Krisp schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:58:
Omdat die cijfers het beeld van de NVM weergeven en eerder beschikbaar zijn dan het kadaster. Bovendien (zie hieronder) heeft de NVM best interessante informatie waarover de discussie gevoerd kan worden.
Het probleem is gewoon dat er enorm veel zand in de ogen wordt gestrooid doordat er allerlei partijen zijn die claimen "cijfers" te hebben. Terwijl er maar 1 partij is die dat heeft, en dat is het Kadaster. Het probleem is dat keer op keer de cijfers van het CBS/Kadaster nauwelijks de media halen terwijl andere onbetrouwbare indicatoren wel groots worden uitgemeten. Daardoor ontstaat een heel gekleurd beeld. Het valt gewoon niet te ontkennen dat als je de cijfers van partijen als Makelaarsland en NVM naast het CBS/Kadaster legt dat er weinig van klopt en dat ze bovendien structureel te positief zijn. Makelaarsland zit er soms zelfs 50% boven!
Dit staat er gewoon op de site van de NVM, bovenaan bij hun doelstellingen:
Belangenbehartiging is een van de speerpunten van de NVM. Elke week is een vertegenwoordiger van de NVM meerdere dagen te vinden op het Binnenhof. Daarnaast zijn we ook in Brussel actief. Daarmee heeft de NVM de actiefste belangenbehartiging van de branche.
Belangenbehartiging is vaak een kwestie van lange adem, de juiste strategie, de juiste timing en de juiste mensen benaderen. Indien nodig wordt de lobby ondersteund door een publiciteitsactie. Maar vaak gaat het ook om de beïnvloeding achter de schermen. Belangenbehartiging is veel meer dan af en toe een persbericht uitsturen.
Het doel van hun publicaties van de NVM is de lobby te ondersteunen, niet om op een of ander manier een objectief of realistisch feiten naar buiten te brengen. Tel dat op bij het feit dat ze consequent fout zitten en ik denk dat er voldoende reden is om aan hun "cijfers" te twijfelen. Ik vind het een beetje misplaatst dat als hier kritiek op is het forum dicht moet. Ik heb op zich niets tegen lobby's, maar laten we het niet promoveren tot meer dan dat.
De cijfers zijn nog tot daar aan toe, maar de conclusies die al die andere partijen als waarheden presenteren hebben gewoon geen waarde in serieuze discussies. NOS publiceert de officiële cijfers van het Kadaster vaak niet, maar verstuurt push berichten als de NVM met een persbericht komt. Dat zijn zorgelijke ontwikkelingen, waar simpelweg het beestje bij zn naam noemen (staatsjournaal) nog wel een zeer beschaafde reactie is. Bovendien is het zorgelijk dat zelfs op regeringsniveau de officiële cijfers nauwelijks aandacht krijgen. En zowel de rol van de media en de overheid zijn prima subonderwerp voor deze discussie.
Het is juist de meerwaarde van dit topic dat je wat meer leest en bespreekt dan de onafgebroken stroom van goed nieuws. We krijgen immers steeds meer indicatoren, ik ken er alleen al 7 die vertrouwen op de woningmarkt meten. Al die cijfers halen het nieuws terwijl de harde cijfers het vaak niet halen en al die cijfers en berichten hebben altijd de crisis ontkent, dan wel de bodem verklaard. Het lijkt een bewust tactiek om zoveel ruis te creëren dat de werkelijke cijfers niet gelezen worden. Als je geen duiding wil van de constante stroom aan onbetrouwbare indicatoren zijn er oneindig andere sites waar je terecht kan. Er zijn maar weinig plaatsen waar je een enigszins diepgaande discussie kan voeren.
En ja, de belangen staan tegenover elkaar. Je hebt mensen zoals Remco en ik die ons proberen bezig te houden met het algemeen belang, terwijl er veel anderen zijn die vooral kijken naar hun eigen portemonnee, hun eigen handel. Ook is het een generatiekloof, van mensen die hun pensioen zien verdampen en jongeren die geen fatsoenlijke betaalbare woning kunnen vinden. Plus natuurlijk mensen die oprecht in de problemen zitten. Daarnaast ook het (door partijen als de NVM) gekoesterde dogma dat dure woningen op een of andere manier een goede ontwikkeling is en een doel op zichzelf is vs de nieuwe gedachte dat de woningmarkt een middel is en geen doel op zich.
Dat dat op een beschaafde en inhoudelijke manier botst lijkt mij niks mis mee. Wat mij betreft verandert er niks aan het topic. Hooguit het neer kwakken van de zoveelste persbericht van een belangenorganisatie als een soort van troll zou iets beperkt kunnen worden. Dat volgens Makelaarsland de transacties alweer op pre-crisis niveau's zitten en elk kwartaal met dubbele cijfers stijgen weten we nu wel, dat elke maand weer even tussen de discussie door droppen heeft volgens mij geen meerwaarde. Toen de prijzen bijna 10% daalde deden de mensen die niet geloven dat hogere prijzen goed zijn en gaan gebeuren dat ook niet. Uiteindelijk hebben we het sowieso over lange termijn ontwikkelingen en is het uberhaupt maar de vraag wat de meerwaarde is van al die persberichten in het topic.
En laten we wel wezen, de huizenmarkt heeft gewoon kenmerken van een piramidespel. Waarom denk je dat het in de politiek, in de lobby en in de media keer op keer over de starter gaat, zonder dat er ooit een echte starter mag meepraten? "Een
piramidespel is een 'spel' waarbij deelnemers een inleg doen en
tevens proberen anderen over te halen om mee te doen, waarna de inleg van de nieuwkomers als prijzengeld uitbetaald wordt aan bestaande deelnemers." Het prijzengeld is in dit geval een stijgende huizenprijs, de overdrachtsbelasting, makelaarsfees etc. Het is een structureel nationaal economisch probleem dat dat is hoe de huizenmarkt werkt en deze simpele observatie moet gewoon kunnen en we moeten er over kunnen praten hoe we dat voorkomen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"