Als afsplitsing van een discussie in het "Ontwikkelingen op de huizenmarkt #2" topic kwam bij mij een interessante vraag naar boven:
"Concreet genomen; hoeveel % moeten de IB schijven omlaag om eventueel de HRA af te kunnen schaffen?"
Want mensen brengen het als een redelijk triviale oplossing, maar volgens mij is het wel degelijk een grote stap. Zoals Krisp hier al zegt:
Daarnaast zijn er nog andere maatregelen te bedenken die niet perse beperkt zijn tot de Loonbelasting:
- Fiscaal gunstiger sparen voor restschulden en/of eigen inbreng
- Hogere belastingvrije voet
- Afschaffen van de VRH in combinatie met verhoging BTW (denk ik naar Amerikaans model. Lagere belasting van loon en spaargeld. Meer 'Sales tax')
- Alleen HRA ontvangen als het wordt gebruikt voor aflossing
Laten wij nu eens met een goed plan komen en dan Den Haag op de CC zetten zodat ze het nog kunnen meenemen in de onderhandelingen voor de begroting!
"Concreet genomen; hoeveel % moeten de IB schijven omlaag om eventueel de HRA af te kunnen schaffen?"
Want mensen brengen het als een redelijk triviale oplossing, maar volgens mij is het wel degelijk een grote stap. Zoals Krisp hier al zegt:
Ik zelf krijg per maand ~250 euro terug die ik direct aan de HRA heb te danken. Daarnaast nog eens ~50 euro voor een kortere lening die ik heb gebruikt om mijn erfpacht af te kopen. Dit is zo'n 11% (13%) van mijn nettoloon. Ik zie dus ook niet in hoe je dat zomaar kunt compenseren.Dit middengroepen is interessant. Als je die 400 euro HRA terug wilt geven, dan zul je de tweede en derde schijf ongeveer moeten halveren. Dat gaat nooit gebeuren, omdat het niet uit kan. Ik ben daarom benieuwd naar je berekening hier omtrent.
Daarnaast zijn er nog andere maatregelen te bedenken die niet perse beperkt zijn tot de Loonbelasting:
- Fiscaal gunstiger sparen voor restschulden en/of eigen inbreng
- Hogere belastingvrije voet
- Afschaffen van de VRH in combinatie met verhoging BTW (denk ik naar Amerikaans model. Lagere belasting van loon en spaargeld. Meer 'Sales tax')
- Alleen HRA ontvangen als het wordt gebruikt voor aflossing
Laten wij nu eens met een goed plan komen en dan Den Haag op de CC zetten zodat ze het nog kunnen meenemen in de onderhandelingen voor de begroting!