een beter lichaam voor gekregen dan de ander om het nog leuk te kunnen vinden. Onze zogenaamde talenten.
Wetenschappers sloven zich uit om van alles te onderzoeken maar door oorzaken van buiten de wereld kan dat bij wijzen van spreken over een uur voor niets zijn geweest. We zaten daar in 2012 en begin dit jaar niet ver vanaf.
Juist talenten zijn door god gegeven of niet, dus als je geen talenten hebt gekregen mag god je wellicht niet en wenst die je veel ellende toe in je leven, yep prettig vooruitzicht denk ik dan.
Juist oorzaken van buiten de wereld zijn in religie aan een god toe te schrijven dus als die een komeet op onze planeet wil gooien dan doet die dat gewoon, dan weet ik het liever van te voren dan dat het me zomaar overkomt.
De bestaande religies beweren daar de oplossing voor gevonden te hebben.
Enkel voor kortzichtige mensen die naar hun eigen kleine problemen kijken, de implicaties die dat zou hebben voor de totale mensheid wensen veelal religieuzen niet te overzien.
Bijv ik heb een buurvrouw gehad die blij was als haar gebeden waren verhoord, prachtig principe als je alleen naar jezelf kijkt. Maar het zegt nogal wat over bijv Afrikanen die ook bidden en die toch door hongersnood sterven.
Als God naar de kleine gebeden luistert dan heeft hij dus ook actief MH-17 gewild (en die gebeden in dat vliegtuig genegeerd), dan wenst hij nu actief oorlog in de Oekraïne en praktijken van IS en Boko Haram.
Dan wenst hij dus ook actief dat er nu een jochie in Brazilië op straat aan de hongersnood sterft terwijl die ligt te bidden, en dat er in Columbia nu 5 mensen hun eerste Cocaïne lijntje nemen zodat ze een leven krijgen waarin ze moeten vechten voor geld om hun verslaving te voeden.
Dan wenst hij dat er nu in Amsterdam 1 persoon een shot heroïne neemt, zodat die volgend jaar tasjesdief / oma-oplichter / inbreker wordt om zijn verslaving te bekostigen.
Allemaal vervolgstappen van een uitgangspunt dat God jouw avondgebed wel verhoort (en dat dus een paar keer per jaar). Ik kan er niets aan doen dat wordt gezegd dat die god almachtig is, ik benoem enkel de logische gevolgstappen.
Maar als je dat zegt dan zijn de oplossingen heel snel opgedroogd opeens